[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nee, gelukkig maar.Sebazzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:44:
Wordt de Tesla niet met een veiligheidshamer geleverd
En dan koop je op een random vrijdagavond zomaar een Model-X 100D! Mét trekhaak. De vouwwagen rolt nu ieder geval lekker uit de wind ;-)360Degreez schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:56:
[...]
Dank voor de info. Ik heb alle potentiele winnaars al door de RDW getrokken om het te checken, al was het maar omdat adverteerders de trekhaak niet altijd melden of opnemen in de speclist zodat je er niet op kunt filteren.
Qua budget; Ik weet dat er goedkopere zijn, maar ik wil wel graag een long range waarbij de actieve premium audio een kers op de taart is. Ik rij 100KM per dag en mijn ouders en schoonouders wonen aan de andere kant van Nederland. Dan is het prettig om in het weekend zonder stress heen en weer te kunnen.
Ik was in de veronderstelling dat het bereik bij 100% lading in het display representatief was voor het daadwerkelijke bereik. Bij de aankoop zal ik dat nog even dubbelchecken, als het goed is kan je ook gewoon de batterijstatus checken in het menu.
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
Hoezo?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
De spiegels zijn donker als het avond is, of niet als je het uitzet.SL65 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:16:
Sinds vrijdag de trotse eigenaar van een Model 3 2024. Erg fijne auto tot nu toe, maar moet aan sommige opties wel nogal wennen. Zo zijn de dimmende buitenspiegels nog steeds gedimd als ik in een goed verlichte parkeergarage aankom en inparkeer. Duurt het dermate lang om de spiegels naar normale toestand terug te brengen? Merk dat het in het donker met fietsers erg moeilijk te zien is, maar op de snelweg is het wel weer handig.
Verder valt het mij op de de auto nogal laat lijkt af te remmen bij filevorming, maar dan ook nogal laat weer op het gas gaat als alles sneller begint te rijden, kan ik dat nogal instellen? Ik heb het zo snel nog niet gevonden. Ik merk verder dat ik de volgafstand toch best kort vind soms en dan soms weer erg lang, ik moet nog de juiste afstand vinden.
Wel echt een genot qua rust en comfort, ik zou niks anders meer willen rijden.
Gevoeligheid van het remmen / optrekken is niet in te stellen.
Omdat je volgens mij de gelaagde ruiten niet kunt inslaan.Sebazzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:55:
Er zat in mijn dashboardkastje al een USB-stick, ik had eigenlijk een aparte SSD gekocht om erin te stoppen
[...]
Hoezo?
We hebben het over de 2024 updates. Alles ervoor ging bijna instant. Gelukkig gaat het alleen om de lampen en uwb connectie. Maar ben toch benieuwd! Dank voor het meedenken.Allewijn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Is een update bij Tesla niet te forceren?
Wat vervelend als je al sinds oktober geen updates hebt ontvangen. Zit er geen logica in? Máánden niet krijgen terwijl ze al lang bestaan en anderen in NL ze al hebben is toch raar...
Edit: Ik moet natuurlijk eerst zelf ff googlen...
@synx6 Ik lees hier bijv. wat tips hoe je zoveel mogelijk kan 'proberen/forceren' om updates te ontvangen:
https://teslamotorsclub.c...tware-update-real.317851/
Maar die is ook nog maar sinds 10 feb beschikbaar. Meestal binnen een dag of 10 zie je een update.synx6 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:26:
[...]
Same here. Oktober opgehaald maar nog steeds geen 2024 update. Wel maf, bij de vorige kreeg ik die bijna binnen 24u.
Analoog komt weer helemaal terug
Ik heb het idee dat hier iets van reverse engineering zit. Dwz jij weet het al (ik zal niet verder ingaan, straks verklap je je geheim) en je zoek bronnen daarna.Sunri5e schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:24:
Productie van de Juniper gaat dus in oktober beginnen:
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-project-juniper/
https://www.notateslaapp....oints-ahead-of-super-bowl
Prijzen van het huidige model gaan omlaag!
Life is too short to drive boring cars
Zowel op snelwegen (meest linker rijstrook) alsmede een N-weg met maar 1 rijstrook per baan. Voor mij is het irritant maar voor mijn bijrijders nog irritanter!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik zou een trekhaak van de gerenommeerde trekhaakfabrikanten kopen, zoals bijvoorbeeld Bosal of Westfalia. Hoe het zit met de Towing mode weet ik niet.japie514 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:44:
Dit is een interessante post wat mij kan helpen om een trekhaak onder onze pas bestelde M3 te krijgen . Die momentsleutel heb ik al. Maar is er ook een oplossing voor de towing mode? Kan ik daarvoor bij een Service Center terecht? Doel jij op een originele Tesla trekhaak?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb je Joe mode al aan staan ? Scheelt enorm. Ik werd ook knettergek, maar nu is het prima.MazeWing schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:31:
Vandaag dik 3 uur naar Drenthe gereden (vakantie) en het viel me op dat de auto echt extreem gevoelig is mbt de linker streep. Als ik ook maar in de buurt kom (lees 10-20 cm marge) van de linker belijning dan begint de auto te flippen qua meldingen, gaat het luchtalarm af en komen de parachutisten uit de lucht naar beneden en zie ik in de verte de tanks al aankomen, maar als ik aan de rechterkant bij de lijn komt dan laat je me gewoon m'n gang gaan en begint ie pas te zeuren als ik zo ongeveer op de lijn kom....
Zowel op snelwegen (meest linker rijstrook) alsmede een N-weg met maar 1 rijstrook per baan. Voor mij is het irritant maar voor mijn bijrijders nog irritanter!
Ja vanaf het begin al.Lollercopter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:40:
[...]
Heb je Joe mode al aan staan ? Scheelt enorm. Ik werd ook knettergek, maar nu is het prima.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Grappig dat dit nu langskomt, ik moest er vanochtend aan denken. M'n meisje wil graag veiligheidshamers in de auto, en toen dacht ik dus vanochtend: hoe zit dat met dubbellaags glas? Ik zal 'ns Googlen...mjvdzwet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:07:
[...]
Omdat je volgens mij de gelaagde ruiten niet kunt inslaan.
