De nieuwe koplampen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 11:40
LordSinclair schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:54:
[...]

[...]

Nergens wordt er gesproken over de andere weggebruikers. Meer geoptimaliseerd voor de Tesla bestuurder dus.
Probleem is eerder dat Tesla koplampen snel kapot gaan. En kapot gaan betekent dan niet dat ze geen licht geven. Dat doen ze nog steeds en hoe!

Kapot/defect betekent hierbij dan ook dat ze niet meer voldoen aan die callibratie. En ook op geen enkele wijze nog naar de callibratie stand te tunen of te redden zijn. Soms zijn de dure nieuw geplaatste Tesla koplampen binnen het jaar alweer out of specs. Van een afwijkend licht spectrum tot niet verlichten daar waar nodig is.

Het is het ontwerp van die koplampen waar serieus iets mee mis is. En ga jij 800,- tot 1300,- euro voor een lamp neerleggen en een jaar later weer? Als men het al door heeft ....en als een APK keuringsstation het al als afkeur durft te vermelden. Veel klanten worden boos als ze dit gemeld wordt. Zeker als het 1 of 2 jaar daarna weer raak is.

En de LED matrix functie was in de USA tot niet al te lang geleden verboden. Het gaat nu pas komen in de USA.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 30-01-2024 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:13
stylezzz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:04:
[...]
Nu kun je natuurlijk gewoon in meer of mindere mate last hebben van nachtblindheid waardoor je gewoon gevoelig bent voor grote contrasten zoals koplampen in de duisternis. Gele nachtbrillen helpen hier goed tegen.... Of ook vooral niet in de koplampen staren, iets wat veel mensen juist uit ergernis doen... Wat het uiteindelijk alleen maar erger maakt.
Ik zie juist, als ik niet verblind wordt, zeer goed in het donker. De verblinding treedt ook op als ik niet recht de lampen in kijk.
Of het xenon of leds zijn weet ik niet, vermoed LED want gebeurt me vaak bij relatief nieuwe (en dure) auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:48
Ik doe ook maar een duit in het zakje, ja verschrikkelijk irritant.

Ik dacht de afgelopen paar jaar dat mijn ogen zwaar achteruit gingen omdat in het donker de tegenliggers steeds verblindender leken te worden, maar alleen nieuwere auto's, ben dus niet de enige die het ervaart.

[ Voor 5% gewijzigd door dakka op 30-01-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:46
Deel hier exact dezelfde ervaring, niet normaal hoe verblindend sommige lampen zijn. Vooral teslas. Rij zelf in een hoge bus en zelfs dan wordt ik soms compleet verblind. Ben er dusdanig klaar mee dat ik nu gewoon mijn groot licht aanzet en pas weer uitzet als ik er voorbij ben, nee niet seinen gewoon vol aan. Zelfde als met al die idoten die de hele dag met mistlampen aanrijden, is dat stoer ofzo? Snap ook niet dat de politie hier niet tegen optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:04
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:04:
Je zou toch verwachten dat er al regelgeving voor is... Dit lijkt me aanzienlijk nuttiger dan doppen vastmaken aan melkpakken.
Of dingen als een stroever gaspedaal als je volgens het systeem te hard rijdt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben afgelopen jaren veel minder gaan rijden en dankzij die irritante verlichting het liefst niet in het donker. Ga het liefst met OV naar werk.

Lantaarnpalen worden ook steeds meer led, maar hier in het buitengebied zijn dat dan weer een soort waxinelichtjes waar je net niks aan hebt. Op de fiets is dat ook irritant. Waar voorheen de hele T-splitsing werd verlicht is dat nu een soort vage vlek recht onder de lamp waar je het dan maar mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Nieuwe auto's worden pas na 4 jaar voor het eerst gekeurd. Komen ze met verkeerd afgestelde verlichting uit de fabriek dan wordt er pas na 4 jaar naar gekeken als je gelukt heb.

Naar de velheid van de verlichting wordt, evenmin naar juiste werking adaptieve groot licht. Het enige waar ze naar kijken bij APK is het lichtbeeld van het dimlicht (of ze niet te hoog staan afgesteld). Al moet ik zeggen dat zelf idee heb dat er in de praktijk dit weinig wordt gedaan door de garages.
Auto van bepaald jaar mogen tegenwoordig zelfs dubbele dimlicht lampen hebben aan de voorkant.

Om mee te kunnen komen met verlichtingen terreur raad ik je aan om after markt xenon of led verlichting te installeren indien dit gaat bij je auto met een juiste lichtbeeld.

Moraalridders, ik ben met jullie eens dat je dit niet moet willen. Maar zolang er slecht wordt gehandhaafd en gekeurd moet je eenmaal om met het huidige verkeer mee te kunnen komen. Het is jammer dat dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lothlórien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:10:
Ik heb persoonlijk meer last van de achterverlichting van mijn voorgangers, dat zorgt ervoor dat je ogen net niet lekker kunnen wennen aan de duisternis voor je waardoor autorijden op een donkere doch drukke weg toch weer wat vermoeiender is.
In zulke gevallen laat ik het gas los, tot dat achter rijden auto met de hoog afgestelde verlichting mij heeft ingehaald.

Scheelt hoop ergenis en je kunt daarna mooi gebruik maken van zijn verkeerde afgestelde lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ucsdcom schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:13:
Probleem is eerder dat Tesla koplampen snel kapot gaan. En kapot gaan betekent dan niet dat ze geen licht geven. Dat doen ze nog steeds en hoe!
[...]

Het is het ontwerp van die koplampen waar serieus iets mee mis is. En ga jij 800,- tot 1300,- euro voor een lamp neerleggen en een jaar later weer? Als men het al door heeft ....en als een APK keuringsstation het al als afkeur durft te vermelden. Veel klanten worden boos als ze dit gemeld wordt. Zeker als het 1 of 2 jaar daarna weer raak is.
Nee, dat Tesla koplamp stuk gaat is niet het probleem. Maar de APK keurmeester die hier mee sjoemelt. Ik hoop dat deze bij hercontrolle gepakt wordt en zijn APK licentie wordt afgenomen.

Dat de koplamp binnen een jaar stuk gaat is gewoon een kwestie van garantie claimen en hoeft de klant niks te kosten. Maarja waarschijnlijk is het de garage waar ook APK wordt gedaan waardoor de garage zo iets heeft van laat maar of we keuren hem wel een jaar later af wanneer de garantie verlopen is.

Dit soort garages mogen ze van mij wel opdoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-06 17:46
Beekforel schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:29:
Ik ben afgelopen jaren veel minder gaan rijden en dankzij die irritante verlichting het liefst niet in het donker. Ga het liefst met OV naar werk.

Lantaarnpalen worden ook steeds meer led, maar hier in het buitengebied zijn dat dan weer een soort waxinelichtjes waar je net niks aan hebt. Op de fiets is dat ook irritant. Waar voorheen de hele T-splitsing werd verlicht is dat nu een soort vage vlek recht onder de lamp waar je het dan maar mee moet doen.
Gewoon slechter wordende ogen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die nieuwe koplampen ja...

Normaal altijd in de Kia picanto en dan geeft ik de schuld aan klein laag autootje.
Meestal snelweg kilometers en dan de achteruitkijkspiegel gekanteld met dat knopje onderop.
Dan heb ik op zich niet veel last.

Maar vanavond was ik even in de Opel Mokka op pad en dan binnendoor wegen van 60 en 80.
En dan zou je denken dat je een mooi stuk hoger zit en er dan geen last hebt maar ik vind dan bij zo'n 20% van de tegenliggers dat ze wel verdomd irritante felle pitten hebben.
Ze ziet dan gewoon even niks, als ze voorbij zijn moeten je ogen echt even schakelen.

Overigens zijn er ook fietsen met van die felle lampen die de boomtoppen proberen te verlichten dat is minstens zo irritant. Doe die koplamp even een tikkeltje naar beneden denk ik dan...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-06 21:29
D-dark schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Dan is het denk ik aftermarket ingebouwd.
Dat hangt denk ik ook van het type headunit af. Andere uitrustingsniveau,s van de Corolla hebben een projector of matrix LED, ik heb parabola en die heeft gewoon een stelwiel binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ucsdcom schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Kapot/defect betekent hierbij dan ook dat ze niet meer voldoen aan die callibratie. En ook op geen enkele wijze nog naar de callibratie stand te tunen of te redden zijn. Soms zijn de dure nieuw geplaatste Tesla koplampen binnen het jaar alweer out of specs. Van een afwijkend licht spectrum tot niet verlichten daar waar nodig is.

Ik draai ook elke 300 uur 2 nieuwe H7-lampen in, maar als je dat met je 1000 euro kostende LEDlampen moet doen moet je de verkoper er op aanspreken en een deugdelijk product eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Harry21 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Gewoon slechter wordende ogen dus.
Dan zou ik van "oude" lampen ook last moeten hebben denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 20:58
Interessant topic wat binnen 24h al heel wat reacties losmaakt. Zeer felle, of nét niet goed afgestelde LED-lampen zijn mij ook al een tijdje opgevallen. Een specifieke associatie met een automerk had ik zelf nog niet gemaakt, wel denk ik dat de pseudo-SUV's met iets hogere koplamphoogte er deels debet aan zijn.
Sinds een jaar valt het me op dat sommige vrachtwagens ook enorm verblindend kunnen zijn (met name vanuit je achteruitkijkspiegel - mijn spiegel dimt helaas niet automatisch, maar zelfs met de handmatige dimmodus zijn die vrachtwagenlampen soms nog te fel...).

Wat me ook opvalt bij enkele redelijk goed afgestelde LED-koplampen, is dat de automatische hoogteregeling op zich prima werkt, maar op de snelweg gewoon per definitie te traag is voor kleine maar evidente hobbels (bijv. de A27 tussen Utrecht en Breda), omdat de sensoren voor deze automatische hoogteregeling in de voor- en achterassen per definitie later over deze hobbels rijden.

LED-stoplichten vind ik wel een goede ontwikkeling, met name als je oude gloeilampen tegenkomt bij fel daglicht, merk je hoeveel duidelijker (en veiliger) LED-stoplichten zijn.
De LED-pijlbakken van de laatste tijd, vind ik dan wel weer enorm storend fel, met name in buitengebieden (Veluwe/Noord-Nederland) 's nachts in het donker, doen deze pijlbakken bij wegwerkzaamheden mij pijn aan de ogen...

Zelf lijkt het me wel fijn om LED-lampen te hebben met goed lichtbeeld, maar voorlopig houd ik het bij een VW Golfje uit 2012 met halogeenlampen.

Overigens staan er hier in het topic her en der al goede tips om hier als chauffeur mee om te gaan, hoewel niet ideaal. Ze doen me denken aan een reis naar India in 2016, waar ik circa 850km zelf auto heb gereden en ook 3 uur in het donker:

In India heeft per definitie vrijwel iedereen grootlicht aan (of volledig incorrect afgesteld dimlicht) - je wordt dus altijd verblind:
De enige manier om in India 's nachts veilig te rijden, is heel doelbewust náást het grootlicht te blijven kijken. Dat is echter moeilijk en vergt echt oefening: pas nadat je het grootlicht van 5 of 6 auto's bewust hebt genegeerd en er langs hebt gekeken, wordt je automatisme om dat altijd te doen. Je merkt dan dat je veel meer van de weg ziet. Vermoeiend is het overigens absoluut en het verkeersbeeld van je spiegels blijft onrustig (wat op jou weghelft heeft ook iedereen groot licht).

Als in één zijspiegel fel licht brand, zou je je oog nog tijdelijk kunnen dichtknijpen, maar zo kan je niet een hele autorit fatsoenlijk maken.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:04
InfinityEye schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:25:
Wat me ook opvalt bij enkele redelijk goed afgestelde LED-koplampen, is dat de automatische hoogteregeling op zich prima werkt, maar op de snelweg gewoon per definitie te traag is voor kleine maar evidente hobbels (bijv. de A27 tussen Utrecht en Breda), omdat de sensoren voor deze automatische hoogteregeling in de voor- en achterassen per definitie later over deze hobbels rijden.
De automatische hoogteregeling is ook niet om hobbels te corrigeren (dat doe je met de hand ook niet). Maar om zware lading (waardoor de auto achterover helt) te corrigeren. En zolang je geen lading verliest is die last aardig constant vanaf vertrek.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

LordSinclair schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:41:
[...]

De automatische hoogteregeling is ook niet om hobbels te corrigeren (dat doe je met de hand ook niet). Maar om zware lading (waardoor de auto achterover helt) te corrigeren. En zolang je geen lading verliest is die last aardig constant vanaf vertrek.
Opa spreekt (als/namens voormalig eerste monteur en APK-2 Keurmeester):

'Vroegâh' werden o.a. de koplampen van een auto nog gewoon netjes door de dealer gecontroleerd en wanneer nodig ná gesteld, zelfs nog vóór het moment dat een GLOED NIEUWE auto officieel aan de éérste trotse eigenaar werd overhandigd, en dat alles netjes onder de kostenplaats genaamd "afleverkosten'.

Tegenwoordig staan de 'kopjes' kenteken-leges en afleverkosten nog steeds beide op de rekening maar de bijbehorende werkzaamheden lijken ooit een beetje als overbodige luxe beschouwd te worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:24

MLLL

Palm Treo 650

Vroeger kreeg je een bekeuring als je de mistlampen voor aan had ;)

Tegenwoordig lijkt het wel een kermisattractie op de weg, die doorlopende verlichting aan de voor- en achterkant mag van mij ook wel afgeschaft worden.
Een verlicht logo is nog een stapje erger.
Fabrikanten weten van gekkigheid niet meer iets normaals te bedenken om zich te onderscheiden.

Het ging mis bij die ledverlichting bij Audi in de koplampen die net leek op een goedkoop ledslangetje van ome Ali :)
Daarna die 'dynamische' richtingaanwijzers, voordeeltje was wel dat die Audibestuurders opeens richting begonnen te geven. Audi kent hun klantenbestand dus door en door en dat is wel iets positiefs, dat mag ook gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ronald.42 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:56:
Overigens zijn er ook fietsen met van die felle lampen die de boomtoppen proberen te verlichten dat is minstens zo irritant. Doe die koplamp even een tikkeltje naar beneden denk ik dan...
Richting de grond heb ik ook een tijd gehad, maar dan zien de auto's je niet en gaan ze met grootlicht in je ogen schijnen (of je bijna overhoop rijden).

Nu heb ik ze 'in your face' afgesteld en doet er niemand meer lastig.

Als we dan ergens over klagen, is het wel de fietslampen met zo' stroboscoop effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik merk het ook onderweg. Voor opkomend verkeer achter niet zo'n issue want mijn achteruitkijkspiegel kan ik in dimstand zetten. Maar mijn voorruit is niet getint dus de meest moderne wagens verblinden me wel. Alsof men permanent in groot licht modus rondrijdt. Zo ervaar ik het. Geregeld Tesla, zo nu en dan een Volvo of Lynk en Co. En het is geen warm geel licht van vroeger maar felwit. Geef je een seintje krijg je nog een flits groot licht terug bij de meeste als toegift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verbod van verblindende lichten
Artikel 5.2.64
Actuele regelgeving
1.
Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
Wijze van keuren:
Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:53
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Nee, dat Tesla koplamp stuk gaat is niet het probleem. Maar de APK keurmeester die hier mee sjoemelt. Ik hoop dat deze bij hercontrolle gepakt wordt en zijn APK licentie wordt afgenomen.
Het vervelendste is dat ze van de boot komen en ze eerst 4 jaar rondrijden voor de eerste keurmeester überhaupt gaat kijken. Dan zijn de meesten alweer geëxporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In het kader van koplampen/dagrijverlichting: Ik vraag me af of onze overheid een keer een massale verplichte terugroepactie gaat aankondigen voor auto's die de mogelijkheid hebben om alleen de dagrijverlichting aan de voorkant aan te zetten zonder dat de achterlichten ook meegaan.

Het is bizar om te zien hoeveel auto's er rondrijden met alleen een paar LED's in de voorbumper waarbij de achterlichten niet meegaan. Het gevolg is dat mensen denken dat ze hun lampen aan hebben staan, wat dus helemaal niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
sypie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:42:
In het kader van koplampen/dagrijverlichting: Ik vraag me af of onze overheid een keer een massale verplichte terugroepactie gaat aankondigen voor auto's die de mogelijkheid hebben om alleen de dagrijverlichting aan de voorkant aan te zetten zonder dat de achterlichten ook meegaan.

Het is bizar om te zien hoeveel auto's er rondrijden met alleen een paar LED's in de voorbumper waarbij de achterlichten niet meegaan. Het gevolg is dat mensen denken dat ze hun lampen aan hebben staan, wat dus helemaal niet zo is.
Het lastige is dat het tot een tijdje terug zelfs verboden was om de achterlampen met de DRL te laten schakelen. In mijn auto uit 2022 was het ook niet standaard geactiveerd maar wél in te stellen via menu (Scandinavian DRL noemen ze het dan). In mijn vorige auto uit 2019 moest ik het nog "illegaal" activeren via OBD. Het gaat nog wel een tijdje duren voor elke auto het standaard heeft.

En als auto's het niét hebben dan hebben ze vaak wel auto-schakelende achterlampen en denk je in een tunnel dat ze op de rem trappen, ook heel irritant.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 31-01-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:01

_Apache_

For life.

Volgens mij helpt het ook niet dat er vroeger altijd glas werd gebruikt en nu kunstof.
Ik heb het idee dat als kunstof vies word (spray, regen, etc) het lichtbeeld alle kanten opgaat.
Dat dat lichtbeeld bij glas minder wild is.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Microkid schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Elke nieuwe auto komt met correct ingestelde verlichting van de band rollen. Daarbij moeten de wettelijke normen aangehouden worden. Indien goed ingesteld, verblinden ze niet. Tenzij men er achteraf zelf aan gaat rommelen. Dat zou dan bij een APK opgemerkt en gecorrigeerd moeten worden.

[...]

Sterker nog: met die moderne auto's kan je amper nog aan de verlichting knutselen, vaak gaat dat via de boordcomputer en moet de auto in een bepaalde stand gezet worden om de verlichting af te stellen. Dit ook vaak i.v.m. automatische hoogteregeling. Als je er gewoon afblijft is er niks aan de hand.
Dat klopt dus niet. Ik ervaar het "wedstrijdje om de grootste bouwlampen" ook dagelijks hoor. Een nieuwe auto "zou" met correct ingestelde verlichting van de band moeten rollen. En aangezien vooral nieuwe auto's fors verblinden, lijkt dat dus niet te gebeuren of de controle daarop fors tekort te schieten.

Dan doet men 4 jaar niets en kijkt er voor het eerst iemand naar tijdens de eerste APK.

Klinkt niet als een heel waterdicht systeem. Klinkt meer als "het zal wel, niet belangrijk".

Ik heb een vrij felle koplamp op mijn fiets. Maar voor in de winterperiode gebruik ik voortaan een extra lamp (felle schijnwerper op accu) die ik op het stuur zet als tweede koplamp. Je moet inmiddels wel, anders zie je op de wat donkerdere stukjes echt geen hand voor ogen meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-01-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-06 20:21
MLLL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:29:
Vroeger kreeg je een bekeuring als je de mistlampen voor aan had ;)

Tegenwoordig lijkt het wel een kermisattractie op de weg, die doorlopende verlichting aan de voor- en achterkant mag van mij ook wel afgeschaft worden.
Een verlicht logo is nog een stapje erger.
Fabrikanten weten van gekkigheid niet meer iets normaals te bedenken om zich te onderscheiden.

Het ging mis bij die ledverlichting bij Audi in de koplampen die net leek op een goedkoop ledslangetje van ome Ali :)
Daarna die 'dynamische' richtingaanwijzers, voordeeltje was wel dat die Audibestuurders opeens richting begonnen te geven. Audi kent hun klantenbestand dus door en door en dat is wel iets positiefs, dat mag ook gezegd worden.
Om maar niet te beginnen over vrachtwagens. Daar zitten er ook tussen die het presteren om een complete discotheek en kermisattractie opzich zelf te zijn. Dat begint dan al met rood cabine licht. Aan de voorkant hebben ze vervolgens de koplampen aan, plus nog een stuk of 3 lampen tussen de koplampen en dan aan de bovenkant van de cabine ook nog 5 lampen. En dan bij tegenkomen van een collega overal grootlicht op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T

Ik rij een auto uit 2014 en deze heeft ook alleen aan de voorkant DRL. Ik heb zelf ook geen optie om de achterlichten ook aan te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Robbie T schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:16:
[...]En dan bij tegenkomen van een collega overal grootlicht op te zetten.
Dat mag ook wel eens structureel beboet worden! Sowieso denken de meeste mensen dat seinen betekent: "je mag voor" i.p.v. "pas op". Het verkeer wordt steeds meer een zooitje als mensen hun eigen regels bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:25
Beekforel schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:29:
Dit! En dan niet alleen in het buitengebied, bij mij in de gemeente ook gewoon nog in de bebouwde kom. Er is hier een doorgaande route in het dorp waarbij er er gebruik wordt gemaakt van rotondes om een belangrijke fietssnelweg voorrang te geven, let op, in de bebouwde kom! Echter sinds ze voor het fietspad gebruik zijn gaan maken van LED-verlichting, zie je een soort pilon-lichtbeeld, maar verder geen spreiding van het licht. Als gevolg dus geregeld aanrijdingen vanwege a) voorrang geven aan fietsers is lastig en b) zéér slecht zicht.

Los daarvan merk ik al jaren dat de Tesla's een gigantisch verspreid lichtbeeld hebben, wat bovendien fel moet zijn. Als er dan ook nog eens een drempel á la The Dukes of Hazzard wordt genomen, dan is het ISS zelfs nog verlicht.

Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die het tandwiel gebruiken om "lekker veel licht te hebben, dan zie ik tenminste wat", maar totaal niet denken aan andere weggebruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lothlórien

Natuurlijk niet, het zijn dagrijlichten. Bedoeld voor een betere zichtbaarheid tussen tegemoetkomende auto's die elkaar met 2x80 km/uur tegemoet komen. Verlichting voor achteropkomend verkeer heeft in deze omstandigheden geen toegevoegde waarde.

Dat automobilisten vergeten de dimverlichting in te schakelen is een ander probleem en omdat DRL niet geschikt is voor het donker is het bijschakelen van de achterverlichting geen oplossing.
Het vergeten van de juiste verlichting wordt volgens mij ook niet uitsluitend door DRL veroorzaakt. Als ik naar mijzelf kijk dan kijk ik niet eens bewust naar de aanwezigheid van de 2 licht bundels vlak voor me, en verlichting van DRL zie je al helemaal bijna niet. Het is me daarom zelfs al een aantal keer overkomen dat ik met een geheel verduisterde auto de weg op ging :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
[...]

Om maar niet te beginnen over vrachtwagens. En dan bij tegenkomen van een collega overal grootlicht op te zetten.
Dat vind ik ook een domme en nare eigenschap. Want elke keer schrik je weer of denk je: zijn mijn lampen niet goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:55:
Ik heb een vrij felle koplamp op mijn fiets. Maar voor in de winterperiode gebruik ik voortaan een extra lamp (felle schijnwerper op accu) die ik op het stuur zet als tweede koplamp. Je moet inmiddels wel, anders zie je op de wat donkerdere stukjes echt geen hand voor ogen meer.
Lichtopbrengst en verblinding zijn twee verschillende zaken. Er bestaan fietslampen die de weg verlichten en toch tegenliggers niet verblinden. Die voldoen aan de eerder genoemde StVZO. De lichtbundel is aan de bovenzijde begrensd, net als bij het dimlicht van een auto. Busch & Müller is een bekende fabrikant, met bijvoorbeeld de IQ-XS op dynamo en IXON Rock op accu. Uiteraard moet de lamp wel iets naar beneden gericht zijn, anders verblindt hij alsnog.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 31-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TBTL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Lichtopbrengst en verblinding zijn twee verschillende zaken. Er bestaan fietslampen die de weg verlichten en toch tegenliggers niet verblinden. Die voldoen aan de eerder genoemde StVZO. De lichtbundel is aan de bovenzijde begrensd, net als bij het dimlicht van een auto. Busch & Müller is een bekende fabrikant, met bijvoorbeeld de IQ-XS op dynamo en IXON Rock op accu. Uiteraard moet de lamp wel iets naar beneden gericht zijn, anders verblindt hij alsnog.
Had ik op mijn vorige fiets, een B&M. Die zijn wel wat prijzig overigens... Huidige fiets heeft een vaste lamp in het frame. Vandaar de behoefte aan een extra lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Had ik op mijn vorige fiets, een B&M. Die zijn wel wat prijzig overigens... Huidige fiets heeft een vaste lamp in het frame. Vandaar de behoefte aan een extra lamp.
Ik heb de Sigma Sport Aura 80, oplaadbaar. Fijne lamp, maar de montage met rubber bandje had wel wat beter gemogen. Bij regen zakt-ie weg en bij hobbels trilt-ie te veel. Maar de lichtbundel is heel mooi, en op de juiste plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Vandaag weer 2 verkeerd afgestelde / felle lichten tegengekomen op weg naar en terug van werk. Beide keren toevallig (?) een Tesla model 3... of zal het dezelfde zijn geweest :P

[ Voor 12% gewijzigd door Propheticus op 31-01-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat de regelgeving achter loopt.

En dat stadsverlichting verplicht aan moet bij dimlicht.
De DRL heeft stadslicht vervangen, maar is veel te fel om aan te hebben bij dimlicht.

Bij mijn volvo is de DRL fel genoeg om mee te rijden, maar volvo heeft standaard een daglichtsensor dus de DRL dimt (behoorlijk veel zelfs) en de dimlicht gaat vanzelf aan.

Bij veel auto's lijken ze niet te dimmen, of mensen rijden bewust danwel onbewust met alleen DRL aan en geen dimlicht.
Volgens mij dimt elke auto het drl-licht zodra dimlicht aan gaat om stadslicht te simuleren.

Mijn Peugeot 308 dimt het drl, mijn ex-Fiesta dimde de DRL, mijn ex-model3 dimde de drl. De Yaris dimt de drl. De Ypsilon wisselde van 21W naar 5W in het duplex-lampje.

Verder is led dimlicht erg fijn als je het eenmaal gewend bent.
Mijn Peugeot 308 heb ik in 4 jaar tijd nooit een seinende tegenligger gehad, maar ik kan in de auto er ook niks mee. Nergens een draaiknop of wat dan ook.

Mijn model3 was een ouder model zonder matrix led, die moest ik zo nu en dan kalibreren omdat hij automatisch heel laag ging staan om de zoveel tijd. OVerigens nooit seinende tegenliggers gehad. Volgens mij zijn bij Tesla vooral de problemen met matrix led. 'Continu' groot licht, tenzij tegenligger, en dat werkt toch niet helemaal lekker.
Wat tevens een probleem zou kunnen zijn is dat de verlichting in mijn Tesla hoger ging staan bij groot licht, wellicht dat dat mechanisme kapot kan gaan.

Alle andere auto's hebben/hadden halogeen-lampen, maar die zijn toch echt flink minder hoor.

Auto's die ik vervelend vind zijn: Alle auto's met matrix-led. Nissan Qashqai van alle bouwjaren, Mercedessen.
En alles met doorlopende lampen. Alles VAG en Mercedes tegenwoordig dus, en sommige elektrische auto's. Vind het dan veel lastiger afstanden in te schatten ofzo..

[ Voor 39% gewijzigd door GAIAjohan op 31-01-2024 22:47 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Stimpy68 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:41:

Erger is eigenlijk nog de Franse auto's die met alleen DRL rijden als het pikkedonker is.... want die geven zoveel licht blijkbaar dat de bestuurder denkt dat zijn koplampen gewoon aan staan. Dat de achterzijde volkomen donker is, dat is maar een detail. De poolauto's van mijn werk zijn Renaults, en toen ik er in reed snapte ik m..... Je volledige dashboard is verlicht, ook al staat je buitenverlichting uit 8)7 (en geen AUTO stand) . Dus de hint dat je misschien je koplampen eens aan moet zetten is er niet. Franse eigenwijsheid waarschijnlijk.
Och een Ibiza 6k2 uit 2002 had ook al het irritante dat het dashboard licht gaf, terwijl je verlichting uit stond. Wat dat betreft niks nieuws onder de zon

Ook irritant: Auto's met regensensor die niet automatisch dimlicht aanzetten als het regent. Vooral Japanners, Koreanen en Renault lijken daar last van te hebben.
In mijn 308 gaat na 3 wisslagen binnen 30sec oid, dimlicht aan, ook overdag.

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 31-01-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Formeel hoeft dimverlichting met neerslag pas als het zicht slecht is. Daar zijn geen regels voor, maar ik geloof dat er wel een richtlijn is voor minder dan 200 meter.

Trucje dat ik aanhoudt is wanneer je een spiegeling van de andere lichten op de weg ziet. Wat ik tot nu toe wel uit het topic heb gehaald is dat DRL mogelijk meer verstrooid, alhoewel ik me afvraag of dit bij mijn Corolla ook het geval is. De regen maakt het verstrooien nog erger dus misschien moet ik mijn trucje maar herzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is wel een beetje lachwekkend topic.
De verontwaardigingen en kritiek die ik hier lees, las ik ook bij de introductie van de halogeenlampen en later bij de introductie van de xenon-koplampen in auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Peatsmoke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:37:
De verontwaardigingen en kritiek die ik hier lees, las ik ook bij de introductie van de halogeenlampen en later bij de introductie van de xenon-koplampen in auto's.
Het probleem gaat dan ook niet om de soort verlichting maar de verkeerde afstelling of verkeerd gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-06 20:07
D4NG3R schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:32:
Deels zal het op gevoel neerkomen omdat het koele witte LED-licht simpelweg een meer verblindend effect heeft dan het wat warme(re) witte licht van oudere koplampen. Het feit dat auto's steeds hoger worden helpt daar ook niet bij vanuit m'n doodsimpele 206+.. :')

Ook ik ben van mening dat het anders moet, het lijkt ook met de dag erger te worden en is al helemaal niet te doen wanneer een tegenligger met LED verlichting in een bocht zit. |:(
Dit dus.
Vooral bij bochten heb ik regelmatig bij tegenliggers dat ik denk.. wow, dimmen mafkees, zet je grootlicht eens uit!
En dan als ze dichterbij komen zakt het weer wat af... Tesla3 heeft dat heel erg inderdaad
Het is dan echt de hoek waardoor je net in die felle pit kijkt.
Vanaf recht voor valt het best mee.

De trend is volgens mij wel dat het een flinke tik TE fel is allemaal, zeer zeker niet alleen bij Tesla dus.
Hoor ik ook steeds meer om me heen, en in de winter maanden heb je er natuurlijk ook gewoon langer en sneller last van.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeEs op 01-02-2024 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:39:
[...]

Het probleem gaat dan ook niet om de soort verlichting maar de verkeerde afstelling of verkeerd gebruik.
Het gaat toch echt over de LED verlichting:
Nieuwe auto's hebben tegenwoordig led koplampen. Een gigantische bak licht wat voor de bestuurder van de auto ongetwijfeld heel prettig is. Voor tegenliggers echter een stuk minder prettig. Ik heb toch regelmatig last dat je als tegenligger een stuk minder ziet. Zeker als het ook nog (mot)regent wordt het zicht er niet beter op.

Wordt bij het toelaten van een nieuw type koplampen alleen gekeken naar hoeveel extra licht het voor de bestuurder geeft ofzo? Ik hoor niemand in mijn omgeving die het anders ervaart dan ik.

Waarom worden dit type koplampen in deze vorm precies toegelaten?
Slecht afgestelde of bewust te hoog afgestelde koplampen zijn ook van alle tijden. Vroeger stelde ik mijn koplampen ook bewust hoger af omdat ik veel op slecht- en niet verlichte wegen reed. Voor de APK draaide ik ze netjes terug naar de wettelijke norm.
Tegenwoordig rij ik alleen maar met automatische en adaptieve LED.

[ Voor 10% gewijzigd door Peatsmoke op 01-02-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Peatsmoke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:51:
[...]

Slecht afgestelde of bewust te hoog afgestelde koplampen zijn ook van alle tijden.
Klopt. Ik ken zelfs de discussies nog over "dat irritante derde remlicht die voor het stoplicht in mijn ogen schijnt moet verboden worden!".

Maar Tesla's met waardeloze afstelling of bestuurders die onterecht vertrouwen op hun automatische groot licht zijn niet van alle tijden.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennisdn op 01-02-2024 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Is er ooit een onderzoek, verband, geweest, met de meer voorkomende bijziendheid en de tegenwoordige autoverlichting?
Tegenwoordig zitten we meer op schermen te kijken dan vroeger. Zou dat niet met elkaar te maken kunnen hebben. Dat we overgevoelig zijn voor te fel licht?
#dtv

[ Voor 3% gewijzigd door Sepp14 op 01-02-2024 07:36 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Sepp14 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:35:
Is er ooit een onderzoek, verband, geweest, met de meer voorkomende bijziendheid en de tegenwoordige autoverlichting?
Tegenwoordig zitten we meer op schermen te kijken dan vroeger. Zou dat niet met elkaar te maken kunnen hebben. Dat we overgevoelig zijn voor te fel licht?
#dtv
Dat we overgevoelig zijn voor fel licht geloof ik niet. Kijk alleen al naar de race om de helderste schermen bij de smartphone. Er zijn ook genoeg televisies die altijd op demostand staan. Of neem de plafondspots, waar vroeger één centraal lichtpunt voldoende was, worden dat nu meerdere spots van minimaal 3 watt. Wij hebben er tegenwoordig 3 in een badkamer van < 9m2. (Ik gebruik tegenwoordig maar een schemerlampje). Waar je in het begin tijdperk van de LED nog 1,5 watt LED bijgeleverd kreeg bij een armatuur is dat nu al snel 5 watt geworden. LEDs puur op vermogen beoordelen is niet helemaal eerlijk want dimbare LEDs hebben een lagere lichtopbrengst, maar het punt is dat lichten steeds feller worden.

Dat mensen niet meer gewend zijn aan duisternis of zwak licht geloof ik wel, en mogelijk is dat inderdaad een symptoom van de toegenomen bijziendheid.

Door de fellere lichten wordt het contrast tussen verlicht en onverlicht alleen maar groter waardoor schakelen nóg moeilijker wordt.

Zolang men voor het korte termijn gemak van lekker veel licht gaat vrees ik dat je er niet veel tegen kunt doen, behalve proberen je er niet aan te ergeren, de spiegel dimmen en zelf wel de juiste verlichting gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 07:34
GAIAjohan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Ook irritant: Auto's met regensensor die niet automatisch dimlicht aanzetten als het regent. Vooral Japanners, Koreanen en Renault lijken daar last van te hebben.
In mijn 308 gaat na 3 wisslagen binnen 30sec oid, dimlicht aan, ook overdag.
Is ook zo bij de VAG auto's, als de wisser x maal in x tijd hebben gewist, dan gaan de dimlichten aan. Tevens snelheid boven x km/h (130+ ) en dimlichten gaan aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Peatsmoke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:37:
Je mag het lachwekkend vinden maar alleen de reacties in dit topic geeft al aan dat er genoeg mensen zijn die er last van hebben. Dat je het uiteindelijk niet meer hoort wil niet zeggen dat het probleem er niet meer is. Het probleem blijft echter waardoor het naar de achtergrond verdwijnt en het maar geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Genoeg mensen? Hoeveel tweakers zitten dagelijks op de weg en hoeveel verschillende tweakers nemen deel aan dit topic? Nee, sorry het blijft lachwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Peatsmoke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:40:
Genoeg mensen? Hoeveel tweakers zitten dagelijks op de weg en hoeveel verschillende tweakers nemen deel aan dit topic? Nee, sorry het blijft lachwekkend.
Niet alleen dit topic; https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/hoe-werkt-verblinding.
Verblindende voertuigverlichting is een doorn in het oog van Nederlandse verkeersdeelnemers. Dat bleek begin 2024 uit ANWB-onderzoek onder ruim 13.000 weggebruikers. Maar liefst 78 procent geeft aan regelmatig of altijd verblind te worden door felle lampen van andere verkeersdeelnemers.

Ergernis onder jong en oud
Uit het onderzoek komt naar voren dat weggebruikers vooral worden verblind door grootlicht (76%), dimlicht (65%) en zelfs door fietsverlichting (39%). Het is een ergernis onder zowel jonge als oudere verkeersdeelnemers.
Maar goed, ieder zijn ding :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Peatsmoke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:40:
Het zou verplicht moeten worden om 10 minuten vanaf tegenliggerafstand in je eigen koplampen te kijken voordat je een auto mag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Waarom, als je zelf in de auto zit, heb je er toch geen last van?
Het zou ook verplicht moeten worden om voorruiten elke week grondig en deugdelijk te reinigen en je minder te ergeren achter het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RemcoDelft schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Het zou verplicht moeten worden om 10 minuten vanaf tegenliggerafstand in je eigen koplampen te kijken voordat je een auto mag kopen.
Auto's zouden een spiegel voor de bumper moeten hebben die het licht eerst 10 minuten terugkaatst voor de auto start in het donker ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:10

Sharky

Skamn Dippy!

En dan bij tegenkomen van een collega overal grootlicht op te zetten.
Machtig irritant dat. Dat ze even heel kort een paar lampen bovenop de cabine laten knipperen boeit me niet zo, dat is nog wel subtiel. Ik voegde onlangs uit en de vrachtwagen achter me (echt een heel stuk) deed opeens _AL_ zijn lampen aan. Schrok me rot maar zag nog net in m'n ooghoek een tegenligger hetzelfde doen. Wat een sukkel.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
[...]

Wat een agressie, nergens voor nodig want een tegenligger blijft niet tien minuten op een afstand dat je er verblind van wordt. Bewustwording zou wel verplicht moeten worden, ik heb namelijk zelf ook weleens gehad dat de golf achter me de gehele cabine verlichtte via de binnenspiegel.
Marzman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Auto's zouden een spiegel voor de bumper moeten hebben die het licht eerst 10 minuten terugkaatst voor de auto start in het donker ;)
Dat heeft geen zin want op die afstand komt de bundel nooit in je ogen. Als ik in de avond de auto achteruit in de garage zet dan wordt de hele garage verlicht na het sluiten van de deur. Zelfs op de hoogste stand of met grootlicht zal ik mezelf hier niet mee verblinden.

Zo kan ik trouwens wel mooi het lichtbeeld bekijken en wat me opvalt is dat er twee vierkantjes omhoog schijnen aan de bestuurderskant kant, dit is van de stadsverlichting want zo scherp zijn deze ook niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Sepp14 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:35:
#dtv
Ik denk dat een heel simpel andere vraag zou kunnen zijn:
Zou het verschil van 1200 lumen voor halogeen versus 4000+ voor led een verschil maken? :+

Ook even fyi: in Frankrijk vonden ze normaal wit licht van een gloeilamp te fel/schitteren, waardoor ze vanaf iets van 1939-1993 selectief geel als koplampkleur verplichtten. Om schittering bij nevel, regen en in het donker te vermijden.

Na xenon is led alleen maar witter geworden, met steeds hogere outputs en technologische irritante slimmigheden, zoals matrix led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
[...]

Mensen die in koplampen kijken zouden hun rijbewijs moeten verliezen. Je leert namelijk gewoon tijdens rijlessen dat je erlangs moet gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Lothlórien schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:17:
Formeel hoeft dimverlichting met neerslag pas als het zicht slecht is. Daar zijn geen regels voor, maar ik geloof dat er wel een richtlijn is voor minder dan 200 meter.

Trucje dat ik aanhoudt is wanneer je een spiegeling van de andere lichten op de weg ziet. Wat ik tot nu toe wel uit het topic heb gehaald is dat DRL mogelijk meer verstrooid, alhoewel ik me afvraag of dit bij mijn Corolla ook het geval is. De regen maakt het verstrooien nog erger dus misschien moet ik mijn trucje maar herzien.
Dat laatste is inderdaad het probleem met vooral Toyota en Renault. Zeker die led-puntjes verlichting (zoals o.a. op oudere Yarissen, Clio’s of Corolla’s) ipv een mooie egale strip, zoals nieuwere Yarissen of bv een Tesla model 3..

Een Peugeot 308 van 2013-2017 verblindt bv de dagrijverlichting ook erger dan die na de facelift waar ze een mooie egale strip hebben geplaatst, (behalve die met led dimlicht, want die hebben een andere drl).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GAIAjohan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Mensen die in koplampen kijken zouden hun rijbewijs moeten verliezen. Je leert namelijk gewoon tijdens rijlessen dat je erlangs moet gaan kijken
Probeer er eens niet in te kijken als er een bouwlamp op je gezicht wordt gezet ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

GAIAjohan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Na xenon is led alleen maar witter geworden, met steeds hogere outputs en technologische irritante slimmigheden, zoals matrix led.
Overdrijven is ook een kunst. :+

Matrix LED verlichting heb ik ook op onze nieuwe auto (Ford Kuga PHEV) en ik zou niet meer zonder willen. En nee, ik krijg nooit signalen dat het zou verblinden.
's-Ochtends rijdend over de polderwegen zie ik hoe goed dit systeem werkt. Keurig reageert 'ie iedere keer weer met het wegdimmen van dat gedeelte van de lichtbundel(s) waar andere voertuigen mij tegemoet komen. Om direct, na het passeren de boel weer in te schakelen.

Uiteraard kunnen slecht afgestelde en/of werkende systemen veel ergernis veroorzaken. Maar dat geldt voor zowat alle nieuwe technische toepassingen.
En ja, natuurlijk moet de bestuurder ook zelf blijven nadenken en navenant reageren als de zichtsituaties veranderen.

Waarbij het punt van de ontbrekende achterverlichting bij slecht zicht omstandigheden "maar mijn auto doet dat toch automagisch?!" ook een aandachtspunt is.

Wat hier in dit topic voorbij komt over de Tesla's met hun irritante verlichting; dat kan ik idd beamen. :-( Bovengemiddeld vaak zijn de lichtbundels daarvan daadwerkelijk verkeerd gericht. Geen idee wat er mis gaat bij specifiek die auto's.
Daarnaast heb je altijd al de auto's gehad waarbij de bestuurder ook dat halogeenlampje precies verkeerd om in de fittinghouder stak, met als gevolg dat zo'n lichtpit precies verkeerd om schijnt.
Of wannabee 'sportieve' rijders die hun halogeen reflectie lampbehuizingen zelf hadden omgezet van halogeen naar LED, Wat bij projectorkoplampunits vaak een stuk beter uitpakte.

Uiteraard mag het APK keuringsbeleid en de daadwerkelijk uitvoering daarvan (en handhaving) ook wel wat stringenter worden.
Blijkbaar vinden 'we' het niet belangrijk/cool/sportief genoeg om te zorgen voor correcte en juist functionerende verlichting (en andere veiligheidsaspecten), maar wel die dikkere velgen of vollederen zetels in onze vehikels.
Zo vraag ik bij een reguliere onderhoudsbeurt altijd of ze de afstelling van de koplampen willen checken. Ook voor mijn eigen gemoedsrust.
Terwijl ik wel eens de opmerking kreeg bij de garage "ja maar, dat hoeft helemaal niet hoor meneer. Pas bij een APK kijken we er missschien naar" :F
En dan toch achteraf te horen krijgen: "we hebben de lichtbundel opnieuw gesteld. Moest ietsje naar boven/beneden"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:08:
Ik snap ook niet waarom dit is toegelaten! Bij mijn laatste APK moesten mijn (H7) koplampen worden afgesteld, ze stonden iets te hoog. Nu schijnen ze weer mooi naar beneden.
LED-lampen daarentegen zijn niet alleen veel te fel, ze schijnen ook omhoog. Dat was in halogeentijd gewoon verboden, nu hebben veel auto's een soort groot licht aanstaan.
Wat mij betreft wordt dit allemaal APK afkeur!
Mijn auto schijnt juist naar beneden, vrij dicht voor de auto. En omdat het LED is met een projectie etc is de overgang tussen (zeer fel) licht en donker vrij groot. Voor mijn idee had ik hiervoor met de H7's meer licht verder van de auto af. Combinatie tussen handmatige hoogteregeling en wat meer strooilicht. Ik heb nu wel de neiging om eerder het automatische matrix grootlicht aan te zetten, alleen die reageert niet altijd even vlot op tegenliggers, met name fietsers. Dat brengt mij dus in de situatie om te kiezen tussen twee kwaden (zelf niet zoveel zien vs tegenliggers verblinden).

Daarnaast ook veel aftermarket LED inbouw waarin een H7 wordt vervangen door een chinese LED vervanger. Die zijn ook niet altijd heel sjiek afgesteld.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehtweak schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Matrix LED verlichting heb ik ook op onze nieuwe auto (Ford Kuga PHEV) en ik zou niet meer zonder willen. En nee, ik krijg nooit signalen dat het zou verblinden.
's-Ochtends rijdend over de polderwegen zie ik hoe goed dit systeem werkt. Keurig reageert 'ie iedere keer weer met het wegdimmen van dat gedeelte van de lichtbundel(s) waar andere voertuigen mij tegemoet komen. Om direct, na het passeren de boel weer in te schakelen.

Uiteraard kunnen slecht afgestelde en/of werkende systemen veel ergernis veroorzaken. Maar dat geldt voor zowat alle nieuwe technische toepassingen.
En ja, natuurlijk moet de bestuurder ook zelf blijven nadenken en navenant reageren als de zichtsituaties veranderen.

Waarbij het punt van de ontbrekende achterverlichting bij slecht zicht omstandigheden "maar mijn auto doet dat toch automagisch?!" ook een aandachtspunt is.

Wat hier in dit topic voorbij komt over de Tesla's met hun irritante verlichting; dat kan ik idd beamen. :-( Bovengemiddeld vaak zijn de lichtbundels daarvan daadwerkelijk verkeerd gericht. Geen idee wat er mis gaat bij specifiek die auto's.
Daarnaast heb je altijd al de auto's gehad waarbij de bestuurder ook dat halogeenlampje precies verkeerd om in de fittinghouder stak, met als gevolg dat zo'n lichtpit precies verkeerd om schijnt.
Of wannabee 'sportieve' rijders die hun halogeen reflectie lampbehuizingen zelf hadden omgezet van halogeen naar LED, Wat bij projectorkoplampunits vaak een stuk beter uitpakte.

Uiteraard mag het APK keuringsbeleid en de daadwerkelijk uitvoering daarvan (en handhaving) ook wel wat stringenter worden.
Blijkbaar vinden 'we' het niet belangrijk/cool/sportief genoeg om te zorgen voor correcte en juist functionerende verlichting (en andere veiligheidsaspecten), maar wel die dikkere velgen of vollederen zetels in onze vehikels.
Zo vraag ik bij een reguliere onderhoudsbeurt altijd of ze de afstelling van de koplampen willen checken. Ook voor mijn eigen gemoedsrust.
Terwijl ik wel eens de opmerking kreeg bij de garage "ja maar, dat hoeft helemaal niet hoor meneer. Pas bij een APK kijken we er missschien naar" :F
En dan toch achteraf te horen krijgen: "we hebben de lichtbundel opnieuw gesteld. Moest ietsje naar boven/beneden"
Ik heb het idee dat al die slimme systemen niet werken bij fietsers of voetgangers. Spul dimt helemaal niet en is zwaar verblindend. Daarom nu dus die extra schijnwerper op mijn stuur. Ik kan ook fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Probeer er eens niet in te kijken als er een bouwlamp op je gezicht wordt gezet ;)
Dat nog kijk je er niet recht in, Veel simpeler kan het niet.
Het voorstel om mensen dat te laten doen slaat daarmee al nergens op :P
ehtweak schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik vind matrix led juist erg overdreven. Gewoon reguliere led zoals mijn 2016 Peugeot 308 heeft of mijn ex-model3 die pre-matrix was, zijn ook al behoorlijk goed voorzienend, zeker vergeleken halogeen. De Peugeot is overigens wel beter dan de Tesla.

Maar met de Peugeot echt nooit seinende tegenliggers.

In mijn c30 met projectorlenzen overigens ook led ingebouwd gehad, eigenlijk is het jammer dat dat met projectors ook niet toegestaan was, want het werkte volgens mij prima mits goed afgesteld.

Hier in de buurt rijdt ook een oude Volvo 850 rond met led in de reflector lampen en 3 20cm diameter led-verstralers voor de grille, die ook in de avond nog DRL-felheid licht geven. Werkelijk de meest irritante auto op de weg die ik weet
NoepZor schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Mijn auto schijnt juist naar beneden, vrij dicht voor de auto. En omdat het LED is met een projectie etc is de overgang tussen (zeer fel) licht en donker vrij groot. Voor mijn idee had ik hiervoor met de H7's meer licht verder van de auto af. Combinatie tussen handmatige hoogteregeling en wat meer strooilicht. Ik heb nu wel de neiging om eerder het automatische matrix grootlicht aan te zetten, alleen die reageert niet altijd even vlot op tegenliggers, met name fietsers. Dat brengt mij dus in de situatie om te kiezen tussen twee kwaden (zelf niet zoveel zien vs tegenliggers verblinden).

Daarnaast ook veel aftermarket LED inbouw waarin een H7 wordt vervangen door een chinese LED vervanger. Die zijn ook niet altijd heel sjiek afgesteld.
Ik heb juist elke keer als ik in een auto rijd zonder led dat ik me afvraag of de verlichting wel aan staat.
Voorheen als ik in de Ypsilon stapte vroeg ik me echt af of de H4's niet tegelijk uitgevallen waren, en hoe geel de reflectie op verkeersborden is.

Tegenwoordig hetzelfde met de Yaris, die heeft overigens wel een bijzonder halogeenlampje met de HIR2 lamp.
Met grootlicht wordt het verschil alleen maar erger.

De lichte vlek die je noemt herken ik ook van de Tesla (zonder matrix led). Het licht van de Peugeot 308 komt verder en is egaler, waardoor ik hun led lampen ook als beter ervaar.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 01-02-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lothlórien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:36:
[...]

is ook niet verplicht. In de begin periode mocht DRL simpelweg niet samen met de ander lichten branden omdat het niet bedoeld is voor slecht zicht omstandigheden.
Dat is later aangepast omdat veel mensen toch graag ook de achterlichten hadden branden in combinatie met DRL.
DRL mag toch nog steeds niet in combinatie met dimlicht?
boxlessness schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Ik herken dat, maar de andere kant van het verhaal is dat je als fietser ook minder zichtbaar bent voor een automobilist.
Ik ben in één week op hetzelfde punt bijna 3 keer van de sokken afgereden met mijn bakfiets omdat een automobilist mij niet zag. Ik rij op dat punt zelf ook wel eens als automobilist, en het is ook erg onoverzichtelijk. Zeker met slecht weer en ander verkeer dat je verblindt. De reactie als fietser is dan om meer licht te gaan voeren zodat men je wel ziet. Dus ik ben ook schuldig, want ik heb de bakfiets na die week volgeplakt met reflectortape, en zo'n strobe er op gezet die ik aan zet wanneer ik dat punt nader.

Omdat er steeds grotere bakken licht over de weg rijden, en details daardoor steeds minder zichtbaar worden, ontstaat een soort van wapenwedloop: iedereen voert steeds meer licht om maar gezien te worden.
Als je bang bent om aangereden te worden, zou ik geen koplamp op je fiets gaan voeren waarmee je tegenliggers verblindt als jou was.

Knipperend licht op je fiets is overigens ook verboden.

Ik word (als fietser) helemaal gek van al die andere fietsers die hun koplampen recht naar de horizon gericht hebben. Tegenwoordig ga ik gewoon terug 'seinen' door m'n eigen koplamp naar boven bij te draaien. Ik weet niet of het werkt, maar ja.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:08:
[...]

[...]

Als je bang bent om aangereden te worden, zou ik geen koplamp op je fiets gaan voeren waarmee je tegenliggers verblindt als jou was.

Ik word (als fietser) helemaal gek van al die andere fietsers die hun koplampen recht naar de horizon gericht hebben. Tegenwoordig ga ik gewoon terug 'seinen' door m'n eigen koplamp naar boven bij te draaien. Ik weet niet of het werkt, maar ja.
Ik moet op de fiets ook gewoon zien waar ik heenga. Dus ik heb me aangesloten bij de wapenwedloop. Blijkbaar moet ik kiezen tussen niets zien of meedoen, dus ik doe mee.

Heb voor de echt kansloze weggetjes ook zo'n knipper-ding. Maar dat is maar een wegwerp lampje.

Ik ben een beschermde verkeersdeelnemer op mijn fiets overigens. Rij mij aan en betaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:13:
[...]
Ik moet op de fiets ook gewoon zien waar ik heenga. Dus ik heb me aangesloten bij de wapenwedloop. Blijkbaar moet ik kiezen tussen niets zien of meedoen, dus ik doe mee.
Als jij verblindt wordt door tegenliggers, dan helpt het je toch niet om beter te zien waar je heengaat door *ook* verblindend licht te voeren?

Je kan prima zien waar je heengaat als je je koplamp fatsoenlijk op de grond richt.

Bovendien is het gewoon verboden om licht te voeren dat verblindend is voor je tegenliggers. Dat geldt voor auto's, maar ook voor fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 01-02-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:17:
[...]

Als jij verblindt wordt door tegenliggers, dan helpt het je toch niet om beter te zien waar je heengaat door *ook* verblindend licht te voeren?

Je kan prima zien waar je heengaat als je je koplamp fatsoenlijk op de grond richt.

Bovendien is het gewoon verboden om licht te voeren dat verblindend is voor je tegenliggers. Dat geldt voor auto's, maar ook voor fietsen.
Nee, je ziet tegenwoordig steeds vaker niets meer zonder jezelf ook te bewapenen met bouwlampen.

Verboden zal mijn licht nooit zijn. Ik heb minder dan de gemiddelde Tesla, dus ik zit zeker goed. Moet het minder? Prima, maar gelijke monniken, gelijke kappen. Dan zullen er ook een hoop auto's aangepast moeten worden. Gaan ze never nooit doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-02-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Nee, je ziet tegenwoordig steeds vaker niets meer zonder jezelf ook te bewapenen met bouwlampen.
M'n punt hier is dat als jij verblind wordt door een tegenligger, je simpelweg verblind bent. Dan maakt het geen zak uit hoeveel licht je zelf hebt, ook al heb je een bouwlamp; je ziet simpelweg geen steek.
Verboden zal mijn licht nooit zijn. Ik heb minder dan de gemiddelde Tesla, dus ik zit zeker goed.
Het gaat er niet zozeer om "hoeveel" licht je hebt, maar hoe het gericht staat. Zolang je het niet in de ogen van je tegenliggers schijnt, is er niks aan de hand. Maar als je dat wel doet; tja, doe alsjeblieft eens niet. Je pest er niet alleen die Tesla's mee waar je het over hebt, maar vooral andere fietsers die je tegemoet komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 01-02-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:23:
[...]

M'n punt hier is dat als jij verblind wordt door een tegenligger, je simpelweg verblind wordt. Dan maakt het geen zak uit hoeveel licht je zelf hebt; je ziet simpelweg geen steek. Ook al heb je een bouwlamp.

[...]

Het gaat er niet zozeer om "hoeveel" licht je hebt, maar hoe het gericht staat. Zolang je het niet in de ogen van je tegenliggers schijnt, is er niks aan de hand.

Maar als je dat wel doet; tja, doe alsjeblieft eens niet. Je pest er niet alleen die Tesla's mee waar je het over hebt, maar vooral andere fietsers die je tegemoet komen.
Ik zie zeker een stuk meer, als ik zelf meer licht heb. Ik heb vrijwel direct na verblinding weer zicht. Met weinig licht hebben je ogen meer tijd nodig voor je weer wat zicht hebt. Mijn doel is niet verblinden, maar zelf veilig kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Éen keer als fietser op een donkere buitenweg een automobilist tegemoet gereden die zijn groot licht niet uitschakelde. Dat wil je niet meemaken en ik moest daarna wel even bijkomen in de berm. Ik snap nu ook waarom op diezelfde weg automobilisten in de Linge belanden (na eenzelfde incident met groot licht, de weg was berucht in het dorp).

Als fietser kun je ook even stoppen om bij te komen. Je hoeft niet blindelings door te blijven gaan tot je zicht weer terug is. Zelf verblindende lichten opzetten is alleen maar medeweggebruikers pesten en terugkomend op je "beschermde" status. Als je wordt aangereden vanwege die extra schijnwerper op je stuur dan heb ik het idee dat die vlieger niet meer opgaat.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als automobilist moet weten dat een grootlichtassistent niet altijd reageert op fietsers, voetgangers, motorrijders en al helemaal nooit op schepen in het kanaal. (En die kunnen veel meel schade aanrichten dan jij met je personenvoertuig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Verboden zal mijn licht nooit zijn. Ik heb minder dan de gemiddelde Tesla, dus ik zit zeker goed. Moet het minder? Prima, maar gelijke monniken, gelijke kappen. Dan zullen er ook een hoop auto's aangepast moeten worden. Gaan ze never nooit doen.
Dat weet je niet. CV installaties moeten ook aangepast worden bij nieuwe regels en dit is misschien simpel op te lossen met stickertjes op de lampen (zoals bij auto's uit de UK die hier rondrijden).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Compizfox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:08:
[...]

[...]

Verboden of niet heb ik op dit punt niet zo veel boodschap aan... het gaat om een gevaarlijk punt in het buitengebied waar automobilisten slecht zicht hebben op het kruisende fietspad en/of hun auto zo maar met redelijke vaart laten doorrollen over het fietspad heen, tot de splitsing. Als je tot op een paar centimeter na bijna geschept wordt op je bakfiets met je kind er in, door een vrachtwagen, dan knipper je ze daarna met plezier wel wakker...
Ik snap prima dat een slecht afgesteld fietslicht bijzonder vervelend is voor een automobilist, want ik heb er zelf ook wel eens last van. Daarom gebruik ik de strobe ook alleen maar op dat specifieke gevaarlijke punt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:05
Lothlórien schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:30:
Éen keer als fietser op een donkere buitenweg een automobilist tegemoet gereden die zijn groot licht niet uitschakelde. Dat wil je niet meemaken en ik moest daarna wel even bijkomen in de berm. Ik snap nu ook waarom op diezelfde weg automobilisten in de Linge belanden (na eenzelfde incident met groot licht, de weg was berucht in het dorp).

Als fietser kun je ook even stoppen om bij te komen. Je hoeft niet blindelings door te blijven gaan tot je zicht weer terug is. Zelf verblindende lichten opzetten is alleen maar medeweggebruikers pesten en terugkomend op je "beschermde" status. Als je wordt aangereden vanwege die extra schijnwerper op je stuur dan heb ik het idee dat die vlieger niet meer opgaat.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als automobilist moet weten dat een grootlichtassistent niet altijd reageert op fietsers, voetgangers, motorrijders en al helemaal nooit op schepen in het kanaal. (En die kunnen veel meel schade aanrichten dan jij met je personenvoertuig).
Op de donkere buitenwegen kom ik regelmatig fietsers tegen zonder enige vorm van verlichting.
Met gewoon dimlicht zie ik ze amper of niet. Dan maar even met groot licht kijken wat er wel of niet rijdt, of loopt.

Dat ik ze verblind met led koplampen....tja, misschien kunnen de fietsers daar ook eens denken om zelf aan de voor- en achterkant verlichting te gaan voeren.
Dan zijn ze maar even scheel van het licht. Alternatief is ziekenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
boxlessness schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:53:
het gaat om een gevaarlijk punt in het buitengebied waar automobilisten slecht zicht hebben op het kruisende fietspad en/of hun auto zo maar met redelijke vaart laten doorrollen over het fietspad heen, tot de splitsing. Als je tot op een paar centimeter na bijna geschept wordt op je bakfiets met je kind er in, door een vrachtwagen, dan knipper je ze daarna met plezier wel wakker...
Als het alleen om het opvallen gaat en de zichtlijn van de automobilist niet geblokkeerd wordt, kan ik je een geel hesje aanraden. Heb 'm zelf ook. Sindsdien ben ik niet meer over het hoofd gezien op kruisingen. Auto's stoppen zelfs ruim van tevoren.

Voor de automobilist is het ook fijn, want hij kan je goed zien.

Afbeeldingslocatie: https://fabex.nl/1174-pdt_540/ehbo-hesje-geel-.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 01-02-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Ook dat. Zelf heb ik eigenlijk amper last van verblindende tegenliggers. Wat ik echter wel mega irritant vind zijn die auto's waarvan 1 lamp als zoeklicht omhoog schijnt, en dan kilometers achter je blijft rijden. Lekker je verblinden via de achteruitkijkspiegel :(

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:23
Er zijn ook nog automobilisten die én met felle lichten rijden én bijna geen afstand houden. Op z’n moment is het net alsof je een bouwlamp aan hebt in je auto :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Trichoglossus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:01:
[...]

Op de donkere buitenwegen kom ik regelmatig fietsers tegen zonder enige vorm van verlichting.
Met gewoon dimlicht zie ik ze amper of niet. Dan maar even met groot licht kijken wat er wel of niet rijdt, of loopt.

Dat ik ze verblind met led koplampen....tja, misschien kunnen de fietsers daar ook eens denken om zelf aan de voor- en achterkant verlichting te gaan voeren.
Dan zijn ze maar even scheel van het licht. Alternatief is ziekenhuis.
Wie zegt dat er geen verlichting op mijn fiets zit. Nu heb ik die weg al zeker 10 jaar niet meer gereden, maar ik geloof dat ik toen ook nog een reflecterend hesje droeg.

Het probleem is ook niet dat je groot licht voert om te kijken wat er fietst, probleem was dat het groot licht niet werd uitgeschakeld. Een langsrazende auto op een paar meter met groot licht terwijl je pupillen wijd open staan kan ik je niet aanraden. Ook al was er toen nog zeker geen led, zal halogeen zijn geweest.

Dus dan stuur je toch onbewust van het licht af totdat je in de berm terecht komt. Zoals ik al aangaf: sindsdien begrijp ik veel beter waarom daar af en toe auto's de rivier in reden.

Edit: en als je met 80km/h met 2 wielen in de zachte berm terecht komt schijnt het niet veel meer uit te maken wat je doet, ook niet als je alles los laat en de auto een paar honderd meter uit laat rollen. Je verliest de macht over het stuur.

[ Voor 16% gewijzigd door Lothlórien op 02-02-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Om maar weer eens terug te komen op de beginstelling.

Zowel nieuwe als oude koplampen kunnen toch gewoon keurig ingesteld worden?
https://www.hella.com/tec.../Koplampen-afstellen-835/
Naar mijn idee heeft iedere garage toch wel zo'n apparaat in z'n werkplaats.
Zou het dan niet juist gebruikt worden? Of interesseert het automobilisten dan zo weinig?

Want zelfs de allernieuwste lichtunits kunnen op die manier afgesteld worden:

Alle modellen zijn geschikt voor Halogeen, Xenon, Xenon met DLA, LED, LED Matrix en Laser.
...
zelfs:
Hierdoor zijn de groene SEG geschikt voor controle en afstellen van dynamisch grootlicht, LED Matrix en Laser (verticaal afstellen)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:05
Lothlórien schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Wie zegt dat er geen verlichting op mijn fiets zit. Nu heb ik die weg al zeker 10 jaar niet meer gereden, maar ik geloof dat ik toen ook nog een reflecterend hesje droeg.

Het probleem is ook niet dat je groot licht voert om te kijken wat er fietst, probleem was dat het groot licht niet werd uitgeschakeld. Een langsrazende auto op een paar meter met groot licht terwijl je pupillen wijd open staan kan ik je niet aanraden. Ook al was er toen nog zeker geen led, zal halogeen zijn geweest.

Dus dan stuur je toch onbewust van het licht af totdat je in de berm terecht komt. Zoals ik al aangaf: sindsdien begrijp ik veel beter waarom daar af en toe auto's de rivier in reden.

Edit: en als je met 80km/h met 2 wielen in de zachte berm terecht komt schijnt het niet veel meer uit te maken wat je doet, ook niet als je alles los laat en de auto een paar honderd meter uit laat rollen. Je verliest de macht over het stuur.
Het was ook niet op jou bedoeld, maar in het algemeen.
Op de donkere buitenwegen hier schrik ik, ondanks mijn led koplampen, toch elke keer weer van wandelaars en fietsers die onverlicht lopen, aan beide kanten van de straat in beide richtingen.

En voor de rest inderdaad niet in de lampen kijken. Je kijkt ook niet vol in de zon als die voor je hangt.
Die led lampen zijn zo'n enorm verschil qua licht tov de oude halogeen pitjes. Net alsof je met een kaars in je koplamp rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Trichoglossus
Net alsof je met een kaars in je koplamp rijdt.
Dat deden ze vroeger dan ook echt, maar toen was er nog niet zoveel licht vervuiling en was het echt donker.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
En reden de auto's niet zo hard :).
Ongelofelijk eigenlijk dat men toen wel zicht had, vandaar ook mijn theorie dat men toen veel meer aan duisternis gewend was en genoegen nam met een silhouet om uit af te leiden dat er een voetganger liep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
[...]

Op smalle wegen is er geen ontkomen aan. Er komt een bak licht op je af, en je hebt geen idee waar de zijkant van de auto precies is. Tsja, dan sta je maar even allebei stil.

Als het gewoon ouderwets zacht licht was geweest, had je elkaar gewoon op volle snelheid kunnen passeren.

Verder sluit ik me aan bij de rest van de obsservaties hier: het zicht is met die grote lampen alleen maar afgenomen, zeker bij slecht weer. Het is een kakofonie van dwaallichtjes, alles schitterd alle kanten op. Voetgangers en fietsers (degeen die nog normaal licht dragen) zijn gewoon bijna niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 19:18
Ik moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. Tot augustus 2023 reed ik zelf in een Audi A3 met 'ouderwets' halogeen zonder privacy glas achter, en had er toen eigenlijk al niet echt last van dat anderen mij zouden verblinden, op de uitzondering die de regel bevestigd na. Sinds die tijd in een A3 met Matrix led (hele verbetering als bestuurder), privacy glas achter, en ook zelf dimmende spiegels. Daarmee ook geen last van anderen die mij verblinden op een enkele uitzondering na. privacy glas achter en zelf dimmende spiegels imho trouwens wel een gamechanger op zonnige dagen wanneer de zon van achter komt en laag staat.

Ik heb denk ik meer last van fietsers die hun lichten niet af kunnen stellen dan van auto's waar dat een probleem zou zijn eigenlijk. Moet ook zeggen dat mijn eigen fiets daar ook last van heeft, die heeft ook led verlichting die op standen gezet kan worden die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 04-02-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Zwartoog schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Verder sluit ik me aan bij de rest van de obsservaties hier: het zicht is met die grote lampen alleen maar afgenomen, zeker bij slecht weer. Het is een kakofonie van dwaallichtjes, alles schitterd alle kanten op. Voetgangers en fietsers (degeen die nog normaal licht dragen) zijn gewoon bijna niet te zien.
Dat is mijn ervaring dus echt niet, ik zie ik mijn 'nieuwe' auto (2de hands uit 2021) met matrix led echt een stuk beter dan met zijn voor hanger met halogeen. Ook in slecht weer, de 'nieuwe' auto heeft voor echt slecht weer met zware neerslag wel een speciale modus om reflectie te verminderen, al heb ik die pas 2x gebruikt, maar het deed wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Reflectie verminderen kan natuurlijk ook door de mistlampen in te schakelen in plaats van de dimlichten. Voordeel van matrix LED is dan wellicht dat je toch maximaal licht hebt.

Mijn parabola LED met automatisch high beam geeft ook een stuk meer licht dan een 55w gloeilamp of halogeen en met de automatisch dimmende binnenspiegel heb ik ook geen last meer van verkeerd afgestelde lampen die bij mij naar binnen schijnen.
Die verlichting is misschien handig in de polder in Noord-Oost Groningen, maar ik blijf erbij dat zo min mogelijk verlichting in de cabine en de gewenning aan de donkere wereld al een hoop doen. Je wilt je namelijk ook bewust zijn van wat er buiten de lichtbundel gebeurt. Een voorbeeld is @boxlessness die bijna verongelukt met de bakfiets omdat het fietspad niet in het verlengde van de koplampen lag. Of als je in de buitenspiegel wilt controleren hoe ver je van de berm af zit. (Of ben ik de enige die dat doet).

Ik vind trouwens dat de Porsche Panamera ook wel een plekje verdient in het lijstje met irritant dimlicht, niet echt verblindend maar vanaf een bepaalde afstand zijn het net 4 lichtpuntjes die ieder een andere richting op worden gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:42:
Ik merk het ook onderweg. Voor opkomend verkeer achter niet zo'n issue want mijn achteruitkijkspiegel kan ik in dimstand zetten. Maar mijn voorruit is niet getint dus de meest moderne wagens verblinden me wel. Alsof men permanent in groot licht modus rondrijdt. Zo ervaar ik het. Geregeld Tesla, zo nu en dan een Volvo of Lynk en Co. En het is geen warm geel licht van vroeger maar felwit. Geef je een seintje krijg je nog een flits groot licht terug bij de meeste als toegift.
Dat doe ik ook, dan weet 'de tegenligger' dat het geen groot licht is - zoals tie misschien vermoed.
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Ik heb het idee dat al die slimme systemen niet werken bij fietsers of voetgangers. Spul dimt helemaal niet en is zwaar verblindend. Daarom nu dus die extra schijnwerper op mijn stuur. Ik kan ook fel.
Het grappige is dat wanneer ik fietsers tegen kom die geen licht hebben, de auto het grote licht niet uit doet. Komt er een fietser aan die wel normaal licht voert, wordt die al vroeg herkend en gaat het groot licht uit.

[ Voor 28% gewijzigd door HerZon op 04-02-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Zwartoog schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Op smalle wegen is er geen ontkomen aan. Er komt een bak licht op je af, en je hebt geen idee waar de zijkant van de auto precies is. Tsja, dan sta je maar even allebei stil.

Als het gewoon ouderwets zacht licht was geweest, had je elkaar gewoon op volle snelheid kunnen passeren.

Typisch, ik heb jaren aan een polderweg met wegbreedte 3m80 gewoond, plus 30cm verharding aan weerszijden, totaal dus 4m40. En ik kom daar nog steeds vaak ivm ouderlijk huis.

Ik herken het probleem dat je in je eerste alinea schetst daar totaal niet. Met led verlichting vind ik het juist alleen maar sterk verbeterd. Ten tweede ga je elkaar al niet op volle snelheid passeren omdat dat door de weg inrichting niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Lothlórien schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:14:
Reflectie verminderen kan natuurlijk ook door de mistlampen in te schakelen in plaats van de dimlichten. Voordeel van matrix LED is dan wellicht dat je toch maximaal licht hebt.
Mistlampen zitten er bij mij bijvoorbeeld al niet meer op, alleen nog mistlamp achter. Juist wat vroeger de mistlampen waren is nu vervangen door die speciale modus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:31:
Om maar weer eens terug te komen op de beginstelling.

Zowel nieuwe als oude koplampen kunnen toch gewoon keurig ingesteld worden?
https://www.hella.com/tec.../Koplampen-afstellen-835/
Naar mijn idee heeft iedere garage toch wel zo'n apparaat in z'n werkplaats.
Zou het dan niet juist gebruikt worden? Of interesseert het automobilisten dan zo weinig?

Want zelfs de allernieuwste lichtunits kunnen op die manier afgesteld worden:

Alle modellen zijn geschikt voor Halogeen, Xenon, Xenon met DLA, LED, LED Matrix en Laser.
...
zelfs:
Hierdoor zijn de groene SEG geschikt voor controle en afstellen van dynamisch grootlicht, LED Matrix en Laser (verticaal afstellen)
Tijd voor de drie in één politiefuik:

- alcohol
- drugs
- lampen

En dan iedereen die niet door de keuring komt even 100 euro laten lappen om ze ter plekke te laten afstellen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb meestal niet zoveel last van tegenliggers met dit soort verlichting.
Het probleem is vaak dat het niet een enkele lichtbron is, maar allemaal verschillende lichtpunten die elk een andere richting op schijnen. Daardoor is het onder bepaalde hoeken mogelijk dat het lijkt alsof er uit de verte iemand aankomt die groot licht voert. Totdat deze auto recht op je afkomt, dan zijn de lichtbundels ineens niet meer zo irritant. Ik heb het idee dat dit met een enkele "grote" projectielens veel minder is.

Waar ik wel veel last van heb van de "nieuwe" koplampen, is wanneer ze achter je rijden, het is 1 grote zee van licht die je auto in schittert. En bij elke oneffenheid in de weg, onder een andere hoek.
En naast de "normale " dimverlichting, is er dan ook nog de vele verschillende extra led verlichting die bij veel moderne auto's aan de voorkant brand.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Propheticus
HerZon schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Dat doe ik ook, dan weet 'de tegenligger' dat het geen groot licht is - zoals tie misschien vermoed.
[...]
En snap je dan ook de hint dat je lampen misschien verkeerd zijn afgesteld?

Gisteren in een uur tijd weer 4 auto's met te hoog afgestelde lichten tegengekomen, waarvan 2 Model Y's.
Deze waren het meest fel. Je ziet ze al vanaf een kilometer aankomen. Door bochten en obstructie door andere auto's lijkt het net alsof iemand de hele tijd groot licht aan en uit doet. Het geflits in je ooghoeken via de spiegels is toch wel afleidend.
Wel gek dat zoveel auto's die pas sinds 2022 worden geleverd, neem aan bij levering correct afgesteld, nu al een verschoven afstelling hebben. Zijn de lampen zo vaak/snel defect, of is die levering zo slordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Propheticus schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:29:
[...]

En snap je dan ook de hint dat je lampen misschien verkeerd zijn afgesteld?

Gisteren in een uur tijd weer 4 auto's met te hoog afgestelde lichten tegengekomen, waarvan 2 Model Y's.
Deze waren het meest fel. Je ziet ze al vanaf een kilometer aankomen. Door bochten en obstructie door andere auto's lijkt het net alsof iemand de hele tijd groot licht aan en uit doet. Het geflits in je ooghoeken via de spiegels is toch wel afleidend.
Wel gek dat zoveel auto's die pas sinds 2022 worden geleverd, neem aan bij levering correct afgesteld, nu al een verschoven afstelling hebben. Zijn de lampen zo vaak/snel defect, of is die levering zo slordig?
Nee, ik zie dat niet als hint. Het is tenslotte maar heel af en toe dat iemand dat doet.

Die je dan vervolgens met aangeslagen ramen ziet rijden.
En ja, de auto past zelf de verlichting aan tijdens het rijden.

Kijk maar eens hier voor hoe dat ongeveer werkt -> YouTube: Volvo XC90 LED Headlight - Active High Beam - Matrix headlights

Bij het starten van de auto in het donker, zie je dat hij zelf elke keer de verlichting kalibreert.

Eigenlijk zou ik iedereen die 'last' heeft van tegenlicht willen adviseren om de ramen eens goed schoon te maken - ook aan de binnenkant - met Glass*x of een ander middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Juist geen glassex of iets dergelijks, daar maak je ruiten vettig mee. Lauw water met schoonmaakazijn. Of water met ammoniak als ze vet zijn.
Mijn ruiten zijn iig schoon.

Als het enkel heel af en toe voorkomt snap ik van niet. Toch voor die mensen die vaak door tegenliggers gehint worden:
YouTube: Hoe kun je nagaan of je lichten goed zijn afgesteld?

[ Voor 9% gewijzigd door Propheticus op 04-02-2024 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Jeroenneman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:53:
[...]

Tijd voor de drie in één politiefuik:

- alcohol
- drugs
- lampen

En dan iedereen die niet door de keuring komt even 100 euro laten lappen om ze ter plekke te laten afstellen.
Of gewoon de boete van €160 geven die men er voor hoort te krijgen. :+
Mag de politie sowieso wel eens wat meer gaan uitdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
In mijn beleving zijn er ook mensen die het stelwiel gebruiken om de lampen wat verder te laten schijnen dus ja, daar mag op gehandhaafd worden. Verder heb ik het idee dat het echt wel meevalt met de verblinding van lampen, zelfs als ik er op let dan zie ik weinig echt storende lampen. Ik moet dan wel eerlijk bekennen dat ik bijna nooit in hey donker op de polderwegen zit dus dat er altijd wel omgevings licht is om te relativeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
HerZon schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:22:
[...] Dat doe ik ook, dan weet 'de tegenligger' dat het geen groot licht is - zoals tie misschien vermoed. [...]
En je bent nog nooit op het idee gekomen dat er dus iets mis is met je verlichting?
Hij mag niet hinderlijk zijn voor het overige verkeer, en dat is het dus klaarblijkelijk wel.
Je krijgt niet voor niets signalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Of gewoon de boete van €160 geven die men er voor hoort te krijgen. :+
Mag de politie sowieso wel eens wat meer gaan uitdelen.
De gemiddelde agent is helemaal niet in staat om te constateren of dat een koplamp goed staat afgesteld of niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
onetime schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:17:
[...]

En je bent nog nooit op het idee gekomen dat er dus iets mis is met je verlichting?
Hij mag niet hinderlijk zijn voor het overige verkeer, en dat is het dus klaarblijkelijk wel.
Je krijgt niet voor niets signalen.
Lees aub ook de post van 16.44, dat maakt een en ander iets duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:51
Ik ben meer voor wat regelgeving wat betreft licht op elektrische fietsen, fatbikes, die domme elektrische "choppers", etc. Die staan zo vaak verkeerd, en op zo'n ding hoef je echt geen 500 meter vooruit te schijnen. Die krijgen van mij ook gewoon groot licht.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
o.a. @HerZon Ik geef tegenliggers met defecte verlichting (uit) 2 of 3 knippers groot licht.
Verblindende tegenliggers wil ik nog wel eens groot licht geven totdat ze dimmen. Ik begin met knippers, maar als ze terug gaan seinen blijft mijn groot licht aan totdat we elkaar gepasseerd zijn.

Ik heb vooral op onverlichte wegen een hekel aan auto's met maar één koplamp, dan kan je denken dat het een motor is en ga je misschien minder en dus misschien niet genoeg opzij...

Bij al die verblindende verlichting, zie je dus niet meer genoeg om veilig te rijden. Daarom is verlichting die het overige verkeer hindert, zoals verblindende verlichting, dus verboden.
apk-handboek.rdw.nl/personenautos/verbod-van-verblindende-lichten

Wie daar signalen van krijgt van mede weggebruikers en er niets aan doet brengt het verkeer opzettelijk in gevaar...

Voor iedereen die wil reageren, bedenk je dat er mensen zijn die "nacht-blind" zijn, en in het donker weinig tot niets zien. Die willen nog wel eens uit zichzelf niet rijden na zonsondergang. Ik ken enkele van deze mensen.

Aan het andere uiterste zijn er mensen die heel best kunnen zien met weinig licht, maar dus niet meer als ze worden verblind. Die kunnen dus niet echt waarderen, dat hun goede zicht op de weg in meer of mindere mate wordt weggenomen. Ik hoor tot nu toe ergens in de buurt van deze groep.

Al kan ik die mooie matrix led lampen van mijn Enyaq op onverlichte en verlaten wegen zeker waarderen. Anders doe ik ze niet aan, ze zijn mij vaak toch te verblindend voor ander verkeer, al gaan er segmenten uit als hij ander verkeer detecteert. Wel mooi om te zien.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste