Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 251 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.710.669 views

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:59
beyazz06 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:08:
Het viel mij vandaag op dat ik voor een volle lading (100%) een range van 413 km kreeg.. Waar ik toch iets in de richting van de 455 km had verwacht..

Heeft dit met het weer oid te maken? Mis ik iets? Zal het een volgende keer weer even opletten, nu was ik wel net vertrokken.. maar nog geen km onderweg..

Voor de volledigheid; Nu net een week oud en heeft nog maar 678 km op de teller..
Bij een Y RWD is dit normaal, maar je geeft niet aan welk model

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22

RvV

Het viel mij vandaag op dat ik voor een volle lading (100%) een range van 413 km kreeg.. Waar ik toch iets in de richting van de 455 km had verwacht..

Heeft dit met het weer oid te maken? Mis ik iets? Zal het een volgende keer weer even opletten, nu was ik wel net vertrokken.. maar nog geen km onderweg..

Voor de volledigheid; Nu net een week oud en heeft nog maar 678 km op de teller..
Dat is normaal, denk ik. In ieder geval ben ik zo rond de 414 begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAkrsPjSjUc9vU3b55rLSljE3mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wloi4CGCGuB5pdwFPbpvew3N.png?f=fotoalbum_large

Y'24

• RvV

RvV

Allewijn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Bijzonder Twitter bericht. Maakt mijn huidige keus om nog ff te wachten of toch nu te kopen weer anders. Twijfels twijfels haha (huidige auto al verkocht. Rij wel een fijn onbeperkt leen autootje van een goede vriend wat super tof is).
HW4 model Y is toch al uit in China?
China is nu volgens mij begonnen met de productie, dus zal die zal de komende weken wel een keer rond gaan rijden. In de US rijden ze er al meer dan een half jaar mee, jun 2023? Dus wat de reden in om er hier in de EU zo lang mee te wachten? Misschien minder noodzaak voor FSD? Geen idee.

Y'24

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Allewijn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:51:
Als ik trouwens eindelijk eens mijn Y ga bestellen, zal ik dat doen via een referral (is nml iemand van hier die er financieel ook wat tegenover stelt, dus dat is interessant voor beiden).
Gewoon uit interesse (mind you, heb heel wat bier op). Dus iemand zag dat je hier postte / interesse had en heeft je benaderd met dit 'financieel' aanbod zodat jullie er allebei beter van worden?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Oekol

EPA is geen WLTP. De auto die Amerikaans is geeft de Amerikaanse EPA weer.
Het weergegeven bereik in uw Tesla wordt aangepast op basis van vaste EPA-testgegevens, niet op basis van uw persoonlijke rijpatronen. Het is normaal dat dit enigszins fluctueert, afhankelijk van hoe u de batterij gedurende zijn levensduur oplaadt en hoe de boordcomputer het bereik berekent.
https://www.tesla.com/nl_...20het%20bereik%20berekent

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ingmar7 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:20:
Vraagje over EAP. Ik stoor me, zoals velen, aan de ding-dong als je AP uit en weer aan zet bij baanwissel. De muziek gaat dan ook kort even zachter. Misschien is dat laatste nog irritanter bij veel baanwisselingen.

Ben je met EAP af van de dingdong bij baanwissel? En dus ook geen dipje in muziekvolume? En hoe zit dat bij de Enhance/S3XY buttons, steeds geluidje bij automatisch uit/aan van AP bij baanwissel neem ik aan?
Als je EAP neemt van Tesla dan kan de auto zelf van baan wisselen zonder ding dong, maar bij "handmatig" wisselen gaat het systeem ook uit.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-11 13:43
yulunga schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:23:
[...]

Yep, enhance geeft nog steeds de geluiden bij automatisch aan gaan. Joe mode helpt uiteraard wel een beetje :)
Alleen een ding/dong bij het inschakelen van Autopilot, maar bij inhaal acties niet. Dan schakel je je richtingaanwijzer in en lichte druk op het stuur en hij haalt in zonder ding/dong.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
winwiz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Bij een Y RWD is dit normaal, maar je geeft niet aan welk model
Het betreft idd een Y RWD, had anders ook geen 455 km verwacht :+
RvV schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Dat is normaal, denk ik. In ieder geval ben ik zo rond de 414 begonnen.

[Afbeelding]
Thanks voor de info!

Vind het overigens wel vreemd, bedoel ik snap heel goed dat WLTP onder ideale omstandigheden gemeten wordt. Wanneer je echter de wagen vollaadt en nog niet bent gaan rijden, zou ik die 455 WLTP verwachten.. Heb immers nog geen meter gereden c.q. iets met ideale 'omstandigheden'..

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-10 21:24
Weet iemand hoe of waar je de breekkabel van een aanhanger moet bevestigen bij een HL met af-fabriek trekhaak?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:39
beyazz06 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Thanks voor de info!

Vind het overigens wel vreemd, bedoel ik snap heel goed dat WLTP onder ideale omstandigheden gemeten wordt. Wanneer je echter de wagen vollaadt en nog niet bent gaan rijden, zou ik die 455 WLTP verwachten.. Heb immers nog geen meter gereden c.q. iets met ideale 'omstandigheden'..
Niet te veel naar kijken, wat je werkelijk haalt is nog minder namelijk :+
Staat hier altijd op percentage eigenlijk, na een tijdje weet je vanzelf hoe veel je ongeveer kwijt aan bekende ritten.

[ Voor 52% gewijzigd door jip_86 op 11-02-2024 21:53 ]

• beyazz06
  • Niet online
jip_86 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Niet te veel naar kijken, wat je werkelijk haalt is nog minder namelijk :+
Staat hier altijd op percentage eigenlijk, na een tijdje weet je vanzelf hoe veel je ongeveer kwijt aan bekende ritten.
Ik was eerlijk gezegd ook niet van plan om hier naar te kijken.. maar dacht toevallig vandaag even kijken wat ie nu aangeeft bij een volle lading.. vandaar mijn vraag :9

Wij, of ik moet zeggen ik, rijd met een verbruik van 15/16kW op de 100 km.. dat zou betekenen een range van 360 km.. Mijn vrouw heeft een zwaardere voet dan ik blijkbaar, ondanks dat ik tocht echt meer weeg :+ en die zit meestal rond de 20kW :> Dat zou een range van 290 km geven.. Gemiddeld zouden wij een range van 325 KM moeten halen :P

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 14:32
Oh sorry,,,Model3...

[ Voor 96% gewijzigd door tspawn op 11-02-2024 22:14 . Reden: kan niet lezen... ]

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:24
Allewijn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:55:
@schumi1986 haha idd mijn hele mailbox zat in no time vol. Maar niemand bood mij iets extra tov wat Tesla zelf biedt (3mnd eap). Behalve dan één andere tweaker :)

De andere partij krijgt 7500 punten meen ik. Dat is 500 euro?

En over eap. Het klopt dus dat je daar helemaal niets aan hebt in nl met een nieuwe vision Tesla?
Wat gek dat Tesla dit dan geeft...
Jammer dat je niks anders kan kiezen.
Ja, 7500 punten is ongeveer 500 euro aan waarde in de Tesla Shop.

Ik hoop dat diegene die jou ongevraagd zijn referal heeft gestuurd een fatsoenlijke deal met jou heeft afgesloten want zoals je zelf ook al weet heb je aan 3 maanden EAP eigenlijk helemaal niets.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:00

ScreamGT

joejoe

Allewijn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Vanaf jan 2023 heeft de (Berlijn) Y toch al een update in het onderstel om meer comfort te geven?..
Die van mij komt uit china. Het lijkt alsof beide schokdempers geen rubbers hebben ofzo? Vrij irritant als je over een hobbelige weg rijdt. Had gehoopt dat er ondertussen wel een DIY oplossing voor was.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• jip_86
@schumi1986 haha idd mijn hele mailbox zat in no time vol. Maar niemand bood mij iets extra tov wat Tesla zelf biedt (3mnd eap). Behalve dan één andere tweaker :)

De andere partij krijgt 7500 punten meen ik. Dat is 500 euro?

En over eap. Het klopt dus dat je daar helemaal niets aan hebt in nl met een nieuwe vision Tesla?
Wat gek dat Tesla dit dan geeft...
Jammer dat je niks anders kan kiezen.
Je hebt geen summon maar lane change wel. Collega heeft het op zijn vision Y. Dat je er meestal geen zak aan hebt heeft volgens mij meer met regelgeving te maken dan met vision. Hij heeft er iig spijt van.

• Oekol
Haha wat een aasgieren. Ben verbaasd omdat ik dat niet verwacht had of zo :+. Maar blijkbaar werkt het referral verhaal dan toch. Dacht dat deel je gewoon met bekenden.

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-07 21:59
Skupjo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Zijn er inmiddels mensen die achteraf een trekhaak hebben laten installeren op de nieuwe M3? Ben benieuwd. Merk dat ik de trekhaak wel mis.
Ik ben nog steeds aan het wachten totdat de trekhaak voor de model 3weer beschikbaar is in de tesla shop..

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Oekol schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Haha wat een aasgieren. Ben verbaasd omdat ik dat niet verwacht had of zo :+. Maar blijkbaar werkt het referral verhaal dan toch. Dacht dat deel je gewoon met bekenden.
Zijn al weleens wat mensen voor gerapporteerd. Gewoon melden als men dat (ongevraagd) doet, dan kunnen ze even op de reservebank.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

beyazz06 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Ik was eerlijk gezegd ook niet van plan om hier naar te kijken.. maar dacht toevallig vandaag even kijken wat ie nu aangeeft bij een volle lading.. vandaar mijn vraag :9

Wij, of ik moet zeggen ik, rijd met een verbruik van 15/16kW op de 100 km.. dat zou betekenen een range van 360 km.. Mijn vrouw heeft een zwaardere voet dan ik blijkbaar, ondanks dat ik tocht echt meer weeg :+ en die zit meestal rond de 20kW :> Dat zou een range van 290 km geven.. Gemiddeld zouden wij een range van 325 KM moeten halen :P
Dat getal in het scherm is eigenlijk alleen handig om bij een volle batterij snel te checken hoeveel degradatie de batterij ongeveer heeft. Maar ook weer niet echt teveel aan hechten, want het fluctueert met de temperatuur. Als je een keer op dat getal tikt krijg je het percentage te zien. Dat is toch wat handiger voor als je onderweg bent.

De km-weergave daar verandert niet aan de hand van je werkelijke verbruik en de omstandigheden. Dat kun je wel zien in de Energie App in het infotainment systeem. Verbruik over laatste 10 tot 50 km en wat dan je voorspelde bereik nog is.

Kennelijk is het nu bij een nieuwe Model Y RWD dus 414 (met de BYD blade batterij neem ik aan). Bij die van mij was het 418 bij aanvang; dat is met de iets grotere (maar langzamer ladende) CATL batterij. Nu na ruim een jaar en bijna 35.000 km verder staat het op 411 km bij de laatste keer 100% laden. In de kou van januari zag ik ook eens 408 km.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:33

Mijn 3P geeft 499 km bij 100%. Elk merk gaat volgens mij anders om met het weergeven van resterende km’s. In het geval van Tesla kun je beter % gebruiken, maar dat doe ik ook niet eerlijk gezegd.

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
Skupjo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Zijn er inmiddels mensen die achteraf een trekhaak hebben laten installeren op de nieuwe M3? Ben benieuwd. Merk dat ik de trekhaak wel mis.
Ja, dat wachten duurde mij ook te lang en ik heb er 1 laten monteren door Tesland in Almere. In ongeveer 60-90 min. klaar terwijl je wacht, met originele Tesla onderdelen en een software aanpassing waardoor de trailer modus kan worden geselecteerd. Online bestellen, nog 5% korting op dat bedrag wanneer je je inschrijft voor hun nieuwsbrief, en dan bellen om een afspraak te maken. Enige wat er in mijn geval niet bij zat was een opbergetui voor de kogel maar die is evt. op het internet te vinden.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
bilgy_no1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:20:
[...]

Dat getal in het scherm is eigenlijk alleen handig om bij een volle batterij snel te checken hoeveel degradatie de batterij ongeveer heeft. Maar ook weer niet echt teveel aan hechten, want het fluctueert met de temperatuur. Als je een keer op dat getal tikt krijg je het percentage te zien. Dat is toch wat handiger voor als je onderweg bent.
Kun je dat uitleggen waarom je dat zo ziet? Hebben we het weleens over gehad in dit forum, maar kwamen er geloof ik op dat de km stand minder permutaties nodig heeft om uit te rekenen hoe ver je komt.

Stel je rijdt in Duitsland en wil kijken of je kan versnellen naar de volgende stop. Als ik dan door rij, dan weet ik dat ik op 250-300 Wh / km zit. Dus ongeveer het dubbele van de epa info. Dus ik kan de helft van de afstand op het scherm halen. (Zelfde voor als je wil kiezen of je voor of na 19:00 naar huis gaat bijv. )

Ik zie even niet hoe je dit makkelijk met percentages doet en waarom dat dan handiger is. Daar moet je allemaal extra berekeningen voor doen

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:26
JohanB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Kun je dat uitleggen waarom je dat zo ziet? Hebben we het weleens over gehad in dit forum, maar kwamen er geloof ik op dat de km stand minder permutaties nodig heeft om uit te rekenen hoe ver je komt.

Stel je rijdt in Duitsland en wil kijken of je kan versnellen naar de volgende stop. Als ik dan door rij, dan weet ik dat ik op 250-300 Wh / km zit. Dus ongeveer het dubbele van de epa info. Dus ik kan de helft van de afstand op het scherm halen. (Zelfde voor als je wil kiezen of je voor of na 19:00 naar huis gaat bijv. )

Ik zie even niet hoe je dit makkelijk met percentages doet en waarom dat dan handiger is. Daar moet je allemaal extra berekeningen voor doen
Als je op de navigatie rijdt naar je eindbestemming dan is mijn ervaring dat percentage een duidelijkere indicatie geeft hoe ver je komt.

Ik denk dus niet in kilometers maar in procenten. Tesla rekent dat prima uit aan de hand van je verbruik. Waarom zou je dan nog zelf die berekening doen?

Have you tried turning it off and on again?

• JohanB
Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Als je op de navigatie rijdt naar je eindbestemming dan is mijn ervaring dat percentage een duidelijkere indicatie geeft hoe ver je komt.

Ik denk dus niet in kilometers maar in procenten. Tesla rekent dat prima uit aan de hand van je verbruik. Waarom zou je dan nog zelf die berekening doen?
A) Tesla zit er vaak enorm naast met verwachtte aankomst percentage
B) Het ging om een verandering van gedrag in de toekomst (wat ie dus niet kan weten)

Hoe dan ook snap ik dit nog steeds niet: “ mijn ervaring dat percentage een duidelijkere indicatie geeft hoe ver je komt”

Dan moet je toch flink rekenen omdat in kilometers / “hoe ver” om te zetten?

• winwiz
JohanB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:04:
[...]

B) Het ging om een verandering van gedrag in de toekomst (wat ie dus niet kan weten)

Hoe dan ook snap ik dit nog steeds niet: “ mijn ervaring dat percentage een duidelijkere indicatie geeft hoe ver je komt”

Ik vind het anders erg duidelijk wat Tesla doet. Hij geeft een geschat aankomst percentage aan gerekend met de maximale snelheid voor de weg en wat je hebt ingesteld. Dit wordt regelmatig bijgewerkt aan de hand van de omstandigheden. Als je initieel 10% had en je gaat halverwege 140 ipv 100 rijden en je krijgt "plotseling" windkracht 10 tegenwind dan zie je dat je het niet gaat redden omdat het verschuift naar -5% aankomstpercentage. Je hebt ook allerlei grafische hulpmiddelen die je kunt oproepen die je daarbij helpen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-11 03:20
[...]

Hier toch aardig accuraat op %. Scheelt ergens een 1-2% hoogstens. Zal echt aan mij liggen maar als ik af en toe lees wat anderen doen. Al helemaal tijdens vakantie: Excel, kwartetten met laadpassen, stiften van de kinders voor de routekaart confisqueren en slipstreamen achter alles en iedereen alsof ze Max Verstappen zijn en dan uiteindelijk 1 stop minder doen of 15 minuten besparen op x aantal uur. Het fijne van de Tesla is juist het netwerk, instappen bestemming ingeven en de weg op, de Tesla doet de rest. Tot nu toe al een groot gedeelte van Europa doorgekomen zonder problemen. Het zal vast sneller kunnen of beter maar dan had ik wel een ID3 gereden om het allemaal zelf uit te zoeken.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

De truuk is juist om niet in 'hoeveel kilometers kan ik nog rijden' te denken, maar in 'hoe vol is de batterij nog'. ~ 20%? -> tijd om een SuC te bezoeken. En voor de reguliere huis- tuin- en keukenritten (werk, familiebezoek) weet je na een tijdje hoeveel % genoeg is voor die rit.

Zie het als je telefoon, daar denk je ook niet in 'hoeveel minuten kan ik nog bellen, spotifyen etc.'

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-11 20:18

johanm3

Het kan altijd slechter

Vraagje over navigeren en voorverwarmen. Als ik de navigatie gebruik en er zit een laadstop onderweg. Gaat de auto er dan altijd vAn uit dat ik daar ook stop? Gaat de auto dan automatisch de accu voorverwarmen? Of is dat iets wat ik aan moet zetten tijdens het rijden?

Gadgets fan

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:26
johanm3 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:46:
Vraagje over navigeren en voorverwarmen. Als ik de navigatie gebruik en er zit een laadstop onderweg. Gaat de auto er dan altijd vAn uit dat ik daar ook stop? Gaat de auto dan automatisch de accu voorverwarmen? Of is dat iets wat ik aan moet zetten tijdens het rijden?
Gaat vanzelf. Let wel even op dat je de locatie ook daadwerkelijk selecteert als laadlocatie (via het navigatiesysteem rechts bij de bliksemschicht). Als je er naartoe navigeert als ‘normale’ bestemming dan werkt het niet.

Have you tried turning it off and on again?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
[...]

Dit is helemaal niet mijn ervaring.

Op lange ritten kijk ik 1 stop verder, en dat is dan meestal 250-280km verder. Tijdens het laden kijk ik dan met hoeveel procent ik daar ga aankomen.
Zodra dat 10-15% is (en mijn koffie leeg is), vertrek ik.
Ik rij meestal max-snelheid +5, en standaard 130 in Duitsland. Na ca 100km loopt dat aankomstpercentage meestal wat op, en durf ik ook wat verder door duwen (D) tot ik zie dat het onder de 5% zakt, dan ga ik weer netjes naar 120. Maar meestal krijg ik dat percentage echt niet naar beneden, omdat er (in D) dan toch werken zijn of te druk verkeer om sneller te rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• JohanB
noo schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:45:
[...]

De truuk is juist om niet in 'hoeveel kilometers kan ik nog rijden' te denken, maar in 'hoe vol is de batterij nog'. ~ 20%? -> tijd om een SuC te bezoeken. En voor de reguliere huis- tuin- en keukenritten (werk, familiebezoek) weet je na een tijdje hoeveel % genoeg is voor die rit.

Zie het als je telefoon, daar denk je ook niet in 'hoeveel minuten kan ik nog bellen, spotifyen etc.'
Geen zin om de hele tijd een SuC te gaan bezoeken, dus dan hou ik liever even in. En heb eigenlijk vrijwel geen “reguliere ritten”
Dino111 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Hier toch aardig accuraat op %. Scheelt ergens een 1-2% hoogstens. Zal echt aan mij liggen maar als ik af en toe lees wat anderen doen. Al helemaal tijdens vakantie: Excel, kwartetten met laadpassen, stiften van de kinders voor de routekaart confisqueren en slipstreamen achter alles en iedereen alsof ze Max Verstappen zijn en dan uiteindelijk 1 stop minder doen of 15 minuten besparen op x aantal uur. Het fijne van de Tesla is juist het netwerk, instappen bestemming ingeven en de weg op, de Tesla doet de rest. Tot nu toe al een groot gedeelte van Europa doorgekomen zonder problemen. Het zal vast sneller kunnen of beter maar dan had ik wel een ID3 gereden om het allemaal zelf uit te zoeken.
Ja dat is het dus, ik zou dus gewoon willen instappen en rijden. Maar omdat die voorspellingen zo onnauwkeurig zijn is er geen peil op te trekken. Die heeft zo swings van 20% en ik heb geen zin om eerst voor de auto te stoppen en dan 30 min later weer voor een kind. Dus ik stem die even op elkaar af, door de tijd in te schatten die ik nog kan

Hier zo’n voorbeeld in NL: 30% meer verbruik bij vMax + 4 km/h. 19.6/(81.7-19.6). En bij zo’n rit als dit gaat het dan om laat nog wel of niet helemaal naar een SuC te moeten. Dan ben ik liever 20 min eerder thuis door even zelf te rekenen

@winwiz volgens mij rekent ie dus ook niet (altijd) met de toegestane snelheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqDhppWFxVwNe2zw1_9jFYZOAL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg1v7B2ZzTSbsDd51QJk6fN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 12-02-2024 09:08 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:58
Ik herken eerlijk gezegd die onnauwkeurigheid echt niet. Ik rij echt niet heel zuinig met de M3P maar de voorspellingen zijn echt wel prima. En als de afwijking er is, is die eigenlijk altijd positiever dan de initiële inschatting.

Niet dat je er wat aan hebt. Maar ik wil die nuancering toch aanbrengen.

• Tommie12
@JohanB
Als je 'net niet' thuis geraakt is er geen enkele reden om dan 20minuten aan een SuC te gaan staan.
Met een paar minuten haal je zo 50-100km extra range binnen, en geraak je er wel.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 15:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

basto11 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:00:
Ik stel voo, om het duidelijk en toch correct te houden, om de auto vanaf nu te omschrijven als "de auto die door veel mensen met Highland wordt aangeduid"
:+
TAFKAH
spoiler:
The Auto Formerly Known As Highland

Signatures zijn voor boomers.

• winwiz
JohanB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je in jouw geval de lage bandenspanning niet moet onderschatten. Je rijdt niet langzaam, buitentemperatuur is 7 graden, je hebt al meer dan 100 km gereden. Je hebt nog steeds de indicatie van een te lage bandenspanning.

JohanB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Zonder teveel in herhaling te vallen... Als je in Duitsland op 50% komt en je ziet dat je sinds het laden 125 km hebt gereden, dan weet je dat je er nog ongeveer 125 kunt halen. Simpel toch?

Als je bijv nog op 60% zit, dan heb je 40% gebruikt voor 125 km en kun je nog ongeveer 180 km rijden (125 / 4 ≈ 30 * 6 ≈ 180). Ook grofweg, maar wel gebaseerd op je verbruik tijdens die rit.

Ik denk ook dat de meeste mensen gevoelsmatig makkelijker werken met een percentage, al is het maar omdat heel veel andere apparaten ook werken met een percentage (of een afgeleide variant zoals een aantal streepjes). Dat, en het feit dat het getoonde bereik daar niet is gebaseerd op actueel verbruik en omstandigheden, maakt het werken met een percentage voor mij makkelijker.

En als je kijkt naar fossiele auto's. Die hebben ook een metertje dat van vol naar leeg terugloopt met markeringen op bijv 3/4, 1/2 en 1/4. Zou het nuttig zijn als in plaats daarvan een fictief bereik werd getoond op basis van een heel specifieke testprocedure?

En het blijkt ook regelmatig dat mensen in de war zijn door dat getal. "Er stond nog 300 km bereik, maar na 100 km rijden was er 200 km vanaf gegaan", dat soort vragen/klachten.

Maar prima als jij het wel makkelijker vindt met de km's. Dan laat je ze gewoon staan. Enige is dat je dan wel een soort omrekentabel in je hoofd moet hebben van wat je verbruik tov EPA is bij een bepaalde snelheid en omstandigheden.

En voor wie niet wil rekenen: gebruik de Energie App in het scherm, of vertrouw simpelweg op de navigatie die je vertelt met welk percentage je aan gaat komen op je bestemming.

• JohanB
bilgy_no1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Zonder teveel in herhaling te vallen... Als je in Duitsland op 50% komt en je ziet dat je sinds het laden 125 km hebt gereden, dan weet je dat je er nog ongeveer 125 kunt halen. Simpel toch?

Als je bijv nog op 60% zit, dan heb je 40% gebruikt voor 125 km en kun je nog ongeveer 180 km rijden (125 / 4 ≈ 30 * 6 ≈ 180). Ook grofweg, maar wel gebaseerd op je verbruik tijdens die rit.

Ik denk ook dat de meeste mensen gevoelsmatig makkelijker werken met een percentage, al is het maar omdat heel veel andere apparaten ook werken met een percentage (of een afgeleide variant zoals een aantal streepjes). Dat, en het feit dat het getoonde bereik daar niet is gebaseerd op actueel verbruik en omstandigheden, maakt het werken met een percentage voor mij makkelijker.

En als je kijkt naar fossiele auto's. Die hebben ook een metertje dat van vol naar leeg terugloopt met markeringen op bijv 3/4, 1/2 en 1/4. Zou het nuttig zijn als in plaats daarvan een fictief bereik werd getoond op basis van een heel specifieke testprocedure?

En het blijkt ook regelmatig dat mensen in de war zijn door dat getal. "Er stond nog 300 km bereik, maar na 100 km rijden was er 200 km vanaf gegaan", dat soort vragen/klachten.

Maar prima als jij het wel makkelijker vindt met de km's. Dan laat je ze gewoon staan. Enige is dat je dan wel een soort omrekentabel in je hoofd moet hebben van wat je verbruik tov EPA is bij een bepaalde snelheid en omstandigheden.

En voor wie niet wil rekenen: gebruik de Energie App in het scherm, of vertrouw simpelweg op de navigatie die je vertelt met welk percentage je aan gaat komen op je bestemming.
Dat werkt dus alleen als je geschiedenis een goede voorspeller is voor wat er komt. Dus je blijft bijv. Dezelfde snelheid rijden. Net als de energie app. Bovendien moet je dus berekenen hoeveel procent je hebt gereden.
Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:11:
@JohanB
Als je 'net niet' thuis geraakt is er geen enkele reden om dan 20minuten aan een SuC te gaan staan.
Met een paar minuten haal je zo 50-100km extra range binnen, en geraak je er wel.
5 min snelweg af, 10 min laden, 5 min snelweg op

• JohanB
winwiz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat je in jouw geval de lage bandenspanning niet moet onderschatten. Je rijdt niet langzaam, buitentemperatuur is 7 graden, je hebt al meer dan 100 km gereden. Je hebt nog steeds de indicatie van een te lage bandenspanning.
Dat was een kalibratie issue

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-11 16:19
winwiz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Dat inderdaad, lage bandenspanning, 'hoge' snelheid en kou. Bekend recept voor lage range.

Mijn ervaring is ook dat het aankomstpercentage goed wordt voorspeld en rekening houdt met maximale toegestane snelheid en weer. Slechts 1 keer meegemaakt dat het misging. Dat was afgelopen najaar toen we via het Centraal Massief (met aardig steile stukken weg) in Frankrijk naar Spanje reden. Voorspelling was dat we met 13% zouden aankomen bij de volgende SUC, maar gedurende dat deel van de rit werd er vrij snel een extra stop ingepland.

Uiteindelijk vind ik dat iedereen moet doen waar hij zelf zin in heeft. Ik heb in ieder geval geen zin om te gaan rekenen. Ik ben op vakantie, stel de navigatie in en volg deze. Anders blijf ik bezig. Slechts 1 keer niet naar geluisterd. Dat was op de terugweg. Toen wilde Tesla op 5,3 km van mijn huis de auto opladen, terwijl ik bij die SUC met 21% zou aankomen. Die gok heb ik maar genomen :)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:33
Heeft iemand de nieuwe 2024.2.x update al binnen op een < 2024 Model 3/Y ?
JohanB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Dat werkt dus alleen als je geschiedenis een goede voorspeller is voor wat er komt. Dus je blijft bijv. Dezelfde snelheid rijden. Net als de energie app. Bovendien moet je dus berekenen hoeveel procent je hebt gereden.
Ja, zelfde geldt toch ook echt voor jouw "250 - 300 Wh/km", wat overigens nogal een flinke marge is. En het berekenen van het percentage is niet zo moeilijk als dat daar in je scherm staat lijkt me.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
turkeyhakan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:30:
Heb 2024.2.2.1 al.
Op y long range

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 12-02-2024 09:33 ]

• Tommie12
[...]

Dat kan op de meeste plaatsen echt wel sneller. Neem een lader aan een tankstation, je hebt toch maar 5-10kWh nodig, dan is de prijs niet belangrijk.

• winwiz
Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:34:
[...]

Dat kan op de meeste plaatsen echt wel sneller. Neem een lader aan een tankstation, je hebt toch maar 5-10kWh nodig, dan is de prijs niet belangrijk.
Hé we zijn Hollanders hè... us benne zunig.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Volgens mij is de klager niet in Nederland woonachtig maar in Belgie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12
winwiz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Zuinig en een M3P ... 8)7

Heel eerlijk, ik heb een laadkaart van mijn baas, maar ben nu na bijna een jaar gebruik echt verwonderd hoe weinig ik die laadkaart buitenshuis nodig heb. Enkel voor vakanties, dus op het totaal plaatje is dat misschien 10%, en dan ga ik echt niet wakker liggen over een paar €.
Dan kan je beter bij de laatste stop een koffie extra drinken, laden tot 85% en dan thuis geraken ipv te rekenen op de laatste km. (koffie moet ik zelf betalen... )

Maar zuinig zijn, en dan op half platte banden rijden... dat klopt ook niet.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-11 16:24
Leuke video en actueel ook natuurlijk met de vloot aan autos die (eind) dit jaar op de markt komt.

Gemiste punten vind ik wel: verschil uitleggen tussen refresh 2020 en de 2019 versie. Eigenlijk is de 2020 versie die ze benoemen ook op papier eerder een 2021 versie want die refresh werd pas december 2020 volgens mij verkrijgbaar. Die refresh had naast iets betere actieradius ook een warmtepomp voor de accu wat natuurlijk handig is voor de wintermaanden en opladen.

Verder vind ik het jammer dat ze niet uitleggen hoe je de mankementen precies kunt testen. Bijvoorbeeld een krakende stuurkolom: hoe klinkt dat en hoor je dat gelijk of niet? Of de achterruit verwarming: als je die aanzet, voel je dat dan met je hand (stel je koopt een 2019 model hartje zomer)? En als laatste: hoe check je batterij degradatie precies? Dat is toch af te lezen in het menu, of niet?

En de krakende draagarmen vallen toch onder coulance van Tesla of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Barista op 12-02-2024 09:55 ]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

turkeyhakan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:30:
Ja, 2024.2.2.1 op een 2022 Y LR. Niks interessants helaas.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 13:14
dreamscape schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Het heeft niks met lage landen te maken. Het was een interne projectnaam, zoals Microsoft destijds Whistler, Longhorn en Blackcomb gebruikte, terwijl wij het toch echt hebben over Windows XP, Vista en 7.

Na lancering is het wat zinloos om een interne projectnaam te blijven gebruiken voor een product.

En als mensen het ding toch Highland willen noemen, dan is er niemand die je tegenhoudt. Alleen Tesla zelf zal het ding (met uitzondering van wat oude bestandsnamen) niet meer zo noemen.
Het was ook een grapje mijnerzijds...

• pimk
Russel88 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:47:
Ik heb ook een camera cover besteld. Helaas dat dit nodig is, maar ik heb geen zin in het feit dat Autopilot afgesloten wordt omdat hun gezichtsdetectie niet 100% goed werkt.
Een apeklein stukje zwarte tape werkt ook puik...

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-11 13:34
[...]

Geen zin om de hele tijd een SuC te gaan bezoeken, dus dan hou ik liever even in. En heb eigenlijk vrijwel geen “reguliere ritten”

[...]

Ja dat is het dus, ik zou dus gewoon willen instappen en rijden. Maar omdat die voorspellingen zo onnauwkeurig zijn is er geen peil op te trekken. Die heeft zo swings van 20% en ik heb geen zin om eerst voor de auto te stoppen en dan 30 min later weer voor een kind. Dus ik stem die even op elkaar af, door de tijd in te schatten die ik nog kan

Hier zo’n voorbeeld in NL: 30% meer verbruik bij vMax + 4 km/h. 19.6/(81.7-19.6). En bij zo’n rit als dit gaat het dan om laat nog wel of niet helemaal naar een SuC te moeten. Dan ben ik liever 20 min eerder thuis door even zelf te rekenen

[Afbeelding]
Ik heb een swing van max 1-2%, rij zelf een M3P met hele zware rechtervoet.
Wel had ik ooit zulke grote swing maar dat was 1 slechte update, daarvoor en daarna echt weer terug naar de vertrouwde accuratese. Na 2.5j en 90,000km, heel veel verschillende soorten ritten van kort tot lang tot mega lang, ik kan echt zeggen dat het heel accuraat is. Dat verwachte aankomst % kan je zo meespelen het is echt zo goed. Bijv in DE autobahn en je weet dat je toch een lange stop gaat maken (bijv lunch/ diner), dan trap je het door en je ziet de % langzaam naar beneden. Was het met zo'n grote swing was geweest dan durf ik echt niet tot 1% door te rijden :D

Tip: zet dat km naar %.

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
Is niet mijn ervaring.
Heb zo veel roadtrips achter de rug met vrienden die ICE rijden. Soms 4-5 auto's tegelijk waarvan 2 EVs en 3 ICEs. Een van de ICE woont ook in mn dorp
Terugweg van Dusseldorf bijv (jaarlijks doen we naar kerstmarkt). Ik moest even 3 minuten bijladen maar toch komen we dus mn dorp in bijna tegelijkertijd. In de appgroep ook allemaal binnen 10 min de melding "wij zijn thuis". We wonen allemaal rondom straal van 30km. Dus nee het kost echt niet zoveel tijd als men vaak denkt. Ik denk dat als 1 auto heel toevallig altijd stoplicht groen heb gehad dat je meer tijd winst haal dan dat je door EV toch even 3 min moet laden. Maar ik merk wel dat mensen die dat gedachte heb toch niet te overtuigen is - maak niet uit welke bewijs ik geef.

• jip_86
Sommige liggen onvoordelig, maar dat is er denk ik een geweest afgelopen zomer naar Italië.

• pimk
jip_86 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Je hebt geen summon maar lane change wel. Collega heeft het op zijn vision Y. Dat je er meestal geen zak aan hebt heeft volgens mij meer met regelgeving te maken dan met vision. Hij heeft er iig spijt van.
Yep , precies dat herken ik ook van mijn leen Model 3 in de upgrade-maar-nog-geen-laatste-model dat ik te leen had van SEC.
Ik ga er bij de volgende Tesla geen pepernoot aan besteden...

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:38
Mackeessie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:41:
[...]

Alleen een ding/dong bij het inschakelen van Autopilot, maar bij inhaal acties niet. Dan schakel je je richtingaanwijzer in en lichte druk op het stuur en hij haalt in zonder ding/dong.
Dat is dan een instelling? Daar moet ik vanavond eens naar kijken. Bij mij geeft hij wel degelijk geluid iedere keer dat hij na een lane change weer aan gaat.

• jpdijkshoorn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10 15:30
itsbvka schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:28:
Ik ben een Laadpaal aan het uitzoeken voor de MY die hier binnenkort de oprit gaat verrijken. Nu zie ik dat sommige laadpalen kunnen switchen van 1 fase naar 3 fase op basis van beschikbare capaciteit van de zonnepanelen. De vraag is of de MY daarmee overweg kan gedurende een laadsessie, weet iemand dit?
Ik heb een Zaptec laadpaal, 3 fase, met een loadbalancer van Tibber er tussen. Dan kun je, zelfs met een inductieplaat, warmtepomp etc af met 3x25A aansluiting.

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-11 14:50

Impry

Rallymedia.nl

jip_86 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:41:
Sommige liggen onvoordelig, maar dat is er denk ik een geweest afgelopen zomer naar Italië.
Als je strak naar minuten omrijden gaat kijken dan heb je bij de Tesla SuCs wel vaak een knooppunt, of wat geslinger tot aan de laadplaats.
Een voordeel van een Fastned bij een tankstation is dat je die paar minuten niet verliest en net zo snel kunt opladen. Zeker nu Tesla ook bij die palen de accu voorverwarmt.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Impry schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Als je strak naar minuten omrijden gaat kijken dan heb je bij de Tesla SuCs wel vaak een knooppunt, of wat geslinger tot aan de laadplaats.
Een voordeel van een Fastned bij een tankstation is dat je die paar minuten niet verliest en net zo snel kunt opladen. Zeker nu Tesla ook bij die palen de accu voorverwarmt.
Ik ben nooit fan geweest van tankstations als verblijfplek. Ik rijd liever 2 minuten extra als ik dan een kop koffie kan halen bij een hotelbar en naar een toilet kan waar ik niet loop te kokhalzen van de stank...

Maar goed, ieder z'n voorkeuren...

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 16:37
bilgy_no1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Ik ben nooit fan geweest van tankstations als verblijfplek. Ik rijd liever 2 minuten extra als ik dan een kop koffie kan halen bij een hotelbar en naar een toilet kan waar ik niet loop te kokhalzen van de stank...

Maar goed, ieder z'n voorkeuren...
Ik vind vooral de voorspelbaarheid van de Tesla superchargers het belangrijkste.

Je kan makkelijk op het scherm zien dat het 250KW laders zijn en hoeveel er vrij zijn. Dat lukt niet met Fastnet of Ionity op je Tesla scherm. En de laadsnelheid is ook bijna altijd maximaal. Ik heb te vaak gehad dat die bij andere laadpalen echt een stuk lager is dan aangegeven op de laadpaal. En dan maakt die paar minuten verder rijden al niet meer uit.
jenshaak schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Ik vind vooral de voorspelbaarheid van de Tesla superchargers het belangrijkste.

Je kan makkelijk op het scherm zien dat het 250KW laders zijn en hoeveel er vrij zijn. Dat lukt niet met Fastnet of Ionity op je Tesla scherm. En de laadsnelheid is ook bijna altijd maximaal. Ik heb te vaak gehad dat die bij andere laadpalen echt een stuk lager is dan aangegeven op de laadpaal. En dan maakt die paar minuten verder rijden al niet meer uit.
Eens. Voorspelbaarheid en ook betrouwbaarheid. Met Fastned en anderen heb ik in het verleden wel wat missers gehad waarbij het laden simpelweg niet lukte. Met Tesla Superchargers nog nooit een probleem gehad. Ja, een keertje een laadfile tijdens een zwarte zaterdag in Frankrijk waar ik 5 minuten moest wachten. Toen stond er overigens een snellader van een ander merk naast, maar we gingen toch even lekker pauzeren, dus soit.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Is niet mijn ervaring.
Heb zo veel roadtrips achter de rug met vrienden die ICE rijden. Soms 4-5 auto's tegelijk waarvan 2 EVs en 3 ICEs. Een van de ICE woont ook in mn dorp
Terugweg van Dusseldorf bijv (jaarlijks doen we naar kerstmarkt). Ik moest even 3 minuten bijladen maar toch komen we dus mn dorp in bijna tegelijkertijd. In de appgroep ook allemaal binnen 10 min de melding "wij zijn thuis". We wonen allemaal rondom straal van 30km. Dus nee het kost echt niet zoveel tijd als men vaak denkt. Ik denk dat als 1 auto heel toevallig altijd stoplicht groen heb gehad dat je meer tijd winst haal dan dat je door EV toch even 3 min moet laden. Maar ik merk wel dat mensen die dat gedachte heb toch niet te overtuigen is - maak niet uit welke bewijs ik geef.
Bedankt voor het delen van jouw praktijkervaringen. Goed om te horen dat jij al veel EV roadtrips heb ervaren.
Hierdoor ben ik eens even stil gaan staan bij wat mij te wachten gaat staan als ik straks een Y (rwd) koop.
Ik heb/had nooit 'range anxiety' voor een EV en die paar keer per jaar dat ik langere trips maak/buiten NL zijn op twee handen te tellen.
Máárrr, nu toch voor het eerst voorbereidende eens een route gepland via Tesla Go Anywhere en via a better routeplanner.
Een route die we per jaar als gezin een paar keer wensen ivm familie in Zwitserland:

- Tesla zegt 3 SuC stops (Machelen BE, Nancy FR, Pratteln CH). 45, 30 en 10=85 min laden. Totaal 760km en uur 9u25min.
- ABRP zegt 5 SuC stops (Wave BE, Arlon BE, Strasbourg FR, Pratteln CH). 17, 7, 32, 20, 14 = 90 min laden (in instellingen kan je natuurlijk spelen met aantal stops). Totaal 788km en 9h11min.

Ik vertaal dat even hoe vaak ik deze route al heb gereden met ice autos: Hou me aan snelheidslimieten, wissel af met partner en doen 1 stop van zeg 20 minuutjes voor een broodje en later nog 1 stop van zeg 15 minuutjes voor keertje tanken en beentjes strekken. Dat is voldoende. Meer niet nodig qua behoefte en vermoeidheid/veiligheid.

Dus met een Y (rwd) ben je 'verplicht' op ~90 minuten te stoppen (laden) en met een gemiddelde ice ~35 minuten.

Is dat nou een beetje de realiteit?
Of gaat het in de praktijk juist sneller of langzamer (SuC die langzamer laadt dan gepland etc)?
Tis overkomelijk hoor, want zulke europa ritten zijn maar paar keer per jaar voor ons. Heeft met mindset te maken. Vakantie begint op moment van instappen in auto, etc, Maar wil gewoon even een reality check doen... (En nee, een LR is voor ons niet ineens dan een betere optie haha).

• Tommie12
Allewijn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Bedankt voor het delen van jouw praktijkervaringen. Goed om te horen dat jij al veel EV roadtrips heb ervaren.
Hierdoor ben ik eens even stil gaan staan bij wat mij te wachten gaat staan als ik straks een Y (rwd) koop.
Ik heb/had nooit 'range anxiety' voor een EV en die paar keer per jaar dat ik langere trips maak/buiten NL zijn op twee handen te tellen.
Máárrr, nu toch voor het eerst voorbereidende eens een route gepland via Tesla Go Anywhere en via a better routeplanner.
Een route die we per jaar als gezin een paar keer wensen ivm familie in Zwitserland:

- Tesla zegt 3 SuC stops (Machelen BE, Nancy FR, Pratteln CH). 45, 30 en 10=85 min laden. Totaal 760km en uur 9u25min.
- ABRP zegt 5 SuC stops (Wave BE, Arlon BE, Strasbourg FR, Pratteln CH). 17, 7, 32, 20, 14 = 90 min laden (in instellingen kan je natuurlijk spelen met aantal stops). Totaal 788km en 9h11min.

Ik vertaal dat even hoe vaak ik deze route al heb gereden met ice autos: Hou me aan snelheidslimieten, wissel af met partner en doen 1 stop van zeg 20 minuutjes voor een broodje en later nog 1 stop van zeg 15 minuutjes voor keertje tanken en beentjes strekken. Dat is voldoende. Meer niet nodig qua behoefte en vermoeidheid/veiligheid.

Dus met een Y (rwd) ben je 'verplicht' op ~90 minuten te stoppen (laden) en met een gemiddelde ice ~35 minuten.

Of gaat het in de praktijk juist sneller of langzamer (SuC die langzamer laadt dan gepland etc)?
Tis overkomelijk hoor, want zulke europa ritten zijn maar paar keer per jaar voor ons. Heeft met mindset te maken. Vakantie begint op moment van instappen in auto, etc, Maar wil gewoon even een reality check doen... (En nee, een LR is voor ons niet ineens dan een betere optie haha).
Ik zou Machelen zeker overslaan, dat zijn 70kW laders bij een Hotel.
Alternatieven zijn: tankstation op de E19 net voor Mechelen (geen SuC), SuC Zaventem (beetje om), of toch maar proberen om Wavre te halen.

Gewoon telkens 1 stop vooruit kijken, starten met 100%, en niet te veel willen controleren, het lukt allemaal wel.

• Mar.tin
  • Laatst online: 31-10 22:53
[...]

90 minuten stilstaan op 750km is in elk geval met mijn 3RWD niet mijn ervaring. Vertrek met volle accu is na +- 300km (3,5 uur) wel een keer zin om te plassen, en dan kan hij afhankelijk van hoeveel file ik heb meegepakt rond dusseldorf, keulen enz, ook wel een laadbeurtje gebruiken. Mééstal is die dan nét zo lang als ik nodig heb om te plassen, ben geen koffiedrinker of stevige eter onderweg. Merk wel dat ik frisser aankom als ik wat vaker een rustmomentje pak.

2e stopje is dan mééstal +- 250 km verderop, en afhankelijk van hoe laadzeker het is op bestemming pak ik dan nabij bestemming nog een ladertje of laad ik op bestemming.

1e stop was 20 minuten, koffie voor passagier scoren duurde lang. 2e stop was 14 minuten, alléén geladen en daarna door naar bestemming (CenterParcs Allgau) En dat is met waar mogelijk stevig de voet op het rechter pedaal.

Vorig jaar met vrienden met kinderen 650km mee opgereden retour uit een CenterParcs 200km ten westen van Parijs, na 300-ish km een plasstopje, 150km verderop was het tijd om te eten. En daarna in 1x door naar huis gereden met z'n allen.

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
[...]

Rijden met EV betekent vaker en soms langer stoppen. Dat is een gegeven en vergelijken met een ICE is dan ook zinloos. Optimaliseren werkt voor sommigen.

Na je eerste lange rit heb je rijden met een EV ervaren en weet dat er veel meer om de hoek komt kijken dan aantal keer stoppen en duur van de pauzes. Wat jouw ervaring is, en welke waarde jij eraan hecht, kan ik niet weten.

Kan wel zeggen dat ik reizen met een EV prettiger ervaar dan met een ICE. Waar we met de ICE 1200km eindbestemming als de max ervaarden, zijn we met de EV naar Lecce (Puglia, Zuid-Italië), Granada, Faro (Portugal) en Santiago de Compostela gereden. Ja, de dagen in de auto zijn langer, maar worden door het hele gezin helemaal niets als vervelend ervaren. In de ICE wel!

Vrijdag rijden we in 1 ruk naar Saint Jean de Maurienne. Lange dag, maar toch al restaurant geboekt omdat ik weet dat we allemaal nog voldoende energie hebben voor een gezellige afsluiting van de dag…..

• SirLct
[...]

Snelle antwoord is: ja.
Ik denk dat als je nu met ICE in <9u doen dat je nu met EV totaal 9u-9u30min moet rekenen.

Maar...

In mijn ervaring:
De stops die ik vroeger "even 5 min broodje/ koffie halen" blijkt toch makkelijk 15 min
Van "even 10 min wc+ koffie + beenstreken" blijkt toch 20 min
Van "even lunchen" is 30 min of niet een uur!
Hoe weet ik dat? Want dan zie ik op de app dat de auto al 70%+ zit terwijl ik nog in de rij staan om uberhaupt koffie te bestellen :+
Vooral id drukke zomerperiode is id rij staan voor wc/ koffie/ lunch ben je echt veel meer kwijt dan dat de auto nodig heb.

Ik doe dus nu anders. Ik plan mijn reis met bewust geplande lunch en diner tussen in.
Zo laad ik dan gewoon tot hoog id 80-90% of soms zelfs tot vol en dan doe ik een rit van 350+km.
Op moment dat een vd passagiers toch tussendoor piept "ik moet naar de wc" dan zoek ik een stop met snellader dan kan ik in de 10 minuten weer 30% bijladen.
In totaal zijn we nauwelijks tot geen tijd kwijt aan laden.
Vorig jaar zomer samen met 2 ICEs naar Zuid Frankrijk, ze hebben in totaal maar 1x moeten wachten op ons (5 min) want dat was toen de laatste leg voor bestemming en ik wil een beetje marge houden.

Tip: ik zou wel goed kijken en even spelen met de projected range en aankomst % hoe nauwkeurig het is.
Ik zou ook nooit een update uitvoeren net voor zo'n roadtrip.
Een keer was bij mij de hele aankomst % naar de klote door een update. Is snel gefixed id volgende update maar ik zou iig geen risico nemen.

• Allewijn
  • Niet online
@Tommie12 @Mar.tin @MooieMario @SirLct Bedankt voor al jullie snelle en uitgebreide antwoorden/praktijkinvullingen.

Jullie hebben gelijk. De 'korte' ice stops zijn in praktijk misschien ook langer dan zoals ik ze benoem/in gedachten heb ('even 5 minuutjes benen streken').

Mooi om van jullie allemaal te horen hoe makkelijk het laden eigenlijk gewoon gaat en goed kan aansluiten bij hapje eten, koffie halen, in rij staan plassen etc.
In de praktijk zal het dus meevallen merk ik aan jullie. Puur kijkende naar de laadtijden die ik voorgeschoteld kreeg (zoals in mijn voorbeeld bijv 45, 30 en 10 minuten) kreeg ik het idee dat 45 minuten op een of andere vandervalk achtige SuC plek weer heel erg zuigt.... euhhh lang lijkt.

Bedankt voor alle uitleg. Ook voor tips mbt geen update doe net voor zo'n lange reis etc.

En maken jullie liefst gewoon gebruik van de interne Tesla navi, of ze je liever iets als ABRP bij in de Tesla browser?
Kan je in de Tesla navi bijv ook nog aageven dat je bepaalde langzamere SuC locaties niet wil aandoen?

• JohanB
SirLct schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Ik heb een swing van max 1-2%, rij zelf een M3P met hele zware rechtervoet.
Wel had ik ooit zulke grote swing maar dat was 1 slechte update, daarvoor en daarna echt weer terug naar de vertrouwde accuratese. Na 2.5j en 90,000km, heel veel verschillende soorten ritten van kort tot lang tot mega lang, ik kan echt zeggen dat het heel accuraat is. Dat verwachte aankomst % kan je zo meespelen het is echt zo goed. Bijv in DE autobahn en je weet dat je toch een lange stop gaat maken (bijv lunch/ diner), dan trap je het door en je ziet de % langzaam naar beneden. Was het met zo'n grote swing was geweest dan durf ik echt niet tot 1% door te rijden :D

Tip: zet dat km naar %.
Wel knap, je reageert op een bericht met een plaatje waar Tesla er 30% naast zit, met een perfect gebalanceerde snelheid van 124 km/u over 50 min (zie huidige rit statistieken). En ALSNOG ga je beweren dat het WEL "heel accuraat" is?

Soms volg ik even niet hoe feiten en bewijs hier in dit forum werken. Dat het bij jou toevallig goed werkt zegt niet zoveel he. Bij mij werkt het soms ook goed, maar dat lijkt mee toeval dan kunde. ABRP (zelfs zonder live connectie) doet het in ieder geval een stuk beter

• winwiz
Zelf zal ik ABRP (heb de betaalde versie) gebruiken voor het vooraf plannen en dan vooral het spelen met diverse scenario's (Alleen SUC of juist ook andere partijen e.d.) In de praktijk zal ik zeer waarschijnlijk gewoon mijn eindbestemming inkloppen in de Tesla navigatie en het verder wel zien waar hij mij brengt.

• Mar.tin
Allewijn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:10:
@Tommie12 @Mar.tin @MooieMario @SirLct Bedankt voor al jullie snelle en uitgebreide antwoorden/praktijkinvullingen.

Jullie hebben gelijk. De 'korte' ice stops zijn in praktijk misschien ook langer dan zoals ik ze benoem/in gedachten heb ('even 5 minuutjes benen streken').

Mooi om van jullie allemaal te horen hoe makkelijk het laden eigenlijk gewoon gaat en goed kan aansluiten bij hapje eten, koffie halen, in rij staan plassen etc.
In de praktijk zal het dus meevallen merk ik aan jullie. Puur kijkende naar de laadtijden die ik voorgeschoteld kreeg (zoals in mijn voorbeeld bijv 45, 30 en 10 minuten) kreeg ik het idee dat 45 minuten op een of andere vandervalk achtige SuC plek weer heel erg zuigt.... euhhh lang lijkt.

Bedankt voor alle uitleg. Ook voor tips mbt geen update doe net voor zo'n lange reis etc.

En maken jullie liefst gewoon gebruik van de interne Tesla navi, of ze je liever iets als ABRP bij in de Tesla browser?
Kan je in de Tesla navi bijv ook nog aageven dat je bepaalde langzamere SuC locaties niet wil aandoen?
Ik rijd altijd op interne navigatie, en speel gedurende de reis een beetje met waar ik ga laden, als ik moet plassen pak ik een ladertje eerder, als ik nog zin heb om te rijden pak ik een ladertje later. Als het qua aankomstpercentage wat krap (lees, als de auto schat dat ik met 0/% aan kom) wordt iets rustiger rijden of ladertje eerder. De kaarten in de auto zijn zo goed en mooi dat je dat met 20 seconden prutsen er zo uit hebt. En er zijn zó veel SuperChargers dat je praktisch elke 25-40km wel kan laden in NL en DE bijvoorbeeld als je langs de grote routes rijdt.

Volgende week naar CP Trois Forets (550km), weet nu al dat daar palen zijn, en dat er door de relatief afgelegen locatie de laatste +- 100-150km geen superchargers zijn. Da's wat karig, maar op het park is stroom. En omdat ik als éérste van de groep thuis wegrijd (rest heeft schoolgaande kids). Rijd ik lekker rustig die kant op, na 400ish km even een stekkertje zoeken, en dan rustig aan verder en 'm daar aan de paal gooien tot 80%.

De planning die Tesla voorschotelt is in mijn ervaring wel heel conservatief met de laadtijden. Als ik met 10% inplug is de batterij na 45 minuten laden alweer (nagenoeg) helemaal vol. En dat is met de 'langzame' CATL batterij.

Maar ik plan de reis van tevoren in ABRP. Dat heeft wel veel mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld instellen op "weinig, maar lange stops" of "veel, maar korte stops" of iets daar tussenin. Ook kun je voorkeursnetwerken aangeven, met hoeveel procent je bij een lader of eindbestemming wilt aankomen etc. Het is dus even zoeken naar de instellingen die voor jou werken.

Ik plan mijn aankomende reis naar de Alpen als volgt:
- we vertrekken om 9 uur na de spits en dan wil ik rond 12 uur ergens laden en lunchen. Dat wordt Wavre Supercharger, want heel veel stalls en bij een Novotel waar we kunnen lunchen. ABRP geeft aan laadtijd 46 minuten tot 100%. (dan moet ik dus tijdens de lunch even de auto gaan verplaatsen).
- Dan vertrek ik daar weer met 100%, en dan moet ik nog 2x stoppen: 24 en 29 minuten laden.
- We rijden die dag tot vlakbij Geneve, zodat we volgende dag redelijk vroeg de berg op kunnen. Overnachting in een B&B waar we de auto op kunnen laden. We komen daar dan aan rond etenstijd.

Ja, als je met een fossiele auto zou rijden kun je minder en korter stoppen. Maar dat vind ik dan ook een stuk minder comfortabel.

• SirLct

Hier kan je trouwens ook ervaringen van anderen doorbladeren
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Ik gebruik zelf geen ABRP, in meeste gevallen gewoon tesla navi, en als ik wil ingrijpen dan gebruik ik chargemap. Daar filter ik op snellader en kijk gewoon in mn route welke de % aankomst geeft die ik wil.
Bijv: Op chargemap snellader A gevonden, open in google maps, en dan "send to Tesla"
Dan berekent de auto met hoeveel % ik daar zou aankomen.
Als dat te laag of te hoog zijn (afhankelijk van de plan van de dag) dan pas ik mn rijstijl of zoek ik een andere.

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-11 03:20
[...]

[...]

Ja dat is het dus, ik zou dus gewoon willen instappen en rijden. Maar omdat die voorspellingen
zo onnauwkeurig zijn is er geen peil op te trekken. Die heeft zo swings van 20% en ik heb geen zin om eerst voor de auto te stoppen en dan 30 min later weer voor een kind. Dus ik stem die even op elkaar af, door de tijd in te schatten die ik nog kan

[Afbeelding]
Vreemd m3p van 2019 en echt niet meer dan een paar procent en ik hou van doorrijden. Er is natuurlijk wel een verschil tussen linkerbaan 140 en vmax op het verbruik maar dat past zich bij mij automatisch aan tijdens de langere ritten tijdens de vakantie zonder verrassingen.

• SirLct
JohanB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Wel knap, je reageert op een bericht met een plaatje waar Tesla er 30% naast zit, met een perfect gebalanceerde snelheid van 124 km/u over 50 min (zie huidige rit statistieken). En ALSNOG ga je beweren dat het WEL "heel accuraat" is?

Soms volg ik even niet hoe feiten en bewijs hier in dit forum werken. Dat het bij jou toevallig goed werkt zegt niet zoveel he. Bij mij werkt het soms ook goed, maar dat lijkt mee toeval dan kunde. ABRP (zelfs zonder live connectie) doet het in ieder geval een stuk beter
Ik heb geen idee wat je met je auto doet, zeg ook niet dat voor iedereen moet gelden. Maar in mijn eigen ervaring is de % aankomst echt verdomd acuraat is. En blijkt ook de ervaring van veel mensen hier.
Ik heb zelf die trip view (jouw screenshot) ook weinig gebruikt overigens. Ik kijk naar de % aankomst en hoe tesla het zo nauwkeurig maakt is magisch.
Dus ja, ik ga beweren dat het alsnog heel accuraat is. Want dat is mn ervaring (en van veel anderen).

Ik zie trouwens een update icoon bij jou, wellicht had je die ene slechte update die ik had gehad? :+
Ook laagbandenspanning icoon.
Had je niet toevallig aanhangwagen achter?
Rij je niet toevallig met een superbowl team als lading?
(dit laatste grapje natuurlijk :+ is geen bewijs hoor nee)

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-11 16:19
Is het ook niet zo dat Jovanbff's auto geen warmtepomp heeft? Wellicht dat dat nog invloed heeft op de voorspelling?

Die van mij (M3SR+ eind 2021) heeft wel een warmtepomp en de voorspelling is redelijk accuraat. Hij reageert op je rijgedrag als in dat als je harder gaat rijden, de voorspelling lager wordt en als je dan weer rustiger gaat rijden, de voorspelling weer wat hoger wordt. Het is nooit echt op de procent nauwkeurig, maar zeker wel in een range van -3 t/m +3 %. Dus als hij zegt dat ik met 50% aankom, kom ik altijd wel aan op 47-53%.

[ Voor 65% gewijzigd door Sluuz op 12-02-2024 13:14 ]

PSN: Sluuz

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:36
Mar.tin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Volgende week naar CP Trois Forets (550km), weet nu al dat daar palen zijn, en dat er door de relatief afgelegen locatie de laatste +- 100-150km geen superchargers zijn. Da's wat karig, maar op het park is stroom.
Off topic hier maar mijn advies, zeker in de schoolvakantie, zorg dat je wat voller aankomt. Er zijn daar 1000 huisjes en er zijn 1-2 werkende 11kW laadpunten en een paar 230V stopcontacten erbij. De rest is permanent defect. Je hebt maar een paar langparkerende (meestal) hybride rijders nodig en je plannetje valt in duigen.

• Mar.tin
JTHZZ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Off topic hier maar mijn advies, zeker in de schoolvakantie, zorg dat je wat voller aankomt. Er zijn daar 1000 huisjes en er zijn 1-2 werkende 11kW laadpunten en een paar 230V stopcontacten erbij. De rest is permanent defect. Je hebt maar een paar langparkerende (meestal) hybride rijders nodig en je plannetje valt in duigen.
Er zit aan ieder huisje een stopcontact. :+ Ik kom wel vol, boeit me bij haperende infra weinig wat CP daar van vindt. Moeten ze maar meer palen neerzetten. Ik heb 25m 2,5mm² verlengkabel in de frunk liggen voor dat soort gelegenheden. Komt wel-eens-vaker van pas. :+

Desalniettemin: Thanks voor de melding, probeer doorgaans wel met 40% ofzo aan te komen, dan heb ik wat speling in wannéér ik aanstekkert.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 17:45

bert pit

asdasd

yulunga schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Dat is dan een instelling? Daar moet ik vanavond eens naar kijken. Bij mij geeft hij wel degelijk geluid iedere keer dat hij na een lane change weer aan gaat.
Bij mij ook ook gewoon geluid bij uitschakelen en inschakelen via de richtingaanwijzer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• schumi1986
JTHZZ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Mijn eerste vakantie met een EV ging naar dit park. Wat een spannende trip was dat in 2018 met een Nissan Leaf :Z

6 verschillende laadpassen, hopen op plek bij gratis snelladers bij de Lidl.. en zelfs toen bij Centerparcs ook voldoende gratis laders op dat park..

Bijna 10 uur over 470km gedaan >:)

Wat is er toch veel veranderd in 4,5 5,5 jaar tijd zeg.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-11 13:43
schumi1986 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Mijn eerste vakantie met een EV ging naar dit park. Wat een spannende trip was dat in 2018 met een Nissan Leaf :Z

6 verschillende laadpassen, hopen op plek bij gratis snelladers bij de Lidl.. en zelfs toen bij Centerparcs ook voldoende gratis laders op dat park..

Bijna 10 uur over 470km gedaan >:)

Wat is er toch veel veranderd in 4,5 jaar tijd zeg.
4,5 jaar geleden met een Model 3 LR 2019 in 15 uur naar Z Frankrijk ( 1300 km) , de standaard navigatie icm met Tesla Superchargers....

• schumi1986
Mackeessie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:26:
[...]

4,5 jaar geleden met een Model 3 LR 2019 in 15 uur naar Z Frankrijk ( 1300 km) , de standaard navigatie icm met Tesla Superchargers....
In 2018 met een 2019 geleverd model rijden is knap :p

Het was in het begin van de zomer 2018, toen reden er nog bijna geen Tesla’s in Europa.

Ah excuus ik bedoel 5,5 jaar geleden 8)

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 12-02-2024 14:32 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-11 20:46

Sebazzz

3dp

Vanmiddag mijn Tesla Model 3 RWD blauw opgehaald. Ik had hem helemaal ingesteld, dus ik wil gaan afmelden zodat ik naar huis kan rijden, resetten een groot deel van mijn instellingen omdat ie natuurlijk in Valet mode stond 8)7

Ik heb nog wel de oude softwareversie 2023.44.30.9, maar ik neem aan dat die update vanzelf binnenrolt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 15:18
Mackeessie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Zo ben ik van plan om aanstaande zomervakantie met de MYRWD en caravan naar de Alpen te gaan. Heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

• RvV

RvV

Sebazzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:53:
Vanmiddag mijn Tesla Model 3 RWD blauw opgehaald. Ik had hem helemaal ingesteld, dus ik wil gaan afmelden zodat ik naar huis kan rijden, resetten een groot deel van mijn instellingen omdat ie natuurlijk in Valet mode stond 8)7

Ik heb nog wel de oude softwareversie 2023.44.30.9, maar ik neem aan dat die update vanzelf binnenrolt.
Hey, nog een blauwe op de weg, wat leuk. :) Ik zit ook nog op 2023.44.30.9 sinds eind januari. Ik heb begrepen dat het wel een maandje kan duren voordat ze je meenemen in de update cycle.

Y'24

• mjvdzwet
  • Niet online
Sebazzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:53:

Mijn M3 RWD 2024 (november 23 opgehaald) krijgt ook de nieuwe update nog steeds niet binnen.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 17:45

bert pit

asdasd

Stylus schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Zo ben ik van plan om aanstaande zomervakantie met de MYRWD en caravan naar de Alpen te gaan. Heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Deze al gezien?:
YouTube: CARAVAN vs VOUWWAGEN achter je EV: dit scheelt het! | Range Test met...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Scientific
  • Laatst online: 22:21
Off-topic: ik blijf het compleet absurd vinden om een minihuis van Nederland tot in de Alpen te sleuren. Maar het blijkt ontzettend moeilijk om dit soort hardnekkige gewoontes te laten. Ik denk dat ze erfelijk zijn 🙂.

• Scientific
  • Laatst online: 22:21
Double posting

[ Voor 98% gewijzigd door Scientific op 12-02-2024 16:11 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51
Productie van de Juniper gaat dus in oktober beginnen:

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-project-juniper/

https://www.notateslaapp....oints-ahead-of-super-bowl

Prijzen van het huidige model gaan omlaag!

[ Voor 39% gewijzigd door Sunri5e op 12-02-2024 17:25 ]

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:14
En dat concludeer je op deze twee artikelen? Doe mij ook zo’n glazen bol.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:08
mjvdzwet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Mijn M3 RWD 2024 (november 23 opgehaald) krijgt ook de nieuwe update nog steeds niet binnen.
Same here. Oktober opgehaald maar nog steeds geen 2024 update. Wel maf, bij de vorige kreeg ik die bijna binnen 24u.

• mjvdzwet
  • Niet online
synx6 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:26:
[...]

Same here. Oktober opgehaald maar nog steeds geen 2024 update. Wel maf, bij de vorige kreeg ik die bijna binnen 24u.
Dat had ik ook, de vorige updates kwamen heel snel.

Ik heb updates op "geavanceerd" staan, geen idee of dat juist averechts werkt, of überhaupt niets doet.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-11 16:18
Tesla heeft gebeld dat mijn Model 3 long range flink vertraagd is maar dat de auto in mijn configuratie nog wel leverbaar is mét trekhaak. Weet iemand of ik deze makkelijk kan demonteren?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 14:53
Davidas schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:45:
Tesla heeft gebeld dat mijn Model 3 long range flink vertraagd is maar dat de auto in mijn configuratie nog wel leverbaar is mét trekhaak. Weet iemand of ik deze makkelijk kan demonteren?
De trekhaak is los bijgeleverd.
Normaal ligt deze in de kofferbak.
Er zit een balk achter de bumper gemaakt waar je deze van onderen in kunt klikken.

Als je toch een trekhaak wilt of als de prijs net is: gewoon doen.

edit:
een paar pagina's terug stonden foto's van de trekhaak.
Het totaal verwijderen van de trekhaak met balk etc om bv door te verkopen zal niet gaan.
De originele balk is er niet bij. Maar zonder de haak zelf zie of voel je niets van die trekhaak.

[ Voor 19% gewijzigd door Stetho op 12-02-2024 18:56 ]

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-11 16:18
Stetho schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:54:
[...]

De trekhaak is los bijgeleverd.
Normaal ligt deze in de kofferbak.
Er zit een balk achter de bumper gemaakt waar je deze van onderen in kunt klikken.

Als je toch een trekhaak wilt of als de prijs net is: gewoon doen.

edit:
een paar pagina's terug stonden foto's van de trekhaak.
Het totaal verwijderen van de trekhaak met balk etc om bv door te verkopen zal niet gaan.
De originele balk is er niet bij. Maar zonder de haak zelf zie of voel je niets van die trekhaak.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga morgen de LM bellen of ze de order bij Tesla willen aanpassen.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Stylus

• Stylus
Scientific schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Off-topic: ik blijf het compleet absurd vinden om een minihuis van Nederland tot in de Alpen te sleuren. Maar het blijkt ontzettend moeilijk om dit soort hardnekkige gewoontes te laten. Ik denk dat ze erfelijk zijn 🙂.
Door mijn gezinssituatie kunnen wij niet vroeg weg of lang reizen. Met de caravan pruttelen we lekker voort. Alles bij de hand, geen tent opzetten etc, en zo komen we toch op prachtige plekken. En als jij het absurd vind, tja wij genieten er van, ieder z'n ding.

Leven en laten leven.

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 13:18
Leuk filmpje. Ben eigenlijk nog benieuwder naar een vergelijking tussen dakkoffer en karretje/vouwwagen. Kon daar nog niet zo goed uitslag op vinden. Dakkoffer zal negatiever effect hebben op aërodynamica, maar voegt flink minder gewicht toe en dan kun je tenminste laden zonder de boel af te koppelen (tenminste, als er geen balk op 2m10 hangt).

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 16:22
Het eerste artikel is van maart 2023, dus daar kun je inmiddels helemaal niets meer mee. In het tweede artikel wordt nergens oktober genoemd. Geen idee hoe jij dan denkt "dus" zoiets te moeten concluderen.
Scientific schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:00:
[...]

En als je zo'n mini-huis nou een beetje opvouwt, zoals bij een vouwwagen of vouwcaravan, dan scheelt dat nogal in luchtweerstand. Maar nee, men wil dus niet alleen het minihuis van thuis meenemen, maar accepteert ook extra weerstand en verbruik omdat men zo nodig ook nog een paar kuub lucht van huis uit moet meenemen. Terwijl op de plaats van bestemming ook gewoon lucht aanwezig is. Nee, ik begrijp het ook niet zo goed...

[ Voor 42% gewijzigd door dreamscape op 12-02-2024 19:56 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Allewijn
  • Niet online
synx6 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:26:
[...]

Is een update bij Tesla niet te forceren?
Wat vervelend als je al sinds oktober geen updates hebt ontvangen. Zit er geen logica in? Máánden niet krijgen terwijl ze al lang bestaan en anderen in NL ze al hebben is toch raar...

Edit: Ik moet natuurlijk eerst zelf ff googlen...
@synx6 Ik lees hier bijv. wat tips hoe je zoveel mogelijk kan 'proberen/forceren' om updates te ontvangen:
https://teslamotorsclub.c...tware-update-real.317851/

[ Voor 22% gewijzigd door Allewijn op 12-02-2024 20:15 ]

• SL65
  • Laatst online: 21:31
Sinds vrijdag de trotse eigenaar van een Model 3 2024. Erg fijne auto tot nu toe, maar moet aan sommige opties wel nogal wennen. Zo zijn de dimmende buitenspiegels nog steeds gedimd als ik in een goed verlichte parkeergarage aankom en inparkeer. Duurt het dermate lang om de spiegels naar normale toestand terug te brengen? Merk dat het in het donker met fietsers erg moeilijk te zien is, maar op de snelweg is het wel weer handig.

Verder valt het mij op de de auto nogal laat lijkt af te remmen bij filevorming, maar dan ook nogal laat weer op het gas gaat als alles sneller begint te rijden, kan ik dat nogal instellen? Ik heb het zo snel nog niet gevonden. Ik merk verder dat ik de volgafstand toch best kort vind soms en dan soms weer erg lang, ik moet nog de juiste afstand vinden.

Wel echt een genot qua rust en comfort, ik zou niks anders meer willen rijden.
Pagina: 1 ... 251 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: