Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 239 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.921 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Betreffende de Matrix koplampen van de Model Y, op Reddit een draadje.
https://www.reddit.com/r/.../199zydm/comment/kii1v81/

Of het waar is of niet, geen idee. Maar het lijken valide argumenten.

TLDR: Matrix lampen op de Model Y zijn niet van voldoende kwaliteit om overal aan de regelgeving te voldoen. Mogelijk dat deze lampen voornamelijk zijn gekozen om de productiestromen te vereenvoudigen, deze lampen zijn namelijk zowel in links als rechts rijdende landen te gebruiken.

Korreltje zout of soon™ ? Ik zou er niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
ScreamGT schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Hey dit is tof! Zou weleens tijd worden dat die "domme" matrix koplampen aan het werk gezet gaan worden.
Tesla noemt de koplampen op de nieuwe 3 geen Matrix meer maar adaptieve lampen.. en het is alleen voor de nieuwe 3. Tesla heeft bij mijn weten nog nooit zo snel iets geïntroduceerd.. wij oude 3 en Y/S/X matrix-gebruikers wachten al heel lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
captain007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:30:
Vanochtend wilde ik met de Model Y naar het werk gaan en viel me voor het de deur uitstappen op dat ik een notificatie had gehad over het laagspanningsysteem. Auto heeft zichzelf volledig uitgeschakeld en is niet meer bruikbaar (lader was nota bene nog ingeplugd). Morgen wordt ie afgesleept naar het servicecenter. Las al iets over vervangen van de pyrotechnic battery. Hebben hier meer mensen al eens zoiets meegemaakt?
Wat was de lading van de hoogspanningsbatterij?
Ik ben even nieuwsgierig, omdat zo ver ik weet, de laagspanningdbatterij altijd wordt bijgeladen zolang er genoeg lading is.

Hoe oud is de MY?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23
johanm3 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Even nieuwsgierig…, krijg je dan wel iets van een leen auto mee? Of ben je dan lange tijd auto loos? Hoe is die service van tesla?
In mijn geval heb ik 5 weken een Tesla Model S meegekregen, maar ook alleen omdat Tesla zelf mijn kabelboom gesloopt had waardoor de auto simpelweg niet kon rijden. Anders had ik destijds met krakend stuur verder moeten rijden, omdat de onderdelen er niet waren (melden ze ter plekke in plaats van even bellen, waardoor ik Koos Zinloos naar Utrecht ben gereden).

Maar in het laatste geval wat ik meldde (stuurwiel leer door Tesla beschadigd bij repareren krakend stuurwiel) en loszittende achterbank door vervanging kabelboom, heb ik gewoon met mijn eigen auto moeten rijden. Kon daardoor dus vanaf 15 december tot gisteren geen kinderzitjes achterin plaatsen en hebben we alle ritten met kinderen in de auto van mijn vrouw moeten doen. Zeer onhandig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
TheBruce schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:01:
Vraag over mijn M3 rwd uit 2023. De eerste paar maanden na aanschaf in juni 2023 was 100% battery goed voor 440 km. Later nam dat af naar zo”n 435 km en nu staat 100% voor 429 km. Is dit ‘normaal’, komt het door de lagere temperatuur en kan ik de actieradius weeropkrikken naar 440km?

Laden gebeurt aan een 11Kwh laadpunt. Doorgaans 1 x per week en altijd tot 100%.
Op percentage zetten :Y
Problem solved :Y
Er zijn zoveel variabelen dat je bereik continue zal wisselen.
Temperatuur van de accu, degradatie, heeft het BMS wel of niet genoeg tijd gehad om helemaal te balanceren enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 15:00
mjvdzwet schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:08:
[...]

Wat was de lading van de hoogspanningsbatterij?
Ik ben even nieuwsgierig, omdat zo ver ik weet, de laagspanningdbatterij altijd wordt bijgeladen zolang er genoeg lading is.

Hoe oud is de MY?
Auto is van maart 2023. Accu was geladen tot zo goed als 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:42
Vanochtend wilde ik met de Model Y naar het werk gaan en viel me voor het de deur uitstappen op dat ik een notificatie had gehad over het laagspanningsysteem. Auto heeft zichzelf volledig uitgeschakeld en is niet meer bruikbaar (lader was nota bene nog ingeplugd). Morgen wordt ie afgesleept naar het servicecenter. Las al iets over vervangen van de pyrotechnic battery. Hebben hier meer mensen al eens zoiets meegemaakt?
Ik heb dit wel eens gehad met de Kona Electric die ik heb gehad. Die stond er ook om bekend dat de laagspanningsbatterij soms niet goed werd bijgeladen. Een keer thuis op de oprit (echt een error waardoor ik afgesleept moest worden), maar ook 2x midden in Noorwegen. Dan baal je toch wel. Gelukkig hoefde daar de auto alleen met startkabels gestart te worden (mensen kijken je heel vreemd aan op een camping als je startkabels nodig hebt voor een elektrische auto 😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
basto11 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Ik heb dit wel eens gehad met de Kona Electric die ik heb gehad. Die stond er ook om bekend dat de laagspanningsbatterij soms niet goed werd bijgeladen. Een keer thuis op de oprit (echt een error waardoor ik afgesleept moest worden), maar ook 2x midden in Noorwegen. Dan baal je toch wel. Gelukkig hoefde daar de auto alleen met startkabels gestart te worden (mensen kijken je heel vreemd aan op een camping als je startkabels nodig hebt voor een elektrische auto 😅)
Ook gehad, uiteindelijk is het een symptoom van een zwakke 12v accu, de Kona heeft een aantal voorwaarden voor bijladen (niet te vaak, SoC van de tractieaccu etc), maar goed ik ga dadelijk mijn Kona schoonmaken (kinder + modder = feest), morgen word ie opgehaald, dinsdag kan ik de Y halen in Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
Veel plezier! Vond de Kona een hele fijne auto verder, maar de MY is echt een genot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:41

Bob

-MD- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:49:

TLDR: Matrix lampen op de Model Y zijn niet van voldoende kwaliteit om overal aan de regelgeving te voldoen. Mogelijk dat deze lampen voornamelijk zijn gekozen om de productiestromen te vereenvoudigen, deze lampen zijn namelijk zowel in links als rechts rijdende landen te gebruiken.

Klinkt als een logische uitleg. De nodige software is helemaal niet zo complex, een grootte orde eenvoudiger dan bvb de parkeervisualisatie. Dus als het er nu nog niet is komt het idd nooit meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
TheBruce schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:01:
Vraag over mijn M3 rwd uit 2023. De eerste paar maanden na aanschaf in juni 2023 was 100% battery goed voor 440 km. Later nam dat af naar zo”n 435 km en nu staat 100% voor 429 km. Is dit ‘normaal’, komt het door de lagere temperatuur en kan ik de actieradius weeropkrikken naar 440km?
Laden gebeurt aan een 11Kwh laadpunt. Doorgaans 1 x per week en altijd tot 100%.
Enige juiste antwoord is van @Telesto Telesto in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
De range die je rechtsboven ziet is EPA rating. Dat is hoe men ook "even snel" degadratie kunnen rekenen. EPA rating van M3 RWD is 272/273 miles = 440km.
Maar na mate de tijd gaat de batterij degraderen (doen ze allemaal, niet te veel piekeren is mn advies)
Dus gaat ie naar 438, 435, etc. Maar zoals Telesto zegt, het kan op een dag weer omhoog, het is net hoe de BMS het bedenkt. 429km betekent nu 2.5% degradatie, dat is volgens mij redelijk normaal voor auto van half jaar oud. Meeste deg komt voor in de eerste jaar of zo.
Ferry34 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:50:
Komt helemaal door dalende temperatuur.
Is helemaal normaal.
Kou is grootste factor, daarna regen en wind
Projected range wel, maar hij had over rated range op scherm als je batterij % tikt vermoed ik.
Allewijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:10:
Range is altijd afhankelijk van (buiten)temp en ik meen ook op basis van rijgedrag.
Verder mogelijk de eerste degradatie van de accu? Uit welke maand van 2023? Hoe veel km heb je er al mee gereden? 429 vs 440km is natuurlijk denk ik verwaarloosbaar.
Projected range is afhankelijk van buiten temp en rijgedrag, maar hij had over rated range op scherm als je batterij % tikt vermoed ik.
eltron schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:06:
Heb je nu winterbanden? die hebben hogere rolweerstand. Behalve temperatuur en weersomstandigheden kan dit ook een verklaring zijn. Conditie van de banden (niet te zacht) speelt sowieso een rol in verbruik.
Winter en winterbanden hebben invloed op verbruik, klopt, maar hij had over rated range op scherm als je batterij % tikt vermoed ik.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:34
Kan het zijn dat zij de Pyrotechnic Battery Disconnect bedoelden? https://clepainnovationawards.eu/clean-and-sustainable/63-pyrotechnic-battery-disconnect-for-electric-vehicles

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
SirLct schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:19:
Maar na mate de tijd gaat de batterij degraderen (doen ze allemaal, niet te veel piekeren is mn advies)
Dus gaat ie naar 438, 435, etc. Maar zoals Telesto zegt, het kan op een dag weer omhoog, het is net hoe de BMS het bedenkt. 429km betekent nu 2.5% degradatie, dat is volgens mij redelijk normaal voor auto van half jaar oud. Meeste deg komt voor in de eerste jaar of zo.
Dat zoveel degraderen bij Tesla normaal is is nieuw voor mij.
Ik heb nu Kia e-Niro met ruim 130K op teller en 0% degradatie.

Dat werpt ook een ander licht op de 2e handsmarkt die nu ontstaat na 5 jaar.
(Blij dat ik een LR heb besteld, dan heb ik na 5 jaar wellicht nog genoeg range over)

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 31-01-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
basto11 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:21:
[...]

De KIA e-Niro kent dat euvel ook: inmiddels meerdere malen een dode auto gehad en accu laten vervangen. Ik heb inmiddels standaard een jump starter in de auto liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
-MD- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:49:

Noem mij bias maar als ik mag kiezen dan kies ik toch voor de vorige koplamp als ik de reviews mag geloven. De nieuwe ziet er minder uit imho, minder licht, minder warm, en dan hebben ze ook nog de mistlicht eraf gehaald. Ik vind de domme matrix in mn 2021 M3P echt een beest van verlichting. Ik rij veel snachts en met volle vermogen (lees: grootlicht auto + mistlicht) man man man wat een bak licht. Op bergweggetjes, donkere provinciale weg, dijkweggen, etc. Voelt echt veilig.
Ik heb ze ook redelijk goed afgesteld dat het niet gaan verblinden in normale omstandigheden.
De 2-3 auto's per jaar die toch ging seinen waren hoogwaarschijnlijk zo'n opgefokte Karen (of haar man) die dit sowieso doen bij elke auto met een beetje goede verlichting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:06:
De mensen met een nieuwe Tesla model 3 'highland' krijgen binnenkort de update met de adaptieve koplampen. De updates zijn namelijk gestart, dus zal de komende dagen / weken naar de auto komen.
https://www.notateslaapp....on/2024.2.2/release-notes

De 2.2 werd sinds 28e gepushed en nu is er een 2.2.1 versie die nog niet gepushed is naar überhaupt een auto. Wellicht dat zelfs FSD 12 er in zit, maar dat is nog niet duidelijk. Ben heel benieuwd, kan ook nog zo zijn dat de adaptieve koplampen er nog niet inzitten in de NLse software. Dus deel het graag als je hem krijgt :)

[Afbeelding]
Heb je mijn berichtje gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Weten jullie of er een bureaustoel in de Model 3 past?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:14
eltron schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Ik denk dat Kia hier ofwel de natuurwetten trotseert, of gewoon de degradatie niet realistisch weergeeft. Ik heb nog nooit gehoord van oplaadbare accu's die niet degraderen, of ze nou in een fiets, accuboormachine, vape-device of automobiel zitten. Het zou een unicum zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:14
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:32:
Je bedoelt: achter het stuur? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
eltron schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Dat werpt ook een ander licht op de 2e handsmarkt die nu ontstaat na 5 jaar.
(Blij dat ik een LR heb besteld, dan heb ik na 5 jaar wellicht nog genoeg range over)
Ik heb geen idee hoe Kia dat doen maar in theorie gaat alle accu degraderen.
Kan zijn dat ze genoeg reserve houden om toch de belofte range te blijven garanderen.
Ook gaat tesla de accu vervangen als die meer dan 30% degraderen, maar de analyses van de gemiddelden zegt dat zelfs bij 1 miljoen kms nog 80% over blijven.
https://www.teslarati.com...acity-840km-1-million-km/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
TCMR schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat Kia hier ofwel de natuurwetten trotseert, of gewoon de degradatie niet realistisch weergeeft. Ik heb nog nooit gehoord van oplaadbare accu's die niet degraderen, of ze nou in een fiets, accuboormachine, vape-device of automobiel zitten. Het zou een unicum zijn.
Bij Kia zijn de batterijpakketten wat groter dan wat ze beschikbaar stellen zodat ze bij degradatie wat kunnen uitwisselen (schijnt). Bij Tesla kun je vanaf het begin gewoon alles gebruiken wat je mee zeult, maar daardoor heb je dus wel sneller degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:25
Even nieuwsgierig…, krijg je dan wel iets van een leen auto mee? Of ben je dan lange tijd auto loos? Hoe is die service van tesla?
Toen hij de storing telefonisch meldde bij Tesla, werd na onderzoek gezegd dat hij er rustig mee door kon rijden naar zijn bestemming in Utrecht. Bij het SeC daar kreeg hij te horen dat hij er absoluut niet mee door had mogen rijden. Na een heftige discussie kreeg hij een leenauto van Tesla. Ik weet niet wat de kosten daarvan zijn geweest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Omdat ik zelf een 2e hands e-niro heb, heb ik dat "0% degradatie"-verhaal redelijk 'onderzocht'.
Sowieso is de accu 67kwh en staat ge-rate in de folder als 64kwh, dus daar heb je al 3kwh winst.
Vervolgens meet heel internet met een 5dollar ODB dongle de SOH, en die is dan 100%.
Nu blijkt Kia om deze waarde te vullen een binaire-logica te gebruiken, dus de SOH is 1 (100%) als deze nog niet onder de 70%? health is gedoken, daarom heeft iedereen met een e-niro 100% vermoed ik.
Had ergens iemand gevonden die daadwerkelijk de cellen had laten testen, en die had ook geen grote degradatie, maar toch wel ~92% op 150k geloof ik, en dat was op de 67kwh, dus 64kwh GOM gaf dan bijna alsnog de hele range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Heb je mijn berichtje gezien?
Het YouTube filmpje die je deelde die in het artikel staat van NotATeslaApp bedoel je?

Ja gezien en daarom deelde ik het artikel niet, omdat dat al gedeeld was.

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 31-01-2024 09:47 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38

ScreamGT

joejoe

SirLct schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Noem mij bias maar als ik mag kiezen dan kies ik toch voor de vorige koplamp als ik de reviews mag geloven. De nieuwe ziet er minder uit imho, minder licht, minder warm, en dan hebben ze ook nog de mistlicht eraf gehaald. Ik vind de domme matrix in mn 2021 M3P echt een beest van verlichting. Ik rij veel snachts en met volle vermogen (lees: grootlicht auto + mistlicht) man man man wat een bak licht. Op bergweggetjes, donkere provinciale weg, dijkweggen, etc. Voelt echt veilig.
Ik heb ze ook redelijk goed afgesteld dat het niet gaan verblinden in normale omstandigheden.
De 2-3 auto's per jaar die toch ging seinen waren hoogwaarschijnlijk zo'n opgefokte Karen (of haar man) die dit sowieso doen bij elke auto met een beetje goede verlichting :+
Ik reed laatst in Polen vaak s’nachts of s’avonds, en er komt inderdaad een gigantische bak licht uit die “domme” matrix lampen. Vooral daar merk je pas hoe veilig en vooral hoe fijn het rijdt. In NL zijn er niet veel plekken waar je deze hoeveelheid licht nodig hebt.

Adaptive zou ik wel willen, want vooral voor dat soort omstandigheden zou het een mooie oplossing zijn. Nu moet je je grootlicht uit doen terwijl je tegenligger nog 3KM bij je vandaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanmorgen ook een vreemde bug gehad. Reed in de bebouwde kom, USB muziek aan, TACC op 50, auto vindt iets niet leuk en begint te piepen (waarschijnlijk een bocht waar je gewoon met 50 doorheen kunt maar die wat krap lijkt met een vluchtheuvel in het midden) en daarna geen muziek meer. Het nummer bleef wel doorspelen (te zien aan de balk in het scherm). Pas toen ik het volume verandere kwam de muziek weer terug.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:45:
Omdat ik zelf een 2e hands e-niro heb, heb ik dat "0% degradatie"-verhaal redelijk 'onderzocht'.
Sowieso is de accu 67kwh en staat ge-rate in de folder als 64kwh, dus daar heb je al 3kwh winst.
Vervolgens meet heel internet met een 5dollar ODB dongle de SOH, en die is dan 100%.
Nu blijkt Kia om deze waarde te vullen een binaire-logica te gebruiken, dus de SOH is 1 (100%) als deze nog niet onder de 70%? health is gedoken, daarom heeft iedereen met een e-niro 100% vermoed ik.
Had ergens iemand gevonden die daadwerkelijk de cellen had laten testen, en die had ook geen grote degradatie, maar toch wel ~92% op 150k geloof ik, en dat was op de 67kwh, dus 64kwh GOM gaf dan bijna alsnog de hele range.
Dat zal allemaal wel, maar ik houd het er maar op dat ik na bijna 5 jaar nog steeds makkelijk 10% meer km kan rijden dan de WLTP waarde 2019 (zomers dan in winter is het ongeveer WLTP).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Je weet dat je in Nederland geen mistlampen voor mag voeren als je normaal zicht hebt?

En geen grootlicht als er andere weggebruikers door gehinderd worden... dat wordt je altijd met grootlicht.

Er is wat mij betreft een verschil tussen goed licht en veel licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
mjvdzwet schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Je weet dat je in Nederland geen mistlampen voor mag voeren als je normaal zicht hebt?

En geen grootlicht als er andere weggebruikers door gehinderd worden... dat wordt je altijd met grootlicht.

Er is wat mij betreft een verschil tussen goed licht en veel licht.
Mind your own business :+

[ Voor 34% gewijzigd door SirLct op 31-01-2024 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Doe ik ook ;)
Ben wat ouder en heb dus tragere ogen en langer geen zicht na verblinding... dus ik in de sloot en jij niet ;)

Het is denk belangrijk dat autofabrikanten zorgen dat alles gewoon volgens de normen werkt en is afgesteld.

Het is leuk dat ik zelf mijn koplampen kan afstellen in de Tesla... maar eigenlijk is het een "specialistisch" werkje.
Had liever gewoon USB als hoofd mediabron kunnen kiezen en goed afgestelde koplampen gehad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
mjvdzwet schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Doe ik ook ;)
Ben wat ouder en heb dus tragere oogen en langer geen zicht na verblinding... dus ik in de sloot en jij niet ;)

Het is denk belangrijk dat autofabrikanten zorgen dat alles gewoon volgens de normen werkt en is afgesteld.

Het is leuk dat ik zelf mijn koplampen kan afstellen in de Tesla... maar eigenlijk is het een "specialistisch" werkje.
Had liever gewoon USB als hoofd mediabron kunnen kiezen en goed afgestelde koplampen gehad 8)7
Er zit nu beschuldigingen in je woorden wat ik helemaal niet heb gezegd.
Verder kan je hier beter terecht als je toch daarover wil klagen De nieuwe koplampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Er zit nu beschuldigingen in je woorden wat ik helemaal niet heb gezegd.
Verder kan je hier beter terecht als je toch daarover wil klagen De nieuwe koplampen
Het was pun intended... ik ga niemand de les lezen... meer dat Musk dingen soms wat vrij interpeteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
En... back on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
TCMR schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Je bedoelt: achter het stuur? :+
Nee hoor, in de bagage krijg ik een stoel niet naar binnen denk ik zo, of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38

ScreamGT

joejoe

turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Verwacht je nu dat iemand een bureaustoel in z’n Tesla probeert te krijgen zodat jij antwoord op je vraag krijgt? :+

Ik weet 100% zeker dat een dergelijke stoel in de auto past. Mits je de stoel in kwestie uit elkaar schroeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Luckeh schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Ik heb het idee dat de Tesla sales veel sneller groeien dan Tesla service het kan bijhouden. Dus dit probleem kon wel eens op korte termijn steeds vervelender worden. Waarschijnlijk kun je het beste je Tesla total loss rijden vs bijna total loss rijden. Heb je het snelst een Tesla weer terug.
eh ik weet niet hoe lang je al Tesla rijdt maar dit is niet iets van nu. Na de verkoop golf eind 2019 was het echt nog een stuk matiger.

Dat gezegd hebbende, de service is al jaren matig op zn best. Service centers zijn slecht bereikbaar, de wachttijden lang en onderdelen slecht verkrijgbaar. En er zijn maar een paar monteurs die problemen kunnen oplossen. Het komt te vaak voor dat ze zeggen het probleem te hebben opgelost en dat niet zo is. Of dat benodigde onderdeel toch niet op voorraad is. In beide gevallen een nieuwe afspraak wat dan weer weken/maanden duurt. Met een beetje pech komen er dan nog wat dingen bij en heb je een lijstje met issues waar er dan iedere 3 maanden wat vanaf gaan, de rest niet is opgelost en er dan weer wat bijkomen.
[...]

Het uitgangspunt is dat je wacht op de reparatie. Ze hebben daarvoor een wacht/werkruimte. Ik zie daar altijd veel mensen zitten dus er zijn mensen die dat doen.

Ik stuur zelf altijd aan op vervangend vervoer. Als je dat expliciet aanvraagt kan dat meestal wel. Er zijn ook fietsen.

Service moet je niets van verwachten. Tesla ziet dat als kosten en kosten moet je minimaliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 31-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:49:
Vanmorgen ook een vreemde bug gehad. Reed in de bebouwde kom, USB muziek aan, TACC op 50, auto vindt iets niet leuk en begint te piepen (waarschijnlijk een bocht waar je gewoon met 50 doorheen kunt maar die wat krap lijkt met een vluchtheuvel in het midden) en daarna geen muziek meer. Het nummer bleef wel doorspelen (te zien aan de balk in het scherm). Pas toen ik het volume verandere kwam de muziek weer terug.
Zet hem op 'Titanic Mode', dan blijft het orkest achterin spelen als de auto ten onder gaat.... ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Id kofferbak niet, maar met passagierstoel helemaal naar voren past het wel op de achterbank.
Zo had ik een aeron iig kunnen passen en die is redelijk groot wat bureaustoel betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SirLct schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Id kofferbak niet, maar met passagierstoel helemaal naar voren past het wel op de achterbank.
Zo had ik een aeron iig kunnen passen en die is redelijk groot wat bureaustoel betreft.
Of achterbank plat en dan vanaf achterdeur in de kofferbak / achterbank. Die opening is een stuk groter. Dat heeft me vaak gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Sethro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Of achterbank plat en dan vanaf achterdeur in de kofferbak / achterbank. Die opening is een stuk groter. Dat heeft me vaak gered.
Ik bedenk me nu pas dat je wellicht dat cover van de ondertrunk kunnen eruithalen en wellicht daar de voeten van de stoel kwijt kunnen en de leuning dus idd door de plate achterbank kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Deze ochtend een proefrit gedaan in de nieuwe highland model 3. Vond het eigenlijk tegenvallen, vooral omdat het een RWD was en ik nu een AWD model 3 rij. Mistte de sportiviteit van de eigen model 3. Verder wel wat quality of life verbeteringen, maar niks wat nou echt noodzakelijk is.

Voor mij is de model Y, met veel meer ruimte, een veel logischere keuze als volgende auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

Aurelium schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:41:
Deze ochtend een proefrit gedaan in de nieuwe highland model 3. Vond het eigenlijk tegenvallen, vooral omdat het een RWD was en ik nu een AWD model 3 rij. Mistte de sportiviteit van de eigen model 3. Verder wel wat quality of life verbeteringen, maar niks wat nou echt noodzakelijk is.

Voor mij is de model Y, met veel meer ruimte, een veel logischere keuze als volgende auto.
Snap ik. Eind vorig jaar was ik van plan om voor een M3 te gaan en inmiddels rij ik rond met een MY. Het hangt natuurlijk ook een beetje af van je leef / gezinssituatie en of je nog meer en andere auto's in je wagenpark hebt zitten. Ik vind de ruimte in de Y geweldig. Die achterbank gaat plat en je kunt er zoveel naar binnenschuiven wat het een super praktische gezinsauto maakt. Als ik elke dag lange afstanden woon-werk zou moeten rijden zonder passagiers of spullen, dan klinkt de M3 ook zeker niet verkeerd.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

MazeWing

The plot thickens...

Voor won de "ruimtebeleving" van de Model Y het ruimschoots van de "rijbeleving" van de model 3, aangezien het verschil in rijbeleving voor mij een stuk kleiner was dan het verschil in ruimtebeleving. En dan heb ik het nog niet eens over alle praktische voordelen van de Y gehad (laadruimte, beenruimte, klep die volledig opengaat, etc.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan

Ik zou nog even wachten.. de nieuwe Model Y staat achter het doek en wordt binnenkort op het podium verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
Gisteravond had ik mijn eerste toch wat teleurstellende snellaadervaring met mijn 1 maand oude MYLR. Ik had een 300kW Fastned-lader als bestemming ingesteld. Enige tijd voor het breilken van de lader gaf de auto aan bezig te zijn met voorverwarmen.

Ik kwam met 15% aan bij het verder verlaten station en het laden begon met 175kW. Dit vond ik al vrij laag. Bij 40% was er nog maar 125kW over.

Zijn dit te verwachten snelheden of lijkt er toch iets niet goed te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

mca2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:29:
Gisteravond had ik mijn eerste toch wat teleurstellende snellaadervaring met mijn 1 maand oude MYLR. Ik had een 300kW Fastned-lader als bestemming ingesteld. Enige tijd voor het breilken van de lader gaf de auto aan bezig te zijn met voorverwarmen.

Ik kwam met 15% aan bij het verder verlaten station en het laden begon met 175kW. Dit vond ik al vrij laag. Bij 40% was er nog maar 125kW over.

Afbeeldingslocatie: https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve.svg

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/p4rjxeyeapc51.png

Ziet er uit als gewoon normaal gedrag, hoewel een V3 lader wellicht wat langer die piek had vastgehouden dan de FastNed versie (geen ervaring mee zelf; is puur een gok) :) Die 250 kW piek is maar heel kortstondig bij een lager percentage

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 31-01-2024 12:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLct

250kW haal je alleen bij Tesla supercharger.
Bij ionity of fastned is 350kW op 800V, dus met tesla 400V architectuur haal je max 175kW.
Is gewoon normaal.

Correction, klopt wat @Inspired zegt dat bij sommige lader (tritium) je ook tot 500A kan halen waardoor 200kW mogelijk is maar niet hoger dan dat.
Tesla Supercharger is max 631A & 500V en dus kan je 315kW max laden, alleen gecapped op 250kW.

[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 31-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:32

Als ik me goed herinner is die 350kW alleen voor auto's met een 800V accupakket... (Ioniq 5, EV6, Taycan), Tesla accu's zijn 400V, dus die 175kW is dan de max die je zult halen.

Edit: zoals buurman hierboven ook zegt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-07 21:59

Weet je zeker dat de batterij aan het voorverwarmen was? Voor zover ik weet werkt het voorverwarmen alleen als je een supercharger als destination hebt en niet een thirdparty charger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-07 21:59
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:32:
Toevallig dit weekend 2 bureaustoelen vervoert in de model 3 highland. Ik heb wel de rugleuningen van beide stoelen eraf gehaald en dan past het op de achterbank (niet via de trunk opening dus). Het onderstel past niet door het gat van de trunk. Zou wellicht wel passen als de leuningen er ook afgehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ati_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Toevallig dit weekend 2 bureaustoelen vervoert in de model 3 highland. Ik heb wel de rugleuningen van beide stoelen eraf gehaald en dan past het op de achterbank (niet via de trunk opening dus). Het onderstel past niet door het gat van de trunk. Zou wellicht wel passen als de leuningen er ook afgehaald worden.
Dank! Dat wordt dus bezorgen / papa zijn V60 lenen ivm reeds gemonteerde bureaustoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Ik zou nog even wachten.. de nieuwe Model Y staat achter het doek en wordt binnenkort op het podium verwacht.
Ja weet ik, al pak ik er nu liever een voor minder dan straks meer te moeten betalen voor die extra's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Op basis van wat ik bij Tesla zie: Bij 10% zou hij in theorie het maximale van 250kW moeten aankunnen. En bij 50% lading ongeveer 100kW. Tussen die punten kun je een redelijk vlakke lijn trekken en dan zit je er een paar procent boven of onder. Dus op zich zijn die waarden best goed.

Let op als het echt koud is, kan het wel een uur of meer duren voordat de batterij warm is.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 31-01-2024 13:29 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Aurelium schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Ja weet ik, al pak ik er nu liever een voor minder dan straks meer te moeten betalen voor die extra's
Dat zal naar mijn eigen verwachting niet opeens 5.000 euro meer zijn hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joostdz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Als ik me goed herinner is die 350kW alleen voor auto's met een 800V accupakket... (Ioniq 5, EV6, Taycan), Tesla accu's zijn 400V, dus die 175kW is dan de max die je zult halen.

Edit: zoals buurman hierboven ook zegt 8)
Wel iets meer. Zo'n HPC doet max 500A. Bij Ionity pak je dan tegen de 200kW als je pack warm is en een lage SoC heeft.

Overigens haal je op V3 ook maar tot een procent of 20 meer dan 175kW. Zo teleurstellend zou ik 175kW niet willen noemen. Voor echte DC laad toppers moet je ook bij een ander merk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 31-01-2024 13:35 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Let wel even op de geventileerde stoelen. Dat zou je in deze tijd van het jaar makkelijk over het hoofd kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
bert pit schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Let wel even op de geventileerde stoelen. Dat zou je in deze tijd van het jaar makkelijk over het hoofd kunnen zien.
Ja op zich mooi, maar in de oude model 3 niet echt last van gehad dat het er niet was. Dus tuurlijk fijn, maar geef er niet zoveel om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
Je gaat het je echt afvragen, hè? Ik heb net de bestelling doorgegeven voor een LR ipv RDW. Maar dit gaat alleen om bereik, en eigenlijk zit je dan met iedere Tesla wel goed voor het gros van je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, zou de LR ook niet puur alleen voor de range kopen. Dat verschil is maar klein. Verder mis ik wel wat in deze test. Zelfde type banden? Zelfde accu temp bij vertrek? De RWD heeft maar 2k gereden en de LR 20k oid. Kan allemaal best wat voordeliger zijn voor de RWD. Maar goed, neemt niet weg dat het verschil in range zeker niet mega is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Iemand ervaring met een goede schadehersteller omgeving Arnhem?

Oude gast lette niet goed op zijn winkelwagentje :X Vies deukje in achterportier. Gelukkig wel netjes gegevens van de meneer gehad, dus LM geeft aan dat ik hem mag laten maken...

[ Voor 6% gewijzigd door Damian op 31-01-2024 14:40 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Dat is net het hele probleem. Velen die met die "fantastische" automatische grootlichtsystemen rondrijden denken alleen maar aan hun eigen zicht, maar willen niet weten hoeveel overlast (door verblinding) ze bij andere weggebruikers veroorzaken.
Jij bent daar duidelijk eentje van.
Die systemen hadden allang verboden moeten worden, want ze kunnen nooit goed werken.
Ze reageren namelijk op het licht van de tegenliggers, maar zowel de ontwerpers als de ambtenaren die deze flauwekul goed hebben gekeurd hebben een enorme plaat voor hun kop (of komen nooit buiten), want bij auto's zitten de koplampen namelijk ongeveer een halve meter lager dan de ogen van de bestuurder, en bij fietsers zelfs ongeveer een meter.
Die tegenliggers worden dus steeds seconden- (of soms minuten)lang verblind doordat hun verlichting nog door een vangrail of struiken wordt afgeschermd, terwijl zij zelf wel vol in jouw grootlicht zitten te kijken!
@mjvdzwet heeft het dus helemaal bij het rechte eind.

Om dan die slachtoffers af te schepen met "Mind your own business" slaat echt helemaal nergens op, en geeft blijk van een mentaliteit van "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke:.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 06:05
Gisteravond voor het eerst de nieuwe Adaptive High Beam uitgeprobeerd op 2024.2.2 in de nieuwe Model 3. Het oude automatische grootlicht schakelde ik altijd zo snel mogelijk uit, maar dit zal ik zeker vaker gaan gebruiken!

Toen ik bijvoorbeeld beneden aan een dijk reed en mijn grootlicht de dijk rechts naast de auto bescheen was het fascinerend om te zien hoe de gedimde LED-pixels de tegemoetkomende auto's bovenaan de dijk steeds exact volgden.

Ik heb een goed halfuur met adaptief grootlicht gereden op verschillende soorten wegen met en zonder straatverlichting. Het reageert ontzettend snel en effectief op de lichten van anderen en in goed verlichte omgevingen schakelt het grootlicht uit. Ik heb niet de indruk dat ik tijdens die rit anderen heb verblind en niemand heeft naar mij geknipperd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Die systemen hadden allang verboden moeten worden, want ze kunnen nooit goed werken.
Ze reageren namelijk op het licht van de tegenliggers,
Plus dat bij bochten je auto's al ziet aankomen vanwege het lichtschijnsel en een goede chauffeur zijn grootlicht al uit zet voordat de auto de bocht om komt. Automatisch grootlicht doet dat niet.

Ik ben het met je eens. Ik heb ook een hardgrondige hekel aan het automatische grootlicht van de Tesla. Ook omdat als ik wel het grootlicht aan wil hebben, de Tesla vindt dat het niet aan kan vanwege #redenen.
Redenen die ik niet zie. Er zijn iig geen tegenliggers die er last van zouden kunnen hebben. Maar nee, Tesla says no.

En wat je zegt, mensen die continu ermee rondrijden. Regelmatig gehad, komt er iemand met grootlicht je tegemoet, je seint even. Geen reactie (want het automatische grootlicht reageert niet). Goed, dan maar gewoon grootlicht aan totdat de ander het uitzet he? En dat duurt dan soms enkele seconden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Andrehj schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Dat is net het hele probleem. Velen die de hele avond met de "fantastische" automatische grootlichtsystemen rondrijden denken alleen maar aan hun eigen zicht, maar willen niet weten hoeveel overlast (door verblinding) ze bij andere weggebruikers veroorzaken.
Jij bent daar duidelijk eentje van.
Ze reageren namelijk op het licht van de tegenliggers, maar zowel de ontwerpers als de ambtenaren die deze flauwekul goed hebben gekeurd hebben een enorme plaat voor hun kop (of komen nooit buiten), want bij auto's zitten de koplampen namelijk ongeveer een halve meter lager dan de ogen van de bestuurder, en bij fietsers zelfs ongeveer een meter.
Die tegenliggers worden dus steeds seconden (of soms minutenlang) verblind doordat hun verlichting nog door een vangrail of struiken wordt afgeschermd, terwijl zij zelf wel vol in jouw grootlicht zitten te kijken!
@mjvdzwet heeft het dus helemaal bij het rechte eind.

Om dan die slachtoffers af te schepen met "Mind your own business" slaat echt helemaal nergens op, en geeft blijkt van een mentaliteit van "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke:.
Rustig aan joh. Lees nou goed wat ik heb geschreven, ik heb helemaal niet gezegd dat ik het altijd doe en ook niet als er geen aanleiding voor. Ik zei dat als ik snachts rijdt middle of nowhere dan vind ik dat de verlichting op vol vermogen wel bak licht geeft. Heb zelf gezegd dat ik goed oplet op de afstelling zodat het niet ga verblinden. Dus als @mjvdzwet eigen vooroordelen doe over dingen die ik niet eens heb gedaan, dan reageer ik inderdaad met "mind your own business". En dan ga je nog op lopen scheppen. Verder is hett ook helemaal off-topic. Er is al een topic voor als je daarover verder wil discusseren.
De nieuwe koplampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Dat zal naar mijn eigen verwachting niet opeens 5.000 euro meer zijn hoor.
Volgende banner staat nu wel op de site. Misschien niet 5000€, maar als de subsidie ook wegvalt dan misschien wel…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7m-fRs4kIMuAb9iMqfa7o5D9II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bk05HTvsKq9sqxW4rvi6BZlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
L-VIS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Volgende banner staat nu wel op de site. Misschien niet 5000€, maar als de subsidie ook wegvalt dan misschien wel…[Afbeelding]
Oh ja, die subsidie. Je hebt gelijk. Houd mij eerlijk gezegd niet bezig met die subsidie (want zou geen RWD willen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:41
L-VIS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Volgende banner staat nu wel op de site. Misschien niet 5000€, maar als de subsidie ook wegvalt dan misschien wel…[Afbeelding]
Dan weten we nu dus ook wanneer Juniper gepresenteerd wordt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Maurice- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Dan weten we nu dus ook wanneer Juniper gepresenteerd wordt :+
Haha goeie punt, maar was het ook zo met de Model 3?
Ik dacht dat die gekke aanbieding was toen al id zomer en de highland werd pas in Q4 geleverd toch?
Wel bijzonder dat ik deze keer weinig zie over "lek" oid.
Ik vind nog veel meer "lek" over performance versie van m3 highland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:21
Ati_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Weet je zeker dat de batterij aan het voorverwarmen was? Voor zover ik weet werkt het voorverwarmen alleen als je een supercharger als destination hebt en niet een thirdparty charger.
Nee hoor en vorige week heb ik een Fastned in de navigatie geselecteerd waarna de batterij ging voorverwarmen :)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
Vandaag mijn Model 3 opgehaald. Bij het ophalen in eerste instantie geen noemenswaardige issues (enkel een paar stukjes beschermfolie rond de zonnekleppen die ze waren vergeten) maar tijdens de rit naar huis was op de snelweg vrij snel duidelijk dat hij bij bepaalde snelheden trilt. Misschien een kwestie van balanceren maar zou ook kunnen dat hij te lang heeft stilgestaan en de banden wat afgevlakt zijn. Volgende week komen er winterbanden onder dus dan zal het wel opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
ArjenIsM3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:46:
Vandaag mijn Model 3 opgehaald. Bij het ophalen in eerste instantie geen noemenswaardige issues (enkel een paar stukjes beschermfolie rond de zonnekleppen die ze waren vergeten) maar tijdens de rit naar huis was op de snelweg vrij snel duidelijk dat hij bij bepaalde snelheden trilt. Misschien een kwestie van balanceren maar zou ook kunnen dat hij te lang heeft stilgestaan en de banden wat afgevlakt zijn. Volgende week komen er winterbanden onder dus dan zal het wel opgelost zijn.
Kans is groot dat het ligt aan de banden: je M3 heeft een bootreis mogen ondergaan vanuit China naar Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:03
Zou het toch meteen melden, na 160km valt alle service van Tesla weg en is alles voor eigen kosten.

Mocht het na de banden wissel opgelost zijn kun je de afspraak nog altijd annuleren.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 31-01-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Meteen melden, ik had dit ook.
Je krijgt te horen dat je er 1500km mee moet rijden en dat het dan over gaat.

Wielen opnieuw balanceren heeft bij mij niet geholpen, uiteindelijk zijn er 4 nieuwe banden door Tesla onder gezet.
Sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:19
Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Plus dat bij bochten je auto's al ziet aankomen vanwege het lichtschijnsel en een goede chauffeur zijn grootlicht al uit zet voordat de auto de bocht om komt. Automatisch grootlicht doet dat niet.

Ik ben het met je eens. Ik heb ook een hardgrondige hekel aan het automatische grootlicht van de Tesla. Ook omdat als ik wel het grootlicht aan wil hebben, de Tesla vindt dat het niet aan kan vanwege #redenen.
Redenen die ik niet zie. Er zijn iig geen tegenliggers die er last van zouden kunnen hebben. Maar nee, Tesla says no.

En wat je zegt, mensen die continu ermee rondrijden. Regelmatig gehad, komt er iemand met grootlicht je tegemoet, je seint even. Geen reactie (want het automatische grootlicht reageert niet). Goed, dan maar gewoon grootlicht aan totdat de ander het uitzet he? En dat duurt dan soms enkele seconden.
Ik denk toch echt dat jij met een andere auto rijdt.
Ik herken helemaal niet wat jij schrijft.
Ik rij vrijwel altijd met automatisch grootlicht, en vind dat die heel snel uit gaat, en ik heb nog nooit (op 25k km) iemand gehad die naar mij moest seinen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
schumi1986 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Zou het toch meteen melden, na 160km valt alle service van Tesla weg en is alles voor eigen kosten.
Kan het niet melden zonder een service afspraak in te plannen. En tegen de tijd dat ik aan de beurt ben (maart ergens) staat hij al een maand op winterbanden. Sterker nog, dan duurt het waarschijnlijk niet lang meer voordat ik terug moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
ArjenIsM3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Kan het niet melden zonder een service afspraak in te plannen. En tegen de tijd dat ik aan de beurt ben (maart ergens) staat hij al een maand op winterbanden. Sterker nog, dan duurt het waarschijnlijk niet lang meer voordat ik terug moet wisselen.
Kijk eventueel bij een ander service center, of bel even met Tesla (ja dat kan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Ik begrijp deze discussie niet helemaal. Ik woon weliswaar in de Randstad, maar wanneer kun je in Nederland nog rijden met groot licht? En dan bedoel ik natuurlijk niet die enkele keer dat je midden in de nacht in the middle of nowhere rijdt. Dan is het toch geen moeite om grootlicht even handmatig in te schakelen?

[ Voor 7% gewijzigd door sjors123 op 31-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Huh? Dus je haalt je nieuwe Tesla op. Rijdt naar huis en merkt instant trillen/onbalans?
Dan zou ik toch linea recta weer omkeren en hem daar afgeven. Kunnen ze het instant oplossen (sowieso als je een nieuwe auto ophaalt ga je even een proefrit maken of alles wel klopt).
Als ze dan zeggen dat ze pas in maart plek hebben klopt er iets niet. Dan zou ik denk de koop ongedaan laten maken.
Leuk dat er winterbanden op komen, maar dan is je Somerset nog steeds niet fris... Of wie weet is het wel een heel ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
sjors123 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Ik begrijp deze discussie niet helemaal. Ik woon weliswaar in de Randstad, maar wanneer kun je in Nederland nog rijden met groot licht? En dan bedoel ik natuurlijk niet die enkele keer dat je midden in de nacht in the middle of nowhere rijdt. Dan is het toch geen moeite om grootlicht even handmatig in te schakelen?
Hier staat nauwelijks een lantaarnpaal als ik de dorpskern uit ben. Maar dan nog vind ik het niet altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Allewijn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Huh? Dus je haalt je nieuwe Tesla op. Rijdt naar huis en merkt instant trillen/onbalans?
Dan zou ik toch linea recta weer omkeren en hem daar afgeven. Kunnen ze het instant oplossen (sowieso als je een nieuwe auto ophaalt ga je even een proefrit maken of alles wel klopt).
Als ze dan zeggen dat ze pas in maart plek hebben klopt er iets niet. Dan zou ik denk de koop ongedaan laten maken.
Leuk dat er winterbanden op komen, maar dan is je Somerset nog steeds niet fris... Of wie weet is het wel een heel ander probleem.
Dat klopt. Omkeren en weer inleveren had ik geen tijd meer voor. Heb nu telefonisch overlegd met Tesla en op hun advies alsnog een service afspraak gemaakt (12 maart..). Dan is het in ieder geval geregistreerd dat er een probleem was met de banden (waarschijnlijk) bij aflevering want binnen de 150km danwel 24 uur gemeld. Zie wel of het volgende week opgelost is als de winterbanden eronder zitten. Mocht dat zo zijn dan vermeld ik dat via de chat richting Tesla service, dan staat het in het dossier. En mocht het probleem terugkeren als de zomerbanden er weer onder komen dan is het dus duidelijk dat die banden niet goed zijn en mag Tesla nieuwe regelen. En doen ze dat niet dan zet ik de leasemaatschappij aan het werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
[...]

Gewoon inplannen voor het geval dat de trilling niet weg is na de bandenwissel. Ze zien dan dat het vrijwel direct gemeld is ook al is de afspraak een paar maanden later.

Stel dat de boel toch ergens krom of beschadigd waardoor de trilling niet weg is ben jij gedekt door de service afspraak. Heb je die niet dan mag je alles op eigen kosten laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:25
ArjenIsM3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Dat klopt. Omkeren en weer inleveren had ik geen tijd meer voor. Heb nu telefonisch overlegd met Tesla en op hun advies alsnog een service afspraak gemaakt (12 maart..). Dan is het in ieder geval geregistreerd dat er een probleem was met de banden (waarschijnlijk) bij aflevering want binnen de 150km danwel 24 uur gemeld. Zie wel of het volgende week opgelost is als de winterbanden eronder zitten. Mocht dat zo zijn dan vermeld ik dat via de chat richting Tesla service, dan staat het in het dossier. En mocht het probleem terugkeren als de zomerbanden er weer onder komen dan is het dus duidelijk dat die banden niet goed zijn en mag Tesla nieuwe regelen. En doen ze dat niet dan zet ik de leasemaatschappij aan het werk :)
Ga je nog op wintersport dan? Anders zou ik gezien de temperaturen helemaal niet meer wisselen naar winterbanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjenIsM3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Ter geruststelling: die 160 km gaat over opleveringsissues, zoals beschadiging in de lak etc. Als het om trillingen gaat die niet door de banden worden veroorzaakt is het sowieso een garantiegeval.

Maar wel verstandig om het te hebben gemeld hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:21
sjors123 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Ik kom juist beperkt in de randstad en ben dolblij met deze functie op alle wegen zonder straatverlichting. Het zijn er meer dan je denkt en trek er eens op uit zou ik zeggen :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Rogar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Ga je nog op wintersport dan? Anders zou ik gezien de temperaturen helemaal niet meer wisselen naar winterbanden...
Ben wel van plan om nog naar Duitsland te gaan. Kan zijn dat de temperatuur dan dicteert dat hij op winterbanden moet staan. Het is nu relatief warm maar de voorspellingen geven aan dat de temperatuur over een week of twee weer gaan dalen. Dus geen idee of het nodig gaat zijn maar gezien het toch in mijn lease pakket zit doe ik wel gewoon de wissel volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
bilgy_no1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Ter geruststelling: die 160 km gaat over opleveringsissues, zoals beschadiging in de lak etc. Als het om trillingen gaat die niet door de banden worden veroorzaakt is het sowieso een garantiegeval.

Maar wel verstandig om het te hebben gemeld hoor.
Sowieso garantie zou ik zeker niet van uit gaan. Als er bij aflevering schade aan de binnenkant van de velg is ontstaan en jij het geen service verzoek ingepland gaan die knuppels bij Tesla het echt niet onder garantie voor je oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 31-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_linkerhanden
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-08 21:36
Ik lees tegenstrijdige berichten over de juiste (winter)bandenmaat voor Model Y (LR) 19 inch.

Sommigen zeggen dat alleen 255/45/R19 gebruikt kunnen worden, anderen claimen dat 235/40R19 of 245/45/R19 ook prima gaan.

Wie kent de echte waarheid? Of wat zijn de voor- en nadelen van afwijkende bandenmaten? Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

2_linkerhanden schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:41:
Ik lees tegenstrijdige berichten over de juiste (winter)bandenmaat voor Model Y (LR) 19 inch.

Sommigen zeggen dat alleen 255/45/R19 gebruikt kunnen worden, anderen claimen dat 235/40R19 of 245/45/R19 ook prima gaan.

Wie kent de echte waarheid? Of wat zijn de voor- en nadelen van afwijkende bandenmaten? Bedankt.
In zou als richtlijn de velgmaat nemen, die dicteert de breedte van de band in dit geval 255 en de diameter 19".

Een discussie tussen banden pro's is of je beter een bredere of een smallere band neemt voor sneeuw. De ene pro zegt smal: dan heb je meer gewicht per cm2. De ander pro zegt breed: bij pakkende sneeuw heb je meer grip.

Maar dit is met name belangrijk als je veel in de sneeuw rijdt (noor d Amerika en Canada. Die ene keer dat wij sneeuw tegenkomen in NL of op wintersport passen wij ons rijgedrag drastisch aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:37
Ik had hier ook flink last van, na +/- 1000-2000 kilometer was t weg. Inmiddels alweer bijna 9.000 kilometer erop zitten met de M3H en t enige kwaaltje is een krakend stuurhuis en stoel waar ik even een service request voor in ga dienen.

Ik vergelijk t met mijn motor, als ik die in de winter niet op n bokstandaard zet maar schuin dan trekt de motor op t begin van t seizoen altijd naar links.

Banden nemen vorm over, maar ze hadden t wel even mede kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Thomason schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Ik had hier ook flink last van, na +/- 1000-2000 kilometer was t weg. Inmiddels alweer bijna 9.000 kilometer erop zitten met de M3H en t enige kwaaltje is een krakend stuurhuis en stoel waar ik even een service request voor in ga dienen.

Ik vergelijk t met mijn motor, als ik die in de winter niet op n bokstandaard zet maar schuin dan trekt de motor op t begin van t seizoen altijd naar links.

Banden nemen vorm over, maar ze hadden t wel even mede kunnen delen.
Bij mij was het na 1500km en balanceren nog niet weg.
Maar er werd gezegd dat dit meestal wel het geval zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Allewijn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:47:
[...]

“Voor u 3 anderen meneer” toen ik zei dat ik hem liever in Groningen ophaalde dan in Tilburg (woon in Groningen). Zat 8 dagen later toch echt in de trein naar Tilburg. Kan ze niets schelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
2_linkerhanden schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:41:

Je neemt normaliter dezelfde standaard maat als voor zomerbanden. Als je een afwijkende maat neemt moet je op een aantal zaken letten, waaronder de band omtrek. Die mag niet meer een bepaald percentage afwijken.

Als je de banden ook op andere velgen laat zetten moet je voor die velgen ook kijken naar een aantal specificaties.

Als je een smallere band neemt heb je in theorie minder rolweerstand, wat het bereik ten goede kan komen. Je hebt echter ook minder grip bij gladheid. Aquaplaning zou dan weer wat minder snel moeten gebeuren, maar dat is op de meeste wegen tegenwoordig niet meer zo'n issue. Kortom, je verandert ook de rij-eigenschappen van de auto.

Makkelijkste is gewoon de aanbevolen maatvoering aanhouden en ik neem aan dat de meeste bandenboeren dat ook zullen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Eddos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:20:
[...]

“Voor u 3 anderen meneer” toen ik zei dat ik hem liever in Groningen ophaalde dan in Tilburg (woon in Groningen). Zat 8 dagen later toch echt in de trein naar Tilburg. Kan ze niets schelen :)
Niet geschoten is altijd mis maar u dacht echt dat ze hem wel naar Groningen reden voor u? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Giga schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Niet geschoten is altijd mis maar u dacht echt dat ze hem wel naar Groningen reden voor u? 8)7
Zeker het proberen waard, ze leveren een deel wel in Groningen uit; mijn zus en ik hebben hem beide bij het Tesla SC in Groningen op kunnen halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sanny1987 op 31-01-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
-

[ Voor 103% gewijzigd door Sanny1987 op 31-01-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Voor het eerst even uitgebreid gewassen, met de hand. Voor de rest gewoon afgespoten een aantal keer in die vieze periode zonder te wassen. Maar heb nu al 2 steenslag pikjes in 3000 km tijd. Eerste auto waarbij het zo snel ging, of het is pech, of dit lak is zwakker van Tesla?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxcDF_U-KOxJ_fIu9hqV4Us9Pn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDcEytAnVW4Ir5cDZVrFVeIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t84XRf6uklw1stvHthgCHmMQFpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUXhCMgRlpMCTvmt0XOo2ily.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Dutchlimits schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:16:
Voor het eerst even uitgebreid gewassen, met de hand. Voor de rest gewoon afgespoten een aantal keer in die vieze periode zonder te wassen. Maar heb nu al 2 steenslag pikjes in 3000 km tijd. Eerste auto waarbij het zo snel ging, of het is pech, of dit lak is zwakker van Tesla?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook al steenslag op de bumper na 1500km.
Nu moet ik zeggen dat mijn vorige Toyota C-HR hier ook wel last van had. Viel alleen minder op omdat die grijs was.

Mijn M3 is ook wit, en de ondergrond zwart, dus valt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Je hebt wel een Stromer die je kunt pakken om je auto te sparen :)
Witte lak zou sterker zijn dan de zwarte.
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
peerke 1960 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:21:
Je hebt wel een Stromer die je kunt pakken om je auto te sparen :)
Witte lak zou sterker zijn dan de zwarte.
Peter
Scherp gezien. 8) Met mooi weer pak ik ook liever de Stromer.
Pagina: 1 ... 239 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: