DarkSide schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:17:
Voor wat het waard is.
En review van mijn overgang van een ICE (Golf 7 Variant Highline DSG fully loaded) naar een EV in de form van een Tesla Model 3 SR+ uit 2020.
Mogelijk interessant voor personen die 2e hands willen kijken...
Wel wat groter geworden dan verwacht
Achtergrond
Zoals vermeld reed ik hiervoor een Station. En heb altijd stations gereden. Lekker handig met spullen vervoeren, vakanties, etc.
Heb geen eigen oprit. Dus moet het doen met publieke laadpalen. Dichtbij zijnde is ongeveer 6a7 min lopen.
Of een SuC op 6 a 7 min rijden.
Design
Dit is natuurlijk persoonlijk. Maar ik vind de model 3 nou niet de meest aantrekkelijke auto.
Dit zit hem voor mij voornamelijk in de lichtunits. Voor ziet er "raar" uit. En achter vind ik ook niets met die kleine knipperlichten. Voelt op de een of andere manier wat ouderwets..
Wat dat betreft is het juist de highland die er veel strakker uit ziet. En ondanks dat die er nog overduidelijk er als een model 3 uitziet. Wat mij betreft wel veel beter smoelt.
Persoonlijk blijf ik stations veel mooier vinden. En zou ik wat dat betreft liever een Nio ET-5 Touring voor de deur willen hebben.
Bagage Ruimte
Een van de redenen voor een station is de ruimte. En dan met name bagageruimte en vervoermogelijkheden.
De Golf is een C segementer. Maar toch met behoorlijke ruime achterbak. En omdat ik geen reserver wiel heb, een mooie dubbele bodem met veel plek voor kleine dingen tijdens de vakantie.
Ik moet nog op vakantie met de Tesla. En ik weet nu al dat ik mijn koelbox die ik normaal mee heb, niet mee kan nemen. Maar, hoewel de Tesla niet praktisch is, is hij wel ruim.
Een rit naar het grofvuil om oude Ikea kasten en wat extra zaken weg te brengen was geen probleem. Met de bank plat kan je echt best nog veel vervoeren.
En een rit naar de Ikea om nieuwe spullen te halen was ook geen probleem. De kofferruimte is behoorlijk diep en dus paste alles met gemak achterin zonder de bank plat te leggen.
Ik vermoed dat ik met sport- en rugtassen dezelfde hoeveelheid aan spullen en kleding kan meenemen als in de golf. Zeker met de grote Frunk verwacht ik geen issues.
Ik zal alleen geen wasmachiches e.d. achter in de auto kunnen doen. Zoals ik dat wel in de Golf kon
Ruimte
Dan de binnenruimte zelf.
Voorin genoeg ruimte en opberg mogelijkheden. Een relatief klein dashboardkastje. En ik mis daar de muntenhouder die ik gebruik voor muntjes voor de boodschappenkar.
De middentunnel is behoorlijk groot. Eigenlijk te groot. Klein spul raak je zo kwijt. De oplossing is een aftermarket accesoire kopen. Zodat ik daar mijn muntjes, pasje voor werk en zonnenbril goed kwijt kan.
Op de achterbank is het minder ruim dan ik zou verwachten van een toch best grote auto.
De kleine zitting en de hoge vloer zijn bekend voor EV rijders denk ik. Maar het is toch verrassend goed uit te houden.
De kinderen (13 en 17) hoor ik niet klagen. Al moeten we nog echt een lange (vakantie) rit maken.
Keyless Entry
Op de golf had ik dit ook. Heerlijk gewoon sleutels in je zak houden. Naar de auto lopen en de deur open doen.
Helaas alleen op de voordeuren en de achterklep. Wil je het op de achterdeuren, dan moet je een maatje duurder nemen (passat oid). Dit maakte het plaatsen van de laptop tas op de achterbank wat "irritant"
De tesla koppel je aan je telefoon. En dan is het daadwerkelijk keysless entry.
Dit is wel heerlijk. Gewoon naar de auto lopen en maakt niet uit welke deur of klep (op voorkant na) je wilt openen. Dat werkt gewoon. (meestal. Nu 2x gehad dat hij zei bekijk het maar. Dan is de app de uitkomst).
De keycard vind ik niet erg handig. Ja neemt lekker weinig ruimte in beslag. Maar als primair middel om de auto te openen? Nee. Alleen de achterklep openen? Nope. Wil je iets van de passagiers kant pakken? Nope. Dit is duidelijk een ICE (In case of Emergency) sleutel.
De telefoon is toch het beste. Zeker omdat je hier ook gewoon weg kunt lopen en de auto vanzelf op slot gaat. De golf moest je nog even swipen over de deurhendel. Geen groot issue... Maar in het totaal is de manier waarop de Tesla werkt toch echt vele malen fijner.
Navigatie
Hier speel ik een beetje vals. De navi van de golf is niet slecht. Er worden ook gratis kaart updates gegeven. En deze kaart wordt ook getoond in het digitale instrumentarium. Dit maakt een HUD zowat overbodig en rijdt en kijkt erg fijn.
Echter werkt iets als een Waze/Google maps toch fijner. Is meer up to date. En dus gebruik ik android auto icm Waze in de golf. Helaas geen pijl aanwijzingen in het digitale instrumentarium zoals nieuwere VAG auto's. Maar in het geheel een fijne navigatie.
De Tesla kent alleen zijn eigen navigatie op basis van Google Maps. En dat is fijn. En natuurlijk een lekker groot scherm. Hoewel de 9,2" destijds in de golf ook als groot gold.Leest de kaart in de tesla een stuk fijner af.
Ook de kaart in-/ uitzoomen, bewegen etc gaat hier echt soepel. Waarbij het op de golf tegengehouden wordt door een tragere CPU lijkt wel.
Wel vind ik het jammer dat de Tesla een wat mindere "birds eye view" heeft. Maar dat is slechts een klein dingetje. Het werken met favorieten, een adres naar je auto sturen etc loopt echt allemaal heel soepel en is een fijne ervaring.
Spotify
Een ander voordeel van Android Auto was dat er een Spotify app was.
Dit maakt het luisteren van muziek echt een stuk fijner dan je telefoon via BT verbinden.
Een grafische interface, stemcommando's, browsen door je bibliotheek werken echt heel fijn.
En het meeste kan gewoon handsfree.
Tesla biedt ook een app. Waar je ook gewoon met je eigen spotify account op kunt inloggen.
Het grotere scherm biedt meer inzicht in content en albums. Maar werkt grotendeels gelijk aan wat ik gewend was. De spraakcommando's in de Tesla werken ook goed. En dus is er veel handsfree te doen.
Wat ik wel mis is de "radio" button. Soms wil ik geen specifieke artiest luisteren of een album. Maar iets gelijksoortigs. In Android Auto kon ik een liedje selecteren en dan de radio icoon aanklikken.
Dan speelt spotify een soort van radio lijst gebaseerd op een gelijk thema (80's, EDM, trance, etc)
Dat lukt niet in de tesla.
En ook een jam sessie delen werkt niet. Dit gebruikte ik vaak in de vakantie om zo naar muziek te luisten samen met mijn dochters.
Denk dat dit nu een gedeelde lijst moet worden.
Mis ik Android Auto
ja en nee.
Grotendeels zit alles in de Tesla.
Wat ik primair mis is het sturen van Whatsapp berichten. Of reageren op berichten (whatsapp/signal).
Het is soms gewoon heel handig om even te reageren van. "Ben onderweg, over 15 min ben ik er" bv.
Ook even roepen "Hee google, zet de verwarming aan" gaat nu niet (of iig lastiger via de telefoon.
De rest werkt goed of beter in de Tesla.
Rijden
Ik was voornamelijk benieuwd naar de stugge vering van de Model 3. Dit zou verbeterd moeten zijn met de highland. Maar moet zeggen dat het me allemaal wel meevalt.
De auto is verder wel op comfort afgesteld lijkt me. Hobbels gaan prima en qua "bonkigheid" valt het mee.
Ooit een Audi A3 met sport onderstel gereden. En die was echt stugger en bonkeriger op hobbels en drempels.
Verder is het heerlijk om zoveel vermogen te hebben. Van 130pk naar meer dan 300pk merk je wel.
En niet alleen de 0-100. Want hoewel leuk. Is het vooral fijn om in te halen.
Rij veel 80 km/u wegen. En als er dan iemand 70 rijdt of zo, dan is het easy peasy om snel en veilig in te halen.
Zo ook rotondes. of opritten naar de snelweg. De auto ligt goed op de weg en stuurt prima. En maakt het leuk en genieten van het rijden. Wel opletten. Want voor je het weet rijdt je te snel.
AP en TACC
Zowat de reden om een Tesla te nemen. Toch...?
Hier wel mixed feelings over.
Vind het super fijn dat de auto ook afremt voor Rotondes bv. Of al afremt voor een bocht die je moet nemen als je aan het navigeren bent. Dit ontbrak op de golf.
De golf werkt echter veel fijner op 60km/u wegen. Daar kan ik gewoon op de CC rijden zonder dat ik telkens een waarschuwing krijg.
Tesla piept echt constant omdat je de dicht bij de lijn rijdt. Een 60km/u weg is niet zo breed. En je moet zowat half op de weg rijden, wil je geen melding krijgen.
TACC werkt hier ook slecht. Door de vele bochtjes etc remt hij te vaak en te hard af. Wat geen fijne rijervaring is.
Zelf alles in controle nemen is het antwoord.
Op 80km/u wegen gaat dit een stuk beter. En dan rijdt het wel relaxed.
Echter is de Tesla wel voorzichtig afgestemd. Rij ik 85km/u en er is een bocht. Dan remt hij af tot soms wel 75 km/u/ Terwijl dat niet hoeft.
Dan AP.
In de basis ben ik wel impressed. De tesla neemt bochten autonoom waar de golf gewoon de berm in zou rijden. Op de 80km/u wegen heb je ook van die "busstop chicanes" wat geen probleem is.
Het is serieus indrukwekkend. En biedt een kijkje in de toekomst van autonoom rijden.
Maar ook hier een maar....
Op de snelweg houdt ik gewoon rechts aan. Dat betekend veel inhalen en baanwisselen.
Dat betekend dat AP er telkens af gaat. En je het weer moet activeren. Dit is echt enorm vervelend.
(EAP zou de oplossing zijn, of S3Xy buttons). Maar EAP is het mij niet waard. En rijdt deze auto maar een jaar. Dus buttons is geen optie omdat ik niet weet of de volgende een Tesla word.
Verder remt de auto veel eerder af voor auto's tov de golf. Ook als je wilt inhalen en je knipperlicht gebruikt.
De golf leek dit "te snappen" en remde niet direct af als je dichterbij een auto kwam. Omdat hj wist dat je ging inhalen.
De tesla is hier heel voorzichtig en remt wel af. Oplossing is veel eerder van baan wisselen.
Is AP dan helemaal niets?
Nee hoor. Er zijn momenten waar het echt relaxed rijdt. Als je lange stukken rijdt waar je niet continu van baan wisselt is het echt wel een toevoeging. En zorgt dat een lange rit relaxed gereden kan worden.
Maar voor mijn gevoel is er nog wel werk aan de winkel voor een nog fijnere ervaring.
Ruitenwissers en grootlicht
Twee veelbesproken punten bij een Tesla.
De automatische ruitenwissers zijn wispelturig. In de golf waren ze ook niet perfect. Maar in de basis fijner.
Daar reageren ze meer dan snel genoeg. En gingen ze soms iets te lang door. En e.e.a. is in te stellen door de sensitiviteit in te stellen.
Bij de Tesla start hij vaak te laat. Zeker bij miezerig weer. En dat is irritanter. Merk dat ik vaak switch tussen standje I en auto.
Als ze het wel goed doen. Dan doen ze het ook goed en fijn. Hardere regen en sneller wissen,
Maar al met al toch redelijk vaak handmatig even een zetje nodig of op standje I zetten.
Dan automatisch grootlicht.
Op de Golf had ik Matrix LED. En dit werkte echt heel top. Reageerde snel om tegemoetkomend verkeer in de schaduw te krijgen terwijl de rest van de weg goed verlicht bleef. Ook bijna geen seintjes van tegemoetkomend verkeer. Dit i.t.t. de vorige golf met Xenon en lamellen om dynamisch te verlichten. Dat reageerde te traag.
De Tesla heeft alleen een aan/uit functie. Dat is minder Sexy en ziet er minder cool uit.
Hij is soms ook wispelturig. Gaat aan om een seconde later weer uit te gaan. Op de snelweg duurt het soms ook erg lang voor hij denkt dat ze aan kunnen. En dan komt er weer een auto aan en gaan ze weer uit.
Heb dit nu gewoon op handmatig gezet.
Actieradius
Ik had hier wat meer van verwacht. Hoewel begonnen met temperaturen rond de 0
En het warmere weer nog moet komen. Zit ik met 200km en echt max 230km actieradius (afhankelijk van de ritten die ik rijdt). Ik had toch echt een 100km meer verwacht of fijn gevonden.
Omdat ik geen eigen laadpaal heb, is het ook wat "vervelend" om telkens te laden.
Dit is ook gewoon even wennen aan de mindset ABC (Always Be Charging) denk ik.
Inmiddels weet ik hoeveel percentage ik kwijt ben naar de verschillende vestiggingen. En raak ik ook gewend om wat meer te plannen qua opladen en batterij wat ik nodig heb voor de rit van morgen.
Maar dat betekend toch best vaak even een wat bij laden bij een SuC/fastcharger onderweg bij lange ritten op meerdere dagen.
Laats wezen eten en de auto in een garage geparkeerd. Want had nog genoeg om naar huis te rijden en maandag naar kantoor.
Zondag bleek ik toch een extra rit moest maken om dochter naar school te brengen en toen was rijden naar werk een uitdaging.
In de basis had ik gewoon zaterdag in de garage moeten laden. Etentje was toch goed 2 1/2 uur. Dus dan zou maandag geen uitdaging zijn geweest.
Gemiddeld lijk ik rond de 150-180 km te moeten laden.
Met de 3400 km die ik nu gereden heb kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 170wh\km
The little things
Dan zijn er nog "de kleine" dingen die erg fijn zijn.
De elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie en easy entry. Dat werkt gewoon fijn met instappen. En instellen. Ik vind de zitting wel te kort (de golf had een mogelijkheid tot verlengen van het zitdeel, en stevirige wanden). Dat alles in je profiel wordt opgeslagen is ook fijn.
Samen met theater mode en de spelletjes. Maakt het laden onderweg wel een wat fijnere ervaring.
Premium Connectivity
Mooi voorbeeld van de hedendaagse manier van As A Service diensten. Achteraf extra abbonomenten nemen op diensten.
In de basis is Premium connectivity niet nodig. De auto houdt standaard ook gewoon rekening met files. Maar laat deze niet met kleur (oranje, rood) zien op de kaart.
Ook kun je de auto koppelen aan je eigen hotspot op de telefoon voor internet connectivity. Echter werkt dit niet 100% lekker.
Ik heb een automation lopen dat de hotspot automatisch aangaat bij het maken van de BT verbinding van de Tesla. Maar het duurt soms wel even voordat de auto goed verbonden is, en Spotify begint te spelen. Ook moest ik soms even extra een handje helpen om de verbinding op te zetten. En een paar keer zelfs het Wachtwoord opnieuw invoeren. Dit is niet fijn tijdens het rijden.
Dit was voor mij de reden om toch premium connectivity te nemen. Nu gewoon altijd direct verbinding en hoef geen fratsen uit te halen met een hotspot.
De bijkomstigheid dat ik ook met Satteliet kaarten kan rijden en de verkeersopstoppingen kan zien vind ik ook fijn.
Al lijkt de tesla geen wegafsluitingen te tonen.
Conclusie
Zoals elke auto zijn er nukkigheden. Aantal wat erger dan andere. Maar in het totaal genomen is het een fijne rij- en reisauto.
Comfortabel op lange ritten. En over het algemeen gewoon zeer tevreden over de auto.
Grootste nadeel voor mij blijft dat ik toch nog moet wennen aan het "vele" laden. En had 100km extra bereik net wat fijner gevonden. Benieuwd hoe dat met het aankomende warmere weer gaat worden.
Voor mij zeker een aanrader als je op zoek bent naar een 2e hands EV.