Die heb ik telkens betaald dus dat weet ik niet
Ik heb ook gepland om naar de Costwolds en the Lake District te gaan.Maximus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:38:
Wij gaan deze zomer met de Model Y naar Engeland. Specifiek Londen, de cotswolds, bath en weer terug.
Na veel lezen heb ik een Electroverse pas gehaald, heb mijn eigen Shell Recharge van de zaak en de Tesla Superchargers. Zijn er dan zaken die ik vergeten ben en aanvullend nog zou moeten regelen?
Meer dan de SuC, de kaart van Numobi/50five en een eigen Shell en Plugsurfing card neem ik niet mee.
Moet wel nog de registraties etc doen. En de ETA...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Herkenbaar. Dit stelt wel gerust. Moet alleen de registratie in Londen nog doen. ETA’s stelt niets voor. Voelt alleen weer nutteloos: 20 piek betalen pp voor iets aanvullends.Tommie12 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Ik heb ook gepland om naar de Costwolds en the Lake District te gaan.
Meer dan de SuC, de kaart van Numobi/50five en een eigen Shell en Plugsurfing card neem ik niet mee.
Moet wel nog de registraties etc doen. En de ETA...
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
tip: je kan je (Eneco) MTC pas ook koppelen aan je Tesla account, kan je laden bij Tesla via MTC en niet via je eigen credit cardMWDKing schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor het delen van de tip!
Ik ga over 1,5 week voor 3 maanden naar Spanje/Portugal met een vouwwagen achter de Model Y (2024 model LFP). Van mijn werk heb ik een europese laadpas van MTC, met een EU logotje, maar als ik hun app (EU Laadpas) gebruik zie ik nauwelijke (ondersteunde?) laadpalen, terwijl er wel degelijk palen zijn.
Heb jij toevallig ervaring met de MTC laadpas in Portugal en/of Spanje?
Jaren geleden ooit met de auto naar London. We hadden een huisje gehuurd net buiten de 'congestion zone'. Overdag hebben we Londen verkend met metro, maar ik wou 's avonds toch eens met de auto door de stad.Maximus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
[...]
Herkenbaar. Dit stelt wel gerust. Moet alleen de registratie in Londen nog doen. ETA’s stelt niets voor. Voelt alleen weer nutteloos: 20 piek betalen pp voor iets aanvullends.
Toen moest je de congestion tax enkel betalen tussen 8 en 18h. Na 20h valt het verkeer nogal mee, en toen heb ik zowat de hele stad doorkruist per auto. We zijn oa langs Harrods, the Tower Bridge en het paleis per auto gereden. Was een leuke ervaring.
Nog een tip voor Londen-gangers (hier al eens eerder genoemd): http://justpark.com
Je kunt dan iemands oprit boeken om je auto te parkeren. Dat kan in Londen flink wat parkeerkosten schelen. Ik heb geen aandelen in dit bedrijf, maar heb het al wel een paar keer succesvol gebruikt.
Je kunt dan iemands oprit boeken om je auto te parkeren. Dat kan in Londen flink wat parkeerkosten schelen. Ik heb geen aandelen in dit bedrijf, maar heb het al wel een paar keer succesvol gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 30-03-2026 11:17 ]
Ik heb vorig jaar de ETA aangevraagd, alleen nu is mijn paspoort verlopen en met een nieuw paspoort moet je ook weer een nieuwe ETA aanvragen.Maximus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
[...]
Herkenbaar. Dit stelt wel gerust. Moet alleen de registratie in Londen nog doen. ETA’s stelt niets voor. Voelt alleen weer nutteloos: 20 piek betalen pp voor iets aanvullends.
Pro-tip: als je paspoort bijna verlopen is kun je beter eerst je paspoort vernieuwen en dan pas de ETA aanvragen.
ULEZ registratie is gratis en met een elektrische auto betaal je dan ook niets (al wordt er kennelijk niet op gehandhaafd zou ik het risico liever niet nemen). Er worden onder andere foto's van je auto gevraagd, van buiten en van binnen. Duurde bij mij geloof ik een week voordat het was goedgekeurd.
[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 30-03-2026 12:18 ]
Ellendig aanvraagproces, want met de iPad werkt het niet. Dan krijg je errors als je de fotos moet uploaden. Nu maar op de laptop gedaan, dan werkt 't wel. We gaan 't horen.ASW1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Ik heb vorig jaar de ETA aangevraagd, alleen nu is mijn paspoort verlopen en met een nieuw paspoort moet je ook weer een nieuwe ETA aanvragen.![]()
Pro-tip: als je paspoort bijna verlopen is kun je beter eerst je paspoort vernieuwen en dan pas de ETA aanvragen.
ULEZ registratie is gratis en met een elektrische auto betaal je dan ook niets (al wordt er kennelijk niet op gehandhaafd zou ik het risico liever niet nemen). Er worden onder andere foto's van je auto gevraagd, van buiten en van binnen. Duurde bij mij geloof ik een week voordat het was goedgekeurd.
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Goede tip, maar ik heb een zakelijke leaseauto van Ayvens en volgens mij is dit al het geval. Althans, mijn eigen creditcard zit wél aan mijn Tesla account (en betaal ik bijv. mijn premium abbo mee), maar voor het superchargen wordt er niks ingehouden op de creditcard. Volgens Ayvens gaat die rekening direct naar werkgever oid (of dus via MTC buiten mijn gezichtsveld).Bart_GR schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
[...]
tip: je kan je (Eneco) MTC pas ook koppelen aan je Tesla account, kan je laden bij Tesla via MTC en niet via je eigen credit cardHopNotch in 'Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederland uit'
@True ik las in het ID.7 topic dat je naar Italië bent gereden zonder problemen met laden. Wij gaan over twee maanden naar Corsica met de EV, mag ik vragen welke laadpassen je gebruikte voor die reis?
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Zie: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" of True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"Crusader schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:34:
@True ik las in het ID.7 topic dat je naar Italië bent gereden zonder problemen met laden. Wij gaan over twee maanden naar Corsica met de EV, mag ik vragen welke laadpassen je gebruikte voor die reis?
In het kort, de baas verplicht een BEV dus eigenlijk gewoon altijd met de zakelijke Shell Recharge. En zal menigeen in dit topic van gaan steigeren want dat is zeker niet altijd de goedkoopste (zeg gerust, nooit). Een enkele keer rechtstreeks met de creditcard en daar waar ik er eentje zag (of van te voren even had uitgestippeld) een Tesla SuC.
Simpel gezegd is mijn redenatie hierin: met een tankpas zou ik ook aan de snelweg tanken als het moet op vakantie en met een laadpas is dat eigenlijk niet anders. En juist alles van te voren uitzoeken is een sport an sich, maar daar wilde ik juist niet aan; het moet gewoon werken.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het red zónder laadpas: betaalpas voor de snelladers en de Tesla app voor SuCs (of ook een betaalpas bij v4 SuCs), maar de Shell (of ik denk ANWB) gaat bijna overal werken als het moet. Wellicht nog één pas uitzoeken die wat goedkoper is, dat zou je wellicht nog een paar tientjes kunnen schelen op de hele vakantie - of een Tesla abonnement nemen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ik snap je niet helemaal.True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:54:
[...]
Zie: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" of True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
In het kort, de baas verplicht een BEV dus eigenlijk gewoon altijd met de zakelijke Shell Recharge. En zal menigeen in dit topic van gaan steigeren want dat is zeker niet altijd de goedkoopste (zeg gerust, nooit). Een enkele keer rechtstreeks met de creditcard en daar waar ik er eentje zag (of van te voren even had uitgestippeld) een Tesla SuC.
Simpel gezegd is mijn redenatie hierin: met een tankpas zou ik ook aan de snelweg tanken als het moet op vakantie en met een laadpas is dat eigenlijk niet anders. En juist alles van te voren uitzoeken is een sport an sich, maar daar wilde ik juist niet aan; het moet gewoon werken.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het red zónder laadpas: betaalpas voor de snelladers en de Tesla app voor SuCs (of ook een betaalpas bij v4 SuCs), maar de Shell (of ik denk ANWB) gaat bijna overal werken als het moet. Wellicht nog één pas uitzoeken die wat goedkoper is, dat zou je wellicht nog een paar tientjes kunnen schelen op de hele vakantie - of een Tesla abonnement nemen.
Ik heb een EV met laadpas en abo die zowel bij Tesla als bij de mainstream aanbieders werkt. Ik heb geen idee welke prijs de lease/werkgever betaalt, maar mijn kaart werkt europawijd en als ik elders laad en een bewijsje heb dan krijg ik dat terug.
Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft.
Als ik enkel in B of NL zou mogen laden met de kaart van mijn lease, dan is het elders mijn probleem, en zal ik wel iets uit zoeken, ofwel ter plaatse met CC betalen.
Ik heb sowieso een kaart van Shell, Plugsurfing en Chargefinder in de auto liggen. En apps installeren lukt ook nog wel als dat iets oplevert.
Tot hiertoe heb ik me overal gered, en heb vooral in Zweden en Ierland wel eens een app moeten downladen bij een hotel of een park met huisjes.
Prijzen waren toen niet gek.
Ik heb ook ooit een forfait van 20€ betaald bij een hotel voor laden, en zo gedeclareerd en teruggekregen.
Ik snap niet wat jij niet snapt.Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:03:
[...]
Ik snap je niet helemaal.
Ik heb een EV met laadpas en abo die zowel bij Tesla als bij de mainstream aanbieders werkt. Ik heb geen idee welke prijs de lease/werkgever betaalt, maar mijn kaart werkt europawijd en als ik elders laad en een bewijsje heb dan krijg ik dat terug.
Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft.
Als ik enkel in B of NL zou mogen laden met de kaart van mijn lease, dan is het elders mijn probleem, en zal ik wel iets uit zoeken, ofwel ter plaatse met CC betalen.
Ik heb sowieso een kaart van Shell, Plugsurfing en Chargefinder in de auto liggen. En apps installeren lukt ook nog wel als dat iets oplevert.
Tot hiertoe heb ik me overal gered, en heb vooral in Zweden en Ierland wel eens een app moeten downladen bij een hotel of een park met huisjes.
Prijzen waren toen niet gek.
Ik heb ook ooit een forfait van 20€ betaald bij een hotel voor laden, en zo gedeclareerd en teruggekregen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Gisteren terug vanuit Spanje (Jávea). Goede reis. Bijna alles tegenwind en soms heel krachtig. Dat merk je aan het verbruik: 1e dag 17.7 kwh (tot Lyon) 2e dag 18.7 kwh.
Paar handige weetjes:
Op de locatie van Tesla in L’Aldea (ook voor niet Tesla’s) staan ook een paar Zunder snelladers. Zunder is echter aan het uitbreiden. Er werden 8 snellaadpunten (Alpitronic) gebouwd. Zie foto’s
:strip_exif()/f/image/TdEkGqgOjK17YqVuFuvVIv3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla L’Aldea
:strip_exif()/f/image/Xk8Roq08nCdoQJiHRUiMVFGf.jpg?f=fotoalbum_large)
Zunder in aanbouw L’Aldea
De nieuwe locatie van Tesla in Girona (Espai - afslag 7 vd AP7) telt 16 V4 superchargers. Prettige locatie bij winkelcentrum met gratis toiletten en veel eettentjes. Zou in de weekenden wel eens druk kunnen zijn met winkelend publiek. Nu (maandagochtend) lekker rustig.
:strip_exif()/f/image/fFRP95qTteskpAsznGx5CQpc.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Girona Epai Ook voor niet Tesla’s
Toch nog even over Electra. Fijne provider. Mooie nieuwe locaties op parkeerplaatsen langs de snelweg. Betaalbaar (zeker met abonnement) en plug & charge mogelijkheid. Hieronder hun nieuwe locatie op Air de Tricastin langs de A7 (oostzijde) net ten zuiden van Montelimar. Ook een plek voor auto’s met ahw. en tegenover de kerncentrale van Tricastin. Genoeg stroom in de buurt dus. 😉
:strip_exif()/f/image/tr09rHKC9Opkzoio3mZxoVlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Air de Tricastin
:strip_exif()/f/image/sAUGe8zBx6iXk6tMIOCfrwff.jpg?f=fotoalbum_large)
Air de Tricastin met plek voor auto met ahw
:strip_exif()/f/image/O4LtkNcOQcj4MIiOcUlb7FuL.jpg?f=fotoalbum_large)
De kerncentrale
De Ionity locatie Aire Langres Noidant (oostzijde A31) wordt flink uitgebreid. Leidingwerk en fundering laadpalen waren al vergevorderd. Als ik de reviews lees is het hier vaak druk en worden verkeersregelaars ingezet. Als de uitbreiding klaar is zou dat een stuk verbeteren. Geen foto’s
Paar handige weetjes:
Op de locatie van Tesla in L’Aldea (ook voor niet Tesla’s) staan ook een paar Zunder snelladers. Zunder is echter aan het uitbreiden. Er werden 8 snellaadpunten (Alpitronic) gebouwd. Zie foto’s
:strip_exif()/f/image/TdEkGqgOjK17YqVuFuvVIv3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla L’Aldea
:strip_exif()/f/image/Xk8Roq08nCdoQJiHRUiMVFGf.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe locatie van Tesla in Girona (Espai - afslag 7 vd AP7) telt 16 V4 superchargers. Prettige locatie bij winkelcentrum met gratis toiletten en veel eettentjes. Zou in de weekenden wel eens druk kunnen zijn met winkelend publiek. Nu (maandagochtend) lekker rustig.
:strip_exif()/f/image/fFRP95qTteskpAsznGx5CQpc.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog even over Electra. Fijne provider. Mooie nieuwe locaties op parkeerplaatsen langs de snelweg. Betaalbaar (zeker met abonnement) en plug & charge mogelijkheid. Hieronder hun nieuwe locatie op Air de Tricastin langs de A7 (oostzijde) net ten zuiden van Montelimar. Ook een plek voor auto’s met ahw. en tegenover de kerncentrale van Tricastin. Genoeg stroom in de buurt dus. 😉
:strip_exif()/f/image/tr09rHKC9Opkzoio3mZxoVlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Air de Tricastin
:strip_exif()/f/image/sAUGe8zBx6iXk6tMIOCfrwff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O4LtkNcOQcj4MIiOcUlb7FuL.jpg?f=fotoalbum_large)
De kerncentrale
De Ionity locatie Aire Langres Noidant (oostzijde A31) wordt flink uitgebreid. Leidingwerk en fundering laadpalen waren al vergevorderd. Als ik de reviews lees is het hier vaak druk en worden verkeersregelaars ingezet. Als de uitbreiding klaar is zou dat een stuk verbeteren. Geen foto’s
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Kan je evt wat vertellen hoe de rit met jouw Kia is bevallen?
Hoe groot is je accu, hoe vaak moest/wilde je stoppen, heb je alles gepland via navigatie/ABRP/andere opties?
Hoe groot is je accu, hoe vaak moest/wilde je stoppen, heb je alles gepland via navigatie/ABRP/andere opties?
mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:35:
Gisteren terug vanuit Spanje (Jávea). Goede reis. Bijna alles tegenwind en soms heel krachtig. Dat merk je aan het verbruik: 1e dag 17.7 kwh (tot Lyon) 2e dag 18.7 kwh.
Paar handige weetjes:
[Afbeelding]
Tesla L’Aldea
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Air de Tricastin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kerncentrale
Hoeveel vraagt Zunder per kWh?mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:35:
Op de locatie van Tesla in L’Aldea (ook voor niet Tesla’s) staan ook een paar Zunder snelladers. Zunder is echter aan het uitbreiden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dt bevalt al ruim 5,5 jaar goed. Zo lang ga ik nl al jaarlijks 2x naar Spanje. De accu is 64 kw (Kia e-soul zie de vaste tekst onder al mijn posts) en etappes van rond de 250 km zijn bij een 80% lading goed te doen. Ik plan nauwelijks meer. Ken de route(s) goed en weet de (voor ons) prettigste plekken. Dat zijn plekken met veel stalls (meer dan 4) redelijke prijzen en voorzieningen met goede koffie en toilet. Als ik aan het laden ben bepaal ik de volgende plek, vooral Tesla, Fastned en Electra. In Frankrijk wemelt het tegenwoordig van de snellaadpleinen langs de grote routes. Kan daar eigenlijk niet meer mis.d_marf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:45:
Kan je evt wat vertellen hoe de rit met jouw Kia is bevallen?
[...]
Ik ben nu bezig met een nieuwe EV. Die moet een grotere actieradius hebben, sneller kunnen laden en ruimer zijn. Ik merk dat 45 minuten wachten bij een snellader op een 80% volle accu me tegen begint te staan. Zeker met de wetenschap dat 20-30 minuten nu de standaard is. Ook zouden mijn etappes wat langer mogen (zonder problemen 300 km tussen 10 en 80% liefst) en dat kan met huidige generatie EV’s van rond de 45k.
Tip: EV rijden vraagt een andere mindset. Je moet wat meer vooruit denken, geen haast hebben en slimme keuzes (zie eerder) maken. Vandaag sprak ik mijn buurman die net een EV (Elroq 85) heeft. Die klaagde ach en wee maar zit nmm nog teveel in de fossiele mindset.
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/3EjxHwhzRdyTOaQxpmOnTFKM.jpg?f=fotoalbum_large)