Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 334 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:02
The_Woesh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:02:
[...]

(y) , lekker op het werk instaleren en vanavond ons vertellen wat er is veranderd. Zelf zit ik al op 14.3, ik ben vooral benieuwd of AP better/anders gaat zijn.
Als je nu al op 14.3 zit zou ik geen grote AP veranderingen verwachten met een 14.6. Het blijft een variant van de week 14 release. Een grote AP verandering zou ik pas weer verwachten met een 2024.x waarbij x dus een ander weeknummer is.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 14-05-2024 10:15 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 21:55

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:32:
[...]
De visual updates worden niet genoemd, maar zijn die alleen voor de Ryzen CPU? Dat zou wel :'( zijn.
Klopt. UI12 komt (voor nu!) enkel naar Tesla's met AMD Ryzen CPU's.

Ik las op twitter dat de Intel Atom CPU's het in principe ook aan zouden moeten kunnen, en dat deze later alsnog kan worden geïntroduceerd.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Korvaag schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Als je nu al op 14.3 zit zou ik geen grote AP veranderingen verwachten met een 14.6. Het blijft een variant van de week 14 release. Een grote AP verandering zou ik pas weer verwachten met een 2024.x waarbij x dus een ander weeknummer is.
in 2024.14.3 zit geen FSD 12 in 2024.14.6 wel.
Maar, ik begreep ook dat FSD 12 helemaal niet van toepassing is op de snelweg in de USA. Dus wij gaan er ook dus helemaal niets van merken lijkt mij.

Het enige waar we op kunnen hopen is autopark voor de mensen met EAP. Want de nieuwe autopark heeft FSD12 nodig.

Mijn auto staat momenteel nog op 2024.14.3

[ Voor 3% gewijzigd door Psycho_Mantis op 14-05-2024 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Maar. ik begreep ook dat FSD 12 helemaal niet van toepassing is op de snelweg in de USA. Dus wij gaan er ook dus helemaal niets van merken lijkt mij.

Het enige waar we op kunnen hopen is autopark voor de mensen met EAP. Want de nieuwe autopark heeft FSD12 nodig.

Klopt. Dit geeft NotATeslaApp ook aan in hun patchnotes. Bij 2024.14.6 staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3-yGKId7A_P-GfCrvpXDXCqWIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SW9mCBzePVtxrV50SR13qPcA.png?f=fotoalbum_large

En bij 14.3 staat dit niet. Benieuwd naar iemand hier die 14.6 al heeft die kan testen of het invloed heeft op autopilot.

Ondertussen wat goede ontwikkelingen wat betreft wetgeving in de EU:

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 14-05-2024 11:07 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

spartacusNLD schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Klopt. Dit geeft NotATeslaApp ook aan in hun patchnotes. Bij 2024.14.6 staat:
FSD zit er sowieso niet in, het gaat om de visualisatie van FSD, user interface v12.
Afbeeldingslocatie: https://www.notateslaapp.com/images/tesla-car-updates/2024.14/2024.14-visual-updates.png
Daar staat bij "available worldwide" "Ryzen MCU".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 14:07
World Citizen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:44:
(allemaal trouwens toevallig wat ik aan het uitzoeken ben omdat ik graag mijn USB poorten wil gebruiken op vakantie. Als je die aan wilt laten dan is dat nog niet zo makkelijk.)
In camp mode blijven de USB poorten aan.

edit: oeps, ik had niet gezien hoe ver ik in het topic achter liep 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door MoonRaven op 14-05-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Maasluip schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:20:
[...]

FSD zit er sowieso niet in, het gaat om de visualisatie van FSD, user interface v12.
[Afbeelding]
FSD heeft niets met de GUI te maken. Wij hebben het specifiek over de FSD computer die buiten de USA nog op FSD 11 draait, met de hoop dat deze ook naar 12 gaat bij versie .6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazuin99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 20:56
Sinds gisteren in het bezit van een MY. Ik lease hem en mijn laadpas kan ik niet gebruiken bij SuC. De navigatie lijkt alleen uit te gaan van SuC. Kan de navigatie ook uitgaan van snellaadstations zonder de SuC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:28
bazuin99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:40:
Sinds gisteren in het bezit van een MY. Ik lease hem en mijn laadpas kan ik niet gebruiken bij SuC. De navigatie lijkt alleen uit te gaan van SuC. Kan de navigatie ook uitgaan van snellaadstations zonder de SuC?
Nee, niet met de interne navigatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:58
Je kan wel andere snelladers zoeken via het menu, maar ze worden niet automatisch ingecalculeerd voor lange ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:42
@Korvaag @spartacusNLD is het een idee om dit soort vragen in de OP te zetten misschien?

Edit: nevermind, staat er gewoon allemaal netjes in 8) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rogar op 14-05-2024 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
Zeuren bij de leasemaatschappij. Als ze Tesla als mogelijkheid aanbieden, moeten zo ook maar de supercharger afrekening ondersteunen. Zonder SuC netwerk verlies je één van de grootste voordelen van de auto en is vaak ook nog de goedkoopste manier van laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20
[...]

Maar, ik begreep ook dat FSD 12 helemaal niet van toepassing is op de snelweg in de USA. Dus wij gaan er ook dus helemaal niets van merken lijkt mij.

Er is een verschil tussen de engine en de feature.Je koopt een feature (FSD) en dan heb je toegang to de functionaliteit. Alle Tesla's hebben de FSD engine ook al koop je de feature niet. (ik hoop dat ik het goed uitleg)

Mijn verwachting is dat als we de nieuwe engine hebben we in europa ook verbeteringen gaan merken ook al zijn nieuwe FSD features niet beschikbaar. Maar we zullen het snel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
hier hetzelfde probleem. laadpas van MTC, kan niet worden gekoppeld met SuC.
alternatief is om een eigen creditcard te koppelen in de Tesla app, en dit te declareren bij MTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Welke LM?

Je hebt bij een SuC helemaal geen pas nodig, er moet in je account een betaalmiddel voorzien zijn.

Ga het gewoon eens proberen. Meer dan de kabel in pluggen moet je niet doen. Als het laden start, dan weet je dat de rekening wel bij de LM komt (tenzij je je eigen CC in de app hebt toegevoegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Pff ik had daar niet bij stilgestaan. Bij mij wordt de auto besteld bij arval of ald en bij beide zie ik iets staan over superchargers. Moet mij nog gaan verdiepen in die materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ronjon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:23:
[...]

alternatief is om een eigen creditcard te koppelen in de Tesla app, en dit te declareren bij MTC
Dit dus. Beetje werk maar we gaan het zo oplossen.

On another note: Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat mijn gister opgehaalde MY en update krijg. Zit nu op 2024.8.100 :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:36:
Pff ik had daar niet bij stilgestaan. Bij mij wordt de auto besteld bij arval of ald en bij beide zie ik iets staan over superchargers. Moet mij nog gaan verdiepen in die materie.
Arval in NL rekent rechtstreeks af, dat werkt in elk geval bij een collega van mij.
In B zat het er niet in tot begin April, en nu werkt het ook gewoon.

Natuurlijk, het zal enkel werken als je contract bij de LM inclusief energie is. Bij sommige werkgevers wordt dat gesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DaCoTa schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Zeuren bij de leasemaatschappij. Als ze Tesla als mogelijkheid aanbieden, moeten zo ook maar de supercharger afrekening ondersteunen. Zonder SuC netwerk verlies je één van de grootste voordelen van de auto en is vaak ook nog de goedkoopste manier van laden.
Je kan ook gewoon declareren hoor. Ik moet zeggen dat ik niet precies weet hoe m'n nieuwe leasemaatschappij dat doet maar bij de oude is het gewoon betalingsmethode koppelen en daarna een decla indienen. Kan je alsnog gewoon van de Superchargers gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Arval in NL rekent rechtstreeks af, dat werkt in elk geval bij een collega van mij.
In B zat het er niet in tot begin April, en nu werkt het ook gewoon.

Natuurlijk, het zal enkel werken als je contract bij de LM inclusief energie is. Bij sommige werkgevers wordt dat gesplitst.
Buitenland is voor mijn rekening. Als ik maar kan laden bij die sucs bv. En anders moet ik zelf wat regelen. In NL wel fijn als dat inderdaad gewoon naar de LM gaat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:25
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Buitenland is voor mijn rekening. Als ik maar kan laden bij die sucs bv. En anders moet ik zelf wat regelen. In NL wel fijn als dat inderdaad gewoon naar de LM gaat ook.
Maak je niet druk hierom, er valt altijd wel wat te regelen. Zou te gek voor woorden zijn dat je als Tesla bezitter niet kan laden bij hun eigen laadinfra. Anders heb je altijd nog de optie om je CC te koppelen en te declareren. :)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Welke LM?

Je hebt bij een SuC helemaal geen pas nodig, er moet in je account een betaalmiddel voorzien zijn.

Ga het gewoon eens proberen. Meer dan de kabel in pluggen moet je niet doen. Als het laden start, dan weet je dat de rekening wel bij de LM komt (tenzij je je eigen CC in de app hebt toegevoegd).
Niet altijd. Je kan een tijdje laden totdat ie gaat klagen over een betaalmethode. Zelf nog gehad bij een vervangen CC (en niet aangepast in de app). Was wel handig. Supercharging Maastrict vlak voor de grens na het laden: "u kunt vanaf nu niet meer superchargen". Ehhh... gelukkig kon ik ter plekke de nieuwe CC koppelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Rogar schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:50:
[...]

@Korvaag @spartacusNLD is het een idee om dit soort vragen in de OP te zetten misschien?

Edit: nevermind, staat er gewoon allemaal netjes in 8) :+
Ja alleen leest niemand dat. Niet vervelend bedoeld maar er staan ook links naar de handleiding(en) in waar je de helft van de hier gestelde vragen in kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Buitenland voor jouw rekening moet je dus sowieso een CC koppelen. De afrekening van de Supercharger buitenland kan anders nergens heen (want de leasemaatschappij gaat het niet betalen/voorschieten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Korvaag schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Buitenland voor jouw rekening moet je dus sowieso een CC koppelen. De afrekening van de Supercharger buitenland kan anders nergens heen (want de leasemaatschappij gaat het niet betalen/voorschieten).
Kunnen ze dat niet gewoon in rekening brengen dan? En dan via loonstrook weer bij mij? Ik verwacht binnenkort bericht. Ik zal dan eens navraag doen. Ik dacht te hebben gelezen dat de kosten dan in rekening worden gebracht.

[ Voor 14% gewijzigd door Davidrrr op 14-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
[...]

Ow dat heb ik dan verkeerd opgeslagen. Ik dacht dat 14.3 ook al FSD 12 had. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Kunnen ze dat niet gewoon in rekening brengen dan? En dan via loonstrook weer bij mij?
Een leasemaatschappij is geen bank. Hoewel ik natuurlijk niet voor alle leasemaatschappijen kan spreken heb ik er nog geen 1 gehad die zo werkt. Maar vraag het na bij je maatschappij.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 14-05-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14
Bij mij kwamen de eerste twee laadsessies ook doorberekend vanuit de LM (Leaseplan). Ik had mijn CC wel vooraf gekoppeld maar waarschijnlijk was het nog niet overal doorgevoerd. Daarna kwam het rechtstreeks bij mij uit

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
winwiz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:50:
Bij mij kwamen de eerste twee laadsessie ook doorberekend vanuit de LM (Leaseplan). Ik had mijn CC wel vooraf gekoppeld maar waarschijnlijk was het nog niet overal doorgevoerd. Daarna kwam het rechtstreeks bij mij uit
Grappig. Ik kreeg direct een nag van de Tesla app (lease bij Alphabet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:57
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Kunnen ze dat niet gewoon in rekening brengen dan? En dan via loonstrook weer bij mij? Ik verwacht binnenkort bericht. Ik zal dan eens navraag doen. Ik dacht te hebben gelezen dat de kosten dan in rekening worden gebracht.
Bij mij is de tesla gekoppeld aan de leasemaatschappij (Arval). Ik heb niks ingesteld en zie ook geen betalingsmethode in de app of auto.Dit werd ook bevestigd door de LM. Ondertussen al zo'n 10 keer kunnen laden aan de SUC in zowel binnen en buitenland.
Verder is bij ons de regel dat buitenlandse laadkosten verrekend wordt met salaris en bijtelling de opvolgende maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-09 16:13
Bij Leaseplan is het bij mij zo dat ik de laaddruppel in zowel de Tesla app kan zetten als ook in bijv. die van Fastned.

De rekening gaat in zowel Nederland als buitenland naar Leaseplan, en de rekening van het buitenland wordt met mijn salaris verrekend.

Heb sinds 3 weken een MY en deze bevalt me echt heel goed, man wat een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 09:14
Waar een wil is is een weg. Als LM-en gewoon een beetje service geven hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Ze verdienen genoeg aan je.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Zo te lezen heb ik precies bij de maatschappijen gezeten die dat dus niet doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
Sjod schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:37:
Weet iemand of het makkelijk is om onder de middenconsole te komen bij een 2019 model

Mijn laadtag ligt daar ergens 😀

Hieronder
[Afbeelding]

In dit vakje
[Afbeelding]
Plat/ dun latje misschien met aan de punt omgevouwen een stukje dubbelzijdig plaktape/foam? Indien je hem ziet liggen, met de punt aanprikken en naar je toe trekken........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 12:44
winwiz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:19:
Waar een wil is is een weg. Als LM-en gewoon een beetje service geven hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Ze verdienen genoeg aan je.
Vertel dat maar aan Ahtlon/MTC :P

nog een shameless plug voor mijn Tesla-MTC upload scriptje. Daarbij zijn er wel geruchten dat ze het binnenkort gaan implementeren, mja, geruchten zijn er zat....

[ Voor 11% gewijzigd door LigeTRy op 14-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
TimFelten schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Bij mij is de tesla gekoppeld aan de leasemaatschappij (Arval). Ik heb niks ingesteld en zie ook geen betalingsmethode in de app of auto.Dit werd ook bevestigd door de LM. Ondertussen al zo'n 10 keer kunnen laden aan de SUC in zowel binnen en buitenland.
Verder is bij ons de regel dat buitenlandse laadkosten verrekend wordt met salaris en bijtelling de opvolgende maand.
Top. Hier ga ik ook vanuit. Geen zin in gedoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 13:31
ronjon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Je kan ook je gewone bankrekening koppelen, en zodra je de factuur van Tesla onvangen is declareren.
Helaas moet ik dit ook doen, zijn geen wereldbedragen bij mij maar het is erg jammer en een gemiste kans voor de LM, de SuC is uiteindelijk stukken goedkoper dan andere snelladers en de straatladers.
Ik maak dus alleen van de SuC gebruik als het nodig is, voor de rest openbare laadpaal in de wijk á € 0,53.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]
Voor intel atom gebruikers:

[ Voor 41% gewijzigd door spartacusNLD op 14-05-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:57
DaCoTa schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Het is een voordeel, inderdaad. Maar verre van een voordeel die de naald serieus richting Tesla doet draaien ipv een ander merk.

Ik heb dat netwerk nooit aan bod gebracht als iemand mij vroeg hoe Tesla rijdt en waarom je voor Tesla moet kiezen.
Voor mij is dit echt een verwaarloosbaar voordeel. Als ik ooit niet meer Tesla rij, ga ik mij wellicht abonneren op het Tesla suc netwerk als ik die eens nodig heb op reis ofzo. Het is geen exclusief Tesla voordeel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54
spartacusNLD schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Je hebt geluk. Voor intel atom gebruikers:
[Twitter]
[Twitter]
Dat gaat om de FSD visualisatie dus dat je ook remlichten en knipperlichten ziet. De UI 12 versie (nog) niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Dat gaat om de FSD visualisatie dus dat je ook remlichten en knipperlichten ziet. De UI 12 versie (nog) niet.
ah natuurlijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazuin99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 20:56
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Welke LM?

LM is losgekoppeld van de laad partij. Ik ga het binnenkort gewoon is proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:59
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:36:
ALD werkt prima bij mij, weet niet of je dan een EU laadpas moet hebben(want die heb ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoonRaven
this schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:13:
[...]
Voor mij is dit echt een verwaarloosbaar voordeel. Als ik ooit niet meer Tesla rij, ga ik mij wellicht abonneren op het Tesla suc netwerk als ik die eens nodig heb op reis ofzo. Het is geen exclusief Tesla voordeel meer.
Je hoeft niet eens een abonnement te hebben. Afhankelijk van hoe vaak je het gaat gebruiken, is het goedkoper om geen abonnement te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Het is een voordeel, inderdaad. Maar verre van een voordeel die de naald serieus richting Tesla doet draaien ipv een ander merk.

Ik heb dat netwerk nooit aan bod gebracht als iemand mij vroeg hoe Tesla rijdt en waarom je voor Tesla moet kiezen.
Eens, meerdere wegen naar Rome. Prijs niveau is wel een stuk lager dan concurrentie en uptime dito. Sommige landen is wel tesla only (Portugal nog bijv.) vooral op vakantie gebruiken we het. Dan kan je ook nog kiezen om 1 of 2 maanden een abonnement te nemen. Of de duurdere (maar goedkoper dan concurrentie) prijs te betalen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Net weer terug uit Spanje, Moraira met onze Tesla Model Y Dual Motor. Zondag tot Lyon gekomen, maandag naar huis. Op zich prima reis, maar in Frankrijk gisteren heel veel files, vandaag bij Brussel en Antwerpen. Veel plezier gehad van de Autopilot ook in de files. Ik heb de SEXY Knob in de auto en de continuous Autopilot werkte perfect. Ook de bediening van de ruitenwissers met de Knob was prettig. We hadden veel regen op de heenweg. Ik heb ook de Teslogic commander ingebouwd en een draadloze oplader achter het stuur gebouwd waar mijn iPhone in zit met de Teslogic app actief. Grote plus van het Teslogic scherm in de app is dat je continu dode hoek waarschuwingen krijgt in de vorm van een oranje vlak links of rechts en natuurlijk rood als je echt gaat inhalen.Teslogic gebruikt daarvoor de camera's op de voorschermen. Heel prettige hulpsystemen, jammer natuurlijk dat het niet standaard in de Tesla zit. Overigens betrap ik mijzelf erop dat ik de snelheid meestal op het grote scherm bekijk en niet recht voor mij op mijn iPhone met de Teslogic app actief. Op dat scherm is heel groot je snelheid te zien naast andere informatie. Ik denk dat ik het normaal vind om rechts naast het stuur te kijken voor de snelheid omdat ik een aantal Renault Espace's heb gehad. En dat wende snel. Gebruik 184Wh/km, overal max +3km\uur gereden.De Tesla navigatie ( en TomTom Go) dwong mij ergens van de snelweg te gaan ivm nog meer files. Het was inmiddels donker en toen kwamen wij op D wegen in Frankrijk terecht. Slingerend door het donkere landschap had ik veel aan de adaptieve matrixverlichting . Prachtig veel licht en bij een schaarse tegenligger direct weer wegfilterend, ook achter andere auto's bleef een mooi lichtbeeld over. Geen reacties van tegenliggers gehad. De hele reis geen phantom brakes gehad, wel wat remacties door andere weggebruikers die naar links slingerden rechts van mij en over de lijntjes gingen.
Dit was een soort reisverslag, maar omdat het ook over eigenschappen van de Tesla ging in dit forum gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Laatst online: 11:25
[...]

Ik weet niet hoe andere navigatie systemen dit doen. Maar tesla navigatie + suc op vakantie werkt gewoon super. Live kunnen zien of er plek is en anders een andere suc pakken etc. Auto-laadpaal onderhandelingen werkt altijd soepel. Daarnaast is er vrijwel altijd een plek bij waar je wat kan eten en plassen.

Zonder kopzorgen/voorbereiding kan je zo heel Europa door. Voor mij wel echt een van de grootste pluspunten.

[ Voor 5% gewijzigd door wootahH op 14-05-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:30
Sjod schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 01:13:
[...]

Gaat helaas niet ver genoeg naar voren. (Of mijn handen zijn te dik 😉)
Met zo’n flexibele grijper proberen. Kost een paar eur en is 90 cm lang. Je kan dan iets kleins vrij goed vastgrijpen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:57
wootahH schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Ik weet niet hoe andere navigatie systemen dit doen. Maar tesla navigatie + suc op vakantie werkt gewoon super. Live kunnen zien of er plek is en anders een andere suc pakken etc. Auto-laadpaal onderhandelingen werkt altijd soepel. Daarnaast is er vrijwel altijd een plek bij waar je wat kan eten en plassen.

Zonder kopzorgen/voorbereiding kan je zo heel Europa door. Voor mij wel echt een van de grootste pluspunten.
Dat ontken ik zeker niet. Maar dat is imo ook echt wel bijna de enige usecase dat tesla navigatie met suc een heel groot voordeel is.
Voor de rest is het gewoon een serieus overrated argument om voor Tesla te kiezen.

Ik ga alleszins niemand een Tesla aanraden omwille van dit ene voordeel. Tesla heeft veel andere en betere voordelen die ik als argument zou gebruiken.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit de noodzaak gehad om het tesla snellader netwerk icm navigatie te gebruiken aangezien ik nog geen rit heb gedaan van +800km.
De keren dat ik ver ging, pakte ik gewoon een snellader langs de snelweg en heb ik de laadpas van de werkgever gebruikt. Op het bliksem symbool drukken in de navigatie was genoeg om te zien waar er een snellader is die ik zou willen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Tesla Intel Vehicles Receive Some of the Visual Updates in Spring Update 2024.14

Toch wel weer wat goed nieuws voor intel tesla's:

''Although this update doesn't bring the most appealing part of the Spring Update to Intel vehicles, it brings more than was expected.

The new parked visualization is the most exciting, but arguably least useful aspect of the new update. While it's beautiful and fun to play with, the new media player that features quick access to the most used controls is a much more useful addition.

The improved full-screen driving visualizations being available to everyone with the map in the corner is also a nice addition.

While we're not seeing the new parked visualization available on older vehicles with this update, it may arrive later once Tesla has a chance to optimize it for the slower Intel processor''

[ Voor 42% gewijzigd door spartacusNLD op 14-05-2024 16:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

v12 software erop, Intel CPU dus niet alle visualisaties. Wel zijn een aantal fonts veranderd en de auto ziet veel meer ander verkeer. Op de autosnelweg soms zelfs verkeer op de andere rijrichting.
Remlichten herkennen werkt niet altijd goed, er reed een oudere Ford Transit voor me met gewone verlichting aan (en die is niet bepaald fel) en dat werd als remlichten gezien. Begrijp ik ook waarom remlichten niet worden gebruikt voor de AP.
De vermogen/regenbar aan de linkerkant vind ik geen verbetering. Ondanks dat naar boven en naar onder misschien logischer is vind ik de plek niet logisch.
Er is ook een extra icoon voor het navigatiescherm. Waarschijnlijk heeft dat nut als je wel de FSD visualisatie hebt, ik heb die niet, dus dat icoon doet niets.

Verder weinig schokkends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
spartacusNLD schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Tesla Intel Vehicles Receive Some of the Visual Updates in Spring Update 2024.14

Toch wel weer wat goed nieuws voor intel tesla's:

''Although this update doesn't bring the most appealing part of the Spring Update to Intel vehicles, it brings more than was expected.

The new parked visualization is the most exciting, but arguably least useful aspect of the new update. While it's beautiful and fun to play with, the new media player that features quick access to the most used controls is a much more useful addition.

The improved full-screen driving visualizations being available to everyone with the map in the corner is also a nice addition.

While we're not seeing the new parked visualization available on older vehicles with this update, it may arrive later once Tesla has a chance to optimize it for the slower Intel processor''
Goed nieuws voor hun. Wel raar dat hij wel al die wir war aan personen, auto's en andere verkeersdeelnemers kan weergeven tijdens het rijden in fullscreen. Maar de parkeer visualisatie teveel gevraagd is. (al laat punt 1 mij hieronder weer twijfelen wat er nou echt bij zit)

Met andere woorden, focus lag er niet op. Gaat het komen? 100 procent.

Hieronder zouden de 4 punten zijn die wel komen voor de oudere auto's.
The Visual Updates include four items:
  1. A new immersive full-screen visualization while parked that features the vehicle front and center.
  2. A new media player that has a better layout and includes more controls and a new minimized state.
  3. Expandable Autopilot visualizations that are available to everyone include a smaller map in the top-right corner.
  4. And a redesigned and more compact drive mode strip for vehicles for Auto Shift, which doesn't apply to Intel vehicles.

[ Voor 20% gewijzigd door Oekol op 14-05-2024 17:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LigeTRy
Nieuwe 'juniper'/model y refresh geruchten voor de liefhebbert

Iemand beweerd een foto van het middenconsole te hebben.

https://twitter.com/wngyn...90424343996170737/photo/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Voor de mensen met een model y in de kleur midnight cherry red. Hoe ervaren jullie de lak?

Ben vooral benieuwd of de lak ook zo snel krast bij anderen. Ik heb de auto nu een half jaar en hij zit onder de krasjes. Geen idee hoe ze er komen en ik ben de enige die in de auto rijdt. Ik heb nog nooit zo’n zachte lak meegemaakt terwijl de verkoper bij Tesla me nog wist te overtuigen door te zeggen dat deze lak juist harder is doordat het uit meerdere lagen bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 10:24
LigeTRy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:44:
Nieuwe 'juniper'/model y refresh geruchten voor de liefhebbert

Iemand beweerd een foto van het middenconsole te hebben.

https://twitter.com/wngyn...90424343996170737/photo/1
Lijkt op de highland console

Prachtig gestikseld ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
peerke 1960 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:24:
Net terug van een reis naar Macon, Frankrijk. Op de heen en terugreis een 4 en 3 keer geladen. Ik merkte dat de laadsnelheid van de Catl batterij snel inkakte. Van 170 kWh naar 90/100 kWh bij 50% lading. Ik vond dit niet problematisch omdat het laden altijd sneller ging dan dat ik mijn koffie ophad, mn blaas had geleegd, mijn ochtendoefeningen had gedaan of mijn pizza in Nancy ophad ( een verrekte goede!) Zo zie je maar…..
Ik moet wel wennen aan de autopilot; hoe houd ik mijn stuur vast en wanneer zet ik m aan. Ik had op gegeven moment kramp in mijn linkerarm. Een kussentje onder mijn arm bracht wat uitkomst. Gebruik is het prettigst wanneer je de weg voor je alleen hebt. Ik snap diegenen nu wel die het gebruik van de AP geautomatiseerd hebben middels de sexyknopjes.
PG
Ik meen dat ik ook een CATL batterij heb; stond vandaag na lange tijd weer eens bij een SuC. Aangekomen met 30% en vertrokken met 75%, continue met ~240kWh geladen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Wanneer hebben jullie de auto gekocht dan met de CATL. Ik verwacht dat mijn y ergens deze week / volgende week besteld wordt. My rwd sr. Zijn die accu's nog steeds gemengd als je nu bestelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
beyazz06 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Ik meen dat ik ook een CATL batterij heb; stond vandaag na lange tijd weer eens bij een SuC. Aangekomen met 30% en vertrokken met 75%, continue met ~240kWh geladen..
De CATL is een LFP batterij in de MY RWD. Die doet maximaal 170kW. Als je 240kW hebt geladen heb je een andere batterij maar ook andere auto. De LR of P vermoed ik dan, met een NMC batterij allicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh ja, wel een fijn dingetje. Als je op de ruitenwisser drukt krijg je een menutje op het scherm te zien (zelfse als wanneer je het scrollwiel lang indrukt) en dan kun je met het linker scrollwiel de ruitenwisser instellen. Van onder naar boven is het uit, auto, 1, 2, 3, 4.
Dat is fijn. Hoef je als de ruitenwisser onnodig wist (dat doet hij nog altijd) niet op het scherm te kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Alle y's komen nu uit Berlijn toch met wisselend een CATL of bv Blade?

[ Voor 4% gewijzigd door Davidrrr op 14-05-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Dutchlimits schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Lijkt op de highland console

Prachtig gestikseld ook
Het is geen Highland console, althans niet zoals in mijn uitvoering.
Dus het zou kunnen dat hij van een Y is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik heb nu ruim 8 maanden een Model Y. Waar ik een hele tijd om de 2-3 weken een update gepusht heb gekregen, is het nu gevoelsmatig al bijna 2 maanden geleden. Ik heb versie 2024.8.9. Ben ik de enige en gaat er wat mis in mijn connectie, of is het momenteel rustiger met updates dan een tijd geleden?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Laatst online: 14-09 17:58
coelho schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:39:
Ik heb nu ruim 8 maanden een Model Y. Waar ik een hele tijd om de 2-3 weken een update gepusht heb gekregen, is het nu gevoelsmatig al bijna 2 maanden geleden. Ik heb versie 2024.8.9. Ben ik de enige en gaat er wat mis in mijn connectie, of is het momenteel rustiger met updates dan een tijd geleden?
Volgens mij ligt de uitrol van 2024.14 vrijwel stil. Zit ook allang 'vast' op 2024.8 en op Not A Tesla App zie ik zelfs negatieve rollout cijfers?

Edit: die negatieve cijfers zitten vooral op 14.3 en 14.5. Op 14.6 zit wel een positief cijfer dus daar zullen de meesten wel heen gaan dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Snoz Lombardo op 14-05-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Het komt wanneer het komt. Een regendans werkt, soms. Soms ook niet. Telkens als er een uitrol is, zijn er weer bugs en wachten ze weer tot de grote groep de uitrol ook krijgt. Er is helaas geen patroon te vinden, hoe je 'm sneller krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Snoz Lombardo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Volgens mij ligt de uitrol van 2024.14 vrijwel stil. Zit ook allang 'vast' op 2024.8 en op Not A Tesla App zie ik zelfs negatieve rollout cijfers?

Edit: die negatieve cijfers zitten vooral op 14.3 en 14.5. Op 14.6 zit wel een positief cijfer dus daar zullen de meesten wel heen gaan dan.
Omdat we na 2024.14.3 nog 2024.14.5 en nu 2024.14.6 hebben. Mensen die de 3 update hadden klaarstaan maar niet gedownload. Hebben 'm bijv. Zien verwijnen en krijgen dan 2024.14.6 aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Het komt wanneer het komt. Een regendans werkt, soms. Soms ook niet. Telkens als er een uitrol is, zijn er weer bugs en wachten ze weer tot de grote groep de uitrol ook krijgt. Er is helaas geen patroon te vinden, hoe je 'm sneller krijgt.
Ik was er door de eerdere frequentie vanuit gegaan dat er elke X weken een nieuwe update kwam. Dat is dus blijkbaar niet het geval. Dan wacht ik rustig verder af.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
coelho schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:50:
[...]

Ik was er door de eerdere frequentie vanuit gegaan dat er elke X weken een nieuwe update kwam. Dat is dus blijkbaar niet het geval. Dan wacht ik rustig verder af.
Zo voelde het ook wel de laatste tijd. Zie hier de laatste updates. Waarbij na het jaartal de weeknummer is. Duurt dan altijd een paar weken eer het echt op onze auto staat. Maar dan was het wel even veel de laatste tijd. Eerlijkheidshalve wel kleine updates met weinig vernieuwing. De update die nu komt heeft wel veel wijzigingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yegzl4FKmdGbW4xTB6DG-Jnzuns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dmzrVzoS42VohnzPfCq1fII8.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MoonRaven schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Je hoeft niet eens een abonnement te hebben. Afhankelijk van hoe vaak je het gaat gebruiken, is het goedkoper om geen abonnement te nemen.
Je hebt het er al snel uit anders. Ik ga er dan vanuit dat je naar een Supercharger gaat omdat je onderweg bent en een aanzienlijke hoeveelheid moet laden.

Bij Tesla betaal je nu ongeveer €0,24 per kWh. Als je alternatief bij Ionity zou laden kost het je €0,79 per kWh.

Op een 80% lading (van 10% naar 90%) met een LFP batterij gaat het dan al snel om 50 kWh inclusief laadverlies.

Die ene laadbeurt doen bij Tesla met het abonnement scheelt je dus €27,50. Met 1x laden heb je het abonnement voor meer dan twee maanden terug verdiend...

Maar zonder abonnement betaal je bij Tesla geloof ik €0,14 meer per kWh. Dan heb je het maandbedrag er na zo'n 86 kWh weer uit. Dus met 2 laadbeurten per maand loont het al.

En ik geloof dat je het abonnement per maand kunt afnemen. Dus bijv. inschrijven vlak voor je op vakantie gaat en daarna weer stopzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09 20:36
El Polo Diablo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:55:
Voor de mensen met een model y in de kleur midnight cherry red. Hoe ervaren jullie de lak?

Ben vooral benieuwd of de lak ook zo snel krast bij anderen. Ik heb de auto nu een half jaar en hij zit onder de krasjes. Geen idee hoe ze er komen en ik ben de enige die in de auto rijdt. Ik heb nog nooit zo’n zachte lak meegemaakt terwijl de verkoper bij Tesla me nog wist te overtuigen door te zeggen dat deze lak juist harder is doordat het uit meerdere lagen bestaat.
ik heb hem ook een half jaar en een vergelijkbare ervaring. zijn wel gebruikskrasjes rond de deurhendels enzo. Krast sneller dan mijn volvo maar niet per se sneller dan mijn bmw denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommer
  • Laatst online: 15-09 15:23
El Polo Diablo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:55:

Ik heb hem ook in deze kleur sinds september 23 en 30k km.
Net Noorwegen rond gereden (briljant land qua electrisch rijden trouwens, overal snelladers) en ik heb nu in ieder geval 2 steenslag plekjes opgedaan. Die vallen goed op omdat het er wit onder vandaan komt, ik ben nog op zoek naar een lak setje.
Lichte krasjes ben ik nog niet tegengekomen (zeker nu niet want hij is nog enorm goor).
Ga je er mee door de wasstraat?
Heb je al een met bijv. commandant geprobeerd ze weer weg te krijgen?

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sunshin3
  • Laatst online: 19-09 16:13
Begint nu toch wel meer te lopen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYKESCjOnZfwAe_e_FT_sePiLdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTcNShrbQ8TDjZCFqR0Arffj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:45

bert pit

asdasd

Maasluip schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Oh ja, wel een fijn dingetje. Als je op de ruitenwisser drukt krijg je een menutje op het scherm te zien (zelfse als wanneer je het scrollwiel lang indrukt) en dan kun je met het linker scrollwiel de ruitenwisser instellen. Van onder naar boven is het uit, auto, 1, 2, 3, 4.
Dat is fijn. Hoef je als de ruitenwisser onnodig wist (dat doet hij nog altijd) niet op het scherm te kloten.
Ik heb dat ook met versie 2024.8.9

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 22:35
Voor het eerst heb ik een wat langere rit gemaakt in de Model 3 Highland Standard Range met mijn gezin. We zijn naar Denemarken gereden voor wat natuurplezier en een dag LEGOLAND.

Positieve ervaringen:

* Qua bagage is het niet te vergelijken met de Model Y, maar wat past er toch veel in de Model 3! We hadden vier weekendtassen, beddengoed en de frunk vol met eten en drinken voor onderweg. Echt super.
* Ook op de langere ritten rijdt de auto heerlijk; hij ligt echt strak op het asfalt.
* Laden is geen gedoe meer (ik kom van een e-Niro waarbij ik toch veel aan het plannen was). De Supercharger is echt een dik pluspunt.
* De Supercharger is echt een dik pluspunt.
* Mijn zoontje en ik hebben een paar keer het vliegtuigspel Skyforce gespeeld tijdens een laadsessie. Terwijl hij achterin op het scherm zat te spelen, kon ik meekijken op het grote scherm en ook makkelijk de controle overnemen. Zo konden we samen door de levels heen blazen. Erg leuk!

Negatieve ervaringen:

* Eigenlijk maar één ding wat me echt tegenvalt: de (enhanced) autopilot functie brengt me meer stress dan gemak. Ghost braking is echt vervelend voor iedereen in de auto. Na de tweede keer heb ik TACC maar aangezet. Dat rijdt stukken beter, al mis ik dan wel weer de autosteer functie.

Gelukkig heb ik de enhanced autopilot via een referral, want op dit moment vind ik het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Je hebt het er al snel uit anders. Ik ga er dan vanuit dat je naar een Supercharger gaat omdat je onderweg bent en een aanzienlijke hoeveelheid moet laden.

Bij Tesla betaal je nu ongeveer €0,24 per kWh. Als je alternatief bij Ionity zou laden kost het je €0,79 per kWh.

Op een 80% lading (van 10% naar 90%) met een LFP batterij gaat het dan al snel om 50 kWh inclusief laadverlies.

Die ene laadbeurt doen bij Tesla met het abonnement scheelt je dus €27,50. Met 1x laden heb je het abonnement voor meer dan twee maanden terug verdiend...

Maar zonder abonnement betaal je bij Tesla geloof ik €0,14 meer per kWh. Dan heb je het maandbedrag er na zo'n 86 kWh weer uit. Dus met 2 laadbeurten per maand loont het al.

En ik geloof dat je het abonnement per maand kunt afnemen. Dus bijv. inschrijven vlak voor je op vakantie gaat en daarna weer stopzetten.
Hier is het 22 cent per kWu met abonnement/tesla en 29 cent zonder. Met een verschil van 7 cent moet je toch wel 142 kWu laden om het er uit te halen. Bij een vakantie is dit zeker te halen, mijn punt was echter dat het zomaar afsluiten van een abonnement voor de korting normaal waarschijnlijk niet nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
bert pit schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:47:
[...]

Ik heb dat ook met versie 2024.8.9
Klopt maar wel anders. Wij kunnen nu met linkerscrollwiel links en rechts. In deze update kun je met scrollwiel naar letterlijk scrollen van boven naar beneden. Lijkt me een stuk fijner!

Iemand heeft overigens de verdubbelaar ingezet. We zitten nu al op 15% van de vloot met deze update. Wordt ineens hard gepushed:
Ongoing rollout for 2024.14.6
Fleet: 13.4% → 15.1% (+1.7%)
Pending: 9.7%, 1932 cars (+324)
Installed: 5.4%, 1069 cars
Model 3: 48%, Y: 38%, S: 9%, X: 5%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Dona
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 20:43

De Dona

Wie anders?

Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 15-05-2024 08:43 . Reden: Zie TW, punt 5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:03
Hier is het nog wachten.. Erg benieuwd. :)

Nooit gedacht dat ik opgewonden zou zijn van een nieuwe OS update in mijn wagen. Voelt net aan zoals een nieuwe iOS of Android versie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
2024.14.6 is de eerste update waar de meest recente FSD versie gelijk loopt met de meest recente update.
Daarvoor zaten de FSD auto's in de VS op een oudere versie en waren er dus twee takken in de software rollout. Ze hebben nu heel hard gewerkt om dat gelijk te krijgen en daardoor denk ik dat er minder frequente updates zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
zie topicwarning

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 09:41 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnTz0r
  • Laatst online: 29-05 18:04
Misschien zoek ik niet goed, maar ik kan niet snel ervaringen vinden rond aftermarket leer inbouwen op Tesla's snip

Ik weet nog niet of mijn leasemaatschappij daar akkoord mee zou gaan, maar ben wel benieuwd of er ervaringen mee zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 08:55 . Reden: link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
AnTz0r schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:57:
Misschien zoek ik niet goed, maar ik kan niet snel ervaringen vinden rond aftermarket leer inbouwen op Tesla's snip

Ik weet nog niet of mijn leasemaatschappij daar akkoord mee zou gaan, maar ben wel benieuwd of er ervaringen mee zijn.
Heb het zelf ook nog niet gelezen in het topic. Vrij actief dus denk dat je gelijk hebt dat er geen ervaringen zijn hier. Dus deel je ervaring als je het gedaan hebt d:)b

Dit is het enige wat ik tegenkom in beide topics.
Denk dat het eigenlijk niet per se een ding is en heel vaak gebeurd in auto's?

ZveenT in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 20% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
hommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Ik heb hem ook in deze kleur sinds september 23 en 30k km.
Net Noorwegen rond gereden (briljant land qua electrisch rijden trouwens, overal snelladers) en ik heb nu in ieder geval 2 steenslag plekjes opgedaan. Die vallen goed op omdat het er wit onder vandaan komt, ik ben nog op zoek naar een lak setje.
Lichte krasjes ben ik nog niet tegengekomen (zeker nu niet want hij is nog enorm goor).
Ga je er mee door de wasstraat?
Heb je al een met bijv. commandant geprobeerd ze weer weg te krijgen?
Ik ben bang dat het merendeel inderdaad door de wasstraat is veroorzaakt. Lichte swirls e.d. in de blanke lak had ik wel rekening mee gehouden maar de echte ‘witte’ krassen niet. Steenslag heb ik ook inderdaad.

Nu op zoek naar een goede detailer die de auto kan polijsten en een coating laten aanbrengen. Had ik eigenlijk direct in het begin moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
El Polo Diablo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Ik ben bang dat het merendeel inderdaad door de wasstraat is veroorzaakt. Lichte swirls e.d. in de blanke lak had ik wel rekening mee gehouden maar de echte ‘witte’ krassen niet. Steenslag heb ik ook inderdaad.

Nu op zoek naar een goede detailer die de auto kan polijsten en een coating laten aanbrengen. Had ik eigenlijk direct in het begin moeten doen.
Ik zag afgelopen week voor het eerst op het glas ook krassen. Toen ik 'schoon' uit de wasstraat kwam. Dacht eerst dat het weer een spinnetje was die ik al vaker in de auto gehad heb met wat draden. Toen zag ik 't ook op het panoramadak boven me -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hommer
  • Laatst online: 15-09 15:23
Voor de TeslaMate gebruikers onder ons; staar je niet blind op het Battery Health dashboard en de battery wear die daar wordt weergegeven, die is erg afhankelijk van je laad gedrag valt me op.

Tot een paar week terug gaf de 'estimated degradation' iets van 4% aan. Na drie week vakantie met vrij veel superchargers en wat vaker 100% geladen (mYLR laad normaal tot 80%) was de schatting tot vlak na de vakantie ineens verlaagd naar <1%. Nu, een paar dagen later, begint de voorspelling alweer te stijgen.
De waarde die de S3XY buttons app weergeeft lijkt meer de werkelijkheid weer te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPIwmStBJdYWB01VmlQbS27jlj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OMakd2GSdwcBRsIuyaDRJ20.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hommer op 15-05-2024 08:16 ]

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
hommer schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:11:
Voor de TeslaMate gebruikers onder ons; staar je niet blind op het Battery Health dashboard en de battery wear die daar wordt weergegeven, die is erg afhankelijk van je laad gedrag valt me op.
Interessant, maar ook logisch, het is een "estimated degradation". Als je niet vaak de volle range aan percentages aantikt zal het estimaten ook lastiger zijn, omdat er dan een extrapolatie plaats moet vinden. Voor de ideale degradation test pak je m van compleet leeg tot compleet vol, maar dat is ook niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
In Palo alto is ook een Model 3 gespot zonder spiegels. maar wel met andere test hardware:

https://twitter.com/niccruzpatane/status/1790620662475751694

Volgens mij is het inevitable dat we ooit naar spiegelloos gaan voor efficiency. Ik merk dat ik ook steeds meer vertrouw op de camera en over schouder kijken bij het wisselen van baan.

Maar om het overzicht te houden gebruik ik mijn zijspiegels erg vaak, dus hopelijk wordt het beeld 'permanent' weergeven. Volgens mij moet dat ook van de wetgeving, iemand die weet hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
LigeTRy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:36:
In Palo alto is ook een Model 3 gespot zonder spiegels. maar wel met andere test hardware:

https://twitter.com/niccruzpatane/status/1790620662475751694

Volgens mij is het inevitable dat we ooit naar spiegelloos gaan voor efficiency. Ik merk dat ik ook steeds meer vertrouw op de camera en over schouder kijken bij het wisselen van baan.

Maar om het overzicht te houden gebruik ik mijn zijspiegels erg vaak, dus hopelijk wordt het beeld 'permanent' weergeven. Volgens mij moet dat ook van de wetgeving, iemand die weet hoe dat zit?
Andere merken die spiegelloze auto's maken hebben een dedicated display aan de binnenkant op ongeveer dezelfde plek als waar de buiten spiegels normaal zitten. Als Tesla deze stapt neemt verwacht ik dat zij met een vergelijkbare oplossing komen.

Renault, bijvoorbeeld, heeft het ook als optie op enkele modellen om de videofeed van de achteruitrijcamera op de achteruitkijkspiegel te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
zie punt 5 van de topicregels

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:25
zie punt 5 van de topicregels

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 09:14 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:23
Is er nog iemand bezig met het oprichten van een softwareupdate topic? Het gaat al pagina's bijna nergens anders over en dit terwijl het niet eens 3/Y specifiek is en dus sowieso in het Algemene Tesla topic zou horen (punt 4).

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• The_Woesh
Maurice- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:27:
Is er nog iemand bezig met het oprichten van een softwareupdate topic? Het gaat al pagina's bijna nergens anders over en dit terwijl het niet eens 3/Y specifiek is en dus sowieso in het Algemene Tesla topic zou horen (punt 4).
Ik was al lang blij dat het niet meer over de ruitenwissers gaat :X

Maar even serieus: De accessoires moeten we bespreken in het accessoire topics, algemeen over Tesla in het Tesla topic, leveringen in het leveringen topic, software binnenkort in het software topic? Wat blijft er dan nog over? Ik vind het ook niet leuk als er 5 pagina's over hetzelfde gaan, maar ik vind het helemaal niet leuk als ik 5 verschillende topics moet gaan volgens als ik breed op de hoogte wil blijven. Wat zouden we wel moeten bespreken hier over de 3 en de Y? Want er blijft dan weinig over denk ik, en een dood topic is ook niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13
hantheman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 00:13:
Negatieve ervaringen:

* Eigenlijk maar één ding wat me echt tegenvalt: de (enhanced) autopilot functie brengt me meer stress dan gemak. Ghost braking is echt vervelend voor iedereen in de auto. Na de tweede keer heb ik TACC maar aangezet. Dat rijdt stukken beter, al mis ik dan wel weer de autosteer functie.

Gelukkig heb ik de enhanced autopilot via een referral, want op dit moment vind ik het niet waard.
Ghost braking is ook één van de redenen dat ik AP niet gebruik en de laatste keer mocht ik op gegeven moment AP niet meer gebruiken de rest van de rit omdat ie vond dat ik het stuur niet vast had, terwijl ik dat wel had. Je moet zowat gaan slingeren voordat ie detecteert dat je het stuur vast hebt. In plaats van gemak wekt het bij mij alleen maar frustratie op, dus ik rij alleen op TACC.
Zelfs TACC kan irritant zijn, want die kan behoorlijk de ankers uitgooien als je een uitvoegstrook op rijdt, ook als het een heeeele lange uitvoegstrook is. Daar is gelukkig wel omheen te werken door voordat je uit gaat voegen TACC uit te zetten.

Gisteravond voor het eerst langere tijd mogen genieten van de adaptieve koplampen op de snelweg. Dat leek op zich wel heel aardig te werken moet ik zeggen. Ik heb verder geen seinende auto's gezien :+

Edit: Dat gesop om die software updates hoeft van mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:23
The_Woesh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Ik was al lang blij dat het niet meer over de ruitenwissers gaat :X

Maar even serieus: De accessoires moeten we bespreken in het accessoire topics, algemeen over Tesla in het Tesla topic, leveringen in het leveringen topic, software binnenkort in het software topic? Wat blijft er dan nog over? Ik vind het ook niet leuk als er 5 pagina's over hetzelfde gaan, maar ik vind het helemaal niet leuk als ik 5 verschillende topics moet gaan volgens als ik breed op de hoogte wil blijven. Wat zouden we wel moeten bespreken hier over de 3 en de Y? Want er blijft dan weinig over denk ik, en een dood topic is ook niet leuk.
Overdrijven is ook een vak. Er worden hier gemiddeld 4 pagina's per dag volgeschreven. Zonder al die updates over 3 Amerikanen met minor fixes of "ik heb een update klaarstaan" blijft er vast nog wat echt interessants over.

Daarenboven zijn er genoeg kanalen om te volgen hoe de uitrol gaat, mensen die dat interessant vinden volgen dat toch al. Mensen die dat niet interessant vinden scrollen zich hier tegenwoordig suf.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The_Woesh
Maurice- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Er worden hier gemiddeld 4 pagina's per dag volgeschreven. Zonder al die updates over 3 Amerikanen met minor fixes of "ik heb een update klaarstaan" blijft er vast nog wat echt interessants over.

Daarenboven zijn er genoeg kanalen om te volgen hoe de uitrol gaat, mensen die dat interessant vinden volgen dat toch al. Mensen die dat niet interessant vinden scrollen zich hier tegenwoordig suf.
Eens, "ik heb de update", of "ik heb hem niet" is helemaal niet interessant. Staat ook niet voor niks in de waarschuwingen. Maar niet praten over de softwarematige verbeteringen (of verslechtering) in een Tesla topic is toch een beetje alsof je niet over koken in een restaurant topic mag praten. Tesla en Software gaan nou eenmaal samen.
Ga je daar niet over praten dan kan je pagina's vol schrijven over de stugge vering, het wel of niet mooi vinden van het interieur en of je wel of niet voor een 3 of een Y moet kiezen. Dan wordt het ook een beetje saai.

En om iets anders te noemen: een groot aantal post gaat hier over lease en laadpassen. Op zich hoort het hier niet thuis en voor mij is het niet interessant want ik lease niet. Maar ik stoor mij er niet aan zolang het een inhoudelijk bijdrage is en niet een "ik heb die" & "ik zit daar" bijdrage.

Het gaat mij meer om het principe dat als we voor alles specifieke topics gaan maken het er niet beter op wordt. IMHO kunnen we beter focussen op inhoudelijk sterkere posts dan het scheiden van de onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:45

bert pit

asdasd

InZane schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Ghost braking is ook één van de redenen dat ik AP niet gebruik en de laatste keer mocht ik op gegeven moment AP niet meer gebruiken de rest van de rit omdat ie vond dat ik het stuur niet vast had, terwijl ik dat wel had. Je moet zowat gaan slingeren voordat ie detecteert dat je het stuur vast hebt. In plaats van gemak wekt het bij mij alleen maar frustratie op, dus ik rij alleen op TACC.
Zelfs TACC kan irritant zijn, want die kan behoorlijk de ankers uitgooien als je een uitvoegstrook op rijdt, ook als het een heeeele lange uitvoegstrook is. Daar is gelukkig wel omheen te werken door voordat je uit gaat voegen TACC uit te zetten.

Gisteravond voor het eerst langere tijd mogen genieten van de adaptieve koplampen op de snelweg. Dat leek op zich wel heel aardig te werken moet ik zeggen. Ik heb verder geen seinende auto's gezien :+

Wat ik me dan afvraag is waarin AP verschilt van TACC, behalve tussen de lijnen sturen. TACC zal toch ook remmen al er plotseling een object in de rijbaan van de auto verschijnt? En dan zou je verwachten dat een eventuele fout met als gevolg een ghost break ook zou kunnen optreden, toch?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
SuC Roosendaal is (al ff) open

Evenals Venray die nu ook met foto op X gedeeld wordt:

[ Voor 37% gewijzigd door Oekol op 15-05-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 10:24
Oekol schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:08:
SuC Roosendaal is (al ff) open

[Embed]

Evenals Venray die nu ook met foto op X gedeeld wordt:

[Embed]
Ik vraag mij nog steeds af of je met een MTC druppel kunt laden bij een V4 SuC met terminal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
InZane schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Ik heb al jaren geen ghost breaking meer gehad eerlijk gezegd. 4 jaar geleden was het nog wel doodsangsten uitstaan toen die bak vol in de ankers ging bij het uitkomen van dat viaduct bij de A4 (vlakbij Hoofddorp) maar nu heb ik nooit meer last van raar gedrag eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bert pit schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Wat ik me dan afvraag is waarin AP verschilt van TACC, behalve tussen de lijnen sturen. TACC zal toch ook remmen al er plotseling een object in de rijbaan van de auto verschijnt? En dan zou je verwachten dat een eventuele fout met als gevolg een ghost break ook zou kunnen optreden, toch?
Klopt ik heb dit met TACC ook gehad. Ik ben zelf een redelijke linkerbaan rijder, en als ik dan op AP rijd dan gaat de auto zich centreren waardoor je dichter tegen de auto rechts van je zit.

Wanneer ik op TACC rijd en linkerbaan rijd, rij ik zelf van nature ook iets meer op de linkerhelft van de rijbaan. Ik heb hierdoor wel het gevoel dat het braking minder erg is omdat er meer ruimte tussen de auto rechts zit dan wanneer de Tesla gecentreerd is via AP. Als je snapt wat ik bedoel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
this schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:48:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit de noodzaak gehad om het tesla snellader netwerk icm navigatie te gebruiken aangezien ik nog geen rit heb gedaan van +800km.
[...]
Ja, dan is het logisch dat het geen voordeel voor je is 8)7

Ik rijd al jaren meerdere keren per jaar ritten van 500-2000km, en dat is een kwestie van de eindbestemming of overnachtingsplek intoetsen en rijden. De allereerste keer in 2019 heb ik vooraf bekeken hoe het zou gaan, daarna nooit meer. Als ik ooit naar een andere EV zou kijken en dit niet kan is het een no-go voor mij.
Pagina: 1 ... 334 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: