Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-11 16:22
mooi dat EV reizen door Europa geen enkel probleem meer is. Ipv locaties van werkende laadpalen met goede voorzieningen gaat het inmiddels over rust- en rijtijden....

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27
Salvatore.NL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:49:
[...]

Eqb250+ laadstops waren 30 min gemiddeld, hoeveel laadstops geen idee.
Ik schat dan etappes van 250km?
Zal het bij optimale verdeling 7-8 stops geweest zijn. Heb je de auto de stops laten plannen en/of had je een voorkeursnetwerk?
Daarom mijn advies, breek een lange reis in twee delen.
Zeker waar, ik leg de grens bij ca. 1000km, evt een uitschieter naar 1200. Dat was bij onze ICE niet anders.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-11 13:48
Puppetmaster schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:37:
[...]

Ik schat dan etappes van 250km?
Zal het bij optimale verdeling 7-8 stops geweest zijn. Heb je de auto de stops laten plannen en/of had je een voorkeursnetwerk?

[...]

Zeker waar, ik leg de grens bij ca. 1000km, evt een uitschieter naar 1200. Dat was bij onze ICE niet anders.
Ik heb de navigatie in de auto gebruikt, en de auto de stops laten plannen. De auto checkt de bezetting bij de laadstops en past deze live aan als het te druk is, of als er een storing op het laadplein is. Een paar keer gezien dat het updaten van de laadpaal bezetting best vlot gaat.

Met de gedwongen laadstops is een lange reis minder zwaar vergeleken met ice.
Volgend jaar weer max 1000km en dan hotel.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:16
Nog ff over het Mobilize abo. Gisteren was het abo afgelopen en gezien de berichten op het Duitse forum dat je daarna geen nieuw abo kunt afsluiten is dat bij mij niet zo. Ik had vanmorgen weer gewoon de optie om een nieuw abo af te sluiten. Mobilize blijft voor mij toch de voordeligste optie voor Ionity die ook nog eens bij andere aanbieders gebruikt kan worden. Dus ideaal voor lange reizen met een EV. :)

Overigens waren de totale laadkosten voor mijn Spanje reis over 4800km slechts €173,- oftewel 3,6ct/km. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:42
Ik heb een ervaring met lange ritten, want we hebben 6400 km gereden in 31 dagen in de maand oktober.
In deze periode is er 33 keer geladen.variërend van 15 tot 56 Kw per keer.
We zijn vanuit huis in Zeeland naar Normandië gegaan, daarna naar Bretagne, vervolgens de Dordogne .
Daarna doorgereden naar Baskenland aan de kust , daarna naar de provincie Asturias waar we bij familie zijn geweest.
Daarna naar Burgos en vervolgens de Rioja streek. Toen zijn we doorgereden naar de Costa Brava omdat daar het weer nog uitstekend was.
Van daaruit gereden naar Avignon en als laatste tussenstop Troyes voordat we naar huis zijn gereden.
In eerste instantie allemaal Electra geladen met een abonnement voor € 0,29.
Ook geladen bij een B&B voor €0,25.
Het nadeel van Electra was wel dat het bijna altijd bij een groot winkelcentrum ligt, dus meestal wel een stukje van de snelweg.
Wel leuk om even in een winkelcentrum te zijn, maar al snel langer dan de laadbeurt duurt.
Omdat we op vakantie waren eigenlijk nooit meer dan 600 gereden per dag. Nooit erg vroeg vertrokken en toch op tijd bij het volgende adres.
Vanaf de Dordogne heb ik ook een abonnement bij ionity genomen omdat Electra in Zuid Frankrijk en Spanje niet veel voorkomt.
Het nadeel was dat ik geen laadkaart had van ionity, dus bij laadpalen met weinig bereik kon ik niet starten met laden. Dus 2x bij ionity geladen met de Shellpas. Dat kostte dan wel tussen 60 en 70 cent per Kw.
In Spanje was het niet altijd makkelijk om AC te laden. Bij sommige laadpalen werkte geen laadpassen , maar werkte het alleen met een app, wat ook niet makkelijk werkt met alles in het Spaans bij de laadpaal. Bij Endesa werkte de shellpas wel . Ook de prijs was slechts €0,35.
Omdat het abonnement van Electra was verlopen de terugreis altijd met ionity gedaan.
Op de terugreis geen problemen meer gehad met de app van ionity.
Het laagste niveau waarmee we bij een laadpaal zijn aangekomen was 9%, omdat we toen een afslag gemist hadden.
Mijn vrouw hield goed in de gaten met welk percentage wij aankwamen bij de volgende laadpaal, het liefst boven de 15%. Ik heb er zelf minder problemen mee. Het valt me wel op dat als ik 130 ga rijden je amper 200 km haalt als je van 80-15 rijd.
Je kunt het aankomstpercentage snel beïnvloeden door iets langzamer te rijden .
Bij een snelheid van 115 ga je wel richting de 250 km.
Als we wat langer stopten laadde ik wel tot boven de 90%
Wanneer er sneller werd gereden was de laadsnelheid altijd wel hoger. Mijn auto kan de accu niet voorverwarmen.
Als de accu goed warm was duurde het laden tot 80% meestal niet langer dan 25 minuten.
We begonnen dan wel rond 130 Kw en dan bleef het wel boven de 100 Kw tot 70%.
Boven de 80% zakt het wel terug tot 35 Kw bij 90%.
Al met al vind ik het meevallen met een electrische auto verderop in Europa.
Dit jaar bij elkaar 9500 km gereden op vakantie in Europa en eigenlijk weinig problemen gehad met het laden en de auto heeft zelf nul problemen gegeven gedurende al die km’s.

• Puppetmaster
Luisterzicht schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:53:
Het valt me wel op dat als ik 130 ga rijden je amper 200 km haalt als je van 80-15 rijd.
Wanneer er sneller werd gereden was de laadsnelheid altijd wel hoger. Mijn auto kan de accu niet voorverwarmen.

Al met al vind ik het meevallen met een electrische auto verderop in Europa.
Klinkt als een mooie reis!
Ook mooi dat het goed bevallen is.

Je EV klinkt niet als een heel moderne, wat rijd je?
Aan de andere kant is Max 600km altijd wel te doen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:25
PeterZ(on) schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:52:
[...]

Dus jij ontkent nu mijn eigen ervaring dat die eerste dag op de heenreis mij zwaarder viel dan die laatste dag die langer was in uren en km's. Het hangt gewoon enorm van de omstandigheden af of iets te doen is en acceptabel is.

Zo was mijn eerste dag veel stressvoller door de veelvoud aan verschillende laadaanbieders, gaat dat allemaal lukken want vaak in steden enz. Mijn laatste dag was, ten eerste een bekende route, en ten tweede op twee na allemaal Ionity. Komt nog bij dat ik die eerste dag een reservering bij het hotel heb en de laatste dag wacht mijn eigen bed, speelt allemaal onbewust mee. Verder vind ik autorijden de ultieme vrijheid dus dat is voor mij geen straf. :)
Ik ontken je ervaring helemaal niet. Maar je ervaring is natuurlijk ook subjectief. Stress is inderdaad ook geen goede factor tijdens autorijden, dat leidt ook tot minder focus. Vermoedheid ook. Autorijden is voor mij ook een flinke hobby, maar ik doe het wel verstandig. Op lange trips -als het kan- wisselen van bestuurder, anders minstens elke ruime 2 uur een koffie- of eetpauze.
Het aantal keren dat ik 10 uur op een dag heb gereden (in etappes) is niet op één hand te tellen. Kan er ook met zekerheid van zeggen dat de laatste uurtjes echt wel minder zeker, scherp en veilig waren dan de eerste uurtjes. Vermoeidheid (en stress) hebben een grote invloed. Veel meer dan je vaak denkt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:16
Pr088 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:19:
[...]

Ik ontken je ervaring helemaal niet. Maar je ervaring is natuurlijk ook subjectief. Stress is inderdaad ook geen goede factor tijdens autorijden, dat leidt ook tot minder focus. Vermoedheid ook. Autorijden is voor mij ook een flinke hobby, maar ik doe het wel verstandig. Op lange trips -als het kan- wisselen van bestuurder, anders minstens elke ruime 2 uur een koffie- of eetpauze.
Het aantal keren dat ik 10 uur op een dag heb gereden (in etappes) is niet op één hand te tellen. Kan er ook met zekerheid van zeggen dat de laatste uurtjes echt wel minder zeker, scherp en veilig waren dan de eerste uurtjes. Vermoeidheid (en stress) hebben een grote invloed. Veel meer dan je vaak denkt.
Elke ervaring is subjectief, alleen ik krijg hier bij verschillende reacties toch wel een beetje het gevoel dat als iemand er anders over denkt dat die gelijk fout zit en gevaarlijk bezig is. Met 50jr+ schadevrije jaren, op een enkele parkeerschade na, denk ik toch wel te weten waar mijn grenzen liggen. En deze reeks zet ik nog graag door, ondanks incidenteel eens een wat langere rit gewoonlijk als dat zo uit komt. :) Als iemand er anders over denkt, prima, alleen respecteer dat iemand anders een andere keuze kan maken. Verder niet persoonlijk bedoelt hoor, maar in het algemeen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:44:
[...]

Elke ervaring is subjectief, alleen ik krijg hier bij verschillende reacties toch wel een beetje het gevoel dat als iemand er anders over denkt dat die gelijk fout zit en gevaarlijk bezig is. Met 50jr+ schadevrije jaren, op een enkele parkeerschade na, denk ik toch wel te weten waar mijn grenzen liggen. En deze reeks zet ik nog graag door, ondanks incidenteel eens een wat langere rit gewoonlijk als dat zo uit komt. :) Als iemand er anders over denkt, prima, alleen respecteer dat iemand anders een andere keuze kan maken. Verder niet persoonlijk bedoelt hoor, maar in het algemeen.
Zo lang achter het stuur dan zit je ook fout. Feit, geen mening.

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:57
Zapato schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:37:
[...]

Zo lang achter het stuur dan zit je ook fout. Feit, geen mening.
En waar ligt de grens dan per dag?

17 uur?

12 uur?

2 uur?

iRacing Profiel

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-11 22:47
Ik denk niet dat dit welles-nietes verhaal nog veel toevoegt? Voorstel: leggen we die discussie hier niet beter lam?

Model 3 LR (model 2023)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:55
flupp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:29:
Ik denk niet dat dit welles-nietes verhaal nog veel toevoegt? Voorstel: leggen we die discussie hier niet beter lam?
Het heeft inderdaad weinig nut om een discussie te voeren over persoonlijke ervaringen van mensen :+ Wat mij betreft laat het vooral zien wat @jackaubrey al zegt, nl. dat als we hier naar de standaard discussies over autorijden gaan, er schijnbaar nog maar weinig verschil tussen EV/ICE is voor de lange afstanden :)

[removed]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
Nog niet zo lang geleden een trip Venetië - Florence - Bologna en weer naar het noorden gedaan en moet zeggen, het was af en toe toch wel een frustrerende aangelegenheid.

Het was niet de eerste keer die kant op met de auto, desondanks toch een paar keer lopen schelden op achterblijvende laadprestaties, ondanks voorconditioneren en het gebrek aan parallel ladende auto’s. Ook palen die als 300kW worden aangeduid, maar dat dus delen over twee aansluitingen en dan eventueel niet 50/50, wat niet helpt wanneer je weliswaar een piek van slechts 170kW hebt maar dat een lang vlak plateau is en al snel 40kW moet missen.

Grootste ergernis was misschien nog wel hoe er een mismatch was qua betaling. Rij je er heen, netjes aangegeven door de boordcomputer, wat betekent dat ze compatibel zijn met MB Charge, normaalgesproken, blijkt er bij aankomst enkel pin/creditcard geaccepteerd te worden. Nog nooit gezien, beetje omgekeerde wereld. Dat was net over de Zwitserse grens. Dus in frustratie naar de volgende stop mogen rijden om papierwerk bij terugkomst te vermijden.

Misschien dat het een opeenstapeling van pech was, maar zo vlekkeloos als een jaar geleden was het dit keer helaas niet.

Wat ik me dus ook afvroeg is hoe die zuilen hun loadbalancing doen. Wordt daar simpel 50/50 gedaan? Wordt er gekeken naar SoC? Of pakt men eventueel ook de maximumsnelheid van de auto mee, zodat beiden misschien op 70% van hun max laadsnelheid laden, waardoor je dus een wedloop zou hebben tussen wie de hoogste pieklaadsnelheid heeft?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Cid Highwind schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:18:

Wat ik me dus ook afvroeg is hoe die zuilen hun loadbalancing doen. Wordt daar simpel 50/50 gedaan? Wordt er gekeken naar SoC? Of pakt men eventueel ook de maximumsnelheid van de auto mee, zodat beiden misschien op 70% van hun max laadsnelheid laden, waardoor je dus een wedloop zou hebben tussen wie de hoogste pieklaadsnelheid heeft?
Dat laatste is nogal variabel.
Er zijn laders waar het in blokken van 50kW gaat die verdeeld worden.
Feit is... je weet het gewoon niet. Als een laadstation goed bezet is zal je zelden meer dan 200kW zien, ook Tesla niet bij de zogenaamde 250kW laders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

redwing schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:17:
[...]

Het heeft inderdaad weinig nut om een discussie te voeren over persoonlijke ervaringen van mensen :+ Wat mij betreft laat het vooral zien wat @jackaubrey al zegt, nl. dat als we hier naar de standaard discussies over autorijden gaan, er schijnbaar nog maar weinig verschil tussen EV/ICE is voor de lange afstanden :)
En met deze post dan ook gelijk het verzoek om die discussie niet (verder) te gaan voeren. Net als het ICE vs BEV debat: we komen nergens en zorgt alleen maar voor frustratie. Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:09:
[...]
ook Tesla niet bij de zogenaamde 250kW laders.
Het zijn alleen 250kW laders voor Tesla’s ivm overschrijding van de CCS standaard.
Ik haal eigenlijk altijd 200kW (met de ID.7) bij tesla als ik met de juiste SoC en conditionering start. :)
Idem een kortstondige 250kW piek in het verleden met de model3, ook bij vol bezette SuC’s onderweg naar wintersport.

[ Voor 16% gewijzigd door Puppetmaster op 14-11-2025 09:30 ]

• Tommie12
  • Nu online
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:27:
[...]

Het zijn alleen 250kW laders voor Tesla’s ivm overschrijding van de CCS standaard.
Ik haal eigenlijk altijd 200kW bij tesla als ik met de juiste SoC en conditionering start. :)
Ik met een Tesla niet. Laatst aangekomen met 4%, mooi voorverwarmd, want naar de SuC genavigeerd en toch maar 150kW. Maar er was wel maar 1-2 laadpunt vrij op 16.

• Puppetmaster
Je rijdt wel een LR?
En was het een V3-4?

• Cid Highwind
Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:09:
[...]

Dat laatste is nogal variabel.
Er zijn laders waar het in blokken van 50kW gaat die verdeeld worden.
Feit is... je weet het gewoon niet. Als een laadstation goed bezet is zal je zelden meer dan 200kW zien, ook Tesla niet bij de zogenaamde 250kW laders.
Dat zou verklaren waarom ik een paar keer op de 150kW bleef hangen ipv de gebruikelijke 170-160kW bij een SoC <60%.

Bij Tesla laad ik uit principe niet. Maar principes kosten soms wel wat moeite en frustratie. Moet wel zeggen dat dit de eerste keer was dat het wat tegenviel, sinds begin dit jaar. In Duitsland heb ik alleen last gehad van afgebroken sessies bij Allego, maar verder is het altijd wel best gelopen. Jammer dat het natuurlijk precies gebeurt wanneer er iemand bij is die nog binnenkort moet overwegen ICE of BEV te nemen.

Ionity is wat dat betreft voor mij altijd de veilige en zekere keuze in het buitenland, waar ik 95% van de km maak. Aral Pulse in Duitsland overigens ook nooit problemen mee gehad. Alles anekdotisch, maar het drukt wel een stempel op de individuele beleving :)

• flupp
Cid Highwind schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:54:
[...]

Bij Tesla laad ik uit principe niet.

Aral Pulse in Duitsland overigens ook nooit problemen mee gehad.
Ik kan mij voorstellen dat het eerste te maken heeft met ome Elons recente fratsen. Als dát het is, dan zou ik mij wel vragen stellen dat je dan wél het (Russische) Aral overweegt. Maar doe vooral jouw ding 😉

Model 3 LR (model 2023)

• Puppetmaster
Aral was ooit Duits, nu van BP.

Ik snap je associatie met het Aralmeer, maar de naam is afgeleid van Aromaten und Aliphaten.

[ Voor 60% gewijzigd door Puppetmaster op 14-11-2025 10:58 ]

• flupp
Even opgezocht en inderdaad, niet Russisch. Was ik al 40 jaar in de overtuiging dat het van origine Russisch was. En dat de reden waarom er toentertijd in Duitsland (toen ik er nog een tijdlang woonde) zo massaal veel Aral pompstations waren, hun link met Oost-Duitsland was. Ik leerde iets bij, vandaag. Fout van 40 jaar oud werd gecorrigeerd 🙂.

[ Voor 11% gewijzigd door flupp op 14-11-2025 11:09 ]

Model 3 LR (model 2023)

• Cid Highwind
flupp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:08:
Even opgezocht en inderdaad, niet Russisch. Was ik al 40 jaar in de overtuiging dat het van origine Russisch was. En dat de reden waarom er toentertijd in Duitsland (toen ik er nog een tijdlang woonde) zo massaal veel Aral pompstations waren, hun link met Oost-Duitsland was. Ik leerde iets bij, vandaag. Fout van 40 jaar oud werd gecorrigeerd 🙂.
Fair enough :)
Overigens ook geen BP/Aral fan, leuk, nu weer South Park in m’n hoofd (“we’re sorry”). Maar wel goede ervaringen met hen. Nooit wat achter de naam gezocht omdat ik al vrij snel meekreeg dat het hun BP branding is, maar snap de associatie wel ja.

Het probleem met Aral Pulse is vooral dat je deze bij pompstations vindt waar het voorzieningenniveau dus ook navenant is. Geen voorkeur, maar in geval van nood wel vaak in de buurt beschikbaar in DE, en naar mijn ervaring snel en betrouwbaar.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:07
Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:29:
[...]

Ik met een Tesla niet. Laatst aangekomen met 4%, mooi voorverwarmd, want naar de SuC genavigeerd en toch maar 150kW. Maar er was wel maar 1-2 laadpunt vrij op 16.
Met 80%+ bezetting is de kans groot dat je geen 250kW meer krijgt. Al is dat ook meer wat voor in de folder. De huidige Y/3 modellen kunnen niet lang boven de 200kW laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tommie12
  • Nu online
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:31:
Je rijdt wel een LR?
En was het een V3-4?
Ja, en V4

• Puppetmaster
Tja, it happens denk ik dan maar. :)
Kan me voorstellen dat wanneer het volle bezetting is én de meesten zitten nog in het begin van de curve, er gewoonweg niet voldoende systeemvermogen is om eenieder volle mep te geven.
Heb het alleen nog niet zelf ervaren gelukkig.

• Pr088
flupp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:49:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat het eerste te maken heeft met ome Elons recente fratsen. Als dát het is, dan zou ik mij wel vragen stellen dat je dan wél het (Russische) Aral overweegt. Maar doe vooral jouw ding 😉
Ik probeer Elons paaltjes ook zoveel mogelijk te vermijden. Overweeg in Duitsland ook EnBW. Vaak veel laadpalen, ook vaak restaurantjes of koffietentjes met keurige wc's. EnBW heeft ook aangekondigd de tarieven weer te verlagen. Gratis abbo = € 0,56 (vanaf december 2025) per kWh.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• flupp
Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:46:
[...]
Ik probeer Elons paaltjes ook zoveel mogelijk te vermijden. Overweeg in Duitsland ook EnBW. Vaak veel laadpalen, ook vaak restaurantjes of koffietentjes met keurige wc's. EnBW heeft ook aangekondigd de tarieven weer te verlagen. Gratis abbo = € 0,56 (vanaf december 2025) per kWh.
Tesla, FastNed, en Electra hebben autocharge, en bij die 3 krijg je een factuur met (recupereerbare) BTW. Die hebben daarom mijn voorkeur, geen gezeur en geklooi met laadpassen. Ik dacht dat EnBW eveneens autocharge aanbiedt.

Maar wat mij dan weer minder fan van EnBW maakt, is dat ik er geen BTW-recupereerbare factuur krijg, en bij Ionity evenmin (tenzij je met een andere laadkaart laadt die jou dan weer wél BTW-recupereerbare facturen aanmaakt). Dan betaal ik er dus gevoelsmatig 20% méér dan “nodig”.

Tesla (inmiddels ook al heel wat minder fan van geworden) gebruik ik dezer dagen ook maar enkel meer uitzonderlijk tenzij uit pragmatische overwegingen.

Model 3 LR (model 2023)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:29:
[...]

Je mag rekenen op één cabinet voor 4 stalls en één cabinet kan 350 kW leveren. Nu is natuurlijk niet te bepalen hoe snel de anderen aan het laden waren, maar in het ergste geval krijgt iedereen dan maar 100 kW als 14 van de 16 plekken bezet zijn.
Nog altijd beter dan V2 dus, waar je maar 75 kW krijgt als er op de A en B stall een auto aan het laden is.

Signatures zijn voor boomers.

• eltron
  • Laatst online: 19-11 19:53
flupp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:32:
[...] Maar wat mij dan weer minder fan van EnBW maakt, is dat ik er geen BTW-recupereerbare factuur krijg, en bij Ionity evenmin (tenzij je met een andere laadkaart laadt die jou dan weer wél BTW-recupereerbare facturen aanmaakt). Dan betaal ik er dus gevoelsmatig 20% méér dan “nodig”.
Ik weet niet of ik deze opmerking goed begrijp, maar ik krijg van EnBW aparte facturen met de BTW van het betreffende land. Dus als ik op één reis door drie landen rijdt en in alledrie met EnBW laad, dan krijg ik drie maandfacturen met de betreffende BTW.

Misschien moet je in de instellingen bij EnBW iets instellen dat het een zakelijk account is of zo?

Vervolgens is het wel jaarlijks een afweging of je over de drempel gaat en de moeite wilt nemen om het terug te vragen, maar dat is niet specifiek voor EnBW.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 14-11-2025 16:12 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Pr088
flupp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:32:
[...]

Tesla, FastNed, en Electra hebben autocharge, en bij die 3 krijg je een factuur met (recupereerbare) BTW. Die hebben daarom mijn voorkeur, geen gezeur en geklooi met laadpassen. Ik dacht dat EnBW eveneens autocharge aanbiedt.

Maar wat mij dan weer minder fan van EnBW maakt, is dat ik er geen BTW-recupereerbare factuur krijg, en bij Ionity evenmin (tenzij je met een andere laadkaart laadt die jou dan weer wél BTW-recupereerbare facturen aanmaakt). Dan betaal ik er dus gevoelsmatig 20% méér dan “nodig”.

Tesla (inmiddels ook al heel wat minder fan van geworden) gebruik ik dezer dagen ook maar enkel meer uitzonderlijk tenzij uit pragmatische overwegingen.
Waarom betaal je meer dan nodig? Je moet toch BTW betalen?

• Puppetmaster
Als ik op reis ga kijk ik primair naar het aantal stalls per locatie. Zeker in het hoofdseizoen wil ik >12 per locatie om ladestau te voorkomen.
Vaak kom je dan bij tesla uit.

• eltron
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:44:
Als ik op reis ga kijk ik primair naar het aantal stalls per locatie. Zeker in het hoofdseizoen wil ik >12 per locatie om ladestau te voorkomen.
Vaak kom je dan bij tesla uit.
Grappig, ik heb de laatste keer, hoewel ik Tesla rijd, De SuC juist vermeden omdat daar zoveel ladestau was.

• Puppetmaster
Oké!
Waar was dat?

• eltron
Met name op de route Duitsland, Zwitserland, Frankrijk. Heen en terug. Af en toe wachtrijen bij de SuC.

• flupp
eltron schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:06:
[...]

Misschien moet je in de instellingen bij EnBW iets instellen dat het een zakelijk account is of zo?

Vervolgens is het wel jaarlijks een afweging of je over de drempel gaat en de moeite wilt nemen om het terug te vragen, maar dat is niet specifiek voor EnBW.
Dat is het ‘m nu net. De opgestelde factuur bij EnBW accounts bevat het BTW nummer niet (dat kan niet worden opgegeven), en dat is net zo bij Ionity. En laat net dát een (BTW-technisch) noodzakelijke voorwaarde zijn om de BTW (op de zaak) te kunnen recupereren.

Anderzijds begrijp ik het tweede deel van jouw post dan weer niet. Bedoel je daarmee dan misschien dat je eens per jaar alle aangerekende BTW kunt terugvorderen?

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:08:
[...]
Waarom betaal je meer dan nodig? Je moet toch BTW betalen?
Dat is hoe dat BTW-technisch gaat. In een zaak kun je de BTW van inkomende facturen (soms, meestal, in bepaalde omstandigheden) recupereren. Maar om nare opmerkingen vóór te zijn: dit is hoe het gaat, en heeft niets met “foefelen” te maken, hoor. Zo moet je (in België althans) ook BTW terugstorten als je de auto terug verkoopt (ook al kon je bij aankoop slechts de helft van de betaalde BTW recupereren).

Model 3 LR (model 2023)

• Puppetmaster
eltron schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:48:
[...]

Met name op de route Duitsland, Zwitserland, Frankrijk. Heen en terug. Af en toe wachtrijen bij de SuC.
In Duitsland en zeker Zwitserland zijn ook de SuC’s wat kleiner, maar in Frankrijk ook op zwarte zaterdag geen ladestau gehad. Wel steeds grotere locaties gekozen, 20 stalls en meer.
Het kan verkeren. ;)

• eltron
flupp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:55:
[...]
Anderzijds begrijp ik het tweede deel van jouw post dan weer niet. Bedoel je daarmee dan misschien dat je eens per jaar alle aangerekende BTW kunt terugvorderen?
Is volgens mij een europese regeling dat dit jaarlijks kan. Heb het een jaartje geleden voor Italiaanse btw gedaan. Was wel een gedoe, moest per factuur specificeren, maar heb het wel teruggekregen van de Italiaanse belastingdienst. Ging me ook meer om het spel dan om de knikkers.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 21:38

Dani86

AeroGeek

Lees hier over autocharge, dat en de veelvoud aan locaties is voor mij ook de reden om bij Fastned te laden. Maar ik heb makkelijk praten want de baas betaalt.

Fastned is wat mij betreft onverslaanbaar als je in Nederland onderweg bent.

In Duitsland gebruik ik eigenlijk alleen Tesla en heb zo een paar vaste. Voor de zaak moet ik een paar keer per jaar naar Ulm (BW).

Toevallig met de Model Y ditzelfde traject gedaan als eerste lange rit met snelladen onderweg, toen vond ik het een avontuur :')

Nu dus de vaste stops, Kerpen, Waldlaubersheim, Pforzheim.

Snelste tijd Utrecht - Ulm is 7 uur en 10 minuten incl dus 3x laden. volgens Google Maps zou 6 uur en 50 minuten de tijd zijn zonder laden, zonder stoppen.

Ik ben erachter dat als je met de BYD batterij in de optimale curve blijft en op stukken zonder limiet tussen de 150 en 170 gaat zitten, je bijna net zo snel bent als een ICE. Of eigenlijk net zo snel als een ICE als je ook gaat plassen en koffie gaat halen. ;)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:00
Dani86 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:14:
Ik ben erachter dat als je met de BYD batterij in de optimale curve blijft en op stukken zonder limiet tussen de 150 en 170 gaat zitten, je bijna net zo snel bent als een ICE. Of eigenlijk net zo snel als een ICE als je ook gaat plassen en koffie gaat halen. ;)
Hoe werkt dat dan? Want met die benzineauto (dat ICE gebruiken alleen EV rijders?) rijd je dan ook 150 tot 170 en zou ik op zo’n rit hooguit 1x 10 minuten stoppen. Jij 3x20 min dus lijkt me toch drie kwartier langzamer. Niet dat dat erg is overigens en sommige mensen zullen vaker stoppen maar het die laadstops zijn er nou eenmaal bij een EV.

[ Voor 48% gewijzigd door JTHZZ op 15-11-2025 09:07 ]

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-11 16:37
flupp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:55:
[...]

Ik denk dat hij doelde op het terugvragen van btw uit andere EU-landen.
Daar zijn ondergrenzen voor. Zo heb ik in september btw (uit 2024) in Italië teruggevraagd (via de fiscus in NL) voor electra en tol.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:46:
[...]

Hoe werkt dat dan? Want met die benzineauto (dat ICE gebruiken alleen EV rijders?) rijd je dan ook 150 tot 170 en zou ik op zo’n rit hooguit 1x 10 minuten stoppen. Jij 3x20 min dus lijkt me toch drie kwartier langzamer. Niet dat dat erg is overigens en sommige mensen zullen vaker stoppen maar het die laadstops zijn er nou eenmaal bij een EV.
Eén keer 10 min stoppen op een rit van 7u is minder dan voor algemene veiligheid wordt aangeraden.
Met mijn EV zou ik volgens ABRP een stop van 20 min nodig hebben, scheelt dan maar 10 min. Waarschijnlijk zit er meer variabiliteit in de verkeersdrukte. ;)

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Een rit van 700 km aan 150-170 red je niet zonder tanken, en een toiletstop, dat is ook makkelijk 20 min. En zo door jakkeren zonder extra pauze…. Ik weet niet of dat realistisch is of haalbaar. En ja, ik ben het gewoon om langere stukken door Duitsland te rijden. Al valt dat 150+ de laatste jaren toch enorm tegen door drukte, werken en simpelweg beperkingen.

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:51:
[...]

Eén keer 10 min stoppen op een rit van 7u is minder dan voor algemene veiligheid wordt aangeraden.
Met mijn EV zou ik volgens ABRP een stop van 20 min nodig hebben, scheelt dan maar 10 min. Waarschijnlijk zit er meer variabiliteit in de verkeersdrukte. ;)
Het ging over 3 laadstops met een Tesla, niet wat jij nu aangeeft. Want dan komt het dichtbij. Dus jij kunt 150-170 rijden en dan maar 1 laadstop nodig hebben op 700km?

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 15-11-2025 11:25 ]

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:26
[...]

Als jij gewend bent om drie of vier uur 150 te rijden zonder te pauzeren dan benijd ik de medeweggebruikers niet. Dat lijkt mij althans best gevaarlijk, uitzonderlijke rijprestaties daargelaten. Maar die kun je dan weer niet van iedereen verwachten.

• JTHZZ
DDDikkiedik schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:11:
[...]

Als jij gewend bent om drie of vier uur 150 te rijden zonder te pauzeren dan benijd ik de medeweggebruikers niet. Dat lijkt mij althans best gevaarlijk, uitzonderlijke rijprestaties daargelaten. Maar die kun je dan weer niet van iedereen verwachten.
Je rijdt dat niet continu want er zijn meer dan genoeg werkzaamheden en snelheidsbeperkingen. Deze discussie is hier natuurlijk al 100x gevoerd. Afgaande op wat ik om me heen hoor, is er echt een groot deel van de automobilisten dat op een rit van 700km maar 1x stopt. Daar mag je van alles van vinden. Vaker stoppen is vast beter en het is zeker niet onoverkomelijk om 2 of 3x te stoppen op zo’n rit. Ik rijd ook elektrisch maar als ik bijv van een meerdaags werkbezoek in het buitenland naar huis wil, moet ik met mijn EV vaker stoppen dan ik zou willen.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 15-11-2025 12:24 ]

• Ecological
  • Laatst online: 22:42
JTHZZ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:22:
[...]

Je rijdt dat niet continu want er zijn meer dan genoeg werkzaamheden en snelheidsbeperkingen. Deze discussie is hier natuurlijk al 100x gevoerd. Afgaande op wat ik om me heen hoor, is er echt een groot deel van de automobilisten dat op een rit van 700km maar 1x stopt. Daar mag je van alles van vinden. Vaker stoppen is vast beter en het is zeker niet onoverkomelijk om 2 of 3x te stoppen op zo’n rit. Ik rijd ook elektrisch maar als ik bijv van een meerdaags werkbezoek in het buitenland naar huis wil, moet ik met mijn EV vaker stoppen dan ik zou willen.
Ik vind het persoonlijk ook een negatief punt en ik begrijp helemaal dat het vervelend voelt, maar van de andere kant, die kleine negatieve punten (rationeel bekeken) wegen niet op tegen alle positieve punten. Zelf als mijn lease contract voor mijn Zeekr afloopt, ga ik zeker kijken naar een zo groot mogelijke range voor mijn EV, voor mij heeft het ook andere pluspunten, zoals bv bij een rustplaats stoppen met Burger King en een IONITY, met meer range is dit een stuk makkelijker te plannen. Maar in 2021 ben ik ook met een Model 3 SR+ naar Frankrijk gereden wad prima te doen met 300km range, het is puur mindset en aanpassingsvermogen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:19:
[...]

Het ging over 3 laadstops met een Tesla, niet wat jij nu aangeeft. Want dan komt het dichtbij. Dus jij kunt 150-170 rijden en dan maar 1 laadstop nodig hebben op 700km?
Niet 150-170, maar “gewoon” 130. ABRP geeft aan dat het dan inclusief die ene laadstop 7u duurt. Uiteraard zonder verkeersopstoppingen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Was mijn eerdere verzoek onduidelijk in het blauw? Dan even in de herhaling, in het rood:

Notna in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Xbox Live ID:Notna8310

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:14
Ecological schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:32:
[...]
Zelf als mijn lease contract voor mijn Zeekr afloopt, ga ik zeker kijken naar een zo groot mogelijke range voor mijn EV, voor mij heeft het ook andere pluspunten
Ik heb bij de selectie van mijn nieuwe leasewagen bewust niet al te veel rekening gehouden met de range. Ik had een model 3 AWD van 2021 met een WLTP van 580 km, en ik heb nu een i5 Touring gekozen (WLTP 569 km) boven een Audi A6 e-tron sportback en een ID.7 Pro S Touring (675 km dacht ik).

Ik ben één van die mensen die enkele keren per jaar een echt lange rit doet met de wagen, meestal naar het Zuiden van Frankrijk.Ik rijd steevast van bij mij thuis over Luxemburg, en ben al 450 km ver vooraleer ik de eerste keer moet laden (want heel veel stukken waar snelheid tot 90 km/h of 110 km/h beperkt is).
We stoppen dus meestal een eerste keer voor we moeten laden. Ik zou dan kunnen stoppen aan een snellader, en al wat bijladen, maar doe dat bewust niet, we rijden ergens van de autostrade af, en parkeren ons op het marktplein van één of ander klein dorpje.

Laden doe ik wanneer het echt nodig is (dus < 10% SOC), en meestal tot 80%. Ik mijd laadstations van Ionity, omdat er heel veel mensen zijn die daar goedkoper kunnen laden, en dus is het aan die palen echt veel drukker (twee Franse youtubers hebben dat dit jaar op de zwartste dag van 't jaar uitgetest, er waren alleen wachtrijen bij Ionity tussen Parijs en Bordeaux).

Met mijn diesels was ik vroeger tijdens die stops ook altijd gejaagd, nu wordt ik verplicht om te rusten, en dat doet me over de volledige rit alleen maar goed. Verder probeer ik ook "aires" langs de autostrade te vermijden, daar kom je niet voor je plezier. Ik stop bij voorkeur aan een snellaadpaal vlakbij de autosnelweg, aan een supermarkt of zo.

5 jaar geleden had je nog wat voorbereiding nodig wanneer je zo'n verre rit aflegde, vandaag is dat absoluut niet meer nodig. Zeker in Frankrijk zijn er echt heel veel snelladers (op de autoroute de soleil plaatsen ze nu ook laders op de onbemande aires, die zijn eigenlijk perfect)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:54
sdgs schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:31:
[...]
Ik heb bij de selectie van mijn nieuwe leasewagen bewust niet al te veel rekening gehouden met de range. Ik had een model 3 AWD van 2021 met een WLTP van 580 km, en ik heb nu een i5 Touring gekozen (WLTP 569 km) boven een Audi A6 e-tron sportback en een ID.7 Pro S Touring (675 km dacht ik).

Ik ben één van die mensen die enkele keren per jaar een echt lange rit doet met de wagen, meestal naar het Zuiden van Frankrijk.Ik rijd steevast van bij mij thuis over Luxemburg, en ben al 450 km ver vooraleer ik de eerste keer moet laden (want heel veel stukken waar snelheid tot 90 km/h of 110 km/h beperkt is).
We stoppen dus meestal een eerste keer voor we moeten laden. Ik zou dan kunnen stoppen aan een snellader, en al wat bijladen, maar doe dat bewust niet, we rijden ergens van de autostrade af, en parkeren ons op het marktplein van één of ander klein dorpje.
[...]
5 jaar geleden had je nog wat voorbereiding nodig wanneer je zo'n verre rit aflegde, vandaag is dat absoluut niet meer nodig. Zeker in Frankrijk zijn er echt heel veel snelladers (op de autoroute de soleil plaatsen ze nu ook laders op de onbemande aires, die zijn eigenlijk perfect)
Misschien niet al te veel maar dit zijn natuurlijk toch allemaal auto's met een forse accu en navenant bereik. Er zijn natuurlijk toch ook heel wat auto's met een WLTP bereik van rond de 400 km waarvan je dan op een volgeladen vakantierit maar zo'n 300 km van overhoud en dan dus tussen de 10% en 80% maar net boven de 200 km uitkomt. Maar ook dan geldt dat dit voor veel mensen toch maar 1 of 2 x per jaar een issue is. Met onze vorige EV (Kia e-Niro) hebben we ook gewoon vakantieritten van >1000 km op 1 dag afgelegd, als je je daar op instelt is 't best te doen (maar nu wel erg blij met de laadsnelheid en bereik van de EV6).

Precies dezelfde ervaring met verschil door de jaren heen, 5 jaar geleden met de e-Niro naar Frankrijk was een heel avontuur, nu hoef je nauwelijks nog met iets rekening te houden (zeker als je in de luxe positie zit dat je niet zo op de prijs/kWh hoeft te letten).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Nou het is geen EV vs ICE discussie. Mijn punt is dat de huidige auto's + laadinfrastructuur het nu een non discussie maken ;)

Lange ritten door Dld en Frankrijk zijn een no brainer geworden

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:14
Dani86 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:03:
Nou het is geen EV vs ICE discussie. Mijn punt is dat de huidige auto's + laadinfrastructuur het nu een non discussie maken ;)

Lange ritten door Dld en Frankrijk zijn een no brainer geworden
Dat klopt voor Duitsland en Frankrijk, maar ik heb begrepen dat enkele Oostbloklanden nog wel wat moeilijker zijn... Maar dat zijn al verre bestemmingen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:19
Volgend jaar wil ik met mijn ioniq5 en kip shelter caravan “over land” naar Griekenland.
Ik heb dan een bereik van ongeveer 240km.
Dat wordt dus nog wel een en ander uitzoeken.
Met name Montenegro en Albanië wordt nog wel een uitdaging.
Maar… geen haast…

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:42
Ik (of mijn reiservaring) werd al genoemd in dit topic, dus bij deze zal ik mijn ervaring ook maar eens posten.
Situatie: eerste reis met een EV (ID7 Tourer Pro S) naar Spanje. Het traject is een enkele rit van ca. 2.000km: vanuit de Vlaamse Ardennen richting Andalusië. Wij zijn dit (sinds Corona) gewend om te doen in 1 trek met onze diesels. Gemiddeld genomen deden we er toen zo een 17-18u over. Met lange uitschieters (veel file) richting 21u. En korte uitschieters (geen file en stevig doorrijden) in minder dan 16 uur.

Graag geen (nieuwe) discussie starten over het al dan niet verantwoord zijn van zulke lange afstanden te rijden in 1 trek.

Op 24/10 zijn wij om 16u15 vertrokken vanuit de Vlaamse Ardennen richting Andalusië.
Ik had een Ionity abonnement (12€ voor 1 maand) genomen, om te kunnen laden aan 33ct per kWh in Frankrijk en 37ct in Spanje. Daarnaast heb ik 2 laadpasjes (van het werk) die in België alles dekken, en in Frankrijk een redelijke dekking hebben. Spanje ligt lastiger, zag ik al voordat we vertrokken. Bijkomend de gratis We Charge kaart van VW genomen als extra reserve. En natuurlijk de MasterCard...
We zijn dus thuis vertrokken met een 100% volle batterij. We hebben 2 uur verloren in de file rond Rijsel en 1 uur rond Parijs. De eerste laadstop was al een stuk voorbij Parijs, toen hebben we lekker lang geladen bij Ionity (Plaines de Beauce) want intussen hebben we op het gemakje iets gegeten in de Burger King. Dat laden ging als een fluitje van een cent (de eerste keer is nochtans altijd spannend ;-)). De auto stond sneller op (meer dan) 80% dan dat wij klaar waren met eten en toiletbezoek. De volgende stop was ook weer bij Ionity (Montmarault) en ging even vlot. Daarna hebben we een stop gehad (door de auto bepaald, waar mijn VW We Charge kaart zou moeten werken) in het midden van de nacht. Daar heb ik gevloekt (ik had mij nochtans voorgenomen dat niet te doen). Ik moest de snelweg af en we stonden in de middle of nowhere in het donker. Op We Charge reageerde de paal niet. Op mijn andere pasjes ook niet. Op de Mastercard ook niet. Jammer als je daar met ca. 11% in het holst van de nacht staat, met slapende kinderen en vrouw in de auto (die na mijn vloeksessie wel wakker waren). De eerstvolgende Ionity was nog een heel eind verderop, dus maar niet geriskeerd en teruggereden naar de Ionity (La Garde) die ik 20km ervoor was voorbij gereden. Gelukkig werkte die wél zonder problemen en dus zijn we via Ionity Narbonne naar Ionity Palleja (Spanje!) gereden. So far, so good. Inmiddels was het klaar geworden en nam mijn vrouw het stuur weer over, dus ben ik de navigatie van de auto beter beginnen kennen en meer met "favoriete laadstops" beginnen werken. Via de laadpas van het werk redelijke zekerheid gehad dat ik zou kunnen laden bij Powerdot dieper in Spanje en jawel! Zonder problemen. Hoewel de laadsnelheid bijlange na niet de 200 haalde van Ionity. Eerder 100kWh. Nog 1 Powerdot aangedaan (aangezien we zekerheid hadden dat we daarbij dus konden laden) waar we een middaglunchje konden nemen (nu wel aan de beloofde 150) en dan naar ons einddoel (8 laadstops verder). We hebben gezorgd dat we zeker nog 100km autonomie hadden op onze bestemming want we zitten daar nu eenmaal in een laadpaal-leegte... 😄
We zijn uiteindelijk 23 en een half uur onderweg geweest voor een goeie 2.000km inclusief flink veel file en toch wat laadstress midden in de nacht. Andalusië ligt nu eenmaal niet dichtbij de Vlaamse Ardennen. We hebben ook niet te zot snel gereden, eigenlijk telkens ca. 5 à 15km/u boven de toegelaten maximum snelheid. Maar dus zeker ook niet zoals slakken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRKKOaKWLGBtQsrQDROp61qZKb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnC3WSAg4m3crkp2pQx94e9W.jpg?f=fotoalbum_large

Ter plekke in Spanje hebben we gemerkt dat gewone AC-laders altijd werken na het downloaden van Apps. Daar had ik weinig zin in, dus dat plan snel opgegeven. De dichtstbijzijnde Ionity is bij ons 40 minuten verderop. Gelukkig dankzij de grote batterij en het lage verbruik ter plekke goed te combineren met uitstappen.
Ook getest of 1 van mijn laadpassen bij een Total-DC-paal in Spanje werkt. En jawel! Dat opende perspectieven voor de terugrit! Ter plekke eens met ABRP wat zitten spelen en gemerkt dat aan 100% van de maximumsnelheid ik er 21u15m over zou doen in ideale omstandigheden. En aan 110% van de maximumsnelheid "slechts" 19u45m. Dat opende nog meer perspectieven 🙂

Op zaterdag na de brunch vertrokken met ca. 93% batterij om 10u10 en onze eerste stop in Spanje bij Total gehouden langs de snelweg. Wederom trager dan bij Ionity, maar toch al 140 als (maximum) laadsnelheid. Daarna via 6 Ionity-stations terug naar België. We hebben stevig doorgereden (140-160) en ik maakte er een sport van om alles uit de batterij te persen omdat die auto toch lekker snel laadt van 3 naar 9%. Laatste 2 laadstops waren eigenlijk te lang om nog efficiënt te zijn: van ca. 5 naar ca. 92% (een 35tal minuten) maar we vonden 7 i.p.v. 8 laadstops eigenlijk wel genoeg.
1 stressmomentje nog bij 1 van de franse Ionity's: ik had geen bereik dus daar stond ik zonder app. Ik weet dat het met de kaart zelf ook lukt, maar toch stress. Mijn vrouw had gelukkig wel bereik op haar smartphone die dus kon dienen als hotspot voor de mijne. Ik zou mijn ouders (de 70 gepasseerd) niet onmiddellijk een oplossing zien bedenken hebben, moet ik eerlijk zeggen.
We waren thuis om 5u40, dus exact 19u30m onderweg geweest inclusief de 7 laadstops (kortste was 11 minuten, langste dus meer dan 35).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vb4xCiPIpnVN5aIFd4g6ln6-oGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LygNUUUf0VHLwLm6vQCn8lfx.jpg?f=fotoalbum_large

Moraal van dit (sorry voor mijn enthousiasme) inmiddels veel te lange verhaal: met de juiste EV en de juiste voorbereiding lukt het perfect om (hééééél) lange reizen te maken. Maar veel minder dan de specs van mijn eigen EVtje moest het toch niet geweest zijn voor mij. Ik heb aan snelladers vaak eens gekeken hoe snel (traag!) de anderen stonden te laden en daar zou ik deze trip niet mee beginnen.
Maar iemand die er al sceptisch naar kijkt, zou ik het niet aanraden.
In Frankrijk heb je (snelle) laadpalen te over. In Spanje is het toch beter uitkijken en zijn ze zo snel niet.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

@GTAm

Leuk om te lezen dat je er al heel snel achter bent dat doortrappen en diep gaan (2 á 3%) the way to go is :)

Die ID7 schijnt best een goede laadcurve te hebben. ABRP is een goede tool en kun je de hele route met bijv. Alleen Ionity doen.

Bij mij is het op lange stukken een sport geworden om dit zo efficiënt mogelijk te doen, met grote kanttekening als ik alleen ben (bijna altijd zakelijk), want met het gezin op vakantie nooit haast en is de auto vaak al klaar voordat iedereen klaar is met de pauze ;)

En om toch terug te komen op wel/niet verantwoord, maar zo 's nachts wil je meters maken maar is ff stoppen om te laden wel goed. Doe de lange ritten meestal 's avonds laat/'s nachts omdat er dan weinig verkeer is, overal plek bij de Superchargers, maximale laadsnelheid etc.

• Tommie12
  • Nu online
Dani86 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:41:
@GTAm

Leuk om te lezen dat je er al heel snel achter bent dat doortrappen en diep gaan (2 á 3%) the way to go is :)

Die ID7 schijnt best een goede laadcurve te hebben. ABRP is een goede tool en kun je de hele route met bijv. Alleen Ionity doen.

Bij mij is het op lange stukken een sport geworden om dit zo efficiënt mogelijk te doen, met grote kanttekening als ik alleen ben (bijna altijd zakelijk), want met het gezin op vakantie nooit haast en is de auto vaak al klaar voordat iedereen klaar is met de pauze ;)

En om toch terug te komen op wel/niet verantwoord, maar zo 's nachts wil je meters maken maar is ff stoppen om te laden wel goed. Doe de lange ritten meestal 's avonds laat/'s nachts omdat er dan weinig verkeer is, overal plek bij de Superchargers, maximale laadsnelheid etc.
Vroeger ook gedaan, en dan is er waarschijnlijk meer kans op vrije laadplekken met vol vermogen.
Alleen is het soms lastig om een toilet te vinden dat open en toegankelijk is.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stefannn schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:36:
Volgend jaar wil ik met mijn ioniq5 en kip shelter caravan “over land” naar Griekenland.
Ik heb dan een bereik van ongeveer 240km.
Dat wordt dus nog wel een en ander uitzoeken.
Met name Montenegro en Albanië wordt nog wel een uitdaging.
Maar… geen haast…
Heel gaaf!! Mag ik vragen hoeveel tijd je voor de vakantie uit trekt? Lijkt mij een fantastisch avontuur om te ondernemen met family en sleurhut

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 17-11-2025 21:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Stefannn
revolution-nl schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:27:
[...]

Heel gaaf!! Mag ik vragen hoeveel tijd je voor de vakantie uit trekt? Lijkt mij een fantastisch avontuur om te ondernemen met family en sleurhut
Het worden waarschijnlijk weer 5 a 6 weken. Ik ben sinds april gepensioneerd. Zie eerder in dit forum verslagen van mijn Noorwegen en Portugal tocht dit jaar.
Yep… Griekenland wordt een uitdaging… dat wordt ofwel het voorjaar danwel het najaar. Dat weten we nog niet.
Nb… de caravan is een “kip shelter” een hele kleine dus. Ik haal dan 28..29kWh/100km.
Heenweg over land. Op de terugweg waarschijnlijk boot van igoumenitsa naar Italië. Dat hebben we de afgelopen trips ook gedaan… in 4 weken steeds een stukje verder, en dan in 5 a 6 dagen terug.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Puppetmaster
Op Chargemap valt het me mee hoeveel 100+kW palen er inmiddels ook in Albanië en Montenegro staan.
Stints van 200km zouden geen groot probleem meer moeten zijn, hooguit iets langere stops? :)

• Stefannn
Puppetmaster schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:37:
Op Chargemap valt het me mee hoeveel 100+kW palen er inmiddels ook in Albanië en Montenegro staan.
Stints van 200km zouden geen groot probleem meer moeten zijn, hooguit iets langere stops? :)
Dank, alle tips zijn welkom! Maar het is nog wat voorbarig, ik ga in januari pas echt plannen.
Ik had voorzichtig inderdaad al wat gekeken. Het zou moeten lukken. De hamvraag is of ze niet stuk zijn en of ik ze met mijn pasjes aan de praat krijg.
Met de caravan laad ik zeker in de dunner bezaaide gebieden inderdaad vrijwel altijd tot 100% en heb daarmee stops van 45min of zelfs meer als de laadpaal niet zo snel is. De eerste stop vaak gecombineerd met ontbijt, de tweede met supermarkt, dan “kost zo’n stop effectief niet zo super veel”.

• hansvanhengel
  • Laatst online: 08:09
Komende zomer gaan wij voor het eerst op vakantie met een EV en caravan. We hebben ondertussen al wel wat ervaring met de elektrische auto, maar zijn nog nooit met de caravan er achter op vakantie geweest.

De combinatie is een Tesla Model Y LR AWD Juniper met een Hobby 495 UL. De Hobby heeft een mover en een airco, dus hij is redelijk zwaar. De weegbrug geeft aan dat hij (met standaard uitrusting zoals gasflessen) op ongeveer 1.510kg komt. Een zware en grote combinatie dus.

Het plan is om naar de Dordogne te rijden, wat ongeveer 1.000km is. We willen dat met een overnachting gaan doen, liefst op een doorreis camping.

De reden dat ik nu hier kom is omdat ik al begonnen ben met de voorbereidingen (voorzichtig) en vooral benieuwd ben naar tips van mensen met ervaring. Voor ons is dit nieuw, en ook best spannend. We realiseren ons dat we heel weinig range over gaan houden en ook dat we wellicht soms moeten afkoppelen om te laden. Maar wellicht dat er hier mensen zijn met nuttige tips? Even een paar vragen die jullie wellicht weten.
  • Wat zijn trailer friendly laadstops?
  • Hoe kan ik trailer friendly laadstops makkelijk vinden?
  • Weet iemand een goede camping rond de 500km?
  • Zijn er nog dingen die ik moet weten?
Alvast enorm bedankt voor alle hulp en tips. We zijn overigens wel ervaren kampeerders. De uitdaging zit hem eigenlijk alleen in het stukje elektrisch rijden met een caravan.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:54
@hansvanhengel , met ABRP kan je stops filteren op aanhangervriendelijk (drive through). Fastned bv.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ThsAdrns
  • Laatst online: 19-11 13:33

ThsAdrns

Be the change!

@hansvanhengel Misschien heb je iets aan de uiteenzetting van deze Duitser die zijn route vanuit Nordrhein-Westfalen door Frankrijk naar Spanje gedocumenteerd heeft. Hij geeft wat overwegingen mee en lijst van stops die voor hem goed werken: https://www.goingelectric...iewtopic.php?f=90&t=99179

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• hansvanhengel
  • Laatst online: 08:09
ThsAdrns schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:26:
@hansvanhengel Misschien heb je iets aan de uiteenzetting van deze Duitser die zijn route vanuit Nordrhein-Westfalen door Frankrijk naar Spanje gedocumenteerd heeft. Hij geeft wat overwegingen mee en lijst van stops die voor hem goed werken: https://www.goingelectric...iewtopic.php?f=90&t=99179
Die is bijzonder nuttig, enorm bedankt! Deze lijst zou ergens een sticky mogen krijgen zeg.

• Stefannn
hansvanhengel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:03:
Komende zomer gaan wij voor het eerst op vakantie met een EV en caravan. We hebben ondertussen al wel wat ervaring met de elektrische auto, maar zijn nog nooit met de caravan er achter op vakantie geweest.

De combinatie is een Tesla Model Y LR AWD Juniper met een Hobby 495 UL. De Hobby heeft een mover en een airco, dus hij is redelijk zwaar. De weegbrug geeft aan dat hij (met standaard uitrusting zoals gasflessen) op ongeveer 1.510kg komt. Een zware en grote combinatie dus.

Het plan is om naar de Dordogne te rijden, wat ongeveer 1.000km is. We willen dat met een overnachting gaan doen, liefst op een doorreis camping.

De reden dat ik nu hier kom is omdat ik al begonnen ben met de voorbereidingen (voorzichtig) en vooral benieuwd ben naar tips van mensen met ervaring. Voor ons is dit nieuw, en ook best spannend. We realiseren ons dat we heel weinig range over gaan houden en ook dat we wellicht soms moeten afkoppelen om te laden. Maar wellicht dat er hier mensen zijn met nuttige tips? Even een paar vragen die jullie wellicht weten.
  • Wat zijn trailer friendly laadstops?
  • Hoe kan ik trailer friendly laadstops makkelijk vinden?
  • Weet iemand een goede camping rond de 500km?
  • Zijn er nog dingen die ik moet weten?
Alvast enorm bedankt voor alle hulp en tips. We zijn overigens wel ervaren kampeerders. De uitdaging zit hem eigenlijk alleen in het stukje elektrisch rijden met een caravan.
Als je op mijn naam in dit forum zoekt kan je mijn verslag van Noorwegen & Portugal vinden.
Tips.....
- Aangezien je met caravan al vrij weinig range hebt en afkoppelen best een gedoe is laden wij vrij vaak tot 100%. Alleen als we exact weten wat de komende tocht is is dat minder.
- We gaan altijd weg zonder ontbijt, ontbijten bij de eerste laadstop. Tweede laadstop vaak combineren met supermarkt.
- Ik rij altijd 83km/uur totdat ik wordt ingehaald door een vrachtwagen, daar rij ik dan vervolgens achteraan op de adaptieve fruitcontrol mits die niet harder gaat dan 96km/uur. Het verbruik is daarmee in beide gevallen hetzelfde. Dat is super handig want daardoor verandert de volgende laadlocatie dus niet met- danwel zonder-vrachtwagen, enkel de aankomsttijd. Zonder vrachtwagen harder dan ongeveer 85km/uur rijden is niet handig, het verbruik neemt dan extreem toe.
Deze kengetallen gelden voor mijn ioniq5 + kip shelter, het is dus erg handig om voor je eigen combinatie proefondervindelijk zo'n "setje" snelheid met/zonder vrachtwagen te bepalen.
- Nogmaals... aangezien je range al vrij weinig is is het ook handig tot flink lage SOC door te rijden. Ik rij regelmatig totop 5...10%. Dat is eerst wat eng maar "anders dan een benzine auto" is het verbruik van een EV super regelmatig. Je zal niet meemaken dat je "opeens" 10% accu kwijt bent. MITS...... je niet opeens tegenwind of een berghelling hebt. Je kan altijd "range bijmaken" door langzamer te rijden. En als blijkt dat je veel accu over hebt kan je de laatste 50km tot het laadpunt wat sneller rijden.
- Nogmaals met betrekking tot "voorspelbaarheid"... Doordat ik met heel constante snelheid rij weet ik op basis van de SOC heel aardig de range. Dat is handig, ook als je de avond ervoor of tijdens een laadstop de route voorbereidt. De km-range-voorspeller van de auto zegt natuurlijk veel, maar ik vind ook erg handig dat ik op basis van de SOC een "reality check" kan doen.
- Tijdens het rijden houd ik SOC en km-range-voorspeller goed in de gaten. Ik zit dan regelmatig hoofdrekensommetjes te maken. De auto stuurt zelf en heeft adaptieve cruisecontrol dus ik heb toch niet zoveel te doen. Dat is met alle informatie hierboven dus erg nuttig.

• Puppetmaster
Omdat je een Tesla hebt en daarom misschien ook bij Tesla zou willen laden, op deze kaart zie je alle SuC’s en kan je filteren op van alles.
Bijvoorbeeld op V3/4 en trailer friendly. :)
https://supercharge.info/map

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.