Gister vertrokken voor een 5 weken Portugal reis met ioniq5 en kip shelter caravan.
Ik ben sinds april gepensioneerd, veel tijd, maar minder geld. Dus ik probeer tolwegen te vermijden en goedkoop te laden.
De reis begon al goed. Na een half uur kwam mijn vrouw er achter dat ze toilettas en iPad vergeten was dus na een uur stonden we weer thuis.
Met frisse moed opnieuw op stap…..
Alles bij Electra geladen met het 2 maanden gratis promo zomer abonnement, 0.39euro/kWh in België, 0.29euro/kWh in Frankrijk.
Eerst stop was bij Charleroi. Dat was even schrikken. De 12 Electra palen stonden op een parkeerterrein van een winkelcentrum dat op zondag gesloten was. Er stonden wel mensen te laden. Na even vragen bleek dat op de slagboom een qr-code stond. Die moest ik met camera scannen. Dat opende vervolgens de Electra app en toen kreeg ik een code om de slagboom te openen.
Flink wat gedoe… maar daarna super goedkoop laden. 12 laadpalen, 3 in gebruik.
Tweede stop bij Electra was op het parkeerterrein van een hotel waar ik door een luidsprekertje moest vertellen dat ik kwam laden. Dat was verder prima. 6 palen en slechts 2 bezet.
Laatste locatie ging vervolgens zonder probleem. Niks hoeven wachten.
We hebben het “reserveren via de app” ook met succes geprobeerd. Mijn vrouw heeft dat op de bijrijdersstoel zitten uitvogelen.
Ging goed. Wel 2x aangekomen waarbij iemand me kan waarschuwen dat hij de door ons gereserveerde paal had geprobeerd maar dat die niet werkte. Die keek heel raar op dat we met “autocharge” inplugden en dat het laden (waar hij flink mee had zitten klungelen) zonder enige extra actie startte.
Vandaag tot chateauxroux gekomen. Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW. Dat bleek eiegnlijk helemaal niet zo’n probleem want we moesten toch boodschappen doen en toen zat er wel voldoende in voor de volgende stint,
Daarna ionity met mobilize intense abbonement voor 0.35euro/kWh.
Goedkoop laden lukt voorlopig goed!
Nog een tip…
Onze auto kan wel plannen zonder tolwegen maar het is toch niet zo duidelijk “wat die tolweg eigenlijk kost”. Ik heb ook geen zin om voor een paar euro extreem om te rijden.
Deze site Rekent exact de tol voor je uit. En als je aanvinkt dat je een caravan hebt dan rekent hij de tol MET caravan uit.
Hij geeft vervolgens een route optie met&zonder tol, inclusief reistijd die rekening houdt met de caravan.
Hij berekent ook brandstofkosten maar als je “EV” als voertuig aangeeft dan doet hij de caravan kosten niet meer goed dus dat heb ik achterwege gelaten.
Tja…. En dan abrp…. Ik heb vaak verteld dat het niet nodig is maar ik heb het vandaag toch gebruikt. Niet zozeer om de route te plannen, dat doet de auto wel, en die kan ook tolwegen vermijden. Ook niet om laadpalen te vinden, dat kan de auto ook wel. Maar… binnen de range van het eerste stuk was geen ionity of Electra te vinden dus moesten we op zoek naar een “vreemde goedkope laapaal”. Aan (snel)laadpalen geen gebrek, elke 5km staat er wel een, maar die kunnen dus wel prijzig zijn. Het was wel handig dat mijn vrouw op de bijrijders stoel met abrp in de hand oplaadpunten onderweg kon klikken en de tarieven kon zien met de pasjes die we hebben.
Na chateauxroux hoefde dat niet meer. De route nationale heeft weer gewoon ionity en Electra.
Laden in Charleroi achter de slagboom. De achterste auto plus caravan is van ons
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV