Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 375 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.199 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:12
Vissa66 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Rotondes zijn bij mij ook de grootste issue, ik kan er nog niet mee overweg als ik een rotonde 3 kwart neem. En helaas zit het hier VOL met rotondes. Ik ben teveel aan het zoeken en kutten. Daarnaast moet je ook nog eens precies recht op de knop drukken anders pakt hij hem niet eens. Nee, doe mij ook maar stalks. 8)
Normaal gesproken vind ik het geen probleem op de rotonde. Het gaat wel fout als ik plotseling tot de ontdekking kom dat ik toch een afslag verder moet hebben, dan ga ik echt de mist in en in mijn ogen is dat potentieel gevaarlijk. Ook als er eens iemand anders achter het stuur zit dan is het tricky. Dit soort systemen moeten gewoon gestandaardiseerd zijn, bij alle merken gelijk, net zo goed dat een claxon in het midden van het stuur moet zitten. Volledig intuïtief en gestandaardiseerd is de enige goede manier naar mijn mening. Dus wacht nog even tot Enhauto de stalks gaat leveren en dan de keuze mbt stalks maken.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:24

bert pit

asdasd

SirLenncelot schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Is dat een wens of hebben ze dat aangekondigd?
Ik heb ergens gelezen dat de Euro NCAP (sterren voor veiligheid) ook naar bediening gaat kijken. Speculatie van mij, maar als Tesla daar puntenaftrek krijgt voor het ontbreken van elementen die in elke andere auto wel zitten komen die elementen wellicht heel snel terug.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peerke 1960 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Standaard range is prima, zeker in Nederland. Naar het buitenland rijden middels de superchargers is een eitje. Het enige waar ik tegen aanloop tav de RWD is rijden met een caravan omdat de range dan maar ruim 150 km is.
Waarschijnlijk gaat de LFP accu langer mee en vertoont ie minder degeneratie.
Het verbruik met onze Rapido Club 42 met hefdak schommelde richting luxemburg tussen de 23 en 25kWh met de 2019SR+ . Dus aanvankelijk van de caravan kan het best meevallen.

Wij gaan dit jaar met de RWD Highland en caravan richting zuid Europa en dat worden stints van 130-150km tussen de laders, om zo ook nog een beetje rekening te houden met een mooie laadcurve voor korte laadstops.

Opzich goed te doen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:20
De range van mijn Y RWD is geen enkel probleem, ook niet bij langere trips. Het vermogen is wat mij betreft wel echt een nadeel. De tussensprints zijn opzich prima maar hij komt gewoon niet snel van zijn plek. Het lijkt wat in te houden in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Zoeken naar de knopjes? Man, na 1000 km weet je al niet beter. Ik zou zeggen geef het eerst een daadwerkelijke kans voordat je het meteen de grond in trapt ;)

Zit nu 2000 km de op teller en ik 'zoek' echt nooit meer naar die knopjes.

That said, ik zie wel voordelen van een Commander, maar hoe zit dat met garantie?
Bij garantie is het altijd slim om een "niet Tesla" element te verwijderen. Ik herinner met een post van iemand die geen garantie op zijn scherm kreeg omdat er een screenprotector op zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

schumi1986 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:31:
De range van mijn Y RWD is geen enkel probleem, ook niet bij langere trips. Het vermogen is wat mij betreft wel echt een nadeel. De tussensprints zijn opzich prima maar hij komt gewoon niet snel van zijn plek. Het lijkt wat in te houden in het begin.
Idem voor de M3H, die is zeker tot 30-40kmh veel tammer dan de 2019 SR+, daarboven scheelt het niet veel.

Voelt inderdaad als een power-cap maar ik denk dat het te maken heeft met de karkatersiek van de efficientiere electromotor

Ik ga aankomend weekend de twee even naast elkaar zetten en kijken hoe groot de verschillen zijn op verschillende snelheden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:32
anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
[...]

ik op mijn woon werk route dus 9x heen en 9x terug. Daarbij ook nog aardig vaak rechtdoor op een rotonde (zeker 15x heen, en 15 terug), wat ik eigenlijk ook gewoon niet te doen vind. Is gewoon wachten tot ik een fietser of wat anders kapot rijd met die knopjes op het stuur. Ik rijd namelijk hard/ vlot, heb de tijd niet om te zoeken naar die knoppen. Zelfde voor gear selector, dat moet in een fractie van een seconde gedaan zijn. Onmogelijk met het scherm. Ik ram vaak de stalk al naar boven of beneden als ik nog aardig hard ga, krijg best vaak die piep te horen dat ik dat nog niet mag doen. Zie je dat al gebeuren terwijl je nog half aan het sturen bent, met snelheid, en dan met 1 hand (en ogen) naar het scherm?
Snelweg is het niet fijner of slechter dan stalks, kan beide blind, 0 voordeel dus.
Op een rit 9 keer rotondes driekwart rond en 15 keer rotondes rechtdoor wat een verschrikkelijke route. Ik hoef normale rit maar 1 keer een rotonde driekwart en dat is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:11
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Als je het bij Tesla aankaart ligt het per definitie binnen de marge... :X

Ik denk dat Tesla pas in actie komt als het binnen de garantiebepalingen gaat vallen.

Maar het is wel een apart verloop. Ik heb een MYuit Shanghai, dec '22, 44.000 km. Het verloop is bij mij heel geleidelijk gegaan van 418 km naar nu 408 km.

Geen idee van je laadgewoontes, rijstijl (altijd max. acceleratie is ook niet goed voor de batterij). Apart als het in 1x van 411 naar 398 is versprongen. Dat zou kunnen liggen aan een publieke laadpaal die het laden steeds onderbreekt om het net te ontlasten en dat dan misschien het kalibreren niet goed kan plaatsvinden.
Ik volg de aanbevolen laadinstructies vanuit Tesla. Dus eens per week laad ik hem met m'n Tesla Wall Conector naar 100% en rij hem daarna meestal leeg tot 30/40% om het vervolgens te herhalen.
Superchargen doe ik alleen als het noodzakelijk is. Af en toe gedurende de zomermaanden als ik onderweg ben voor vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
Inspired schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Je kunt hem een paar keer leeg rijden en dan weer opladen naar 100% Kan ook BMS zijn. Verder doet Tesla sowieso niks tot je op een 307km zit.
Ik ga dit eens proberen. Leeg rijden als in tot 15/10%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

bert pit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Bij garantie is het altijd slim om een "niet Tesla" element te verwijderen. Ik herinner met een post van iemand die geen garantie op zijn scherm kreeg omdat er een screenprotector op zat.
_O- _O-

Meen je niet toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Heb je toevallig de wielconfiguratie aangepast naar 19inch? Mijn nieuwe m3h heeft met 19inch 399 range, als ik deze wijzig naar 18 inch wordt dit 438km.

Je zou ook de Tessy app kunnen gebruiken, deze kan je 14 dagen gratis proberen, je kan dan even feitelijk bekijken wat je degradatie is.

Volgens Tessy heeft mijn M3H met 500km op de klok een capaciteit van 60.1kWh
(Best een verschil met de 45.2kWh capaciteit @12.5% degradatie van mijn SR+ uit 2019)
Ik heb de wheelconfiguratie niet aangepast. Tessy is een goede suggestie. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

tim.w schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:35:
Ik heb opeens een flinke drop in range bij 100% acculading :? (Tesla M3 RWD maart 2023, 33 000 km gelopen)

Nieuw gaf hij op 100% 439km aan. Dit is enkele maanden 423km geweest, zakte de afgelopen weken naar 411km en vanochtend zag ik opeens 398km staan. Ligt dat binnen de marge of iets om bij Tesla aan te kaarten?
Het lijkt me wat hoog, maar wellicht komt dat door een van de weinige nadelen van de LFP accu: dat de range lastig vast te stellen is. Algemene tip, zet hem op %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:39:
[...]

Op een rit 9 keer rotondes driekwart rond en 15 keer rotondes rechtdoor wat een verschrikkelijke route. Ik hoef normale rit maar 1 keer een rotonde driekwart en dat is het.
Hij rijdt ook met 120km/u over een rotonde. Denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als opgediend en het allemaal wat genuanceerder ligt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01

RvV

Staat toch ook duidelijk in de handleiding?

CAUTION
Do not apply a screen protector on the touchscreen. Doing so can result in unintended inputs to the touchscreen (phantom inputs), delayed response or unresponsiveness to touches, electrostatic discharge which can damage the touchscreen, etc. Any damage caused by installing a screen protector is not covered by the warranty.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tim.w schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:41:
[...]

20% is ook prima. Dan even een paar uur laten staan zodat hij kan slapen. Dus ook geen Sentry aan. Daarna weer op 100% opladen. Dat een keer of 2/3 doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Hij rijdt ook met 120km/u over een rotonde. Denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als opgediend en het allemaal wat genuanceerder ligt.
deze niet gezien :+ ?

ik begin de post ook zelf dat het wat overdreven is ;)

Maar het aantal rotondes klopt wel hoor. En idd horror weg. Maar wel 1 zonder files. Kan ook via de snelweg, die is dan 30km langer......en ook nog eens 30min file extra. Binnendoor 0 file. Maar echt ontspannen is het niet

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 17:04
bert pit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat de Euro NCAP (sterren voor veiligheid) ook naar bediening gaat kijken. Speculatie van mij, maar als Tesla daar puntenaftrek krijgt voor het ontbreken van elementen die in elke andere auto wel zitten komen die elementen wellicht heel snel terug.
Echt?

Dus dan krijgt ook Ferrari een punten in mindering met de knipperlichtknopjes op het stuur ?
zelfs de 488 uit 2015 had al geen "stalks" meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4decWbpRme5Gpbl9cnifpePIRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WsrYXtpChG8nlbBzi5JnjVCz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

tim.w schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Yes, en dan een nacht in slaapstand laten staan (Sentry uit!) op lage SOC laten staan zodat het BMS de readings kan doen.
/edit Inspired was mij voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-07-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vraagje mijn nieuwe auto staat op een andere tesla account, ik overweeg de M3H naar mijn oude account te zetten, gaat de Spotify playlist van het account van mijn SR+ dan ook mee naar de Highland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RvV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:44:
[...]

CAUTION
Do not apply a screen protector on the touchscreen. Doing so can result in unintended inputs to the touchscreen (phantom inputs), delayed response or unresponsiveness to touches, electrostatic discharge which can damage the touchscreen, etc. Any damage caused by installing a screen protector is not covered by the warranty.
Van de mensen die een kapot touchscreen hadden in dit topic hadden allemaal volgens mij een screenprotector geïnstalleerd. De statische lading lijkt het touchscreen dus zeker te slopen.
Dus dit is zeker geen onzin.

Eigenlijk werkt die screenprotector averechts: Je probeert hem te beschermen, maar je zorgt er alleen maar voor dat je geen garantie meer hebt wanneer je inderdaad een probleem hebt.
Dus gewoon lekker zonder gebruiken en wanneer hij stuk gaat heb je garantie.

En buiten je garantie heb je ebay waar je een nieuwe kan kopen voor een lagere prijs dan bij Tesla zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
whazaaaa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Echt?

Dus dan krijgt ook Ferrari een punten in mindering met de knipperlichtknopjes op het stuur ?

[Afbeelding]
Zou Ferrari een NCAP score hebben?

Stop die speculatie maar, het is absoluut nog niet duidelijk welke vereisten er zijn voor fysieke knoppen en voor welke functie.
Maar een knop op het stuur is gewoon een fysieke knop.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:51:
[...]

deze niet gezien :+ ?

ik begin de post ook zelf dat het wat overdreven is ;)

Maar het aantal rotondes klopt wel hoor. En idd horror weg. Maar wel 1 zonder files. Kan ook via de snelweg, die is dan 30km langer......en ook nog eens 30min file extra. Binnendoor 0 file. Maar echt ontspannen is het niet
Zeker wel gezien. Niet bij de rotondes dus die trok ik even door dat 't daar ook minder zou zijn. Blijkbaar niet, dat is wel echt ruk zeg. Begin stilaan je aversie van de knoppen te snappen. Aan de andere kant met zoveel rotondes heb je het binnen 3 dagen onder de knie ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Zeker wel gezien. Niet bij de rotondes dus die trok ik even door dat 't daar ook minder zou zijn. Blijkbaar niet, dat is wel echt ruk zeg. Begin stilaan je aversie van de knoppen te snappen. Aan de andere kant met zoveel rotondes heb je het binnen 3 dagen onder de knie ;)
hahaha heb je dan wel weer een goed punt. Zit ik nog met het "probleem" dat ik ook nog in de oude M3 blijf rijden. Door elkaar gebruiken is voor mij niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Nee, dat ging om het verplaatsen van bedieningselementen naar een touch screen. De richtingaanwijzers hebben nog steeds fysieke bedieningselementen in de Highland Model 3, S en X en zullen dus geen puntenaftrek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:58
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Het verbruik met onze Rapido Club 42 met hefdak schommelde richting luxemburg tussen de 23 en 25kWh met de 2019SR+ . Dus aanvankelijk van de caravan kan het best meevallen.

Wij gaan dit jaar met de RWD Highland en caravan richting zuid Europa en dat worden stints van 130-150km tussen de laders, om zo ook nog een beetje rekening te houden met een mooie laadcurve voor korte laadstops.

Opzich goed te doen.
Reed twee weken geleden met mijn Y rwd en een Fendt 470 van 1350kg op de A28 met heftige wind/storm tegen, veel regen etc, verbruik 385 Wh/km.

Hopelijk in de zomer naar Italie wat gunstiger ;) haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

CAUTION
Die heb ik dan volledig gemist.
Ik heb er namelijk wel een Protector op zitten. Mocht er ooit iets met het scherm zijn dan eerst de protector verwijderen dus. Thanks :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15
whazaaaa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Echt?

[Afbeelding]
Nu snapten de Italianen al niet veel van electronica in een auto ;)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Psycho_Mantis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Van de mensen die een kapot touchscreen hadden in dit topic hadden allemaal volgens mij een screenprotector geïnstalleerd. De statische lading lijkt het touchscreen dus zeker te slopen.

Eigenlijk werkt die screenprotector averechts: Je probeert hem te beschermen, maar je zorgt er alleen maar voor dat je geen garantie meer hebt wanneer je inderdaad een probleem hebt.
Dus gewoon lekker zonder gebruiken en wanneer hij stuk gaat heb je garantie.

En buiten je garantie heb je ebay waar je een nieuwe kan kopen voor een lagere prijs dan bij Tesla zelf.
Oh dus eigenlijk zeg je dat ik er beter aan doe om hem gewoon in zijn geheel te verwijderen? Enige reden waarom ik hem had geïnstalleerd was bescherming en voornamelijk vingerafdrukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Oh dus eigenlijk zeg je dat ik er beter aan doe om hem gewoon in zijn geheel te verwijderen? Enige reden waarom ik hem had geïnstalleerd was bescherming en voornamelijk vingerafdrukken.
Ik heb na 5 jaar intensief gebruik van mijn M3, nog geen krasje of wat dan ook op mijn scherm. Dat hele protector idee komt nog uit de tijd van de model s en x, waarbij er af toe verkleuring zichtbaar werd door teveel zonlicht door de tijd heen. Dan werden de randen geel.
M3 heeft daar geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:02
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:58:
Vraagje mijn nieuwe auto staat op een andere tesla account, ik overweeg de M3H naar mijn oude account te zetten, gaat de Spotify playlist van het account van mijn SR+ dan ook mee naar de Highland?
Als je de Tesla spotify account van de auto gebruikt: nee.

Elke auto heeft zijn eigen account, dat is niet profielgebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:37:
[...]

Idem voor de M3H, die is zeker tot 30-40kmh veel tammer dan de 2019 SR+, daarboven scheelt het niet veel.

Voelt inderdaad als een power-cap maar ik denk dat het te maken heeft met de karkatersiek van de efficientiere electromotor

Ik ga aankomend weekend de twee even naast elkaar zetten en kijken hoe groot de verschillen zijn op verschillende snelheden.
Ben benieuwd. Mijn 2019 SR+ moet er ook uit dit jaar (jammer) en weet nog niet wat er weer komt, maar een verse M3 is zeker een optie (ondanks die stomme richtingaanwijzerknoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
[...]

CAUTION
Cover ome Elon's ass...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:56
Psycho_Mantis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:02:
[...]
[...]
Ik had toch echt een barst in mijn screenprotector omdat er een paar houten balken over de armsteun lagen en die naar voren schoven tegen het scherm aan. En vind eerlijk gezegd wel fijn, een matte protector. Geeft rustiger beeld.

Zou niet inzien waarom een screenprotector iets stuk kan maken, 80% van alle telefoons hebben zo'n ding. Volgens mij is dat meer een verhaal van Tesla om onder garantie uit te proberen te praten, wat bij het verhaal op het forum volgens mij uiteindelijk niet gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 10:18
DaCoTa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Ik had toch echt een barst in mijn screenprotector omdat er een paar houten balken over de armsteun lagen en die naar voren schoven tegen het scherm aan. En vind eerlijk gezegd wel fijn, een matte protector. Geeft rustiger beeld.

Zou niet inzien waarom een screenprotector iets stuk kan maken, 80% van alle telefoons hebben zo'n ding. Volgens mij is dat meer een verhaal van Tesla om onder garantie uit te proberen te praten, wat bij het verhaal op het forum volgens mij uiteindelijk niet gelukt is.
Ik weet wel dat ik met mijn Ali screenprotector op mn iphone regelmatig phantom kliks had, dus het kan zeker wel.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb direct een screen protector op m'n scherm geplakt en ik zweer erbij. De reflectie is eruit en ik weet dat het scherm goed blijft. Phanton clicks echt nog nooit gehad. Lease M3 uit 2019 die ik mogelijk ga overnemen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
pimk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Ben benieuwd. Mijn 2019 SR+ moet er ook uit dit jaar (jammer) en weet nog niet wat er weer komt, maar een verse M3 is zeker een optie (ondanks die stomme richtingaanwijzerknoppen)
Ik blijf er ook bij het is niet ideaal, maar na een week rijden ben ik er ook wel weer aan gewend. In vergelijking met mijn vorige auto heeft de 3 ook weer veel dingen uit handen genomen. Lees is moest nog schakelen :+

Heb het idee dat je brein nog best geherprogrammeerd kan worden. Ik was fervent gamer op de PC vroeger en zag mezelf geen shooter spelen zonder muis en keyboard. Maar na wat consoles kan ik niks meer zonder controller O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:13:
[...]

hahaha heb je dan wel weer een goed punt. Zit ik nog met het "probleem" dat ik ook nog in de oude M3 blijf rijden. Door elkaar gebruiken is voor mij niet te doen.
Dat verschil valt wel mee. Ik wissel tussen een M3H doordeweeks en een Audi A4 B8 in het weekend met koppeling, domme cruise control, 6 versnellingschakelbak, oer geventileerde stoelen/zijspiegels/stuur die ik met de hand moet verstellen dus geen memory en e10 tanken bij de Esso aangezien vrouwlief erin rijdt doordeweeks. Geef mij maar 10 rotondes driekwart op een rit ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Nieuwe update! Youtube Music kan ik iig goed gebruiken. Heeft iemand de update notice al gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
jnicolaes schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:11:
Nieuwe update! Youtube Music kan ik iig goed gebruiken. Heeft iemand de update notice al gekregen?
Nee dat duurt nog wel even ook. Hij is überhaupt nog niet echt 'gepushed' alleen nu gezien in de database.
Wellicht dat het volgende week of dit weekend begint een eerste wave. Ben wel benieuwd naar YT music in ieder geval. Kunnen mensen weer de bitrates van elke aanbieder vergelijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
still_the_same schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:29:
Iemand hier die de FSD optie heeft gekocht bij zijn tesla? Zo ja, kan je mij een PB bericht sturen?
FSD is niet toegestaan in de EU om te gebruiken dus nutteloze aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:20
schumi1986 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:57:
Zou er ooit nog een soort van weersverwachting/buienradar integratie komen? Dat zou echt fantastisch zijn. Onderweg een beetje op de hoogte blijven van de kans op neerslag..
Hee dat was een wens van mij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVWfS5QD4kgFa6Mo0Uvg6cUj3GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuc2L69FdGb2wRvJSQxlCnzR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Dat verschil valt wel mee. Ik wissel tussen een M3H doordeweeks en een Audi A4 B8 in het weekend met koppeling, domme cruise control, 6 versnellingschakelbak, oer geventileerde stoelen/zijspiegels/stuur die ik met de hand moet verstellen dus geen memory en e10 tanken bij de Esso aangezien vrouwlief erin rijdt doordeweeks. Geef mij maar 10 rotondes driekwart op een rit ;-).
hahaha snap ik. bij mij is de andere straks de M3LR acc boost uit 2019 waar ik nu in rond rijd. ik mis dus dan vooral het stokken verhaal. REst is bijna hetzelfde (nouja, nieuwe is veel beter natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:45
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:14:
[...]
... says who ? Niet dat ik in de FSD zou geïnteresseerd zijn. Maar als je die niet zou mogen gebruiken in de EU, dan zou die denk ik toch ook niet mogen verkocht worden ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
flupp schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:51:
[...]

... says who ? Niet dat ik in de FSD zou geïnteresseerd zijn. Maar als je die niet zou mogen gebruiken in de EU, dan zou die denk ik toch ook niet mogen verkocht worden ?
Het doet gewoon bijna niets hier. Het kan stoppen voor een verkeerslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:52

Sebazzz

3dp

mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Ik dacht dat normale autopilot dat buiten Europa ook kon.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:21

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Opzich goed te doen.
Mijn caravan is wat groter, zwaarder en heeft een cw waarde van een zeecontainer. 30 kWh is heel gunstig. Haal ik alleen bij 80-90 km per uur, achter een vrachtwagen. @revolution-nl , laat na je vakantie ff weten hoe de reis naar het zuiden met caravan bevallen is. Dit jaar blijf ik in ons kikkerland, volgend jaar waarschijnlijk niet.
Groeten, Peter

[ Voor 11% gewijzigd door peerke 1960 op 03-07-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
M’n Tesla M3 Highland heeft 2 dagen bij Tesla gestaan vanwege een hinderlijke trilling / laag bromgeluid achter tijdens het rijden. Zeer duidelijk merkbaar vanaf 90 KM/h tot zo’n 110 KM/h. Daaronder vrijwel niet. Ik vermoedde dat de trilling werd veroorzaakt door de banden en Tesla heeft daarom de banden gebalanceerd middels Road Force apparaat. Helaas is de trilling daar niet minder van geworden. Tesla wimpelt het nu af als ‘normal vehicle behavior’, terwijl het in bijv. de leenauto zeker niet merkbaar was.

Iemand een idee waardoor dit wordt veroorzaakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Nee, dat ging om het verplaatsen van bedieningselementen naar een touch screen. De richtingaanwijzers hebben nog steeds fysieke bedieningselementen in de Highland Model 3, S en X en zullen dus geen puntenaftrek krijgen.
Ik heb het nog even nagezocht, dit is wat ik gelezen heb::

Richard Schram, technisch directeur van Euro NCAP, zegt het zo: “Euro NCAP gaat inderdaad autofabrikanten stimuleren om fysieke, eenvoudige en tastbare bedieningsorganen te gebruiken voor de belangrijkste rijfuncties als ruitenwissers, alarmlichten en richtingaanwijzers.” De afwezigheid hiervan zou een vijfsterrenscore onmogelijk maken, maar eerlijk is eerlijk: bij 99 procent van alle auto’s zijn deze functies ook nog altijd met knoppen en schakelaars te bedienen. In het geval van alarmlichten is dat zelfs verplicht en de enige uitzondering op het gebied van richtingaanwijzers die we kunnen bedenken, is Tesla. Dat gebruikt in haar laatste modellen digitale touch-knopjes op het stuur voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers. Dat is nog geen touchscreen, maar voldoet ook niet aan de 'makkelijk te bedienen'-eis.
Link naar het hele artikel: https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Richard Schram, technisch directeur van Euro NCAP, zegt het zo: “Euro NCAP gaat inderdaad autofabrikanten stimuleren om fysieke, eenvoudige en tastbare bedieningsorganen te gebruiken voor de belangrijkste rijfuncties als ruitenwissers, alarmlichten en richtingaanwijzers.” De afwezigheid hiervan zou een vijfsterrenscore onmogelijk maken, maar eerlijk is eerlijk: bij 99 procent van alle auto’s zijn deze functies ook nog altijd met knoppen en schakelaars te bedienen. In het geval van alarmlichten is dat zelfs verplicht en de enige uitzondering op het gebied van richtingaanwijzers die we kunnen bedenken, is Tesla. Dat gebruikt in haar laatste modellen digitale touch-knopjes op het stuur voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers. Dat is nog geen touchscreen, maar voldoet ook niet aan de 'makkelijk te bedienen'-eis.
Link naar het hele artikel: https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
OK dank voor de toelichting. Ben benieuwd hoe Tesla hier dan mee om gaat als dit werkelijk wordt ingevoerd. Het is overigens te kort door de bocht om te stellen dat de knopjes niet 'makkelijk te bedienen' zijn. Dat geldt eigenlijk alleen (voor zover ik de discussie hier zie) over de situatie op een rotonde 1/2 of 3/4 nemen. Bij een baanwissel op de snelweg is het minstens net zo makkelijk te bedienen als een stalk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Mooi hoor dat weerbericht, kunnen de ruitenwissers alvast voorgeprogrammeerd worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:16
Jerry- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:37:
M’n Tesla M3 Highland heeft 2 dagen bij Tesla gestaan vanwege een hinderlijke trilling / laag bromgeluid achter tijdens het rijden. Zeer duidelijk merkbaar vanaf 90 KM/h tot zo’n 110 KM/h. Daaronder vrijwel niet. Ik vermoedde dat de trilling werd veroorzaakt door de banden en Tesla heeft daarom de banden gebalanceerd middels Road Force apparaat. Helaas is de trilling daar niet minder van geworden. Tesla wimpelt het nu af als ‘normal vehicle behavior’, terwijl het in bijv. de leenauto zeker niet merkbaar was.

Ik heb vandaag ook een afspraak gemaakt met de SEC voor een vergelijkbaar probleem. Ik merkte op de snelweg bij snelheden tussen 120 en 165 km/u dat de auto heftig trilt (lijkt zelfs licht te schudden!) De piek is rond 135km/u, onder de 120 nagenoeg niet merkbaar en boven de 165 fors minder vibraties.

Ben benieuwd waar dit aan ligt. Ik heb op Reddit weleens gelezen dat mensen soortgelijke problemen hadden waarbij bleek dat de foam in 1 van de banden los was gekomen…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry-
Barse87 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Ik heb vandaag ook een afspraak gemaakt met de SEC voor een vergelijkbaar probleem. Ik merkte op de snelweg bij snelheden tussen 120 en 165 km/u dat de auto heftig trilt (lijkt zelfs licht te schudden!) De piek is rond 135km/u, onder de 120 nagenoeg niet merkbaar en boven de 165 fors minder vibraties.

Ben benieuwd waar dit aan ligt. Ik heb op Reddit weleens gelezen dat mensen soortgelijke problemen hadden waarbij bleek dat de foam in 1 van de banden los was gekomen…
Bij die snelheden valt het bij mij maar minimaal op. Heb je er ook last van bij stevig optrekken? Ik heb zelf bijna het vermoeden dat het in de aandrijflijn ligt en het niets met de banden te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Jerry- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:37:

Bij mij hebben ze de banden vervangen. Hierna is het veel minder, maar niet volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Jerry- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Bij die snelheden valt het bij mij maar minimaal op. Heb je er ook last van bij stevig optrekken? Ik heb zelf bijna het vermoeden dat het in de aandrijflijn ligt en het niets met de banden te maken heeft.
Ik heb zelf een RWD, ik vraag me af of AWD versies het ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:58:
[...]

En een stopbord :)

Maar volgens mij is het nog irritant ook. Ik heb wel eens filmpje opgezocht over de werking, maar je moet dus bij elk verkeerslicht bevestigen of hij inderdaad groen is anders stopt de auto.
Dat is die 3700 euro extra bovenop EAP niet waard voor slechts 1 functie. (Die volgens mij nog irritant is ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:16
Jerry- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Nee bij vlot optrekken geen trillingen

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

De brom in het interieur waar @NiroNiro ook melding van maakte dd 22 mei, is idd de temperatuur sensor voor het interieur. Bij mij vervangen. Geluid is nu een stuk minder maar niet weg. Ook op reddit is hier meding van gemaakt. Zie hieronder

Verified that there is some noise underneath the screen, this is because the interior temp sensor has a small ventilator. The one that was installed made a bit so much noise. Replaced it and verified that noise is a bit less. But it cant be completely gone.
Correctie: Sensor - Cabin Temperature (Remove & Replace) - Remove and Replace
Vervangen/toegevoegde onderdelen
CABIN TEMPERATURE SENSOR- FAN DRIVEN (1494715-00-D) Type betaling: Basic Vehicle Limited Warranty

[ Voor 4% gewijzigd door peerke 1960 op 03-07-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
bert pit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Richard Schram, technisch directeur van Euro NCAP, zegt het zo: “...
... zelfs verplicht en de enige uitzondering op het gebied van richtingaanwijzers die we kunnen bedenken, is Tesla. Dat gebruikt in haar laatste modellen digitale touch-knopjes op het stuur voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers. Dat is nog geen touchscreen, maar voldoet ook niet aan de 'makkelijk te bedienen'-eis.

Er is nog hoop dat die verdwenen stalks, een botte besparing, dus nog ooit terugkomen ? Ik vind die opmerking en stellingname heel terecht. Kudos :*)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
flupp schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:51:
[...]

In USA hebben veel kopers het genomen als hoop dat het kwam maar dat was al 8 jaar geleden en geen gebruik van kunnen maken. Dus betaald en niet mee kunnen doen wat ze verwacht hadden.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:54:
[...]

En een stopbord :)

Maar volgens mij is het nog irritant ook. Ik heb wel eens filmpje opgezocht over de werking, maar je moet dus bij elk verkeerslicht bevestigen of hij inderdaad groen is anders stopt de auto.
Dat is die 3700 euro extra bovenop EAP niet waard voor slechts 1 functie. (Die volgens mij nog irritant is ook)
En je velgen gaan eraan want kan in bochten niet goed met een stoep omgaan. Laatst was er een trial van een maand $99 per maand in abonnementvsvorm om fsd te gebruiken. Gewoon daarop wachten als je het wil proberen en niet als optie nemen bij het samenstellen van je auto. Het is software die je altijd nog aan kan zetten. Maar het is ook maar level2 autonoom en was level4 niet de maatstaf om autonoom te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry-
peerke 1960 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:00:
De brom in het interieur waar @NiroNiro ook melding van maakte dd 22 mei, is idd de temperatuur sensor voor het interieur. Bij mij vervangen. Geluid is nu een stuk minder maar niet weg. Ook op reddit is hier meding van gemaakt. Zie hieronder

Verified that there is some noise underneath the screen, this is because the interior temp sensor has a small ventilator. The one that was installed made a bit so much noise. Replaced it and verified that noise is a bit less. But it cant be completely gone.
CABIN TEMPERATURE SENSOR- FAN DRIVEN (1494715-00-D) Type betaling: Basic Vehicle Limited Warranty
Dit is hier ook recent gefixt. Ze gaven bij mij onderstaande aan:

Test drove vehicle to confirm customers complaint. Confirmed. Removed
phone dock and performed second test drive. No noise present. Added
NVH foam padding to top of phone dock and re-installed. No noise
present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:12
Is het draagarm probleem opgelost bij de 2021 versie? Ik kan het nergens terugvinden. Ga morgen waarschijnlijk eentje aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peerke 1960 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:33:
[...]

Mijn caravan is wat groter, zwaarder en heeft een cw waarde van een zeecontainer. 30 kWh is heel gunstig. Haal ik alleen bij 80-90 km per uur, achter een vrachtwagen. @revolution-nl , laat na je vakantie ff weten hoe de reis naar het zuiden met caravan bevallen is. Dit jaar blijf ik in ons kikkerland, volgend jaar waarschijnlijk niet.
Groeten, Peter
Ga ik zeker doen! Ben ook heel benieuwd hoe het gaat bevallen, zeker omdat wij weg gaan in een drukke periode, en de laaddrukte bij snelladers die iedere zomervakantie toeneemt en ook steeds meer Nederlands op het idee komen om electrisch met de caravan /vouwwagen op vakantie te gaan terwijl de laadstations daar amper op zijn ingericht,

Er moeten echten meer FastNed opstellingen komen

Met de combi op weg naar Luxemburg, waarbij ik nog bijna zonder prik stond in Belgie omdat ik bij mijn laadstop /range calculatie geen rekening had gehouden met het verbruik berg op en het feit dat de snellader bovenaan de berg was :D, ik vond de boort computer al zo pessimistisch 8)7 . Gelukkig kwam ik met 1% aan :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CpKdZUQ.jpeg

De highland heeft 15kWh meer beschikbare capaciteit dus dat geeft sowieso wat extra rust.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 03-07-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:16:
[...]
In USA hebben veel kopers het genomen als hoop dat het kwam maar dat was al 8 jaar geleden en geen gebruik van kunnen maken. Dus betaald en niet mee kunnen doen wat ze verwacht hadden.
Jaja, maar mijn vraag ging 'm niet over hoe (on)bruikbaar FSD dan wel niet is. Mijn vraag ging 'm over "waarom is het verboden om te gebruiken" (wat jij eerder beweerde) ?

Want mij hoef je niet uit te leggen dat FSD zo goed als nutteloos is bij ons. Maar waarom zou je 'm niet mógen gebruiken ? Indien je 'm niet zou mogen gebruiken, dan zouden ze 'm toch niet mogen verkopen ?

Ik kan overigens een mooi voorbeeldje geven waarmee Tesla alvast aan de slag kan om FSD een klein beetje bug-vrijer te maken. Je wil er de video niet van zien. Belachelijk. En reproduceerbaar (helaas). Bagger, die FSD. Maar dat je 'm niet zou mógen gebruiken, dat weet ik nu nog zo zeker niet :/

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieDG
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 16:41
Ik moet binnenkort naar Italië met mijn nieuwe m3 rwd. Het valt me op dat de navigatie van tesla aangeeft dat ik twee keer 60 minuten moet laden onderweg in Duitsland.
Dat lijkt mij minder efficiënt aangezien de laadsnelheid boven de 80% veel lager wordt. Daarnaast zou de auto toch iets sneller moeten kunnen laden? In max 30 min vol?
Als ik dezelfde route met abpr maak dan is die ook een stuk korter.

Wat zijn jullie ervaringen?

Kloppen die laadtijden altijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobbieDG schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:17:
Ik moet binnenkort naar Italië met mijn nieuwe m3 rwd. Het valt me op dat de navigatie van tesla aangeeft dat ik twee keer 60 minuten moet laden onderweg in Duitsland.
Dat lijkt mij minder efficiënt aangezien de laadsnelheid boven de 80% veel lager wordt. Daarnaast zou de auto toch iets sneller moeten kunnen laden? In max 30 min vol?

De Tesla navi is niet meer wat het geweest is qua berekeningen imho. Er komen steeds meer laders dus een uur laden is gewoon verre van efficient. Op lange ritten ga ik van ABRP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
flupp schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:09:
[...]
Jaja, maar mijn vraag ging 'm niet over hoe (on)bruikbaar FSD dan wel niet is. Mijn vraag ging 'm over "waarom is het verboden om te gebruiken" (wat jij eerder beweerde) ?[...]
Europese regelgeving staat het Tesla niet toe FSD in de huidige staat hier te verkopen. Ze verkopen dus ook alleen maar twee losse dingen en een hoop beloftes. De FSD zoals je die in de VS en op YouTube ziet gaat hier echt de komende 2 jaar niet kopen. Ik verwacht zelfs de komende 5 jaar niet.
[...]
Want mij hoef je niet uit te leggen dat FSD zo goed als nutteloos is bij ons. Maar waarom zou je 'm niet mógen gebruiken ? Indien je 'm niet zou mogen gebruiken, dan zouden ze 'm toch niet mogen verkopen ? [...]
Het is een rare vraag. Je kan FSD niet gebruiken, want Tesla mag het niet verkopen. Daarom ook dat ze het steevast hebben over "Full Self-Driving Capability". Mogelijkheid tot FSD dus. Een hoop beloftes verkopen ze en "Verkeerslicht- en stopbordherkenning".
[...] Bagger, die FSD. Maar dat je 'm niet zou mógen gebruiken, dat weet ik nu nog zo zeker niet :/
Je kán hem niet eens gebuiken in de EU. Er is geen FSD hier. Die gaat er de komende jaren ook echt niet komen. FSD zoals die in de VS rondrijdt gaat de komende jaren hier geen goedkeuring krijgen. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Caelorum schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Europese regelgeving staat het Tesla niet toe FSD in de huidige staat hier te verkopen. Ze verkopen dus ook alleen maar twee losse dingen en een hoop beloftes. De FSD zoals je die in de VS en op YouTube ziet gaat hier echt de komende 2 jaar niet kopen. Ik verwacht zelfs de komende 5 jaar niet.
[...]
Het is een rare vraag. Je kan FSD niet gebruiken, want Tesla mag het niet verkopen. Daarom ook dat ze het steevast hebben over "Full Self-Driving Capability". Mogelijkheid tot FSD dus. Een hoop beloftes verkopen ze en "Verkeerslicht- en stopbordherkenning".
[...]
Je kán hem niet eens gebuiken in de EU. Er is geen FSD hier. Die gaat er de komende jaren ook echt niet komen. FSD zoals die in de VS rondrijdt gaat de komende jaren hier geen goedkeuring krijgen. Zo simpel is het.
Ik dacht dat die optie van pakweg 8000€ "FSD" heette. Niet, dus.

Dat het hier maw niét te gebruiken is ? Goed zo ! Je hebt mij zopas gerustgesteld ! 8)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
flupp schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:09:
[...]

Jaja, maar mijn vraag ging 'm niet over hoe (on)bruikbaar FSD dan wel niet is. Mijn vraag ging 'm over "waarom is het verboden om te gebruiken" (wat jij eerder beweerde) ?

Want mij hoef je niet uit te leggen dat FSD zo goed als nutteloos is bij ons. Maar waarom zou je 'm niet mógen gebruiken ? Indien je 'm niet zou mogen gebruiken, dan zouden ze 'm toch niet mogen verkopen ?

Ik kan overigens een mooi voorbeeldje geven waarmee Tesla alvast aan de slag kan om FSD een klein beetje bug-vrijer te maken. Je wil er de video niet van zien. Belachelijk. En reproduceerbaar (helaas). Bagger, die FSD. Maar dat je 'm niet zou mógen gebruiken, dat weet ik nu nog zo zeker niet :/
Zo lees ik de laatste alinea.

https://www.autovisie.nl/...eer-gevaarlijk-rijgedrag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online

Ik ben net terug uit Noorwegen met mijn M3H RWD.

Heb je de route in de app of in de auto gepland?

Tijdens mijn reis kwam ik meestal met 15% aan bij een eerste bepaling door de autonavigatie van 10%.

De Tesla app maakt er een rommeltje van.

Met 30 minuten kwam ik wel van 15 naar 85 a 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Ik ben net terug uit Noorwegen met mijn M3H RWD.

Heb je de route in de app of in de auto gepland?

Tijdens mijn reis kwam ik meestal met 15% aan bij een eerste bepaling door de autonavigatie van 10%.

De Tesla app maakt er een rommeltje van.

Met 30 minuten kwam ik wel van 15 naar 85 a 90%
Lange ritten gebruik ik ABRP met wat ninja calculaties en maatwerk tussendoor, de Tesla navigatie is anno 2024 gewoon niet heel prettig als je optimaal wil reizen en ook bij andere aanbieders wilt laden. Daarnaast kan je ook niet instellen wat je arrivel SoC moet zijn en tot hoever je wilt laden. De tesla navi is makkelijk non-tech mensen die niet willen nadenken ontzorgt willen worden, voor de gemiddelde tweaker...

Alles wat je boven de 10% aankomt en later vertrekt dan 60-70% is best wat reistijd verlies,

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 03-07-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:46:
[...]

Lange ritten gebruik ik ABRP met wat ninja calculaties en maatwerk tussendoor, de Tesla navigatie is anno 2024 gewoon niet heel prettig als je optimaal wil reizen en ook bij andere aanbieders wilt laden. Daarnaast kan je ook niet instellen wat je arrivel SoC moet zijn en tot hoever je wilt laden. De tesla navi is makkelijk non-tech mensen die niet willen nadenken ontzorgt willen worden, voor de gemiddelde tweaker...

Alles wat je boven de 10% aankomt en later vertrekt dan 60-70% is best wat reistijd verlies,
Ik vond ABRP er juist vaak naast zitten. Naar Noorwegen via Denemarken en Zweden vond ik de Superchargers juist fijn. Mede door de locaties bij restaurants of supermarkt.

Ook de prijs is eigenlijk altijd het meest gunstig.
Ik rijd de auto privé, dus kijk daar wel naar.
Dat het 5 minuten extra rijden is (als dat het al was) vind ik niet erg.

Wij gebruikten de stops voor een boodschap / lunch en even de benen strekken. Dan zijn 25 minuten zo voorbij.

Ik was zeer tevreden over de stops van de Tesla navigatie.

Uiteraard heb je met ABRP wel een beetje "gevoel" bij hoe de route gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mjvdzwet op 03-07-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:53:
[...]

Ik vond ABRP er juist vaak naast zitten. Naar Noorwegen via Denemarken en Zweden vond ik de Superchargers juist fijn. Mede door de locaties bij restaurants of supermarkt.

Ook de prijs is eigenlijk altijd het meest gunstig.
Ik rijd de auto privé, dus kijk daar wel naar.
Dat het 5 minuten extra rijden is (als dat het al was) vind ik niet erg.

Wij gebruikten de stops voor een boodschap / lunch en even de benen strekken. Dan zijn 25 minuten zo voorbij.

Ik was zeer tevreden over de stops van de Tesla navigatie.

Uiteraard heb je met ABRP wel een beetje "gevoel" bij hoe de route gaat zijn.
? Met ABRP kun je toch ook gewoon SuCs gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Zeker maar dan moet je iets doen. Anders rekent de auto 't gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Uiteraard, maar in de praktijk kwam ik veel zuiniger uit dan ABRP dacht. Ondanks het instellen van de juiste auto en het tweaken van de verbruikswaarden.

ABRP gaf bijvoorbeeld 2 laadstops aan, terwijl ik yet uiteindelijk met 1 af kon tijdens een rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:03:
[...]

Uiteraard, maar in de praktijk kwam ik veel zuiniger uit dan ABRP dacht. Ondanks het instellen van de juiste auto en het tweaken van de verbruikswaarden.

ABRP gaf bijvoorbeeld 2 laadstops aan, terwijl ik yet uiteindelijk met 1 af kon tijdens een rit.
Je kunt bij ABRP ook nog spelen met "veel korte stops" en "weinig lange stops", gaf/geeft dat nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:03:
[...]

Doorgaans moet je juist niet tweaken, ABRP zit prima qua verbruik. Tesla zal gewoon minder vaak maar langer stoppen. Als je dat fijn vindt is het helemaal prima. Ik stop liever vaker en korter. Overigens heb ik het dan over ritten van 1000km+. Een rit met 1 stop vind ik persoonlijk geen lange rit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Je kunt bij ABRP ook nog spelen met "veel korte stops" en "weinig lange stops", gaf/geeft dat nog verschil?
Niet voor het verbruik, uiteraard wel voor planning van stops.
Het liefst kom je met 10% aan, dat voelt prettig en met 25 minuten heb je ook efficiënt en met plas/strekpauze bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:06:
[...]

Doorgaans moet je juist niet tweaken, ABRP zit prima qua verbruik. Tesla zal gewoon minder vaak maar langer stoppen. Als je dat fijn vindt is het helemaal prima. Ik stop liever vaker en korter. Overigens heb ik het dan over ritten van 1000km+. Een rit met 1 stop vind ik persoonlijk geen lange rit. :)
Het was een etappe van 625km snelweg in een rondreis.

Zelf vind ik 2:30 / 2:45 rijden een mooie etappe tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 21:43
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Er zijn mensen die FSD aangeschaft hebben, daar richt ik me op.

Het blijft me verbazen dat er mensen blijven reageren dat het een nutteloze aankoop is. Terwijl ik dat erken. Toch zijn er mensen die het gekocht hebben en daar heb ik een vraag aan... Echter, als ik dat hier op het forum vraag krijg ik alleen maar mensen die zeggen dat het stom is, nutteloos is, etc, etc.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wanneer toch blijkt dat ik (ver) boven de 10% aankom dan voer ik gewoon de snelheid wat verder op zodat ik alsnog met 10% aankom, meestal lukt dat aardig.

Of je stint met hoge snelheid beginnen en snelheid laten zakken als je het niet dreigt te halen. Dat laatste werkt minder goed in het scenario met caravan

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zie dat de M3 nu ook in quicksilver te bestellen is, zag het hier nog niet gemeld (met de zoekfunctie, kan geen 100den pagina's doorbladeren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpfLNYxVTobjxTsH_6OvSb_rn4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8KgwYBJB18qXQ3JtXyGmMgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8bC-hB2otMNWoPbZCPY6LjF2KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOAyVxOBPazkQqdSJySDYfl4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 03-07-2024 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-05 22:21
Eindelijk de autopark feature geprobeerd en met file parkeren ben ik meer dan tevree. Ongeveer 5cm van de stoep en alle keren in 1x steken op z'n plek. Vind file parkeren altijd wat vervelender dus ik denk dat ik deze functie wel wat vaker ga gebruiken :)

Haaks vind ik nog wat te traag dus daar is het voor mij nog steeds efficienter om hem er zelf in zetten :X

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat smart summon wordt geïntroduceerd in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
still_the_same schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:12:
[...]
Er zijn mensen die FSD aangeschaft hebben, daar richt ik me op.

Het blijft me verbazen dat er mensen blijven reageren dat het een nutteloze aankoop is. Terwijl ik dat erken. Toch zijn er mensen die het gekocht hebben en daar heb ik een vraag aan... Echter, als ik dat hier op het forum vraag krijg ik alleen maar mensen die zeggen dat het stom is, nutteloos is, etc, etc.. 8)7
Ze zullen er vast wel zijn, maar ik verwacht (vrijwel) niemand hier in dit topic. Het is al jaren bekend dat het een wassen neus is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
mitsumark schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:30:
Ik zie dat de M3 nu ook in quicksilver te bestellen is, zag het hier nog niet gemeld (met de zoekfunctie, kan geen 100den pagina's doorbladeren).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nee dat was gisteren nog niet. Ook wel erg dik zeg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 16:32
Zo, Leaseplan/Ayvens stuurt al een mail uit om de M3 2019’s te slijten aan het eind van het jaar.
Dit zijn de prijzen, incl. BTW voor particulier als je deze wilt overnemen. Zelf twijfel ik nog, in mijn geval moet hij €19.900 gaan kosten (+/- 160K KM eind december). Het zou een 2de auto worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTJhF7dXeOu5_9uajRdd0FvQRWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K5fgtpvETv8TgMw0RN7f5X4a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• go2go2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 15:07
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:46:
[...]

ABRP is ideaal om de reis te plannen. Je kan op superchargers zoeken en dan de reis tweaken. Wil je langer rijden dan selecteer je een volgende charger en laat herberekenen. Wil je langer of korter laden dan pas je laadtijd of laadprocent aan. Op google kan je dan nog even kijken wat de faciliteiten zijn van de betreffende lader.
Op deze manier pas nog van Oostenrijk naar België gereden. Stops gepland in Woringen, Murr en Pfalzfeld. Het was de eerste reis met de Y awd, een geweldige reisauto.

De navigatie van Tesla bij files was minder. Gelukkig was er de back up van Waze op de smartphone. Bij file in Aachen wou Tesla mij van de autostrade halen waardoor de reistijd met een half uur verlengde?! Dan blijkt Waze toch de veel betere optie. Ook met het aangeven van de max snelheid bleek Waze veel correcter.

Maar, ik onthoud vooral dat de model y in combinatie met superchargers, voorbereid met ABRP gezorgd heeft voor een relaxte reiservaring.

En waarschijnlijk weet iedereen dit al, de info van de supercharger vind je door op de kaart op de supercharger te klikken. Dit is vb. nodig om de code van de lounge van de superchargerlocatie te vinden (Woringen). Dit wist ik zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
-Muncky- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:06:
Zo, Leaseplan/Ayvens stuurt al een mail uit om de M3 2019’s te slijten aan het eind van het jaar.
Dit zijn de prijzen, incl. BTW voor particulier als je deze wilt overnemen. Zelf twijfel ik nog, in mijn geval moet hij €19.900 gaan kosten (+/- 160K KM eind december). Het zou een 2de auto worden.

[Afbeelding]
mooie prijzen. Ik zit ook op een prijs te wachten van ayvens. Hier zou het ook 2e auto worden. Staat nu 113k op. Nog kleine 3 maanden te gaan. 120k ga ik niet halen gok ik

[ Voor 7% gewijzigd door anti elppa op 04-07-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
peerke 1960 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:00:

Goed om te lezen dat m'n speurwerk wat heeft opgeleverd. Mijne gaat maandag heen, we gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:06:
[...]

Doe je dan steeds de volgende lader op de route kiezen zodat de auto gaat voorverwarmen? Of stuur je de hele route alvast naar de auto? Heb dat laatst gedaan maar kwam erachter dat je dus in de Tesla navi de lader moet selecteren uit de lijst of op de kaart. Op naam gaat die helaas niet voorverwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:58
NiroNiro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:27:
[...]

Doe je dan steeds de volgende lader op de route kiezen zodat de auto gaat voorverwarmen? Of stuur je de hele route alvast naar de auto? Heb dat laatst gedaan maar kwam erachter dat je dus in de Tesla navi de lader moet selecteren uit de lijst of op de kaart. Op naam gaat die helaas niet voorverwarmen...
S3XY button?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14

Is dit wat de app aan geeft, of wat je in de auto ziet?

In de auto is het wel eens anders, en een stuk beter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Ga ik zeker doen! Ben ook heel benieuwd hoe het gaat bevallen, zeker omdat wij weg gaan in een drukke periode, en de laaddrukte bij snelladers die iedere zomervakantie toeneemt en ook steeds meer Nederlands op het idee komen om electrisch met de caravan /vouwwagen op vakantie te gaan terwijl de laadstations daar amper op zijn ingericht,

Er moeten echten meer FastNed opstellingen komen

Met de combi op weg naar Luxemburg,
Mooie combi!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiroNiro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:27:
[...]

Ik navigeer steeds naar de volgende SuC. Moet je idd wel de SuC locatie echt selecteren. Overigens rij ik alleen in de zomer lange ritten. Dus voorverwarmen is alleen bij de eerste stop ndig doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 08:53
mitsumark schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel fraai! Betekend dit dan ook dat de(ze) M3 uit Berlijn komt? Want voor zover ik het heb begrepen is de kleur Quicksilver enkel daar nog te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Ik navigeer steeds naar de volgende SuC. Moet je idd wel de SuC locatie echt selecteren. Overigens rij ik alleen in de zomer lange ritten. Dus voorverwarmen is alleen bij de eerste stop ndig doorgaans.
True true, na de eerste snellaadsessie blijft de accu idd op temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frosty__ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:43:
[...]

Heel fraai! Betekend dit dan ook dat de(ze) M3 uit Berlijn komt? Want voor zover ik het heb begrepen is de kleur Quicksilver enkel daar nog te produceren.
Lijkt me niet. In China is hij ook te bestellen op de Y en de 3. Dus zal nog gewoon uit China komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 08:53
Weet iemand al iets meer over wat de impact voor Tesla is voor de importheffing voor Chinese auto's (of auto's in China geproduceerd?). Ik heb wel gezocht en afgelopen week met Tesla gebeld maar het blijft in nevelen gehuld.
Ik las wel dat er een delegatie vanuit de EU naar Tesla in China is geweest. Op de website van Tesla is de melding verdwenen en staan de "normale" prijzen genoemd. Maar verder niet echt recente berichtgeving. Mogelijk vandaag meer info, want 4 juli, maar misschien dat iemand hier al meer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Het zou toch vanaf vandaag ingaan? Misschien de prijze op de website checken?
Pagina: 1 ... 375 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: