Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 298 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.681.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Davyt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:23:
Hallo, allemaal.
Ik heb een Model Y Performance besteld die vandaag geleverd is en waar ik dus vandaag de eerste rit mee heb gedaan. Nu wou ik natuurlijk autopilot uitproberen en zag iets voorbij komen van 5x een waarschuwing krijgen en deze wordt uitgeschakeld. Nu kan je al raden wat er gebeurde tijdens de eerst rit. Waarschuwing aan m'n broek. Nog 4x. En terwijl ik er nochtans echt op lette om dat stuur regelmatig te beroeren enz... Dit staat dus belachelijk gevoelig.. en is waarschijnlijk niet aan te passen? Wat gebeurt er na de 5de keer? Autopilot definitief "kwijt"? Is het ook normaal dat hij op autostrade niet van rijvak wil wisselen als je je pinker opzet? Het betreft de standaard autopilot dus geen enhanced. Hieronder een foto van de wagen.[Afbeelding]
De eerste kilometers moet het systeem nog kalibreren. Dat gebeurt automatisch, dus dan zou Autopilot nog niet moeten werken.

Maar welke waarschuwing bedoel je? De blauwe gloed, of het symbooltje (stuurtje met handen)? Die tellen allemaal nog niet als "gele kaart". Dan schakelt Autopilot uit voor de rest van de rit. Als dat 5x voorkomt krijg je een "rode kaart" en mag je een week geen Autopilot gebruiken.

Stuur alleen vasthouden/aanraken is niet genoeg. Je moet het stuur heel licht wat input geven. Tegen de weerstand aan, maar niet er doorheen. Dat is even wennen, maar na een tijdje weet je het.

Klopt dat de basis Autopilot niet zelf van rijstrook wisselt. Wel bij Enhanced Autopilot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11
Hallo, allemaal.
Ik heb een Model Y Performance besteld die vandaag geleverd is en waar ik dus vandaag de eerste rit mee heb gedaan. Nu wou ik natuurlijk autopilot uitproberen en zag iets voorbij komen van 5x een waarschuwing krijgen en deze wordt uitgeschakeld. Nu kan je al raden wat er gebeurde tijdens de eerst rit. Waarschuwing aan m'n broek. Nog 4x. En terwijl ik er nochtans echt op lette om dat stuur regelmatig te beroeren enz... Dit staat dus belachelijk gevoelig.. en is waarschijnlijk niet aan te passen? Wat gebeurt er na de 5de keer? Autopilot definitief "kwijt"? Is het ook normaal dat hij op autostrade niet van rijvak wil wisselen als je je pinker opzet? Het betreft de standaard autopilot dus geen enhanced. Hieronder een foto van de wagen.[Afbeelding]
Gefeliciteerd, mooie auto!

Als je niet genoeg aan het stuur zit krijg je eerst voldoende waarschuwingen op het scherm, met blauwe rand. Voor een strike moet je die echt lang negeren. Heb je niet per ongeluk op de staart getrapt terwijl je op AP reed? Je hebt tenslotte een P el :*)

Als je boven de 140 gaat met AP aan krijg je ook een strike.

Wat er bij 5 gebeurd weet ik niet, ik zit op 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
The_Woesh schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:45:
[...]

Gefeliciteerd, mooie auto!

Als je niet genoeg aan het stuur zit krijg je eerst voldoende waarschuwingen op het scherm, met blauwe rand. Voor een strike moet je die echt lang negeren. Heb je niet per ongeluk op de staart getrapt terwijl je op AP reed? Je hebt tenslotte een P el :*)

Als je boven de 140 gaat met AP aan krijg je ook een strike.

Wat er bij 5 gebeurd weet ik niet, ik zit op 1
1 week geen AP, daarna begin je weer op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davyt
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-06-2024
bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:42:
[...]

De eerste kilometers moet het systeem nog kalibreren. Dat gebeurt automatisch, dus dan zou Autopilot nog niet moeten werken.

Maar welke waarschuwing bedoel je? De blauwe gloed, of het symbooltje (stuurtje met handen)? Die tellen allemaal nog niet als "gele kaart". Dan schakelt Autopilot uit voor de rest van de rit. Als dat 5x voorkomt krijg je een "rode kaart" en mag je een week geen Autopilot gebruiken.

Stuur alleen vasthouden/aanraken is niet genoeg. Je moet het stuur heel licht wat input geven. Tegen de weerstand aan, maar niet er doorheen. Dat is even wennen, maar na een tijdje weet je het.

Klopt dat de basis Autopilot niet zelf van rijstrook wisselt. Wel bij Enhanced Autopilot.
Nee voorbij de blauwe gloed een rood scherm met een groot stuur en een hoop tekst. Maar dit kwam echt snel en kon ook er niets meer aan doen. Al zal het wel gewoon aan mij liggen. Dan is de basis Autopilot zeer beperkt, dat is wel jammer. Was enhanced versie oberdraagbaar naar volgende voertuigen moest k er nog eentje kopen later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:02
RvV schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:36:
[...]

Dat zou mooi zijn omdat ik weinig zin heb om afhankelijk te zijn van 3rd party apps in de toekomst. Is er misschien een how-to om een domme laadpaal te converteren in een iets slimmere met de home assistant?
Kijk eens naar EVCC. Die maakt solar laden mogelijk op heel wat laadpalen

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:03
Davyt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:05:
[...]

Nee voorbij de blauwe gloed een rood scherm met een groot stuur en een hoop tekst. Maar dit kwam echt snel en kon ook er niets meer aan doen. Al zal het wel gewoon aan mij liggen. Dan is de basis Autopilot zeer beperkt, dat is wel jammer. Was enhanced versie oberdraagbaar naar volgende voertuigen moest k er nog eentje kopen later?
Zijn wel wat aanpassingen geweest afgelopen updates, als je nu naar je scherm kijkt komt de waarschuwing sneller als dat je vooruit kijkt en niet reageert bv.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
[...]

Je krijgt pas een strike als de autopilot uitgeschakeld wordt voor de rest van jouw rit. Dat rode stuurtje en vooral de blauwe gloed heb in al vaak gehad. Als je dan weer aandachtig wordt is het geen probleem en gaat de autopilot verder.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Afplakken van de camera in de auto zorgt ook voor lagere gevoeligheid heb ik het idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:54
[...]

Kijk even naar de optie om SEXY buttons bij enhauto.com te halen. Dan gaat AP na een baanwissel vanzelf weer aan, erg prettig (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davyt
Broodro0ster schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:12:
[...]

Je krijgt pas een strike als de autopilot uitgeschakeld wordt voor de rest van jouw rit. Dat rode stuurtje en vooral de blauwe gloed heb in al vaak gehad. Als je dan weer aandachtig wordt is het geen probleem en gaat de autopilot verder.
Ik was idd meer op het middenscherm´aan het letten met al die waarschuwingen constant misschien ook mede daardoor. Nog een vraagje voor de kenners hier. Ik heb natuurlijk veel.gelezen pver de Model Y en toen kwam ik ook vanalles tegen over hw3 en hw4. Is het normaal dat mijn Model Y nog hw3 heeft? Als ik naar de camera/pinker in de zijvleugel kijk heeft hij de l"angere" pinker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 22:29
Tweakarim schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:09:
Heb 24k betaald voor mijn model 3 performance uit sep 2020 met maar 9800 km op de teller.
Wat mij de nodige gemoedsrust geeft is dat ik nog 4,5 jaar of 180.000km garantie heb op accu en aandrijving.
Accu heeft volgens tessie pas 2,8% degradatie.
24k idd heel netjes prijs voor m3P uit 2020 met lage km stand. Op welke site stond auto te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-06 18:46
Davyt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:33:
[...]

Ik was idd meer op het middenscherm´aan het letten met al die waarschuwingen constant misschien ook mede daardoor. Nog een vraagje voor de kenners hier. Ik heb natuurlijk veel.gelezen pver de Model Y en toen kwam ik ook vanalles tegen over hw3 en hw4. Is het normaal dat mijn Model Y nog hw3 heeft? Als ik naar de camera/pinker in de zijvleugel kijk heeft hij de l"angere" pinker.
Als je Autopilot aanzet moet je goed op de weg letten de eerst tijd( 20 seconden) daarna kan je wel zo nu en dan op het scherm kijken of uit het zijraam is mijn ervaring . Dus als je na het aanzetten van de Autopilot direct op je scherm gaat kijken of zo ben je snel af.
EAP is op dit moment niet overdraagbaar naar een andere auto, het is gekoppeld aan de auto. Heel soms wil Tesla nog wel eens FSD overdraagbaar maken, maar dat is meer als ze de dure modellen ( S en X) meer willen verkopen.
HW3 is tot nu toe op de Model Y geleverd, en het schijnt dat binnenkort HW4 op de Model Y komt.
Maar voorlopig maakt dat geen verschil in functionaliteit.
En zoals al eerder gemeld kan je met de SEXY commander het inhalen met Autopilot een stuk prettiger maken doordat de Autopilot automatisch weer inschakelt als je op de andere baan rijdt en de richtingaanwijzer uitschakelt. Je moet wel zelf sturen in tegenstelling tot Auto lane change in EAP. Maar dat gaat erg traag en in druk verkeer werkt dat niet, terwijl bij de continuous autopilot via de SEXY commander je snel kunt inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:32

ChUcKiE

Dus........

Samoerai schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:26:
[...]

Ik denk dat de vergelijking zelfs reëler is dan je zou denken. Want er kunnen zomaar mensen zijn die twijfelen tussen een tweedehands S en een nieuwe(re) 3 (of Y).
Twijfel is er zeker, maar ik vrees dat het all-risk verzekeren erg duur wordt voor een S tov een 3.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 12:17
Hoe blinken jullie de zwarte velgen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Ik zag vandaag ineens dat de referral credits van 7500 -> 2500 zijn gegaan. Dat is echt een flinke daling.
Nog net mazzel gehad dat ik een collega heb kunnen refereren.
Zal wel te duur worden al die gratis km’s ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Bjornson schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:34:
[...]

Bij mij werkt ie half helaas. Uitlezen van de auto werkt wel maar een opdracht aan de auto geven werkt niet. Heb je nog iets bijzonders gedaan of alleen gewoon de integration toegevoegd?
Hij leek het inderdaad even te doen, maar inderdaad, de meeste opdrachten werken niet. HTTP proxy vereist een Tax ID voor nederlanders, dus dat lijkt ook niet te werken. Maar verder zoeken, ik sta open voor suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davyt
Mackeessie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:15:
[...]

Als je Autopilot aanzet moet je goed op de weg letten de eerst tijd( 20 seconden) daarna kan je wel zo nu en dan op het scherm kijken of uit het zijraam is mijn ervaring . Dus als je na het aanzetten van de Autopilot direct op je scherm gaat kijken of zo ben je snel af.
EAP is op dit moment niet overdraagbaar naar een andere auto, het is gekoppeld aan de auto. Heel soms wil Tesla nog wel eens FSD overdraagbaar maken, maar dat is meer als ze de dure modellen ( S en X) meer willen verkopen.
HW3 is tot nu toe op de Model Y geleverd, en het schijnt dat binnenkort HW4 op de Model Y komt.
Maar voorlopig maakt dat geen verschil in functionaliteit.
En zoals al eerder gemeld kan je met de SEXY commander het inhalen met Autopilot een stuk prettiger maken doordat de Autopilot automatisch weer inschakelt als je op de andere baan rijdt en de richtingaanwijzer uitschakelt. Je moet wel zelf sturen in tegenstelling tot Auto lane change in EAP. Maar dat gaat erg traag en in druk verkeer werkt dat niet, terwijl bij de continuous autopilot via de SEXY commander je snel kunt inhalen.
Ik heb daarstraks eens gekeken naar die SEXY knoppen maar welke heb ik dan juist nodig? Want hetgeen ik zag leken fysieke knoppen/ shortcuts voor zaken die je normaal via het scherm moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

World Citizen

FreeReef.nl

Samoerai schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:26:
[...]

Ik denk dat de vergelijking zelfs reëler is dan je zou denken. Want er kunnen zomaar mensen zijn die twijfelen tussen een tweedehands S en een nieuwe(re) 3 (of Y).
Dat ben ik. Ik ben voor de 2018 S gegaan ipv een nieuwe 3. Maar dat kwam vooral door het gratis laden wat bij die auto zit.

En..... dit:
ChUcKiE schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:30:
[...]

Twijfel is er zeker, maar ik vrees dat het all-risk verzekeren erg duur wordt voor een S tov een 3.
Was mijn grootste twijfelpunt.
Want je kunt een hele berg laden voor het geld wat een AllRisk verzekering op een S kost.

Uiteindelijk was dat gratis laden voor mij doorslaggevend.

Vergeet ook niet de onkosten van een S. Die zijn wat hoger dan een 3. Banden, remmen, armen en bussen zijn duurder. Ook zal er bv een deurklink stuk gaan. (snel 500 euro zonder inbouw).

En los daarvan is een S gewoon minder handig kwa formaat. Als je moet parkeren of in steden rijd is het niet altijd prettig.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-06 11:26
Davyt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb daarstraks eens gekeken naar die SEXY knoppen maar welke heb ik dan juist nodig? Want hetgeen ik zag leken fysieke knoppen/ shortcuts voor zaken die je normaal via het scherm moet doen
Je hebt sowieso de Commander nodig en de knoppen zijn ook leuk, maar niet nodig voor continious autopilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:32

ChUcKiE

Dus........

Ik woon te ver weg van een Supercharger!
Dat kost me gewoon 45 minuten om dan gratis te laden! Het wordt tijd dat er een in de regio zuid-Gelderland/noordbrabant (oosten), noord-Limburg komt…..zeg van der Valk Cuijk of zo.
Dan wordt de S interessanter.

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 02-04-2024 21:42 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:22
Waar 2034.8.4 een bug had dat de auto niet ging slapen kijk ik hem op 2034.8.7 andersom te hebben. Nu al twee keer gehad bij openen auto dat de auto niks doet (scherm uit). Als ik de stalk naar beneden die en dan in de D kan ik wel rijden. Logo komt in scherm en auto start opnieuw op. Lijkt wel een diepe winterslaap.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:41

bert pit

asdasd

Zojuist mij eerste ritje met adaptief grootlicht gemaakt. Ik vind het indrukwekkend, ten eerste de techniek, ten tweede het feit dat dit even achteraf wordt geactiveerd op een bestaande auto: welk merk doet dat?

Bij een tegenligger op een tweebaansweg wordt razendsnel gedeeltelijk gedimd, waarna er na het passeren een gordijn van licht wordt opengetrokken, briljant.

Dit is een duidelijk voordeel van de veel bekritiseerde Tesla Vision filosofie.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Als ik zoekoptie mag geloven nog niet langs gekomen hier;

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:41

bert pit

asdasd

Is het ook normaal dat hij op autostrade niet van rijvak wil wisselen als je je pinker opzet? Het betreft de standaard autopilot dus geen enhanced. Hieronder een foto van de wagen.[Afbeelding]
Het gebeurt mij ook wel eens dat op AP met het knipperlicht naar links ik door de weerstand van de AP heen moet duwen om hem in de andere baan te krijgen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Wat betreft autopark (in April update) hebben ze de eerste versie conservatief qua snelheid afgesteld. Dat gaan ze de komende iteraties (uiteraard) versnellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:55
bert pit schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:54:
Zojuist mij eerste ritje met adaptief grootlicht gemaakt. Ik vind het indrukwekkend, ten eerste de techniek, ten tweede het feit dat dit even achteraf wordt geactiveerd op een bestaande auto: welk merk doet dat?

Bij een tegenligger op een tweebaansweg wordt razendsnel gedeeltelijk gedimd, waarna er na het passeren een gordijn van licht wordt opengetrokken, briljant.

Dit is een duidelijk voordeel van de veel bekritiseerde Tesla Vision filosofie.
Ik snap niet dat je hier zo positief over kunt zijn.
In principe reed je al met de juiste hardware rond, Tesla had alleen de software nog niet af toen ze de auto verkochten.
Als je het bij een random Duitser mee bestelt (voor 1000 euro), werkt het gewoon vanaf dag 1.
Ok, ok, toegegeven, die merken hebben ook genoeg (andere) software problemen bij release, maar om nou te zeggen dat achteraf activeren/verbeteren een voordeel is :?
Ik zou eerder zeggen dat je een tijd hebt rondgereden met niet functionerende Matrix verlichting. En ik denk dat je van geluk mag spreken dat het nu al werkt, sommige andere beloftes wachten mensen al jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Oekol schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:53:
Waar 2034.8.4 een bug had dat de auto niet ging slapen kijk ik hem op 2034.8.7 andersom te hebben. Nu al twee keer gehad bij openen auto dat de auto niks doet (scherm uit). Als ik de stalk naar beneden die en dan in de D kan ik wel rijden. Logo komt in scherm en auto start opnieuw op. Lijkt wel een diepe winterslaap.
Een keertje resetten? Dus eerst gewoon de normale reset, en daarna de harde reset als je dat durft.

De monteur van Tesla deed het vandaag en dat was redelijk eenvoudig. Vast in een video te vinden ergens.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
SmokingSig schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:10:
Hoe blinken jullie de zwarte velgen op?
Velgen opblinken?

Ik was die gewoon met de spons en wat autoshampoo, en dan even afspoelen met de tuinslang.

Of… programma B mèt velgen aub in de wasstraat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
mitsumark schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:13:
[...]
In principe reed je al met de juiste hardware rond, Tesla had alleen de software nog niet af toen ze de auto verkochten.
Maar ze hadden het toch niet hoeven maken? Ze hebben het verkocht zonder. Hadden ze prima kunnen laten maar toch hebben ze het ontwikkeld en gratis gepushed naar auto's. Wat betreft sensoren weghalen en tesla vision ontwikkelen, daar moeten ze wel dat is echt zo verkocht. Bij mijn weten werden matrix koplampen niet zo verkocht toch? Dan is er best iets voor te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:10
bert pit schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:05:
[...]

Het gebeurt mij ook wel eens dat op AP met het knipperlicht naar links ik door de weerstand van de AP heen moet duwen om hem in de andere baan te krijgen.
Dat heb ik de laatste tijd voortdurend en ook ondanks (tijdig)richting aangeven om van baan te wisselen moet ik nog steeds door AP heen duwen. Zelf nu met 2024.8.7 kwam ik vandaag achter.
AP gebruik ik niet heel veel maar toch. Morgen een avondrit in de planning staan en dan zal ik het nog eens testen.
Ik ben meer ontzettend benieuwd naar AHB :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6opxJ_QF3fsO3uoD4gPXG6PZj7k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZBOEf3astqxqyEy0rKcMWekE.png?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:19:
[...]

Een keertje resetten? Dus eerst gewoon de normale reset, en daarna de harde reset als je dat durft.

De monteur van Tesla deed het vandaag en dat was redelijk eenvoudig. Vast in een video te vinden ergens.
Dat hebben ze al eens gedaan (de harde reset). Heb dit fenomeen namelijk in de winter vaker. Als het vaker terug zou komen moet ik wellicht een nieuwe computer of zoiets.

Soft reset doe ik aantal keer per maand, heb vaak de melding dat de usb stick niet gezien wordt voor sentry mode - - > reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Er is naar mijn weten maar 1 vorm van resetten, de versie waarbij je de rem ingedrukt moet houden terwijl je de 2 knoppen op het stuur indrukt doet niets extra/anders en is dezelfde vorm van resetten als alleen de 2 knoppen op het stuur ingedrukt houden.

Of bedoel je terug naar fabrieksinstellingen en daarna opnieuw inloggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 02-04-2024 22:26 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
RaRo74 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:23:
[...]

Ik ben meer ontzettend benieuwd naar AHB :*)
AHB? Adaptieve hoofd belamping? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Taro schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:24:
[...]

Er is naar mijn weten maar 1 vorm van resetten, de versie waarbij je de rem ingedrukt moet houden terwijl je de 2 knoppen op het stuur indrukt doet niets extra/anders en is dezelfde vorm van resetten als alleen de 2 knoppen op het stuur ingedrukt houden.

Die rem indrukken is niets. Hij bedoelt inderdaad via menu. Bij mij werd ook expliciet toestemming gevraagd want was kans dat stoel instellingen weg zouden zijn. Maar alles was er nog daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Oekol schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:27:
[...]

AHB? Adaptieve hoofd belamping? :+
Exact dat! We mogen wel meer verNederlandse hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Taro schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:24:
[...]

Je kunt redelijk eenvoudig en veiling beide accu's ontkoppelen. Ik heb net wat zitten zoeken naar waar het bij een 3 of y zit, en dat is ook wel te doen. Bij een S is het eigenlijk "moeilijker". Jullie kunnen de 12v accu afkoppelen en dan een speciale connector "open" zetten.

Maar zoek een video. En als je die van die Hindoestaan kijkt, dan maak je een accupool gewoon los met een dopsleutel en niet met een tang. De rest van de video is prima.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

De Tesla monteur deed het bij mij in de motorkap. Ook de grote accu. Dit deed hij met blote handen terwijl het regende.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
[...]
Als je het bij een random Duitser mee bestelt (voor 1000 euro), werkt het gewoon vanaf dag 1.
Ok, ok, toegegeven, die merken hebben ook genoeg (andere) software problemen bij release, maar om nou te zeggen dat achteraf activeren/verbeteren een voordeel is :?
Ik zou eerder zeggen dat je een tijd hebt rondgereden met niet functionerende Matrix verlichting. En ik denk dat je van geluk mag spreken dat het nu al werkt, sommige andere beloftes wachten mensen al jaren op.
Bij een random Duitser heb je daar dan 1000euro voor betaald als optie en dan verwacht je ook dat het werkt.
Ik heb mijn Tesla gekocht afgelopen zomer wetende dat daar statische matrix lichten opzaten. Er is nooit een belofte geweest dat die ooit dynamisch gingen werken en de statische verlichting deed het al beter dan de Xenon op mijn vorige Audi. Ik ben dus blij dat deze ondersteuning er gratis gekomen is, want ik had er niet op gerekend.
Hadden ze daar 1000euro voor gevraagd, dan zou het schandalig zijn als je daar zolang moet op wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
Oekol schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:21:
[...]

Maar ze hadden het toch niet hoeven maken? Ze hebben het verkocht zonder. Hadden ze prima kunnen laten maar toch hebben ze het ontwikkeld en gratis gepushed naar auto's. Wat betreft sensoren weghalen en tesla vision ontwikkelen, daar moeten ze wel dat is echt zo verkocht. Bij mijn weten werden matrix koplampen niet zo verkocht toch? Dan is er best iets voor te zeggen
Dan hadden ze er goedkopere lichtunits in kunnen zetten.

Als ik dan o.a. dit soort dingen lees, waren sommigen van gedachte dat ze vanaf moment 1 al functionele (pixel) matrix zouden hebben.
https://teslamotorsclub.c...ix-led-headlights.285444/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:35
Ik heb sinds dat ik mijn model 3 heb de koplampen helemaal naar rechts gezet ivm het verblinden van tegenliggers, dit beviel mij perfect omdat niemand er meer last van had en het lichtbeeld ook goed voor mij was.

Maar kan het zijn dat met adaptief grootlicht nu positie van het detecteren van tegenliggers ook niet meer overheen komt het het lichtbeeld? Dat merk ik in ieder geval. Dus dat het grote licht gekoppeld is aan de positie van het dimlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

[...]
Je zou dit dan ook van de automatische inklap functie van de spiegels kunnen vinden. Dit had ook altijd al kunnen werken.

Heeft iemand al een reden kunnen vinden waarom het zo lang moest duren? Zouden ze ergens tegenaan zijn gelopen waardoor het verklaarbaar is dat het niet sneller kwam? Wellicht iets wat veiligheid in de weg zat.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:32:
De Tesla monteur deed het bij mij in de motorkap. Ook de grote accu. Dit deed hij met blote handen terwijl het regende.
Dat zal de 12 of 16V accu wel geweest zijn. Die kan je rustig aan raken.
Als hij dat met de 400V batterij gedaan heeft, dan liep er nu een monteur minder rond. 400V is veel, maar 400V DC is sowieso dodelijk, en door de DC krijg je vrijwel zeker een verkrampend effect, en dan kan je jezelf waarschijnlijk niet los maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tommie12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:39:
[...]

Dat zal de 12 of 16V accu wel geweest zijn. Die kan je rustig aan raken.
Als hij dat met de 400V batterij gedaan heeft, dan liep er nu een monteur minder rond. 400V is veel, maar 400V DC is sowieso dodelijk, en door de DC krijg je vrijwel zeker een verkrampend effect, en dan kan je jezelf waarschijnlijk niet los maken.
Nee echt beide batterijen. Je koppelt de grote en de kleine beide af waardoor alles zonder stroom staat.
Bij een S moet je die oranje kabel lostrekken, en de normale accu afkoppelen. Hij deed het voor mijn neus. Die enge oranje kabel die de brandweer kan doorknippen heeft een connector, en die trok hij zo los.

Bij jullie heb je onder de achterbank die connector met hendel. Je hoeft enkel die hendel om te drukken en niet eens de kabel eruit te halen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41

RvV

Ja, dat is de first responder loop die je losmaakt om je HV accu te ontkoppelen. Wilt niet zeggen dat daar 400V op staat. :)

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:38:
[...]

Je zou dit dan ook van de automatische inklap functie van de spiegels kunnen vinden. Dit had ook altijd al kunnen werken.

Heeft iemand al een reden kunnen vinden waarom het zo lang moest duren? Zouden ze ergens tegenaan zijn gelopen waardoor het verklaarbaar is dat het niet sneller kwam? Wellicht iets wat veiligheid in de weg zat.
Had het niet te maken met het feit dat adaptieve matrix verlichting in de USA tot voor kort verboden was? Ik geloof dat het in huidige vorm nog steeds voldoet voor de USA, maar er is wel iets aan de regelgeving veranderd waardoor ze in actie geschoten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Tommie12

Ik heb laatst trouwens iets gelezen wat ik terug ga proberen te zoeken.

Kennelijk is die oranje draad door je auto een centraal systeem wat overal mee in verbinding staat. Op meerdere plekken in die "lus" zit een knippunt voor de brandweer.

Ik durf niet te zeggen of daar de hoogspanning doorheen gaat, maar er stond wel dat als je die doorknipt dat heel de hoogspanning overal vanaf is. Het is een soort "noodlus" die alles spanningloos maakt.

Ik ga het proberen te zoeken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 21:56
[...]

Beschrijving? Heb problemen met mijn nieuwe Y - al dagen geen goedwerkende vision…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:54:
@Tommie12

Kennelijk is die oranje draad door je auto een centraal systeem wat overal mee in verbinding staat. Op meerdere plekken in die "lus" zit een knippunt voor de brandweer.

Ik durf niet te zeggen of daar de hoogspanning doorheen gaat, maar er stond wel dat als je die doorknipt dat heel de hoogspanning overal vanaf is. Het is een soort "noodlus" die alles spanningloos maakt.

Niet knippen hé. Trouwens, dat knippen zal met een dubbel geisoleerde schaar of tang moeten gebeuren en het risico op vlambogen is groot.

Ik heb ooit in mijn opleiding een veiligheidsfilmpje gezien over kortsluitingen en hoogspanning…. Daar lach je niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Pandabeer35 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:00:
[...]

Beschrijving? Heb problemen met mijn nieuwe Y - al dagen geen goedwerkende vision…
Dat durf ik niet. Je moet dit als Tweaker benaderen en zelf een avondje zoeken. Er is genoeg te vinden.

Ik denk niet dat Tweakers.net blij is als we daarvan hier handleidingen gaan posten.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

INDERDAAD NIET KNIPPEN !!!

(goede post @Tommie12 ! thanks.)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:42:
[...]

Nee echt beide batterijen. Je koppelt de grote en de kleine beide af waardoor alles zonder stroom staat.
Bij een S moet je die oranje kabel lostrekken, en de normale accu afkoppelen. Hij deed het voor mijn neus. Die enge oranje kabel die de brandweer kan doorknippen heeft een connector, en die trok hij zo los.

Bij jullie heb je onder de achterbank die connector met hendel. Je hoeft enkel die hendel om te drukken en niet eens de kabel eruit te halen.
Ik wil je geloven.
Dat zal dan wel met een grote connector of zo zijn, zonder risico op kortsluiting hoop ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:54:
@Tommie12

Die info heeft Tesla gewoon online staan. Die loop is low voltage. Zeker geen 400V.

https://www.tesla.com/sit...ncy_Response_Guide_en.pdf

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
[...]
Het is wel een voordeel. Dankzij het achteraf updaten kon tesla al eerder de hardware upgraden. Als ze hadden gewacht dan waren nu pas de eerste matrix lichten in de auto's geplaatst. Doordat ze de software zelf schrijven en alles centraal besturen kan tesla niet zomaar een kant en klare oplossing kopen in de markt. Ze zullen softwarematig dus altijd wat achter lopen op de hardware die ze inbouwen (tenzij ze de hardware pas plaatsen als de software klaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Davyt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:33:
[...]

Nog even over die gele kaarten: zoals @The_Woesh schreef komen die ook als je met AP aan extra stroom geeft en sneller dan 140 km/h gaat rijden. Wellicht was dat het, hoewel dat 4x achter elkaar ook niet zo logisch is...

Over de buttons: er is een Accessoires Topic (zie link in de Topic Waarschuwing) waar je er meer info over kunt vinden.

De functie van de 'Continuous Autopilot' zit in de Commander, dus als je alleen die wilt kun je daar mee toe. Maar ik zou zeker ook wat knopjes doen. Bijv. om de Autopilot Aan of Uit te zetten. Veel handiger dan Dubbelklik op de versnellingspook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Inspired schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:04:
[...]

Die info heeft Tesla gewoon online staan. Die loop is low voltage. Zeker geen 400V.

https://www.tesla.com/sit...ncy_Response_Guide_en.pdf
Ja top.

En deze kabel heeft bij een S dus een connector. Het linkse deel van die kabellus loopt door en heeft daar een connector die hij met 1 hand lostrok.
Dit zegt niks over een 3 of Y, want jullie hebben dus een veel handigere connector 10 cm onder de achterbank. Er zit wat stof en piepschuim tussen, maar je billen zitten er 10cm vanaf denk ik :)

NIET KNIPPEN!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBXXVK4nm6ENgSzf0PIwAIyk0Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CZYWx6CKBjlFBTJM2KjeZcvy.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
The_Woesh schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:06:
[...]

Het is wel een voordeel. Dankzij het achteraf updaten kon tesla al eerder de hardware upgraden. Als ze hadden gewacht dan waren nu pas de eerste matrix lichten in de auto's geplaatst. Doordat ze de software zelf schrijven en alles centraal besturen kan tesla niet zomaar een kant en klare oplossing kopen in de markt. Ze zullen softwarematig dus altijd wat achter lopen op de hardware die ze inbouwen (tenzij ze de hardware pas plaatsen als de software klaar is)
Dan hadden ze moeten toegeven dat ze achterliepen, dat kan natuurlijk ook niet.
Het is een keuze, gedreven door marketing/kosten, "it's not a bug, it's a feature", maar zeker geen voordeel imo.
"Vorsprung durch technik" behoort dan toch tot de Duitsers, ondanks dat velen hier aangeven dat Tesla voorop loopt en Europese merken mijlen ver achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:23
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:15:
[...]

Ja top.

En deze kabel heeft bij een S dus een connector. Het linkse deel van die kabellus loopt door en heeft daar een connector die hij met 1 hand lostrok.
Dit zegt niks over een 3 of Y, want jullie hebben dus een veel handigere connector 10 cm onder de achterbank. Er zit wat stof en piepschuim tussen, maar je billen zitten er 10cm vanaf denk ik :)

NIET KNIPPEN!

[Afbeelding]
Ik meende dat er ook een in de cover plaat bij de frunk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

njiwedu0b schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:36:
[...]

Ik meende dat er ook een in de cover plaat bij de frunk zit.
Klopt, in de handleiding die gepost werd moet je die weghalen.

(Bij mij moesten er kennelijk 3 delen weg, maar volgens mij had het ook met 2 delen gekund. Het viel me op dat hij het eerste deel onnodige weghaalde. Het was bij mij rechts, dus wellicht zijn er ook S modellen waar het rechts zit ipv links. Hoe dan ook til je die delen makkelijk op. De delen die los moeten hebben geen schroeven. Zelfs bij jullie niet de achterbank.)

FreeReef.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mitsumark schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:36:
Het is een keuze, gedreven door marketing/kosten, "it's not a bug, it's a feature", maar zeker geen voordeel imo.
"Vorsprung durch technik" behoort dan toch tot de Duitsers, ondanks dat velen hier aangeven dat Tesla voorop loopt en Europese merken mijlen ver achter.
Idd, verderfelijke praktijk die extra functionaliteit die kosteloos en moeiteloos wordt toegevoegd aan je wagen. Pure marketing & geldbesparing van de fabrikant. Dat hadden die duitsers een pak beter voor elkaar in mijn e46, e93 en f10. Die hebben in de voorbije 15 jaar tenminste de volle 0 updates gekregen. Daar mocht ik gelukkig nog betalen voor het privilege van functionaliteit toe te voegen of weg te nemen. Dat is pas service & waar voor je geld. Die gratis vooruitgang moet je echt niet willen, waar gaat de wereld naartoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anyway, ik wil hier niet weer een hele batterij-discussie ontketenen, maar ik worstel oprecht met hoe ik mijn 2024 MY RWD best behandel in mijn use case... :/

Ik doe tegenwoordig gemiddeld zelfs geen 1000km per maand meer, dat is dus hooguit 200 a 250km per week. Met andere woorden: ik rijd momenteel weinig en moet dus niet frequent laden. Wanneer ik de wagen toch oplaad, dan duurt het dagen of soms zelfs een week voor ik pakweg ~20% lading kwijt ben.

Dat matcht niet echt met enerzijds de Tesla aanbeveling van "wekelijks minstens eens naar 100% te laden" voor LFP battery packs, en anderzijds het lithium adagium van de accu/wagen "niet langere tijd op hogere laadniveaus te laten staan" waarbij ik 'hoger' interpreteer als >80-90%.

Momenteel hanteer ik de 'ouderwetse' laadstrategie van >30% maar <80% aan te houden. Tot nu toe heb ik 2x tot 100% geladen, toen ik zeker wist dat ik die dagen +20% lading zou verbruiken. Mijn degradatie staat momenteel op ~3% over 2000km; ik zou nu dus op de geadverteerde 58kWh van de accu zitten. Ik veronderstel/hoop dat de degradatie snel verder zal afvlakken, echter heb ik geen idee hoe betrouwbaar die meting is aangezien ik niet regelmatig vol laad noch diep ontlaad.

Maar wat is wijsheid in dit soort situatie? Het lijkt kiezen tussen de pest en de cholera -O-

Om het voor te zijn: ja, ik babysit evenzeer de Li batterijen van mijn smartphone, zaklampen, en dergelijke :P Kleine moeite en hopelijk wat minder e-waste op termijn. Wakker liggen doe ik er verder echter niet van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 03-04-2024 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41

RvV

Die spanningscurve van LFP is zo plat dat het weinig uit maakt of je op 80 of 90% staat. Pas in die laatste procenten schiet de spanning als een raket omhoog. Persoonlijk ben ik er niet zo bang voor om hem weg te zetten met 90%. Soms top ik hem af tot 100% op het werk en als ik dan thuis ben, dan staat hij op 93% oid. Dan ga ik echt geen rondjes meer rijden om hem met een lagere SOC weg te zetten. ;)
Na 2 maanden en 5000km zit ik volgens mij ook rond de 58kWh. Maar ook dat moet je met een korrel zout nemen als je geen 0 naar 100% charge hebt gedaan.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:04
@Slonzo, is opladen naar 100% direct voordat je een wat langere rit gaat maken geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:35
Slonzo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:34:
Anyway, ik wil hier niet weer een hele batterij-discussie ontketenen, maar ik worstel oprecht met hoe ik mijn 2024 MY RWD best behandel in mijn use case... :/

Ik doe tegenwoordig gemiddeld zelfs geen 1000km per maand meer, dat is dus hooguit 200 a 250km per week. Met andere woorden: ik rijd momenteel weinig en moet dus niet frequent laden. Wanneer ik de wagen toch oplaad, dan duurt het dagen of soms zelfs een week voor ik pakweg ~20% lading kwijt ben.

Dat matcht niet echt met enerzijds de Tesla aanbeveling van "wekelijks minstens eens naar 100% te laden" voor LFP battery packs, en anderzijds het lithium adagium van de accu/wagen "niet langere tijd op hogere laadniveaus te laten staan" waarbij ik 'hoger' interpreteer als >80-90%.

Momenteel hanteer ik de 'ouderwetse' laadstrategie van >30% maar <80% aan te houden. Tot nu toe heb ik 2x tot 100% geladen, toen ik zeker wist dat ik die dagen +20% lading zou verbruiken. Mijn degradatie staat momenteel op ~3% over 2000km; ik zou nu dus op de geadverteerde 58kWh van de accu zitten. Ik veronderstel/hoop dat de degradatie snel verder zal afvlakken, echter heb ik geen idee hoe betrouwbaar die meting is aangezien ik niet regelmatig vol laad noch diep ontlaad.

Maar wat is wijsheid in dit soort situatie? Het lijkt kiezen tussen de pest en de cholera -O-

Om het voor te zijn: ja, ik babysit evenzeer de Li batterijen van mijn smartphone, zaklampen, en dergelijke :P Kleine moeite en hopelijk wat minder e-waste op termijn. Wakker liggen doe ik er verder echter niet van ;)
Degradatie komt óók door de tijd, niet alleen door gebruik. Daarnaast lijken (in elk geval de CATL) LFP pakketten vrij "rap" naar 5% degradatie te zakken en dan vrij vlak te blijven. Ik zit op 80.000km in mijn 2022 M3 RWD met +- 4,5%, en dat is de afgelopen 12 maanden behoorlijk vlak gebleven.

Daarnaast, kun je met een appje als tessie vrij makkelijk een automatiseringkje plaatsen waarmee je 'm ééns per week even naar 100% helpt, ik heb bijvoorbeeld het zo staan:

Bij aankomst op werk > laadlimiet 80%
Om 14:45 > Laadlimiet 100%

Dan rijd ik om 16:00 weg, met een volle accu, en heb ik in geval van dat ik eerder weg moet / wil en vergeten ben vol te laden tenminste 80%. Én heb ik nooit uren / dagenlang 100% erin zitten. Best of both worlds wat mij betreft. :)

Daar nog weer naast is het 100% wekelijks laden voornamelijk bedoeld ter kalibratie van de bovenkant. Als je zelden "diep" gaat onderin, kun je dat (denk ik) prima oprekken naar 1x per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:00
mitsumark schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:36:
[...]

De auto-markt anno 2024 is er wel eentje die in snel-tempo aan het veranderen is . Tesla is geen voorloper en de Europese merken zijn dat zeker ook niet meer.

De innovatie komt uit een totaal andere hoek.

Tesla kan wel een auto op de markt brengen die rendabel is. Daar hebben de Europese fabrikanten nog altijd heel veel moeite mee. En als je ziet dat grote spelers als Xiaomi en BYD hun weg naar Europa vinden dan gaat het straks alleen maar sneller en sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 18:10
Ik weet niet of de laatste kaart update nu zo geslaagd is. 60 km/u aangeven op een toch echt 80 km/u weg (N201 tussen Mijdrecht en oprit A2). Ik heb hier altijd AP kunnen gebruiken. Verder op de A2 130 aangeven terwijl het 6:20 is ( ja de tijd staat goed)

AHB bevalt wel goed, maar als ik moest kiezen dan liever de juiste snelheden op de wegen......

[ Voor 0% gewijzigd door winwiz op 03-04-2024 08:21 . Reden: D --> B ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
winwiz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:05:
AHD bevalt wel goed, maar als ik moest kiezen dan liever de juiste snelheden op de wegen......
AHD? Het is toch AHB? :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40qmHdcpat1uIigpRmUP_B6p1hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ebp64YWaORZPHOSdIiiFPqwB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
World Citizen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:15:
Er zit GEEN 'handige connector' onder de achterbank om het systeem spanningsvrij te maken. Ik weet niet hoe je daarbij komt. Wat daar wel zit, zijn HV aansluitingen waar je met je tengels af moet blijven. En die goed vast zitten met isolatiemateriaal, dus dat is ook geen 'handige connector'. Pas op met dit soort adviezen.

De 12V accu (of 16V bij moderne M3Y) én de First Responder Loop loshalen (met connector) is de veilige manier om de boel spanningsvrij te maken. Maar als je iets aan werkzaamheden wilt doen, moet je daarna wel verifiëren dat het systeem spanningsvrij is, en dat kan bij sommige modellen inderdaad onder de achterbank.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 03-04-2024 08:56 . Reden: Laten we dit soort vragen maar niet doet. Lokt alleen maar discussies uit die we niet willen. Zie punt 3 in de TW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-06 21:41
Sinds de laatste update met AHB loopt mijn range in een nacht ongeveer 12 km “leeg”
Sentry mode staat uit. Herkenbaar probleem ? Enig idee wat wat er nu aan te doen is behalve wachten op nieuwe update ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
Ik denk dat deze discussie eerder voor een ander topic is. Want deze gaat niet specifiek over de tesla model 3/Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
dreamscape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:17:
[...]

Er zit GEEN 'handige connector' onder de achterbank om het systeem spanningsvrij te maken. Ik weet niet hoe je daarbij komt. Wat daar wel zit, zijn HV aansluitingen waar je met je tengels af moet blijven. En die goed vast zitten met isolatiemateriaal, dus dat is ook geen 'handige connector'. Pas op met dit soort adviezen.

De 12V accu (of 16V bij moderne M3Y) én de First Responder Loop loshalen (met connector) is de veilige manier om de boel spanningsvrij te maken. Maar als je iets aan werkzaamheden wilt doen, moet je daarna wel verifiëren dat het systeem spanningsvrij is, en dat kan bij sommige modellen inderdaad onder de achterbank.
Ik heb een connector onder mijn (vanuit de bestuurder) RA achterbank, maar dat is toch een 12/16/V? Ik kan me niet voorstellen dat die HV is

Gegeven dat een LV is, lijkt het me geen meerwaarde hebben over het loshalan van de 12V onder de motorkap, right?

Ik ga binnenkort een yoke installeren, vandaar ;) het zou zonde zijn als de airbag klapt.

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Valentijn schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb een connector onder mijn (vanuit de bestuurder) RA achterbank, maar dat is toch een 12/16/V? Ik kan me niet voorstellen dat die HV is

Gegeven dat een LV is, lijkt het me geen meerwaarde hebben over het loshalan van de 12V onder de motorkap, right?

Ik ga binnenkort een yoke installeren, vandaar ;) het zou zonde zijn als de airbag klapt.
Ik zou voor het installeren van de yoke, de 12V gewoon voorin (boven de frunkbak) loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Valentijn schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:08:
[...]

Die LV/12V rechts onder de achterbank is de aansluiting van de DCDC converter. Als je die wilt loshalen, staat in de service manual als eerste stap 'Disconnect 12V/LV power'.

Als je zulke dingen niet zeker weet, ga dan alsjeblieft niet aan elektra klooien en ZEKER NIET aan airbags.

Service documentatie is gewoon openbaar op https://service.tesla.com/. Daar vind je ook info voor het vervangen van je stuur, inclusief de extra stappen die nodig zijn als je zeker wilt weten dat airbags niet zomaar gaan ploffen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Wat leuke achtergrond info met wat het Autopilot / AI team van Tesla aan obstakels heeft te nemen en heeft moeten nemen, opgetekend door Ashok Elluswamy:
Whether some surface is drivable or not is all contextual. We typically don’t want the car to drive on dirt, but since the paved road is closed, the car needs to drive on dirt. The same logic also applies to, for example, mounting small curbs to avoid a larger obstacle. So “collision avoidance” cannot be an absolute objective, but a relative one. The actual objective is minimizing risk of injury / property damage while still getting to the destination. It requires a lot of intelligence to assess this risk accurately. This comes naturally to humans and is now also obvious to the car’s AI.

Ander voorbeeld waar de auto eigenlijk doelbewust een stoeprand moet pakken omdat die auto hem geen ruimte geeft. Remmen was wellicht beter geweest, maar hij heeft het hier over een lage stoeprand die dus eigenlijk geen schade zou 'moeten' veroorzaken.

De allerlaatste stap die ze uiteindelijk zullen moeten maken is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/77nW7DD.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyleo
Oekol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:24:

Ander voorbeeld waar de auto eigenlijk doelbewust een stoeprand moet pakken omdat die auto hem geen ruimte geeft. Remmen was wellicht beter geweest, maar hij heeft het hier over een lage stoeprand die dus eigenlijk geen schade zou 'moeten' veroorzaken.

[Twitter]
Indrukwekkend, maar een werkende regensensor zit er nog niet in 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
Cyleo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:35:
[...]

Zonder alleen maar af te geven op iets. Wat ervaar je zelf als je in je auto rijdt en de ruitenwissers doen niet wat je wilt? Wanneer wel en wanneer niet? Of drop je hier nu gewoon een bommetje en baseer je op wat andere zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
dreamscape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:18:
[...]

Die LV/12V rechts onder de achterbank is de aansluiting van de DCDC converter. Als je die wilt loshalen, staat in de service manual als eerste stap 'Disconnect 12V/LV power'.

Als je zulke dingen niet zeker weet, ga dan alsjeblieft niet aan elektra klooien en ZEKER NIET aan airbags.

Service documentatie is gewoon openbaar op https://service.tesla.com/. Daar vind je ook info voor het vervangen van je stuur, inclusief de extra stappen die nodig zijn als je zeker wilt weten dat airbags niet zomaar gaan ploffen.
Dank voor je reactie. Ik zal je laten weten hoe het is afgelopen

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat leuke achtergrond info met wat het Autopilot / AI team van Tesla aan obstakels heeft te nemen en heeft moeten nemen, opgetekend door Ashok Elluswamy:
Of een auto komt jouw weghelft op. Wat doe je dan, niets en een aanrijding krijgen? Uitwijken en tegen de vangrail aan je auto stuk rijden? Uitwijken en het bos in tegen een boom? 5 meter lager in een weiland of sloot belanden?

Allemaal lastige vragen waar een mens meestal instinctief uitwijkt en dus een van de laatste 3 opties neemt (ik wil niet zeggen "kiest").

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 18:10
Cyleo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ze werken bij mij prima hoor in 95% van de gevallen. Mijn vorige auto met een "echte" regensensor werkte slechter.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh

[Twitter]
Bedoel je zoiets :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ej-HBYCME66cnGxebB1cGLHx0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nhff3JRAfnpzUea5PDvU1tCr.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door The_Woesh op 03-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChopinChopin
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 22:43
[Twitter]
[Twitter]
Dat is altijd een leuk vraagstuk op verjaardagen, maar in de praktijk zal dat niet de orde zijn. Europese wetgeving heeft voor automatische rijsystemen het volgende daarover opgeschreven (2.1.1.1.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsea_Xbxs7Ow3qefvjgi1Eg7qXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4jgvXrPqaVe40SaW6wR0bIwD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyleo
Oekol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:39:
[...]

Zonder alleen maar af te geven op iets. Wat ervaar je zelf als je in je auto rijdt en de ruitenwissers doen niet wat je wilt? Wanneer wel en wanneer niet? Of drop je hier nu gewoon een bommetje en baseer je op wat andere zeggen?
Nee, mijn regensensor (of eigenlijk dus high-tech camera systeem ipv een regensenor) werkt echt dramatisch slecht (M3H 2024). Dat deed die in de auto waarin wij proefreden ook al, ik wist dus dat het zo was. Maar ik vind het bizar hoe slecht het kan werken. Ik moet echt altijd handmatig aangeven dat er gewisserd moet worden. En met altijd bedoel ik echt altijd, motregen werkt het niet, plensbui werkt niet, zeiknatte vooruit werkt niet. Stralend weer: Random wisser-actie.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyleo op 03-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:27
Cyleo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:54:
[...]

Nee, mijn regensensor (of eigenlijk dus high-tech camera systeem ipv een regensenor) werkt echt dramatisch slecht (M3H 2024). Dat deed die in de auto waarin wij proefreden ook al, ik wist dus dat het zo was. Maar ik vind het bizar hoe slecht het kan werken. Ik moet echt altijd handmatig aangeven dat er gewisserd moet worden. En met altijd bedoel ik echt altijd, motregen werkt het niet, plensbui werkt niet, zeiknatte vooruit werkt niet. Stralend weer: Random wisser-actie.
Hier hetzelfde. Als ik overstap naar de 9 jaar oude Ford Focus van mijn vrouw dan heb ik het gevoel alsof ik in een luxere auto stap soms... Joh wat werkt dit toch belabberd. Of belabberd, eigenlijk gewoon helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slonzo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:34:

Het advies voor de LFP batterijen is ook nog eens aangescherpt, maar wat altijd al zo was is "Laat de laadlimiet op 100% staan".

Dat lijkt me dus vrij duidelijk. Als je gaat laden, dan gewoon tot 100% laden. Wat je in jouw geval wel kunt doen is indien nodig het laden iets uitstellen als dat helpt om de batterij korter op 100% te hebben. Dus stel je hebt de batterij op een dag volgeladen en dan tot 80% gereden en hoeft dan pas na 9 dagen weer te rijden, dan kun je overwegen om dan pas weer op dag 8 tot 100% te laden ipv op dag 7 (wat het advies is om minimaal 1x per week tot 100% te laden).

Maar ik zou dat ook niet te lang uitrekken. Tesla adviseert tegenwoordig voor LFP ook om de auto ingeplugd te laten (wat impliceert dat de auto langere tijd op 100% kan staan), dus kennelijk is dat niet zo heel bezwaarlijk. 30-80% laden valt in elk geval buiten het advies van Tesla zelf voor de LFP batterij.

En als je bang bent dat te lang op 100% schadelijk zou zijn kun je ook gewoon 1x per week tot 100% laden en als je dan pas veel later weer hoeft te rijden zet je voor een dag de Sentry mode aan tot de batterij weer een paar procent is gezakt.

Ik volg vrij nauwgezet het advies van minstens 1x per week tot 100%, en regelmatig staat de auto dan een paar dagen op 100%. Na 37k+ kilometers en 15 maanden is mijn degradatie nu 3,5% volgens de S3XY-app (410 km over van de 418 km). Dan vind ik jouw 3% degradatie (weet niet of de methoden volledig vergelijkbaar zijn) na slechts 2000 km vrij hoog. Weet uiteraard ook niet of dat aan het laden ligt, of aan een andere degradatiecurve (ik heb CATL batterij en jij wellicht BYD) of andere factoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:56

johanm3

Het kan altijd slechter

[...]

Ik herken dit id wel. Ook een M3H 2024. Maakt idd niet uit hoe nat het raam is. Soms zit ik in spanning te wachten...., zou die het elk moment gaan doen???? En dan druk ik zelf maar even op het stuur, voordat het te gevaarlijk wordt. Ik vind het jammer dat het niet goed werkt. Maar een druk op het stuur en de wisser doet zijn ding ;).

Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het een keer wordt opgelost. Ik wist al dat de kans bestond dat de wissers niet goed zouden werken, dus het is het geen verrassing.

Ik ben verder super tevreden met de auto. Dus het is maar een klein smetje op het dagelijkse plezier wat ik met de auto beleef :)

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Laatst online: 17-06 08:42
Dutchlimits schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:57:
[...]

Hier hetzelfde. Als ik overstap naar de 9 jaar oude Ford Focus van mijn vrouw dan heb ik het gevoel alsof ik in een luxere auto stap soms... Joh wat werkt dit toch belabberd. Of belabberd, eigenlijk gewoon helemaal niet.
Geen enkele auto waar ik in reed deed het perfect, maar de M3H is wel veruit de slechtste in auto stand.
Hij doet het wel, maar reageert constant te laat en traag. In mijn voorgaande auto's kon ik de sensitiviteit instellen. Het lijkt erop dat de auto is ingesteld op de allerlaagste sensitiviteit en dit niet valt aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:36
dimocash schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:02:
[...]

Geen enkele auto waar ik in reed deed het perfect, maar de M3H is wel veruit de slechtste in auto stand.
Hij doet het wel, maar reageert constant te laat en traag. In mijn voorgaande auto's kon ik de sensitiviteit instellen. Het lijkt erop dat de auto is ingesteld op de allerlaagste sensitiviteit en dit niet valt aan te passen.
Dan heb je nog nooit een Volvo gereden? Onze V60 uit 2014 heeft een enorm accurate regensensor. Je kunt de sensitiviteit ook nog eens instellen..

Maar om deze hele regensensor discussie tot een einde te brengen... er komt ooit (kan morgen zijn maar ook niet) een nieuwe update aan om dit probleem voor eens en altijd te verhelpen: https://www.notateslaapp....persistent-owner-feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChopinChopin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:48:
[...]

Dat is altijd een leuk vraagstuk op verjaardagen, maar in de praktijk zal dat niet de orde zijn. Europese wetgeving heeft voor automatische rijsystemen het volgende daarover opgeschreven (2.1.1.1.):

[Afbeelding]
Nou, die 2.1.1.1 stelt alleen dat er geen keuze mag worden gemaakt op basis van persoonlijke kenmerken. Daar wordt waarschijnlijk gedoeld op onderscheid obv huidskleur, man/vrouw, wel/geen hoofddoek of regenboogvlag...

Het dilemma is gebaseerd op het minimaliseren van het aantal verwachte slachtoffers. Rijd de trolley tegen 1 persoon aan of tegen een groep van 5 als een botsing onvermijdelijk is? Dat valt onder 2.1.1 (risico's voor de veiligheid van inzittenden en andere weggebruikers redelijkerwijs zoveel mogelijk beperken) en deels onder 2.1.1.2 (levens van andere weggebruikers mogen niet ondergeschikt worden gemaakt aan levens van inzittenden).

Voor het betreffende dilemma is dat dus geen harde regel. Wel voor de situatie 'groep voetgangers doodrijden of met de auto het ravijn inrijden'. Daar geldt eigenlijk regel 2.1.1.2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-06 15:37
[...]

Ik weet dat dit niet wat sommige wil horen, maar ik kies ervoor om mijn sanity in-tact te houden en heel snel in het begin al gelijk s3xy button geinstalleerd. Je hoort mij never en nooit meer klagen over ruitenwissers. :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Maasluip schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:47:
[...]

Of een auto komt jouw weghelft op. Wat doe je dan, niets en een aanrijding krijgen? Uitwijken en tegen de vangrail aan je auto stuk rijden? Uitwijken en het bos in tegen een boom? 5 meter lager in een weiland of sloot belanden?

Allemaal lastige vragen waar een mens meestal instinctief uitwijkt en dus een van de laatste 3 opties neemt (ik wil niet zeggen "kiest").
Absoluut lastig. Kijk ook wel eens 'Wham Bam Teslacam' op Youtube waar je de auto wel eens indrukwekkende dingen ziet doen (al jaren). Als voorbeeld:

Auto staat stil in file en ziet een auto achterop komen met veel te veel snelheid en de Tesla rijdt dan de berm in om zo weg te komen van het ongeluk. Auto ramt wel in de auto voor zich en de kettingbotsing is een feit.

De inzender geven aan of ze zelf iets deden of dat het auto het doet en wanneer dat laatste gebeurd ben je toch we echt verbaasd dat die dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
turkeyhakan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:05:
[...]

Dan heb je nog nooit een Volvo gereden? Onze V60 uit 2014 heeft een enorm accurate regensensor. Je kunt de sensitiviteit ook nog eens instellen..

Maar om deze hele regensensor discussie tot een einde te brengen... er komt ooit (kan morgen zijn maar ook niet) een nieuwe update aan om dit probleem voor eens en altijd te verhelpen: https://www.notateslaapp....persistent-owner-feedback
Nog nooit Volvo gereden, maar ik paste altijd wel de sensitiviteit aan in mijn voorgaande auto's. Als dit zou kunnen bij de M3H zou ik er al een stuk vrolijker van worden.

Had wel graag ooit Volvo gereden hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
SirLct schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:10:
[...]

Ik weet dat dit niet wat sommige wil horen, maar ik kies ervoor om mijn sanity in-tact te houden en heel snel in het begin al gelijk s3xy button geinstalleerd. Je hoort mij never en nooit meer klagen over ruitenwissers. :D
Wat doet S3XY buttons dan met de ruitenwissers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:52
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:29:
[...]

Alleen helaas maakt die Tibber koppeling bij mij elk uur de auto wakker waardoor de accu leegloopt wanneer hij niet aan de lader hangt. Daar gaat je besparing.
En zo ging dat ook bij VanDeBron. Makkelijk 5 kW per dag in rook opgegaan door de auto continue wakker te houden. En dat terwijl ze (m.i., maar ben geen expert) ook in de logfile status bij kunnen houden. De auto meldt zich daar aan en af met status, dus why not?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Wat je beschrijft had ik ook toen ik de auto nieuw had. Vooral dat met mooi weer wissen (echt lomp vaak). Aantal keer dat hij dat nu doet is beperkt tot bijna 0. Mijn idee was het dat ik de auto een aantal keer gewassen had en er een 'vettig' laagje van de raam af is.

Had het toevallig na de update van 2024.8.7 ineens weer op een droge ruit, daarvoor echt maanden niet. Wat ik zelf merk is dat bij miezerregen hij het heel moeilijk heeft omdat die druppels te langzaam naar boven rollen voor de camera langs. Grote druppers en harde regen doet hij het vrijwel perfect in mijn geval. Heb hem soms hele ritten op auto staan waarbij ik niet zelf hoef in te grijpen.

Enige waar we aan vast kunnen houden is dat een Sr engineer van Tesla dit gepost heeft 19 feb:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U8eWiUb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oekol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:19:
[...]

Grote druppers en harde regen doet hij het vrijwel perfect in mijn geval. Heb hem soms hele ritten op auto staan waarbij ik niet zelf hoef in te grijpen.
Ook dat is een beetje hit-and-miss. Ik reed vanmorgen weg, dus veel condens op de voorruit, dan moet ik echt zelf gaan wissen, want als ik wacht dat hij het zelf doet (al is dat 10 seconden) dan heb ik al een fietser over het hoofd gezien. Ook op andere momenten vaker gehad dat het lang duurde voordat hij ging wissen als er veel water kwam.
En dan natuurlijk de nutteloze wisacties bij droog weer. Ik begrijp dat vision niet kan zien of het droog is en er een of ander algorithme de camerabeelden bekijkt, maar het blijft suf. En dan wist hij een keer met een droge ruit, en dan nog een keer, en dan moet je de ruitenwisser maar weer uitzetten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 10:47
SirLct schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:10:
[...]

Kan je dit verder toelichten? Hoe verbetert de s3xy button de ruitenwissers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:10
Oekol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:39:
[...]

Precies dit. Het gedrag van de ruitenwissers is echt ENORM verbeterd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwasie
schumi1986 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:32:
[...]

Dan zal je geluk hebben.

Model 3 highland hier en de stand 'auto' is momenteel eigenlijk gewoon niet te gebruiken. Enige verbetering die ik heb gezien na al die updates is dat hij niet meer gaat vegen bij droog weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 10:47
[...]

Maar zijn nog steeds ruk. Gaan aan wanneer je dat niet wilt en gaan niet aan als je dat wel wilt.

De auto zou toch slim genoeg moeten zijn om de gevoeligheid omhoog te gooien als de bestuurder al 100x op de knop heeft gedrukt?

Ik heb eentje uit 2020 en in de beginnende jaren had ik hier geen last van. Om en nabij een jaar geleden kwamen de problemen. Naar mijn gevoel was het goed, toen erg slecht en nu is het weer ietsjes verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 10:59
[...]

Zijn de ruitenwissers van de Tesla bestand tegen de eiertruuk? Waarbij je de ruitenwisser niet aan moet zetten als onverlaten een ongekookte ei op je ruit gooien om je te laten doen stoppen.
Pagina: 1 ... 298 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: