Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 256 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.680.196 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Vergeet ook niet dat je op die nieuwe 4 jaar volledige garantie hebt hè! Dat ontzorgd ook enorm tov de 2ehands LR...
Oh ja, goed punt. Ik ben gewend dat auto's 6-10 jaar garantie hebben (Mazda 6, Kia 7, Toyota/Lexus 10). :P

Daar was ik zo gewend aan dat ik even vergat dat een Tesla 'maar' 4 jaar garantie geeft. Dat is zeker iets om mee te nemen want als ik een 2021 MY LR koop dan heb ik nog maar ±1 jaar garantie en dat gaat natuurlijk erg hard. En een 2022 is gelijk alweer een paar duizend euro duurder waardoor het verschil met een nieuwe LR weer te klein wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Oh ja, goed punt. Ik ben gewend dat auto's 6-10 jaar garantie hebben (Mazda 6, Kia 7, Toyota/Lexus 10). :P

Daar was ik zo gewend aan dat ik even vergat dat een Tesla 'maar' 4 jaar garantie geeft. Dat is zeker iets om mee te nemen want als ik een 2021 MY LR koop dan heb ik nog maar ±1 jaar garantie en dat gaat natuurlijk erg hard. En een 2022 is gelijk alweer een paar duizend euro duurder waardoor het verschil met een nieuwe LR weer te klein wordt.
Volgens mij heb je op de accu langer garantie.

De 7 jaar bij Kia geldt trouwens enkel wanneer u elk jaar een onderhoudsbeurt laat uitvoeren en die is niet gratis.

[ Voor 8% gewijzigd door Giga op 16-02-2024 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:56
bilgy_no1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar de auto remt af doordat een andere auto rechts naast je komt toch? Als een auto gewoon ruim genoeg achter je blijft om in te voegen gaat hij in mijn ervaring niet remmen.

Hoe dan ook: voet klaar houden bij de pedalen om in te grijpen. Je leert die situaties ook wel herkennen.
Naast me doet ie ook gek, maar dit gebeurt ook als een auto achter me invoegt, dus dan is remmen echt een slechte actie. Overigens ook gekke reactie cq weigering van baanwissel van de tesla als ik na het inhalen weer naar rechts ga en er iemand achter mij eerder naar rechts gaat (dus tussen mij en de ingehaalde auto in gaat zitten). Dat is nog wel te begrijpen natuurlijk.
En ik heb altijd mijn voet bij het gaspedaal, dat heb ik in die bijna vijf jaar wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Giga schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Volgens mij heb je op de accu langer garantie.
Ja klopt, dat is die wettelijke EU garantie van 8 jaar en 160.000 km uit mijn hoofd.
De 7 jaar bij Kia geldt trouwens enkel wanneer u elk jaar een onderhoudsbeurt laat uitvoeren en die is niet gratis.
Dat klopt, maar dat is bij elk merk wat langer dan de standaard 3-4 jaar garantie geeft. En ook niet erg, ik heb nu een Kia. Onderhoudsbeurten zijn elke 15.000 km en kosten €86 en €143 klein/groot, maar dat is ook incl. Europese pechhulp (zeg maar ANWB wegenwacht). Los van dat ik voor een EV die onderhoudsinterval onzin vind, vind ik de prijzen zo laag zeker icm die pechhulp er 'gratis' bij dat ik het overall wel de moeite waard vind.

Al zie ik het ook niet als een absolute must, anders had ik geen Tesla overwogen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

buzzert_nl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:27:
Gisteren mijn nieuwe model 3 Highland opgehaald. Super auto natuurlijk maar er valt me iets op:

Het lijkt er op dat (gas en rem) pedalen vrij ver vaar voren zitten, waardoor ik de stoel heel ver naar achter moet zetten om mijn benen comfortabel te houden. Hierdoor kan er eigenlijk niemand meer goed achter me zitten. Ik ben een gemiddelde man van 1,80m. Mijn refererentie is een Golf 7,5 waarin ik voor mijn gevoel beter zat.

Iemand deze ervaring ook? Tips?
Hier 1,87m, stoel redelijk ver naar voren, misschien zou naar achter nog comfortabeler zijn, maar ik vond dat niet fijn omdat m'n armen daar niet lang genoeg voor zijn. De stuurverstelling zou wat verder mogen kunnen van mij.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Ja klopt, dat is die wettelijke EU garantie van 8 jaar en 160.000 km uit mijn hoofd.
Tsja... 8 jaar op de accu. Maar dan moet ie wél al aantoonbaar minimaal 30 procent gedegradeerd zijn...
Dus stel dat je na bijv 6 jaar 28 procent minder 'range' hebt -> niks geen garantie...
Als het natuurlijk niet om degradatie gaat maar om een echt defect. Dus stel HV accu doet het helemaal niet meer, dan is het wel fijn dat je 8 jaar hebt.

De basis garantie van 4 jaar op alles bij Tesla had ik erg graag langer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 16-02-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ja eens. Mijn vorige Audi's hadden ook maar twee jaar en dat heb ik geweten. Heb paar erg dure reparaties ondervonden die net buiten garantie vielen. Dan kom je echt in gedoe met zeuren om coulance, etc etc.
Ik wil nu een auto die me gedurende gehele bezit qua problemen, en vooral de daaruit vloeiende kosten, ontzorgd.
Vandaar dat ik op een Tesla graag 6 jaar had gezien. Want zolang zou ik er eigenlijk mee willen gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-11-2024
johanm3 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Jammer om te horen dat er een aantal tweakers hier zijn met laadkabel problemen.
Het zijn dus de meegeleverde blauwe kabels, maar ook de kabels die dus bij ‘een’ laadpaal zitten. En het maakt niet uit of het een Y of een 3 is?

Mijn eerste tesla staat nog ergens op de Poseidon.
Ik heb een Zaptec Go laadpaal. Hopelijk werkt deze zonder problemen.
Hier dus ook problemen met de laadkabel van een Wallbox pro. Deze vergrendeld niet. Wat kan ik hier zelf aan doen ?

En dan de 2de vraag. Nog iemand die merkt dat het stuur niet 100% center staat ?

[ Voor 6% gewijzigd door KloyenZ op 16-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:27

johanm3

Het kan altijd slechter

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Als je een lange rit maakt en je haalt de eindbestemming niet, dan zal de navigatie de laadstops ook als laadmomenten zien. De Tesla gaat dan keurig voorverwarmen. Dat is geen probleem.

Maar neem bijvoorbeeld de situatie dat je onderweg bent en je wil onverwachts ergens laden. In de navigatie zou je dan zoeken naar 'Fastned Haarlem' (ik zeg maar wat). Op het moment dat je dit doet, dan zoek je eigenlijk naar een locatie zoals je dat ook in Google Maps zou doen. Je moet dus echt via dat bliksemschicht icoon de juiste locatie opzoeken en selecteren. Die locatie wordt dan ook aangemerkt als laadbestemming en zal dan voorverwarmen.

Beetje lastig uitleggen, maar als je dus normaal naar een laadstation zou zoeken ziet Tesla dat als 'gewoon een bestemming' zoals navigeren naar een treinstation of supermarkt zou zijn.
Ik snap m nu helemaal, thanks voor de heldere uitleg!

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 16:31
buzzert_nl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:27:
Gisteren mijn nieuwe model 3 Highland opgehaald. Super auto natuurlijk maar er valt me iets op:

Het lijkt er op dat (gas en rem) pedalen vrij ver vaar voren zitten, waardoor ik de stoel heel ver naar achter moet zetten om mijn benen comfortabel te houden. Hierdoor kan er eigenlijk niemand meer goed achter me zitten. Ik ben een gemiddelde man van 1,80m. Mijn refererentie is een Golf 7,5 waarin ik voor mijn gevoel beter zat.

Iemand deze ervaring ook? Tips?
Hoi. Ik ben 1,93m lang en rij een Model Y. Zelfs in de Model Y zitten ze 'ver naar voren'. Ik moest hier in het begin aan wennen! Ik heb mijn stoel hoog gezet omdat ik dan veel makkelijker bij de pedalen kan. Want als ik laag zit voel het niet comfy. Even zoeken hoe je het beste kan zitten. Ik ben er inmiddels 100% aan gewend geraakt en het voelt normaal.

Ik heb ook in een Model 3 leenauto gereden en daar moest ik ook aan de stoel sleutelen om lekker te zitten maar daar zat ik ook comfy op een gegeven moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Loop ik te klooien om UWB (Ultra Wide Band) voor de telefoonsleutel proberen in te schakelen, blijkt de Model Y dit helemaal niet te ondersteunen 😅

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
KloyenZ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:52:
[...]

En dan de 2de vraag. Nog iemand die merkt dat het stuur niet 100% center staat ?
Had ik ook. Hij zat recht op de lijn van het hout wat er achter loopt. Echter loopt dat schuin dus 't logo was dan scheef op 't stuur. Tijdens een service voor iets anders opgelost.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-06 20:20
Belecthor schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:19:
Ik lees veel conflicterend berichten (ook in dit topic) over het geluid van bijvoorbeeld banden- en windgeruis dat het interieur binnentreedt van de Model Y. Als ik het goed begrijp waren de vroegere modellen Y relatief luid, maar dat de nieuwere modellen Y dubbel glas hebben gekregen en betere demping. Nu las ik op Reddit dat er ook verschillen zijn in dit geluidsniveau afhankelijk van of je Y uit Berlijn of China komt.

Ik kom uit een auto waar het geluidsniveau vervelend was en dat zou ik liever niet weer willen. Een proefrit zou helpen, maar als het verschilt waar je auto vandaan komt is dat niet een perfecte graadmeter.

Heeft iemand hier duidelijkere info over?
Ik denk dat het veel verschilt waar je rijdt. Op de A2 met 110 is de auto fluisterstil. Op wegen met een ander soort asfalt begin je de banden te horen. Op klinkerwegen merk je dat de auto straf afgeveerd is en neem je meer geluid waar. Onze Y is "ein Berliner".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
Het is ook wennen, omdat je geen verbrandingsmotor meer hebt hoor je andere piepjes en kraakjes veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
Oekol schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Had ik ook. Hij zat recht op de lijn van het hout wat er achter loopt. Echter loopt dat schuin dus 't logo was dan scheef op 't stuur. Tijdens een service voor iets anders opgelost.
neen hier echt het stuur wat niet 100% in het midden staat :(

en klopt het dat de ruitensproeier alleen links helemaal onderaan spuit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
KloyenZ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:49:
[...]

neen hier echt het stuur wat niet 100% in het midden staat :(

en klopt het dat de ruitensproeier alleen links helemaal onderaan spuit ?
Nee, je kan de rondjes zien zitten op de ruitenwisser. Je moet wel wachten tot de wisser beneden is, anders doet die niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
jip_86 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Nee, je kan de rondjes zien zitten op de ruitenwisser. Je moet wel wachten tot de wisser beneden is, anders doet die niet zo veel.
ik zie maar 1 sprayer enkel op de linker ruitenwisser... of zit dit in de ruitenwisser zelf ?
Gevonden :-)

[ Voor 4% gewijzigd door KloyenZ op 16-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:24:
Loop ik te klooien om UWB proberen in te schakelen, blijkt de Model Y dit helemaal niet te ondersteunen 😅
Wat is UWB? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 08:42
https://www.notateslaapp....ng-ultra-wideband-support
Ultra wideband.
Ultra-wideband (UWB) requires hardware support on the user's phone and the vehicle, so only some of the most recent models will be supported.

What is Ultra-Wide
Ultra-wideband is similar to Bluetooth in that it uses short-range radio waves to enable devices to communicate, although it’s a separate protocol all together. It uses less energy than Bluetooth while providing high-precision location tracking beyond what can be achieved with Bluetooth. The technology is often used to accurately locate devices and determine the precise distance between multiple UWB devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:38
Hingj0n schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Hoi. Ik ben 1,93m lang en rij een Model Y. Zelfs in de Model Y zitten ze 'ver naar voren'. Ik moest hier in het begin aan wennen! Ik heb mijn stoel hoog gezet omdat ik dan veel makkelijker bij de pedalen kan. Want als ik laag zit voel het niet comfy. Even zoeken hoe je het beste kan zitten. Ik ben er inmiddels 100% aan gewend geraakt en het voelt normaal.
Idem en het is lang geleden dat ik zo lekker in een auto heb gezeten. Linker been kan ik nagenoeg strekken en ligt heerlijk niets te doen op het rustpedaal.
Stoel staat zelfs bij 1.94 niet helemaal in de achterste stand

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 16:41
connos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Waarom zou je nu al bestellen als je 'm pas in september nodig hebt?

Zit met hetzelfde dilemma; Mijn Kia e-Niro loopt na 5jr op 4 april uit de lease. Overweeg om 'm nog een paar maanden (tegen 22% bijtelling ) door te rijden om af te wachten voordat ik ga kopen. Misschien gaan ze net als bij de M3 voorraad dumpen tegen een leuke prijs of komt de Juniper upgrade eerder dan Q4 2024 of Q1 2025.
Klopt, kan nog tot juli wachten. Dat ga ik nu ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:28
Knip, offtopic

[ Voor 126% gewijzigd door Taro op 16-02-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:55
Maar het wordt wel in garantie hersteld als er iets kapot is dat niet onder slijtage valt. Toch wel het belangrijkste voordeel van garantie.

[ Voor 45% gewijzigd door Taro op 16-02-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:21

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 16-02-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:58
Met een y performance een ton gereden.
Zal details even niet vertellen.

[ Voor 30% gewijzigd door SpikeHome op 17-02-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:07:
Met een y performance een ton gereden.
Zal details even niet vertellen.

https://youtu.be/JQ5ljRv8a70?si=DCU4zrAilrCh9Chj
Wat is er te zien of is dit een linkdump?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Summary:
In this video, the owner of a Tesla Model Y Performance with over 100,000 km shares his experience and discusses battery degradation, software updates, and his overall satisfaction with the electric car.

Highlights
0:00-0:27 🎥 The video introduces the topic and the owner of the Tesla Model Y Performance.
0:28-1:20 🚗 The owner discusses the car’s specifications, including the battery and performance.
1:21-2:55 🔋 The battery is checked using the Scan my Tesla app, revealing the long-term consumption and degradation after 100,000 km.
2:56-4:34 🛠️ The owner shares his experience with the car, including workshop visits, software updates, and what he likes and dislikes about the Tesla.
4:35-6:26 🚘 The owner discusses his transition from being a petrolhead to owning an electric car, and the challenges he faced with his friends’ perceptions.
6:27-7:50 ⚙️ The owner talks about the quality of the car’s interior, including seats, touchscreen, and other features after 100,000 km.
7:51-10:20 🔌 The battery is analyzed further, discussing long-distance consumption, charging strategies, and the owner’s driving habits.
10:21-11:42 ⚡ The owner mentions minor annoyances with the car, like automatic high beam and windshield wiper detection.
11:43-12:01 🎥 The video concludes with a call to subscribe to the channel and reach 50,000 subscribers.
Key Insights
🚗 The Tesla Model Y Performance has proven to be reliable, with no major issues or breakdowns in the first 100,000 km of driving.
🔋 Battery degradation after 100,000 km is a concern for electric car owners, but the owner’s Model Y Performance showed minimal degradation, proving the longevity of Tesla’s batteries.
🛠️ The owner’s positive experience with his Tesla includes no workshop visits or major expenses, highlighting the low maintenance and cost savings of owning an electric car.
🚘 Transitioning from being a petrolhead to an electric car owner can be challenging, as friends and peers may not understand or appreciate the benefits of electric mobility.
⚙️ Despite some subjective dislikes about the car’s suspension and certain features, overall interior quality and durability have been impressive after 100,000 km.
🔌 Effective charging strategies, including limiting charge levels and utilizing the Supercharger network, can optimize long-distance travel and reduce charging time.
⚡ Minor annoyances with the car’s automatic features, such as high beam control and windshield wiper detection, can be improved through software updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11
Ik vind 10% toch best veel na 100k km. Als dat zo door blijft gaan, zit je na 200k km toch op ruim 15 a 20%.

De Y P blijft een mooie auto!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Hier ook, hij staat iets naar rechts toe en heb het gevoel dat de Y ook licht naar rechts trekt.. Voor volgende week staat hiervoor een service ingepland + voor de gaps van de kofferbak en deuren die niet altijd direct dichtklappen.

Voor de rest rijdt het best lekker moet ik zeggen. TACC mag alleen nog wel iets aangepast worden, hij gaat te vaak nog hard op de rem in bepaalde situaties waar ik het totaal niet verwacht..

Vraag mij trouwens af of die premium connect (10€) de moeite waard is? Heb m nog 'proef' tot 1 maart, nadien dacht ik automatisch hotspot aanzetten bij connecten met de auto (apple)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

beyazz06 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:24:
[...]
Vraag mij trouwens af of die premium connect (10€) de moeite waard is? Heb m nog 'proef' tot 1 maart, nadien dacht ik automatisch hotspot aanzetten bij connecten met de auto (apple)..
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Want ik lees online dat navigatie zonder Premium Connect wel wordt gedaan rekening houdend met traffic, maar dat het alleen niet wordt getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

fmb

twi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:30:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Want ik lees online dat navigatie zonder Premium Connect wel wordt gedaan rekening houdend met traffic, maar dat het alleen niet wordt getoond.
Dat is ook mijn ervaring. De tesla navigatie houdt ook zonder premium connectivity rekening met files. Allen je ziet ze inderdaad niet

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-06 21:31
MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:31:
Overigens heb ik juist bij deze locatie geen echte laadmogelijkheid. Het is een werklocatie en vrij afgelegen met voorlopig ook geen plannen voor laadpalen behalve wat er nu al publiekelijk op paar min loopafstand zit, maar die zitten steevast vol, juist omdat het daar zo beperkt is. Dus echt daarvan uitgaan kan ik helaas niet.
Is daar ook geen stopcontact?
Anders is een granny voldoende voor die paar kWh die je nodig hebt om thuis te komen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Post aangepast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-06 13:07
Als er een levende hotwheels zou rondrijden.. met een burnout effect. (wilde ff mijn zoon mijn photoshop magie showen..) 8) Ach ja blijft leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCQIv1mPX3pLkPoKE_28lUlLJZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS5AzC1ntm56LRRQkUhUGqQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:03
turkeyhakan schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:23:
Ik vind 10% toch best veel na 100k km. Als dat zo door blijft gaan, zit je na 200k km toch op ruim 15 a 20%.

De Y P blijft een mooie auto!!
Volgens mij krijg je meeste deg in het begin. Dus het is geen lineare lijn. Bij mij is de eerste 5% al binnen 10,000km ofzo, de volgende 5% na 30,000km, en nu iets van 1% per 20,000km. Ik zit nu op 12-13% met 90,000km

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
[...]

Hier ook, hij staat iets naar rechts toe en heb het gevoel dat de Y ook licht naar rechts trekt.. Voor volgende week staat hiervoor een service ingepland + voor de gaps van de kofferbak en deuren die niet altijd direct dichtklappen.

Voor de rest rijdt het best lekker moet ik zeggen. TACC mag alleen nog wel iets aangepast worden, hij gaat te vaak nog hard op de rem in bepaalde situaties waar ik het totaal niet verwacht..

Dat van naar rechts trekken vind ik dus ook :) ben dus ook niet de enigste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het lukt mij niet om in de app laadpalem te filteren op vermogen, weet iemand of dit kan?

Wat ik wil, is voor vertrek weten waar rond bestemming publieke laadpalen staan. Dit krijg ik in de auto voor elkaar, of een in een app van een derde partij, maar niet in de Tesla app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
TheZeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:56:
Het lukt mij niet om in de app laadpalem te filteren op vermogen, weet iemand of dit kan?

Wat ik wil, is voor vertrek weten waar rond bestemming publieke laadpalen staan. Dit krijg ik in de auto voor elkaar, of een in een app van een derde partij, maar niet in de Tesla app.
Omdat dat niet kan. In de app kan je bij mijn weten alleen destinations chargers en sucs zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:37
SirLct schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 06:56:
[...]

Volgens mij krijg je meeste deg in het begin. Dus het is geen lineare lijn. Bij mij is de eerste 5% al binnen 10,000km ofzo, de volgende 5% na 30,000km, en nu iets van 1% per 20,000km. Ik zit nu op 12-13% met 90,000km
Klopt dat het geen lineaire lijn is, in het begin zou het snel moeten gaan en daarna langzamer. Echter bij mijn Y LR had ik een paar maand geleden -1% en nu, na ruim 8000 km staat ie op 0,23% (van 78,8 naar nu 78,6 kWh volgens de S3XY buttons commander).

Ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit onder de 10% of boven de 85% laad, maar wel bijna altijd snellaad. Ik weet niet of dit voor alle nieuwere Tesla’s nu zo is, maar ik ben blij met de getallen die ik tot nu toe zie. Mijn Y is van mei 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Waar kan ik die instellingen dan vinden? Ik heb overal zitten zoeken maar kan behalve auto en begin SOC weinig vinden, wel welke laadnetwerken hij mag plannen, maar nergens bijv. temp wat iemand ook zei. Of moet ik daarvoor een account aanmaken?
Instellingen die onder het menu-knopje zitten (3 liggende streepjes). Daar staat maximale snelheid waarschijnlijk op 150 km/h, dus als je die route in Nederland plant terwijl het avond is, dan gaat hij rekenen met 130 km/h. En je gaf aan vooral op ong. 100 km/h te rijden, dus dan kun je met die parameter spelen om te zien hoe ver je komt.

Onder 'Road conditions' kun je inderdaad 'realtime weather' inschakelen als je een betaald account hebt. Anders rekent hij met seizoensgemiddelden. Voorheen kon je daar geloof ik ook een temperatuur instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allewijn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Tsja... 8 jaar op de accu. Maar dan moet ie wél al aantoonbaar minimaal 30 procent gedegradeerd zijn...
Dus stel dat je na bijv 6 jaar 28 procent minder 'range' hebt -> niks geen garantie...
Als het natuurlijk niet om degradatie gaat maar om een echt defect. Dus stel HV accu doet het helemaal niet meer, dan is het wel fijn dat je 8 jaar hebt.

De basis garantie van 4 jaar op alles bij Tesla had ik erg graag langer gezien.
Een goede batterij zal waarschijnlijk afvlakken qua normale degradatie. Dat laten de meeste statistieken wel zien. Ik denk dat een batterij die onder de 70% duikt waarschijnlijk al eerder een defect heeft waardoor er allerlei foutmeldingen komen. Dus daarvoor is die 8 jaar inderdaad wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Wij krijgen volgende maan onze nieuwe caravan.
Ik heb de tesla y long range besteld met trekhaak, volgens de site van tesla mag deze maximaal 72kg kogeldruk hebben.
Maar toen ik Googelde op kogeldruk kom ik deze tegen
https://www.trekhaakcentrum.nl/trekhaak/tesla/model-y

Oftewel kogeldruk van 116kg.

Had ik misschien beter after market de trekhaak moeten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
SpikeHome schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:52:
Wij krijgen volgende maan onze nieuwe caravan.
Ik heb de tesla y long range besteld met trekhaak, volgens de site van tesla mag deze maximaal 72kg kogeldruk hebben.
Maar toen ik Googelde op kogeldruk kom ik deze tegen
https://www.trekhaakcentrum.nl/trekhaak/tesla/model-y

Oftewel kogeldruk van 116kg.

Had ik misschien beter after market de trekhaak moeten nemen.
Keek je wel bij de MY?
De kogeldruk is de neerwaartse kracht die de aanhangwagenkoppeling uitoefent op de trekhaakkogel. Deze moet ten minste 4% van de totale aanhangwagenlast bedragen. De maximale kogeldruk (of technisch toelaatbare massa op het aankoppelpunt) bedraagt 160 kg.
https://www.tesla.com/own...nt)%20bedraagt%20160%20kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Je hebt namelijk met die 72kg over de maximale draagcapaciteit. Dus met accessoires als fietsenrek etc. Dat is wat anders dan kogeldruk. Allemaal te vinden in dezelfde link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Inderdaad niet goed gelezen er staat bij die 72kg “ Accessoires dragen”

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Model Y Juniper DELAYED:

YouTube: Tesla DELAY Model Y Juniper in China and Germany until 2025 for this...

Maar al dit soort geruchten kunnen natuurlijk strategie zijn; markt overspoelen met anonieme geruchten over lancering 2025 om huidige inventaris van bestaande Y op te ruimen. Zodat ze niet opgescheept zitten met enorme voorraden, het Osborne effect...

[ Voor 32% gewijzigd door Allewijn op 17-02-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:34:
[...]

Omdat dat niet kan. In de app kan je bij mijn weten alleen destinations chargers en sucs zien.
Dank. Wat jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 07:53
TheZeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:56:

Dat zou gaan om onderstaande, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1U6aIamIszHev5qlB8UA0rbZSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQiLWUoQeIkkkULMasjKTeUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
SL65 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Dat zou gaan om onderstaande, toch?
[Afbeelding]
Nee hij geeft aan de app en dat het in de auto wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:08:
Model Y Juniper DELAYED:

YouTube: Tesla DELAY Model Y Juniper in China and Germany until 2025 for this...

Maar al dit soort geruchten kunnen natuurlijk strategie zijn; markt overspoelen met anonieme geruchten over lancering 2025 om huidige inventaris van bestaande Y op te ruimen. Zodat ze niet opgescheept zitten met enorme voorraden, het Osborne effect...
Hoezo vertraging als ie sowieso nog niet is aangekondigd. En tesla heeft geen enorme voorraden dus daarvoor hoeven ze het niet te laten. Ze weten echt wel hoeveel onderdelen ze extern besteld hebben en wanneer ze precies moeten/willen omschakelen naar de refresh.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:13
Hoi!

Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben. Ik heb al in dit topic gezocht maar ik kan het niet helemaal plotten op mijn eigen situatie.

Eind december houdt mijn private lease contract op. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik vanaf dat moment weer een auto ga kopen in plaats van leasen.

Nu neig ik heel erg naar de model 3. Ik heb een budget tussen de 25K en 28K waarbij dat laatste wel echt aan de bovengrens zit.

Nu heb ik best wat mooie model 3’s long range gezien met lage kilometerstand uit 2019 die binnen dit budget vallen.

Ik kan ook wellicht kijken naar een SR uit 2021. Alleen ik ben bang met de toekomstige degradatie dat je jezelf alleen maar in de vingers snijdt als je geen LR neemt.

Wat zouden jullie mij adviseren? En zitten er echt veel merkbare verschillen tussen 2019 en 2021 model zoals bouwkwaliteit of functies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wasmachine schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:35:
Hoi!

Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben. Ik heb al in dit topic gezocht maar ik kan het niet helemaal plotten op mijn eigen situatie.

Eind december houdt mijn private lease contract op. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik vanaf dat moment weer een auto ga kopen in plaats van leasen.

Nu neig ik heel erg naar de model 3. Ik heb een budget tussen de 25K en 28K waarbij dat laatste wel echt aan de bovengrens zit.

Nu heb ik best wat mooie model 3’s long range gezien met lage kilometerstand uit 2019 die binnen dit budget vallen.

Ik kan ook wellicht kijken naar een SR uit 2021. Alleen ik ben bang met de toekomstige degradatie dat je jezelf alleen maar in de vingers snijdt als je geen LR neemt.

Wat zouden jullie mij adviseren? En zitten er echt veel merkbare verschillen tussen 2019 en 2021 model zoals bouwkwaliteit of functies?
De markt is nogal volatiel. Wacht even af tot november om te beslissen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonjour
  • Laatst online: 17-04 23:04
[...]

Ik vond alleen al het satelliet kaartbeeld dat je alleen bij premium Connect hebt de 10 euro waard...
Maar ik vind het dan ook leuk en handig om op die manier een veel beter beeld te hebben van waar je rijdt en de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasmachine
  • Laatst online: 12:13
Tommie12 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:37:
[...]

De markt is nogal volatiel. Wacht even af tot november om te beslissen.
Klopt, en daar ga ik ook nog mee wachten. Maar ben los van de prijs nog wel benieuwd naar jullie ervaringen en de plussen en minnen tussen de modellen en bouwjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:21
[...]

Wat mij betreft is het die €10 per maand niet waard. Mijn telefoon zet idd automatisch hotspot aan waarmee ik de auto verbindt, zoaldat de kinderen op die manier alsnog achterin kunnen Netflixen en Spotify gewoon werkt.
Puur voor het zichtbaar hebben van drukte op de kaart vind ik het dus niet waard, en satellietbeelden vind ik eigenlijk ook maar irritant ik heb de kaart liefst zo leeg en duidelijk mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wasmachine schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Klopt, en daar ga ik ook nog mee wachten. Maar ben los van de prijs nog wel benieuwd naar jullie ervaringen en de plussen en minnen tussen de modellen en bouwjaren.
Ik zou proberen een model te vinden met warmtepomp. Dat scheelt nogal in bereik en verbruik in de winter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 20:23

DarkSide

theres no place like ::1

Voor wat het waard is.
En review van mijn overgang van een ICE (Golf 7 Variant Highline DSG fully loaded) naar een EV in de form van een Tesla Model 3 SR+ uit 2020.
Mogelijk interessant voor personen die 2e hands willen kijken...
Wel wat groter geworden dan verwacht

Achtergrond

Zoals vermeld reed ik hiervoor een Station. En heb altijd stations gereden. Lekker handig met spullen vervoeren, vakanties, etc.
Heb geen eigen oprit. Dus moet het doen met publieke laadpalen. Dichtbij zijnde is ongeveer 6a7 min lopen.
Of een SuC op 6 a 7 min rijden.

Design

Dit is natuurlijk persoonlijk. Maar ik vind de model 3 nou niet de meest aantrekkelijke auto.
Dit zit hem voor mij voornamelijk in de lichtunits. Voor ziet er "raar" uit. En achter vind ik ook niets met die kleine knipperlichten. Voelt op de een of andere manier wat ouderwets..
Wat dat betreft is het juist de highland die er veel strakker uit ziet. En ondanks dat die er nog overduidelijk er als een model 3 uitziet. Wat mij betreft wel veel beter smoelt.
Persoonlijk blijf ik stations veel mooier vinden. En zou ik wat dat betreft liever een Nio ET-5 Touring voor de deur willen hebben.

Bagage Ruimte

Een van de redenen voor een station is de ruimte. En dan met name bagageruimte en vervoermogelijkheden.
De Golf is een C segementer. Maar toch met behoorlijke ruime achterbak. En omdat ik geen reserver wiel heb, een mooie dubbele bodem met veel plek voor kleine dingen tijdens de vakantie.
Ik moet nog op vakantie met de Tesla. En ik weet nu al dat ik mijn koelbox die ik normaal mee heb, niet mee kan nemen. Maar, hoewel de Tesla niet praktisch is, is hij wel ruim.
Een rit naar het grofvuil om oude Ikea kasten en wat extra zaken weg te brengen was geen probleem. Met de bank plat kan je echt best nog veel vervoeren.
En een rit naar de Ikea om nieuwe spullen te halen was ook geen probleem. De kofferruimte is behoorlijk diep en dus paste alles met gemak achterin zonder de bank plat te leggen.
Ik vermoed dat ik met sport- en rugtassen dezelfde hoeveelheid aan spullen en kleding kan meenemen als in de golf. Zeker met de grote Frunk verwacht ik geen issues.
Ik zal alleen geen wasmachiches e.d. achter in de auto kunnen doen. Zoals ik dat wel in de Golf kon

Ruimte

Dan de binnenruimte zelf.
Voorin genoeg ruimte en opberg mogelijkheden. Een relatief klein dashboardkastje. En ik mis daar de muntenhouder die ik gebruik voor muntjes voor de boodschappenkar.
De middentunnel is behoorlijk groot. Eigenlijk te groot. Klein spul raak je zo kwijt. De oplossing is een aftermarket accesoire kopen. Zodat ik daar mijn muntjes, pasje voor werk en zonnenbril goed kwijt kan.
Op de achterbank is het minder ruim dan ik zou verwachten van een toch best grote auto.
De kleine zitting en de hoge vloer zijn bekend voor EV rijders denk ik. Maar het is toch verrassend goed uit te houden.
De kinderen (13 en 17) hoor ik niet klagen. Al moeten we nog echt een lange (vakantie) rit maken.

Keyless Entry

Op de golf had ik dit ook. Heerlijk gewoon sleutels in je zak houden. Naar de auto lopen en de deur open doen.
Helaas alleen op de voordeuren en de achterklep. Wil je het op de achterdeuren, dan moet je een maatje duurder nemen (passat oid). Dit maakte het plaatsen van de laptop tas op de achterbank wat "irritant"

De tesla koppel je aan je telefoon. En dan is het daadwerkelijk keysless entry.
Dit is wel heerlijk. Gewoon naar de auto lopen en maakt niet uit welke deur of klep (op voorkant na) je wilt openen. Dat werkt gewoon. (meestal. Nu 2x gehad dat hij zei bekijk het maar. Dan is de app de uitkomst).

De keycard vind ik niet erg handig. Ja neemt lekker weinig ruimte in beslag. Maar als primair middel om de auto te openen? Nee. Alleen de achterklep openen? Nope. Wil je iets van de passagiers kant pakken? Nope. Dit is duidelijk een ICE (In case of Emergency) sleutel.
De telefoon is toch het beste. Zeker omdat je hier ook gewoon weg kunt lopen en de auto vanzelf op slot gaat. De golf moest je nog even swipen over de deurhendel. Geen groot issue... Maar in het totaal is de manier waarop de Tesla werkt toch echt vele malen fijner.

Navigatie

Hier speel ik een beetje vals. De navi van de golf is niet slecht. Er worden ook gratis kaart updates gegeven. En deze kaart wordt ook getoond in het digitale instrumentarium. Dit maakt een HUD zowat overbodig en rijdt en kijkt erg fijn.
Echter werkt iets als een Waze/Google maps toch fijner. Is meer up to date. En dus gebruik ik android auto icm Waze in de golf. Helaas geen pijl aanwijzingen in het digitale instrumentarium zoals nieuwere VAG auto's. Maar in het geheel een fijne navigatie.

De Tesla kent alleen zijn eigen navigatie op basis van Google Maps. En dat is fijn. En natuurlijk een lekker groot scherm. Hoewel de 9,2" destijds in de golf ook als groot gold.Leest de kaart in de tesla een stuk fijner af.
Ook de kaart in-/ uitzoomen, bewegen etc gaat hier echt soepel. Waarbij het op de golf tegengehouden wordt door een tragere CPU lijkt wel.

Wel vind ik het jammer dat de Tesla een wat mindere "birds eye view" heeft. Maar dat is slechts een klein dingetje. Het werken met favorieten, een adres naar je auto sturen etc loopt echt allemaal heel soepel en is een fijne ervaring.

Spotify

Een ander voordeel van Android Auto was dat er een Spotify app was.
Dit maakt het luisteren van muziek echt een stuk fijner dan je telefoon via BT verbinden.
Een grafische interface, stemcommando's, browsen door je bibliotheek werken echt heel fijn.
En het meeste kan gewoon handsfree.

Tesla biedt ook een app. Waar je ook gewoon met je eigen spotify account op kunt inloggen.
Het grotere scherm biedt meer inzicht in content en albums. Maar werkt grotendeels gelijk aan wat ik gewend was. De spraakcommando's in de Tesla werken ook goed. En dus is er veel handsfree te doen.
Wat ik wel mis is de "radio" button. Soms wil ik geen specifieke artiest luisteren of een album. Maar iets gelijksoortigs. In Android Auto kon ik een liedje selecteren en dan de radio icoon aanklikken.
Dan speelt spotify een soort van radio lijst gebaseerd op een gelijk thema (80's, EDM, trance, etc)
Dat lukt niet in de tesla.
En ook een jam sessie delen werkt niet. Dit gebruikte ik vaak in de vakantie om zo naar muziek te luisten samen met mijn dochters.
Denk dat dit nu een gedeelde lijst moet worden.

Mis ik Android Auto

ja en nee.
Grotendeels zit alles in de Tesla.
Wat ik primair mis is het sturen van Whatsapp berichten. Of reageren op berichten (whatsapp/signal).
Het is soms gewoon heel handig om even te reageren van. "Ben onderweg, over 15 min ben ik er" bv.
Ook even roepen "Hee google, zet de verwarming aan" gaat nu niet (of iig lastiger via de telefoon.
De rest werkt goed of beter in de Tesla.

Rijden

Ik was voornamelijk benieuwd naar de stugge vering van de Model 3. Dit zou verbeterd moeten zijn met de highland. Maar moet zeggen dat het me allemaal wel meevalt.
De auto is verder wel op comfort afgesteld lijkt me. Hobbels gaan prima en qua "bonkigheid" valt het mee.
Ooit een Audi A3 met sport onderstel gereden. En die was echt stugger en bonkeriger op hobbels en drempels.
Verder is het heerlijk om zoveel vermogen te hebben. Van 130pk naar meer dan 300pk merk je wel.
En niet alleen de 0-100. Want hoewel leuk. Is het vooral fijn om in te halen.
Rij veel 80 km/u wegen. En als er dan iemand 70 rijdt of zo, dan is het easy peasy om snel en veilig in te halen.
Zo ook rotondes. of opritten naar de snelweg. De auto ligt goed op de weg en stuurt prima. En maakt het leuk en genieten van het rijden. Wel opletten. Want voor je het weet rijdt je te snel.

AP en TACC

Zowat de reden om een Tesla te nemen. Toch...?
Hier wel mixed feelings over.
Vind het super fijn dat de auto ook afremt voor Rotondes bv. Of al afremt voor een bocht die je moet nemen als je aan het navigeren bent. Dit ontbrak op de golf.
De golf werkt echter veel fijner op 60km/u wegen. Daar kan ik gewoon op de CC rijden zonder dat ik telkens een waarschuwing krijg.
Tesla piept echt constant omdat je de dicht bij de lijn rijdt. Een 60km/u weg is niet zo breed. En je moet zowat half op de weg rijden, wil je geen melding krijgen.
TACC werkt hier ook slecht. Door de vele bochtjes etc remt hij te vaak en te hard af. Wat geen fijne rijervaring is.
Zelf alles in controle nemen is het antwoord.

Op 80km/u wegen gaat dit een stuk beter. En dan rijdt het wel relaxed.
Echter is de Tesla wel voorzichtig afgestemd. Rij ik 85km/u en er is een bocht. Dan remt hij af tot soms wel 75 km/u/ Terwijl dat niet hoeft.

Dan AP.
In de basis ben ik wel impressed. De tesla neemt bochten autonoom waar de golf gewoon de berm in zou rijden. Op de 80km/u wegen heb je ook van die "busstop chicanes" wat geen probleem is.
Het is serieus indrukwekkend. En biedt een kijkje in de toekomst van autonoom rijden.
Maar ook hier een maar....
Op de snelweg houdt ik gewoon rechts aan. Dat betekend veel inhalen en baanwisselen.
Dat betekend dat AP er telkens af gaat. En je het weer moet activeren. Dit is echt enorm vervelend.
(EAP zou de oplossing zijn, of S3Xy buttons). Maar EAP is het mij niet waard. En rijdt deze auto maar een jaar. Dus buttons is geen optie omdat ik niet weet of de volgende een Tesla word.
Verder remt de auto veel eerder af voor auto's tov de golf. Ook als je wilt inhalen en je knipperlicht gebruikt.
De golf leek dit "te snappen" en remde niet direct af als je dichterbij een auto kwam. Omdat hj wist dat je ging inhalen.
De tesla is hier heel voorzichtig en remt wel af. Oplossing is veel eerder van baan wisselen.

Is AP dan helemaal niets?
Nee hoor. Er zijn momenten waar het echt relaxed rijdt. Als je lange stukken rijdt waar je niet continu van baan wisselt is het echt wel een toevoeging. En zorgt dat een lange rit relaxed gereden kan worden.
Maar voor mijn gevoel is er nog wel werk aan de winkel voor een nog fijnere ervaring.

Ruitenwissers en grootlicht

Twee veelbesproken punten bij een Tesla.
De automatische ruitenwissers zijn wispelturig. In de golf waren ze ook niet perfect. Maar in de basis fijner.
Daar reageren ze meer dan snel genoeg. En gingen ze soms iets te lang door. En e.e.a. is in te stellen door de sensitiviteit in te stellen.
Bij de Tesla start hij vaak te laat. Zeker bij miezerig weer. En dat is irritanter. Merk dat ik vaak switch tussen standje I en auto.
Als ze het wel goed doen. Dan doen ze het ook goed en fijn. Hardere regen en sneller wissen,
Maar al met al toch redelijk vaak handmatig even een zetje nodig of op standje I zetten.

Dan automatisch grootlicht.
Op de Golf had ik Matrix LED. En dit werkte echt heel top. Reageerde snel om tegemoetkomend verkeer in de schaduw te krijgen terwijl de rest van de weg goed verlicht bleef. Ook bijna geen seintjes van tegemoetkomend verkeer. Dit i.t.t. de vorige golf met Xenon en lamellen om dynamisch te verlichten. Dat reageerde te traag.

De Tesla heeft alleen een aan/uit functie. Dat is minder Sexy en ziet er minder cool uit.
Hij is soms ook wispelturig. Gaat aan om een seconde later weer uit te gaan. Op de snelweg duurt het soms ook erg lang voor hij denkt dat ze aan kunnen. En dan komt er weer een auto aan en gaan ze weer uit.
Heb dit nu gewoon op handmatig gezet.

Actieradius

Ik had hier wat meer van verwacht. Hoewel begonnen met temperaturen rond de 0
En het warmere weer nog moet komen. Zit ik met 200km en echt max 230km actieradius (afhankelijk van de ritten die ik rijdt). Ik had toch echt een 100km meer verwacht of fijn gevonden.

Omdat ik geen eigen laadpaal heb, is het ook wat "vervelend" om telkens te laden.
Dit is ook gewoon even wennen aan de mindset ABC (Always Be Charging) denk ik.
Inmiddels weet ik hoeveel percentage ik kwijt ben naar de verschillende vestiggingen. En raak ik ook gewend om wat meer te plannen qua opladen en batterij wat ik nodig heb voor de rit van morgen.
Maar dat betekend toch best vaak even een wat bij laden bij een SuC/fastcharger onderweg bij lange ritten op meerdere dagen.

Laats wezen eten en de auto in een garage geparkeerd. Want had nog genoeg om naar huis te rijden en maandag naar kantoor.
Zondag bleek ik toch een extra rit moest maken om dochter naar school te brengen en toen was rijden naar werk een uitdaging.
In de basis had ik gewoon zaterdag in de garage moeten laden. Etentje was toch goed 2 1/2 uur. Dus dan zou maandag geen uitdaging zijn geweest.

Gemiddeld lijk ik rond de 150-180 km te moeten laden.
Met de 3400 km die ik nu gereden heb kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 170wh\km

The little things

Dan zijn er nog "de kleine" dingen die erg fijn zijn.
De elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie en easy entry. Dat werkt gewoon fijn met instappen. En instellen. Ik vind de zitting wel te kort (de golf had een mogelijkheid tot verlengen van het zitdeel, en stevirige wanden). Dat alles in je profiel wordt opgeslagen is ook fijn.
Samen met theater mode en de spelletjes. Maakt het laden onderweg wel een wat fijnere ervaring.

Premium Connectivity

Mooi voorbeeld van de hedendaagse manier van As A Service diensten. Achteraf extra abbonomenten nemen op diensten.

In de basis is Premium connectivity niet nodig. De auto houdt standaard ook gewoon rekening met files. Maar laat deze niet met kleur (oranje, rood) zien op de kaart.
Ook kun je de auto koppelen aan je eigen hotspot op de telefoon voor internet connectivity. Echter werkt dit niet 100% lekker.
Ik heb een automation lopen dat de hotspot automatisch aangaat bij het maken van de BT verbinding van de Tesla. Maar het duurt soms wel even voordat de auto goed verbonden is, en Spotify begint te spelen. Ook moest ik soms even extra een handje helpen om de verbinding op te zetten. En een paar keer zelfs het Wachtwoord opnieuw invoeren. Dit is niet fijn tijdens het rijden.
Dit was voor mij de reden om toch premium connectivity te nemen. Nu gewoon altijd direct verbinding en hoef geen fratsen uit te halen met een hotspot.
De bijkomstigheid dat ik ook met Satteliet kaarten kan rijden en de verkeersopstoppingen kan zien vind ik ook fijn.
Al lijkt de tesla geen wegafsluitingen te tonen.

Conclusie

Zoals elke auto zijn er nukkigheden. Aantal wat erger dan andere. Maar in het totaal genomen is het een fijne rij- en reisauto.
Comfortabel op lange ritten. En over het algemeen gewoon zeer tevreden over de auto.
Grootste nadeel voor mij blijft dat ik toch nog moet wennen aan het "vele" laden. En had 100km extra bereik net wat fijner gevonden. Benieuwd hoe dat met het aankomende warmere weer gaat worden.
Voor mij zeker een aanrader als je op zoek bent naar een 2e hands EV.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:21
DarkSide schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:17:

Actieradius

En het warmere weer nog moet komen. Zit ik met 200km en echt max 230km actieradius (afhankelijk van de ritten die ik rijdt). Ik had toch echt een 100km meer verwacht of fijn gevonden.

Omdat ik geen eigen laadpaal heb, is het ook wat "vervelend" om telkens te laden.
Inmiddels weet ik hoeveel percentage ik kwijt ben naar de verschillende vestiggingen. En raak ik ook gewend om wat meer te plannen qua opladen en batterij wat ik nodig heb voor de rit van morgen.
Maar dat betekend toch best vaak even een wat bij laden bij een SuC/fastcharger onderweg bij lange ritten op meerdere dagen.

Laats wezen eten en de auto in een garage geparkeerd. Want had nog genoeg om naar huis te rijden en maandag naar kantoor.
Zondag bleek ik toch een extra rit moest maken om dochter naar school te brengen en toen was rijden naar werk een uitdaging.
In de basis had ik gewoon zaterdag in de garage moeten laden. Etentje was toch goed 2 1/2 uur. Dus dan zou maandag geen uitdaging zijn geweest.

Met de 3400 km die ik nu gereden heb kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 170wh\km
Dat valt me dan ook echt wel erg tegen zeg.
Ik heb een 2023 LR (Highland) en met een gemiddelde over 6500km sinds begin december heb ik een verbruik van 152wh/km oid, waarmee ik in de praktijk een bereik van 500km zou kunnen halen. Dat is hoofdzakelijk woon werkverkeer, 165km enkele reis dus grotendeels snelweg met een snelheid van 100-130km/h.
Hoe is je accu degradatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Geen idee wat de staat van de accu is.

begrijp ik het goed dat je dat kunt controleren in het service menu.
En dat het 24u duurt? En de SoC minder dan 50% moet zijn.....

Hoeveel procent vraagt deze test dan?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SirLct schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 06:56:
[...]

Dan kom je na 200k km toch op minstens 15 a 20%? :-) Inderdaad, volgens mij is het precies zoals je het omschrijft. Maar toch, wij maken 1x per jaar een reis van 10.000 km in 4 weken. Dus voor mij is dit zeker relevant.

Voor een ander die veel in NL rijdt, is het wellicht wat minder relevant.

Dan had ik geen EV moeten rijden hoor ik jullie al denken. Eens, als ik voor hetzelfde geld een ICE kon kopen/leasen met dezelfde specs, had ik het wel geweten :-) Maar dat is geen onderwerp voor dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Allewijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:08:
Model Y Juniper DELAYED:

Oud nieuws (is al gepost) en dit soort YouTubers doen alles voor de views.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Wekko306 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Wat mij betreft is het die €10 per maand niet waard. Mijn telefoon zet idd automatisch hotspot aan waarmee ik de auto verbindt, zoaldat de kinderen op die manier alsnog achterin kunnen Netflixen en Spotify gewoon werkt.
Puur voor het zichtbaar hebben van drukte op de kaart vind ik het dus niet waard, en satellietbeelden vind ik eigenlijk ook maar irritant ik heb de kaart liefst zo leeg en duidelijk mogelijk.
Eens, satellietbeelden is niets. Enige wat ik meerwaarde vindt hebben is tonen drukte op de weg. Als de auto als hotspot gebruikt had kunnen worden had ik het abonnement genomen. Nu is het zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Zou graag willen dat IOS dit ook gaat ondersteunen. Tot nu toe is het nog niemand gelukt, er is altijd een menselijke interventie nodig :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
turkeyhakan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Oud nieuws (is al gepost) en dit soort YouTubers doen alles voor de views.
Dat is diezelfde loser die een filmpje had dat hij had gehoord dat de HW in de MH3 in Europa en China eigenlijk HW3.5 is en die in de VS zou wel echt HW4 zijn. Tuurlijk joh. En… jawel… de M3H in de VS zou een bumpercamera krijgen. Niets van waar gebleken, totale onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Zou graag willen dat IOS dit ook gaat ondersteunen. Tot nu toe is het nog niemand gelukt, er is altijd een menselijke interventie nodig :(
Deze voorbeelden werken niet? https://www.reddit.com/r/...to_enable_hotspot_when_i/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 19:33
Giga schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Eens, satellietbeelden is niets. Enige wat ik meerwaarde vindt hebben is tonen drukte op de weg. Als de auto als hotspot gebruikt had kunnen worden had ik het abonnement genomen. Nu is het zinloos.
Ja, of op zijn minst dat ie zelf updates kan downloaden .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heb (tijdje geleden) van alles geprobeerd en je moet altijd je Apple telefoon unlocken of toestemming geven.

Wat ik zou willen is telefoon in je broekzak, instappen en auto verbindt automatisch met hotspot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Toch wel een erg mooi laadcurve op een V3 SUC tot 59% strak op 173 kW afzakkend naar 82 kW op 80%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwX90lEuK_EiTb56E7-hLKlx6T8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjypcAvD2AZ7pX7QPXvvKuHe.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Misschien dat ik niet goed kan Googelen of zoeken in de manual, maar ik probeer te achterhalen waar het kabeltje zit om de draadloze oplader in M3 highland te ontkoppelen. Heeft iemand daar een idee van toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Anoniem: 1456812 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:44:
Misschien dat ik niet goed kan Googelen of zoeken in de manual, maar ik probeer te achterhalen waar het kabeltje zit om de draadloze oplader in M3 highland te ontkoppelen. Heeft iemand daar een idee van toevallig?
Staat in de Service Manual (gratis accountje aanmaken indien nodig):

https://service.tesla.com...FB-B562-4D0477AFC89B.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-06 22:23

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Een vraag:
Ik heb mijn Y nu anderhalve week. Het viel me op dat wanneer ik instap de auto een zacht hoog zoemend geluid maakt. De airco en de ventilator is uit. Geluid wat lijkt op het zoemen van een transformator ( toen ik nog een modeltreintje had). Is dit gebruikelijk?
Thx
Peter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:14
peerke 1960 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:04:
Een vraag:
Ik heb mijn Y nu anderhalve week. Het viel me op dat wanneer ik instap de auto een zacht hoog zoemend geluid maakt. De airco en de ventilator is uit. Geluid wat lijkt op het zoemen van een transformator ( toen ik nog een modeltreintje had). Is dit gebruikelijk?
Thx
Peter
Dat is normaal. De auto start als het ware op en bereid zich voor op het rijden. Ik geloof dat de 'preconditioning' dan in werking treed en de batterij opgewarmd wordt voor optimaal rijbereik.

Hier is nog een linkje waar je eventuele geluiden kan opzoeken die van de auto kunnen komen: https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

Ik denk dat jij refereert naar het geluid wat onder 'Brommende of zoemende motor bij navigatie naar een Supercharger' staat.

[ Voor 21% gewijzigd door Jochemp op 17-02-2024 15:32 ]

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Kwam gisteren met 25% bij de fastned aan in Beesd en had vanaf Eindhoven voorverwarmd. Toch bleef die heel lang steken op 26 kW en uiteindelijk andere kabel gepakt. Nooit boven de 50 kW gekomen. Teleurgesteld, nog nooit gehad. Snap 't ook niet zo goed, reed er met 150 km/u heen op de TACC dus je zou denken dat dat en 't voorverwarmen wel wat deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Oekol schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:42:
Kwam gisteren met 25% bij de fastned aan in Beesd en had vanaf Eindhoven voorverwarmd. Toch bleef die heel lang steken op 26 kW en uiteindelijk andere kabel gepakt. Nooit boven de 50 kW gekomen. Teleurgesteld, nog nooit gehad. Snap 't ook niet zo goed, reed er met 150 km/u heen op de TACC dus je zou denken dat dat en 't voorverwarmen wel wat deed.
Daar staan ook 50kW laders van ze volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans96
  • Laatst online: 10-06 20:20
Te snel rijden ==> langzamer laden = karma?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-06 13:07
Matrix werkt best goed. Gisteren voor het eerst na de update even geprobeerd. Gaat alleen wel vaak aan-uit-aan-uit knipperen bij bepaalde verkeersborden. Dat is wel jammer.

Verblindt tenminste geen tegemoetkomers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik denk eerder dat dit aan Fastned ligt. Ik heb nog nooit bij Fastned de maximale laadsnelheid kunnen halen van 170 kw, het maximale ooit is 143 kw en ook geen idee waar dit aan ligt.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:38
Bij Fastned haal ik sowieso 174kW :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
hans96 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Te snel rijden ==> langzamer laden = karma?
Knip

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 17-02-2024 20:53 . Reden: Compleet overbodig en nogal op de man. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
pretpik schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Ik denk eerder dat dit aan Fastned ligt. Ik heb nog nooit bij Fastned de maximale laadsnelheid kunnen halen van 170 kw, het maximale ooit is 143 kw en ook geen idee waar dit aan ligt.
Heel gek. Als het maar niet door zoiets komt: https://fastnedcharging.c...iteitsnet-te-verminderen/

Ik haal eigenlijk altijd wel normale snelheden bij Fastned. De 170 kW ook zeker wel eens aangetikt. Maar echt de vinger kan ik er niet opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:01
En ik weet nu al dat ik mijn koelbox die ik normaal mee heb, niet mee kan nemen.
Ik weet niet of dat is omdat je niet genoeg ruimte hebt, of omdat je 'm niet door de klep krijgt. Mocht het dat laatste zijn, ik heb wel eens gelezen dat je ook via de achterportieren met (een deel van) de bank plat soms grotere voorwerpen naar binnen kan krijgen. Of het praktisch is voor je, is een tweede...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark

Actieradius

170Wh/km is toch gewoon 330+km bereik?
Of verbruik je zoveel met (voor)verwarmen of sentry of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

-MD- schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:00:
[...]

Ik weet niet of dat is omdat je niet genoeg ruimte hebt, of omdat je 'm niet door de klep krijgt. Mocht het dat laatste zijn, ik heb wel eens gelezen dat je ook via de achterportieren met (een deel van) de bank plat soms grotere voorwerpen naar binnen kan krijgen. Of het praktisch is voor je, is een tweede...
Tussen vloer en "dak" klep is geen ruimte.
(kan natuurlijk keer kijken voor een wat kleiner model)
mitsumark schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:01:
[...]

170Wh/km is toch gewoon 330+km bereik?
Of verbruik je zoveel met (voor)verwarmen of sentry of iets dergelijks.
Volgens mij max iets van 280 km toch 48000/170. En dat is met 100% opgeladen.
Dat doe ik meestal niet. Mogelijk ook omdat ik wat kleine stukken moet rijden.
Ook is het niet helemaal naar 1% rijden. Maar tot ongeveer 10%
Want dat is dan te weinig voor de volgende rit.

Voor de vakantie of als ik echt in 1 stuk een lange rit moet doen, zal ik wel tot 100% laden.
maar een rit van 250km (125 enkele rit en weer terug) is nog niet gelukt.
Dan zou ik denk ik vaker tot 100% moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:03
turkeyhakan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Dan kom je na 200k km toch op minstens 15 a 20%? :-) Inderdaad, volgens mij is het precies zoals je het omschrijft. Maar toch, wij maken 1x per jaar een reis van 10.000 km in 4 weken. Dus voor mij is dit zeker relevant.

Voor een ander die veel in NL rijdt, is het wellicht wat minder relevant.

Dan had ik geen EV moeten rijden hoor ik jullie al denken. Eens, als ik voor hetzelfde geld een ICE kon kopen/leasen met dezelfde specs, had ik het wel geweten :-) Maar dat is geen onderwerp voor dit topic!
Nee als ik het extrapoleert dan zou ik op 16% of max 18% ofzo tegen de 200,000km. Het is ook een demo auto (stond 1000km op de teller, 4-5 maanden als demo auto geweest) dus dat ik hoge deg heb is bijna onvorkoombaar. Ik denk een normale deg zou rond de 15% liggen met 200,000km.

Trouwens tijdens de zomer vakantie vorig jaar (6,000km) had ik de deg van 11% terug naar 10% ofzo gezien, dus het hangt ook af van de BMS.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar de vraag is waar dat aan heeft gelegen. Was het bijvoorbeeld heel druk, dan heeft Fastned misschien eea afgeknepen.

Aan de andere kant: dat is maar een kilometer of 60. Met 150 km/h is dat maar 25 minuten, misschien een half uur max. Mij valt op dat het voorverwarmen vaak al heel vroeg in een etappe begint. Maar ik moet ook zeggen: ik heb nog nooit zulke lage snelheden gezien bij een Supercharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wat het waard is.
En review van mijn overgang van een ICE (Golf 7 Variant Highline DSG fully loaded) naar een EV in de form van een Tesla Model 3 SR+ uit 2020.
Mogelijk interessant voor personen die 2e hands willen kijken...
Wel wat groter geworden dan verwacht

Achtergrond

Zoals vermeld reed ik hiervoor een Station. En heb altijd stations gereden. Lekker handig met spullen vervoeren, vakanties, etc.
Heb geen eigen oprit. Dus moet het doen met publieke laadpalen. Dichtbij zijnde is ongeveer 6a7 min lopen.
Of een SuC op 6 a 7 min rijden.

Design

Dit is natuurlijk persoonlijk. Maar ik vind de model 3 nou niet de meest aantrekkelijke auto.
Dit zit hem voor mij voornamelijk in de lichtunits. Voor ziet er "raar" uit. En achter vind ik ook niets met die kleine knipperlichten. Voelt op de een of andere manier wat ouderwets..
Wat dat betreft is het juist de highland die er veel strakker uit ziet. En ondanks dat die er nog overduidelijk er als een model 3 uitziet. Wat mij betreft wel veel beter smoelt.
Persoonlijk blijf ik stations veel mooier vinden. En zou ik wat dat betreft liever een Nio ET-5 Touring voor de deur willen hebben.

Bagage Ruimte

Een van de redenen voor een station is de ruimte. En dan met name bagageruimte en vervoermogelijkheden.
De Golf is een C segementer. Maar toch met behoorlijke ruime achterbak. En omdat ik geen reserver wiel heb, een mooie dubbele bodem met veel plek voor kleine dingen tijdens de vakantie.
Ik moet nog op vakantie met de Tesla. En ik weet nu al dat ik mijn koelbox die ik normaal mee heb, niet mee kan nemen. Maar, hoewel de Tesla niet praktisch is, is hij wel ruim.
Een rit naar het grofvuil om oude Ikea kasten en wat extra zaken weg te brengen was geen probleem. Met de bank plat kan je echt best nog veel vervoeren.
En een rit naar de Ikea om nieuwe spullen te halen was ook geen probleem. De kofferruimte is behoorlijk diep en dus paste alles met gemak achterin zonder de bank plat te leggen.
Ik vermoed dat ik met sport- en rugtassen dezelfde hoeveelheid aan spullen en kleding kan meenemen als in de golf. Zeker met de grote Frunk verwacht ik geen issues.
Ik zal alleen geen wasmachiches e.d. achter in de auto kunnen doen. Zoals ik dat wel in de Golf kon

Ruimte

Dan de binnenruimte zelf.
Voorin genoeg ruimte en opberg mogelijkheden. Een relatief klein dashboardkastje. En ik mis daar de muntenhouder die ik gebruik voor muntjes voor de boodschappenkar.
De middentunnel is behoorlijk groot. Eigenlijk te groot. Klein spul raak je zo kwijt. De oplossing is een aftermarket accesoire kopen. Zodat ik daar mijn muntjes, pasje voor werk en zonnenbril goed kwijt kan.
Op de achterbank is het minder ruim dan ik zou verwachten van een toch best grote auto.
De kleine zitting en de hoge vloer zijn bekend voor EV rijders denk ik. Maar het is toch verrassend goed uit te houden.
De kinderen (13 en 17) hoor ik niet klagen. Al moeten we nog echt een lange (vakantie) rit maken.

Keyless Entry

Op de golf had ik dit ook. Heerlijk gewoon sleutels in je zak houden. Naar de auto lopen en de deur open doen.
Helaas alleen op de voordeuren en de achterklep. Wil je het op de achterdeuren, dan moet je een maatje duurder nemen (passat oid). Dit maakte het plaatsen van de laptop tas op de achterbank wat "irritant"

De tesla koppel je aan je telefoon. En dan is het daadwerkelijk keysless entry.
Dit is wel heerlijk. Gewoon naar de auto lopen en maakt niet uit welke deur of klep (op voorkant na) je wilt openen. Dat werkt gewoon. (meestal. Nu 2x gehad dat hij zei bekijk het maar. Dan is de app de uitkomst).

De keycard vind ik niet erg handig. Ja neemt lekker weinig ruimte in beslag. Maar als primair middel om de auto te openen? Nee. Alleen de achterklep openen? Nope. Wil je iets van de passagiers kant pakken? Nope. Dit is duidelijk een ICE (In case of Emergency) sleutel.
De telefoon is toch het beste. Zeker omdat je hier ook gewoon weg kunt lopen en de auto vanzelf op slot gaat. De golf moest je nog even swipen over de deurhendel. Geen groot issue... Maar in het totaal is de manier waarop de Tesla werkt toch echt vele malen fijner.

Navigatie

Hier speel ik een beetje vals. De navi van de golf is niet slecht. Er worden ook gratis kaart updates gegeven. En deze kaart wordt ook getoond in het digitale instrumentarium. Dit maakt een HUD zowat overbodig en rijdt en kijkt erg fijn.
Echter werkt iets als een Waze/Google maps toch fijner. Is meer up to date. En dus gebruik ik android auto icm Waze in de golf. Helaas geen pijl aanwijzingen in het digitale instrumentarium zoals nieuwere VAG auto's. Maar in het geheel een fijne navigatie.

De Tesla kent alleen zijn eigen navigatie op basis van Google Maps. En dat is fijn. En natuurlijk een lekker groot scherm. Hoewel de 9,2" destijds in de golf ook als groot gold.Leest de kaart in de tesla een stuk fijner af.
Ook de kaart in-/ uitzoomen, bewegen etc gaat hier echt soepel. Waarbij het op de golf tegengehouden wordt door een tragere CPU lijkt wel.

Wel vind ik het jammer dat de Tesla een wat mindere "birds eye view" heeft. Maar dat is slechts een klein dingetje. Het werken met favorieten, een adres naar je auto sturen etc loopt echt allemaal heel soepel en is een fijne ervaring.

Spotify

Een ander voordeel van Android Auto was dat er een Spotify app was.
Dit maakt het luisteren van muziek echt een stuk fijner dan je telefoon via BT verbinden.
Een grafische interface, stemcommando's, browsen door je bibliotheek werken echt heel fijn.
En het meeste kan gewoon handsfree.

Tesla biedt ook een app. Waar je ook gewoon met je eigen spotify account op kunt inloggen.
Het grotere scherm biedt meer inzicht in content en albums. Maar werkt grotendeels gelijk aan wat ik gewend was. De spraakcommando's in de Tesla werken ook goed. En dus is er veel handsfree te doen.
Wat ik wel mis is de "radio" button. Soms wil ik geen specifieke artiest luisteren of een album. Maar iets gelijksoortigs. In Android Auto kon ik een liedje selecteren en dan de radio icoon aanklikken.
Dan speelt spotify een soort van radio lijst gebaseerd op een gelijk thema (80's, EDM, trance, etc)
Dat lukt niet in de tesla.
En ook een jam sessie delen werkt niet. Dit gebruikte ik vaak in de vakantie om zo naar muziek te luisten samen met mijn dochters.
Denk dat dit nu een gedeelde lijst moet worden.

Mis ik Android Auto

ja en nee.
Grotendeels zit alles in de Tesla.
Wat ik primair mis is het sturen van Whatsapp berichten. Of reageren op berichten (whatsapp/signal).
Het is soms gewoon heel handig om even te reageren van. "Ben onderweg, over 15 min ben ik er" bv.
Ook even roepen "Hee google, zet de verwarming aan" gaat nu niet (of iig lastiger via de telefoon.
De rest werkt goed of beter in de Tesla.

Rijden

Ik was voornamelijk benieuwd naar de stugge vering van de Model 3. Dit zou verbeterd moeten zijn met de highland. Maar moet zeggen dat het me allemaal wel meevalt.
De auto is verder wel op comfort afgesteld lijkt me. Hobbels gaan prima en qua "bonkigheid" valt het mee.
Ooit een Audi A3 met sport onderstel gereden. En die was echt stugger en bonkeriger op hobbels en drempels.
Verder is het heerlijk om zoveel vermogen te hebben. Van 130pk naar meer dan 300pk merk je wel.
En niet alleen de 0-100. Want hoewel leuk. Is het vooral fijn om in te halen.
Rij veel 80 km/u wegen. En als er dan iemand 70 rijdt of zo, dan is het easy peasy om snel en veilig in te halen.
Zo ook rotondes. of opritten naar de snelweg. De auto ligt goed op de weg en stuurt prima. En maakt het leuk en genieten van het rijden. Wel opletten. Want voor je het weet rijdt je te snel.

AP en TACC

Zowat de reden om een Tesla te nemen. Toch...?
Hier wel mixed feelings over.
Vind het super fijn dat de auto ook afremt voor Rotondes bv. Of al afremt voor een bocht die je moet nemen als je aan het navigeren bent. Dit ontbrak op de golf.
De golf werkt echter veel fijner op 60km/u wegen. Daar kan ik gewoon op de CC rijden zonder dat ik telkens een waarschuwing krijg.
Tesla piept echt constant omdat je de dicht bij de lijn rijdt. Een 60km/u weg is niet zo breed. En je moet zowat half op de weg rijden, wil je geen melding krijgen.
TACC werkt hier ook slecht. Door de vele bochtjes etc remt hij te vaak en te hard af. Wat geen fijne rijervaring is.
Zelf alles in controle nemen is het antwoord.

Op 80km/u wegen gaat dit een stuk beter. En dan rijdt het wel relaxed.
Echter is de Tesla wel voorzichtig afgestemd. Rij ik 85km/u en er is een bocht. Dan remt hij af tot soms wel 75 km/u/ Terwijl dat niet hoeft.

Dan AP.
In de basis ben ik wel impressed. De tesla neemt bochten autonoom waar de golf gewoon de berm in zou rijden. Op de 80km/u wegen heb je ook van die "busstop chicanes" wat geen probleem is.
Het is serieus indrukwekkend. En biedt een kijkje in de toekomst van autonoom rijden.
Maar ook hier een maar....
Op de snelweg houdt ik gewoon rechts aan. Dat betekend veel inhalen en baanwisselen.
Dat betekend dat AP er telkens af gaat. En je het weer moet activeren. Dit is echt enorm vervelend.
(EAP zou de oplossing zijn, of S3Xy buttons). Maar EAP is het mij niet waard. En rijdt deze auto maar een jaar. Dus buttons is geen optie omdat ik niet weet of de volgende een Tesla word.
Verder remt de auto veel eerder af voor auto's tov de golf. Ook als je wilt inhalen en je knipperlicht gebruikt.
De golf leek dit "te snappen" en remde niet direct af als je dichterbij een auto kwam. Omdat hj wist dat je ging inhalen.
De tesla is hier heel voorzichtig en remt wel af. Oplossing is veel eerder van baan wisselen.

Is AP dan helemaal niets?
Nee hoor. Er zijn momenten waar het echt relaxed rijdt. Als je lange stukken rijdt waar je niet continu van baan wisselt is het echt wel een toevoeging. En zorgt dat een lange rit relaxed gereden kan worden.
Maar voor mijn gevoel is er nog wel werk aan de winkel voor een nog fijnere ervaring.

Ruitenwissers en grootlicht

Twee veelbesproken punten bij een Tesla.
De automatische ruitenwissers zijn wispelturig. In de golf waren ze ook niet perfect. Maar in de basis fijner.
Daar reageren ze meer dan snel genoeg. En gingen ze soms iets te lang door. En e.e.a. is in te stellen door de sensitiviteit in te stellen.
Bij de Tesla start hij vaak te laat. Zeker bij miezerig weer. En dat is irritanter. Merk dat ik vaak switch tussen standje I en auto.
Als ze het wel goed doen. Dan doen ze het ook goed en fijn. Hardere regen en sneller wissen,
Maar al met al toch redelijk vaak handmatig even een zetje nodig of op standje I zetten.

Dan automatisch grootlicht.
Op de Golf had ik Matrix LED. En dit werkte echt heel top. Reageerde snel om tegemoetkomend verkeer in de schaduw te krijgen terwijl de rest van de weg goed verlicht bleef. Ook bijna geen seintjes van tegemoetkomend verkeer. Dit i.t.t. de vorige golf met Xenon en lamellen om dynamisch te verlichten. Dat reageerde te traag.

De Tesla heeft alleen een aan/uit functie. Dat is minder Sexy en ziet er minder cool uit.
Hij is soms ook wispelturig. Gaat aan om een seconde later weer uit te gaan. Op de snelweg duurt het soms ook erg lang voor hij denkt dat ze aan kunnen. En dan komt er weer een auto aan en gaan ze weer uit.
Heb dit nu gewoon op handmatig gezet.

Actieradius

The little things

Dan zijn er nog "de kleine" dingen die erg fijn zijn.
De elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie en easy entry. Dat werkt gewoon fijn met instappen. En instellen. Ik vind de zitting wel te kort (de golf had een mogelijkheid tot verlengen van het zitdeel, en stevirige wanden). Dat alles in je profiel wordt opgeslagen is ook fijn.
Samen met theater mode en de spelletjes. Maakt het laden onderweg wel een wat fijnere ervaring.

Premium Connectivity

Mooi voorbeeld van de hedendaagse manier van As A Service diensten. Achteraf extra abbonomenten nemen op diensten.

In de basis is Premium connectivity niet nodig. De auto houdt standaard ook gewoon rekening met files. Maar laat deze niet met kleur (oranje, rood) zien op de kaart.
Ook kun je de auto koppelen aan je eigen hotspot op de telefoon voor internet connectivity. Echter werkt dit niet 100% lekker.
Ik heb een automation lopen dat de hotspot automatisch aangaat bij het maken van de BT verbinding van de Tesla. Maar het duurt soms wel even voordat de auto goed verbonden is, en Spotify begint te spelen. Ook moest ik soms even extra een handje helpen om de verbinding op te zetten. En een paar keer zelfs het Wachtwoord opnieuw invoeren. Dit is niet fijn tijdens het rijden.
Dit was voor mij de reden om toch premium connectivity te nemen. Nu gewoon altijd direct verbinding en hoef geen fratsen uit te halen met een hotspot.
De bijkomstigheid dat ik ook met Satteliet kaarten kan rijden en de verkeersopstoppingen kan zien vind ik ook fijn.
Al lijkt de tesla geen wegafsluitingen te tonen.

Conclusie

Zoals elke auto zijn er nukkigheden. Aantal wat erger dan andere. Maar in het totaal genomen is het een fijne rij- en reisauto.
Comfortabel op lange ritten. En over het algemeen gewoon zeer tevreden over de auto.
Grootste nadeel voor mij blijft dat ik toch nog moet wennen aan het "vele" laden. En had 100km extra bereik net wat fijner gevonden. Benieuwd hoe dat met het aankomende warmere weer gaat worden.
Voor mij zeker een aanrader als je op zoek bent naar een 2e hands EV.
Navigatie
In de browser kan je een andere navigatie draaien. Doe dat zelf met ABRP. Geen idee of Waze een browser versie heeft.

Spotify radio
Als ik een liedje uitzoek en afspeel, gaat Spotify vervolgens door met allerlei andere liedjes waarvan hij denkt dat het in dezelfde hoek zit.

Spraak/Hey Google
Verwarming kun je prima regelen met spraak commando's. Heel veel zaken trouwens en de herkenning is echt heel goed. Rechter scrollwiel indrukken en opdracht inspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

bilgy_no1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Navigatie
In de browser kan je een andere navigatie draaien. Doe dat zelf met ABRP. Geen idee of Waze een browser versie heeft.

Spotify radio
Als ik een liedje uitzoek en afspeel, gaat Spotify vervolgens door met allerlei andere liedjes waarvan hij denkt dat het in dezelfde hoek zit.

Spraak/Hey Google
Verwarming kun je prima regelen met spraak commando's. Heel veel zaken trouwens en de herkenning is echt heel goed. Rechter scrollwiel indrukken en opdracht inspreken.
Ja ik weet dat er browsers versies van navigatie systemen zijn. Waze zit daar ook bij.
Maar lijkt me niet echt fijn (als ik nu F1tv pro start als ik sta te wachten moet hij telkens laden)
Verder is de navi van Tesla prima

Spotify even kijken. Ik kies meestal iets uit een lijst van een album. Dan gaat hij volgens mij door naar het volgende liedje. Als de lijst klaar is gaat hij wel door inderdaad met "radio"

En ik bedoel de verwarming thuis ;-)
Zodat het huis al lekker warm is als ik thuis kom.
Of bv de stofzuiger alvast laat stofzuigen en dweilen.

Eens dat de spraakherkenning van Tesla het verder goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Maar de vraag is waar dat aan heeft gelegen. Was het bijvoorbeeld heel druk, dan heeft Fastned misschien eea afgeknepen.

Aan de andere kant: dat is maar een kilometer of 60. Met 150 km/h is dat maar 25 minuten, misschien een half uur max. Mij valt op dat het voorverwarmen vaak al heel vroeg in een etappe begint. Maar ik moet ook zeggen: ik heb nog nooit zulke lage snelheden gezien bij een Supercharger.
Ik was de enige. Letterlijk. Het is inderdaad niet de wereld aan kilometers, maar je laad bij een DC lader dubbel zo snel als een AC in dit geval. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
DarkSide schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:17:
Volgens mij max iets van 280 km toch 48000/170. En dat is met 100% opgeladen.
Dat doe ik meestal niet. Mogelijk ook omdat ik wat kleine stukken moet rijden.
Ook is het niet helemaal naar 1% rijden. Maar tot ongeveer 10%
Want dat is dan te weinig voor de volgende rit.

Voor de vakantie of als ik echt in 1 stuk een lange rit moet doen, zal ik wel tot 100% laden.
maar een rit van 250km (125 enkele rit en weer terug) is nog niet gelukt.
Dan zou ik denk ik vaker tot 100% moeten laden.
Ah, je hebt de allereerste versie van de oude SR+, met nóg kleinere accu.
Ik rekende even met de 2021 RWD, maar dat was sowieso ook onjuist.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 17-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Ik was de enige. Letterlijk. Het is inderdaad niet de wereld aan kilometers, maar je laad bij een DC lader dubbel zo snel als een AC in dit geval. Bizar.
Ja, dat is inderdaad bizar. Geen idee dan. Maar ook al zou hij nog niet helemaal opgewarmd zijn, dan zou hij toch gewoon aan de paal moeten conditioneren en dan alsnog lekker vlot gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat je daar dan niet op wacht als het zo traag gaat.

Heb zojuist de rit naar de Alpen gehad en zag steeds dat het voorverwarmen al een uur van tevoren begon als het niet eerder was. Heb dan ook wel gewoon steeds de 170 kW aangetikt (RWD) bij iedere Supercharger.

Enige gedoe qua laden was weer bij de lokale Lidl paal die maar 11 kW was ipv de 50 kW die er zou moeten zijn. Dus laden tijdens boodschappen doen en lunchen leverde amper iets op, waardoor we alsnog extra tijd kwijt waren. Voelde een beetje als 2014 in Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:40
bilgy_no1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Het was toch geen Supercharger maar een Fastned laadstation? Ik hoor wel vaker dit soort verhalen over Fastned. Ik heb geen ervaring met Fastned overigens wel met (Tesla) Superchargers en daar ging tot nu toe alles goed. Alleen bij gedeelde V2 stalls een lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkSide schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:46:
[...]

Ja ik weet dat er browsers versies van navigatie systemen zijn. Waze zit daar ook bij.
Maar lijkt me niet echt fijn (als ik nu F1tv pro start als ik sta te wachten moet hij telkens laden)
Verder is de navi van Tesla prima

Spotify even kijken. Ik kies meestal iets uit een lijst van een album. Dan gaat hij volgens mij door naar het volgende liedje. Als de lijst klaar is gaat hij wel door inderdaad met "radio"

En ik bedoel de verwarming thuis ;-)
Zodat het huis al lekker warm is als ik thuis kom.
Of bv de stofzuiger alvast laat stofzuigen en dweilen.

Eens dat de spraakherkenning van Tesla het verder goed doet.
Vwb F1TV in de browser... Tijdens het rijden blokkeert hij volgens mij sites die teveel afleiden. YouTube werkt dan ook niet in de browser. Heb bijvoorbeeld wel eens geprobeerd om een Teams meeting te doen via de browser, zodat het geluid gewoon via de auto zou gaan (heb aparte werktelefoon die niet gekoppeld is aan de auto), maar helaas...

En voor Spotify: ik bedoel inderdaad 1 liedje zoeken en die afspelen. Dus niet het album pakken, want dan gaat hij dat eerst afspelen inderdaad.

Aha, verwarming thuis. Ja, dan zou je telefoon toch ook zonder Android Auto op Hey Google moeten kunnen reageren? Maar ik moet zeggen, ik heb Google Now nog nooit ingeschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:51:
[...]

Ja, dat is inderdaad bizar. Geen idee dan. Maar ook al zou hij nog niet helemaal opgewarmd zijn, dan zou hij toch gewoon aan de paal moeten conditioneren en dan alsnog lekker vlot gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat je daar dan niet op wacht als het zo traag gaat.
Nee klopt. Heb even gewacht, maar toen er +0 kWh bleef staan toen de kabel ontkoppeld en de andere stekker gepakt. Had eigenlijk beter even naar achteren kunnen rijden om een hele andere paal te proberen. Desalniettemin gewoon thuis gekomen met 10% maar blijft vaag.

Bijrijder moest plassen en ging roken dus dacht ik laad ff in de tussentijd paar procent bij, waarom ook niet. 1e keer dat fastned me echt teleurstelt. Wellicht dat ik ze moet mailen of ze iets in de logs kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:04
Goedeavond,
Ik probeer mijn vriendin’s iphone toe te voegen als sleutel.
Ze heeft een eigen account aangemaakt in de Tesla app op haar telefoon.

In haar telefoon staat,
Tip op beveiliging en bestuurders
Maar dat heb ik niet in mijn werkende Tesla app

Hoe moet haar account toevoegen?

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olibG5hECwlWixIziy-74xwslV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMzXQdgfcNtHYU1CGWgV7fp8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 02:23
El Polo Diablo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Heeft iemand hier de 'sleutel'? Ik denk er toch erg over na om die te bestellen als die niet die problemen heeft.
Vanaf het begin de sleutel gekocht. Werkt echt perfect voor openen op afstand zodat de laadkabel ontgrendeld wordt en voor openen van de frunk. Ik hoef m’n telefoon helemaal niet te gebruiken voor het gebruik van de auto.

Klinkt leuk, geen sleutels meer maar alleen een app, maar sleutel is toch sneller en intuïtiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 21:00
cautje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:21:
Goedeavond,
Ik probeer mijn vriendin’s iphone toe te voegen als sleutel.
Ze heeft een eigen account aangemaakt in de Tesla app op haar telefoon.

In haar telefoon staat,
Tip op beveiliging en bestuurders
Maar dat heb ik niet in mijn werkende Tesla app

Hoe moet haar account toevoegen?

Bedankt!
[Afbeelding]
Hij zou er gewoon bij moeten staan in menu.

1. Open Tesla app
2. En dan zie je Beveiliging en bestuurders menu.
3. In dat menu zie je een optie "Bestuurder toevoegen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:04
Nee, dat heb ik niet.
Alleen een kopje Beveiliging
En daar staat het niet in, zie screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MZ33T1MBY56ZYsPS3HNYcc07o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvVHE7CtVdJoBLmTkKVUSTYA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Laatst online: 18-06 19:20
cautje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:30:
Nee, dat heb ik niet.
Alleen een kopje Beveiliging
En daar staat het niet in, zie screenshot

[Afbeelding]
Toevallig een lease? Dan ben je alleen bestuurder van de auto en geen eigenaar. Je zal dan iemand toe moeten voegen via je leasemaatschappij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-06 15:29
KeesPimelmees schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Toevallig een lease? Dan ben je alleen bestuurder van de auto en geen eigenaar. Je zal dan iemand toe moeten voegen via je leasemaatschappij.
Je kunt ook met jouw eigen account inloggen op de telefoon van je vriendin en zo een sleutel toevoegen. Zonwerkt het bij mij ook, heb ook lease.

Dus op beide telefoons ben je dan ingelogd met jouw account

[ Voor 7% gewijzigd door adwin84 op 17-02-2024 22:35 ]

Pagina: 1 ... 256 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: