Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 258 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.024 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakarim schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:35:
Is een lage kilometerstand gunstig bij aankoop van een tesla?
Of kan weinig gebruik in 4 jaar tijd ook negatief zijn voor de accu?
Zou gewoon naar de degradatie kijken. Een auto met 50k km kan er slechter aan toe zijn dan een met 100k km.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50
Detail vraagje, maar hebben meer mensen dit in een 2024 model 3? Linksvoor lijkt het net alsof er nog een soort beschermfolie op de ambient light strip zit (zie onderin waar de strip begint). Ik heb geprobeerd te ontdekken of het inderdaad folie is, maar ik weet het niet. Ik krijg mijn nagel er niet echt tussen en wil niks beschadigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC-nImgIXMDaqP6pNI6TAsmX78E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUYmvYowCGB1M4tphVIoc60o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Jerry- schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Jullie hebben het over 'restje budget opmaken', maar mij kostte de 19 inch velgen uiteindelijk 17 euro per maand extra aan bijtelling. Dat had ik er dan weer niet voor over. Zit dat bij jullie anders?
48 maanden 17 euro is 800 euro, koopje imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
mitsumark schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:56:
[...]

48 maanden 17 euro is 800 euro, koopje imo
Waarschijnlijk net zo veel als een weekendje Center Parks in zo’n huisje van karton. Ik begrijp het dilemma. 7(8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:01
Psycho_Mantis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Wat dacht je van de grensovergang waar het 10 tot 15 minuten duurt voordat hij pas weer verbinding wilt maken, dit probleem is er ook nog.
Dit is echt ongelofelijk irritant. Ik ga vaak Belgische-Nederlandse grens over en het duurt idd vaak 10-15 minuten vooraleer er weer verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Vraagje: Kan ik tijdens het navigeren on de fly een alternatieve route kiezen? In Apple Maps heb ik daar een knop voor, hier zie ik het niet zo snel.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oguzhan58
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 11:46
Sebazzz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:04:
Vraagje: Kan ik tijdens het navigeren on de fly een alternatieve route kiezen? In Apple Maps heb ik daar een knop voor, hier zie ik het niet zo snel.
Als je op de huidige directie linksboven je navigatie vlak tikt, gaat hij over op een route overzicht naar je bestemming. Als er alternatieve routes beschikbaar zijn krijg je ze daar te zien waar je dan op kan klikken. Als je route niet getoond wordt moet je het anders oplossen (bv tussenstop om de gewenste route te forceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:40
Wat is jullie gemiddelde range in de praktijk per volle laadbeurt en met welk model?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Klinkt als een verbetering! Het is inderdaad nogal wiedes wanneer iemand meerdere keren blijft drukken dat ze hogere sensitivity willen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1rHvNFcz7g03UQm9VzFIOluz9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfxGI8MqSPQN0aRIudt0Ouqv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yQGEUFfMSEDj8_ewMzlH2Hu20A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvRhHwbH3p1DMTfKaFtHVTKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:39
this schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Dit is echt ongelofelijk irritant. Ik ga vaak Belgische-Nederlandse grens over en het duurt idd vaak 10-15 minuten vooraleer er weer verbinding is.
Paar min bij mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Omdat ik toch nog niet helemaal tevreden was met de "boomy cabin" door de achterklep de adviezen op reddit en Teslamotersclub forum gevolg en in de weer gegaan met vinyl tubing...

Deze in het weekend besteld (5mm van binnen en 8mm van buiten) en zojuist in de rubbere strip gedaan van de achterklep. Om de 5cm zitten kleine gaatjes en daar past het prima door. Heb uiteindelijk 4 stukken (boven, links, onder en rechts) gedaan en daarna de 4 rubbers opnieuw gesteld middels "envelope test" en wat WD40 (om te zien of de onderste 2 goed contact maken).

Lo and behold....

Een goed merk aar verschil. Voor mij is het gebonk als je over drempels heen gaat nu helemaal verdwenen. Het klinkt nu meer als andere auto's en niet meer het gevoel alsof je de bass erg laag hebt staan. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat een afstelling van een klep zo enorm veel invloed heeft en Tesla zoiets zelf niet heeft toegepast (die pvc tube in de strip zorgt voor een stevigere strip en dus een betere "seal"). Mocht je dus ook hetzelfde probleem ondervinden (waarbij niet iedereen het hoort en/of er last van heeft) dan raad ik het zeker aan te proberen. Al bij al misschien 15 minuten mee bezig geweest

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 20:31
MazeWing schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:44:
Omdat ik toch nog niet helemaal…
Ik herken dit, begrijp precies wat je bedoelt en ga dit ook doen nav jouw aanpak. Heb je een linkje naar de howto?

[ Voor 72% gewijzigd door PhaeTom op 19-02-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

PhaeTom schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik herken dit, begrijp precies wat je bedoelt en ga dit ook doen nav jouw aanpak. Heb je een linkje naar de howto?
https://www.reddit.com/r/...ved_the_booming_interior/

https://teslamotorsclub.c...ain-pressure-help.205783/ staat ook nog een heleboel.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 16:20
ChUcKiE schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:48:
[...]

En was toen de melding ook weer weg?
Ja geen melding weer gezien.

Pieter Holtrop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Wasmachine schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:29:
Wat is jullie gemiddelde range in de praktijk per volle laadbeurt en met welk model?
Vanwaar je vraag? Want nu ga je tig verschillende antwoorden krijgen waar je niets mee kunt omdat ze per situatie verschillen.

Kijk even op https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y voor de verschillende modellen, dat geeft wel een goed beeld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:33
Tesla zou beter stoppen met de service om een wagen in te ruilen. Even getwijfeld voor een model Y omdat je inclusief overheidspremie hem kan hebben voor 35K in Vlaanderen. Maar blijf voorlopig nog even BMW rijden.
De inruilwaard voor mijn BMW X3 I20 van 18 maand oud en 28000km op de teller was 29K dat is nog niet de helft van de aankoopprijs. Er is gewoon geen gelijkaardige X3 te koop voor minder dan 45K. Je maakt je eigenlijk gewoon belachelijk met deze werkwijze. Je kan evengoed zeggen eigenlijk zijn we niet geïnteresseerd in de particuliere koper die zijn wagen wil inruilen. Bovendien is zelfs deze prijs niet zeker want de definitieve prijs die ontvang je pas nadat je de bestelling plaatst. Ik heb bij BMW altijd een definitieve inruilprijs gehad zelfs al moest ik nog 6 maand wachten op de nieuwe wagen. Touwens Polestar is in het zelfde bedje ziek, belachelijke inruilprijs. Ze hebben nog wat te leren de online-verkopers als ze een wagen aan de particuliere koper willen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torleone
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Carman1971 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:07:
Tesla zou beter stoppen met de service om een wagen in te ruilen. Even getwijfeld voor een model Y omdat je inclusief overheidspremie hem kan hebben voor 35K in Vlaanderen. Maar blijf voorlopig nog even BMW rijden.
De inruilwaard voor mijn BMW X3 I20 van 18 maand oud en 28000km op de teller was 29K dat is nog niet de helft van de aankoopprijs. Er is gewoon geen gelijkaardige X3 te koop voor minder dan 45K. Je maakt je eigenlijk gewoon belachelijk met deze werkwijze. Je kan evengoed zeggen eigenlijk zijn we niet geïnteresseerd in de particuliere koper die zijn wagen wil inruilen. Bovendien is zelfs deze prijs niet zeker want de definitieve prijs die ontvang je pas nadat je de bestelling plaatst. Ik heb bij BMW altijd een definitieve inruilprijs gehad zelfs al moest ik nog 6 maand wachten op de nieuwe wagen. touwen Polestar is in et zelfde bedje ziek, belachelijke inruilprijs. Ze hebben nog wat te leren de de online-verkopers als ze een wagen aan de particuliere koper willen verkopen.
Dit is volgens mij al meerdere malen benadrukt door anderen hier: inruilen is niet rendabel. Marktplaats is bijvoorbeeld veel scherper geprijsd hetgeen al snel 20-30% scheelt op de inruilwaarde die Tesla aanbiedt. Tesla verkoopt de auto's zelf ook weer door he - ze hebben in feite niets aan jouw BMW en willen die dus goedkoop hebben zodat zij er zelf niks op verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
De inruilwaard voor mijn BMW X3 I20 van 18 maand oud en 28000km op de teller was 29K dat is nog niet de helft van de aankoopprijs. Er is gewoon geen gelijkaardige X3 te koop voor minder dan 45K. Je maakt je eigenlijk gewoon belachelijk met deze werkwijze. Je kan evengoed zeggen eigenlijk zijn we niet geïnteresseerd in de particuliere koper die zijn wagen wil inruilen. Bovendien is zelfs deze prijs niet zeker want de definitieve prijs die ontvang je pas nadat je de bestelling plaatst. Ik heb bij BMW altijd een definitieve inruilprijs gehad zelfs al moest ik nog 6 maand wachten op de nieuwe wagen. Touwens Polestar is in het zelfde bedje ziek, belachelijke inruilprijs. Ze hebben nog wat te leren de online-verkopers als ze een wagen aan de particuliere koper willen verkopen.
Bij mij gaf Tesla gewoon aan dat ze de auto's doorduwen naar opkopers en je ze beter ergens anders kan inruilen of zelf verkopen.

Ik heb mijn Toyota C-HR uiteindelijk ingeruild bij de dealer waar ik hem gekocht had, deze gaf een nette prijs. Beter dan "Wij kopen auto's" en de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dan klagen mensen over restwaarde bij Tesla door de prijsverlagingen... :X

Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland plaatst Tesla een inruilauto op een handelsplatform en dan is het aan de handelaren daarop om te bieden. Tesla bepaalt zelf geen inruilwaarde en neemt de auto ook niet over. Ik kan me niet voorstellen dat Tesla in België wel zelf handelt in tweedehands auto's (van andere merken).

Die werkwijze is volgens mij niet anders dan bij veel merkdealers. Ik heb bij VW en Hyundai dealers geshopt en die kregen ook steeds een prijs terug via een platform voor de inruil. Dan was er soms nog wel wat te onderhandelen in de totaalprijs bij de aanschaf van een nieuwe auto, maar of dat nou meer korting was of een hogere inruilwaarde...

Maar goed, als je bij het Tesla platform geen goede inruilwaarde krijgt aangeboden, dan kun je het altijd nog proberen met een ander platform. Of bel wat BMW dealers op; wellicht zetten die zo'n jonge auto wat makkelijker weg. Heb zo mijn jonge Ioniq 5 veel beter verkocht dan via Tesla en andere platforms werd aangeboden. Dat was wel in 2022 tijdens de maximale gekte op de tweedehandsmarkt. Dat zal nu wel anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier ook mijn A4 paar weekjes geleden verkocht aan bedrijf waar ik hem zelf ook tweedehands gekocht had.
Die gaf 5500 euro méér dan Tesla en 4000 meer dan andere fluitjepoep opkopers zoals wijkopenautos en anwb.

Dus nu cash in de zak en bijna klaar om een nieuwe Y rwd te kopen.

Vandaag een fijne tweede proefrit mogen maken. Eentje van ruim 2 uur! Was echt fijn dat dat mocht. Heel prettig personeel in filiaal Rdam.

Geen twijfels meer over de auto. Die heeft alles wat hartje begeert. Geen enkel kraakje of geluidje. Snelweg muisstil. Vering voor mij perfect (wat stevig. Maar kom van een A4 S-Line en die was stugger), hoge zit. Perfecte stoelen. Zacht materiaalgebruik. Dubbelglas etc

Enige twijfel die over blijkt: ik hoop stiekem dat minimaal hw4 of toch Juniper binnen enkele maandjes komt. Maar koffiedik kijken. En tot eind 2024 of begin 2025 wachten is te lang en nu kopen is vanaf nu besparen (geen benzine meer. Gratis stroom van volledige eigen opwek. Geen mrb. Etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:22:
Hier ook mijn A4 paar weekjes geleden verkocht aan bedrijf waar ik hem zelf ook tweedehands gekocht had.
Die gaf 5500 euro méér dan Tesla en 4000 meer dan andere fluitjepoep opkopers zoals wijkopenautos en anwb.

Dus nu cash in de zak en bijna klaar om een nieuwe Y rwd te kopen.

Vandaag een fijne tweede proefrit mogen maken. Eentje van ruim 2 uur! Was echt fijn dat dat mocht. Heel prettig personeel in filiaal Rdam.

Geen twijfels meer over de auto. Die heeft alles wat hartje begeert. Geen enkel kraaltje of geluidje. Snelweg muisstil. Vering voor mij perfect (wat stevig. Maar kom van een A4 S-Line en die was stugger), hoge zit. Perfecte stoelen. Zacht materiaalgebruik. Dubbelglas etc

Enige twijfel die over blijkt: ik hoop stiekem dat minimaal hw4 of toch Juniper binnen enkele maandjes komt. Maar koffiedik kijken. En tot eind 2024 of begin 2025 wachten is te lang en nu kopen is vanaf nu besparen (geen benzine meer. Gratis stroom van volledige eigen opwek. Geen mrb. Etc)
Gewoon meerdere keren per dag de voorraad checken op een goede deal en toeslaan wanneer de korting hoog genoeg is... En als je eenmaal hebt gekocht, niet meer over nadenken over updated modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
EVKX.net geeft daar wel een aardig beeld van

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Ze hebben nog wat te leren zeg je hmm. Verkoop je auto gewoon zelf als hij dat waard is wat je zegt. Dan is die toch zo weg?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Gewoon meerdere keren per dag de voorraad checken op een goede deal en toeslaan wanneer de korting hoog genoeg is... En als je eenmaal hebt gekocht, niet meer over nadenken over updated modellen.
Denk je dat voorraadmodellen voor een Y RWD aantrekkelijk kunnen worden?
Tot nu toe zie ik ze alleen maar duurder dan een nieuwe zelf samengestelde instapper (momenteel 40.040,- euro na sepp en ex bestemmings- en documentatiekosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Allewijn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Tot nu toe zie ik ze alleen maar duurder dan een nieuwe zelf samengestelde instapper (momenteel 40.040,- euro na sepp en ex bestemmings- en documentatiekosten)
Het is allemaal koffiedik, theeblaadjes en glazen bollen kijken. En hoe Elon uit zijn bed is gestapt niet te vergeten.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46
The__Virus schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:33:
Ik merk dat af en toe bij knipperlicht de dodehoekcamera niet wordt weergegeven. Soms lijkt dat te gebeuren als ik tegelijk ook de melding 'handen aan het stuur' krijg, maar het lijkt ook daarbuiten. Ik krijg er geen vat op. Als ik richtingaanwijzer uit en weer aan zet, werkt het eigenlijk altijd wel. Dit is al meerdere updates het geval. Meer mensen last van?
Ja heb ik ook. Kan er ook geen patroon in herkennen. 2021 Model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:46
Dit is iets wat je in de praktijk nooit nodig gaat hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Mijn batterij is groter dan mijn blaas.

Er is zo veel te vinden over efficientie en bereik. Feit is, het is variabel en hangt af van snelheid, weer, banden etc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

Vanaf half maart 2023 is mijn gemiddelde verbruik over 31.400 km 178 Wh/km. Dit is zomer en winter, korte en lange ritten door elkaar. Ik zet kachel en airco aan waar nodig, trap af en toe op het pedaal. MY LR met nu all season banden.

Ik ben helemaal geen 'automan' maar dit is verreweg de lekkerste auto die ik ooit heb gehad, elke dag weer feest om te mogen rijden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Hier in Den Haag waren ze bij Tesla anders erg behulpzaam cq open. De medewerker gaf zelf aan, verkoop je huidige auto zelf want wij geven een heel slecht inruilprijs omdat het niet onze corebusiness is en het puur "erbij" doen voor de klant..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
De eerste maand ben je bezig met range.
Daarna lig je er totaal niet meer wakker van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caroden
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08-2024
zwasie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:53:
[...]

De eerste maand ben je bezig met range.
Daarna lig je er totaal niet meer wakker van
Bij Tesla niet ;)
Bij onze huidige Citroën Ë-C4 wel. Ook over de Citroën-app trouwens. Daarom de overstap naar Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caroden
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08-2024
beyazz06 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 00:02:
[...]

Hier in Den Haag waren ze bij Tesla anders erg behulpzaam cq open. De medewerker gaf zelf aan, verkoop je huidige auto zelf want wij geven een heel slecht inruilprijs omdat het niet onze corebusiness is en het puur "erbij" doen voor de klant..
Klopt helemaal. Daar zijn ze ook transparant over: ze geven wat de handel ervoor geeft. Bij ons adviseerden ze ook om 'm zelf te verkopen via Marktplaats of om 'm te verkopen aan de dealer waar de auto vandaan kwam. Momenteel zijn goede tweedehands auto's niet aan te slepen dus vele dealers nemen maar wat graag je auto over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 27-08 09:27
FSD 12 wordt nu uitgerold, benieuwd hoe lang het gaat duren voordat auto's in Europa deze gaan krijgen.

FSD 12

[ Voor 5% gewijzigd door The_Woesh op 20-02-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:13

ChUcKiE

Dus........

Vanmorgen was de melding weer weg. We hebben thuis geladen en daarna geen melding meer...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

De battery drain met sentry mode moet 10% zijn volgens Energy (geen idee over welke tijdsperiode, ik neem ik aan sinds de laatste keer opladen). Toch zie ik dat ik tussen donderdagavond 15 februari en nu naar 38% ben gegaan. Ik heb Sentry mode aanstaan, zeker omdat er de laatste tijd wat verdachte figuren in de straat rondlopen. Toch komt dit uit op bijna 10% per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJs3vFcCueTVLpQrOycI3bORzA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ5cWwUXmhOQR6HmgDscixsC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet echt historisch gebruik zonder sentry mode, gezien ik de auto nog maar sinds 12 feb hebt. Enig idee of dit normaal is?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
Sebazzz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:32:
De battery drain met sentry mode moet 10% zijn volgens Energy (geen idee over welke tijdsperiode, ik neem ik aan sinds de laatste keer opladen). Toch zie ik dat ik tussen donderdagavond 15 februari en nu naar 38% ben gegaan. Ik heb Sentry mode aanstaan, zeker omdat er de laatste tijd wat verdachte figuren in de straat rondlopen. Toch komt dit uit op bijna 10% per dag.

[Afbeelding]

Ik heb niet echt historisch gebruik zonder sentry mode, gezien ik de auto nog maar sinds 12 feb hebt. Enig idee of dit normaal is?
Bij mij is het ook ongeveer 10% per dag. Heb het wel ingesteld dat ie op mijn werk uit staat (afgesloten parkeerplaats). Heb de 3 ook nog maar net en ook niet zonder geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:36

[Afbeelding]

Sentry zal zo'n 250-300 watt verbruiken, op een dag is dat ca 6kWh-7,2kWh.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik zag op de app van de S3XY buttons dat de degradatie van mijn accu 3,55% bedraagt. Het betreft een MY-LR van maart 2033 met 33.500 km op de teller.
Is dat een acceptabele waarde?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
bert pit schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:51:
Ik zag op de app van de S3XY buttons dat de degradatie van mijn accu 3,55% bedraagt. Het betreft een MY-LR van maart 2033 met 33.500 km op de teller.
Voor een auto uit de toekomst is dat best acceptabel

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sluuz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Voor een auto uit de toekomst is dat best acceptabel
Ahh gelukkig ;)

2023 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

[Afbeelding]

Dat heeft met zoveel factoren te maken lijkt mij. Kom wel eens van een winkelcentrum terug met 28 filmpjes. Terwijl thuis nooit of wellicht diegene naast me die de auto in stapt in 1 filmpje. Lijkt me dat dit verschil ook % kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:49
Dat is prima. Alles tot de 5% is te verwachten binnen het eerste jaar / eerste 30k kilometers.Hierna zwakt de degradatie af.
Die van mij (MY LR februari 2023, 29.000km) schommelt tussen de 2,1 en 2,8% aldus S3XY buttons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Vind je het zelf acceptabel? Je hebt databases om het gemiddelde te vinden van je auto en daarbij te vergelijken of je er onder boven of op de lijn valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oekol schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:33:
Klinkt als een verbetering! Het is inderdaad nogal wiedes wanneer iemand meerdere keren blijft drukken dat ze hogere sensitivity willen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb eenzelfde suggestie op het teslaforum gedaan. Ik werd nog net niet afgesabeld. Meer functies voor een knopje? Belachelijk! Je hebt toch het linker scrollwiel! En spraakbediening! En nu geen stalks meer! Dat gaat er NOOOOOOIT komen.

Mijn idee: twee keer drukken is sneller, lang drukken is langzamer of uit. Want een keer drukken is een keer wissen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Ik heb eenzelfde suggestie op het teslaforum gedaan. Ik werd nog net niet afgesabeld. Meer functies voor een knopje? Belachelijk! Je hebt toch het linker scrollwiel! En spraakbediening! En nu geen stalks meer! Dat gaat er NOOOOOOIT komen.

Mijn idee: twee keer drukken is sneller, lang drukken is langzamer of uit. Want een keer drukken is een keer wissen.
Lang drukken is water sproeien...

Het gaat er om dat de gevoeligheid verhoogd wordt als je een paar keer op het knopje drukt om te wissen bij miezerregen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Kan je de gevoeligheid bedienen met spraak? Zelf nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Tot nu toe was het patroon wel vaak dat er richting het einde van het kwartaal wat meer in de aanbieding kwam. Vorig jaar eind Q1 ging dat echt hard. Dus wellicht wordt het weer aantrekkelijker in maart.

Aan de andere kant: die golven hadden ook te maken met scheepsladingen vol auto's die uit China kwamen en voor einde kwartaal uit de boeken moesten. Nederland wordt nu steeds meer (uitsluitend?) beleverd uit Berlijn voor de Model Y, dus mogelijk speelt dat nu minder. Dat heeft Tesla ook expliciet aangegeven in het verleden: dat ze de afleveringsgolven wilden uitvlakken.

Wat ook meespeelt is dat de fabriek in Berlijn dit kwartaal een paar weken is gesloten ivm Suez-perikelen en daardoor gebrek aan componenten. Wellicht is er nu dus een backlog en wordt er daardoor minder 'gedumpt'.

Bij voorraadmodellen geldt volgens mij nog steeds de SEPP, mits de cataloguswaarde binnen de grens blijft en dat het om een eerste tenaamstelling gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Bijvoorbeeld. Het is toch absurd eigenlijk dat als je vaker klikt in de auto mode dat het systeem niet denkt van hmmm wellicht wil hij sneller. Ben dus heel benieuwd :) Gisteren weer ruzie met de ruitenwissers, vastgezet op 3 en later op 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Oekol schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Bijvoorbeeld. Het is toch absurd eigenlijk dat als je vaker klikt in de auto mode dat het systeem niet denkt van hmmm wellicht wil hij sneller. Ben dus heel benieuwd :) Gisteren weer ruzie met de ruitenwissers, vastgezet op 3 en later op 2.
Ik weet ik weet.. het is niet de oplossing die jullie willen. Maar er is dus een knopje die je kan kopen, en oelala die heeft kort rokje, uitdagend topje, en zwoele rode lippen. O-)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
[...]

Als je hebt gedrukt op de ruitenwisser icoon dan kan je zijwaarts (dus naar links en rechts) met de linker scrollwiel een andere setting kiezen. Werkt ook niet ideaal vind ik maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Wat zou het ongeveer kosten om de achterbumper te vervangen ivm een beschadiging ? In de kleur blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
SirLct schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik weet ik weet.. het is niet de oplossing die jullie willen. Maar er is dus een knopje die je kan kopen, en oelala die heeft kort rokje, uitdagend topje, en zwoele rode lippen. O-)
Hahaha. Sexyyyyy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-09-2024
this schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Dat kan. Uit de handleiding "voorbeelden van spraakbedieningsopdrachten"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efgNWKOsz8jv5KfaEKojcCg0pY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7NX0KQlZEcFo1xmLdLwNHCH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Lang drukken is water sproeien...

Het gaat er om dat de gevoeligheid verhoogd wordt als je een paar keer op het knopje drukt om te wissen bij miezerregen bv.
Daarvoor moet je doordrukken. Je hebt twee drukstanden, net zoals bij de sluiter van een fototoestel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
SirLct schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Niet iedereen is bereid om met 3rd party zaken te werken. Zeker als het een lease auto betreft. Voor je eigen auto is het nog een andere zaak.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 09:50
Fidelity schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:02:
Voor de mensen met een Tesla Model 3 Highland model besteld met trekhaak, maar geleverd zonder trekhaak (ivm. voorraad onvoldoende):

Het is nu mogelijk om een service verzoek in te plannen om de trekhaak geplaatst te krijgen!
Yay, trekhaak wordt as-we-speak op de Model 3 Highland geïnstalleerd door Tesla Mobile Service _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DIAkg5pyCefsVrzZxVY51p2D_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTA0aB39IKZXcWFvYMb7OV9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

this schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Gevoeligheid niet, snelheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
this schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Niet iedereen is bereid om met 3rd party zaken te werken. Zeker als het een lease auto betreft. Voor je eigen auto is het nog een andere zaak.
Nee zeker niet voor iedereen, je moet idd de verleiding kunnen doorstaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:18
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Of de koelleidingen of de isolatie onder de motorkap...
.. of andere dingen waar ze voor onbekende reden graag un tanden in zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 12:19
Fidelity schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:59:
[...]
Yay, trekhaak wordt as-we-speak op de Model 3 Highland geïnstalleerd door Tesla Mobile Service _/-\o_ _/-\o_
Wat grappig dat die met een Model S langskomen. Toch niet echt een kluswagen, zou ik zo denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TCMR schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Wat grappig dat die met een Model S langskomen. Toch niet echt een kluswagen, zou ik zo denken.
Wel lekker veel ruimte voor alle tools die ze nodig hebben!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 09:50
TCMR schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Haha ben het er stiekem wel mee eens.
spoiler:
Passagiersstoel + achterbank liggen vol met gereedschap en onderdelen. Een busje was beter geweest

:F

Achterbak bevat wel een flinke uitschuifbare lade met gereedschap. Maar... daar kun je de onderdelen dan niet meer kwijt zoals een trekhaak hehe...

Zal mij niets verbazen als Tesla overstapt op de Cybertruck "kluswagens" zodra die in Nederland leverbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Fidelity schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Zal mij niets verbazen als Tesla overstapt op de Cybertruck "kluswagens" zodra die in Nederland leverbaar is
Ik geef je meer kans op een klein busje dan dat de cybertruck hier komt. Sowieso niet in deze hoedanigheid omdat hij overal afgekeurd wordt. Dan is een busje interessanter voor ze om te maken in EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Oekol schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik geef je meer kans op een klein busje dan dat de cybertruck hier komt. Sowieso niet in deze hoedanigheid omdat hij overal afgekeurd wordt. Dan is een busje interessanter voor ze om te maken in EU.
Busje is m.i. ook interessant omdat vanaf 2025 de bpm vrijstelling voor busjes etc vervalt. Dan wordt dat dieselbusje ineens een stuk duurder volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
[...]

spoiler:
Passagiersstoel + achterbank liggen vol met gereedschap en onderdelen. Een busje was beter geweest

Achterbak bevat wel een flinke uitschuifbare lade met gereedschap. Maar... daar kun je de onderdelen dan niet meer kwijt zoals een trekhaak hehe...

Als het goed is zit er helemaal geen achterbank meer in en zit er een tussenschot achter de voorstoelen. Met achterin inderdaad een rek met uitschuifbare lades en koffers voor gereedschap. Op diverse plekken worden nu ook Model Y's ingezet voor mobile service en dat is qua ruimte inderdaad nog net wat handiger. Elders gebruikt men voor grotere reparaties ook busjes, maar dat zijn dingen van andere merken die op fossiele brandstof rijden, dus daar moeten op internet natuurlijk weer grappen over worden gemaakt. ;)

Cybertruck zou handig zijn hiervoor, maar geloof maar niet dat die ooit naar Europa gaat komen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
[...]

spoiler:

Service monteur die bij mij langskwam om de spoiler te vervangen (zat los) gaf zelf aan dat hij in een brakke S reed van het eerste uur en waarschijnlijk een model Y's zou krijgen als de brakke S echt versleten is... maar volgens mij is dat voor hem net zozeer speculatie als voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Cybertruck zou handig zijn hiervoor, maar geloof maar niet dat die ooit naar Europa gaat komen...
Ik denk het juist wel.. de kreukzones die in de EU verplicht zijn worden vast wel toegevoegd. Alleen duurt dit waarschijnlijk wel heel lang. Dit soort trucks zijn in de USA super populair. In de EU valt dat vies tegen.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
spartacusNLD schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik denk het juist wel.. de kreukzones die in de EU verplicht zijn worden vast wel toegevoegd. Alleen duurt dit waarschijnlijk wel heel lang. Dit soort trucks zijn in de USA super populair. In de EU valt dat vies tegen.
Zo makkelijk lijkt het toch niet te zijn, heel die buitenkant is van aluminium. En dan nog die hoeken, er is een reden dat auto's hier steeds ronder worden. Ze mogen namelijk niet zo hoekig meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik moet zeggen bij de M3 (2024) is de achterbank qua gemeten breedte genoeg is voor drie kinderzitjes, maar de onnodige wangen aan de zijkanten maakt dat de zitjes naar elkaar gedrukt worden, waardoor het in de praktijk vrij krap wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtMaKkRQMpYNZFZIPNv-yR9Ycj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H43uH0YUPakxhPzL6nkDxqEy.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn portiergreep aan de bestuurderskant gaat niet meer goed dicht. Blijft open staan als je hem los laat.
Met weinig kracht duw je hem wel weer gewoon helemaal dicht, maar met instappen gaat dat niet zo handig. :D

Serviceverzoek ingediend, dan moet ik naar een Service Center rijden. Prima, maar ik hoor ook wel eens dat Tesla zelf langs komt. Hoe wordt dat onderscheid gemaakt?
En hebben jullie nog tips om dit zelf op te lossen?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Impry schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:31:
[Afbeelding]
Mijn portiergreep aan de bestuurderskant gaat niet meer goed dicht. Blijft open staan als je hem los laat.
Met weinig kracht duw je hem wel weer gewoon helemaal dicht, maar met instappen gaat dat niet zo handig. :D

Serviceverzoek ingediend, dan moet ik naar een Service Center rijden. Prima, maar ik hoor ook wel eens dat Tesla zelf langs komt. Hoe wordt dat onderscheid gemaakt?
Ik heb dit ook regelmatig, volgens mij binnen spec :)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[Afbeelding]

Heel knullig, maar wat WD40 bij het scharnier punt wil vaak helpen :X (heb er zelf ook last van bij mijn MY LR uit eind 2021)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-02-2024 14:38 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

DaMightyWackO schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb dit ook regelmatig, volgens mij binnen spec :)
Serviceverzoek werd obv foto's al wel doorgezet tot een afspraak. Dus ze zullen zelf ook wel inzien dat dit niet moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[Afbeelding]

Ik had ook zoiets. Bleek er een (nat) boomblaadje in te zitten, even zelf een beetje pielen en het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik had dit ook op mijn m3, service verzoek aangemaakt en ranger had het opgelost. Iets met wd40 en schoonmaken.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

xoror schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Ik had dit ook op mijn m3, service verzoek aangemaakt en ranger had het opgelost. Iets met wd40 en schoonmaken.
Dank voor de reacties, dan gaan we eens aanrommelen.
Waarom de ene keer een ranger, en de andere keer een servicepunt-bezoek? Weet iemand dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Impry Eerst even met de hoge druk spuit, niet te rigoureus natuurlijk. Daarna met een stukje dun plastic wat je uit een colafles oid snijd er tussen peuren. Daarna (laten drogen) inspuiten met WD40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterK123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:08
DarkSide schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:17:
Voor wat het waard is.
En review van mijn overgang van een ICE (Golf 7 Variant Highline DSG fully loaded) naar een EV in de form van een Tesla Model 3 SR+ uit 2020.
Mogelijk interessant voor personen die 2e hands willen kijken...
Wel wat groter geworden dan verwacht

Achtergrond

Zoals vermeld reed ik hiervoor een Station. En heb altijd stations gereden. Lekker handig met spullen vervoeren, vakanties, etc.
Heb geen eigen oprit. Dus moet het doen met publieke laadpalen. Dichtbij zijnde is ongeveer 6a7 min lopen.
Of een SuC op 6 a 7 min rijden.

Design

Dit is natuurlijk persoonlijk. Maar ik vind de model 3 nou niet de meest aantrekkelijke auto.
Dit zit hem voor mij voornamelijk in de lichtunits. Voor ziet er "raar" uit. En achter vind ik ook niets met die kleine knipperlichten. Voelt op de een of andere manier wat ouderwets..
Wat dat betreft is het juist de highland die er veel strakker uit ziet. En ondanks dat die er nog overduidelijk er als een model 3 uitziet. Wat mij betreft wel veel beter smoelt.
Persoonlijk blijf ik stations veel mooier vinden. En zou ik wat dat betreft liever een Nio ET-5 Touring voor de deur willen hebben.

Bagage Ruimte

Een van de redenen voor een station is de ruimte. En dan met name bagageruimte en vervoermogelijkheden.
De Golf is een C segementer. Maar toch met behoorlijke ruime achterbak. En omdat ik geen reserver wiel heb, een mooie dubbele bodem met veel plek voor kleine dingen tijdens de vakantie.
Ik moet nog op vakantie met de Tesla. En ik weet nu al dat ik mijn koelbox die ik normaal mee heb, niet mee kan nemen. Maar, hoewel de Tesla niet praktisch is, is hij wel ruim.
Een rit naar het grofvuil om oude Ikea kasten en wat extra zaken weg te brengen was geen probleem. Met de bank plat kan je echt best nog veel vervoeren.
En een rit naar de Ikea om nieuwe spullen te halen was ook geen probleem. De kofferruimte is behoorlijk diep en dus paste alles met gemak achterin zonder de bank plat te leggen.
Ik vermoed dat ik met sport- en rugtassen dezelfde hoeveelheid aan spullen en kleding kan meenemen als in de golf. Zeker met de grote Frunk verwacht ik geen issues.
Ik zal alleen geen wasmachiches e.d. achter in de auto kunnen doen. Zoals ik dat wel in de Golf kon

Ruimte

Dan de binnenruimte zelf.
Voorin genoeg ruimte en opberg mogelijkheden. Een relatief klein dashboardkastje. En ik mis daar de muntenhouder die ik gebruik voor muntjes voor de boodschappenkar.
De middentunnel is behoorlijk groot. Eigenlijk te groot. Klein spul raak je zo kwijt. De oplossing is een aftermarket accesoire kopen. Zodat ik daar mijn muntjes, pasje voor werk en zonnenbril goed kwijt kan.
Op de achterbank is het minder ruim dan ik zou verwachten van een toch best grote auto.
De kleine zitting en de hoge vloer zijn bekend voor EV rijders denk ik. Maar het is toch verrassend goed uit te houden.
De kinderen (13 en 17) hoor ik niet klagen. Al moeten we nog echt een lange (vakantie) rit maken.

Keyless Entry

Op de golf had ik dit ook. Heerlijk gewoon sleutels in je zak houden. Naar de auto lopen en de deur open doen.
Helaas alleen op de voordeuren en de achterklep. Wil je het op de achterdeuren, dan moet je een maatje duurder nemen (passat oid). Dit maakte het plaatsen van de laptop tas op de achterbank wat "irritant"

De tesla koppel je aan je telefoon. En dan is het daadwerkelijk keysless entry.
Dit is wel heerlijk. Gewoon naar de auto lopen en maakt niet uit welke deur of klep (op voorkant na) je wilt openen. Dat werkt gewoon. (meestal. Nu 2x gehad dat hij zei bekijk het maar. Dan is de app de uitkomst).

De keycard vind ik niet erg handig. Ja neemt lekker weinig ruimte in beslag. Maar als primair middel om de auto te openen? Nee. Alleen de achterklep openen? Nope. Wil je iets van de passagiers kant pakken? Nope. Dit is duidelijk een ICE (In case of Emergency) sleutel.
De telefoon is toch het beste. Zeker omdat je hier ook gewoon weg kunt lopen en de auto vanzelf op slot gaat. De golf moest je nog even swipen over de deurhendel. Geen groot issue... Maar in het totaal is de manier waarop de Tesla werkt toch echt vele malen fijner.

Navigatie

Hier speel ik een beetje vals. De navi van de golf is niet slecht. Er worden ook gratis kaart updates gegeven. En deze kaart wordt ook getoond in het digitale instrumentarium. Dit maakt een HUD zowat overbodig en rijdt en kijkt erg fijn.
Echter werkt iets als een Waze/Google maps toch fijner. Is meer up to date. En dus gebruik ik android auto icm Waze in de golf. Helaas geen pijl aanwijzingen in het digitale instrumentarium zoals nieuwere VAG auto's. Maar in het geheel een fijne navigatie.

De Tesla kent alleen zijn eigen navigatie op basis van Google Maps. En dat is fijn. En natuurlijk een lekker groot scherm. Hoewel de 9,2" destijds in de golf ook als groot gold.Leest de kaart in de tesla een stuk fijner af.
Ook de kaart in-/ uitzoomen, bewegen etc gaat hier echt soepel. Waarbij het op de golf tegengehouden wordt door een tragere CPU lijkt wel.

Wel vind ik het jammer dat de Tesla een wat mindere "birds eye view" heeft. Maar dat is slechts een klein dingetje. Het werken met favorieten, een adres naar je auto sturen etc loopt echt allemaal heel soepel en is een fijne ervaring.

Spotify

Een ander voordeel van Android Auto was dat er een Spotify app was.
Dit maakt het luisteren van muziek echt een stuk fijner dan je telefoon via BT verbinden.
Een grafische interface, stemcommando's, browsen door je bibliotheek werken echt heel fijn.
En het meeste kan gewoon handsfree.

Tesla biedt ook een app. Waar je ook gewoon met je eigen spotify account op kunt inloggen.
Het grotere scherm biedt meer inzicht in content en albums. Maar werkt grotendeels gelijk aan wat ik gewend was. De spraakcommando's in de Tesla werken ook goed. En dus is er veel handsfree te doen.
Wat ik wel mis is de "radio" button. Soms wil ik geen specifieke artiest luisteren of een album. Maar iets gelijksoortigs. In Android Auto kon ik een liedje selecteren en dan de radio icoon aanklikken.
Dan speelt spotify een soort van radio lijst gebaseerd op een gelijk thema (80's, EDM, trance, etc)
Dat lukt niet in de tesla.
En ook een jam sessie delen werkt niet. Dit gebruikte ik vaak in de vakantie om zo naar muziek te luisten samen met mijn dochters.
Denk dat dit nu een gedeelde lijst moet worden.

Mis ik Android Auto

ja en nee.
Grotendeels zit alles in de Tesla.
Wat ik primair mis is het sturen van Whatsapp berichten. Of reageren op berichten (whatsapp/signal).
Het is soms gewoon heel handig om even te reageren van. "Ben onderweg, over 15 min ben ik er" bv.
Ook even roepen "Hee google, zet de verwarming aan" gaat nu niet (of iig lastiger via de telefoon.
De rest werkt goed of beter in de Tesla.

Rijden

Ik was voornamelijk benieuwd naar de stugge vering van de Model 3. Dit zou verbeterd moeten zijn met de highland. Maar moet zeggen dat het me allemaal wel meevalt.
De auto is verder wel op comfort afgesteld lijkt me. Hobbels gaan prima en qua "bonkigheid" valt het mee.
Ooit een Audi A3 met sport onderstel gereden. En die was echt stugger en bonkeriger op hobbels en drempels.
Verder is het heerlijk om zoveel vermogen te hebben. Van 130pk naar meer dan 300pk merk je wel.
En niet alleen de 0-100. Want hoewel leuk. Is het vooral fijn om in te halen.
Rij veel 80 km/u wegen. En als er dan iemand 70 rijdt of zo, dan is het easy peasy om snel en veilig in te halen.
Zo ook rotondes. of opritten naar de snelweg. De auto ligt goed op de weg en stuurt prima. En maakt het leuk en genieten van het rijden. Wel opletten. Want voor je het weet rijdt je te snel.

AP en TACC

Zowat de reden om een Tesla te nemen. Toch...?
Hier wel mixed feelings over.
Vind het super fijn dat de auto ook afremt voor Rotondes bv. Of al afremt voor een bocht die je moet nemen als je aan het navigeren bent. Dit ontbrak op de golf.
De golf werkt echter veel fijner op 60km/u wegen. Daar kan ik gewoon op de CC rijden zonder dat ik telkens een waarschuwing krijg.
Tesla piept echt constant omdat je de dicht bij de lijn rijdt. Een 60km/u weg is niet zo breed. En je moet zowat half op de weg rijden, wil je geen melding krijgen.
TACC werkt hier ook slecht. Door de vele bochtjes etc remt hij te vaak en te hard af. Wat geen fijne rijervaring is.
Zelf alles in controle nemen is het antwoord.

Op 80km/u wegen gaat dit een stuk beter. En dan rijdt het wel relaxed.
Echter is de Tesla wel voorzichtig afgestemd. Rij ik 85km/u en er is een bocht. Dan remt hij af tot soms wel 75 km/u/ Terwijl dat niet hoeft.

Dan AP.
In de basis ben ik wel impressed. De tesla neemt bochten autonoom waar de golf gewoon de berm in zou rijden. Op de 80km/u wegen heb je ook van die "busstop chicanes" wat geen probleem is.
Het is serieus indrukwekkend. En biedt een kijkje in de toekomst van autonoom rijden.
Maar ook hier een maar....
Op de snelweg houdt ik gewoon rechts aan. Dat betekend veel inhalen en baanwisselen.
Dat betekend dat AP er telkens af gaat. En je het weer moet activeren. Dit is echt enorm vervelend.
(EAP zou de oplossing zijn, of S3Xy buttons). Maar EAP is het mij niet waard. En rijdt deze auto maar een jaar. Dus buttons is geen optie omdat ik niet weet of de volgende een Tesla word.
Verder remt de auto veel eerder af voor auto's tov de golf. Ook als je wilt inhalen en je knipperlicht gebruikt.
De golf leek dit "te snappen" en remde niet direct af als je dichterbij een auto kwam. Omdat hj wist dat je ging inhalen.
De tesla is hier heel voorzichtig en remt wel af. Oplossing is veel eerder van baan wisselen.

Is AP dan helemaal niets?
Nee hoor. Er zijn momenten waar het echt relaxed rijdt. Als je lange stukken rijdt waar je niet continu van baan wisselt is het echt wel een toevoeging. En zorgt dat een lange rit relaxed gereden kan worden.
Maar voor mijn gevoel is er nog wel werk aan de winkel voor een nog fijnere ervaring.

Ruitenwissers en grootlicht

Twee veelbesproken punten bij een Tesla.
De automatische ruitenwissers zijn wispelturig. In de golf waren ze ook niet perfect. Maar in de basis fijner.
Daar reageren ze meer dan snel genoeg. En gingen ze soms iets te lang door. En e.e.a. is in te stellen door de sensitiviteit in te stellen.
Bij de Tesla start hij vaak te laat. Zeker bij miezerig weer. En dat is irritanter. Merk dat ik vaak switch tussen standje I en auto.
Als ze het wel goed doen. Dan doen ze het ook goed en fijn. Hardere regen en sneller wissen,
Maar al met al toch redelijk vaak handmatig even een zetje nodig of op standje I zetten.

Dan automatisch grootlicht.
Op de Golf had ik Matrix LED. En dit werkte echt heel top. Reageerde snel om tegemoetkomend verkeer in de schaduw te krijgen terwijl de rest van de weg goed verlicht bleef. Ook bijna geen seintjes van tegemoetkomend verkeer. Dit i.t.t. de vorige golf met Xenon en lamellen om dynamisch te verlichten. Dat reageerde te traag.

De Tesla heeft alleen een aan/uit functie. Dat is minder Sexy en ziet er minder cool uit.
Hij is soms ook wispelturig. Gaat aan om een seconde later weer uit te gaan. Op de snelweg duurt het soms ook erg lang voor hij denkt dat ze aan kunnen. En dan komt er weer een auto aan en gaan ze weer uit.
Heb dit nu gewoon op handmatig gezet.

Actieradius

Ik had hier wat meer van verwacht. Hoewel begonnen met temperaturen rond de 0
En het warmere weer nog moet komen. Zit ik met 200km en echt max 230km actieradius (afhankelijk van de ritten die ik rijdt). Ik had toch echt een 100km meer verwacht of fijn gevonden.

Omdat ik geen eigen laadpaal heb, is het ook wat "vervelend" om telkens te laden.
Dit is ook gewoon even wennen aan de mindset ABC (Always Be Charging) denk ik.
Inmiddels weet ik hoeveel percentage ik kwijt ben naar de verschillende vestiggingen. En raak ik ook gewend om wat meer te plannen qua opladen en batterij wat ik nodig heb voor de rit van morgen.
Maar dat betekend toch best vaak even een wat bij laden bij een SuC/fastcharger onderweg bij lange ritten op meerdere dagen.

Laats wezen eten en de auto in een garage geparkeerd. Want had nog genoeg om naar huis te rijden en maandag naar kantoor.
Zondag bleek ik toch een extra rit moest maken om dochter naar school te brengen en toen was rijden naar werk een uitdaging.
In de basis had ik gewoon zaterdag in de garage moeten laden. Etentje was toch goed 2 1/2 uur. Dus dan zou maandag geen uitdaging zijn geweest.

Gemiddeld lijk ik rond de 150-180 km te moeten laden.
Met de 3400 km die ik nu gereden heb kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 170wh\km

The little things

Dan zijn er nog "de kleine" dingen die erg fijn zijn.
De elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie en easy entry. Dat werkt gewoon fijn met instappen. En instellen. Ik vind de zitting wel te kort (de golf had een mogelijkheid tot verlengen van het zitdeel, en stevirige wanden). Dat alles in je profiel wordt opgeslagen is ook fijn.
Samen met theater mode en de spelletjes. Maakt het laden onderweg wel een wat fijnere ervaring.

Premium Connectivity

Mooi voorbeeld van de hedendaagse manier van As A Service diensten. Achteraf extra abbonomenten nemen op diensten.

In de basis is Premium connectivity niet nodig. De auto houdt standaard ook gewoon rekening met files. Maar laat deze niet met kleur (oranje, rood) zien op de kaart.
Ook kun je de auto koppelen aan je eigen hotspot op de telefoon voor internet connectivity. Echter werkt dit niet 100% lekker.
Ik heb een automation lopen dat de hotspot automatisch aangaat bij het maken van de BT verbinding van de Tesla. Maar het duurt soms wel even voordat de auto goed verbonden is, en Spotify begint te spelen. Ook moest ik soms even extra een handje helpen om de verbinding op te zetten. En een paar keer zelfs het Wachtwoord opnieuw invoeren. Dit is niet fijn tijdens het rijden.
Dit was voor mij de reden om toch premium connectivity te nemen. Nu gewoon altijd direct verbinding en hoef geen fratsen uit te halen met een hotspot.
De bijkomstigheid dat ik ook met Satteliet kaarten kan rijden en de verkeersopstoppingen kan zien vind ik ook fijn.
Al lijkt de tesla geen wegafsluitingen te tonen.

Conclusie

Zoals elke auto zijn er nukkigheden. Aantal wat erger dan andere. Maar in het totaal genomen is het een fijne rij- en reisauto.
Comfortabel op lange ritten. En over het algemeen gewoon zeer tevreden over de auto.
Grootste nadeel voor mij blijft dat ik toch nog moet wennen aan het "vele" laden. En had 100km extra bereik net wat fijner gevonden. Benieuwd hoe dat met het aankomende warmere weer gaat worden.
Voor mij zeker een aanrader als je op zoek bent naar een 2e hands EV.
Dank voor de uitgebreide review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-09 16:37
Een vraagje i.v.m. het verlengen van Premium Connectivity met punten.
Situatie is als volgt:

Baas heeft punten gekregen voor mijn bedrijfswagen zijn aankoop.
Auto is geregistreerd onder mijn e-mail adres als bestuurder.

Is het mogelijk dat ik deze overzet naar zijn e-mail adres, hij 2.500 punten gebruikt voor een jaar premium connectiviteit en dan overzet naar mijn account?

Is dit mogelijk en blijft de jaar premium connectiviteit dan geldig op mijn auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 14:46
Zo eigenaar geworden van een model Y LR. Die 514pk zijn wel nuts wat een raket :o

Nu heb ik alles doorgestuurd in de Tesla app om mijn account te koppelen (overname pool wagen).

Hoe lang duurde het bij jullie voor die in de app tevoorschijn kwam?

Want nu kan ik enkel wegrijden met de "sleutel"...

-

Ohja en die voorzetels zijn wel redelijk smal niet?

[ Voor 9% gewijzigd door SmokingSig op 20-02-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
this schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Zo makkelijk lijkt het toch niet te zijn, heel die buitenkant is van aluminium. En dan nog die hoeken, er is een reden dat auto's hier steeds ronder worden. Ze mogen namelijk niet zo hoekig meer zijn.
RVS.................geen aluminium :+

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

SmokingSig schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:12:

-

Mijn idee ook en je zit niet in het midden van de stoel maar een beetje naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Zo eigenaar geworden van een model Y LR. Die 514pk zijn wel nuts wat een raket :o

Nu heb ik alles doorgestuurd in de Tesla app om mijn account te koppelen (overname pool wagen).

Hoe lang duurde het bij jullie voor die in de app tevoorschijn kwam?

Want nu kan ik enkel wegrijden met de "sleutel"...

-

De LR is denk ik rond 400pk zijn en niet 500+
Maar goed, Tesla publiceert het niet dus exacte cijfer is.............. Geen idee, is wel veel idd :+
Maar Y LR 0-100 is rond 5s, dat haal je al met een ICE met 300-350pk.
Ik denk dus dat het om en nabij 400pk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:37
Zo eigenaar geworden van een model Y LR.

Voordat je eigenaar werd heb je neem ik aan even een testrit/showroom visit gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
SirLct schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:22:
[...]

De LR is denk ik rond 400pk zijn en niet 500+
Maar goed, Tesla publiceert het niet dus exacte cijfer is.............. Geen idee, is wel veel idd :+
Maar Y LR 0-100 is rond 5s, dat haal je al met een ICE met 300-350pk.
Ik denk dus dat het om en nabij 400pk moeten zijn.
Tesla publiceert zeker wel exacte cijfers. Wat jij omschrijft is al lang niet meer van toepassing.

378 kW is inderdaad, 515 pk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzLveHRPgrASV2HO1PGGdahvzR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjN7XC0WXHpNQyLDax6USF74.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Voordat je eigenaar werd heb je neem ik aan even een testrit/showroom visit gedaan?
Vast niet. Als je een poule auto rijdt zie je wel wat je krijgt. Blij zijn wat je krijgt, je kan er toch niks aan veranderen toch. Wanneer je zelf mag kiezen ander verhaal. Zijn zoveel leaserijders die überhaupt niet eens kijken wat ze aanklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 14:46
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Heb ik ook gedaan, maar ik ben de vrouw vergeten, en die haar poep is wat breder :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:49
Notna schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Heel knullig, maar wat WD40 bij het scharnier punt wil vaak helpen :X (heb er zelf ook last van bij mijn MY LR uit eind 2021)
Het is ook een DIY item van Tesla zelf, dus niet zo knullig als je denkt ;) https://service.tesla.com...BA-9F13-780C7569214C.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Tesla publiceert zeker wel exacte cijfers. Wat jij omschrijft is al lang niet meer van toepassing.

[Afbeelding]
Er zal waarschijnlijk een piekmoment zijn waar de auto 500pk kan leveren, maar dat doet die niet de hele tijd.

En daarom zal het waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met een benzineauto van 400pk, maar dan zou je ook gewicht moeten in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Vast niet. Als je een poule auto rijdt zie je wel wat je krijgt. Blij zijn wat je krijgt, je kan er toch niks aan veranderen toch. Wanneer je zelf mag kiezen ander verhaal. Zijn zoveel leaserijders die überhaupt niet eens kijken wat ze aanklikken.
Dan ben je wat mij betreft geen eigenaar geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Er zal waarschijnlijk een piekmoment zijn waar de auto 500pk kan leveren, maar dat doet die niet de hele tijd.

En daarom zal het waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met een benzineauto van 400pk, maar dan zou je ook gewicht moeten in rekening brengen.
Een brandstofauto levert ook niet continu het opgegeven vermogen. Dus waarom je dan opeens minder vermogen zou moeten hebben met een EV is mij een raadsel.

Dit is een mooi voorbeeld van Bjorn: YouTube: Tesla Model Y Performance acceleration, braking and noise test (betreft wel een P) --> zie waardes onder "Battery power". Hij heeft ook een video van een LR, maar mogelijk door het koude weer een stuk minder vermogen dan de fabrieksopgave.

Een YP heeft 393 kW aan vermogen (535 pk) volgens Tesla en conform de video gaat deze Y er zelfs overheen en blijft het vermogen toch aardig op peil hoor.

Belangrijke noot: bij een EV neemt het vermogen wel snel af zodra de acculading daalt. Mijn 3P presteert onder de 50/60% beduidend minder als rond de 90%.

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 20-02-2024 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Dat doet er toch niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
this schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Dat doet er toch niet toe?
Want? De vraagsteller suggereert dat hij/zij eigenaar is en Oekol gaat uit van lease. Wezenlijk verschil ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Nou ik heb de Y P met 534 pk (393KW) en die trekt de Porshe 911 4S (331KW) niet alleen korstondig uit maar ook veel constanter en langer. Ik vind vooral de instant acceleratie van ~100 km/u naar ~160 echt een verschil.
Je hebt geen gedoe met turbo lag en te laag toerentaal en dat merk je wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:47
Sinds gisteren werkt de radio niet meer. Zie ook geen radiozenders meer staan, behalve mijn favorieten. Vanochtend de laatste update geïnstalleerd en de auto geheel herstart, rempedaal indrukken + beide scrollwieltjes tot het tesla logo weer verschijnt. Dit heeft geen verandering gebracht. Kent iemand anders dit probleem en heeft wellicht een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Lease rijders zijn per definitie geen eigenaar van de auto. Ze betalen een maandelijkse fee om er bij godsgratie in te mogen rijden. Ik ben er 1 van. Dat ik de auto wel behandel als mijn bezit, doet niet af dat er niks aan die auto van mij is. Over 2 a 3 jaar 'krijg' ik weer een nieuwe splinter nieuwe auto. Zal mijn tijd wel duren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:25:
[...]

[Afbeelding]
Hmm idd ik zie nu ook op tesla site. Het voelde niet als 500pk auto though... Maar ik ben ook geen expert :+
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Een brandstofauto levert ook niet continu het opgegeven vermogen. Dus waarom je dan opeens minder vermogen zou moeten hebben met een EV is mij een raadsel.

Dit is een mooi voorbeeld van Bjorn: YouTube: Tesla Model Y Performance acceleration, braking and noise test (betreft wel een P) --> zie waardes onder "Battery power". Hij heeft ook een video van een LR, maar mogelijk door het koude weer een stuk minder vermogen dan de fabrieksopgave.

Een YP heeft 393 kW aan vermogen (535 pk) volgens Tesla en conform de video gaat deze Y er zelfs overheen en blijft het vermogen toch aardig op peil hoor.

Belangrijke noot: bij een EV neemt het vermogen wel snel af zodra de acculading daalt. Mijn 3P presteert onder de 50/60% beduidend minder als rond de 90%.
Battery power en daadwerkelijke motor power is volgens mij 2 verschillende dingen.
Ik heb ook de S3XY app en met optimum batterij temp + 100% SoC levert ie zelfs 600pk+ Volgens mij zag ik 630pk zelfs. Althans, de batterij kan max zoveel leveren, maar betekent nog niet dat de motor ook kan.

Overigens bedoelt Tommie waarschijnlijk dat een EV op hogere snelheiden kan aanvoelen als ICE met 100-200pk minder. Op spec blijft het 500pk, maar boven de 100 is het meer vergelijkbaar met ICE met 300-400pk.

0-100 durf ik met mijn M3P alles aan, maar boven 100 probeer ik eigenlijk al niet tegen de RS/AMGs/Ms van deze wereld. En boven 150-200 ofzo durf ik niet eens meer tegen een Golf R met "maar" 300pk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
SirLct schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Hmm idd ik zie nu ook op tesla site. Het voelde niet als 500pk auto though... Maar ik ben ook geen expert :+

[...]
0-100 durf ik met mijn M3P alles aan, maar boven 100 probeer ik eigenlijk al niet tegen de RS/AMGs/Ms van deze wereld. En boven 150-200 ofzo durf ik niet eens meer tegen een Golf R met "maar" 300pk :D
Ik merk ook dat verschil maar dan moet je echt al op 160 zitten... Ik heb de Y tot 220 k/u laten gaan, maar je merkt gewoon dat het een hogere auto is en je mist ook een versnelling. De Taycan heeft niet voor niks een versnellingsbak. Op de snelweg heb je alleen vaak van die situaties dat je lekker chill aan het cruisen bent en ineens gas/stroom wilt geven, voor inhalen/vooraan op de invoeg/uitvoegstrook/die BMW achter je houden. Misschien dat het alleen de reactie snelheid is en de maximale acceleratie lager, maar die reactie snelheid is erg bepalend voor het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
The_Woesh schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Nou ik heb de Y P met 534 pk (393KW) en die trekt de Porshe 911 4S (331KW) niet alleen korstondig uit maar ook veel constanter en langer. Ik vind vooral de instant acceleratie van ~100 km/u naar ~160 echt een verschil.
Je hebt geen gedoe met turbo lag en te laag toerentaal en dat merk je wel degelijk.
De 4S kan idd net op de verkeerde toerentaal of versnelling zijn.
Maar als ze wel "ready" zijn, zijn ze wel echt sneller dan onze "Performance" Tesla.
https://autotopnl100-200.com/100-200/
M3P 10.12s
911 4S 8.42s
En boven 200 is het gewoon niet grappig meer :+ :+

Pagina: 1 ... 258 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: