Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als je thuis kan landen en niet continu op vakantie bent, dan 'leeft' dat amper.Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Hier even een domme vraag van een noob (die zonet de handtekening heeft gezet onder de order voor een Skoda Epiq, levertijd feb 2027) ik zie de term plug&charge zo weinig langskomen? leeft dit überhaupt?
Hoe moeilijk is het om een tag voor een lader te houden?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een laadpas van mijn werkgever, dan vind ik het net zo makkelijk om een laadsessie via de druppel/pas te starten. En omdat ik er zo weinig laad heb hoef ik dan ook de plug&charge niet bij alle aanbieders te verwijderen als ik mijn auto niet meer heb.Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Hier even een domme vraag van een noob (die zonet de handtekening heeft gezet onder de order voor een Skoda Epiq, levertijd feb 2027) ik zie de term plug&charge zo weinig langskomen? leeft dit überhaupt?
En mijn Tesla doet het automagisch bij Tesla Super Chargers 😉
Hmm voor mijn gevoel is de Ionity dichtheid niet groot genoeg om daar handig mee uit te komen zonder er specifiek voor te plannen. Ik heb tot dusverre niet super goed gepland met reizen en ben gewoon gaan chargen waar het makkelijk uit kwam. Ik kom daarbij zelden Ionity tegenPr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:42:
[...]
Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Tesla moet ik misschien toch maar eens gaan overwegen. Al was het maar voor een maandje tijdens de vakantie ofzo 🤔
In Denemarken hebben we inderdaad wat goedkoper geladen in mijn herinnering. Zweden was duurder. Wat wel gaaf is dat ze in Zweden regelmatig de prijzen van stroom aangeven op led borden (net als de brandstofprijzen zeg maar). Zouden we hier ook moeten doen.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:06:
[...]
Frankrijk is één van de goedkoopste landen voor DC laden in de hele EU. Zo niet dé goedkoopste.
Je vindt moeilijk goedkoper. Scandinavië is ook redelijk betaalbaar (ik spreek voor Denemarken, waar ik vorig jaar was).
Ben eigenlijk wel benieuwd naar Noorwegen, wat EV land nummer 1 is in Europa volgens mij.
Ionity kent inmiddels ook verschillende/dynamische tarieven per land.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:42:
[...]
Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
In Noorwegen kun je met een Ionity abonnement vrijwel overal (hele dag door) voor 29 cent DC snelladen. In de avond/vroege ochtend kan het nog soms nog iets goedkoper via Tesla supercharger (icm abonnement).
Dat zijn echt krankzinnig goede prijzen. Waarom zijn er eigenlijk geen conventionele laadpalen met dergelijke prijzen 🤔Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:31:
[...]
In Noorwegen kun je met een Ionity abonnement vrijwel overal (hele dag door) voor 29 cent DC snelladen. In de avond/vroege ochtend kan het nog soms nog iets goedkoper via Tesla supercharger (icm abonnement).
Omdat jij je niet verdiept in tarieven is het slecht van ANWB?DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:35:
Oh wow. Ben doorgaans best wel tevreden met de ANWB, maar dit is wel een beetje slecht van ze 🤔
Sorry, ik volg je even niet, jij bent toch degene die de ANWB-kaart gebruikt?
Of werd je gedwongen door de ANWB?
Waar? In Noorwegen? Nederland?DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:33:
Dat zijn echt krankzinnig goede prijzen. Waarom zijn er eigenlijk geen conventionele laadpalen met dergelijke prijzen 🤔
Ik heb het voor fastned geactiveerd en dan voornamelijk zodat mijn vrouw zonder gedoe kan laden als ze ooit eens een trip van 500 km zonder mij gaat maken (hetgeen nog nooit is voorgekomen).Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Verder is het “nadeel” dat het dan automatisch het eigen merk kiest. Ik heb nu voor een maand een Electra abonnement dat ook korting op fastned geeft. Als ik nu dus bij fastned wil laden (maar dat wil ik niet) dan moet ik de fastned autocharge dus tijdelijk deactiveren.
En verder laad ik altijd op de oprit.
En mensen zonder oprit waarschijnlijk veel AC.
Dus ja…. Het is handig… maar heeft ook nadelen.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:38:
[...]
Omdat jij je niet verdiept in tarieven is het slecht van ANWB?
Sorry, ik volg je even niet, jij bent toch degene die de ANWB-kaart gebruikt?
Of werd je gedwongen door de ANWB?
[...]
Waar? In Noorwegen? Nederland?
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen met 29 cent per kWh. Jij wel?
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
[...]
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen met 29 cent per kWh. Jij wel?
Lees mijn verslag van eerder deze maand eens over onze roadtrip naar/door Noorwegen en via Zweden en Denemarken terug naar huis. Herbiek616 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Noorwegen vanaf 28 cent met Ionity abonnement. Ik zat er een jaar geleden en ben dat ook meermaals tegengekomen.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
[...]
Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen voor 29 cent. Jij wel?
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Wow 23 cent is echt heel nice, maar als ik zo even rondkijk op internet lijkt dat wel vrij zeldzaam. Verder een heel tof reisverslag, leuk om mee te lezen haha 👍
Ik zie dat je het heel uitgebreid gepland en vastgelegd hebt. Zelfs reizen wij iets meer op de ‘bonnefooi’ (mijn vriendin is er niet zo’n liefhebber van om om te rijden voor een betere fast charger of om een minder ideale parkeerplek te nemen voor betere tarieven).
Ik ben wel van plan om me eens wat meer te gaan verdiepen in de tarieven en abonnementen. Maar voor ons tweetjes zal er toch iets van een middenweg gevonden moeten worden 😅
Oh jawel, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is een jaar of 3 geleden, met de Freshmile pas kon je onder die prijs komen en met de E-Flux (tegenwoordig ROAD) pas ook op een aantal plekken.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen voor 29 cent. Jij wel?
Nu is het 30 cent het goedkoopst maar dat zie je niet zo veel, wat wel veel voorkomt is de 32,5 cent bij een flink aantal Vattenfall laadpalen in een groot gedeelte van Brabant en wat andere regionen in Nederland. Ook niet al te duur me dunkt.
Waarom Autocharge deactiveren, kun je niet eerst de Electra app/pas gebruiken en dan pas de stekker in de auto? Ik meen dat ik die volgorde weleens voorbij heb zien komen.Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:38:
[...]
Ik heb het voor fastned geactiveerd en dan voornamelijk zodat mijn vrouw zonder gedoe kan laden als ze ooit eens een trip van 500 km zonder mij gaat maken (hetgeen nog nooit is voorgekomen).
Verder is het “nadeel” dat het dan automatisch het eigen merk kiest. Ik heb nu voor een maand een Electra abonnement dat ook korting op fastned geeft. Als ik nu dus bij fastned wil laden (maar dat wil ik niet) dan moet ik de fastned autocharge dus tijdelijk deactiveren.
En verder laad ik altijd op de oprit.
En mensen zonder oprit waarschijnlijk veel AC.
Dus ja…. Het is handig… maar heeft ook nadelen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
In Nederland kom ik wel af en toe chargers van 33 cent tegen. Heb voor de grap zojuist eens op de kaart zitten scrollen, dat is helaas wel echt zo’n beetje het goedkoopste wat je in de weide omgeving kan vinden. Zo niet in heel Noord-Brabant.Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:51:
[...]
Oh jawel, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is een jaar of 3 geleden, met de Freshmile pas kon je onder die prijs komen en met de E-Flux (tegenwoordig ROAD) pas ook op een aantal plekken.
Nu is het 30 cent het goedkoopst maar dat zie je niet zo veel, wat wel veel voorkomt is de 32,5 cent bij een flink aantal Vattenfall laadpalen in een groot gedeelte van Brabant en wat andere regionen in Nederland. Ook niet al te duur me dunkt.
(Niet dat ik daarover wil klagen verder, is een goede prijs)
Geen idee. Wel een goede tip.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:52:
[...]
Waarom Autocharge deactiveren, kun je niet eerst de Electra app/pas gebruiken en dan pas de stekker in de auto? Ik meen dat ik die volgorde weleens voorbij heb zien komen.
Maar het gaat niet voorkomen…. Welliswaar korting op fastned maar “nog slimmer” is om dan bij Electra te laden.
MOCHT het met 0.000001% kans toch voorkomen dan deactiveer ik het denk ik toch. Kleine moeite en geen risico op per ongeluk toch teveel betalen.
Ja dat is helaas het geval dat het nogal kan verschillen waar je woont in ons kikkerlandje.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:54:
In Nederland kom ik wel af en toe chargers van 33 cent tegen. Heb voor de grap zojuist eens op de kaart zitten scrollen, dat is helaas wel echt zo’n beetje het goedkoopste wat je in de weide omgeving kan vinden. Zo niet in heel Noord-Brabant.
Maar goed, het is, zoals het is.
Hier trouwens altijd wel te vinden of er in jouw buurt/omgeving toch nog wat goedkopers is qua tarieven, doe je voordeel met dit topic (waar deze discussie ook eigenlijk thuishoort):
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Danku, ik zal het boomarkenZjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:59:
[...]
Ja dat is helaas het geval dat het nogal kan verschillen waar je woont in ons kikkerlandje.
Maar goed, het is, zoals het is.
Hier trouwens altijd wel te vinden of er in jouw buurt/omgeving toch nog wat goedkopers is qua tarieven, doe je voordeel met dit topic (waar deze discussie ook eigenlijk thuishoort):
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Laagste prijs bij tesla met abo had ik een keer om 7u in de ochtend 18cent, rest van de dag tussen 25 en 34cent geladen deze zomer. (Noorwegen dus).Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:31:
[...]
Heb jij een Tesla? Overdag was ik in Noorwegen met een niet Tesla auto altijd duurder dan Ionity (Beiden met abonnement)peutje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:26:
[...]
Laagste prijs bij tesla met abo had ik een keer om 7u in de ochtend 18cent, rest van de dag tussen 25 en 34cent geladen deze zomer. (Noorwegen dus).
Ik heb een aantal maanden geleden voor hetzelfde "probleem" gestaan en heb de vraag rechtstreeks aan de helpdesk van Fastned gesteld. Zij raadden me inderdaad aan om Autocharge te deactiveren en vervolgens de laadsessies te starten via de app van Electra. Dit omdat als Autocharge actief is, dit steeds als default wordt gezien en deze mogelijke andere manieren om de laadsessie te starten zou overrulen.Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:55:
[...]
Geen idee. Wel een goede tip.
Maar het gaat niet voorkomen…. Welliswaar korting op fastned maar “nog slimmer” is om dan bij Electra te laden.
MOCHT het met 0.000001% kans toch voorkomen dan deactiveer ik het denk ik toch. Kleine moeite en geen risico op per ongeluk toch teveel betalen.
Of dit echt klopt, heb ik echter nooit getest want ik kreeg en krijg Autocharge bij Fastned hier bij onze MG ook niet geactiveerd, hoewel het bij Electra zonder enig probleem is gelukt.
Verder nog even een kanttekening: de OP vroeg naar Plug & Charge. Dit is niet gelijk aan Autocharge. Het ging specifiek over een Skoda, en VAG ondersteunt überhaupt geen Autocharge, maar wel Plug & Charge.
Nee met een volvo en tesla maandabo.Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:01:
[...]
Heb jij een Tesla? Overdag was ik in Noorwegen met een niet Tesla auto altijd duurder dan Ionity (Beiden met abonnement)
IZIVIA 30/35 cent. Zonder abonnement.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:20:
[...]
Eigenlijk ken ik er weinig voor minder dan €0,50 buiten Tesla.
Klopt, maar in verhouding de meeste laadstops bij Tesla. En de tarieven lagen de hele vakantie rond de € 0,50...HansAuutB schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:04:
[...]
Ik zie op je kaartje ook andere providers dan Tesla.
Nice. Helaas nog nooit gezien. Is het een regionale aanbieder?
Nee hoor, zit v.z.i.w. in heel Frankrijk en voornamelijk bij de MacD.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:03:
[...]
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Vorige week nog aan de openbare AC laadpaal (22 kVA) in FR (Tarn) nul cent( gratuit) tussen 23:00 en 07:00 uur. Maar dat is uiteraard NL noch NO.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
Wonend in Vlaanderen (BE)
Is een Franse aanbieder meestal vlakbij een macdonalds. https://izivia.com/carte-bornes-de-recharge-izivia Ik heb er zelf goede ervaring mee.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:03:
[...]
Ionity met een power abo zou op 3,47 SEK/kwh moeten zitten momenteel. Dat is €0,31, naar mijn idee best goedkoop. In lijn met Frankrijk.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:53:
[...]
Bij Ionity heb ik ook geladen toevallig, maar dat is in Zweden schijnbaar toch wat duurder haha
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Als ik via de ANWB app door Zweden swipe lijkt het zo'n 54 tot 58 cent. Dat is ook een beetje in lijn wat wij zoal betaald hebben tijdens onze reis. Scheelt wel aardig dus.Puppetmaster schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:41:
[...]
Ionity met een power abo zou op 3,47 SEK/kwh moeten zitten momenteel. Dat is €0,31, naar mijn idee best goedkoop. In lijn met Frankrijk.
[ Voor 10% gewijzigd door DLSS op 29-09-2026 22:01 ]
Komt wel redelijk overeen met de Ionity app-prijs zonder abo.
[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 29-09-2026 22:14 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik niet in Nederland, maar Vattenfall komt in sommige regio's met 31/33 cent dichtbij.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
[...]
Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Klopt, maar vaak iets verder van snelwegen weinig laadpalen. Voordeel: vaak ook niet druk en dus wel ruimte. In Duitsland werkt EWE GO net zo. Klein aantal laadpalen, bijna allemaal bij McDonalds (zonder abbo, met app €0,52).Rob Voets schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:13:
[...]
Is een Franse aanbieder meestal vlakbij een macdonalds. https://izivia.com/carte-bornes-de-recharge-izivia Ik heb er zelf goede ervaring mee.
Vaak wel maar 150kW laders. Voor de snelle laadjongens met EV6, Ioniq 5, nieuwe Mercedessen en BMWs niet altijd handig.
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 30-09-2026 07:41 ]
En met een chargemap abo betaal je bij vattenfall nog maar 0.27 cent bij dat soort palen van een oudere concessie. In ieder geval bij die van mij , mis ik mijn oprit toch nog niet.Pr088 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:39:
[...]
Ik niet in Nederland, maar Vattenfall komt in sommige regio's met 31/33 cent dichtbij.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Leeft nog wel, maar is waarschijnlijk veel minder gunstig dan eerder. Zoek je een goede allround laadpas voor AC laden in Nederland en buitenland? Ga naar Electroverse. Gratis pas, mooie app, werkt eigenlijk op elke laadpaal.Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
De methode met certificaten is uiteraard wel veiliger.
Ja ik had niet echt de tijd om rustig ervoor te gaan zitten en abonnementen en passen uit te zoeken en dergelijke. Ik vond het voor mezelf ook wel een goede nulmeting om te kijken hoe het bevalt zonder alle voorbereiding en wat dan de nadelen zijn. Ik heb voor vakantie niet echt zin in een week huiswerk en studie. Het is jammer dat ik waarschijnlijk gauw 100-150 had kunnen besparen met gedrag aanpassen en pasjes etc. uitzoeken, maar tegelijkertijd kan ik het missen en lag het vooral aan een verraderlijke paal in een dorpje zonder alternatieven (ja 10 minuten naar de Lidl rijden met de fiets achterop en dan 20 minuten terug fietsen, maar daar heb ik geen zin). Ik vind de delta wel dusdanig groot dat ik volgende keer misschien wel iets meer onderzoek doe.aoowdam schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:00:
[...]
Misschien had je je toch wat beter kunnen voorbereiden door dit forum wat door te neuzelen... Je had dan geweten; dat ABRP een hele mooie tool is om je reis voor te bereiden, dat verbruik erg toeneemt als je van 100 naar bv 120 km/h gaat, dat er erg veel verschil kan zitten in laadpaaltarieven, dat de navigatie van de auto je heel goed van dienst is.......
Ik ben afgelopen weken naar de Dordogne in Frankrijk geweest en heb 2600km af gelegd. Snelheid doorgaans 105km/h en soms even 120/130km/h.
Gebruikte snelladers; meestal Fastned (maandabo met 50% korting) of Tesla. Verder paar keer Electra (gratis 2 maanden abo) en 1x Ionity (met motion maandabo). Lokaal enkele keren geladen bij snellader met gebruik van de Electroverse-pas.
Lessons learned; volgende keer neem ik weer de Fastned-abo en dan ook de Tesla-abo, als backup de Electroverse-pas.
Uiteindelijk heb ik 200 Euro aan laadkosten (incl kosten maandabo's) uitgegeven.
Mijn advies is dus spit dit forum eens lekker door, je krijgt dan hele mooie hints en tips. Doe je voordeel er mee.
Ja ik probeerde ook 110 te rijden in Duitsland en af en toe alleen iets sneller als een stukje meedoen met het verkeer erom vroeg (stukje 120 inhalen ofzo). Op de heenweg resulteerde dat dus in 19,5 kWh gemiddeld tot aan Denemarken. Een week later vanaf Legoland terug was het een lange rechte weg zuidelijk tot vlak voor Hamburg en eigenlijk vanaf het moment op de snelweg zat ik boven de 20 en ging het zelfs door richting de 22 kWh met min of meer hetzelfde rijgedrag. Het was in die week wel kouder geworden en ik had het gevoel dat ik dus 200 km echt rechte wind tegen had. Of ik had dus de fietsen wat minder aerodynamisch op de drager gezet (het kinderzitje stak best uit).Tommie12 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:13:
[...]
Mooi verslag.
Aerodynamica speelt boven de 100km/h echt een heel grote rol, dus die fietsen en 130km/h, dan gaat het verbruik echt omhoog.
Dat je zo veel betaalde bij de trage palen in D ligt hoogstwaarschijnlijk aan hun 'boetes' die er bij komen als je langer dan 4uur aan een paal staat, en dat is ook gewoon 's nachts geldig...
Laden bij Tesla of een abo van een maand bij Ionity had je wel wat kunnen laten besparen.
Oh geloof me ik heb 3 jaar in de duurzame mobiliteit gewerkt en zodra het kon ben ik overgestapt naar elektrisch. Wat ik misschien niet genoeg in de ervaring had benoemd is hoe relaxt het qua techniek (en stil in de cabine) het is. Nou was de sprong van een 15 jaar oude Swift natuurlijk ook wel groot.joezzt schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:31:
[...]
Die vergelijking met een benzine auto kun je beter vergeten, nooit meer terugkijken naar de viezigheid. Dingen verbranden is meer iets van de prehistorie.
Klinkt goed. Mijn Elroq is (short) lease en dus MY26, geeft vertrouwen dat ik ABRP links kan laten liggen en gewoon ff moet wennen aan de interface van de ingebouwde navigatie. Al had ik blijkbaar dus wel ff een account moeten maken en had ik over het hoofd gezien dat je die referentie waarde wel kon aanpassen. Kon ik in de gauwigheid niet vinden.achterhoeker schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:36:
[...]
ik gebruik in mijn Enyaq sinds de vorige langere trip de ingebouwde navigatie. Hoewel ik de navigatie qua gebruik niet direct fijner vind dan apple of google maps weet het ingebouwde systeem prima hoe ver je kunt rijden en waar de laadpalen staan. Er komt een grijze waas op de kaart op het gebied wat buiten je bereik valt dus je hebt een handige visuele indicatie van je bereik. Op een gegeven moment bleek dat ik een paal niet ging halen dus kreeg ik netjes een melding dat de laadstop werd vervroegd. Ik gebruikte eerder altijd ABRP maar op het horizontale scherm van de enyaq vond ik de standaard indeling compleet onhandig waardoor je niet ver genoeg vooruit kon kijken en soms een abrupte afslag net op tijd of te laat zag. Compleet onwerkbaar rondom antwerpen. Hij reageert ook niet genoeg op een gewijzigde situatie. Kom je verder dan gepland? Geen reactie. Laad je eerder? Geen wijziging in het plan.
Voor mij geen ABRP meer. Dit alles wel in een enyaq uit 2023 maar ik kan me voorstellen dat het in nieuwere modellen nog allemaal wat beter werkt. Het kan wel wezen dat je een abbonnement moet hebben om de live info van laadpalen te zien.
Thanks voor de tips voor de volgende rit!
Een hele week huiswerk valt ook wel mee. Voor vertrek een aanbieder (Ionity, EnBW, Electra, etc) kiezen en in ABRP even kijken of als je die selecteert als voorkeurnetwerk je voldoende laadopties hebt. Vervolgens een maandabbo afsluiten, tien minuutjes werk.DennisCle schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:04:
[...]
Ja ik had niet echt de tijd om rustig ervoor te gaan zitten en abonnementen en passen uit te zoeken en dergelijke. Ik vond het voor mezelf ook wel een goede nulmeting om te kijken hoe het bevalt zonder alle voorbereiding en wat dan de nadelen zijn. Ik heb voor vakantie niet echt zin in een week huiswerk en studie. Het is jammer dat ik waarschijnlijk gauw 100-150 had kunnen besparen met gedrag aanpassen en pasjes etc. uitzoeken, maar tegelijkertijd kan ik het missen en lag het vooral aan een verraderlijke paal in een dorpje zonder alternatieven (ja 10 minuten naar de Lidl rijden met de fiets achterop en dan 20 minuten terug fietsen, maar daar heb ik geen zin). Ik vind de delta wel dusdanig groot dat ik volgende keer misschien wel iets meer onderzoek doe.
Verder vooral wegblijven bij AC-laders tenzij je heel zeker weet dat je een goede prijs betaald. Dan nog tijdens de rit bv via ABRP je laadnetwerk in de gaten houden of tijdens het laden alvast de volgende uitzoeken. Mooiste natuurlijk als je onboard navi dat kan, maar zo te horen kan Skoda dat niet.
Je zou eventueel nog Tesla zonder abbo als backup kunnen nemen, die heeft sowieso wel goede prijzen, mocht je favoriete netwerk niet in de buurt zitten.
En laden bij de Lidl doe je natuurlijk als je toch gaat shoppen.
@PeterZ(on)Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:55:
[...]
Geen idee. Wel een goede tip.
Mea Culpa, Mea Culpa, Mea Culpa!
Het is dus voorgekomen.
Ik had het Electra abonnement genomen voor een weekje Frankrijk en moest bij thuiskomst de volgende dag weer een lange trip doen. Helaas. Door een dommigheidje had de thuislader de auto niet geladen.
Ik heb jouw truc getest en het werkt. Kinderlijk eenvoudig eigenlijk. Ik had wel net gratis een fysieke pas van Electra.
- electra pas voor de fastned laadpaal gehouden
- pas werd herkend
- stekker in de auto en laden.
Na afloop gecheckt: inderdaad staat het als betaling in de Electra app a 65 cent/kWh.
Dat is overigens nauwelijks goedkoper dan de 69 cent/kWh die ik had betaald als ik de Electra pas niet had gescanned en via autocharge met enkel inpluggen had geladen.
Maar goed.
Yep! Zo moet dat dus!
En dus…. Zeg nooit nooit
Nb, de schade viel mee. Ik heb maar 13kWh snel geladen. Daarna met 7% thuis gekomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 05-10-2026 19:23 ]
Top dat het dus echt werkt, maar kan eigenlijk ook niet anders want je betaald toch altijd aan de houder van de app of laadpas en die bepaald de prijs. Daarom zijn prijsborden, zolang er roaming bestaat, ook niet de ultieme oplossing.Stefannn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:22:
[...]
@PeterZ(on)
Mea Culpa, Mea Culpa, Mea Culpa!
Het is dus voorgekomen.
Ik had het Electra abonnement genomen voor een weekje Frankrijk en moest bij thuiskomst de volgende dag weer een lange trip doen. Helaas. Door een dommigheidje had de thuislader de auto niet geladen.
Ik heb jouw truc getest en het werkt. Kinderlijk eenvoudig eigenlijk. Ik had wel net gratis een fysieke pas van Electra.
- electra pas voor de fastned laadpaal gehouden
- pas werd herkend
- stekker in de auto en laden.
Na afloop gecheckt: inderdaad staat het als betaling in de Electra app a 65 cent/kWh.
Dat is overigens nauwelijks goedkoper dan de 69 cent/kWh die ik had betaald als ik de Electra pas niet had gescanned en via autocharge met enkel inpluggen had geladen.
Maar goed.
Yep! Zo moet dat dus!
En dus…. Zeg nooit nooit
Nb, de schade viel mee. Ik heb maar 13kWh snel geladen. Daarna met 7% thuis gekomen.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.