Ik heb zelf (nog) geen Model Y, maar volg hier wel al een tijdje. Ik lees dan ook regelmatig de problemen over het ontbreken van parkeersensoren, phantom breaking, ruitenwissers, de kwaliteit van de lak, etc.. In hoeverre zijn dit grote problemen? Zijn ze dermate groot dat ik dit mee moet nemen in de keuze tussen een MY LR of een andere EV of is het te verwaarlozen?
Ik denk dat ieder merk van alles heeft. Wij hebben met onze huidige EV ook 'dingetjes'.
De lak is volgens mij niet slecht meer. Ik kan het mis hebben maar was dat niet vooral een issue bij de eerste series Model 3 in 2019? Te dun gespoten? Dacht te hebben begrepen dat er vanuit de fabrieken in Berlijn en Shanghai heel goede lakkwaliteit geleverd wordt. Hetzelfde geldt voor panel gaps.
Ruitenwissers was wel echt een probleem maar is dat niet opgelost met de laatste software-update?
De lak is volgens mij niet slecht meer. Ik kan het mis hebben maar was dat niet vooral een issue bij de eerste series Model 3 in 2019? Te dun gespoten? Dacht te hebben begrepen dat er vanuit de fabrieken in Berlijn en Shanghai heel goede lakkwaliteit geleverd wordt. Hetzelfde geldt voor panel gaps.
Ruitenwissers was wel echt een probleem maar is dat niet opgelost met de laatste software-update?
Interessant. En wat bedoel je dan precies met 'preconditioning'? Wat stelde je in de app in en hoe lang vantevoren?Sebazzz schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:51:
M3 2024 RWD standard range (LPF) hier. Ik heb laatst een rit gemaakt van Rotterdam naar huis, dat kostte mij 10% batterij. Vandaag exact dezelfde rit gemaakt, maar de auto preconditioned. De rit kostte nu 5%, ondanks het kouder buiten was.
Bij het preconditioning verwarmt ie kennelijk ook de batterij voor.
Kan je zeggen dat het altijd aan te raden is de auto te preconditionen, en geldt dat voor elk seizoen?
En hing de Tesla dan tijdens deze preconditioning aan een (thuis)lader? Benieuwd wat het voorverwarmen ook aan kwh heeft gekost.
En los hiervan is 'precies dezelfde rit' natuurlijk altijd lastig te simuleren. Wind tegen, etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 21-02-2024 20:05 ]
Is er een ruitenwisser update geweest? Voor de eerste keer hebben deze vandaag gedurende 150km echt goed gewerkt 🥹
parkeersensoren -> missen nee had ze misschien liever wel gehadBrightSun schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
Ik heb zelf (nog) geen Model Y, maar volg hier wel al een tijdje. Ik lees dan ook regelmatig de problemen over het ontbreken van parkeersensoren, phantom breaking, ruitenwissers, de kwaliteit van de lak, etc.. In hoeverre zijn dit grote problemen? Zijn ze dermate groot dat ik dit mee moet nemen in de keuze tussen een MY LR of een andere EV of is het te verwaarlozen?
phantom breaking -> sinds de Christmas update nooit meer gehad.
ruitenwissers -> werken prima de luxe sinds de Christmas update (bij mij in ieder geval) en ze dreigen nóg beter te worden.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
De parkeersensoren mis ik persoonlijk niet. Phantom braking (niet breaking) heb ik geen last van, omdat ik nooit met AP/CC rij, maar kan mij voorstellen dat dat een ding is als je er 90% van de tijd mee rijdt. De kwaliteit van de zwarte lak is wel een ding. De ruitenwissers irriteer ik mij regelmatig aan, maar wordt mogelijk met een aangekondigde update sterk verbeterd.BrightSun schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
Persoonlijk geniet ik elke dag van het rijden in de MY LR en daarvoor 3 jaar in een M3P en ik kan prima leven met deze tekortkomingen, zou dezelfde auto direct zonder enige twijfel weer kopen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Parkeersensoren is voor mij geen issue. De camera's zijn prima, en met de High fidelity park assist kan ik prima leven.BrightSun schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
Phantom braking 1x gehad in de afgelopen 2000km op een plek waar een plas water op de weg stond met 80km/h. (ik heb hem pas 3 weken). Wat moeten de andere automobilisten wel niet denken? "Wat is dat voor een mafkees die voor niets remt??!"
Ruitenwisser gaan veel te snel bij mij. Ik zet ze zelf op standje 1. Dan is het voor mij goed genoeg.
Voor mijn gevoel bekrast de lak echt belachelijk snel. Na het wassen droog ik meestal na met een grote brandschone micrvezel handdoek. Hier en daar zie ik er al lichte krasjes in zitten. Bij voorgaande auto's heb ik dat nooit zo extreem gehad. Wierd..
Verder is het een super auto en kijk ik alweer uit naar mijn volgende ritje.
Y'24
@RvV gaat jouw ervaring over de zwarte lakkleur?
Want zwart schijnt bij Tesla echt beroerd te zijn.
Bij mijn proefrit afgelopen maandag werd het me ook weer afgeraden. Koop elke kleur behalve zwart gaf verkoper aan.
Zwart is een unilak die niet sterk is en zeer gevoelig voor waskrassen en steenslagen.
Onmogelijk te vergelijken met bijv. mijn vorige zwarte Audi's werd aangegeven.
Lees ook veel online over dat je de zwarte beter niet kan kiezen. Als je het al doet. Dan vanaf dag 1 keramische coating of ppf.
Want zwart schijnt bij Tesla echt beroerd te zijn.
Bij mijn proefrit afgelopen maandag werd het me ook weer afgeraden. Koop elke kleur behalve zwart gaf verkoper aan.
Zwart is een unilak die niet sterk is en zeer gevoelig voor waskrassen en steenslagen.
Onmogelijk te vergelijken met bijv. mijn vorige zwarte Audi's werd aangegeven.
Lees ook veel online over dat je de zwarte beter niet kan kiezen. Als je het al doet. Dan vanaf dag 1 keramische coating of ppf.
Nee, ik heb een blauwe. De Tesla medewerkers gaven zelf al aan dat je beter geen zwarte kunt nemen als het om de kwaliteit van de lak gaat. De zwarte auto's op de parkeerplaats zagen er ook niet al te best uit moet ik zeggen.Allewijn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:45:
@RvV gaat jouw ervaring over de zwarte lakkleur?
Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn voorgaande auto's zover bekrast waren dat je nieuwe krassen daardoor niet meer zag verschijnen.
In het voorjaar als het een beetje lekker weer is, dan zal ik de DAP er overheen halen met een heel fijn finishing polijstmiddel en een pad zonder cut. Eens kijken hoe hij het dan gaat volhouden. En anders doe ik er idd wel een coating over.
Y'24
Ik vond ultra red er in de showroom den haag (Model S) ook behoorlijk sinaasappel achtig uitzien, imo hebben ze dat nog niet onder controle.
Wit zou de sterkste lak zijn (of je ziet krassen het minst) , maar ook hier toch verhalen dat ze relatief snel steenslag hebben, en bij wit heb je dan een zwart putje.
Maargoed, ze roesten niet onder je reet weg, dus als je wat imperfecties prima vind (het is een gebruiksvoorwerp) kun je je dat voor lief nemen.
Wit zou de sterkste lak zijn (of je ziet krassen het minst) , maar ook hier toch verhalen dat ze relatief snel steenslag hebben, en bij wit heb je dan een zwart putje.
Maargoed, ze roesten niet onder je reet weg, dus als je wat imperfecties prima vind (het is een gebruiksvoorwerp) kun je je dat voor lief nemen.
Wit schijnt inderdaad de sterkste kleur te zijn. Hoorde ik in de showroom.
Best bijzonder dat het de gratis kleur is maar wel metallic en multicoat. Zwart moet je betalen en is unilak.
Best bijzonder dat het de gratis kleur is maar wel metallic en multicoat. Zwart moet je betalen en is unilak.
Of grijs, grondverf zie je bij mij. Maar ik kan niet direct zeggen dat het sneller/erger is dan bij Peugeot (2x 4 jaar parelmoer wit gehad).mitsumark schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:56:
Ik vond ultra red er in de showroom den haag (Model S) ook behoorlijk sinaasappel achtig uitzien, imo hebben ze dat nog niet onder controle.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik denk dat veel hedendaagse lakken minder sterk zijn dan 'vroeger'. Alles is nu watergedragen (correct me if I'm wrong).
Bij de opvang was een moeder die haar deur tegen mijn portier openslaat. Ik ben altijd super zuinig en dan is dit heel vervelend. Er zit nu een kras op mijn prive auto. Vind het tever gaan om haar hier op aan te spreken want verzekering gaat toch niks doen maar waarom zijn sommige mensen zo lomp en laks(hihi) met dure spullen van andere mensen.
Het is een gebruiksvoorwerp maar vooral omdat je het gedrag van andere mensen niet in de hand hebt is irritant
Het is een gebruiksvoorwerp maar vooral omdat je het gedrag van andere mensen niet in de hand hebt is irritant
Gewoon aanspreken en regelen via haar verzekering.. Moet ze maar uitkijken hoor.deryck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:32:
Bij de opvang was een moeder die haar deur tegen mijn portier openslaat. Ik ben altijd super zuinig en dan is dit heel vervelend. Er zit nu een kras op mijn prive auto. Vind het tever gaan om haar hier op aan te spreken want verzekering gaat toch niks doen maar waarom zijn sommige mensen zo lomp en laks(hihi) met dure spullen van andere mensen.
Ja, had ik ook zeker wat van gezegd. Wie denkt ze wel niet wie ze is?Rogar schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Gewoon aanspreken en regelen via haar verzekering.. Moet ze maar uitkijken hoor.
Had je Sentry mode maar aan staan en het op beeld. Dan is het makkelijk aanspreken en confronteren en dan gewoon via haar auto of aansprakelijkheidsverzekering.
Ik rijd sinds enkele weken de Model 3, ik kom van een kleinere auto (corsa) en mis de sensoren niet. Je went vrij snel aan het formaat van de auto en de camera's (bij achteruit manoeuvreren) werken goed. Ook met vooruit bewegen gaat dit prima. Wel voornamelijk met "statische" objecten, lagere objecten ziet de auto minder goed (Zie bijvoorbeeld deze video: YouTube: Tesla Vision Park Assist with HW4 on New 2024 Model 3 refresh Highla...) En de auto begint vrij snel te "piepen".BrightSun schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
Ruitenwissers vind ik in hevige regen soms te langzaam, maar ze zijn eenvoudig sneller in te stellen. Bij droog weer gaan ze af en toe eenmalig heen en weer, maar dit ervaar ik niet als storend.
Wel vind ik de autopilot waarschuwingen soms wat "agressief", een extra punt aan de route toevoegen gaat met de nodige toeters en bellen.
[ Voor 21% gewijzigd door whiskyslok op 21-02-2024 23:20 ]
Overgangsperiode was volgens mij eind jaren 90, vandaar alle "roze" auto's uit die tijd.caroden schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:20:
Ik denk dat veel hedendaagse lakken minder sterk zijn dan 'vroeger'. Alles is nu watergedragen (correct me if I'm wrong).
Nu, 25 jaar later, moet dat toch geen issue zijn.
Tesla heeft altijd met watergedragen lak moeten werken as far as I know.
Klopt het dat de forced disengagement melding bij het gebruik van AP zich zelf niet reset? Ik heb nu voor de 3e keer deze melding gekregen in 2 maanden tijd en de auto geeft aan als het nog twee keer gebeurd dat ik een week straf krijg.
Klopt ja.Gaat niet door schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:41:
Klopt het dat de forced disengagement melding bij het gebruik van AP zich zelf niet reset? Ik heb nu voor de 3e keer deze melding gekregen in 2 maanden tijd en de auto geeft aan als het nog twee keer gebeurd dat ik een week straf krijg.
Voor de grap even wezen kijken in de Tesla configurator. En toen kwam ik tegen dat de huurkoop van de Model Y 2.99% rente is. En die van de Model 3 dus 6.99%.
Vraag me financieel af.. waarom dit verschil. Denkt de geldschieter dan de Model Y een betere onderpand is? Beter zijn waarde kan behouden? Het verschil is gewoon een dikke 4%.
Mijn broertje zit al te denken zijn private lease stopt binnenkort om maar max aanbetaling te doen en dan is het zelfs goedkoper dan zij private lease Volkswagen the. De private lease prijzen van benzine auto's zijn flinkkkk aan het stijgen namelijk.
Maar weet iemand waar dit verschil vandaan komt?
Vraag me financieel af.. waarom dit verschil. Denkt de geldschieter dan de Model Y een betere onderpand is? Beter zijn waarde kan behouden? Het verschil is gewoon een dikke 4%.
Mijn broertje zit al te denken zijn private lease stopt binnenkort om maar max aanbetaling te doen en dan is het zelfs goedkoper dan zij private lease Volkswagen the. De private lease prijzen van benzine auto's zijn flinkkkk aan het stijgen namelijk.
Verschil bestaat al sinds begin januari (looptijd wordt ook steeds verlengd), waarschijnlijk om de verkoop van Y zo veel mogelijk te blijven ondersteunen in aanloop naar Juniper upgrade.
Doordat de Y in Europa gebouwd wordt kan het best zijn dat die voor Tesla goedkoper is dan de 3.Immutable schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:47:
Voor de grap even wezen kijken in de Tesla configurator. En toen kwam ik tegen dat de huurkoop van de Model Y 2.99% rente is. En die van de Model 3 dus 6.99%.
En, het is een pak makkelijker om de stocks beperkt te houden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het was droog en het zonnetje scheenkillerbie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:06:
Is er een ruitenwisser update geweest? Voor de eerste keer hebben deze vandaag gedurende 150km echt goed gewerkt 🥹
Is dit officieel bevestigd door Tesla?Oekol schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:14:
[...]
Nee hoor. Oudere M3 en MY krijgen het ook. De nieuwe M3 is alleen als eerste.
De Y is sowieso ook goedkoper te produceren (gigacasting).Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:24:
[...]
Doordat de Y in Europa gebouwd wordt kan het best zijn dat die voor Tesla goedkoper is dan de 3.
En, het is een pak makkelijker om de stocks beperkt te houden.
- Parkeersensoren: hoeft wat mij betreft geen dealbreaker te zijn. Ik mis ze wel, hoewel iedereen daar anders over denkt. Als je camera's schoon zijn en de afstand tot een object duidelijk is, dan werkt het prima. Maar zodra het regent bijvoorbeeld (en dat is heel regelmatig in NL), en je wilt gaan parkeren krijg je allemaal piepjes. Zelfs als je langs de stoep wilt parkeren, of als je over een drempel naar je oprit rijdt. In mijn Y had ik parkeersensoren, en in mijn geval werkte dat veel beter dan Tesla Vision. Maar die sensoren hebben één keer een muur over het hoofd gezien. De achteruitrijcamera van de 3/Y is wat mij betreft ook ondermaats. Je kunt niet volledig op de camera rekenen bij het parkeren door de manier waarop die gericht is. De zijkanten van de achterbumper zie je ook niet. Ook hier zijn de meningen over verdeeld uiteraard.BrightSun schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
- Phantom breaking: heb ik zo nu en dan nog wel eens last van. Mijn voet laat ik ook altijd rusten op het gaspedaal, omdat ik het niet kan vertrouwen.
- Ruitenwissers: zie dit topic. Werkt met de laatste updates veel en veel beter en als het goed is komt er binnenkort nog een verbetering aan.
- Kwaliteit van de lak: volgens mij prima. Bij de Y zijn de zijdorpels van kunststof, dus wat mij betreft hoef je je verder niet echt zorgen te maken. Dit was een aantal jaar geleden anders natuurlijk.
Volgens mij is dat "gepland vertrek", op de tijd dat je ongeveer denkt in de auto te springen. In de api (die ik via Home Assistant aanspreek) heet dat preconditioning. Een vrij gebruikelijke term in de EV wereld.Allewijn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:04:
[...]
Interessant. En wat bedoel je dan precies met 'preconditioning'? Wat stelde je in de app in en hoe lang vantevoren?
Ja in beide gevallen.En hing de Tesla dan tijdens deze preconditioning aan een (thuis)lader?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Het weer kan regionaal nogal verschillen hé, hier was het rijden tegen 90kmph met de achtermistlamp aan op de snelweg hoor
Dat is toch eerder een persoonlijke keuze denk ik.BrightSun schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
De sterkte van Tesla (samenwerking software/hardware) is soms ook hun zwakte.
Iets wat vandaag een issue is (ruitenwissers, parkeerhulp, ... ), kan morgen met een update ineens het beste zijn wat er op de mark is. Maar kan evengoed 6 maanden later weer naar de kloten zijn. Of nooit goed gefixt worden (zie je dat wel passeren via een droge tweet van Elon).
Als je iemand bent die zich aan zo'n dingen stoort , blijf dan weg van Tesla zou ik zeggen.
Ik zelf heb jarenlang met Audi en Mercedes gereden. En ja, zoals gisteren bij veel wind en regen, stoor ik mij wel eens aan de ruitenwissers en aan de camera's die klagen over het zicht. Maar dan 5 minuten later geniet ik weer van het geluid in mijn tesla. Van de rust binnenin. Van de AP die zijn werk doet.
En als collega's op het werk dan vragen of je eens in uw tesla-app kunt kijken of de laadpalen nog werken en met hoeveel KWH, omdat ze dat in hun Volvo-app niet kunnen zien en het precies lijkt dat ze niet opladen. Dan weet je wel dat kwa software/hardware integratie Tesla echt nog een voorsprong heeft tov de traditionele merken.
En nog een kleine aanvulling : besef goed dat je als EV-rijder bij ieder merk een soort van proefkonijn bent op dit moment. De perfecte EV bestaat nog niet en ieder merk is nog aan het zoekende
[ Voor 5% gewijzigd door zwasie op 22-02-2024 09:08 ]
Is er niemand die moeite heeft met de keuze van Tesla om AP na 5 onderbrekingen voor een onbepaalde periode (mogelijk een week) niet beschikbaar te stellen aan de bestuurder?zwasie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:04:
[...]
Dat is toch eerder een persoonlijke keuze denk ik.
De sterkte van Tesla (samenwerking software/hardware) is soms ook hun zwakte.
Iets wat vandaag een issue is (ruitenwissers, parkeerhulp, ... ), kan morgen met een update ineens het beste zijn wat er op de mark is. Maar kan evengoed 6 maanden later weer naar de kloten zijn. Of nooit goed gefixt worden (zie je dat wel passeren via een droge tweet van Elon).
Als je iemand bent die zich aan zo'n dingen stoort , blijf dan weg van Tesla zou ik zeggen.
We hebben de auto gekocht/geleased met bepaalde functies. Ik vind het bijzonder stil hier in dit topic, maar ook op andere media over deze keuze.
Ik heb al 3 waarschuwingen gehad, waarvan 1 terecht. Maar dat is mijn eigen verantwoordelijkheid vind ik en niet die van Tesla die jou via de cabin-camera continu in de gaten houdt...
Gister flink lopen pielen met de ruitenwisserstanden in de avondspits, de hoeveelheid regen en opspattend water vond de 'auto' stand niet zo leuk. Wel kwam ik erachter dat je dus met het linker scrollwiel de ruitenwissersnelheid aan kan passen (M3 2024, 2024.2.6), maar om van Auto naar II te gaan ga je via de snelle standen, dat voelt wat gek.
Tijdens dit gepiel ook per ongeluk het rechter scrollwiel naar links gedrukt, mijn hersenen bleken dat logisch te vinden want naast het rechter wieltje zit ook de knop voor de ruitenwisser.
Blijkt dat je daarmee de afstand tot je voorganger meet te kunnen bepalen!
. In reviews dacht ik ooit gelezen/gehoord te hebben dat deze functie eruit was gehaald in de Highland, net zoals regen settings, dat vond ik stom. Toch fijn om daar wat meer controle over te hebben.
Tijdens dit gepiel ook per ongeluk het rechter scrollwiel naar links gedrukt, mijn hersenen bleken dat logisch te vinden want naast het rechter wieltje zit ook de knop voor de ruitenwisser.
Blijkt dat je daarmee de afstand tot je voorganger meet te kunnen bepalen!
snip
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 22-02-2024 12:18 . Reden: Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan ]
Volgens mij was het probleem dat bestuurders te vaak niet opletten.turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:08:
[...]
Is er niemand die moeite heeft met de keuze van Tesla om AP na 5 onderbrekingen voor een onbepaalde periode (mogelijk een week) niet beschikbaar te stellen aan de bestuurder?
We hebben de auto gekocht/geleased met bepaalde functies. Ik vind het bijzonder stil hier in dit topic, maar ook op andere media over deze keuze.
Ik heb al 3 waarschuwingen gehad, waarvan 1 terecht. Maar dat is mijn eigen verantwoordelijkheid vind ik en niet die van Tesla die jou via de cabin-camera continu in de gaten houdt...
De keuze was of de autopilot zelf beperken of de bestuurder beperken. Tesla koos voor het laatste en daar ben ik 100% mee eens. Je moet gewoon op de weg letten, en doe je dat niet dan ben je niet geschikt om autopilot te gebruiken.
Wel is het zo dat in de eerste versies van de kerst update er veel false positives waren maar dit lijkt nu wel opgelost. Ik heb er zelf geen last van en ook hier wordt er niet veel meer over geklaagd.
Ik heb 1 keer een waarschuwing gehad toen ik te lang zat te pielen op mijn telefoon en ben er blij mee dat Tesla mij daar op pakte. Het is gewoon niet veilig.
Dan werkt je AP niet meer en bovendien ga ik niet iets doen om het systeem te omzeilen. Dat hoort m.i. niet.
[ Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 22-02-2024 12:19 ]
Dat klopt. De teller loopt op tot 5 en daarna kun je ongeveer een week (zeggen ze) geen AP meer gebruiken.Gaat niet door schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:41:
Heb ik net ook iets over gepost. Vind dit wel echt een no-go actie vanuit Tesla. Nu hebben wij "gratis AP". Wat te doen met mensen die EAP of FSD hebben gekocht?
Eens zoals @The_Woesh zegt dat je gewoon op de weg moet letten. Maar gaat Tesla nu het recht in eigen handen nemen? Dan moeten ze wat mij betreft ook hetzelfde doen met te hard rijden, geen richting aangeven, bumperkleven, etc etc etc.
[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 22-02-2024 09:37 ]
Is dat zo? Of werkt AP gewoon nog wel volledig maar kan de camera jou/je oogbewegingen niet zien en daardoor minder (valse) waarschuwingen?turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:29:
[...]
Dan werkt je AP niet meer en bovendien ga ik niet iets doen om het systeem te omzeilen. Dat hoort m.i. niet.
(even los van het feit dat 'als' het systeem perfect functioneert, dat dergelijke waarschuwingen dan bijdragen aan extra veiligheid)
Welke oplossing Tesla kiest is aan hun maar ze moesten wel iets doen met de conclusies van de NHTSA:turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Eens zoals @The_Woesh zegt dat je gewoon op de weg moet letten. Maar gaat Tesla nu het recht in eigen handen nemen? Dan moeten ze wat mij betreft ook hetzelfde doen met te hard rijden, geen richting aangeven, bumperkleven, etc etc etc.
Maar je hebt wel een punt hoor.... waarom mag ik van Tesla wel 200 km/u over de A2 rijden maar niet in de file op mijn telefoon met AP aan? Dat is natuurlijk wel krom qua veiligheid, zeker omdat bij het eerste de kans op een dodelijk ongeval reël is en in de file minimaal.The National Highway Traffic Safety Administration, which investigated nearly 1,000 crashes involving Teslas, said the Autopilot system can give drivers a false sense of security that the car can drive itself in certain situations and be easily misused.
Het verschil zit hem in de mate waarin Tesla mee rijd. Als je veel te hard gaat dan rijd je 100% zelf, maar op AP rijd Tesla en ben jij de opzichter. Als het mis gaat wordt ook Tesla ter verantwoording geroepen, en dat is precies wat de NHTSA heeft gedaan.
Ze doen die typegoedkeuring niet voor saus.ScreamGT schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:41:
[...]
Is dit officieel bevestigd door Tesla?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wat is in deze nou veiliger? Even op zoek gaan naar je favoriete nummer/album terwijl je zelf aan het rijden bent of dat je op AP rijdt?The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:02:
[...]
Welke oplossing Tesla kiest is aan hun maar ze moesten wel iets doen met de conclusies van de NHTSA:
[...]
Maar je hebt wel een punt hoor.... waarom mag ik van Tesla wel 200 km/u over de A2 rijden maar niet in de file op mijn telefoon met AP aan? Dat is natuurlijk wel krom qua veiligheid, zeker omdat bij het eerste de kans op een dodelijk ongeval reël is en in de file minimaal.
Het verschil zit hem in de mate waarin Tesla mee rijd. Als je veel te hard gaat dan rijd je 100% zelf, maar op AP rijd Tesla en ben jij de opzichter. Als het mis gaat wordt ook Tesla ter verantwoording geroepen, en dat is precies wat de NHTSA heeft gedaan.
Ik bedoel maar te zeggen, er valt overal wel wat voor te vinden en ik begrijp de keuze. Maar zo heb ik mijn auto niet in ontvangst genomen en dat dan achteraf een key-feature tijdelijk weggenomen kan worden vind ik kwalijk. Ik ben echt blij dat het een leaseauto betreft, want zoals @zwasie ook zegt, je moet wel tegen dit soort acties kunnen. Het is dat ik voor hetzelfde geld geen vergelijkbare auto kan kopen/leasen. De wereld is over een paar jaar weer anders, we gaan het meemaken...
Apple deactiveert de saturatiemeter ook niet op bestaande horloges. Ze verkopen de nieuwe (in de VS) gewoon zonder deze mogelijkheid (wel met hardware, maar aangepaste software). Het zou maar gebeuren dat iets waar je voor hebt betaald, d.m.v. een software update weer wordt gedeactiveerd.
[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 22-02-2024 10:50 ]
De vergelijking met de saturatiemeter gaat hartstikke mank.turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Wat is in deze nou veiliger? Even op zoek gaan naar je favoriete nummer/album terwijl je zelf aan het rijden bent of dat je op AP rijdt?
Ik bedoel maar te zeggen, er valt overal wel wat voor te vinden en ik begrijp de keuze. Maar zo heb ik mijn auto niet in ontvangst genomen en dat dan achteraf een key-feature tijdelijk weggenomen kan worden vind ik kwalijk. Ik ben echt blij dat het een leaseauto betreft, want zoals @zwasie ook zegt, je moet wel tegen dit soort acties kunnen. Het is dat ik voor hetzelfde geld geen vergelijkbare auto kan kopen/leasen. De wereld is over een paar jaar weer anders, we gaan het meemaken...
Apple deactiveert de saturatiemeter ook niet op bestaande horloges. Ze verkopen de nieuwe (in de VS) gewoon zonder deze mogelijkheid (wel met hardware, maar aangepaste software). Het zou maar gebeuren dat iets waar je voor hebt betaald, d.m.v. een software update weer wordt gedeactiveerd.
Tesla's implementatie is een veiligheidsoverweging. Als ze elke week in het nieuws zijn omdat er weer iemand op AP een fout begaan heeft is dat veel ingrijpender dan de hier-en-daar ongelukkige rijder die niet begrijpt dat wat Tesla als regels voor de AP maakt, eigenlijk ook al van toepassing zijn op je normale rijstijl.
Er is alleen niemand om je daarop actief te controleren.
Ik snap dat je een voorbeeld moest vinden, maar Apple heeft er ook een handje van om achteraf en zonder consumenten in te lichten wijzigingen door te voeren "naar eigen inzicht":turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:47:
Wikipedia: Batterygate
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Volgens mij zijn er in de afgelopen jaren al meer dodelijke ongevallen geweest door roekeloos rijgedrag dan ongevallen met Autopilot. Waarom beperk je als leverancier een auto niet tot de maximale toegestane snelheid? Je breekt eerder de regels doordat je te hard rijdt dan dat je achter je stuur zit met AP aan.XelaRetak schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:22:
[...]
De vergelijking met de saturatiemeter gaat hartstikke mank.
Tesla's implementatie is een veiligheidsoverweging. Als ze elke week in het nieuws zijn omdat er weer iemand op AP een fout begaan heeft is dat veel ingrijpender dan de hier-en-daar ongelukkige rijder die niet begrijpt dat wat Tesla als regels voor de AP maakt, eigenlijk ook al van toepassing zijn op je normale rijstijl.
Er is alleen niemand om je daarop actief te controleren.
Het zou maar gebeuren, de topsnelheid wordt verlaagd t/m de maximale toegestane snelheid. ;-) Dan hoor je opeens iedereen klagen.
Ja, het zal je maar gebeuren: Tesla weet vaak niet echt goed wat de maximale snelheid is en gooit je soms roekeloos terug tot 70 km/h op een snelweg waar geen limiet is (gebeurde in Duitsland) of gaat ineens 130 km/h rijden waar 110 km/h de maximum snelheid is (gebeurde in Frankrijk). Nee, dat is geen optie hoezeer de politiek dat ook graag zou zien.turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:26:
[...]
Het zou maar gebeuren, de topsnelheid wordt verlaagd t/m de maximale toegestane snelheid. ;-) Dan hoor je opeens iedereen klagen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Gisteravond kreeg ik 2024.2.6 gepusht naar mijn MY LR en vanochtend 250km gereden, waarvan dik 200 op de snelweg. Ik heb het idee dat de AP veel smoother werkt nu! Vertragen tov andere auto's gaat veel geleidelijker, waar het eerst vooral hard naderen en hard remmen was. Een verademing!
Ook het uitschakelen van AP bij het aanzetten van de richtingaanwijzer ging vloeiender, waar het eerst nog wel eens een schok veroorzaakte om te knipperen en meteen te sturen heb ik dat vanochtend geen enkele keer ervaren.
Meer mensen die positieve veranderingen ervaren hebben? De omschrijving was nl. erg vaag.
Ook het uitschakelen van AP bij het aanzetten van de richtingaanwijzer ging vloeiender, waar het eerst nog wel eens een schok veroorzaakte om te knipperen en meteen te sturen heb ik dat vanochtend geen enkele keer ervaren.
Meer mensen die positieve veranderingen ervaren hebben? De omschrijving was nl. erg vaag.
Ik kreeg die update gister en waarachtig: de ruitenwissers werkten gewoon echt goed in de regen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Simpel, voor AP heeft NHSTA een oekaze uitgebracht en voor snelheidsoverschrijding (nog) niet. Fabrikanten doen niet meer dan verplicht.turkeyhakan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:26:
[...]
Volgens mij zijn er in de afgelopen jaren al meer dodelijke ongevallen geweest door roekeloos rijgedrag dan ongevallen met Autopilot. Waarom beperk je als leverancier een auto niet tot de maximale toegestane snelheid?
[...]
*snip*
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 22-02-2024 12:15 . Reden: Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan ]
Ook een kwestie van persoonlijke smaak. Op dit moment vind ik de auto stand echt onbruikbaar. Hij wist continu, elke seconde zonder te stoppen. Ik kan daar echt niet tegen.daemonix schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:40:
Ik kreeg die update gister en waarachtig: de ruitenwissers werkten gewoon echt goed in de regen.

Ik ben zo iemand die liever eens per 5 seconden wist en er helemaal geen moeite mee heeft dat er een paar spatjes water op de ruit zitten. Toch maar eens tijd dat je een sensitivity kunt kiezen in de auto stand. "Low, Normal, High"
Y'24
Ik vertrek vanaf huis om naar Naturalis te gaan: automatisch navigeren naar werk.
Bij Naturalis verzet ik de auto even in de garage omdat ik de laadpaal niet had gezien: automatisch navigeren naar Naturalis Biodiversity Center.
Goed, misschien lag het er ook aan dat m'n auto geen verbinding had en moest rebooten om dat te fiksen.
Bij Naturalis verzet ik de auto even in de garage omdat ik de laadpaal niet had gezien: automatisch navigeren naar Naturalis Biodiversity Center.

Goed, misschien lag het er ook aan dat m'n auto geen verbinding had en moest rebooten om dat te fiksen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
reactie op verwijdere post
[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 22-02-2024 12:16 . Reden: Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan ]
Inmiddels ben ik achter de oorzaak.bert pit schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:48:
Iemand deze drive modus wel eens gezien? Stealth mode of zo?
[Afbeelding]
Ik heb de Commander geinstalleerd en deze ingesteld op Continuous Autopilot. Meestal zet je de AP uit bij het naderen van een rotonde. Maar als je op de AP een rotonde nadert met een auto voor je, wordt netjes geremd en blijft de AP actief, je hoeft niets te doen.
AP schakelt uit door de knipperlichten en vervolgens zet de Commander de AP weer aan => maar ik als gewoontedier ook. Dat wordt dan gezien al 4 X tikken op de stalk met als gevolg de Rainbow Road met bijbehoordende koeiebellen muziek.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb er weinig last van, eerder dat hij te laat begon, maar het lijkt verbeterd te zijn.RvV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Ook een kwestie van persoonlijke smaak. Op dit moment vind ik de auto stand echt onbruikbaar. Hij wist continu, elke seconde zonder te stoppen. Ik kan daar echt niet tegen.![]()
Ik ben zo iemand die liever eens per 5 seconden wist en er helemaal geen moeite mee heeft dat er een paar spatjes water op de ruit zitten. Toch maar eens tijd dat je een sensitivity kunt kiezen in de auto stand. "Low, Normal, High"
Maar jouw opmerking over de sensitivity zou heel eenvoudig te maken zijn, bijvoorbeeld door een timer te loggen die controleert binnen hoeveel seconden na de laatste wis je op het knopje drukt. En vervolgens die tijd te nemen voor de wis interval.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb al gehad dat er wegwerkzaamheden zijn en de Tesla denkt dat je maar 30 mag ipv 90 en keihard gaat remmen.daemonix schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:37:
[...]
Ja, het zal je maar gebeuren: Tesla weet vaak niet echt goed wat de maximale snelheid is en gooit je soms roekeloos terug tot 70 km/h op een snelweg waar geen limiet is (gebeurde in Duitsland) of gaat ineens 130 km/h rijden waar 110 km/h de maximum snelheid is (gebeurde in Frankrijk). Nee, dat is geen optie hoezeer de politiek dat ook graag zou zien.

Zeker, heb een deuk van 2 cm in mijn deur en 1 of andere eppo heeft zijn auto achteruit tegen mijn zijbumper gezet met een flinke kras tot gevolg. Alles binnen een maand. Sindsdien heb ik de sentry mode aanstaan in het openbaar.deryck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:32:
De Model 3 is een maand op de markt of ze strooien al met 'kortingen' 🤡
Ik vermoed dat ze die korting baseren op de 'mogelijke kostenbesparing' die ze er nu bij vermelden.
https://x.com/tesla_na/status/1760398390632890807
Ik vermoed dat ze die korting baseren op de 'mogelijke kostenbesparing' die ze er nu bij vermelden.
[ Voor 152% gewijzigd door Jochemp op 22-02-2024 13:17 ]
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
probleem is ook vaak dat er een tijdelijke snelheidsbeperking is maar ze vergeten zijn een einde beperking neer te zetten (of is niet te zien) AP kun je dan wel vergeten, niet sneller als de beperking was. ACC kun je dan nog doordrukken naar de normale snelheiddimocash schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Ik heb al gehad dat er wegwerkzaamheden zijn en de Tesla denkt dat je maar 30 mag ipv 90 en keihard gaat remmen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Een eventuele korting zal ook te maken hebben met het feit dat de M3 niet meer in aanmerking komt voor de tax credit in de USA.Jochemp schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:14:
Vandaag met miezer werkte ze gewoon weer niet... Heb niet het idee dat daar in de .6 update iets aan gedaan hebben.daemonix schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:40:
Waar zie jij korting staan?... down betekent aanbetaling in dit geval, geen korting.Jochemp schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:14:
Ah, dat verklaart al heel wat meer. 'Down' kwam op mij over dat de prijs 3k naar beneden ging, maar dat is in dat geval i.c.m. lease. Geen kortingen dusmjvdzwet schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:05:
[...]
Waar zie jij korting staan?... down betekent aanbetaling in dit geval, geen korting.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Ik ben de model 3s uit 2019 aan het volgen voor 2de auto. Je ziet op MP dat de prijzen langzaam aan steeds verder dalen. Waar moet ik op letten?
Ik dacht zelf al een paar zaken maar tips zijn welkom.
- even snelweg op 140 km/u, checken voor fluittoon
- bebouwde kom, paar drempels voor gerammel
- even naar de SUC, laadsnelheid check. Liefst auto halfvol dus.
- max range/degradatie: gewoon het tesla bereik aanhouden? En extrapoleren op basis van huidge lading batterij?
- draagarmen? Die zijn vaak versleten. Hoe zie je dat?
- nog even A/C laden. Is dat nodig?
Verder lijkt mij dat het wel... uiteraard alle uiterlijkheden.
- max range/degradatie: gewoon het tesla bereik aanhouden? En extrapoleren op basis van huidge lading batterij?
Haha, dat bedoelde je dus. Down betekent downpayment iddJochemp schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Ah, dat verklaart al heel wat meer. 'Down' kwam op mij over dat de prijs 3k naar beneden ging, maar dat is in dat geval i.c.m. lease. Geen kortingen dus
Kun je niet een OBD dongle kopen? Dat zou ik doen, dan zie gewoon direct allerlei info zoals hoeveel Kwh er DC fastcharging is geweest etc.The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:34:
Ik ben de model 3s uit 2019 aan het volgen voor 2de auto. Je ziet op MP dat de prijzen langzaam aan steeds verder dalen. Waar moet ik op letten?
Kan de ruitenwisser camera niet goed om met mistige omgevingen?killerbie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:55:
[...]
Het weer kan regionaal nogal verschillen hé, hier was het rijden tegen 90kmph met de achtermistlamp aan op de snelweg hoor
Draagarmen zijn vaak al wel vervangen bij de 2019 modellen. Tenminste die van mij waren beide onder de 75k al vernieuwd. Als die versleten zijn dan hoor je echt heel veel gekraak aan een van beide zijden.The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:34:
Ik heb het net op YT opgezocht, ziet er niet lastig uit en is misschien wel wat. Ook zag ik dat je in Service mode een battery test kan doen, maar die duurd 24 uurknights16 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:39:
[...]
Kun je niet een OBD dongle kopen? Dat zou ik doen, dan zie gewoon direct allerlei info zoals hoeveel Kwh er DC fastcharging is geweest etc.
Maargoed wat moet ik met die info? Als ik zie dat er 100% DC lading is gedaan maar de range wel goed is? Uiteindelijk gaat het daarom.
Gister mijn M3 2024 naar Tesla Roermond gebracht omdat er een kraakje in de stoel zat, duurde iets langer om het kraakje te verhelpen en kreeg daarom een leenauto mee. Vandaag de auto weer op kunnen halen.
Hoe dat allemaal werkt in de app het aanmelden, de communicatie, de leenauto via de app en het volgen van de voortgang via de app werkt echt perfect. Vanochtend werd ik netjes gebeld dat het allemaal gelukt was en dat de auto klaar stond om op te halen. Bij het ophalen een korte uitleg van de verrichte werkzaamheden en de navraag of zo alles naar wens was.
Mocht iemand zijn Tesla voor onderhoud moeten wegbrengen in het zuiden van het land, dan kan ik vestiging Roermond zeker aanraden!
Hoe dat allemaal werkt in de app het aanmelden, de communicatie, de leenauto via de app en het volgen van de voortgang via de app werkt echt perfect. Vanochtend werd ik netjes gebeld dat het allemaal gelukt was en dat de auto klaar stond om op te halen. Bij het ophalen een korte uitleg van de verrichte werkzaamheden en de navraag of zo alles naar wens was.
Mocht iemand zijn Tesla voor onderhoud moeten wegbrengen in het zuiden van het land, dan kan ik vestiging Roermond zeker aanraden!
DC fast charging heeft amper invloed.The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:57:
[...]
Ik heb het net op YT opgezocht, ziet er niet lastig uit en is misschien wel wat. Ook zag ik dat je in Service mode een battery test kan doen, maar die duurd 24 uur![]()
Maargoed wat moet ik met die info? Als ik zie dat er 100% DC lading is gedaan maar de range wel goed is? Uiteindelijk gaat het daarom.
Je kan beter opzoeken hoe veel km de display moet weergeven bij bv 80%, en dan kijk je dat na.
Bij mijn auto (MY LR 2023) was het bij aflevering 424km bij 80%. Nu is dat 410km.
Dat is mijn snelle manier om degradatie in te schatten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er zijn natuurlijk veel meer zaken dan degradatie die bepalen hoe ver je komt op 80% SOC.Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:26:
[...]
DC fast charging heeft amper invloed.
Je kan beter opzoeken hoe veel km de display moet weergeven bij bv 80%, en dan kijk je dat na.
Bij mijn auto (MY LR 2023) was het bij aflevering 424km bij 80%. Nu is dat 410km.
Dat is mijn snelle manier om degradatie in te schatten.
Het verschil tussen 424km vorig jaar en 410km nu kan heel goed te maken hebben met bijvoorbeeld temperatuurverschil tussen zomer en winter. Ik weet niet hoe Tesla de km inschat maar ben gewend (Kia) dat rekening wordt gehouden met je praktijkverbruik en dat wordt sterk beïnvloedt door rijstijl en rijomstandigheden (stad, snelweg, polder en hoe hard je rijdt onder welke omstandigheden).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat was ook mijn idee. Tesla is redelijk lineair, dus bij 40% zou er bij jou 205km moeten staan.Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:26:
[...]
@eltron : bij Tesla heeft weer voor zover ik dacht geen invloed op de range in het display. Wel op de aankomt % tijdens een rit omdat hij dan naar je verbruik op dat moment kijkt.
En je ziet gewoon hoeveel kWh er nog aan accu effectief gebruikt kan worden meen ik. Zou als ik een Tesla zou kopen altijd zo'n ding kopen en daarnaast is het daarna ook leuk om af en toe uit te lezen.The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:57:
[...]
Ik heb het net op YT opgezocht, ziet er niet lastig uit en is misschien wel wat. Ook zag ik dat je in Service mode een battery test kan doen, maar die duurd 24 uur![]()
Tesla Bjorn heeft wel filmpjes wat dat ding allemaal kan enz
Kijk hier voor een koopwijzer van autoweek:The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:34:
https://www.autoweek.nl/a...del-3-als-occasion-zoekt/
Ik denk beste idd om zo'n dongle & scanmytesla gebruiken. Of de s3xy button commander aansluiten en daarmee uitlezen.The_Woesh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:57:
[...]
Life is too short to drive boring cars
Ik rij nu een model 3 uit 2021 (lease) en kan voor 20 euro pm extra een Model Y rijden. Sowieso is het een no brainer, maar ik wil geen spijt krijgen straks als de MY facelift uitkomt.
Wat zouden jullie doen

Wat zouden jullie doen
[ Voor 4% gewijzigd door ElonDusk op 22-02-2024 17:05 ]
Model 3
Tja, je krijgt een hele goede auto, of een auto die nog (iets) beter is. Voor mij is dat eerste al meer dan voldoende, en zodoende begrijp ik dat wachten op de facelift niet zo goed.ElonDusk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:04:
Ik rij nu een model 3 uit 2021 (lease) en kan voor 20 euro pm extra een Model Y rijden. Sowieso is het een no brainer, maar ik wil geen spijt krijgen straks als de MY facelift uitkomt.![]()
Wat zouden jullie doen
Ik begrijp je dilemma. Ik kan komende maand een lease uitzoeken, waarbij ik voor 99% zeker weet voor de MY RWD te gaan. Twee opties: (1) meteen ervoor gaan en genieten, of (2) wachten tot de facelift beschikbaar is (wat sowieso minimaal een jaar gaat duren(?) als ik de berichten een beetje mag geloven) en in de tussentijd eentje uit de pool rijden.ElonDusk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:04:
Ik rij nu een model 3 uit 2021 (lease) en kan voor 20 euro pm extra een Model Y rijden. Sowieso is het een no brainer, maar ik wil geen spijt krijgen straks als de MY facelift uitkomt.![]()
Wat zouden jullie doen
Wat mij evt. zou doen besluiten om voor de facelift een MY te gaan rijden, is het ontbreken van de richtingaangever. Zijn er M3H-rijders die hier hun ervaring kunnen delen over richting aangeven? Misschien dat het gewoon een kwestie van wennen is, maar op een rotonde met gedraaid stuur een bepaalde richting aangeven lijkt me lastig. Ik zal bij de huidige auto eens testten of ik 'moeiteloos' de (in mijn geval) CC-knoppen kan vinden.
Ik ben dat met je eens en snap die wachters ook niet.MooieMario schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:27:
[...]
Tja, je krijgt een hele goede auto, of een auto die nog (iets) beter is. Voor mij is dat eerste al meer dan voldoende, en zodoende begrijp ik dat wachten op de facelift niet zo goed.
Als je vandaag al een mooie auto kunt rijden waarom dan minimaal een jaar wachten of nog langer. Al die tijd kun je al plezier hebben van de huidige auto en gewoon daarna alsnog overstappen op een facelift. Nieuwe auto's en facelifts zullen blijven komen daar kun je eindeloos op wachten. Mijn motto: stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen.
Als 'Highland' rijder kan ik wel degelijk adviseren om even te wachten (als de upgrade voor de Y net zo groot gaat zijn als de 3).MooieMario schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:27:
[...]
Tja, je krijgt een hele goede auto, of een auto die nog (iets) beter is. Voor mij is dat eerste al meer dan voldoende, en zodoende begrijp ik dat wachten op de facelift niet zo goed.
Het is niet alleen een ander uiterlijk, de Model 3 was al een goede EV, nu is het ook een goede auto. Ik heb zelf lang getwijfeld voor de aanschaf van een Tesla. Ik kom van Lexus en dat zat qua rijden gewoon nog een paar niveaus hoger. Met name geluid in de cabine (op de snelweg) vond/vind ik van belang. En dat is nou juist een van de grote verbeteringen. Ik vond de pre-highland gewoonweg lawaaiig, na de 'facelift' zit het op een zeer behoorlijk niveau. Dit geldt ook voor dingen als de vering; van oncomfortabel (vind ik) hard geveerd naar een veeeeel verfijnder onderstel.
Het uiterlijk was voor mij mooi meegenomen
Hier lijken de ruitenwissers het in het donker volledig mis te hebben. Gisteravond had ik geen zin meer in het steeds handmatig moeten aanpassen van de ruitenwissers en de hele rit op standje AUTO gereden. Deze bleven dus op de maximale stand staan tot ik de Leidsche Rijntunnel inreed. In de tunnel gingen ze netjes uit, en toen ik de tunnel uitreed en de regen weer begon werkte ze eindelijk op een snelheid die ik aangenaam vind. Zal het dan toch iets te maken hebben met de hoeveelheid licht? Een tunnel is natuurlijk compleet verlicht.
Vandaag in de werkten de ruitenwissers acceptabel, in de miezer is het nog steeds handmatig op standje I of II maar in de gewone regen werkte hij precies zoals gehoopt. Er is verbetering dus! De Y zit sinds vandaag trouwens op 2024.2.7.
Iemand weleens de voorruit voor de camera’s aan de binnenkant schoon gemaakt? Zal dit een verbetering opleveren?
Vandaag in de werkten de ruitenwissers acceptabel, in de miezer is het nog steeds handmatig op standje I of II maar in de gewone regen werkte hij precies zoals gehoopt. Er is verbetering dus! De Y zit sinds vandaag trouwens op 2024.2.7.
Iemand weleens de voorruit voor de camera’s aan de binnenkant schoon gemaakt? Zal dit een verbetering opleveren?
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Mijn ervaring is dat het op rotondes wel even gewenning vraagt, maar ook goed te doen hoor. Merk alleen met bijvoorbeeld wegrijden dat ik nog wel eens uit automatisme naast het stuur grijpTesio schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:32:
[...]
Wat mij evt. zou doen besluiten om voor de facelift een MY te gaan rijden, is het ontbreken van de richtingaangever. Zijn er M3H-rijders die hier hun ervaring kunnen delen over richting aangeven? Misschien dat het gewoon een kwestie van wennen is, maar op een rotonde met gedraaid stuur een bepaalde richting aangeven lijkt me lastig. Ik zal bij de huidige auto eens testten of ik 'moeiteloos' de (in mijn geval) CC-knoppen kan vinden.
Wat vergelijk je qua geluid? Een model 2019 met een 2024 of een 2021 met een 2024?Zeemon123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:46:
[...]
Als 'Highland' rijder kan ik wel degelijk adviseren om even te wachten (als de upgrade voor de Y net zo groot gaat zijn als de 3).
Het is niet alleen een ander uiterlijk, de Model 3 was al een goede EV, nu is het ook een goede auto. Ik heb zelf lang getwijfeld voor de aanschaf van een Tesla. Ik kom van Lexus en dat zat qua rijden gewoon nog een paar niveaus hoger. Met name geluid in de cabine (op de snelweg) vond/vind ik van belang. En dat is nou juist een van de grote verbeteringen. Ik vond de pre-highland gewoonweg lawaaiig, na de 'facelift' zit het op een zeer behoorlijk niveau. Dit geldt ook voor dingen als de vering; van oncomfortabel (vind ik) hard geveerd naar een veeeeel verfijnder onderstel.
Ik heb zelf een 2021 model uit 2023, kreeg een loaner 2019 mee en dat is een wereld van verschil: kabaal. Laatst een ritje in een 2024: geen merkbaar verschil. En aangezien de Y al de stilte had van een 2021 3 valt dat dus waarschijnlijk enorm mee.
Het wel of niet wachten is daarnaast voor de Y een veel makkelijkere keuze na de komst van de 2024 3, je weet wat er in het vat zit. Als je scherper getekende lampen, een ledstrip en stoelkoeling het wachten waard vindt..
Maar jouw genoemde punten zijn bij de huidige 2023+ model Y al sterk beter dan bij de vorige model 3.Zeemon123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:46:
[...]
Als 'Highland' rijder kan ik wel degelijk adviseren om even te wachten (als de upgrade voor de Y net zo groot gaat zijn als de 3).
Afgelopen maandag heb ik 2.5 uur proefgereden en juist dit soort zaken (vering, geluid, afwerking, kraakjes, geluid bij 140km/u etc) getest.
Y heeft rondom al dubbelglas en alles was gewoon een héle dikke voldoende.
Waarbij ik vala vergelijkingsmateriaal/basiseis bijv. mijn 2020 Audi A4 S-Line Avant aanhieldt...
Dus waar dan wel voor wachten op Juniper? -> mogelijk waardevaster/minder hard afschrijven, HW4, iets betere range voor de instapper rwd, iets sneller naar de 100km/u, strakkere lampen rondom, stoelverkoeling, gekleurde interieur verlichting, schermpje achterin (op plek waar de kids er in praktijk niks aan hebben qua films)...?
Dat zijn geen hele grote punten...
Maar ik twijfel zelf ook nog hoor (wachten of niet, als particuliere aankoop MY rwd).
Of je kan het omdraaien, nu kopen want dan heb je nog stalks
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Maar dat geluid in de cabine is in de huidge MY al stuk beter dan in de oude M3Zeemon123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:46:
[...]
Daarnaast is er ook een enorm verschil in de eerste M3's en de refresh M3's, die zijn ook al een stuk stiller. Van een 2019 naar een Highland is het verschil enorm, met een 2022 naar Highland valt het wel mee.
Ik vind de M3H zeker stiller dan de huidige MY. Daarnaast vind ik de M3H comfortabeler rijden en zitten, rustiger terugveren over drempels en hobbels.
Dat alles buiten beschouwing gelaten, was de MY wel een praktischere auto voor ons. Is hem toch niet geworden want we vinden hem er gewoon eigenlijk niet uitzien. ¯\_(ツ)_/¯
Smaak (of gebrek eraan) doe je niets aan. Eerlijkheidshalve vind ik de vorige M3 er ook niet nog geweldig uitzien. Eigenlijk enkel gecharmeerd geweest van de Model S. Maar ik dwaal af…
Dat alles buiten beschouwing gelaten, was de MY wel een praktischere auto voor ons. Is hem toch niet geworden want we vinden hem er gewoon eigenlijk niet uitzien. ¯\_(ツ)_/¯
Smaak (of gebrek eraan) doe je niets aan. Eerlijkheidshalve vind ik de vorige M3 er ook niet nog geweldig uitzien. Eigenlijk enkel gecharmeerd geweest van de Model S. Maar ik dwaal af…
Stalks are overratedxoror schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:18:
Of je kan het omdraaien, nu kopen want dan heb je nog stalks
Dit zou heel welkom zijn. Sentry mode gaat in nabije toekomst minder batterij drainen.
https://x.com/theteslalif...&t=faFMzyTfzPRkCL-xtvI4-g
Als nieuwe Tesla rijder vroeg ik me inderdaad al af of het batterij-verbruik van sentry niet een tandje minder zou kunnen.
https://x.com/theteslalif...&t=faFMzyTfzPRkCL-xtvI4-g
Als nieuwe Tesla rijder vroeg ik me inderdaad al af of het batterij-verbruik van sentry niet een tandje minder zou kunnen.
Inmiddels de knoop doorgehakt: hier gaan we voor de M3H en niet de MY. Bijkomend voordeel: ultra red. Deze lak ziet er echt fantastisch uit wat ons betreft.
Kan iemand al praktijkervaring delen van de ultra red lak icm de M3H, met name qua dikte en krasgevoeligheid? Ik lees steeds meer dat dit tegenwoordig goed op orde is bij Tesla, maar ook dat wit de meest degelijke lak is. Hoe verhoudt dit zich?
Kan iemand al praktijkervaring delen van de ultra red lak icm de M3H, met name qua dikte en krasgevoeligheid? Ik lees steeds meer dat dit tegenwoordig goed op orde is bij Tesla, maar ook dat wit de meest degelijke lak is. Hoe verhoudt dit zich?
Heb m nu een maand en moest er twee weken aan wennen. Vind het nog steeds niet ideaal. Liever stalks.Tesio schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:32:
[...]
Zijn er M3H-rijders die hier hun ervaring kunnen delen over richting aangeven? Misschien dat het gewoon een kwestie van wennen is, maar op een rotonde met gedraaid stuur een bepaalde richting aangeven lijkt me lastig. Ik zal bij de huidige auto eens testten of ik 'moeiteloos' de (in mijn geval) CC-knoppen kan vinden.
Is niet meer dan gewenning. Met de knoppen op je stuur kom je er na een tijdje achter dat met je linkerhand stalks bewegen eigenlijk ook niet ideaal was. Nu geef ik ook soms richting met mijn rechterhand, handen zitten vaker aan het stuur ook merk ik.
Ik mis ze niet zo.
Ik wacht nog steeds op droog weer voordat ik mijn rooie door de wasstraat haaljvd-nl schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:40:
Inmiddels de knoop doorgehakt: hier gaan we voor de M3H en niet de MY. Bijkomend voordeel: ultra red. Deze lak ziet er echt fantastisch uit wat ons betreft.
Wasstraat is wel dodelijk voor elk soort lak.bustertje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:48:
[...]
Ik wacht nog steeds op droog weer voordat ik mijn rooie door de wasstraat haal
Gefeliciteerd! Hele gave auto en kleur (heb m zelluf ook). Qua lak ziet het er allemaal netjes en strak uit, al een keer met de rits van mn jas erlangs gegaan en geen krassen. Ik ben verder geen lak expertjvd-nl schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:40:
Fijn dat inmiddels mensen ook door beginnen te krijgen dat ze geen nieuwprijzen meer kunnen vragen voor de MY op de tweedehands markt. Nog even wachten en dan zakken ze richting de 32k.
Kan aan mij liggen maar op Autoscout staan ze niet voor minder dan 40k.twi schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:18:
Fijn dat inmiddels mensen ook door beginnen te krijgen dat ze geen nieuwprijzen meer kunnen vragen voor de MY op de tweedehands markt. Nog even wachten en dan zakken ze richting de 32k.
Marktplaats 36k (particulier) en 37.999 waar subsidie mogelijk is.Sunri5e schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:23:
[...]
Kan aan mij liggen maar op Autoscout staan ze niet voor minder dan 40k.
Wat hebben ze gedaan om het gekraak te verhelpen?Thomason schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:08:
Gister mijn M3 2024 naar Tesla Roermond gebracht omdat er een kraakje in de stoel zat, duurde iets langer om het kraakje te verhelpen en kreeg daarom een leenauto mee. Vandaag de auto weer op kunnen halen.
Bij mijn M3 2024 kraakt de stoel ook, vooral de eerste minuten na het wegrijden. Vraag me af of ze het goed kunnen fixen dus heb zelf nog geen reparatieverzoek ingediend.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.