Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 374 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.975 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:41
T-Blizzard schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Puberen? dan is het wel lekker even tot rust te komen in een Tesla :+ :+
Zeker weten! :+

Totdat we eind deze maand op vakantie gaan. De oudste heeft ook al een tijdje een vriendin en die gaat ook mee, dus dan zit ik de hele reis met 3 pubers op de achterbank :o

Dat wordt trouwens de eerste lange reis met de MY, dus ben benieuwd. Eindbestemming is Costa Blanca, Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:36
jaapsander schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:56:
Ondertussen ben ik toe aan het 3e setje zomerbanden van mijn Model 3 (LR 2019 18'). Heb hiervoor 2x een setje Pilot Sport 4s gebruikt en ben daar tevreden over (maar heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal). Wat ik vooral belangrijk aan een band is rolgeluid, slijtvastheid, rolweerstand en grip op nat wegdek. Wegligging is mooi meegenomen, maar ik zoek eigenlijk nooit de grenzen op.

Wat zijn nu de meest interessante zomerbanden (ik heb een setje winterbanden in de schuur liggen voor wintersport) voor de Model 3 18'?
De Pilot Sport 4S (let op de S) is de meest sportieve zomerband voor normaal weggebruik die je kunt kopen. Daar staan de eerste drie punten die je noemt op de laatste plaats bij de ontwikkeling van de band. Vreemd keuze dus.

Zoek een EV of Eco band uit als je dat het belangrijkste vindt. Overigens doen die het op nat vaak net iets minder. Eco is namelijk tegenstrijdig aan grip. Zoek je een middenweg pak dan bijvoorbeeld een Michelin uit de Primacy serie. Pak in ieder geval geen all season want die zijn op al je genoemde punten slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Tweeke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:14:
Ja, de stoeltjes kunnen op de auto aangepast worden. Maar de reden dat ik überhaupt twijfel tussen model 3 en Y is vooral dat ik niets heb met auto's die een SUV's/Crossover/hoge koets hebben. Liever aerodynamisch, zuinig en minder kilograms. En dan misschien maar een dakkoffer oid voor die ene lange vakantie.

Maar de tip om gewoon te gaan proefrijden in beiden lijkt me inderdaad de juiste.
Heb ik ook. Die paar keer per jaar dat we op vakantie gaan zet ik er de originele dakdragers van Tesla er op met een grote Hapro dakkoffer. Werkt prima en dan blijft er ook nog voldoende ruimte over in de kofferbak.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 13:20

Gm3

Misschien een stomme vraag, maar wat houdt het volgende in qua FSD?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KpIa0yfVb2kHf0MrRNv3uZ2uS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C70X7ofaiHCzPAz2CgyyxGpb.png?f=user_large

Soms zie ik "Autopilot: Meegeleverd pakket", maar soms zie ik ook dit staan: "Veiligheidsfuncties van Autopilot"

[ Voor 5% gewijzigd door Gm3 op 02-07-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njcjans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04 20:39
Rijd nu naar alle tevredenheid 2 maanden een model Y. Ik merk alleen dat hij met name op 80km wegen in de cruise control begint te 'deinen'. Overdreven lijkt het dat je op een paard zit :-). Hij heeft het ook in mindere mate of de snelweg op de rechter weghelft, daar waar het asfalt wat meer door zwaar verkeer verzakt is. Zou het te maken kunnen hebben met de vering? Te star of juist niet star genoeg ingesteld? Of de banden?
Ik begreep van een collega met een model S dat daar de vering in te stellen is in het menu, maar de model Y lijkt dit niet te hebben.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Nee, geen ervaring mee.. en model S heeft ook luchtvering, vandaar instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:55

GVR

pdidi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Ben dan wel benieuwd of jouw manual via het touchscreen (Bediening > Service > Gebruikershandleiding) dan inderdaad anders is dan de gepubliceerde Owners Manual?
Ik heb bij speed assist nog steeds de keuze voor uit, scherm of geluid. Model Y begin juni gekeleverd, nu op 2024.20.6.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Laatst online: 13:18
njcjans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:36:
Rijd nu naar alle tevredenheid 2 maanden een model Y. Ik merk alleen dat hij met name op 80km wegen in de cruise control begint te 'deinen'. Overdreven lijkt het dat je op een paard zit :-). Hij heeft het ook in mindere mate of de snelweg op de rechter weghelft, daar waar het asfalt wat meer door zwaar verkeer verzakt is. Zou het te maken kunnen hebben met de vering? Te star of juist niet star genoeg ingesteld? Of de banden?
Ik begreep van een collega met een model S dat daar de vering in te stellen is in het menu, maar de model Y lijkt dit niet te hebben.
Herken dit geenszins bij mijn MY RWD. Wat bedoel je met deinen van de TACC? Inhouden en weer optrekken? Heb je dat deinen ook zonder TACC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 16:15
Tweeke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:57:
Dank voor het meedenken! Toch de Y maar serieuzer gaan overwegen om de praktische voordelen.
Fwiw, wij hebben beide. De 3 rijdt echt een stuk lekkerder, en 3 kids gaan er wel in passen. Maar als ik een van beide moest kiezen werd het de Y ivm de veel praktischer ruimte en de zit van volwassenen op de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
njcjans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:36:
Het lijkt me dat het te maken heeft met het wegdek, wat je zelf ook al impliceert met de opmerking over rechterbanen op snelwegen. Doet het zich hoofdzakelijk op dezelfde wegen voor? Ik heb hier zelf een stukje randweg (70 km/h) waar er ook iets voelbaar is. Voorbij het eerste stoplicht echter niet meer. het is niet echt te zien aan de weg, maar ligt dus duidelijk wel daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njcjans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04 20:39
connos schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Herken dit geenszins bij mijn MY RWD. Wat bedoel je met deinen van de TACC? Inhouden en weer optrekken? Heb je dat deinen ook zonder TACC?
Ja, ook zonder. Die 80km weg die ik vaak rijd (woon-werk) is ook niet zo strak en de auto begint min of meer te hobbelen van voor naar achteren (beetje lastig te omschrijven). Mijn vorige auto (geen tesla) had dat echter totaal niet op die wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
GekkeRipper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:05:
[...]
De Pilot Sport 4S (let op de S) is de meest sportieve zomerband voor normaal weggebruik die je kunt kopen. Daar staan de eerste drie punten die je noemt op de laatste plaats bij de ontwikkeling van de band. Vreemd keuze dus.

Zoek een EV of Eco band uit als je dat het belangrijkste vindt. Overigens doen die het op nat vaak net iets minder. Eco is namelijk tegenstrijdig aan grip. Zoek je een middenweg pak dan bijvoorbeeld een Michelin uit de Primacy serie. Pak in ieder geval geen all season want die zijn op al je genoemde punten slechter.
Vreemde keuze is natuurlijk relatief, de auto is geleverd met Pilot Sport 4S en bij vervanging werden deze (uit onwetendheid gok ik) ook weer aangeraden. Ook heb ik / doe ik meer dan 60K km met beide banden, dus qua slijtvastheid ook niet zoveel mis mee en het akoestische foam in de banden maken ze ook stiller dan de gewone pilot sports.

Maar inderdaad, die focus op sportiviteit is ook de aanleiding voor mijn vraag. Goed om te horen dat bijvoorbeeld de Primacy serie een goed compromis is voor iets meer eco en niet te weinig "sportiviteit". Heeft iemand nog ervaring met specifieke types onder de model 3 (eventueel vergeleken met de PS4)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Laatst online: 13:18
njcjans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:05:
[...]
Ja, ook zonder. Die 80km weg die ik vaak rijd (woon-werk) is ook niet zo strak en de auto begint min of meer te hobbelen van voor naar achteren (beetje lastig te omschrijven). Mijn vorige auto (geen tesla) had dat echter totaal niet op die wegen.
Kan idd aan de vering ligging van de MY, want die is aan de stugge kant. Ik had hiervoor een Kia e-Niro die ook redelijk stug geveerd was, dus misschien ben ik er intussen als gewend aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Puur uit nieuwsgierigheid: voor de 2019 model 3 long range zie ik als vermogen zowel 350 als 440 pk vermeld staan. Weet iemand welke van die 2 correct is?

Bij de RDW staat 150 kw vermeld staan, dat zal wel voor 1 van de 2 motoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 08:31
Gm3 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:20:
Misschien een stomme vraag, maar wat houdt het volgende in qua FSD?
[Afbeelding]

Soms zie ik "Autopilot: Meegeleverd pakket", maar soms zie ik ook dit staan: "Veiligheidsfuncties van Autopilot"
Die auto heeft HW3.0 maar geen autopilot. Deze heeft ook geen Traffic Aware Cruise Control.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05 14:58

Insidious

Professionele amateur

disbehave schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:26:
Puur uit nieuwsgierigheid: voor de 2019 model 3 long range zie ik als vermogen zowel 350 als 440 pk vermeld staan. Weet iemand welke van die 2 correct is?

Bij de RDW staat 150 kw vermeld staan, dat zal wel voor 1 van de 2 motoren zijn.
Zou dat niet de betaalde performance upgrade voor de Long Range destijds kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:41

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

adjego schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Die auto heeft HW3.0 maar geen autopilot. Deze heeft ook geen Traffic Aware Cruise Control.
Autopilot zit op elke Tesla. *Uitgezonderd wat oudere Model S/X modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
Ondertussen ben ik toe aan het 3e setje zomerbanden van mijn Model 3 (LR 2019 18'). Heb hiervoor 2x een setje Pilot Sport 4s gebruikt en ben daar tevreden over (maar heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal). Wat ik vooral belangrijk aan een band is rolgeluid, slijtvastheid, rolweerstand en grip op nat wegdek. Wegligging is mooi meegenomen, maar ik zoek eigenlijk nooit de grenzen op.

Wat zijn nu de meest interessante zomerbanden (ik heb een setje winterbanden in de schuur liggen voor wintersport) voor de Model 3 18'?
Voor de 18 inch krijg je toch niet de 4S maar de normale 4?
Als je rolgeluid belangrijk vind, zoek dan banden met T0 codering, die heeft foam binnenin om geluiden te reduceren. Maar deze effect is voor sommige merkbaar, voor anderen weer helemaal niet. Maar ik dacht ik noem het even.
De nieuwe model 3 komt met hankook ion evo - schijn dus stiller, zuiniger, etc dus misschien is het wat?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 16:41
Krijg nu al 2 keer de melding dat het interieur van m'n auto op de gewenste temperatuur is, terwijl m'n MY gewoon buiten staat niks te doen. Meerdere mensen hier ook last van (gehad) toevallig?

Gaat om m'n MY met versie 2024.20.6.2 en ik heb een telefoon met Android 14.

[ Voor 17% gewijzigd door InZane op 02-07-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
SirLct schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:25:
[...]
Wat wel echt merkbaar anders is is de ophanging. Man man man, de M3P is al "agile" als je het ga vergelijken met de concurrentie, een i4M50, of Polestar 2 bijvoorbeeld. Maar de Highland M3P is echt merkbaar beter nog.
Ik weet niet of ie hier al gepost was, maar wat je beschrijft komt volledig overeen met de eerste indrukken van de Bjørnster:

YouTube: Tesla Model 3 Performance Highland test of handling, acceleration, n...

Echt wel indrukwekkend, als je ziet waar deze auto in de spreadsheet tussen terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 15:46
Tire Rack heeft net een uitgebreide test gedaan:

https://electrek.co/2024/...tires-make-tesla-model-3/

Interessant dat, zoals hier al genoemd, de meest zuinige banden, ook de minst goede zijn voor grip. Het lijstje is bijna precies andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:17:
[...]

you sure? laatst al hier verteld van een collega die 1 van de eerste model 3's had. Daar zat geen autosteer op, was een optie toen. TACC twijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
TCMR schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Ik weet niet of ie hier al gepost was, maar wat je beschrijft komt volledig overeen met de eerste indrukken van de Bjørnster:

YouTube: Tesla Model 3 Performance Highland test of handling, acceleration, n...

Echt wel indrukwekkend, als je ziet waar deze auto in de spreadsheet tussen terechtkomt.
Ha ik heb zn video nog niet eens gezien maar idd redelijk overeenkomen ja!

Ik had het ook op een industrie terrein geprobeerd ipv bergwegen, dus 90 graden bochten ipv "normale" bochten. Ik ging back-to-back proberen met mn eigen M3P en ik had meer vertrouwen om full send te gaan in de highland dan mn eigen. Dat zeg denk ik genoeg hoe goed de chasis is.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 06:54
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Zeker weten niet. Pas begin 2019 is dit standaard geworden. De allereerste batch model 3s (ik heb er zelf 1, dus weet het zeker) hebben standaard alleen dumb cruise control. S en X van voor die tijd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:12
bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Het is inderdaad even wennen hoe je het stuur moet vasthouden. Maar wanneer je een fijne houding hebt gevonden valt het wel mee.

Er zijn verschillende manieren:
- Arm op de deur, hand hangt in het stuur en het gewicht geeft dan wat input.
- Handen in de schoot en met duim en wijsvingers lichtjes het stuur tegen de weerstand aan duwen.

Ik doe zelf het laatste. Ik doe het dan ook constant en niet iedere tien seconden even duwen. Dat is inderdaad vermoeiend.

Het valt me overigens ook op dat ik vlak na inschakelen eerder een melding krijg als ik het stuur even geen input geef, dan wanneer ik dat een minuut na inschakelen doe.
ik herken de 2de manier en doe ik ook maar voel weinig verschil met zelf sturen in TACC of constant druk geven in AP. En bochten met AP geeft met nog wat kriebels om de auto dat te laten doen. AP geeft wel een veiliger gevoel als ik vermoeid aan het rijden ben en daardoor soms in een rechtere lijn rijd dan dat de snelweg buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

GVR schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Ik heb bij speed assist nog steeds de keuze voor uit, scherm of geluid. Model Y begin juni gekeleverd, nu op 2024.20.6.2.
Hmm, dan heb ik wel pech met mijn 14 juni geleverde Model Y. Ik heb dat Intelligent Speed Assist elke rit opnieuw. Maar dat had ik al met 2024.8.300, wat er in het begin op stond. Ik hoop eigenlijk dat ze er een work-around voor kunnen maken met de S3XY Commander. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:31
--MeAngry-- schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:34:
[...]

Hmm, dan heb ik wel pech met mijn 15 juni geleverde Model Y. Ik heb dat Intelligent Speed Assist elke rit opnieuw. Maar dat had ik al met 2024.8.300, wat er in het begin op stond. Ik heb eigenlijk dat ze er een work-around voor kunnen maken met de S3XY Commander. :P
Dat laatste zal wel illegaal zijn, en dan kan EnHauto rechtszaken verwachten...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:08

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik vermoed dat het wel meevalt omdat de commissie die erover gaat ook feedback verzamelt over hoe het gebruik ervan verloopt. Ik merk nu vaak dat ik het pas tijdens het rijden uitzet, niet echt bevorderlijk voor de oplettendheid, maar van dat gepiep 1 km/u boven de geldende snelheid word je gillend gek.

Ik ben overigens blij dat ik maar op het verkeersbord hoef te drukken... genoeg auto's waarbij het ver in menu's verstopt zit.

[ Voor 17% gewijzigd door --MeAngry-- op 02-07-2024 16:42 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Dat laatste zal wel illegaal zijn, en dan kan EnHauto rechtszaken verwachten...
Als het een knop is die je bij iedere rit één keer moet indrukken en vervolgens alle vinkjes, toeters en bellen voor die rit uitzet (die normaliter ook via de gewone instellingen uit te zetten zijn) zie ik niet wat er illegaal aan is.

Renault heeft daar zelfs een dedicated knop voor, fabrieks af. Stuk eenvoudiger dan iedere rit in de instellingen duiken om meerdere vinkjes opnieuw uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caayn schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:45:
[...]
Als het een knop is die je bij iedere rit één keer moet indrukken en vervolgens alle vinkjes, toeters en bellen voor die rit uitzet (die normaliter ook via de gewone instellingen uit te zetten zijn) zie ik niet wat er illegaal aan is.

Renault heeft daar zelfs een dedicated knop voor, fabrieks af. Stuk eenvoudiger dan iedere rit in de instellingen duiken om meerdere vinkjes opnieuw uit te zetten.
Elk merk zal ondertussen wel een simpele handeling invoeren om het uit te zetten.
Maar er is een verschil tussen een tik op het scherm, en een commando dat alles uitzet nadat je de deur opent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:41

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Lamarrr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Zeker weten niet. Pas begin 2019 is dit standaard geworden. De allereerste batch model 3s (ik heb er zelf 1, dus weet het zeker) hebben standaard alleen dumb cruise control. S en X van voor die tijd ook.
Ok, my bad. Ik was er echt van overtuigd dat de model 3 dat bij het begin al had, blijkbaar niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:36
disbehave schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:26:

333 kW / 452pk 😎
https://teslamotorsclub.c...0-1s.173382/#post-4193589

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
jaapsander schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Vreemde keuze is natuurlijk relatief, de auto is geleverd met Pilot Sport 4S en bij vervanging werden deze (uit onwetendheid gok ik) ook weer aangeraden. Ook heb ik / doe ik meer dan 60K km met beide banden, dus qua slijtvastheid ook niet zoveel mis mee en het akoestische foam in de banden maken ze ook stiller dan de gewone pilot sports.

Maar inderdaad, die focus op sportiviteit is ook de aanleiding voor mijn vraag. Goed om te horen dat bijvoorbeeld de Primacy serie een goed compromis is voor iets meer eco en niet te weinig "sportiviteit". Heeft iemand nog ervaring met specifieke types onder de model 3 (eventueel vergeleken met de PS4)?
Weet je zeker dat het de Pilot Sport 4S is? Of is het de Pilot Sport 4? Best een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GekkeRipper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Weet je zeker dat het de Pilot Sport 4S is? Of is het de Pilot Sport 4? Best een groot verschil.
Zeker de 4S. Er is ook een Tesla versie van. De 18 inch had hem sowieso. 20 inch ook dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Inspired schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:01:
[...]

Zeker de 4S. Er is ook een Tesla versie van. De 18 inch had hem sowieso. 20 inch ook dacht ik.
Op de model S is de Pilot Sport 4S wel geleverd. Op de model 3 heb ik geen idee. Maar hoe dan ook, ze zijn er inderdaad met T0 codering. Waarschijnlijk heeft Tesla ze net wat minder sportief en iets zuiniger gemaakt. Maar daar doe ik een aanname.

Als je goede ervaringen hebt bij Michelin zou ik daarbij blijven. Misschien de Pilot Sport 5 omdat die band al veel minder sportief is dan de 4S, maar toch lekker stuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GekkeRipper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Op de model S is de Pilot Sport 4S wel geleverd. Op de model 3 heb ik geen idee. Maar hoe dan ook, ze zijn er inderdaad met T0 codering. Waarschijnlijk heeft Tesla ze net wat minder sportief en iets zuiniger gemaakt. Maar daar doe ik een aanname.

Als je goede ervaringen hebt bij Michelin zou ik daarbij blijven. Misschien de Pilot Sport 5 omdat die band al veel minder sportief is dan de 4S, maar toch lekker stuurt.
Op de 3 ook. Zowel op de 18 en 20 inch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hongy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:25:
[...]

ik herken de 2de manier en doe ik ook maar voel weinig verschil met zelf sturen in TACC of constant druk geven in AP. En bochten met AP geeft met nog wat kriebels om de auto dat te laten doen. AP geeft wel een veiliger gevoel als ik vermoeid aan het rijden ben en daardoor soms in een rechtere lijn rijd dan dat de snelweg buigt.
Nou ja, dat is precies waarvoor een Autopilot is bedoeld: extra veiligheid ter ondersteuning van de bestuurder. Even afgeleid door het een of het ander, maar de auto blijft netjes de weg volgen.

Ik rijd bijna altijd wel met Autopilot aan en naar volle tevredenheid. Het vergt een leercurve qua vasthouden en ook een beetje om te leren wat het systeem wel goed kan en wat niet. Ik vind hem eigenlijk heel goed sturen, maar ik weet inmiddels ook wel waar ik het wel/niet vertrouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
Tweeke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:57:
Dank voor het meedenken! Toch de Y maar serieuzer gaan overwegen om de praktische voordelen.
Ik moet dezelfde afweging maken, zelfde probleem.
Mijn eerste voorkeur was de Y. Totdat ik een proefrit met beide maakte. De 3 rijd veel fijner, daarnaast vind ik de stoelairco ook wel mega.
Ga nu toch maar voor de 3 aangezien ik toch het meest (>90%) alleen of met 2 in de auto zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
Hamer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Mijn eerste voorkeur was de Y. Totdat ik een proefrit met beide maakte. De 3 rijd veel fijner, daarnaast vind ik de stoelairco ook wel mega.
Ga nu toch maar voor de 3 aangezien ik toch het meest (>90%) alleen of met 2 in de auto zit.
Ook deze keuze gemaakt op basis van facelift, scherm achter, beter geïsoleerd, stalkless en kleur ultra red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:20
adjego schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Die auto heeft HW3.0 en is voorbereid op FSD. De auto heeft mogelijk ook autopilot. Bij mij staat het bijv. ook, maar ik heb toch echt AP (en dus ook TACC).

* De auto heeft zeker AP, want dat staat in het kopje eronder.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 02-07-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik reed afgelopen weekend eens een keertje met de raam open, en bij kleine oneven weggetjes (vering), hoorde ik een geluid dat lijkt op een piepend vogeltje..
Kent iemand dit probleem ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:54

djbarney

XBL: DeejayBarney

038Robijno schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:06:
Ik reed afgelopen weekend eens een keertje met de raam open, en bij kleine oneven weggetjes (vering), hoorde ik een geluid dat lijkt op een piepend vogeltje..
Kent iemand dit probleem ook?
Geen idee welk model en bouwjaar je precies hebt, maar dit is inderdaad een veel voorkomend issue geweest met de 2019 model 3 (tenminste, daarbij heb ik het gehad). Oorzaak is dan dat een deel van de ophanging niet goed genoeg is dichtgemaakt waardoor water kan binnenkomen en daarmee gaat de boel inderdaad piepen en kraken. Ik had het met de vorige lease m3 2019, en dat is bij het suc in Amsterdam destijds onder garantie vervangen zonder enig gedoe.

Als je hier in 't topic zoekt naar "krakende ophanging/vering/draagarmen" dan vind je er veel meer ervaringen over :)

[ Voor 7% gewijzigd door djbarney op 03-07-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
djbarney schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 01:01:
[...]

Geen idee welk model en bouwjaar je precies hebt, maar dit is inderdaad een veel voorkomend issue geweest met de 2019 model 3 (tenminste, daarbij heb ik het gehad). Oorzaak is dan dat een deel van de ophanging niet goed genoeg is dichtgemaakt waardoor water kan binnenkomen en daarmee gaat de boel inderdaad piepen en kraken. Ik had het met de vorige lease m3 2019, en dat is bij het suc in Amsterdam destijds onder garantie vervangen zonder enig gedoe.

Als je hier in 't topic zoekt naar "krakende ophanging/vering/draagarmen" dan vind je er veel meer ervaringen over :)
Het is geen gekraak, echt een piep geluidje dat je hoort als je over klinkerwegen rijd. Dit is ook alleen hoorbaar bij langzaam rijden en met het raam open.

Gaat om model Y performance uit september 2023.

[ Voor 4% gewijzigd door 038Robijno op 03-07-2024 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007

djbarney

XBL: DeejayBarney

038Robijno schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 01:16:
[...]

Het is geen gekraak, echt een piep geluidje dat je hoort als je over klinkerwegen rijd. Dit is ook alleen hoorbaar bij langzaam rijden en met het raam open.

Wat ook nog kan, als je wieldoppen gebruikt, dat die wat heen en weer bewegen en piepen. Had op de doppen op de vorige auto ook zo'n stripje plakkend foam er bij om dat te voorkomen. Anders zou ik het ook niet weten :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 10:43
https://stats.tessie.com/versions/2024.26
  • Youtube Music
  • Navigate to Sub-Destinations
  • When in Auto, the fan speed may now automatically lower to reduce the sound of ambient noise during a phone call.
Komt weer een mooie update aan zo te zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 10:43
038Robijno schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 01:16:
[...]

Ik heb ook een "piepend"geluidje welke van rechtsachter komt zodra de weg oneven is.. Na een half jaar nog niet kunnen vinden wat het nou is.. Heeft zelfs een ranger in de kofferbak gelegen tijdens een ritje maar helaas nog geen oorzaak gevonden. MY uit augustus 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 21:43
Iemand hier die de FSD optie heeft gekocht bij zijn tesla? Zo ja, kan je mij een PB bericht sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
djbarney schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 01:26:
[...]

Wat ook nog kan, als je wieldoppen gebruikt, dat die wat heen en weer bewegen en piepen. Had op de doppen op de vorige auto ook zo'n stripje plakkend foam er bij om dat te voorkomen. Anders zou ik het ook niet weten :)
De performance heeft geen wieldoppen maar 21” uberturbine velgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:17
Mc_Smurf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:58:
  • Youtube Music
  • When in Auto, the fan speed may now automatically lower to reduce the sound of ambient noise during a phone call.
Deze was al eens eerder in een update geïntroduceerd: When in Auto, the fan speed may now automatically lower to reduce the sound of ambient noise during a phone call.

Verder zou het top zijn als Tesla nog loseless audio support zou hebben voor Apple Music en dat ze die vervelende 50/100 nummers shuffle probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Hamer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Exact dezelfde keuze hier.

Tot nu toe geen spijt, behalve dat 'stalkless', dat blijft toch wel een ding waarvan ik hoop dat Tesla een recall gaat doen...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:17
Skyrunner schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:49:
[...]
Tot nu toe geen spijt, behalve dat 'stalkless', dat blijft toch wel een ding waarvan ik hoop dat Tesla een recall gaat doen...
Dat kun je wel vergeten helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
Mc_Smurf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:58:
  • Youtube Music
Ook amazon music wordt geïntroduceerd!
Vooral youtube music lijkt me top. Komt die premium toch nog van pas bij youtube. Benieuwd of het wat is :)

Overigens is dit wat ik hoop wat 't is?
From the redesigned menu or the Tesla mobile app, schedule charging or preconditioning for your vehicle.

Hoop dat het vanuit het menu dan een optie is voor de batterij en niet de auto. Zal wel de auto zijn maar toch. Ben benieuwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaKMiqSbWJohfNET2_CqUtdnn8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEdR6aoxEI5nUYk38RLda3e8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 03-07-2024 08:03 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
[...]

Nog heel even geduld en S3XY komt met een retrofit van de stalks. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vissa66 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:06:
[...]

Is dat een wens of hebben ze dat aangekondigd?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
SirLenncelot schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Zou eerst in maart zijn, nu opgeschoven naar september.

Tot die tijd gebruik ik mijn homemade stalk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGuMHpJQMnnpW4G_b4nDO6bVBVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9MzR3njbjzftIjuU8FnZwCv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnbsJQ9puT7X4eXt4hWnzF0-Xao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lgMepAN3NwfcYW14jvveO6w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:50
[...]

hier zijn ze al te krijgen, alleen is het iets meer werk om te installeren, want sluit je aan op de originele kabelboom

https://tesstudio.us/de-de/

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
Mc_Smurf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:00:
[...]

Ik heb ook een "piepend"geluidje welke van rechtsachter komt zodra de weg oneven is.. Na een half jaar nog niet kunnen vinden wat het nou is.. Heeft zelfs een ranger in de kofferbak gelegen tijdens een ritje maar helaas nog geen oorzaak gevonden. MY uit augustus 2023
Bij mij ook zo’n piepend geluid van rechts achter gehad. Dit verdween als ik de rugleuning van de achterbank neerklapte. Bij de zitting van de achterbank wat foam bij deze klip ( waar de achterbank vast mee zit) gedaan en geluid is weg. Auto heeft hiervoor diverse malen bij het sec gestaan maar kon niet worden opgelost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Snap dat van die stalks niet zo. Persoonlijk zou ik niet meer terug willen naar fysieke stalks, werkt perfect zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Vissa66 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:06:
[...]

Mag hopen dat dat een beetje 'non-invasief' is te installeren gezien mijn M3 een lease is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:26:
Snap dat van die stalks niet zo. Persoonlijk zou ik niet meer terug willen naar fysieke stalks, werkt perfect zo.
tja is persoonlijk. Ik vind zelfs de gearselector niet te doen op het scherm. traag, en ik moet wederom mijn ogen richten op het scherm.
dus bij mij komt er vanaf dag 1 een aftermarket set in.
Ook omdat ik ook in een oude tesla m3 rijd, en dus vaak wissel van auto, ga ik die onzinnige nieuwe zooi niet aanleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:37:
[...]

tja is persoonlijk. Ik vind zelfs de gearselector niet te doen op het scherm. traag, en ik moet wederom mijn ogen richten op het scherm.
dus bij mij komt er vanaf dag 1 een aftermarket set in.
Ook omdat ik ook in een oude tesla m3 rijd, en dus vaak wissel, ga ik die onzinnige nieuwe zooi niet aanleren.
Ja die kan ik eerder begrijpen dan de stalks. Ik kom van een “normale” handgeschakelde en is dit al echt een hele vooruitgang :+

Had een tijdje die beta aangezet dat hij automatisch de auto in de D of R zet maar dat werkt hier nog niet helemaal top onder de carport.

Denk wel dat elk tesla model straks zo werkt. De S,X en de 3 en volgend jaar de Juniper ook lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
[...]

Ze zijn aangekondigd maar vertraagd, laatste update was dat het ergens eind Q3 / begin Q4 gaat worden. :)

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
[...]

Ik ga die recall dan overslaan. Hoe vaak moet je nu op een rit eerst de linker knipperlicht aangeven en dan op driekwart de rechter knipperlicht. Op de snelweg van baan wisselen is juist makkelijker om op stalkless te knipperen en een straat rechts of links afslaan ook. Alleen op een rotonde driekwart is het wat lastiger maar daar doe ik rechtsaf met mijn rechterduim aantikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Ja die kan ik eerder begrijpen dan de stalks. Ik kom van een “normale” handgeschakelde en is dit al echt een hele vooruitgang :+

Had een tijdje die beta aangezet dat hij automatisch de auto in de D of R zet maar dat werkt hier nog niet helemaal top onder de carport.

Denk wel dat elk tesla model straks zo werkt. De S,X en de 3 en volgend jaar de Juniper ook lijkt mij
ja prima als ze allemaal zo zijn. Maar bij komt er bij elk model in de toekomst een set in. Zeker nu ik hier ook meer meer lees dat zelfs de autopilot aanzetten drama is met die knoppen. Conclusie voor mij zou dus zijn, eigenlijk werkt niets lekker met die knoppen op het stuur _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Ik ga die recall dan overslaan. Hoe vaak moet je nu op een rit eerst de linker knipperlicht aangeven en dan op driekwart de rechter knipperlicht. Op de snelweg van baan wisselen is juist makkelijker om op stalkless te knipperen en een straat rechts of links afslaan ook. Alleen op een rotonde driekwart is het wat lastiger maar daar doe ik rechtsaf met mijn rechterduim aantikken.
ik op mijn woon werk route dus 9x heen en 9x terug. Daarbij ook nog aardig vaak rechtdoor op een rotonde (zeker 15x heen, en 15 terug), wat ik eigenlijk ook gewoon niet te doen vind. Is gewoon wachten tot ik een fietser of wat anders kapot rijd met die knopjes op het stuur. Ik rijd namelijk hard/ vlot, heb de tijd niet om te zoeken naar die knoppen. Zelfde voor gear selector, dat moet in een fractie van een seconde gedaan zijn. Onmogelijk met het scherm. Ik ram vaak de stalk al naar boven of beneden als ik nog aardig hard ga, krijg best vaak die piep te horen dat ik dat nog niet mag doen. Zie je dat al gebeuren terwijl je nog half aan het sturen bent, met snelheid, en dan met 1 hand (en ogen) naar het scherm?
Snelweg is het niet fijner of slechter dan stalks, kan beide blind, 0 voordeel dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
[...]
Ik rijd namelijk hard/ vlot, heb de tijd niet om te zoeken naar die knoppen.
Euh, zit je nu je auto van >250kW de schuld te geven dat jij zo hard/vlot wil rijden terwijl je ‘m niet onder controle hebt?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
[...]

Wat bedoel jij met “stalkless”?

Excuus, even verder lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hamer op 03-07-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Radiodurans schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Euh, zit je nu je auto van >250kW de schuld te geven dat jij zo hard/vlot wil rijden terwijl je ‘m niet onder controle hebt?
nee hoor, in de fossiele auto's hiervoor was mijn rijstijl hetzelfde. Om vlot over een rotonde te rijden heb je nog geen 20kW nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is het toeval dat alle occasions van de Tesla 3 alleen enhanced autopilot hebben, en niet de gewone autopilot?

https://www.tesla.com/nl_nl/inventory/used/m3

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyrunner
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Mee eens, maar zoals zovelen ligt het probleem hem met rotondes. Ik krijg zelf vaak kortsluiting in mijn hoofd door die knopjes terwijl je een hendel zonder enige twijfel gewoon bedient.

Ik juich innovatie altijd aan, maar zie hem bij deze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
[...]

ik op mijn woon werk route dus 9x heen en 9x terug. Daarbij ook nog aardig vaak rechtdoor op een rotonde (zeker 15x heen, en 15 terug), wat ik eigenlijk ook gewoon niet te doen vind. Is gewoon wachten tot ik een fietser of wat anders kapot rijd met die knopjes op het stuur. Ik rijd namelijk hard/ vlot, heb de tijd niet om te zoeken naar die knoppen. Zelfde voor gear selector, dat moet in een fractie van een seconde gedaan zijn. Onmogelijk met het scherm. Ik ram vaak de stalk al naar boven of beneden als ik nog aardig hard ga, krijg best vaak die piep te horen dat ik dat nog niet mag doen. Zie je dat al gebeuren terwijl je nog half aan het sturen bent, met snelheid, en dan met 1 hand (en ogen) naar het scherm?
Snelweg is het niet fijner of slechter dan stalks, kan beide blind, 0 voordeel dus.
Zoeken naar de knopjes? Man, na 1000 km weet je al niet beter. Ik zou zeggen geef het eerst een daadwerkelijke kans voordat je het meteen de grond in trapt ;)

Zit nu 2000 km de op teller en ik 'zoek' echt nooit meer naar die knopjes.

That said, ik zie wel voordelen van een Commander, maar hoe zit dat met garantie?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 03-07-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Skyrunner schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Mee eens, maar zoals zovelen ligt het probleem hem met rotondes. Ik krijg zelf vaak kortsluiting in mijn hoofd door die knopjes terwijl je een hendel zonder enige twijfel gewoon bedient.

Ik juich innovatie altijd aan, maar zie hem bij deze niet.
ik rijd de M3H zakelijk maar prive rijd ik nog een Audi A4 handbak met 6 versnellingen en domme cruise control maar heb geen problemen met de switch van one pedal driving/stalkless naar schakelen/zelf remmen/gaspedaal loslaten. Met gewenning gaat het wel lukken om goed in de M3H te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Moby schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:20:
Is het toeval dat alle occasions van de Tesla 3 alleen enhanced autopilot hebben, en niet de gewone autopilot?

https://www.tesla.com/nl_nl/inventory/used/m3
Yep doen ze meestal om ze aantrekkelijker te maken want voor de koper is dat een upgrade van 3+k terwijl het voor Tesla een vinkje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Sander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Yep doen ze meestal om ze aantrekkelijker te maken want voor de koper is dat een upgrade van 3+k terwijl het voor Tesla een vinkje is...
Dat is wel interessante info. Hierdoor kunnen ze inderdaad een voordeel hebben op occasions die niet via Tesla zelf verkocht worden. Die occasions zijn vaak ook niet heel veel goedkoper.

En kopen bij de dealer zelf voelt ook gewoon beter.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:39:
[...]

ik rijd de M3H zakelijk maar prive rijd ik nog een Audi A4 handbak met 6 versnellingen en domme cruise control maar heb geen problemen met de switch van one pedal driving/stalkless naar schakelen/zelf remmen/gaspedaal loslaten. Met gewenning gaat het wel lukken om goed in de M3H te rijden.
Alles went, zelfs hangen.

Maar of het fijn is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Anoniem: 525104 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Zoeken naar de knopjes? Man, na 1000 km weet je al niet beter. Ik zou zeggen geef het eerst een daadwerkelijke kans voordat je het meteen de grond in trapt ;)

Zit nu 2000 km de op teller en ik 'zoek' echt nooit meer naar die knopjes.

That said, ik zie wel voordelen van een Commander, maar hoe zit dat met garantie?
gaat niet gebeuren. Heb nu 3x een highland gereden (best wat km's), niets dan irritaties. Verder gruwelijk goede auto, ook extreem veel beter dan mijn huidige M3LR uit 2019. Maar wat een ongekend gepruts met die knopjes en op het scherm (gear selector).
1000km mezelf irriteren en andere weggebruikers in gevaar brengen lijkt me niet handig. Gaan we dus ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Hongy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:39:
[...]

nou 99% van de zaken die tesla anders doet als andere merken zijn helemaal top. Ook 0 seconden spijt gehad dat ik na jaren VAG in 2019 in een tesla M3 ben gaan rijden. Wat een verademing. Zaken zoals 1 pedal drive miste ik ook direct in andere auto's, en was ook 1 van de redenen om weer voor een M3 te gaan.

maarja die stalks. oke nu houd ik er over op :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!
anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:50:
[...]

gaat niet gebeuren. Heb nu 3x een highland gereden (best wat km's), niets dan irritaties. Verder gruwelijk goede auto, ook extreem veel beter dan mijn huidige M3LR uit 2019. Maar wat een ongekend gepruts met die knopjes en op het scherm (gear selector).
1000km mezelf irriteren en andere weggebruikers in gevaar brengen lijkt me niet handig. Gaan we dus ook niet doen.
Die knopjes vs. stalks brengt weggebruikers niet in gevaar. Dat doe je met je rijstijl.

Als je zo vlot rijdt (wat je eerder stelt) dat een fractie later knipperen het verschil tussen leven en dood maakt voor een andere weggebruiker, dan ligt dat aan jou en hoe hard je rijdt.

Bovendien: wanneer je een rotonde op 3/4 verlaat, dan moet je in veel gevallen voorrang verlenen aan de fietsers die op de rotonde blijven. En waar dat niet zo is (dus waar fietsers de auto's die de rotonde verlaten voorrang moeten geven) geldt nog steeds dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt om niet tegen die fietsers aan te rijden. Ik mag hopen dat je voorheen met stalks ook keek of de weg vrij was en niet dacht "ik knipper, dus ik ga".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11
Ik heb opeens een flinke drop in range bij 100% acculading :? (Tesla M3 RWD maart 2023, 33 000 km gelopen)

Nieuw gaf hij op 100% 439km aan. Dit is enkele maanden 423km geweest, zakte de afgelopen weken naar 411km en vanochtend zag ik opeens 398km staan. Ligt dat binnen de marge of iets om bij Tesla aan te kaarten?

[ Voor 6% gewijzigd door tim.w op 03-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 29-05 09:47
chielmi schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Dit is ook een irritatie van mij. De bediening van AP/TACC met het scrollwieltje werkt ook bij mijn Highland echt niet goed. De feedback van het indrukken van de knop is matig, af en toe gaat het opnieuw inschakelen van AP na een rijstrookwisseling (ook irritant en totaal onnodig...) niet goed omdat de dubbeltik wordt gedetecteerd als een enkele tik waarna de TACC wordt uitgeschakeld.

Ook vind ik de vertraging bij uitschakelen van AP/TACC onhandig. Wat mij betreft moet deze direct uitschakelen bij een tik, maar dit duurt een kleine seconde voordat je het geluidsignaal hoort en nog langer voordat de auto daadwerkelijk begint te regenereren.

Als positieve noot: tijdens vakantie de afgelopen weken 4700 km door Europa gereden. De model 3 is een ontzettend fijne reisauto. Door de uitstekende stoelen en de fijn werkende AP (op een paar kleine irritaties na) ben ik nog nooit zo ontspannen op de bestemming aangekomen! De supercharge stops elke ~3 uur werken daar ongetwijfeld ook aan mee ;)
Ik rij dus sinds zaterdag de M3H en had gisteren de eerste serieuze rit. Precies deze zelfde ervaring met TACC/auto-steer. Aanzetten (enkel/dubbelklik) lijkt soms niks te doen en is vertraagd. Waar ik voorheen mn CC zelfs op korte afstand tussen 2 stoplichten nog snel kon aanzetten, is dat nu maar een gedoe.

En misschien een domme vraag, maar hoe resume ik de TACC nou, nadat ik bv van baan ben gewisseld of even heb moeten remmen? Ik kan het zelfs in de handleiding niet vinden. Ik zit nu telkens weer handmatig de snelheid in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
kwaazaar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Ik rij dus sinds zaterdag de M3H en had gisteren de eerste serieuze rit. Precies deze zelfde ervaring met TACC/auto-steer. Aanzetten (enkel/dubbelklik) lijkt soms niks te doen en is vertraagd. Waar ik voorheen mn CC zelfs op korte afstand tussen 2 stoplichten nog snel kon aanzetten, is dat nu maar een gedoe.

En misschien een domme vraag, maar hoe resume ik de TACC nou, nadat ik bv van baan ben gewisseld of even heb moeten remmen? Ik kan het zelfs in de handleiding niet vinden. Ik zit nu telkens weer handmatig de snelheid in te stellen.
Ik heb het idee dat "resume" en de huidige maximum snelheid overnemen zijn verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 29-05 09:47
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Die knopjes vs. stalks brengt weggebruikers niet in gevaar. Dat doe je met je rijstijl.

Als je zo vlot rijdt (wat je eerder stelt) dat een fractie later knipperen het verschil tussen leven en dood maakt voor een andere weggebruiker, dan ligt dat aan jou en hoe hard je rijdt.
Het probleem zit er in dat je er pas heel laat beseft dat er geen stalk zit en je een knopje moet indrukken. Op dat moment kom onder tijdsdruk en moet je snel besluiten om te stoppen (om tijd te nemen om het knopje te vinden), wat je achterligger niet verwacht, of door te rijden zonder knipperen. Beide opties zijn "gevaarlijk".

Zoals ik hierboven schrijf, ik rij net een paar dagen in de M3H. Ik heb wel het idee dat ik ga wennen aan de knopjes. Maar er zijn nog momenten zoals die ik hier beschrijf. Hopelijk verdwijnt dat uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tim.w schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:35:
Ik heb opeens een flinke drop in range bij 100% acculading :? (Tesla M3 RWD maart 2023, 33 000 km gelopen)

Nieuw gaf hij op 100% 439km aan. Dit is enkele maanden 423km geweest, zakte de afgelopen weken naar 411km en vanochtend zag ik opeens 398km staan. Ligt dat binnen de marge of iets om bij Tesla aan te kaarten?
Als je het bij Tesla aankaart ligt het per definitie binnen de marge... :X

Ik denk dat Tesla pas in actie komt als het binnen de garantiebepalingen gaat vallen.

Maar het is wel een apart verloop. Ik heb een MYuit Shanghai, dec '22, 44.000 km. Het verloop is bij mij heel geleidelijk gegaan van 418 km naar nu 408 km.

Geen idee van je laadgewoontes, rijstijl (altijd max. acceleratie is ook niet goed voor de batterij). Apart als het in 1x van 411 naar 398 is versprongen. Dat zou kunnen liggen aan een publieke laadpaal die het laden steeds onderbreekt om het net te ontlasten en dat dan misschien het kalibreren niet goed kan plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt hem een paar keer leeg rijden en dan weer opladen naar 100% Kan ook BMS zijn. Verder doet Tesla sowieso niks tot je op een 307km zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 08:31
mjvdzwet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:13:
[...]

Zou eerst in maart zijn, nu opgeschoven naar september.

Tot die tijd gebruik ik mijn homemade stalk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je die "flappy paddles" ook zelf gedesigned? Lijkt me erg interessant 8)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Ik had 2 weken geleden hetzelfde probleem. Hier een SR+ uit 2019, maar ik ging van 310 bij 90% lading naar 279. Misschien door een update? Dat heb ik eerder gehad. Lijkt erop dat het bereik niet veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaazaar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Het probleem zit er in dat je er pas heel laat beseft dat er geen stalk zit en je een knopje moet indrukken. Op dat moment kom onder tijdsdruk en moet je snel besluiten om te stoppen (om tijd te nemen om het knopje te vinden), wat je achterligger niet verwacht, of door te rijden zonder knipperen. Beide opties zijn "gevaarlijk".

Zoals ik hierboven schrijf, ik rij net een paar dagen in de M3H. Ik heb wel het idee dat ik ga wennen aan de knopjes. Maar er zijn nog momenten zoals die ik hier beschrijf. Hopelijk verdwijnt dat uiteindelijk.
Ik reageerde ook niet op jou...

Het zal vast wennen, wat ik ook van veel gebruikers hier zie. Maar in het algemeen: als je een rustige rijstijl hebt zul je én voldoende tijd hebben voor het indrukken van het knopje én zullen andere weggebruikers al veel beter kunnen lezen wat je van plan bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anti elppa
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Bovendien: wanneer je een rotonde op 3/4 verlaat, dan moet je in veel gevallen voorrang verlenen aan de fietsers die op de rotonde blijven. En waar dat niet zo is (dus waar fietsers de auto's die de rotonde verlaten voorrang moeten geven) geldt nog steeds dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt om niet tegen die fietsers aan te rijden. Ik mag hopen dat je voorheen met stalks ook keek of de weg vrij was en niet dacht "ik knipper, dus ik ga".
jaja, mooi verhaal. Wellicht komt mijn verhaal wat extreem over. Heb na 1,5 miljoen km nog nooit schade of een ongeval gehad. Dus die rijstijl zit wel prima. Gok namelijk dat er maar weinig mensen zijn die die score halen. Heb ook gigantisch veel trainingen gehad (alle soorten), veel circuitervaring (motor en auto). Dus dat zal wellicht ook helpen.
Ik kan ook mijn schouder ophalen en gewoon geen knipperlicht meer gebruiken zoals de meeste BMW rijders. Lijkt me ook niet handig. Feit is gewoon dat die knopjes niets toevoegen, en het er zeker niet veiliger op maken. Het is geen voorruitgang, dit is puur de marge van tesla spekken.
Net zo debiel als dat yoke stuur 8)7 Af en toe vergeet musk gewoon zijn pilletjes te nemen, en dan krijg je dit. En vervolgens heb je legio figuren die dan iets wat zo krom als een hoepel is, weer proberen recht te lullen. Blijft een bijzonder iets.

Andere weggebruikers zullen het dus vast waarderen als ik weer stalks in de nieuwe M3 ga zetten. Zien ze iig waar ik heen vlieg als ik met 120 over een rotonde knal :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Heb je die "flappy paddles" ook zelf gedesigned? Lijkt me erg interessant 8)
Yep, zie: https://github.com/Imaginous/Tesla_Tweaks

Acties:
  • +4 Henk 'm!
anti elppa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:47:
[...]

jaja, mooi verhaal. Wellicht komt mijn verhaal wat extreem over. Heb na 1,5 miljoen km nog nooit schade of een ongeval gehad. Dus die rijstijl zit wel prima. Gok namelijk dat er maar weinig mensen zijn die die score halen. Heb ook gigantisch veel trainingen gehad (alle soorten), veel circuitervaring (motor en auto). Dus dat zal wellicht ook helpen.
Ik kan ook mijn schouder ophalen en gewoon geen knipperlicht meer gebruiken zoals de meeste BMW rijders. Lijkt me ook niet handig. Feit is gewoon dat die knopjes niets toevoegen, en het er zeker niet veiliger op maken. Het is geen voorruitgang, dit is puur de marge van tesla spekken.
Net zo debiel als dat yoke stuur 8)7 Af en toe vergeet musk gewoon zijn pilletjes te nemen, en dan krijg je dit. En vervolgens heb je legio figuren die dan iets wat zo krom als een hoepel, weer proberen recht te lullen. Blijft een bijzonder iets.

Andere weggebruikers zullen het dus vast waarderen als ik weer stalks in de nieuwe M3 ga zetten. Zien ze iig waar ik heen vlieg als ik met 120 over een rotonde knal :+
Ik wil ook niet zeggen dat het in alles beter is. Maar er wordt soms heel dramatisch over gedaan en dat vind ik dan ook weer erg overdreven.

Doet me denken aan mensen die heel stellig waren dat ze NOOIT een smartphone zonder toetsenbord gingen kopen en daarom in 2010 zoiets als een Nokia N900 kochten. Typen op een scherm is onbruikbaar, mijn productiviteit keldert achteruit als ik geen fysiek toetsenbord heb, etc. Die lui hebben nu ook gewoon een smartphone waarmee je op een scherm typt...

Anyway, fijn dat je nog nooit een ongeluk hebt meegemaakt. Hopelijk blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:24
Mackeessie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]

Je laadt met de Tesla Wall Charger 3 fase, 3x 16 Ah. Dat is maximaal 11 kWh. De Tesla kan met max 11 kWh laden, is 3x 3,7 kWh, is max 16Ah per fase volgens mij. Je kunt in de auto of via de app wel het Amperage verlagen onder de 16Ah, maar verhogen tot 20 Ah kan niet ( volgens mij...). Dus lijkt mij een aardlek 3 fase van 16 Ah genoeg.
Je kunt ook gewoon 1*32 A laden == 7.2 kw

Hem je wel een krachtstroom stekker nodig. Denk overigens dat het alleen interessant is als je een 45 a hoofdzekering hebt en niet veel elektra gebruikt, anders handiger om voor 3*16A te gaan idd

[ Voor 54% gewijzigd door justice strike op 03-07-2024 11:04 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
[...]

Net zo debiel als dat yoke stuur 8)7 Af en toe vergeet musk gewoon zijn pilletjes te nemen, en dan krijg je dit. En vervolgens heb je legio figuren die dan iets wat zo krom als een hoepel is, weer proberen recht te lullen. Blijft een bijzonder iets.

Rotondes zijn bij mij ook de grootste issue, ik kan er nog niet mee overweg als ik een rotonde 3 kwart neem. En helaas zit het hier VOL met rotondes. Ik ben teveel aan het zoeken en kutten. Daarnaast moet je ook nog eens precies recht op de knop drukken anders pakt hij hem niet eens. Nee, doe mij ook maar stalks. 8)

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Ik wil ook niet zeggen dat het in alles beter is. Maar er wordt soms heel dramatisch over gedaan en dat vind ik dan ook weer erg overdreven.

Doet me denken aan mensen die heel stellig waren dat ze NOOIT een smartphone zonder toetsenbord gingen kopen en daarom in 2010 zoiets als een Nokia N900 kochten. Typen op een scherm is onbruikbaar, mijn productiviteit keldert achteruit als ik geen fysiek toetsenbord heb, etc. Die lui hebben nu ook gewoon een smartphone waarmee je op een scherm typt...

Anyway, fijn dat je nog nooit een ongeluk hebt meegemaakt. Hopelijk blijft het zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_syyTK3Bh-QRS3Q3lYURU5uDpjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuztpBDyjRbEwz5bpS4ttuKI.jpg?f=fotoalbum_large

En als die mensen het voor het zeggen hadden reden we hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:20
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:56:
[...]
Doet me denken aan mensen die heel stellig waren dat ze NOOIT een smartphone zonder toetsenbord gingen kopen en daarom in 2010 zoiets als een Nokia N900 kochten. Typen op een scherm is onbruikbaar, mijn productiviteit keldert achteruit als ik geen fysiek toetsenbord heb, etc. Die lui hebben nu ook gewoon een smartphone waarmee je op een scherm typt...[...]
Wel een beetje flauw natuurlijk, want wijs me maar eens op een high-end telefoon met fysiek toetsenbord. Want 1 ding kan ik je wel vertellen, zelfs met een adaptief toetsenbord met autocorrect bevatten de meeste zinnen bij mij nog steeds fouten en als ik zo kijk wat er naar mij toegestuurd wordt dan is dat bij de meeste mensen wel zo. Dat probleem had ik met een qwerty toetsenbord op mijn telefoon (die n900 bijv) dus echt nooit. Een onscreen toetsenbord is een flinke achteruitgang wat betreft communicatie in geschreven vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:13
[...]
Af en toe vergeet musk gewoon zijn pilletjes te nemen,
Zou dat misschien voor meer mensen op dit forum kunnen gelden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
Megat schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Zou dat misschien voor meer mensen op dit forum kunnen gelden ?
nee daar helpen bij mij geen pilletjes meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Laatst online: 26-05 09:05
Ik verwacht de model Y RWD (lease) over 2 maanden dan loopt mijn contract af van de huidige auto.

Met mijn gezin (2 jonge kinderen) is de model 3 helaas geen optie die had ik ook liever gehad maar ga hier ook geen spijt van krijgen vermoed ik zo.

Kom van een KIA proceed af en dat is al geen ruimte wonder van binnen dus dit gaat fijn zijn helaas geen long range kunnen onderhandelen dit was het maximale wat mogelijk was en om zelf 125 euro bij te gaan leggen bruto vind ik teveel van het goeie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb je toevallig de wielconfiguratie aangepast naar 19inch? Mijn nieuwe m3h heeft met 19inch 399 range, als ik deze wijzig naar 18 inch wordt dit 438km.

Je zou ook de Tessy app kunnen gebruiken, deze kan je 14 dagen gratis proberen, je kan dan even feitelijk bekijken wat je degradatie is.

Volgens Tessy heeft mijn M3H met 500km op de klok een capaciteit van 60.1kWh
(Best een verschil met de 45.2kWh capaciteit @12.5% degradatie van mijn SR+ uit 2019)
kwaazaar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Ik heb mijn M3H nog geen week en ben algewend, vind het eigenlijk wel comfortabel die knopjes. Het enige wat ik irritant vind is dat de knippers vaak automatisch uit gaan maar soms ook nog niet. Ik moet er nog even achterkomen in welke situaties hij nu weigert.

[ Voor 54% gewijzigd door revolution-nl op 03-07-2024 11:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:45:

Ik heb mijn M3H nog geen week en ben algewend, vind het eigenlijk wel comfortabel die knopjes. Het enige wat ik irritant vind is dat de knippers vaak automatisch uit gaan maar soms ook nog niet. Ik moet er nog even achterkomen in welke situaties hij nu weigert.
Je kunt er ook voor kiezen om het automatische gedeelte uit te schakelen. Slim knipperen heet het geloof ik.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:31

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

JustC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:41:
Ik verwacht de model Y RWD (lease) over 2 maanden dan loopt mijn contract af van de huidige auto.

Met mijn gezin (2 jonge kinderen) is de model 3 helaas geen optie die had ik ook liever gehad maar ga hier ook geen spijt van krijgen vermoed ik zo.

Kom van een KIA proceed af en dat is al geen ruimte wonder van binnen dus dit gaat fijn zijn helaas geen long range kunnen onderhandelen dit was het maximale wat mogelijk was en om zelf 125 euro bij te gaan leggen bruto vind ik teveel van het goeie.
Standaard range is prima, zeker in Nederland. Naar het buitenland rijden middels de superchargers is een eitje. Het enige waar ik tegen aanloop tav de RWD is rijden met een caravan omdat de range dan maar ruim 150 km is.
Waarschijnlijk gaat de LFP accu langer mee en vertoont ie minder degeneratie.
Pagina: 1 ... 374 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: