I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Heb je dat wel eens getest met iemand die directe feedback kan geven? Ik was zelf benieuwd naar de ervaring toen ik ze voor het eerst had. Dus een stuk gaan rijden met een kameraad er bij in zijn auto om wat te testen, en die gaf aan er 0 last van de hebben als ik achter hem reed, maar ook niet als hij me tegemoet kwam.onetime schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:36:
Al kan ik die mooie matrix led lampen van mijn Enyaq op onverlichte en verlaten wegen zeker waarderen. Anders doe ik ze niet aan, ze zijn mij vaak toch te verblindend voor ander verkeer, al gaan er segmenten uit als hij ander verkeer detecteert. Wel mooi om te zien.
Maar ook mijn pa rijd wel eens achter mij met zijn E-Tron, ook met Matrix, en daar kunnen ze volgens mij niet eens uit, waar ik ze in de A3 moet activeren met de hendel voor het ligt, zoals je vroeger groot licht aan zou zetten, staan ze bij de E-Tron standaard op 'Auto'. En daar merk ik ook totaal niets van als ik voor hem rijd, de segmenten die mij zouden hinderen blijven keurig uit.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Probleem is mede dat medeweggebruikers niet weten dat jij matrix hebt. Het zou best goed kunnen werken zonder andere te verblinden maar hoeveel mensen zullen daarop wachten?onetime schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:36:
o.a. @HerZon Ik geef tegenliggers met defecte verlichting (uit) 2 of 3 knippers groot licht.
Verblindende tegenliggers wil ik nog wel eens groot licht geven totdat ze dimmen. Ik begin met knippers, maar als ze terug gaan seinen blijft mijn groot licht aan totdat we elkaar gepasseerd zijn.
~
Bij al die verblindende verlichting, zie je dus niet meer genoeg om veilig te rijden. Daarom is verlichting die het overige verkeer hindert, zoals verblindende verlichting, dus verboden.
apk-handboek.rdw.nl/personenautos/verbod-van-verblindende-lichten
Wie daar signalen van krijgt van mede weggebruikers en er niets aan doet brengt het verkeer opzettelijk in gevaar...
~
Al kan ik die mooie matrix led lampen van mijn Enyaq op onverlichte en verlaten wegen zeker waarderen. Anders doe ik ze niet aan, ze zijn mij vaak toch te verblindend voor ander verkeer, al gaan er segmenten uit als hij ander verkeer detecteert. Wel mooi om te zien.
Het lijkt me niet geheel onterecht als je een hoop licht ziet en de aanname maakt dat je daarna mogelijk verblindt wordt. Dat laatste hoeft dus helemaal niet zo te zijn, maar uit je eerste passage maak ik dus op dat jij je verblindende lichten op zet totdat zij die van hun afzetten?
Matrix lijkt me vooral irritant voor binnenvaart. Die voeren per definitie geen licht, zelfs niet in de kajuit. Matrix reageert hier dan ook niet op door te dimmen.
Dat hoeft niet, Matrix (in ieder geval de mijne) werken ook op reflectie. Ik zie dus ook zones uitgaan als ik bijvoorbeeld een verkeersbord (bijvoorbeeld snelheid) langs de weg in het pikkedonker verlicht.Lothlórien schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:03:
Matrix reageert hier dan ook niet op door te dimmen.
Al moet ik ook zeggen dat ik de link met binnenvaart een beetje mis, ik kom niet heel vaak binnenvaart schepen tegen op de weg die last zouden hebben van mijn verlichting. Zelfs niet als ik de dijk pak langs de Ijssel bijvoorbeeld waar ik regelmatig rijd.
[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 05-02-2024 11:09 ]
Overigens zijn er nu ook weer niet zoveel schepen, dus zou heel goed kunnen dat je er bijna nooit één ziet. En ik moet zeggen dat ik zelf in die 2 jaar ook geen koplampen op mij gericht kreeg, maar dat lijkt me wel echt bloedirritant, schippers voeren juist geen licht omdat ze véél verder moeten zien dan de 80 meter tot aan de boeg. Je ogen aan de duisternis laten wennen is dan de enige optie.
Dat matrix reageert op reflectie heb je zeker gelijk in, maar schepen zijn geen retroreflectoren. (Dimmen is hier het verkeerde woord trouwens, vaak worden een aantal LEDs gericht uitgeschakeld).
stylezzz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:21:
[...]
De gemiddelde agent is helemaal niet in staat om te constateren of dat een koplamp goed staat afgesteld of niet.
Het aantal wagens met best wel vervelend (maar niet compleet verblindend) licht wat ik tegenkom is absurd groot, ik geloof er weinig van dat die allemaal niet door de APK zouden komen zonder dat eerst de lampen bijgesteld moeten worden.onetime schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:39:
[...]
Dat is misschien ook niet nodig. Verblindend mag niet, dat is voldoende om veel hinder weg te nemen.
Wellicht is dat wel zo hoor, maar laten we de subjectiviteit van oom agent er inderdaad maar niet op los laten. Meten = weten. Als zo veel verblindende wagens "gewoon" aan de regelgeving voldoen is het tijd om de regelgeving aan te passen. Als ze dat daadwerkelijk allemaal niet doen dan zie ik het maar wat graag met bonnen regenen totdat mensen zich aanpassen.

Seinen, wat eigenlijk al niet is toegestaan, doe ik wel. Dat is in 99/100 gevallen ook gewoon voldoende, een foutje kan nu eenmaal gebeuren. Ik verwacht dat medeweggebruikers dit ook bij mij doen mocht ik m'n grootlicht vergeten, daar komen we samen prima uit.Lothlórien schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:03:
Dat laatste hoeft dus helemaal niet zo te zijn, maar uit je eerste passage maak ik dus op dat jij je verblindende lichten op zet totdat zij die van hun afzetten?
[rant-modus]
Die laatste mafkees welke echt verblindend is en er niks mee doet krijgt hem net zo hard terug, al is het maar om een wederzijdse snelheidsverlaging af te dwingen. Ik vertik het om in die situaties toe te geven, is dat sneu/kleinzielig/hypocriet en wellicht zelfs gevaarlijk? Absoluut.
Meermaals flitsen, lampen uit/aan zetten, claxonneren. 0,0 reactie totdat ik zelf ook m'n grote lampen aan houd, dan zitten we opeens te toeteren dat we het niet leuk vinden. Nee ik ontsteek voor de lol specifiek bij jouw grootlicht, en ook m'n achterligger zit voor de lol te seinen.

Maar goed, dat is in 10+ jaar aan rijden precies 2x voorgekomen. ( En in beide gevallen was de tegenligger uiteraard het stereotype veel te lompe/hoge pick-up truck..
[/rant-modus]
[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2024 14:24 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik ben benieuwd of dit resulteert in nieuwe regels, bijvoorbeeld een maximale hoogte van de lichtunits.
70cm lijkt me wel wat als maximum.
Je zal flink moeite moeten doen om een auto te vinden waarbij de ooghoogte ten opzichte van het asfalt lager uitkomt dan 70cm. En dus heb je ook minder last van de lampen.
[ Voor 52% gewijzigd door FRANQ op 06-02-2024 16:07 ]
De ANWB was al een stuk eerder met dat artikel, voordat überhaupt de TS er mee begon hoor.FRANQ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
De ANWB heeft er ook lucht van gekregen. https://www.nu.nl/economi...-onveilige-situaties.html
https://www.anwb.nl/verke...-door-voertuigverlichting
Blijkbaar zocht nu.nl naar wat websitevulling...
Bron: ik heb een Tesla. Afstellen in de fabriek doen ze niet echt en 90% van de mensen gaat er geen service-afspraak voor inschieten. Zouden ze wel moeten doen.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Verwijderd
Daar zijn al regels voor. Van de RDW.FRANQ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
De ANWB heeft er ook lucht van gekregen. https://www.nu.nl/economi...-onveilige-situaties.html
Ik ben benieuwd of dit resulteert in nieuwe regels, bijvoorbeeld een maximale hoogte van de lichtunits.
70cm lijkt me wel wat als maximum.
Je zal flink moeite moeten doen om een auto te vinden waarbij de ooghoogte ten opzichte van het asfalt lager uitkomt dan 70cm. En dus heb je ook minder last van de lampen.
De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas minder of gelijk aan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31a) met:
Minimaal 0,5 cm/m of 0,5% op 10 m, enMaximaal 2,5 cm/m of 2,5% op 10 m.
De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas meer dan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31b) met:
Minimaal 1 cm/m of 1% op 10 m;
Maximaal 3,5 cm/m of 3,5% op 10 m.
Ik bedoel: ter vervanging van gewone H4, H7, etc gloeilampjes.
Dus niet superfel, maar gewone lichtsterkte. Als ik google zie ik alleen maar dingen ter vervanging van halogeen of xenon en dergelijke. Of lampen met enorme koellichamen er aan. WFT? Een LED lamp geeft toch per definitie *minder* warmte af dan een gloeilamp?
De reden dat ik deze vraag stel is dat ik het beu begin te raken dat ik om de haverklap die stomme gloeilampjes moet vervangen omdat die telkens kapot gaan. Dat moet anno 2024 toch anders kunnen?
Kies een goed product bij het vervangen van je lampjes, dus niet van Ali, of dozenschuivers zoals Amazon.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heeft niet met koeling te maken maar met de vorm van de lichtbron. Een LED is echt één punt waar licht uit komt, waar bij een gloeidraad er een lichtgevend oppervlak is.hneel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:06:
Wat ik me afvraag: waarom bestaan er anno 2024 nog geen "gewone" LED lampen voor in de auto?
Dus niet superfel, maar gewone lichtsterkte. Als ik google zie ik alleen maar dingen ter vervanging van halogeen of xenon en dergelijke. Of lampen met enorme koellichamen er aan. WFT? Een LED lamp geeft toch per definitie *minder* warmte af dan een gloeilamp?
De reden dat ik deze vraag stel is dat ik het beu begin te raken dat ik om de haverklap die stomme gloeilampjes moet vervangen omdat die telkens kapot gaan. Dat moet anno 2024 toch anders kunnen?
Wil je LED verlichting aftermarket plaatsen dan moet je eigenlijk het hele armatuur met de reflecterende delen aanpassen.
Bijkomend probleem is dat zo'n vervangend onderdeel ook nog eens gekeurd moet worden, er zijn vrij weinig goedgekeurde sets (lees: Ik ken er geen) behalve van de autoleveranciers zelf.
Osram heeft enkele sets zover ik weet. Maar ik meen dat die alleen voor Duitsland goedgekeurd zijn en je een of ander papiertje moet hebben voor als je staande gehouden wordt.pagani schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:35:
[...]
Bijkomend probleem is dat zo'n vervangend onderdeel ook nog eens gekeurd moet worden, er zijn vrij weinig goedgekeurde sets (lees: Ik ken er geen) behalve van de autoleveranciers zelf.
https://www.osram.com/am/...lity-list-netherlands.jsp
[ Voor 7% gewijzigd door maniac2003 op 06-02-2024 19:36 . Reden: Toevoeging link ]
Ben inmiddels al regelmatig verblind, vooral bij SUV's zoals de Enyaq is het vrij vervelend. Dan kijk je vanuit je lage zitpositie haast de koplamp in.
Geen enkele aftermarket LED lichtbron (H4, H7, H11, H1 etc) heeft Europese typegoedkeuring omdat de koplampen (armaturen) waar ze in komen nou eenmaal alleen zijn goedgekeurd met halogeen lichtbron.maniac2003 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Osram heeft enkele sets zover ik weet. Maar ik meen dat die alleen voor Duitsland goedgekeurd zijn en je een of ander papiertje moet hebben voor als je staande gehouden wordt.
Zodra een koplamp typegoedkeuring heeft als H7-koplamp, mág er gewoon geen andere lichtbron in dan H7-halogeen.
LED werkt overigens best goed in projectors, maar niet in reflector-armaturen.
Als je LED goedgekeurd zou willen hebben op je Golf 4 uit 1998 moet je eigenlijk een nieuw armatuur kopen die Europese typegoedkeuring heeft met led erin. En dan zal je sowieso met een andere fitting te maken krijgen dan H7. of wellicht zoals de meeste led-armaturen, volledig vast ingebouwd. Zoiets zal voor tuninghokken als een Golf 4-6 wellicht nog wel ontwikkeld zijn, maar niet voor je Toyota Starlet.
In de VS waar ze heel lang sealed-beam lampen hadden, en je dus het hele armatuur moest vervangen als je lampje kapot was, hebben ze inmiddels wel volledig legale LED-vervanging sealed-beam
Dus je Ford Mustang uit 1966 kun je volledig legaal LED op zetten. Want ze zijn verkrijgbaar in in alle formaten waarin sealed-beam verkocht werd.
Overigens, sinds ik weer een job op afstand heb, en ik nogal vaak op N (80)-wegen rijd nu, ben ik er ook eens op gaan letten.
Toch is hetgene waar ik het meest last van heb nog steeds halogeen waar de lamp er verkeerd in zit en die dus de mussen uit de bomen schijnen.
[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 06-02-2024 19:40 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Yep, maar is dus geen Europese typegoedkeuring.
Osram moet hier dus elk type goedgekeurde armatuur bij langs, en laten goedkeuren met hun led-lampje. En alleen de combinatie van auto plus hun lampje is toegestaan. Mocht je een aftermarket armatuur hebben, kan het zomaar zijn dat de goedkeuring er NIET meer is.. Daarnaast moeten ze per land de goedkeuring erdoorheen krijgen.
Lijkt me een prijzige oplossing.
Verder zie ik dat de W5W leds alleen goedkeuring lijken te hebben in sommige auto's als stadslicht, terwijl velen ze als nummerplaatverlichting gebruiken. (heb zelf een mooi, maar vrij prijzig setje van Philips in de nummerplaat van mn Peugeot). Zijn niet overdreven fel enzo, wat je vaak ziet. Maar officieel is het niet 'oke'.
[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 06-02-2024 20:01 ]
Maar men is er dus wel mee bezig om retrofit LED lampen geschikt te krijgen.
Mijn vader heeft eerder LED lampen gehad in zijn Astra station. Wel wat pielen i.v.m. de lengte en actieve koeling. Niet legaal, lichtbeeld was wel zoals het hoort. Dat is ook getest. Gaf een stuk beter zicht dan de standaard halogeen lampjes.
Fabrikanten die een loopje nemen met de regels is niets nieuws, maar dit is gewoon een taak voor de overheid. Trek de typegoedkeuring van die dingen in.Makkelijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:26:
Het probleem zijn gewoon Tesla's.
Bron: ik heb een Tesla. Afstellen in de fabriek doen ze niet echt en 90% van de mensen gaat er geen service-afspraak voor inschieten. Zouden ze wel moeten doen.
Helaas lijkt het er op dat elektrisch rijden belangrijker is dan veiligheid.
Ik heb eens een gele nachtrijbril getest, en dat is inderdaad aanzienlijk prettiger. Toen ik hem afzette viel me op hoe blauw alles is.
De enige auto's die nog wel verblinden, zijn die 2,5 ton wegende bakbeesten van Tesla. En helaas rijden er heel veel van die subsidiedingen rond.
[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 06-02-2024 20:05 ]
Snap ik, maar het maakt wel een flink verschil, algemene typegoedkeuring of specifieke.maniac2003 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:00:
Dat klopt, ik heb het ook niet over een E-keur gehad.
Maar men is er dus wel mee bezig om retrofit LED lampen geschikt te krijgen.
Mijn vader heeft eerder LED lampen gehad in zijn Astra station. Wel wat pielen i.v.m. de lengte en actieve koeling. Niet legaal, lichtbeeld was wel zoals het hoort. Dat is ook getest. Gaf een stuk beter zicht dan de standaard halogeen lampjes.
Heb het zelf ook in een Volvo C30 gehad. Paste best wel goed, mooie van die auto was ook dat je met 1 pin eruithalen de hele koplampunit eruit kan halen. Lichtbeeld prima, was immers ook een projector, ook veel beter licht, maar niet legaal idd.
Valt me wel op dat die Osram's voor geen enkele Volvo geschikt zijn. Zou Volvo hier dan niet aan mee willen werken, of is het ander legal gezeik omdat de auto feitelijk onder Ford ontworpen is, en Geely de rechten er niet op heeft ofzo.
Ehhh, H4, H7, H[x], DAT zijn halogeenlampen. Echt geen gloeilampjes hoor.hneel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:06:
Wat ik me afvraag: waarom bestaan er anno 2024 nog geen "gewone" LED lampen voor in de auto?
ja, er zit idd nog wel een gloeidraad/-spiraal in
Alleen de ouderwetse kleinere lampjes zoals van de richtingaanwijzers of de remlichten zijn vaak nog gewone gloeilampjes.
Van zowel Philips als Osram zijn er al diverse LED retrofit sets te verkrijgen. Al dan niet met (Duitse) goedkeuring in bepaalde specifieke lamparmatuur/autotype combinaties.
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 06-02-2024 21:01 ]
Da's inherent aan een lamp op gloeidraad basis; die worden nu eenmaal heel heet, anders geven ze geen licht! Een paar honderd graden is geen uitzondering.timovd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:21:
@hneel de koeling voor LED is beter voor de levensduur. Halogeen kan beter omgaan met hogere temperaturen.
En een halfgeleider, zoals een LED kan juist slecht tegen hitte. Maximale junctietemperatuur ligt zo rond de 140 graden; daarna is het einde oefening.
Ik heb het een paar jaar geleden eens opgemeten:
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
en
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
'Dozenschuivers' zoals Amazon, verkopen ook gewoon prima LED sets van Philips of Osram.Kies een goed product bij het vervangen van je lampjes, dus niet van Ali, of dozenschuivers zoals Amazon.
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 06-02-2024 21:00 ]
Tesla’s zijn over het algemeen vrij licht. Een model Y RWD weegt minder dan de meeste veel kleinere Duitse premium sedan’s, 1884kg. Maar die Duitsers maken wel betere lampen 🤣RemcoDelft schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:04:
[...]
De enige auto's die nog wel verblinden, zijn die 2,5 ton wegende bakbeesten van Tesla. En helaas rijden er heel veel van die subsidiedingen rond.
Ik ben best blij met hoe m’n wagen rijdt maar ik maak me de hele tijd zorgen over of ik mensen wel of niet verblind en dat is ruk. Ze zouden simpelweg een verplichte terugroep, geen software, moeten doen waarbij al die dingen professioneel gekalibreerd worden bij het service center. RDW zou die macht gewoon moeten hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Makkelijk op 06-02-2024 21:10 ]
Voor je gemoedsrust: Mijn 2019 model 3 was in oktober zonder enige opmerking door de APK gekomen. Nu was dat geen matrix LED, maar dan nog.Makkelijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:08:
[...]
Tesla’s zijn over het algemeen vrij licht. Een model Y RWD weegt minder dan de meeste veel kleinere Duitse premium sedan’s, 1884kg. Maar die Duitsers maken wel betere lampen 🤣
Ik ben best blij met hoe m’n wagen rijdt maar ik maak me de hele tijd zorgen over of ik mensen wel of niet verblind en dat is ruk. Ze zouden simpelweg een verplichte terugroep, geen software, moeten doen waarbij al die dingen professioneel gekalibreerd worden bij het service center. RDW zou die macht gewoon moeten hebben.
En je kunt altijd je koplampen kalibreren in het menu.
Ik weet dat er regels voor zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:05:
[...]
Daar zijn al regels voor. Van de RDW.
De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas minder of gelijk aan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31a) met:
Minimaal 0,5 cm/m of 0,5% op 10 m, enMaximaal 2,5 cm/m of 2,5% op 10 m.
De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas meer dan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31b) met:
Minimaal 1 cm/m of 1% op 10 m;
Maximaal 3,5 cm/m of 3,5% op 10 m.
Die stammen nog uit het halogeen tijdperk.
Vroeger kon je nooit echt in de bron van het licht kijken, het licht werd via de reflector verspreid, waardoor het al minder intens is als je in de koplamp kijkt.
Huidige led verlichting projecteren direct op de weg, dus je kan direct in de bron kijken. Een beetje led koplamp is feller dan de zon dus dat verblind echt.
Bij busjes en pickups zitten de koplampen vaak hoog, als ik in mijn volvo v90 zit kijk ik er praktisch recht in.
Als je in de regels zet dat koplampen op maximaal 80cm mogen met het hart van de lichtbron, voorkom je dat.
Qua design kan je dan alsnog drl en knipperlichten hoger plaatsen, koplampen komen dan gewoon lager in bijvoorbeeld de bumper.
Dan ben je denk één van de weinigen, heel veel tesla’s hebben lamp issues bij de APK! Kijk maar op de tesla fora.GAIAjohan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Voor je gemoedsrust: Mijn 2019 model 3 was in oktober zonder enige opmerking door de APK gekomen. Nu was dat geen matrix LED, maar dan nog.
En je kunt altijd je koplampen kalibreren in het menu.
Daarnaast: vaak is de lamp instelling helemaal door de war na een software update, zeker als de auto dan niet vlak staat. Wat ik altijd doe is na een update op een recht stuk even naar het lamp verstellen menu. Dan calibreert de auto zelf even (duur een minuutje ofzo). Anders echt drama bij mij, tesla 3 2019.
Die van mij gingen altijd na verloop van tijd omlaag waarna je alleen nog een witte vlek op 10m voor de auto hadpieter81! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:33:
[...]
Dan ben je denk één van de weinigen, heel veel tesla’s hebben lamp issues bij de APK! Kijk maar op de tesla fora.
Daarnaast: vaak is de lamp instelling helemaal door de war na een software update, zeker als de auto dan niet vlak staat. Wat ik altijd doe is na een update op een recht stuk even naar het lamp verstellen menu. Dan calibreert de auto zelf even (duur een minuutje ofzo). Anders echt drama bij mij, tesla 3 2019.
Om de zoveel tijd was kalibreren wel nodig
Je hoeft echt geen serviceafspraak te maken om je koplampen af te stellen, dat kun je de auto zelf laten doen.Makkelijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:26:
Het probleem zijn gewoon Tesla's.
Signatures zijn voor boomers.
Ik had het dan ook over dit bakbeest: het betreffende rijklaar gewicht van de Model X is ongeveer 2450 kg,Makkelijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:08:
[...]
Tesla’s zijn over het algemeen vrij licht. Een model Y RWD weegt minder dan de meeste veel kleinere Duitse premium sedan’s, 1884kg. Maar die Duitsers maken wel betere lampen 🤣
Die heeft hoog geinstalleerde lampen en ze schijnen nog omhoog ook.
Het hele SUV-excuus slaat ook nergens op: vrachtwagens zijn veel hoger, en die monteren de lampen ook niet bovenaan.
[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 07-02-2024 08:55 ]
Verwijderd
Het is dan niet raar dat er dan zoveel klachten zijn en problemen.
Beetje zelf idee als iemand zelf op het zicht met een schroevendraaier zelf zijn lampen zit te verstellen zonder controlle met een gekalibreerd licht kast.
Dat werkt niet. Voor zover ik het weet is het servicemenu bedoelt om daarna met de hand wat te doen. Bij mij verandert hij niets automatisch. Daarnaast geeft dit menu heel duidelijk aan dat het alleen voor het service center bedoelt is. Ik zou zelf niet snel aan iets zitten wat me waarschuwt er vanaf te blijven. Dat tweakers dat negeren is heel goed, maar van de gemiddelde consument hoef je het niet te verwachten.Maasluip schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:28:
[...]
Je hoeft echt geen serviceafspraak te maken om je koplampen af te stellen, dat kun je de auto zelf laten doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 07-02-2024 10:08 ]
Het calibratiescherm geeft een enorme waarschuwing voor je het start, dat dit alleen door een service professional mag gebeuren.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:12:
Wel eigenlijk heel raar dat mensen met hun Tesla zelf hun lampen kunnen kalibreren zonder tussenkomst van een garage.
Het is dan niet raar dat er dan zoveel klachten zijn en problemen.
Beetje zelf idee als iemand zelf op het zicht met een schroevendraaier zelf zijn lampen zit te verstellen zonder controlle met een gekalibreerd licht kast.
Het is wel kwalijk dat de lampinstelling met een software update verprutst kan worden, wat dan weer mogelijk een verkeersonveilige situatie tot gevolg heeft.pieter81! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:33:
[...]
Dan ben je denk één van de weinigen, heel veel tesla’s hebben lamp issues bij de APK! Kijk maar op de tesla fora.
Wordt er dan niet even een check gedaan of de wagen wel vlak staat voor die zichzelf begint te calibreren ofzo?
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd!ehtweak schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Ehhh, H4, H7, H[x], DAT zijn halogeenlampen. Echt geen gloeilampjes hoor.![]()
ja, er zit idd nog wel een gloeidraad/-spiraal in
Alleen de ouderwetse kleinere lampjes zoals van de richtingaanwijzers of de remlichten zijn vaak nog gewone gloeilampjes.
:strip_exif()/f/image/9Kl1tI52OkF3KF4hTTtReNYg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is echt alles mis:
- Lichtbeeld klopt niet (vreemd hoog blokje aan de linkerkant van zowel de linker als de rechter koplamp).
- Links staat veel hoger dan rechts.
- Links verblindt ook nog.

Ik begrijp werkelijk niet hoe Tesla hiermee weg komt. Er zou toch een typegoedkeuring moeten zijn die deze puinhoop tegen gaat?

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 02-03-2024 13:31 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er is ook typegoedkeuring, maar die geldt voor alle auto's. Als tijdens de typegoedkeuring een correct model is aangeleverd wordt er daarna niet meer naar gekeken. Bij nieuwe auto's wordt dit dus pas na 4 jaar gecorrigeerd bij de APK.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:29:
Er zou toch een typegoedkeuring moeten zijn die deze puinhoop tegen gaat?
En zoals je hier ook in dit topic kan lezen gaat men er maar vanuit dat bij hun auto/Tesla de koplampen goed staan, ook omdat ze automatische koplampen of matrix hebben.
Kalibratie zou de koplampen opnieuw in de juiste positie moeten stellen. Dat was tenminste zo bij m3. Wel even recht staan natuurlijk.Makkelijk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Dat werkt niet. Voor zover ik het weet is het servicemenu bedoelt om daarna met de hand wat te doen. Bij mij verandert hij niets automatisch. Daarnaast geeft dit menu heel duidelijk aan dat het alleen voor het service center bedoelt is. Ik zou zelf niet snel aan iets zitten wat me waarschuwt er vanaf te blijven. Dat tweakers dat negeren is heel goed, maar van de gemiddelde consument hoef je het niet te verwachten.
Ik zou eerder stellen dat er met je reactie van alles mis is. Dit is het patroon wat bij calibratie zichtbaar wordt, waarmee je kan meten hoe de lampen staan. Na calibratie en juiste instelling gaan de lampen terug naar een normaal patroon, wat ook in de handleiding beschreven staat.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:29:
In het kader van de dramatische afstelling van de koplampen van Tesla, hier een voorbeeld van de lampen van @zwoellie : zwoelie in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
[Afbeelding]
Hier is echt alles mis:En dit is dus na calibratie...
- Lichtbeeld klopt niet (vreemd hoog blokje aan de linkerkant van zowel de linker als de rechter koplamp).
- Links staat veel hoger dan rechts.
- Links verblindt ook nog.
![]()
Ik begrijp werkelijk niet hoe Tesla hiermee weg komt. Er zou toch een typegoedkeuring moeten zijn die deze puinhoop tegen gaat?
Maargoed ik lees wel vaker negatieve uitlatingen van je over Tesla in het algemeen, dus het is maar net wat je wilt zien.
3960wp SE | Model Y RWD
Hij zegt toch dat het ná calibratie is? Lichtbeeld ziet er inderdaad niet uit. Snap ook niet dat ze daarmee weg komen.Xrypta schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:48:
[...]
Ik zou eerder stellen dat er met je reactie van alles mis is. Dit is het patroon wat bij calibratie zichtbaar wordt, waarmee je kan meten hoe de lampen staan. Na calibratie en juiste instelling gaan de lampen terug naar een normaal patroon, wat ook in de handleiding beschreven staat.
Maargoed ik lees wel vaker negatieve uitlatingen van je over Tesla in het algemeen, dus het is maar net wat je wilt zien.
Heb zelf vroeger veel koplampen geretrofit met xenon, maar dan wil je juist een vrijwel vlakke lijn hebben. Als dit het resultaat was konden ze linea recta de prullenbak in.
2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb
Dit is niet na kalibratie. Hier zijn ze nog in kalibratie mode.EvoII schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:11:
[...]
Hij zegt toch dat het ná calibratie is? Lichtbeeld ziet er inderdaad niet uit. Snap ook niet dat ze daarmee weg komen.
Heb zelf vroeger veel koplampen geretrofit met xenon, maar dan wil je juist een vrijwel vlakke lijn hebben. Als dit het resultaat was konden ze linea recta de prullenbak in.
Oftewel eigenaar heeft geen idee wat hij aan het doen is, en @Andrehj lift er lekker op mee
Hoe zo? @zwoelie schrijft toch duidelijkXrypta schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:48:
Ik zou eerder stellen dat er met je reactie van alles mis is. Dit is het patroon wat bij calibratie zichtbaar wordt, waarmee je kan meten hoe de lampen staan. Na calibratie en juiste instelling gaan de lampen terug naar een normaal patroon, wat ook in de handleiding beschreven staat.
Daar is geen woord Frans bij.zwoelie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:05:
Ik heb eens de lampen van mijn MY gekalibreerd met onderstaande Tetris foto als resultaat.
Bovendien is al lang duidelijk dat er met de afstelling van de koplampen van Tesla's van alles mis is. Als ik onderweg door een tegenligger wordt verblind, is dat in 9 van de 10 gevallen een Tesla. Extreem veel meer dus dan van andere merken.
[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 02-03-2024 15:21 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Deze gebruiker heeft geen idee wat hij aan het doen is. Dat veel Tesla’s met matrix lampen verblinden is waar, maar dat neemt niet weg dat deze post eigenlijk full of bullshit is, immers heeft dit niets te maken met de normale operationele mode. Het is alsof tante Truus een voorband achterop de auto van Max Verstappen zet, en jij hiermee aan de haal gaat alsof de normale gang van zaken is in het RBR team.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:20:
[...]
Hoe zo? @zwoelie schrijft toch duidelijk
[...]
Daar is geen woord Frans bij.
Bovendien is al lang duidelijk dat er met de afstelling van de koplampen van Tesla's van alles mis is. Als ik onderweg door een tegenligger wordt verblind, is dat in 9 van de 10 gevallen een Tesla. Extreem veel meer dus dan van andere merken.
Wat dat betreft is jouw rol hier eigenlijk behoorlijk kwalijk. Ook al is het grote onzin en heb jij ook geen idee wat hier gebeurt, jij gaat het toch maar keihard verkondigen alsof dit na kalibratie is om Tesla maar in diskrediet te brengen.
Bij Tesla heb je als gebruiker misschien wel teveel eenvoudige controle hierover inderdaad. Maar is denk ik een gevolg van dat het een Amerikaans bedrijf is, waar veel mensen zelf wel aan hun auto sleutelen en een apk lang niet in alle staten bestaat.Naafkap schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:25:
Een gewone gebruiker moet zich helemaal niet bezig hoeven houden met kalibratie van led-koplampen. Van alle gerenommeerde merken met af-fabriek led koplampen hoeft er helemaal niets door de gebruiker gekalibreerd te worden. Dat Tesla’s dat klaarblijkelijk wel nodig hebben zegt dus alles over Tesla. En inderdaad, 9 van de 10x is het een Tesla met verblindende koplampen.
Echter dan nog hoef je Tesla de zwarte Piet nog niet toe te spelen als het desondanks toch user error is, zeker als je gewoon niet snapt dat dat de kalibratie setting is. Zelfs als de user zegt dat hij de kalibratie heeft afgerond (wat gewoon niet het geval is).
Die twee hoge punten moeten namelijk op een bepaalde hoogte uit komen. Daarna opslaan, en dan verdwijnen ze ook.
En als je als user dat niet snapt moet je er gewoon met je tengels van af blijven en naar de garage rijden..
Bij mijn Peugeot kan ik overigens helemaal niks aan mijn led lampen doen, er zal vast ergens een draaischroef in de motor ruimte zitten, maar Europeanen blijven daarvan af.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 02-03-2024 17:01 ]
Heb het even getest hoor, maar als ik in calibratie de lampen maximaal omlaag zet en dus niks zie, zie ik na het uitschakelen auto, inschakelen en weer kalibreren nog steeds niets. Er zit geen automatische stap tussen bij mij.STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Kalibratie zou de koplampen opnieuw in de juiste positie moeten stellen. Dat was tenminste zo bij m3. Wel even recht staan natuurlijk.
Dat klopt niet. Lampen horen dan gesteld te worden.Makkelijk schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:46:
[...]
Heb het even getest hoor, maar als ik in calibratie de lampen maximaal omlaag zet en dus niks zie, zie ik na het uitschakelen auto, inschakelen en weer kalibreren nog steeds niets. Er zit geen automatische stap tussen bij mij.
Verwijderd
Dat kan Tesla prima zelf. Sluit het plaatwerk inmiddels een beetje aan? Ik vroeg een paar jaar geleden aan een collega of hij zijn Tesla bij de verkeerde schadehersteller had laten repareren. Maar hij had helemaal geen schade gehad, dat was volgens hem normaal.GAIAjohan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:07:
[...]
Deze gebruiker heeft geen idee wat hij aan het doen is. Dat veel Tesla’s met matrix lampen verblinden is waar, maar dat neemt niet weg dat deze post eigenlijk full of bullshit is, immers heeft dit niets te maken met de normale operationele mode. Het is alsof tante Truus een voorband achterop de auto van Max Verstappen zet, en jij hiermee aan de haal gaat alsof de normale gang van zaken is in het RBR team.
Wat dat betreft is jouw rol hier eigenlijk behoorlijk kwalijk. Ook al is het grote onzin en heb jij ook geen idee wat hier gebeurt, jij gaat het toch maar keihard verkondigen alsof dit na kalibratie is om Tesla maar in diskrediet te brengen.
Ik heb ook opvallend veel last van Tesla's (en SUV's inderdaad). Het spul is gewoon niet onder controle. En of de maker van die foto nou liegt of niet, vind ik minder belangrijk. De discussie over een al dan niet valse foto, leidt alleen af van het echte probleem.
Onzin verspreiden en merken in diskrediet minder erg dan gewoon de oorzaak en de nuances bespreken.Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:12:
[...]
Dat kan Tesla prima zelf. Sluit het plaatwerk inmiddels een beetje aan? Ik vroeg een paar jaar geleden aan een collega of hij zijn Tesla bij de verkeerde schadehersteller had laten repareren. Maar hij had helemaal geen schade gehad, dat was volgens hem normaal.
Ik heb ook opvallend veel last van Tesla's (en SUV's inderdaad). Het spul is gewoon niet onder controle. En of de maker van die foto nou liegt of niet, vind ik minder belangrijk. De discussie over een al dan niet valse foto, leidt alleen af van het echte probleem.
Want met onzin en leugens een probleem bespreken werkt echt heel lekker.
Helder, deze opmerking staat nu bij jouw username
De oorzaak is natuurlijk gewoon een kansloze fabrieksafstelling en het feit dat matrix led vaak kut is, of dat nu Tesla is of Mercedes.
Overigens liegt de maker van de foto niet, die snapt gewoon niet dat hij in kalibratie mode zit. Het probleem is de user die deze foto gebruikt als ‘bewijs’ van slechte afstelling bij Tesla.
Het is alsof je een foto van het dashboard bij het starten van de auto gaat gebruiken als ‘bewijs’ dat de auto kapot is:
Zoveel lampjes, deze auto is helemaal kut.
[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 03-03-2024 08:56 ]
Verwijderd
Die foto leidt alleen maar af. Daarnaast twijfel ik zowel aan de foto, als aan jouw verhaal. Situatie op de foto is dramatisch, dus je staat de volgende dag bij de dealer om dit te laten verhelpen. Ben vooral benieuwd naar de conclusie van Tesla. Was het user error en geen probleem? Raar dat ze de user daar dan niet van hebben kunnen overtuigen. Of kreeg de user "is normaal" als reactie en was die het daar eigenlijk (terecht) niet zo mee eens. Wat triggerde het plaatsen van die foto, zonder erbij te vermelden dat de dealer heeft uitgelegd dat je iets verkeerd deed en dit lichtbeeld tijdens het deelnemen aan het verkeer niet wordt weergegeven.GAIAjohan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:38:
[...]
Onzin verspreiden en merken in diskrediet minder erg dan gewoon de oorzaak en de nuances bespreken.
Want met onzin en leugens een probleem bespreken werkt echt heel lekker.
Helder, deze opmerking staat nu bij jouw username.
De oorzaak is natuurlijk gewoon een kansloze fabrieksafstelling en het feit dat matrix led vaak kut is, of dat nu Tesla is of Mercedes.
Overigens liegt de maker van de foto niet, die snapt gewoon niet dat hij in kalibratie mode zit. Het probleem is de user die deze foto gebruikt als ‘bewijs’ van slechte afstelling bij Tesla.
Het is alsof je een foto van het dashboard bij het starten van de auto gaat gebruiken als ‘bewijs’ dat de auto kapot is:
Zoveel lampjes, deze auto is helemaal kut.
Dat van dat plaatwerk was vooral in het begin. Geen idee of dat nu nog speelt. Maar er zijn eerder kwaliteits issues geweest, dus ik sluit op voorhand niets uit.
Wat volgens mij ook wel een beetje meespeelt in het feit dat Tesla met veel wegkomt: het zijn over het algemeen allemaal lease-bakken die ook nog eens grotendeels geexporteerd worden na de leasetermijn. De berijder is geen eigenaar en hoeft zich alleen maar druk te maken om "zijn verantwoordelijkheid volgens het lease-boekje". Voor hem is het in principe genoeg, als zijn ass maar gecovered is. Wat kleine minpuntjes is voor hen minder belangrijk, want na 3,5 jaar kiezen ze gewoon weer iets anders uit en met restwaarde hebben ze al helemaal niets te maken. Combineer dat dan met copmleet falende handhaving (noem het desinteresse) op dit soort gebieden (eerste checkup na 4 jaar, daarna pas weer na 2 jaar) en dan krijg je dus wat we nu hebben: een wapenwedloop om de felste lamp en de coolste features in de lamp inclusief lichtshow voor als je je verveelt. Dat gaat helaas wel ten koste van de rest van de weggebruikers... Dat is ook precies de reden dat ik me dus ook begin te wapenen met extra lampen met hoge opbrengst voor mijn fiets. Binnen de bebouwde kom gaat het vaak nog wel goed, maar zodra je ergens bent waar de straatverlichting iets minder dichtheid heeft of zelfs ontbreekt.... dan is het echt een drama. Dan zet ik mijn extra schijnwerpertje tegenwoordig gewoon aan om te kunnen zien waar ik heenga. En die is geen LED Matrix, die is gewoon fel zodat ik kan zien waar het wegdek ophoudt als ik toevallig net 2 Tesla's (of SUV's, ook vaak bal) tegenkom. Maar waar gaat dit ophouden? Ik kan nog wel wat extra schijnwerpers kwijt op voorvork en fietsstuur natuurlijk, maar dat kan toch nooit "het grote doel" zijn?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2024 09:39 ]
Felle lampen zijn tegenwoordig niet alleen op auto's een probleem. Ook fietsen in de avond is soms behoorlijk k*t door scooters en ebikes met die enorm felle lampen die steevast omhoog lijken gericht. Het zijn ook meestal van die lampen die vastzitten aan het frame, dus het is niet een geval van fout afgesteld door gebruiker.
[ Voor 36% gewijzigd door mister_S op 03-03-2024 13:34 ]
Het lijkt wel alsof de software denkt in Engeland of Australië te rijden .
Valt me al lange tijd op.
Op mijn Gazelle-fiets zit de led-lamp in het frame (stuurt niet mee), maar deze is nog steeds omhoog of omlaag te stellenmister_S schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:32:
Hier bij ons in de buurt rijden er een paar rond in een Model Y, die schijnen allemaal recht in je gezicht. Zelf rijd ik niet in een lage auto, dus hoe het voor die mensen moet zijn als ze een Model Y tegenkomen kan ik me niet voorstellen. Als een Model 3 tegemoetkomt ervaar ik dit niet.
Felle lampen zijn tegenwoordig niet alleen op auto's een probleem. Ook fietsen in de avond is soms behoorlijk k*t door scooters en ebikes met die enorm felle lampen die steevast omhoog lijken gericht. Het zijn ook meestal van die lampen die vastzitten aan het frame, dus het is niet een geval van fout afgesteld door gebruiker.
Stond standaard inderdaad te hoog afgesteld..
Nooit geweten dat die ook af te stellen waren, weer wat geleerdGAIAjohan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:53:
[...]
Op mijn Gazelle-fiets zit de led-lamp in het frame (stuurt niet mee), maar deze is nog steeds omhoog of omlaag te stellen
Stond standaard inderdaad te hoog afgesteld..
Het lijkt mij dat een fietser wel invloed kan hebben op de hoogte van het licht:mister_S schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:32:
- Afwijking bandenspanning kan op een bepaalde afstand al voor overlast zorgen
- Extra gewicht op de bagagedrager, bijvoorbeeld een tweede persoon.
Als de lamp/lens scheef zit ten opzichte van het zich automatisch waterpas (min een paar graden) stellende armatuur heb je nog steeds een probleem.
Relevante video:
YouTube: Why are Tesla headlights often blinding? Here’s how to check and adj...
En Tesla eigen werkinstructies: https://service.tesla.com...C2-B45B-6B61900806B0.html
[ Voor 12% gewijzigd door Propheticus op 03-03-2024 22:31 ]
Verwijderd
En dat is inderdaad bij Tesla in het verleden ook al een probleem geweest. Onderdelen die netjes op elkaar horen aan te sluiten zoals plaatwerk, deden dat ook niet altijd. En daarom zullen ze het ook niet allemaal zijn, maar het productieproces lijkt behoorlijk "rush-rush" te zijn, waardoor er gewoon geen tijd is (of was in ieder geval) om plaatwerk netjes te monteren. Voor de typegoedkeuring sturen ze gewoon een exemplaar die een wat uitgebreidere QC heeft gehad, daarna interesseert het helemaal niemand meer hoe scheef alles zit.Propheticus schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:19:
Leuk die zgn. kalibratie, maar die moet ook ergens op geijkt zijn.
Als de lamp/lens scheef zit ten opzichte van het zich automatisch waterpas (min een paar graden) stellende armatuur heb je nog steeds een probleem.
Relevante video:
YouTube: Why are Tesla headlights often blinding? Here’s how to check and adj...
En Tesla eigen werkinstructies: https://service.tesla.com...C2-B45B-6B61900806B0.html
Verwijderd
Het is niet alleen model Y hoor, maar die lijken het wel bijna structureel te hebben inderdaad. Maar model 3 is zeker in mindere mate ook gewoon onderdeel van het probleem.mister_S schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:32:
Hier bij ons in de buurt rijden er een paar rond in een Model Y, die schijnen allemaal recht in je gezicht. Zelf rijd ik niet in een lage auto, dus hoe het voor die mensen moet zijn als ze een Model Y tegenkomen kan ik me niet voorstellen. Als een Model 3 tegemoetkomt ervaar ik dit niet.
Het probleem is ook, dat er een ongecontroleerde wapenwedloop op gang begint te komen om "wie het verst kan pissen" maar dan met zijn lampen. Waarom denk je dat mensen met een e-bike (inclusief ik dus) tegenwoordig zelf ook gaan zorgen voor een "bakje licht voor de donkere weggetjes"? Nou, dat komt dus door steeds groter wordende overlast van autolampen die met 320.000 lumen in je ogen schijnen. Dan heb je echt wel wat "tegenlicht" nodig om de rand van de weg nog te kunnen zien.Felle lampen zijn tegenwoordig niet alleen op auto's een probleem. Ook fietsen in de avond is soms behoorlijk k*t door scooters en ebikes met die enorm felle lampen die steevast omhoog lijken gericht. Het zijn ook meestal van die lampen die vastzitten aan het frame, dus het is niet een geval van fout afgesteld door gebruiker.
Fietsenmakers krijgen steeds vaker vragen naar "zoveel mogelijk licht" en die signalen komen natuurlijk ook gewoon bij importeurs en fabrikanten terecht. En als de consument licht wil, dan krijgt de consument licht. Want we willen de consument geen "nee" verkopen en doorsturen naar de concurrent die dan wel "licht" te koop heeft.
En regeren is vooruitzien. Daar gaat het ook mis, want zulke mensen lijken we in NL niet echt te hebben. Vooral in Den Haag niet.
Heel eerlijk gezegd ben ik voor onze bakfiets (2 batterijlampjes voorop, ongeveer even fel als de gemiddelde kaars) bezig met het nadenken over een 12V accu-systeem voor de koplampen. Ik twijfel alleen nog hoe ik het precies aan ga vliegen. Ik kan gaan voor een setje B&M standaard fietslampen met extra hoge opbrengst (die eigenlijk voor aan de accu van een e-bike zijn, maar het e-systeem van onze bakfiets heeft geen output voor verlichting) en daar dan gewoon een zelfgebouwd voedingssysteem op aansluiten.... of bijvoorbeeld gewoon een setje kale H7 armatuurtjes met H7 LED-replacements, waar ik dan zelf een behuizing omheen ga fixen.... Die B&M lampen zijn duur, dat zou me alleen al 140 euro kosten voor 2 lampen, heb ik nog niets voor de voeding.
Ik ben geen voorstander van deze wedloop, maar ik ben realistisch genoeg om me te beseffen dat ik voorlopig niets uit Den Haag hoef te verwachten en zelfs ALS ze in Den Haag wakker worden.... dan heb ik de komende jaren nog steeds niets. NIets doen is geen optie (het gaat om mezelf veilig voort te kunnen bewegen in het openbaar), dus dan resteert alleen nog maatregelen nemen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2024 08:57 ]
Groter probleem is het ontwerp van de lamp. De meeste fietslampen zijn gewoon een lamp in een ronde reflector, of nog erger; die fatbikes tjokvol met LED's. Dit soort lampen geven helemaal geen scheidingslijn, dus zou je eigenlijk volledig naar de straat moeten lichten. In Duitsland zijn StVZO fietslampen bijvoorbeeld verplicht, en die hebben wel een mooie lijn in het lichtbeeld.flo_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:36:
[...]
Het lijkt mij dat een fietser wel invloed kan hebben op de hoogte van het licht:
Verwijderd
Dat zijn ook best dure lampen voor een fiets. Als je dan kan kiezen tussen een "goede lamp" en een "goekope lamp die gewoon keihard gaat op een ongecontroleerde manier"... wat zou jij kiezen als fabrikant van "budget / hype" spul? Die goedkope bouwlamp natuurlijk.Pyramiden schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:38:
[...]
Groter probleem is het ontwerp van de lamp. De meeste fietslampen zijn gewoon een lamp in een ronde reflector, of nog erger; die fatbikes tjokvol met LED's. Dit soort lampen geven helemaal geen scheidingslijn, dus zou je eigenlijk volledig naar de straat moeten lichten. In Duitsland zijn StVZO fietslampen bijvoorbeeld verplicht, en die hebben wel een mooie lijn in het lichtbeeld.
Officieel mag een fiets overigens niet meer dan 1 koplamp hebben. Maar volgens mij heeft onze overheid die regel zelf min of meer voor de bus gegooid door inmiddels fietsen toe te laten met standaard meer dan 1 koplamp. Tegenwoordig hebben die hippe bak-tweewielers vaak meer dan 1 koplamp en die zijn gewoon goedgekeurd.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2024 12:58 ]
Als dit groot licht is komen ze daar mee weg, ik krijg ook elk jaar een aantekening (heb geen Tesla en 'normale' lampen, maar er valt niks appart af te stellen aan groot licht en dimlicht. Dus staan ze afgesteld dat dimlicht correct is.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:29:
In het kader van de dramatische afstelling van de koplampen van Tesla, hier een voorbeeld van de lampen van @zwoellie : zwoelie in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
En dit is dus na calibratie...![]()
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat zijn wel heel marginale verschillen tenzij je achtervering hebt.flo_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:36:
[...]
Het lijkt mij dat een fietser wel invloed kan hebben op de hoogte van het licht:
/▌
Er zijn 2 situaties waarbij het fout gaat:
- Op een snelweg met middenberm waar struiken in staan, dit is vooral in Duitsland het geval. Bij een normale tegenligger gaat het grootlicht niet uit omdat de camera de tegenligger niet ziet vanwege de struiken. Dat hoeft ook niet, want mijn grootlicht wordt tegengehouden door de struiken in de middenberm. Maar het gaat fout als de tegenligger een vrachtwagen is. Die hebben de koplampen laag, en de chauffeur hoog zitten. Dus de camera ziet de tegenligger niet, maar de chauffeur ziet mijn grootlicht wel. Ik zet dan het grootlicht even zelf uit, maar vaak nadat de tegenligger al geseind heeft.
- Bij een voorligger die beroerde verlichting heeft, dit zijn in de praktijk vooral oude vrachtwagens met zo'n zwak lichtbalkje waarin 2 lullige lampjes zitten. In het donker bij slecht weer zie ik die zelf ook niet goed. Die hebben pech, het grootlicht blijft aan. Ze moeten zelf maar zorgen dat ze beter zichtbaar zijn.
En dus te laat.PhilipsFan schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:53:
Er zijn 2 situaties waarbij het fout gaat:
[list]
• Op een snelweg met middenberm waar struiken in staan, dit is vooral in Duitsland het geval. Bij een normale tegenligger gaat het grootlicht niet uit omdat de camera de tegenligger niet ziet vanwege de struiken. Dat hoeft ook niet, want mijn grootlicht wordt tegengehouden door de struiken in de middenberm. Maar het gaat fout als de tegenligger een vrachtwagen is. Die hebben de koplampen laag, en de chauffeur hoog zitten. Dus de camera ziet de tegenligger niet, maar de chauffeur ziet mijn grootlicht wel. Ik zet dan het grootlicht even zelf uit, maar vaak nadat de tegenligger al geseind heeft.
Wat een zelfingenomen instelling weer. Mijn auto is perfect. Blijft het grootlicht branden, is het de schuld van een ander en dus ook zijn probleem. Ongelooflijk.• Bij een voorligger die beroerde verlichting heeft, dit zijn in de praktijk vooral oude vrachtwagens met zo'n zwak lichtbalkje waarin 2 lullige lampjes zitten. In het donker bij slecht weer zie ik die zelf ook niet goed. Die hebben pech, het grootlicht blijft aan. Ze moeten zelf maar zorgen dat ze beter zichtbaar zijn.
[/list]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Fietsen met 2 wielen naast elkaar mogen wel 2 koplampen voeren.Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:54:
[...]
Officieel mag een fiets overigens niet meer dan 1 koplamp hebben. Maar volgens mij heeft onze overheid die regel zelf min of meer voor de bus gegooid door inmiddels fietsen toe te laten met standaard meer dan 1 koplamp. Tegenwoordig hebben die hippe bak-tweewielers vaak meer dan 1 koplamp en die zijn gewoon goedgekeurd.
Officieel moet een auto 2 of 4 achterlichten hebben. In de praktijk varieert het nu van 1 tot 80 of meer...
Verwijderd
Toevallig - het is zeker nog een minderheid - kwam ik gisteren 2 fietsers (koppel op leeftijd) tegen op gloednieuwe e-bikes met 2 koplampen af fabriek. Deze regels lijken min of meer niet meer van toepassing dus.RemcoDelft schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:46:
[...]
Fietsen met 2 wielen naast elkaar mogen wel 2 koplampen voeren.
Officieel moet een auto 2 of 4 achterlichten hebben. In de praktijk varieert het nu van 1 tot 80 of meer...
Ze hadden 1 lamp geintegreerd in het spatbord en 1 lamp geintegreerd in het frame.
Je ziet het bij auto's eigenlijk ook al langer. De regel "2 of 4 koplampen" is al langer losgelaten. Je hebt tegenwoordig al genoeg auto's waar de 2 lichtunits met een derde lamp (soort van LED-bar) met elkaar verbonden worden voor de ultieme Kermis Ervaring. Wat betreft verlichting wint "fun" het al heel lang van "functionality". En blijkbaar zijn overheden daar dermate blind voor, dat ze er simpel mee wegkomen. En dat is ook precies de reden, dat ik geen oplossing verwacht in de vorm van "regulering". Daarvoor zal het eerst harder uit de hand moeten gaan lopen, ben ik bang. Tot er iets "te halen valt" in ongevalsstatistieken, verwacht ik geen actie.
Wij hebben een bakfiets met 2 voorwielen. Die heeft af fabriek inderdaad 2 koplampen. Ik verwacht dat ik nog voor de volgende winter daar 2 nieuwe lampen op een externe accu op ga zetten. Standaard zitten er van die "retro" batterijlampen op en die geven nauwelijks licht.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2024 10:56 ]
Het lijkt erop dat de ambtenaren die hier over gaan de felle dunne lampjes wel leuk vinden. En het flikkeren van de LEDverlichting merken de meeste mensen niet op, dus hebben ze er ook geen last van.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:45:
[...]
Je ziet het bij auto's eigenlijk ook al langer. De regel "2 of 4 koplampen" is al langer losgelaten. Je hebt tegenwoordig al genoeg auto's waar de 2 lichtunits met een derde lamp (soort van LED-bar) met elkaar verbonden worden voor de ultieme Kermis Ervaring. Wat betreft verlichting wint "fun" het al heel lang van "functionality". En blijkbaar zijn overheden daar dermate blind voor, dat ze er simpel mee wegkomen.
Ik zit ondertussen aan zoiets te denken: YouTube: Worlds Brightest LED Light Bar - 4kW LED Array , dan ben ik gewoon de enige die nog iets ziet.
De dimlichten dippen binnen 8 a 10 meter al helemaal naar de grond. Een fietser of voetganger die oversteekt wordt niet eens verlicht.
Daarnaast ben ik niet zo blij met LED verlichting. De onnodige zeer blauw witte kleur van de beam verdwijnt bij regen op het zwarte asfalt.
15x330 SW38
Tijd voor extra warmwitte LED's voor wanneer het regent.Centauriprime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:58:
Daarnaast ben ik niet zo blij met LED verlichting. De onnodige zeer blauw witte kleur van de beam verdwijnt bij regen op het zwarte asfalt.
Maar je hebt wel gelijk, ik merk het ook. Ook valt mij regelmatig op dat de belijning de afgelopen 10 jaar geen nieuw likje verf heeft gezien.
Verwijderd
Dan is de lichtunit gewoon niet goed ontworpen. Je lichtunit hoort het grootste deel van het licht onder een denkbeeldige lijn (die dan dus op x cm hoogte gesteld moet worden op een bepaalde afstand) uit te stralen. Maar hij hoort daarnaast ook "expres" wat strooilicht in een niet-storende sterkte te genereren waardoor je dus inderdaad ook boven die lijn nog kunt profiteren van reflectie. Bij fietslampen doet de "buitenste ring" van de lamp dat meestal. Die valt buiten de "cut-off" van het lichtbeeld.Centauriprime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:58:
Aan de andere kant, mijn megane e-tech heeft zo'n ondermaatse verlichting dat ik binnenkort een afspraak ga maken om ze wat hoger te zetten en juist afstellen.
De dimlichten dippen binnen 8 a 10 meter al helemaal naar de grond. Een fietser of voetganger die oversteekt wordt niet eens verlicht.
In principe is het zo, dat: hoe hoger de lichtunit zit op een auto, des te minder ver de bundel zal komen bij een correcte afstelling.
Door de lampen hoger te zetten, verhoog je alleen die rechte lijn en schijn je dus bij steeds meer mensen hinderlijk in de ogen. Natuurlijk zie je zelf dan wel meer, dat klopt.
Ik heb vroeger een scooter gehad van een Taiwanese fabrikant. Daar zat ook een lichtunit op, die qua ontwerp helemaal nergens op sloeg. Leverde relatief weinig echt bruikbaar licht op, maar als je naar boven keek.... zag je de vogelnestjes in de bomen. Recht vooruit scheen hij dan weer niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2024 12:58 ]
/▌
Verwijderd
Dan was je er wel vroeg bij in ieder geval. Hier was het rond half 7 toch echt al wel licht. Wat er bij zoiemand door z'n hoofd gaat, zullen jij en ik waarschijnlijk nooit begrijpen. Zelfde met mensen die je overdag aanspreken als je rondfietst omdat "je licht nog aan staat". Mijn fiets gooit het licht automatisch aan, zodra ik de ondersteuning aanzet. Dat leidt bij sommige mensen blijkbaar tot kortsluiting ofzo....Marzman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:59:
Vanmorgen verblindt door een fiets die ook nog aan de verkeerde kant van de weg reed. Kreeg allemaal takken in mijn gezicht omdat ik die niet zag (net een stuk langs bosjes/bomen).
Zelfde met mensen die zonder licht in donkere kleding over nauwelijks verlichte stukken weg gaan fietsen. Ik snap echt niet hoe je zoiets nou in je hoofd haalt. Je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat dat ook niet in je eigen belang is.
Het was rond 5.30 vanmorgen, toen was het nog donker.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Dan was je er wel vroeg bij in ieder geval. Hier was het rond half 7 toch echt al wel licht. Wat er bij zoiemand door z'n hoofd gaat, zullen jij en ik waarschijnlijk nooit begrijpen. Zelfde met mensen die je overdag aanspreken als je rondfietst omdat "je licht nog aan staat". Mijn fiets gooit het licht automatisch aan, zodra ik de ondersteuning aanzet. Dat leidt bij sommige mensen blijkbaar tot kortsluiting ofzo....
Zelfde met mensen die zonder licht in donkere kleding over nauwelijks verlichte stukken weg gaan fietsen. Ik snap echt niet hoe je zoiets nou in je hoofd haald. Je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat dat ook niet in je eigen belang is.
/▌
Toen, en de jaren erna werd ik ook vaak verblind door wagens met LED-koplampen, maar tegenwoordig valt me dat nog maar sporadisch op, toegegeven, ik ben ook wat minder op de baan t.o.v. vroeger i.v.m. thuiswerk, maar de keren dat ik wel nog naar kantoor ga (morgen en overmorgen bvb.) is dat met motor of wagen en dan valt het me slechts sporadisch nog op wanneer een LEDkoplamp van een tegenligger me verblindt.
Of daar technische redenen voor zijn, of legale redenen (homologatie) heb ik het raden naar, ik volg dit onderwerp niet echt, maar ik herinner me dat ik vroeger, tussen pakweg 2005 en nu, me hier veel vaker aan stoorde. (los van dat ik vaker op de weg was, per rit valt het me ook minder op)
Soms merk ik nog wel flikkerende LED's waar iets mis is -denk ik?- met de frequentie...
Maar waar ik me tegenwoordig meer aan stoor op gebied van koplampen zijn diegenen die 1 kapotte halogeenlamp hebben, waardoor de overblijvende extra stroom krijgt en extra fel schijnt, dat verblindt ook wel en kom ik toch vaker tegen.
En mensen die geen automatische verlichting hebben en vergeten hun lampen aan te zetten in het donker... echt wekelijks kom ik ze tegen,

Dan doe je signaal met je grootlichten, zie je ze kijken van "wat is die z'n probleem?!"

Oh, en nog steeds, al sinds ik me kan herinneren: Yuppies die denken dat ze cool en hip zijn met hun mistlampen onnodig aan... Jongens, als jullie meelezen: het was al in de 90's niet hip, en nu zéker niet meer, ok? zet die mistlampen uit, je blikkendoos ziet er echt niet cooler uit, ook al vind je van wel!
[ Voor 14% gewijzigd door PinusRigida op 05-03-2024 14:04 ]
Oei, je brak m'n mond open!Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Zelfde met mensen die zonder licht in donkere kleding over nauwelijks verlichte stukken weg gaan fietsen. Ik snap echt niet hoe je zoiets nou in je hoofd haalt. Je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat dat ook niet in je eigen belang is.
Jaren terug enorm geluk gehad dat er op die manier een jogger niet onder m'n wielen is beland.
Het was winter, ik kwam van m'n werk en was bijna thuis dus moet rond 19u30 geweest zijn en dus donker, platteland, een éénrichtingsweggetje zonder straatverlichting... zo'n baantje -je komt ze vaak tegen in Vlaanderen- dat parallel loopt met een kleine spoorweg, een weg amper even breed als 1 wagen...
De énige reden dat ie niet onder m'n wielen is geraakt is omdat ie met z'n rug naar me liep en ik dus de aantreklipjes van z'n zwarte sportschoenen kon zien op en neer gaan, die hadden een reflecterend streepje... dus die lusjes om je sportschoen aan te trekken snap je, that's it... verder volledig in het zwart gekleed, inclusief z'n schoenen, kap of muts op, geen verlichting, niks reflecterends behalve die 2 minuscule lusjes die gelukkig niet onder z'n broek zaten... had ie naar mij toe gelopen had ik 'm wellicht te laat gezien... en was ik wellicht alsnog in fout geweest want dan rij je een zwakke weggebruiker aan

En hier heb je dan gelijk een punt te pakken waarom het bepaalde mensen weinig boeit, vermoed ik.PinusRigida schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:15:
[...]en was ik wellicht alsnog in fout geweest want dan rij je een zwakke weggebruiker aan
Wat mij betreft mogen ze die regel schrappen. Fiets je als fietser door rood en daardoor wordt je aangereden, jammer dan, eigen schuld. Dan kan je dus ook de schade aan de auto betalen. Zelfde voor zonder verlichting fietsen e.d.
Ja, dat is inderdaad te laat. Soms gebeurt dat, ik probeer het natuurlijk te voorkomen.
Als ik de vrachtauto zelf al nauwelijks zie, of denk dat hij nog veel verder weg is, dan kan ik niet verwachten dat de auto dat wel doet. Ik zeg niet dat mijn auto perfect is, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Je moet zelf kijken, maar de ander moet ook zorgen dat hij voldoende zichtbaar is. Dus fatsoenlijke achterlichten en zorgen dat ze schoon zijn.[...]
Wat een zelfingenomen instelling weer. Mijn auto is perfect. Blijft het grootlicht branden, is het de schuld van een ander en dus ook zijn probleem. Ongelooflijk.
Ik hoop van niet... ik hoop echt dat ze beseffen dat het risico wel even wat groter is dan "ik ben zwakke weggebruiker dus de automobilist die me aanrijdt is sowieso fout"... want wat schieten ze ermee op wanneer hun nabestaanden formulieren voor orgaandonatie moeten invullen?!maniac2003 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:39:
[...]
En hier heb je dan gelijk een punt te pakken waarom het bepaalde mensen weinig boeit, vermoed ik.
Er zijn er natuurlijk gelukkig velen die het goed doen ook he maar toch: het is die ene die je "bijna mee had" dat je blijft onthouden natuurlijk...
Groot licht assistentie moeten ze ook direct verbieden, als je niet voldoende kan zien met je normale lichten in normale omstandigheden dan hoor je gewoon niet thuis op de weg en moet je afgekeurd worden.
hoi
Verwijderd
In principe heb je dat "groot licht" ook helemaal niet nodig. Het is alleen nuttig om onverantwoord hard te kunnen rijden op onverlichte weggetjes.ReVision. schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:04:
Ik vind die huidige verlichting bij veel nieuwe auto's echt heel irritant, veel vervelender dan dat Xenon wat je vroeger zag wat ook al vervelend was. Regelmatig wordt ik zo erg verblind dat ik gewoon geen idee heb wat er überhaupt op de weg gebeurt. Het is echt levens gevaarlijk die felle witte verlichting van de laatste jaren.
Groot licht assistentie moeten ze ook direct verbieden, als je niet voldoende kan zien met je normale lichten in normale omstandigheden dan hoor je gewoon niet thuis op de weg en moet je afgekeurd worden.
Groot licht (halogeen) rijdt heerlijk op pikdonkere compleet lege wegen. Maar dat komt in Nederland vrijwel niet meer voor, dus groot licht is zo goed als overbodig geworden.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:15:
[...]
In principe heb je dat "groot licht" ook helemaal niet nodig. Het is alleen nuttig om onverantwoord hard te kunnen rijden op onverlichte weggetjes.Eerlijk gezegd deed ik dat vroeger op mijn scootertje ook buiten de bebouwde kom. Gewoon groot licht op, volgas en terug naar dimlicht (en snelheid minderen) bij tegenliggers. Maarja, dat was een projectielamp met een halgeen-lamp erachter. Niet zo heel fel dus.
If it ain't broken, don't fix it
Ik denk dat je xenon op een hoop gooit met led. xenon kwam echt op rond 2005, hoewel al bestaand sinds begin jaren 90. (BMW 7 serie e32)PinusRigida schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:57:
Mijn ondervinding is dat het al sterk verbeterd is tegenover vroeger, de opkomst van LED-koplampen op wagens zeg maar... rond midden, eind de nillies dacht ik?
Toen rond 2014-2015 pas zijn led koplampen echt in gekomen, de eerste echt veel ermee geziene auto was denk ik de Nissan Qashqai (die echt gruwelijk irritant knipperde). Hoewel eerste auto met led koplampen zo rond 2005 was, VW Phaeton of Audi A8 alleen met W12 motor.
Vanaf rond 2019 is matrix led met dynamisch groot licht echt in trek geworden. Daarvoor waren er al genoeg auto’s met reguliere grootlichtassistent, volgens mij bestond dat al in de 20’er en 30’er jaren van de 20e eeuw
Dat zijn behulpzame mensen die je fiets lichter willen laten lopen door de dynamo uit te zetten.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:06:
[...] Zelfde met mensen die je overdag aanspreken als je rondfietst omdat "je licht nog aan staat". Mijn fiets gooit het licht automatisch aan, zodra ik de ondersteuning aanzet. Dat leidt bij sommige mensen blijkbaar tot kortsluiting ofzo....[...]
Overigens vergeet jij waarschijnlijk een instelling of schakelaar, op de fiets van mijn vriendin gaat het licht alleen automatisch aan als het licht knopje aan staat.
Verschilt een beetje per fiets. Op de Cortina van m’n vrouw is het een schakelaar op de koplamp, op mijn Gazelle kan het licht simpelweg niet uitonetime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Dat zijn behulpzame mensen die je fiets lichter willen laten lopen door de dynamo uit te zetten.
Overigens vergeet jij waarschijnlijk een instelling of schakelaar, op de fiets van mijn vriendin gaat het licht alleen automatisch aan als het licht knopje aan staat.
Verwijderd
Geen idee of ik ergens in een menu dat gedrag kan veranderen. Maar mijn vrouw heeft dezelfde fiets en die doet ook altijd het licht aan als je hem aanzet. Ik kan dan wel gewoon het licht uitzetten. Maar als ik dan de fiets uitzet en weer aanzet, dan is het licht echt weer aan. Als ik niets doe, rij ik altijd met licht.onetime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Dat zijn behulpzame mensen die je fiets lichter willen laten lopen door de dynamo uit te zetten.
Wat een onzin.RemcoDelft schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Groot licht (halogeen) rijdt heerlijk op pikdonkere compleet lege wegen. Maar dat komt in Nederland vrijwel niet meer voor, dus groot licht is zo goed als overbodig geworden.
Moet je eens midden in de nacht door de polder rijden...

Daarnaast bestaan er ook nog andere landen, naast Nederland, in Europa.
Probeer voor de grap maar eens een bergpas in de Alpen (Stelvio bijvoorbeeld) rond middernacht in de zomer. Da's pas spannend; lekker leeg & donker. >50 haarspeldbochten alleen al aan één kant. En dan af en toe overstekend wild of een eenzame onverlichte wandelaar! (ja, echt, dat gebeurt)
[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 05-03-2024 22:09 ]
Bij mijn vorige auto had ik fabrieksaf xenon, met grootlicht 'klapte' dat omhoog en gingen er 2 halogeen H7 pitten mee branden. Toen een jaar geleden die aftermarket LED lampen fatsoenlijk licht gingen opbrengen heb ik de zwaarste LED lampen er in gezet, dat gaf echt bizar veel licht
Vaak bu'j te bang!
Ja, kan idd. goed zijn dat ik me van jaar, ttz. periode vergis... of van type lamp; xenon vs. led, toch die blauwe, want je hebt warmgele xenons ook 'dacht ik'... m'n pa z'n Alfa Guilietta heeft er zo, (tenzij dat weer een ànder type koplamp is, kan goed zijn.GAIAjohan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
[...]
Ik denk dat je xenon op een hoop gooit met led. xenon kwam echt op rond 2005, hoewel al bestaand sinds begin jaren 90. (BMW 7 serie e32)
Toen rond 2014-2015 pas zijn led koplampen echt in gekomen, de eerste echt veel ermee geziene auto was denk ik de Nissan Qashqai (die echt gruwelijk irritant knipperde). Hoewel eerste auto met led koplampen zo rond 2005 was, VW Phaeton of Audi A8 alleen met W12 motor.
Vanaf rond 2019 is matrix led met dynamisch groot licht echt in trek geworden. Daarvoor waren er al genoeg auto’s met reguliere grootlichtassistent, volgens mij bestond dat al in de 20’er en 30’er jaren van de 20e eeuw
Anyhow: conclusie is dat hinderende of verblindende koplampen mij persoonlijk de laatste jaren minder opvallen dan vroeger dus ik heb niet het gevoel dat het erger geworden is door LED's die nu zowat in elk nieuw model zitten... (en mijn ogen zijn nog goed dus daar kan het niet aan liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2024 11:31 ]
Sterker nog, voor de APK/Wet zijn er gewoon regels voor hoe een licht dient te schijnen. Het grootste probleem is alleen de hoeveelheid licht die uit de LED lampen komt.Makkelijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:08:
In een eerder bericht zei je ook dat Tesla niets doet aan het afstellen van de verlichting, maar dat zou betekenen dat elke Tesla die uitgeleverd wordt aan klanten niet voldoet aan de APK en zou dan dus niet op de weg mogen. Lijkt me ook wel een beetje gek.
Hier bij ons ook (Waasland België) veel onverlichte plattelandswegjes waar grootlicht geen overbodige luxe is op nachten zonder maanlicht.-tom-562 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:38:
Grootlicht is idd echt niet overbodig. Als ik in het donker hier in de buurt rij, rij ik eigenlijk standaard met grootlicht aan. Er is nauwelijks verlichting hier (buitengebied Achterhoek).
M'n vrouw d'r jeep heeft automatisch grootlicht... ik was sceptisch en gebruikte de functie eigenlijk nooit omdat ik niet geloofde dat zoiets lekker werkt... maar na meermaals uittesten blijkt toch dat het echt goed werkt, bij het minste dat de wagen iets "ziet" of het nu een andere wagen is -best nog ver voor je uit-, een fietser of een beter verlicht stuk weg, slaat grootlicht automatisch af.
Eigenlijk wel leuk als het goed werkt... (maar vraag me niet welk type lamp het is ajb.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat grotendeels zo is. Ze worden in de fabriek niet echt lekker afgesteld vermoed ik.CH4OS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:31:
[...]
Sterker nog, voor de APK/Wet zijn er gewoon regels voor hoe een licht dient te schijnen. Het grootste probleem is alleen de hoeveelheid licht die uit de LED lampen komt.
In een eerder bericht zei je ook dat Tesla niets doet aan het afstellen van de verlichting, maar dat zou betekenen dat elke Tesla die uitgeleverd wordt aan klanten niet voldoet aan de APK en zou dan dus niet op de weg mogen. Lijkt me ook wel een beetje gek.
Grootlicht is leuk om de weg voor je te zien, voor de situational awareness is het wellicht beter om aan het rijden in het donker te wennen. Vooral in situaties waar het groot licht regelmatig weer gedimd moet worden i.v.m. medeweggebruikers. Viel me vanochtend in de mist trouwens wel op dat best veel mensen de DRL laten branden en verder geen verlichting voeren. Het trucje van een aantal automerken dat de verlichting ook aangaat bij ingeschakelde ruitenwissers werkt hier niet.
Zo ver wil ik nu ook weer niet gaan,ReVision. schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:04:
Dat is met lantaarnpalen ook, hier wordt daar over nagedacht maar in spanje wel eens gehad dat ik na elke lantaarnpaal een zwart gat in ging (wat gevaarlijker is dan geen lantaarnpaal).Lothlórien schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:25:
Jammer van grootlicht is dat je er zo aan went en dat je niet goed ziet wat er buiten de lichtbundel zit.
/▌