• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:10
Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:44:
[...]

OT: Ik zie dat jij een pre-facelift versie hebt van de EV6. Dan werkt het helaas niet zo gemakkelijk als bij de nieuwe (volume knop 3s indrukken). Je kunt bij jouw versie het 'muten' instellen op het sterretje op je wiel. Daar kies je voor rijhulpsystemen en dan kiezen voor snelheidswaarschuwingen.In het vervolg druk je op het sterretje en dan komt het juiste menu met schuifje aam/uit op je display. Iets meer stappen maar dit is het meest vlotte.
Goede tip. Zal het bij gelegenheid uitproberen 👍

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl


  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:45
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngeyRcasM1Q93g48fhdNDiUQkYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOKvp4BpaZhm0V7GJQgBXSnp.png?f=fotoalbum_large

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:54
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 04:56

djbarney

XBL: DeejayBarney

Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
zou denk ik zonder problemen moeten gaan, enige waar ik rekening mee zou houden is de enorme hoeveelheid baustelle rondom hamburg. ga er vanuit dat je in de file komt daar

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)
En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 24-06-2026 16:17 ]


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:38
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:16:
[...]

En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.
Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
Rob Voets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.
Mijn punt is dat je met zoveel snelladers niet zo hoeft te plannen. Ik zie dat er in het schermprint zelfs een snellere route is die nu niet wordt gereden. In het ergste geval kom je bij een wat duurdere lader en is je vakantie een paar euro duurder geworden. In Duitsland ook snelladers, net van de snelweg af, gezien bij benzineppompen waar je goedkoop kan laden met je creditcard.

Ik ga iig als ik een plaspauze heb meteen bijladen. Die tijd staat de auto toch stil en kun je meteen weer iets verder en hoef je niet bij die van een half uur, 3 kwartier verder weer te stoppen. En zoals al aangegeven was is Hamburg de komende jaren nog ellende dus vast dat je daarvoor en/of daarna ook even wilt stoppen.

  • tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 18:44
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
+1 voor de misere bij Hamburg. Als het daar tegenzit, kost dat makkelijk een uur extra

Vorig jaar waren er heel veel wegwerkzaamheden in Denemarken met snelheidsbeperkingen, over een stuk van iets van tegen de 100 km. Ik zie nu nog steeds icoontjes staan op de E45. De vmax was vorig jaar 90 dacht ik. Ik heb toen heel langzaam (maar wel extreem zuinig) gereden op dat stuk.

Als je voldoende de tijd hebt, is Arhus een leuke stop halverwege je dag 2. Net ten noorden en zuiden (infinity bridge) vh centrum heb je strandjes/parkjes, parkeren naast centrum bij futuristische Dokk1 en bij Salling warenhuis kan je relaxen op het dak. Weet alleen niet of de hond dan mee mag :)

  • Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:31
@Rene Afhankelijk van het tijdstip dat je daar langs wil/moet, ga je ook komend van Hamburg vóór Bremer kreuz nog flinke vertraging oplopen.

Goede reis!

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!


  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:45
Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.
Dank.

Aankomstpercentage is eigenlijk bewust op 50% gezet. Dan hoef ik niet de volgende dag alweer te laden. Mijn zus heeft wel een laadpaal in de straat maar ik weet niet dat werkt als buitenlander en 1-2x laden. Dan kan ik net zo goed even 20 minuten aan de IONITY hangen.

ik zal even naar die andere route kijken. Zoals @jongetje al aangeeft is het uiteindelijk niet zo spannend en met 73kWh heb ik voldoende capaciteit om een lader verder te pakken.

Ik denk dat ik gewoon de route invul in de ingebouwde navigatie. Daar kan ik ook de voorkeur voor IONITY invullen en de percentages aanpassen. Systeem draait op TomTom kaarten met online services dus file info etc zou vlekkeloos moeten werken.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

Freak187

geen

Net terug van een paar dagen Ardennen. Het is niet echt een hele lange rit.. maar toch :Y)

Op de heenweg 1 keer geladen bij een FastNed in Nederland, was op zaterdag rond de lunch en ik nam de laatste positie (van 8 in totaal) in beslag. Daarachter gelijk 2 auto's die moesten wachten. Toen ik klaar was, was het station weer nagenoeg leeg. Dus je merkt echt dat het drukker begint te worden.

Op locatie in de Ardennen, gebruik gemaakt van PowerDot bij een supermarkt in Bertrix. Daar wisselende ervaringen. Er staan 8 stalls en zijn allemaal 200kW, dus prima laadstation. Maar de interface van deze laders is weer zo bedroevend... alleen maar in het Frans.. maar gelukkig wel ondersteunt met een soort van animatie op het scherm. Je steekt de kabel in de auto en vervolgens krijg je 3 opties: met een QR code starten, betalen met credit card (CC) of betalen met 'RFID'. Dus ik denk lekker makkelijk met de CC, maar dat weigert ie keer op keer. Toen maar de RFID optie gekozen en de Shell pas gebruikt.. en dat werkte gelukkig wel.

Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.

Kia Niro-EV 2024


  • Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:06
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:53:
[knip ..] en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Handig van tesla, kan je ivm defecte accu eerder een tesla kopen ;) ;) ;)

[ Ben al blij met 80 kWh met mijn model 3H ( zonder preheaten ... :| ]

[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 25-06-2026 09:22 ]


  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:31

Steeffoon

Smartphone-nerd

Stefannn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.
EweGo is top, maar wel erg vaak weinig stalls (in ieder geval op de routes die ik steeds rij). De Duitsers (en andere toeristen) weten ook dat EweGo interessant is, en dat merk je, want het is vaak vol. Dus zou me daar niet teveel op vastpinnen. Anders voor een paar cent meer naar EnBW (of Electra als het op je route ligt)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:38
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08: Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Fyi, kWh is de maat voor (de hoeveelheid) energie (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:22
StealthyPeanut schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Voor nu had ik alleen de ANWB pas, omdat ik geen ervaring had met netwerken.

Voor de volgende trip (2x 1200km) neem ik de Ionity Power denk ik. Betaal je eenmalig 12 euro en laadt je voor € 0,43 per kWh aan de palen. Dat is goedkoper dan de Skoda Powerpass opties en met 2500 km zeker de moeite. Ik plan hem op ongeveer 20kWh/100km en dan kom ik op € 215.


De Ionity Boost Skoda = € 5,50 tegen € 0,59 kWh
De Ionity Charge Ultra Skoda = € 10,50 tegen € 0,48 kWh.

Volgens mij is dan de Ionity Power App het goedkoopste toch?
Ionity tarieven verschillen per land en gaan per 1 juli iets omhoog. 20 kWh/100 km lukt mij niet in Duitsland of landen waar je harder mag dan 100 km/h. Zeker niet met een volgeladen auto.

Met 140-150 km/h in Duitsland ga met de huidige temperaturen al snel richting de 25 kWh/100 km gemiddeld (je mag niet overal 150) oftewel iedere 2,5 uur even 25 minuten laden. Op zich prima want de achterbank wil na 2,5 uur ook wel even losgelaten worden en nog altijd een stuk sneller dan 100 rijden.

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:05
Destynx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Fyi, kWh is de hoeveelheid stroom (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.
KWh is geen maat voor de stroom maar een maat voor (de hoeveelheid) energie.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk

  • StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 15:01
Kameelstok schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:43:
[...]

Ionity tarieven verschillen per land en gaan per 1 juli iets omhoog. 20 kWh/100 km lukt mij niet in Duitsland of landen waar je harder mag dan 100 km/h. Zeker niet met een volgeladen auto.

Met 140-150 km/h in Duitsland ga met de huidige temperaturen al snel richting de 25 kWh/100 km gemiddeld (je mag niet overal 150) oftewel iedere 2,5 uur even 25 minuten laden. Op zich prima want de achterbank wil na 2,5 uur ook wel even losgelaten worden en nog altijd een stuk sneller dan 100 rijden.
Ja klopt, maar ik heb op de heenweg voor een groot deel 110 of 120 gereden. Ook al mocht ik 130 in Frankrijk. Toch iets mentaals om iets langzamer te rijden en minder te verbruiken.

Volgende keer misschien gewoon 130 gaan en vaker laden. Ben nog aan het uitproberen en ervaren wat we fijner vinden. Voor kids van 5, 6 en 9 met 3 op de achterbank is 2.5 overdag wel wat lang :+ .

  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:38
Yolo2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk
Ligt wel aan de auto! Zolang je laadsnelheid hoger ligt dan je verbruik loont het wel om sneller te rijden (als je niet te ver van de snelweg gaat laden uiteraard).

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Destynx schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Ligt wel aan de auto! Zolang je laadsnelheid hoger ligt dan je verbruik loont het wel om sneller te rijden (als je niet te ver van de snelweg gaat laden uiteraard).
enkel als je de meerkost niet in rekening brengt toch?

  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:38
stanny schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:44:
[...]

enkel als je de meerkost niet in rekening brengt toch?
Zeker, maar veel mensen zullen die paar euro niet zo interessant vinden op vakantie als ze daardoor eerder op bestemming zijn.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:38
Destynx schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Zeker, maar veel mensen zullen die paar euro niet zo interessant vinden op vakantie als ze daardoor eerder op bestemming zijn.
Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.
Mag 100 ook? Om het uur ofzo stoppen? Etc. Vind ik ideaal maar goed, de 1 jakkert graag met 150 per uur door en stopt om de 3 uur, de ander (ik o.a.) weer niet. Leven en laten leven denk ik dan, ieder zijn ding.

  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:38
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.
Ligt aan de afstanden. Laatst in 14 uur 1250km naar huis gereden en dan vind ik lekker doorrijden waar het kan toch wel fijn om gewoon eerder thuis te zijn. En zelfs dan waren de etappes vaak rond de 2,5 a 3 uur en dan wilden we toch wel even een korte pitstop maken.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
Nee maar laten we deze discussie aub achterwege, wordt geloof ik om de 10 pagina's gevoerd waarom niet of waarom wel. Laten we het houden bij 'ieder zijn ding'. ;)

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:22
StealthyPeanut schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:56:
[...]

Ja klopt, maar ik heb op de heenweg voor een groot deel 110 of 120 gereden. Ook al mocht ik 130 in Frankrijk. Toch iets mentaals om iets langzamer te rijden en minder te verbruiken.

Volgende keer misschien gewoon 130 gaan en vaker laden. Ben nog aan het uitproberen en ervaren wat we fijner vinden. Voor kids van 5, 6 en 9 met 3 op de achterbank is 2.5 overdag wel wat lang :+ .
Dat laatste is herkenbaar. Na ongeveer 2 uur is het echt wel tijd voor een stop van +/- 30 minuten. Ik plan vooraf de laadstops op 2 tot 2,5 uur uit elkaar. Altijd met wc en als het even kan een bakker/speeltuin ipv een ranzig snelweghok. In de praktijk is de auto vaak sneller dan het gezin... Uurtje spelen met abrp is voldoende.

Des te meer reden dus om wat harder te rijden. Dan maar iets minder zuinig. 100 of 130 km/h maakt op 1000 kilometer echt wel veel uit gegeven dat je toch iedere 2 uur stopt.

  • Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:33

Boy

www.byoscoop.nl

Kameelstok schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Dat laatste is herkenbaar. Na ongeveer 2 uur is het echt wel tijd voor een stop van +/- 30 minuten. Ik plan vooraf de laadstops op 2 tot 2,5 uur uit elkaar. Altijd met wc en als het even kan een bakker/speeltuin ipv een ranzig snelweghok. In de praktijk is de auto vaak sneller dan het gezin... Uurtje spelen met abrp is voldoende.

Des te meer reden dus om wat harder te rijden. Dan maar iets minder zuinig. 100 of 130 km/h maakt op 1000 kilometer echt wel veel uit gegeven dat je toch iedere 2 uur stopt.
Het is heel persoonlijk.

Toen we nog de Mondeo diesel hadden was 1 x tanken nodig. M'n vrouw en ik rijden om en om, dus toen was het alleen snel stoppen voor plaspauzes en weer door.

Nu proberen we nog steeds zo ver mogelijk te komen zonder te stoppen, maar dat is idd toch 2 tot 2,5 uur elke keer. Grappige is dat vanaf de eerste keer dat we verplicht 20 min a 25 min moesten pauzeren vanwege de auto het de meest relaxte reizen zijn. En in 2020 was het nogal een stuk lastiger om te laden (langs de snelweg was er nog niet zo veel) en is alleen relaxter geworden...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl


  • DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 18:51
Kameelstok schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Dat laatste is herkenbaar. Na ongeveer 2 uur is het echt wel tijd voor een stop van +/- 30 minuten. Ik plan vooraf de laadstops op 2 tot 2,5 uur uit elkaar. Altijd met wc en als het even kan een bakker/speeltuin ipv een ranzig snelweghok. In de praktijk is de auto vaak sneller dan het gezin... Uurtje spelen met abrp is voldoende.

Des te meer reden dus om wat harder te rijden. Dan maar iets minder zuinig. 100 of 130 km/h maakt op 1000 kilometer echt wel veel uit gegeven dat je toch iedere 2 uur stopt.
Ik had dat precies zo vorig jaar! Je kunt ook handig filteren op gewenste aanbieders(Ionity, Fastnet, Allego, Atlante)

Ik ben wel veranderd van jaarabo naar maand.

  • LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:19
Zjanzjak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:01:
Nee maar laten we deze discussie aub achterwege, wordt geloof ik om de 10 pagina's gevoerd waarom niet of waarom wel. Laten we het houden bij 'ieder zijn ding'. ;)
Goed punt, maar waarom reageer je dan eerst zelf wel?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot


  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06 20:57

Dani86

AeroGeek

Yolo2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk
Ik weet niet hoe het nu is, maar twee jaar geleden was er welgeteld 1 laadpaal voor heel legoland, het resort incluis.

In Günzburg stonden een paar verdwaalde EnBW Alpitronic units.

Nabij Ulm zit een grote Supercharger, dan is het nog een klein stukkie naar Legoland. Viel Spaß.

Over de snelheid:

Bij m'n Model Y loont het om door te knallen, de LFP batterij laadt van 5 naar 50% 175KW flat.

Moet voor de zaak geregeld naar Ulm, dan ben ik het snelst met een -waar het kan- kruissnelheid van 150/160.

[ Voor 11% gewijzigd door Dani86 op 26-06-2026 20:57 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:09
Klopt, puur technisch (dus zonder reisvoorkeur) loont het sneller te rijden bij auto’s met een hoge laadsnelheid in km/h (wat dus een combi van pure laadsnelheid in kW en het verbruik is)
Dan moet je ook je curve kennen en alleen op het snellere deel laden.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:08

peutje

XC40 recharge my24ER

Dani86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet hoe het nu is, maar twee jaar geleden was er welgeteld 1 laadpaal voor heel legoland, het resort incluis.

In Günzburg stonden een paar verdwaalde EnBW Alpitronic units.

Nabij Ulm zit een grote Supercharger, dan is het nog een klein stukkie naar Legoland. Viel Spaß.

Over de snelheid:

Bij m'n Model Y loont het om door te knallen, de LFP batterij laadt van 5 naar 50% 175KW flat.

Moet voor de zaak geregeld naar Ulm, dan ben ik het snelst met een -waar het kan- kruissnelheid van 150/160.
Model y std met lfp zit echt niet tussen 5 en 50 op 175kw, wel heeft hij een mooi lineair verloop maar doet er net als vele andere autos gewoon 25 tot 30 min over.

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard/chargingcurve/

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:20
Nee niet weer die discussie over Tesla laadcurve in dit topic s.v.p.
Daar is een Tesla topic voor.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:22
peutje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Model y std met lfp zit echt niet tussen 5 en 50 op 175kw, wel heeft hij een mooi lineair verloop maar doet er net als vele andere autos gewoon 25 tot 30 min over.

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard/chargingcurve/
Wel met een BYD.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:02
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.
Gewoon Max. Mijn vrouw begint te klagen als ik 110 rij bij 100. Dus rij overal structureel 5 te hard, dat zit in haar “nog net niet levensbedreigend” comfort zone.

Maar stop gewoon wanneer er behoefte aan is en niet langer dan stukken van 3/3,5 uur. En als we stoppen dan gooien we hem aan de snellader als die vrij is.

Vroeger plande ik de hele route in, maar ben daar vanaf gestapt. Ik schat wel waar we ongeveer moeten laden, komt wel goed.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Dani86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet hoe het nu is, maar twee jaar geleden was er welgeteld 1 laadpaal voor heel legoland, het resort incluis.

In Günzburg stonden een paar verdwaalde EnBW Alpitronic units.

Nabij Ulm zit een grote Supercharger, dan is het nog een klein stukkie naar Legoland. Viel Spaß.

Over de snelheid:

Bij m'n Model Y loont het om door te knallen, de LFP batterij laadt van 5 naar 50% 175KW flat.

Moet voor de zaak geregeld naar Ulm, dan ben ik het snelst met een -waar het kan- kruissnelheid van 150/160.
Wel grappig ik heb ook een model y long range. Vroeg het net aan chat gpt weet niet of die gelijk heeft ai niet helemaal betrouwbaar. Maar die zei ook autobahn snelste is 150 rijden. 1 keer meer stoppen maar dit compenseert weer. Piekladen pakken en weer door. Misschien in de winter iets minder hard iets hoger verbruik dan nog.

  • Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
WargamingPlayer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Gewoon Max. Mijn vrouw begint te klagen als ik 110 rij bij 100. Dus rij overal structureel 5 te hard, dat zit in haar “nog net niet levensbedreigend” comfort zone.

Maar stop gewoon wanneer er behoefte aan is en niet langer dan stukken van 3/3,5 uur. En als we stoppen dan gooien we hem aan de snellader als die vrij is.

Vroeger plande ik de hele route in, maar ben daar vanaf gestapt. Ik schat wel waar we ongeveer moeten laden, komt wel goed.
Ja zo wil ik het eigenlijk ook gaan doen al dat gestrest doen met plannen. Ik deed dat vorige jaar heenweg ook terugweg niet auto doet het zelf helemaal prima. Vrouw vond het wel eng dat ik elke keer met 5% superchargers aankwam . Maar die ging gelukkig slapen dus dat gezeur ook minder :P

  • Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.
Ik kan dat niet moet doorkachelen. Hiervoor met me diesel altijd gedaan verre afstanden met skibox er nog op. Nu hoeft dat niet meer genoeg laadruimte. Maarja op die autobahn valt ook weinig te zien verder. In Oostenrijk, Zwitserland waar het niet mag rij ik misschien plus 10 op de plekken want daar hebben ze weer maximum snelheden. Zit in de aard van het beestje zeg maar, als mijn vrouw rijdt en die hangt achter vrachtwagens omdat ze er niet tussenkomt met dat gekachel wordt ik al helemaal naar

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:02
Yolo2 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ja zo wil ik het eigenlijk ook gaan doen al dat gestrest doen met plannen. Ik deed dat vorige jaar heenweg ook terugweg niet auto doet het zelf helemaal prima. Vrouw vond het wel eng dat ik elke keer met 5% superchargers aankwam . Maar die ging gelukkig slapen dus dat gezeur ook minder :P
Ik ben het nooit op 5% laten komen, altijd tussen de 20-35% als diepste. Bij een fatsoenlijke lader gooien we hem dan gewoon vol, we letten niet op hoe bol, maar na 15-20 minuten is hij meestal wel weer tussen de 95-100%. Als ik alleen rij, dan laad ik meestal maar 5-10 minuten, voldoende om hem op 95% te krijgen.

Ik weet nu ook waar de laders zijn die je moet hebben onderweg, en pak dan er 1. Wanneer ik naar de Franse Ardennen ga, dan pak ik altijd een lader bij Maastricht of Luik of bij Baraque de Fraiture op E25. Dan rij ik makkelijk door tot Verdun en gooi hem dan de volgende dag wel vol bij de Lidl.

In vakanties te veel meegemaakt dat er op bepaalde routes daar rijen aan wachtenden staan. Dus zorg ervoor dat ik zeker 100-150km door kan. Maar zeker in Noord Oost Frankrijk en Zuid Oost België heb je gewoon een alternatief nodig, en daar zijn de Lidl's echt perfect voor.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:38
Yolo2 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Ik kan dat niet moet doorkachelen. Hiervoor met me diesel altijd gedaan verre afstanden met skibox er nog op. Nu hoeft dat niet meer genoeg laadruimte. Maarja op die autobahn valt ook weinig te zien verder. In Oostenrijk, Zwitserland waar het niet mag rij ik misschien plus 10 op de plekken want daar hebben ze weer maximum snelheden. Zit in de aard van het beestje zeg maar, als mijn vrouw rijdt en die hangt achter vrachtwagens omdat ze er niet tussenkomt met dat gekachel wordt ik al helemaal naar
Franse snelwegen zijn over het algemeen wel leuker. Ze geven met borden aan als er iets bijzonders in de buurt is. Zo heb je het idee dat je het bezoekt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/18/met-die-duizenden-bruine-borden-is-de-snelweg-frankrijks-grootste-museum-a4927862

(excuses als dit achter betaalmuur zit)
Pagina: 1 ... 153 154 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.