Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 253 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.369 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Bobo221 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Nou ik vind het anders ook wel een gekke daling. De auto is net 6 maanden oud, zit nog in de volle fabrieksgarantie en heeft een belachelijke lage kilometerstand.

Welk werk heeft een handelaar aan deze auto op een poetsbeurt na?
"auto ophalen, geld voorschieten, dieptereiniging en heel mooi oppoetsen (en dat af en toe eens herhalen als die buiten staat), krassen en velgen herstellen, technisch nakijken, auto adverteren op diverse platformen, garantie geven, verkoper betalen, administratie, en dan hopen dat die snel weer verkocht is."

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:04
Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Dus van 35k naar 26k op een jaar tijd vind je een heel gekke daling, rekening houdend met taksen en het feit dat een handelaar er ook werk aan heeft?
Ja! Het gaat er niet om wat ik er voor betaald heb, het gaat er om dat een nieuwe nu € 43k kost en destijds € 42k.

Stel nou dat ik de auto om wat voor reden dan ook nóg goedkoper heb kunnen kopen, zeg voor € 25k (nieuw), dan zou ik er volgens jouw logica nu nóg minder voor moeten vangen??

En wat voor werk heeft een handelaar nou aan zo'n jonge auto?
Interieur reinigen? Niet nodig, hij is als nieuw van binnen.
Exterieur poetsen en krassen en velgen herstellen? Niet nodig, heb nog geen enkele kras of beschadiging.

Kan me haast niet voorstellen dat 25% winst voor een handelaar gangbaar is. Daar zou iedere autofabrikant incl Elon zelf jaloers op zijn.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
SirLct schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik zie in je handtekening een e-golf. Daar zou ik persoonlijk nog meer zorgen hebben :D
I know 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
xoror schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:55:
[...]

op marktplaats wordt er rond 30k+ voor gevraagd. nieuwe koper heeft ook recht op subsidie, maar jij moet deel terug betalen denk ik? Als een 2021 RWD 28k opbrengt dan moet een 2023 dat ook zeker doen. ik denk zelfs meer vanwege de subsidie (bij 2e hands verkoop)

35k -> 30-31k is prima afschrijving voor jaartje toch?
Dat is een prima afschrijving in mijn situatie en daar had ik dan ook op gehoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39
endless90 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Ik wil juist niet inloggen in mijn eigen Spotify-account, die speelt namelijk altijd thuis af. In de auto wil ik het vehicle Spotify account gebruiken (zodat afspelen thuis niet stopt als ik in de auto Spotify luister).
Het zoeken op een bestaande eigen playlist in de auto is juist hetgeen wat ik niet voor elkaar krijg...
Ja, dat is het suffe van Spotify, idem met Sonos. Het systeem van Spotify werkt gewoon niet lekker met non-personal audio devices, zoals een huis of een auto waar ook andere mensen gebruik van maken. Om dit op te lossen hebben we idd een familty abo genomen.

Als de playlist publiek staat, zou het moeten werken, maar geen idee hoe goed de zoekfunctie is, gebruik ik verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:03:
[...]

Ja! Het gaat er niet om wat ik er voor betaald heb, het gaat er om dat een nieuwe nu € 43k kost en destijds € 42k.

Stel nou dat ik de auto om wat voor reden dan ook nóg goedkoper heb kunnen kopen, zeg voor € 25k (nieuw), dan zou ik er volgens jouw logica nu nóg minder voor moeten vangen??

En wat voor werk heeft een handelaar nou aan zo'n jonge auto?
Interieur reinigen? Niet nodig, hij is als nieuw van binnen.
Exterieur poetsen en krassen en velgen herstellen? Niet nodig, heb nog geen enkele kras of beschadiging.

Kan me haast niet voorstellen dat 25% winst voor een handelaar gangbaar is. Daar zou iedere autofabrikant incl Elon zelf jaloers op zijn.
Ja, je hebt wel een punt hoor. De handelsplatforms bieden gewoon heel erg laag. Ik denk niet dat het alleenTesla is trouwens. Onlangs hier iemand met een jong gebruikte Audi die ook veel lager geboden kreeg dan wat hij verwachtte.

Maar goed, als je nu een nieuwe kunt bestellen voor EUR 43k en dan EUR 3k subsidie krijg. Of je kunt een tweedehands kopen voor bijv. EUR 35k met EUR 2k subsidie, dan is het verschil 'maar' EUR 7k. Ik denk dat veel mensen die kiezen voor een nieuwe niet eerst op Marktplaats oid lopen zoeken. Of als iemand tweedehands koopt zullen ze waarschijnlijk nog wat minder willen betalen. Kortom, misschien is de markt voor die heel jong gebruikte Tesla niet zo groot.

Maar goed, als je de auto te koop aanbiedt voor EUR 33k of zo, dan zou je misschien gewoon met een particuliere verkoop ruim boven die EUR 26k uit kunnen komen. Proberen kan altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:20
Markt wordt nu overspoelt door de grote hoeveelheid ex-lease bakken, en krijgt een grote correctie. Ook omdat de prijzen zijn gezakt van nieuwe. Dat was ook wel te verwachten, want de prijzen waren achterlijk hoog. Eind 2020 heb ik gekeken naar een 2e hands Model 3 ivm lage bijtelling, en die waren toen met 40k km erop net zo duur als een nieuwe.

Het zal met 2e hands prijzen volgend jaar wel weer ergens rechttrekken, nu is er gewoon tijdelijk een overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb met mijn MYP amper 6.000 km gereden, en merk dat ik al een aantal ‘puntjes’ in mijn voorruit heb.. nooit eerder gehad met andere auto merken die ik hiervoor had.

Heeft iemand ervaring met de service, hoe lang het duurt voordat ze de ruit kunnen vervangen qua voorraad? Bijv. Carglass of Autotaal glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:19
Tesla raises Model Y prices in Europe, less than a month after lowering them
https://driveteslacanada....onth-after-lowering-them/

According to an update to the Design Studio on Tuesday, all three variants of the Model Y have seen a fairly substantial price increase in Germany, by as much as €2,500, or about C$3,600/US$2,690. The smallest price increase of €2,000 went to the entry-level Model Y Rear-Wheel Drive (RWD) to now start at €44,990, while the Long Range (LR) and Performance variants both saw €2,500 increases to €49,990 and €58,490 respectively.
Ik zie nog geen prijswijziging in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Ik zie nog geen prijswijziging in Nederland.
Heeft misschien te maken met productie die een paar weken stil lag. Dan lopen de wachttijden op en als dat gebeurt verhoogt Tesla de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Laatst online: 20:19
bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:45:
[...]
Heeft misschien te maken met productie die een paar weken stil lag. Dan lopen de wachttijden op en als dat gebeurt verhoogt Tesla de prijzen.
Toch gek dat ze dan alleen de prijzen in Duitsland & Noorwegen verhogen en niet op meer plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
En, iemand al opgemerkt dat je nu eindelijk tegemoetkomend verkeer ziet, met 2024.2.3??

Nice! Leuke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:27
038Robijno schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:30:
Ik heb met mijn MYP amper 6.000 km gereden, en merk dat ik al een aantal ‘puntjes’ in mijn voorruit heb.. nooit eerder gehad met andere auto merken die ik hiervoor had.

Heeft iemand ervaring met de service, hoe lang het duurt voordat ze de ruit kunnen vervangen qua voorraad? Bijv. Carglass of Autotaal glas?
De ruit vervangen? Dat doe je toch alleen als er een barst in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:58:
En, iemand al opgemerkt dat je nu eindelijk tegemoetkomend verkeer ziet, met 2023.2.3??

Nice! Leuke toevoeging.
Ik neem aan dat je 2024.2.3 bedoelt? Vanmiddag pas de update gehad en nog niet gereden. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Nog een onderhoudsvraagje. De raamrubbers lijken niet helemaal lekker te zitten. Iets om zorgen over te maken of is dit normaal? Tesla zegt dat ze dit wel kunnen repareren, maar dan moet het gehele glas inclusief rubbers vervangen worden en hebben ze wel goedkeuring nodig van de leasemaatschappij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLLmlM-sWZqwANEmL7j4vrPtiTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7V4JMCk4zZdb6oUDKWPpkjQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PORM7dpKfW1mEUh47MKlsyB3TDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08J2vJx91bRWjsJCCtpUWyJB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
xoror schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:55:
op marktplaats wordt er rond 30k+ voor gevraagd. nieuwe koper heeft ook recht op subsidie, maar jij moet deel terug betalen denk ik? Als een 2021 RWD 28k opbrengt dan moet een 2023 dat ook zeker doen. ik denk zelfs meer vanwege de subsidie (bij 2e hands verkoop)
Het probleem met de subsidie op een 2e hands is dat de overheid zich weer eens door de lobby van de automobielmaffia heeft laten overtuigen om die subsidie alleen te geven als de 2e hands EV bij een handelaar of dealer wordt gekocht, waardoor deze subsidie effectief gewoon een subsidie aan autohandelaren is geworden. :(
De subsidie heeft hier precies hetzelfde effect als bij o.a. warmtepompen: namelijk prijsopdrijving.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Het probleem met de subsidie op een 2e hands is dat de overheid zich weer eens door de lobby van de automobielmaffia heeft laten overtuigen om die subsidie alleen te geven als de 2e hands EV bij een handelaar of dealer wordt gekocht, waardoor deze subsidie effectief gewoon een subsidie aan autohandelaren is geworden. :(
De subsidie heeft hier precies hetzelfde effect als bij o.a. warmtepompen: namelijk prijsopdrijving.
Oh dat wist ik dus niet, nou ja niet relevant dan idd. domme regeling dan idd |:(

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

MazeWing

The plot thickens...

Andrehj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Precies! Hoevaak zie je niet een prijs geadverteerd waar er vervolgens in kleine letters staat: "incl. €2000 subsidie". Nu zullen ze de prijs niet €2000 hoger gehouden hebben maar denk toch zeker wel de helft. Hoe dan ook zou het gewoon beter geweest zijn om dit ook bij particuliere verkoop mogelijk te maken. Qua fraude zie ik ook geen problemen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
jojost1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Toch gek dat ze dan alleen de prijzen in Duitsland & Noorwegen verhogen en niet op meer plekken.
Denk dat de prijs voor de rwd Y hier helemaal niet gaat stijgen. Dan zit die weer boven sepp grens en dan zullen ze er veel en veeeel minder verkopen.
In USA juist prijs weer gezakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:20:
Oh dat wist ik dus niet, nou ja niet relevant dan idd. domme regeling dan idd |:(
Zie https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
daemonix schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Ik neem aan dat je 2024.2.3 bedoelt? Vanmiddag pas de update gehad en nog niet gereden. ;)
Excuus, inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
SiErRa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:02:
[...]

De ruit vervangen? Dat doe je toch alleen als er een barst in zit?
Klopt.. bedoelde eigenlijk ook, dat mocht het gaan barsten, ze de vooruit snel kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Ik snap Sentry mode niet helemaal qua gevoeligheid. Soms film ie mij als ik de voordeur uitkom, meters verderop. Vanochtend rond 8:20 hadden de kids op de ramen aan de zijkant “getekend" die onder het condens/regen zaten (wat natuurlijk niet erg is) maar dat registreert ie dan niet als “voorval” :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 07:43
Sebazzz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:51:
Ik snap Sentry mode niet helemaal qua gevoeligheid. Soms film ie mij als ik de voordeur uitkom, meters verderop. Vanochtend rond 8:20 hadden de kids op de ramen aan de zijkant “getekend" die onder het condens/regen zaten (wat natuurlijk niet erg is) maar dat registreert ie dan niet als “voorval” :?
Hij herkent je eigen kids ;)

Merk hetzelfde. Soms ziet hij elke beweging in de parkeergarage en soms alleen dat ik eraan kom gewandeld. De auto’s links en rechts wisselen dan magisch zonder in of uitstappende bestuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
synx6 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:19:
[...]
Merk hetzelfde. Soms ziet hij elke beweging in de parkeergarage en soms alleen dat ik eraan kom gewandeld. De auto’s links en rechts wisselen dan magisch zonder in of uitstappende bestuurders.
Herkenbaar! Nadeel van geen sensoren denk ik icm met mogelijk slecht zicht camera’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

-MD- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:12:
Wat betreft aankomstpercentages, hier weer een dieptepunt bereikt... De 1% was ik al bekend mee. Afgelopen week even een rit naar Duitsland en weer terug. Af en toe toch even vloeren, dan gaan die percentages hard.

Terugweg was het kiezen voor de SuC bij Moers, Duitsland (150kW max en 43 cent) met een verwacht aankomstpercentage van 7%, of toch die bij Horst, Nederland (250kW max en 34 cent) maar met een voorspelling van -2 procent. Gang is alles en de krent die ik ben natuurlijk, toch door naar Nederland. Ging het nog flink regenen ook.

Ach, de verwarming kan altijd nog uit want van billenknijpen krijg je het ook warm. :+

[Afbeelding]

Zat alleen in de wagen, dan durf ik dat wel. Ondervinding is de beste leerschool nietwaar?

Zal ik maar niet verklappen dat ik in het donker aan een V2 ging staan ipv een V3... :D :F
Ik ben al een keer of 10 met tussen de 0 tot 2% thuis aangekomen, voor mij geen range anxiety meer.

Ik woon in Limburg en schoonouders wonen in Zuid-Holland. Deze afstand is precies te doen met mijn MY LR heen en terug zonder te laden. De heenweg (overdag) gebruiken we meestal 45%, de terugweg rijd ik precies zo snel dat ik met circa 1% thuis aankom. Ik vertrek meestal op 130km/h en zodra m'n auto doorheeft dat ik 't niet ga redden met die snelheid (kan je ook redelijk goed volgen op het verbruiksscherm) krijg je een gele melding bovenin je navigatie dat ze adviseren om onder een bepaalde snelheid te blijven. Die hanteer ik en dan kom ik prima aan thuis. Het enige wat merk is dat eenmaal in ons dorp de auto geen 400pk meer heeft, maar ongeveer de helft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
MazeWing schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Precies! Hoevaak zie je niet een prijs geadverteerd waar er vervolgens in kleine letters staat: "incl. €2000 subsidie". Nu zullen ze de prijs niet €2000 hoger gehouden hebben maar denk toch zeker wel de helft. Hoe dan ook zou het gewoon beter geweest zijn om dit ook bij particuliere verkoop mogelijk te maken. Qua fraude zie ik ook geen problemen.
Behalve dat je 'm kunt "verkopen" aan je partner. Maar goed, als je iemand met een autogarage kent kan dat theoretisch gezien ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:44
Maurice- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Behalve dat je 'm kunt "verkopen" aan je partner. Maar goed, als je iemand met een autogarage kent kan dat theoretisch gezien ook makkelijk.
Volgens mij staat er ook in de regeling dat hij niet mag worden verkocht aan iemand die op zelfde adres woont als waar hij voorheen stond ingeschreven , Maar daar is vast iets op te vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Hier nu bijna 2 weken de nieuwe model 3 in bezit en tot nu uiterst tevreden met mijn keuze geweest.
Ik had hiervoor semi-luxe leaseauto's gereden (mijn laatste lease was een BMW X3) en ik moet zeggen dat ik weinig tot niets mis tegenover mijn vorige auto's.

De auto is prive aangeschaft en door te kiezen voor een mobiliteitsbudget tegenover een leaseauto ontvang ik nu ook ongeveer 1400 netto per maand meer op mijn salaris (mob. budget + besparing bijtelling).

Ik heb nu ongeveer 1.000 km op de teller en ik heb eigenlijk alleen onderstaande verbeterpunten:
  • Ik had alle verhalen gelezen mbt ruitenwissers en ik kon me er niks bij voorstellen waar mensen moeilijk over deden... maar mijn god de auto wipers doen precies het tegenovergestelde van wat ze moeten doen.
  • Met alle hype over machine learning en AI hoe moeilijk zou het zijn om een algoritme te creëeren waarbij de computer een x periode jouw gedrag monitort wanneer je handmatig de ruitenwissers aanzet en dit als output gebruikt voor auto-wipers?
  • Sentry mode werkt soepel en je hebt er verder geen omkijken naar. Ik heb helaas geen oprit en moet mijn auto op een parkeerplaats bij een openbare laadpaal zetten dus ik heb niet de luxe om sentry mode uit te zetten maar ik heb het verbruik in de gaten gehouden en hij verbruikt op 1 nacht ongeveer 4 kWh. Als ik dit extrapoleer naar 2/3 van de tijd dat auto geparkeerd staat kom je op ongeveer 3.000 kWh per jaar uit.
  • Dat is een vrij dure grap voor mensen die gebonden zijn aan openbare laadpalen want dan komt het totaal uit op ongeveer 1.000 EUR (3.000 kWh * 0.336 (tarief in mijn regio)
  • Richtingaanwijzers ben ik snel gewend aan geraakt. Op kruispunten of in- of uitvoegen is het niks speciaals. Rotondes had ik na de eerste paar honderd km al mijn draai gevonden en kan ik nu ook blindelings nemen.
Al met al blij met de keuze om prive de Tesla te rijden en nog geen seconde spijt gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:03:

Geloof jij dat riedeltje van de klassieke dealers dat ze ‘niks over houden’ aan de verkoop van een auto als ze 5% korting moeten geven?

Beroepshalve heb ik eens wat balansen van autodealers bekeken.
Als een nieuwe auto particulier verkocht wordt, dan zit daar zeker een marge op van 20%. Voor stockmodellen is de korting iets groter, en zitten ze meestal rond de 10-15%.
Op service is de marge iets hoger, maar de bedragen zijn beperkt in verhouding tot de verkoop van nieuwe auto’s.
Denk maar eens na: als je een nieuwe auto koopt van 30k, en je rekent dat die de eerste 8 jaar elk jaar va 500€ aan onderhoud kost (gemiddeld zal het iets lager zijn in het eerste jaar, en hoger in het laatste jaar).
Dan is het totaal aan onderhoud voor die auto bij de merkgarage ca 4000€.
Na 8 jaar zijn er weinig mensen die nog met hun auto naar de originele merkgarage gaan.

Net profit margin van Tesla is 15% (september 2023). Dus de gross margin zal makkelijk naar 20% gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:32
De Model 3 wordt steeds aantrekkelijker. De 2019-2020 modellen zijn al te koop voor €20.9k. Het duurt vast niet lang meer voordat ze onder de 20k komen. En met de subsidie (bij een dealer) kun je een Model 3 voor maar 17.5-18k krijgen. Sta op het punt om toe te happen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
DeJurist schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:36:
De Model 3 wordt steeds aantrekkelijker. De 2019-2020 modellen zijn al te koop voor €20.9k. Het duurt vast niet lang meer voordat ze onder de 20k komen. En met de subsidie (bij een dealer) kun je een Model 3 voor maar 17.5-18k krijgen. Sta op het punt om toe te happen...
Wel op de oorspronkelijke nieuwprijs letten, anders geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
maharens schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Wel op de oorspronkelijke nieuwprijs letten, anders geen subsidie.
Goed dat je het zegt, niet aan gedacht namelijk. Ben ook benieuwd naar de Model 2 (waarvan men zegt dat het volgend jaar moet uitkomen). Geschatte prijs op dit moment is €25k. Ik ga uit van 30K, kan het ook niet tegenvallen. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whiskyslok
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 09:46
Korte update: Volgende week langs het SEC om het te laten repareren. Het schijnt dat er een "stuk plastic" vervangen gaat worden. Het zal me benieuwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 08:24
Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Geloof jij dat riedeltje van de klassieke dealers dat ze ‘niks over houden’ aan de verkoop van een auto als ze 5% korting moeten geven?

Beroepshalve heb ik eens wat balansen van autodealers bekeken.
Als een nieuwe auto particulier verkocht wordt, dan zit daar zeker een marge op van 20%. Voor stockmodellen is de korting iets groter, en zitten ze meestal rond de 10-15%.
Op service is de marge iets hoger, maar de bedragen zijn beperkt in verhouding tot de verkoop van nieuwe auto’s.
Denk maar eens na: als je een nieuwe auto koopt van 30k, en je rekent dat die de eerste 8 jaar elk jaar va 500€ aan onderhoud kost (gemiddeld zal het iets lager zijn in het eerste jaar, en hoger in het laatste jaar).
Dan is het totaal aan onderhoud voor die auto bij de merkgarage ca 4000€.
Na 8 jaar zijn er weinig mensen die nog met hun auto naar de originele merkgarage gaan.

Net profit margin van Tesla is 15% (september 2023). Dus de gross margin zal makkelijk naar 20% gaan.
De marge van de dealer zit vooral op de opties. Op de auto zelf heeft hij maar heel weinig marge.

En 500€/jaar aan onderhoud, dat zal een ICE zijn met meer dan 30.000km/jaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayItHard1989
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 16:44
Vorige week de model y via de leasemaatschappij besteld. Vandaag kreeg ik de voorlopige leverdatum terug: 19 september aangegeven door Tesla. De lease van de huidige loopt al af op 10 augustus. In de Tesla garage hadden ze vermeld dat ze die in de planning zetten 3-4 weken ervoor om in de buurt van de einde lease te zitten.

Ik vraag me nu af waarom er vanuit Tesla zo een 'delay' op zit. Toch misschien te maken met de refresh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Laatst online: 15-09 07:43
Scientific schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:05:
[...]

De marge van de dealer zit vooral op de opties. Op de auto zelf heeft hij maar heel weinig marge.

Onze tweede auto is een kleine ice met max 10k aan km per jaar. Onderhoud zit gem op een 400 a 450 eur per jaar. Is tegenwoordig allemaal vrij duur. Een sedan zit al snel op het dubbele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:24

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Een vraag: omdat het installeren van een trekhaak via Tesla overweeg ik dit via Tesland. Wat zijn de ervaringen en heeft dit gevolgen voor de garantie?
Thxs, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van andere vering in een 2019 M3?
Ik overweeg prive een 2dehandsje te kopen, maar ben het gehobbel na 5 jaar wel zat. Ga sowieso voor 18" ipv 19" (heb ik nu). Zoek geen verlagingsetje o.i.d., puur meer comfort.

[ Voor 203% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-02-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Had nou iemand de opmerking gemaakt dat het sturen anders voelt met de nieuwe update? Zo voelt het wel degelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag erachter gekomen dat met de update de auto nu ook uit standby komt als ik op 5 meter afstand aan kom lopen en de auto niet eens aanraak. Liep toevallig richting auto en hoorde de bekende 'Kloenk', het teken dat hij wakker werd.

Dat was voorheen nooit.

Half uurtje later weer geprobeerd en jahoor, auto weer uit zijn slaap gewekt.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLDx37T4/screenshot-369.png

Verklaart wel waarom sommige users hier al zeiden dat de auto sneller unlocked.

Bijvoorbeeld kabski in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 13-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Wat is je bron?
Bij de autofabrikant zit de winst idd op de opties, maar waar haal je dat de marge op de auto zo klein zou zijn?

Als je denkt dat de marge op onderhoud nog lager is, omdat de uitgaven aan onderhoud nog lager zijn, waarvan worden die grote autopaleizen dan betaald?
En hoe betalen ze al het personeel wat daar rond loopt en niet per gepresteerd uur betaald wordt als er noch op onderhoud, noch op de verkoop een mooie marge zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PlayItHard1989 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:26:
Vorige week de model y via de leasemaatschappij besteld. Vandaag kreeg ik de voorlopige leverdatum terug: 19 september aangegeven door Tesla. De lease van de huidige loopt al af op 10 augustus. In de Tesla garage hadden ze vermeld dat ze die in de planning zetten 3-4 weken ervoor om in de buurt van de einde lease te zitten.

Ik vraag me nu af waarom er vanuit Tesla zo een 'delay' op zit. Toch misschien te maken met de refresh?
Zou het kunnen dat je LM een leveringsblock heeft vastgelegd?
Bij Tesla wordt het order pas actief na de block… en de data zijn soms wat flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:23
Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:57:
Vandaag erachter gekomen dat met de update de auto nu ook uit standby komt als ik op 5 meter afstand aan kom lopen en de auto niet eens aanraak. Liep toevallig richting auto en hoorde de bekende 'Kloenk', het teken dat hij wakker werd.

Dat was voorheen nooit.

[Afbeelding]

Zet Bluetooth altijd uit als ik de auto niet nodig heb.
Auto staat ook in de garage en daar kom ik nogal eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Dat was voorheen nooit.

[Afbeelding]

Dus als die op mijn oprit staat, ben ik honderden keren per dag met mijn telefoon (en dit gaat ook gelden voor de telefoon van mijn partner) in een straal van minder dan 5 meter afstand, gaat dat dan enorm weel wake-ups, dus stroom, kosten??? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 13-02-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Serieus? Levertijd van een Y ineens 7 maanden???
Zie op de website 'verwachte levering 2-3 weken' nu nog steeds staan bij een Y (alle uitvoeringen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10

RvV

Dat was voorheen nooit.

[Afbeelding]

Heb je dan ook een UWB supported telefoon? Anders gauw uitzetten die rommel. :+

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Zet Bluetooth altijd uit als ik de auto niet nodig heb.
Auto staat ook in de garage en daar kom ik nogal eens.
Ik gebruik BT ook voor andere zaken.
Allewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
[...]

Dus als die op mijn oprit staat, ben ik honderden keren per dag met mijn telefoon (en dit gaat ook gelden voor de telefoon van mijn partner) in een straal van minder dan 5 meter afstand, gaat dat dan enorm weel wake-ups, dus stroom, kosten??? 8)7
Mijn auto staat gelukkig wel ver genoeg van huis, maar als ik in de tuin sta dan wordt hij nu idd wakker.
RvV schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Heb je dan ook een UWB supported telefoon? Anders gauw uitzetten die rommel. :+
Mijn telefoon heeft geen UWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Allewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Zie op de website 'verwachte levering 2-3 weken' nu nog steeds staan bij een Y (alle uitvoeringen)...
De lease van de huidige auto loopt pas af in augustus; de auto eerder krijgen is dus niet geheel nuttig of wenselijk :+

Ergo, de levertijd is nog steeds 2-3 weken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 13-02-2024 22:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayItHard1989
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 16:44
Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Zou het kunnen dat je LM een leveringsblock heeft vastgelegd?
Bij Tesla wordt het order pas actief na de block… en de data zijn soms wat flexibel.
Daar heb ik momenteel geen zicht op. Eens luisteren bij de LM en Tesla zelf.
Allewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Nee, heeft te maken met het einde van de huidige lease op 10 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

RaRo74 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Ik hoorde niets dus 3 weken na aflevering in de mail geklommen.
Een uur later mail terug van Tesla met het advies er een servicemelding over aan te maken in de app.
Nu 11 dagen later is de Tesla monteur net weg die in 50 minuten de trekhaak eronder heeft geklust.
Was echt zo gebeurd, net eindresultaat en een uitleg gekregen over het (de)monteren van de haak.

Ofwel, ook lijkt deze niet op voorraad, een beetje positief bemoedigend Tesla toespreken helpt :*)

*slim van de monteur om het stopcontact ondersteboven te monteren want dat klepje aan de bovenkant zit altijd in de weg.
Thxs, Mijn afspraak is nu net binnen; 5 maart. Ruim voor het vakantie seizoen!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
turkeyhakan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:58:
En, iemand al opgemerkt dat je nu eindelijk tegemoetkomend verkeer ziet, met 2024.2.3??

Nice! Leuke toevoeging.
Ik heb op mijn performance model Y van September 2023 nog steeds de 2023.44.30.9 draaien.

Duurt wel lang.. volgens mij is de update die jij nu hebt al een tijdje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59

Je LM geeft aan dat hij niet eerder geleverd mag worden dan dat je huidige afloopt. Tesla zegt prima. Maar dan nemen we op die datum je bestelling in ontvangst. 3-4 weken levertijd.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:28
038Robijno schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik heb op mijn performance model Y van September 2023 nog steeds de 2023.44.30.9 draaien.

Ik ben ook nog ongeduldig aant het wachten hoor dus geen paniek.
Het is normaal. Hier een Y RWD 2023

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:38

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

038Robijno schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik heb 2024.2.3 reeds ontvangen op mijn MYP. Heb je wel voldoende vol watt geaccelereerd de laatste tijd? Anders heb je wellicht te weinig credits om de update te ontvangen :+

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 07:26
Een nieuwe Model Y?
https://youtu.be/obBC64xhv0c?si=7a-oDsG4qA0bRebU
Of zijn dit aftermarket aanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 15:54
Wat denk je zelf? Alles, maar dan ook werkelijk alles aan dit filmpje schreeuwt "nep". Zelfs de AI voiceover.

[ Voor 17% gewijzigd door Sluuz op 14-02-2024 07:33 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
Oekol schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Je LM geeft aan dat hij niet eerder geleverd mag worden dan dat je huidige afloopt. Tesla zegt prima. Maar dan nemen we op die datum je bestelling in ontvangst. 3-4 weken levertijd.
Dat verklaart meteen mijn levertijd: laatste week april, terwijl huidige auto eind maart op zoek gaat naar ander baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Heb je gezien hoe aftermarket dat scherm er uit zag. Leek in de verste verte niet op Tesla UI?
Ook nog oude koplampen etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Tesla streeft er naar om geen auto's op voorraad te zetten. Alles wat binnenkomt is idealiter verkocht.
Kijk ook eens in dit topic:

Het grote Tesla Levering topic #2

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
synx6 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:27:
[...]

Onze tweede auto is een kleine ice met max 10k aan km per jaar. Onderhoud zit gem op een 400 a 450 eur per jaar. Is tegenwoordig allemaal vrij duur. Een sedan zit al snel op het dubbele.
Dan heb je een heel oude auto of een hyperdure dealer. De BMW 530e sedan (niet bepaald een kleine ICE) waarmee ik tot midden vorig jaar reed had ongeveer om de 35000km nood aan een klein onderhoud - en dat kostte ongeveer 335€. En ongeveer om de 70000km was er een groot onderhoud. Dat was ongeveer 650€. Ik heb het net even nagecheckt.

Dat ligt dus mijlenver onder de onderhoudskosten die jij aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Dan heb je een heel oude auto of een hyperdure dealer. De BMW 530e sedan (niet bepaald een kleine ICE) waarmee ik tot midden vorig jaar reed had ongeveer om de 35000km nood aan een klein onderhoud - en dat kostte ongeveer 335€. En ongeveer om de 70000km was er een groot onderhoud. Dat was ongeveer 650€. Ik heb het net even nagecheckt.

Tot die BMW wat ouder wordt, en er eens remschijven, schokdempers, een paar riemen of een electronisch probleempje opduikt, en dan krijg je een factuur van 4cijfers.
Een sleutel bij Volvo: 350€ en die was defect na 3 jaar, zogezegd door "te weinig te gebruiken".
Ik rekende met gemiddeld 500€ per jaar voor de eerste 8 jaar. Zo gek is dat cijfer niet.

Feit is, als het veel minder is, dan toont het mijn thesis nog meer aan, namelijk dat dealers goed geld verdienen aan de verkoop van auto's en peanuts aan het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Oekol schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:49:
[...]

Heb je gezien hoe aftermarket dat scherm er uit zag. Leek in de verste verte niet op Tesla UI?
Ook nog oude koplampen etc.
Inderdaad, nepper wordt het niet vandaag. Gewoon het Chinese model met een aftermarket schermpje achterin. Mensen blijven er intrappen. Alsof zo’n kanaaltje de primeur zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Wat is je bron?
Bij de autofabrikant zit de winst idd op de opties, maar waar haal je dat de marge op de auto zo klein zou zijn?

Als je denkt dat de marge op onderhoud nog lager is, omdat de uitgaven aan onderhoud nog lager zijn, waarvan worden die grote autopaleizen dan betaald?
En hoe betalen ze al het personeel wat daar rond loopt en niet per gepresteerd uur betaald wordt als er noch op onderhoud, noch op de verkoop een mooie marge zit?
Er is slechts één verdienmodel meer voor dealers bij zowat alle automerken: volumes en opties! BMW heeft bijvoorbeeld ongeveer 80 dealer-locaties in Belgie. Vaak heeft één dealer meerdere locaties - schaalvoordelen zijn belangrijk. Daarmee worden ongeveer 50.000 voertuigen verkocht, dat is gemiddeld 625 per locatie. Vaak worden er ook nog Mini's verkocht...

Van onderhoud (laat staan herstellingen) worden ze al lang niet meer rijk: moderne ICEs hebben onderhoudsintervallen van minstens 30.000km - en dat is dan voor een klein onderhoud. Ja, de marges daarop zullen meevallen, maar de gemiddelde klant komt nauwelijks één keer per jaar langs en uiteindelijk niet voor erg grote bedragen.

Ik weet uit goede bron - iemand die bij een dealer werkt - hoe het in elkaar zit. Maar als je een verifieerbare bron wil over marge-percentages: https://www.autoweek.nl/n...en%20meer%20mogelijkheden. Heb je iets beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Ik weet uit goede bron - iemand die bij een dealer werkt - hoe het in elkaar zit. Maar als je een verifieerbare bron wil over marge-percentages: https://www.autoweek.nl/n...en%20meer%20mogelijkheden. Heb je iets beter?
Dit is geen 'verifieerbare bron'. Dit is een autojournalist die wat tips geeft.
Ik heb balansen en jaarrekeningen geanalyseerd.
Ik kon uiteraard niet zien of de marge in de opties zat of in de auto, maar wel in het totaal van de verkoop en niet in de service.

Maar wat is het aandeel van opties op een gemiddelde "premium" kar?
Neem een BMW3 van 40k basis, daar komt toch niet dikwijls 10k bij. Hoe kan je dan zowat het grootste deel op de opties verdienen?

Ik weet ook dat dealers een target krijgen, en als ze dan bepaalde aantallen halen, dan krijgen ze op het einde van het jaar bonussen.
Dus het kan dat ze in December een aantal auto's verkopen met een lage marge tussen aankoop en verkoop, maar die auto's kunnen dan een bonus triggeren die het verschil maakt....

En toch blijft dat 'riedeltje' of foute mythe dat dealers 'niks overhouden aan de verkoop van auto's' bestaan....
Denk je nu echt dat ze die paleizen neer zetten om 1000€ op een auto te verdienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:49:

En de banden, remmen en reparaties waren gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Dit is geen 'verifieerbare bron'. Dit is een autojournalist die wat tips geeft.
Ik heb balansen en jaarrekeningen geanalyseerd.
Ik kon uiteraard niet zien of de marge in de opties zat of in de auto, maar wel in het totaal van de verkoop en niet in de service.

Maar wat is het aandeel van opties op een gemiddelde "premium" kar?
Neem een BMW3 van 40k basis, daar komt toch niet dikwijls 10k bij. Hoe kan je dan zowat het grootste deel op de opties verdienen?

Ik weet ook dat dealers een target krijgen, en als ze dan bepaalde aantallen halen, dan krijgen ze op het einde van het jaar bonussen.
Dus het kan dat ze in December een aantal auto's verkopen met een lage marge tussen aankoop en verkoop, maar die auto's kunnen dan een bonus triggeren die het verschil maakt....

En toch blijft dat 'riedeltje' of foute mythe dat dealers 'niks overhouden aan de verkoop van auto's' bestaan....
Denk je nu echt dat ze die paleizen neer zetten om 1000€ op een auto te verdienen...
Het antwoord is opnieuw: de marge zit op de opties. Opties hebben gigantische marges. Neem nu al die puur softwarematige opties die er tegenwoordig zijn: de marge daarop is voor een individuele auto de facto 100%, de marginale kost is immers 0.

Om even on-topic te gaan: het is niet anders bij Tesla, zie de flinke kost van Autopilot, of de nog flinkere kost van FSD: een auto verkocht mèt of zonder deze opties kost net evenveel om te maken. Maar het verschil is wel >10K€ waarvan het bedrag zonder BTW rechtstreeks in de bruto winstmarge komt van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:22:
[...]

En de banden, remmen en reparaties waren gratis?
Sinds wanneer zijn reparaties onderhoud? Banden, ok, maar dat is voor elke auto hetzelfde en sterk afhankelijk hoe je met je auto rijdt (en welke banden je kiest). Een set banden was 500€ denk ik en ik deed er ongeveer 65.000km mee (dat viel tegen tov mijn vorige BMW520d, daar deed ik ooit 110.000km met een set. Nooit iets aan de remmen moeten doen voor zover ik me herinner (op 130.000km) en ook geen enkele reparatie gehad trouwens, behalve één lichtje moeten vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Het antwoord is opnieuw: de marge zit op de opties. Opties hebben gigantische marges. Neem nu al die puur softwarematige opties die er tegenwoordig zijn: de marge daarop is voor een individuele auto de facto 100%, de marginale kost is immers 0.

Om even on-topic te gaan: het is niet anders bij Tesla, zie de flinke kost van Autopilot, of de nog flinkere kost van FSD: een auto verkocht mèt of zonder deze opties kost net evenveel om te maken. Maar het verschil is wel >10K€ waarvan het bedrag zonder BTW rechtstreeks in de bruto winstmarge komt van Tesla.
En nu mix je de marges van de fabrikant met die van de dealer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:29:
[...]

En nu mix je de marges van de fabrikant met die van de dealer....
Ik mix helemaal niks. Tesla heeft geen dealers. Bij merken met dealernetwerken wordt de marge uiteraard altijd op de één of andere manier gedeeld tussen fabrikant en dealer. De marge van Tesla is uiteraard allemaal fabrikanten-marge, en ze is erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Is gewoon de Chinese variant die geloof ik in november daar uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Angriebirdie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Is gewoon de Chinese variant die geloof ik in november daar uit kwam.
Nee. Het is aftermarket spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Knip, offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 14-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Knip, offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 14-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Knip, offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door Taro op 14-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 09:52
RRunner schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:11:
Mijn oude auto is weleens door marters “gebruikt”. Daar heeft de dealer toen een kastje ingezet.

Weet iemand of dat bij de Tesla (model Y) ook nodig is en of dit door Tesla wordt ingebouwd?
Ik heb het nagevraagd bij SEC en die doen het dus niet. (want de BEV Volvo van een buurtgenoot werd recent aangevreten; ik maak me zorgen)

Iemand al zelf een marterverschrikker ingebouwd?

Gewoon een 12V variant gekocht en aan de laagspanningaccu geklust?
Iets als dit https://www.bol.com/nl/nl...de-auto/9200000095057916/

[ Voor 6% gewijzigd door pimk op 14-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Laatst online: 20:45
pimk schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Iemand al zelf een marterverschrikker ingebouwd?
Gewoon een 12V variant gekocht en aan de laagspanningaccu geklust?
Ik meen dat bijvoorbeeld de Model Y ‘23 geen 12V maar een 16V laagspanningsbatterij heeft. Je marterverjager zal deze hogere spanning wel aan moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonv
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
RRunner schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:11:
Mijn oude auto is weleens door marters “gebruikt”. Daar heeft de dealer toen een kastje ingezet.

Weet iemand of dat bij de Tesla (model Y) ook nodig is en of dit door Tesla wordt ingebouwd?
hmm... het lijkt me toch dat die niet zo makkelijk naar 'binnen' kruipen als bij een ICE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 17:33
Marters komen toch vooral af op de ontstekingskabels waar visolie in zit? Lijkt me sterk dat Tesla die constructie gebruikt, met name door het ontbreken van een ICE ;)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Jochemp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:30:
Marters komen toch vooral af op de ontstekingskabels waar visolie in zit? Lijkt me sterk dat Tesla die constructie gebruikt, met name door het ontbreken van een ICE ;)
Of de koelleidingen of de isolatie onder de motorkap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Nu is Tesla wel nog altijd heel druk bezig FSD verder te ontwikkelen, dus daar zit een heel softwareteam achter wat je ook moet betalen.

Het is al gebleken dat de oude merken dat totaal niet hebben, gezien de bagger die ze op softwaregebied produceren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
Kun je in de navigatie in de auto ook instellen dat je met een bepaalde SoC aan wil komen bij je bestemming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
mca2 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:02:
Kun je in de navigatie in de auto ook instellen dat je met een bepaalde SoC aan wil komen bij je bestemming?
Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Dat kan wel in A Better Routeplanner maar (helaas) (nog) niet in de auto

Je weet maar nooit of het in een volgende update zit

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wel met A Better Route Planner!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 15-09 10:08
DennusB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Wel met A Better Route Planner!
Hoe werkt ABRP met tesla en het live aanpassen van het verbruik? Ik heb zelf een link gemaakt met teslamate, maar deze neemt niet de wh/km over vanuit de auto, door verschillende weersomstandigeden / lading, is het lastig om deze vooraf goed te bepalen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeJurist
"Tesla Model 3 voor VEEL minder dan 15 mille"
https://www.autoblog.nl/n...nder-dan-15-mille-6842050

[ Voor 24% gewijzigd door DeJurist op 14-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Maasluip schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Nu is Tesla wel nog altijd heel druk bezig FSD verder te ontwikkelen, dus daar zit een heel softwareteam achter wat je ook moet betalen.

Het is al gebleken dat de oude merken dat totaal niet hebben, gezien de bagger die ze op softwaregebied produceren.
Alsof de traditionele merken geen rijhulpsystemen hebben of ontwikkelen, of dat ze dat gratis kunnen doen 8)7 . Sommige daarvan werken minstens evengoed als bij Tesla. Sommige merken hebben/hadden moeite met hun software, dat klopt, andere merken hebben het prima voor elkaar.

Het blijft trouwens een feit dat een auto die Tesla verkoopt met FSD en zonder FSD nèt dezelfde auto is, maar dat alles wat de klant betaalt voor FSD voor de auto mèt FSD 100% extra marge is voor Tesla. Met andere woorden: software is een fantastisch business model: de incrementele kost van een extra "licentie" verkopen is quasi 0, de incrementele opbrengst is de volledige opbrengst van de extra licentie.

Dat is overigens niet anders bij andere merken.

Wèl veeleer typisch Tesla is dat ze bijvoorbeeld met FSD (maar ook met de software voor de ruitenwissers of de vervanging van de ultrasone sensors), de klant al laten betalen, terwijl het product nog niet volledig ontwikkeld is en zonder garantie dat de beloftes ooit waargemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 15:01
Alsof dat ooit gebeurt is in het verleden met de hybride varianten. Een Foutlander PHEV kost nu pas rond de 15K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De prijzen zie ik al enorm dalen de laatste weken. Ik overweeg ook een 2de model 3 erbij voor m'n vrouw.
Als ze de 20k bereiken dan ga ik zeker even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nee, maar bij je laatste laadsessie zie je met welk percentage je gaat aankomen. Je kan dan altijd nog wat langer laden, of een extra lader zoeken nabij je bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
LigeTRy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Hoe werkt ABRP met tesla en het live aanpassen van het verbruik? Ik heb zelf een link gemaakt met teslamate, maar deze neemt niet de wh/km over vanuit de auto, door verschillende weersomstandigeden / lading, is het lastig om deze vooraf goed te bepalen
Je kunt rechtstreeks vanuit Tesla data ontvangen. Kies je Tesla daar heb je een optie live data. Een van de mogelijkheden is dan om in te loggen met je Tesla account, vink aan dat je data wil sharen, en klaar. Je krijgt een bevestigingsmail vanuit Tesla. Het is al even geleden dat ik dat heb ingesteld dus ik zie de tussenstappen nu niet meer.

Edit: Ik heb wel de betaalde versie!

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-06 20:20
Jochemp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:30:
Marters lusten wel meer dingen. Bij onze XC60 werden een paar gaatjes in de rubberhoes van een aandrijfstang gebeten (kostenpost 1200,- want Volvo verkoopt die hoezen niet los). Verder werd de dynamokabel van de Fiat Ducato doorgeknaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 15-09 16:14
Khayma schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Alsof dat ooit gebeurt is in het verleden met de hybride varianten. Een Foutlander PHEV kost nu pas rond de 15K.
De voorbeelden van net boven de 20k zijn er nu al meerdere per dag op marktplaats. Einde dit jaar 15k lijkt me haalbaar wanneer het aanbod stijgt en de komst van wegenbelasting duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
[...]

Dit gaat zeker gebeuren. Dit is zelfs al gedeeltelijk gebeurd. Een M3LR uit 2019 ging in maart 2022 nog voor €50.000,-. En dan moest je nog flink je best doen er een te vinden en er op tijd bij te zijn.

En dat dit niet gebeurd is bij de Outlanders e.d. is omdat die in het buitenland heel interessant waren en ook en masse geëxporteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 15:01
El Polo Diablo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Dit gaat zeker gebeuren. Dit is zelfs al gedeeltelijk gebeurd. Een M3LR uit 2019 ging in maart 2022 nog voor €50.000,-. En dan moest je nog flink je best doen er een te vinden en er op tijd bij te zijn.

En dat dit niet gebeurd is bij de Outlanders e.d. is omdat die in het buitenland heel interessant waren en ook en masse geëxporteerd zijn.
Niet vergeten dat er zat landen geïnteresseerd zijn in de Model 3 voor een lage prijs. Het is niet alsof wij het enige land zijn die aan het elektrificeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 14:05
[...]

Hybride is wel een ander verhaal, omdat deze gewoon op fossiele brandstof kunnen rijden. In Nederland hebben we een gigantische dump van de 4% en 8% Tesla's (en andere EV's) die de prijs doen drukken. Tel daar de meerdere prijsverlagingen bij op en je hebt kans dat een Model 3 onder de €15k dit jaar nog mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Belecthor schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Hybride is wel een ander verhaal, omdat deze gewoon op fossiele brandstof kunnen rijden. In Nederland hebben we een gigantische dump van de 4% en 8% Tesla's (en andere EV's) die de prijs doen drukken. Tel daar de meerdere prijsverlagingen bij op en je hebt kans dat een Model 3 onder de €15k dit jaar nog mogelijk is.
Dan gaan ze toch geexporteerd worden denk ik.

Aan 15k raak je er ook wel in België, Denemarken en Frankrijk kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 15-09 10:08
winwiz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Je kunt rechtstreeks vanuit Tesla data ontvangen.
Ook de Reference consumption? Overige data krijg ik wel binnen (via teslamate-abrp om de api - en dus sleep state - van de auto wat met rust te laten)
Pagina: 1 ... 253 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: