Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 373 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.675.294 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
pewill schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:54:
Vorige week vrijdag heb ik mijn M3-2021 via marktplaats verkocht én een nieuwe M3 Highland opgehaald. Wat verschillen die ik opmerk:
(+) stuk stiller tijdens rijden, maar ook deuren dichtslaan
(+) veel comfortabeler demping, voel niet elke put deksel meer
(-) zitpositie voelt wat hoger
(-) auto stuurt (ook in zwaarste stand) veel lichter, minder strak en wat indirect.
(-) richtingaanwijzers zijn kut als je stuur gedraaid is.
(--) autopilot activeren via scrollwheel gaat vaak fout door slechte knop.

Mijn vraag: hebben andere Highland rijders ook last van een slecht functionerende scrollwheel? Ik moet de knop heel bewust en hard/diep indrukken: de klik alleen is vaak niet voldoende het te signaleren. Lijkt me iets hardware matigs.
Scrollwiel indrukken en meteen los laten werkt inderdaad niet, je moet hem echt eventjes vasthouden. Al is het maar zeer kort, het is wel vervelend, dat merkte ik meteen al. Ik dacht dat ik wat fout deed, maar enkel even ,,klikken'' is niet voldoende.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
mkrmr schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Exact, zo is mijn gen3 TWC ook aangesloten, met 3x16A op een "krachtstroom" aansluiting.
Ik zag hier op pagina 10 dat tot 32A kan ingesteld worden.

Dus stel de electricien sluit gebruikt een 20A aardlek, en stelt de het maximal vermogen in op 20A, kan ik in de app dan b.v. naar 16A of nog lager gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:25
Vorige week vrijdag heb ik mijn M3-2021 via marktplaats verkocht én een nieuwe M3 Highland opgehaald. Wat verschillen die ik opmerk:
(-) auto stuurt (ook in zwaarste stand) veel lichter, minder strak en wat indirect.

Mijn vraag: hebben andere Highland rijders ook last van een slecht functionerende scrollwheel? Ik moet de knop heel bewust en hard/diep indrukken: de klik alleen is vaak niet voldoende het te signaleren. Lijkt me iets hardware matigs.
Om die laatste 2 reden ga ik ook gewoon direct aftermarket stalks installeren.
Het werkt gewoon voor geen meter. Ik gebruik verschillende autos, ook nog m3 lr, door elkaar gebruiken word een drama.

Vraag is alleen of enhauto (makkelijk installeren) in september klaar is als mijn m3p komt, of dat ik voor de bekabelde variant ga, die nu al te krijgen is.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htmt
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:19

htmt

MY LR MCR 2023

jnicolaes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Dus stel de electricien sluit gebruikt een 20A aardlek, en stelt de het maximal vermogen in op 20A, kan ik in de app dan b.v. naar 16A of nog lager gaan?
Een model 3 kan maximaal met 3 x 16 A laden.
En, ja je kunt dit in de instellingen lager instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door htmt op 01-07-2024 15:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:06
In juni bijna net zoveel 3's als Y geleverd. Leuk!
https://www.autoweek.nl/a...tesla-drievoudig-winnaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-06 13:12
NiroNiro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Je zou een mail moeten ontvangen vanuit Tesla. Diverse collega's van mij hebben deze wel gehad namelijk. Je moet dan wel met dezelfde account je nieuwe Tesla gaan rijden.
Toch maar even een mailtje aan gewaagd. You never know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
htmt schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Een model 3 kan maximaal met 3 x 16 A laden.
En, ja je kunt dit in de instellingen lager instellen.
Ok, ik heb een Y, maar vermoed dat dit hetzelfde verhaal is. Dus de charger kan sneller, maar de auto niet. Ik lees ook het verhaal van maximale belasting van een aardlek voor een langere tijd niet de bedoelig is dus misschien dan toch maar een 20A.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, bij een supercharger kan het wel natuurlijk veel meer ampere aan? Waarom kan dat daar dan wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jnicolaes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, bij een supercharger kan het wel natuurlijk veel meer ampere aan? Waarom kan dat daar dan wel?
Supercharger is DC laden, dat gaat vrijwel 'direct' de batterij in.
AC moet eerst omgezet worden door de 'gelijkrichter', en die heeft een beperkte capaciteit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 16:15
bilgy_no1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Je kunt laden met 11 kW. Dat is 3 x 16A x 240V op een 3-fase aansluiting.

16A is ook de maximum stroomsterkte die je kunt instellen voor het laden (zowel de Tesla app als in je auto) wanneer je inplugt. Dat geldt ook voor 1-fase laden.

Kortom, ik zie niet in waarom je een hogere aardlek dan 16A nodig zou hebben (of eigenlijk dus 3 x 16A ervan uitgaande dat je 3-fase gaat laden).

Maar goed, ik ben geen elektricien...
Je kunt de TWC wel degelijk hoger instellen bij installatie. @jnicolaes misschien handig om je electricien daar op te wijzen. Bij mij was de default dacht ik niet 3x16A.

Een Model 3 laadt misschien op 3x16, maar als er een bekende met een Zoe langskomt kunnen zomaar de stoppen doorslaan bij de verkeerde instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
TimFelten schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:44:
Ik heb de autopark heel even geprobeerd. Dat ging niet erg goed (lag aan de omgeving). Maar ik stapte op de rem en greep zelf in door aan het stuur te draaien. Niks gek, behalve dat hij naar "entry mode" profiel schakelde 🤣. Dus stoel naar achteren, stuur naar voren. Zal het later nog eens proberen op een betere plek, maar meer mensen die dit meemaken?
Het lijkt alsof de auto denkt dat je gaat uitstappen? Ik heb op dit moment toevallig een probleem met mijn 'seat occupancy sensor' die kapot is, en niet meer kan detecteren of er een persoon op de stoel zit. Als je dezelfde symptomen als deze video (YouTube: Hong Kong Model 3 seat sensor problem) hebt, zou het daaraan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 20:03
jnicolaes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat de electricien meer weet van de daadwerkelijke aansluiting in de meterkast en bedrading dan de settings van de wall connector in de app of van die van de tesla. Het is gewoon mijn standaard electricien, niet iemand die specifiek tesla wall coonnector kennis heeft
Je laadt met de Tesla Wall Charger 3 fase, 3x 16 Ah. Dat is maximaal 11 kWh. De Tesla kan met max 11 kWh laden, is 3x 3,7 kWh, is max 16Ah per fase volgens mij. Je kunt in de auto of via de app wel het Amperage verlagen onder de 16Ah, maar verhogen tot 20 Ah kan niet ( volgens mij...). Dus lijkt mij een aardlek 3 fase van 16 Ah genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Awoodentree schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Het lijkt alsof de auto denkt dat je gaat uitstappen? Ik heb op dit moment toevallig een probleem met mijn 'seat occupancy sensor' die kapot is, en niet meer kan detecteren of er een persoon op de stoel zit. Als je dezelfde symptomen als deze video (YouTube: Hong Kong Model 3 seat sensor problem) hebt, zou het daaraan kunnen liggen.
Ja denk dat hij dacht dat we klaar waren met parkeren en ik er inderdaad uit wilde. Gelukkig niet het probleem dat jij beschrijft, dat is wel zeer frustrerend lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htmt
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:19

htmt

MY LR MCR 2023

Mackeessie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]

Je laadt met de Tesla Wall Charger 3 fase, 3x 16 Ah. Dat is maximaal 11 kWh. De Tesla kan met max 11 kWh laden, is 3x 3,7 kWh, is max 16Ah per fase volgens mij. Je kunt in de auto of via de app wel het Amperage verlagen onder de 16Ah, maar verhogen tot 20 Ah kan niet ( volgens mij...). Dus lijkt mij een aardlek 3 fase van 16 Ah genoeg.
Nee. Zie 3e alinea onder Eigen eindgroep van https://123groepenkast.nl/Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 13:31
Hamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Heb jij tips voor de juiste dakdragers waarbij het glas niet breekt?
Ik gebruik de Seasucker Monkeybars, voordeel is dat ze relatief snel te monteren zijn, en ze zijn zo compact dat ze (in delen) in de onderbak van de kofferbak passen.

Ook deze maken veel lawaai bij het rijden, komt volgens mij omdat het een ronde buis is en geen druppel-profiel heeft. Heb wel eens overwogen om een druppelprofiel te printen en er overheen te schuiven, maar prio is wat laag.

[ Voor 24% gewijzigd door pewill op 01-07-2024 16:54 ]

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
Vissa66 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Scrollwiel indrukken en meteen los laten werkt inderdaad niet, je moet hem echt eventjes vasthouden. Al is het maar zeer kort, het is wel vervelend, dat merkte ik meteen al. Ik dacht dat ik wat fout deed, maar enkel even ,,klikken'' is niet voldoende.
Dus het is de 'tijd' van het indrukken, niet de kracht? Zou dus misschien op te lossen zijn met een software update... Omdat ik twee keer moet drukken voor autopilot is dat wel irritant.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:30

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

htmt schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Nee. Zie 3e alinea onder Eigen eindgroep van https://123groepenkast.nl/Laadpaal
Laad al jaren de TWC met 3x16A, nooit problemen gehad. Wellicht dat die website je graag een duurdere 3x20A automaat wil verkopen maar of dat echt nodig is? Heb dit advies zo nog nooit gezien...

Wellicht een vraag voor het "Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2." of "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1." (zie onderaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-05 17:27
jnicolaes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:44:
Ik wil de tesla wall charger (gen3) laten installeren door mijn electricien en hij vraagt of ik 16A of 20A aardlek wil. Als ik even snel reken dan denk ik dat ik met 20A soms te kort kom op mijn aansluiting van 3X25A en lijkt de 16A een veiligere keuze.

Is er in de app een handmatig setting dat ik bijvoorbeeld 16 of 20 A kan selecteren? Zodat ik bv 20A laad als ik weet dat ik niet veel andere apparatuur heb aanstaan en sneller wil laden, en dat ik anders deze naar 16A zet. In dat geval is de 20A aardlek misschien beter?
Volgens mij mag je officieel geen 20A aardlek achter een hoofdzekering van 25A plaatsen, max 16A.
Zou ook kijken naar loadbalancing want anders kan zo maar eens de hoofdzekering eruit gaan als ook gelijktijdig de inductie kookplaat en/of de oven etc gebruikt word.
Maar dit is eigenlijk meer iets voor het forum thuisladen van EV

[ Voor 3% gewijzigd door japie514 op 01-07-2024 17:02 ]

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:53
japie514 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Volgens mij mag je officieel geen 20A aardlek achter een hoofdzekering van 25A plaatsen, max 16A.[...]
Ander topic, maar een C20 mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Je moet idd heel bewust de knop goed indrukken.

Hoewel een dubbelklik eigenlijk wel goed gaat.

Ik weet niet waarom hij soms de 1e klik lijkt te missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Skyrunner schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:56:
Ik reed gisteren op de N57 Brouwersdam op (basic) AP en kreeg voor vage redenen 2x een rem ingreep met het naderen van een vrachtwagen uit andere richting met ertussen een dubbele doorgetrokken streep, beiden netjes in eigen baan.

Herkent iemand dit? Vrachtwagen kleurde ook rood en een alarm klonk, dus duidelijk beschouwde mijn M3LR 2024 dit een gevaar...
De M3H is heel "bang" voor tegemoetkomende vrachtwagens.
Ik houd nu altijd het stroompedaal een stukje ingetrapt als er een vrachtwagen nadert op een tweebaansweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik geloof dat de S en de X maximaal kunnen laden op 16 of 22 kW. Die hogere stroom zal daarmee te maken hebben.

De 3 en de Y kunnen echt niet sneller laden dan 11 kW op wisselstroom. Je kunt in de app van je auto, of de auto zelf, de stroomsterkte voor het laden instellen op 16A of lager (minimaal 5A geloof ik).

De aardlek bepaalt ook niet met welke stroom je auto gaat laden. Die begrenst alleen hoeveel stroom je uit die groep kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
[...]

Ik laad met 1 fase met max 32A, bij 3 fasen is het max 3x16A = 48A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 09:47
mjvdzwet schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Ik laad met 1 fase met max 32A, bij 3 fasen is het max 3x16A = 48A
1 fase is toch max 16A?

Ik had de wall connector op 20A staan en mijn 16A zekering klapte er uit. In de Tesla app stond de auto op 20A te laden. Ik kwam er door reacties hier pas achter dat ik de wall connector zelf kan begrenzen op 16A.
Maar dan vraag ik me ook af of ik misschien met meer ampere zou kunnen laden (mits mijn bedrading het toestaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:04:
[...]

1 fase is toch max 16A?

Ik had de wall connector op 20A staan en mijn 16A zekering klapte er uit. In de Tesla app stond de auto op 20A te laden. Ik kwam er door reacties hier pas achter dat ik de wall connector zelf kan begrenzen op 16A.
Maar dan vraag ik me ook af of ik misschien met meer ampere zou kunnen laden (mits mijn bedrading het toestaat).
Ik heb alles op 6mm2 bedraad. Ik heb een 32A automaat, ik laad normaal op 80% hiervan, dus 26A.

Im gebruik een SmartEVSE die de laadstroom stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:57

Heb ik ook, scrollwheel indrukken wordt soms (redelijk vaak) gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyGGL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-08-2024
Wie kan mij verder helpen?

Heb een Tesla M3 SR+ uit 2020 op het oog met 95k op de teller. Range volgens de auto 330km. Ik heb 'm laten testen middels Aviloo Flashstest. Hier scoort die op met een batterij SoH van 86% - dit vond ik vrij hoge degradatie voor de leeftijd en kilometers. Zijn jullie het daarmee eens?

Wat is een beetje gangbaar. Ik las dat je dit een beetje kan verwachten bij de 200k. Niet onder de 100k.

[ Voor 5% gewijzigd door HeyGGL op 01-07-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-05 14:13
Inspired schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Dat het zinnetje weg is wil niet zeggen dat er op 4 juli niks staat te gebeuren. Al zie ik het ook gewoon met een sisser aflopen.
Tesla zou een aparte regeling krijgen maar verwacht daar niet teveel van. Want zelfs BMW mini EV heeft wel een fikse tarief heffing van 38%
Er is nog kans omdat China en EU nog in gesprek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
pewill schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Ik gebruik de Seasucker Monkeybars, voordeel is dat ze relatief snel te monteren zijn, en ze zijn zo compact dat ze (in delen) in de onderbak van de kofferbak passen.

Ook deze maken veel lawaai bij het rijden, komt volgens mij omdat het een ronde buis is en geen druppel-profiel heeft. Heb wel eens overwogen om een druppelprofiel te printen en er overheen te schuiven, maar prio is wat laag.
Het systeem ziet er inderdaad mooi uit. Alleen de prijs staat me wel wat tegen…

Er zijn geen Thüle dragers voor Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
lighting_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:54:
[...]

Tesla zou een aparte regeling krijgen maar verwacht daar niet teveel van. Want zelfs BMW mini EV heeft wel een fikse tarief heffing van 38%
Ik hoop dat de regeling voorlopig blijft zoals nu. Ga overstappen van werkgever en zal daar (waarschijnlijk) de Model 3LR uitzoeken. 49K. Fiscaal is toch beter dan zo’n 54K. Fiscaal….. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 15:18
HeyGGL schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:51:
Wie kan mij verder helpen?

Heb een Tesla M3 uit 2020 op het oog met 95k op de teller. Ik heb 'm laten testen middels Aviloo Flashstest. Hier scoort die op met een batterij SoH van 86% - dit vond ik vrij hoge degradatie voor de leeftijd en kilometers. Zijn jullie het daarmee eens?

Wat is een beetje gangbaar. Ik las dat je dit een beetje kan verwachten bij de 200k. Niet onder de 100k.
mijn lr begon op 500km en was met 110k 460km. in jou geval zou dat 430 zijn. wel minder dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
Hamer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:00:
[...]

Het systeem ziet er inderdaad mooi uit. Alleen de prijs staat me wel wat tegen…

Er zijn geen Thüle dragers voor Tesla?
Die zijn inderdaad erg prijzig. Ik had eerder Farad dragers gekocht. Ik was daar echter ontevreden over, omdat het steeds heel tijdrovend was om er op te doen door de beugeltjes en schroefjes. Aangezien ik het vooral gebruik om even wat bij de bouwmarkt of houthandel op te halen, werd dat voor mij een te grote drempel.

Maar als je het alleen gebruikt voor vakantie is dat misschien eerder acceptabel. En op marktplaats zag ik ze een tijd geleden in de verhuur.

Je zou ook op de webshop teslavie.eu kunnen kijken, kosten ze €250 inclusief een dak tas

[ Voor 6% gewijzigd door pewill op 01-07-2024 19:47 ]

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPn_1O4c2Z_1N-CST6ETgor-VSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTRLeZQVDQU9sjQPs0a7w7ZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds laden is heen en terugrit naar werk, en laatste rit is dus van werk naar huis. Rit was grotendeels door het centrum van Brussel aan 30 en 50 en nadien op de autostrade met een stuk aan 120.
Heel netjes toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
lighting_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:54:
[...]

bron? want wat ik lees krijgen alleen de Chinese merken die amper inzage gegeven hebben in wat ze ontvangen hebben aan subsidies 38%. Zitten zelfs Chinese merken bij die onder de 20% extra krijgen. Kan me dus ook niet voorstellen dat niet Chinese merken extreem belast gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
Nog een vraagje voor de Highland bezitters: hoort er op het gaspedaal ook niet een rubber te zitten? :? Bij mij zit die er niet op, zie ook foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_IO7gXEF3QKwmwe00lGcSfnuyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l651XM924CfGzpTewql5Cq1U.jpg?f=fotoalbum_large

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyGGL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-08-2024
Tomas_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:23:
[...]

mijn lr begon op 500km en was met 110k 460km. in jou geval zou dat 430 zijn. wel minder dus.
Jij hebt nog geen 10%. Bij mij is dat 50% meer.

Kan het een slechte batterij zijn? Of ligt het aan manier van verkeerd laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 18:40
[...]
Dit is ook een irritatie van mij. De bediening van AP/TACC met het scrollwieltje werkt ook bij mijn Highland echt niet goed. De feedback van het indrukken van de knop is matig, af en toe gaat het opnieuw inschakelen van AP na een rijstrookwisseling (ook irritant en totaal onnodig...) niet goed omdat de dubbeltik wordt gedetecteerd als een enkele tik waarna de TACC wordt uitgeschakeld.

Ook vind ik de vertraging bij uitschakelen van AP/TACC onhandig. Wat mij betreft moet deze direct uitschakelen bij een tik, maar dit duurt een kleine seconde voordat je het geluidsignaal hoort en nog langer voordat de auto daadwerkelijk begint te regenereren.

Als positieve noot: tijdens vakantie de afgelopen weken 4700 km door Europa gereden. De model 3 is een ontzettend fijne reisauto. Door de uitstekende stoelen en de fijn werkende AP (op een paar kleine irritaties na) ben ik nog nooit zo ontspannen op de bestemming aangekomen! De supercharge stops elke ~3 uur werken daar ongetwijfeld ook aan mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
HeyGGL schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Jij hebt nog geen 10%. Bij mij is dat 50% meer.

Kan het een slechte batterij zijn? Of ligt het aan manier van verkeerd laden.
99% van de gevallen komt door laden ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
anti elppa schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:35:
[...]

bron? want wat ik lees krijgen alleen de Chinese merken die amper inzage gegeven hebben in wat ze ontvangen hebben aan subsidies 38%. Zitten zelfs Chinese merken bij die onder de 20% extra krijgen. Kan me dus ook niet voorstellen dat niet Chinese merken extreem belast gaan worden.
https://money.usnews.com/...ariff-from-eu-source-says

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-06 11:19
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:24:
[Afbeelding]

Sinds laden is heen en terugrit naar werk, en laatste rit is dus van werk naar huis. Rit was grotendeels door het centrum van Brussel aan 30 en 50 en nadien op de autostrade met een stuk aan 120.
Heel netjes toch.
Zeker netjes maar als je 41min hebt gedaan over 28km dan vermoed ik dat je een klein stukje snelweg hebt gereden? Maw, hoeveel km was snelweg van die 28km?

Welke banden/velgen en wieldoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:42:
[...]

Zeker netjes maar als je 41min hebt gedaan over 28km dan vermoed ik dat je een klein stukje snelweg hebt gereden? Maw, hoeveel km was snelweg van die 28km?

Welke banden/velgen en wieldoppen?
Ca 10km snelweg.
Banden: de originele Hankooks op de 19’ Gemini velgen met de originele doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
dat is een oud artikel....en ze hebben het over een "source". Nu paar weken later is er nog nergens iets bevestigt. Die door die bron, maar ook niet door de fabrikant. Eigenlijk bij geen enkele fabrikant voor zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Ca 10km snelweg.
Banden: de originele Hankooks op de 19’ Gemini velgen met de originele doppen.
+/- 30% snelweg dus. Niet slecht als je 120 hebt gereden op snelweg.

Volgens mij scheelt het aardig in verbruik als je de originele Gemini wieldoppen laat vervangen door andere non-aerodynamische doppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Armo op 01-07-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
kwaazaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:46:
[...]

Heb jij of iemand anders een goeie link over hoe Teslamate op te zetten binnen Home Assistant? Ik begrijp althans dat dat mogelijk moet zijn.
Ik heb Teslamate via Docker op een Raspberry PI staan en Home Assistant met Tesla add-on (dus niet Teslamate op/in Home Assistant) op een snellere Raspberry PI draaien. Je kunt ze via MQTT koppelen, maar daar ben ik maar niet aan begonnen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
pewill schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:43:
Nog een vraagje voor de Highland bezitters: hoort er op het gaspedaal ook niet een rubber te zitten? :? Bij mij zit die er niet op, zie ook foto.
[Afbeelding]
Bij mijn M3H zit er ook geen rubber op.

Volgens mij heeft dit te maken dat je met je hak op de grond staat en het pedaal dan moet glijden onder de voet.

[ Voor 9% gewijzigd door mjvdzwet op 01-07-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 16:24

1 Keer klikken op scroll wiel werkt bij mij altijd om TACC te activeren. Dubbelklikken om AP te activeren werkt vaker niet dan wel door hoe snel/langzaam ik dubbelklik. Ben er nog niet achter wat juiste moment is voor de 2de klik.

Maar ik zie weinig meerwaarde in om AP te gebruiken als ik bij elke baanwissel toch weer moet dubbelklikken. Tussen de lijntjes rijden kost mij niet meer energie als ik met TACC rijd en dan kan ik wel op de rechterbaan meer aan de buitenkant rijden en op de linkerbaan en middenbaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Broodro0ster schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Op een ander forum had iemand dezelfde vraag. Bleek dat automatisch sturen bij die persoon uit stond.
Dat moet namelijk aan staan. Is dat bij jou het geval?
Dank maar dat is het niet. Ik kan automatisch sturen namelijk aanzetten met 2x op het rechter scrollwiel te drukken. Ook al factory reset geprobeerd maar helaas de optie verschijnt niet. Ook zo raar dat het niet in de release notes wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
anti elppa schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:54:
[...]

dat is een oud artikel....en ze hebben het over een "source". Nu paar weken later is er nog nergens iets bevestigt. Die door die bron, maar ook niet door de fabrikant. Eigenlijk bij geen enkele fabrikant voor zover ik kan zien.
Dat is het niet. BMW heeft in china een joint venture met China's Great Wall Motor Co Ltd.
En Chinese bedrijven die niet meewerkten aan het onderzoek van de EU krijgen het hoogste tarief.
We zullen zsm helderheid krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door lighting_ op 01-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
De Owners Manuals zijn aangepast voor 2024.20, inclusief uitgebreidere beschrijving van Automatisch inparkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-05 13:09
Ik ben in Zuid-Frankrijk en sta klaar om morgenochtend terug naar NL te rijden .Constateer net dat er rechtsvoor een grote nagel in mijn band zit. Weet niet hoe diep. Ga morgenochtend eerst langs de bandenboer voordat ik de peage op trap. Als hij een prop in schiet is het dan verstandig om daarmee naar Nl te rijden ? Lijkt me dat in worst case de band onderweg leegloopt ? Heb ook nog een compressor met vloeistof bij me…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
DM57 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:05:
Ik ben in Zuid-Frankrijk en sta klaar om morgenochtend terug naar NL te rijden .Constateer net dat er rechtsvoor een grote nagel in mijn band zit. Weet niet hoe diep. Ga morgenochtend eerst langs de bandenboer voordat ik de peage op trap. Als hij een prop in schiet is het dan verstandig om daarmee naar Nl te rijden ? Lijkt me dat in worst case de band onderweg leegloopt ? Heb ook nog een compressor met vloeistof bij me…
Met een plug in het loopvlak kan je gewoon blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM57
mjvdzwet schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Met een plug in het loopvlak kan je gewoon blijven rijden.
Ook 1200 km met 120-130 snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
DM57 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Ook 1200 km met 120-130 snelheid ?
Ik heb jaren gereden met een geplugde band.
Het middel galvaniseerd met het rubber van de band.

Ze kunnen hem ook plakken als ze een bandenomlegapparaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM57
mjvdzwet schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Ok thx. Ga morgen in mijn beste Frans even met de bandenboer overleggen… 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fluppie007
  • Laatst online: 24-05 12:21
Mocht iemand graag grafiekjes zien. In track mode gezet, plankgas vanuit stilstand. 82% SoC.
0-100 3.22s
0-160 7.50s

400kW piek lijkt echt de max te zijn voor de China builds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3f3EshPXcGBbINuiSEXccd3CGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dY6fJH3tEtaa55jC97wa2iUF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hongy schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:36:
[...]

1 Keer klikken op scroll wiel werkt bij mij altijd om TACC te activeren. Dubbelklikken om AP te activeren werkt vaker niet dan wel door hoe snel/langzaam ik dubbelklik. Ben er nog niet achter wat juiste moment is voor de 2de klik.

Maar ik zie weinig meerwaarde in om AP te gebruiken als ik bij elke baanwissel toch weer moet dubbelklikken. Tussen de lijntjes rijden kost mij niet meer energie als ik met TACC rijd en dan kan ik wel op de rechterbaan meer aan de buitenkant rijden en op de linkerbaan en middenbaan ook.
Koop gewoon de S3XY buttons en dan zet je de AutoPilot met een knopje aan of uit. Geen Dubbelklik meer nodig. En als je de automatische resume instelt na de baanwissel is het helemaal relaxt. Kost niet eens zoveel en dan heb je nog allerlei andere handige functies en knopjes die je naar hartelust kunt instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
De volgende Actieve veiligheidsfuncties voor de Model Y gaan met ingang van 2024.20 veranderen:

- Lane Assist kan niet meer uit (minstens trillend stuur)
- Collision Avoidance Assist kan niet meer uit
- Snelheidslimiet waarschuwing kan alleen per rit uit worden gezet
- Waarschuwing Slaperigheid bestuurder ingevoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:49
pdidi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:00:
De volgende Actieve veiligheidsfuncties voor de Model Y gaan met ingang van 2024.20 veranderen:

Dat is wel een hard statement, neem aan dat je bedoeld bij nieuw geleverd?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:56

GVR

Inderdaad, bron? Denk dat dit genuanceerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:21
Xrypta schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Ja volgens mij wel want ik zit ook op de 2024.20.6.2 met mijn M3P, lane assist is hier gelukkig nog steeds uit.
Kan me niet voorstellen dat het alleen voor de Y zou gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Idanue op 02-07-2024 00:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Armo
pdidi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:00:

Over Lane Assist gesproken...

Ik reed laatst op een 3 baans weg op 3e rijstrook in de spits.Snelheid +/- 80 en zag in de spiegel zwaailichten naderen en wilde ruimte maken maar lane assist had andere plannen, want doorgetrokken streep.
Uit automatisme zette ik mijn knipperlicht links aan omdat ik zag dat een werkbusje achter me niet door had dat er een ambulance naderde en kon ineens wel zonder toeters en bellen en stuur correctie zo links mogelijk naast de vangrail rijden en ruimte maken voor de ambulance.

Dus een tip, als je door een noodgeval of wat dan ook een doorgetrokken streep moet overschrijden of de berm in moet dan gewoon knipperlicht aanzetten dan wordt er geen lane assist toegepast. Eigenlijk best wel logisch maar zelf wist ik het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 08:34
pdidi schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:04:
De Owners Manuals zijn aangepast voor 2024.20, inclusief uitgebreidere beschrijving van Automatisch inparkeren
Top! Ik was erop aan het wachten. Ik wil namelijk een parkeerplaats op mijn oprit maken omdat hij dat nu niet als een plek zien.
De parkeerplaats moet ten minste 2,2 meter breed zijn.
De parkeerplaats moet ten minste drie zichtbare lijnen hebben, zoals parkeervaklijnen, wegmarkeringen of onderscheidende stoepranden. Automatisch inparkeren werkt mogelijk niet in bijvoorbeeld een garage zonder drie zichtbare parkeervaklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Galvaniseren van rubber is een proces dat mij niet echt bekend is…
En vulkaniseren is het ook niet, want dat proces heeft warmte nodig.

Het is gewoon een speciale rubberlijm.
En ja, soms gaat dat goed, en soms merk je snel wat onbalans en dan heb je trillingen. En heel soms begint het opnieuw te lekken.
120-130 zal wel ok zijn, maar er niet 200 mee knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 16:24
bilgy_no1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:14:
[...]

Koop gewoon de S3XY buttons en dan zet je de AutoPilot met een knopje aan of uit. Geen Dubbelklik meer nodig. En als je de automatische resume instelt na de baanwissel is het helemaal relaxt. Kost niet eens zoveel en dan heb je nog allerlei andere handige functies en knopjes die je naar hartelust kunt instellen.
Ja zat ik aan te denken. Is alleen de gen2 commander en de app voldoende lijkt me?
Maar toch vind ik dat je steeds druk moet uitoefenen op het stuur terwijl die in AP staat. Heb het gevoel dat dit meer energie kost om elke 10 sec het stuur een beetje te bewegen om de melding oefen druk uit op het stuur te vermijden dan in TACC rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 17:56

DjVe

Hatsaflats!

bilgy_no1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:14:
[...]

De commander is idd een van de beste aankopen die ik gedaan heb. Auto-resume werkt fantastisch, maar het is ook handig om je frunk te kunnen openen door een voordeurhendel langer open te houden. Ik kan nu ook de laadpoort ontgrendelen door de hendel van het achterportier 3 seconde open te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
Hongy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:03:
[...]

Ja zat ik aan te denken. Is alleen de gen2 commander en de app voldoende lijkt me?
Maar toch vind ik dat je steeds druk moet uitoefenen op het stuur terwijl die in AP staat. Heb het gevoel dat dit meer energie kost om elke 10 sec het stuur een beetje te bewegen om de melding oefen druk uit op het stuur te vermijden dan in TACC rijden.
Nee, alleen de commander en de app is niet voldoende in jou geval. Je hebt juist minstens 1 knop nodig zodat je die kan instellen om AP aan/uit te zetten.
In de app op je telefoon kan je weliswaar ook knoppen instellen maar dat is niet praktisch in gebruik.

Discussie over de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
GVR schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:12:
Inderdaad, bron? Denk dat dit genuanceerd moet worden.
De bronnen zijn de 4 links naar de specifieke Owners Manual hoofdstukken voor de Model Y behorende bij 2024.20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Xrypta schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Ik neem aan van niet. Ook voor bestaande Model Y met 2024.20, kan het zelf alleen nog niet controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Idanue schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:14:
[...]

Ja volgens mij wel want ik zit ook op de 2024.20.6.2 met mijn M3P, lane assist is hier gelukkig nog steeds uit.
Kan me niet voorstellen dat het alleen voor de Y zou gaan.
Dit stond in de 2024.14 manual voor de Model Y:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikER0jOcuKLRPiBasuGT8ofhAks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vsa7sccybfqxvFrwnhf2C8FP.png?f=user_large

En dit in de 2024.20 manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eQ5211aW18QREUSa0Egr_9m1O0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HFjll4XsnL5Nv7fNdPhD2jQB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
pdidi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Ik neem aan van niet. Ook voor bestaande Model Y met 2024.20, kan het zelf alleen nog niet controleren
Niet het geval met bestaande MY’s. Mijne zit op 2024.20.6.2 en kan lane assist gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Armo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:01:
[...]

Niet het geval met bestaande MY’s. Mijne zit op 2024.20.6.2 en kan lane assist gewoon uitzetten.
Interessant, misschien een foutje in de manual? Kun je ook nog de Speed Assist permanent uitschakelen (die nu dus Intelligent Speed Assist heet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
fluppie007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:02:
Mocht iemand graag grafiekjes zien. In track mode gezet, plankgas vanuit stilstand. 82% SoC.
0-100 3.22s
0-160 7.50s

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd naar een video waarmee de 2023 en 2024 3P worden vergeleken. Het verschil boven de 100 km/h is aanwezig heb ik het idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-06 19:43
pdidi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:13:
[...]

Interessant, misschien een foutje in de manual? Kun je ook nog de Speed Assist permanent uitschakelen (die nu dus Intelligent Speed Assist heet)?
Nee, dit is verplicht nu in EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 19:48
DM57 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:05:
.Constateer net dat er rechtsvoor een grote nagel in mijn band zit. Als hij een prop in schiet is het dan verstandig om daarmee naar Nl te rijden ? Lijkt me dat in worst case de band onderweg leegloopt ? Heb ook nog een compressor met vloeistof bij me…
Heeft de Tesla ook de mogelijkheid en voldoende vermogen op een eventuele aansluiting om een 12 V compressor van een bandenreparatieset op aan te sluiten ?
Bij mijn vorige auto’s was dit de sigarenaansteker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Ondertussen ben ik toe aan het 3e setje zomerbanden van mijn Model 3 (LR 2019 18'). Heb hiervoor 2x een setje Pilot Sport 4s gebruikt en ben daar tevreden over (maar heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal). Wat ik vooral belangrijk aan een band is rolgeluid, slijtvastheid, rolweerstand en grip op nat wegdek. Wegligging is mooi meegenomen, maar ik zoek eigenlijk nooit de grenzen op.

Wat zijn nu de meest interessante zomerbanden (ik heb een setje winterbanden in de schuur liggen voor wintersport) voor de Model 3 18'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 01:29:
[...]

Over Lane Assist gesproken...

Ik reed laatst op een 3 baans weg op 3e rijstrook in de spits.Snelheid +/- 80 en zag in de spiegel zwaailichten naderen en wilde ruimte maken maar lane assist had andere plannen, want doorgetrokken streep.
Uit automatisme zette ik mijn knipperlicht links aan omdat ik zag dat een werkbusje achter me niet door had dat er een ambulance naderde en kon ineens wel zonder toeters en bellen en stuur correctie zo links mogelijk naast de vangrail rijden en ruimte maken voor de ambulance.

Dus een tip, als je door een noodgeval of wat dan ook een doorgetrokken streep moet overschrijden of de berm in moet dan gewoon knipperlicht aanzetten dan wordt er geen lane assist toegepast. Eigenlijk best wel logisch maar zelf wist ik het niet.
Juist. Door te knipperen gaat het LDWS uit.

Je kunt dus ook iets langzamer gaan rijden, want onder 64 km/h werkt dat systeem niet. Dat is sowieso veiliger in de situatie die je beschrijft met een hulpdienst auto die zich tussen de tweede en derde baan doorwurmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:10

bert pit

asdasd

pdidi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:13:
[...]

Bij mij zit dat er helemaal niet op. Althans ik krijg geen waarschuwing bij te hoge snelheid, dus ik hoef niks aan te passen. Bij AP zijn de snelheden soms wel beperkt.
MY LR maart 2023 met software 2024.20.6.2.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:10

bert pit

asdasd

mistermol schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Ik denk verplicht vanaf auto’s geleverd in 2024.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:31
Wordt de batterij dan niet juist actiever gekoeld zodat 'ie langer kan presteren? Ik dacht dat je voor een éénmalige drag race beter kunt voorverwarmen (zoals je dat voor opladen doet) en dan kunt knallen.

Leuke cijfers verder wel hoor _/-\o_

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Bij mij zit dat er helemaal niet op. Althans ik krijg geen waarschuwing bij te hoge snelheid, dus ik hoef niks aan te passen. Bij AP zijn de snelheden soms wel beperkt.
mistermol schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Voor nieuw geleverde auto's. Niet met terugwerkende kracht. Tesla voert dit soort dingen vaak ook enkel verplicht door, conform wetgeving, voor nieuwe auto's.

Mijn 2023 model heeft dit niet op 2024.20.6.

[ Voor 34% gewijzigd door Caayn op 02-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Ben dan wel benieuwd of jouw manual via het touchscreen (Bediening > Service > Gebruikershandleiding) dan inderdaad anders is dan de gepubliceerde Owners Manual?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 11:53
fluppie007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:02:
0-100 3.22s
0-160 7.50s

[Afbeelding]
Heb de nieuwe M3P gereden en ik vond "qua gevoel" iig niet dat het heel veel sneller is dan mn huidige M3P. Mijne is wel MiC met 82kWh Panasonic, dus de "volle power" versie. Ja de nieuwe voelt ietsje sneller, maar niet veel. Maar goed, als je M3P gewend ben dan is de stap niet meer zo hoog.
Wat wel echt merkbaar anders is is de ophanging. Man man man, de M3P is al "agile" als je het ga vergelijken met de concurrentie, een i4M50, of Polestar 2 bijvoorbeeld. Maar de Highland M3P is echt merkbaar beter nog. Het is vooral heel predictable en niet zoals de huidige die af en toe een understeer ding kan zijn (i4M50 nog erger). De gewicht voel je nog minder en het stuurt heerlijk. Ik ben helemaal geen expert, mn achternaam is niet verstappen, dus neem het met korreltje zout maar ik kon het wel waarderen. Dus als je nu M3P heb en twijfel om de nieuwe te halen, aan de snelheid moet je het niet hangen. Maar juist hoe het stuurt, en natuurlijk de veel lekkerder stoel.

De richtingaanwijzer vraagt wel gewenning toe. Ik zat de hele tijd de stalk te zoeken.
Maar.........
Van alle haptic touch buttons die ik heb gedrukt, voelt deze wel echt goed zeg!
Een beetje sensorisch ontladingsmiddel achtig ding :+ :+

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 02-07-2024 09:28 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Laatst online: 24-05 12:21
Radiodurans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Wordt de batterij dan niet juist actiever gekoeld zodat 'ie langer kan presteren? Ik dacht dat je voor een éénmalige drag race beter kunt voorverwarmen (zoals je dat voor opladen doet) en dan kunt knallen.

Leuke cijfers verder wel hoor _/-\o_
Had voor het inschakelen van Track Mode hem 8min laten DC laden met iets minder dan 50kW zodat de accu iets warmer was.
Op de temp indicatoren was de accu net niet oranje. Dus lijkt me wel redelijk gunstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met zowel een 3 als een Y voor wat betreft de breedte van de achterbanken? Op papier is die van de Y smaller op heuphoogte, lijkt me alleen zo vreemd gezien de grotere buitenmaten van de Y.

Case: We rijden nu een Ioniq eerste generatie, en moeten 3 kinderstoeltjes (1x Maxi Cosi, 2x stoeltje) kwijt. Elke cm breedte achterin is mooi meegenomen. De Y heeft natuurlijk veel meer bagageruimte, maar als we dan die stoelen (net) niet kwijt wordt het m niet.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
Tweeke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:54:
Iemand ervaring met zowel een 3 als een Y voor wat betreft de breedte van de achterbanken? Op papier is die van de Y smaller op heuphoogte, lijkt me alleen zo vreemd gezien de grotere buitenmaten van de Y.

Case: We rijden nu een Ioniq eerste generatie, en moeten 3 kinderstoeltjes (1x Maxi Cosi, 2x stoeltje) kwijt. Elke cm breedte achterin is mooi meegenomen. De Y heeft natuurlijk veel meer bagageruimte, maar als we dan die stoelen (net) niet kwijt wordt het m niet.
Ik zou gewoon even proefrijden en ze erin zetten. Proefrit zo gefixt. Ik heb onlangs de y en daarna de 3 gereden vrijwel achter elkaar. Ligt ook aan je stoeltjes etc. Als ik nu kijk kan ik vandaag nog bv. Zou de gok niet wagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Davidrrr op 02-07-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 09:01

Met 3 kids lijkt me een Y sowieso een betere optie... Ik ben heel blij met mijn 3, voornamelijk door de looks. Maar dit weekend had ik wel het eerste minpunt te pakken. Toen ik probeerde een simpel tuinstoeltje te vervoeren.... Je krijgt wat onhandige dingen er met geen mogelijkheid in :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 16:52
[...]
Met 3 kinderen zou ik stoeltjes kiezen die in de Y passen, en niet de auto kiezen die bij je stoeltjes past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Ja, de stoeltjes kunnen op de auto aangepast worden. Maar de reden dat ik überhaupt twijfel tussen model 3 en Y is vooral dat ik niets heb met auto's die een SUV's/Crossover/hoge koets hebben. Liever aerodynamisch, zuinig en minder kilograms. En dan misschien maar een dakkoffer oid voor die ene lange vakantie.

Maar de tip om gewoon te gaan proefrijden in beiden lijkt me inderdaad de juiste.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 13:11

Ik denk dat het qua breedte wel lukt. Maar het gedeelte waar je de gordel insteekt zit in de achterbank verwerkt en steekt dus niet uit. Dat zal denk ik met 3 stoeltjes naast elkaar wel een gefriemel worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
Tweeke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:14:
Ja, de stoeltjes kunnen op de auto aangepast worden. Maar de reden dat ik überhaupt twijfel tussen model 3 en Y is vooral dat ik niets heb met auto's die een SUV's/Crossover/hoge koets hebben. Liever aerodynamisch, zuinig en minder kilograms. En dan misschien maar een dakkoffer oid voor die ene lange vakantie.

Maar de tip om gewoon te gaan proefrijden in beiden lijkt me inderdaad de juiste.
Ik heb de y en niet enorm veel vergelijkingsmateriaal maar dat is geen trage auto. Ik merk de kilo's niet laat ik het zo zeggen. Looks is persoonlijk natuurlijk. Maar met 3 stoeltjes zul je wel meer moeten verschepen voor 3 kinderen en dan is het denk ik kiezen voor wat je wilt of wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-06 13:12
Het is al even geleden dat ik met kinderstoeltjes in de weer was en toen bestond Tesla nog niet eens, maar ik herinner mij het ongelooflijke geklungel om steeds die kinderen in- en uit die stoeltjes te hijsen en ook nog eens vakkundig vast te gespen. (we begonnen zelfs met een coupe... dus alles via/langs de voorstoelen... jaja papa wilde z'n wilde haren niet kwijt 8)7 )

Ik denk dat je bij een Y het gemak van de grotere achterdeuropening enorm gaat waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind de Y helemaal geen SUV of zelfs geen cross over. Hij is al heel erg aerodynamisch en zuinig. Gewicht scheelt ook niet zo veel. Wel een iets hogere zit dan de Model 3. Maar om het alleen daarom een SUV te noemen vind ik te ver gaan...

Je wilt waarschijnlijk een aantal jaar voort kunnen met de auto. Nu hebben de kinderen dan allemaal nog een zitje nodig, maar over vier jaar is dat er misschien nog 1, maar hebben ze wel alledrie hun eigen tassen en spullen mee. Dan ben je echt blij met de ruimte en het gemak van de kofferklep ipv de brievenbus van de Model 3...

Je kunt overigens in de zoekbalk van dit Topic zoeken naar "kinderzitjes Model Y" en dan vind je heel veel tips en suggesties. Vraag komt regelmatig terug.

Tot slot: even met de huidige auto en alle zitjes naar het service center van Tesla en kijken of het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 11:53

Dakkoffer is dan de slechtste betr aerodynamica. Trekhaakkoffer is beter.
Dus in die zin is een Model Y aerodynamischer dan Model 3 + dakkoffer.
Maar ik heb zelf ook een Model 3 want vind de hele SUV hype niks.
Betr achterbank is Model 3 niet helemaal plat, dus 3 stoelen naast elkaar kan net niet lekker zitten.
Model Y achterbank is platter. Maar zoals gezegd hierboven - ga gewoon proefritten.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:55

Ethirty

Who...me?

vooral dat ik niets heb met auto's die een SUV's/Crossover/hoge koets hebben. Liever aerodynamisch, zuinig en minder kilograms.
Dat had je dan misschien na nummer 2 moeten bedenken :+
Helaas is er geen M3 touring :D

Denk dat je met 3 kids in stoeltjes de extra ruimte in de Y zeker gaat waarderen. Alleen al het in en uit de auto krijgen is een stuk makkelijker door de extra ruimte. En dan ook nog een fatsoenlijke kofferruimte ipv alleen een brievenbus.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Dank voor het meedenken! Toch de Y maar serieuzer gaan overwegen om de praktische voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hongy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:03:
[...]

Het is inderdaad even wennen hoe je het stuur moet vasthouden. Maar wanneer je een fijne houding hebt gevonden valt het wel mee.

Er zijn verschillende manieren:
- Arm op de deur, hand hangt in het stuur en het gewicht geeft dan wat input.
- Handen in de schoot en met duim en wijsvingers lichtjes het stuur tegen de weerstand aan duwen.

Ik doe zelf het laatste. Ik doe het dan ook constant en niet iedere tien seconden even duwen. Dat is inderdaad vermoeiend.

Het valt me overigens ook op dat ik vlak na inschakelen eerder een melding krijg als ik het stuur even geen input geef, dan wanneer ik dat een minuut na inschakelen doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBL-freak schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Het is al even geleden dat ik met kinderstoeltjes in de weer was en toen bestond Tesla nog niet eens, maar ik herinner mij het ongelooflijke geklungel om steeds die kinderen in- en uit die stoeltjes te hijsen en ook nog eens vakkundig vast te gespen. (we begonnen zelfs met een coupe... dus alles via/langs de voorstoelen... jaja papa wilde z'n wilde haren niet kwijt 8)7 )

Ik denk dat je bij een Y het gemak van de grotere achterdeuropening enorm gaat waarderen.
En daarom heb je nu ook stoeltjes die draaien, zodat je de kinderen echt heel makkelijk vast maakt zonder je rug te breken.
Als Opa heb ik zo'n nagenoeg nieuwe stoel gescoord voor 30€. Nadeel... geen isofix, maar eens die vast staat staat die vast hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan

Ik kan je absoluut een Y aanraden i.p.v. een 3. Véél praktischer! Heb zelf ook wel stiekem spijt dat ik toch niet weer voor een YP ben gegaan ipv een 3P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:36
Tommie12 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:13:
[...]

En daarom heb je nu ook stoeltjes die draaien, zodat je de kinderen echt heel makkelijk vast maakt zonder je rug te breken.
Als Opa heb ik zo'n nagenoeg nieuwe stoel gescoord voor 30€. Nadeel... geen isofix, maar eens die vast staat staat die vast hé.
Het probleem met stoeltjes die draaien is dat ze vaak wel breder zijn. Tenminste, dat was in onze tijd zo. We hadden toen een Maxi-Cosi Axiss, maar dat was wel een best lomp ding. Misschien dat dat tegenwoordig beter is hoor. Mijn kinderen zijn inmiddels allang aan het puberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 09:01
InZane schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Het probleem met stoeltjes die draaien is dat ze vaak wel breder zijn. Tenminste, dat was in onze tijd zo. We hadden toen een Maxi-Cosi Axiss, maar dat was wel een best lomp ding. Misschien dat dat tegenwoordig beter is hoor. Mijn kinderen zijn inmiddels allang aan het puberen.
Puberen? dan is het wel lekker even tot rust te komen in een Tesla :+ :+
Pagina: 1 ... 373 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: