De nieuwe koplampen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 18:40
Nieuwe auto's hebben tegenwoordig led koplampen. Een gigantische bak licht wat voor de bestuurder van de auto ongetwijfeld heel prettig is. Voor tegenliggers echter een stuk minder prettig. Ik heb toch regelmatig last dat je als tegenligger een stuk minder ziet. Zeker als het ook nog (mot)regent wordt het zicht er niet beter op.

Wordt bij het toelaten van een nieuw type koplampen alleen gekeken naar hoeveel extra licht het voor de bestuurder geeft ofzo? Ik hoor niemand in mijn omgeving die het anders ervaart dan ik.

Waarom worden dit type koplampen in deze vorm precies toegelaten?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik snap ook niet waarom dit is toegelaten! Bij mijn laatste APK moesten mijn (H7) koplampen worden afgesteld, ze stonden iets te hoog. Nu schijnen ze weer mooi naar beneden.
LED-lampen daarentegen zijn niet alleen veel te fel, ze schijnen ook omhoog. Dat was in halogeentijd gewoon verboden, nu hebben veel auto's een soort groot licht aanstaan.
Wat mij betreft wordt dit allemaal APK afkeur!

https://www.rtlnieuws.nl/...rijverlichting-verblinden
Bij één van de LED-systemen was het licht op 20 centimeter afstand zelfs drie keer zo fel als een blik recht in de zon.
Die 20 cm afstand heb je als een wandelwagen oversteekt bij een zebrapad bijvoorbeeld.

En puntverlichting is ook verblindender dan grote lampen met dezelfde lichtopbrengst. Juist puntverlichting is een tekortkoming van LED, maar wordt verkocht alsof het iets leuks is. In je woonkamer zet je toch ook geen felle witte lijn voor je neer?
Steeds meer auto's hebben tegenwoordig 1 achterlicht. Het lijkt een soort rode dubbele hark. Is dat nou echt nodig?
En veel LEDs flikkeren, zowel thuis merk ik dat aan steeds meer dingen (bijvoorbeeld de ovenklok), maar ook autoverlichting flikkert op een te lage frequentie. Om het over de animerende richtingaanwijzers maar niet te hebben... Standaardisatie was zo mooi!

[ Voor 58% gewijzigd door RemcoDelft op 30-01-2024 10:11 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 16:43

Kryziek

bb || !bb

Dat ze omhoog schijnen komt ook puur door de verkeerde afstelling. De meeste bestuurders hebben geen flauw idee hoe ze een auto moeten onderhouden en weten niet dat lampen verkeerd afgesteld kunnen staan. Van mij krijgen ze gewoon een knipper met het grootlicht en hoop dat het een lampje doet branden bij ze dat er iets aan de hand is :)

Tesla's staan helaas ook vaak verkeerd afgesteld merk ik. Eén lamp hoger dan de ander bijvoorbeeld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kryziek schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:11:

Tesla's staan helaas ook vaak verkeerd afgesteld merk ik. Eén lamp hoger dan de ander bijvoorbeeld.
Dat 2.5 ton wegende belastingvrije bakbeest van Tesla is inderdaad een van de meest verblindende auto's. Ik kwam er gisteren eentje tegen op mijn weghelft in een 30-zone, zeker 150 meter voor me, en die was al verblindend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:29
@Kryziek bij onze M3 komt het vooral omdat de hoogteregeling van de koplampen niet goed werkt en na vervangen van koplampen en herhaaldelijk afstellen nog steeds niet werkt. Bij de APK heeft de keurmeester ze maar helemaal naar beneden gedraaid, anders kwam die er niet door. Nu hebben we paar meter licht voor de auto, maar wel een beter gevoel bij het niet verblinden van andere weggebruikers. En inderdaad geen gesein meer :+

Vind het verder wel gaan, wat wel opvalt is dat als je zelf laag zit en je te maken hebt met veel hogere andere weggebruikers het licht ook eerder in je gezicht schijnt. Als je zelf hoger zit lijk je er ook minder last van te hebben, wat op zich wel logisch is. Hoop dat het voorbeeld van onze auto betekent dat zodra ze de APK op gaan het wordt aangepast - probleem is immers dat APK niet bij aflevering plaats vindt en bij nieuwe auto's pas na 4 jaar ofzo nodig is. Dus dan rijd je eerst vier jaar met verkeerd afgestelde lampen rond.

@RemcoDelft ik lees wat wellicht terechte frustratie - maar een m2 weegt geen 2,5 ton :+ of doel je op zo'n X?

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-01-2024 10:16 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RemcoDelft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:08:
LED-lampen daarentegen zijn niet alleen veel te fel, ze schijnen ook omhoog.
Elke nieuwe auto komt met correct ingestelde verlichting van de band rollen. Daarbij moeten de wettelijke normen aangehouden worden. Indien goed ingesteld, verblinden ze niet. Tenzij men er achteraf zelf aan gaat rommelen. Dat zou dan bij een APK opgemerkt en gecorrigeerd moeten worden.
Dat ze omhoog schijnen komt ook puur door de verkeerde afstelling. De meeste bestuurders hebben geen flauw idee hoe ze een auto moeten onderhouden en weten niet dat lampen verkeerd afgesteld kunnen staan.
Sterker nog: met die moderne auto's kan je amper nog aan de verlichting knutselen, vaak gaat dat via de boordcomputer en moet de auto in een bepaalde stand gezet worden om de verlichting af te stellen. Dit ook vaak i.v.m. automatische hoogteregeling. Als je er gewoon afblijft is er niks aan de hand.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 30-01-2024 10:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:15:

Vind het verder wel gaan, wat wel opvalt is dat als je zelf laag zit en je te maken hebt met veel hogere andere weggebruikers het licht ook eerder in je gezicht schijnt. Als je zelf hoger zit lijk je er ook minder last van te hebben, wat op zich wel logisch is.
Vrachtwagens zijn ook hoger, en over het algemeen niet verblindend.
De enige oplossing is dus meedoen: zelf ook een SUV met donkere ramen en verblindende lampen kopen. Een soort wapenwedloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Microkid schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Elke nieuwe auto komt met correct ingestelde verlichting van de band rollen. Daarbij moeten de wettelijke normen aangehouden worden. Indien goed ingesteld, verblinden ze niet. Tenzij men er achteraf zelf aan gaat rommelen. Dat zou dan bij een APK opgemerkt en gecorrigeerd moeten worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ongeveer 1 op de 5 zelf z'n lampen verkeerd heeft afgesteld, en het worden er ook steeds meer. Het lijkt er op dat er veel te ruime normen voor zijn.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:15:
@RemcoDelft ik lees wat wellicht terechte frustratie - maar een m2 weegt geen 2,5 ton :+ of doel je op zo'n X?
Ik had het niet over een m2.

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 30-01-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Denk dat je eerste stelling niet helemaal klopt - een m3 komt van een schip af de kade oprollen en rijdt met bestuurder weg bijvoorbeeld. Ik moest zelf maar uitzoeken hoe de lampinstelling gefixt moest worden. Er was initieel niet eens een calibratie mogelijkheid in de software :+ Los van dat tot tweemaal toe de automatische hoogteregeling defect was en 1 lamp omhoog bleef schijnen. Pas nu die 4 jaar oud is kwam die terug van de APK met alsnog de opmerking dat de afstelling niet goed is, na 2 x Tesla onderhoud/reparatie en zelf de instelling al aangepast te hebben.

Dit is wellicht een slecht voorbeeld, want Tesla, maar daar rijden er natuurlijk wel veel van rond (ivm @RemcoDelft genoemde belastingvoordelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

En toch zie je, bij bepaald merk, heel veel auto’s op de weg met verkeerd afgestelde verlichting. Het is zo overduidelijk verkeerd maar wie ga je daar precies op aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
graceful schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:21:
[...]

En toch zie je, bij bepaald merk, heel veel auto’s op de weg met verkeerd afgestelde verlichting. Het is zo overduidelijk verkeerd maar wie ga je daar precies op aanspreken.
Typegoedkeuring intrekken tot ze een terugroepactie hebben uitgevoerd zou helpen _/-\o_ Ik vrees echter dat het nog heel lang erger gaat worden: politici zelf rijden over het algemeen in nieuwe auto's, met bijbehorende verblindende koplampen en donker glas. Wel het gemak, niet de last. Dus de komende 10 jaar verwacht ik geen verbetering. Daarna komen er ongetwijfeld een keer strengere regels, waarna het nog 20 jaar duurt voor de meeste van de huidige verblindende auto's van de weg zijn. Leuk voor mijn kleinkinderen dus.

Wat mij betreft mag het begrotingstekort worden opgelost met volautomatische bekeuringen op verkeerd gevoerde of verkeerd afgestelde verlichting.

Ook niet te vergeten: "automatisch groot licht", wat betekent dat de bestuurder het maar gewoon altijd aan laat staan i.p.v. het uit te doen als er ander verkeer is. Of in de stad.

[ Voor 36% gewijzigd door RemcoDelft op 02-02-2024 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
Ik rij zelf een Toyota Auris Lease Plus welke Xenon koplampen heeft. Deze kan ik niet zelf afstellen, dat gebeurt automatisch. Zodra de auto aan gaat zie ik ook dat de koplampen zichzelf "levelen" en controleren door helemaal naar boven en helemaal naar onder te gaan en dan vanzelf in de juiste stand.

Ik verwacht dat nieuwe auto's ook zoiets hebben eigenlijk en niet meer dat je een draaiwieltje hebt waarmee je je koplampen moet instellen. Een tesla bv doet zoiets automatisch toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Denk dat je eerste stelling niet helemaal klopt - een m3 komt van een schip af de kade oprollen en rijdt met bestuurder weg bijvoorbeeld. Ik moest zelf maar uitzoeken hoe de lampinstelling gefixt moest worden. Er was initieel niet eens een calibratie mogelijkheid in de software :+ Los van dat tot tweemaal toe de automatische hoogteregeling defect was en 1 lamp omhoog bleef schijnen. Pas nu die 4 jaar oud is kwam die terug van de APK met alsnog de opmerking dat de afstelling niet goed is, na 2 x Tesla onderhoud/reparatie en zelf de instelling al aangepast te hebben.

Dit is wellicht een slecht voorbeeld, want Tesla, maar daar rijden er natuurlijk wel veel van rond (ivm @RemcoDelft genoemde belastingvoordelen).
Tesla M3/Y herken ik al van honderden meters afstand, juist vanwege de verblindende koplampen. Wat is dat toch met dit merk/type?

Edit: en laten we niet Tesla of EV's bashen. Zelf rijd ik ook een EV (mét LED lampen); zelf gekocht, dus niet verplicht vanuit bedrijf of lease o.i.d.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 30-01-2024 10:28 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
timovd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Tesla M3/Y herken ik al van honderden meters afstand, juist vanwege de verblindende koplampen. Wat is dat toch met dit merk/type?
Felle lampen en een grote elektromotor zijn aanzienlijk eenvoudiger te maken dan correct afgestelde lampen en bouwkwaliteit zonder panel gap 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Gelukkig word het alweer snel later donker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Robbie T ja klopt, alleen waar die op 'levelt' is wel instelbaar maar dus niet door de bestuurder. Als dat te hoog staat, verblind je de tegenliggers. Bij Tesla heb je nu wel de optie om de op-neer beweging zelf te initieren behalve alleen bij aanzetten, zodat je op een muur oid kunt zien of die wel op-neer gaat. Bij onze m3 dus vastzittende lampen gehad die wel omhoog maar niet omlaag wilden.

Bleek bij de APK uberhaupt de afstelling dus niet goed te zijn en is dat aangepast. Nu na op-neer schijnt die inderdaad veel meer omlaag.

Kijk, tis geen specifiek Tesla probleem, maar Tesla heeft an sich wel een specifiek kwaliteitsprobleem. En blijkbaar nog niet opgelost, als ik zo de reacties zie. Ben blij dat die van ons na 4 jaar eindelijk wel ok staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Robbie T schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:24:
Ik verwacht dat nieuwe auto's ook zoiets hebben eigenlijk en niet meer dat je een draaiwieltje hebt waarmee je je koplampen moet instellen. Een tesla bv doet zoiets automatisch toch?
Juist Tesla's zijn heel vervelend hierin, die hebben van die hele felle LED lampen die je totaal verblinden.

Mijn Volvo uit 2009 stelt z'n lampen automatisch af, maar heel veel moderne auto's doen dat juist niet (want duur?). Het is zeker geen verplichting, je mag blij zijn als je een wieltje hebt om ze zelf handmatig af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik rij zelf een Toyota Auris Lease Plus welke Xenon koplampen heeft. Deze kan ik niet zelf afstellen, dat gebeurt automatisch. Zodra de auto aan gaat zie ik ook dat de koplampen zichzelf "levelen" en controleren door helemaal naar boven en helemaal naar onder te gaan en dan vanzelf in de juiste stand.

Op de koplampen zelf zit nog een afstelling, waarmee je de maximale hoogte kan afstellen.

Overigens toen de Xenon lampen geintroduceerd weten, vonden mensen het ook te vel. Dit lijkt wel dezelfde discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:16
Zelf ook veel last van auto's met felle verlichting.

Maar juist de LED lampen vind ik veel fijner.
Echt een verademing na al die DIY xenon sets en dergelijke.

Led koplampen hebben helemaal geen strooilicht waardoor ze ook echt niet in de ogen schijnen.

Waar ik wel last van heb (en jij waarschijnlijk ook) is LED dagrijverlichting.
Het valt me op dat veel mensen in het donker met dagrijverlichting rijden.
Deze lampen hebben geen lichtbeeld, maar juist enorm veel strooilicht.
Sommige merken (o.a. tesla) hebben er mat plastic voor, wat echt enorm verblind.

Maar doordat de DRL zoveel licht geeft worden mensen niet getriggerd om de gewone verlichting aan te zetten.
Waar ze zelf meer mee zien, en de tegenligger niet mee verblind word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdN5t-6iHTrGL-OuCv4QWKJHJ78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WhIMEOkA1Ht0izQUMI3w58h.png?f=fotoalbum_large

Bij de model 3 is dit de DRL op de felle stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db22mb2nyMnogLOR_jmJZzWdMEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8PSkk5psvOb6RDdqzYNEQE0.png?f=user_large

En dit met de verlichting aan en de DRL gedimd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ_2il-ZBY4MXf28Zwtwnrytb8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MmBLAMwkQEDSL97yhlkmhUZr.png?f=user_large

Zelf reageer ik "traag" op licht-donker, dus wanneer ik in felle koplampen kijk en ik ben de auto voorbij dan duurt het even voordat mijn ogen weer aangepast zijn aan het donker.
Ik heb geen idee of dat bij mij langzamer of even snel gaat als bij andere mensen.

Maar ik rij dagelijks op een onverlichte dijk, waar ook fietsers zonder licht rijden.
Als ik dan felle koplampen tegenkom, zie ik de fietser niet meer.

Je ogen worden automachisch (express zo geschreven) naar de felle koplampen getrokken.
Ik focus bewust op een punt naast de auto, vaak de berm aan mijn kant van de weg.
Zo voorkom ik dat ik in de koplampen kijk, en heb ik echt VEEL minder last van die koplampen.

Seinen heeft geen zin, want dan seinen ze terug en dan nuke je je ogen. :F

[ Voor 54% gewijzigd door FRANQ op 30-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 11:15

CaDje

Framedrops for life

Volgens mij kon mijn vader op z'n Model 3 de xenon koplampen aanpassen, hij kreeg namelijk ook vaak licht signalen van tegemoetkomende autos. Hij heeft ze toen naar beneden afgesteld. Ik kan bij mijn VW golf zelf niks aanpassen aan mijn xenon koplampen, deze passen zich als het goed is automatisch aan (was ook een vereiste naast een sproei installatie voor xenon koplampen).

Wat ik van mijn oom begrijp die lange tijd in de USA gewoond heeft is daar het rijden met groot (meer) licht veel gebruikelijker, wellicht dat daarom de Tesla's vaak "verkeerd" afgestelde koplampen hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het ook wel eens gehad met remlichten dat ik achter iemand voor een verkeerslicht stond. Toen het groen was zag ik nog steeds allerlei rare kleuren die er niet waren omdat die lampen zo verblindend waren. Ik vind het ook raar dat dit de weg op mag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Oon bij Xenon en die led lampen is automatische hoogteregeling zover ik weet verplicht en dus altijd aanwezig. Maar nogmaals: dat regelt de hoogte, niet de afstelling. Als je bijvoorbeeld passagiers of bagage mee neemt, corrigeert de hoogteregeling dit, maar als je te hoog afgestelde lampen hebt, blijven ze te hoog afgesteld - maar wel op dezelfde hoogte verkeerd afgesteld :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:51

D4NG3R

kiwi

:)

Deels zal het op gevoel neerkomen omdat het koele witte LED-licht simpelweg een meer verblindend effect heeft dan het wat warme(re) witte licht van oudere koplampen. Het feit dat auto's steeds hoger worden helpt daar ook niet bij vanuit m'n doodsimpele 206+.. :')

Ook ik ben van mening dat het anders moet, het lijkt ook met de dag erger te worden en is al helemaal niet te doen wanneer een tegenligger met LED verlichting in een bocht zit. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 30-01-2024 10:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:51

TommieW

Numa numa.

LED of Xenon lampen moeten automatische hoogteregeling hebben. Echter is dit een "offset" van de hoogte in neutrale stand. Op iedere koplamp zit een mechanisch schroefje waarmee je de hoogte in de neutrale stand kan instellen.

Als je kijkt naar de eisen van het RDW, dan zie je dat de lichtbundel minimaal 0,5 cm per meter moet dalen. Echter in de praktijk betekent dit al snel dat je op een beetje hobbel in de weg al mensen onbedoeld verblindt. De rechterkant van de lichtbundel (normaliter richting de berm, maar dus ook auto's rechts van je als je op de linkerbaan rijdt) mag volgens de regels omhoog schijnen. Het idee hiervan is dat borden langs de weg leesbaar zijn.

Dus gekeken naar het lichtbeeld krijg je dan het volgende plaatje. De rechterkant mag/moet dus wat omhoog schijnen. In de regels heb ik zo snel niets over de felheid kunnen vinden. Dus ik denk dat dat de regels misschien wat aan de ruime kant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SougK9loFJZwYoBpWfvqJcoSGC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzO6tunWKwGzaPEpiLFGmOIP.jpg?f=fotoalbum_large

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

voz

De echte kenner

Ik vraag me ook af, waarom al die moderne verlichting wordt toegelaten. Niet alleen wordt de verlichting steeds feller, het wordt ook steeds meer. Vooral Franse auto's hebben een handje van te felle LED dagrijverlichting. Vooral bij schemer hinderlijk, als de gewone verlichting nog niet is ingeschakeld. Kia of Hyundai, weet niet welke het is, met allerlei LEDstrips op de grille en dan nog dubbele LED koplampen. En dan ook nog al die fietsen erbij met steeds fellere, totaal verkeerd afgestelde verlichting... hier mag van mij best meer op gehandhaafd worden. En dan oudere auto's waarbij mensen zelf het halogeenlampje hebben vervangen maar niet goed, waardoor deze scheef in de houder zit en verblindt.

Maar goed, on topic: Alles staat of valt met goede afstelling en goed gebruik. Het RDW zegt hier wel wat over, maar ook daaruit is het me niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet mag. Er staat bijvoorbeeld wel, dat er twee dagrijlichten mogen zijn. Hoe kunnen er dan auto's rondrijden met af fabriek weet ik hoeveel ledverlichting op de grille? Ik hoop maar, dat dat gauw weer uit de mode gaat. Net als meesturende bochtenverlichting weer grotendeels op zijn retour is en positielampjes aan de zijkant ook al snel weer verdwenen zijn.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@TommieW ik lees inderdaad lumen richtlijnen voor xenon en halogeen, maar niet voor led. Mooie post zo met plaatje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Bijzonder dat de reacties hier het allemaal er over eens zijn dat de lampen te fel zijn en alles behalve prettig voor tegenliggers maar dat het toch goedgekeurd is. Hebben de mensen die dit toelaten dan andere ogen of andere verwachtingen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
In dezelfde categorie: LED verkeerslichten! Deze zijn ook enorm fel en in sommige gevallen zelfs verblindend. Ik snap ook niet waarom dat nou nodig is: een signaallicht hoeft toch het licht van fietsers helemaal niet te overstemmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Robbie T schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:38:
Bijzonder dat de reacties hier het allemaal er over eens zijn dat de lampen te fel zijn en alles behalve prettig voor tegenliggers maar dat het toch goedgekeurd is. Hebben de mensen die dit toelaten dan andere ogen of andere verwachtingen ofzo?
Ik gok dat het EU-wetgeving is. Het gemiddelde EU-land is aanzienlijk dunner bevolkt, en felle lampen en mistlampen die aangaan als je aan het stuur draait zijn ongetwijfeld heel fijn als je alleen in een donker bos rijdt. Maar niet in overbevolkt Nederland met smalle drukke wegen.

De Tweede Kamer houdt zich liever bezig met gepersonaliseerde kentekenplaten: https://www.rtlnieuws.nl/...naliseerde-kentekenplaten

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 30-01-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Robbie T schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:38:
Ik denk dat de regelgeving achter loopt.

En dat stadsverlichting verplicht aan moet bij dimlicht.
De DRL heeft stadslicht vervangen, maar is veel te fel om aan te hebben bij dimlicht.

Bij mijn volvo is de DRL fel genoeg om mee te rijden, maar volvo heeft standaard een daglichtsensor dus de DRL dimt (behoorlijk veel zelfs) en de dimlicht gaat vanzelf aan.

Bij veel auto's lijken ze niet te dimmen, of mensen rijden bewust danwel onbewust met alleen DRL aan en geen dimlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jein. Je kunt handmatig de Tesla opdracht geven om de koplampen af te stellen en dan moet je maar hopen dat het goed staat. Regelmatig komt het voor dat de verstelling verandert.
Het is niet zo dat ze bij het starten van de auto zichzelf levelen en controleren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:05

Bob Popcorn

Plop!

Is het niet ook zo dat de koplampen van moderne auto's allemaal een stuk hoger zitten (de zogenaamde faux-SUV hype) en ze daardoor makkelijker verblinden?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mwah, ik stoor me er weinig aan. Soms is het aan de felle kant maar dan focus ik me even op iets anders. De automatische grootlichten vind ik dan een stuk irritanter, want die gaan altijd te laat uit. Of blijven zelfs aan als ik lopend ben of op de fiets passeer.

Dat 'verblinden-verhaal' neem ik altijd met een korreltje zout. Onlangs ben ik op de fiets door een automobilist aangereden. Ze verklaarde verblind te zijn door de zon, alsof je dan helemaal niets meer links en rechts kan zien ofzo. Maar snelheid aanpassen of een keer extra kijken ho maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Ik heb het precies andersom. Ik vindt het een verademing de led lampen. Die zijn een stuk beter te behappen als ze je tegemoet komen dan de standaard lampen en xenon lampen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 14:13
Dat ze omhoog schijnen komt ook puur door de verkeerde afstelling. De meeste bestuurders hebben geen flauw idee hoe ze een auto moeten onderhouden en weten niet dat lampen verkeerd afgesteld kunnen staan. Van mij krijgen ze gewoon een knipper met het grootlicht en hoop dat het een lampje doet branden bij ze dat er iets aan de hand is :)

Nou nee. Afstelling heeft hier vrij weinig mee te maken. Het probleem is dat al die nieuwe auto's 'slimme' matrixverlichting hebben. Dus dat die eigenlijk wel te hoog schijnt maar als er een tegenligger is dat hij dan zou moeten dimmen. Op papier werkt dit. In praktijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb een soortgelijk systeem op mijn auto zitten maar deze blijft ook tijdens het rijden de verlichting continue bijstellen en past zich aan bij tegenliggers [ILS]. Ik heb er dan ook nul omkijken naar. Was destijds een dure extra, maar een welkome voor mijzelf en de tegenliggers. Ook met de aanwezige auto grootlichtstand waarin deze altijd staat bij mij.
Maar dit is geen standaard systeem wat je ook vaker op andere auto's terugvind (jammer genoeg).

Nu zal het verblinden door een tegenligger ook wel wat te maken hebben in wat voor auto je zelf rijdt. Dus hoe hoog je in je auto zit. Zo'n verlaagd Golfje zal er eerder last van hebben dan menig hoog instapper model.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
Ik erger me hier al tijden aan, ben blij om te lezen dat ik niet alleen ben.
Ook vraag ik me precies hetzelfde af, hoe is dit door de keuring gekomen?

Uiteraard begrijp ik de voordelen van led verlichting, maar de nadelen zijn in dit geval eigenlijk alleen voor de tegenliggers. Meerdere keren met mijn lampen gesignaleerd naar andere weggebruikers, omdat de koplampen werkelijk verblindend zijn. Ik heb een binnenspiegel die automatisch dimt bij velle verlichting, en die gaat vrijwel altijd bij die nieuwe auto's in dim stand.

Ik ben altijd weer blij om na een aantal moderne autos met led verlichting, weer eens een paar auto's tegen te komen met de ouderwetse H7 lampen (met gele gloed).

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:29
FRANQ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn trouwens wel de oude M3 koplampen. De laatste versies hebben een bolletje voor Matrix LED verlichting waarmee, in theorie, delen van de lichtbundel uitschakeld kunnen worden om andere weggebruikers niet te verblinden. Tesla doet hier alleen (nog?) niks mee.
Wel een mooi stukje techniek: https://led.samsung.com/a...tive-modules/pixcell-led/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 12:35
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:40:
In dezelfde categorie: LED verkeerslichten! Deze zijn ook enorm fel en in sommige gevallen zelfs verblindend.
De nieuwere pijlwagens met moderne LED pijl als er ergens een rijstrook is afgezet, ook die zijn soms erg fel. Snap dat je op afstand natuurlijk moet zien dat er voor je op de weg iets gebeurd is of dat de situatie wordt gewijzigd maar hoe dichterbij je komt hoe pijnlijker het wordt. Soms ontkom je daar niet aan door je oog half-dicht te houden of veel te knipperen ofzo.. Soms best gevaarlijk naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Oon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
Mijn Volvo uit 2009 stelt z'n lampen automatisch af, maar heel veel moderne auto's doen dat juist niet (want duur?). Het is zeker geen verplichting, je mag blij zijn als je een wieltje hebt om ze zelf handmatig af te stellen.
Volgens mij is automatische afstelling hoogteregeling sowieso verplicht voor Xenon en LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 14:13
FRANQ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
Zelf ook veel last van auto's met felle verlichting.

Maar juist de LED lampen vind ik veel fijner.
Echt een verademing na al die DIY xenon sets en dergelijke.

Led koplampen hebben helemaal geen strooilicht waardoor ze ook echt niet in de ogen schijnen.

Waar ik wel last van heb (en jij waarschijnlijk ook) is LED dagrijverlichting.
Het valt me op dat veel mensen in het donker met dagrijverlichting rijden.
Deze lampen hebben geen lichtbeeld, maar juist enorm veel strooilicht.
Sommige merken (o.a. tesla) hebben er mat plastic voor, wat echt enorm verblind.

Maar doordat de DRL zoveel licht geeft worden mensen niet getriggerd om de gewone verlichting aan te zetten.
Waar ze zelf meer mee zien, en de tegenligger niet mee verblind word.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelf reageer ik "traag" op licht-donker, dus wanneer ik in felle koplampen kijk en ik ben de auto voorbij dan duurt het even voordat mijn ogen weer aangepast zijn aan het donker.
Ik heb geen idee of dat bij mij langzamer of even snel gaat als bij andere mensen.

Maar ik rij dagelijks op een onverlichte dijk, waar ook fietsers zonder licht rijden.
Als ik dan felle koplampen tegenkom, zie ik de fietser niet meer.

Je ogen worden automachisch (express zo geschreven) naar de felle koplampen getrokken.
Ik focus bewust op een punt naast de auto, vaak de berm aan mijn kant van de weg.
Zo voorkom ik dat ik in de koplampen kijk, en heb ik echt VEEL minder last van die koplampen.

Seinen heeft geen zin, want dan seinen ze terug en dan nuke je je ogen. :F
Dagrijverlichting is een ander probleem. Renault kan daar ook wat van. Het is ook idioot dat autofabrikanten de dashboard permanent verlichten waarbij je niet snel ziet of je lampen aan staan of niet. Ja een klein groen icoontje onderin. We hebben decennia lang auto's gehad waarbij het dashboard en knopjes pas verlicht werden als je je stad/dimlichten ging aanzetten. In combinatie met dagrijverlichting zie je soms niet dat je dimlichten uit staan.
Afgelopen zomer was ik die idioot in een huurauto op vakantie. Heb twee weken permanent op dagrijverlichting gereden. Totdat ik op een weg reed die pikdonker was en het ging regenen. Kon niet verder dan 20 meter zien. Totdat ik even mijn lichtknopje ging draaien en opeens alles weer zag |:( En nee met automatische lichten lossen we dit probleem ook niet op. Want met mist, bewolkt weer, of regen gaat je dimlicht ook niet aan. Je zou haast denken dat gezond verstand van pas komt met autorijden :+

Maar Tesla's zie je regelmatig dat de koplampen zichzelf verstellen. Wat je voorheen ook zag bij auto's waarvan het stelmechanisme kapot is en je de lichten steeds ziet bewegen als je bijvoorbeeld een brug op en af gaat en de weg een beetje hobbelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:47

Klopt, bij mijn recente auto met ledlampen zie je de lampen bij het opstarten bewegen en ook is er geen optie om ze aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Volgens mij is automatische afstelling sowieso verplicht voor Xenon en LED.
Er zit dan nog verschil in afstelling en automatische hoogteregeling. Met de afstelling kun je de 0-stand bepalen.
In mijn Vectra destijds zat ook automatisch hoogteregeling maar met een schroevendraaier kon ik de koplamp zelf afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
com2,1ghz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Dagrijverlichting is een ander probleem. Renault kan daar ook wat van. Het is ook idioot dat autofabrikanten de dashboard permanent verlichten waarbij je niet snel ziet of je lampen aan staan of niet. Ja een klein groen icoontje onderin. We hebben decennia lang auto's gehad waarbij het dashboard en knopjes pas verlicht werden als je je stad/dimlichten ging aanzetten.
Het is zo lastig om je LCD scherm te zien als er geen achtergrondverlichting is.
Maar ik snap je punt, het is een trigger om je verlichting aan te zetten.
In combinatie met dagrijverlichting zie je soms niet dat je dimlichten uit staan.
Afgelopen zomer was ik die idioot in een huurauto op vakantie. Heb twee weken permanent op dagrijverlichting gereden. Totdat ik op een weg reed die pikdonker was en het ging regenen. Kon niet verder dan 20 meter zien. Totdat ik even mijn lichtknopje ging draaien en opeens alles weer zag |:(
Haha, ja dat overkomt iedereen wel een keer denk ik.
Al is 2 weken misschien wat lang :P
En nee met automatische lichten lossen we dit probleem ook niet op. Want met mist, bewolkt weer, of regen gaat je dimlicht ook niet aan. Je zou haast denken dat gezond verstand van pas komt met autorijden :+
Ik denk dat het wel helpt.
Want zo'n sensor kan prima bepalen of het dimlicht aan moet.
Met bewolkt weer gaat de verlichting van mijn volvo (en de ford die ik hiervoor had) gewoon keurig aan.
Ook bij het inrijden van een tunnel.
Dus in 90% van de gevallen heb je de juiste stand.

Met het eerste vleugje mist weten de meeste mensen toch al niet hoe snel ze dat knopje moeten indrukken.
Je ziet vaak mensen rijden met mistachterlicht terwijl er nog ruim 500m zicht is.
Terwijl dat pas hoort bij 50 meter.

Mist voorlichten weten veel mensen ook wel te vinden, en zit nog hoger op het instap handelingen lijstje dan de autogordel.
Maar Tesla's zie je regelmatig dat de koplampen zichzelf verstellen. Wat je voorheen ook zag bij auto's waarvan het stelmechanisme kapot is en je de lichten steeds ziet bewegen als je bijvoorbeeld een brug op en af gaat en de weg een beetje hobbelt.
Dat is me nog niet echt opgevallen.

Mijn volvo heeft wel dat als er een tegenligger komt, en ik rij met grootlicht, dat hij een zwart vierkant over de auto zet. Dat is heel bijzonder om te zien. Nu rij ik weinig met grootlicht, maar wel snachts toen ik afgelopen zomer op vakantie was in skandinavie (grote stukken geen lantaarnpalen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RemcoDelft
Op 9gag komt het ook langs: https://9gag.com/gag/aGEWx45
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aGEWx45_460swp.webp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:52
FRANQ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat de regelgeving achter loopt.

En dat stadsverlichting verplicht aan moet bij dimlicht.
De DRL heeft stadslicht vervangen, maar is veel te fel om aan te hebben bij dimlicht.

Bij mijn volvo is de DRL fel genoeg om mee te rijden, maar volvo heeft standaard een daglichtsensor dus de DRL dimt (behoorlijk veel zelfs) en de dimlicht gaat vanzelf aan.

Bij veel auto's lijken ze niet te dimmen, of mensen rijden bewust danwel onbewust met alleen DRL aan en geen dimlicht.
DRL heeft stadslicht niet vervangen, DRL is zoals je zegt veel feller en gemaakt voor een betere zichbaarheid overdag. Bij het inschakelen van de dimlichten hoort de DRL dan ook over te schakelen naar stadslicht,.

Dat de regelgeving achterloopt vrees ik ook: laatst op een ander forum iemand met 8000 lumen koplampen. Geeft tenminste licht zei hij.....

laatst kon ik van mijn achterligger precies volgen wanneer hij de bocht had gemaakt, dan werd namelijk de weg voor mijn auto ook verlicht 8)7, moet ik er wel bij zeggen dat een goede afstelling wonderen doet, behalve dat ik niet meer zo goed langs de A-stijl de bocht in kon kijken had ik er niet heel veel last van namelijk.

Ik heb persoonlijk meer last van de achterverlichting van mijn voorgangers, dat zorgt ervoor dat je ogen net niet lekker kunnen wennen aan de duisternis voor je waardoor autorijden op een donkere doch drukke weg toch weer wat vermoeiender is.

[ Voor 8% gewijzigd door Lothlórien op 30-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Het valt mij ook steeds vaker op bij moderne auto's. Veel SUV's, maar ook Model 3 heeft dit. Alles van de laatste jaren met LED dimlicht eigenlijk. Het lichtbeeld klopt wel, maar de lichtopbrengst is zo hoog dat je op een onverlichte 60-weg zowat 30 moet gaan rijden voor tegemoet komend verkeer, want het is compleet onmogelijk geworden om voorbij die bak met licht te kijken om te zien of daar iets of iemand in het donker staat of fietst.

Komt er daarna een auto met prima halogeen verlichting je tegemoet is het echt een verademing voor je ogen.

De wetgeving loopt hier dramatisch achter en slaat hier een flater. Net zoals de verplichting van DRL vanaf 2011. En vervolgens in 2015 een revisie op die wetgeving zodat DRL ook verplicht werd voor de achterzijde van de auto. Alsof ze zich dat niet meteen hadden kunnen bedenken

Het volgende moet mijns inziens gebeuren
  • Het verwijderen van de stad/dimlicht schakelaar. Motor aan betekent verlichting aan. Alleen nog een schakelaar voor grootlicht en mistlichten. Lichtsensor is dan ook niet meer nodig.
  • Dat achterlijke DRL kun je dan meteen afschaffen
  • Een maximum lichtopbrengst, desnoods met terugwerkende kracht op auto's die al rondrijden
Vorige week reed ik op een N-weg achter een Volvo XC-nogwat met grootlichtassistent. Kwam een rij tegemoetkomende auto's aan waar telkens 50-60 meter tussen zat. De weg was gewoon recht. Grootlicht ging pas uit toen de tegemoetkomende auto op 5 meter genaderd was. Toen die auto gepasseerd was ging grootlicht weer aan voor de auto die er 40 meter achter reed, enzo verder. Dus die functie mag ook verboden worden.

[ Voor 63% gewijzigd door FastFred op 30-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Robbie T schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:05:
Wordt bij het toelaten van een nieuw type koplampen alleen gekeken naar hoeveel extra licht het voor de bestuurder geeft ofzo? Ik hoor niemand in mijn omgeving die het anders ervaart dan ik.
Bij een nieuw type auto wordt er gekeken of het lichtbeeld correct is en of de lichtopbrengst voldoende is (ik neem aan dat er een minimaal aantal lumen is), maar er is waarschijnlijk geen maximum aan het aantal lumen is mijn ervaring op de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 19:21

-tom-562

Oliesjeik

InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Volgens mij is automatische afstelling hoogteregeling sowieso verplicht voor Xenon en LED.
Nou, voor LED zal dat wel niet gelden. Hier staat een nieuwe MG met LED verlichting voor de deur, en die heeft geen automatische hoogteregeling. Iets waar ik mij over verbaasde eigenlijk, mijn oude Volvo met fabrieksaf xenon had dat gewoon wel.
Maar eens met TS, zeker Tesla's hebben vaak extreem slecht afgestelde koplampen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
FastFred schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:19:
Vorige week reed ik op een N-weg achter een Volvo XC-nogwat met grootlichtassistent. Kwam een rij tegemoetkomende auto's aan waar telkens 50-60 meter tussen zat. De weg was gewoon recht. Grootlicht ging pas uit toen de tegemoetkomende auto op 5 meter genaderd was. Toen die auto gepasseerd was ging grootlicht weer aan voor de auto die er 40 meter achter reed, enzo verder. Dus die functie mag ook verboden worden.
Kan me niet voorstellen dat de grootlichtassistent van Volvo zo beroerd is. Mijn ervaring is dat het over het algemeen best goed werkt. Mijn vorige Focusje hoefde maar iets van een lampje te zien in de verte en het grootlicht ging gelijk uit. Rij sinds een paar maanden in een Model Y en daar heb ik 't nog niet veel nodig gehad, maar gaat tot nu toe ook goed. Een keer vond ik dat ie wat te optimistisch was met grootlicht inschakelen, maar dat was met een tikkie tegen de hendel gelijk weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Laatst online: 07:25
Ik heb steeds vaker het idee dat er mensen met ofwel grootlicht (want assistent/matrix die het automatisch zou moeten dimmen, maar wat niet goed werkt), of met heel scheel afgesteld licht rijden.
Zo vel dat ik zonder letterlijk in de lampen te kijken nog verblind raak en dus mijn hand op moet houden om die auto in mijn blikveld te blokkeren. Gebeurt ook via de binnenspiegel ondanks automatische dimming. Dan rij ik dus een heel stuk met een hand op de spiegel.
Hoe het exact komt blijft gokken, maar irritant vind ik het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Propheticus op 30-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 10:43
Ik herken inmiddels ook aan de mate van verblinding door de koplampen of het wel of geen Tesla is, Tesla's verblinden mijns inziens veel meer dan andere merken. Tevens BMW SUV's, zal wel door de hoogte van de wagen komen.
Zelf heb ik ook LED (Audi).

@FastFred De optie van geen lichtschakelaar of motor aan = licht aan, is simpelweg de Scandinavische standaard en heeft iedere auto in principe, je moet alleen even die programmeren. In mijn geval VCDS er aan en de landinstelling veranderen. De lichtschakelaar zit er dan voor spek en bonen.

En ik heb een auto van 2021, maar bij DRL brand echt mijn achterverlichting niet, dus echt verplicht is dat ook niet blijkbaar, in scandinavie weer wel :P Maar heb het wel zo ingesteld nu DRL incl achterlichten.

Erger is eigenlijk nog de Franse auto's die met alleen DRL rijden als het pikkedonker is.... want die geven zoveel licht blijkbaar dat de bestuurder denkt dat zijn koplampen gewoon aan staan. Dat de achterzijde volkomen donker is, dat is maar een detail. De poolauto's van mijn werk zijn Renaults, en toen ik er in reed snapte ik m..... Je volledige dashboard is verlicht, ook al staat je buitenverlichting uit 8)7 (en geen AUTO stand) . Dus de hint dat je misschien je koplampen eens aan moet zetten is er niet. Franse eigenwijsheid waarschijnlijk.

Maar buiten de hele LED discussie, deze zelfde discussie was er ook toen Xenon op kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Stimpy68 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:41:
Erger is eigenlijk nog de Franse auto's die met alleen DRL rijden als het pikkedonker is.... want die geven zoveel licht blijkbaar dat de bestuurder denkt dat zijn koplampen gewoon aan staan. Dat de achterzijde volkomen donker is, dat is maar een detail. De poolauto's van mijn werk zijn Renaults, en toen ik er in reed snapte ik m..... Je volledige dashboard is verlicht, ook al staat je buitenverlichting uit 8)7 . Dus de hint dat je misschien je koplampen eens aan moet zetten is er niet. Franse eigenwijsheid waarschijnlijk.
Dat van Renault ken ik inderdaad. Heb jaren geleden een tijdje in zo'n Clio IV gereden, maar de DRL van die auto's is echt kneiterfel. Je komt ze nog steeds met enige regelmaat zo tegen in het donker. Je ogen branden er ongeveer uit :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Propheticus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:41:
Ik heb steeds vaker het idee dat er mensen met ofwel grootlicht (want assistent/matrix die het automatisch zou moeten dimmen, maar wat niet goed werkt), of met heel scheel afgesteld licht rijden.
Zo vel dat ik zonder letterlijk in de lampen te kijken nog verblind raak en dus mijn hand op moet houden om die auto in mijn blikveld te blokkeren. Gebeurt ook via de binnenspiegel ondanks automatische dimming. Dan rij ik dus een heel stuk met een hand op de spiegel.
Hoe het exact komt blijft gokken, maar irritant vind ik het wel.
Dan heb je een slecht dimmende spiegel lijkt me. Ik vind dat mijn spiegels eerder te donker worden dan te licht. Soms zijn ze zo gedimd dat ik fietsers met matige of zonder verlichting zo ongeveer niet meer kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Propheticus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:41:
Gebeurt ook via de binnenspiegel ondanks automatische dimming. Dan rij ik dus een heel stuk met een hand op de spiegel.
Toevallig (of niet, door de weersomstandigheden) zit ik mij hier de laatste weken écht heel erg aan te ergeren, dat zelfs de auto-blinderingsspiegel het niet meer kan filteren. Vaak zijn het afgetrapte bezorgersbusjes, tante Truus die het écht niet door heeft, oude SUV's of Tesla's. Laatst nog in de file een zonnebril opgezet omdat het écht niet te doen was die zonnebank van achteren.

Op een meer-dan-één rijbaan laat ik gewoon het gas los tot ze mij inhalen, maar soms begrijpen ze zelfs dát niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Dan heb je een slecht dimmende spiegel lijkt me. Ik vind dat mijn spiegels eerder te donker worden dan te licht. Soms zijn ze zo gedimd dat ik fietsers met matige of zonder verlichting zo ongeveer niet meer kan zien.
Hij dimt vrij stevig zelfs, met inderdaad slecht zicht op fietsers met 2-euro Hema lampjes.
Misschien dat de verlichting van achteren de spiegel juist doet ontdimmen omdat er licht op de (daglicht)sensor valt?

[ Voor 12% gewijzigd door Propheticus op 30-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Dennisdn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Toevallig (of niet, door de weersomstandigheden) zit ik mij hier de laatste weken écht heel erg aan te ergeren, dat zelfs de auto-blinderingsspiegel het niet meer kan filteren. Vaak zijn het afgetrapte bezorgersbusjes, tante Truus die het écht niet door heeft, oude SUV's of Tesla's. Laatst nog in de file een zonnebril opgezet omdat het écht niet te doen was die zonnebank van achteren.

Op een meer-dan-één rijbaan laat ik gewoon het gas los tot ze mij inhalen, maar soms begrijpen ze zelfs dát niet :(
Vooral grote dure SUV's en Tesla's vallen mij hierin negatief op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
voz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:35:
Ik vraag me ook af, waarom al die moderne verlichting wordt toegelaten. Niet alleen wordt de verlichting steeds feller, het wordt ook steeds meer.
Ja mee eens, ik snap die trend ook niet en al helemaal niet waarom het toegestaan wordt. Verlichte logo's, verlichte grill etc.

Doet me hier aan denken
Afbeeldingslocatie: https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/LVpOXW1YXriR4FaucvHFUQ/1200x675mf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Propheticus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Vooral grote dure SUV's en Tesla's vallen mij hierin negatief op.
Die nieuwere Volvo-suvs hebben het heel erg. Ik denk dat een groot aantal het automatische grote licht gewoon de hele dag aan laten staan en niet doorhebben dat dat systeem niet zo goed werkt. Ik kan die optie ook tegen betaling activeren in de app van de auto maar doe het juist niet omdat ik mij er zelf zo aan erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Dennisdn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Die nieuwere Volvo-suvs hebben het heel erg. Ik denk dat een groot aantal het automatische grote licht gewoon de hele dag aan laten staan en niet doorhebben dat dat systeem niet zo goed werkt. Ik kan die optie ook tegen betaling activeren in de app van de auto maar doe het juist niet omdat ik mij er zelf zo aan erger.
Ik vind er wel iets voor te zeggen om grootlichtassistent / -matrix te verbieden op snelwegen.
Op een onverlichte landweg snap ik het nut, maar tegenliggers (of voorliggers) op een drukke A2 verblinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Kan me niet voorstellen dat de grootlichtassistent van Volvo zo beroerd is. Mijn ervaring is dat het over het algemeen best goed werkt. Mijn vorige Focusje hoefde maar iets van een lampje te zien in de verte en het grootlicht ging gelijk uit. Rij sinds een paar maanden in een Model Y en daar heb ik 't nog niet veel nodig gehad, maar gaat tot nu toe ook goed. Een keer vond ik dat ie wat te optimistisch was met grootlicht inschakelen, maar dat was met een tikkie tegen de hendel gelijk weer opgelost.
Ja hij houd een donker vlak om een tegemoetkomende auto (en voorligger) heen.
Als de tegemoetkomende auto dichtbij is valt het op omdat de berm ineens niet meer verlicht word, en 2 seconden erna weer wel.

Vind het vrij zenuwachtig als er meerdere tegenliggers zijn.
Maar ik heb nog nooit gehad dat iemand seint.

Nogmaals, ik heb het in skandinavie snachts gebruikt op wegen zonder verlichting.
In nederland zie ik de noodzaak niet. Het is dan eerder irritant omdat de bermverlichting steeds uit en aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dennisdn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ja mijn Cadillac had dit ook en was geen functioneel succes. Bij Tesla werkt het ook slecht en bij m'n huidige Toyota is het een functie die alleen een grootlicht wat nog aan staat uit zet en dan werkt het weer wel aardig, omdat je zo nooit per abuis iemand blindeert. Je moet daarna grootlicht weer aan doen.

Een optie zoals dit moeten activeren tegen betaling in een app is voor mij een reden om een merk te laten liggen, maar heb een vermoeden dat vroeg of laat alles op abo-vorm gaat. Verschrikkelijke ontwikkeling.

Overigens vind ik net verlichte gril of logo zelf wel mooi, geen problemen mee. Wordt er niet door verblind. Vind ook doorlopend achterlicht en loop-knipper-licht enzo leuke afwisseling. Maar je nachtzicht 10 minuten kwijt zijn door slecht afgestelde LED schijnwerpers is niet zo handig, daar ging dit topic volgens mij ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Propheticus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Ik vind er wel iets voor te zeggen om grootlichtassistent / -matrix te verbieden op snelwegen.
Op een onverlichte landweg snap ik het nut, maar tegenliggers (of voorliggers) op een drukke A2 verblinden...
Uh, maar de A2 heeft toch ook gewoon verlichting? Een beetje grootlichtassistent verwacht toch wel dat het aardedonker is voordat grootlicht wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:17
Ik herken het ook en het is algemeen bekend dat Tesla's de koplampen verkeerd afgesteld hebben staan vanaf fabriek.
Zelf heb ik een Opel Mokka-e met Intelli-Lux LED Matrix-koplampen. De adaptieve verlichting / grootlicht assistent staat standaard aan en dat zorgt ervoor dat wanneer er weinig licht is je automatisch met grootlicht rijd. Echter zodra er een auto gedetecteerd wordt wordt een deel van de LED-segmenten gedimd. Werkt erg goed, niet perfect. Vooral i.c.m. heuvelachtig landschap is het wat lastig. Dat is eigenlijk het enige moment dat ik wel eens een seintje krijg. Detectie kan echt al zijn terwijl de tegenliggen nog een klein stipje is.
Wel vind ik zelf dat verkeersborden veel te fel worden aangelicht, dan erger ik mij aan mijn eigen bak licht.
Momenteel dus een beetje aan het kijken wat ik prettig vind.

[ Voor 4% gewijzigd door maniac2003 op 30-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:07:
[...]
Een optie zoals dit moeten activeren tegen betaling in een app is voor mij een reden om een merk te laten liggen, maar heb een vermoeden dat vroeg of laat alles op abo-vorm gaat. Verschrikkelijke ontwikkeling.
Ik ben wat twijfelig nog over die ontwikkeling, maar in dít geval is het misschien juist het voorbeeld waar het wél goed werkt: In de app kost het éénmalig 180 euro. Automatisch Grootlicht zou ik zelf nooit aangevinkt hebben in de optielijst gezien wat we al besproken hebben, maar nu heeft degene die de auto na mij gaat rijden nog de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

maniac2003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:14:
Ik herken het ook en het is algemeen bekend dat Tesla's de koplampen verkeerd afgesteld hebben staan vanaf fabriek.
Ik kan mij niet voorstellen dat een Tesla af-fabriek niet aan de Wet zou voldoen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:31
Robbie T schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:05:
Nieuwe auto's hebben tegenwoordig led koplampen. Een gigantische bak licht wat voor de bestuurder van de auto ongetwijfeld heel prettig is. Voor tegenliggers echter een stuk minder prettig. Ik heb toch regelmatig last dat je als tegenligger een stuk minder ziet. Zeker als het ook nog (mot)regent wordt het zicht er niet beter op.

Waarom worden dit type koplampen in deze vorm precies toegelaten?
Deze discussie was er 20 jaar geleden ook met xenon koplampen. Geen idee wat er toen gebeurd is, maar na een paar jaar hoorde je er niemand meer over.... Mijn tip, ga niet in die koplampen zitten staren dan word je ook niet verblind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:36
Zo nu en dan kom je er een tegen. Maar over het algemeen vind ik het echt geen ding meer. Vroegaaah was het helemaal vervelend. Toen had je die sjonnie-bakken waar halogeen in moest maar waar iedereen vervolgens Xenon in propte van AliExpress (was er toen nog niet eens btw).

Waarom er overigens geen auto-leveling systemen meer op LED koplampen zit snap ik ook niet helemaal. Mijn auto met Xenon stelt zich netjes in hoogte als je hem start (was destijds verplicht zelfs, maar die is ook weer opgeheven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
stylezzz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Deze discussie was er 20 jaar geleden ook met xenon koplampen. Geen idee wat er toen gebeurd is, maar na een paar jaar hoorde je er niemand meer over.... Mijn tip, ga niet in die koplampen zitten staren dan word je ook niet verblind.
Vechten tegen de bierkaai, iets aan veranderen doe je toch niet.

Een gele nachtrijbril helpt heel goed tegen die irritante (aftermarket) xenon lampen. Dan verliezen ze hun irritante licht.

Ooit mijn groot licht aangezet toen een hobbygolf met Xenon tegemoet kwam. Zijn kleurtoon veranderde alleen met zijn gesein met groot licht, de verblindheid nam niet toe.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Stimpy68 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:41:

En ik heb een auto van 2021, maar bij DRL brand echt mijn achterverlichting niet, dus echt verplicht is dat ook niet blijkbaar, in scandinavie weer wel :P Maar heb het wel zo ingesteld nu DRL incl achterlichten.
is ook niet verplicht. In de begin periode mocht DRL simpelweg niet samen met de ander lichten branden omdat het niet bedoeld is voor slecht zicht omstandigheden.
Dat is later aangepast omdat veel mensen toch graag ook de achterlichten hadden branden in combinatie met DRL.
Volgens mij is het nu wel zo dat als de achterlichten niet branden het dan op het dashboard al duidelijk moet zijn wanneer deze verlichting wel brandt.

Bij mijn Corrola is het zo dat de DRL brand bij het rijden en dat deze pas wordt uitgeschakeld bij het inschakelen van stadslicht en achterlicht /parkeerlichten. Eventueel aangevuld met mistlicht/dimlicht/grootlicht.
Het bekende groene parkeerlichten icoontje brandt dan, maar een apart icoon voor het branden van de dimlichten is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Uh, maar de A2 heeft toch ook gewoon verlichting? Een beetje grootlichtassistent verwacht toch wel dat het aardedonker is voordat grootlicht wordt ingeschakeld.
Op hele stukken tussen A'dam en Utrecht staat de verlichting uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 16:22

lasharor

7 december 2004

maniac2003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:14:
Zelf heb ik een Opel Mokka-e met Intelli-Lux LED Matrix-koplampen. De adaptieve verlichting / grootlicht assistent staat standaard aan en dat zorgt ervoor dat wanneer er weinig licht is je automatisch met grootlicht rijd. Echter zodra er een auto gedetecteerd wordt wordt een deel van de LED-segmenten gedimd. Werkt erg goed, niet perfect. Vooral i.c.m. heuvelachtig landschap is het wat lastig. Dat is eigenlijk het enige moment dat ik wel eens een seintje krijg. Detectie kan echt al zijn terwijl de tegenliggen nog een klein stipje is.
Wel vind ik zelf dat verkeersborden veel te fel worden aangelicht, dan erger ik mij aan mijn eigen bak licht.
Momenteel dus een beetje aan het kijken wat ik prettig vind.
Volgens mij is dit ook onderdeel van het probleem. De gebruiker denkt dat het goed werkt maar in de praktijk hebben andere mensen er last van omdat deze systemen relatief traag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dan nog verwacht je niet dat het aardedonker is op de snelweg. De automatische grootlicht gaat bij mij pas onder een bepaalde lichtintensiteit aan,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Propheticus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Op hele stukken tussen A'dam en Utrecht staat de verlichting uit.
Ah, daar kom ik niet vaak :+
Ik rij wel regelmatig op de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn en daar is het ook donker, maar het is daar zelden zoooo rustig dat m'n auto er grootlicht bij pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 10:43
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:26:
Zo nu en dan kom je er een tegen. Maar over het algemeen vind ik het echt geen ding meer. Vroegaaah was het helemaal vervelend. Toen had je die sjonnie-bakken waar halogeen in moest maar waar iedereen vervolgens Xenon in propte van AliExpress (was er toen nog niet eens btw).

Waarom er overigens geen auto-leveling systemen meer op LED koplampen zit snap ik ook niet helemaal. Mijn auto met Xenon stelt zich netjes in hoogte als je hem start (was destijds verplicht zelfs, maar die is ook weer opgeheven).
Nu stoppen ze Ali LED lampen in xenon units.... :X Wat ook niet echt werkt.

De LED koplampen in mijn Audi hebben gewoon een autoleveling systeem en stellen zich bij het starten gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Ik rij wel regelmatig op de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn en daar is het ook donker, maar het is daar zelden zoooo rustig dat m'n auto er grootlicht bij pakt.
Nu zie ik de 'boosdoeners' ook zelden laat uitschakelen, ze zijn continue in-my-face. Wellicht gaat het hier dus niet om de duurste dynamische optie, maar juist de full-LED zonder automatische afstelling?
Zijn vaak wel dure bakken, maar alles extra daarop is natuurlijk een duur betaalde optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
CH4OS schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat een Tesla af-fabriek niet aan de Wet zou voldoen. ;)
Dat zou ik ook denken maar ja, er rijden wel heel veel schele Tesla's in de rondte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

maniac2003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:46:
Dat zou ik ook denken maar ja, er rijden wel heel veel schele Tesla's in de rondte.
Dat kan, maar Tesla's rijden al de nodige jaren rond in NL, dan kan er van alles gebeuren in de tussentijd. Af-fabriek voldoen de auto's echter aan de Wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
maniac2003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Ik kan ze schijnbaar wel afstellen, maar in de handleiding van m'n Model Y staat dit:
Wees voorzichtig bij het afstellen van de koplampen. Tesla heeft de positie van de koplampen zorgvuldig gekalibreerd voor een optimale positie in de meeste rijscenario's. Tesla raadt aan de koplampen niet af te stellen, tenzij u bekend bent met de manier waarop de koplampen moeten worden afgesteld. Eenmaal aangepast, kunt u ze niet automatisch terugzetten naar hun oorspronkelijk gekalibreerde positie. Neem contact op met Tesla voor assistentie bij het afstellen van de koplampen.
Zorgvuldig gekalibreerd dus :+

Heb trouwens in die maanden dat ik nu in dat gekke rij nog geen seinende auto's gezien, dus ik hoop het het meevalt.

Bij automatisch grootlicht staat trouwens ook een grote waarschuwing:
Automatisch grootlicht is slechts een hulpmiddel en heeft een aantal beperkingen. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om ervoor te zorgen dat de koplampen correct op de weers- en rijomstandigheden zijn afgestemd.
Maar goed, lijkt me ook logisch.

[ Voor 15% gewijzigd door InZane op 30-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
voor een optimale positie in de meeste rijscenario's.
Nergens wordt er gesproken over de andere weggebruikers. Meer geoptimaliseerd voor de Tesla bestuurder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
LordSinclair schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:54:
[...]

[...]

Nergens wordt er gesproken over de andere weggebruikers. Meer geoptimaliseerd voor de Tesla bestuurder dus.
Haha, ja zo kun je het ook opvatten, maar ik neem aan dat ze het dan toch niet alleen over de bestuurder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
lasharor schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Volgens mij is dit ook onderdeel van het probleem. De gebruiker denkt dat het goed werkt maar in de praktijk hebben andere mensen er last van omdat deze systemen relatief traag zijn.
Die ervaring heb ik niet als berijder. Tegenliggers worden (meestal) tijdig gedetecteerd.
Fietsers zijn daarentegen wel een dingetje, die worden slecht/niet gedetecteerd. Maar dat is alleen op buitenwegen een issue.
InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Wat voor type is dat?
Mijn Opel zet op diverse stukken, rond Stroe bijv., het groot licht aan.
InZane schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Ik kan ze schijnbaar wel afstellen, maar in de handleiding van m'n Model Y staat dit:

[...]

Zorgvuldig gekalibreerd dus :+

Heb trouwens in die maanden dat ik nu in dat gekke rij nog geen seinende auto's gezien, dus ik hoop het het meevalt.

Bij automatisch grootlicht staat trouwens ook een grote waarschuwing:

[...]

Maar goed, lijkt me ook logisch.
Wellicht dan toch meer pielende Tesla coureurs dan ik zou verwachten :D
Issues met de lichtafstelling bij Tesla spelen zover ik heb begrepen met name bij Model 3 en Y types.
Maar ik zal mijn licht :9 daar nog eens over opsteken.

Ik kan helemaal niets aanpassen aan de verlichting. Hoogte instelling is automatisch. Wanneer ik de auto aanzet zie ik dan ook regelmatig het lichtbeeld naar beneden aangepast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
maniac2003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:58:
Ik kan helemaal niets aanpassen aan de verlichting. Hoogte instelling is automatisch. Wanneer ik de auto aanzet zie ik dan ook regelmatig het lichtbeeld naar beneden aangepast worden.
Ik had het niet over hoogte afstellen, maar echt het aanpassen van de individuele lampen. Dat kan bij jou vast ook wel, maar wellicht dat dat bij de garage gedaan moet worden. Je ziet ook wel vaker dat er stelschroeven voor zijn bij de lamp units.
Bij Tesla gaat dat dus via een service menu.

Dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2X0M_z0IA-RyFTRoCJlOniX0rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgLSurN7jNFNm08w5GvrDFHq.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 30-01-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:46
En ik maar denken dat het aan mijzelf lag en ik nachtblindheid aan het ontwikkelen ben... dus ik heb al de autoruit geboend, bril geboend, nachtrijbril aangeschaft... maar het rijden in het donker, en vooral regenachtig weer blijft knudde bij tegenliggers met felle lampen.
We hebben hier in de buurt een nogal slecht ingerichte 80kmh-weg, zonder markering of verlichting en met obstakels/palen/bomen direct naast de rijbaan. Ik rij daar wanneer het donker is met max 60 (en soms minder) over heen omdat ik met tegenliggers de berm niet meer kan zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:09

Jorissie87

No diggity

Het is daarnaast een trend die je bij fietsen (met name E-bikes) ook steeds vaker ziet. Ik fietste gisteren naar huis en kwam iemand van Thuisbezorgd tegen en werd enorm verblind door zijn felle voorlicht. Daarnaast zie je ook regelmatig fietsverlichting die in hele hoge frequentie knippert/flikkert. Het voelt dan net of er een stroboscoop op je af komt, enorm irritant.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:36
Propheticus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:04:
Volgens mij mag dat al niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:46
Jorissie87 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:24:
Het is daarnaast een trend die je bij fietsen (met name E-bikes) ook steeds vaker ziet. Ik fietste gisteren naar huis en kwam iemand van Thuisbezorgd tegen en werd enorm verblind door zijn felle voorlicht. Daarnaast zie je ook regelmatig fietsverlichting die in hele hoge frequentie knippert/flikkert. Het voelt dan net of er een stroboscoop op je af komt, enorm irritant.
Ik herken dat, maar de andere kant van het verhaal is dat je als fietser ook minder zichtbaar bent voor een automobilist.
Ik ben in één week op hetzelfde punt bijna 3 keer van de sokken afgereden met mijn bakfiets omdat een automobilist mij niet zag. Ik rij op dat punt zelf ook wel eens als automobilist, en het is ook erg onoverzichtelijk. Zeker met slecht weer en ander verkeer dat je verblindt. De reactie als fietser is dan om meer licht te gaan voeren zodat men je wel ziet. Dus ik ben ook schuldig, want ik heb de bakfiets na die week volgeplakt met reflectortape, en zo'n strobe er op gezet die ik aan zet wanneer ik dat punt nader.

Omdat er steeds grotere bakken licht over de weg rijden, en details daardoor steeds minder zichtbaar worden, ontstaat een soort van wapenwedloop: iedereen voert steeds meer licht om maar gezien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Die reflector tape snap ik, en eigenlijk zou dat voldoende moeten zijn. Grotere lampen is eigenlijk alleen maar vervelend voor de overige fietsers.

In de scheepvaart en op zee is het wel vrij strict geregeld. Geen overbodige verlichting. Dit komt aan de ene kant doordat het geen zin heeft vanwege de grote afstanden en aan de andere kant omdat verlichting nog een andere functie heeft: namelijk aan de hand van lichtkleur en sterkte kun je bepalen welk gevaar waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:52
Met regen vind ik alle lampen vervelend ook die van veel fietsen en fatbikes....Dus om het probleem bij auto Led lampen en Tesla's te leggen vind ik wat ver gaan, maar het ergst zijn de blue vision halogeen lampen....

Xeon and Led moeten toch automatische hoogte regeling hebben?

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Lothlórien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Ik heb persoonlijk meer last van de achterverlichting van mijn voorgangers, dat zorgt ervoor dat je ogen net niet lekker kunnen wennen aan de duisternis voor je waardoor autorijden op een donkere doch drukke weg toch weer wat vermoeiender is.
Ik heb een automatisch dimmende binnenspiegel. De ideale uitvinding hiervoor. Mijn vader had dit jaren terug (15+) jaar al op zijn auto. Dat dit tegenwoordig nog niet standaard is verbaast me ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Salvatore.NL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:10:
Xeon and Led moeten toch automatische hoogte regeling hebben?
De Opel Astra (type J) van m'n vriendin heeft ledlampen, maar ook een knopje om ze in hoogte te verstellen. Dus dat is dan niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 17:37
LordSinclair schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:27:
[...]

De Opel Astra (type J) van m'n vriendin heeft ledlampen, maar ook een knopje om ze in hoogte te verstellen. Dus dat is dan niet automatisch.
Dan is het denk ik aftermarket ingebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 19:21

-tom-562

Oliesjeik

D-dark schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Dan is het denk ik aftermarket ingebouwd.
Nee, zoals ik al eerder gepost heb, er staat hier een maand oude MG op de oprit met LED verlichting, die heeft ook handmatige (elektrische) verstelling, geen automatische verstelling.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Robbie T schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:20:
Ik heb een automatisch dimmende binnenspiegel. De ideale uitvinding hiervoor. Mijn vader had dit jaren terug (15+) jaar al op zijn auto. Dat dit tegenwoordig nog niet standaard is verbaast me ook.
Autofabrikanten willen ook geld verdienen en niet iedereen heeft het nodig, je kunt ook gewoon met de hand de spiegel omhoog klappen bijvoorbeeld, daar heeft mijn auto een apart lipje voor. Terugklappen de spiegel staat weer op de originele stand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een maximale hoogte voor de plaatsing van de koplampen ten opzichte van de weg zou al veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo'n nachtbril kan ik aanraden, felle lampen worden er minder vervelend door. Mijn theorie is dat de felle lampen vaak blauwig zijn en dat zo'n bril blauw licht verzwakt. Zelf heb ik halogeenlampen, waar de bril minder effect op heeft.

Een snelle zoekopdracht levert op dat witte leds een piek in het spectrum hebben bij 450 nm (blauw), waar een nachtbril behoorlijk wat licht tegenhoudt. Op deze website staan de transmissiespectra van een aantal types glazen. Scroll naar "Yellow lens eyewear for AMD".

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 30-01-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Hoe toevallig, mailt de ANWB dit net rond:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/hoe-werkt-verblinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Lothlórien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:07:
Die reflector tape snap ik, en eigenlijk zou dat voldoende moeten zijn. Grotere lampen is eigenlijk alleen maar vervelend voor de overige fietsers.
Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) goedgekeurde fietslampen zijn de oplossing (wel goed afstellen natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:31
LordSinclair schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Vechten tegen de bierkaai, iets aan veranderen doe je toch niet.

Een gele nachtrijbril helpt heel goed tegen die irritante (aftermarket) xenon lampen. Dan verliezen ze hun irritante licht.

Ooit mijn groot licht aangezet toen een hobbygolf met Xenon tegemoet kwam. Zijn kleurtoon veranderde alleen met zijn gesein met groot licht, de verblindheid nam niet toe.
Ik bedoelde meer dat het een beetje een non-issue is. Over die (inmiddels) ouderwetse xenon setjes hoor je niemand meer. Misschien dat er nog wat oude golfjes rondrijden met een aftermarket setje wat nooit door de keuring komt maar verder komen er de laatste jaren alleen nog maar auto's met LED verlichting op de markt. Nu kun je natuurlijk gewoon in meer of mindere mate last hebben van nachtblindheid waardoor je gewoon gevoelig bent voor grote contrasten zoals koplampen in de duisternis. Gele nachtbrillen helpen hier goed tegen.... Of ook vooral niet in de koplampen staren, iets wat veel mensen juist uit ergernis doen... Wat het uiteindelijk alleen maar erger maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Citaat:
ANWB pleit voor regelgeving

De ANWB maakt zich hierover ernstig zorgen. Samen met haar zusterclubs is de ANWB al langer in gesprek met autofabrikanten over het aanpassen van lampenunits. Ze vraagt nu ook de Europese Commissie zich te buigen over regelgeving voor veilige autoverlichting.

Je zou toch verwachten dat er al regelgeving voor is... Dit lijkt me aanzienlijk nuttiger dan doppen vastmaken aan melkpakken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste