Mijn ondervinding is dat het al sterk verbeterd is tegenover vroeger, de opkomst van LED-koplampen op wagens zeg maar... rond midden, eind de nillies dacht ik?
Toen, en de jaren erna werd ik ook vaak verblind door wagens met LED-koplampen, maar tegenwoordig valt me dat nog maar sporadisch op, toegegeven, ik ben ook wat minder op de baan t.o.v. vroeger i.v.m. thuiswerk, maar de keren dat ik wel nog naar kantoor ga (morgen en overmorgen bvb.) is dat met motor of wagen en dan valt het me slechts sporadisch nog op wanneer een LEDkoplamp van een tegenligger me verblindt.
Of daar technische redenen voor zijn, of legale redenen (homologatie) heb ik het raden naar, ik volg dit onderwerp niet echt, maar ik herinner me dat ik vroeger, tussen pakweg 2005 en nu, me hier veel vaker aan stoorde. (los van dat ik vaker op de weg was, per rit valt het me ook minder op)
Soms merk ik nog wel flikkerende LED's waar iets mis is -denk ik?- met de frequentie...
Maar waar ik me tegenwoordig meer aan stoor op gebied van koplampen zijn diegenen die 1 kapotte halogeenlamp hebben, waardoor de overblijvende extra stroom krijgt en extra fel schijnt, dat verblindt ook wel en kom ik toch vaker tegen.
En mensen die geen automatische verlichting hebben en vergeten hun lampen aan te zetten in het donker... echt wekelijks kom ik ze tegen,

Jeeeezz... er was een tijd dat ik ook geen automatische verlichting had, ik heb zo'n 18 jaar lang gereden met wagens waar ik manueel m'n lampen moest aanzetten, weet je hoe vaak ik dat vergat? nooit... dus zo moeilijk kan het toch echt niet zijn?!
Dan doe je signaal met je grootlichten, zie je ze kijken van "wat is die z'n probleem?!"
Oh, en nog steeds, al sinds ik me kan herinneren: Yuppies die denken dat ze cool en hip zijn met hun mistlampen onnodig aan... Jongens, als jullie meelezen: het was al in de 90's niet hip, en nu zéker niet meer, ok? zet die mistlampen uit, je blikkendoos ziet er echt niet cooler uit, ook al vind je van wel!
[
Voor 14% gewijzigd door
PinusRigida op 05-03-2024 14:04
]