Ai dan maar met de lakstift aan de slag, 2befair of andere merken hebben ze wel voor bijna alle kleuren zag ik.hommer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:38:
[...]
Deze set had me niet geholpen met de recente steenslag. Ik heb er eentje net op de rand tussen frunk en koplamp en een op de achterdeur op knie hoogte
Klopt, zeker goedkoper en efficiënter.Alexander1984 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:07:
[...]
A stijlen kan je nog los kopen, zijschermen helaas niet. Maar het is stuk goedkoper dan de hele neus te laten doen voor 1800 euro of meer..
Zelf denk ik dat motorkap, A-stijlen en zijschermen voldoende zijn. Vanuit gaande dat je mud flaps hebt.
Bumper kan je ook doen maar aangezien bumper van plastic is en lager is (steentjes vliegen vaak hoger) heb je vaak geen steenslag op de bumper. Iig niet zo snel als op de motorkap en hoger.
Ik kan overigens bevestigen dat de (witte) MY (berlin) best wel dikke laag lak heeft.
Ben eerder vanavond beetje bezig geweest met de lak set die ik eerder benoemde en kwam er achter dat ik 3-4 keer moest "dippen" met touchtip om schade plekje volledig te vullen. Bij mijn vorige auto (VW) waren 1-2 dips vaak voldoende.
In hoofdstuk Reinigen staat inderdaad dat MY geproduceerd na medio april 2024 de camera's anders moeten worden schoongemaakt. Of dit HW4 gerelateerd is staat er niet bij, maar is wel aannemelijk aangezien die overeenkomen met de US instructies vanaf eind mei 2023
/f/image/nK3tQqEwfhINXPqEXVqK8eoD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MdYEns3rWbETfZM76yRF76qV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 12-05-2024 23:46 ]
Alleen is Amerika. Of laat ik het zo zeggen: in USA gebouwde auto's. Die hebben namelijk geen LFP batterij (die worden niet gesubsidieerd in USA want Chinese makelaardij). Gaat om de NMC batterijen.Simone2011 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:21:
Ik lees dat je wellicht voor wat extra centjes. Rijbereik kan kopen. Is dit ook voor NL of enkel US?
Overigens heeft iemand het volgende probleem gehad. De voorruit ligt er niet helemaal goed in. Linksboven steekt 3mm boven het dak uit.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bingo.... Wel gedetailleerd hoe je iets moet schoonmaken zeg. Blijkbaar ben ik in overtreding als ik ff snel m'n vinger nat maak en de achteruitkijkcamera met die vinger schoon wrijf. Zal eens een spuitfles in de auto gaan leggen. Waarom ook nietpdidi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:39:
[...]
In hoofdstuk Reinigen staat inderdaad dat MY geproduceerd na medio april 2024 de camera's anders moeten worden schoongemaakt. Of dit HW4 gerelateerd is staat er niet bij, maar is wel aannemelijk aangezien die overeenkomen met de US instructies vanaf eind mei 2023
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel benieuwd of de mensen tussen '22 en '24 dan langer moeten wachten nog op Summon automatisch inparkeren etc. Dat het er uiteindelijk komt geloof ik wel.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Voordat ik ga slapen nog even de mensen die de visualisaties niks vinden (en al helemaal niet fullscreen in de nieuwe UI12) een hartverzakking bezorgen. Moet je kijken wat een drukte:

Is ergens op te zoeken wanneer precies je auto geproduceerd is?
Developer
Ja, bij Tesla de Certificate of Conformity (COC) opvragen. Kan alleen als je eigenaar bent.HENNESSY schreef op maandag 13 mei 2024 @ 00:51:
Volgens de website van Tesla staat het ook op: “The build date for your Tesla vehicle is shown on the vehicle certification label located on the driver's side door pillar. This label is visible when the door is open.”
Andere optie: als je bijv. een leaseauto hebt, kun je via diverse VIN websites een schatting krijgen. https://tesla-info.com/tesla-build-date.php
Eventueel kan het ook nog met ScanMyTesla via de OBD poort. Je hebt dan wel de juiste verloopkabel voor het type Tesla wat je rijdt nodig. In ScanMyTesla is dan "Day of birth" te zien. Het stickertje is de meest handige optieHENNESSY schreef op maandag 13 mei 2024 @ 00:51:
[ Voor 43% gewijzigd door Myrdhin op 13-05-2024 07:10 ]
Ja heb ik even bekeken, maar staat er niet (meer) op in de deurportier.turkeyhakan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:57:
[...]
Volgens de website van Tesla staat het ook op: “The build date for your Tesla vehicle is shown on the vehicle certification label located on the driver's side door pillar. This label is visible when the door is open.”
Dat zou heel goed kunnen, vandaar ook "volgens de website van Tesla".Heinemancp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Ja heb ik even bekeken, maar staat er niet (meer) op in de deurportier.
Ik merk ook dat het niet altijd goed werkt, vooral bij situaties waarbij je twee keer in korte tijd moet knipperen. In principe gaat het knipperlicht na een keer of 5 knipperen uit. Tesla heeft in al haar wijsheid besloten dat je het knipperlicht naar rechts uit kunt zetten door ofwel nogmaals naar rechts te knipperen of door naar links te knipperen (en andersom natuurlijk ook).mister006 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:06:
Een vraag over de knipperlicht stalk bij de MY van maart 2024: Ik heb regelmatig dat het knipperlicht (en dus ook het uitschakelen van de autopilot) niet reageert bij het bedienen van de stalk. Dan moet ik 'm echt nog een tweede keer schakelen voordat het knipperlicht werkt en dus ook de AP afschakeld. Is dit herkenbaar voor anderen? Of zal ik hiervoor maar een service verzoek inschieten? Ik heb het forum doorzocht maar hier niets op kunnen vinden...
Alvast bedankt!
Moet je dus twee keer kort achter elkaar een afslag naar rechts nemen en knippert je licht nog, dan zet je hem bij de tweede bocht uit. En dan knippert hij niet meer. Op een rotonde driekwart gaat het ook vaak mis. Bij het oprijden knipper je naar links, als je er af wilt tik je naar rechts en zet je hem uit in plaats van naar rechts.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Oplossing hier is door de hendel helemaal door te duwen! Als ik 3e afslag rotonde pak, dan zet ik de knipper naar links aan. Als ik dan ga afslaan, druk ik de hendel helemaal door en gaat de knipper direct naar rechts, dan hoeft het dus niet 2x.bert pit schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:45:
[...]
Ik merk ook dat het niet altijd goed werkt, vooral bij situaties waarbij je twee keer in korte tijd moet knipperen. In principe gaat het knipperlicht na een keer of 5 knipperen uit. Tesla heeft in al haar wijsheid besloten dat je het knipperlicht naar rechts uit kunt zetten door ofwel nogmaals naar rechts te knipperen of door naar links te knipperen (en andersom natuurlijk ook).
Moet je dus twee keer kort achter elkaar een afslag naar rechts nemen en knippert je licht nog, dan zet je hem bij de tweede bocht uit. En dan knippert hij niet meer. Op een rotonde driekwart gaat het ook vaak mis. Bij het oprijden knipper je naar links, als je er af wilt tik je naar rechts en zet je hem uit in plaats van naar rechts.
Echter zal dit niet werken op de M3H vermoed ik zo...
Deze aanpak hanteer ik ook op rotondes. Op de rotonde naar links is knipperlicht naar links, en als ik de afslag nader duw ik hem helemaal door naar rechts, anders werkt het inderdaad niet.KeesPimelmees schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:56:
[...]
Oplossing hier is door de hendel helemaal door te duwen! Als ik 3e afslag rotonde pak, dan zet ik de knipper naar links aan. Als ik dan ga afslaan, druk ik de hendel helemaal door en gaat de knipper direct naar rechts, dan hoeft het dus niet 2x.
Maar om op eerder verhaal in te haken, ik merk soms ook dat bij lichtjes links of rechts tikken, het knipperlicht het niet altijd doet. Met name op de snelweg, maar dat is wel verwarrend. Heb wel de functie aanstaan dat het knipperlicht pas uitgaat als er een nieuwe rijbaan is gedetecteerd, maar dat zou de gevoeligheid van het aantikken niet moeten beïnvloeden, lijkt me.
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Jep, ik heb nu het automatisme dat op rotondes & tijdens AP ik de hendel helemaal doordruk (anders schakelt AP ook niet altijd lekker uit bij mij), alle andere situaties gebruik ik eigenlijk altijd het lichte tikje. Ik heb ook automatisch uitschakelen aan staan.Jochemp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:10:
[...]
Deze aanpak hanteer ik ook op rotondes. Op de rotonde naar links is knipperlicht naar links, en als ik de afslag nader duw ik hem helemaal door naar rechts, anders werkt het inderdaad niet.
Maar om op eerder verhaal in te haken, ik merk soms ook dat bij lichtjes links of rechts tikken, het knipperlicht het niet altijd doet. Met name op de snelweg, maar dat is wel verwarrend. Heb wel de functie aanstaan dat het knipperlicht pas uitgaat als er een nieuwe rijbaan is gedetecteerd, maar dat zou de gevoeligheid van het aantikken niet moeten beïnvloeden, lijkt me.
De hendels zijn gewoon niet zo gevoelig. Je moet ze echt duidelijk tegen die eerste weerstand aanduwen anders mist ie de actie soms. Ik dacht eerst dat dit exemplarisch was voor mijn auto, maar veel meer mensen schrijven erover. Het zijn gewoon matige hendels. Met m'n M3H is het trouwens net zo matig (touch), maar dan op een andere manier. Je hebt geen feedback dus soms tik je wel om ze aan te zetten maar gebeurt er niets (om vervolgens straf te krijgen van de auto omdat je baan wisselt zonder richting aan te geven).Jochemp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:10:
[...]
Deze aanpak hanteer ik ook op rotondes. Op de rotonde naar links is knipperlicht naar links, en als ik de afslag nader duw ik hem helemaal door naar rechts, anders werkt het inderdaad niet.
UNOX: The worst operating system
Ik voel een haptische feedback als ik een knop "indruk" op mijn M3H.Korvaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:20:
[...]
De hendels zijn gewoon niet zo gevoelig. Je moet ze echt duidelijk tegen die eerste weerstand aanduwen anders mist ie de actie soms. Ik dacht eerst dat dit exemplarisch was voor mijn auto, maar veel meer mensen schrijven erover. Het zijn gewoon matige hendels. Met m'n M3H is het trouwens net zo matig (touch), maar dan op een andere manier. Je hebt geen feedback dus soms tik je wel om ze aan te zetten maar gebeurt er niets (om vervolgens straf te krijgen van de auto omdat je baan wisselt zonder richting aan te geven).
Dus weet ik of ik goed gedrukt heb.
Oh, daar heb ik nog niemand over gehoord eigenlijk, maar kan best hoor.Korvaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:20:
[...]
De hendels zijn gewoon niet zo gevoelig. Je moet ze echt duidelijk tegen die eerste weerstand aanduwen anders mist ie de actie soms.
Moet zeggen dat ik de hendels in m'n MY eigenlijk wel prima vind. Volgens mij heb ik nog geen knipper actie gemist tot nu toe in 7 maanden.
Hier niet.. of het moet zo enorm zacht zijn dat ik het niet voel.mjvdzwet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Ik voel een haptische feedback als ik een knop "indruk" op mijn M3H.
Het voelt echt als een "klik" van een knopje, mogelijk een storing.Korvaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:25:
[...]
Hier niet.. of het moet zo enorm zacht zijn dat ik het niet voel.
Ik ben speciaal even naar de auto gelopen en ik voel het nu ja. Ook bij andere knoppen. Noem mij maar gek maar ik heb dit echt nog niet gevoeld/gemerkt afgelopen dagen. Heel bijzonder.mjvdzwet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:27:
[...]
Het voelt echt als een "klik" van een knopje, mogelijk een storing.
Hier hetzelfde inderdaad. Ik voelt dat je de knop indrukt. Eigenlijk ook nooit issues met richting aangeven. Op rotondes werkt het ook prettig als je eenmaal gewend bent maar dat ging best snel.mjvdzwet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Ik voel een haptische feedback als ik een knop "indruk" op mijn M3H.
Alleen met twee keer kort achter elkaar richting aangeven, gaat het inderdaad wel eens mis. Als ik dan de tweede keer probeer te drukken dan je soms net te vroeg waardoor je de richting uitzet. Ook 2x keer kort achter elkaar drukken werkt niet altijd. Misschien dat ik te snel achter elkaar klik.
Maar goed, bij eerdere auto's heb ik ook wel een ruzie met de richtingaanwijzer gehad.
Zal zo ook 'ns kijken. Haal nu de auto door de wasstraat. Maar vanmorgen vanuit bed even de vin uit de tesla app gekopieerd werkte prima op die site van turkeyhakan deelde.Heinemancp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Ja heb ik even bekeken, maar staat er niet (meer) op in de deurportier.
Edit: staat er inderdaad niet (meer). Wel de vin nogmaals en kleurcode van de lak etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 13-05-2024 10:58 ]
Wat ik ook nog heb gemerkt (M3 2019): als je de pook iets te lang naar beneden drukt lijkt hij niet te werken. Na ongeveer 0,5 s gaat het knipperen naar een stand "knipperen zolang de pook naar beneden is" en dus weer uit als je loslaat. Dus bij 0,6 s pook indrukken heeft hij nauwelijks iets gedaan en dat kun je ervaren als "hij doet het niet".bert pit schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:45:
[...]
Ik merk ook dat het niet altijd goed werkt, vooral bij situaties waarbij je twee keer in korte tijd moet knipperen. In principe gaat het knipperlicht na een keer of 5 knipperen uit. Tesla heeft in al haar wijsheid besloten dat je het knipperlicht naar rechts uit kunt zetten door ofwel nogmaals naar rechts te knipperen of door naar links te knipperen (en andersom natuurlijk ook).
Ons dochtertje van 1.5 is in de Y steeds misselijk incl. overgeven. In de 3 heeft ze er geen last van vreemd genoeg. Nu is het zo dat de achterramen van de Y getint zijn en de 3 niet. Ik lees online meerdere ervaringen van mensen die misselijk worden in auto's met getinte ramen. Maar het is lastig te zeggen of het echt daar aan ligt.
Ik rijd ondertussen als een oma, chill mode en heel langzaam accelereren en afremmen, maar helpt nog niet veel. M'n vriendin vind de Y juist comfortabeler achterin (zit naast onze dochter), door de hogere zit.
Meer mensen last van misselijke kinderen/passagiers achterin? Ze zit overigens nog achterstevoren uit veiligheid.
Ik rijd ondertussen als een oma, chill mode en heel langzaam accelereren en afremmen, maar helpt nog niet veel. M'n vriendin vind de Y juist comfortabeler achterin (zit naast onze dochter), door de hogere zit.
Meer mensen last van misselijke kinderen/passagiers achterin? Ze zit overigens nog achterstevoren uit veiligheid.
Kan die stoel ook anders om? Meer om eens te testen wellicht. Op zich kun je prima naar buiten kijken achterin.Hertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:34:
Ons dochtertje van 1.5 is in de Y steeds misselijk incl. overgeven. In de 3 heeft ze er geen last van vreemd genoeg. Nu is het zo dat de achterramen van de Y getint zijn en de 3 niet. Ik lees online meerdere ervaringen van mensen die misselijk worden in auto's met getinte ramen. Maar het is lastig te zeggen of het echt daar aan ligt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Met misselijkheid niet. Wel met een opgesloten gevoel. Het was schreeuwen, huilen en uiteindelijk als ze lang genoeg overstuur zijn geven ze daar van over. Dus dat hebben wij niet afgewacht en de stoel omgedraaid. Nu zit de stoel naar voren (tot anderhalf jaar is aangeraden, dat weet je denk ik wel) maar wij hebben hem een aantal maanden eerder omgedraaid. Tot plezier van iedereen overigensHertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:34:
Op de M3H is 1x klik aan en nog 1x klik weer uit. Of als linksaf aan staat is 1x klik naar rechts ook gelijk rechts aan. Eigenlijk gewoon logischKeesPimelmees schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:56:
[...]
Oplossing hier is door de hendel helemaal door te duwen! Als ik 3e afslag rotonde pak, dan zet ik de knipper naar links aan. Als ik dan ga afslaan, druk ik de hendel helemaal door en gaat de knipper direct naar rechts, dan hoeft het dus niet 2x.
Daarbij is op een rotonde op moment dat je de vorige 'aansluiting' voorbij bent (en je dus wilt knipperen dat je eraf gaat bij de volgende uitgang) het stuur zo gedraaid dat je knipperlichten beneden zitten en dat kan je makkelijk met je rechterhand even klikken. Valt me 100% mee
@Korvaag, alle knoppen op het stuur zijn fysieke knoppen (itt de S en X), maar ik merkte bij mijn proefrit en bij de auto in showroom al verschil. In beide auto's was de feedback voor rechtsknipperen echt zwak/zacht en minimaal voelbaar. Bij het ophalen van mijn auto dus uitgebreid zitten knipperen en drukken en gelukkig is het bij mij gewoon een heldere 'klik', zou voor mij reden zijn om een service request in te schieten!
(overigens is bij mijn vorige model 3 de knipperlicht hendel ooit vervangen omdat hij ook niet meer zo goed reageerde op naar links knipperen, dus voor degene die daar last van hebben -> service request inschieten!)
Zijn het niet gewoon capacitive buttons?Smobbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:58:
[...]
Op de M3H is 1x klik aan en nog 1x klik weer uit. Of als linksaf aan staat is 1x klik naar rechts ook gelijk rechts aan. Eigenlijk gewoon logisch.
Daarbij is op een rotonde op moment dat je de vorige 'aansluiting' voorbij bent (en je dus wilt knipperen dat je eraf gaat bij de volgende uitgang) het stuur zo gedraaid dat je knipperlichten beneden zitten en dat kan je makkelijk met je rechterhand even klikken. Valt me 100% mee.
@Korvaag, alle knoppen op het stuur zijn fysieke knoppen (itt de S en X), maar ik merkte bij mijn proefrit en bij de auto in showroom al verschil. In beide auto's was de feedback voor rechtsknipperen echt zwak/zacht en minimaal voelbaar. Bij het ophalen van mijn auto dus uitgebreid zitten knipperen en drukken en gelukkig is het bij mij gewoon een heldere 'klik', zou voor mij reden zijn om een service request in te schieten!
(overigens is bij mijn vorige model 3 de knipperlicht hendel ooit vervangen omdat hij ook niet meer zo goed reageerde op naar links knipperen, dus voor degene die daar last van hebben -> service request inschieten!)
Als je gewoon helemaal doordrukt schiet hij van links naar rechts knipperen of andersom. Als je half drukt, dus niet door de weerstand, doe je hem uit. Is afgelopen jaar in een update verandert. Ik vind het zelf ideaal. Je kan het zien dat het werkt doordat je camera ook direct verandert van de ene naar ze andere kant. Bij half drukke heb je ook geen camera op je scherm.StiefelPaul schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:24:
[...]
Wat ik ook nog heb gemerkt (M3 2019): als je de pook iets te lang naar beneden drukt lijkt hij niet te werken. Na ongeveer 0,5 s gaat het knipperen naar een stand "knipperen zolang de pook naar beneden is" en dus weer uit als je loslaat. Dus bij 0,6 s pook indrukken heeft hij nauwelijks iets gedaan en dat kun je ervaren als "hij doet het niet".
Maar je lijkt nu te impliceren dat AP uitgeschakeld wordt door het knipperlicht, maar dat is volgens mij niet zo. Je moet echt knipperen en tegelijk licht draaien aan het stuur om hem 'uit' AP te halen.mister006 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:06:
Een vraag over de knipperlicht stalk bij de MY van maart 2024: Ik heb regelmatig dat het knipperlicht (en dus ook het uitschakelen van de autopilot) niet reageert bij het bedienen van de stalk. Dan moet ik 'm echt nog een tweede keer schakelen voordat het knipperlicht werkt en dus ook de AP afschakeld. Is dit herkenbaar voor anderen? Of zal ik hiervoor maar een service verzoek inschieten? Ik heb het forum doorzocht maar hier niets op kunnen vinden...
Alvast bedankt!
Zit daar wel in dubio over als ik lees dat met achterwaarts de nek 5 keer beter beschermd is bij een botsing en het eigenlijk tot 4 jaar aangeraden wordt (tot 9 kilo is het verplicht).Oekol schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Met misselijkheid niet. Wel met een opgesloten gevoel. Het was schreeuwen, huilen en uiteindelijk als ze lang genoeg overstuur zijn geven ze daar van over. Dus dat hebben wij niet afgewacht en de stoel omgedraaid. Nu zit de stoel naar voren (tot anderhalf jaar is aangeraden, dat weet je denk ik wel) maar wij hebben hem een aantal maanden eerder omgedraaid. Tot plezier van iedereen overigens
Overstuur is ze niet, ze zit vrij rustig. Wel kijkt ze nu te weinig naar buiten wellicht, dat helpt ook niet mee met misselijkheidgevoel.
Als ik 'm zou omdraaaien naar voren kijkt ze nog wel tegen rugleuning aan ook voor groot deel. Beste plek zou dan in het midden zijn maar daar zit geen Isofix en laat tevens wat weinig ruimte over om er naast te zitten.
Toch grappig. Ik heb net wederom even geprobeerd. Ik denk echt dat ik een storing heb gehad waardoor het feedback-deel van de knop niet gewerkt heeft. Ik heb namelijk nu ook feedback bij de 'spraakopdracht' knop. Deze gebruik ik ook vaak voor de rit om de bestemming in te spreken en ook daar is me de feedback nooit opgevallen. Het kleine fysieke klikje heb ik nu ook gevoeld. Naja. Lekker negeren en verder rijden
[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 13-05-2024 11:31 ]
Oke dat wist ik niet, zal ik nog eens goed op gaan letten. Ik had het idee dat zo snel als het knipperlicht aan gaat, de AP uit schakeld.maharens schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:18:
[...]
Maar je lijkt nu te impliceren dat AP uitgeschakeld wordt door het knipperlicht, maar dat is volgens mij niet zo. Je moet echt knipperen en tegelijk licht draaien aan het stuur om hem 'uit' AP te halen.
*Bij een frontale botsing. Ik kan mij voorstellen dat in het geval waarbij iemand achterop jou klapt dat het veiliger is om het stoeltje naar voren te hebben gericht.Hertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Zit daar wel in dubio over als ik lees dat met achterwaarts de nek 5 keer beter beschermd is bij een botsing en het eigenlijk tot 4 jaar aangeraden wordt (tot 9 kilo is het verplicht).
Overstuur is ze niet, ze zit vrij rustig. Wel kijkt ze nu te weinig naar buiten wellicht, dat helpt ook niet mee met misselijkheidgevoel.
Als ik 'm zou omdraaaien naar voren kijkt ze nog wel tegen rugleuning aan ook voor groot deel. Beste plek zou dan in het midden zijn maar daar zit geen Isofix en laat tevens wat weinig ruimte over om er naast te zitten.
Wij hebben destijds het kinderstoeltje naar voren gezet wanneer het mocht (1.5j). Omdat de kleine simpelweg ontroostbaar was bij achterwaarts zitten na enkele kilometers. Wij hebben vaak genoeg langs de snelweg stil gestaan om de kleine te moeten troosten. Zeker als je kleintje veel volume heeft kan het gehuil een flinke afleiding vormen die de rijveiligheid niet bevorderd. (imo).
Ik zal straks op de terugweg ook even extra opletten, maar ik had het idee dat de enige feedback de mechanische klik was en niet dat er ook een trilmotor (oid) bij zit om feedback te geven.Korvaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Toch grappig. Ik heb net wederom even geprobeerd. Ik denk echt dat ik een storing heb gehad waardoor het feedback-deel van de knop niet gewerkt heeft. Ik heb namelijk nu ook feedback bij de 'spraakopdracht' knop. Deze gebruik ik ook vaak voor de rit om de bestemming in te spreken en ook daar is me de feedback nooit opgevallen. Het kleine fysieke klikje heb ik nu ook gevoeld. Naja. Lekker negeren en verder rijden
Ik weet dat in de Model S en X ze wel met captive knoppen werk(t?)en, wat niet gewaardeerd werd door de heren youtube-reviewers
Eens, blijft een lastige, 15 maanden is het wettelijke mininum (tenzij je een oude R44 neemt) maar "zo lang mogelijk"/ tot 4 jaar wordt vaak aangeraden. Persoonlijk neem ik het liever wat ruimer dan het wettelijk minimum. maar begrijp ook dat mensen dat omkeren omdat er anders uberhaupt niet te rijden valtHertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Zit daar wel in dubio over als ik lees dat met achterwaarts de nek 5 keer beter beschermd is bij een botsing en het eigenlijk tot 4 jaar aangeraden wordt (tot 9 kilo is het verplicht).
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 13-05-2024 11:59 ]
Topicstart is bijgewerkt met:Taro schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:45:
Update: @spartacusNLD heeft zich ook aangemeld om te helpen de topicstart actueel te houden. Alvast bedankt daarvoor![]()
We gaan de werkzaamheden verdelen en de komende tijd alles actualiseren.
- Model Y tabel met specificaties toegevoegd
- Diverse afbeeldingen bijgewerkt:
- Welkom afbeelding
- Kleur opties model 3
- Velg opties model 3
- Uitrusting afbeelding
- Delivery center Tilburg
[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 13-05-2024 12:09 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Tip: vermogen en verbruik nog toevoegen?spartacusNLD schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:08:
[...]
Topicstart is bijgewerkt met:
- Welkom afbeelding
- Kleur opties model 3
- Velg opties model 3
- Uitrusting afbeelding
Klik op: Tesla-voertuigen hebben de classificatie A gekregen voor energieverbruik. Meer informatie (staat onder elke uitvoering)
Ben zelf nog steeds in conclaaf met Tesla/LM over het plaatsen van een trekhaak op de M3P Highland, daar het in Duitsland dus wel kan, zal de waarheid doorgeven zodra ik meer weet, zodat dit ook in de startpost kanspartacusNLD schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:08:
[...]
Topicstart is bijgewerkt met:
- Welkom afbeelding
- Kleur opties model 3
- Velg opties model 3
- Uitrusting afbeelding
Ook het trekhaak gewicht van de MY klopt niet, zie onderstaand (copy/paste vanaf de website van Tesla):
Beschrijving
Voorzie uw Model Y van een sterke stalen trekhaak met een horizontaal afneembare kogel die tot 1.600 kg kan trekken bij alle wielconfiguraties.
[ Voor 18% gewijzigd door sarlo op 13-05-2024 12:36 ]
Er klopt heel veel niet. We zijn in stapjes bezig de dingen aan te passen om zo uiteindelijk tot een weer kloppend geheel te komen. Helaas is de tijd bij iedereen wat beperktsarlo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:34:
[...]
Ben zelf nog steeds in conclaaf met Tesla/LM over het plaatsen van een trekhaak op de M3P Highland, daar het in Duitsland dus wel kan, zal de waarheid doorgeven zodra ik meer weet, zodat dit ook in de startpost kan
Ook het trekhaak gewicht van de MY klopt niet, zie onderstaand (copy/paste vanaf de website van Tesla):
[...]
Nou noem mij maar gek, maar ik voel nu echt haptic feedback. Ik begrijp er steeds minder vanSmobbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:56:
[...]
Ik zal straks op de terugweg ook even extra opletten, maar ik had het idee dat de enige feedback de mechanische klik was en niet dat er ook een trilmotor (oid) bij zit om feedback te geven.
Ik weet dat in de Model S en X ze wel met captive knoppen werk(t?)en, wat niet gewaardeerd werd door de heren youtube-reviewers
Wellicht een rare vraag, maar waar laat je de benen dan? omhoog tegen de rugleuning?Hertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Ik was hier wel benieuwd naar, welk setje van Hansshow heb je gebruikt? Want het lijkt erop dat Hansshow alle audio upgrade accessoires van de hand hebben gedaan, dat een update het heeft gedwarsboomd.Richh schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:28:
Zonet een Hansshow setje geïnstalleerd wat de niet-gebruikt-maar-wel-aanwezige speakers van mijn Model 3 uit maart 2020 activeert. Best een klusje om de boel los te prutsen, maar het is allemaal wel gelukt en serieus moeilijk is het eigenlijk ook niet.
[Afbeelding]
"Premium luidsprekers, geen externe versterker" maakt ie er zelf van
Ben wel erg tevreden met het resultaat. De extra paar front speakers voegen zeker wat toe en maken het een aanzienlijk 'voller' en 'ruimtelijker' geluid. Ik heb zelf nog een variant met speakers in de hoedenplank, wat het surround beeld zeker verbreed en iets van lage tonen toevoegt.
Al moet gezegd worden dat een subwoofer toch wel net iets extra's zou toevoegen. Maar de meerprijs daarvoor is mijn veel te groot
Voor een uurtje prutsen en €100 is dit het imho wel meer dan waard.
https://www.autoevolution...e-model-3-rwd-219956.html
Maar hoe is jou ervaring? Klinkt de navigatie stem nu inderdaad niet meer goed?
Hoewel de navigatie stem afkomstig lijkt te zijn van de een speaker in het grote scherm.
En hoe zijn de piepjes en bliepjes nu van autopilot? Dacht wel eens gelezen te hebben dat deze nu ook harder worden.
Maar als jij zegt dat het allemaal wel mee valt, dan ga ik denk ik ook deze upgrade doen.
Echter een 2022 model, dus geen speakers op de hoedenplank helaas.
Onze jongste (nu 10) heeft al sinds jaren verschrikkelijk veel last van wagenziekte en we hebben werkelijk alles geprobeerd: vooraan zitten, naar buiten kijken, spelletjes spelen, pilletjes, bepaalde dingen wel eten/niet eten, kauwgum, ...Hertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:34:
Vaak kwam binnen het uur na vertrek de volledige maaginhoud terug (plastic zakjes standaard mee) en vanaf dan was ze terug ok. (We zijn nooit in de verleiding gekomen om de rit te starten met vingertje in de keel.)
Wat we nu recent hebben ontdekt wat wel werkt is een 'anti zeeziekte bril'. Ziet er niet uit maar het helpt haar wel dus vindt ze het niet zo erg.
Misschien is 1.5 jaar wat jong om zoiets te proberen maar ik geef het maar even mee.
De AP gaat echt wel uit door het knipperlicht, echter duurt het een seconde of zo voordat AP uitgaat.maharens schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:18:
[...]
Maar je lijkt nu te impliceren dat AP uitgeschakeld wordt door het knipperlicht, maar dat is volgens mij niet zo. Je moet echt knipperen en tegelijk licht draaien aan het stuur om hem 'uit' AP te halen.
Door tegen de weerstand in te sturen gaat de AP wel direct uit, maar dan iets minder soepel doordat de auto eerst een kleine correctie doet
Dus iets eerder beginnen met knipperen of iets later sturen
Dan ben ik altijd te ongeduldig dusbarber schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:26:
[...]
De AP gaat echt wel uit door het knipperlicht, echter duurt het een seconde of zo voordat AP uitgaat.
Door tegen de weerstand in te sturen gaat de AP wel direct uit, maar dan iets minder soepel doordat de auto eerst een kleine correctie doet
Dus iets eerder beginnen met knipperen of iets later sturen

Overigens, als je dit perfect afstemt op elkaar, dan voel je nauwelijks een correctie.
Topicstart is bijgewerkt met vermogen/verbruik. Daarnaast wat kleine foutjes aangepast en EAP toegevoegd als optie. Een en ander wordt aankomende dagen verder aangescherpt.
- dubbel -
[ Voor 97% gewijzigd door spartacusNLD op 13-05-2024 15:29 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ter informatie voor de caravanbezitters/geïnteresseerden.
Afgelopen donderdag zijn we met onze caravan (Hobby 400KB +- 1200kg) van Ede naar Valkenburg gereden. Een rit van in totaal 176km. Gedurende de rit hebben we 86% accu verbruikt. Het verbruik was 322 Wh/km. De range zou dus ongeveer 200km zijn met een volle lading.
Betreft een MYLR.
Afgelopen donderdag zijn we met onze caravan (Hobby 400KB +- 1200kg) van Ede naar Valkenburg gereden. Een rit van in totaal 176km. Gedurende de rit hebben we 86% accu verbruikt. Het verbruik was 322 Wh/km. De range zou dus ongeveer 200km zijn met een volle lading.
Betreft een MYLR.
/f/image/BDDC6dn3nTSPTiROauo0qHoy.png?f=fotoalbum_large)
2 weken geleden zijn we met de vouwwagen op pad geweest. Betreft ook een MYLR. De vouwwagen was om en nabij de 600 kilo (niet exact gemeten).SimplySimon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:53:
Ter informatie voor de caravanbezitters/geïnteresseerden.
Betreft een MYLR.
[Afbeelding]
Het verbruik op de snelweg schommelde tussen de 20 en 22 kWh / 100 kilometer op de CC / 95 km/h. Zeer netjes. Zo zie je dat luchtweerstand nogal de nodige impact heeft.
:strip_exif()/f/image/J93cDecwxaKZjoY68SidZWx2.jpg?f=fotoalbum_large)
Snap ik, wel in een hele veilige autoHertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Je zou het kunnen proberen uit te sluiten, meestal is 't een kwestie van stoel omdraaien en gaan. Als het een lange rit goed gaat de keuze maken. Extra veiligheid of een dochter die niet meer misselijk is. Denk dat ik dan je keus wel weet
Mocht het niet oplossen wellicht wel de getinte ramen, maar gok dat het panorama dak bij de M3 net zo getint is. Die van ons kijkt urenlang omhoog naar de hemel. Maar elk kind is uiteraard anders. Ken 't fenomeen misselijkheid door verduisterde ramen niet. Maar je zijramen ff snel onttinten gaat meer voeten in de aarde hebben om uit te sluiten.
Hoewel ik niet bepaald meer een peuter ben, heb ik ook - van jongsaf aan - last van wagenziekte in bepaalde modellen auto’s, vooral als ik achterin zit. Meer specifiek zijn dit de mono space auto’s, waarvan de Model Y er ook eentje is.Hertog_Martin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:34:
Ons dochtertje van 1.5 is in de Y steeds misselijk incl. overgeven. In de 3 heeft ze er geen last van vreemd genoeg. Nu is het zo dat de achterramen van de Y getint zijn en de 3 niet. Ik lees online meerdere ervaringen van mensen die misselijk worden in auto's met getinte ramen.
Mijn oplossingen die goed werken zijn : A) daar waar mogelijk altijd de hoedenplank plaatsen.
Succes met het oplossen van het probleem van de kleine meid.
Velgen model Y ook toegevoegd. Ik ga denk ik wel stoppen met de kleine updates posten aangezien ik het topic anders overspoel met relatief nutteloze mededelingen. Misschien dat we over 1-2 weken een feestelijke heropening kunnen doen
Vraag over Shell Recharge: is het perse nodig om hiervan ook een laadpas te bestellen? Ik heb de app nu geïnstalleerd en geactiveerd en daarmee lijk ik ook gewoon te kunnen laden. Wat zijn de voordelen van een fysieke Shell laadpas daar bovenop?
Dat kan je beter hier vragen:thezahir schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:12:
Vraag over Shell Recharge: is het perse nodig om hiervan ook een laadpas te bestellen? Ik heb de app nu geïnstalleerd en geactiveerd en daarmee lijk ik ook gewoon te kunnen laden. Wat zijn de voordelen van een fysieke Shell laadpas daar bovenop?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers
Met de vouwwagen achter m’n nieuwe 2024 Model 3 LR heb ik een verbruik van 166Wh/km.HanZwo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:03:
[...]
2 weken geleden zijn we met de vouwwagen op pad geweest. Betreft ook een MYLR. De vouwwagen was om en nabij de 600 kilo (niet exact gemeten).
Het verbruik op de snelweg schommelde tussen de 20 en 22 kWh / 100 kilometer op de CC / 95 km/h. Zeer netjes. Zo zie je dat luchtweerstand nogal de nodige impact heeft.
[Afbeelding]
Ritje van ruim 170km waar we iets meer dan 2 uur over gedaan hebben. Cruisecontrol op 93km/u, maar klein stukje file, dus gemiddeld iets langzamer gereden. Buitentemperatuur was 20 graden, weinig wind (naar het noorden gereden met westenwind van 2 bft).
Ik hoop dat we ook richting Frankrijk (met dus wat meer hoogteverschil) wel rond de 170-180Wh/km blijven. De auto hoeft dan sowieso minder vaak te stoppen dan wij zelf
Toevallig vandaag (met natuurlijk ideaal weer) m’n woon-werkritje gedaan (70km snelweg @104km/u en 5km stadsverkeer) en daar kwam een belachelijk lage 123Wh/km op het scherm.
Hij lijkt toch wel een flink stuk zuiniger dan m’n vorige SR+ uit 2019 (153Wh/km gemiddeld na 137k km). Maarja, eerst even een heel jaar rond rijden om echt te kunnen vergelijken.
Op de terugweg hier extra op gelet en het lijkt idd een combi van een mechanische klik (knopje drukt ook in, dat zie je aan de zijkant) en een vibratie motortje.Korvaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:57:
[...]
Nou noem mij maar gek, maar ik voel nu echt haptic feedback. Ik begrijp er steeds minder vanIk ga mezelf herhalen, maar ik weet 95% zeker dat ik afgelopen week geen feedback heb gevoeld. Ik was me bij het oefenen van 'de rotondegreep' al best wel aan het ergeren dat ik in 'Joe mode' echt naar het scherm moest kijken of het knipperlicht aan stond, maar nu kan ik het gewoon voelen.
Je zou nog eens de auto uit kunnen zetten (kan in het service of beveiliging tabje volgens mij) en dan kijken of het vibratiemotortje uit blijft.
Weet je dit heel zeker? Want ik heb dat nog nooit gemerkt en dat zou dan in ieder geval een redelijk recente wijziging moeten zijn.barber schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:26:
[...]
De AP gaat echt wel uit door het knipperlicht, echter duurt het een seconde of zo voordat AP uitgaat.
Sluit ook niet aan bij alle andere ervaringen die ik hier tot nu toe gelezen heb…
In een parkeergarage op -3 zonder fatsoenlijk internet werkt de app vrijwel niet, terwijl het pasje met NFC gewoon werktthezahir schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:12:
Ik heb een MY LR van precies 1 jaar oud.Smobbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:03:
[...]
Weet je dit heel zeker? Want ik heb dat nog nooit gemerkt en dat zou dan in ieder geval een redelijk recente wijziging moeten zijn.
Sluit ook niet aan bij alle andere ervaringen die ik hier tot nu toe gelezen heb…
Als de auto in AP staat en ik doe de richtingaanwijzer aan, dan gaat de AP over naar TACC. En maakt ook dat geluidje als je AP aan of uit zet. En dan als ik van baan gewisseld ben, is het weer de hendel naar beneden doen om terug naar AP te gaan.
Dit doet de auto al sinds ik hem heb.
Ik heb de instelling nog op de default dubbel de hendel naar beneden doen voor AP.
Zat weer even te scrollen op X en kwam weer wat tegen zoals High Fidelity Park Assist.
Volgens mij is daar niet per se iets aan verandert in de 2024.14 update maar dat deed me wel herinneren dat ik het super super relaxt vind dat hij parkeerplekken ziet door witte belijning en dan vakken maakt op het scherm.
Had niet verwacht dat het zo handig zou zijn. Met vooruit parkeren vind ik het specifiek handig zodat je weet wanneer je moet stoppen. Dit check ik altijd dubbel met de camera aan te klikken en daar zie ik dan de witte lijn aan achterkant vak.
Volgens mij is daar niet per se iets aan verandert in de 2024.14 update maar dat deed me wel herinneren dat ik het super super relaxt vind dat hij parkeerplekken ziet door witte belijning en dan vakken maakt op het scherm.
Had niet verwacht dat het zo handig zou zijn. Met vooruit parkeren vind ik het specifiek handig zodat je weet wanneer je moet stoppen. Dit check ik altijd dubbel met de camera aan te klikken en daar zie ik dan de witte lijn aan achterkant vak.
Ik weet niet waarom, maar hier vind ik een zwarte velg niet stront lelijk staan op een auto.spartacusNLD schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:28:
Uberturbine op de refresh model 3:
[Afbeelding]
Y'24
Ik blijf heel snel witte vegen op het stuur houden, hoef maar in te sturen bij inparkeren bijvoorbeeld en zie het direct. Heeft echt niemand anders in dit topic hier last van (gehad)?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Wat je zegt klopt. En wanneer je de instelling verandert naar 1x hendel duwen dan ben je TACC kwijt. Haal je dan in en doe je de knipperlicht aan remt je auto ineens omdat hij van AP af schiet (en TACC niet meer het vangnet is). Rete irritant en daarom geen optie voor mij persoonlijk. TACC gebruik ik op provinciale wegen en zonder TACC is gewoon geen optie mede door verkeersborden verkeerd aflezen etc.barber schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Ik heb een MY LR van precies 1 jaar oud.
Als de auto in AP staat en ik doe de richtingaanwijzer aan, dan gaat de AP over naar TACC. En maakt ook dat geluidje als je AP aan of uit zet. En dan als ik van baan gewisseld ben, is het weer de hendel naar beneden doen om terug naar AP te gaan.
Ik heb de instelling nog op de default dubbel de hendel naar beneden doen voor AP.
Nou ik met mijn Y LR naar Drenthe geweest.Smobbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:57:
[...]
Met de vouwwagen achter m’n nieuwe 2024 Model 3 LR heb ik een verbruik van 166Wh/km.
Ritje van ruim 170km waar we iets meer dan 2 uur over gedaan hebben. Cruisecontrol op 93km/u, maar klein stukje file, dus gemiddeld iets langzamer gereden. Buitentemperatuur was 20 graden, weinig wind (naar het noorden gereden met westenwind van 2 bft).
Ik hoop dat we ook richting Frankrijk (met dus wat meer hoogteverschil) wel rond de 170-180Wh/km blijven. De auto hoeft dan sowieso minder vaak te stoppen dan wij zelf
Toevallig vandaag (met natuurlijk ideaal weer) m’n woon-werkritje gedaan (70km snelweg @104km/u en 5km stadsverkeer) en daar kwam een belachelijk lage 123Wh/km op het scherm.
Hij lijkt toch wel een flink stuk zuiniger dan m’n vorige SR+ uit 2019 (153Wh/km gemiddeld na 137k km). Maarja, eerst even een heel jaar rond rijden om echt te kunnen vergelijken.
Op de terugweg geladen bij van de valk Apeldoorn gelukkig niet af hoeven koppelen.
Hier mij teslamate rit van laden naar huis.
Met een kip shelter.
Heenweg nog meer verbruikt, had gehoop op 250wh/km uit te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 13-05-2024 21:27 ]
Sjod schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:37:
Weet iemand of het makkelijk is om onder de middenconsole te komen bij een 2019 model
Mijn laadtag ligt daar ergens 😀
Hieronder
[Afbeelding]
Stofzuiger al geprobeerd?
In dit vakje
[Afbeelding]
Interessant. Bij mijn Y '23 gaat AP er niet af bij richtingaanwijzer aangeven. Pas bij het trekken aan het stuurOekol schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:42:
[...]
Wat je zegt klopt. En wanneer je de instelling verandert naar 1x hendel duwen dan ben je TACC kwijt. Haal je dan in en doe je de knipperlicht aan remt je auto ineens omdat hij van AP af schiet (en TACC niet meer het vangnet is). Rete irritant en daarom geen optie voor mij persoonlijk. TACC gebruik ik op provinciale wegen en zonder TACC is gewoon geen optie mede door verkeersborden verkeerd aflezen etc.
Hoe heb je AP ingesteld staan? 1x trekken of 2x trekken? Bij 1x gaat AP er af zodra je je rijstrook verlaat of met je stuur door de weerstand heen stuurt. Alsof je zelf de hendel naar boven duwt om AP er af te halen. Bij 2x trekken en je doet bovenstaande valt hij terug op TACC en regenereert hij dus niet (dat bedoel ik met remmen).Hingj0n schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:59:
[...]
Interessant. Bij mijn Y '23 gaat AP er niet af bij richtingaanwijzer aangeven. Pas bij het trekken aan het stuur
Als je 2x trekken hebt en dan knipperlicht aan doet en blijft rijden in je rijstrook gaat na verloop van tijd na X aantal seconden volgens mij ook AP er af, maar TACC blijft er op.
Edit: volgens mij denk jij (gezien je reactie) dat ik zeg dat wanneer ik richting aandoe AP er af gaat. Dat zeg ik niet. Dat gebeurd als je rechtdoor blijft rijden volgens mij wel na X aantal seconden maar niet 100% zeker. Zo lang blijf ik niet rijden in m'n rijstrook als ik de knipper aandoe.
[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 13-05-2024 22:12 ]
2x trekken. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij eraf gaat als ik niet aan het stuur trek als ik mn richtingaanwijzer aan heb staan. Ik ben toch benieuwd na hoeveel seconden bij jou de AP eraf gaat. Mijn reactie ging echt over alleen dit stukOekol schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:10:
[...]
Hoe heb je AP ingesteld staan? 1x trekken of 2x trekken? Bij 1x gaat AP er af zodra je je rijstrook verlaat of met je stuur door de weerstand heen stuurt. Alsof je zelf de hendel naar boven duwt om AP er af te halen. Bij 2x trekken en je doet bovenstaande valt hij terug op TACC en regenereert hij dus niet (dat bedoel ik met remmen).
Als je 2x trekken hebt en dan knipperlicht aan doet en blijft rijden in je rijstrook gaat na verloop van tijd na X aantal seconden volgens mij ook AP er af, maar TACC blijft er op.
Ps
1x trekken functie vind ik echt waardeloos met standaard AP omdat TACC niet meer werkt. Zou wat zijn als ze dit wel toevoegen
[ Voor 7% gewijzigd door Hingj0n op 13-05-2024 22:16 ]
Is dit met de basis autopilot? Ik erger mij er aan dat als ik AP aan heb en ik wissel van baan dat mijn M3 Highland dan terugvalt in snelheid omdat 'gas' losgelaten wordt. Het zou prachtig TACC het even overneemt totdat ik AP weer aanzet. Kan dit ook met de M3H?barber schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Precies, dit is de hele reden dat ik AP vrijwel niet gebruik.ChromeFR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:17:
[...]
Is dit met de basis autopilot? Ik erger mij er aan dat als ik AP aan heb en ik wissel van baan dat mijn M3 Highland dan terugvalt in snelheid omdat 'gas' losgelaten wordt. Het zou prachtig TACC het even overneemt totdat ik AP weer aanzet. Kan dit ook met de M3H?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Heb je automatische richtingaanwijzers op auto staan of niet?Hingj0n schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:59:
[...]
Interessant. Bij mijn Y '23 gaat AP er niet af bij richtingaanwijzer aangeven. Pas bij het trekken aan het stuur
Bediening > Verlichting > Automatische richtingaanwijzers
Eraf gaat die enkel na de richtingaanwijzer aan te zetten, en heel licht te sturen. Zonder licht sturen blijf je gewoon door rijden met alles aan. Je kan ook voor het aanzetten van de knipperlichten al heel licht sturen, dan merk je dat die er af gaat na het aanzetten van de knipper.Hingj0n schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:14:
[...]
2x trekken. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij eraf gaat als ik niet aan het stuur trek als ik mn richtingaanwijzer aan heb staan. Ik ben toch benieuwd na hoeveel seconden bij jou de AP eraf gaat. Mijn reactie ging echt over alleen dit stuk
Ps
1x trekken functie vind ik echt waardeloos met standaard AP omdat TACC niet meer werkt. Zou wat zijn als ze dit wel toevoegen
Baat het niet, 't en schaadt ook niet : misschien is deze link nuttig ?Sjod schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:37:
Weet iemand of het makkelijk is om onder de middenconsole te komen bij een 2019 model
Hieronder
[Afbeelding]
In dit vakje
[Afbeelding]
https://service.tesla.com...32-9CEC-BF7496C98470.html
Model 3 LR (model 2023)
Nee hoor, bij mijn MY gaat AP gelijk uit als ik richtingaanwijzer aanzet. TACC blijft dan wel aan.Hugx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:20:
[...]
Eraf gaat die enkel na de richtingaanwijzer aan te zetten, en heel licht te sturen. Zonder licht sturen blijf je gewoon door rijden met alles aan. Je kan ook voor het aanzetten van de knipperlichten al heel licht sturen, dan merk je dat die er af gaat na het aanzetten van de knipper.
Anders is het elke keer beetje schudden als je door stuurbeweging AP uitzet. Zeker voor passagiers niet echt fijn.
Ik heb wel automatisch richtingaanwijzer aanstaan. Dan hoef je de stalk ook niet door te duwen, lichtjes aantikken en het gaat vanzelf uit als je van baan wisselt en/of bocht/afslag neemt.
[ Voor 14% gewijzigd door Armo op 13-05-2024 22:30 ]
Als je AP op dubbelklikken zet dan valt de auto terug op TACC bij het richting aangeven.ChromeFR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:17:
[...]
Is dit met de basis autopilot? Ik erger mij er aan dat als ik AP aan heb en ik wissel van baan dat mijn M3 Highland dan terugvalt in snelheid omdat 'gas' losgelaten wordt. Het zou prachtig TACC het even overneemt totdat ik AP weer aanzet. Kan dit ook met de M3H?
Ik heb een vraag over lakbescherming. Ik krijg bijna een nieuwe rode Model 3 over twee weken.. Wat is uw aanbeveling voor de lakbescherming? Keramische coating of PPF?
De auto zal voornamelijk heen en weer rijden in België, dus bezorgd over de steenslag (de wegen zijn slechter dan hier).
De auto zal voornamelijk heen en weer rijden in België, dus bezorgd over de steenslag (de wegen zijn slechter dan hier).
[ Voor 10% gewijzigd door siddharchris op 13-05-2024 22:33 ]
Helder. Dat had ik trouwens niet zo bedoelt in de reactie waar je op reageerde. In de 2e reactie bedacht ik me deze variabele en voegde ik het toe omdat ik dacht en nog steeds denk dat wanneer je de richting aanwijzer aanzet AP er af gaat. Weet het ook niet 100% zeker, maar volgens mij werkt het zo:Hingj0n schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:14:
[...]
2x trekken. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij eraf gaat als ik niet aan het stuur trek als ik mn richtingaanwijzer aan heb staan. Ik ben toch benieuwd na hoeveel seconden bij jou de AP eraf gaat. Mijn reactie ging echt over alleen dit stuk
Ps
- niet door weerstand knipperlicht, AP blijft er op, ene keer over streep stuurt auto terug en soms lukt het wel om zonder weerstand van auto te wisselen van strook
- door weerstand knipperlicht duwen en blijven rijden in de rijstrook betekent na X seconden dat AP af gaat en je dus nooit tegensturing krijgt van de auto. Door weerstand duwen betekent sowieso dat de auto niet tegenstribbelen om te wisselen van rijstrook.
Thans, zo zit het in mijn hoofd. Ga het wel weer proberen de komende dagen.
Verwijderd
Keramische coating doet niks voor steenslag. Dan kom je echt bij PPF. Coating is vooral voor de wet look en het makkelijker schoonmaken van je auto.siddharchris schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:31:
Ik heb een vraag over lakbescherming. Ik krijg bijna een nieuwe rode Model 3 over twee weken.. Wat is uw aanbeveling voor de lakbescherming? Keramische coating of PPF?
Even de stoel helemaal naar voren en dan via de achterbank op de vloer kijken.Sjod schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:37:
Hieronder
[Afbeelding]
In dit vakje
[Afbeelding]
Haha wauw, ik ben letterlijk net in de auto gestapt en een ritje gemaakt naar de SuC in Badhoevedorp om, wat jij schrijft te proberen. Mind blowing haha, heel blij mee. Dank, echt een goede tipmjvdzwet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:30:
[...]
Als je AP op dubbelklikken zet dan valt de auto terug op TACC bij het richting aangeven.
Hmm ziet er wel uit als veel werk.flupp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Baat het niet, 't en schaadt ook niet : misschien is deze link nuttig ?
https://service.tesla.com...32-9CEC-BF7496C98470.html
Gaat helaas niet ver genoeg naar voren. (Of mijn handen zijn te dik 😉)Pierz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:13:
[...]
Even de stoel helemaal naar voren en dan via de achterbank op de vloer kijken.
2024.14.6 is nu ook in Nederland.
Ik ben erg benieuwd want dit is dus met FSD 12.3.6
Terwijl Europa tot nu toe op FSD 11 bleef.
:strip_exif()/f/image/m1RuDOw84IX299UjkGH3jIdo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door The_Woesh op 14-05-2024 06:39 ]
Interessant! Ik lees in de andere reacties dat dit waarschijnlijk met 1 of 2x klikken voor AP te maken heeft, dat had mijn 2019 Model 3 niet. Nooit geweten!😃barber schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Als je instelt dat AP met 2x klikken aan gaat dan gaat bij baanwisselen alleen AutoSteer eraf en blijft dus TACC aan staan. De snelheid blijft dan dus gehandhaafd en als je in gaat halen versneld hij ook naar de gewenste snelheid als je langzamer reed (pas als je helemaal in de volgende baan bent).ChromeFR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:17:
[...]
Na de wissel kan je AutoSteer weer aanzetten (of de sexy buttons kopen en dan gaat dit automatisch
Weet je dit zeker? Test: AP aan, handen los van het stuur, richting aanwijzer aanzetten. Wat gebeurt er dan? Gevolg bij mijn MY van 2maanden oud is dat die gewoon rechtdoor blijft rijden met AP aan.Armo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:26:
[...]
Nee hoor, bij mijn MY gaat AP gelijk uit als ik richtingaanwijzer aanzet. TACC blijft dan wel aan.
Ik heb netzoals jij "automatisch richtingaanwijzer aanstaan." en "twee keer trekken". Dus ben benieuwd waardoor het verschil ontstaat.
(zelf zou ik ook graag willen dat die er gewoon afgaat zonder dat je licht moet sturen.)
Mijn SOS knop heeft zich vanzelf opgelost, geen update gehad maar hij is weer "wit" :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik heb de indruk dat de FSD 'engine' een aparte module is afhankelijk van de auto en geografie die los staat van de algemene software versie.The_Woesh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:37:
[Afbeelding]
Dus het zou kunnen dat ze in de VS een update krijgen met FSD 12.3.6 maar dat we in Europa die update krijgen met onze 'oude vertrouwde' autonomie versie hier.
Dat zou maar eens zo kunnen. Aan de ene kant jammer, ben zo benieuwd voor FSD 12 ook voor onze basis AP verbeteringen geeft.bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:40:
[...]
Ik heb de indruk dat de FSD 'engine' een aparte module is afhankelijk van de auto en geografie die los staat van de algemene software versie.
Dus het zou kunnen dat ze in de VS een update krijgen met FSD 12.3.6 maar dat we in Europa die update krijgen met onze 'oude vertrouwde' autonomie versie hier.
Zat even te kijken maar wat de Europese auto's (keek ff bij de NLse entries en wat andere random landen) allemaal gemeen hebben die de update nu gekregen hebben is dat ze 'manufactured in USA' zijn. Dus nog geen MiC of MiG auto's.The_Woesh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:37:
[Afbeelding]
Dat klopt niet. Ik kom iig al een model Y performance tegen die gemaakt is in Duitsland (bouwjaar 2022) en ook een Y standard range RWD die gemaakt is in China (2023).Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:19:
[...]
Zat even te kijken maar wat de Europese auto's (keek ff bij de NLse entries en wat andere random landen) allemaal gemeen hebben die de update nu gekregen hebben is dat ze 'manufactured in USA' zijn. Dus nog geen MiC of MiG auto's.
[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 14-05-2024 08:36 ]
Interessant maar ik zie nu een YP uit germany, ben benieuwd want die heb ik ookOekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:19:
[...]
Zat even te kijken maar wat de Europese auto's (keek ff bij de NLse entries en wat andere random landen) allemaal gemeen hebben die de update nu gekregen hebben is dat ze 'manufactured in USA' zijn. Dus nog geen MiC of MiG auto's.
Je hebt gelijk. Zit op mobiel te neuzen, beetje pagina's random door te klikken op zoek naar netherlands. Als ik een search doe op Netherlands kom ik die performance van MiG tegen. Weer stukje positiever dan ik dachtKorvaag schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Dat klopt niet. Ik kom iig al een model Y performance tegen die gemaakt is in Duitsland (bouwjaar 2022) en ook een Y standard range RWD die gemaakt is in China (2023).
Yup, kreeg vanmorgen de melding dat de update beschikbaar was. Maar niet geïnstalleerd want ik wilde naar mijn werk.The_Woesh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:37:
Volgens de release notes (alle release notes hier):
2024.14.6
• kleine aanpassingen
2024.14.3
• voortangsbalk rit
• Audible
2024.14
• Spotify-wachtrij en afspeelsnelheid
• Sneheidscamera geluidssignaal
• Trajectcontrole
• Beter route beschikbaar
• Ruitenwisserbediening
• Verbeteringen van beveiliging
De visual updates worden niet genoemd, maar zijn die alleen voor de Ryzen CPU? Dat zou wel
Signatures zijn voor boomers.
Maasluip schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Yup, kreeg vanmorgen de melding dat de update beschikbaar was. Maar niet geïnstalleerd want ik wilde naar mijn werk.
Volgens de release notes (alle release notes hier):
2024.14.6
• kleine aanpassingen
2024.14.3
• voortangsbalk rit
• Audible
2024.14
• Spotify-wachtrij en afspeelsnelheid
• Sneheidscamera geluidssignaal
• Trajectcontrole
• Beter route beschikbaar
• Ruitenwisserbediening
• Verbeteringen van beveiliging
De visual updates worden niet genoemd, maar zijn die alleen voor de Ryzen CPU? Dat zou welzijn.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.