bilgy_no1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Instellingen die onder het menu-knopje zitten (3 liggende streepjes). Daar staat maximale snelheid waarschijnlijk op 150 km/h, dus als je die route in Nederland plant terwijl het avond is, dan gaat hij rekenen met 130 km/h. En je gaf aan vooral op ong. 100 km/h te rijden, dus dan kun je met die parameter spelen om te zien hoe ver je komt.
Onder 'Road conditions' kun je inderdaad 'realtime weather' inschakelen als je een betaald account hebt. Anders rekent hij met seizoensgemiddelden. Voorheen kon je daar geloof ik ook een temperatuur instellen.
Ah super! Ik voel me best stom dat ik zelf dat hamburger menu niet gevonden heb.
Maar inderdaad stond daar max. 150 km/u. Als ik dat aanpas naar 100 km/u (ik ga ervan uit dat ABRP de gps-snelheid hanteert, dus 105 km/u op de teller) krijg ik ipv de 220 Wh/km nu 197 Wh/km te zien, scheelt toch al een hoop. Dan moet ik op de terugweg slechts 8 min snelladen, van 19% naar 47%.
Over de eerste rit zegt ie dat ik met 41% aankom op bestemming na 163 km gereden te hebben.
Toch meer verbruik dan ik zou hebben verwacht. Ook als ik de temp onder Road conditions op 20C zet en 0 wind krijg ik 184 Wh/km als gemiddelde eruit en 6 min snelladen.
Ik zit heel erg te twijfelen, want enerzijds 6-8 min snelladen is niet veel, maar het zou wel echt elke keer moeten. Daarnaast zag ik ook dat er op 5 min van mijn bestemming een SC plek is, dus ik zou ook ervoor kunnen kiezen in de ochtend als ik tijd over heb daar alvast bij te laden zodat ik 's middags linea recta naar huis kan. Dat zal dan ook niet langer dan 10 min hoeven waarschijnlijk al is ±41% bij aankomst niet ideaal voor de laadcurve geloof ik.
Moeilijk dus.
Als laatste heb ik de M3 SR Highland erbij gepakt: zelfs die moet 5 min bijladen. Waar ik best van sta te kijken, want qua verbruik zegt hij 154 Wh/km terwijl de auto's allebei een 57 kWh bruikbare accu hebben. Dus die snap ik niet helemaal. Ok, er staat beta bij beide auto's, maar toch.