Kom maar door. In FSD zit het al .... dus als we deze functie bij navigate on autopilot erbij kunnen krijgen. Er zijn nogal veel mensen die 'vergeten' te knipperen. Zelfs als ze stengels aan het stuur hebben.
Ik snap eigenlijk niet waarom het nog niet beschikbaar is bij navigate on autopilot. Op de snelweg snap ik het, dan wil hij al 5km voor de afrit naar rechts als ik op de linkerbaan rij, beetje vervelend als hij dan ook gelijk gaat knipperen. Maar bij afslagen is het toch klip-en-klaar welke kant je gaat afslaan.Blasterxp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:43:
[...]
Kom maar door. In FSD zit het al .... dus als we deze functie bij navigate on autopilot erbij kunnen krijgen. Er zijn nogal veel mensen die 'vergeten' te knipperen. Zelfs als ze stengels aan het stuur hebben.
Ik moet het meeste wennen aan de richtingaanwijzer gebruik op de rotonde. Aangezien ik dan zelf autopilot niet heb aanstaan gaat dat mij niet helpen.The_Woesh schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Ik snap eigenlijk niet waarom het nog niet beschikbaar is bij navigate on autopilot. Op de snelweg snap ik het, dan wil hij al 5km voor de afrit naar rechts als ik op de linkerbaan rij, beetje vervelend als hij dan ook gelijk gaat knipperen. Maar bij afslagen is het toch klip-en-klaar welke kant je gaat afslaan.
Heb trouwens al geprobeerd om een vilt-stickertje op de knop te plakken voor de richtingaanwijzer naar rechts voor gebruik op de rotonde, maar dan doet het knopje het niet.

Model 3 | 2024 Highland
Als 4 juli een harde datum is voor verhoging van de importheffing, dan zullen alle auto's die vanaf die datum de douane passeren een hogere belasting opgelegd krijgen. De douane passage is het moment dat de auto van het schip af rijdt.Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:32:
[...]
Ik bedoel; of de extra import belasting ook gaat gelden voor kopers die de auto voor 5/7 besteld hebben.
De vraag is wie die verhoging betaalt. In enkele gevallen weet ik dat de Chinese fabrikant zo'n hoge marge maakt dat deze haar prijzen niet aanpast. Die neemt die kosten zelf. Wat Tesla doet is de vraag.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Tesla zit tussen de 15 en 20 procent winst meen ik. Daar zit dus niet veel ruimte.
Tesla kan nog besparen door geen stuur maar een controller met de auto mee te leveren. Ben je ook meteen van het rotonde knipperlicht probleem af, de schouder buttons van een controller zijn daarvoor perfect
Dus als ik jou goed begrijp dan zeg je dat alle nieuwe auto's uit China, welke nu al in de EU zijn géén extra importheffing krijgen en dat de boot met auto's welke morgen arriveert wél de extra procenten voor hun rekening krijgen?bert pit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:07:
[...]
Als 4 juli een harde datum is voor verhoging van de importheffing, dan zullen alle auto's die vanaf die datum de douane passeren een hogere belasting opgelegd krijgen. De douane passage is het moment dat de auto van het schip af rijdt.
De vraag is wie die verhoging betaalt. In enkele gevallen weet ik dat de Chinese fabrikant zo'n hoge marge maakt dat deze haar prijzen niet aanpast. Die neemt die kosten zelf. Wat Tesla doet is de vraag.
Daar zijn ze al een beetje mee begonnen door steer by wire toe te passen bij de Cybertruckschumi1986 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:16:
Tesla kan nog besparen door geen stuur maar een controller met de auto mee te leveren. Ben je ook meteen van het rotonde knipperlicht probleem af, de schouder buttons van een controller zijn daarvoor perfect
Bedankt Tomas. Het was even flink kracht zetten bij het naar boven duwen van de kofferbak klep. Ik was bang om iets stuk te maken.Tomas_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:37:
[...]
Hier iets naar boven scrollen.
https://www.tesla.com/own...%20en%20andere%20objecten.
Wel goed nieuws voor de restwaarde van een M3 als het doorzetbert pit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:07:
[...]
Als 4 juli een harde datum is voor verhoging van de importheffing, dan zullen alle auto's die vanaf die datum de douane passeren een hogere belasting opgelegd krijgen. De douane passage is het moment dat de auto van het schip af rijdt.
Zou iemand met een MY eens voor mij in de deurstijl willen kijken?
Ik zie bij de mijne, zowel links als rechts, dat er een 'spleet' zit bij het plaatstaal in de achterdeuren. Lijkt wel alsof dit niet zo zou horen. Alsof het niet goed aan elkaar gepuntlast is oid. Maar voordat ik een verzoek bij Tesla inschiet...
Dus voordeur open en dan kijkende in/naar achterdeur.
Ik zie bij de mijne, zowel links als rechts, dat er een 'spleet' zit bij het plaatstaal in de achterdeuren. Lijkt wel alsof dit niet zo zou horen. Alsof het niet goed aan elkaar gepuntlast is oid. Maar voordat ik een verzoek bij Tesla inschiet...
:strip_exif()/f/image/Cppp7T19RpIHYE7aqpfwSriP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 04-07-2024 16:44 ]
Verwijderd
1e jaar geen afschrijving?Maurice- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:43:
[...]
Wel goed nieuws voor de restwaarde van een M3 als het doorzet![]()
Ik weet niet of er diverse types zigbee schakelaars bestaan, maar de eerste die ik tegenkwam (op bol.com) was slechts gespec'd op 3500W. Lijkt mij (té) nipt om niet met dichtgeknepen billen te gebruiken.justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:36:
[...]
ik bedoel meer, kan ik gewoon een zigbee schakelaar erop aansluiten? 3kw lijkt me ansich niet zoveel dat je dat niet moet kunnen aanlsuiten op een lader. In de openingspost zag ik echter een doorgebrande electrameter, maar dat lijkt me meer een probleem met een laadpaal (?!?!?)
Model 3 LR (model 2023)
Bij de mYne is dat ook dus het lijkt zo te horenAllewijn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:43:
[Afbeelding]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Weet dat je 't niet aan mij vraagt, maar ik rij altijd met de navigatie. Zelfs als ik van de supermarkt naar huis rijdt bij wijze van (en denk serieus dat ik het dan ook doe). Is vooral een aangeleerde tik zodat ik altijd de file informatie goed heb, woon in midden des lands. Ook omdat het zo makkelijk is door ff te swipen voor je huis bestemming of in de ochtend gaat de auto automatisch op je werk bestemming of als je in 't weekend ergens heen gaat zet ik altijd het adres in de agenda dus dat pakt hij automatisch ook. Dus eigenlijk richting supermarkt doe ik 't niet (dan zou ik moeten invullen), van supermarkt naar huis gok ik van wel omdat het een automatisme is en zo super makkelijk met swipen.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:25:
[...]
Lijkt mij alleen logisch als de navigatie ook bij links of rechts afslaan de knipperlicht activeert
Maar activeer jij bij elke rit je navigatie?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat zou mooi zijn. Kan pas over enkele weken bestellen.lighting_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:45:
Nieuw invoer tarieven gaan 5 juli in maar dan als voorlopig. Na 4 maanden (okt/nov) is het onderzoek definitief afgerond en volgen tussen China en EU nog gesprekken. Ik gok dat bij onvruchtbare resultaten de nieuwe invoerrechten per 2025 in gaan. Voor periode van 5 jaar.
Ik was vanmorgen bij een Tesla dealer, daar hoorde ik dat ze de mobile connector niet altijd meer mee gaan leveren. Was vanmorgen binnengekomen als bericht, en het zou wat tijd nodig hebben voor de overgangsfase.
Leest de Tesla "dealer" dit topic zelf wellicht wel?stormfly schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:39:
Ik was vanmorgen bij een Tesla dealer, daar hoorde ik dat ze de mobile connector niet altijd meer mee gaan leveren. Was vanmorgen binnengekomen als bericht, en het zou wat tijd nodig hebben voor de overgangsfase.

Het lijkt mij beter om de import belasting in het algemeen elektrisch auto topic te houden, zodat niet in elk topic steeds dezelfde reacties voorbij komen.
Hier ook, foutje in de CAD tekening denk ik 😉
Allewijn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:43:
[Afbeelding]
Dankjewel voor het kijken. Fijn dat het zo 'hoort'. Thanks. Ook aan @Knor66RaRo74 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:28:
[...]
Bij de mYne is dat ook dus het lijkt zo te horen
[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 04-07-2024 20:31 ]
Extra ventilatie is natuurlijk nooit weg aangezien binnenkanten van portieren aardig vochtig kunnen worden met mogelijke corrosie als gevolg.Knor66 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:26:
Hier ook, foutje in de CAD tekening denk ik 😉
[...]
Zou er iemand over nagedacht hebben?
Ik werk niet bij Tesla als je dat vraagt?Maurice- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:58:
[...]
Leest de Tesla "dealer" dit topic zelf wellicht wel?
Ik gebruik die oplader best nog wel eens op vakantie. Waarom ik het ben gaan vragen is om de keuze te maken of ik de huidige mobiele lader uit mijn huidige Tesla achterhou om weer te gebruiken in mijn nieuwe Tesla. Maar dat wil ik niet doen als het niet nodig is, aan twee stuks heb ik niets.
Er is niet vooraf te zien of de oplader erbij geleverd wordt toch, alleen in de shop?
:fill(white):strip_exif()/f/image/5hG7mAjIcUQYYb9esRLwc5Y7.png?f=user_large)
In de het buitenland hebben ze deze oplader volgens mij al een tijdje niet meer bij nieuwe autos.
[ Voor 70% gewijzigd door stormfly op 04-07-2024 21:29 ]
offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 04-07-2024 21:59 ]
De granny charger gaat tot max 3000 watt en de stop gaat door op 3700 watt als ik me niet vergis. Zie ik iets over het hoofd?flupp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:08:
[...]
Ik weet niet of er diverse types zigbee schakelaars bestaan, maar de eerste die ik tegenkwam (op bol.com) was slechts gespec'd op 3500W. Lijkt mij (té) nipt om niet met dichtgeknepen billen te gebruiken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:02
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Onderaan de pagina’s voor de 3 en Y staat: "Uitrusting voor thuis opladen niet inbegrepen"stormfly schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:22:
[...]
Ik werk niet bij Tesla als je dat vraagt?
Ik gebruik die oplader best nog wel eens op vakantie. Waarom ik het ben gaan vragen is om de keuze te maken of ik de huidige mobiele lader uit mijn huidige Tesla achterhou om weer te gebruiken in mijn nieuwe Tesla. Maar dat wil ik niet doen als het niet nodig is, aan twee stuks heb ik niets.
Er is niet vooraf te zien of de oplader erbij geleverd wordt toch, alleen in de shop?
[Afbeelding]
In de het buitenland hebben ze deze oplader volgens mij al een tijdje niet meer bij nieuwe autos.
Daaronder de opties om een wallbox of mobile connector mee te bestellen.
Dat lijkt te insinueren dat de mobile connector niet langer meegeleverd wordt. Voor zo'n hightechbedrijf zijn ze soms wel eeg onduidelijk.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nee, het is er vanochtend 2 pagina's lang over gegaan. Mijn vraag dus of je zelf ook leest voordat je iets post.
Ik kan net zo goed verkeerd zijn, maar 16A, 1-fase, 240V = 3.8kW ?justice strike schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:34:
[...]
De granny charger gaat tot max 3000 watt en de stop gaat door op 3700 watt als ik me niet vergis. Zie ik iets over het hoofd?
Model 3 LR (model 2023)
In Europa is de norm 230V. In het VK is het 240V.flupp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Ik kan net zo goed verkeerd zijn, maar 16A, 1-fase, 240V = 3.8kW ?
16A x 230V = 3680W. Dit is obv de nominale netspanning.
Wat de auto precies krijgt hangt echter van de werkelijke spanning af. Je ziet in de Tesla (en de app) met hoeveel spanning er daadwerkelijk wordt geladen.
Bij mijn huis in Frankrijk zie ik soms wel dips naar rond 220V als ik op 13A laad. Nu is het buitenstopcontact daar volgens mij niet modern bekabeld (met 3 x 1,5 mm2 ipv de vereiste 3 x 2,5 mm2 solide draad), dus die draad kan te warm worden bij langdurig laden. Ik zet hem dus niet hoger dan 10A.
Je moet atijd even goed opletten wanneer je de granny charger ergens op een onbekende plek gebruikt.
Ze zijn gewoon vergeten de shoppagina bij te werken. Ik zou uitgaan van wat er bij het bestellen van de auto staat. Dat deze dus in principe zonder geleverd worden. Dat gezegd hebbende... Tesla zou Tesla niet zijn als ze er toch nog 1 in hebben liggen omdat ze die toevallig nog over hadden in de fabriek. Dus gewoon bestellen en mocht die er niet bij zitten en je er toch 1 wil alsnog later kopen in de shop.Ethirty schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:18:
[...]
Onderaan de pagina’s voor de 3 en Y staat: "Uitrusting voor thuis opladen niet inbegrepen"
Daaronder de opties om een wallbox of mobile connector mee te bestellen.
Dat lijkt te insinueren dat de mobile connector niet langer meegeleverd wordt. Voor zo'n hightechbedrijf zijn ze soms wel eeg onduidelijk.
Overigens rijd ik nu al 4.5 jaar rond met dat ding achterin en ik heb hem nog nooit uit de verpakking gehaald. Ik heb geen laadpaal aan huis, maar dan nog nooit nodig gehad. 1 keer was het handig geweest op vakantie, maar de dichtstbijzijnde stopcontact zag er niet al te best uit, en ondanks dat we apart betaalden voor de gebruikte kWh in het huisje was de verhuurder toch heel duidelijk in dat we het niet eens moesten proberen om te laden.
Afgelopen weekend in Oostenrijk had ik op 13A zelfs onder de 200V... laden stopt dan.bilgy_no1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:54:
[...]
In Europa is de norm 230V. In het VK is het 240V.
16A x 230V = 3680W. Dit is obv de nominale netspanning.
Wat de auto precies krijgt hangt echter van de werkelijke spanning af. Je ziet in de Tesla (en de app) met hoeveel spanning er daadwerkelijk wordt geladen.
Bij mijn huis in Frankrijk zie ik soms wel dips naar rond 220V als ik op 13A laad. Nu is het buitenstopcontact daar volgens mij niet modern bekabeld (met 3 x 1,5 mm2 ipv de vereiste 3 x 2,5 mm2 solide draad), dus die draad kan te warm worden bij langdurig laden. Ik zet hem dus niet hoger dan 10A.
Je moet atijd even goed opletten wanneer je de granny charger ergens op een onbekende plek gebruikt.
Minimum is 205V volgens de spec, dus op 8 (soms 9) ampere ingesteld en toen bleef het voltage rond de 210 hangen. Dit was dan ook een berghut met "oplader" volgens AirBnB, bleek een shuko stekker dus.
Het lijkt mij sowieso niet verstandig om op een regulier stopcontact met 13A te laden. Daar moet echt een aparte groep achter zitten. Je kunt in dergelijke gevallen beter het amperage verlagen.Heinemancp schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:05:
[...]
Afgelopen weekend in Oostenrijk had ik op 13A zelfs onder de 200V... laden stopt dan.
Minimum is 205V volgens de spec, dus op 8 (soms 9) ampere ingesteld en toen bleef het voltage rond de 210 hangen. Dit was dan ook een berghut met "oplader" volgens AirBnB, bleek een shuko stekker dus.
Als je ampere lager zit kan het voltage ook nog wel verder zakken terwijl het laden blijft doorgaan. Ik heb op afgelegen Italiaanse campings bij 5A de 190V wel voorbij zien komen.
Nee dit topic ververst zo snel dat ik die posts niet allemaal gelezen heb. Dank voor de heads-up.Maurice- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Nee, het is er vanochtend 2 pagina's lang over gegaan. Mijn vraag dus of je zelf ook leest voordat je iets post.
Mobile charger met schuko adapter gaat vziw tot 13A. De blauwe adapter kan tot 16A.flupp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Ik kan net zo goed verkeerd zijn, maar 16A, 1-fase, 240V = 3.8kW ?
Geen idee hoe de mobile charger dit weet overigens, zal nog wel iets van magic in de adapter zitten.
Ik zie nu dat de UK adapter maar tot 2,3 kW gaat, dus die is tot 10A gelimiteerd. Is dat een max belasting in de UK?
[ Voor 13% gewijzigd door DaCoTa op 05-07-2024 09:10 ]
Ivm baanwissel is het momenteel voor mij aantrekkelijk om een nieuwe Model Y te bestellen en de huidige Y LR (mei 2023) bij huidige werkgever achter te laten.
In het jaar dat ik de LR heb ben ik er achter gekomen dat het mogelijk wat overkill is.Met de laadpaal op de oprit en goede ervaringen met snelladen op lange ritten denk ik dat een RWD ook wel een optie is qua range.
Momenteel zijn tussen de LR en de RWD toch nog enkel:
- Wat meer beperkte range (In 90+% van de ritten geen issue)
- Max laadsnelheid wat lager (merk je dat in de praktijk?)
- Mindere acceleratie
- Breedstralers
- AWD vs RWD
Verder zijn er geen verschillen meer toch? (audio is geen verschil meer meen ik?)
Of zijn er verder nog rationele argumenten om een LR te verantwoorden?
In het jaar dat ik de LR heb ben ik er achter gekomen dat het mogelijk wat overkill is.Met de laadpaal op de oprit en goede ervaringen met snelladen op lange ritten denk ik dat een RWD ook wel een optie is qua range.
- Mindere acceleratie
- Breedstralers
- AWD vs RWD
Verder zijn er geen verschillen meer toch? (audio is geen verschil meer meen ik?)
Bij mij ziet het er anders uit, sluit het wel aan.Allewijn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:43:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/azO2z0Zf5Epgwrmis5AI3Rw6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D7cx3M4NKaEZK2HQsmelg52C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door sanger1981 op 05-07-2024 09:17 ]
Dit klopt idd. Audio is hetzelfde ja. Zelf heb ik vooral de keuze gemaakt om het vermogen en voor, mocht het nodig zijn, toch het extra bereik. Maar dit is gewoon een persoonlijk ding.Schwarz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:09:
Ivm baanwissel is het momenteel voor mij aantrekkelijk om een nieuwe Model Y te bestellen en de huidige Y LR (mei 2023) bij huidige werkgever achter te laten.
- Mindere acceleratie
- Breedstralers
- AWD vs RWD
Het bereik in de winter is voor mij ook een afweging geweest om een RWD LR te kiezen. Ook dan wil ik rond 400 km kunnen rijden.Schwarz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:09:
- Mindere acceleratie
- Breedstralers
- AWD vs RWD
Het gaat hier dan ook om de restcapaciteit in de accu en dat ik dan niet altijd meteen hoef te laden.
Daarnaast heb ik zonnepanelen, en met meer bereik verhoog ik de kans om meestal thuis te laden.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 05-07-2024 09:20 ]
Ik heb nu als leenauto een M3LR uit 2022 mee en rij zelf een M3HSRSchwarz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:09:
- Mindere acceleratie
- Breedstralers
- AWD vs RWD
Wat mij opvalt is dat de LR weliswaar een grotere batterij heeft maar hij is een stuk minder zuinig.
Tevens regeneert hij tussen de 100% en 90% nauwelijks wat ervoor zorgt dat mijn verbruik exceptioneel hoger ligt tussen de 90 en 100% ivm onder de 90%. Denk aan bijna het dubbele.
Of eigenlijk begint hij pas echt "normaal" te regeneren vanaf 85%.
Waarmee ik wil aangeven dat de LR weliswaar een grotere batterij heeft, maar per saldo heb je er niet heel veel aan (mijn ervaring).
De extra snelheid is natuurlijk wel af en toe leuk, maar de SR is eigenlijk ook al snel zat.
Dat klopt inderdaad. Eenmaal gewend met EV (en vooral Tesla) dan vind je niet eens dat LR noodzakelijk is.Schwarz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:09:
- Mindere acceleratie
- Breedstralers
- AWD vs RWD
Ik ga altijd voor de LR (eigenlijk de P) meer voor de powweerr.
Life is too short to drive boring cars
Ik denk dat er vooral verschil zit in Highland vs non-highland (2022)dimocash schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:20:
[...]
Ik heb nu als leenauto een M3LR uit 2022 mee en rij zelf een M3HSR
Wat mij opvalt is dat de LR weliswaar een grotere batterij heeft maar hij is een stuk minder zuinig.
Tevens regeneert hij tussen de 100% en 90% nauwelijks wat ervoor zorgt dat mijn verbruik exceptioneel hoger ligt tussen de 90 en 100% ivm onder de 90%. Denk aan bijna het dubbele.
Waarmee ik wil aangeven dat de LR weliswaar een grotere batterij heeft, maar per saldo heb je er niet heel veel aan (mijn ervaring).
De extra snelheid is natuurlijk wel af en toe leuk, maar de SR is eigenlijk ook al snel zat.
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Zo! Dat zou ik ook graag zien wat betreft dat Apple Music shuffle probleem. Mijn favoriete playlisten zijn behoorlijk groot. Ook de volgorde aanpassen zou fijn zijn. Nieuw toegevoegde nummers staan nu op het laatste bladturkeyhakan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:49:
[...]
Verder zou het top zijn als Tesla nog loseless audio support zou hebben voor Apple Music en dat ze die vervelende 50/100 nummers shuffle probleem oplossen.
Gadgets fan
Ahamaik73 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat er vooral verschil zit in Highland vs non-highland (2022)
Dus de M3HLR zal wel een gunstiger verbruik hebben tussen de 85 en 100% batterij?
Want ik kom nu per saldo op 100% maar een paar km verder dan met mijn auto op 100%.
Nee hoor, mijn RWD uit begin '23 regenereert ook gewoon tussen 90% en 100% lading.dimocash schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:45:
[...]
Aha
Dus de M3HLR zal wel een gunstiger verbruik hebben tussen de 85 en 100% batterij?
Want ik kom nu per saldo op 100% maar een paar km verder dan met mijn auto op 100%.
LR of SR?Maurice- schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Nee hoor, mijn RWD uit begin '23 regenereert ook gewoon tussen 90% en 100% lading.
Mijn leenauto is een LR, mijn eigen een SR en die regenereert idd wel al vanaf 99% en minder.
Toen bestond er nog geen LRRWDdimocash schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:59:
[...]
LR of SR?
Mijn leenauto is een LR, mijn eigen een SR en die regenereert idd wel al vanaf 99% en minder.
mijn M3LR uit 2019 ook gewoon hoor. Alleen de eerst 2% a 3%amper. Dus van 100 naar 98/ 97% is het vrij weinig. Daarna loopt het rap op. Als de temperatuur buiten prima is, vanaf 95% al maximaal.Maurice- schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Nee hoor, mijn RWD uit begin '23 regenereert ook gewoon tussen 90% en 100% lading.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dan zal het wel aan mijn rechtervoet liggen.anti elppa schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:08:
[...]
mijn M3LR uit 2019 ook gewoon hoor. Alleen de eerst 2% a 3%amper. Dus van 100 naar 98/ 97% is het vrij weinig. Daarna loopt het rap op. Als de temperatuur buiten prima is, vanaf 95% al maximaal.
In ieder geval is het verbruik dan exceptioneel hoog en moet ik de rem gebruiken om af te remmen.
Denk dat het verschil zit in de batterijtechnologie. NCA accu's die in de LR zitten vinden het niet zo leuk om tot 100% geladen te worden en Tesla beveelt 80% aan voor dagelijks gebruik. Dus dat verklaart waarom die pas rond 80% normaal begint met regenereren. Hoewel dat volgens mij wel hoger is dan 80%.maik73 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat er vooral verschil zit in Highland vs non-highland (2022)
Dus idd het extra bereik tov de SR heb je in praktijk weinig aan. Persoonlijk vind ik de extra snelheid wel leuk voor zo af en toe en prmium audio is voor mij een enorm pluspunt. Of het al die duizenden extra waard is? Sja, denk het niet..
[ Voor 3% gewijzigd door gebruikershaes op 05-07-2024 10:12 ]
De SR+ uit sep 2019 die ik had, regenereerde ook niet tussen de 100-90% (dan was de regeneratiebalk max 25 streep en de rest puntjes). Pas bij de +-90% was het een hele streep en kon je volle regeneratie gebruiken.Maurice- schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Dat kan ik bevestigen met mijn ex '19 SR+. Soms was het zelfs nog minder dan 90% voordat er daadwerkelijk meegeremd / geregenereerd werd. BIj koud weer was dat nog minder.sarlo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:16:
[...]
De SR+ uit sep 2019 die ik had, regenereerde ook niet tussen de 100-90% (dan was de regeneratiebalk max 25 streep en de rest puntjes). Pas bij de +-90% was het een hele streep en kon je volle regeneratie gebruiken.
Er is ooit een update geweest waarin dit werd 'verbeterd', dat ook bij koude/volle accu het regenerereer/remgevoel wat meer aanwezig was. Oftewel dat one pedal driving wat meer nut had in die omstandigheden. Dat heeft een tijdje aardig gewerkt maar was in mijn beleving ook snel weer verdwenen. Of het was gewenning, of het was er weer uit-geupdated bij een nieuwe release...
Bij mijn '24 MY RWD is het one pedal driving een stuk aangenamer, ook vanaf 100% accu.
Bij een LFP is dat anders, die regenereert zelfs op 50% accu bij koud weer niet maximaal als je accu nog niet opgewarmd is. Je went eraan. In de zomer is de regeneratie vanaf 80% en lager veelal wel maximaal.sarlo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:16:
[...]
De SR+ uit sep 2019 die ik had, regenereerde ook niet tussen de 100-90% (dan was de regeneratiebalk max 25 streep en de rest puntjes). Pas bij de +-90% was het een hele streep en kon je volle regeneratie gebruiken.
Alvast een vraag voor het inpakken van de MY voor op vakantie; welke tips heb je voor het inpakken? Wat is ideaal voor in de frunk, wat stoppen jullie onderin/achterin?
Wat te doen met de hoedenplank? Thuislaten, of half inklappen, of kan deze verwijderd en opgeborgen mee en daardoor tassen hoger opstapelen?
Ben benieuwd!
Wat te doen met de hoedenplank? Thuislaten, of half inklappen, of kan deze verwijderd en opgeborgen mee en daardoor tassen hoger opstapelen?
Ben benieuwd!
Wat voor vakantie? Kamperen? Alles aan laadkabels, stekkerdozen, verlengsnoeren etc. altijd in de frunk.Mathij5 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:09:
Alvast een vraag voor het inpakken van de MY voor op vakantie; welke tips heb je voor het inpakken? Wat is ideaal voor in de frunk, wat stoppen jullie onderin/achterin?
Ben benieuwd!
Hoedeplank ligt al sinds dag 1 boven op de kast om nooit meer te gebruiken
Hoedenplank kan achter de stoelen staan. Alsof je hem open schuift zeg maar.
Die hoedenplank is super handig als je er mee om kan gaan. Gewoon rechtop zetten tegen de achterbank, op vakantie neem ik hem gewoon mee zodat niemand in je auto kan kijken op bestemming. En om je zomerhoed op te leggen.
Vergeet niet die verborgen laadruimte onder de bagage vloer, daar kan je nog zeker 20 blikjes bier wegstouwen of 10 paar schoenen.
Vergeet niet die verborgen laadruimte onder de bagage vloer, daar kan je nog zeker 20 blikjes bier wegstouwen of 10 paar schoenen.
Misschien een domme vraag maar kun je alleen updates binnenhalen als je op een wifi bent aangesloten? Ik kom eigenlijk nooit met de auto in de buurt van een wifi netwerk.
Heel vervelend idd.johanm3 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:36:
[...]
Zo! Dat zou ik ook graag zien wat betreft dat Apple Music shuffle probleem. Mijn favoriete playlisten zijn behoorlijk groot. Ook de volgorde aanpassen zou fijn zijn. Nieuw toegevoegde nummers staan nu op het laatste blad
Het lijkt allemaal leuk maar als je goed kijkt dan zie je na verloop van tijd de beperkingen.
Ook het gebrek aan updates en luisteren naar users maakt het best vervelend, en dat terwijl het allemaal software is.
Vreselijk jammer dat zaken zoals een Apple Carplay/Android auto ontbreken. Dan heb je zoveel meer mogelijkheden en ben je minder afhankelijk van Tesla die wel/niet iets gaat toevoegen/updaten als het hun een keer uitkomt.
Ja alleen via wifi zijn updates mogelijk (model 3 en Y). Je zou je hotspot van je telefoon kunnen gebruiken om te updaten.AMDman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:35:
Misschien een domme vraag maar kun je alleen updates binnenhalen als je op een wifi bent aangesloten? Ik kom eigenlijk nooit met de auto in de buurt van een wifi netwerk.
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
jip_86 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:20:
Hoedenplank kan achter de stoelen staan. Alsof je hem open schuift zeg maar.
Dat gaat niet meevallen wanneer de rugleuningen plat liggen vanwege de benodigde laadruimteLollercopter schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
Die hoedenplank is super handig als je er mee om kan gaan. Gewoon rechtop zetten tegen de achterbank, op vakantie neem ik hem gewoon mee zodat niemand in je auto kan kijken op bestemming. En om je zomerhoed op te leggen.
In het ruim en onder de bagagevloer ligt bij mij uiteraard geen bier en dat zit in de peltier koelbox zo voor de grijp en ijskoud. Op deze plekken liggen alleen spullen die ik als het goed is niet direct nodig heb maar wel bij me wil hebben.
Ervaring strandvakanties met 1 en 4 jarige op de achterbank. (verblijf in huisje en dus geen tent mee)Mathij5 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:09:
Ben benieuwd!
- 71L North Face Duffel M past perfect in diepe ruimte onder de kofferbak + wat schoenen/slippers
- De ondiepe ruimte onder de laadvloer bij achterbank goed geschikt voor vliegers/strandkleden etc.
- De diepe zijvakken in koffer ideaal voor voorraden luiers.
- De Frunk gebruiken we voor laadkabels, wandelschoenen, strandspullen en tijdens de vakantie de standaard opslagruimte van alle strandspullen. En op terugweg handig voor vuile was
Echt de meest praktische reisauto die ik ooit heb gehad. Bij bovenstaand gebruik de kofferbak vrijwel leeg. (enkel kinderwagen stepjes en wat kleine zooi op de laadvloer).
Binnenkort maar eens testen of een 5 persoons katoenen tent + kampeerspullen in de auto passen.
Je kunt tegenwoordig gelukkig direct naar het laatste blad door op het pijltje naar links te klikken, grote irritatiepunt dat Apple Music!!johanm3 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:36:
[...]
Zo! Dat zou ik ook graag zien wat betreft dat Apple Music shuffle probleem. Mijn favoriete playlisten zijn behoorlijk groot. Ook de volgorde aanpassen zou fijn zijn. Nieuw toegevoegde nummers staan nu op het laatste blad
https://www.autoweek.nl/a...tbreiding-duitse-fabriek/
dus mochten ze toch zware invoer tarieven moeten gaan betalen, dan hebben ze iig wat ruimte om de 3 te fabriceren in berlijn
dus mochten ze toch zware invoer tarieven moeten gaan betalen, dan hebben ze iig wat ruimte om de 3 te fabriceren in berlijn
Zal Tesla dezelfde verkoopprijs op basis van de prijs voor 4 Juli op de model 3 kunnen hanteren zonder er op in te leggen voor de 3 als ze vanuit de US en Berlijn geleverd worden aan NL? De 3 wordt niet voor niets in Shanghai geproduceerd.anti elppa schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:57:
https://www.autoweek.nl/a...tbreiding-duitse-fabriek/
Laadkabels, jassen, etc. altijd in de frunk. Verder alles binnen al in de Model 3 tassen die ik daarna in de Model Y zet, de gaten vullen wij op met handdoekken, slippers, etc.Mathij5 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:09:
Ben benieuwd!
Dan eerst deze tas onderin, met daarbovenop schoenen, flessen drinken, blikjes, etc.:
:strip_exif()/f/image/qOjkuqABfyPBMpVnvtPTbCbc.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder de plank in de Model Y gaan dan wat boeken en spellen.
Daarna een van de gaten aan de zijkant vullen met flexibele dingen zoals handdoeken, een bal,etc. En daarna deze 4 erin. De marge hier is het verschil tussen de Model 3 (die ik destijds had) en de huidige Model Y:
:strip_exif()/f/image/ILWzJ4Dm1wvCJkYBXA8Cw1Gh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DPbbQyKFLTGkOxbcORyoPpsL.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de linkerkant gewoon de grotere zooi die niet in de tassen past of waar je snel bij wil kunnen.
Deze zijn voor de frunk, maar gebruik ik in de praktijk niet meer:
:strip_exif()/f/image/e1MIyD5rzjE9ax8er9gOFF2O.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk kan altijd de hoedenplank dicht en dat zou ik ook aanraden, als je een noodstop maakt met een zware volgeladen auto wil je niet dat er zaken uit de kofferbak naar voren vliegen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Even een vraag over de navi e snelladers in de buurt. Ik reed vandaag van Groningen naar Rotterdam en dacht, ik selecteer wel een snellader dichter bij mn bestemming. Maar zo ver kijkt ie niet vooruit. Doe ik iets verkeerd? Ik kan de naam natuurlijk selecteren op adres, maar dan gaat ie niet voorverwarmen. Any tips behalve SEXY buttons?
Zit in hetzelfde schuitje. Twijfel tussen de model 3 RWD of LR.dimocash schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:20:
[...]
Ik heb nu als leenauto een M3LR uit 2022 mee en rij zelf een M3HSR
Het prijsverschil is echt serieus, bijtelling zo’n 50 euro netto per maand.
Ik ben wel benieuwd wat het daadwerkelijke verschil is in range als beide op 100% of 90% zijn opgeladen.
Iemand ervaring mee? En dan qua weer zoals vandaag, graad of 18 en bewolkt (typisch Nederlands weer dus).
LR de power is leuk, ook de audio, alhoewel die bij de RWD ook al prima is.
Heb ik 8K meerprijs er voor over? Ik weet het nog niet….
Iemand ervaring met het daadwerkelijke verschil? Beide de 18inch standaard velgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hamer op 05-07-2024 14:48 ]
zo kan je dat niet zeggen. Ook de sr moet je niet te vaak naar 100% laden. Af en toe om de BMS te calibreren (moet zelfs) maar that's it. Je moet dus 100% met 100% vergelijken en zien hoe vaak je dat nodig hebt per week.Hamer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:46:
[...]
Zit in hetzelfde schuitje. Twijfel tussen de model 3 RWD of LR.
Het prijsverschil is echt serieus, bijtelling zo’n 50 euro netto per maand.
Ik ben wel benieuwd wat het daadwerkelijke verschil is in range als beide op 100% of 90% zijn opgeladen.
Iemand ervaring mee? En dan qua weer zoals vandaag, graad of 18 en bewolkt (typisch Nederlands weer dus).
Ik heb soms dagen van 350km, ik rijd stevig door, dan haal je dat gewoon bij lange na niet in de winter met een SR. Vind je tussendoor ff stoppen om aan de snellader te hangen, prima. Mij niet gezien, dus de LR.
Rijd je rustig en nooit meer dan 300 op een dag, of hard en niet meer dan 250 op een dag, pak dan de SR.
Super simpel.
Vakanties niet teveel naar kijken, dat is maar 1x per jaar, wellicht 2x.
Verwijderd
Tsja. Tesla zegt basically "Always be charging"anti elppa schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:51:
[...]
zo kan je dat niet zeggen. Ook de sr moet je niet te vaak naar 100% laden. Af en toe om de BMS te calibreren (moet zelfs) maar that's it. Je moet dus 100% met 100% vergelijken en zien hoe vaak je dat nodig hebt per week.
Ik heb soms dagen van 350km, ik rijd stevig door, dan haal je dat gewoon bij lange na niet in de winter met een SR. Vind je tussendoor ff stoppen om aan de snellader te hangen, prima. Mij niet gezien, dus de LR.
Rijd je rustig en nooit meer dan 300 op een dag, of hard en niet meer dan 250 op een dag, pak dan de SR.
Super simpel.
Vakanties niet teveel naar kijken, dat is maar 1x per jaar, wellicht 2x.
Pluggen zodra je kan thuis. Niet wachten tot hij onder 50% komt of iets, gewoon meteen pluggen.
ja dat schrijven ze om er voor te zorgen dat de BMS niet over de zeik gaat (en er ladingen service requests aangemaakt worden). En tuurlijk die accu van de SR kan iets beter tegen vaak 100% laden, maar dat niet altijd doen is echt gewoon beter op de lange termijn.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:54:
[...]
Tsja. Tesla zegt basically "Always be charging"
Pluggen zodra je kan thuis. Niet wachten tot hij onder 50% komt of iets, gewoon meteen pluggen.
mbt lage lading klopt ook wel, wegzetten met 10% in de accu en pas paar dagen later laden is niet verstandig. Eigenlijk onder de 30% is al niet super
Als je aan het navigeren bent kan je een 'stop toevoegen' (eerst 3 puntjes naast Beeindigen klikken) Dan kan je via het 'opladen tabje' een supercharger selecteren, die gebruikt ie dan ook met voorverwarmen. Via optie 'rit bewerken' kan je de andere supercharger of laadpaal verwijderen.NiroNiro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:19:
Even een vraag over de navi e snelladers in de buurt. Ik reed vandaag van Groningen naar Rotterdam en dacht, ik selecteer wel een snellader dichter bij mn bestemming. Maar zo ver kijkt ie niet vooruit. Doe ik iets verkeerd? Ik kan de naam natuurlijk selecteren op adres, maar dan gaat ie niet voorverwarmen. Any tips behalve SEXY buttons?
:strip_exif()/f/image/E3fiDfgV1K3EZyNomXkXTudv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M9msmDmvpdk5NgTeZpf9eGr8.jpg?f=fotoalbum_large)
Model 3 | 2024 Highland
50E bijtelling, dus een leaseauto. Dan kan je gewoon doen wat Tesla zegt. Mocht die accu daadwerkelijk meer verslijten dan als je dat niet doet is dat nog geen probleem. Of in ieder geval na 4 tot 5 jaar niet zijn probleem.
Ik zal de discussie dan toch maar weer even oprakelen, maar we hebben in het verleden het al zo vaak gehad over wel of niet tot 100% laden, wel of niet snelladen, etc. Complete polls zijn er aan te pas gekomen en de enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat iedereen last heeft van degradatie en dat de uitschieters het vooral van willekeur/geluk/pech moeten hebben. Na 4.5 jaar en 125k km waarvan echt wekelijks 1 tot 2 keer aan de snellader (en heb ook maanden gehad waar ik het 5x per week kon doen), een paar keer compleet tot 0% oprijden (en 1x ook echt nul procent, als in de auto kon niet harder dan pakweg 5km/u), en veelvuldig tot 100% opladen en een nacht laten staan bij een accu waarvan Tesla zegt dat je dat absoluut niet moet doen, kan ik je zeggen dat mijn degradatie gemiddeld is.
Iedereen mag het zelf bepalen, maar zeker bij een leaseauto zou ik de moeite niet doen om van het advies van Tesla af te wijken als dat gewoon aansluit bij je eigen rijgedrag.
Ik zal de discussie dan toch maar weer even oprakelen, maar we hebben in het verleden het al zo vaak gehad over wel of niet tot 100% laden, wel of niet snelladen, etc. Complete polls zijn er aan te pas gekomen en de enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat iedereen last heeft van degradatie en dat de uitschieters het vooral van willekeur/geluk/pech moeten hebben. Na 4.5 jaar en 125k km waarvan echt wekelijks 1 tot 2 keer aan de snellader (en heb ook maanden gehad waar ik het 5x per week kon doen), een paar keer compleet tot 0% oprijden (en 1x ook echt nul procent, als in de auto kon niet harder dan pakweg 5km/u), en veelvuldig tot 100% opladen en een nacht laten staan bij een accu waarvan Tesla zegt dat je dat absoluut niet moet doen, kan ik je zeggen dat mijn degradatie gemiddeld is.
Iedereen mag het zelf bepalen, maar zeker bij een leaseauto zou ik de moeite niet doen om van het advies van Tesla af te wijken als dat gewoon aansluit bij je eigen rijgedrag.
klopt, maar dan nog moet je dus 100% met 100% vergelijken, zeker als je lease hebt. En als je dus toch nooit verder hoeft te rijden dan 300km, pak dan de SR en bespaar een hoop geldCaelorum schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:13:
50E bijtelling, dus een leaseauto. Dan kan je gewoon doen wat Tesla zegt. Mocht die accu daadwerkelijk meer verslijten dan als je dat niet doet is dat nog geen probleem. Of in ieder geval na 4 tot 5 jaar niet zijn probleem.
Ok check. Dat heb ik idd gedaan. Echter dichterbij waar ik moest zijn liet die echt niks zien. Alleen in een straal van zo’n 80 km van mijn locatie..pewill schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:09:
[...]
Als je aan het navigeren bent kan je een 'stop toevoegen' (eerst 3 puntjes naast Beeindigen klikken) Dan kan je via het 'opladen tabje' een supercharger selecteren, die gebruikt ie dan ook met voorverwarmen. Via optie 'rit bewerken' kan je de andere supercharger of laadpaal verwijderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beter ABRP gebruiken ernaast tenzij je alle tijd hebt en het je niet uitmaakt. tesla stuurt je alleen naar tesla punten en heel soms een tesla approved 3th party station maar dat is schaars is mijn ervaringNiroNiro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:26:
[...]
Ok check. Dat heb ik idd gedaan. Echter dichterbij waar ik moest zijn liet die echt niks zien. Alleen in een straal van zo’n 80 km van mijn locatie..
Weet iemand waarom online traffic naar offline schiet als je op een wifi hotspot aansluit? Met name tijdens het downloaden van updates merkbaar.
Ik heb een Travall 'honden'rek in een Volkswagen Passat omdat we moeten stapelen om op vakantie te kunnen met 3 kinderen. Zware bagage onderin, licht spul boven. Werkt top tegen rondvliegende bagage bij remmen.Taro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:42:
[...]
Uiteindelijk kan altijd de hoedenplank dicht en dat zou ik ook aanraden, als je een noodstop maakt met een zware volgeladen auto wil je niet dat er zaken uit de kofferbak naar voren vliegen.
Waar staat dat?Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:54:
[...]
Tsja. Tesla zegt basically "Always be charging"
Twee koffers en twee golftassen achterin. Alles wat je niet direct nodig denkt te hebben in de frunk, ook meurende golfschoenen gaan daarin. De ruimte in de trunk hou ik vrij om dozen wijn op de terugweg te stouwen, die blijven daar redelijk op temperatuur.Mathij5 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:09:
Ben benieuwd!
Dit soort auto had ik graag 20 jaar eerder gehad, toen de kinderen nog mee gingen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Sinds een paar weken kraakt het stuur van mijn M3 Highland en begint ondertussen ook steeds luider te worden.
Service voor ingepland.
Zijn er anderen die dit probleem hebben ervaren?
Service voor ingepland.
Daar staat alleen een verwijzing naar het scherm in de auto:
En daar staat alleen dat je eens per week naar 100% moet laden.Raadpleeg de informatie op het touchscreen van de auto (ga naar Bediening > Opladen) of de mobiele app (raak het pictogram Opladen aan) voor de aanbevolen dagelijkse laadlimieten en de laadlimieten voor de rit.
[ Voor 9% gewijzigd door kwaazaar op 05-07-2024 16:33 . Reden: Link toegevoegd ]
Verwijderd
Nee hoor?kwaazaar schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Daar staat alleen een verwijzing naar het scherm in de auto:
[...]
En daar staat alleen dat je eens per week naar 100% moet laden.
/f/image/6mnrAURRBxDFUIo42Q3FD7e6.png?f=fotoalbum_large)
En hier het stukje dat het geen nut heeft om pas te laden bij 50% of zo
/f/image/GA74WR3a44TgzgT0wItqCWKT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2024 17:07 ]
Dat staat er niet, er staat dat je niet moet wachten totdat de accu leeg is. Er staat nergens dat het geen nut heeft om bijv. pas bij 50% te laden.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:03:
[...]
En hier het stukje dat het geen nut heeft om pas te laden bij 50% of zo
[Afbeelding]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Verwijderd
Klopt, maar er staat ook dik gedrukt dat je hem gewoon moet laden zodra je hem niet gebruikt. Ook als hij nog op 90% zou zitten dus. Wachten zoals ik doe, tot 40-50% is totaal overbodig. Althans, volgens Tesla.Taro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:25:
[...]
Dat staat er niet, er staat dat je niet moet wachten totdat de accu leeg is. Er staat nergens dat het geen nut heeft om bijv. pas bij 50% te laden.
Die discussie wil ik niet weer aangaan, ik reageerde alleen op je stelling hierboven. Ik besteed mijn energie graag aan andere zaken.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:31:
[...]
Klopt, maar er staat ook dik gedrukt dat je hem gewoon moet laden zodra je hem niet gebruikt. Ook als hij nog op 90% zou zitten dus. Wachten zoals ik doe, tot 40-50% is totaal overbodig. Althans, volgens Tesla.
Verwijderd
Dat is helemaal prima natuurlijk.Taro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:34:
[...]
Die discussie wil ik niet weer aangaan, ik reageerde alleen op je stelling hierboven. Ik besteed mijn energie graag aan andere zaken.
Verbaast mij wel hoeveel mensen het beter weten dan de fabrikant
Jij doet een uitspraak over iets dat niet in de tekst staat, daar is geen discussie over mogelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:35:
[...]
Dat is helemaal prima natuurlijk.
Verbaast mij wel hoeveel mensen het beter weten dan de fabrikant
Is de 2e zin algemeen bedoeld, dan moet je hem niet in een reactie op mijn bericht plaatsen, dus ik vat hem persoonlijk op: Ik weet het niet beter dan de fabrikant en dat claim ik ook niet. Die clown emoji is hier echt niet gepast, je gooit alleen maar olie op het vuur...
Verwijderd
In dat 2e stukje staat wel degelijk dat je hem niet leeg hoeft te rijden voordat je hem oplaat. Leeg hoeft niet per definitie 0% te zijn, niet?Taro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:40:
[...]
Jij doet een uitspraak over iets dat niet in de tekst staat, daar is geen discussie over mogelijk.
Is de 2e zin algemeen bedoeld, dan moet je hem niet in een reactie op mijn bericht plaatsen, dus ik vat hem persoonlijk op: Ik weet het niet beter dan de fabrikant en dat claim ik ook niet. Die clown emoji is hier echt niet gepast, je gooit alleen maar olie op het vuur...
Een emoji ongepast vinden, klinkt wel aardig 2024 inderdaad. Ik vind dat er veel discussies ontstaan over het laden (niet alleen hier, maar ook Reddit) terwijl het gewoon in de handleiding vermeld staat.
Edit:
Engelse handleiding heeft dat net beter verwoord.
/f/image/r3J6oarLGTapcuH7OmF72Suy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2024 17:49 ]
Kom dan aan met 5% in je voorbeeld, maar niet met 50% zoals je nu hebt gedaan. 50% is niet leeg, eerder halfvol.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:43:
[...]
In dat 2e stukje staat wel degelijk dat je hem niet leeg hoeft te rijden voordat je hem oplaat. Leeg hoeft niet per definitie 0% te zijn, niet?
Zucht. Het gaat niet om de emoji, maar de emoji in combinatie met je uitspraak. Je doet het hiermee af als zijnde dat ik persoonlijk claim het beter te weten dan de fabrikant en dat is niet zo. Je kunt ook gewoon netjes aangeven dat dat niet de bedoeling was ipv de houding die je nu aanneemt. Als je het in het algemeen bedoelt moet je het niet in een reactie op mij benoemen.Een emoji ongepast vinden, klinkt wel aardig 2024 inderdaad. Ik vind dat er veel discussies ontstaan over het laden (niet alleen hier, maar ook Reddit) terwijl het gewoon in de handleiding staat vermeld.
Je trekt mij nu alsog een discussie in waar geen aanleiding toe is.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 05-07-2024 17:52 ]
Verwijderd
Niemand dwingt jou om te reageren toch?
Anyway, het was niet mijn bedoeling om het persoonlijk te maken.
Ik hou er verder ook over op.
Anyway, het was niet mijn bedoeling om het persoonlijk te maken.
Iedereen inclusief jijzelf doorziet deze opmerking wel, we weten allemaal hoe het leven werkt.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:55:
Niemand dwingt jou om te reageren toch?
Fijn.Anyway, het was niet mijn bedoeling om het persoonlijk te maken.
Ik heb hetzelfde en ik heb 23 juli een service afspraak staan hiervoor. Erg vervelende korte kraakjes tijdens het sturen!
BasRR schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:30:
Sinds een paar weken kraakt het stuur van mijn M3 Highland en begint ondertussen ook steeds luider te worden.
Service voor ingepland.
Ik ben nogal nitpicky, maar als ik mijn oor tegen het stuur (M3HL), bij de claxon, duw hoor ik elektrische schokjes vanuit het stuur komen. Hebben jullie dat ook 😅?
[ Voor 5% gewijzigd door RFAMLK op 05-07-2024 19:36 ]
Af en toe voel ik een mechanisch klikje, kan er nog geen vinger op leggen. (M3H)Leiden071 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:53:
Ik heb hetzelfde en ik heb 23 juli een service afspraak staan hiervoor. Erg vervelende korte kraakjes tijdens het sturen!
[...]
Ik wacht jullie terugkoppeling even af
Een tik op je scherm, de onderste van de 4 icoontjes is laden. Als je er op tikt opent een nieuw scherm, daarin kun je drie type laders selecteren (kies hier eenmalig snellader: set and forget). Klik op de gewenste snellader. Nu navigeer je er naat toe met behoud van je originele bestemming.NiroNiro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:19:
[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 05-07-2024 20:01 ]
Gaat dit om snelladers zoals fastned, want mijn batterij wordt gewoon voorverwarmd wanneer ik in de navigatie handmatig zoek op supercharger Oosterhout. Ook als je in de tesla app op de supercharger icoon zoek en naar desbetreffende supercharger klik, navigeer en naar de tesla stuur doet hij dit.bert pit schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:00:
[...]
Een tik op je scherm, de onderste van de 4 icoontjes is laden. Als je er op tikt opent een nieuw scherm, daarin kun je drie type laders selecteren (kies hier eenmalig snellader: set and forget). Klik op de gewenste snellader. Nu navigeer je er naat toe met behoud van je originele bestemming.
Bij een Tesla Supercharger gaat dat altijd wel goed. Maar er zijn zat snelladers die niet in het systeem staan.f.sjoerd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:26:
[...]
Gaat dit om snelladers zoals fastned, want mijn batterij wordt gewoon voorverwarmd wanneer ik in de navigatie handmatig zoek op supercharger Oosterhout. Ook als je in de tesla app op de supercharger icoon zoek en naar desbetreffende supercharger klik, navigeer en naar de tesla stuur doet hij dit.
BP Pulse, Ionity zie ik vaak er niet in staan. Enige manier om dan voor te verwarmen is een andere oplader kiezen dan waar je daadwerkelijk heen rijdt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.