Aalst13 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:56:
Goedemorgen Tesla liefhebbers of bestuurders,
Door omstandigheden hebben wij onze MG private lease weg moeten doen (aanvraag nieuwe hypotheek). Nu houden wij aan de verkoop van ons huis een leuk zakceentje over. Wij willen dan ook een auto gaan kopen ipv opnieuw leasen. Omdat wij elektrisch rijden gewend zijn, willen we nu niet meer anders. Aangezien de MG een rijbereik van 250 kilometer had en een 1-fase aansluiting, zijn wij nu opzoek naar een auto die 300-400 kilometer kan rijden (zowel in e winter als in de zomer) en met een 3-fase lader.
Wij zijn in de markt voor een gebruikte Tesla model 3 2019/2020 of een Hyundai Kona/Kia e-niro.
Nu begrijpen wij dat er bij verschillende, zo niet alle Tesla's, problemen zijn met de ophanging van de auto (draagarmen etc). Hebben jullie hier ook last van? En wat zijn jullie beweegredenen geweest om een Tesla te kopen ipv een klassiek merk als Hyundai of Kia? Deze komen in de praktijk net zover als een Tesla, toch?
Draagarmen vervangen kostte ons (2 jaar terug) buiten garantie ergens €250,- of daaromtrent. Wmb geen reden om een 2019 te laten staan voor de juiste prijs, en goede kans dat hij al nieuwe draagarmen heeft. Ik lees het een stuk minder dat het nog steeds een grote kwaal is, dus of mensen zijn gestopt met posten, of ze hebben het in revisieonderdelen (grotendeels) opgelost.
Keuze voor een Model 3 ten opzichte van andere merken was voor mij relatief eenvoudig, ik heb hiervoor 3 Leafs gereden, zakelijk heeft de baas een 2019 Model 3 met inmiddels 250.000km op de klok, en hebben we nog een 2019 Kona.
De Kona rijder komt overal waar hij wil zijn, maar heeft wel met enige regelmaat ruzie met laadpassen, snellaadpalen, onderweg palen vinden enzovoort. (Wel bijna met pensioen dus wat ouder, maar toch).
De zakelijke Model 3 zoeft heel europa door op vakanties zonder enige moeite, ruzie met laadpassen of palen is nog nooit voorgekomen.
Met mijn Leafs kwam ik zelden buiten NL, en was ik me goed bewust van hoe ver ik nog kon, dat ik moest stekkeren, en met mijn laatste Leaf 2018 + extender heb ik slechts 1-2x een lange trip buiten NL gemaakt, die ik ruim van tevoren gepland had, met uitwijkstops en alles.
Nu sinds begin 2023 een Model 3 RWD uit begin 22, inmiddels bijna 80.000km vérder, ben ermee naar de noordkaap en méérdere vakanties geweest, allen zonder zorgen en overwegend zonder planning (van laadstops). Hij heef hier en daar zo zijn vreemde nukken, maar het is met verre afstand de prettigste auto die ik gereden heb, en is prijstechnisch gewoon héél veel bang-for-buck. 1200km op een dag maken met 4 laadstops midden in de zomer? Geen probleem, geen oververhitte accu, alleen een moeie ik.
Onze zakelijke 2019 Model 3 LR heeft met 250.000km pas +- 8-10% degradatie, en heeft al jaren geen issues eigenlijk. Ergens rond 100.000km zijn de draagarmen vervangen, nu (totaal) 2 sets nieuwe banden, en een reparatie aan een Body Control Module. Maar ook dat is al 100.000km geleden.
Al met al, een zorgeloze auto, terwijl de collega met de Kona elke 15.000km bij een dealer "moet" zijn voor een "beurtje", die wagen heeft al een nieuwe motor (onder garantie), een nieuwe accu (onder garantie / terugroepactie), en ik zal zakelijk blij zijn "als we er van af zijn".