Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 297 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.681.328 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Hebben meer mensen een goede integratie van de Tesla in Home Assistant? Ik wil graag de sentry mode automatiseren (i.v.m. vele spelende kinderen rondom de auto), maar niet te lang laten aanstaan i.v.m. stroomgebruik. Ik zie een aantal opties voor hass:
* Tessie
* Teslemetry
* Http-proxy

Eerste twee opties zijn betaald, en vind ik wat minder prettig ivm 'uitlenen' van api-key, 3e vereist een dev-account bij Tesla (en een kvk nummer). Mensen die ervaring hebben met een van deze opties? Of een ander goed idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Cyleo schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:28:
Hebben meer mensen een goede integratie van de Tesla in Home Assistant? Ik wil graag de sentry mode automatiseren (i.v.m. vele spelende kinderen rondom de auto), maar niet te lang laten aanstaan i.v.m. stroomgebruik. Ik zie een aantal opties voor hass:
* Tessie
* Teslemetry
* Http-proxy

Eerste twee opties zijn betaald, en vind ik wat minder prettig ivm 'uitlenen' van api-key, 3e vereist een dev-account bij Tesla (en een kvk nummer). Mensen die ervaring hebben met een van deze opties? Of een ander goed idee?
Waarom gebruik je deze niet: https://github.com/alandtse/tesla/releases ?

Ondersteunt ook Sentry mode, naast tientallen andere opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Qs-RA3lrrPg46gAKlPC8nycvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sB317oJOtVaY3L49HhfZ9C8R.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 01-04-2024 21:32 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:41
Taro schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:27:
In het wild gezien in de VS, 1 april, of echt? Komt overeen met de video's die we eerder hebben gezien. De oude Model 3 Performance wordt dan waarschijnlijk de nieuwe Model 3 Ludicrous.
[Afbeelding]
Of gewoon een sticker van Ali op een 3?

[ Voor 83% gewijzigd door RaRo74 op 01-04-2024 21:33 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
RaRo74 schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:32:
[...]

Of gewoon een sticker van Ali op een 3?
Dat kan uiteraard. Sowieso moet je op deze dag erg voorzichtig zijn met alles dat je ziet :)

Wordt ook naar wat andere foto's gelinked, geen idee of het een hoax is of niet, maar ik link ze maar wel gewoon. Neem het met een korrel zout, weet bijv. ook niet of dit wel voldoende grote velgen voor deze auto zijn, we gaan het wel zien...
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GKD2Xs8aUAAV8lf?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GKD2XtUbYAAMjEo?format=jpg&name=large

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 01-04-2024 21:40 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 00:36
Cyleo schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:28:
Hebben meer mensen een goede integratie van de Tesla in Home Assistant? Ik wil graag de sentry mode automatiseren (i.v.m. vele spelende kinderen rondom de auto), maar niet te lang laten aanstaan i.v.m. stroomgebruik...
Aan welke automatisering zit je te denken? alleen sentry mode aanzetten van 08:00 tot 20:00 oid?
Ik herken het probleem wel, vandaag ook even sentry mode aangehad toen ze op straat aan het voetballen waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Taro schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:31:
[...]

Waarom gebruik je deze niet: https://github.com/alandtse/tesla/releases ?

Ondersteunt ook Sentry mode, naast tientallen andere opties:
[Afbeelding]
Verrekt, die werkt gewoon. Ik dacht dat ik daar moest klooien met de http-proxy maar blijkbaar niet. Ik dacht te moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 23:33

hmr

Krijg de hele tijd foutmelding dat DC laden niet beschikbaar is.. :( Heb direct maar een service ingeboekt. Ook geeft de USB een I/O error elke dag. Hm..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:45
turkeyhakan schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:02:
Hier nog steeds geen update. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met mijn AP suspension van een paar weken terug. Kan het namelijk anders niet plaatsen. En anders gewoon geduld, denk ik..
Ik zit het afgelopen jaar altijd vrij “vroeg” in de waves, en heb m al die tijd ingesteld op “Geavanceerd”. Maar deze wil maar niet binnenkomen. Heel afwijkend. Zit op 2024.2.7. Irritant :')

Edit: Oh en ik heb geen AP-straffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alamo op 01-04-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Taro schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:27:
In het wild gezien in de VS, 1 april, of echt? Komt overeen met de video's die we eerder hebben gezien. De oude Model 3 Performance wordt dan waarschijnlijk de nieuwe Model 3 Ludicrous.
[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd naar de 0-100 tijd van de nieuwe model 3 uitvoering (plaid of Ludicrous).. mijn Model Y performance is al echt rap snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
038Robijno schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:09:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de 0-100 tijd van de nieuwe model 3 uitvoering (plaid of Ludicrous).. mijn Model Y performance is al echt rap snel.
De laatste M3 performance deed dat in 3,3s.
Vermits de meeste rumours uitgaan van het feit dat die niet de titel Plaid krijgt, maar Ludricous, en Tesla weer een statement wil maken verwacht ik ik iets rond de 2,5 s.
Het moet gewoon merkelijk sneller worden dan een BMW M3 competition, en die haalt het in 3,9s.
De 911 GT3 RS doet het in 3,2s, het zou gewoon heel leuk zijn dat de Tesla sneller is. En liefst ook op de 0-200…

Het moet toch echt bakstenen schijten zijn al je met een Tesla van 60k een pak sneller weg bent dan die fossielen van 2-6 keer de prijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
038Robijno schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb het voor de zekerheid ooit met mijn M3P gecontroleerd met een Dragy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gknceGXdYksdk3N9QHJIqPqhP-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kAjQTbYy1ekm3O4Afr6HSHjw.png?f=fotoalbum_large

Was overigens met winterbanden op een modderig boerenweggetje, koude accu en ergens rond de 85% SOC. Had dus mogelijk nog wel iets meer ingezeten, al was er meer dan voldoende grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Selespeed
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 22:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-04 22:31
Cyleo schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:41:
[...]

Verrekt, die werkt gewoon. Ik dacht dat ik daar moest klooien met de http-proxy maar blijkbaar niet. Ik dacht te moeilijk ;)
Bij mij werkt ie half helaas. Uitlezen van de auto werkt wel maar een opdracht aan de auto geven werkt niet. Heb je nog iets bijzonders gedaan of alleen gewoon de integration toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Mooi idd, alleen vindt ik de Uberturbine velgen mooier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

bert pit

asdasd

Sebazzz schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:44:
Het enige wat mij in semi-files irriteert bij TACC is dat de maximumsnelheid wordt aangepast naargelang wat er op de matrixborden staat; wat natuurlijk correct is - maar in de praktijk stop je de boel op als je niet met de file meerijdt. Daarnaast corrigeert de snelheid zich ook niet als de matrixborden uit zijn.
Voet dicht bij het pedaal houden dan maar. Typisch Nederlandse gewoonte om niet de regels te volgen maar naar eigen goeddunken deze wel of niet toe te passen. Ik doe dat zelf natuurlijk ook. Hoe anders is dat in Duitsland, waar men veel eerder geneigd is om de snelheid aan te passen bij het verkeersbord.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Knip, zie de topicwaarschuwing

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 01-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:45
Alamo schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:07:
[...]

Ik zit het afgelopen jaar altijd vrij “vroeg” in de waves, en heb m al die tijd ingesteld op “Geavanceerd”. Maar deze wil maar niet binnenkomen. Heel afwijkend. Zit op 2024.2.7. Irritant :')

Edit: Oh en ik heb geen AP-straffen.
Wat een toeval… ik open net nog even m’n app en zie dat de update klaar is om te downloaden. Past niet binnen de theorie dat ie maar eens per 24 uur checkt want dat was vanmiddag rond 14:30…

Zal er verder nu over ophouden want off-topic zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Alamo op 01-04-2024 23:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Echt... Moeten we straks nog een apart "Het wachten op Tesla updates" topic gaan voorzien ook? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Laatst online: 23:41
Knip, zie de topicwaarschuwing

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 01-04-2024 23:35 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Slonzo schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:28:
Echt... Moeten we straks nog een apart "Het wachten op Tesla updates" topic gaan voorzien ook? 8)7
Het is een vorm van enthousiasme en een belangrijke update, maar ik ben blij als iedereen deze update binnen heeft, krijg er RSI van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Alamo schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:23:
[...]
Past niet binnen de theorie dat ie maar eens per 24 uur checkt want dat was vanmiddag rond 14:30…
Correct, die theorie klopt ook niet. Het extra handmatig checken staat los van wanneer de update daadwerkelijk voor je auto klaar staat en de auto controleert dit zelf tussendoor ook regelmatig. Daarom kan je ook beter gewoon rustig afwachten ipv tig keer per dag op een update gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 00:36
Valt me op hoe bizar snel de zijkant van de model 3 vies wordt. 1 ritje en mijn poetsbeurt is teniet gedaan.
Ik heb mudflaps besteld bij Tesla ik ben benieuwd hoeveel dit gaat helpen. Anderen hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-06 06:28
Van gisteravond (23:38) stond er ook een berichtje “Software update beschikbaar” voor mij klaar.
Ik zag hem net pas maar is nu dus 2024.8.7 aan het installeren :-)
Niet gek voor m’n 1,5 week oude MYLR.
Instellingen vanaf minuut 1 op ‘Geavanceerd’ staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:36
Taro schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:40:
[...]

Correct, die theorie klopt ook niet. Het extra handmatig checken staat los van wanneer de update daadwerkelijk voor je auto klaar staat en de auto controleert dit zelf tussendoor ook regelmatig. Daarom kan je ook beter gewoon rustig afwachten ipv tig keer per dag op een update gaan controleren.
Jouw theorie klopt deels. Zo heb ik gisteren om 17u nog een handmatige check gedaan zonder resultaat en om 23:00 vannacht kreeg ik (eindelijk) een melding dat ik 2024.8.7 kon installeren.

Maar ik heb ook vaak genoeg in de auto een handmatige check gedaan waarna de auto direct een update begon te downloaden. Denk dat ik zelfs 30 tot 40% van de updates op deze manier heb binnen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 12:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Cyleo schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:41:
[...]

Geniet ervan zo lang het duurt, Tesla is namelijk bezig om de oude API uit te faseren.

Ze willen langzaam aan naar de Fleet API toe en dan zal deze methode niet meer werken helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 06:50:
[...]

Jouw theorie klopt deels. Zo heb ik gisteren om 17u nog een handmatige check gedaan zonder resultaat en om 23:00 vannacht kreeg ik (eindelijk) een melding dat ik 2024.8.7 kon installeren.

Maar ik heb ook vaak genoeg in de auto een handmatige check gedaan waarna de auto direct een update begon te downloaden. Denk dat ik zelfs 30 tot 40% van de updates op deze manier heb binnen gekregen.
Eens, staat los van elkaar. Je moet het zo zien: de update wordt klaargezet voor jou en je auto kijkt zelf van tijd tot tijd (wanneer je hem wakker maakt) of de update gedownload kan worden. Zo komt het bij mij mega vaak voor dat wanneer ik in de ochtend mijn Tesla app open dat er een update klaar staat. Echter wanneer ik weet dat er een update zit aan te komen en gepushed wordt, begin ik ook weer met het (vrijwel) dagelijks checken handmatig. Daar komen ook vaak toch wel update naar voren als ik zoek. Dus het kan echt naast elkaar bestaan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cegra
  • Laatst online: 27-05 13:00

Cegra

Tesla Model Y LR 2023

Hoe lang duurt de installatie van 24.8.7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
Cegra schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:41:
Ik zou gemiddeld 30 tot 45 minuten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
hantheman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:16:
Valt me op hoe bizar snel de zijkant van de model 3 vies wordt. 1 ritje en mijn poetsbeurt is teniet gedaan.
Ik heb mudflaps besteld bij Tesla ik ben benieuwd hoeveel dit gaat helpen. Anderen hier ervaring mee?
Ik heb AliExpress spatlappen... de zijkant wordt nog steeds snel vies op mijn M3H.
Heeft vast met de stroomlijning te maken.
De wind gaat er netjes strak langs en zet netjes het vuil af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50
Bij mij is die net klaar na 43 minuten. Grappig, want in de vooraankondiging stond 25 minuten :z
Heel benieuwd naar alle mooie nieuwe dingen de komende ritten!

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jochemp schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:51:
[...]

Bij mij is die net klaar na 43 minuten. Grappig, want in de vooraankondiging stond 25 minuten :z
Heel benieuwd naar alle mooie nieuwe dingen de komende ritten!
In principe duurt het nooit 25 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 10:47
Bij mij geeft TeslaMate 18 minuten aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 07:45

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Taro schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:36:
[...]

Dat kan uiteraard. Sowieso moet je op deze dag erg voorzichtig zijn met alles dat je ziet :)

Wordt ook naar wat andere foto's gelinked, geen idee of het een hoax is of niet, maar ik link ze maar wel gewoon. Neem het met een korrel zout, weet bijv. ook niet of dit wel voldoende grote velgen voor deze auto zijn, we gaan het wel zien...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De launch lijkt aanstaande. Dit zullen foto's zijn van een pers event.

Wat video's:
https://twitter.com/Tesla.../1775034284413161606?s=19

https://twitter.com/Denni.../1774987450173321443?s=19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIUAsXPdZzF978w8UWES8waSRz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vh4eBuCSyfgWx7aYGLhjaLsL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8gJ1sNeBraX4zqZHsxLCGyicnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZXla2BIZ2FfWl9yCyCTnm86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL9dBL7ZHUD2YCknl4psx8ZIg4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wv2NgtDTcrZaHZPNSC40BbG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vindt de nieuwe performance velgen echt helemaal niks. :|

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 02-04-2024 09:32 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

spartacusNLD schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:29:
Ik vind de nieuwe performance velgen echt helemaal niks. :|
Same, ik zou zo'n design eerder van Kia of Hyundai verwachten...
Maar goed, misschien denken we te klassiek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 15:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkVlvvCF_AnC-zwcI0BH8qrElOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RuS5O1GYYGma55lXCkhcuvoo.jpg?f=user_large

Oveigens blijft de telefoonapp bij mij aangegeven dat er een software update beschikbaar is en ik met WiFi moet verbinden om te starten.. Auto zegt dat er niks is :/

[ Voor 18% gewijzigd door Mc_Smurf op 02-04-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalst13
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-08-2024
Goedemorgen Tesla liefhebbers of bestuurders,

Door omstandigheden hebben wij onze MG private lease weg moeten doen (aanvraag nieuwe hypotheek). Nu houden wij aan de verkoop van ons huis een leuk zakceentje over. Wij willen dan ook een auto gaan kopen ipv opnieuw leasen. Omdat wij elektrisch rijden gewend zijn, willen we nu niet meer anders. Aangezien de MG een rijbereik van 250 kilometer had en een 1-fase aansluiting, zijn wij nu opzoek naar een auto die 300-400 kilometer kan rijden (zowel in e winter als in de zomer) en met een 3-fase lader.

Wij zijn in de markt voor een gebruikte Tesla model 3 2019/2020 of een Hyundai Kona/Kia e-niro.