Nog een vraagje: die gescheiden temperatuurregeling in de 3/Y, hoort dat te werken? Ik heb nooit de indruk dat iets uitmaakt. Hebben jullie andere ervaringen? Heb ooit zo'n filmpje gezien waar iemand de octovalve uitlegt, en ook hoe dat uitblaasdeel in het dashboard werkt. Slim gemaakt, maar kan me niet herinneren dat er ergens iets te zien was van twee luchtstromen met andere temp.
Opnieuw kalibrerenMazeWing schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:31:
Vandaag dik 3 uur naar Drenthe gereden (vakantie) en het viel me op dat de auto echt extreem gevoelig is mbt de linker streep. Als ik ook maar in de buurt kom (lees 10-20 cm marge) van de linker belijning dan begint de auto te flippen qua meldingen, gaat het luchtalarm af en komen de parachutisten uit de lucht naar beneden en zie ik in de verte de tanks al aankomen, maar als ik aan de rechterkant bij de lijn komt dan laat je me gewoon m'n gang gaan en begint ie pas te zeuren als ik zo ongeveer op de lijn kom....
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Terugweg was het kiezen voor de SuC bij Moers, Duitsland (150kW max en 43 cent) met een verwacht aankomstpercentage van 7%, of toch die bij Horst, Nederland (250kW max en 34 cent) maar met een voorspelling van -2 procent. Gang is alles en de krent die ik ben natuurlijk, toch door naar Nederland. Ging het nog flink regenen ook.
Ach, de verwarming kan altijd nog uit want van billenknijpen krijg je het ook warm.
:strip_exif()/f/image/t61mKlEynEWG6RGBdR2LEYlr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zat alleen in de wagen, dan durf ik dat wel. Ondervinding is de beste leerschool nietwaar?
Zal ik maar niet verklappen dat ik in het donker aan een V2 ging staan ipv een V3...
Rij je dan niet met geknepen billen en maar 80km/u op de 40 & A73?
Wat is eigenlijk de 'reserve' zodra hij 0%/0km aan geeft?
Ik dacht dat Bjorn eens 25-30km gereden nadat de 0% op het scherm kwam. (Op binnenwegen aan 40-60km/h)Allewijn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:27:
Dan heb je ondertussen al flink vertrouwen in je auto. Knap hoor. Want bij Moers met nog maar 7% durfde je dus met dit weer nog 46km door te rijden naar Horst. Terwijl voorspelling ook nog eens -2% was.
Ik durf het zelf niet denk ik. Als je ziet hoe veel waarschuwingen je dan krijgt, dan heb ik behalve een laadpaal ook een droge broek nodig.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Iedere trekhaakkoffer-boer schermt wel met dat cijfers over hoeveel gunstiger ze zijn dan een dakkoffer: trekhaakkoffer tot 5% meer verbruik, dakkoffer tot wel 30% meer verbruik, Dat zal per auto niet heel veel verschillen, maar ik denk wel dat dakkoffers in nogal wat verschillende maten en vormen komen.Brum schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:51:
[...]
Leuk filmpje. Ben eigenlijk nog benieuwder naar een vergelijking tussen dakkoffer en karretje/vouwwagen. Kon daar nog niet zo goed uitslag op vinden. Dakkoffer zal negatiever effect hebben op aërodynamica, maar voegt flink minder gewicht toe en dan kun je tenminste laden zonder de boel af te koppelen (tenminste, als er geen balk op 2m10 hangt).
Mijn ervaring met de dakkoffer (een half formaat in de breedte) en een surfplank ernaast in de zomer was 20-25% hoger verbruik dan zonder dakbelading.
Een ander nadeel van de trekhaakkoffer is dat waarschijnlijk de Trailer Mode actief wordt en Autosteer dan niet werkt. Zeker voor een lange rit vind ik dat niet prettig.
Correct, dat heb je goed opgezocht want 46km verschil kan ik me herinneren. Ik reken met normaal rijden 4km per %. Rustig rijden 5km per %. Wat overigens natuurlijk belangrijk is om te begrijpen: ik hoef dat verschil niet te corrigeren in die 46km. Ik moet in de kilometers daarvoor al voor enige compensatie zorgen. Voor mij is dat gewoon iets strakker aan de snelheidslimiet houden ipv er net even overheen. Je moet er dus voor zorgen dat je iets minder verbruikt dan de afgelopen xx kilometer waarop de Tesla je aankomstpercentage berekend.Allewijn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:27:
Dan heb je ondertussen al flink vertrouwen in je auto. Knap hoor. Want bij Moers met nog maar 7% durfde je dus met dit weer nog 46km door te rijden naar Horst. Terwijl voorspelling ook nog eens -2% was.
Hoe minder variabelen van toepassing, hoe eenvoudiger je zelf met een beetje logisch nadenken richting kunt geven aan dit getal. Reed je de afgelopen 50k met tegenwind en heb je nu de wind mee: geen zorgen. Vice versa: begin er niet aan... Zit je in de Pyreneeën, dan gaan er hoogteverschillen meespelen. Ligt je eindbestemming 1km lager, geen probleem. Vice versa: doe maar niet... Zo kan ik nog wel een heel lijstje maken.
Maar heb je een gevuld kinderzitje op de achterbank, dan zou ik het ook zeker niet doen.
Wat @Tommie12 zegt kan ik me ook herinneren gezien te hebben. Maar ja, ik heb ook geen behoefte om die harde grens op te gaan zoeken.Wat is eigenlijk de 'reserve' zodra hij 0%/0km aan geeft?
[ Voor 8% gewijzigd door -MD- op 12-02-2024 23:01 ]
Had al filmpjes gezien dat er wel wat reserve is / limp home etc.
Ik heb wel eens 15 km gereden met 0 procent op het scherm.Allewijn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:27:
[ Voor 3% gewijzigd door Brum op 13-02-2024 07:57 ]
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Het rekt en strekt uiteindelijk altijd wel. Maar veel zachter zal het niet worden als je het vergelijkt met foam of iets dergelijks.Brum schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:49:
Beetje gekke vraag wellicht, maar: worden de stoelen na verloop van tijd wat ‘zachter’? Ik vond de voorstoelen prima hoor, maar ik overweeg de MY vooral voor de ruimte voor de kinderen achterin (het zijn er 3, de oudste is een ongeveer volgroeide tiener). Die bank is best wat breder dan in mijn vorige auto (een Tarraco) maar met name de oudste vond de achterbank erg hard en daardoor oncomfortabel. Nu is die bank in de demo auto’s natuurlijk nog nauwelijks gebruikt, dus vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met zitcomfort achterin, na een tijdje.
Have you tried turning it off and on again?
Vooral de oudere S/X modellen die kunnen er ook bij 3/4 % mee ophouden. Dus mijn advies: probeer niet onder de 5% te komen, is ook niet echt goed voor de accu..Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:32:
[...]
Ik dacht dat Bjorn eens 25-30km gereden nadat de 0% op het scherm kwam. (Op binnenwegen aan 40-60km/h)
Trekhaakkoffer heb ik al jaren. Ideaal, ook lekker makkelijk met de ski's in- en uitladen. Enige nadeel is het achteruitrijden (i.v.m. het zicht, dan mis je de camera). Zie ook mijn eerdere posts. Autosteer werkt ook gewoon als je de "schakelaar" van de aanhangmodes even om zet. Verbruik M3 2019 is nog geen 1% meer dan zonder trekhaakkoffer.bilgy_no1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:36:
[...]
Iedere trekhaakkoffer-boer schermt wel met dat cijfers over hoeveel gunstiger ze zijn dan een dakkoffer: trekhaakkoffer tot 5% meer verbruik, dakkoffer tot wel 30% meer verbruik, Dat zal per auto niet heel veel verschillen, maar ik denk wel dat dakkoffers in nogal wat verschillende maten en vormen komen.
Mijn ervaring met de dakkoffer (een half formaat in de breedte) en een surfplank ernaast in de zomer was 20-25% hoger verbruik dan zonder dakbelading.
Een ander nadeel van de trekhaakkoffer is dat waarschijnlijk de Trailer Mode actief wordt en Autosteer dan niet werkt. Zeker voor een lange rit vind ik dat niet prettig.
Omdat er wat verder op ingegaan werd, hier de file van Bjorn.Sunri5e schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:42:
[...]
Ik heb wel eens 15 km gereden met 0 procent op het scherm.
Kijk in de tab 'Zero Mile'.
De 2022 MY Performance ging nog 34km na 0%.
De 2022 3 SR hield het nog 56km uit.
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit#gid=52159941
Ik ben er ook één aan het overwegen, zodra ik de trekhaak kan bestellen (duurt wel lang vind ik voor de M3H, al via servicerequest geprobeerd, maar geven aan dat de trekhaak nog niet beschikbaar is).hdu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:12:
[...]
Trekhaakkoffer heb ik al jaren. Ideaal, ook lekker makkelijk met de ski's in- en uitladen. Enige nadeel is het achteruitrijden (i.v.m. het zicht, dan mis je de camera). Zie ook mijn eerdere posts. Autosteer werkt ook gewoon als je de "schakelaar" van de aanhangmodes even om zet. Verbruik M3 2019 is nog geen 1% meer dan zonder trekhaakkoffer.
Heb je een https://www.thule.com/nl-...ule-backspace-xt-_-938300 of echt een vaste koffer?
Hahah holy moly zo diep had ik nooit gedurfd. Bij mij is het meestal met verwachte 5% waardoor ik nog eens erin trapt zodat ik aankomt met 1-2%. Tot nu toe echt maar een keer een legit 2%. De rest is door mn rechtervoet in te stellen-MD- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:12:
Wat betreft aankomstpercentages, hier weer een dieptepunt bereikt... De 1% was ik al bekend mee. Afgelopen week even een rit naar Duitsland en weer terug. Af en toe toch even vloeren, dan gaan die percentages hard.
Terugweg was het kiezen voor de SuC bij Moers, Duitsland (150kW max en 43 cent) met een verwacht aankomstpercentage van 7%, of toch die bij Horst, Nederland (250kW max en 34 cent) maar met een voorspelling van -2 procent. Gang is alles en de krent die ik ben natuurlijk, toch door naar Nederland. Ging het nog flink regenen ook.
Ach, de verwarming kan altijd nog uit want van billenknijpen krijg je het ook warm.
[Afbeelding]
Zat alleen in de wagen, dan durf ik dat wel. Ondervinding is de beste leerschool nietwaar?
Zal ik maar niet verklappen dat ik in het donker aan een V2 ging staan ipv een V3...![]()
Het is ook afh hoe goed je BMS is. Een goed gekalibreerde zou in principe niet zover diep in 0% moeten komen. Ik durf iig zelf ook nietTommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:32:
[...]
Ik dacht dat Bjorn eens 25-30km gereden nadat de 0% op het scherm kwam. (Op binnenwegen aan 40-60km/h)
Ik durf het zelf niet denk ik. Als je ziet hoe veel waarschuwingen je dan krijgt, dan heb ik behalve een laadpaal ook een droge broek nodig.
HEt hangt niet af van de kwaliteit van je BMS, maar wat de constructeur aan geeft als 0%.SirLct schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:15:
[...]
Het is ook afh hoe goed je BMS is. Een goed gekalibreerde zou in principe niet zover diep in 0% moeten komen. Ik durf iig zelf ook nietLos van de gevaar van stranden naast de weg, ik weet ook niet zo goed of het goed is voor de batterij.
Bovendien is zelfs bij uitval de batterij niet helemaal leeg, anders zou ze niet meer 'wakker' worden. Ook daar beslist een autobouwer wanneer het systeem gewoon 'zwart' gaat en alle verbruikers uit gezet worden.
Toevallig bij een publisher gewerkt? In de afgelopen 5 minuten 2 posts van je gelezen en het leest zo lekker. Mag ook gezegd worden dan soms de verhitte discussie hier op deze topic-MD- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:58:
[...]
Correct, dat heb je goed opgezocht want 46km verschil kan ik me herinneren. Ik reken met normaal rijden 4km per %. Rustig rijden 5km per %. Wat overigens natuurlijk belangrijk is om te begrijpen: ik hoef dat verschil niet te corrigeren in die 46km. Ik moet in de kilometers daarvoor al voor enige compensatie zorgen. Voor mij is dat gewoon iets strakker aan de snelheidslimiet houden ipv er net even overheen. Je moet er dus voor zorgen dat je iets minder verbruikt dan de afgelopen xx kilometer waarop de Tesla je aankomstpercentage berekend.
Hoe minder variabelen van toepassing, hoe eenvoudiger je zelf met een beetje logisch nadenken richting kunt geven aan dit getal. Reed je de afgelopen 50k met tegenwind en heb je nu de wind mee: geen zorgen. Vice versa: begin er niet aan... Zit je in de Pyreneeën, dan gaan er hoogteverschillen meespelen. Ligt je eindbestemming 1km lager, geen probleem. Vice versa: doe maar niet... Zo kan ik nog wel een heel lijstje maken.
Maar heb je een gevuld kinderzitje op de achterbank, dan zou ik het ook zeker niet doen.
[...]
Wat @Tommie12 zegt kan ik me ook herinneren gezien te hebben. Maar ja, ik heb ook geen behoefte om die harde grens op te gaan zoeken.
Nieuwe EPA range; misschien zie ik het verkeerd maar de 2024 model Y krijgt een hogere EPA dan de 2024 model 3 met dezelfde velgmaat. Ik kan mij alleen maar voorstellen dat het nog gaat om pre facelift M3.
Want bij die is 0% ook 0% en gaat ie gewoon uit.
Ik heb mijn info over de bak* op de trekhaak maar even opgezocht/verzameld, zie hieronder:SiErRa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:50:
[...]
Ik ben er ook één aan het overwegen, zodra ik de trekhaak kan bestellen (duurt wel lang vind ik voor de M3H, al via servicerequest geprobeerd, maar geven aan dat de trekhaak nog niet beschikbaar is).
Heb je een https://www.thule.com/nl-...ule-backspace-xt-_-938300 of echt een vaste koffer?
Foto 1 met bak op de trekhaak hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Foto 2 met bak op de trekhaak hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Deze bak is het => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Ervaring met de bak => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Kogeldruk en wat er in de bak past => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Info over het bestellen van de bak => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
*) bak = BackBox van mft => https://mft.systems/produkt/backbox
Dat zal ik eens proberen. Wel lijkt de Tesla de belijning (zoals in de linker kolom op het scherm weergegeven) gewoon goed te zien. Als ik op een lijn komt lijkt het allemaal te kloppen met de positie van de auto op het scherm zelf. Het is alleen dat de auto strenger is mbt marge van de linker lijn dan de rechter.
Wat zou er gebeuren als je stil komt te vallen? Moet je dan weggesleept worden naar een lader of heeft de wegenwacht een soort mobiele lader om je weer een beetje op te laden?-MD- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:12:
Wat betreft aankomstpercentages, hier weer een dieptepunt bereikt... De 1% was ik al bekend mee. Afgelopen week even een rit naar Duitsland en weer terug. Af en toe toch even vloeren, dan gaan die percentages hard.
[Afbeelding]
Zal ik maar niet verklappen dat ik in het donker aan een V2 ging staan ipv een V3...![]()
Gelukkig maar, want als die iPhone uitvalt ben je hooguit één gesprek kwijt, als die Tesla op snelheid op een drukke snelweg uitvalt, kun je misschien wel nooit meer bellen. Logisch en noodzakelijk dat daar reserve in zit, is bij ICE ook zo.SpikeHome schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:36:
Daaruit blijkt dat de tesla geen rijdende iPhone is.
Hangt van de uitrusting van de pechhulpdienst af. Kan eventueel met mobiele lader, maar meestal is het toch slepen naar dichtstbijzijnde laadpaal.MazeWing schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Wat zou er gebeuren als je stil komt te vallen? Moet je dan weggesleept worden naar een lader of heeft de wegenwacht een soort mobiele lader om je weer een beetje op te laden?
wegenwacht heeft vaak een mobiele lader.MazeWing schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Wat zou er gebeuren als je stil komt te vallen? Moet je dan weggesleept worden naar een lader of heeft de wegenwacht een soort mobiele lader om je weer een beetje op te laden?
mooi verhaal van een collega (model s). Die reed ook maar door met 0%. Uiteindelijk kan ik melden dat op een gegeven moment de accu uitslaat en ook de 12V batterij uit gaat. Hij stond toevallig net bij een supercharger toen alles uit ging. Maar de 12V batterij was ook zo leeg dat het laden niet begon. Toen is wegenwacht gekomen om met 12V kabels de 12V batterij weer te kickstarten en toen begon de auto ook weer te laden..
Dit allemaal uiteraard middenin de nacht, richting wintersport met zijn complete gezin ergens in Duitsland
De enige die het een aantal keer geprobeerd heeft is Bjorn.MazeWing schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:43:
[...]
YouTube: BMW i4 M50 driven until the battery died
Verschillende auto's reageren anders. Meestal krijgt hij de auto's weer aan de praat met een 2kWh draagbare powerbank, en dan rijdt hij naar een snellader.
https://www.nu.nl/economi...a-leveringsproblemen.html
Heb ook niet anders gehoord dan dat het in verband met de Rode Zee was.Allewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:03:
Hè jammer, de Berlijnse fabriek is weer open... Was dus geen tijdelijke stilte ivm hoop voor hw4 of Juniper...:
Mooi! Dan hoop ik dat mijn binnenkort bestelde MY RWD nu in de maak is en dankzij de ingelaste pauze van topkwaliteit isAllewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:03:
Hè jammer, de Berlijnse fabriek is weer open... Was dus geen tijdelijke stilte ivm hoop voor hw4 of Juniper...:
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Knipjip_86 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:05:
[...]
Heb ook niet anders gehoord dan dat het in verband met de Rode Zee was.
[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 13-02-2024 10:40 . Reden: 1950 belde en wilde graag zijn grap terug ]
Hoe lang wordt de levertijd voor een Y rwd momenteel voorgesteld?Jochemp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Mooi! Dan hoop ik dat mijn binnenkort bestelde MY RWD nu in de maak is en dankzij de ingelaste pauze van topkwaliteit is
Ik ga volgende week nog maal proefrijden (wilde een overnight proefrit maar daar doet Tesla Rdam helaas niet meer aan. Maar ze belde me keurig op om aan te bieden dat ik hem overdag gewoon wel 2 tot 2.5 uur mag meenemen. Dat ga ik nog ff doen. Tof.)
Dromen mag altijd natuurlijk, maar er is nog geen enkele Juniper testauto gespot of geruchten over productie gelekt. Dus heel realistisch was het in ieder geval niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 13-02-2024 10:40 . Reden: Quote knip ]
Wel meteen enkele puntjes waar ik zelf nog niet helemaal uit kom:
- TACC gebruiken gaat goed. Maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is om een max. snelheid in te stellen, en dus geen cruise-control?
- Ik moet nog wat wennen aan de richtingaanwijzerknopjes op het stuur. Deze lijken niet helemaal lekker te ''klikken''. Misschien druk ik op de verkeerde plek?
- Ik heb een Flitsmeister One. Waar hebben jullie deze opgehangen in de auto?
- Nu gebruik ik het Spotify vehicle account wat aan premium connectivity hangt. Iemand enig idee hoe ik een playlist van mijn persoonlijke Spotify account, kan aanklikken in de Spotify-app in de auto?
- Met dit wat koudere weer is stuurverwarming ideaal, maar zelfs op de laagste stand vind ik het stuur al redelijk ''warm''.
Rondt Tesla niet af naar beneden? Dat je vanaf 0,9% een 0 gaat zien op het scherm?Sunri5e schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:42:
[...]
Ik heb wel eens 15 km gereden met 0 procent op het scherm.
Die uitspraak moet je niet te letterlijk nemen. Er zijn nog meer verschillen tussen een Tesla en een iPhoneSpikeHome schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:36:
Daaruit blijkt dat de tesla geen rijdende iPhone is.
Tesla Confirms New Model Y, Juniper, Will Not Be Released This Year; Reduces Price of Current ModelAllewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:03:
''It is important that we communicate transparently that there is no refresh for Model Y launching this year. ''
Zal wel Q1 2025 worden dan.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Dat kun je prima inslaan, andere fabrikanten gebruiken al jaren gelaagd glas als geluidwering en overal krijg je gewoon hamertjes bij. Tesla is gewoon gierig.mjvdzwet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:07:
[...]
Omdat je volgens mij de gelaagde ruiten niet kunt inslaan.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Eens hoor. Blijft koffiedik...jip_86 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Dromen mag altijd natuurlijk, maar er is nog geen enkele Juniper testauto gespot of geruchten over productie gelekt. Dus heel realistisch was het in ieder geval niet.
Vandaag dan weer een tegenstrijdig bericht dat de Y in Europa dan wel dit jaar weer Juniper wordt, maar China nog niet...
https://www.autoblog.nl/n...eral-verkrijgbaar-6842291
Ik verwacht wel dat ze weer zoiets gaat doen, als ik kijk naar de prijsverschil tussen Y en 3 zou je wrs voorraadmodellen kunnen halen tegen 40k, waardoor met SEPP 37k wordt.
De keuze is aan jou of je dan een 'goedkope' Model Y wil hebben, of wachten voor de juniper die misschien boven 45k gaat (dus ook buiten subsidie)
Ik vind een lastige dillema
Ik heb nog nooit een hamer gekregen bij een nieuwe auto.Bob Popcorn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Dat kun je prima inslaan, andere fabrikanten gebruiken al jaren gelaagd glas als geluidwering en overal krijg je gewoon hamertjes bij. Tesla is gewoon gierig.
Dat is echt geen normale praktijk in België. Ik zou ook niet weten waarom je dat nodig hebt.
Is geheel afhankelijk van de configuratie die je afneemt. Ik heb m geheel standaard in het wit (Y, RWD) en kon de Y, 2 dagen na bestelling al ophalen.. Kwam waarschijnlijk net een lading binnen.Allewijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Hoe lang wordt de levertijd voor een Y rwd momenteel voorgesteld?
Ik ga volgende week nog maal proefrijden (wilde een overnight proefrit maar daar doet Tesla Rdam helaas niet meer aan. Maar ze belde me keurig op om aan te bieden dat ik hem overdag gewoon wel 2 tot 2.5 uur mag meenemen. Dat ga ik nog ff doen. Tof.)
Tesla produceert volgens mij/dacht ik niet zozeer op afroep, stampt gewoon door. Er zijn immers ook niet heel veel variaties/opties..
Wanneer je op de website van Tesla kijkt zie je ook al een indicatie qua levertijd, wat bij mij aardig klopte.
Zojuist de update 2024.2.3 gekregen op mijn M3 2024 RWD.mjvdzwet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Mijn M3 RWD 2024 (november 23 opgehaald) krijgt ook de nieuwe update nog steeds niet binnen.
In Nederland niet ongebruikelijk maar ik haalde ze altijd weg.Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:25:
[...]
Ik heb nog nooit een hamer gekregen bij een nieuwe auto.
Dat is echt geen normale praktijk in België. Ik zou ook niet weten waarom je dat nodig hebt.
Ik wist niet dat Spotify premium inbegrepen zat in de prijs van Premium Connectivity. Ik zit nog in de maand gratis premium activitiy en ik kon me gewoon aanmelden met mijn eigen spotify account en heb dus mijn eigen playlists.endless90 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:14:
- Nu gebruik ik het Spotify vehicle account wat aan premium connectivity hangt. Iemand enig idee hoe ik een playlist van mijn persoonlijke Spotify account, kan aanklikken in de Spotify-app in de auto?
Welke versie is dat die je binnenkreeg?mjvdzwet schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:25:
[...]
Zojuist de update gekregen op mijn M3 2024 RWD.
De Spotify account die je daarbij krijgt is een account die enkel in je auto te gebruiken is. Uiteraard kun je inderdaad je persoonlijke account aanmelden.Bobo221 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Ik wist niet dat Spotify premium inbegrepen zat in de prijs van Premium Connectivity. Ik zit nog in de maand gratis premium activitiy en ik kon me gewoon aanmelden met mijn eigen spotify account en heb dus mijn eigen playlists.
Precies dit!!SirLct schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:23:
@Allewijn je zit zo te zien net tussen de huidige of juniper Y. Met de model 3 waren toen heel veel models tegen hele lage prijs aangeboden net voor de overgang naar highland. Incl SEPP kon je toen gloednieuw Model 3 voor 35k scoren, bizaar.
Ik verwacht wel dat ze weer zoiets gaat doen, als ik kijk naar de prijsverschil tussen Y en 3 zou je wrs voorraadmodellen kunnen halen tegen 40k, waardoor met SEPP 37k wordt.
De keuze is aan jou of je dan een 'goedkope' Model Y wil hebben, of wachten voor de juniper die misschien boven 45k gaat (dus ook buiten subsidie)
Ik vind een lastige dillema
Zoals jij hem omschrijft is honderd procent mijn dilemma.
Feit is dat er aankomende maanden iig iets gaat gebeuren. De huidige 41k (na sepp) voor een standaard rwd Y is niet de bodem en /of ineens kan de Juniper er komen, etc.
Gelukkig zit ik niet op een schopstoel. Volgende week eerst nog maar eens keertje extra proefrijden.
Omdat onze aarde voor X% uit water bestaat en je in NL best wat plekken hebt waar je je auto de plomp in kan rijden. Dan is het wel zo veilig om je ruit in te kunnen slaan om je auto uit te kunnen. Je deur krijg je namelijk niet meer open als je auto eenmaal onder water is en de kans dat je elektrische ramen het nog doen is ook ietwat klein.Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:25:
[...]
Echter, met de nieuwe dubbelglas ruiten werken de normale hamers niet meer goed. Er wordt wel gewerkt aan een update met een keramische pin die met veel kracht uit een holte schiet waarmee je het wel zou kunnen breken.
PSN: Sluuz
Voor zover als ik weet wordt het stellig afgeraden om een Tesla te slepen en dien je de auto te verplaatsen met een autotransporter.Brum schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:46:
Hangt van de uitrusting van de pechhulpdienst af. Kan eventueel met mobiele lader, maar meestal is het toch slepen naar dichtstbijzijnde laadpaal.
Het is maar goed dat ik nog zo een hamer uit mijn BMW mee heb genomen voordat ik deze teruggaf aan de LM.Sluuz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Echter, met de nieuwe dubbelglas ruiten werken de normale hamers niet meer goed. Er wordt wel gewerkt aan een update met een keramische pin die met veel kracht uit een holte schiet waarmee je het wel zou kunnen breken.
Deze heeft een keramische pin waarbij je nog best wel veel kracht op moet uitoefenen voordat deze afgaat.
Top, mooie info! Je schreef dat Autopilot/Autosteer wel werkt met de trekhaakkoffer als je de Trailer Mode uitschakelt. Dat is goed om te weten. Ik heb nu toch al dakdragers en een koffer, dus ga daar maar mee verder. Het is overigens een koffer van halve breedte, zodat er nog surfplanken naast kunnen. Ik heb dus eigenlijk die dakdragers sowieso nodig en dan is een dakkoffer toch wel wat voordeliger dan een trekhaakkoffer.hdu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb mijn info over de bak* op de trekhaak maar even opgezocht/verzameld, zie hieronder:
Foto 1 met bak op de trekhaak hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Foto 2 met bak op de trekhaak hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Deze bak is het => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Ervaring met de bak => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Kogeldruk en wat er in de bak past => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Info over het bestellen van de bak => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
*) bak = BackBox van mft => https://mft.systems/produkt/backbox
volgens mij kun je gelaagde ruiten niet inslaan. Dat bij andere auto’s wel een hamertje meegeleverd wordt, zal waarschijnlijk komen omdat de zijruiten geen gelaagde ruiten zijn, maar van gehard glas.Bob Popcorn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:22:
Dat kun je prima inslaan, andere fabrikanten gebruiken al jaren gelaagd glas als geluidwering en overal krijg je gewoon hamertjes bij. Tesla is gewoon gierig.
Totdat je uitkomt bij een ongeluk waarbij de inzittende de deur uit blinde paniek niet open krijgt en/of jezelf in een narrige positie verkeert, waarbij je je gordel niet meer loskrijgt (zelfaanspanners), en je je auto acuut moet verlaten.Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:25:
[...]
Ergo: je kunt hem zelf niet nodig hebben, maar voor een ander kan het levensbepalend zijn. Zelfde als met een EHBO kit in je auto, grosso modo heb je dat ding er niet sec voor jezelf erin zitten.
Ook een belangrijke functie van dat hamertje: het mesje om je gordel los te snijden als je ondersteboven in de sloot ligt. Daarom is het des te opvallend dat ze die dingen altijd ergens onderaan de middenconsole of de deur monteren. Probeer daar maaraustin_77 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:40:
... waarbij je je gordel niet meer loskrijgt (zelfaanspanners), en je je auto acuut moet verlaten.
eens bij te komen als je met aangetrokken gordelspanner ondersteboven hangt...
Punctuality is the politeness of kings
En is er ergens een statistiek hoe veel mensen er per jaar 'gered' worden omdat ze een hamer mee hebben?Sluuz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Omdat onze aarde voor X% uit water bestaat en je in NL best wat plekken hebt waar je je auto de plomp in kan rijden. Dan is het wel zo veilig om je ruit in te kunnen slaan om je auto uit te kunnen. Je deur krijg je namelijk niet meer open als je auto eenmaal onder water is en de kans dat je elektrische ramen het nog doen is ook ietwat klein.
De achterdeuren van de M3 2019-2023 hebben alleen elektronische opening, geen handmatige noodopening maar wel "enkelglas". Daar zouden ze dan goed van pas kunnen komen na een ongeluk.Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:25:
[...]
YouTube: Euro NCAP Safety Tests of Tesla Model Y 2022 - Best in Class 2022 - ...
Ik hoorde niets dus 3 weken na aflevering in de mail geklommen.peerke 1960 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:21:
Wat zijn op dit moment de wachttijden voor het monteren van een trekhaak? Ik heb de trekhaak niet meegenomen bij het bestellen omdat ik , door de andere lak, boven de grens van de SEPP subsidie zou komen. Eind april wil ik in ieder geval weg met onze caravan
Groeten, Peter
Een uur later mail terug van Tesla met het advies er een servicemelding over aan te maken in de app.
Nu 11 dagen later is de Tesla monteur net weg die in 50 minuten de trekhaak eronder heeft geklust.
Was echt zo gebeurd, net eindresultaat en een uitleg gekregen over het (de)monteren van de haak.
Ofwel, ook lijkt deze niet op voorraad, een beetje positief bemoedigend Tesla toespreken helpt
*slim van de monteur om het stopcontact ondersteboven te monteren want dat klepje aan de bovenkant zit altijd in de weg.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Niet makkelijk. Er is een Snelheidslimietmodus waar je de snelheid tussen 80 en 193 km/h kunt begrenzen, maar dat is meer bedoeld om mensen die je niet vertrouwt te beperken, niet voor een limiter zoals Renault bijvoorbeeld heeft.endless90 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:14:
Gisteren mijn M3 opgehaald in Tilburg. Wat een heerlijke auto! Echt een genot om in te rijden.
Wel meteen enkele puntjes waar ik zelf nog niet helemaal uit kom:
- TACC gebruiken gaat goed. Maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is om een max. snelheid in te stellen, en dus geen cruise-control?
Signatures zijn voor boomers.
Geweldig! En dat is wel een hele mooie oplossing!Megat schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:03:
kan het bekijken van dit filmpje misschien een antwoord geven..
YouTube: Euro NCAP Safety Tests of Tesla Model Y 2022 - Best in Class 2022 - ...
Het raam vliegt er gewoon uit! Op 0:58 sec.Megat schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:03:
Voor de mensen die denken dat een hamertje iets uit kan richten als je via een raam uit de auto wil ontsnappen, kan het bekijken van dit filmpje misschien een antwoord geven.. het is de NCAP test van de Model Y 2022.
YouTube: The Spy Who Loved Me Movie CLIP - Can You Swim? (1977) HD
Analoog komt weer helemaal terug
Krijg je Barbara er ook bij (wel die leeftijd)bert pit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:17:
Rijden jullie nog met hamertjes? Ik heb mijn MY uitgerust met het Lotus pakket. Maar wellicht is dat meer iets voor in het Tesla Model 3 & Y Accessoires topic.
YouTube: The Spy Who Loved Me Movie CLIP - Can You Swim? (1977) HD
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Word ik net door ze gebeld: “het hoogst ontvangen bod bedraagd € 26.000,-“ 😂
Dat zou nog eens kapitaalvernietiging zijn 🫠
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Jammer, dan hoef ik in ieder geval niet verder te zoeken.Maasluip schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Niet makkelijk. Er is een Snelheidslimietmodus waar je de snelheid tussen 80 en 193 km/h kunt begrenzen, maar dat is meer bedoeld om mensen die je niet vertrouwt te beperken, niet voor een limiter zoals Renault bijvoorbeeld heeft.
Ik begrijp je standpunt, maar bekijk het eens van de andere kant.Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:22:
Ivm met de recente prijsverlagingen van de Y heb ik afgelopen zaterdag bij een SEC een inruilvoorstel aangevraagd voor mijn model 3 rwd van 08-2023 met ca 8500 km op de teller.
Tesla koopt, en verkoopt door aan een handelaar. Die zal wel 28-30k betalen.
De handelaar wil normaal 20-25% (want die moet garantie geven), dus dan zit je kort bij 36-40k wat de volgende koper moet betalen.
Hoe veel is een nieuwe?
Het is toch bekend dat een auto heel veel af schrijft in het eerste jaar....
Destijds was de nieuwprijs na subsidie toch 35k? De subsidie moet je dan natuurlijk deels terugbetalen maar vind het voor een bedrijf geen gek bedrag die er zelf ook nog wat aan moet verdienen.Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:22:
Ivm met de recente prijsverlagingen van de Y heb ik afgelopen zaterdag bij een SEC een inruilvoorstel aangevraagd voor mijn model 3 rwd van 08-2023 met ca 8500 km op de teller.
Op m'n Audi Q4 ook 10k verloren na 11 maanden en dat was nog particuliere verkoop. Bij een dealer en handelaar werd er 15k onder de nieuwprijs geboden
[ Voor 11% gewijzigd door Maurice- op 13-02-2024 11:36 ]
Dat auto’s keihard afschrijven snap ik, maar 25% marge pakken op zo’n auto lijkt mij overdreven. Wat voor garantie moet de handelaar geven? De wagen heeft namelijk nog nagenoeg volledige fabrieksgarantie…Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Ik begrijp je standpunt, maar bekijk het eens van de andere kant.
Tesla koopt, en verkoopt door aan een handelaar. Die zal wel 28-30k betalen.
De handelaar wil normaal 20-25% (want die moet garantie geven), dus dan zit je kort bij 36-40k wat de volgende koper moet betalen.
Hoe veel is een nieuwe?
Het is toch bekend dat een auto heel veel af schrijft in het eerste jaar....
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat ze deze auto’s momenteel moeilijk kunnen verkopen.
25% is in de tweedehandsmarkt echt niet abnormaal hoor.Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Dat auto’s keihard afschrijven snap ik, maar 25% marge pakken op zo’n auto lijkt mij overdreven. Wat voor garantie moet de handelaar geven? De wagen heeft namelijk nog nagenoeg volledige fabrieksgarantie…
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat ze deze auto’s momenteel moeilijk kunnen verkopen.
Voor oudere auto's gaat het snel naar 50%.
En ja, wat moet die handelaar doen:
auto ophalen, geld voorschieten, dieptereiniging en heel mooi oppoetsen (en dat af en toe eens herhalen als die buiten staat), krassen en velgen herstellen, technisch nakijken, auto adverteren op diverse platformen, garantie geven, verkoper betalen, administratie, en dan hopen dat die snel weer verkocht is.
Waarom zet je niet een weekje op marktplaats en kijken wat je daar aan biedingen krijgt?Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Dat auto’s keihard afschrijven snap ik, maar 25% marge pakken op zo’n auto lijkt mij overdreven. Wat voor garantie moet de handelaar geven? De wagen heeft namelijk nog nagenoeg volledige fabrieksgarantie…
kennis had kort geleden een 2021 M3 rwd, 60k km verkocht voor ruim 28k. Je heb volledige garantie, dus makkelijk particulier te verkopen?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Het was puur uit interesse en het praktische gemak van de Y en premium audioxoror schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:04:
[...]
Waarom zet je niet een weekje op marktplaats en kijken wat je daar aan biedingen krijgt?
kennis had kort geleden een 2021 M3 rwd, 60k km verkocht voor ruim 28k. Je heb volledige garantie, dus makkelijk particulier te verkopen?
Nee, verder ben ik gelukkig nog dolblij met mijn model 3
Waar doel je op? Dat de achterramen niet kapot gaan (zoals te zien in filmpje) of voorruit die gelaagd is en dus niet uit elkaar spat? (Ik bedoel het niet als flame). Zoals eerder al gezegd heeft een hamertje ook gordelsnijfunctie en zal het zeker een kunnen bijdragen in een situatie waarbij je iemand anders kan helpen. Daarom zou ik het niet raar vinden als deze dingen verplicht gaan worden, net zoals brandblusser en EHBO kit.Megat schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:03:
Voor de mensen die denken dat een hamertje iets uit kan richten als je via een raam uit de auto wil ontsnappen, kan het bekijken van dit filmpje misschien een antwoord geven.. het is de NCAP test van de Model Y 2022.
Maar heb je dat niet in augustus overwogen toen je deze kocht???Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:11:
[...]
Het was puur uit interesse en het praktische gemak van de Y en premium audiospreken mij wel aan...
Nee, verder ben ik gelukkig nog dolblij met mijn model 3
Anyway, met een aanbod zoals wat jij hebt gekregen kan ik me voorstellen dat je de Model 3 toch wel weer veel toffer vindt...
Jawel maar prijsverschil vond ik te groot. De model 3 heb ik na subsidie en korting voor iets meer dan 35k kunnen kopen. Model Y kostte toen nog 46k en kwam niet in aanmerking voor subsidie...bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:01:
[...]
Maar heb je dat niet in augustus overwogen toen je deze kocht???
Anyway, met een aanbod zoals wat jij hebt gekregen kan ik me voorstellen dat je de Model 3 toch wel weer veel toffer vindt...
Dat snap ik. Maar ongeacht de prijs zijn er toch wel aanzienlijke verschillen. Vooral de achterklep en de ruimte. Voor mij viel daarom de Model 3 al af, omdat het voor mijn behoeften gewoon niet zou werken.Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:51:
[...]
Jawel maar prijsverschil vond ik te groot. De model 3 heb ik na subsidie en korting voor iets meer dan 35k kunnen kopen. Model Y kostte toen nog 46k en kwam niet in aanmerking voor subsidie...
Je kan inloggen in je Spotify account, dat zouden je playlists tevoorschijn moeten komen.endless90 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:14:
[...]
[...]
Ah je ben een vd mazelaar die het voor 35k kunnen tikken. Imho heb je denk ik toch weinig te klagenBarse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:51:
[...]
Jawel maar prijsverschil vond ik te groot. De model 3 heb ik na subsidie en korting voor iets meer dan 35k kunnen kopen. Model Y kostte toen nog 46k en kwam niet in aanmerking voor subsidie...
Ik zie in je handtekening een e-golf. Daar zou ik persoonlijk nog meer zorgen hebben
Dus van 35k naar 26k op een jaar tijd vind je een heel gekke daling, rekening houdend met taksen en het feit dat een handelaar er ook werk aan heeft?Barse87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:51:
[...]
Ik wil juist niet inloggen in mijn eigen Spotify-account, die speelt namelijk altijd thuis af. In de auto wil ik het vehicle Spotify account gebruiken (zodat afspelen thuis niet stopt als ik in de auto Spotify luister).DaCoTa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:13:
[...]
Je kan inloggen in je Spotify account, dat zouden je playlists tevoorschijn moeten komen.
Het zoeken op een bestaande eigen playlist in de auto is juist hetgeen wat ik niet voor elkaar krijg...
Je kunt ook gewoon een Family abonnement aanschaffen ;-) Al zou ik zeker je zeker Apple Music aanbevelen.endless90 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Ik wil juist niet inloggen in mijn eigen Spotify-account, die speelt namelijk altijd thuis af. In de auto wil ik het vehicle Spotify account gebruiken (zodat afspelen thuis niet stopt als ik in de auto Spotify luister).
Het zoeken op een bestaande eigen playlist in de auto is juist hetgeen wat ik niet voor elkaar krijg...
Nou ik vind het anders ook wel een gekke daling. De auto is net 6 maanden oud, zit nog in de volle fabrieksgarantie en heeft een belachelijke lage kilometerstand.Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:28:
[...]
Dus van 35k naar 26k op een jaar tijd vind je een heel gekke daling, rekening houdend met taksen en het feit dat een handelaar er ook werk aan heeft?
Welk werk heeft een handelaar aan deze auto op een poetsbeurt na?
Ze moeten de auto nog kwijt zien te raken mét winst. Dat is al meer dan een jaar een groot probleem voor zowel de Model 3 als de Model Y.Bobo221 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Nou ik vind het anders ook wel een gekke daling. De auto is net 6 maanden oud, zit nog in de volle fabrieksgarantie en heeft een belachelijke lage kilometerstand.
Het beste bod wat ik kreeg voor een Model Y LR uit 2022 (10k op de teller, 15 jaar oud) in April van 2023, was 32000 euro via een handelaar. En er was maar één handelaar die de auto uberhaubt wilde overnemen, de rest zei letterlijk 'dat doen we niet, want we raken ze aan de straatstenen niet kwijt'.
De gok is voor handelaren te groot op het moment, met al best een grote voorraad van dezelfde auto's die ze met verlies moeten verkopen om het uberhaubt te kúnnen verkopen.
Als je er meer voor wil krijgen, zal je particulier moeten gaan verkopen. En met de onduidelijkheden mbt wegenbelasting is dat ook maar lastig te doen.
[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 13-02-2024 14:57 ]
op marktplaats wordt er rond 30k+ voor gevraagd. nieuwe koper heeft ook recht op subsidie, maar jij moet deel terug betalen denk ik? Als een 2021 RWD 28k opbrengt dan moet een 2023 dat ook zeker doen. ik denk zelfs meer vanwege de subsidie (bij 2e hands verkoop)Bobo221 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Nou ik vind het anders ook wel een gekke daling. De auto is net 6 maanden oud, zit nog in de volle fabrieksgarantie en heeft een belachelijke lage kilometerstand.
35k -> 30-31k is prima afschrijving voor jaartje toch?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.