Top, dank jullie wel. Ik ga zowel die optie in ABRP als ChargingTime proberen. Overigens krijgt de auto de grotere 86 kWh batterij, vooral wegens de grotere laadsnelheid.
Dat toont ABRP toch ook gewoon? Wij zijn zo heen- en teruggereden naar Oostenrijk paar maand terug met 'n ID4. Via CarPlay en ABRP (met abo) en dan gewoon de bijrijder op de kaart laten zoeken naar snelladers langs de route als het tijd werd om te laden.jeroenkb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Ik ben geen fan ABRP. Ik gebruik ChargingTime. Daar kun je ook routes mee plannen, maar het grote voordeel (vind ik) is dat de app gewoon alle laadmogelijkheden langs een route laat zien (in te stellen met filters). Je gaat dan gewoon rijden en als de pauzetijd er aan komt, kijk je in de app wat er in de buurt zit.
Kan zijn dat je bijrijder dan wat moet helpen, maar ik heb mijn gsm gewoon in een houder en doe die handelingen zelf.
Grootste nadeel daarvan imo is dat het een pak meer geld kost om te laden als je zo bij random laders stopt i.p.v. op voorhand te plannen en je tot 1 of 2 aanbieders beperkt met een abo. Komt snel op dubbel de laadkost uit.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Als ik het goed zie staat er hier weinig over tochten in de Pyreneeën. Ik overweeg (vanwege een e-Golf, waarmee het een lange reis zou zijn) te gaan vliegen naar Spanje en dan daar een elektrische auto te huren (of eventueel een benzineauto) en van Valencia naar Bilbao te reizen en weer terug. Zou dat goed kunnen met een Fiat 500e? Het is in ieder geval veel goedkoper dan met de eigen auto, heb ik het idee.
In het dorpje waar ik een geschikt huisje vond, zag ik al helemaal geen laadpaal in het LMS-systeem. Maar misschien moet ik daarvoor een andere aanbieder bekijken.
In het dorpje waar ik een geschikt huisje vond, zag ik al helemaal geen laadpaal in het LMS-systeem. Maar misschien moet ik daarvoor een andere aanbieder bekijken.
Niet specifiek deze route, maar wel de nodige lange routes door de bergen. Steeds verbaast het mij weer hoeveel energie je terugwint bij het afdalen. Zorg dat je wel voldoende marge aanhoudt, zodat je daadwerkelijk boven komt en zeker niet (vol)laadt bij een hooggelegen laadstation.dicksterrrr schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:53:
Ik wil deze zomer van Spanje naar NL eens niet via de Route du Soleil rijden, maar bij Beziers, richting Clermont-Ferrand, richting Troyes (A75 - A79 - A77) Iemand ervaring op deze route? Ik hoor met name het stuk van Lodeve naar Clermond-Ferrand nogal stijgen/ dalen is en nogal impact heeft op de actieradius. (Tesla/ Ionity) laders voldoende onderweg zo te zien.
[Afbeelding]
Een paar jaar geleden haalde ik de top van de Mont Ventoux met nog 10 km bereik, terwijl ik nog 65 km te rijden had naar ons huisje. Ik kwam aan met nog 30 km bereik….
Valencia Bilbao lijkt mij geen enkel probleem, hangt natuurlijk wel van het bereik van de Fiat af. Ik zou het met de Ioniq 28kWh wel aandurven. Ben dat voor komende vakantie zelfs van plan, alleen dan van iets onder Bilbao richting Valencia. Kijk voor laders bijvoorbeeld op https://chargefinder.com/nl/searchDDDikkiedik schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:43:
Als ik het goed zie staat er hier weinig over tochten in de Pyreneeën. Ik overweeg (vanwege een e-Golf, waarmee het een lange reis zou zijn) te gaan vliegen naar Spanje en dan daar een elektrische auto te huren (of eventueel een benzineauto) en van Valencia naar Bilbao te reizen en weer terug. Zou dat goed kunnen met een Fiat 500e? Het is in ieder geval veel goedkoper dan met de eigen auto, heb ik het idee.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De Iberdrola app geeft onder Zaragossa in ieder geval een hele laadwoestijn weer. Maar goed, die is dan 40 km. Toch vreemd dat daar zelfs geen trage laadpalen zijn. Wat betreft de Fiat 500: dat ligt ook aan de accu-omvang.PeterZ(on) schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Valencia Bilbao lijkt mij geen enkel probleem, hangt natuurlijk wel van het bereik van de Fiat af. Ik zou het met de Ioniq 28kWh wel aandurven. Ben dat voor komende vakantie zelfs van plan, alleen dan van iets onder Bilbao richting Valencia. Kijk voor laders bijvoorbeeld op https://chargefinder.com/nl/search
In Spanje moet je ook niet alleen in de Iberdrola app kijken maar ook naar andere aanbieders. Vorig jaar ben ik van Zaragoza via Alcaniz naar Valencia gereden en dat is te doen, wel opletten en laden waar het kan. Van Zaragoza naar Valencia via de A23 is ook te doen, zit zelfs Tesla op meerdere plaatsen.DDDikkiedik schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:10:
[...]
De Iberdrola app geeft onder Zaragossa in ieder geval een hele laadwoestijn weer. Maar goed, die is dan 40 km. Toch vreemd dat daar zelfs geen trage laadpalen zijn. Wat betreft de Fiat 500: dat ligt ook aan de accu-omvang.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als “vaker laden” in ABRP nog niet afdoende werkt, kan je ook de gewenste SoC bij de laadpunten (en je bestemming) hoger maken.Maarten Koning schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:03:
Top, dank jullie wel. Ik ga zowel die optie in ABRP als ChargingTime proberen. Overigens krijgt de auto de grotere 86 kWh batterij, vooral wegens de grotere laadsnelheid.
Ik vind dat zelf dan weer jammer omdat je op een minder goed deel van de curve komt, maar kan wel helpen om stints van 2,5 u te forceren.
Wat ook kan werken is kunstmatig (zelf invoeren) je verbruik hoger maken. Maar dan komt je ervaring waarschijnlijk niet overeen met het geplande.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dat probleem heb je natuurlijk alleen maar als je EV de laadcurve van een skischans heeft i.p.v. een schaatsbaan. Ik let er met de Ioniq iig nooit op.Puppetmaster schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Ik vind dat zelf dan weer jammer omdat je op een minder goed deel van de curve komt, maar kan wel helpen om stints van 2,5 u te forceren.
De CEZ app, is dat futurego? Mijn ervaring in Tsjechië is hetzelfde. Hoge prijzen (ook voor AC) en matige infra. Rond Praag en centraal Tjechie zit nog wat Ionity en Shell.Steeffoon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:15:
Dit ging perfect. Nu de eerste vakantie met de EV achter de rug is, heb ik er vertrouwen in dat dit in de toekomst ook prima zal gaan. Zeker voor Polen en Tsjechië geldt: ga wel voorbereid op reis. Anders kan je het jezelf onnodig moeilijk maken. Voor Polen is Elocity een interessante, relatief voordelige app om even bij te registreren, in Tsjechië is dat ČEZ.
Waarschijnlijk komt hij met 4 uur tussentijd “omdat je accu daar groot genoeg voor is”.Maarten Koning schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:11:
Binnenkort wordt mijn eerste elektrische auto afgeleverd, een VW ID.7 Pro S. Natuurlijk zit ik al een beetje te spelen met routeplanners voor elektrische auto's, zoals ABRP en ChargeMap en simuleer dan lange ritten die ik met enige regelmaat maak. Bijvoorbeeld vanuit midden-Nederland naar Zwitserland. Een beetje voorpret, zal ik maar zeggen.
Ik kies graag een afwijkende route, ik ga op weg naar Zwitserland bijvoorbeeld graag via de Ardennen, Eifel en vervolgens de Elzas, door Frankrijk dus, naar Zwitserland, terwijl de meeste routeplanners altijd een route via het Roergebied voorstellen en dan over de Duitse A3 en A5 naar beneden, dat vind ik geen prettige route met al die files, Baustellen en rommelige parkeerplaatsen.
Omdat ik tijdens lange ritten graag elke twee à tweeënhalf uur een kwartiertje stop, dat vind ik wel zo prettig, zou ik het laadritme daarop willen aanpassen, dus een kwartiertje laden tijdens elke stop die ik tóch wel maak. Ik denk dat ik met de BEV dan helemaal niet langer onderweg hoef te zijn dan met de huidige Toyota-stekkerloze hybride.
Is het mogelijk om zoiets in te stellen in de genoemde routeplanners, dus dat-ie om de 2,5 uur een laadstop inplant? Ik krijg er de prachtigste routes uit maar vaak met bijv. 4 uur rijtijd tussen de verschillende stops. En dan 25 minuten laden. Zie ik iets over het hoofd, of kan ik beter een andere routeplanner proberen? Ik moet nog een beetje mijn weg vinden.
Of plannen aan de hand van rijtijd i.p.v. afstand in de ingebouwde routeplanner van de nieuwe auto zit weet ik niet, dat moet ik nog ervaren.
Je kan het proberen automatisch allemaal te verminderen (en een beetje puzzelen is altijd leuk), maar tip…
- zorg dat je de laadpaal planning van je auto een beetje in de vingers hebt. Ik ken de vw niet want ik heb een ioniq5 maar die heeft een “laadpalen langs de route” functie. Die kan je als bestuurder tijdens het rijden perfect raadplegen om live en dynamisch een laadstop te plannen die past bij de actuele vermoeidheid en plas behoefte.
- als je met partner gaat… zorg dat die ABRP op de telefoon heeft. Met name in de wat meer uitdagende gebieden (zoals de binnenlanden van Portugal en Spanje) is het allemaal niet zo dik gezaaid. Ik ben niet zo’n fan van ABRP om hele routes mee te plannen maar het is wel erg handig dat mijn partner slechts 1 app nodig heeft voor een overzicht van heel veel laadpalen met informatie van kosten bij verschillende aanbieders. Mijn partner kan in die uitdagende gebieden mooi kijken wat de mogelijkheden zijn. Met name als er een laadwoestijn is vindt mijn partner het ook prettig in de laad keuze betrokken te worden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Qua laadinfrastructuur niet echt een idee maar qua afstand... als de Fiat500e een accu heeft van 42 kWh heb je zo'n 3 laadstops nodig, met de 24 kWh kan je dat wel verdubbelen. Plus dat Spanje volgens mij nog niet zo dik bezaaid is met snelladers (als bijv. Frankrijk) kan het met de 24 kWh ook best een uitdaging zijn.DDDikkiedik schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:43:
Ik overweeg (vanwege een e-Golf, waarmee het een lange reis zou zijn) te gaan vliegen naar Spanje en dan daar een elektrische auto te huren (of eventueel een benzineauto) en van Valencia naar Bilbao te reizen en weer terug. Zou dat goed kunnen met een Fiat 500e?
Ja, klopt. Dat is de juiste naam. Scheelde heel veel. Worden overigens wel op steeds meer plaatsen laadpleinen neergezet, viel me op.Kameelstok schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:19:
[...]
De CEZ app, is dat futurego? Mijn ervaring in Tsjechië is hetzelfde. Hoge prijzen (ook voor AC) en matige infra. Rond Praag en centraal Tjechie zit nog wat Ionity en Shell.
[ Voor 10% gewijzigd door Steeffoon op 14-05-2026 13:35 ]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Maakt vliegen het niet duurder dan met de eGolf?DDDikkiedik schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:43:
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Een aantal laadstops vind ik niet erg. Via Chargefinder vond ik er inderdaad veel meer. En ook regelmatig gewoon midden in mooie dorpjes of steden. Gecombineerd met een stadswandeling vind ik vijf laadstops geen enkel punt. Ik ben dan op vakantie. Maar inderdaad: het grote model accu lijkt me wel een goed uitgangspunt qua minimumbereik.Zjanzjak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Qua laadinfrastructuur niet echt een idee maar qua afstand... als de Fiat500e een accu heeft van 42 kWh heb je zo'n 3 laadstops nodig, met de 24 kWh kan je dat wel verdubbelen. Plus dat Spanje volgens mij nog niet zo dik bezaaid is met snelladers (als bijv. Frankrijk) kan het met de 24 kWh ook best een uitdaging zijn.
Naar mijn idee niet. Als je uitgaat van 1500 km maal twee, dan is dat toch al snel 750 euro bij 0.25 per km. Vliegen is ongeveer 400. Maar het is maar net hoe je de kilometerprijs rekent, denk ik ook.HansAuutB schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:14:
[...]
Maakt vliegen het niet duurder dan met de eGolf?
Het is met diesel nog duurder denk ik ook (ik heb zelf een e-golf, mijn reisgenoot een Polo diesel). Alternatief is een camper die ik mag lenen tegen onkostenvergoeding, maar dat is helemaal schrikbarend qua dieselprijzen, die rijdt 1 op 10. Maar dat is ook nog een alternatief want campings vind ik ook erg leuk.
€0,25 per km?? Dat is wel extreem veel. Dan laadt je voor veel te veel geld en is het verbruik ook veel te hoog!DDDikkiedik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:22:
[...]
Naar mijn idee niet. Als je uitgaat van 1500 km maal twee, dan is dat toch al snel 750 euro bij 0.25 per km. Vliegen is ongeveer 400. Maar het is maar net hoe je de kilometerprijs rekent, denk ik ook.
Het is met diesel nog duurder denk ik ook (ik heb zelf een e-golf, mijn reisgenoot een Polo diesel). Alternatief is een camper die ik mag lenen tegen onkostenvergoeding, maar dat is helemaal schrikbarend qua dieselprijzen, die rijdt 1 op 10. Maar dat is ook nog een alternatief want campings vind ik ook erg leuk.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dat is wel interessant. Ik heb altijd begrepen dat een auto minstens 25 ct per km kost, alle kosten inbegrepen en dat het meestal duurder is. Laden zal de kosten niet zijn, want dat zou ik dan bij Electra of Ionity doen en gewoon wachten tot ik aan de beurt ben. Dus qua stroom kom je dan op 7 of 8 cent denk ik zo. Maar daarnaast heb je afschrijving, onderhoud etc. Ik denk dat het redelijk is om voor 5000 km wel een extra afschrijving te rekenen van zeg 500 euro, toch? Als het niet meer is. Daarnaast: iedere 15.000 km een beurt van 400 euro is ook niet overdreven gerekend. Dus daar gaat weer 150 euro.
Maar goed, die autoverhuurbedrijven rekenen minder, dus misschien zie ik iets niet goed.
Maar goed, die autoverhuurbedrijven rekenen minder, dus misschien zie ik iets niet goed.
Hoop van je kosten zijn vaste kosten, zoals wegenbelasting, verzekering, financieringskosten en deel van je afschrijving. Ook als je gaat vliegen betaal je die.
En als je je eigen auto neemt hoef je ter plekke niet te huren.DDDikkiedik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:17:
Dat is wel interessant. Ik heb altijd begrepen dat een auto minstens 25 ct per km kost, alle kosten inbegrepen en dat het meestal duurder is. Laden zal de kosten niet zijn, want dat zou ik dan bij Electra of Ionity doen en gewoon wachten tot ik aan de beurt ben. Dus qua stroom kom je dan op 7 of 8 cent denk ik zo. Maar daarnaast heb je afschrijving, onderhoud etc. Ik denk dat het redelijk is om voor 5000 km wel een extra afschrijving te rekenen van zeg 500 euro, toch? Als het niet meer is. Daarnaast: iedere 15.000 km een beurt van 400 euro is ook niet overdreven gerekend. Dus daar gaat weer 150 euro.
Dat scheelt paar honderd euro..
De 15.000km beurt is op zich wel terecht want dat “is echt sneller”.
Extra afschrijving en onderhoud is een beetje “hoe pessimistisch of optimistisch je wilt zijn”…
Met eigen auto kan meer bagage mee, wellicht een tent (al was het maar voor een paar dagen), of in ieder geval spullen om te lunchen. Dat scheelt ook een hoop.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 16-05-2026 07:12 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat is nog maar de vraag. Ik ga twee keer per jaar naar Spanje met de Ioniq en moet één keer per jaar voor onderhoud naar de dealer. Als ik niet met de Ioniq op vakantie ga moet ik nog steeds één keer per jaar voor onderhoud naar de dealer, dus dat kost niets extra. Het is maar net hoe je rekent.Stefannn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:11:
[...]
En als je je eigen auto neemt hoef je ter plekke niet te huren.
Dat scheelt paar honderd euro..
Ja, daarbij is de E-golf al een aantal jaren oud en dus over z’n piek-afschrijving heen.
Ik zou hiervoor eerder de marginale kosten aanhouden, dus stroom en een deel bandenslijtage.
Bierviltjesgewijs kom ik voor die 3000km dan op €180-240 voor stroom en €30 voor banden.
Ook bij een negatievere benadering lijkt me max €300 totaal wel reëel.
Dan zit je onder de kosten voor de vlucht, bespaar je je de kosten voor de huurauto en nog veel belangrijker:
Veel minder CO2 uitstoot!
Ik zou hiervoor eerder de marginale kosten aanhouden, dus stroom en een deel bandenslijtage.
Bierviltjesgewijs kom ik voor die 3000km dan op €180-240 voor stroom en €30 voor banden.
Dan zit je onder de kosten voor de vlucht, bespaar je je de kosten voor de huurauto en nog veel belangrijker:
[ Voor 45% gewijzigd door Puppetmaster op 16-05-2026 09:14 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
En het belangrijkste vergeet je naar mijn bescheiden mening: je bent geheel onafhankelijk. Als vluchten niet gaan dan kom je niet thuis. Ik ga altijd met de auto op vakantie en de rust die dit geeft zorgt ervoor dat de vakantie al bij het inpakken en vertrek begint.
Hier een ID.4 van 4,5 jaar oud met 140.000 km op de teller, dat is 31.000 km per jaar. Om de 2 jaar een beurt is 62.000 km tussen twee beurten.Stefannn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:11:
Ja daarom zit ik nu te kijken naar de trein naar Bordeaux, dat is ongeveer €200 per persoon. Ik heb zelf het idee dat auto's met 30.000 km meer en precies dezelfde leeftijd echt een aantal duizenden euro's goedkoper zijn. Maar nu heb ik ook gekeken naar auto's rond de 50.000 km.Puppetmaster schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:06:
Ja, daarbij is de E-golf al een aantal jaren oud en dus over z’n piek-afschrijving heen.
Los daarvan kun je met de auto idd meer meenemen. Daar staat tegenover dat je bij een e-Golf wel echt de tijd moet nemen.
Ja, idd het was meer een kostenvoorbeeld. Met de E-up van Groningen naar Maastricht is nog wel te doen (1 stop, 4,5u), maar naar Spanje is wel andere koek…DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Daar staat tegenover dat je bij een e-Golf wel echt de tijd moet nemen.
Je nu wel heel onvast in je uitgangspunten.DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Ja daarom zit ik nu te kijken naar de trein naar Bordeaux, dat is ongeveer €200 per persoon. Ik heb zelf het idee dat auto's met 30.000 km meer en precies dezelfde leeftijd echt een aantal duizenden euro's goedkoper zijn. Maar nu heb ik ook gekeken naar auto's rond de 50.000 km.
Los daarvan kun je met de auto idd meer meenemen. Daar staat tegenover dat je bij een e-Golf wel echt de tijd moet nemen.
3k, 30k en 50kkm.
Auto, vliegen met huur of trein met huur. Meer of minder bagage.
En dit soort afwegingen valt eigenlijk buiten de scope van dit topic.HansAuutB schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Je nu wel heel onvast in je uitgangspunten.
Meld je terug als je het met de auto (EV) hebt gedaan en vertel of het beviel.
3k gaat over het verschil in aankoopprijs. 30.000 km gaat over het verschil in kilometers. 50.000 km gaat over de range waarin ik een auto wilde. De prijzen daarvan vergeleek ik met precies dezelfde auto's met 80.000 km. En die zijn dan ongeveer 3000 euro goedkoper. Dus voor mijn auto geldt dan dat als de meerkosten qua afschrijving, lijkt mij.HansAuutB schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Je nu wel heel onvast in je uitgangspunten.
3k, 30k en 50kkm.
Auto, vliegen met huur of trein met huur. Meer of minder bagage.
Wat dat betreft, zijn de uitgangspunten vrij helder.
Wat betreft wel of niet met trein of auto ook: flexibiliteit is een voordeel, maar financieel scheelt het voor een vakantie van twee weken of korter niet of nauwelijks (en met de trein ben je veel sneller): 160-200 voor een retour Bordeaux en 440 voor de autohuur en de reis naar Noord Spanje (nog 400 km), plus benzine/stroom. Met de eigen auto zou ik 750 rekenen, denk ik. Dan zou je op zijn minst een halve dag langer zoet zijn. Met de trein vertrek ik om vier uur in Rotterdam en ben om tien uur in Bordeaux. Met de auto verwacht ik dat je dan op tijd in de morgen moet vertrekken om dat te halen.
Het laat in ieder geval zien dat het qua marktwaarde niet lineair gaat en dat het dus niet gek zou zijn om met lagere marginale kosten te rekenen. Al kom ik dan nog niet onder de 20 ct/km. Ik heb nu een minimale verzekering. Maar om het eerlijk te vergelijken, zou ik een verzekering moeten hebben die per maand 70 euro duurder is.
Maar goed, ik geef toe dat het uitrekenen en uitzoeken duurder is in tijd dan dat het in euro's bespaart. Dat zijn dan ook weer dingen die ik leuk vind om te doen.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. De verhalen van mensen die met een accu van 80 Kw melden dat ze zonder problemen naar Zuid-Frankrijk reizen, zijn voor mij minder aan de orde dan de afweging of je met stints van 190 km die reis wilt afleggen. Maar goed. Het reizen met de EV met afstanden tot 700 km is mij prima bevallen, zolang je geen haast hebt.ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:56:
[...]
En dit soort afwegingen valt eigenlijk buiten de scope van dit topic.
Meld je terug als je het met de auto (EV) hebt gedaan en vertel of het beviel.
Mijn vraag is wat de kosten zijn van zo'n lange rit, en dat past toch best in dit draadje. Maar als er een draadje is over kosten, dan past dat misschien beter. Dat kan ik echter niet vinden.
Hier is ook het uitgangspunt 0,25 per km voor alleen de variabele kosten:
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
De ANWB gaat uit van 16 cent variabele kosten voor de e-Golf als ik hem tien jaar zou houden (wat nogal lang is).
Autokosten
| Soort kosten | Per maand | Per km |
| Vaste kosten | € 259 | 31,1 ct |
| 1. Vaste afschrijving | 6,8 ct | |
| 2. Verzekering | 12,0 ct | |
| 3. Motorrijtuigenbelasting | 9,3 ct | |
| 4. Onderhoud carrosserie en diversen | 3,0 ct | |
| Soort kosten | Per maand | Per km |
| Variabele kosten | € 138 | 16,5 ct |
| 5. Variabele afschrijving | 4,0 ct | |
| 6. Brandstof | 6,7 ct | |
| 7. Reparatie en onderhoud | 4,4 ct | |
| 8. Banden | 1,4 ct | |
| Rente | € 13 | 1,5 ct |
Totaal | € 410 | 49,1 ct |
[ Voor 74% gewijzigd door DDDikkiedik op 17-05-2026 00:24 ]
Ik bedoel meer de afweging neem ik het vliegtuig of de EV.DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:07:
[...]
Dat is maar net hoe je het bekijkt. De verhalen van mensen die met een accu van 80 Kw melden dat ze zonder problemen naar Zuid-Frankrijk reizen, zijn voor mij minder aan de orde dan de afweging of je met stints van 190 km die reis wilt afleggen. Maar goed. Het reizen met de EV met afstanden tot 700 km is mij prima bevallen, zolang je geen haast hebt.
De kosten van zo'n rit zijn maar een deel van de reis, het is maar net waar het jou om gaat en wat voor iemand belangrijk is. Mijn Spanjereizen waren maximaal 180euro voor 4500km aan laadkosten. Maar er zijn ook nog hotelkosten en evt tolkosten of extra vakantiedagen. Voor goedkoop naar Spanje ga je liften of neem je de pendelbus. Het vliegtuig is snel maar kun je niets meenemen en met je eigen auto ben je flexibel maar kost weer meer. Keuzes keuzes...DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:07:
[...]
Mijn vraag is wat de kosten zijn van zo'n lange rit, en dat past toch best in dit draadje. Maar als er een draadje is over kosten, dan past dat misschien beter.
De tolkosten komen er inderdaad nog bij, als je over de snelweg wilt. Goed punt. Dat is zo weer 100 euro. Ik reis eigenlijk nooit over tolwegen. Nu denk ik dat je met een auto met een beperkte accu efficiënter de kortste route kan nemen in plaats van de tolweg. Maar de tolweg kan de kortste route zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door DDDikkiedik op 16-05-2026 23:34 ]
Maar geen tolweg betekend wel een overnachting en die is duurder dan de tolkosten. Het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat.DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:33:
De tolkosten komen er inderdaad nog bij, als je over de snelweg wilt. Goed punt. Dat is zo weer 100 euro. Ik reis eigenlijk nooit over tolwegen. Nu denk ik dat je met een auto met een beperkte accu efficiënter de kortste route kan nemen in plaats van de tolweg. Maar de tolweg kan de kortste route zijn.
Nou, de tolkosten voor de meest gebruikte routes naar Spanje zijn wel duidelijk hoger dan één nachtje een kamer huren. Dat kan prima voor 70/80 euro, en de tolkosten zijn hoger. Nog los daarvan dat met een e-Golf het sowieso niet mogelijk is om in één dag naar Spanje te rijden. Hij kan maar drie of vier keer snelladen op een dag, omdat hij niet koelt, en vooral bij warm weer is dat een probleem, tenzij je alleen heel trage snelladers neemt. Ik heb nog niet uitgevonden dat je een snellader op 20 kW kan begrenzen.
Ik rij al 30jaar van altea naar nederland zonder tol bij arras ga ik pas de snelweg op. Het rijd veel relaxer en ik neem twee overnachtingen en de laatste tijd zelfs drie. Leuker en relaxer dan jakkeren op de tolwegen.DDDikkiedik schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:10:
Nou, de tolkosten voor de meest gebruikte routes naar Spanje zijn wel duidelijk hoger dan één nachtje een kamer huren. Dat kan prima voor 70/80 euro, en de tolkosten zijn hoger. Nog los daarvan dat met een e-Golf het sowieso niet mogelijk is om in één dag naar Spanje te rijden. Hij kan maar drie of vier keer snelladen op een dag, omdat hij niet koelt, en vooral bij warm weer is dat een probleem, tenzij je alleen heel trage snelladers neemt. Ik heb nog niet uitgevonden dat je een snellader op 20 kW kan begrenzen.
Goedemiddag,
Heeft iemand goede tips of ervaringen met welke laadpas ik het beste kan gebruiken in Servië en Bulgarije voor mijn Tesla
Ik heb zelf nu volgende passen: Tesla, anwb en shell is dst voldoende?
Heeft iemand goede tips of ervaringen met welke laadpas ik het beste kan gebruiken in Servië en Bulgarije voor mijn Tesla
Ik heb zelf nu volgende passen: Tesla, anwb en shell is dst voldoende?
Alvast bedankt
[ Voor 89% gewijzigd door World2022 op 17-05-2026 16:05 ]
Een vakantie kost nou eenmaal geld.PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:54:
[...]
Maar geen tolweg betekend wel een overnachting en die is duurder dan de tolkosten. Het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat.
Inderdaad, maar het begon met de vraag wat goedkoper is, eigen auto of vliegen en auto huren.
Ik doe er het liefst ook meerdere dagen over en dan zonder tolweg. Lekker relaxt en overnachten in een leuk hotelletje en lekker eten. Niet het goedkoopst, wel het prettigst.
We gaan binnenkort met de EV6 op vakantie en zullen naar alle waarschijnlijkheid in juni in Italië zijn.
Ik las dat de Mobilize pas tot recent niet werkte bij de Ionity stalls in Italië .
Weet iemand of dat nog zo is of almost opgelost? #dtv
Ik las dat de Mobilize pas tot recent niet werkte bij de Ionity stalls in Italië .
[ Voor 3% gewijzigd door Harrie van Til op 17-05-2026 19:00 ]
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Ik heb er rond Koningsdag nog gewoon mee geladen bij ionity. Was het juist niet dat sommigen een probleem hadden hem te activeren in de app?
In Italië?Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:56:
Ik heb er rond Koningsdag nog gewoon mee geladen bij ionity. Was het juist niet dat sommigen een probleem hadden hem te activeren in de app?
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Bij mij deed de pas het de afgelopen zomer uitstekend.Harrie van Til schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:50:
We gaan binnenkort met de EV6 op vakantie en zullen naar alle waarschijnlijkheid in juni in Italië zijn.
Ik heb weer een pareltje van een laadstation gevonden...
Tesla SuC Varneville-Bretteville.
Met 12 Tesla laders en ik denk een 4-tal Freshmile laders zal het laden wel lukken.
Maar de faciliteiten... meer dan een brak tankstation en een pizza automaat ('artisanale') is er niet.
Ik neem dus aan dat je daar niks meer kan vinden dan sigaretten, koele blikjes en wat broodjes die 3 dagen op voorhand bereid werden.
Met 12 Tesla laders en ik denk een 4-tal Freshmile laders zal het laden wel lukken.
Maar de faciliteiten... meer dan een brak tankstation en een pizza automaat ('artisanale') is er niet.
Ik neem dus aan dat je daar niks meer kan vinden dan sigaretten, koele blikjes en wat broodjes die 3 dagen op voorhand bereid werden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is dat zo'n ramp dan? De keren dat ik in mijn EV leven heb snel geladen waren gewoon kale parkeerplaatsen (Tesla Rijswijk/Den Haag), Tesla Duiven en Tesla BunnikTommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:32:
Vaak bu'j te bang!
Als ik van thuis die lader haal (lukt niet volgens de Tesla navigatie, wel volgens ABRP), dan heb ik 350km gereden, en wil ik iets eten aan een tafeltje en liefst een proper toilet.-tom-562 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:59:
[...]
Is dat zo'n ramp dan? De keren dat ik in mijn EV leven heb snel geladen waren gewoon kale parkeerplaatsen (Tesla Rijswijk/Den Haag), Tesla Duiven en Tesla Bunnik
Na ~350km rijden heb je toch voldoende variatie om een laadmogelijkheid te zoeken die de amenities heeft die je wil? Met mijn eerste EV (Ioniq 28kWh) stond ik ook regelmatig bij verlaten Fastneds, maar tegenwoordig filter ik op een toilet of restaurant en als ik daarvoor 30 kilometer eerder moet laden, so be it.Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:01:
[...]
Als ik van thuis die lader haal (lukt niet volgens de Tesla navigatie, wel volgens ABRP), dan heb ik 350km gereden, en wil ik iets eten aan een tafeltje en liefst een proper toilet.
Tuurlijk wel, maar ofwel is dat net te vroeg, of te ver als ik bij Tesla wil laden.De doorloper schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:05:
[...]
Na ~350km rijden heb je toch voldoende variatie om een laadmogelijkheid te zoeken die de amenities heeft die je wil? Met mijn eerste EV (Ioniq 28kWh) stond ik ook regelmatig bij verlaten Fastneds, maar tegenwoordig filter ik op een toilet of restaurant en als ik daarvoor 30 kilometer eerder moet laden, so be it.
Ik vind de Tesla laders gemiddeld niet zo goed, zeker niet als je wat laat of vroeg rijdt.
Ongeacht de auto is dit toch iets dat je altijd hebt? Zowel met een ICE/Hybrid of EV zoek ik een leuk tentje (meestal van de snelweg af) waarbij die dingen bij elkaar zitten die ik nodig heb. En ik snap dat je het met een EV nog iets beter wil combineren, maar ook dan zijn er best wel opties te vinden.Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:01:
[...]
Als ik van thuis die lader haal (lukt niet volgens de Tesla navigatie, wel volgens ABRP), dan heb ik 350km gereden, en wil ik iets eten aan een tafeltje en liefst een proper toilet.
Daarbij worden de laadtijden steeds korter, dus ik snap ook wel dat ze de grote laadstations niet altijd voorzien van een restaurant e.d. Over 10 jaar is de stop al zo kort dat je geen tijd meer hebt om even te gaan eten en wordt het dus eerst even laden om dan te parkeren en te gaan eten.
[removed]
Volgens mij heb jij gewoon de verkeerde auto gekocht, met een camper ben je beter af want daar heb je alles bij de hand en kun je overal terecht.Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:15:
[...]
Tuurlijk wel, maar ofwel is dat net te vroeg, of te ver als ik bij Tesla wil laden.
Ik vind de Tesla laders gemiddeld niet zo goed, zeker niet als je wat laat of vroeg rijdt.
Heeft niks met de auto te maken, Fastned heeft hetzelfde probleem bij veel laders in mijn omgeving.PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:46:
[...]
Volgens mij heb jij gewoon de verkeerde auto gekocht, met een camper ben je beter af want daar heb je alles bij de hand en kun je overal terecht.
Eindelijk uitbreiding Aire de Langres richting N met het aantal laders, want ook Tesla is daar nu begonnen met de bouw van een SuC locatie.
Toch gewoon de gesmeerde broodjes van thuis mee op vakantie?-tom-562 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:59:
[...]
Is dat zo'n ramp dan? De keren dat ik in mijn EV leven heb snel geladen waren gewoon kale parkeerplaatsen (Tesla Rijswijk/Den Haag), Tesla Duiven en Tesla Bunnik
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Op vakantie: tot op zekere hoogte wel ja, als ik bij alle laadstops uit eten moet met mijn gezin, wordt het een dure hobbyPr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Toch gewoon de gesmeerde broodjes van thuis mee op vakantie?
Vaak bu'j te bang!
Supercharger - A31 aire de Langres Noidant, France - Supercharger Updates - forum.supercharge.infoPeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:54:
Eindelijk uitbreiding Aire de Langres richting N met het aantal laders, want ook Tesla is daar nu begonnen met de bouw van een SuC locatie.
Goed plekkie
Zit ook een te kijken hoe een en ander eruit ziet als ik het aan Claude (AI) vraag. Best wel erg onder de indruk wat een detail (en advies) daaruit kwam. Alle parameters opgeven (auto, actie radius, verwachte snelheid en afstand). Geeft aan dat Ionity abonnement goedkoopste optie, waar ik moet laden, wat het kost (plus vergelijking wat het met benzine zou kosten). Plus nog een berg praktische tips en preferred routekeuze door aanwezigheid van Ionity. Tesla laden is wel goed maar beetje duurder geworden de laatste tijd door de tijds afhankelijke prijzen.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Grappig. Ik vroeg Claude ook naar mijn vakantieroute met caravan naar Baskenland. Bepaald niet onder de indruk; veel onnodige fouten (zoals bv max stint)._birdie_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Zit ook een te kijken hoe een en ander eruit ziet als ik het aan Claude (AI) vraag. Best wel erg onder de indruk wat een detail (en advies) daaruit kwam. Alle parameters opgeven (auto, actie radius, verwachte snelheid en afstand). Geeft aan dat Ionity abonnement goedkoopste optie, waar ik moet laden, wat het kost (plus vergelijking wat het met benzine zou kosten). Plus nog een berg praktische tips en preferred routekeuze door aanwezigheid van Ionity. Tesla laden is wel goed maar beetje duurder geworden de laatste tijd door de tijds afhankelijke prijzen.
Ionity kan wel erg populair zijn in vakantietijden. Ik zou dus ook meegeven dat je minstens 6 of 8 stalls op een locatie wilt hebben. Heb je een betaald Claude account? Als je de gratis versie gebruikt, dan ga ik ook een keertje met Claude prutsen. Hoor wel positieve verhalen over Claude._birdie_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
ik heb wel betaald account ... is het me wel waard om claude testen (voor allerlei doeleinden)... ik ga niet op vakantie tijdens hoogseizoen dus dan is drukte al veel minder belangrijk. Mijn ervaring is dat Ionity er altijd wel 6 heeft. zal het ook eens met (betaald) gemini doen ...Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Ionity kan wel erg populair zijn in vakantietijden. Ik zou dus ook meegeven dat je minstens 6 of 8 stalls op een locatie wilt hebben. Heb je een betaald Claude account? Als je de gratis versie gebruikt, dan ga ik ook een keertje met Claude prutsen. Hoor wel positieve verhalen over Claude.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
_birdie_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Wat is dan het prompt wat je gebruikt?
Zelf heb ik ook de betaalde versie van Claude en merk dat het bij mij fouten maakt met laadstations direct aan de snelweg. Mogelijk geef ik het niet goed op.
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
zoiets ...
ik heb een kia ev3 advanced plus long range. Ik wil van schiedam centrum naar Hippach in oostenrijk met de auto. Ik vertrek vanuit schiedam met 100% vol. Ik wil onderweg snelladen (DC) en zoek de voordeligste oplossing eventueel met 1 maand abbonnement. Op de locatie in Oostenrijk verwacht ik rond de 300km te rijden. De berekening moet gedaan voor heen en terugweg. Ik rijd zoveel mogelijk op de ECO stand en niet harder dan 100km/h. Maak laadadvies voor heen en terugweg. maak ook een vergelijking met tesla laadkosten met maand abonnement.
het lullige is dat hij het nooit hetzelfde doet ... zelfs 2x achter elkaar ..._birdie_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:59:
[...]
zoiets ...
ik heb een kia ev3 advanced plus long range. Ik wil van schiedam centrum naar Hippach in oostenrijk met de auto. Ik vertrek vanuit schiedam met 100% vol. Ik wil onderweg snelladen (DC) en zoek de voordeligste oplossing eventueel met 1 maand abbonnement. Op de locatie in Oostenrijk verwacht ik rond de 300km te rijden. De berekening moet gedaan voor heen en terugweg. Ik rijd zoveel mogelijk op de ECO stand en niet harder dan 100km/h. Maak laadadvies voor heen en terugweg. maak ook een vergelijking met tesla laadkosten met maand abonnement.
Tip, vraag Claude in de rol van prompt expert en EV expert een prompt voor je te maken op basis van bovenstaande. Of laat Claude een interview bij je afnemen op basis van bovenstaande voor een optimale planning. Je zou voordat je deze vraag nog een diepgaand onderzoek kunnen doen naar alle prijsplannen die er beschikbaar zijn in de markt_birdie_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Thanks, zo te zien maar een heel klein stukje afwijkend van m'n route naar Bretagne. Goed om in het achterhoofd te houden.Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:32:
Inderdaad!Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Toch gewoon de gesmeerde broodjes van thuis mee op vakantie?
Poepen (Nederlandse versie) voor vertrek, onderweg alleen plassen tijdens laden. Brood en andere snacks + drinken mee en gaan!
Ik vind laders van Tesla gedoe omdat ik zelf geen Tesla rijd. Op lange ritten kies ik afhankelijk van wat er langs de route ligt voornamelijk Fastned of Electra of Ionity. Voorheen alleen Fastned met Gold Membership, maar sinds je 10% korting krijgt via de app of via autocharge is een abonnement niet snel meer aantrekkelijk. Maar goed, ik rij in de zakelijke lease en probeer het voor mijn werkgever goedkoper te houden; zou ik privé rijden dan zou ik denk ik wel bij Tesla laden, want goedkoop zijn ze wel. Of Electra, met een abonnement kost dat 39ct in NL/B en 29ct in Frankrijk.Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:15:
[...]
Tuurlijk wel, maar ofwel is dat net te vroeg, of te ver als ik bij Tesla wil laden.
Ben recent eens gestopt in Peutie, daar staan alleen laders zonder toilet of shop.Puppetmaster schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Inderdaad!
Poepen (Nederlandse versie) voor vertrek, onderweg alleen plassen tijdens laden. Brood en andere snacks + drinken mee en gaan!
Ik had een belangrijk telefoongesprek en wou dat rustig doen vanuit de auto met alle aandacht die daar bij hoort.
Op 20minuten zag ik een tiental mensen de struiken in gaan om te plassen. Hoe goor is het daar dan?
En wat doen dames? Allemaal een plastuit mee?
Of niet dáár laden als je naar de WC moet. 
[edit]
Ff google maps gecheckt; het betreft primair een truckstop waar ook FastNed stations bij staan.
Naar mijn idee al überhaupt raar dat een truckstop geen toilet heeft.
[edit]
Ff google maps gecheckt; het betreft primair een truckstop waar ook FastNed stations bij staan.
Naar mijn idee al überhaupt raar dat een truckstop geen toilet heeft.
[ Voor 65% gewijzigd door Puppetmaster op 20-05-2026 09:43 ]
Mja, sinds ik geen Tesla meer rijd, merk ik dat alles wat meer “gedoe” is, Tesla laders zijn daarin geen uitzondering.De doorloper schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Ik vind laders van Tesla gedoe omdat ik zelf geen Tesla rijd.
Als de kosten je niet uitmaken, dan kom je mogelijk minder snel bij Tesla, maar het gaat mij ook om het aantal laders per locatie. Bij Tesla zijn dat er doorgaans veel meer zodat de kans op een laadfile kleiner is.
En of er faciliteiten zijn is erg afhankelijk van welke locaties je bezoekt en ik denk vooral bij oudere? Ik ben nog nooit een tegengekomen zonder een toilet of koffie, maar anderen lijken vooral steeds daar terecht te komen.
Daarom zou er ook een mix van laders moeten zijn (met eventueel een ander prijsplaatje), bijvoorbeeld 50kW laders voor als je wil gaan eten, staat ie mooi een uurtje op z'n gemak te laden.redwing schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Daarbij worden de laadtijden steeds korter, dus ik snap ook wel dat ze de grote laadstations niet altijd voorzien van een restaurant e.d. Over 10 jaar is de stop al zo kort dat je geen tijd meer hebt om even te gaan eten en wordt het dus eerst even laden om dan te parkeren en te gaan eten.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik zou liever 100kW zien ivm accu’s die ook steeds meer richting en over 100kWh gaan, maar dat terzijde.ZeRoC00L schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Daarom zou er ook een mix van laders moeten zijn (met eventueel een ander prijsplaatje), bijvoorbeeld 50kW laders voor als je wil gaan eten, staat ie mooi een uurtje op z'n gemak te laden.
Wat me wel vervelender lijkt is de overgangsfase die er eerst aan zit te komen. Sommige Chinezen en de nieuwe BMW/Mercedes 800V modellen komen daar al in de buurt.
Dat je van 10-80% laadt in 10 minuten klinkt op papier leuk, maar 10 minuten wachten bij de auto omdat het te kort is om andere dingen te doen zie ik eerder als een nadeel, vooral op vakantieritten.
Na die 10 minuten moet je de auto verplaatsen en dan kan je pas doen wat je anders in de langere pauze zou doen.
20-30 minuten is wat dat betreft praktischer of het moet in <5 minuten gepiept zijn.
Haha, in de bosjes plassen is toch standard practice? Dat doe ik liever dan op een toilet langs de snelweg/bij een tankstationTommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:37:
[...]
Ben recent eens gestopt in Peutie, daar staan alleen laders zonder toilet of shop.
Ik had een belangrijk telefoongesprek en wou dat rustig doen vanuit de auto met alle aandacht die daar bij hoort.
Op 20minuten zag ik een tiental mensen de struiken in gaan om te plassen. Hoe goor is het daar dan?
En wat doen dames? Allemaal een plastuit mee?
Vaak bu'j te bang!
Dit dus...Puppetmaster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Ik zou liever 100kW zien ivm accu’s die ook steeds meer richting en over 100kWh gaan, maar dat terzijde.
Wat me wel vervelender lijkt is de overgangsfase die er eerst aan zit te komen. Sommige Chinezen en de nieuwe BMW/Mercedes 800V modellen komen daar al in de buurt.
Dat je van 10-80% laadt in 10 minuten klinkt op papier leuk, maar 10 minuten wachten bij de auto omdat het te kort is om andere dingen te doen zie ik eerder als een nadeel, vooral op vakantieritten.
Na die 10 minuten moet je de auto verplaatsen en dan kan je pas doen wat je anders in de langere pauze zou doen.
20-30 minuten is wat dat betreft praktischer of het moet in <5 minuten gepiept zijn.
Anderzijds, als die auto's echt 500km halen, dan wordt je op een lange reisdag amper 1 (max 2) keer daarmee geconfronteerd. Ben je dan met z'n 2 onderweg is het makkelijk om even op te staan, en de auto te verzetten, en anders... tja dan vertrek je met 95% SoC...
Nu moet ik voor een rit van 620km met mijn Y LR AWD 2023 toch 2 keer aan de lader.
Volgens de navi kan ik een lader die op 350km zit niet halen, of het wordt heel krap... En dan zou ik terug tot boven 80% moeten laden.
Je moet niets natuurlijk. Als het gemiddelde over alle EV's van 10 tot 80% 30 tot 40 minuten is, dan pak ik diezelfde tijd om van 10% tot 100% te gaan. Leuk al die etiquette regeltjes, maar lomp gesteld zijn het al die max 100kWh ladende auto's die de boel bezet houden.Puppetmaster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Ik zou liever 100kW zien ivm accu’s die ook steeds meer richting en over 100kWh gaan, maar dat terzijde.
Edit: Of anders gezegd: de 10 tot 80% 'regel' is niet eerlijk. Iedereen gewoon x minuten laden en dan weer weg. Dat is pas eerlijk
[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 20-05-2026 10:02 ]
In een eenzaam bos vind ik dat OK, maar toch niet op een plaats waar je probleemloos een toilet kan zetten.-tom-562 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Haha, in de bosjes plassen is toch standard practice? Dat doe ik liever dan op een toilet langs de snelweg/bij een tankstation
Eerlijk? Allesbehalve. Leuk geredeneerd als je een moderne, snel ladende auto hebt maar een grote -groeiende- groep particuliere 2e hands EV rijders hebben met hun EV gewoon tot wel 3 kwartier nodig (zeker als het kouder is buiten) om de batterij weer op 80% te krijgen.jeroenkb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:59:
[...]
Je moet niets natuurlijk. Als het gemiddelde over alle EV's van 10 tot 80% 30 tot 40 minuten is, dan pak ik diezelfde tijd om van 10% tot 100% te gaan. Leuk al die etiquette regeltjes, maar lomp gesteld zijn het al die max 100kWh ladende auto's die de boel bezet houden.
Edit: Of anders gezegd: de 10 tot 80% 'regel' is niet eerlijk. Iedereen gewoon x minuten laden en dan weer weg. Dat is pas eerlijk
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Precies; heb ik ook geen moeite mee. Maar ik blijf ook gewoon 30 tot 40 minuten aan de paal staan. Alleen ik zit dan op 100% en heb rustig kunnen lunchen.EDB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Eerlijk? Allesbehalve. Leuk geredeneerd als je een moderne, snel ladende auto hebt maar een grote -groeiende- groep particulieren 2e hands EV rijders hebben met hun EV gewoon tot wel 3 kwartier nodig (zeker als het kouder is buiten) om de batterij weer op 80% te krijgen.
Tot 100% laden is eenieders recht natuurlijk, maar ik hoop wel dat je hem verplaatst als hij vol zit.
Ik denk dat het de komende jaren ook niet beter gaat worden: diverse merken komen de komende jaren met goedkope , betaalbare EV’s met kleine accu’s en lage laadsnelheden. Die staan straks ook allemaal in de rij…jeroenkb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Precies; heb ik ook geen moeite mee. Maar ik blijf ook gewoon 30 tot 40 minuten aan de paal staan. Alleen ik zit dan op 100% en heb rustig kunnen lunchen.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik denk zelf dat die kleine auto's meer als tweede auto gebruikt worden en niet zo gauw aan een snellader gaan hangen. Ik zie deze bv niet snel hele lange ritten maken.
Vrienden van ons hebben een peugeot e-2008 3 jaar geleden aangeschaft, en daar valt die actieradius extreem tegen. En ergens proef je ook dat ze spijt hebben van hun aankoop.
Verder ben ik erg blij dat ik een longrange variant heb gekozen, zodat ik bijna al mijn ritten met 1 lading kan rijden.
Ik ben juist benieuwd wanneer de eerste tankstations hun aantal pompen gaan omzetten naar laadpunten. want de afname van benzine is jaarlijks aan het afnemen (met stapjes van 1-2%)
Vrienden van ons hebben een peugeot e-2008 3 jaar geleden aangeschaft, en daar valt die actieradius extreem tegen. En ergens proef je ook dat ze spijt hebben van hun aankoop.
Verder ben ik erg blij dat ik een longrange variant heb gekozen, zodat ik bijna al mijn ritten met 1 lading kan rijden.
Ik ben juist benieuwd wanneer de eerste tankstations hun aantal pompen gaan omzetten naar laadpunten. want de afname van benzine is jaarlijks aan het afnemen (met stapjes van 1-2%)
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Ik ken al een benzinestation waar 2 pompen vervangen werden door snelladers.AMDFreak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
Ik denk zelf dat die kleine auto's meer als tweede auto gebruikt worden en niet zo gauw aan een snellader gaan hangen. Ik zie deze bv niet snel hele lange ritten maken.
De afname van benzinepompen gebeurt doorgaans minder zichtbaar, dat is gewoon het sluiten van minder rendabele stations als er bv investeringen nodig zijn.
Langs autostrades zie je voorlopig alleen groei van het aantal snelladers.
Maar eerlijk, ik heb snelladers enkel nodig voor vakanties en langere verplaatsingen, en dat is echt maar een paar keer per jaar.
Bewust kleiner gekocht, naast dat ik de wagen mooi vind speelde ook een beetje mee dat dochterlief het huis uit is. Neemt niet weg dat als ik een grotere ev mooier had gevonden ik dan voor die was gegaan, maar toch. Range werd stuk minder maar ik maak nog steeds dezelfde lange ritten als met de ev daarvoor (met meer range). Nevernooitnie spijt gehad, volgende ev kan net zo goed weer een redelijk kleine accu hebben. Dat ik 'maar' met max 100 kW kan laden maakt mij niet zo uit.AMDFreak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
Ik doe in mijn werk onder andere controle van tankstations op gebied van explosieveiligheid (jaarlijkse keuring).Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Ik ken al een benzinestation waar 2 pompen vervangen werden door snelladers.
De afname van benzinepompen gebeurt doorgaans minder zichtbaar, dat is gewoon het sluiten van minder rendabele stations als er bv investeringen nodig zijn.
Langs autostrades zie je voorlopig alleen groei van het aantal snelladers.
Maar eerlijk, ik heb snelladers enkel nodig voor vakanties en langere verplaatsingen, en dat is echt maar een paar keer per jaar.
Ik ben het al tegengekomen: pomp weg, dc-lader op dezelfde plaats, naast een andere pomp. Totaal niet toegestaan rekening houdende met de atex-zonering 😳🫣.
En het is mij ook wel duidelijk dat er pakweg de laatste 15 jaar bijna niets meer geïnvesteerd is in distributie van fossiele brandstoffen. In nieuw materiaal bedoel ik dan. Pompen, besturingen,... allemaal gemiddeld >15 jaar oud. Vergane glorie.
Wel veel zonnepanelen op de luifels 🙂
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Waarom was het bij Tesla minder gedoe? Ik weet dat ze een soort eigen AutoCharge hebben, maar dat is toch ook in te stellen bij alle andere auto's (behalve VW)?Puppetmaster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Mja, sinds ik geen Tesla meer rijd, merk ik dat alles wat meer “gedoe” is, Tesla laders zijn daarin geen uitzondering.
Als de kosten je niet uitmaken, dan kom je mogelijk minder snel bij Tesla, maar het gaat mij ook om het aantal laders per locatie. Bij Tesla zijn dat er doorgaans veel meer zodat de kans op een laadfile kleiner is.
En of er faciliteiten zijn is erg afhankelijk van welke locaties je bezoekt en ik denk vooral bij oudere? Ik ben nog nooit een tegengekomen zonder een toilet of koffie, maar anderen lijken vooral steeds daar terecht te komen.
Dat gedoe is allemaal betrekkelijk, blijkbaar vinden tesla rijders aanbieden van een tag na de stekker geplugd te hebben gedoe. Ik rijdt ondanks geen tesla toch soms naar een tesla suc, puur omdat er soms meer laders vrij zijn. App openen en lader kiezen en hij start, tja tesla naast me is 10sec sneller.Pr088 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:58:
[...]
Waarom was het bij Tesla minder gedoe? Ik weet dat ze een soort eigen AutoCharge hebben, maar dat is toch ook in te stellen bij alle andere auto's (behalve VW)?
Aanbieders zoals bijvoorbeeld Electra hebben toch ook plug&charge? Je moet zelfs de app niet openen.
Of mis ik iets?
Of mis ik iets?
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Het gedoe valt wel mee idd, vandaar de haakjes.
Het zit hem vooral in de navigatie en een klein beetje in de autocharge. Ik reis graag langs Tesla laadpunten ivm de grotere aantallen laders per locatie. De VW krijg ik niet naar believen aan het navigeren via tesla laders, vandaar het gedoe.
Het zit hem vooral in de navigatie en een klein beetje in de autocharge. Ik reis graag langs Tesla laadpunten ivm de grotere aantallen laders per locatie. De VW krijg ik niet naar believen aan het navigeren via tesla laders, vandaar het gedoe.
Autocharge.Wozmro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:15:
Aanbieders zoals bijvoorbeeld Electra hebben toch ook plug&charge?
En ja.
Er is veel onwetendheid over het inpluggen en direct laden. Er zijn meerdere systemen daarvoor t.w. “Autocharge” en “Plug & charge”. Van het systeem dat Tesla bij hun Superchargers hanteert weet ik de naam niet en dat werkt zover ik weet alleen met Tesla’s. Je kunt bij de Tesla Superchargers ook je non-Tesla laden maar dan activeer je het laden met de Tesla app.
Fastned en Electra werken met autocharge
Ionity werkt met Plug and charge
En dan is het ook nog eens zo dat niet elke auto met deze systemen overweg kan. Op oa ev-database.org kun je bekijken met welke van deze systemen jouw auto werkt.
Maar we inmiddels zijn flink off-topic: er is een apart topic voor EV laden Autocharge en/of Plug and charge
Fastned en Electra werken met autocharge
Ionity werkt met Plug and charge
En dan is het ook nog eens zo dat niet elke auto met deze systemen overweg kan. Op oa ev-database.org kun je bekijken met welke van deze systemen jouw auto werkt.
Maar we inmiddels zijn flink off-topic: er is een apart topic voor EV laden Autocharge en/of Plug and charge
[ Voor 9% gewijzigd door mm.kool op 20-05-2026 22:31 ]
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Pas daar wel mee op. Heb ik ook een keer gedaan (bij total in Frankrijk). Bleek die 50 kW laders in minuten te rekenen, snellere laders ging per kWh.ZeRoC00L schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Daarom zou er ook een mix van laders moeten zijn (met eventueel een ander prijsplaatje), bijvoorbeeld 50kW laders voor als je wil gaan eten, staat ie mooi een uurtje op z'n gemak te laden.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.