Nu begrijpen wij dat er bij verschillende, zo niet alle Tesla's, problemen zijn met de ophanging van de auto (draagarmen etc). Hebben jullie hier ook last van? En wat zijn jullie beweegredenen geweest om een Tesla te kopen ipv een klassiek merk als Hyundai of Kia? Deze komen in de praktijk net zover als een Tesla, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57

Damian

Insane Obtrusion

Mc_Smurf schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding

Oveigens blijft de telefoonapp bij mij aangegeven dat er een software update beschikbaar is en ik met WiFi moet verbinden om te starten.. Auto zegt dat er niks is :/
Mijn app ook. Heel irritant.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Wat video's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dat 'Ludicrous' stickertje vind ik ook niks (net een Halfords "Tuning" sticker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Wat video's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helemaal mee eens. En als de prestaties gelijk blijven aan de huidige M3P (wat ik enigszins wel verwacht) dan heb ik vorig jaar toch een goede keuze gemaakt (kan toch al niet meer terug :-)).

De LR en RWD zijn er namelijk zelfs op achteruit gegaan in prestaties bij de introductie van de nieuwe M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:03:
[...]

Helemaal mee eens. En als de prestaties gelijk blijven aan de huidige M3P (wat ik enigszins wel verwacht) dan heb ik vorig jaar toch een goede keuze gemaakt (kan toch al niet meer terug :-)).

De LR en RWD zijn er namelijk zelfs op achteruit gegaan in prestaties bij de introductie van de nieuwe M3.
Het schijnt dat de 0-100 in 2,9 seconden gaat. Omdat ze uiteraard niet onder de model S willen komen en al helemaal niet te scherp willen in zetten met de roadster op komst.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:01:
[...]

En dat 'Ludicrous' stickertje vind ik ook niks (net een Halfords "Tuning" sticker)
Effe een haardroger er tegen, en dat stickertje is weg.

En dan kan je deze in de plaats hangen.

Back to the 80ies!
https://www.google.com/im...xXthf0HHTVpBJEQM3oECBYQAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:04:
[...]

Het schijnt dat de 0-100 in 2,9 seconden gaat. Omdat ze uiteraard niet onder de model S willen komen en al helemaal niet te scherp willen in zetten met de roadster op komst.
Dat zou kunnen inderdaad, dat ze dan willen adverteren met minder dan 3 seconden naar de 100. ;-) Misschien daarom ook o.a. deze lelijke velgen (minder luchtweerstand).

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 02-04-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Aalst13 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:56:

Door omstandigheden hebben wij onze MG private lease weg moeten doen (aanvraag nieuwe hypotheek). Nu houden wij aan de verkoop van ons huis een leuk zakceentje over. Wij willen dan ook een auto gaan kopen ipv opnieuw leasen. Omdat wij elektrisch rijden gewend zijn, willen we nu niet meer anders. Aangezien de MG een rijbereik van 250 kilometer had en een 1-fase aansluiting, zijn wij nu opzoek naar een auto die 300-400 kilometer kan rijden (zowel in e winter als in de zomer) en met een 3-fase lader.

Wij zijn in de markt voor een gebruikte Tesla model 3 2019/2020 of een Hyundai Kona/Kia e-niro.

Nu begrijpen wij dat er bij verschillende, zo niet alle Tesla's, problemen zijn met de ophanging van de auto (draagarmen etc). Hebben jullie hier ook last van? En wat zijn jullie beweegredenen geweest om een Tesla te kopen ipv een klassiek merk als Hyundai of Kia? Deze komen in de praktijk net zover als een Tesla, toch?
Korte reactie:
- draagarmen vooral issue bij 2018-2020 modellen. Worden onder garantie vervangen, maar dus wel aandachtspuntje bij 2e hands koop, zeker indien garantie verlopen is.
- persoonlijk proefgereden in MG maar destijds gekozen voor Ioniq 38kWh omdat deze veel beter beviel tijdens de proefrit. Tesla lag aanvankelijk buiten budget. Na 1,5 jaar alsnog de Ioniq ingeruild voor een Model 3 en heel erg tevreden. Hoofdreden is dat een Tesla een software defined car is en continue wordt verbeterd dmv online updates. Op zich was de Ioniq een prima auto, maar de Tesla voelt echt als een nieuwe generatie auto. Dit komt vooral door minimalistische insteek en de software, niet zozeer door de rij eigenschappen.

Succes met de zoektocht! En kan je aanraden om dit topic rustig door te spitten, je vraag is eerder gesteld en er zijn checklists beschikbaar voor aankoop van een 2e hands Tesla.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:35

Draagarmen vervangen kostte ons (2 jaar terug) buiten garantie ergens €250,- of daaromtrent. Wmb geen reden om een 2019 te laten staan voor de juiste prijs, en goede kans dat hij al nieuwe draagarmen heeft. Ik lees het een stuk minder dat het nog steeds een grote kwaal is, dus of mensen zijn gestopt met posten, of ze hebben het in revisieonderdelen (grotendeels) opgelost.

Keuze voor een Model 3 ten opzichte van andere merken was voor mij relatief eenvoudig, ik heb hiervoor 3 Leafs gereden, zakelijk heeft de baas een 2019 Model 3 met inmiddels 250.000km op de klok, en hebben we nog een 2019 Kona.

De Kona rijder komt overal waar hij wil zijn, maar heeft wel met enige regelmaat ruzie met laadpassen, snellaadpalen, onderweg palen vinden enzovoort. (Wel bijna met pensioen dus wat ouder, maar toch).

De zakelijke Model 3 zoeft heel europa door op vakanties zonder enige moeite, ruzie met laadpassen of palen is nog nooit voorgekomen.

Met mijn Leafs kwam ik zelden buiten NL, en was ik me goed bewust van hoe ver ik nog kon, dat ik moest stekkeren, en met mijn laatste Leaf 2018 + extender heb ik slechts 1-2x een lange trip buiten NL gemaakt, die ik ruim van tevoren gepland had, met uitwijkstops en alles.

Nu sinds begin 2023 een Model 3 RWD uit begin 22, inmiddels bijna 80.000km vérder, ben ermee naar de noordkaap en méérdere vakanties geweest, allen zonder zorgen en overwegend zonder planning (van laadstops). Hij heef hier en daar zo zijn vreemde nukken, maar het is met verre afstand de prettigste auto die ik gereden heb, en is prijstechnisch gewoon héél veel bang-for-buck. 1200km op een dag maken met 4 laadstops midden in de zomer? Geen probleem, geen oververhitte accu, alleen een moeie ik.

Onze zakelijke 2019 Model 3 LR heeft met 250.000km pas +- 8-10% degradatie, en heeft al jaren geen issues eigenlijk. Ergens rond 100.000km zijn de draagarmen vervangen, nu (totaal) 2 sets nieuwe banden, en een reparatie aan een Body Control Module. Maar ook dat is al 100.000km geleden.

Al met al, een zorgeloze auto, terwijl de collega met de Kona elke 15.000km bij een dealer "moet" zijn voor een "beurtje", die wagen heeft al een nieuwe motor (onder garantie), een nieuwe accu (onder garantie / terugroepactie), en ik zal zakelijk blij zijn "als we er van af zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54
Knip, ook niet indirect op hinten

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 02-04-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een Ioniq 5 gehad en voor de aankoop proefgereden in een e-Niro. De Kona was voor ons te klein (maar ik ken ook een gezin die er met 2 kinderen alles mee doen). Uiteindelijk de Ioniq 5 verkocht om over te stappen naar een Model Y in verband met meer ruimte, betere software (bijv. plannen van een langere route met meerdere laadstops; OTA updates etc.). Ook niet onbelangrijk: die oudere Kona's en Niro's laden niet erg snel op DC, dus op een reis van 1000 km scheelt het 1-2 uur extra rondhangen bij de laadpaal (check even bij Bjorn Nyland 1000 km challenge).

Ik denk dat Hyundai/Kia best goed bezig is met EVs en veel van de 'tekortkomingen' van de Ioniq 5 die ik had zijn inmiddels aangepakt bij de nieuwere modellen. Maar voor een tweedehands uit 2019/2020 geldt dat allemaal niet en die gaan ook verder geen updates meer krijgen. In vergelijking met een Model 3 uit dat jaar is het een beetje dumbphone naar smartphone overgang...

Enige reden waarom wij de Niro destijds overwogen en niet de Model 3 is de achterklep. Bij de Model 3 heb je een sedan klep en die is voor ons niet praktisch genoeg. Maar de ruimte in de Niro viel tegen (niet alleen de bagageruimte, maar ook op de achterbank en je voeten niet kwijt kunnen onder de voorstoel). Dus toen hebben we verder gekeken.

Mocht je toch voor een Kona gaan, dan er even op letten of de batterij is vervangen. Er is een grote recall geweest ivm brandgevaar van LG battery packs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:42
ivm overstap naar model 3, ben ik benieuwd naar laadmogelijkheden. Onze oude nissan leaf laden wij altijd op via de 230v stopcontact lader. Nu we een Model 3 hebben, wil ik ook gaan kijken naar slimme laadoplossingen.

Omdat ik zowel een WP heb als electrisch kook, wil ik ook graag load balancing. Mijn vraag aan jullie; wat raden jullie aan? Ik heb momenteel best wat zonnepanelen liggen (6500 wattpiek). Ik wil dan ook zo 'duurzaam mogelijk' laden. Tips ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:01
Damian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:56:
[...]

Mijn app ook. Heel irritant.
Ben nieuwe rijder van een Tesla Y - waar in de app komt de melding?

Heb al enkele dagen een Ui_a114 storing ( beperkte visualisatie - geen AP, parkassist etc) - volgens Tesla service zou mogelijk een nieuwe update uitkomst geven - zit nog op 24.2.100 zoals ik deze meenam uit Tilburg - hoop toch echt dat de update ook snel bij mij naar binnen geslurpt kan worden om hardware probleem uit te sluiten…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RemySoeters schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:07:
ivm overstap naar model 3, ben ik benieuwd naar laadmogelijkheden. Onze oude nissan leaf laden wij altijd op via de 230v stopcontact lader. Nu we een Model 3 hebben, wil ik ook gaan kijken naar slimme laadoplossingen.

Omdat ik zowel een WP heb als electrisch kook, wil ik ook graag load balancing. Mijn vraag aan jullie; wat raden jullie aan? Ik heb momenteel best wat zonnepanelen liggen (6500 wattpiek). Ik wil dan ook zo 'duurzaam mogelijk' laden. Tips ?:)
Check anders even in dit topic:
Thuisladen van je EV deel 2

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 23:50

RvV

Het zal er ook een beetje aan liggen hoeveel haast je hebt? Voordat ik de auto had, was ik van plan zo'n Tesla Wall connector aan te schaffen maar dat is maar een dom ding.
Nu heb ik hem zelf op het werk vaak aan de stekker hangen en daardoor hoef ik thuis niet zo vaak te laden. Voor mij volstaat die 16A blauwe CEE plug eigenlijk prima voor thuis icm de mobile connector.
Aan de andere kant zou ik het ook wel geinig vinden om hem in een paar uurtjes met PV stroom op 11kW vol te stampen, omdat het kan... Volgens mij kom je dan vaak uit bij een Zappy of Easee. Ik ben nog mee aan het lezen in het "thuisladen" topic. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
Oekol schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:36:
[...]

Was in de MY. Je bent echt niet de enige. Zie foto's hieronder.

2024.8.7 haalt de versie waar jij en de ganse wereld nog opzit bijna in. Het momentum is goed en positief. Hij komt snel :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Check, update net gedaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:58:
Leuk feitje. FSD heet niet meer beta maar FSD (supervised).

[Embed]
Tweakers was je dit keer voor: nieuws: Tesla haalt Full Self Driving uit bèta in VS 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Ik ben sneller dan het licht :*)

offtopic:
Nee ik ben echt verslaafd aan mijn telefoon + tweakers. Daar moet ik echt 'ns wat aan doen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 02-04-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Bij sommige energie leveranciers (bv Tibber) kun je de auto koppelen aan hun app zodat er automatisch geladen wordt op de goedkoopste momenten. Zie het dynamische energie topic. Dit werkt met de Tesla API onafhankelijk van de lader.

Heb hier een goedkope Tesla wall charger met handige unlock knop, zou persoonlijk geen geld uitgeven aan een 3 x zo dure lader met hardware load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 12:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

wian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:01:
[...]

Bij sommige energie leveranciers (bv Tibber) kun je de auto koppelen aan hun app zodat er automatisch geladen wordt op de goedkoopste momenten. Zie het dynamische energie topic. Dit werkt met de Tesla API onafhankelijk van de lader.

Heb hier een goedkope Tesla wall charger met handige unlock knop, zou persoonlijk geen geld uitgeven aan een 3 x zo dure lader met hardware load balancing.
Alleen helaas maakt die Tibber koppeling bij mij elk uur de auto wakker waardoor de accu leegloopt wanneer hij niet aan de lader hangt. Daar gaat je besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

bert pit

asdasd

Kijk en
Ven op stekker.com welke hardware ondersteund wordt. Dat is allemaal slim.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:06
Ha tweakers, even jullie kritische blik graag. Mijn leasecontract model 3 2019 AWD loopt af en ik ben aan het kijken naar model Y RWD (om te kopen, leasebeleid staat geen verlenging meer toe). We hebben twee kinderen nu 5 en 7, ging tot nu toe prima, maar verwacht dat het over 5 jaar wel krap wordt op vakantie.

Scenario 1: model Y RWD kopen en 10 jaar rijden
Afschrijving aanname 31k (3k subsidie meegerekend, dus restwaarde 10k)

Scenario 2: Gelijkwaardige model 3 2019 AWD kopen (of huidige overnemen), 5 jaar rijden en dan 2e hands model Y kopen voor als de kinderen groter zijn.
Afschrijving auto 1: 25 aankoop - restwaarde 10k = 15k
Totale afschrijving 30k
(ik reken zonder subsidie voor dit scenario, want auto 1 is te duur geweest en bij auto 2 is er denk ik geen subsidie meer).

stroomkosten zijn voor beide scenario's praktisch gelijk
Verzekering min of meer ook (tenzij ik bij scenario 2 geen all risk neem)
Iets meer onderhoudskosten voor scenario 2 (want je rijdt een auto in de leeftijd 5-10 jaar)
Iets meer financieringskosten scenario 1 (hogere kosten direct aan het begin)
Wegenbelasting ook weinig verschil.

Scenario 2 kan evt goedkoper als je via particulieren koopt (en niet van de garage). Maar de huidige situatie is dat particulieren op marktplaats juist meer vragen dan garages.

Mijn vrouw vind een nieuwe auto decadent en overdreven en ik voel daar ook wel in mee. Tegelijkertijd lijkt het 2e handsscenario niet echt veel goedkoper. Wellicht alleen als je die model 3 2ehands koopt en dan nog 10 jaar rijdt (kan voordelig uitpakken als je geen problemen krijgt, bij grote reparaties wellicht niet).

Reken ik mezelf te rijk voor de nieuwe auto? Of is 2e hands gewoon nog steeds te duur in verhouding tot nieuwprijs - subsidie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:02

Een Zappi hoort bij een van de beter voor wat jij wil bereiken. Kijk ook even in het thuislaadpaal topic voor andere suggesties.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Aurelium schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:32:
Ha tweakers, even jullie kritische blik graag. Mijn leasecontract model 3 2019 AWD loopt af en ik ben aan het kijken naar model Y RWD (om te kopen, leasebeleid staat geen verlenging meer toe). We hebben twee kinderen nu 5 en 7, ging tot nu toe prima, maar verwacht dat het over 5 jaar wel krap wordt op vakantie.

Scenario 2: Gelijkwaardige model 3 2019 AWD kopen (of huidige overnemen), 5 jaar rijden en dan 2e hands model Y kopen voor als de kinderen groter zijn.
Totale afschrijving 30k
(ik reken zonder subsidie voor dit scenario, want auto 1 is te duur geweest en bij auto 2 is er denk ik geen subsidie meer).

Iets meer onderhoudskosten voor scenario 2 (want je rijdt een auto in de leeftijd 5-10 jaar)

Scenario 2 kan evt goedkoper als je via particulieren koopt (en niet van de garage). Maar de huidige situatie is dat particulieren op marktplaats juist meer vragen dan garages.

Mijn vrouw vind een nieuwe auto decadent en overdreven en ik voel daar ook wel in mee. Tegelijkertijd lijkt het 2e handsscenario niet echt veel goedkoper. Wellicht alleen als je die model 3 2ehands koopt en dan nog 10 jaar rijdt (kan voordelig uitpakken als je geen problemen krijgt, bij grote reparaties wellicht niet).

Reken ik mezelf te rijk voor de nieuwe auto? Of is 2e hands gewoon nog steeds te duur in verhouding tot nieuwprijs - subsidie?
Je gaat voorbij aan het moment van je uitgaven.
In scenario 2 zal je de uitgaven doen op een later moment, dus kan je je geld beleggen, of je betaalt minder rente.
Kies voor een auto met trekhaak, dan kan je een trekhaakkoffer gebruiken in geval van nood, dat rijdt beter en zuiniger dan een dakkoffer als je extra plaats nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 10:29
Mar.tin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:10:
[...]

De Kona rijder komt overal waar hij wil zijn, maar heeft wel met enige regelmaat ruzie met laadpassen, snellaadpalen, onderweg palen vinden enzovoort. (Wel bijna met pensioen dus wat ouder, maar toch).

De zakelijke Model 3 zoeft heel europa door op vakanties zonder enige moeite, ruzie met laadpassen of palen is nog nooit voorgekomen.
Deze snap ik niet helemaal. Waarom werken je pasjes wel bij de Tesla maar niet bij de Kona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Tommie12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:37:
[...]

Je gaat voorbij aan het moment van je uitgaven.
In scenario 2 zal je de uitgaven doen op een later moment, dus kan je je geld beleggen, of je betaalt minder rente.
Kies voor een auto met trekhaak, dan kan je een trekhaakkoffer gebruiken in geval van nood, dat rijdt beter en zuiniger dan een dakkoffer als je extra plaats nodig hebt.
Hogere financieringskosten (of rentederving) had ik genoemd idd. Daar tegenover staan wel lagere onderhoudskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 22:26

s3n

Aurelium schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:54:
[...]

Hogere financieringskosten (of rentederving) had ik genoemd idd. Daar tegenover staan wel lagere onderhoudskosten.
En garantie. Je weet pas achteraf of je het nodig had, maar met een nieuwe heb je langer volledige garantie en langer op de accu. Ik neig met een vergelijkbare afweging nu naar een nieuwe of een jonge demo auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
JohanB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:50:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Waarom werken je pasjes wel bij de Tesla maar niet bij de Kona?
Heeft weinig met de pasjes te maken, méér dat als je gewoon op superchargers door de EU rijdt je nooit een pasje nodig hebt, en met de Kona "altijd" een app of een pasje.

Laat ik het anders stellen, de Kona rijder (65) staat maandelijks wel aan mijn bureau met de vraag of hij eender waar mag laden (ook vanuit kostenperspectief vanuit "mij" de werkgever), wij stellen in principe gewoon een Shell Recharge pas ter beschikking, al het andere mag ook, maar moet hij dan declareren. Je merkt gewoon dat "het beter kan" op de openbare laadmarkt.

De Tesla rijder (63) levert elke paar maanden voor de complettering van onze administratie zijn superchargefactuurtjes uit zijn account in die van de bedrijfs CC worden afgeschreven. :) en een incidentele laadsessie via zijn Shell pas komt vanzelf wel een factuur van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb een Ratio Solar, die kan load balancing:

https://www.ratio.nl/nl/p...o-solar/groups/g+c+a+view
* Maximaal en beschermd laden met Dynamic Load Balancing: de laadsnelheid van uw lader wordt aangepast op het overige verbruik in uw huis of op kantoor
** Laden met 100% gratis zonne-energie die wordt gegenereerd door je eigen Solar installatie? Dit kan al vanaf 1,4 kW. Zelfs bij een minimaal aantal PV panelen of beschikbare zon laadt de Ratio Solar al.

De Ratio Solar heeft verschillende laadstanden. Kies voor ‘Pure Solar’ om groen en kosteloos te laden, ‘Smart Solar’ voor een combinatie van zonne-energie en stroom uit het net en ‘Smart’ om volledig op netstroom te laden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:09

Bob Popcorn

Plop!

Totale afschrijving 30k

Vergeet vooral niet dat je Euro nu over 5 jaar een klap minder waard is, en dat de aanschafwaarde van een (tweedehands) auto ook redelijk volatiel is gebleken. Dat zou dus in een slechter scenario kunnen betekenen dat je auto duur is in aanschaf over 5 jaar en ook nog eens meer afschrijft. Als je het mij vraagt is een nieuwe Model Y economischer beter te verantwoorden, ook al is het decadenter om een nieuwe auto te kopen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bob Popcorn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:11:
[...]

Vergeet vooral niet dat je Euro nu over 5 jaar een klap minder waard is, en dat de aanschafwaarde van een (tweedehands) auto ook redelijk volatiel is gebleken. Dat zou dus in een slechter scenario kunnen betekenen dat je auto duur is in aanschaf over 5 jaar en ook nog eens meer afschrijft. Als je het mij vraagt is een nieuwe Model Y economischer beter te verantwoorden, ook al is het decadenter om een nieuwe auto te kopen.
Maar met die logica, wil je toch juist nu een goedkopere tweedehands kopen, en over 5 jaar weer een andere.

Geld nu is meer waard dan geld over 5 jaar. Dus nu wil je geld in je zak houden, beleggen of in een spaardeposito. En over vijf jaar is de techniek weer verder, heb je hopelijk meer dan de inflatie kunnen sparen, en kun je een nieuwere auto kopen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
Goed nieuws, HW4 (AP4) komt ook naar de Model Y in Europa met typenummer e4*2007/46*1293*35

Ook komt er een Long Range RWD met 255 kW vermogen met de nieuwe 4e generatie Drive Units, wordt er een andere laadkabel geleverd met de Y en een nieuwe leverancier (COSMX) voor de laagvoltage accu.

Bron: https://tff-forum.de/t/wi...eraenderungen/100784/1366

[ Voor 20% gewijzigd door turkeyhakan op 02-04-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin

Totale afschrijving 30k

Zélf zou ik denk ik voor optie 2 gaan, met een voorkeur voor de auto die je nu rijdt als daar weinig mee mis is (anders lekker naar de lease ermee).
De 2ehands Model 3's uit 2019 tikken nu al tegen de 20k aan, en zullen denk ik verderop in het jaar als de "grote bult" de markt op komt nog wel verder dippen.

Daarnaast vind ik zelf eigendom hebben gewoon wel lekker, ben nu ook eigenaar van mijn Model 3 RWD uit 2022. Heb 'm nét op het verkeerde moment begin 2023 gekocht voor €44k (tweedehands), maar was op dát moment een goede deal (€10k onder nieuw).

Mijn enige tastbare kosten zijn verzekering en incidenteel publiek laden, en ook dat gaat verder afnemen met een eigen oprit binnenkort.
Dan kun je nog kibbelen over dingen als rentederving en afschrijving, en dat laatste is pas bekend op moment van verkoop, maar verwacht zelf dat ie dan ook wel "af" is, inmiddels bijna 80K op de klok, en als ik d'r nog 5 jaar mee doorrijd staat er bijna 4 ton op de klok.

Maar bijtellen zou me over een periode van 6 jaar +- 85.000 euro hebben gekost (netto bijtelling + derving reiskostenvergoeding). Met mijn kilometrage is operational-lease niet te betalen, en worst-kaas heb ik over 6 jaar eigendom dus €44k afschrijving en 5k aan verzekering. Doe daar royaal nog €6000 aan banden en onderhoud bij en dan heb je het dus over €55k vs €85k. Daar kan je óók de rentederving nog wel van "betalen" (+- €7000 uitgaande van 2,5% op jaarbasis over €44k)

Edit: ter verduidelijking, dit sommetje komt voor mij zo uit omdat ik redelijk vér van mijn werk woon, en daar de volle bak reiskosten over uitbetaald krijg (+- €650 - 700 per maand). Welke ik dus moet inleveren bij een auto "van de zaack"

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:23:
Goed nieuws, HW4 (AP4) komt ook naar de Model Y in Europa met typenummer e4*2007/46*1293*35

Ook komt er een Long Range RWD met 255 kW vermogen met de nieuwe 4e generatie Drive Units, wordt er een andere laadkabel geleverd met de Y en een nieuwe leverancier (COSMX) voor de laagvoltage accu.
Heb je een goede bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:17:
[...]

Maar met die logica, wil je toch juist nu een goedkopere tweedehands kopen, en over 5 jaar weer een andere.

Geld nu is meer waard dan geld over 5 jaar. Dus nu wil je geld in je zak houden, beleggen of in een spaardeposito. En over vijf jaar is de techniek weer verder, heb je hopelijk meer dan de inflatie kunnen sparen, en kun je een nieuwere auto kopen.
Met een deposito rente van 4% kom ik na 10 jaar uit op zo'n 5000 euro in het voordeel van scenario 2e hands inderdaad. Maar stel je pakt in jaar 3 een keer een reparatie van 3000 euro dan is voordeel nog maar 1500 euro over de hele periode bezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Mar.tin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:03:
Laat ik het anders stellen, de Kona rijder (65) staat maandelijks wel aan mijn bureau met de vraag of hij eender waar mag laden (ook vanuit kostenperspectief vanuit "mij" de werkgever), wij stellen in principe gewoon een Shell Recharge pas ter beschikking, al het andere mag ook, maar moet hij dan declareren. Je merkt gewoon dat "het beter kan" op de openbare laadmarkt.

De Tesla rijder (63) levert elke paar maanden voor de complettering van onze administratie zijn superchargefactuurtjes uit zijn account in die van de bedrijfs CC worden afgeschreven. :) en een incidentele laadsessie via zijn Shell pas komt vanzelf wel een factuur van.
De Kona rijder gebruikt een Shell pas en de Tesla rijder ook. Ik zie het verschil niet zo. De Kona rijder kan met de Tesla app ook SuC's gebruiken en dan kan hij ook om de zoveel tijd de factuurtjes aanleveren net zoals de Tesla rijder.

Volgens mij ligt het niet aan 'Tesla', versus 'Kona', maar aan 'xx rijder' versus 'yy rijder'. Zet de Kona rijder in een Tesla en hij staat wederom elke maand aan je bureau.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:09

Bob Popcorn

Plop!

Jeroenneman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:17:
[...]

Feit blijft wel dat die goedkope tweedehands (zonder garantie) een mogelijke moneypit is waarbij je rendement keihard verdampt. Als je geld vast zit in een deposito heb je ook weer een liquiditeitsrisico :p Ik bekijk het meer vanaf de kant van het investeerdersrisico dan wat het goedkoopste is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bob Popcorn op 02-04-2024 14:29 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
[...]
Met 2 kinderen van die leeftijd zou ik voor de Y gaan, zeker als je verwacht met de auto op vakantie te gaan.

Context: ik ben geswitched van 3 naar Y met kinderen, maakt het allemaal zoveel makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 02-04-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Totale afschrijving 30k

Misschien reken je nog wel met te hoge aanschafkosten voor een tweedehands Model 3 van 2019/2020... De verwachting is dat de prijs daarvan nog wel wat gaat zakken en je ziet ze nu al af en toe voor EUR 20k. Daar staat dan tegenover dat die over nog eens 5 jaar ook geen EUR 10k meer opleveren bij verkoop...

Je kunt het alle kanten uit rekenen; Excel is daarvoor geduldig genoeg. Ik zou vooral gewoon kiezen voor de auto die je het liefst hebt. Alles past misschien wel in de Model 3, maar als je nu al kunt profiteren van de grotere ruimte en makkelijkere toegang is dat ook wat waard. De Model Y heeft ook wat andere features die volgens mij niet iedere Model 3 uit 2019 ook heeft.

Nog een optie is een jong gebruikte Model Y RWD uit 2022/23. Zelfs de oudste zijn niet ouder dan 18 maanden en hebben weinig kilometers. Op marktplaats zie ik ze vanaf ongeveer 37.500 staan. Dan is de kop er alvast vanaf...

Maar over het algemeen zal het niet veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
Mar.tin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:23:
[...]

Zélf zou ik denk ik voor optie 2 gaan, met een voorkeur voor de auto die je nu rijdt als daar weinig mee mis is (anders lekker naar de lease ermee).
De 2ehands Model 3's uit 2019 tikken nu al tegen de 20k aan, en zullen denk ik verderop in het jaar als de "grote bult" de markt op komt nog wel verder dippen.

Daarnaast vind ik zelf eigendom hebben gewoon wel lekker, ben nu ook eigenaar van mijn Model 3 RWD uit 2022. Heb 'm nét op het verkeerde moment begin 2023 gekocht voor €44k (tweedehands), maar was op dát moment een goede deal (€10k onder nieuw).

Mijn enige tastbare kosten zijn verzekering en incidenteel publiek laden, en ook dat gaat verder afnemen met een eigen oprit binnenkort.
Dan kun je nog kibbelen over dingen als rentederving en afschrijving, en dat laatste is pas bekend op moment van verkoop, maar verwacht zelf dat ie dan ook wel "af" is, inmiddels bijna 80K op de klok, en als ik d'r nog 5 jaar mee doorrijd staat er bijna 4 ton op de klok.

Maar bijtellen zou me over een periode van 6 jaar +- 85.000 euro hebben gekost (netto bijtelling + derving reiskostenvergoeding). Met mijn kilometrage is operational-lease niet te betalen, en worst-kaas heb ik over 6 jaar eigendom dus €44k afschrijving en 5k aan verzekering. Doe daar royaal nog €6000 aan banden en onderhoud bij en dan heb je het dus over €55k vs €85k. Daar kan je óók de rentederving nog wel van "betalen" (+- €7000 uitgaande van 2,5% op jaarbasis over €44k)

Edit: ter verduidelijking, dit sommetje komt voor mij zo uit omdat ik redelijk vér van mijn werk woon, en daar de volle bak reiskosten over uitbetaald krijg (+- €650 - 700 per maand). Welke ik dus moet inleveren bij een auto "van de zaack"
Check, dat gaat dan vooral om eigendom vs lease.

Overigens koop je nu nog geen AWD 2019 model 3 voor 20k (zeg 100k kilometer). ANWB koerslijst geeft aan zo'n 25k voor een garage en rond de 21,5k particulier. Die garageprijs komt wel overeen met wat je ziet op internet, particulieren vragen rustig nog 27k-30k. Dan kan je natuurlijk proberen te onderhandelen, maar ben bang dat de enorme waardedaling tov nieuwprijs ze emotioneel in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 10:29
Mar.tin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:03:
[...]

Heeft weinig met de pasjes te maken, méér dat als je gewoon op superchargers door de EU rijdt je nooit een pasje nodig hebt, en met de Kona "altijd" een app of een pasje.

Thanks! Ik volg nog niet helemaal hoe dit auto gerelateerd is versus persoon gerelateerd. Immers persoon Kona met de Tesla app zou hetzelfde zijn toch? En persoon Tesla bij een een Fastned ook hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:04
Waarschijnlijk heeft ie de informatie hier vandaan. Opzich hebben ze daar wel een goede track record met dit soort zaken..

https://www.reddit.com/r/...hai_vins_please/?sort=new

[ Voor 17% gewijzigd door Puntje-NL op 02-04-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
JohanB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:34:
[...]

Thanks! Ik volg nog niet helemaal hoe dit auto gerelateerd is versus persoon gerelateerd. Immers persoon Kona met de Tesla app zou hetzelfde zijn toch? En persoon Tesla bij een een Fastned ook hetzelfde probleem?
Klopt, maar het verschil is wel dat je met de tesla kan pluggen en chargen bij iedere SC, en je met een kona bij "ieder" laadstation (op fastned dan misschien ná) altijd met een pasje en/of een app moet "rommelen".

En de navigatie in een Tesla is gewoon nog steeds "heel erg goed" imho. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Aurelium schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:32:
[...]

Check, dat gaat dan vooral om eigendom vs lease.

Overigens koop je nu nog geen AWD 2019 model 3 voor 20k (zeg 100k kilometer). ANWB koerslijst geeft aan zo'n 25k voor een garage en rond de 21,5k particulier. Die garageprijs komt wel overeen met wat je ziet op internet, particulieren vragen rustig nog 27k-30k. Dan kan je natuurlijk proberen te onderhandelen, maar ben bang dat de enorme waardedaling tov nieuwprijs ze emotioneel in de weg zit.
Ik heb ze al wel voor 22k voorbij zien komen, toegegeven met een forse kmstand, maar "de grote bult" komt pas 2e helft van het jaar uit de bijtelling, dus het is de stilte voor de storm. (denk ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurelium
Mar.tin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:42:
[...]

Ik heb ze al wel voor 22k voorbij zien komen, toegegeven met een forse kmstand, maar "de grote bult" komt pas 2e helft van het jaar uit de bijtelling, dus het is de stilte voor de storm. (denk ik)
Klopt idd, die gaan al richting de 180k qua kilometerstand en hebben geen garantie op de batterij meer. Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in een km stand tussen de 100 en 120. En eens, ik denk dat de prijzen nog wel verder gaan dalen richting einde jaar. Met name omdat het financiele plaatje dus ook niet klopt en dat gecombineerd met die enorm bulk moet wel iets gaan doen met de prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door Aurelium op 02-04-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Aurelium schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:04:
[...]

Klopt idd, die gaan al richting de 180k qua kilometerstand en hebben geen garantie op de batterij meer. Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in een km stand tussen de 100 en 120. En eens, ik denk dat de prijzen nog wel verder gaan dalen richting einde jaar. Met name omdat het financiele plaatje dus ook niet klopt en dat gecombineerd met die enorm bulk moet wel iets gaan doen met de prijs.
Heeft de LR geen 192.000km garantie op de accu? https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-warranty

Kan het alleen als "driver" niet inzien van onze zakelijke 2019 LR zonder naar buiten te lopen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 24-06 12:11

Ieder z'n eigen ding maar mijn mening: Koop gewoon een Tesla wall connector, best bang for buck. En neem thuis home assistant en sluit die ook aan op je meterkast. En stuur daarmee alles slim aan.
Je kan eenvoudig rule based load balancing maken. ( zet max A op Tesla lager als verbruik in huis >x is) als je dat wilt.
En je kan van alles bedenken met om stroom uit de panelen het best te benutten. Maargoed, ik heb tot nu toe niet veel slims gemaakt behalve een mooi control panel waar ik alles kan aansturen. Ga ik pas doen als de salderingsregeling eraf gaat. Nu heeft het niet veel zin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:42
Mar.tin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:41:
[...]

Klopt, maar het verschil is wel dat je met de tesla kan pluggen en chargen bij iedere SC, en je met een kona bij "ieder" laadstation (op fastned dan misschien ná) altijd met een pasje en/of een app moet "rommelen".

En de navigatie in een Tesla is gewoon nog steeds "heel erg goed" imho. O+
Ik heb de mijne afgelopen vrijdag gekocht voor 20.5k staat 175k km op en in prima staat van binnen en buiten. Garantie van de LR is tot 192k km op accu en aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 23:50

RvV

The_Woesh schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:28:
[...]

Ieder z'n eigen ding maar mijn mening: Koop gewoon een Tesla wall connector, best bang for buck. En neem thuis home assistant en sluit die ook aan op je meterkast. En stuur daarmee alles slim aan.
Je kan eenvoudig rule based load balancing maken. ( zet max A op Tesla lager als verbruik in huis >x is) als je dat wilt.
En je kan van alles bedenken met om stroom uit de panelen het best te benutten. Maargoed, ik heb tot nu toe niet veel slims gemaakt behalve een mooi control panel waar ik alles kan aansturen. Ga ik pas doen als de salderingsregeling eraf gaat. Nu heeft het niet veel zin
Dat zou mooi zijn omdat ik weinig zin heb om afhankelijk te zijn van 3rd party apps in de toekomst. Is er misschien een how-to om een domme laadpaal te converteren in een iets slimmere met de home assistant?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 24-06 12:11
RvV schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:36:
[...]

Dat zou mooi zijn omdat ik weinig zin heb om afhankelijk te zijn van 3rd party apps in de toekomst. Is er misschien een how-to om een domme laadpaal te converteren in een iets slimmere met de home assistant?
Stap 1 is Home Assistant hebben en gebruiken. Heb je dat niet, dan is het wel even een leercurve. Het is redelijk eenvoudig, zeker als je eenmaal snapt hoe HACS werkt. Maar ik ben zelf geen programmeur dus gebruik low code oplossingen of kopieer iets vanuit de HA fora en pas desnoods een paar dingen aan en dan is het altijd even zoeken.
Ik heb zelf een Home assistant green gekocht, dat is lekker makkelijk maar ieder z'n keus. Je zal ook een P1 kabel moeten hebben voor de meterkast.

Stap 2: Je moet tijd hebben en het leuk vinden. Als je gaat zoeken de het HA forum vind je heel veel, maar ook veel oud of gemaakt experts.

Maargoed back om on topic te blijven: je blijft wel afhankelijk van de API van Tesla en of ze deze blijven openstellen. Ik heb geen idee of dat in de toekomst zo blijft of dat Tesla de API gaat afschermen en eigen oplossingen gaat bieden icm met powerwall. Ik denk het niet, maar zeg nooit nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
RemySoeters schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:30:
[...]

Ik heb de mijne afgelopen vrijdag gekocht voor 20.5k staat 175k km op en in prima staat van binnen en buiten. Garantie van de LR is tot 192k km op accu en aandrijflijn.
Veel plezier met je LR. Ik vind 20,5k nog best veel geld voor een auto met zo veel km's op de klok. Vorig jaar kon je een nieuwe M3 RWD (dat wel) voor rond de 38k kopen. Volgens mij ging er daarna nog subsidie vanaf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 12:24

Totale afschrijving 30k

Wij hebben een 3 SR+ 2020 en een Y RWD 2022. De Model Y is op zoveel vlakken beter dat ik daar zowieso voor zou gaan.

- Veel (!) stiller
- Ruimer (Passagiers achterin kunnen fatsoenlijk zitten, kofferbak toegankelijker, een veel grotere frunk)
- Matrix lampen
- CPU is veel sneller. Routeberekening, switchen tussen apps gaat veel beter. En je bent qua software updates ook toekomstbestendiger.
- Zuiniger, vooral bij temperaturen onder de 10 graden. Maar ook veel minder vampire drain.

Het enige is wel dat ik de Model 3 leuker vind om te rijden. Ik zou zeggen boek vooral even een proefrit om het verschil met een courante Tesla te ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pierz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:55:
[...]
Het enige is wel dat ik de Model 3 leuker vind om te rijden. Ik zou zeggen boek vooral even een proefrit om het verschil met een courante Tesla te ervaren.
Helemaal mee eens. De 3 ligt wat mij betreft beter op de weg. Maar de Y is echt een praktische auto!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:26

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Heb 24k betaald voor mijn model 3 performance uit sep 2020 met maar 9800 km op de teller.
Wat mij de nodige gemoedsrust geeft is dat ik nog 4,5 jaar of 180.000km garantie heb op accu en aandrijving.
Accu heeft volgens tessie pas 2,8% degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:27
Tweakarim schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:09:
Heb 24k betaald voor mijn model 3 performance uit sep 2020 met maar 9800 km op de teller.
Wat mij de nodige gemoedsrust geeft is dat ik nog 4,5 jaar of 180.000km garantie heb op accu en aandrijving.
Accu heeft volgens tessie pas 2,8% degradatie.
Dat is een hele lage km-stand, kortgeleden gekocht? Prima prijs ook, gewoon bij een garage of bij een particulier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakarim

Tweakarim

maharens schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:11:
[...]

Dat is een hele lage km-stand, kortgeleden gekocht? Prima prijs ook, gewoon bij een garage of bij een particulier?
Gewoon particulier, heb hem in Belgie gekocht. Was van een man van 86 die af en toe rond de kerk reed, vandaar de lage km stand.
Heb hem nu een maand en intussen staan er bijna 13000km op. Vind het een genot om in te rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tweakarim schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:14:
[...]

Gewoon particulier, heb hem in Belgie gekocht. Was van een man van 86 die af en toe rond de kerk reed, vandaar de lage km stand.
Heb hem nu een maand en intussen staan er bijna 13000km op. Vind het een genot om in te rijden
Een man van 86 met een P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tja, sommige mensen willen gewoon een auto 'full option'. Als ze het geld hebben....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakarim

Tweakarim

Ja de zoon die de auto voor hem verkocht was ook blij dat hij van de wagen af was. Werd blijkbaar te gevaarlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Tweakarim op 02-04-2024 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davyt
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-06-2024
Hallo, allemaal.
Ik heb een Model Y Performance besteld die vandaag geleverd is en waar ik dus vandaag de eerste rit mee heb gedaan. Nu wou ik natuurlijk autopilot uitproberen en zag iets voorbij komen van 5x een waarschuwing krijgen en deze wordt uitgeschakeld. Nu kan je al raden wat er gebeurde tijdens de eerst rit. Waarschuwing aan m'n broek. Nog 4x. En terwijl ik er nochtans echt op lette om dat stuur regelmatig te beroeren enz... Dit staat dus belachelijk gevoelig.. en is waarschijnlijk niet aan te passen? Wat gebeurt er na de 5de keer? Autopilot definitief "kwijt"? Is het ook normaal dat hij op autostrade niet van rijvak wil wisselen als je je pinker opzet? Het betreft de standaard autopilot dus geen enhanced. Hieronder een foto van de wagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKVVTEMgVlXAbfnbJ2EV1aLNl7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsiWePAYmsQ1R8kc82NvBrlw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Davyt op 02-04-2024 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
mytheory schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:22:
[...]

Uiteraard heb ik dit ook gelezen en ook hier op het forum voorbij zien komen. Maar ik maak dit nu bijna bij elke rit mee. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Vandaar mijn vraag of calibreren zou kunnen helpen.
Als je elke rit ook hetzelfde stuk weg tegenkomt dan verandert er helaas niets en is het alleen maar hopen dat er ooit een keer een update komt die dit stuk weg beter kan interpreteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
Ingmar7 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Wat er oneerlijk aan is, is een product uit een totaal andere prijsklasse als vergelijkingsmateriaal kiezen. Dan krijg je dus bij iedere auto een waslijst aan dingen die minder zijn. Uitaard is een auto van hetzelfde merk die 2,5 keer zo duur is niet zo goed als deze auto. Tesla zou anders geen S meer verkopen.
Ik heb geen problemen met de kritiek, maar wel met de vergelijking.
Ik denk dat de vergelijking zelfs reëler is dan je zou denken. Want er kunnen zomaar mensen zijn die twijfelen tussen een tweedehands S en een nieuwe(re) 3 (of Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 15:09
Samoerai schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:25:
[...]
Als je elke rit ook hetzelfde stuk weg tegenkomt dan verandert er helaas niets en is het alleen maar hopen dat er ooit een keer een update komt die dit stuk weg beter kan interpreteren.
Klopt wat je zegt, het gaat om de N279 tussen Gemert en Helmond. Daar is een heel lange flauwe bocht met een dubbele streep waarbij die strepen best ver uit elkaar liggen. Straks gebeurde het weer als een vrachtwagen maar iets in de buurt komt van de middellijn. Maar goed, ik heb inmiddels mijn rechtervoet rusten op het gaspedaal en is nu een kwestie van niet schrikken en gas geven 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Davyt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:23:
Wat gebeurt er na de 5de keer? Autopilot definitief "kwijt"? Is het ook normaal dat hij op autostrade niet van rijvak wil wisselen als je je pinker opzet? Het betreft de standaard autopilot dus geen enhanced. Hieronder een foto van de wagen.
Na 5x kun je een week geen AP gebruiken.

En rijvak wisselen kan niet met AP, dan heb je EAP nodig....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

mytheory schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:32:
[...]

Klopt wat je zegt, het gaat om de N279 tussen Gemert en Helmond. Daar is een heel lange flauwe bocht met een dubbele streep waarbij die strepen best ver uit elkaar liggen. Straks gebeurde het weer als een vrachtwagen maar iets in de buurt komt van de middellijn. Maar goed, ik heb inmiddels mijn rechtervoet rusten op het gaspedaal en is nu een kwestie van niet schrikken en gas geven 😁
Toch is het erg dat we situaties (moeten) herkennen wanneer de auto onbetrouwbaar reageert. Ik ben hartstikke blij met mijn Tesla laat dat voorop staan, maar ergens heb ik er ook wel moeite mee dat het bijna normaal is dat we dit soort zaken moeten goedpraten elke keer. Het is namelijk niet iets kleins aangezien het impact heeft op veiligheid.
Pagina: 1 ... 297 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: