Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 393 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.681.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Rico

Wie dit leest is gek....

tinusterror schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:18:
[...]

En heb je al een nieuwe band onderhand?
Ik ben vandaag geweest en heb 2 nieuwe banden gekregen voor en gebalanceerd en uitgelijnd. Echter bij 130 zit ik nog te trillen in de stoel.

Maar weer even langs van de week.

Hebben meer mensen last van trillen vanaf 110. Als je 150 rijdt is het helemaal erg…
Trilt je stoel vooral? Zie je bijvoorbeeld de rugleuning van de passagiers stoel trillen?
Zou dan vooral je achterwielen controleren en het kan ook heel goed een hoogteslag in een velg zijn.
Zou naar een goede bandenzaak rijden en daar alle 4 wielen eens laten testen op onbalans en hoogteslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Vanmorgen vanuit Duitsland vertrokken terug richting NL.

Onderweg 1x een phanton brake gehad vanwege een auto die de rechts invoegde de autobahn op.

Verder ook gemerkt dat als het mistig is, dat de ruitenwissers er geen raad mee weten, hij blijft wissen terwijl er geen druppel water op de ruit ligt...

Bij vertrek in DE had ik de Fastned Patiel bij Eijsden ingevuld als bestemming, hij ging alleen gelijk de accu voorbereiden. Is dit normaal als het laadstation nog zo'n 200km verder ligt?

Verder is het genieten en geweldig rijden in de bergen (autobahn en ook de haarspeldbochten).

Als je nog eens in de buurt van Cochem komt, neem dan eens de L98 vanaf Landkern <-> Cochem.
Er staan niet voor niets borden dat motorrijders niet moeten racen :)
Een paar km alleen maar bochtenwerk van de berg af (en terug weer op)
ik heb de route ook maar even opgeslagen op de dashcam :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:56
tinusterror schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:18:
[...]

En heb je al een nieuwe band onderhand?
Ik ben vandaag geweest en heb 2 nieuwe banden gekregen voor en gebalanceerd en uitgelijnd. Echter bij 130 zit ik nog te trillen in de stoel.

Maar weer even langs van de week.

Hebben meer mensen last van trillen vanaf 110. Als je 150 rijdt is het helemaal erg…
Nee, ik rij nog steeds met een band zonder foam rechtsachter. Ik moest een mail sturen naar het SEC, maar daar heb ik nu na 2 weken nog geen reactie op gehad.
Ik twijfel eigenlijk of ik wel een nieuwe band moet laten plaatsen, want wat rolgeluid betreft merk ik geen verschil.
Het getril is nu grotendeels weg (afhankelijk van het wegdek) maar ik ben bang dat het een kwestie van tijd is dat ik met de andere banden hetzelfde probleem krijg.
Om het helemaal trillingsvrij te krijgen denk ik dat ik alle banden moet laten balanceren en uitlijnen.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-06 22:52
Komende dinsdag gaan we lekker richting het zuiden van Frankrijk met de M3.

Vanmiddag besloten om toch een dakkoffer erop te zetten. 👍🏻

Nu dacht ik, die bestel ik en heb ik morgen in huis maar helaas. Heeft iemand een tip waar ik dakdragers voor de M3 kan halen omgeving Arnhem?

Aantal onlinewinkels bezocht, maar ik kan hem nergens ophalen. Hoor graag tips 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:12
Ik ben erachter, de remmen van mijn 1 jaar oude M3P zijn krom. Valt dit onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:15:
Ik ben erachter, de remmen van mijn 1 jaar oude M3P zijn krom. Valt dit onder garantie?
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:27:

Tesla Model 3 & Y Ervaringen & Discussietopic - Deel 2

[Afbeelding]

......
Uitrusting
[Afbeelding]
De model 3 wordt standaard geleverd met een enorm uitgebreide functionaliteit.
Waar je bij andere merken vaak nog tientallen vinkjes, met de bijhorende meerprijs, moet inschakelen om bepaalde functies te kunnen gebruiken, is het volgende bij een M3 allemaal inbegrepen. De standaarduitrusting verschilt enigszins tussen de model 3 en model Y. Lees de handleiding dus goed door. De model Y wordt momenteel alleen geleverd met het Premium interieur. De model 3 heeft in de RWD-uitvoering het gedeeltelijk premium interieur:

4 jaar (of 80.000 km) garantie op het voertuig.
8 jaar (of 160.000 km) garantie op de batterij voor de RWD-modellen.
8 jaar (of 192.000 km) garantie op de batterij voor de LR- en Performancemodellen.
Tesla garandeert hierbij ten minste 70% batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:55
SjoerdGTI schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:06:

Nu dacht ik, die bestel ik en heb ik morgen in huis maar helaas. Heeft iemand een tip waar ik dakdragers voor de M3 kan halen omgeving Arnhem?

Aantal onlinewinkels bezocht, maar ik kan hem nergens ophalen. Hoor graag tips 😊
Teslavie.eu geprobeerd?

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12
turkeyhakan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:15:
Waar ben je achter gekomen?

Kromme schijven zou ik geen garantie noemen. Is slijtage. Maar je kunt het altijd navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tesla shop? Geen idee wat daar de bezorgtijd is, maar schijnbaar wel op voorraad. Ook wel erg prijzig trouwens... Maar goed, als je echt omhoog zit...

En anders een trekhaak koffer, als je een trekhaak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-06 22:52
pewill schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Teslavie.eu geprobeerd?
Ja gezien, ook 2-3 dagen levertijd dus ook niet maandag binnen. 🙃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 17:03
€ 2.950 euro bonus nu ook op zelf geconfigureerde model y rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:30
henkNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:23:
Vanmorgen vanuit Duitsland vertrokken terug richting NL.

Onderweg 1x een phanton brake gehad vanwege een auto die de rechts invoegde de autobahn op.

Verder ook gemerkt dat als het mistig is, dat de ruitenwissers er geen raad mee weten, hij blijft wissen terwijl er geen druppel water op de ruit ligt...

Bij vertrek in DE had ik de Fastned Patiel bij Eijsden ingevuld als bestemming, hij ging alleen gelijk de accu voorbereiden. Is dit normaal als het laadstation nog zo'n 200km verder ligt?

Verder is het genieten en geweldig rijden in de bergen (autobahn en ook de haarspeldbochten).

Als je nog eens in de buurt van Cochem komt, neem dan eens de L98 vanaf Landkern <-> Cochem.
Er staan niet voor niets borden dat motorrijders niet moeten racen :)
Een paar km alleen maar bochtenwerk van de berg af (en terug weer op)
ik heb de route ook maar even opgeslagen op de dashcam :)
Ja dat is een top weggetje. 3 weken geleden gereden. Opperde nog om autopilot daar uit te proberen (had MY net 2 weken) maar vrouw was Not amused 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 16:40

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik heb een Model 3 (2019) gekocht en daarbij ligt dit 2e rubber los in de achterkant onder het raam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkLxBISI-T4mkcza7QWXwGEFbQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugOwdsxqtqz1DfsMDWDMNNdU.jpg?f=fotoalbum_large

Waar hoort deze, zodat ik deze kan vastmaken/monteren waar die hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
Oekol schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:01:
Heb de bandenwissel gehad van de achterbanden.

Nu:
code:
1
2
Voorbanden: Hankook Ventus S1evo^3 EV 
Achterbanden: Continental EcoContact 6

Als ik de site van Euromaster mag geloven is het rolgeluid buiten 73dB bij de Continental en bij de Hankooks 69dB. Dat is een behoorlijk verschil wel (3dB is al een verdubbeling van geluid), hopen dat het rolgeluid binnen niet zo'n substiantieel verschil is.

Nadeel is net zoals met de winterbanden dat de velg echt een stuk verder uitsteekt t.o.v. de Hankook zomerband. Dat staat echt direct een stuk lelijker helaas.
Heb je 19 inch? En hoeveel steken ze uit dan? Zit ook te twijfelen tussen 4 seizoenen continental en Hankook. Eventueel foto van situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:08
Knor66 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Heb je 19 inch? En hoeveel steken ze uit dan? Zit ook te twijfelen tussen 4 seizoenen continental en Hankook. Eventueel foto van situatie?
Best wat met 19 inch ja. Twee seconden, ga toch sporten loop even naar de auto toe.

Voor zijn Hankooks, achter continentals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWMbI6QdMggO88t2rM7VzZsAOA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oJ9P3ZRBfxdT6ZmZBBQGGXX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zHsyRlNRljdkIrVjLuOt2aBRmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RERIWX6gw1GFOO3L1K00sAXj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 56% gewijzigd door Oekol op 27-07-2024 08:23 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Best wat met 19 inch ja. Twee seconden, ga toch sporten loop even naar de auto toe.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mmm dat is best veel ja.
Aan de andere kant zie je dat ook wel bij de zomerband. Doordat de doppen Gemini wat dieper in de velg vallen valt het minder op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gjnlLkh-cuNY388KhkLoyaZudQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aSW6wB1ItrSd9Wx0duS5Ncci.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Knor66 op 27-07-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 07:56
Rohaatje schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:25:
[...]
Ik had precies hetzelfde aan de bijrijderskant en had er een stukje tape op geplakt aan de b stijl om het glas op glas slaan te ver mijden.
Bedankt voor de tip (y). Heb er nu een paar laagjes afplaktape op zitten, en het glas-op-glas getik doet zich niet meer voor.

Hier in Griekenland is overigens de "Rijstrook overschrijdingspreventie" echt een drama. Je gebruikt hier vaak de hele breedte van de weg, en op de "snelweg" (soms gewoon tweebaans met brede vluchtstroken), rijdt men vaak half over de lijnen om je te laten passeren. De TACC wordt daar helemaal gek van als ie voor zich een auto ziet die dus niet duidelijk in een 'vak' rijdt. Echt gevaarlijk die ingrepen. Maar klopt het dat je dus ook in een MY23 al die handelingen bij elke rit opnieuw moet doen om "Bediening > Autopilot > Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" uit te zetten, inclusief de dialogbox om te bevestigen? Daar krijg je wel een punthoofd van. Ik dacht dat dit alleen voor 2024 modellen een wettelijke verplichting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Knor66 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:00:
[...]

Mmm dat is best veel ja.
Aan de andere kant zie je dat ook wel bij de zomerband. Doordat de doppen Gemini wat dieper in de velg vallen valt het minder op.

[Afbeelding]
Jij hebt Michelin zomerbanden zie ik. Laat maar ik ben blind.

Met mijn Michelin winterbanden heb ik 't ook. Alleen dus bij de Hankook vrijwel niet.

Overigens. Ik heb twee foto's gemaakt. Voor is Hankook (waar jij ook foto van maakt) en achter is continental.

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 27-07-2024 08:22 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:21:
[...]

Jij hebt Michelin zomerbanden zie ik. Laat maar ik ben blind.

Met mijn Michelin winterbanden heb ik 't ook. Alleen dus bij de Hankook vrijwel niet.
Nee Hankook zomerbanden (fabriek uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Knor66 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:22:
[...]

Nee Hankook zomerbanden (fabriek uit)
Ja had 't al gezien. Maar kijk mijn foto' 's daar vergelijk ik beide al voor je. Heb voor Hankook en achter continental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Ja had 't al gezien. Maar kijk mijn foto' 's daar vergelijk ik beide al voor je. Heb voor Hankook en achter continental.
Ja zag het. Buiten opmerking van de doppen op de velg, vind ook dat continental veel te ver naar binnen valt. Zou er ook van balen.

Bedankt voor het maken van de foto’s

[ Voor 5% gewijzigd door Knor66 op 27-07-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Voor zijn Hankooks, achter continentals.

[Afbeelding][Afbeelding]
Da's een flink verschil.
De originele Hankooks vallen véél mooier over de velgrand heen. Staat zowel bij originele wieldoppen die in de velgrand vallen als ook bij aftermarket (Ali) wieldoppen die juist fraai volledig over de velgrand heen vallen beide beter en beschermd meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:57
TCMR schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:04:
[...]

Bedankt voor de tip (y). Heb er nu een paar laagjes afplaktape op zitten, en het glas-op-glas getik doet zich niet meer voor.

Hier in Griekenland is overigens de "Rijstrook overschrijdingspreventie" echt een drama. Je gebruikt hier vaak de hele breedte van de weg, en op de "snelweg" (soms gewoon tweebaans met brede vluchtstroken), rijdt men vaak half over de lijnen om je te laten passeren. De TACC wordt daar helemaal gek van als ie voor zich een auto ziet die dus niet duidelijk in een 'vak' rijdt. Echt gevaarlijk die ingrepen. Maar klopt het dat je dus ook in een MY23 al die handelingen bij elke rit opnieuw moet doen om "Bediening > Autopilot > Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" uit te zetten, inclusief de dialogbox om te bevestigen? Daar krijg je wel een punthoofd van. Ik dacht dat dit alleen voor 2024 modellen een wettelijke verplichting was.
Dat is altijd al zo geweest. Ik kom heel vaak langs een baan waar je die rijstrookoverschrijdingspreventie triggert. En jammer genoeg is het uitzetten omslachtig en moet je het elke rit opnieuw doen.
Ik weet nu gewoon dat ik klaar moet staan om te voorkomen dat de tesla mij in de tegenligger ramt ipv over de lijnen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Check marktplaats eens. Je kan ze vaak huren voor 5 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Stuur me even een DM, dan mag je ze van me huren ;) (ik woon in de omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06 21:28

Ik zag ooit een bagagebox die op de trekhaak kon, achteraan de auto. Misschien is zo'n trekhaakkoffer een optie (is ook veel aerodynamischer, betere range) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

TCMR schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:04:
[...]

Ergens mag je blij zijn dat je het nog uit kan zetten, ook al is het omslachtig. Volgens mij is het vanaf 1/7 bij nieuwe auto’s helemaal niet meer uitschakelbaar :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 10:56
flupp schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Ik zag ooit een bagagebox die op de trekhaak kon, achteraan de auto. Misschien is zo'n trekhaakkoffer een optie (is ook veel aerodynamischer, betere range) ?
Ik had hem met de de vorige auto, BMW iX3 eens gehuurd, zo goed bevallen dat ik hem nu ook gekocht heb. Een Thule Arcos L van rond de 400 liter. Past een Joolz Geo2 in, Joolz Aer plooibuggy, handdoeken en zwemgerief, wippertje van de baby en nog wat andere troep.

Zo ziet het er op de Tesla uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AYUVONEIQ7svXy7S9tN6BKUzyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHajQ1QzXXAqKasH1aAM8YNL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-06 22:22
Ik vind het er niet uit zien, maar bijzonder functioneel is het wel natuurlijk!

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34

ChUcKiE

Dus........

Fijn dat ze de SuC’s openstellen voor niet Tesla’s maar doordat al de andere EV’s op alle mogelijke plaatsen hun laadpunt hebben klopt het niet meer qua nette vulling van de laders. Waar je normaal gesproken een mooie rij Tesla’s hebt die achteruit ingeparkeerd staan tussen de laders heb je nu diverse lege plekken die niet gevuld kunnen worden, niet Tesla’s die ertussen rijden er dan achter komen dat ze verkeerd staan en dan er weer uit, achteruit er in etc. En door de drukte staan er 6 Tesla’s te wachten…..had ik hiervoor nog niet meegemaakt tijdens onze vakantie rit naar Frankrijk. Maar hier als voorbeeld bij de lader iets boven Limoges zijn het mede hierdoor aardig wat wachtenden .

[ Voor 9% gewijzigd door ChUcKiE op 27-07-2024 13:45 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fluppie007
  • Laatst online: 18-06 10:56
Gommert69 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:43:
Ik vind het er niet uit zien, maar bijzonder functioneel is het wel natuurlijk!
Absoluut kei lelijk, maar gelukkig is het maar gewoon om tot op de bestemming te geraken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:33
ChUcKiE schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:45:
Fijn dat ze de SuC’s openstellen voor niet Tesla’s maar doordat al de andere EV’s op alle mogelijke plaatsen hun laadpunt hebben klopt het niet meer qua nette vulling van de laders. Waar je normaal gesproken een mooie rij Tesla’s hebt die achteruit ingeparkeerd staan tussen de laders heb je nu diverse lege plekken die niet gevuld kunnen worden, niet Tesla’s die ertussen rijden er dan achter komen dat ze verkeerd staan en dan er weer uit, achteruit er in etc. En door de drukte staan er 6 Tesla’s te wachten…..had ik hiervoor nog niet meegemaakt tijdens onze vakantie rit naar Frankrijk. Maar hier als voorbeeld bij de lader iets boven Limoges zijn het mede hierdoor aardig wat wachtenden .
Herkenbaar maar helaas niets aan te doen zolang ze opgesteld zijn voor alle merken.
Fabrikanten hadden ooit met elkaar af moeten spreken allemaal aan dezelfde kant hun laadpoort te houden maar daar is het nu te laat voor.
Sommige fabrikanten hebben aan 2 kanten een laadpoort. Slim maar kostenverhogend.

Dan nu maar hopen dan Tesla snel hun kabels langer gaat maken waardoor iedereen is te bedienen in hun eigen vakje.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_I
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:43
RaRo74 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Herkenbaar maar helaas niets aan te doen zolang ze opgesteld zijn voor alle merken.
Fabrikanten hadden ooit met elkaar af moeten spreken allemaal aan dezelfde kant hun laadpoort te houden maar daar is het nu te laat voor.
Sommige fabrikanten hebben aan 2 kanten een laadpoort. Slim maar kostenverhogend.

Dan nu maar hopen dan Tesla snel hun kabels langer gaat maken waardoor iedereen is te bedienen in hun eigen vakje.
Tesla had die kabels gewoon langer moeten maken, net als bij alle andere snellaadstations. Daar is het geen probleem. Vorig jaar met mijn Kia eniro ook regelmatig gebruikt gemaakt van Tesla laders op vakantie in Italië. Was passen en meten maar ging prima. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Hebben sommige auto's die laadpoort in het midden van de auto ofzo? Op elke hoek moet je die Tesla super charger kabel toch gewoon in de auto moeten kunnen krijgen? Zelfs voorin in het midden lijkt me mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 11:01
GekkeRipper schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:42:
Hebben sommige auto's die laadpoort in het midden van de auto ofzo? Op elke hoek moet je die Tesla super charger kabel toch gewoon in de auto moeten kunnen krijgen? Zelfs voorin in het midden lijkt me mogelijk.
Als je laadpoort links voor zit, dan kan je prima laden, al sta je dan in een parkeervak naast waar de Tesla zou staan. Dat zorgt ervoor dat op de parkeerplek waar die Tesla zou laden, geen laadkabel kan gebruiken.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPlNsgKuGsKAnNC4UfRsypmTcT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLJyrZepqsSy6VkIOtV09iZ7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door MoonRaven op 27-07-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
GekkeRipper schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:42:
Nee helaas en bijvoorbeeld met een Volswagen ID lukt het niet en neem je 2 Tesla laadplekken in beslag. Laadpoort zit bij VW aan de verkeerde zijkant.

Kona en Niro zit de laadpoort aan de voorkant in de grill en dan lukt het juist wel.

V4 Tesla laadpalen hebben een kabel van 3 meter dus daarmee is het bereik voor andere merken aanzienlijk vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaRo74 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Denk dat ze geen geld er aan uit gaan geven. SuCs zijn al een tijd openbaar en ook niewe locaties hebben korte kabels. Kost alleen maar geld zal weinig opleveren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Denk dat ze geen geld er aan uit gaan geven. SuCs zijn al een tijd openbaar en ook niewe locaties hebben korte kabels. Kost alleen maar geld zal weinig opleveren.
Wat zeg jij? De V4 SuC hebben juist langere kabels om dit soort dingen op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Wat zeg jij? De V4 SuC hebben juist langere kabels om dit soort dingen op te lossen
Mwoah. Nog steeds niet zo lang als bv Ionity. Tenminste, niet de v4 waar ik geladen heb.

Bjorn heeft er ook wel een filmpje van. Met de ID.Buzz bv moet je bv redelijk veel moeite voor doen. Daardoor zal de bestuurder eerder de “verkeerde” stall pakken.

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 27-07-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:23:
[...]
De V4 SuC hebben juist langere kabels om dit soort dingen op te lossen
3 meter :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als ze de kabels langer maken worden ze vast nog meer gestolen….

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/graham-media-group/image/upload/f_auto/q_auto/c_scale,w_640/v1/media/gmg/WBFBNEZAJNED5MYCR7VRADT32I.jpeg?_a=DAJAUVWIZAAA

[ Voor 56% gewijzigd door ZeRoC00L op 27-07-2024 16:05 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
this schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:06:
[...]
Dat is altijd al zo geweest. Ik kom heel vaak langs een baan waar je die rijstrookoverschrijdingspreventie triggert.
Dank voor de bevestiging, ik had de klachten over nieuwe wettelijk verplichte nags in 2024 modellen hier wel langs zien komen, maar me niet gerealiseerd dat deze er al jaren in zit. Dit soort geneuzel werkt prima in zwaar georganiseerde noord-Europese landen, maar gaat niet helpen om de al dramatische EV-transitie hier in Griekenland te versnellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. Nog steeda vrij kort dus. Beetje lader heeft 5 meter zodat elke auto fatsoenlijk kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Inspired schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Ja. Nog steeda vrij kort dus. Beetje lader heeft 5 meter zodat elke auto fatsoenlijk kan laden.
En met extra armen zoals Fastned waardoor de kabel van een rechter laadplek makkelijk naar de linker laadplek en linker laadklep gebracht worden wanneer rechts bezet is.
Opzet van Fastned is sowieso beter en zowel links als rechts te benaderen met ook nog eens lange kabels.

Het kan dus wel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Dat is niet uit hun goed hart dat ze die laadplaatsen openstellen, er staan daar serieuze subsidies tegenover. En het komt ook niet goed over naar tesla eigenaren toe aangezien je vaak 2 plaatsen kwijtspeelt daardoor per auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

ChromeFR

Qui est l&#039;exemple?

Vanwege een trilling in het stuur vanaf ~100 km/u heb ik mij tweemaal tot het Tesla Service Center gericht. De eerste keer zijn mijn wielen gebalanceerd, dit bood geen soelaas. De tweede keer, afgelopen maandag, is besloten mijn banden te vervangen. Opzich heel netjes, toch al zo'n 10.000 km mee gereden, dus ook mooi meegenomen. Belangrijker nog dat hiermee de trilling wordt verholpen natuurlijk.

Dag later haal ik mijn auto weer op, wat zie ik: velgrand schade op twee velgen! Ik ben altijd zeer voorzichtig met parkeren en mijn velgen waren 100% vrij van schade. Meteen gericht tot de Service Center medewerker, en hem de schade laten zien. Lang verhaal kort, beschadigd door de bandenwissel en ik krijg twee nieuwe velgen. Fijn dat dat op deze manier opgelost wordt, maar wel ontzettend irritant natuurlijk.

Binnenkort moet ik dus weer terug, maar ik zit nog met een ding: op de banden zitten rode stippen, ik dacht dat de rode stippen bij het ventiel geplaatst moeten worden. Dit is niet het geval, de banden lijken er willekeurig gemonteerd te zijn. Weten jullie hoe dit zit? Moeten de rode stippen nou bij het ventiel zitten of niet, als dat wel zo is dan wil ik dat dat natuurlijk ook in orde gemaakt wordt (zonder velg schade graag!). Op internet vond ik geen eenduidig antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xioFkk5PpU6ywCGq51DcSVwUd50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2h7fUp5DDTJqIxUeCPt6kSEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shPBtGDZ03-31WWQEYB69xxXDUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YztJdz0ocLclMboWLkFmEqKU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrVSaDG84AnYFWO5ahh-YTUloL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4eW4Aqeadmb0VCy258kq3Je.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkxhWnEQgF9bMxMmjldKrJH65nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4JrSM3AVubxpi2LUR1W32dn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Dat is niet uit hun goed hart dat ze die laadplaatsen openstellen, er staan daar serieuze subsidies tegenover. En het komt ook niet goed over naar tesla eigenaren toe aangezien je vaak 2 plaatsen kwijtspeelt daardoor per auto.
Ja, eens hoor. Maar een 3 meter kabel is goedkoper dan een kabel van 5 meter. Dus Tesla kiest dan voor 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
ChromeFR schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:35:
Vanwege een trilling in het stuur vanaf ~100 km/u heb ik mij tweemaal tot het Tesla Service Center gericht. De eerste keer zijn mijn wielen gebalanceerd, dit bood geen soelaas. De tweede keer, afgelopen maandag, is besloten mijn banden te vervangen. Opzich heel netjes, toch al zo'n 10.000 km mee gereden, dus ook mooi meegenomen. Belangrijker nog dat hiermee de trilling wordt verholpen natuurlijk.

Dag later haal ik mijn auto weer op, wat zie ik: velgrand schade op twee velgen! Ik ben altijd zeer voorzichtig met parkeren en mijn velgen waren 100% vrij van schade. Meteen gericht tot de Service Center medewerker, en hem de schade laten zien. Lang verhaal kort, beschadigd door de bandenwissel en ik krijg twee nieuwe velgen. Fijn dat dat op deze manier opgelost wordt, maar wel ontzettend irritant natuurlijk.

Binnenkort moet ik dus weer terug, maar ik zit nog met een ding: op de banden zitten rode stippen, ik dacht dat de rode stippen bij het ventiel geplaatst moeten worden. Dit is niet het geval, de banden lijken er willekeurig gemonteerd te zijn. Weten jullie hoe dit zit? Moeten de rode stippen nou bij het ventiel zitten of niet, als dat wel zo is dan wil ik dat dat natuurlijk ook in orde gemaakt wordt (zonder velg schade graag!). Op internet vond ik geen eenduidig antwoord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een gepruts. Je kunt helaas nergens meer verwachten dat ze netjes met je spullen omgaan.

Overigens een snelle Google:
https://topgear.nl/autoni...-gele-stip-op-autobanden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31
ChromeFR schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De stippen zijn een leidraad, het hoeft niet perse gebruikt te worden, al zal een beetje profi bedrijf dat wel doen. Dit betekend minder uitbalanceren.

Als een bandenboer het al voor elkaar krijgt je velgen te beschadigen dan weet je al met wat voor bedrijf je te maken hebt. Gewoonweg prutsers.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

ChromeFR

Qui est l&#039;exemple?

Ja deze bandenboer was maar ik aanneem het SeC zelf..Dat zullen ze toch niet uitbesteden? Naja baal er wel van. Dank voor de reacties, ik zal wel vragen of ze het opnieuw dan doen, met de rode stip bij het ventiel en dan maar opnieuw balanceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
ChromeFR schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:26:
Ja deze bandenboer was maar ik aanneem het SeC zelf..Dat zullen ze toch niet uitbesteden? Naja baal er wel van. Dank voor de reacties, ik zal wel vragen of ze het opnieuw dan doen, met de rode stip bij het ventiel en dan maar opnieuw balanceren.
Als je nu geen trillingen hebt vooral niks meer aan laten doen. Het kan dan alleen maar erger worden of nogmaals schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
MoonRaven schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Als je laadpoort links voor zit, dan kan je prima laden, al sta je dan in een parkeervak naast waar de Tesla zou staan. Dat zorgt ervoor dat op de parkeerplek waar die Tesla zou laden, geen laadkabel kan gebruiken.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Ik snap 'm nu. Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:15
TCMR schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Dank voor de bevestiging, ik had de klachten over nieuwe wettelijk verplichte nags in 2024 modellen hier wel langs zien komen, maar me niet gerealiseerd dat deze er al jaren in zit. Dit soort geneuzel werkt prima in zwaar georganiseerde noord-Europese landen, maar gaat niet helpen om de al dramatische EV-transitie hier in Griekenland te versnellen…
Dat "geneuzel" is niet specifiek voor EVs hoor. Alle nieuwe auto's moeten daar vanaf heden aan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11
GekkeRipper schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:29:
[...]

Als je nu geen trillingen hebt vooral niks meer aan laten doen. Het kan dan alleen maar erger worden of nogmaals schade.
Inderdaad, persoonlijk vind er wat van om hier nog iets van te eisen… lijkt me prima opgelost verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Heb zitten zoeken in de topic, maar niet kunnen vinden.

Wanneer ik via maps een alternatieve route plan en deze doorstuur naar de Y, pakt de Y de alternatieve route niet en blijft het zen eigen gang gaan..

Iemand enig idee hoe ik dit kan uitschakelen/overriden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
beyazz06 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:30:
Heb zitten zoeken in de topic, maar niet kunnen vinden.

Wanneer ik via maps een alternatieve route plan en deze doorstuur naar de Y, pakt de Y de alternatieve route niet en blijft het zen eigen gang gaan..

Iemand enig idee hoe ik dit kan uitschakelen/overriden?
Wat voor alternatieve route? Als je in de auto zit stelt hij zelf al continue andere opties voor. Wat jij wilt (denk ik) kan niet omdat de auto alleen de bestemming oppakt en niet de route als je het verzend via je tel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 20:02
Soms kan je hem nog gunstig parkeren waardoor je niet op twee plekken staat. V4 gaat idd met de meeste auto’s prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:16
this schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Het subsidieargument is maar een klein gedeelte want dan zouden ze niet ook alle oudere SuCs hebben hoeven openstellen. Het is gewoon business: meer rendement op alle investeringen in laadpalen met klanten die ook nog eens meer betalen dan de Tesla eigenaren. Zeker op een moment dat het hebben van een eigen laadnetwerk steeds minder meerwaarde heeft, nu er zoveel alternatieven zijn. Dat was 10 jaar geleden anders, toen waren SuCs nodig om klanten te overtuigen van elektrisch rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
anti elppa schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:16:
[...]

prijs terug. Ze lijken idd de lijst te volgen die hier langs komt zo nu en dan.

21.900 euro voor 117k km op de teller. Is een LR 2019.

Ze kijken dan dus verder totaal niet naar: 19" velgen, trekhaak, acc boost, geblindeerde ramen.
Besloten dat ik idd mijn lease m3 over ga nemen. En dan de m3p die in bestelling staat alleen zakelijk ga rijden. Geen zin in bijtelling namelijk.

Vraag aan mensen die ook m3 lease overgenomen hebben, denken jullie dat de prijs onderhandelbaar is? Ik vind 21.900 niet veel, maar er komen er veel op de markt aankomende maanden. Zie ze nog wel 2 a 3k zakken

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
JTHZZ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:48:
[...]

Het subsidieargument is maar een klein gedeelte want dan zouden ze niet ook alle oudere SuCs hebben hoeven openstellen. Het is gewoon business: meer rendement op alle investeringen in laadpalen met klanten die ook nog eens meer betalen dan de Tesla eigenaren. Zeker op een moment dat het hebben van een eigen laadnetwerk steeds minder meerwaarde heeft, nu er zoveel alternatieven zijn. Dat was 10 jaar geleden anders, toen waren SuCs nodig om klanten te overtuigen van elektrisch rijden.
Is dat buikgevoel of heb je daar echte bronnen voor? Want ik lees regelmatig dat het omwille van subsidies is. Wat me ook logisch lijkt, waarom zou je 1 van de grootste voordelen om een tesla te kopen weggeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 19:37
Zo'n voordeel is het niet meer in de ogen van de gemiddelde consument. Andere auto's kunnen ook gewoon navigeren naar Turkije en aangeven bij welke laadplekken je moet stoppen.
Dat was in 2018-2020 wel anders. Toen had je nog moeite moeten doen er überhaupt te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 27-07-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 11:01
JTHZZ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:48:
[...]

Het SuC netwerk heeft toch wel veel voordelen. Weinig storingen (in de 4 jaar dat ik Tesla heb gereden, maar 2 keer een probleem met een lader). Lage prijzen (ja, voor niet-tesla zijn de prijzen hoger, maar nog steeds een stuk hoger dan de alternatieven). En misschien hebben ze niet de beste liggingen zoals Fastned, ze zijn altijd in de buurt van de snelweg. Het was een van de hoofdredenen waarom ik een Tesla had (naast de updates). Zeker omdat ik het zelf moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
this schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Is dat buikgevoel of heb je daar echte bronnen voor? Want ik lees regelmatig dat het omwille van subsidies is. Wat me ook logisch lijkt, waarom zou je 1 van de grootste voordelen om een tesla te kopen weggeven.
Dat van die subsidies voor laadpalen heb ik ook gelezen: in sommige landen was een subsidie-eis dat je lader opengesteld moest zijn, maar 1) dan hoef je niet alle reeds gebouwde laders open te stellen en 2) als je een exclusief laadnetwerk echt als groot punt van differentiatie ziet, dan zeg je: laat die subsidie maar zitten, ik verkoop veel meer auto’s hierdoor dus ik blijf ze exclusief houden. Anno 2024 zijn er zoveel snelladers bij gekomen en er komen er nog steeds bij. Ik vind het dus wel slim om te zeggen: zoveel meer auto’s verkoop ik er niet meer door, ik ga die SuC toegang tegen een aantrekkelijke prijs openzetten en een deel van de (grote!) investeringen terugverdienen. Tesla rijders krijgen lagere prijzen en een goede integratie met de navigatie, maar het is niet meer exclusief. Je ziet algemeen gezien juist dat veel bedrijven te lang aan hun oude differentiatiepunten vast blijven houden, zelfs als de markt ondertussen is veranderd. Tesla in dit geval dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Wat voor alternatieve route? Als je in de auto zit stelt hij zelf al continue andere opties voor. Wat jij wilt (denk ik) kan niet omdat de auto alleen de bestemming oppakt en niet de route als je het verzend via je tel.
Ik ben richting Lyon gaan rijden, wanneer ik via google maps navigeer krijg ik 3 opties:
- via Parijs
- directe route naar Lyon
- via Luxemburg

Deze drie opties, voornamelijk die laatste kreeg ik niet in de Tesla. Terwijl dat wel de route was die ik wilde rijden..

Ik was dan ook in de veronderstelling dat wanneer ik een route deel naar de Tesla, dat hij deze 1 op 1 overneemt. Wat ie dus niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:33:
[...]

Dat van die subsidies voor laadpalen heb ik ook gelezen: in sommige landen was een subsidie-eis dat je lader opengesteld moest zijn, maar 1) dan hoef je niet alle reeds gebouwde laders open te stellen en 2) als je een exclusief laadnetwerk echt als groot punt van differentiatie ziet, dan zeg je: laat die subsidie maar zitten, ik verkoop veel meer auto’s hierdoor dus ik blijf ze exclusief houden. Anno 2024 zijn er zoveel snelladers bij gekomen en er komen er nog steeds bij. Ik vind het dus wel slim om te zeggen: zoveel meer auto’s verkoop ik er niet meer door, ik ga die SuC toegang tegen een aantrekkelijke prijs openzetten en een deel van de (grote!) investeringen terugverdienen. Tesla rijders krijgen lagere prijzen en een goede integratie met de navigatie, maar het is niet meer exclusief. Je ziet algemeen gezien juist dat veel bedrijven te lang aan hun oude differentiatiepunten vast blijven houden, zelfs als de markt ondertussen is veranderd. Tesla in dit geval dus niet.
De meerwaarde is inderdaad een stuk minder. In 2019 kwam je amper Frankrijk door met een andere BEV. Nu kom je tot in Portugal met alleen Ionity. Uiteindelijk gaat het om winst maximalisatie en is oa de 150m subsidie van de EU leuk meegenomen en ze zullen ook jaarlijks nog wat verdienen aan de non-Tesla's. Overigens zijn het niet alleen de nieuwe locaties waar ze subsidie voor krijgen. Veel oude locaties zijn daarom juist uitgebreid met v3's om zodoende voor die locaties ook subsidie binnen te harken.

Hoop dat Tesla nu ook eens de naviagatie aan gaat passen de andere kant op. Ik wil graag andere locaties mee kunnen nemen die ik beter vind dan SuCs. Had ook al wel verwacht dat een Ionity oid eens zou gaan klagen hierover bij de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

beyazz06 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:20:
[...]

Ik ben richting Lyon gaan rijden, wanneer ik via google maps navigeer krijg ik 3 opties:
- via Parijs
- via Luxemburg

Deze drie opties, voornamelijk die laatste kreeg ik niet in de Tesla. Terwijl dat wel de route was die ik wilde rijden..

Ik was dan ook in de veronderstelling dat wanneer ik een route deel naar de Tesla, dat hij deze 1 op 1 overneemt. Wat ie dus niet doet.
Heb je toevallig aanstaan dat je automatisch een andere route rijd als die sneller is? Want dat doet je automatisch dan vrijwel meteen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
beyazz06 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:20:
[...]

- via Parijs
- via Luxemburg

Nope alleen bestemming. Oplossing zou dan zijn dat je een tussenstop toevoegt (die je ruim op tijd weer verwijdert) zodat hij de route neemt die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
InZane schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Ben trouwens niet van plan om ABRP te gaan gebruiken. Wat ik zo links en rechts hoor is de Tesla nav prima zat.
Ik heb wat Griekse laadapps, Chargemap, en tijdelijk abonnementje op ABRP waarin in allemaal laadstops berekend kunnen worden voor een traject. Vanaf regio Parga naar Piraeus berekenden ze allemaal meerdere (soms drie) laadstops. Ik was dus verbaasd toen de Tesla navigatie zelf maar één laadstop voorstelde, een heel kleine SuC-locatie na de brug bij Rio. Alsof die andere apps allemaal die locatie niet meenamen (heb wel ingevuld dat we een Tesla rijden).
Dus zeker de moeite om (ook) de Tesla navigatie even te checken, lijkt me.

Aan de andere kant: als je op Kreta rijdt, en je accuniveau zakt onder de 40%, dan krijg je popups te zien met voorstellen om eens te gaan laden... op het vasteland... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 16:59
TCMR schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Ik heb wat Griekse laadapps, Chargemap, en tijdelijk abonnementje op ABRP waarin in allemaal laadstops berekend kunnen worden voor een traject. Vanaf regio Parga naar Piraeus berekenden ze allemaal meerdere (soms drie) laadstops. Ik was dus verbaasd toen de Tesla navigatie zelf maar één laadstop voorstelde, een heel kleine SuC-locatie na de brug bij Rio. Alsof die andere apps allemaal die locatie niet meenamen (heb wel ingevuld dat we een Tesla rijden).
Dus zeker de moeite om (ook) de Tesla navigatie even te checken, lijkt me.

Aan de andere kant: als je op Kreta rijdt, en je accuniveau zakt onder de 40%, dan krijg je popups te zien met voorstellen om eens te gaan laden... op het vasteland... 8)7
Suggesties om eens te gaan laden als je onder de 40% komt? Dat herken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Laatst online: 20:09
Vraagje voor voor de kenners. Ik overweeg een Tesla 3 uit 2019 aan te schaffen. Nu lees ik dat er diverse apps/toepassingen zijn om de staat van de accu uit te lezen. Nu vroeg ik mij af of ik tijdens een proefrit moment dit zelf eenvoudig en dus snel kan doen. (Dus zonder de accu geheel te ontladen etc.)

Is dat mogelijk? En zo ja hoe? :)
Een alternatief dat ik nog kan bedenken is vragen of ze de auto compleet vol willen laden om zodoende de te rijden kms als uitgangspunt te nemen.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CasterTroy schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:17:
Vraagje voor voor de kenners. Ik overweeg een Tesla 3 uit 2019 aan te schaffen. Nu lees ik dat er diverse apps/toepassingen zijn om de staat van de accu uit te lezen. Nu vroeg ik mij af of ik tijdens een proefrit moment dit zelf eenvoudig en dus snel kan doen. (Dus zonder de accu geheel te ontladen etc.)

Is dat mogelijk? En zo ja hoe? :)
Een alternatief dat ik nog kan bedenken is vragen of ze de auto compleet vol willen laden om zodoende de te rijden kms als uitgangspunt te nemen.
Gewoon kijken welke range hij aangeeft op het scherm. Is best accuraat en alle apps gebruiken dat ook. LR? Nieuw had die 499km.

Als hij bij 70% bv 315km weergeeft zit hij op een 10% degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Laatst online: 20:09
Thanks! Doe ik dat gewoon. Gaat om Standard Range plus 60kwh. Dan is uitgangspunt 415km toch?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CasterTroy schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:29:
Thanks! Doe ik dat gewoon. Gaat om Standard Range plus 60kwh. Dan is uitgangspunt 415km toch?
2019 had geen 60kWh toch? Dacht 386km EPA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
JTHZZ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:33:
[...]

Maar is dat jouw mening of is dat een feit dat tesla dit allemaal op deze manier wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06 21:28
CasterTroy schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:29:
Op de meetmethode op zich zal ik niet veel zeggen. Maar ik zou toch een betere inschatting ( = nauwkeuriger cijfer) opzoeken van wat de "nieuw-range" was.

En misschien vragen dat de batterijcapaciteit niet ver van de 80% is. Kan naar mijn aanvoelen de meting enkel maar minder onbetrouwbaar maken. Want die meting zal mijns inziens toch enigszins onbetrouwbaar blijven. Het is maar de vraag welke waarde je eraan hecht...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
TCMR schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:57:
[...]
Die popup als je je auto parkeert op je app? Of letterlijk in de auto een popup? Die eerste ken ik ook wel inderdaad en die geeft aan van joh je auto is X procent wellicht wil je 'm laden? Dat is paar updates geleden gekomen. Maar op 't vaste land dan dingen voorstellen is niet zo handig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
this schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Maar is dat jouw mening of is dat een feit dat tesla dit allemaal op deze manier wilt doen?
Het is mijn theorie en volgens mij is het leuke van een forum dat je daar meningen en theorieen kunt delen. Anders heette het wel Wikipedia. Het lijkt mij logisch dus, maar hoor graag waarom jij dat niet zou vinden. En het lijkt me daarnaast ook logisch dat Tesla hun bedrijfsstrategie voor wat betreft de superchargers niet per se met willekeurige Tweakers gaat delen.

[ Voor 39% gewijzigd door JTHZZ op 28-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Hooglander1 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:22:
[...]

Heb je toevallig aanstaan dat je automatisch een andere route rijd als die sneller is? Want dat doet je automatisch dan vrijwel meteen.
Dat heb ik idd aanstaan, maar zoals @Oekol aangeeft zou je een tussenstop kunnen toevoegen. Nog beter is wellicht van punt tot punt te navigeren, ofwel van laadstation naar laadstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
JTHZZ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Het is mijn theorie en volgens mij is het leuke van een forum dat je daar meningen en theorieen kunt delen. Anders heette het wel Wikipedia. Het lijkt mij logisch dus, maar hoor graag waarom jij dat niet zou vinden. En het lijkt me daarnaast ook logisch dat Tesla hun bedrijfsstrategie voor wat betreft de superchargers niet per se met willekeurige Tweakers gaat delen.
Inderdaad daar dient het forum voor, maar het gevaar bestaat dat je meningen als feiten gaat voorstellen. En ik ben er wat sceptisch in omdat ik geloof dat de EU het best hard kan spelen met die subsidies. Inclusief eisen dat alle bestaande tesla laders opengesteld worden voor andere merken.
En die subsidies zullen wel net hoog genoeg zijn zodat tesla er geen nee tegen zegt.
En wie weet zitten er zelfs juridische verplichtingen aan waar ze niet eens keus in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
beyazz06 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Dat heb ik idd aanstaan, maar zoals @Oekol aangeeft zou je een tussenstop kunnen toevoegen. Nog beter is wellicht van punt tot punt te navigeren, ofwel van laadstation naar laadstation.
Als je het punt weet waar je heen wilt kan je die zoeken op de map en dan ingedrukt houden om er een 'pijl' te zetten dat je via dit punt navigeert. Zal 'm alleen wel eenmaal op de goede weg en in ieder geval 100km van te voren weghalen anders gaat hij je door landweggetjes leiden wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
this schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Inderdaad daar dient het forum voor, maar het gevaar bestaat dat je meningen als feiten gaat voorstellen. En ik ben er wat sceptisch in omdat ik geloof dat de EU het best hard kan spelen met die subsidies. Inclusief eisen dat alle bestaande tesla laders opengesteld worden voor andere merken.
En die subsidies zullen wel net hoog genoeg zijn zodat tesla er geen nee tegen zegt.
En wie weet zitten er zelfs juridische verplichtingen aan waar ze niet eens keus in hebben.
Andersom net zo goed. Er staan al jaren twee SuCs helemaal klaar in Portugal. Klaar om te gebruiken maar ze zijn nog steeds niet geopend. Waarom? Omdat van de overheid de palen voor iederen openbaar moeten zijn geopend na datum X. Tesla vind het blijkbaar beter om ze dan niet te openen.

Zo ja bijv. De SuC bij Porto al sinds 2021 klaar, maar geopend is die nog nooit. Best wel irritant, wordt ook niks in de omgeving van 'Teslacharger find us' omgeving gerept over deze twee laadplekken. Alsof het niet bestaat, toch staan er bij Porto 12 V3 laders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLhPmMv7bZL-1h_lYUDi4P5paI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZfoHVzflRpAkebofvCAcJ9y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0mosC8kfTJoRlJvle4on_-ni0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rDsTYID90Ql9u3RfY7Q4mxu.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens is er werkelijk geen enkele SuC in Portugal open voor anderen. Iemand op X speculeert dat het is omdat de Portugese overheid wil dat de betaling via een systeem gaan waar de SuCs niet mee werken. Zodoende is er al sinds 2020 niks meer geopend daar (loule was de laatste). Doodzonde.

En

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 28-07-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:11
MoonRaven schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Het SuC netwerk heeft toch wel veel voordelen. Weinig storingen (in de 4 jaar dat ik Tesla heb gereden, maar 2 keer een probleem met een lader). Lage prijzen (ja, voor niet-tesla zijn de prijzen hoger, maar nog steeds een stuk hoger dan de alternatieven). En misschien hebben ze niet de beste liggingen zoals Fastned, ze zijn altijd in de buurt van de snelweg. Het was een van de hoofdredenen waarom ik een Tesla had (naast de updates). Zeker omdat ik het zelf moet betalen.
Het SuC netwerk heeft nog maar weinig voordelen. Lage prijzen, ja, maar bvb Ionity zit daar vaak niet ver boven, en met snelladers die op beter toegankelijkere locaties staan, dat is een niet te onderschatten voordeel. Betrouwbaarheid lijkt me ook geen differentiator meer voor Tesla.

Het lijkt mij volstrekt logisch dat Tesla zijn laders rendabeler maakt door ze open te stellen voor ander auto’s. Maar het blijft vaak een trade-of tussen prijs en (minder gunstige) locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Het SuC netwerk heeft nog maar weinig voordelen. Lage prijzen, ja, maar bvb Ionity zit daar vaak niet ver boven, en met snelladers die op beter toegankelijkere locaties staan, dat is een niet te onderschatten voordeel. Betrouwbaarheid lijkt me ook geen differentiator meer voor Tesla.

Het lijkt mij volstrekt logisch dat Tesla zijn laders rendabeler maakt door ze open te stellen voor ander auto’s. Maar het blijft vaak een trade-of tussen prijs en (minder gunstige) locatie.
Vergis je niet. De hoeveelheid ik al had willen laden bij shell naast de snelweg maar waarbij de laders kaduuk zijn is echt veel te vaak. Je kan er niet van op aan.

Van Tesla kan je gerust zeggen de laders die de auto voorstelt (dus ook 3rd party via bliksemschicht) die doen het. Dus daar kun je met 5% aankomen.

Ionity vind ik zelf nog niet 'je van het' omdat je niet kan instellen dat de auto automatisch gaat laden zoals bij een SuC en bij Fastned. Denk namelijk wel dat zij de uptime veel en veel beter voor elkaar hebben dan die shell snelladers. Waar ik Ionity tegenkom zit ook een fastned dus dan plug ik 'm er daar in. Rij lease overigens dus AC en DC is bij ons hetzelfde tarief (afgekocht) dus geen factor in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:46
[...]

Ik weet niet wat voor pasje jij hebt maar ik betaal standaard €0,79 bij Ionity in Frankrijk en bij Tesla € 0,32. Substantieel verschil en prima hotels om koffie te drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Mackeessie schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Ik weet niet wat voor pasje jij hebt maar ik betaal standaard €0,79 bij Ionity in Frankrijk en bij Tesla € 0,32. Substantieel verschil en prima hotels om koffie te drinken.
Dat lijkt sowieso niet te kloppen? Vanaf mei gelden deze tarieven. Om de prijzen naar beneden te krijgen hebben ze dus bepaalde abonnementen zoals Tesla dat ook heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDmE5jP6COOEdW1Z947kvSBs80w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HfUoCbefDb6sNfbwvMpwkCc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Oekol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Vergis je niet. De hoeveelheid ik al had willen laden bij shell naast de snelweg maar waarbij de laders kaduuk zijn is echt veel te vaak. Je kan er niet van op aan.

Van Tesla kan je gerust zeggen de laders die de auto voorstelt (dus ook 3rd party via bliksemschicht) die doen het. Dus daar kun je met 5% aankomen.

Ionity vind ik zelf nog niet 'je van het' omdat je niet kan instellen dat de auto automatisch gaat laden zoals bij een SuC en bij Fastned. Denk namelijk wel dat zij de uptime veel en veel beter voor elkaar hebben dan die shell snelladers. Waar ik Ionity tegenkom zit ook een fastned dus dan plug ik 'm er daar in. Rij lease overigens dus AC en DC is bij ons hetzelfde tarief (afgekocht) dus geen factor in de keuze.
Ik heb (in meer dan een jaar nu) nog nooit een DC-lader gehad die het niet doet. De navigatie van mijn auto geeft gewoon aan wat de beschikbare laders zijn en dat is qua DC erg betrouwbaar (AC laders zijn ietwat variabeler, maar dat zal met een Tesla niet anders zijn).

Geen idee ook wat een “Shell snellader” is. Noch wat je bedoelt met “automatisch gaan laden”. Of bedoel je dat je geen kaart moet scannen? Plug en charge is inmiddels ook geen Tesla specificiteit meer. En bovendien: wat maakt het uit? Veel vervelender is dat je voor Tesla laders vaak van de snelweg moet. Dat is veel meer tijdverlies dan eventueel een pasje scannen.

Dus, nee ik zie geen competitief voordeel meer voor Tesla laders, behalve dat ze qua tarieven interessant zijn. En er zijn altijd veel laders. Dat reduceert de kans dat je moet wachten aanzienlijk wanneer het erg druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Ik heb (in meer dan een jaar nu) nog nooit een DC-lader gehad die het niet doet. De navigatie van mijn auto geeft gewoon aan wat de beschikbare laders zijn en dat is qua DC erg betrouwbaar (AC laders zijn ietwat variabeler, maar dat zal met een Tesla niet anders zijn).

Geen idee ook wat een “Shell snellader” is. Noch wat je bedoelt met “automatisch gaan laden”. Of bedoel je dat je geen kaart moet scannen? Plug en charge is inmiddels ook geen Tesla specificiteit meer. En bovendien: wat maakt het uit? Veel vervelender is dat je voor Tesla laders vaak van de snelweg moet. Dat is veel meer tijdverlies dan eventueel een pasje scannen.
Good for you. Probeer eens een snellader van Shell langs de snelweg. Doen 't vaker niet dan wel, ik zou die langs de A2 aanraden richting Utrecht naast de Starbucks. Snap ook niet wat er niet te snappen is aan een shell snellader, wat wil je horen: een shell recharge station? Snap je 't dan?

Volgens mij geef ik ook gewoon aan dat het pluggen en laden geen specialiteit meer is van Tesla alleen maar dat Fastned dit ook beheerst via autocharge. Vandaar dat ik fastned boven Ionity schaal omdat die het bij mijn weten nog steeds niet kunnen. Overigens welke anderen ondersteunen dit nog meer naast Fastned en Tesla zelf? Kan ik ze direct toevoegen aan mijn keuzes tijdens 't rijden.

Wat betreft de locatie van de SuCs dat is maar precies hoe je de laders gebruikt. Tijdens werkweken gebruik ik Fastned (als ik al een snellader moet gebruiken) omdat het lekker makkelijk is. Op vakantie gaan we met alle plezier naar de mooie unieke locaties van Tesla. Soms bij een doorsnee hotel, soms met veel groen en de andere keer bij een grote supermarkt. Mijn ervaring op vakantie naar Portugal is dat het qua afstand nogal eens wordt overdreven maar ook dat is N=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Oekol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Good for you. Probeer eens een snellader van Shell langs de snelweg. Doen 't vaker niet dan wel, ik zou die langs de A2 aanraden richting Utrecht naast de Starbucks. Snap ook niet wat er niet te snappen is aan een shell snellader, wat wil je horen: een shell recharge station? Snap je 't dan?
Shell snelladers zijn een Nederlands dingetje denk ik. In Vlaanderen zijn ze zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Shell snelladers zijn een Nederlands dingetje denk ik. In Vlaanderen zijn ze zeldzaam.
Ahhh. Dat verklaart een hoop.
Hier in NL worden er snelladers bij de tankstations van shell gebouwd maar de snelladers die het bij mij niet gedaan hebben zijn helaas steeds van shell.

Wat betreft het automatisch laden als je de kabel er in stopt gaf je aan dat Tesla niet de enige meer is en dat klopt, noemde ook Fastned waar ik dankbaar gebruik van maak. Echter het leek alsof je er nog meer kende. Welke aanbieders ken je nog meer naast Tesla en Fastned? Serieuze vraag want ik wil juist bij dit soort aanbieders laden.

Wat betreft bij een tesla auto bij een SuC is dit de norm en bij andere auto's is dit een service lijkt 't wel (die ik alleen ken bij Fastned).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Oekol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Hier in NL worden er snelladers bij de tankstations van shell gebouwd maar de snelladers die het bij mij niet gedaan hebben zijn helaas steeds van shell.

Wat betreft het automatisch laden als je de kabel er in stopt gaf je aan dat Tesla niet de enige meer is en dat klopt, noemde ook Fastned waar ik dankbaar gebruik van maak. Echter het leek alsof je er nog meer kende. Welke aanbieders ken je nog meer naast Tesla en Fastned? Serieuze vraag want ik wil juist bij dit soort aanbieders laden.

Wat betreft bij een tesla auto bij een SuC is dit de norm en bij andere auto's is dit een service lijkt 't wel (die ik alleen ken bij Fastned).
BMW en Mercedes bijvoorbeeld bieden Plug and Charge aan via het wereldwijde Hubject eroaming netwerk. Daar zouden meer dan 2000 aanbieders van laadpalen bij aangesloten zijn. Heb het zelf niet geactiveerd (is gratis overigens), dus kan er verder weinig over zeggen. Maar bvb Ionity en LastMileSolutions, maar ook Shell zie ik, zijn bij de aangesloten aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Oekol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:16:
[...]

EnBW in Duitsland heeft het ook. Ik vind het wel handig maar ook wel een klein beetje overrated trouwens. Je moet er toch uit om de kabel in te pluggen. Even je laaddruppel er langs halen is een paar seconden werk en dan kun je weer in de auto gaan zitten. Het stoppen van de lading is bij mij een kwestie van knopje naast de laadpoort drukken (niet-Tesla) en kabel terughangen. Pasje dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:46
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Hier staan er een paar van 300 kW bij de supermarkt.
Als ik geen eigen oprit had, dan zou ik die wel gebruiken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:51

bert pit

asdasd

[...]

Het voordeel voor de Tesla rijder is, dat de integratie met de navigatie het verbruik van de auto en de drukte bij de laadstations, beter is voor wat betreft de SuC. Bovendien is het netwerk nog net wat dichter, waardoor ik vanuit Portugal sneller via de SuC naar huis reed dan via Ionity. Dat laatst is waarschijnlijk tijdelijk, want ze lopen snel in wat betreft het aantal locaties.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
JTHZZ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:40:
[...]

EnBW in Duitsland heeft het ook. Ik vind het wel handig maar ook wel een klein beetje overrated trouwens. Je moet er toch uit om de kabel in te pluggen. Even je laaddruppel er langs halen is een paar seconden werk en dan kun je weer in de auto gaan zitten. Het stoppen van de lading is bij mij een kwestie van knopje naast de laadpoort drukken (niet-Tesla) en kabel terughangen. Pasje dan niet nodig.
Stoppen kan sowieso via de app of auto zelf. Dus dan pas niet nodig maar ik zit nog wel eens te zoeken wat de laadpaal het liefst heeft. Kiezen welke stall, pas of pas, kiezen stall etc. Dan weer op zo'n veel te donker scherm proberen af te lezen in de zon wat er staat maakt dat het gemak van zo'n automatische link tussen auto en paal wel fijn is. Kom wel eens aan tegelijk bij een fastned en dan kan ik de popcorn er soms bijpakken als ik mensen zie ruziën bij die betaalterminal. Dan staat bij mij de Netflix serie al weer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
+ iedereen die je de auto meegeeft kan dan laden als het moet. (Ja met pasje ook wel, maar die kan je vergeten mee te geven)

[ Voor 33% gewijzigd door Caelorum op 28-07-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Dus, nee ik zie geen competitief voordeel meer voor Tesla laders, behalve dat ze qua tarieven interessant zijn. En er zijn altijd veel laders. Dat reduceert de kans dat je moet wachten aanzienlijk wanneer het erg druk is.
Grappig wat je schrijft. Die twee punten op het laatst zijn natuurlijk best belangrijk: prijs en beschikbaarheid (of eigenlijk betrouwbare beschikbaarheid). Zeker in drukke periodes ga ik echt niet het risico nemen met een Ionity waar 6 laders staan vs een Supercharger met 20 of meer. Bovendien zie ik bij de Superchargers onderweg hoeveel er beschikbaar zijn en hoeveel auto's er naartoe onderweg zijn.

Ik weet niet waar je allemaal hebt geladen. In Nederland werken veel snelladers vaak wel. Maar in het buitenland grijp je nog vaak mis. Overigens heb ik ook in Nederland en België wel pech gehad met zowel Allego als Fastned. Nu sinds 1,5 jaar een Tesla (en daarvoor meermaals met een Tesla op wintersport geweest) en werkelijk nog nooit gehad dat ik niet kon laden.

In het buitenland is het soms nog net zoals in 2014 in Nederland, met laadpalen die niet werken, of die wel op een kaart staan maar in geen velden of wegen zijn te bekennen. Bij Tesla klopt het echter wel altijd met de Superchargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
bert pit schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:13:
[...]

Het voordeel voor de Tesla rijder is, dat de integratie met de navigatie het verbruik van de auto en de drukte bij de laadstations, beter is voor wat betreft de SuC. Bovendien is het netwerk nog net wat dichter, waardoor ik vanuit Portugal sneller via de SuC naar huis reed dan via Ionity. Dat laatst is waarschijnlijk tijdelijk, want ze lopen snel in wat betreft het aantal locaties.
Integratie met de navigatie, verbruik van de auto, zicht op de momentane bezetting van ongeveer gelijk welke lader (ook AC-laders trouwens), dat is toch geen Tesla-USP meer?

We gaan uiteraard naar een situatie waar iedereen op elk moment zicht heeft op beschikbaarheid en prijs en toegang heeft tot elke lader en waar aanbieders concurreren op kWh prijs en faciliteiten (en beschikbaarheid/locatie) van de laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
bilgy_no1 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:07:
[...]

Grappig wat je schrijft. Die twee punten op het laatst zijn natuurlijk best belangrijk: prijs en beschikbaarheid (of eigenlijk betrouwbare beschikbaarheid). Zeker in drukke periodes ga ik echt niet het risico nemen met een Ionity waar 6 laders staan vs een Supercharger met 20 of meer. Bovendien zie ik bij de Superchargers onderweg hoeveel er beschikbaar zijn en hoeveel auto's er naartoe onderweg zijn.
Hoeveel laders er beschikbaar zijn zie ik bij elke aanbieder van laders. Daarvoor heb je al lang geen Tesla meer nodig. Dat er bij een Ionity standplaats maar 6 laders staan interesseert me weinig, ik kijk naar de de bezettingsgraad en er zijn bijna altijd voldoende alternatieven (ja, eventueel ook Tesla) waarvan je de bezettingsgraad ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik ben vooral benieuwd naar of de routeplanning ook rekening houd met de bezetting. Van de andere merken dan he.

En dan niet alleen de bezetting nu, maar juist vooral ook bij de geplande aankomst bij die charger.

[ Voor 46% gewijzigd door Caelorum op 28-07-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:25:
Ik ben vooral benieuwd naar of de routeplanning ook rekening houd met de bezetting. Van de andere merken dan he.

En dan niet alleen de bezetting nu, maar juist vooral ook bij de geplande aankomst bij die charger.
Routeplanning op basis van bezetting kan niet goed werken, het varieert met de tijd. Het volstaat eigenlijk om de bezettingsgraad (en aantal laders) van alle nabije laders op het punt waar je ongeveer wil laden te kunnen zien, zodat je zelf kan beslissen waar je het best kan stoppen.

De bezetting bij aankomst kan ook Tesla niet voorspellen. Zeker niet nu de chargers van Tesla ook door andere merken gebruikt worden.
Pagina: 1 ... 393 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: