Netjes! Ben je er tevreden over (hoe het zit)? Waar heb je het aangeschaft?r0bb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:08:
Ik merkte vorige zomer dat dat giga glazendak toch wel flink wat (stralings)warmte doorlaat. Met name de kids hadden daar achterin wel wat last van rondom slapen.
Aangezien we komende zomer een maand door Europa touren heb ik alvast het zonnescherm gekocht, zit er wel erg strak in!
[Afbeelding]
Bij mijn 3 uit '23 is het dak een stuk donkerder dan die in mijn oude Y. Heb liever een mooi transparant glazen dak als die in de Y!r0bb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:08:
Ik merkte vorige zomer dat dat giga glazendak toch wel flink wat (stralings)warmte doorlaat. Met name de kids hadden daar achterin wel wat last van rondom slapen.
Aangezien we komende zomer een maand door Europa touren heb ik alvast het zonnescherm gekocht, zit er wel erg strak in!
[Afbeelding]
[ Voor 98% gewijzigd door The__Virus op 15-02-2024 15:43 ]
Dit is de originele uit de Tesla shop. Zeker tevreden sluit mooi aan!aanhetwerk schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Netjes! Ben je er tevreden over (hoe het zit)? Waar heb je het aangeschaft?
Ik had trouwens een week geleden dat al mijn ruiten besloegen aan de buitenkant van de auto bij het wegrijden. (auto parkeer ik binnen), nog nooit eerder meegemaakt dat ik beslagen ruiten aan de buitenkant heb. Duurde zo'n 5 minuten. Heeft het dubbel glas toch nog nadelen.
Waarom zou je nu al bestellen als je 'm pas in september nodig hebt?RobbieDG schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Thanks, ik denk dat ik mijn MY maar ga bestellen. Mocht er voor september een nieuw model komen dan wordt die automatisch overgezet. Dat zou mooi zijn, maar die zal ook wat duurder worden. Die stoel ventilatie heb ik nu ook in mijn Kia e-Niro, dat is wel erg fijn in de zomer. Maar ik hoop dat de hitte met de keuze van kleur wit mee valt in de zomer.......
Zit met hetzelfde dilemma; Mijn Kia e-Niro loopt na 5jr op 4 april uit de lease. Overweeg om 'm nog een paar maanden (tegen 22% bijtelling ) door te rijden om af te wachten voordat ik ga kopen. Misschien gaan ze net als bij de M3 voorraad dumpen tegen een leuke prijs of komt de Juniper upgrade eerder dan Q4 2024 of Q1 2025.
Ik zat met hetzelfde maar vaak heb je meerdere keuzes aan autos van de LM om te bestellen met verschillende levertijden. Het bedrijf wil zeker zijn dat je auto op tijd geleverd kan worden dus bestellen ze (voor een Tesla) vrij vroeg.connos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:38:
[...]
Waarom zou je nu al bestellen als je 'm pas in september nodig hebt?
Zit met hetzelfde dilemma; Mijn Kia e-Niro loopt na 5jr op 4 april uit de lease. Overweeg om 'm nog een paar maanden (tegen 22% bijtelling ) door te rijden om af te wachten voordat ik ga kopen. Misschien gaan ze net als bij de M3 voorraad dumpen tegen een leuke prijs of komt de Juniper upgrade eerder dan Q4 2024 of Q1 2025.
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Net en zeer vlot gemonteerd en ze hebben ook de trailer mode geactiveerd.
Nu nog even een hoes voor de trekhaak regelen. De Tesla hoes die ze hadden liggen was voor een ander model en paste niet netjes.
(voor € 60 het schuim moeten bijsnijden is me te gortig)
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
Dat ziet er zeker strak uit. Ik heb even in de shop gekeken, moet je beide delen (deel "Model Y" en deel "Glazen dak") kopen als alles bedekt wilt hebben? Dan ben je dus wel € 250 kwijt?r0bb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:08:
heb ik alvast het zonnescherm gekocht, zit er wel erg strak in!
Diezelfde ervaring heb ik ook. Je moet kunstmatig maar aan het stuur trekken om de software tevreden te houden, iets wat je eigenlijk niet zou willen doen op rechte stukken.LigeTRy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:18:
Autosteer heb ik op dubbelklik gezet, ik heb het een aantal keer gepoogd te gebruiken maar ben nog niet overtuigd. Je moet het stuur best stevig vasthouden, anders kreeg ik de pop up met: "houd stuur vast", en als ik m te stevig vasthou dan schiet ie uit autosteer. Op lange rechte stukken rij ik vaak met m'n linkerarm in de deur en met rechts heb ik het stuur niet vast, of losjes onderin rustend op m'n been. Met Autosteer aan moet ik met de linkerhand een langechange aangeven, en daarna met rechts weer activeren (inclusief alle bliepjes die m'n muziekervaring verstoort), waarna je ook echt wel een 'tik' voelt dat ie t midden van de baan pakt.
Ik moet zeggen dat autosteer op stadswegen zoals de Maasboulevard in Rotterdam wel heel goed werkt. Lekker veel kronkels, blijft gewoon netjes rechtdoor rijden, stopt netjes bij stoplichten (zolang je voorganger stopt
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nee alleen Glazen dak. Het is erg krom vertaald uit het Engels want op de US pagina staat daar Rear Liftgate waar bij ons Model Y staat. Je kan dus ook nog los voor het achterruit bestellen.TCMR schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:13:
[...]
Dat ziet er zeker strak uit. Ik heb even in de shop gekeken, moet je beide delen (deel "Model Y" en deel "Glazen dak") kopen als alles bedekt wilt hebben? Dan ben je dus wel € 250 kwijt?
Ik zie nu trouwens wel dat in het midden midden het scherm iets van 4cm onder het glas hangt. Dat kan me als autist wat storen -miss vastzetten met een zuignap met schroefdraad ofzo.
[ Voor 20% gewijzigd door r0bb op 15-02-2024 17:00 ]
Je linkerhand op de onderrand van het stuur laten rusten werkt bij mij heel goed. Zowel in de Model 3 2019 die ik eerst had als in de Model Y mei 2023 geen bezwaren van de auto.Sebazzz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:47:
[...]
Diezelfde ervaring heb ik ook. Je moet kunstmatig maar aan het stuur trekken om de software tevreden te houden, iets wat je eigenlijk niet zou willen doen op rechte stukken.
Ik moet zeggen dat autosteer op stadswegen zoals de Maasboulevard in Rotterdam wel heel goed werkt. Lekker veel kronkels, blijft gewoon netjes rechtdoor rijden, stopt netjes bij stoplichten (zolang je voorganger stopt).
Het is misschien gewenning, maar voor mij heb ik een prima houding gevonden. Linkerarm op de deur, hand op linkerkant van het stuur laten hangen.Sebazzz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:47:
[...]
Diezelfde ervaring heb ik ook. Je moet kunstmatig maar aan het stuur trekken om de software tevreden te houden, iets wat je eigenlijk niet zou willen doen op rechte stukken.
Ik moet zeggen dat autosteer op stadswegen zoals de Maasboulevard in Rotterdam wel heel goed werkt. Lekker veel kronkels, blijft gewoon netjes rechtdoor rijden, stopt netjes bij stoplichten (zolang je voorganger stopt).
Daarmee geef je dus automatisch een beetje druk en dat is precies goed.
Een van de weinige stukken waar ik m idd ook dubbelklik, of de N59 in Zeeland. Daar zit ook nog eens een vangrail tussen zodat ie niet maf gaat doen op tegenliggers. Verder weinig plong pling voor mij, en dat is primaSebazzz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:47:
[...]
Ik moet zeggen dat autosteer op stadswegen zoals de Maasboulevard in Rotterdam wel heel goed werkt.
Het zal wel confirmation bias zijn, maar heb de indruk dat veel forumleden uit de (regio) Rotterdam komen
Hmm, ga ik proberen, deze luilak wil geen last krijgen van z’n armenSmobbo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:57:
[...]
Het is misschien gewenning, maar voor mij heb ik een prima houding gevonden. Linkerarm op de deur, hand op linkerkant van het stuur laten hangen.
Daarmee geef je dus automatisch een beetje druk en dat is precies goed.
Sowieso vind ik het op de snelweg niet zo handig, als je van baan wisselt voor een afslag of inhalen dan stopt ook gelijk de cruise control ermee, niet alleen autosturen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Handen in de schoot en dan het stuur lichtjes vasthouden tussen duim en wijsvinger van beide handen. Licht duwen tegen de weerstand aan kost dan amper kracht/moeite.Sebazzz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:10:
[...]
Hmm, ga ik proberen, deze luilak wil geen last krijgen van z’n armen
Sowieso vind ik het op de snelweg niet zo handig, als je van baan wisselt voor een afslag of inhalen dan stopt ook gelijk de cruise control ermee, niet alleen autosturen.
Voor je andere probleem: zie het Accesoires topic en neem de S3XY buttons...
Op zoek naar een link naar dat topic kom ik er achter dat die niet in de TS staat.bilgy_no1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:27:
Voor je andere probleem: zie het Accesoires topic en neem de S3XY buttons...
@Taro , zou je de link naar Tesla Model 3 & Y Accessoires toe willen voegen?
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 15-02-2024 20:25 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zijn er mensen die dit ook hebben?
Krijg het idee dat iedereen hier autopilot gebruikt haha
( Heb trouwens zelf nog geen Tesla, levering is in maart dit jaar )
Gadgets fan
Ik zit nog in mijn honeymoon phase maar na de eerste 1500 km ben ik ook uiterst tevreden met het verbruik. Ik ga niet regelmatig naar kantoor maar deze week moest ik er 3 keer zijn dus ik heb nu een redelijk goeie inschatting qua verbruik voor woon-werk verkeer.Bobo221 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:58:
Hier nu bijna 2 weken de nieuwe model 3 in bezit en tot nu uiterst tevreden met mijn keuze geweest.
Ik had hiervoor semi-luxe leaseauto's gereden (mijn laatste lease was een BMW X3) en ik moet zeggen dat ik weinig tot niets mis tegenover mijn vorige auto's.
De auto is prive aangeschaft en door te kiezen voor een mobiliteitsbudget tegenover een leaseauto ontvang ik nu ook ongeveer 1400 netto per maand meer op mijn salaris (mob. budget + besparing bijtelling).
Ik heb nu ongeveer 1.000 km op de teller en ik heb eigenlijk alleen onderstaande verbeterpunten:
- Ik had alle verhalen gelezen mbt ruitenwissers en ik kon me er niks bij voorstellen waar mensen moeilijk over deden... maar mijn god de auto wipers doen precies het tegenovergestelde van wat ze moeten doen.
- Met alle hype over machine learning en AI hoe moeilijk zou het zijn om een algoritme te creëeren waarbij de computer een x periode jouw gedrag monitort wanneer je handmatig de ruitenwissers aanzet en dit als output gebruikt voor auto-wipers?
- Sentry mode werkt soepel en je hebt er verder geen omkijken naar. Ik heb helaas geen oprit en moet mijn auto op een parkeerplaats bij een openbare laadpaal zetten dus ik heb niet de luxe om sentry mode uit te zetten maar ik heb het verbruik in de gaten gehouden en hij verbruikt op 1 nacht ongeveer 4 kWh. Als ik dit extrapoleer naar 2/3 van de tijd dat auto geparkeerd staat kom je op ongeveer 3.000 kWh per jaar uit.
- Dat is een vrij dure grap voor mensen die gebonden zijn aan openbare laadpalen want dan komt het totaal uit op ongeveer 1.000 EUR (3.000 kWh * 0.336 (tarief in mijn regio)
Al met al blij met de keuze om prive de Tesla te rijden en nog geen seconde spijt gehad.
- Richtingaanwijzers ben ik snel gewend aan geraakt. Op kruispunten of in- of uitvoegen is het niks speciaals. Rotondes had ik na de eerste paar honderd km al mijn draai gevonden en kan ik nu ook blindelings nemen.
Het is 95% snelweg en met netjes de maximumsnelheid gereden van 100km/u kom ik op onderstaand verbruik uit:
:strip_exif()/f/image/Y5htiPKXw5v3QCRUIf48ZYG2.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen die ene keer in de maand dat je door het systeem verrast wordt is dat zeer onaangenaam. Daar zou Tesla iets aan moeten doen, want je zit meteen op de top van je adrenaline.
Maar ik kan je verzekeren dat die AP beter stuurt en oplet dan ik zelf als het om lange saaie ritten gaat. Echt een goeie hulp.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het systeem is in meer gevallen wat extra voorzichtig. Maar als je met je voet bij de pedalen blijft kun je het zelf overrulen door een stroomstoot te geven...vahazabe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:59:
Dit gebeurt mij elke rit wel eens een keer, ik rij lekker op EAP/autopilot op de snelweg op de rechterbaan en er komt iemand redelijk dicht achter mij vanaf de invoegstrook ingevoegd. Nu doet mijn model 3 uit 2019 dan het enige wat je niet zou moeten doen en wel afremmen. Best wel raar, uberhaupt is hij wat panisch voor verkeer wat rechts van je is. Afremmen is blijkbaar het enige wat de auto kan, afgezien van een stuurcorrectie geven, maar hij zou beter wat meer gas kunnen geven.
Zijn er mensen die dit ook hebben?
Het blijft een rijhulpsystemen en niet een volledig zelfrijdend systeem.
Nee dat is niet gek en bepaal je toch helemaal zelf? Ik rijd ook zovaak nog zelf omdat ik dan geen zin heb om 'm er weer op te zetten of verder alweer zie dat ik weer moet inhalen.johanm3 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
Er wordt veel geschreven over de autopilot. Is het gek dat ik liever zelf wil sturen? Ben nooit echt fan geweest van cruise control. En deze versie van Tesla, met alles wat ik hier lees, maakt het er niet echt beter op
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb een aantal bestemmingen waar ik weliswaar niet dagelijks heen hoef, maar deels voor werk, deels voor familie en vrienden wel met enige regelmaat kom en de verste zijn 130, 137, 163 en 177 km ver enkele reis. Vanuit ons huis is er eerst ±30 km aan 80 wegen, de rest zal 90% snelwegen zijn en ben ik iemand die graag lekker relaxed 100-100 km/u op de cruise control rijdt.
Staat al in de topicwaarschuwing, de topicstart is naar mijn idee al veel te langAndrehj schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:51:
[...]
Op zoek naar een link naar dat topic kom ik er achter dat die niet in de TS staat.
@Taro , zou je die toe willen voegen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Denk het wel hoor. Er van uit gaande dat je je aan de snelheden houdt, de wagen niet als een kart rijdt en de wagen op ~19 graden stookt. Plan je trip eens met a better route planner en vul daar je route in en de omgevingsvariabelen (buiten temp etc). Dan krijg je een goed beeld.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:
Vraag aan de Model Y RWD rijders hier: kan ik bij zeg ±5C buitentemperaturen verwachten dat ik 330 km heen én terug op een realistische manier kan halen op 1 acculading, zonder dat ik ook echt helemaal op 0 bereik uitkom? Ik ga binnenkort de randstad uit verhuizen en we hebben nu 2 EV's, maar 1 daarvan is de zeer beperkte Mazda MX-30 en dus ben ik op zoek naar iets wat wel onze nieuwe afstanden gaat halen.
Ik heb een aantal bestemmingen waar ik weliswaar niet dagelijks heen hoef, maar deels voor werk, deels voor familie en vrienden wel met enige regelmaat kom en de verste zijn 130, 137, 163 en 177 km ver enkele reis. Vanuit ons huis is er eerst ±30 km aan 80 wegen, de rest zal 90% snelwegen zijn en ben ik iemand die graag lekker relaxed 100-100 km/u op de cruise control rijdt.
Aha, dat zie ik nu (op de PC) ook. Maar op je telefoon zie je die niet.Taro schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:25:
Staat al in de topicwaarschuwing, de topicstart is naar mijn idee al veel te lang
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ik moest het even nakijken maar ik zit op ergens tussen de 27 - 30 % over 116 km bij die temperaturen met ook 90% snelweg (+5% snelheid) 330/116=2.8 2.8 x 30% = 85% dus dat moet goed te doen zijnMooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:
Vraag aan de Model Y RWD rijders hier: kan ik bij zeg ±5C buitentemperaturen verwachten dat ik 330 km heen én terug op een realistische manier kan halen op 1 acculading, zonder dat ik ook echt helemaal op 0 bereik uitkom? Ik ga binnenkort de randstad uit verhuizen en we hebben nu 2 EV's, maar 1 daarvan is de zeer beperkte Mazda MX-30 en dus ben ik op zoek naar iets wat wel onze nieuwe afstanden gaat halen.
PS de Tesla "benzinemeter" is erg lineair. Als hij 50% aangeeft zit je ook werkelijk op de helft van je lading.
[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 15-02-2024 20:57 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hangt er vanaf, maar generiek zou ik zeggen nee, dat red je niet.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:
Edit;
T is enorm afhankelijk van o.a.;
- snelheid
- kan je thuisladen/ voor verwarmen
- waar eindigt je comfortzone qua %
- rijstijl
Hier bijna jaar een RWD, woon<>werk is vrijwel allemaal 80km wegen, 35km enkele reis en een gemiddeld verbruik van ongeveer 151wh/km, met een rustige rijstijl. Snelweg kom ik op mijn route op ongeveer 170~ uit, wat neerkomt op een verbruik waarbij ik het kiele kiele zou vinden enkele reis. Uiteraard verschillen de resultaten op basis van;
- kan je thuis laden
- voorverwarmen
- hoe warm/koud heb je de verwarming staan
- etc.
Zal vast wat vergeten, maar hopelijk kan je er iets mee!
[ Voor 24% gewijzigd door Xrypta op 15-02-2024 21:19 ]
3960wp SE | Model Y RWD
Dat red je wel. Helemaal met de 80km weg en je vriendelijke voetje dat prima Vmax rijden wilt. Zo niet geeft de auto aan welke snelheid je moet rijden om het wel te redden.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je rustig rijdt kun je met de Model Y verbazingwekkend zuinig rijden. Maar als je 330 km wilt rijden moet je ongeveer rond de 170 Wh/km blijven. Dat is wel goed te doen in de omstandigheden die je noemt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je die rit toevallig moet maken met sterke wind tegen en regen dat het dan wel krap kan worden. Maar dan nog: makkelijk op te lossen door even te laden op je bestemming (neem aan dat je niet dat eind rijdt om dan meteen terug te rijden), of anders even kort Superchargen op de terugweg. Paar minuten zal genoeg zijn om dan weer thuis te komen.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:
Thanks, dat heb ik gelijk gedaan en mijn trip van 163 km heen en terug gepland. Ik heb de MY 2023 met 19" wielen gekozen en dan zegt ie toch dat ik én bij een supercharger moet staan op de terugweg waar ik dan met 10% aan zou komen, moet laden naar 52% en dan weer door naar huis om dan alsnog op 10% uit te komen.Neyluzz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Denk het wel hoor. Er van uit gaande dat je je aan de snelheden houdt, de wagen niet als een kart rijdt en de wagen op ~19 graden stookt. Plan je trip eens met a better route planner en vul daar je route in en de omgevingsvariabelen (buiten temp etc). Dan krijg je een goed beeld.
Ik vind dit wel erg overdreven overkomen om eerlijk te zijn. Omgevingsvariabelen kon ik niet vinden, wel de Tesla als start op 100% gezet. En hij zegt 220 Wh/km te gebruiken. Dat haalt mijn Kia met 64 kWh zelfs, dus dat lijkt me toch wel te negatief te berekenen.
Dat klinkt heel positief! Ook dat lineaire is fijn, mijn Mazda heeft dat voor zover ik kon beoordelen ook, maar de Kia niet. De eerste 50% is heel gunstig, maar de laatste 50% gaat ontiegelijk hard.winwiz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:43:
[...]
ik moest het even nakijken maar ik zit op ergens tussen de 27 - 30 % over 116 km bij die temperaturen met ook 90% snelweg (+5% snelheid) 330/116=2.8 2.8 x 30% = 85% dus dat moet goed te doen zijn
PS de Tesla "benzinemeter" is erg lineair. Als hij 50% aangeeft zit je ook werkelijk op de helft van je lading.
Buiten de temperatuur heb je nog meer variabelen zoals wind, wegdek (droog nat) en bandenspanning. Een paar procent verschil heb je zo te pakken maar dat zie je van te voren aankomen. Hij geeft keurig aan wat bij aankomt het percentage is. Dit wel, in mijn geval, meestal pessimistisch ingeschat. Ik kom bijna altijd met meer procenten aan dan van te voren ingeschatMooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:21:
[...]
Dat klinkt heel positief! Ook dat lineaire is fijn, mijn Mazda heeft dat voor zover ik kon beoordelen ook, maar de Kia niet. De eerste 50% is heel gunstig, maar de laatste 50% gaat ontiegelijk hard.
[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 15-02-2024 21:26 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Thanks! Ook voor de edit, dat levert zeer bruikbare info op. Als ik dan van 170 Wh/km uit ga, wat ik best realistisch vind klinken, dan zou ik bij 330 km (naar boven afgerond) 56,1 kWh nodig hebben. Met netto 57 kWh als ik het goed heb voor de RWD is dat inderdaad wel heel erg krap.Xrypta schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Hangt er vanaf, maar generiek zou ik zeggen nee, dat red je niet.
Edit;
T is enorm afhankelijk van o.a.;
- snelheid
- kan je thuisladen/ voor verwarmen
- waar eindigt je comfortzone qua %
- rijstijl
Hier bijna jaar een RWD, woon<>werk is vrijwel allemaal 80km wegen, 35km enkele reis en een gemiddeld verbruik van ongeveer 151wh/km, met een rustige rijstijl. Snelweg kom ik op mijn route op ongeveer 170~ uit, wat neerkomt op een verbruik waarbij ik het kiele kiele zou vinden enkele reis. Uiteraard verschillen de resultaten op basis van;
- kan je thuis laden
- voorverwarmen
- hoe warm/koud heb je de verwarming staan
- etc.
Zal vast wat vergeten, maar hopelijk kan je er iets mee!
Dit is een route die ik met enige regelmaat zal rijden en hoewel het niet mega vaak is (2-4x per maand) is het toch wel een afstand die ik niet steevast wil moeten combineren met bij een supercharger of Fastned moeten stoppen. Als ik af en toe moet overbruggen met ±5-10 minuten op de terugweg snelladen, dan is dat nog te doen, maar ik wil dat gewoon niet te vaak. Ook omdat ik zelf een lading PV heb liggen met eigen laadpaal waar ik graag zoveel gebruik van maak.
Afgaande op jouw info zou ik zeggen: dan kijk ik liever naar een MY 2021 LR voor 40-45k dan een nieuwe RWD.
Ja goed punt. Omdat ik EV's rijd sinds 3 jaar ben ik wel bekend met af en toe moeten bijladen om thuis te komen, en omdat ik nu en ook straks een eigen laadpaal heb is het echt niet meer dan de benodigde km's plus een kleine marge aanhouden.bilgy_no1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:51:
[...]
Als je rustig rijdt kun je met de Model Y verbazingwekkend zuinig rijden. Maar als je 330 km wilt rijden moet je ongeveer rond de 170 Wh/km blijven. Dat is wel goed te doen in de omstandigheden die je noemt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je die rit toevallig moet maken met sterke wind tegen en regen dat het dan wel krap kan worden. Maar dan nog: makkelijk op te lossen door even te laden op je bestemming (neem aan dat je niet dat eind rijdt om dan meteen terug te rijden), of anders even kort Superchargen op de terugweg. Paar minuten zal genoeg zijn om dan weer thuis te komen.
Ik probeer juist te achterhalen of ik dat vaak moet doen of niet, want als ik een half jaar lang (zeg maar alle maanden dat het niet zomaar 15C+ en mooi weer is) elke rit toch 5-10 min bij een SC moet staan, dan heb ik daar eerlijk gezegd geen trek in, ook al zijn het maar 5 min.
Overigens heb ik juist bij deze locatie geen echte laadmogelijkheid. Het is een werklocatie en vrij afgelegen met voorlopig ook geen plannen voor laadpalen behalve wat er nu al publiekelijk op paar min loopafstand zit, maar die zitten steevast vol, juist omdat het daar zo beperkt is. Dus echt daarvan uitgaan kan ik helaas niet.
Die ervaring heb ik met mijn huidige EV's ook wel ja, wind en nat wegdek kunnen flink verschil maken op lange afstand. Vandaar ook juist dat ik een beetje probeer te proeven of ik grosso modo meestal die afstand wel moet halen of niet.winwiz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Buiten de temperatuur heb je nog meer variabelen zoals wind, wegdek (droog nat) en bandenspanning. Een paar procent verschil heb je zo te pakken maar dat zie je van te voren aankomen. Hij geeft keurig aan wat bij aankomt het percentage is. Dit wel, in mijn geval, meestal pessimistisch ingeschat. Ik kom bijna altijd met meer procenten aan dan van te voren ingeschat
Wat ik al eerder aangaf: zomer geloof ik wel, maar ik heb gewoon geen trek in een half jaar lang elke keer bij deze rit ook nog eens te moeten stoppen bij een snellader. Juist omdat de reistijd ook al zo lang is, dus dan pas ik daar liever mijn auto op aan indien nodig. Een MY LR dus bijv, maar dan wel een occasion van 2021 ivm budget.
Ik begin gezien de vele reacties die ik zeer dankbaar ben toch wel een beetje te proeven dat het echt aan alle factoren ligt, kortom: het is zeker geen garantie en dan denk ik dat ik voor mijzelf de voorzichtige conclusie kan trekken dat ik het een net te groot 'risico' vind om te zeggen: ik zie wel, ik bestel lekker een nieuwe MY RWD in een mooie kleur. En ook deels omdat ik de MR LR 2021 als occasion nog relatief wat aan de dure kant vind. Een enkeling vind je wel voor 41/42k maar dan is het ook eentje met ca. een ton gelopen, terwijl een hagelnieuwe 51-53.6k is. Probleem is alleen dat die nieuwprijs mijn budget te buiten gaat, dus ja... het wordt ergens een compromis sluiten.
Remote start. Als in, kan iemand op afstand zonder key rijden.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Heb even (vluchtig) gezocht naar een snelwegrit van werk>huis bij een temperatuur vergelijkbaar aan wat je stelt. Waarom werk>huis? Omdat de auto dan de dag stil gestaan heeft zonder voorverwarmen.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:26:
[...]
Thanks! Ook voor de edit, dat levert zeer bruikbare info op. Als ik dan van 170 Wh/km uit ga, wat ik best realistisch vind klinken, dan zou ik bij 330 km (naar boven afgerond) 56,1 kWh nodig hebben. Met netto 57 kWh als ik het goed heb voor de RWD is dat inderdaad wel heel erg krap.
Dit is een route die ik met enige regelmaat zal rijden en hoewel het niet mega vaak is (2-4x per maand) is het toch wel een afstand die ik niet steevast wil moeten combineren met bij een supercharger of Fastned moeten stoppen. Als ik af en toe moet overbruggen met ±5-10 minuten op de terugweg snelladen, dan is dat nog te doen, maar ik wil dat gewoon niet te vaak. Ook omdat ik zelf een lading PV heb liggen met eigen laadpaal waar ik graag zoveel gebruik van maak.
Afgaande op jouw info zou ik zeggen: dan kijk ik liever naar een MY 2021 LR voor 40-45k dan een nieuwe RWD.
Wellicht kan je met bijgaande screenshots van Tessie iets meer grondslag vinden in je keuze
:strip_exif()/f/image/MrKwdCgzUFDUW16915trJiFF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DZRVHZiR7f50RrgkJU6FuheS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WRigzC8a0DGoJI3DKRhGP9Z4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7cHzDz2U18OV07BAqSQZ53JJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uJ0Vb0SS6GHwbyO5D6SnnKMe.jpg?f=fotoalbum_large)
3960wp SE | Model Y RWD
Super info!Xrypta schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:52:
[...]
Heb even (vluchtig) gezocht naar een snelwegrit van werk>huis bij een temperatuur vergelijkbaar aan wat je stelt. Waarom werk>huis? Omdat de auto dan de dag stil gestaan heeft zonder voorverwarmen.
Wellicht kan je met bijgaande screenshots van Tessie iets meer grondslag vinden in je keuze![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu kan ik thuis sowieso wel voorverwarmen. Ik ga er dan vanuit dat de Tesla's aan een thuislaadpaal ook als ze vol zijn gewoon het voorverwarmen uit het net trekken, toch? Mijn Kia doet dat ook, maar de Mazda niet, maar goed die staat ook niet bepaald te boek als een schoolvoorbeeld van hoe je een EV moet maken natuurlijk.
Ik zie uiteindelijk een 187 Wh/km eruit komen, dat is (ruim) niet genoeg voor mijn 330 km rit. Dan kom ik op 61,7 kWh benodigd uit, dus dat wordt gegarandeerd snellaaden onderweg gebaseerd op deze waarde.
Ook denk ik: ik rijd dan wel de eerste en de laatste 30 km (60 km totaal dus) op 80 wegen, maar de overige 270 km is alsnog op 100 wegen.
Het begint voor mij toch steeds meer naar een LR te neigen in dat geval. Wetende dat die ook nog wel iets meer verbruiken, vanwege het extra gewicht en de extra motor, houd ik even zeg 200 Wh/km aan, oftewel 66 kWh benodigd. Dan zit ik met 75 kWh bruikbaar heel erg safe.
Want als voor mij het kwartje nét te vaak naar even 5-10 min moeten snelladen gaat vallen, dan weet ik dat ik me daar echt wel aan ga storen.
50 weg zonder splitsing van weghelft.DaCoTa schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:00:
[...]
Ik zie geen tegemoetkomend verkeer, op wat voor soort weg was dat?
Maar het is juist niet voorzichtig, het is gevaarlijk om te remmen als er iemand achter je invoegt.bilgy_no1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:51:
[...]
Het systeem is in meer gevallen wat extra voorzichtig. Maar als je met je voet bij de pedalen blijft kun je het zelf overrulen door een stroomstoot te geven...
Het blijft een rijhulpsystemen en niet een volledig zelfrijdend systeem.
Thuis kwam ik aan met 17%.
/f/image/c0o7K2Ppx0ESnfub2dfvRCEI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jZfk9arkSAkaLq8c656LSfHF.png?f=fotoalbum_large)
Voor de andere lezers: EAP werkt inmiddels. Ik was dat pictogram vergeten aan te klikken dat navigatievenster onderin beeld. Alleen een beetje jammer dat het zo druk is op de weg. EAP weet zich geen raad met vreemd/snel inhalend verkeer hier en daar.
Y'24
Zeker weten de LR… Ook fijn dat je wat meer speling hebt.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:02:
[...]
Super info!![]()
Nu kan ik thuis sowieso wel voorverwarmen. Ik ga er dan vanuit dat de Tesla's aan een thuislaadpaal ook als ze vol zijn gewoon het voorverwarmen uit het net trekken, toch? Mijn Kia doet dat ook, maar de Mazda niet, maar goed die staat ook niet bepaald te boek als een schoolvoorbeeld van hoe je een EV moet maken natuurlijk.
Ik zie uiteindelijk een 187 Wh/km eruit komen, dat is (ruim) niet genoeg voor mijn 330 km rit. Dan kom ik op 61,7 kWh benodigd uit, dus dat wordt gegarandeerd snellaaden onderweg gebaseerd op deze waarde.
Ook denk ik: ik rijd dan wel de eerste en de laatste 30 km (60 km totaal dus) op 80 wegen, maar de overige 270 km is alsnog op 100 wegen.
Het begint voor mij toch steeds meer naar een LR te neigen in dat geval. Wetende dat die ook nog wel iets meer verbruiken, vanwege het extra gewicht en de extra motor, houd ik even zeg 200 Wh/km aan, oftewel 66 kWh benodigd. Dan zit ik met 75 kWh bruikbaar heel erg safe.
Want als voor mij het kwartje nét te vaak naar even 5-10 min moeten snelladen gaat vallen, dan weet ik dat ik me daar echt wel aan ga storen.
Alternatief: nieuwe model 3 SR, met LFP batterij. Die haalt t meestal wel prima
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Goed dat je een alternatief benoemd, maar de Model 3 in gezeten en zowel wij (mijn vrouw en ik) als de kinderen vinden hem achterin verschrikkelijk zitten. Model Y vinden we perfect in dat opzicht.Stef87 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:41:
[...]
Zeker weten de LR… Ook fijn dat je wat meer speling hebt.
Alternatief: nieuwe model 3 SR, met LFP batterij. Die haalt t meestal wel prima
Ook houd ik niet van de kofferruimte van sedans en hoewel de Model 3 een soort hatchback/sedan hybride lijkt te zijn, is de kofferruimte toch echt die van een sedan. Ben ik geen fan van.
Oh en laat ik maar niet beginnen over mijn persoonlijke mening omtrent de richtingaanwijzer.
Nee, ik zit hier zeker niet om te bashen op iets wat deels misschien gewenning is of persoonlijke voorkeur, ik moet ook heel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk ook geen enorme fan van het interieur van welke Tesla dan ook ben, maar ik kan niet ontkennen dat ze verdomd goeie EV's maken en dat is mij wel erg veel waard, de rest kan ik me wel grotendeels overheen zetten. Ook alles eromheen zoals de app, de telefoon als sleutel, de informatie die ze geven en de integratie van profielen icm stoelen/stuur, Maps, Spotify/Apple Music, etc. is wel heel erg goed gedaan.
Heb bijv. ook naar een Kia EV6 77 kWh gekeken, maar een van mijn klachten van de e-Soul die we nu hebben is dat het infotainment scherm weliswaar vrij uniek voor een niet-Tesla uit die periode (2020) gebruikersprofielen heeft, maar het duurt zonder overdrijven 1-2 minuten voordat je je profiel kan selecteren cq bevestigen en pas daarna kan je Apple CarPlay gebruiken. Sluit je je telefoon eerder aan, pakt ie hem niet. En Kia's eigen navi is bij lange na geen Tesla dus die wil je gewoon niet gebruiken. Terug naar de EV6: dat probleem is er nog steeds. Kom op zeg, het zijn nota bene Koreanen, het land van de Samsungs, war ze dus best goede EV's maken en niet eens een fatsoenlijke SoC (nee, niet state of charge
Hoe heb je de klimaatcontrole ingesteld staan?Bobo221 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:16:
[...]
Ik zit nog in mijn honeymoon phase maar na de eerste 1500 km ben ik ook uiterst tevreden met het verbruik. Ik ga niet regelmatig naar kantoor maar deze week moest ik er 3 keer zijn dus ik heb nu een redelijk goeie inschatting qua verbruik voor woon-werk verkeer.
Het is 95% snelweg en met netjes de maximumsnelheid gereden van 100km/u kom ik op onderstaand verbruik uit:
[Afbeelding]
En rijdt je op Chill?
Ik kom meer richting de 135w/km met mijn M3 2024 RWD.
Zie antwoord dik gedrukt in quote.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:02:
[...]
Super info!![]()
Indien afdoende vermogen uit de ‘paal’ dan kan je inderdaad voorverwarmen en eventueel laden met een Tesla gelijktijdig
Ik rij respectievelijke korte afstanden, rij je langer wordt een Tesla ook iets zuiniger per gereden km.
Wat je wellicht nog zou kunnen doorrekenen is;
- verschil prijs LR VS RWD; is het de meerprijs waard
- RWD VS LR aangeraden maximaal dagelijks %
Hele vette N=1, in jouw geval zou ik waarschijnlijk alsnog een RWD gepakt hebben. Ben er wel achter dat je met snelheid behoorlijk goed je range kan bepalen, alsmede dat even kort laden je flink opweg kan helpen. Hiernaast het flinke prijs verschil wat als particulier koper behoorlijke overtuiging nodig heeft om de paar minuten goed te maken.
Neemt niet weg dat jouw projectie wel behoorlijk op de grens ligt tussen net wel en net niet, dat moet je liggen.
3960wp SE | Model Y RWD
Ik heb ook nog even een recente rit opgezocht van 310 km (aan een stuk door). Dat was met erg slecht weer: veel regen en wind, maar niet super koud. Ik zou met 2% aankomen en heb toen toch iets eerder de supercharger opgezocht. Was overigens ook met hogere snelheid in Belgie, maar meest nog voor 19:00 uur in NL, dus 105 op de Autopilot. Maar goed, er gaan dan gevallen zijn waarin je het net niet haalt zonder bijladen.MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:02:
[...]
Super info!![]()
Jammer dat je niet op die werkplek zelf kunt laden. Dat zou het leven een stuk makkelijker maken...
Met een LR zit je wat dat betreft veiliger. Je zou richting einde kwartaal de voorraadmodellen in de gaten kunnen houden. Soms komt er iets moois langs. Alleen is het dan wel een flink stuk meer dan een RWD, zeker als je daardoor ook de subsidie misloopt.
Je refereert aan 200 Wh/km voor de LR. Dat is in mijn optiek wel heel ruim.
Ik snap wat je bedoelt, maar de auto remt af doordat een andere auto rechts naast je komt toch? Als een auto gewoon ruim genoeg achter je blijft om in te voegen gaat hij in mijn ervaring niet remmen.vahazabe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:24:
[...]
Maar het is juist niet voorzichtig, het is gevaarlijk om te remmen als er iemand achter je invoegt.
Hoe dan ook: voet klaar houden bij de pedalen om in te grijpen. Je leert die situaties ook wel herkennen.
Dat ligt dan waarschijnlijk aan de instellingen in ABRP. Ik plan toevallig de route voor morgen. Die gaat over de Autoroute naar de Franse Alpen. Ik krijg een gemiddeld verbruik van 188 Wh/km over de hele rit en dat is inclusief meest Belgie en Frankrijk waar je sneller mag rijden dan in Nederland. Ik ga het zien...MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:19:
[...]
Thanks, dat heb ik gelijk gedaan en mijn trip van 163 km heen en terug gepland. Ik heb de MY 2023 met 19" wielen gekozen en dan zegt ie toch dat ik én bij een supercharger moet staan op de terugweg waar ik dan met 10% aan zou komen, moet laden naar 52% en dan weer door naar huis om dan alsnog op 10% uit te komen.
Ik vind dit wel erg overdreven overkomen om eerlijk te zijn. Omgevingsvariabelen kon ik niet vinden, wel de Tesla als start op 100% gezet. En hij zegt 220 Wh/km te gebruiken. Dat haalt mijn Kia met 64 kWh zelfs, dus dat lijkt me toch wel te negatief te berekenen.
Ik heb de LR, en op de koudste dagen moest ik ook een retourtje doen van 330km. Ik rij wel 125 km/h (MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:02:
[...]
Super info!![]()
Ik kwam terug thuis met 10%.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Oh, lekker gevaarlijkInspired schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Remote start. Als in, kan iemand op afstand zonder key rijden.

Juist heel praktisch, als je partner een lege telefoon heeft, of je je auto uit wil lenen of laten verplaatsen door iemand terwijl je er zelf niet bij in de buurt bent. Ik heb het al meermaals gebruikt.
Laatste casus was op een centerparcs waar we toch de auto wel even naar het huisje wilden rijden, en ik in het huisje was en vrienden op de parking.
Ook geen optie met de mobiele lader bij te laden aan 18km per uur (+/- 3kW)? Geen standaard stopcontact (met 2.5mm2 verlengkabel desnoods) in de buurt?MooDyBLueS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:31:
[...]
Overigens heb ik juist bij deze locatie geen echte laadmogelijkheid. Het is een werklocatie en vrij afgelegen met voorlopig ook geen plannen voor laadpalen behalve wat er nu al publiekelijk op paar min loopafstand zit, maar die zitten steevast vol, juist omdat het daar zo beperkt is. Dus echt daarvan uitgaan kan ik helaas niet.
Dit valt mij ook op, Heb de auto pas een week maar toch.Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:06:
[...]
Ik heb de LR, en op de koudste dagen moest ik ook een retourtje doen van 330km. Ik rij wel 125 km/h (, en het was echt 95% autostrade.
Op 50-80 km wegen is hij ontzettend zuinig maar als 95% van je rit snelweg is, valt het verbruik mij best wel tegen. Ik haal dan met de 3SR 2024 max 360-370 km op een lading. Rij ik in de avond dan zakt dit naar 330. en het is nog niet eens ijskoud.
Terwijl ik met benzine auto's altijd zuiniger reed dan wat de verbruik websites als gemiddelde aangeven, lukt mij dit met deze elektrische niet.
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Verwijderd
Mag ik vragen welke app dit is?Xrypta schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:52:
[...]
Heb even (vluchtig) gezocht naar een snelwegrit van werk>huis bij een temperatuur vergelijkbaar aan wat je stelt. Waarom werk>huis? Omdat de auto dan de dag stil gestaan heeft zonder voorverwarmen.
Wellicht kan je met bijgaande screenshots van Tessie iets meer grondslag vinden in je keuze![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat hang teen beetje af van je eigen voorkeur. Ik vind AP niet veel toevoegen, aangezien je dan meer moet "tegen sturen", dan gewoon zelf mara te sturen + je krijgt meer onverwachte acties.johanm3 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
Er wordt veel geschreven over de autopilot. Is het gek dat ik liever zelf wil sturen? Ben nooit echt fan geweest van cruise control. En deze versie van Tesla, met alles wat ik hier lees, maakt het er niet echt beter op
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
De RWD is veel efficiënter dan de LR waardoor het verschil tussen de LR en de RWD is in de praktijk niet zo groot is. Zeker niet in de winter, blijkt uit tests op YouTube.Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:06:
[...]
Ik heb de LR, en op de koudste dagen moest ik ook een retourtje doen van 330km. Ik rij wel 125 km/h (, en het was echt 95% autostrade.
Klopt. Al zou ik het niet als ''veel'' efficienter omschrijven. Er is een verschil dat klopt, maar groot?caroden schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:54:
[...]
De RWD is veel efficiënter dan de LR waardoor het verschil tussen de LR en de RWD is in de praktijk niet zo groot is. Zeker niet in de winter, blijkt uit tests op YouTube.
Oordeel zelf:
Maar dat is natuurlijk te verwachten als je een veel grote batterij moet meeslepen dat de LR minder efficiënt is dan de SR. Dat gecombineerd met het standaard maar kunnen opladen tot 80% maakte dat je dus 10k meer betaald voor een auto die zijn energie minder efficiënt gebruikt en in de dagelijkse praktijk net zo ver komt op een lading.
Dit maakte dat voor mij de SR de meest logische keus is. Een after-market audio upgrade kan je voor veel minder dan 10k krijgen dus daarvoor moet je het ook niet willen doen.
En ik kan ook melden dat de 285pk van de SR prima is, ik zou niet weten waarom ik op Nederlandse wegen nog sneller een sprint zou willen trekken. Het lekker vlot invoegen op de snelweg of een sprint trekken om een afslag te halen gaat meer dan prima.
[ Voor 41% gewijzigd door spartacusNLD op 16-02-2024 09:07 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Bij een test van de MY RWD en LR was het verschil volgens mij groter.spartacusNLD schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Klopt. Al zou ik het niet als ''veel'' efficienter omschrijven. Er is een verschil dat klopt, maar groot?
Oordeel zelf:
[YouTube: Standard v Long Range convoy comparison of New 2024 Tesla Model 3 Highland]
Dat is wel echt een heerlijk verbruik! thanks voor het delen. Nog speciale tips? voorverwarmd? chill? klimaat instellingen?Bobo221 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:16:
[...]
Ik zit nog in mijn honeymoon phase maar na de eerste 1500 km ben ik ook uiterst tevreden met het verbruik. Ik ga niet regelmatig naar kantoor maar deze week moest ik er 3 keer zijn dus ik heb nu een redelijk goeie inschatting qua verbruik voor woon-werk verkeer.
[Afbeelding]
Ik zit toch nog even te puzzelen, of heb je misschien een verkeerd plaatje mee gestuurd? Lijkt namelijk 76 km/h gemiddeld, Dan moet je ongeveer -300 km/h hebben gereden op de andere 5%
Ja, ze komen nog steeds met HW3 en premium audioBrum schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:45:
Vraagje aan mensen die heel recent een MY geleverd hebben gekregen; zijn daar nog wijzigingen in het uitrustingsniveau t.o.v. het hier op het forum dominante beeld? Concreter: komt het ding nog steeds met HW3 (ipv 4 zoals in VS én China nu), met premium audio met 2 woofers (ipv uitgekleed zoals in VS), en met een blade batterij?
Y'24
Ik meen een staatje gezien te hebben laatst dat het dik 90% Blade was, iets met de letter in de VIN ?RvV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Ja, ze komen nog steeds met HW3 en premium audio. BYD blade of CATL LFP in de RWD is op dit moment dacht ik 50/50. Als je daar een specifieke keuze in wilt maken kan ik je wel adviseren. Ik heb er heel wat uren research in zitten, haha.
Ik kom uit een auto waar het geluidsniveau vervelend was en dat zou ik liever niet weer willen. Een proefrit zou helpen, maar als het verschilt waar je auto vandaan komt is dat niet een perfecte graadmeter.
Heeft iemand hier duidelijkere info over?
Eind vorig jaar was het bijna 100%. In december zijn ze weer met CATL gaan leveren en het is even de vraag wat er nu gaat gebeuren. Op dit moment komen er ook weer veel BYD blades uit de fabriek rollen bij de Duitsers waar ik contact mee heb.maharens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:14:
[...]
Ik meen een staatje gezien te hebben laatst dat het dik 90% Blade was, iets met de letter in de VIN ?
Verder inderdaad de 7e letter in je VIN: E=BYD, F=CATL.
Y'24
*Triggered*spartacusNLD schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:56:
[...]
En ik kan ook melden dat de 285pk van de SR prima is, ik zou niet weten waarom ik op Nederlandse wegen nog sneller een sprint zou willen trekken.
Maar toen dacht ik, het is vrijdag, adem in, adem uit.
Besloten toch geen reactie te uiten
Life is too short to drive boring cars
Wanneer je nu, als Nederlander/Europeaan, een nieuwe Tesla zou bestellen, dan komt deze altijd uit Berlijn..Belecthor schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:19:
Ik lees veel conflicterend berichten (ook in dit topic) over het geluid van bijvoorbeeld banden- en windgeruis dat het interieur binnentreedt van de Model Y. Als ik het goed begrijp waren de vroegere modellen Y relatief luid, maar dat de nieuwere modellen Y dubbel glas hebben gekregen en betere demping. Nu las ik op Reddit dat er ook verschillen zijn in dit geluidsniveau afhankelijk van of je Y uit Berlijn of China komt.
Ik kom uit een auto waar het geluidsniveau vervelend was en dat zou ik liever niet weer willen. Een proefrit zou helpen, maar als het verschilt waar je auto vandaan komt is dat niet een perfecte graadmeter.
sssst.. natuurlijk wil ik ook die LR PKsSirLct schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:27:
[...]
*Triggered*
Maar toen dacht ik, het is vrijdag, adem in, adem uit.
Besloten toch geen reactie te uiten
maar voor 90% van de tijd heb je dat natuurlijk niet nodig. is puur fun factor. en ook daarvoor vindt ik het de 10k extra niet waard. ( lees; ik krijg dat niet uitgelegd aan mijn vrouw
[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 16-02-2024 09:31 ]
Hoe ik hier naar kijk is dat als je het maximale uit de range wilt halen je de auto moet laten accelereren, anticiperen en afstand houden. Ik heb het gevoel dat als je dit zelf doet je bijv op een heuvel naar beneden toch het gaspedaal indrukt en dus niet optimaal gebruik maakt van het energie-terugwin systeem. Ik zie dat in de projected aankomst capaciteit, dat scheelt procenten als je de auto dat zelf laat regelen. Heb nog niet getest hoeveel je extra verbruikt als je "sportief" een rit van 120KM maakt want het rijdt zo relaxt om em gewoon op CC of AP te zetten.johanm3 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
Je moet die kopen voor de range, en de 4WD, zodat je bij sneeuw op een bergweg niet vast komt te zitten.spartacusNLD schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:29:
[...]
sssst.. natuurlijk wil ik ook die LR PKs![]()
maar voor 90% van de tijd heb je dat natuurlijk niet nodig. is puur fun factor. en ook daarvoor vindt ik het de 10k extra niet waard. ( lees; ik krijg dat niet uitgelegd aan mijn vrouw)
Wie wil er nu in de winter met een lege batterij in de sneeuw vasthangen? Niemand toch... Je kan jezelf en je kinderen dat toch niet aan doen.
En dan is het toch wel pech zeker dat je daardoor een paar pk meer krijgt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De LFP batterij is per kWh veel zwaarder dan die in de LR/P. Het gewicht van de extra motor komt er wel bij maar volgens mij scheelde het maar 60 kilo tussen RWD en LR?spartacusNLD schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Klopt. Al zou ik het niet als ''veel'' efficienter omschrijven. Er is een verschil dat klopt, maar groot?
Oordeel zelf:
[YouTube: Standard v Long Range convoy comparison of New 2024 Tesla Model 3 Highland]
Maar dat is natuurlijk te verwachten als je een veel grote batterij moet meeslepen dat de LR minder efficiënt is dan de SR. Dat gecombineerd met het standaard maar kunnen opladen tot 80% maakte dat je dus 10k meer betaald voor een auto die zijn energie minder efficiënt gebruikt en in de dagelijkse praktijk net zo ver komt op een lading.
Dit maakte dat voor mij de SR de meest logische keus is. Een after-market audio upgrade kan je voor veel minder dan 10k krijgen dus daarvoor moet je het ook niet willen doen.
En ik kan ook melden dat de 285pk van de SR prima is, ik zou niet weten waarom ik op Nederlandse wegen nog sneller een sprint zou willen trekken. Het lekker vlot invoegen op de snelweg of een sprint trekken om een afslag te halen gaat meer dan prima.
Altijd rond de 20 graden en voor de rest gewoon alles op standaard instellingen. Dus acceleratie op standaard en ventilatie op standaard instellingen.mjvdzwet schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:00:
[...]
Hoe heb je de klimaatcontrole ingesteld staan?
En rijdt je op Chill?
Ik kom meer richting de 135w/km met mijn M3 2024 RWD.
Nee sorry geen speciale tipsJohanB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:00:
[...]
Dat is wel echt een heerlijk verbruik! thanks voor het delen. Nog speciale tips? voorverwarmd? chill? klimaat instellingen?
Ik zit toch nog even te puzzelen, of heb je misschien een verkeerd plaatje mee gestuurd? Lijkt namelijk 76 km/h gemiddeld, Dan moet je ongeveer -300 km/h hebben gereden op de andere 5%
Ik had de auto de hele nacht aan een openbare lader staan dus ik ben vertrokken met 100% vanuit thuis. (ik weet niet of de hele nacht aan de lader de batterij warm houdt)
Mijn woon-werk route is Swalmen - Maastricht en bestaat voornamelijk uit snelweg kilometers.
Op de heenweg heb ik wel een stukje autopilot gebruikt en op de terugweg een stukje ACC. (ik vind het vervelend dat automatisch groot licht geactiveerd wordt bij de autopilot en heb geen zin om mensen te verblinden op de terugweg aangezien die bij mij soms random afgaat voor een milliseconde en het dan lijkt alsof ik mensen aan het seinen ben)
Qua snelheid zat ik op zowel de heen als terugreis altijd netjes op 100 km/u.
Tempratuur was wel vrij zacht met gemiddeld 12 graden op de heenweg en volgens mij 14 graden op de terugweg.
Deze snap ik niet helemaal eerlijk gezegd. Nergens op het plaatje is een gemiddelde snelheid of batterijpercentage af te lezen.Ik zit toch nog even te puzzelen, of heb je misschien een verkeerd plaatje mee gestuurd? Lijkt namelijk 76 km/h gemiddeld, Dan moet je ongeveer -300 km/h hebben gereden op de andere 5%
[ Voor 8% gewijzigd door Bobo221 op 16-02-2024 10:14 ]
Gewichtsverschil is inderdaad niet veel. RWD kun je vaker tot 100% opladen, dus een beetje vergelijkbare range mee hebben dan de LR die je (op advies van Tesla) beter tot 80% oplaad. LR is echter gewoon wel de betere auto denk ik, ook kwa extra standaard uitrusting. Maar meerprijs was mij het i.i.g. niet waard tov de SR, ondanks dat het allemaal binnen de lease paste.Maurice- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:55:
[...]
De LFP batterij is per kWh veel zwaarder dan die in de LR/P. Het gewicht van de extra motor komt er wel bij maar volgens mij scheelde het maar 60 kilo tussen RWD en LR?
Het lijkt er op dat (gas en rem) pedalen vrij ver vaar voren zitten, waardoor ik de stoel heel ver naar achter moet zetten om mijn benen comfortabel te houden. Hierdoor kan er eigenlijk niemand meer goed achter me zitten. Ik ben een gemiddelde man van 1,80m. Mijn refererentie is een Golf 7,5 waarin ik voor mijn gevoel beter zat.
Iemand deze ervaring ook? Tips?
Ik zou toch echt gaan proefrijden, want wat de een als hinderlijk ervaart vind de ander weer stil.Belecthor schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:19:
Ik lees veel conflicterend berichten (ook in dit topic) over het geluid van bijvoorbeeld banden- en windgeruis dat het interieur binnentreedt van de Model Y. Als ik het goed begrijp waren de vroegere modellen Y relatief luid, maar dat de nieuwere modellen Y dubbel glas hebben gekregen en betere demping. Nu las ik op Reddit dat er ook verschillen zijn in dit geluidsniveau afhankelijk van of je Y uit Berlijn of China komt.
Been afzagen
Ik merkte dit ook, ik heb mijn linkerbeen vaak gebogen / beetje onder de stoel, hoogte instellen hielp ook iets, maar naar achter is het lekkerst. Voor die 1 op 50 keer dat ik iemand achter me heb zitten wil ik prima een klein beetje comfort inleveren.
Zelf ben ik 1m85 en moet zeggen dat ik er geen last van heb. Zelf vind ik het fijn de stoel wat hoger te hebben dan normaal waardoor ik geen last heb van mijn benen. Het is voor mijzelf mogelijk om achter mij te zitten al is de bank laag dus zit je als lang persoon minder fijn. Het kruizen van mijn benen helpt dan wel.LigeTRy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:41:
[...]
Been afzagen![]()
Ik merkte dit ook, ik heb mijn linkerbeen vaak gebogen / beetje onder de stoel, hoogte instellen hielp ook iets, maar naar achter is het lekkerst. Voor die 1 op 50 keer dat ik iemand achter me heb zitten wil ik prima een klein beetje comfort inleveren.
Ik gebruik autopilot (FSD) bijna altijd op snelwegen, en op N wegen die daar geschikt voor zijn. Zeker voor lange afstanden vind ik de rust heerlijk. Alleen nog maar kijken naar de verkeerssituatie om je heen, en niet meer micro-managen van snelheid, stuur en pedaal. Ik weet inmiddels redelijk goed waar hij moeite mee heeft en weet wanneer ik hem even moet afschakelen.johanm3 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
Alleen de Model Y geldt dit. Je refereert daar ook aan denk ikbeyazz06 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:27:
[...]
Wanneer je nu, als Nederlander/Europeaan, een nieuwe Tesla zou bestellen, dan komt deze altijd uit Berlijn..
[ Voor 6% gewijzigd door maharens op 16-02-2024 11:24 ]
Toevoeging hier is ook dat ik hier inmiddels aan gewend ben, en mocht zoiets gebeuren ik er niet echt meer van schrik. Gewoon dotje op het pedaal geven mocht hij teveel afremmen en ik zit sowieso al met handen aan het stuur, maar ongewenste stuurcorrecties zijn heel zeldzaam. De enige die ik nog zie is als de lane change manoeuvre te lang duurt en hij abort. Maar dan duw ik hem er wel doorheen.bert pit schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:19:
[...]
Alleen die ene keer in de maand dat je door het systeem verrast wordt is dat zeer onaangenaam. Daar zou Tesla iets aan moeten doen, want je zit meteen op de top van je adrenaline.
[...]
Maar daar ging het in dit specifieke geval ook over, dus vandaar.maharens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Alleen de Model Y geldt dit. Je refereert daar ook aan denk ik
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Het is je eigen auto, je mag alles doen. Die 80% gebruik je als je de rest niet nodig hebt, als je de rest wel nodig hebt, zet je hem natuurlijk op 100%. Die 20% is niet verboden en is toch echt wel 20% extra range.spartacusNLD schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Dat gecombineerd met het standaard maar kunnen opladen tot 80%
[...]
Top dan heb ik toch een BYD batterij.RvV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:20:
[...]
Eind vorig jaar was het bijna 100%. In december zijn ze weer met CATL gaan leveren en het is even de vraag wat er nu gaat gebeuren. Op dit moment komen er ook weer veel BYD blades uit de fabriek rollen bij de Duitsers waar ik contact mee heb.
Verder inderdaad de 7e letter in je VIN: E=BYD, F=CATL.
Heb de hele BYD/CATL discussie nooit echt gevolgd maar dacht dat ik wel de minste van de 2 zou hebben 🤣.
Dus nadat ik bij aankoop slechts 1000 Tesla credits kreeg en maand daarna prijzen gigantisch gedaald zijn en paar maand maand nog eens 1000en euro’s heb ik toch ne meevaller en toch de betere batterij van de 2 😁😁😁
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
Doet FSD eigenlijk de snelheid Vmax en er niks boven? Dus als je 100 mag, hij 100 op de teller rijdt en je dus eigenlijk op de GPS langzamer rijdt dan is toegestaan? Of is dit net zoals bij AP in te stellen (maar ook weer niet altijd en op elke weg)?DaCoTa schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Ik gebruik autopilot (FSD) bijna altijd op snelwegen, en op N wegen die daar geschikt voor zijn. Zeker voor lange afstanden vind ik de rust heerlijk. Alleen nog maar kijken naar de verkeerssituatie om je heen, en niet meer micro-managen van snelheid, stuur en pedaal. Ik weet inmiddels redelijk goed waar hij moeite mee heeft en weet wanneer ik hem even moet afschakelen.
Ik heb hem op +5 staan.Oekol schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Doet FSD eigenlijk de snelheid Vmax en er niks boven? Dus als je 100 mag, hij 100 op de teller rijdt en je dus eigenlijk op de GPS langzamer rijdt dan is toegestaan? Of is dit net zoals bij AP in te stellen (maar ook weer niet altijd en op elke weg)?
Hangt volgens mij van het type weg af, bij 1 baan per rijrichting wil FSD bij mij vaak niet sneller dan de maximale snelheid die daar volgens de Tesla geldt (heel belangrijk, want die heeft het wel eens mis, wat tot irritatie kan leiden en ik dan vaak overschakel op TACC). Bij meerdere banen per rijrichting gaat hij tot de 140 km/u.Oekol schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Doet FSD eigenlijk de snelheid Vmax en er niks boven? Dus als je 100 mag, hij 100 op de teller rijdt en je dus eigenlijk op de GPS langzamer rijdt dan is toegestaan? Of is dit net zoals bij AP in te stellen (maar ook weer niet altijd en op elke weg)?
Ja je hebt wel een goed punt. Want ondanks dat ik groot fan van EV's ben, ben ik geen groot fan van snelladen.Xrypta schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:23:
[...]
Zie antwoord dik gedrukt in quote.
Hele vette N=1, in jouw geval zou ik waarschijnlijk alsnog een RWD gepakt hebben. Ben er wel achter dat je met snelheid behoorlijk goed je range kan bepalen, alsmede dat even kort laden je flink opweg kan helpen. Hiernaast het flinke prijs verschil wat als particulier koper behoorlijke overtuiging nodig heeft om de paar minuten goed te maken.
Neemt niet weg dat jouw projectie wel behoorlijk op de grens ligt tussen net wel en net niet, dat moet je liggen.
Maar het is zeker qua prijs een groot verschil. Then again: een nieuwe MY RWD wit is 44k, een occasion MY LR 2021 is 42-44k. Dus qua geld is het het verschil niet op deze manier, maar wel of ik een hagelnieuwe auto koop of een occasion van 2-3 jaar oud met 50-100k km op de teller. Ik weet dat Tesla accu's erg weinig degraderen, dus daar ben ik niet bang voor, zeker als het om een LR gaat die toch al lekker ruim bemeten is, maar toch heeft het wel iets om iets nieuws te kunnen en mogen kopen. Vandaar de twijfel, anders had ik al lang gelijk gezegd: LR occasion. Maar ook een klein puntje wat dan meespeelt is dat ik begreep dat je bij de LR het hogere gewicht wel voelt, dus vanuit dat oogpunt is het ook: liever niet als het niet strict noodzakelijk is.
Tip: ga zitten hoe jij het beste en veiligste zit, persoon achter jou moet zich gewoon aanpassen.buzzert_nl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:27:
Gisteren mijn nieuwe model 3 Highland opgehaald. Super auto natuurlijk maar er valt me iets op:
Het lijkt er op dat (gas en rem) pedalen vrij ver vaar voren zitten, waardoor ik de stoel heel ver naar achter moet zetten om mijn benen comfortabel te houden. Hierdoor kan er eigenlijk niemand meer goed achter me zitten. Ik ben een gemiddelde man van 1,80m. Mijn refererentie is een Golf 7,5 waarin ik voor mijn gevoel beter zat.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Waar kan ik die instellingen dan vinden? Ik heb overal zitten zoeken maar kan behalve auto en begin SOC weinig vinden, wel welke laadnetwerken hij mag plannen, maar nergens bijv. temp wat iemand ook zei. Of moet ik daarvoor een account aanmaken?bilgy_no1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:30:
[...]
Dat ligt dan waarschijnlijk aan de instellingen in ABRP. Ik plan toevallig de route voor morgen. Die gaat over de Autoroute naar de Franse Alpen. Ik krijg een gemiddeld verbruik van 188 Wh/km over de hele rit en dat is inclusief meest Belgie en Frankrijk waar je sneller mag rijden dan in Nederland. Ik ga het zien...
Ik heb een begin 2023 MY RWD uit Sjanghai (dubbel glas en nieuwe wielophanging) met Michelin banden op 20 inch Induction velgen. Ben best tevreden over het geluidsniveau. Ja, banden maken op dwarsrichels en klinkerwegen wat geluid (zijn ook vrij platte banden), maar over het algemeen hoor je ze nauwelijks. Wel af en toe een fluitje bij harde wind, maar vergeleken met mijn vorige auto (Hyundai Kona Electric) gewoon een stille auto.Belecthor schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:19:
Vergeet ook niet dat je op die nieuwe 4 jaar volledige garantie hebt hè! Dat ontzorgd ook enorm tov de 2ehands LR...MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:08:
[...]
Ja je hebt wel een goed punt. Want ondanks dat ik groot fan van EV's ben, ben ik geen groot fan van snelladen.Wel dat die dingen bestaan en tot de mogelijkheden behoren natuurlijk, maar toch ben ik wat dat betreft wel een persoon die er gewoon echt naartoe 'moet' en ook echt zsm weg wil zijn, ik vind het zonde van de tijd gezien de luxe van een eigen laadpaal.
Maar het is zeker qua prijs een groot verschil. Then again: een nieuwe MY RWD wit is 44k, een occasion MY LR 2021 is 42-44k. Dus qua geld is het het verschil niet op deze manier, maar wel of ik een hagelnieuwe auto koop of een occasion van 2-3 jaar oud met 50-100k km op de teller. Ik weet dat Tesla accu's erg weinig degraderen, dus daar ben ik niet bang voor, zeker als het om een LR gaat die toch al lekker ruim bemeten is, maar toch heeft het wel iets om iets nieuws te kunnen en mogen kopen. Vandaar de twijfel, anders had ik al lang gelijk gezegd: LR occasion. Maar ook een klein puntje wat dan meespeelt is dat ik begreep dat je bij de LR het hogere gewicht wel voelt, dus vanuit dat oogpunt is het ook: liever niet als het niet strict noodzakelijk is.
Bedankt voor je reactie!Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Gaat vanzelf. Let wel even op dat je de locatie ook daadwerkelijk selecteert als laadlocatie (via het navigatiesysteem rechts bij de bliksemschicht). Als je er naartoe navigeert als ‘normale’ bestemming dan werkt het niet.
Nog even een vervolg vraag. Ik heb super veel filmpjes etc gekeken over het navigatie systeem ( moet de tijd overbruggen in afwachting levering
Dus stel, ik ga een heel eind rijden en voer deze bestemming in in de navigatie van Tesla. Dan poppen er verschillende supercharger punten op. Je ziet netjes met hoeveel percentage je er aan komt en hoe lang je moet laden. Vervolgens bevestig ik route incl. deze tussenstops.
Dan begrijp ik dus uit jouw reactie dat er niet wordt voorverwarmd? Ik moet dan de tussenstops nog selecteren via een andere knop aan de rechterkant van het scherm? Of begrijp ik je gewoon verkeerd?
Gadgets fan
Kom ook van een golf 7.5 af en ben 1m90.buzzert_nl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:27:
Gisteren mijn nieuwe model 3 Highland opgehaald. Super auto natuurlijk maar er valt me iets op:
Heb geen issues. Wat ik "vervelend" vind is de kuil waar de pedalen zitten. Op lange stukken wil ik mijn rechterbeen op de grond kwijt. En dan kom je op de verhoging waar de batterij zit.
Inmiddels wel gewend. Maar in de golf zat dat relaxter.
Mijn dochter zegt niet minder comfortabel te zitten achter mij tov de golf.
OOk hier wennen aan de hoge vloer/lage zitting. Maar verder geen klachten.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Klopt bij situaties die je ziet aankomen. Bijvoorbeeld een vrachtwagen rechts voor je die met zijn linkerkant net over de streep gaat. Een eenbaans weg die in twee banen overgaat met streep in het midden, (AP kan niet kiezen voor links of rechts). Een voetganger in beeld. Maar zonder AP ook een langs de stoep geparkeerde auto, waar je volgens het systeem te laat voor uitwijkt. Enzovoorts.DaCoTa schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Toevoeging hier is ook dat ik hier inmiddels aan gewend ben, en mocht zoiets gebeuren ik er niet echt meer van schrik. Gewoon dotje op het pedaal geven mocht hij teveel afremmen en ik zit sowieso al met handen aan het stuur, maar ongewenste stuurcorrecties zijn heel zeldzaam. De enige die ik nog zie is als de lane change manoeuvre te lang duurt en hij abort. Maar dan duw ik hem er wel doorheen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Als je een lange rit maakt en je haalt de eindbestemming niet, dan zal de navigatie de laadstops ook als laadmomenten zien. De Tesla gaat dan keurig voorverwarmen. Dat is geen probleem.johanm3 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:16:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Nog even een vervolg vraag. Ik heb super veel filmpjes etc gekeken over het navigatie systeem ( moet de tijd overbruggen in afwachting levering) maar ik zie inderdaad nooit iemand dat uitleggen verder. Enige wat ik zie is dat je handmatig een supercharger aanklikt en dat dan voorverwarmen aangaat.
Dus stel, ik ga een heel eind rijden en voer deze bestemming in in de navigatie van Tesla. Dan poppen er verschillende supercharger punten op. Je ziet netjes met hoeveel percentage je er aan komt en hoe lang je moet laden. Vervolgens bevestig ik route incl. deze tussenstops.
Dan begrijp ik dus uit jouw reactie dat er niet wordt voorverwarmd? Ik moet dan de tussenstops nog selecteren via een andere knop aan de rechterkant van het scherm? Of begrijp ik je gewoon verkeerd?
Maar neem bijvoorbeeld de situatie dat je onderweg bent en je wil onverwachts ergens laden. In de navigatie zou je dan zoeken naar 'Fastned Haarlem' (ik zeg maar wat). Op het moment dat je dit doet, dan zoek je eigenlijk naar een locatie zoals je dat ook in Google Maps zou doen. Je moet dus echt via dat bliksemschicht icoon de juiste locatie opzoeken en selecteren. Die locatie wordt dan ook aangemerkt als laadbestemming en zal dan voorverwarmen.
Beetje lastig uitleggen, maar als je dus normaal naar een laadstation zou zoeken ziet Tesla dat als 'gewoon een bestemming' zoals navigeren naar een treinstation of supermarkt zou zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 16-02-2024 12:41 . Reden: Verduidelijking ]
Have you tried turning it off and on again?
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.