Ik zag gisteren voor het eerst de M3P 2024 staan in Amersfoort. Pearl white uitvoering, nondeju wat een mooi apparaat! Nieuwe velgen staan ook zo verdomd goed!
Dit ervaarde ik helaas ook bij de proefrit maar nog steeds voelde het wel bizar snel aan zeker als je zoals ik van een 140PK sterke benzine motor afkomt (DCT automaat) en voor mijn vriendin is het ook wel fijn eerlijk gezegd die is helemaal niet van het snelle optrekken en word er misselijk van.schumi1986 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:31:
De range van mijn Y RWD is geen enkel probleem, ook niet bij langere trips. Het vermogen is wat mij betreft wel echt een nadeel. De tussensprints zijn opzich prima maar hij komt gewoon niet snel van zijn plek. Het lijkt wat in te houden in het begin.
Ja klopt. Maar stond afgelopen weken dat de prijzen vanaf 1 juli waarschijnlijk(!) zouden stijgenNiroNiro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:10:
Het zou toch vanaf vandaag ingaan? Misschien de prijze op de website checken?
/f/image/kMUktinJYzwNnVDnUKKSUshS.png?f=fotoalbum_large)
Maarrr... het was natuurlijk einde Q2 dus niet geheel toevallig dat daardoor misschien wat koopdruk ontstond bij een aantal mensen wat de cijfers weer ten goede kwam, wat de aandeelhouders weer blij maakt..
Ik dacht eerst dat het aan mijn VPN lag, maar op de Tesla website lijkt het er op dat de mobiele connector voortaan erbij gekocht moet worden (200 euro). Er staat ook een melding bij de bestelopties van de wall connector en de mobiele connector dat "uitrusting voor thuis opladen niet is inbegrepen." Heb even snel gekeken bij een willekeurige 3 en Y, bij de vooraf geconfigureerde voorraad kon ik het niet vinden.Notna schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:06:
[...]
In Nederland blijft de mobiele lader bij de koop zitten. Voor zover ik weet is het eruit halen van de lader alleen van toepassing in de US (en moet deze dus apart worden aangeschaft).
Op de US website staat het ook expliciet vermeld bij het bestllen; op de NL site is dit niet te vinden.
[Afbeelding]
Dit lijkt een wijziging vanaf juli. In de US was dit al veel langer het geval. Ze hebben dit bepaald aan de hand van het gebruik van de mobiele lader.Straat_Joekel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Ik dacht eerst dat het aan mijn VPN lag, maar op de Tesla website lijkt het er op dat de mobiele connector voortaan erbij gekocht moet worden (200 euro). Er staat ook een melding bij de bestelopties van de wall connector en de mobiele connector dat "uitrusting voor thuis opladen niet is inbegrepen." Heb even snel gekeken bij een willekeurige 3 en Y, bij de vooraf geconfigureerde voorraad kon ik het niet vinden.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Dat is nieuw dan en bijzonder stom nieuws. Nou is 200 euro niet het einde van de wereld bij een aanschaf als dit, maar ergens steekt het wel.Straat_Joekel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Ik dacht eerst dat het aan mijn VPN lag, maar op de Tesla website lijkt het er op dat de mobiele connector voortaan erbij gekocht moet worden (200 euro). Er staat ook een melding bij de bestelopties van de wall connector en de mobiele connector dat "uitrusting voor thuis opladen niet is inbegrepen." Heb even snel gekeken bij een willekeurige 3 en Y, bij de vooraf geconfigureerde voorraad kon ik het niet vinden.
Dat gezegd hebbende; die mobiele lader (geleverd bij de Y) die ik heb is dusver heel sporadisch gebruikt. Meeste gebruik was 2 jaar terug op vakantie, waar een SuC of laadstation vaak wat te ver weg was van de verblijfslocatie.
Thuis heb ik een oprit met vaste lader en dus hoef ik de mobiele lader niet te gebruiken.
Ja, was een kwestie van tijd denk ik. Toch weer wat extra marge gepakt. Beetje sneu imho maar goed.Straat_Joekel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Anoniem: 525104
Ook merken a la BYD en MG zijn ongewijzigd. Is het überhaupt doorgevoerd? Hoor er weinig over.Frosty__ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:01:
[...]
Ja klopt. Maar stond afgelopen weken dat de prijzen vanaf 1 juli waarschijnlijk(!) zouden stijgen [Afbeelding]
Maarrr... het was natuurlijk einde Q2 dus niet geheel toevallig dat daardoor misschien wat koopdruk ontstond bij een aantal mensen wat de cijfers weer ten goede kwam, wat de aandeelhouders weer blij maakt..
Ik vind het ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid wel prima als de basisprijs wordt verlaagd en de lader dan een extra optie is. Zoals je al schetst wordt die mobiele lader waarschijnlijk door de meeste mensen maar sporadisch gebruikt en dan ligt die elektronica verder maar stof te verzamelen. Beetje vergelijkbaar met de telefoon laders die er niet meer standaard bij zitten omdat mensen er al zat van hebben liggen of toch iets anders willen dan wat de fabrikant meelevert.Notna schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:41:
[...]
Dat is nieuw dan en bijzonder stom nieuws. Nou is 200 euro niet het einde van de wereld bij een aanschaf als dit, maar ergens steekt het wel.
Dat gezegd hebbende; die mobiele lader (geleverd bij de Y) die ik heb is dusver heel sporadisch gebruikt. Meeste gebruik was 2 jaar terug op vakantie, waar een SuC of laadstation vaak wat te ver weg was van de verblijfslocatie.
Thuis heb ik een oprit met vaste lader en dus hoef ik de mobiele lader niet te gebruiken.
Ik gebruik hem zelf wat vaker bij ons tweede huis, maar dan is het ook prima om iets te betalen voor een geschikte lader.
Nog even wachten.Anoniem: 525104 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:46:
[...]
Ook merken a la BYD en MG zijn ongewijzigd. Is het überhaupt doorgevoerd? Hoor er weinig over.
https://www.reuters.com/b...pat-escalates-2024-07-03/
Ik kan je best gelijk geven maar in dit geval is het gewoon ±100 EUR extra marge per auto en als iemand de lader koopt ±300 EUR extra marge. Had dan 100 EUR van de prijs afgehaald en de lader voor een 99 EUR erbij verkocht. Had je ook nog een mooi groen verhaal op kunnen hangen als Tesla zijnde.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Ik vind het ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid wel prima als de basisprijs wordt verlaagd en de lader dan een extra optie is. Zoals je al schetst wordt die mobiele lader waarschijnlijk door de meeste mensen maar sporadisch gebruikt en dan ligt die elektronica verder maar stof te verzamelen. Beetje vergelijkbaar met de telefoon laders die er niet meer standaard bij zitten omdat mensen er al zat van hebben liggen of toch iets anders willen dan wat de fabrikant meelevert.
Ik gebruik hem zelf wat vaker bij ons tweede huis, maar dan is het ook prima om iets te betalen voor een geschikte lader.
En terecht, bij m'n Audi was het 3 jaar geleden ook een betaalde optie (dus neem aan bij alle VAG EV's) en verbaasd mij dat een bedrijf dat op alles wil besparen ze zolang is blijven weggeven. Heb de mobiele lader nog nooit gebruikt maar indirect wel voor betaald.Straat_Joekel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Maar je kunt moeilijk ontkennen dat Tesla de prijzen heeft verlaagd in de afgelopen anderhalf jaar. De Model Y RWD die ik in december 2022 kocht is nadien EUR 6000 goedkoper geworden! Dan kreeg je ook nog eens EUR 2950 subsidie erop ook*. Dan vind ik EUR 200 'extra' betalen voor een lader als je die echt wilt gaan gebruiken niet zo'n punt.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:00:
[...]
Ik kan je best gelijk geven maar in dit geval is het gewoon ±100 EUR extra marge per auto en als iemand de lader koopt ±300 EUR extra marge. Had dan 100 EUR van de prijs afgehaald en de lader voor een 99 EUR erbij verkocht. Had je ook nog een mooi groen verhaal op kunnen hangen als Tesla zijnde.
Tesla bekijkt het natuurlijk ook in grotere aantallen dan de individuele koper. Misschien dat maar 20% van de kopers die optie aanvinkt. Het is dus niet zo dat nu voor iedere auto EUR 200 meer krijgen. Misschien vier tientjes gemiddeld. Maar het scheelt dan wel 1,6 miljoen mobiele laders die niet hoeven te worden geproduceerd (op een verkoop van 2 miljoen auto's).
* OK inmiddels is de auto nog 'maar' EUR 4000 goedkoper dan destijds...
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-07-2024 10:24 ]
Een workaround voor Tesla is eigenlijk vrij simpel.Skyrunner schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:23:
[...]
Mee eens, maar zoals zovelen ligt het probleem hem met rotondes. Ik krijg zelf vaak kortsluiting in mijn hoofd door die knopjes terwijl je een hendel zonder enige twijfel gewoon bedient.
Ik juich innovatie altijd aan, maar zie hem bij deze niet.
Toon een klikbare richting aanwijzer op scherm wanneer je een rotonde nadert.
Druk erop om je richting aanwijzer te activeren.
Of nog beter; laat de knipperlichten automatisch bedienen op basis van de ingestelde navigatie. En zodra je de knipperlichten dan wel gebruikt kan de automatische functie geannuleerd worden.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:22:
[...]
Een workaround voor Tesla is eigenlijk vrij simpel.
Heb primacy eronder, klote banden. Wiebelig stuurgedrag, veel meer herrie dan de banden met foam inserts. Echt never again.jaapsander schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:05:
[...]
Vreemde keuze is natuurlijk relatief, de auto is geleverd met Pilot Sport 4S en bij vervanging werden deze (uit onwetendheid gok ik) ook weer aangeraden. Ook heb ik / doe ik meer dan 60K km met beide banden, dus qua slijtvastheid ook niet zoveel mis mee en het akoestische foam in de banden maken ze ook stiller dan de gewone pilot sports.
Maar inderdaad, die focus op sportiviteit is ook de aanleiding voor mijn vraag. Goed om te horen dat bijvoorbeeld de Primacy serie een goed compromis is voor iets meer eco en niet te weinig "sportiviteit". Heeft iemand nog ervaring met specifieke types onder de model 3 (eventueel vergeleken met de PS4)?
https://www.adac.de/rund-...n-langstrecke-ladekurven/
Vind de model 3 er wel heel karig afkomen, kan iemand er chocolade van maken?
Ioniq 6 heeft wel een heel mooie laadgrafiek moet ik zeggen!
Tja bekijk de 1000km challenge van Bjorn en dan weet je genoeg, die duitse media zijn altijd zo waanzinnig biased. Geen enkele model 3 in die lijst haalt een laadsnelheid van meer dan 150kw, hoe dan?Vandread schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
Ik hoorde op de BNR autoshow dat de marges op Chinese auto's zeer hoog zijn. Het verschil in prijs op de Nederlandse en Chinese markt zou in enkele gevallen meer dan 60% zijn! Er werd gesteld dat die paar duizend euro extra belasting op een doorsnee EV niet direct aan de eindgebruiker berekend wordt.Anoniem: 525104 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:46:
[...]
Ook merken a la BYD en MG zijn ongewijzigd. Is het überhaupt doorgevoerd? Hoor er weinig over.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Wat is je vraag? Ik heb FSD.still_the_same schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:12:
[...]
Het blijft me verbazen dat er mensen blijven reageren dat het een nutteloze aankoop is. Terwijl ik dat erken. Toch zijn er mensen die het gekocht hebben en daar heb ik een vraag aan... Echter, als ik dat hier op het forum vraag krijg ik alleen maar mensen die zeggen dat het stom is, nutteloos is, etc, etc..
Volvo heeft deze inmiddels wel doorgevoerd.Anoniem: 525104 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:46:
[...]
Ik heb de mobiele lader ook maar sporadisch gebruikt, maar de keren dat ik hem gebruikte was het wel een life-saver.Notna schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:41:
[...]
[...]
Bever! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:44:
[...]
Tja bekijk de 1000km challenge van Bjorn en dan weet je genoeg, die duitse media zijn altijd zo waanzinnig biased. Geen enkele model 3 in die lijst haalt een laadsnelheid van meer dan 150kw, hoe dan?
/f/image/QnXemD6mo7zSop4aTzFwHATl.png?f=fotoalbum_large)
230 km bijladen in 20 minuten lijkt me een understatement, zelfs met 150kW.
Er is een Alpitronic HYC300 gebruikt (die Fastned ook gebruikt). Die doen afhankelijk van de configuratie meestal maximaal 250A, 400A of 500A. Een Tesla SuperCharger V3 doet 425A en V4 615A max. Hierdoor kan zeker de eerste 10-20% (wanneer de accuspanning nog laag is) trager zijn bij een niet-supercharger.Vandread schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
Juist, geen enkele Tesla haalt in deze test de normale laadsnelheid. Waarschijnlijk zijn ze dus niet getest bij een Tesla Supercharger en dan hebben ze mogelijk ook geen voorconditionering toegepast.Bever! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:44:
[...]
Tja bekijk de 1000km challenge van Bjorn en dan weet je genoeg, die duitse media zijn altijd zo waanzinnig biased. Geen enkele model 3 in die lijst haalt een laadsnelheid van meer dan 150kw, hoe dan?
Ik zou inderdaad eerder Bjorn Nyland vertrouwen dan de ADAC...
Het artikel noemt overigens ook dat Tesla met het Supercharger netwerk, laadplanning en voorconditionering een extra troef in handen heeft. Vandaar dat ik vermoed dat het daarmee te maken heeft dat ze dus niet bij Superchargers hebben geladen.
Vandread schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
/f/image/NpQngFuylcKnSgzaptQluh1H.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat hoe ze getest hebben. Ik uiteindelijk hebben ze het resultaat berekend lijkt het, dus niet een real life test met een 20 minuten stop.
Model 3 | 2024 Highland
Van de Hyundai 5 en 6 is bekend dat ze snel laden. Deze maakt gebruik van een 800-volt batterijarchitectuur, terwijl de Tesla een 400-volt systeem heeft. Een hoger voltage kan de laadstroom (ampères) verlagen voor dezelfde hoeveelheid vermogen (watt), wat resulteert in efficiënter laden met minder warmteontwikkeling en energieverlies.Vandread schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
Ik ben tevreden met hoe mijn MY laadt en vind het mooi om te zien dat technologie verbetert, daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Die van mij is ook dood gewicht wat ik nu al meer dan een jaar mee zeul.adjego schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:39:
[...]
Dit lijkt een wijziging vanaf juli. In de US was dit al veel langer het geval. Ze hebben dit bepaald aan de hand van het gebruik van de mobiele lader.
Tesla kan vast zien hoe dikwijls die dingen gebruikt worden...
Als ik de lader kon ruilen voor een bandenreparatiesetje met kleine compressor deed ik het.
Daar gaan ze geen auto minder voor verkopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hebben ze ook prijzen voor de Scrooge variant die ik heb? Een SR+ in de kleur wit?-Muncky- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:06:
Zo, Leaseplan/Ayvens stuurt al een mail uit om de M3 2019’s te slijten aan het eind van het jaar.
Dit zijn de prijzen, incl. BTW voor particulier als je deze wilt overnemen. Zelf twijfel ik nog, in mijn geval moet hij €19.900 gaan kosten (+/- 160K KM eind december). Het zou een 2de auto worden.
[Afbeelding]
En ik vraag me af of LP al die accessories ook ingeleverd wil zien worden.Notna schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:41:
[...]
Dat is nieuw dan en bijzonder stom nieuws. Nou is 200 euro niet het einde van de wereld bij een aanschaf als dit, maar ergens steekt het wel.
Ah, scratch that. Klopt idd niet veel van.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Juist, geen enkele Tesla haalt in deze test de normale laadsnelheid. Waarschijnlijk zijn ze dus niet getest bij een Tesla Supercharger en dan hebben ze mogelijk ook geen voorconditionering toegepast.
Ik zou inderdaad eerder Bjorn Nyland vertrouwen dan de ADAC...
Het artikel noemt overigens ook dat Tesla met het Supercharger netwerk, laadplanning en voorconditionering een extra troef in handen heeft. Vandaar dat ik vermoed dat het daarmee te maken heeft dat ze dus niet bij Superchargers hebben geladen.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 04-07-2024 11:13 ]
Louwman pakt een flinke marge, schijnt. Als ik de Electric Viking moet geloven.bert pit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:44:
[...]
Ik hoorde op de BNR autoshow dat de marges op Chinese auto's zeer hoog zijn. Het verschil in prijs op de Nederlandse en Chinese markt zou in enkele gevallen meer dan 60% zijn! Er werd gesteld dat die paar duizend euro extra belasting op een doorsnee EV niet direct aan de eindgebruiker berekend wordt.
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Ik zou liever gezien hebben dat er een plaatsje ingeruimd had kunnen worden voor een (nood)reservewiel in plaats van een granny lader. Het zou zomaar kunnen dat je daar in omstandigheden meer om verlegen zit, omdat een lekke band onplanbaar is.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Ik vind het ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid wel prima als de basisprijs wordt verlaagd en de lader dan een extra optie is. Zoals je al schetst wordt die mobiele lader waarschijnlijk door de meeste mensen maar sporadisch gebruikt en dan ligt die elektronica verder maar stof te verzamelen. Beetje vergelijkbaar met de telefoon laders die er niet meer standaard bij zitten omdat mensen er al zat van hebben liggen of toch iets anders willen dan wat de fabrikant meelevert.
RepostspartacusNLD schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:17:
FUUUUUUUU.. de eerste keer dat ik het idee heb dat ik mijn model 3 te vroeg besteld heb.
[Afbeelding]
... maar da's dan ook wel het énige mooie aan een Ioniq 6 ;-)Vandread schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
Staat los van de heffingen.Maurice- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Volvo heeft deze inmiddels wel doorgevoerd.
https://www.autoweek.nl/a...rische-volvo-ex30-omhoog/De Nederlandse importeur vertelt AutoWeek dat de prijsstijging volledig losstaat van hogere Europese importheffingen voor de in China gebouwde EX30. Overigens komt de Volvo EX30 later ook uit België. Dit jaar zijn in Nederland al 5.640 Volvo's EX30 op kenteken gezet.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 04-07-2024 11:37 ]
Zeggen ze, wel hele toevallige timing.Anoniem: 525104 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Staat los van de heffingen.
[...]
https://www.autoweek.nl/a...rische-volvo-ex30-omhoog/
Die 1000,- verhoging, mochten ze willen
Die heffingen gaan meer dan 1000,- verhoging zijn
Auto signal on navigation, klaar.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:22:
[...]
Een workaround voor Tesla is eigenlijk vrij simpel.
Lijkt mij alleen logisch als de navigatie ook bij links of rechts afslaan de knipperlicht activeert
Maar activeer jij bij elke rit je navigatie?
[ Voor 21% gewijzigd door lighting_ op 04-07-2024 12:28 ]
Er is nieuws:Davidrrr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:54:
[...]
Nog even wachten.
https://www.reuters.com/b...pat-escalates-2024-07-03/
LONDON, July 4 (Reuters) - The European Commission told carmakers on Thursday it would apply additional duties of up to 37.6% on imported electric vehicles made in China from July 5.
Here is a breakdown of the provisional tariffs by company:
BYD (002594.SZ), opens new tab: 17.4%
Includes:
BYD Auto Co Ltd
BYD Auto Industry Co Ltd
Changsha BYD Auto Co Ltd
Changsha Xingchao Auto Co Ltd
Changzhou BYD Auto Co Ltd
Fuzhou BYD Industrial Co Ltd
Hefei BYD Auto Co Ltd
Jinan BYD Auto Co Ltd
Geely (GEELY.UL): 19.9%
Includes:
Asia Euro Automobile Manufacture (Taizhou) Co Ltd
Chongqing Lifan Passenger Vehicle Co Ltd
Fengsheng Automobile (Jiangsu) Co Ltd
Shanxi New Energy Automobile Industry Co Ltd
Zhejiang Geely Automobile Co Ltd
Zhejiang Haoqing Automobile Manufacturing Co Ltd
SAIC Group (600104.SS), opens new tab: 37.6%
Includes:
SAIC MAXUS Automotive Co Ltd
SAIC Motor Corp Ltd
Nanjing Automobile (Group) Corp
SAIC Volkswagen Automotive Co Ltd
SAIC GM Wuling Automobile Co Ltd
SAIC General Motors Co Ltd
Other companies the Commission said cooperated: 20.8%
Include:
Aiways Automobile Co Ltd
Anhui Jianghuai Automobile Group Corp Ltd (600418.SS), opens new tab
BMW Brilliance Automotive Ltd
Chery Automobile Co Ltd
China FAW Corp Ltd (SASAAW.UL)
Chongqing Changan Automobile Co Ltd
Dongfeng Motor Group Co Ltd (600006.SS), opens new tab
Great Wall Motor Co Ltd (601633.SS), opens new tab
Leapmotor Automobile Co Ltd (9863.HK), opens new tab
Nanjing Golden Dragon Bus Co Ltd
NIO Holding Co Ltd (9866.HK), opens new tab
Tesla (Shanghai) Co Ltd *
XPeng Inc (9868.HK), opens new tab
All other companies: 37.6%
* The EU said Tesla (TSLA.O), opens new tab may receive an individually calculated duty rate on its China-made EVs when definitive duties are imposed in November.
Source: European Commission
Bron:
https://www.reuters.com/b...union-tariffs-2024-06-12/
Tommie12 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:39:
[...]
Dat laatste zal wel illegaal zijn, en dan kan EnHauto rechtszaken verwachten...
Even een crosspost, maar een update daarover van EnhAuto in het accessoires topic: --MeAngry-- in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"Caayn schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:45:
[...]
Als het een knop is die je bij iedere rit één keer moet indrukken en vervolgens alle vinkjes, toeters en bellen voor die rit uitzet (die normaliter ook via de gewone instellingen uit te zetten zijn) zie ik niet wat er illegaal aan is.
Renault heeft daar zelfs een dedicated knop voor, fabrieks af. Stuk eenvoudiger dan iedere rit in de instellingen duiken om meerdere vinkjes opnieuw uit te zetten.
Tesla Model Y RWD (2024)
Tesla valt dus onder de groep met 20,8%, maar krijgt mogelijk nog een individueel tarief vanaf november. De website is nog niet aangepast, dus voor wie twijfelt, nog meteen de order voor een Model 3 plaatsen...Frosty__ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:26:
[...]
Er is nieuws:
LONDON, July 4 (Reuters) - The European Commission told carmakers on Thursday it would apply additional duties of up to 37.6% on imported electric vehicles made in China from July 5.
Here is a breakdown of the provisional tariffs by company:
BYD (002594.SZ), opens new tab: 17.4%
Includes:
BYD Auto Co Ltd
BYD Auto Industry Co Ltd
Changsha BYD Auto Co Ltd
Changsha Xingchao Auto Co Ltd
Changzhou BYD Auto Co Ltd
Fuzhou BYD Industrial Co Ltd
Hefei BYD Auto Co Ltd
Jinan BYD Auto Co Ltd
Geely (GEELY.UL): 19.9%
Includes:
Asia Euro Automobile Manufacture (Taizhou) Co Ltd
Chongqing Lifan Passenger Vehicle Co Ltd
Fengsheng Automobile (Jiangsu) Co Ltd
Shanxi New Energy Automobile Industry Co Ltd
Zhejiang Geely Automobile Co Ltd
Zhejiang Haoqing Automobile Manufacturing Co Ltd
SAIC Group (600104.SS), opens new tab: 37.6%
Includes:
SAIC MAXUS Automotive Co Ltd
SAIC Motor Corp Ltd
Nanjing Automobile (Group) Corp
SAIC Volkswagen Automotive Co Ltd
SAIC GM Wuling Automobile Co Ltd
SAIC General Motors Co Ltd
Other companies the Commission said cooperated: 20.8%
Include:
Aiways Automobile Co Ltd
Anhui Jianghuai Automobile Group Corp Ltd (600418.SS), opens new tab
BMW Brilliance Automotive Ltd
Chery Automobile Co Ltd
China FAW Corp Ltd (SASAAW.UL)
Chongqing Changan Automobile Co Ltd
Dongfeng Motor Group Co Ltd (600006.SS), opens new tab
Great Wall Motor Co Ltd (601633.SS), opens new tab
Leapmotor Automobile Co Ltd (9863.HK), opens new tab
Nanjing Golden Dragon Bus Co Ltd
NIO Holding Co Ltd (9866.HK), opens new tab
Tesla (Shanghai) Co Ltd *
XPeng Inc (9868.HK), opens new tab
All other companies: 37.6%
* The EU said Tesla (TSLA.O), opens new tab may receive an individually calculated duty rate on its China-made EVs when definitive duties are imposed in November.
Source: European Commission
Bron:
https://www.reuters.com/b...union-tariffs-2024-06-12/
Vraag me nog steeds af hoe het dan gaat met auto's die al besteld zijn maar nog moeten komen. Krijgen die ook een verhoging?
De Model 3 zal toch onverkoopbaar worden als Tesla idd 20% gaat plussen. Gaat hij richting de 50k. Weg SEPP. Y heb je voor 43k.
De Model 3 zal toch onverkoopbaar worden als Tesla idd 20% gaat plussen. Gaat hij richting de 50k. Weg SEPP. Y heb je voor 43k.
[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 04-07-2024 12:46 ]
Goede vraag inderdaad. Ik ging in mijn vorige post uit van de voorraadmodellen, maar ik zie dat alle Model 3's die snel leverbaar zijn (stuk of 50 op de website) als status 'Onderweg' hebben. Misschien houden ze daar dus een slag om de arm.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:40:
Vraag me nog steeds af hoe het dan gaat met auto's die al besteld zijn maar nog moeten komen. Krijgen die ook een verhoging?
SEPP is vanaf 1 januari ook weg, dus dat maakt niet zoveel uit. Maar inderdaad, ben benieuwd. Wie weet verhuizen ze de model 3 wel naar Duitsland zoals de Model Y?Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:40:
Het is nog geen 2025 toch?Anoniem: 525104 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:48:
[...]
SEPP is vanaf 1 januari ook weg, dus dat maakt niet zoveel uit. Maar inderdaad, ben benieuwd. Wie weet verhuizen ze de model 3 wel naar Duitsland zoals de Model Y?
Ja, allemaal wat vaag. Diverse collega's hebben via LeasePlan een Model 3 - P in bestelling staan. Zou toch vreemd zijn als die ineens 20% in de plus gaan.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:46:
[...]
Goede vraag inderdaad. Ik ging in mijn vorige post uit van de voorraadmodellen, maar ik zie dat alle Model 3's die snel leverbaar zijn (stuk of 50 op de website) als status 'Onderweg' hebben. Misschien houden ze daar dus een slag om de arm.
Model word ook nog geleverd na 2025 toch?Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:51:
[...]
Het is nog geen 2025 toch?En als ik het goed begrijp kun je SEPP al aanvragen ook al komt de auto pas in 2025.
Vreemd ja, maar de kans is vrij reëelInspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Ja, allemaal wat vaag. Diverse collega's hebben via LeasePlan een Model 3 - P in bestelling staan. Zou toch vreemd zijn als die ineens 20% in de plus gaan.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 04-07-2024 12:56 ]
The EU said Tesla (TSLA.O), opens new tab may receive an individually calculated duty rate on its China-made EVs when definitive duties are imposed in November.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Ja, allemaal wat vaag. Diverse collega's hebben via LeasePlan een Model 3 - P in bestelling staan. Zou toch vreemd zijn als die ineens 20% in de plus gaan.
Wellicht kunnen ze iets doen als deel assemblage in Duitsland en dan technisch niet meer als Chinees import wordt gemerkt. Dat je chinese autos wilt weren tegen oneerlijke concurrentie is begrijpelijk maar daarmee ook EU merken als VW/BMW en westerse Tesla in de wielen rijdt. Wie heeft dit verzonnen?
[ Voor 25% gewijzigd door lighting_ op 04-07-2024 13:11 ]
Volgens mij is het zo dat de datum waarop de auto op kenteken wordt gezet en de verkoopwaarde van de auto op dat moment mede bepalend is - naast alle andere voorwaarden - of je recht hebt op SEPP.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:40:
De RVO wekt een andere indruk.Frosty__ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Volgens mij is het zo dat de datum waarop de auto op kenteken wordt gezet en de verkoopwaarde van de auto op dat moment mede bepalend is - naast alle andere voorwaarden - of je recht hebt op SEPP.
https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe
In het hoofdlijnenakkoord van het nieuw te vormen kabinet staat dat de SEPP in 2025 stopt. Is uw aanvraag in 2024 goedgekeurd, maar kunt u de auto pas in 2025 op uw naam zetten in het kentekenregister? Dit is geen probleem, u ontvangt alsnog uw subsidie.
Ik heb een M3P in bestelling staan, ben erg benieuwd hoe de LM dit gaat aanpakken.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ja. Lijkt me gek dat dit ook gaat gelden voor al bestelde auto’s. Maar goed, je weet het nooit met ze.anti elppa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Ik heb een M3P in bestelling staan, ben erg benieuwd hoe de LM dit gaat aanpakken.
Denk dat tesla helemaal niks aan duties gaat krijgen, ze krijgen toch uberhaupt geen staatssteun van China..anti elppa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Ik heb een M3P in bestelling staan, ben erg benieuwd hoe de LM dit gaat aanpakken.
Ik ben even aan het uitzoeken hoe ik de twsla granny charger op een schakelaar kan zetten. Op dit moment heb ik geen laadpaal nodig 3kw is meer dan zat. Maar ik heb ook geen manier om de lader aan en uit te zetten op de juiste tijd (off-peak of zonnestroom).
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan koppelen. Ik zag dat het geen goed idee was om een stroomsterkte er tussen te zetten, maar hoe zit het met een zigbee schakelaar, dat zou opzich toch moeten kunnen als die tot 3700wl watt rating heeft of niet?
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan koppelen. Ik zag dat het geen goed idee was om een stroomsterkte er tussen te zetten, maar hoe zit het met een zigbee schakelaar, dat zou opzich toch moeten kunnen als die tot 3700wl watt rating heeft of niet?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Klopt...lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
[...]
The EU said Tesla (TSLA.O), opens new tab may receive an individually calculated duty rate on its China-made EVs when definitive duties are imposed in November.
Wellicht kunnen ze iets doen als deel assemblage in Duitsland en dan technisch niet meer als Chinees import wordt gemerkt. Dat je chinese autos wilt weren tegen oneerlijke concurrentie is begrijpelijk maar daarmee ook EU merken als VW/BMW en westerse Tesla in de wielen rijdt. Wie heeft dit verzonnen?
De BMW iX3 is chinees...
Maar wellicht kan BMW wat productie over brengen naar EU als die importtax een te groot effect heeft.
Wat VW in China produceert en naar hier brengt is me niet bekend.
Dat de consumentenprijzen merkelijk gaan stijgen verwacht ik niet zo snel. Dat zou de markt nog meer vertragen.
BYD gaat ook in EU produceren, en ik zal niet van mijn stoel vallen als Tesla binnenkort ook M3 gaat bouwen in Berlijn, al zouden ze die auto's ook uit de VS kunnen laten komen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Simpel. De LM berekent dit gewoon door en bij prijsverhoging mag je van de koop afzien. Want je hebt een beslissing gemaakt op basis van een lager prijs. De LM cancelt dan ook de order bij Tesla.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:18:
[...]
Ja. Lijkt me gek dat dit ook gaat gelden voor al bestelde auto’s. Maar goed, je weet het nooit met ze.
Een Tesla die in China gemaakt wordt is toch een chinese auto. Waar het hoofdkantoor staat maakt in deze toch niet uit? Ze profiteren in china van dezelfde staatssteun als de andere bedrijven in china.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
[...]
The EU said Tesla (TSLA.O), opens new tab may receive an individually calculated duty rate on its China-made EVs when definitive duties are imposed in November.
Als Nio auto's gaat maken in de EU betalen ze die import heffing niet. De verschillende heffingen die de EU hanteert per bedrijf hebben volgens mij meer te maken met de mate waarin ze meewerken aan het onderzoek.
Gelijke gevallen gelijke behandeling toch?
Ik probeer "slim laden" van mij energieboer (Engie). Dat gebruikt onderhuids Jedlix. Je kunt ook je zonnepanelen opvoeren. Vandaag eerste dag, maar ik zie telkens laden voor 15m en dan schakelt hij weer uit. Terwijl de zon volop schijnt (oost, dus ochtend/middag) en ik geen andere energie verbruik.justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:21:
Ik ben even aan het uitzoeken hoe ik de twsla granny charger op een schakelaar kan zetten. Op dit moment heb ik geen laadpaal nodig 3kw is meer dan zat. Maar ik heb ook geen manier om de lader aan en uit te zetten op de juiste tijd (off-peak of zonnestroom).
Dat is de vraag of het dus ook gaat gelden voor al bestelde auto's.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:23:
[...]
Simpel. De LM berekent dit gewoon door en bij prijsverhoging mag je van de koop afzien. Want je hebt een beslissing gemaakt op basis van een lager prijs. De LM cancelt dan ook de order bij Tesla.
Ik ben er ook wel een beetje klaar mee. Half maart de BMS_a066 gekregen en de auto heeft sindsdien bij het SeC gestaan in afwachting van een nieuwe/vervangende. In de garantievoorwaarden staat dat je bij vervanging een batterij krijgt die minstens even goed is als voor het probleem optrad. In mijn geval was de range 355 km op een volle accu. Nu staat mijn auto klaar om opgehaald te worden met 70%/223 222 km bij het SeC. Dit zou slechts 318 317 km op een volle batterij betekenen. Dit kan ik toch niet accepteren?!GekkeRipper schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:10:
[...]
Nieuw of refurbished? Tesla mag ook refurbished accus plaatsen geloof ik. Heb wel eens verhalen gezien van mensen die een accu met veel meer degradatie hebben gekregen. Wat daar van waar is...?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
De douane gaat niet bij elke auto kijken of deze met of zonder bestelling geïmporteerd wordt en op basis daarvan wel of geen import heffing laten betalen? Dat zou nogal omslachtig zijn en fraude in de hand werken.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:26:
[...]
Dat is de vraag of het dus ook gaat gelden voor al bestelde auto's.
Jawel. Zo staat in de wetgeving als een product tussentijds verhoogd wordt. Ik ken iemand die tijdens Covid zijn bestelde auto heeft gecanceld omdat er minder accesoires werd geleverd dan in contract.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:26:
[...]
Dat is de vraag of het dus ook gaat gelden voor al bestelde auto's.
Wellicht is dit pas goed te duiden na 100% laden? aflezen van soc gaat bij de lfp niet goed bij halve batterij en geen laadgeschiedeniskevinjkok schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Ik ben er ook wel een beetje klaar mee. Half maart de BMS_a066 gekregen en de auto heeft sindsdien bij het SeC gestaan in afwachting van een nieuwe/vervangende. In de garantievoorwaarden staat dat je bij vervanging een batterij krijgt die minstens even goed is als voor het probleem optrad. In mijn geval was de range 355 km op een volle accu. Nu staat mijn auto klaar om opgehaald te worden met 70%/223 km bij het SeC. Dit zou slechts 318 km op een volle batterij betekenen. Dit kan ik toch niet accepteren?!![]()
Ik bedoel; of de extra import belasting ook gaat gelden voor kopers die de auto voor 5/7 besteld hebben.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:30:
[...]
Jawel. Zo staat in de wetgeving als een product tussentijds verhoogd wordt. Ik ken iemand die tijdens Covid zijn bestelde auto heeft gecanceld omdat er minder accesoires werd geleverd dan in contract.
Ik heb helaas nog een oude SR+ met NMC batterijen, dus dat zou het niet moeten zijn.Bever! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:31:
[...]
Wellicht is dit pas goed te duiden na 100% laden? aflezen van soc gaat bij de lfp niet goed bij halve batterij en geen laadgeschiedenis
Dat is natuurlijk wel mooi voor de productie in Europa, maar lijkt me niet zo eenvoudig. Er is al gedoe met de uitbreiding in Berlijn en voor zover ik heb begrepen is dat mede bedoeld om de productie van de Model Y op te schroeven en voor de nieuwe (nog aan te kondigen) goedkopere/kleinere Tesla.Anoniem: 525104 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:48:
[...]
SEPP is vanaf 1 januari ook weg, dus dat maakt niet zoveel uit. Maar inderdaad, ben benieuwd. Wie weet verhuizen ze de model 3 wel naar Duitsland zoals de Model Y?
Ik denk ook dat Tesla gezien de toestanden in Berlijn niet op stel en sprong de boel geregeld krijgt om nog een uitbreiding op korte termijn te doen.
Nee, hoewel navigatie bijna altijd aan is. Naar werk en home activeert de auto de navigatie vanzelf en naar een andere locatie activeer ik het. Blijft over het rondje om de kerk/boodschappen. Maar als knipperen vanzelf ging zou ik het ook vaker gebruiken. Even: 'rij naar de Albert Heijn aan het Europapark' is een kleine moeite.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:25:
[...]
Lijkt mij alleen logisch als de navigatie ook bij links of rechts afslaan de knipperlicht activeert
Maar activeer jij bij elke rit je navigatie?
Tesla is Amerikaans merk en we weten niet of en hoeveel Tesla aan steun ontvangt.The_Woesh schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:26:
[...]
Een Tesla die in China gemaakt wordt is toch een chinese auto. Waar het hoofdkantoor staat maakt in deze toch niet uit? Ze profiteren in china van dezelfde staatssteun als de andere bedrijven in china.
Als Nio auto's gaat maken in de EU betalen ze die import heffing niet. De verschillende heffingen die de EU hanteert per bedrijf hebben volgens mij meer te maken met de mate waarin ze meewerken aan het onderzoek.
Gelijke gevallen gelijke behandeling toch?
De EU en US import heffingen zijn puur gericht omdat Chinese EV goedkoper de markt binnen dringen. Sterker nog. Ik zou het ironische vinden als Tesla BMW/VW chinese steun ontvangen en daardoor hun eigen producten goedkoper in EU kunnen verkopen en de chinese merken niet.
denk dat het dan echt een loterij wordt, type wordt niet meer gevoerd ook. misschien kan je iets regelen voor een lr accu?kevinjkok schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:32:
[...]
Ik heb helaas nog een oude SR+ met NMC batterijen, dus dat zou het niet moeten zijn.
Dat gaat helaas in Europa niet gebeuren vanwege de typegoedkeuring enzo, in de VS wordt er ook een nieuwe LFP accu ingehangen. Het lijkt er op dat er gewoon een erg gedegradeerd pack is ingelepeld na 3,5 maand.Bever! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:35:
[...]
denk dat het dan echt een loterij wordt, type wordt niet meer gevoerd ook. misschien kan je iets regelen voor een lr accu?
Ja waaom niet?Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:32:
[...]
Ik bedoel; of de extra import belasting ook gaat gelden voor kopers die de auto voor 5/7 besteld hebben.
Ken niet douane heffing.
Maar als voor kenteken registratie het huidige prijs geldt dan is dat incl invoerrechten.
Waarom zou anders vorige maand op Tesla website staan. Koop nu en lever in juni af om prijsverhoging te vermijden?
mochten ze idd die heffingen betalen (waar het nu dus we op lijkt), dan zullen ze echt wat doen. Want anders gaat er in heel Europa geen model 3 meer verkocht worden. En dat raakt tesla heel erg hard. Dan gaan ze of weer terug naar leveren vanuit de USA (zoals voor 2020) of ze doen wat in Berlijn. Niets doen zie ik niet gebeuren.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Dat is natuurlijk wel mooi voor de productie in Europa, maar lijkt me niet zo eenvoudig. Er is al gedoe met de uitbreiding in Berlijn en voor zover ik heb begrepen is dat mede bedoeld om de productie van de Model Y op te schroeven en voor de nieuwe (nog aan te kondigen) goedkopere/kleinere Tesla.
Ik denk ook dat Tesla gezien de toestanden in Berlijn niet op stel en sprong de boel geregeld krijgt om nog een uitbreiding op korte termijn te doen.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ja Tesla ontvangt staatssteun.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:34:
[...]
Tesla is Amerikaans merk en we weten niet of en hoeveel Tesla aan steun ontvangt.
De EU en US import heffingen zijn puur gericht omdat Chinese EV goedkoper de markt binnen dringen. Sterker nog. Ik zou het ironische vinden als Tesla BMW/VW chinese steun ontvangen en daardoor hun eigen producten goedkoper in EU kunnen verkopen en de chinese merken niet.
Tesla Shanghai is een speciale economische zone gebouwd met andere belastingregels en vestigingssubsidies. De onderdelen die Tesla in China koopt, zoals accu's zijn gemaakt in china door bedrijven die ook subsidies en belastingvoordelen ontvangen omdat die beschikbaar zijn voor de hele keten.
Chinese auto's die het land verlaten profiteren van speciale auto export terminals die gebouwd worden op kosten van de chinese overheid... etc...
Overigens is dit heel normaal. In de chipindustrie zie je dat niet Europese bedrijven uit USA/Taiwan ook miljarden subsidies ontvangen om hier te gaan produceren. Het is dan niet gek als later US en Taiwan ook importheffingen gaan rekenen als die chips bij hun weer het land in gaan.
Vanuit USA is idd een optie. Want in USA krijgen de model 3 RW geen 7500 subsidie omdat de geïnstalleerde batterijen uit china komen.anti elppa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:39:
[...]
mochten ze idd die heffingen betalen (waar het nu dus we op lijkt), dan zullen ze echt wat doen. Want anders gaat er in heel Europa geen model 3 meer verkocht worden. En dat raakt tesla heel erg hard. Dan gaan ze of weer terug naar leveren vanuit de USA (zoals voor 2020) of ze doen wat in Berlijn. Niets doen zie ik niet gebeuren.
De performance versie weer wel.
[ Voor 3% gewijzigd door lighting_ op 04-07-2024 13:57 ]
Nouja klaar? Ik heb denk ik maar 1 op de 10 ritten een navigatie bestemming ingevoerd.
Model Y in Berlijn heeft batterijen van CATL?The_Woesh schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:42:
[...]
Ja Tesla ontvangt staatssteun.
Tesla Shanghai is een speciale economische zone gebouwd met andere belastingregels en vestigingssubsidies. De onderdelen die Tesla in China koopt, zoals accu's zijn gemaakt in china door bedrijven die ook subsidies en belastingvoordelen ontvangen omdat die beschikbaar zijn voor de hele keten.
Chinese auto's die het land verlaten profiteren van speciale auto export terminals die gebouwd worden op kosten van de chinese overheid... etc...
Overigens is dit heel normaal. In de chipindustrie zie je dat niet Europese bedrijven uit USA/Taiwan ook miljarden subsidies ontvangen om hier te gaan produceren. Het is dan niet gek als later US en Taiwan ook importheffingen gaan rekenen als die chips bij hun weer het land in gaan.
Is dat geen chinees bedrijf met staat steun?
In USA hebben ze daar restricties op.
Daarom krijgt de model 3 RW/LR in USA geen 7500 federale subsidie.
De Y is ook voor 90+% made in china qua onderdelen. Inclusief idd een accu van CATL/BYD. Maar dat is blijkbaar geen probleem.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:50:
[...]
Model Y in Berlijn heeft batterijen van CATL?

Alleen RWD volgens de Tesla site.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:50:
[...]
Model Y in Berlijn heeft batterijen van CATL?
Aangezien ik nog geen VIN had, heb ik de wagenparkbeheerder gevraagd om de kleur te wijzigen van de model 3 van wit naar stealth grey, aangezien die in prijs verlaagd is fingers crossed.. (levering 15 augustus)
@Anoniem: 525104
@anti elppa
@Inspired
@lighting_
Tussen het moment van bestellen en leveren van de auto kunnen er prijswijzigingen zijn. Het leasetarief wordt daarom vanaf het moment van levering van de auto vastgesteld. dit geld ook voor wegenbelasting en de bijtelling.
@anti elppa
@Inspired
@lighting_
In de offerte van Leaseplan/Ayvens staat het volgende:Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Tussen het moment van bestellen en leveren van de auto kunnen er prijswijzigingen zijn. Het leasetarief wordt daarom vanaf het moment van levering van de auto vastgesteld. dit geld ook voor wegenbelasting en de bijtelling.
[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 04-07-2024 13:57 ]
Dat is ook een optie. Krijgen we hier op het forum weer eindeloze discussies over panel gaps... of zijn in die inmiddels in de VS weer onder controle?anti elppa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:39:
[...]
mochten ze idd die heffingen betalen (waar het nu dus we op lijkt), dan zullen ze echt wat doen. Want anders gaat er in heel Europa geen model 3 meer verkocht worden. En dat raakt tesla heel erg hard. Dan gaan ze of weer terug naar leveren vanuit de USA (zoals voor 2020) of ze doen wat in Berlijn. Niets doen zie ik niet gebeuren.
Model 3 in Fremont wordt niet met giga casting gefabriceerd. Dus de kwaliteit is minder dan in China.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:58:
[...]
Dat is ook een optie. Krijgen we hier op het forum weer eindeloze discussies over panel gaps... of zijn in die inmiddels in de VS weer onder controle?
Nope! Zie nog genoeg pareltjes op Discord en Redditbilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:58:
[...]
Dat is ook een optie. Krijgen we hier op het forum weer eindeloze discussies over panel gaps... of zijn in die inmiddels in de VS weer onder controle?
Ik heb hem zonder problemen aan een Ikea Tradfri stekker gehangen. Andere optie is Tessie app. Daar kan je de laad tijden instellen.justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:21:
Kan toch ook in de Tesla app?@baddon schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:04:
[...]
Ik heb hem zonder problemen aan een Ikea Tradfri stekker gehangen. Andere optie is Tessie app. Daar kan je de laad tijden instellen.
Weet iemand hoe ik de hoogte instelling van de kofferbak klep weer ongedaan maak bij een M3H, hij staat nu te laag en even met hand omhoog doen lukt niet.
Hier iets naar boven scrollen.Ivardi schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:34:
Weet iemand hoe ik de hoogte instelling van de kofferbak klep weer ongedaan maak bij een M3H, hij staat nu te laag en even met hand omhoog doen lukt niet.
https://www.tesla.com/own...%20en%20andere%20objecten.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 04-07-2024 14:38 ]
Heb de Granny charger nog niet getest, maar voor zover ik weet gaat deze tot max 13A. Dan kom je op 3KW maximaal. Je bedrading thuis is misschien wel geschikt is voor 3KW continu. Maar als je nog een slimme (zigbee) schakelaar toevoegt aan dit circuit is dat niet aan te raden.justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:21:
De pennen in de stekker van de granny-lader van mijn Kia e-Niro werden destijds al warm bij 12A...
Ook al staat er op een slimme (zigbee) schakelaar dat 'ie 3,7KW (16A) kan schakelen is het niet de bedoeling zoveel stroom voor langere tijd door zo'n schakelaar te laten lopen. 10A is eigenijk de max en dan zit je op 2,3KW. Het laadverlies met een Granny charger zal 5-10% hoger zijn dan met een 'echte' laadpaal.
Maar eigenlijk hoort je vraag thuis in dit topic.
[ Voor 3% gewijzigd door connos op 04-07-2024 14:58 ]
Nieuw invoer tarieven gaan 5 juli in maar dan als voorlopig. Na 4 maanden (okt/nov) is het onderzoek definitief afgerond en volgen tussen China en EU nog gesprekken. Ik gok dat bij onvruchtbare resultaten de nieuwe invoerrechten per 2025 in gaan. Voor periode van 5 jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door lighting_ op 04-07-2024 14:51 ]
Misschien is dit handiger te doen via de Tesla API. Dus gewoon auto koppelen en ergens in huis een scriptje hebben draaien dat laden aan/uit zet en evt. amperage aanpast.justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:21:
Je kunt ook een CEE stekker buiten monteren en dan met 16A laden, of zelfs 32A. Dan zou je met TeslaSolarCharge kunnen gaan laden obv opwek/dynamische tarieven. TSC is een plugin voor TeslaMate. Moet je wel wat handig voor zijn.justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:21:
Hiervan dan de 32A variant bestellen. En dan zoiets bij je oprit monteren.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 04-07-2024 15:03 ]
ik bedoel meer, kan ik gewoon een zigbee schakelaar erop aansluiten? 3kw lijkt me ansich niet zoveel dat je dat niet moet kunnen aanlsuiten op een lader. In de openingspost zag ik echter een doorgebrande electrameter, maar dat lijkt me meer een probleem met een laadpaal (?!?!?)kwaazaar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:26:
[...]
Ik probeer "slim laden" van mij energieboer (Engie). Dat gebruikt onderhuids Jedlix. Je kunt ook je zonnepanelen opvoeren. Vandaag eerste dag, maar ik zie telkens laden voor 15m en dan schakelt hij weer uit. Terwijl de zon volop schijnt (oost, dus ochtend/middag) en ik geen andere energie verbruik.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik wilde de komende weken een Tesla Model Y bestellen, blijkt nu dat in België die promotie met nul % rente gestopt is ...
Komen er binnenkort nog acties?
Overigens snap ik heel die berekening op de site niet. Ik wil een auto van 55k bestellen.
Na de berekening kom ik op 52k uit. Terwijl financiële renting toch duurder moet zijn dan in 1x betalen? En daar komt nu nog eens 4% jaarlijkse rente bij.
Komen er binnenkort nog acties?
Overigens snap ik heel die berekening op de site niet. Ik wil een auto van 55k bestellen.
Na de berekening kom ik op 52k uit. Terwijl financiële renting toch duurder moet zijn dan in 1x betalen? En daar komt nu nog eens 4% jaarlijkse rente bij.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.