Ja, dat valt nog wel mee. Ongeveer 8% minder dan aan het begin. Keurig. Maar mogelijk zijn ze niet allemaal zo. En die 'Projected range' is nu dus rond 460 km. Voor de Model Y RWD is het nieuw 418 km, dus het zit pak hem beet zon 10% uit elkaar. In de praktijk levert dat niet vaak issues op.DennusB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Even voor mijn beeld een screenshot van de degradatie op mijn Model 3 LR AWD van 2019, valt me nog best mee :
[Afbeelding]
In de zomer zal de 3 zeker verder komen. In de winter redelijk gelijk gok ik zo. De 2019 heeft ook nog een top accu qua laden. Ook is een 3 LR AWD zeker leuker rijden dan een Y RWD. Tenminste, als je daar gevoelig voor bent. De Y is dan wel weer praktischer. Anyway, als je hem voor 25k van de LM over kunt nemen is dat best een goede optie. Afschrijving de komende jaren zal ook meevallen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Is wel netjes ja.DennusB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Even voor mijn beeld een screenshot van de degradatie op mijn Model 3 LR AWD van 2019, valt me nog best mee :
[Afbeelding]
Mijn 2 jaar oud M3P met 85,000km op de teller heeft 12.5% deg.
Life is too short to drive boring cars
Dat is erg fors, maar de meest deg vindt plaats in de eerste paar maanden dus hopelijk wordt het niet meer.SirLct schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Is wel netjes ja.
Mijn 2 jaar oud M3P met 85,000km op de teller heeft 12.5% deg.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Same here. Van 499 nieuw naar 478 nu. Dat is 4% degradatie ofzo? Niet echt spannend.DennusB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:59:
[...]
[Afbeelding]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ja was een demo auto die wrs op 100% gelegen maanden lang. Maar ik maak daar geen issue mee.winwiz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:34:
[...]
Dat is erg fors, maar de meest deg vindt plaats in de eerste paar maanden dus hopelijk wordt het niet meer.
Id zomervakantie was de deg ook ooit terug naar 10% van 11%, de BMS vond ook leuk om op vakantie te gaan
Mijn deg is ongeveer zoiets (pas echt bijgehouden vanaf 20,000km)
- 20,000km: 9%
- 40,000km: 10.5%
- 60,000km: 11%
- 85,000km: 12.5%
Dus ja in de laatste 65,000km maar 3.5% degradatie
Life is too short to drive boring cars
Mijn S3XY Knob van Enhauto is eindelijk binnen! Ik maak zo wat fotos en een kleine 1e impressie na het installeren.
Ik zit in dezelfde situatie en heb de nieuwe RWD eens ingevoerd in de ANWB autkosten schatter. Bijzonder genoeg komt de gebruikte M3 LR 115.000 KM (ter overname voor 26k van de LM) uit op maandelijkse kosten van 814 euro (10 jaar, 20.000 km p/jaar). De nieuwe model Y RWD komt uit op 840 euro per maand, ook over 10 jaar en 20.000 km p/jaar).fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:46:
Ik moet eind dit jaar afscheid nemen van m’n M3 LR uit 2019 ivm einde lease. Weer bijtelling nemen gaat €450-€500 per maand kosten. Dat vind ik echt teveel geld. Alleen zakelijk dus.
Nu ben ik aan het kijken om prive een Tesla te kopen als hoofdauto, nieuw of tweedehands. Deze moet minimaal de range hebben die m’n huidige auto ook heeft. De ruimte die een Y biedt is ook wel lekker. Daarnaast is goed geluid een vereiste, we luisteren allebei graag naar muziek.
De opties:
- M3 LR met max. 100.000km
- MY LR met max. 100.000km
- nieuwe MY RWD
Ik neig naar de eerste, hoewel ik vrees voor kosten met een auto die in 2027 buiten de garantie gaat lopen. Hoe zit het met de range van een nieuwe MY RWD LFP? Het is natuurlijk een grotere auto, maar kan deze zich denken jullie qua range matchen met een 5 jaar oude M3 LR? Kan me voorstellen dat e.e.a. met de jaren wat efficiënter is geworden. Ik laad het meest thuis dus Superchargen is niet zo’n ding. We gaan wel op vakantie ermee en hebben wat familie op 200km wonen.
/f/image/ULawTmunuvpgKIosmvyE98iK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EM6NvgMy1BciRne7wBwZw1N3.png?f=fotoalbum_large)
Vergeet de stroomkosten, verzekering, m.i.v. 2026 wegenbelasting, reparaties die je zelf af moet tikken niet mee te nemen in je berekening. Ik ben nog nooit uitgekomen op "zelf auto kopen is onder de streep goedkoper", zeker niet als je nu vanaf 0 zonder inruil moet beginnen met toch nog een relatief dure tesla. Misschien dat het kan als je toch een groot overschot zonnepanelen hebt.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:46:
Ik moet eind dit jaar afscheid nemen van m’n M3 LR uit 2019 ivm einde lease. Weer bijtelling nemen gaat €450-€500 per maand kosten. Dat vind ik echt teveel geld. Alleen zakelijk dus.
Je gaat 10 jaar / 200k km met de auto rijden? Ook met de 2e hands M3??Aurelium schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie en heb de nieuwe RWD eens ingevoerd in de ANWB autkosten schatter. Bijzonder genoeg komt de gebruikte M3 LR 115.000 KM (ter overname voor 26k van de LM) uit op maandelijkse kosten van 814 euro (10 jaar, 20.000 km p/jaar). De nieuwe model Y RWD komt uit op 840 euro per maand, ook over 10 jaar en 20.000 km p/jaar).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt me waarschijnlijker dat je bv met de 2e hands nog 6 jaar rijdt, en wellicht met een nieuwe 8 jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 26-01-2024 11:06 ]
Mja dat weet ik niet zeker natuurlijk. Misschien een duur van 5 jaar eerlijker is. Maar dan kom ik op 927 euro per maand uitmitsumark schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Je gaat 10 jaar / 200k km met de auto rijden? Ook met de 2e hands M3??
[ Voor 7% gewijzigd door Aurelium op 26-01-2024 11:09 ]
Graag hier posten dan: Tesla Model 3 & Y AccessoiresDonnieDoezoe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:54:
Mijn S3XY Knob van Enhauto is eindelijk binnen! Ik maak zo wat fotos en een kleine 1e impressie na het installeren.
Lijkt me wat hoog, ~10 cent/km aan stroom. Zelfs tegen de 200 wh/km is dat 1/5 van de stroomprijs. Er zijn idd laadpalen rond de 0.50/kWh (en zelfs wat erboven), maar volgens mij is de auto zuiniger en is de gemiddelde stroomprijs (zeker thuisladen) een stuk lager. Andere getallen heb ik niet doorgerekend, maar klinkt allemaal erg veel.Aurelium schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie en heb de nieuwe RWD eens ingevoerd in de ANWB autkosten schatter. Bijzonder genoeg komt de gebruikte M3 LR 115.000 KM (ter overname voor 26k van de LM) uit op maandelijkse kosten van 814 euro (10 jaar, 20.000 km p/jaar). De nieuwe model Y RWD komt uit op 840 euro per maand, ook over 10 jaar en 20.000 km p/jaar).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat ook bij detail (als je hem zelf invult), ze rekenen met 41ct per kWh.DaCoTa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Lijkt me wat hoog, ~10 cent/km aan stroom. Zelfs tegen de 200 wh/km is dat 1/5 van de stroomprijs. Er zijn idd laadpalen rond de 0.50/kWh (en zelfs wat erboven), maar volgens mij is de auto zuiniger en is de gemiddelde stroomprijs (zeker thuisladen) een stuk lager. Andere getallen heb ik niet doorgerekend, maar klinkt allemaal erg veel.
Ze rekenen ook (alvast) met een flinke mrb.
En nog wat dingen die ik zelf anders zou inschatten.. Vandaar dat ik het zelf in excel doe, zie ik gelijk impact op stroomprijs etc.
Ja, maar op zich is dat vergelijkbaar tussen beide auto's (andere aannames op stroomprijs beinvloeden de maandprijs min of meer gelijk). De M3 wordt ook nog flink afgeschreven, dat gecombineerd met hogere reparatiekosten etc lijken ze dan uit te komen op een vergelijkbare maandprijs.DaCoTa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Lijkt me wat hoog, ~10 cent/km aan stroom. Zelfs tegen de 200 wh/km is dat 1/5 van de stroomprijs. Er zijn idd laadpalen rond de 0.50/kWh (en zelfs wat erboven), maar volgens mij is de auto zuiniger en is de gemiddelde stroomprijs (zeker thuisladen) een stuk lager. Andere getallen heb ik niet doorgerekend, maar klinkt allemaal erg veel.
Maar of de aannames zo gewijzigd kunnen worden dat je op bijvoorbeeld 600 / maand zou uitkomen voor de 2e hands model 3? Zo'n 600 euro zou ik zelf meer verwacht hebben als uitkomst.
[ Voor 4% gewijzigd door Aurelium op 26-01-2024 11:43 ]
Overschot. Plus een prive auto die op z'n eind loopt en steeds meer geld gaat kosten.Echnon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Vergeet de stroomkosten, verzekering, m.i.v. 2026 wegenbelasting, reparaties die je zelf af moet tikken niet mee te nemen in je berekening. Ik ben nog nooit uitgekomen op "zelf auto kopen is onder de streep goedkoper", zeker niet als je nu vanaf 0 zonder inruil moet beginnen met toch nog een relatief dure tesla. Misschien dat het kan als je toch een groot overschot zonnepanelen hebt.
Dat maakt het kopen van een prive auto en bijtelling afschaffen een stuk interessanter. Anders was ik waarschijnlijk idd voor bijtelling gegaan.
Met 2 auto's kun je er gewoon niet om heen dat 1 van de 2 'gratis' wordt. Met 200 euro bijtelling kun je dat nog wegstrepen tegen prive-km's en afschrijving. Maar met €500 wordt dat een ander verhaal.
Dat is wel een dingetje ja. Na 4 jaar als MV rondrijden ben ik redelijk verpest.Inspired schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:20:
In de zomer zal de 3 zeker verder komen. In de winter redelijk gelijk gok ik zo. De 2019 heeft ook nog een top accu qua laden. Ook is een 3 LR AWD zeker leuker rijden dan een Y RWD. Tenminste, als je daar gevoelig voor bent. De Y is dan wel weer praktischer. Anyway, als je hem voor 25k van de LM over kunt nemen is dat best een goede optie. Afschrijving de komende jaren zal ook meevallen.
Huidige auto overnemen is daarmee ook een no-go. Ik ben niet 'lief' geweest voor het onderstel. Wel met drempels uiteraard maar leunen in de bochten en hard optrekken. Draagarmen wel al vervangen. Batterij iedere week 2x tot 100% volladen en dan volledig leeg rijden. Niet lang stil met die waardes maar toch. Daarnaast zit er eind dit jaar 180.000km op en dat vind ik echt teveel.
[ Voor 54% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-01-2024 14:11 ]
Ook wat andere posten die wat ruim/raar overkomen.mitsumark schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Staat ook bij detail (als je hem zelf invult), ze rekenen met 41ct per kWh.
Ze rekenen ook (alvast) met een flinke mrb.
En nog wat dingen die ik zelf anders zou inschatten.. Vandaar dat ik het zelf in excel doe, zie ik gelijk impact op stroomprijs etc.
Verzekering voor 5 jaar oude M3 is duurder dan voor nieuwe Model Y??? Komt vast door de hogere cataloguswaarde, maar een auto van 5 jaar oud verzeker je toch niet all-risk lijkt me. En als je goed shopt voor de verzekering moet dat flink lager kunnen.
De afschrijving (vast + flexibel) ontloopt elkaar ook niet zoveel. Dit ondanks een verschil van €20.000 in aanschaf.
Als je 10 jaar rijdt, zoals hier opgegeven, en je doet 20.000 km per jaar, dan zou je op bij verkoop misschien nog €5000 krijgen. Dan schrijf je dus €40.000 af over 200.000 km = €0,20 per km voor de Y RWD.
De M3 koop je voor €26.000 en levert na die tijd misschien €2.500 op. Dan schrijf je dus €0,12 af per km.
De M3 LR heeft veel meer acceleratie/vermogen dan de MY RWD, dus zal de verzekering duurder zijn.bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:49:
[...]
Ook wat andere posten die wat ruim/raar overkomen.
Verzekering voor 5 jaar oude M3 is duurder dan voor nieuwe Model Y??? Komt vast door de hogere cataloguswaarde, maar een auto van 5 jaar oud verzeker je toch niet all-risk lijkt me. En als je goed shopt voor de verzekering moet dat flink lager kunnen.
Een 4 jaar oude M3 niet all-risk verzekeren kan, een nieuwe MY ook, is een keuze.
Algemeen advies is inderdaad alleen de eerste 6 jaar.
Vast is op basis van de waarde, die scheelt wel iets, maar zeker over 10 jaar is de afschrijving niet extreem verschillend. Flex is in principe alleen afhankelijk van km's, die is gelijk.De afschrijving (vast + flexibel) ontloopt elkaar ook niet zoveel. Dit ondanks een verschil van €20.000 in aanschaf.
Hypothetisch gezien:Als je 10 jaar rijdt, zoals hier opgegeven, en je doet 20.000 km per jaar, dan zou je op bij verkoop misschien nog €5000 krijgen. Dan schrijf je dus €40.000 af over 200.000 km = €0,20 per km voor de Y RWD.
De M3 koop je voor €26.000 en levert na die tijd misschien €2.500 op. Dan schrijf je dus €0,12 af per km.
De M3 van 14 jaar oud en 315k km is waarschijnlijk "niks" meer waard, ik denk dat je schatting wel klopt, maar het zou ook het dubbele kunnen zijn.
Een MY van 10 jaar oud is denk ik eerder 12.5k waard, misschien wel meer (net als vele andere auto's met dezelfde aanschafwaarde) (ook een 10 jaar oude model S met 200k km doet nog 20k euro).
Daarnaast is de MY een populairdere auto.
Maargoed, ik denk dat het punt blijft dat het elkaar eigenlijk niet zoveel ontloopt. Dus als je geen acceleratiebeest of perse sedan wilt, je voor nagenoeg hetzelfde geld een nieuwe MY RWD rijdt.
Ik hoop dat Juniper RWD snel komt, mooier is en bij voorkeur rond de 6s 0-100 doet, dan is het wat mij betreft een no-brainer.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 26-01-2024 12:26 ]
op de site kan je een beetje je eigen degradatie vergelijken met de andere autos. Die van mij viel precies in het gemiddelde.
https://teslalogger.de/degradation.php
https://teslalogger.de/degradation.php
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 26-01-2024 12:27 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Situatie, mij al een keer overkomen:mitsumark schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:21:
[...]
De M3 LR heeft veel meer acceleratie/vermogen dan de MY RWD, dus zal de verzekering duurder zijn.
Een 4 jaar oude M3 niet all-risk verzekeren kan, een nieuwe MY ook, is een keuze.
In het buitenland rij ik naar een Airbnb huisje in een buitenwijk, het asfalt is zo zo. Blijkt er een ei van 30x30cm in het asfalt te zitten, ik hoor een een harde klap aan de onderkant. Uitgestapt, zelfs buiten de auto zie ik de bult bijna niet. Stress, is de accu beschadigd; gelukkig niet. Gek genoeg is alleen de stalen plaat geraakt en niet de bumper.
Stel je accu raakt wel beschadigd, is dit dan verzekeringswerk? Dat zou voor mij de enige reden zijn om een 2ehands EV all-risk te verzekeren.
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-01-2024 12:30 ]
Wat is nou precies het nut van degradatie loggen? Er is toch niets aan te doen..
Ja oké misschien met een beetje zorgvuldig opladen dat er 1% per 100.000km “winst” behaald kan worden maar neem aan dat de mensen die de hele dag met degradatie bezig zijn ook net zo bezig zijn met het optimaal opladen.
Gewoon aftrappen dat hok, ding is over 10 jaar met 200.000km toch niets meer waard.
Ja oké misschien met een beetje zorgvuldig opladen dat er 1% per 100.000km “winst” behaald kan worden maar neem aan dat de mensen die de hele dag met degradatie bezig zijn ook net zo bezig zijn met het optimaal opladen.
Gewoon aftrappen dat hok, ding is over 10 jaar met 200.000km toch niets meer waard.
[ Voor 12% gewijzigd door schumi1986 op 26-01-2024 12:34 ]
Goed punt. Ik neem aan dat all-risk dat wel dekt, wel goed voorwaarden lezen.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:27:
[...]
Situatie, mij al een keer overkomen:
In het buitenland rij ik naar een Airbnb huisje in een buitenwijk, het asfalt is zo zo. Blijkt er een ei van 30x30cm in het asfalt te zitten, ik hoor een een harde klap aan de onderkant. Uitgestapt, zelfs buiten de auto zie ik de bult bijna niet. Stress, is de accu beschadigd; gelukkig niet. Gek genoeg is alleen de stalen plaat geraakt en niet de bumper.
Stel je accu raakt wel beschadigd, is dit dan verzekeringswerk? Dat zou voor mij de enige reden zijn om een 2ehands EV all-risk te verzekeren.
Wat dat betreft kun je beter een MY kopen
Bodemvrijheid 138mm vs 167mm
Klein puntje over de afschrijving: die is obv de waarde in je eigen boeken. De cataloguswaarde van een tweedehands is volledig irrelevant voor het berekenen van je eigen afschrijving. Alleen de aanschafprijs prijs doet er dan toe. Dat is immers jouw boekwaarde.mitsumark schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:21:
[...]
De M3 LR heeft veel meer acceleratie/vermogen dan de MY RWD, dus zal de verzekering duurder zijn.
[...]
Vast is op basis van de waarde, die scheelt wel iets, maar zeker over 10 jaar is de afschrijving niet extreem verschillend. Flex is in principe alleen afhankelijk van km's, die is gelijk.
[...]
Hypothetisch gezien:
De M3 van 14 jaar oud en 315k km is waarschijnlijk "niks" meer waard, ik denk dat je schatting wel klopt, maar het zou ook het dubbele kunnen zijn.
Een MY van 10 jaar oud is denk ik eerder 12.5k waard, misschien wel meer (net als vele andere auto's met dezelfde aanschafwaarde) (ook een 10 jaar oude model S met 200k km doet nog 20k euro).
Daarnaast is de MY een populairdere auto.
Maargoed, ik denk dat het punt blijft dat het elkaar eigenlijk niet zoveel ontloopt. Dus als je geen acceleratiebeest of perse sedan wilt, je voor nagenoeg hetzelfde geld een nieuwe MY RWD rijdt.
Ik hoop dat Juniper RWD snel komt, mooier is en bij voorkeur rond de 6s 0-100 doet, dan is het wat mij betreft een no-brainer.
En dat geldt zowel voor de vaste als de variabele afschrijving.
Wat ze uiteindelijk nog opleveren na een bepaalde tijd is koffiedik kijken. Maar aangezien een Model 3 P van 5 jaar oud nu al ongeveer 2/3e van z'n waarde heeft verloren denk ik dat een Model Y RWD na 10 jaar ook veel waarde kwijt zal zijn. Bovendien kan deze misschien in de handel nog een vraagprijs hebben van €12.500, maar dat krijg je er als particulier dan nog niet voor terug.
Ik ga over een paar weken met een paar vrienden richting Zwitserland in mijn MY. Doorgaans wisselen we elkaar af met rijden. Ik heb liever niet dat andere chauffeurs mijn stoelinstellingen/spiegels/stuur aanpassen. Weten jullie of er een soort "guest mode"is die de stoel/stuur/spiegel instellingen niet opslaat? Ik zie zelf alleen valet, maar dat betekent ook dat er geen muziek e.d. beschikbaar is. Zelf had ik vooralsnog bedacht om een gastaccount aan te maken, maar misschien zijn er betere manieren
Ze kunnen toch ff een eigen profiel aanmaken? Wel zo handig.basto11 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:30:
Ik ga over een paar weken met een paar vrienden richting Zwitserland in mijn MY. Doorgaans wisselen we elkaar af met rijden. Ik heb liever niet dat andere chauffeurs mijn stoelinstellingen/spiegels/stuur aanpassen. Weten jullie of er een soort "guest mode"is die de stoel/stuur/spiegel instellingen niet opslaat? Ik zie zelf alleen valet, maar dat betekent ook dat er geen muziek e.d. beschikbaar is. Zelf had ik vooralsnog bedacht om een gastaccount aan te maken, maar misschien zijn er betere manieren
Als ik nu een aantal random SUV's uit 2014 van 45k nieuwwaarde invul bij anwb, komt de restwaarde na 10 jaar en 200k km op "inruilen bij autobedrijf" op 11-15k, zeker geen 5k.bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Klein puntje over de afschrijving: die is obv de waarde in je eigen boeken. De cataloguswaarde van een tweedehands is volledig irrelevant voor het berekenen van je eigen afschrijving. Alleen de aanschafprijs prijs doet er dan toe. Dat is immers jouw boekwaarde.
En dat geldt zowel voor de vaste als de variabele afschrijving.
Wat ze uiteindelijk nog opleveren na een bepaalde tijd is koffiedik kijken. Maar aangezien een Model 3 P van 5 jaar oud nu al ongeveer 2/3e van z'n waarde heeft verloren denk ik dat een Model Y RWD na 10 jaar ook veel waarde kwijt zal zijn. Bovendien kan deze misschien in de handel nog een vraagprijs hebben van €12.500, maar dat krijg je er als particulier dan nog niet voor terug.
Maargoed, inflatie is nu ook meer een factor geworden.
Ik reken in mn excel sheetje met vaste afschrijving 1% per maand en 1% per 5k km, lijkt doorgaans wel te kloppen (ook met de auto's die ik gekocht en verkocht heb na 5+ jaar in bezit).
Wanneer de andere rijders na een wijziging van instellingen niet op Opslaan drukken is er ook niks aan de hand. Wanneer jij weer gaat rijden klik je dan simpel op je profiel, vervolgens Herstellen.Inspired schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Ze kunnen toch ff een eigen profiel aanmaken? Wel zo handig.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Gewoon een extra profiel aanmaken met hun namen. Ik heb zelfs profiel genaamd 'Netflix' met een ligstand als ik bij de SuC sta.basto11 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:30:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb een profiel aangemaakt genaamd 'gast'. Als er dan iemand anders dan mij vrouw of ik wil sturen pak ik dat profiel voor ze.
Volgens mij wordt er toch niet bij alles gevraagd of je het wilt opslaan.lbreman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Wanneer de andere rijders na een wijziging van instellingen niet op Opslaan drukken is er ook niks aan de hand. Wanneer jij weer gaat rijden klik je dan simpel op je profiel, vervolgens Herstellen.
Aantal settings (spiegels dimmen etc) en navigatie zaken etc worden direct opgeslagen.
aanpassing een stuur, spiegel en stoel krijg je wel een vraag.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Maar een ander profiel is zo gemaakt. Dan houd je je eigen instellingen vast en daarnaast kunnen de andere bestuurders ook hun instellingen opslaan. Na afloop kun je de extra profielen ook weer verwijderen.DarkSide schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:49:
[...]
Volgens mij wordt er toch niet bij alles gevraagd of je het wilt opslaan.
Aantal settings (spiegels dimmen etc) en navigatie zaken etc worden direct opgeslagen.
aanpassing een stuur, spiegel en stoel krijg je wel een vraag.
Wel even aan denken om ook per profiel Autopilot functies aan te zetten terwijl de auto nog in P staat. Als je er pas op de snelweg achter komt en de bestuurder probeert Autosteer aan te zetten, dan komt er een foutmelding en je kunt het niet tijdens het rijden inschakelen.
Weet ik. Maar dat was niet waarop ik reageerde. Dat was dat als andere rijders niets opslaan er niets aan de hand is in je eigen profiel. En volgens mij is dat niet zo makkelijk.bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Maar een ander profiel is zo gemaakt. Dan houd je je eigen instellingen vast en daarnaast kunnen de andere bestuurders ook hun instellingen opslaan. Na afloop kun je de extra profielen ook weer verwijderen.
Wel even aan denken om ook per profiel Autopilot functies aan te zetten terwijl de auto nog in P staat. Als je er pas op de snelweg achter komt en de bestuurder probeert Autosteer aan te zetten, dan komt er een foutmelding en je kunt het niet tijdens het rijden inschakelen.
Conclusie was volgens mij al eerder duideljk. Nieuw profiel maken. Je hebt plek voor 19.
Dus genoeg keuzes.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Een van de grote plus punten waarom ik voor Tesla heb gekozen was de sentry mode.
Nou, binnen 2 maanden dat ik de auto heb is die al goed van pas gekomen.
Even een paar minuten de supermark in en deze vriendelijke mevrouw probeert haar autosleutel in mijn deur te passen.
Gelukkig goed herkenbaar in beeld en kenteken staat er ook op.
Even een paar minuten de supermark in en deze vriendelijke mevrouw probeert haar autosleutel in mijn deur te passen.
/f/image/ayA6M4INGWS3K12S4WCXdrxA.png?f=fotoalbum_large)
echt....hoe dan.
heb hem nog uit staan (benieuwd hoeveel dit aan range kost).
Maar het is wel handig voor dit soort zaken
Wat bezielt sommige mensenBasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:13:
Een van de grote plus punten waarom ik voor Tesla heb gekozen was de sentry mode.
Even een paar minuten de supermark in en deze vriendelijke mevrouw probeert haar autosleutel in mijn deur te passen.![]()
[Afbeelding]

3960wp SE | Model Y RWD
Aan de hand van de video kan je het beter zien denk ik, maar was dit een bewuste of onbewuste actie?BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:13:
Even een paar minuten de supermark in en deze vriendelijke mevrouw probeert haar autosleutel in mijn deur te passen.![]()
[Afbeelding]
Inderdaad, dat kan via het scherm in de Tesla. Daarmee krijgen de medebestuurders overigens geen toegang tot het ontgrendelen van de auto of zo. Ook de Tesla app is hier dan niet van toepassing.Inspired schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Ze kunnen toch ff een eigen profiel aanmaken? Wel zo handig.
Have you tried turning it off and on again?
Kan makkelijk wel 10% kosten per dag.DarkSide schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
echt....hoe dan.
Met camera based detection meer.
Thuis laat ik het dan ook uit.
Op de video is het inderdaad een stuk duidelijker. Ze pakt echt haar sleutels nog over van de andere hand om die vervolgens op mijn deur te zetten.maharens schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Aan de hand van de video kan je het beter zien denk ik, maar was dit een bewuste of onbewuste actie?
Pfff... Ik dacht dat zoiets alleen in de US een "trend" was; om Tesla's te beschadigen...BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:18:
[...]
Op de video is het inderdaad een stuk duidelijker. Ze pakt echt haar sleutels nog over van de andere hand om die vervolgens op mijn deur te zetten.
Hoe heb je sentry mode ingesteld? Continue filmen of enkel een fragment van een paar minuten als iemand te dicht bij komt, auto aanraakt, etc.?
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
In dit geval had ik nou net camera based detection aangezet en op clip lengte van 10 minuten.MazeWing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Pfff... Ik dacht dat zoiets alleen in de US een "trend" was; om Tesla's te beschadigen...
Hoe heb je sentry mode ingesteld? Continue filmen of enkel een fragment van een paar minuten als iemand te dicht bij komt, auto aanraakt, etc.?
Ik weet niet of die het zou hebben opgeslagen als camera based detection uit stond.
Nu het toch over de instellingen gaat: is er verschil tussen sentry aan / uit bij menu veiligheid en het knopje 'bewaking' in het eerste 'hoofd' menu?BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:25:
[...]
In dit geval had ik nou net camera based detection aangezet en op clip lengte van 10 minuten.
Ik weet niet of die het zou hebben opgeslagen als camera based detection uit stond.
In de telefoon app heb je enkel sentry slider aan of uit.
Ik zet sentry sowieso ook altijd aan op parkings.
Cliplengte 10 minuten en als ik instap zie ik dan ook altijd enkele incident rapporten van mensen die dichtbij wandelen, of auto's die naast mij parkeren of vertrekken.
Ik heb al eens een heel flinke deuk in passagiers portier gehad vroeger. Helaas geen Tesla dus geen sentry mode. En uiteraard geen briefje.
Al moet de dader echt wel gemerkt hebben dat die zijn deur met volle geweld tegen mijn auto had gegooid..
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Wat zijn sommige mensen toch zuur.BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:13:
[Afbeelding]
De bodemprijs is wat de resterende capaciteit van de batterij is. Mocht de rest van de auto afgeschreven zijn, dan is zelfs een 20% degradatie batterij nog nuttig om om te bouwen tot huisbatterij. Tenzij er op een bepaald moment een fatale degradatie is waardoor de batterij echt dood is, maar dat is bij Tesla voor zover ik weet (?) redelijk zeldzaam, zeker bij de nieuwere batterijtypen.schumi1986 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:32:
Wat is nou precies het nut van degradatie loggen? Er is toch niets aan te doen..
Nou, goede reminder om Sentry wat vaker aan te zetten op bepaalde parkeerterreinen... Had je veel schade? Ben ook wel benieuwd naar wat de politie hiermee doet. Uiteraard moet zo iemand de schade vergoeden, maar dit is vandalisme en dat is ook een overtreding van het strafrecht. Daar staat tot twee jaar op, of een boete tot EUR 25.000.BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:25:
[...]
In dit geval had ik nou net camera based detection aangezet en op clip lengte van 10 minuten.
En gezien het moedwillige karakter van deze actie, en het feit dat het om een volwassene gaat van wie je mag verwachten dat ze zich in kunnen houden, mag dit wat mij betreft keihard worden aangepakt.
Ik heb hem regelmatig aan staan op een parkeerplaats bij een station van 6:30 - 17:00 zo ongeveer en dat kost 2 a 3 % dat is het wel waard in mijn ogen.BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:18:
[...]
Kan makkelijk wel 10% kosten per dag.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Sommige mensen zijn gewoon lomp, is het dan nog moedwillig? Lomp is het wel, laatst ook alle parkeerdeukjes er uit laten halenbilgy_no1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:56:
En gezien het moedwillige karakter van deze actie.
Of het nu lomp is, of met opzet, feit is dat de schade moet betaald worden...s3n schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:24:
[...]
Sommige mensen zijn gewoon lomp, is het dan nog moedwillig? Lomp is het wel, laatst ook alle parkeerdeukjes er uit laten halen
Als de politie het op de spits wil drijven, dan is het vluchtmisdrijf, en daar staan in België grote straffen op (rijverbod en hoge boete bovenop het vergoeden van de schade).
Sony A7 iv en wat recycled glas
Vandaag de S3XY Knob binnengekregen, wel echt een gaaf ding!
Dus gelijk mijn geplaatst en de huidige S3XY Buttons eruit gehaald.
Kwa functies is die gelijk behalve dat je nu een fysiek display hebt, heel gaaf.
Hebben meer mensen hier al de Knob besteld?
Nu maar is kijken wat ik met de oude set ga doen.
Kwa functies is die gelijk behalve dat je nu een fysiek display hebt, heel gaaf.
Hiervoor is een nieuw topic in het leven geroepenDaros schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:01:
Vandaag de S3XY Knob binnengekregen, wel echt een gaaf ding!
Tesla Model 3 & Y Accessoires
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Heb je aangifte gedaan?BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:13:
[Afbeelding]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Hi! Net de auto gepakt voor de wintersport, staat niet gek 🥳:strip_exif()/f/image/iTDXDwPr65NT7EFIFsnJih9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Val Thorens gaat het worden. Tesla navigatie zegt ruim 15 uur met 4 stops van 50min. Vanmorgen even ingevuld als ik echter kijk bij https://abetterrouteplanner.com/
/f/image/InAEJxZTe0RJbDkdD0m0W5nn.png?f=fotoalbum_large)
Zij geven aan, 12 uur met 7/8 stops. Dat scheelt 3 uur. Welke komt meer in de buurt van de tijd? Rij eigenlijk altijd op de navigatie van de Tesla.
:strip_exif()/f/image/iTDXDwPr65NT7EFIFsnJih9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Val Thorens gaat het worden. Tesla navigatie zegt ruim 15 uur met 4 stops van 50min. Vanmorgen even ingevuld als ik echter kijk bij https://abetterrouteplanner.com/
/f/image/InAEJxZTe0RJbDkdD0m0W5nn.png?f=fotoalbum_large)
Zij geven aan, 12 uur met 7/8 stops. Dat scheelt 3 uur. Welke komt meer in de buurt van de tijd? Rij eigenlijk altijd op de navigatie van de Tesla.
Ziet er goed uit zo!
Nu nog de dakkoffer in de kleur van de auto spuiten/wrappen.
Nu nog de dakkoffer in de kleur van de auto spuiten/wrappen.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Staat de dakkoffer niet verkeerd om?Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
Hi! Net de auto gepakt voor de wintersport, staat niet gek 🥳[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Ook mijn idee...
Ik heb het wel eens vaker gezien… maar waarom zou je de dakkoffer andersom monteren?Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
https://www.carblogger.nl/skibox-andersom-monteren/Bakkerty schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
[...]
Ik heb het wel eens vaker gezien… maar waarom zou je de dakkoffer andersom monteren?
Hierom! Het merk uit het filmpje, dat merk is van deze dakkoffer. Dit model moet je zo monteren. Is trouwens gewoon gehuurd he.
Maar wat is jullie idee, welke navigatie is meer correct?
Andersom is betere stroomlijn = minder verbruik!Bakkerty schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
[...]
Ik heb het wel eens vaker gezien… maar waarom zou je de dakkoffer andersom monteren?
Alleen specifiek bij dit merk dus, voor andere merken gaat dat niet op. Weer wat geleerdbonjour schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Andersom is betere stroomlijn = minder verbruik!
[/quote]
Zie bij abrp veel korte stukjes (uur) rijden en dan een korte stop (ca 15 min). Als je iets wil drinken of eten ben je meer tijd kwijt, dus kun je ook langer laden.Dat zal de Tesla planner doen. Dus ligt er een beetje aan wat je zelf fijn vindt, mij lijkt circa 2-2,5 uur rijden en dan een 20-30 min stoppen met wat eten/drinken prettiger.
[/quote]
Zie bij abrp veel korte stukjes (uur) rijden en dan een korte stop (ca 15 min). Als je iets wil drinken of eten ben je meer tijd kwijt, dus kun je ook langer laden.Dat zal de Tesla planner doen. Dus ligt er een beetje aan wat je zelf fijn vindt, mij lijkt circa 2-2,5 uur rijden en dan een 20-30 min stoppen met wat eten/drinken prettiger.
[quote]Blik1984 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:38:
[...]
[...]
[ Voor 54% gewijzigd door bonjour op 26-01-2024 16:52 ]
En als je het linkje leest dat net gepost is, dan is het specifiek voor dit merk niet zobonjour schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:41:
[...]
Ik bedoel dus wel dat de koffer op de foto qua stroomlijn verkeerd staat gemonteerd. Dus hij zou hem andersom moeten zetten voor betere stroomlijn.
ABRP is veeeeeeeel te optimistisch qua tijd altijd. Die neemt niks geen file/wegwerkzaamheden mee. Zou van Google uit gaan + de laadtijd van ABRP.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:35:
[...]
https://www.carblogger.nl/skibox-andersom-monteren/
Hierom! Het merk uit het filmpje, dat merk is van deze dakkoffer. Dit model moet je zo monteren. Is trouwens gewoon gehuurd he.
Maar wat is jullie idee, welke navigatie is meer correct?
Vind het wel frappant hoe de prijs van occasions in stand blijft tot boven de 40k. Voor 2k meer heb je een gloednieuwe. Snap dat mensen hun auto liever niet met zo'n hoge afschrijving willen verkopen, maar áls je moet verkopen moet je hem toch ook kwijt raken.
Stops van 50 minuten zijn qua laadsnelheid niet zo efficient, vaak is 20-30 minuten beter, tenzij je er ver voor moet omrijden.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
En poets dat vet even van je band, lijkt wel velgschade

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 26-01-2024 17:14 ]
Dit soort acties mogen van mij direct met gezicht en al op dumpert. Als we dat telkens doen, denken idioten misschien 2x na. Kan zo slecht tegen dit soort vernielingen. (of was er iets aan voorgevallen?)BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:18:
[...]
Kan makkelijk wel 10% kosten per dag.
[...]
Op de video is het inderdaad een stuk duidelijker. Ze pakt echt haar sleutels nog over van de andere hand om die vervolgens op mijn deur te zetten.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Dank! Dacht dat het beter was om het te laten staan maar zal het vet zo even weg halen.mitsumark schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:12:
[...]
Stops van 50 minuten zijn qua laadsnelheid niet zo efficient, vaak is 20-30 minuten beter, tenzij je er ver voor moet omrijden.
En poets dat vet even van je band, lijkt wel velgschade
Gisteren nog een B rijbewijs vrachtwagentje in mijn kielzog op de snelweg die iedereen perse rechts voorbij moest omdat het blijkbaar te langzaam ging. Niemand kon harder, volgende netjes met 95 km/pu en telkens naar rechts gaan zou onzin zijn omdat niemand harder kon. Werkelijk asociaal weggedrag van deze idioot.DaMightyWackO schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:20:
[...]
Dit soort acties mogen van mij direct met gezicht en al op dumpert. Als we dat telkens doen, denken idioten misschien 2x na. Kan zo slecht tegen dit soort vernielingen. (of was er iets aan voorgevallen?)
Totdat hij bij mij aankwam, rechts naast mij kwam rijden met de richtingaanwijzer aan naar links klaar om er voor mij tussen te drukken............totdat hij zag dat ik hem al groot in beeld had gezet op mijn scherm met mijn vinger daarop wijzend hield hij in en droop direct af. Wat een ongelooflijke sukkel

Laadstops van 50 minuten? Onmogelijk! Nou ja, bijna dan. In 50 minuten laad je van 0 tot 95%.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Als je een RWD hebt die tot 170 kW kan laden dan begin je vanaf zo'n 40% laadsnelheid te verliezen. zo rond 35% (en dat is al na 10 minuten) moet je eens gaan kijken welke supercharger je kunt halen en dan laad je zover dat je de volgende kunt halen.
Signatures zijn voor boomers.
Laatst had ik gelukkig ook Sentry mode aanstaan. We waren een weekendje in Münster en de auto stond in een parkeergarage. Kom ik terug bij de auto en zie ik diverse ‘voorvallen’, meeste van uitstappende mensen maar 1 was heel interessant. Een paar jonge gasten lopen voorbij mijn auto, komen teruglopen en beginnen te kijken in de auto of er iets ligt. Doordat het scherm aangaat als er iemand in de buurt komt, zie je ze ineens snel weglopen.BasRR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:13:
[Afbeelding]
Ik had dan wel niks van waarde in de auto liggen, maar toch. Sentry mode heeft zeker meerwaarde.
Aha, wist ik niet eens. Heb trouwens een Performance dus kan vrij snel laden. Hopelijk hebben alle SuC 250kW laders staan. Eentje had 175kW zag ik.Maasluip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Laadstops van 50 minuten? Onmogelijk! Nou ja, bijna dan. In 50 minuten laad je van 0 tot 95%.
Als je een RWD hebt die tot 170 kW kan laden dan begin je vanaf zo'n 40% laadsnelheid te verliezen. zo rond 35% (en dat is al na 10 minuten) moet je eens gaan kijken welke supercharger je kunt halen en dan laad je zover dat je de volgende kunt halen.
Ik denk dat je in ABRP even moet spelen met de instellingen. Lijkt erop dat je hem op "Short but many" hebt staan voor laadpauzes. Kan best zijn dat deze manier (veel korte laadpauzes) in theorie iets sneller is, maar in de praktijk rijd je het lekkerst door met stukken van 2,5 uur. Een laadpauze kost ook altijd wel wat extra tijd. Die extra 29% die nu wordt voorgesteld in Troisdorf kun je beter meteen bijladen en dat kost dan waarschijnlijk veel minder tijd dan 13 minuten laden + snelweg af etc in Montabaur.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Ook kun je even de alternatieve routes kijken, bijvoorbeeld door Frankrijk. Duitsland rekent op veel stukken met je maximaal ingestelde snelheid, maar dat zul je ook niet steeds halen. Al is het maar omdat AP op 140 km/h is begrensd.
Weet iemand hoe je in autopilot mode de snelheid van de borden kunt overnemen. Bij de model 3 met hendels moest je de rechter hendel even naar beneden houden dan nam ie de snelheid van de boarden over.
Bij de highland kan ik hierover niets vinden
Gewoon op het verkeersbord drukken op je scherm en hij neemt die snelheid over.pegasuspiet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:04:
Weet iemand hoe je in autopilot mode de snelheid van de borden kunt overnemen. Bij de model 3 met hendels moest je de rechter hendel even naar beneden houden dan nam ie de snelheid van de boarden over.
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Weet je het zeker? YouTube: Calix Aero Loader reversed skibox testbonjour schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Andersom is betere stroomlijn = minder verbruik!
De waarheid zal wel in het midden liggen.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Een spanbandje rond de koffer kan een hoop ellende besparen. Ik heb meerdere malen eerst wat kleding dan een skischoen en een paar km verder een auto knipperende lichten en een open dakkoffer gezien.
Veel plezier daar.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Heb je de instelling aangepast in ABRP? Denk aan dakkoffer verbruik, aantal passagiers enz? Ik ga altijd uit van de Tesla routeplanner. Scheelt stress en geplan. ABRP heb ik nooit betrouwbaar gevonden voor Tesla. Veel te optimistisch.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Qua tijd is ABRP optimistisch idd. Qua verbruik zeker niet. Tesla navi vind ik te beperkt op lange ritten. Dan heb ik het wel over ±1000km per dag.Khayma schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:27:
[...]
Heb je de instelling aangepast in ABRP? Denk aan dakkoffer verbruik, aantal passagiers enz? Ik ga altijd uit van de Tesla routeplanner. Scheelt stress en geplan. ABRP heb ik nooit betrouwbaar gevonden voor Tesla. Veel te optimistisch.
Ik had vandaag een ritje van 80km heen en 80 terug.
Heen was het aankomst percentage aardig goed terug dacht ik nou 40% kom ik aan.
Onderweg hadf tesla ineens aan dat ik met 15% zou aankomen.
Navigatie stop gezet en opnieuw gedaan toen klopte het weer.
Iemand dat wel eens gezien?
Heen was het aankomst percentage aardig goed terug dacht ik nou 40% kom ik aan.
Onderweg hadf tesla ineens aan dat ik met 15% zou aankomen.
Navigatie stop gezet en opnieuw gedaan toen klopte het weer.
Iemand dat wel eens gezien?
Dat ligt denk ik eerder aan je bestemming en door welke landen je rijdt. Ik ben naar Milaan gegaan in 1 ruk en heb echt 0 problemen gehad. 4 laadstops van allemaal +- 15 tot 20 minuten. van de 4 was de auto bij alle 4 al klaar om de reis te vervolgen maar wij zelf nog niet. Kids naar de wc, wij zelf ook etc. Tussen elke laadstop zat 2,5 uur rijden.Inspired schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Qua tijd is ABRP optimistisch idd. Qua verbruik zeker niet. Tesla navi vind ik te beperkt op lange ritten. Dan heb ik het wel over ±1000km per dag.
Bestemming heeft er niet zoveel mee te pakken. Puur het gebrek aan mogelijkheden. Je komt er zeker wel met alleen de Tesla navi hoor. Zo deed ik het in 2019 ook. Nu wil ik echter wat meer zaken kunnen aanpassen.Khayma schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Dat ligt denk ik eerder aan je bestemming en door welke landen je rijdt. Ik ben naar Milaan gegaan in 1 ruk en heb echt 0 problemen gehad. 4 laadstops van allemaal +- 15 tot 20 minuten. van de 4 was de auto bij alle 4 al klaar om de reis te vervolgen maar wij zelf nog niet. Kids naar de wc, wij zelf ook etc. Tussen elke laadstop zat 2,5 uur rijden.
Morgen ga ik een Y rwd uitproberen. Nu de tesla vorige week goedkoper is geworden is het verschil met de Volvo ex30 klein geworden.(was aanvankelijk de eerste keuze) Wel een veel grotere auto, metname achter en bagageruimte. Veel meer luxe zoals een panoramadak, superchargers, etc……
We wonen vlakbij Duiven dus dat is ook een pre.
Nu heb ik een vraag wat een jaar verlengde garantie kost. ( van 4 naar 5 jaar) Zijn hier ervaringen mee?
Thxs
Nu heb ik een vraag wat een jaar verlengde garantie kost. ( van 4 naar 5 jaar) Zijn hier ervaringen mee?
Thxs
een fijne proefrit gewenst en doe de sympathieke ( donkere ) adviseuse de groeten vanuit Groesbeek. Met vragen kun je ook prima bij haar terecht en ze neemt de tijd voor je.peerke 1960 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:51:
Morgen ga ik een Y rwd uitproberen. Nu de tesla vorige week goedkoper is geworden is het verschil met de Volvo ex30 klein geworden.(was aanvankelijk de eerste keuze) Wel een veel grotere auto, metname achter en bagageruimte. Veel meer luxe zoals een panoramadak, superchargers, etc……
Edit: Van Tesla manual:
Model 3 also powers off automatically after being in Park for 30 minutes, even if you are sitting in the driver’s seat.
——
M’n auto staat al een paar dagen (en waarschijnlijk komend weekend) op deze manier bij de garage binnen. Betekent dit dat het infotainment scherm etc dan ook de hele tijd aan staat?
De airco en stuurverwarming heb ik al uitgezet….
Model 3 also powers off automatically after being in Park for 30 minutes, even if you are sitting in the driver’s seat.
——
M’n auto staat al een paar dagen (en waarschijnlijk komend weekend) op deze manier bij de garage binnen. Betekent dit dat het infotainment scherm etc dan ook de hele tijd aan staat?
:strip_exif()/f/image/8EuZCQSjgfVgc4i9gHdFdbBg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 26-01-2024 22:23 ]
Mixed Reality dev
Hier vandaag de Model Y RWD opgepikt in Tilburg. Wat doen ze daar met die auto's dat ze zo smerig zijn? Iemand heeft er wel even een emmer water overheen gegooid maar een kleuter kan ze nog mooier/schoner wassen. Goed, de eerste kilometers zitten erop en ik ben er erg tevreden mee. Hij zat 54% vol bij aflevering en verwachtte thuis aan te komen met 33%. Uiteindelijk stond ik met 39% op de oprit dus dat viel niet tegen met 132Wh/Km gemiddeld maar die waarden moet ik nog even allemaal ontdekken.
Thuis heb ik die mobile connector aangesloten en nu blijkt dat ding maar 13A te leveren. Dat zal vast wel ergens gestaan hebben maar ik was toch een beetje teleurgesteld. Is het dan nog de moeite om die blauwe campingstekker te bestellen zodat je wel naar 16A kunt?
Ik heb ook een rode 400V 16A aansluiting in de garage zitten. Is het efficienter om die juist wel of niet te gaan gebruiken met een andere laadpaal?
Thuis heb ik die mobile connector aangesloten en nu blijkt dat ding maar 13A te leveren. Dat zal vast wel ergens gestaan hebben maar ik was toch een beetje teleurgesteld. Is het dan nog de moeite om die blauwe campingstekker te bestellen zodat je wel naar 16A kunt?
Ik heb ook een rode 400V 16A aansluiting in de garage zitten. Is het efficienter om die juist wel of niet te gaan gebruiken met een andere laadpaal?
Y'24
Waarom staat die in de garage?Menesis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:38:
[Afbeelding]
Normaal gezien niet efficiënter, wel sneller. 2 situaties wanneer het ook efficiënter kan zijn:RvV schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:44:
...
- Meer productie van zonnepanelen dan wat je via 1 fase geladen krijgt. Alleen relevant bij afbouw salderen.
- inspelen op dynamische tarieven, waardoor je op goedkope momenten snel wil laden.
Ja precies, daar zit ik wel een beetje over na te denken. Het is natuurlijk het mooiste als je op een zonnige dag (ik heb iets van 50 panelen liggen) je binnen een paar uur al die zonnestroom erin kunt proppen voordat er bijvoorbeeld bewolking komt. Misschien eerst maar even wat ervaring op doen en daarna een beslissing nemen.jvd-nl schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:52:
[...]
Normaal gezien niet efficiënter, wel sneller. 2 situaties wanneer het ook efficiënter kan zijn:
- Meer productie van zonnepanelen dan wat je via 1 fase geladen krijgt. Alleen relevant bij afbouw salderen.
- inspelen op dynamische tarieven, waardoor je op goedkope momenten snel wil laden.
Y'24
De mYne heb ik pas net opgehaald in Tilburg en deze stond blinkend schoon te wachten aan de oplader. Geen vlekje te bekennen en op aanraden van jullie heb ik een vergrootglas en sterke ledlamp meegenomen voor de inspectie.RvV schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:44:
Hier vandaag de Model Y RWD opgepikt in Tilburg. Wat doen ze daar met die auto's dat ze zo smerig zijn? Iemand heeft er wel even een emmer water overheen gegooid maar een kleuter kan ze nog mooier/schoner wassen. Goed, de eerste kilometers zitten erop en ik ben er erg tevreden mee. Hij zat 54% vol bij aflevering en verwachtte thuis aan te komen met 33%. Uiteindelijk stond ik met 39% op de oprit dus dat viel niet tegen met 132Wh/Km gemiddeld maar die waarden moet ik nog even allemaal ontdekken.
Ofwel 100% opgeladen bij vertrek.
400v 16A kun je nog steeds maar 1 fase van gebruiken dus dat geeft geen extra vermogen via je 1 fase granny.
Dan kun je beter een 16A/230V CEE stopcontact afmonteren waar je de blauwe CEE stekker in kunt gebruiken waardoor je toch veilig met 16A kan laden.
EDIT: Ik lees net dat je een andere laadpaal op die 400V 16A wilt gebruiken en ja dat laad veel sneller t.o.v. de granny. Maar zoals gezegd kun je ook de granny op 1 fase 16A/230V gebruiken d.m.v de blauwe CEE stekker.
[ Voor 6% gewijzigd door RaRo74 op 26-01-2024 22:15 ]
Volgens mij kan dit niet... althans mij nog niet gelukt.pegasuspiet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:04:
Oo het snelheidsbord klikken zet de snelheidswaarschuwing uit/aan.
Omdat er meer dan een half jaar geleden tijdens Poly stormschade was ontstaan aan het dak
En dat wordt nu pas gerepareerd. Tesla onderdelen service zuigt.
Mixed Reality dev
Ik zou je instellingen nog een keer nakijken bij abrp. Ritjes van 36 minuten zouden mij iig geen plezier doen.Wackmack schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Wie met een M3 highland heeft een trekhaak en wil info delen mbt de aanhanger modus? Moet er in het bedieningsmenu onder ‘stuur en pedalen’ een selectie gemaakt worden waarmee deze modus wordt in- of uitgeschakeld of moet dit geheel softwarematig gaan bij het aanhaken vd aanhanger? Bij mij verschijnt het aanhanger pictogram op het scherm na het aanhaken en is geel van kleur, dus aanhanger modus uitgeschakeld, en heb geen idee hoe deze ingeschakeld moet worden (dan een blauw pictogram), zie geen optie in het bedieningsmenu. Met de gebruikershandleiding kom ik er helaas niet uit. Alvast bedankt.
Je moet trailer mode idd aanzetten. Geel betekent dat hij een aanhanger heeft gedetecteerd. Hij staat normaal idd onder stuur en pedalen en het is een vinkje. Heb je onder service gekeken?metabletica schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:04:
Wie met een M3 highland heeft een trekhaak en wil info delen mbt de aanhanger modus? Moet er in het bedieningsmenu onder ‘stuur en pedalen’ een selectie gemaakt worden waarmee deze modus wordt in- of uitgeschakeld of moet dit geheel softwarematig gaan bij het aanhaken vd aanhanger? Bij mij verschijnt het aanhanger pictogram op het scherm na het aanhaken en is geel van kleur, dus aanhanger modus uitgeschakeld, en heb geen idee hoe deze ingeschakeld moet worden (dan een blauw pictogram), zie geen optie in het bedieningsmenu. Met de gebruikershandleiding kom ik er helaas niet uit. Alvast bedankt.
YouTube: My new Car ! Why Tesla Model Y RWD Standard Range ?
Klopt het verhaal dat je beter de RWD neemt omdat je deze tot 100% mag laden (LFP) waardoor het verschil met de AWD eigenlijk kleiner is en dus de extra kost niet waard is, behalve dan dat je sneller kan laden en AWD hebt ?
Klopt het verhaal dat je beter de RWD neemt omdat je deze tot 100% mag laden (LFP) waardoor het verschil met de AWD eigenlijk kleiner is en dus de extra kost niet waard is, behalve dan dat je sneller kan laden en AWD hebt ?
Interessant die degradatie lijstjes.SirLct schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:43:
[...]
Ja was een demo auto die wrs op 100% gelegen maanden lang. Maar ik maak daar geen issue mee.
Id zomervakantie was de deg ook ooit terug naar 10% van 11%, de BMS vond ook leuk om op vakantie te gaan
Mijn deg is ongeveer zoiets (pas echt bijgehouden vanaf 20,000km)
- 20,000km: 9%
- 40,000km: 10.5%
- 60,000km: 11%
- 85,000km: 12.5%
Dus ja in de laatste 65,000km maar 3.5% degradatie![]()
Hier een Y van eind Maart 2023
35000 op de teller en 0,3% degradatie.
Laad hem thuis 3-4x in de week van 40-50 naar 80%
2-3keer per maand naar 100% en vrijwel alleen met vakanties aan de snellader.
Je mag gewoon tot 100% laden met de AWD. Dat doe ik al 4 jaar wekelijks 2x en ik heb echt geen overmatige degradatie. Als je tot 100% laadt moet je alleen zorgen dat hij daarna niet lang stil staat. Wat ik doe is ‘s nachts laden met vertrek planning op 5.30u. Om 6 uur staat de auto dan opgewarmd met 100% klaar, waarna ie meteen leeg wordt gereden. Ik denk dat wekelijks Superchargen een veel slechtere invloed heeft op het accupakket.Carman1971 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:08:
Je mag de LR ook gewoon laden tot 100% hoor. Is een hardnekkig ding hier. Je moet hem alleen niet met 100% laten staan, dus als je dat doet, moet je zorgen dat het laden klaar is als je ongeveer vertrekt. Dus voor dag tot dag (als je geen 100% nodig hebt) zet je hem lager. Heb je het wel nodig, zet je hem op 100%.Carman1971 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:08:
.
[ Voor 99% gewijzigd door Magicw00b op 27-01-2024 00:38 ]
Nu pas? Even voor de goede orde: je bent direct na thuiskomst naar Tesla gereden?Menesis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:16:
[...]
Omdat er meer dan een half jaar geleden tijdens Poly stormschade was ontstaan aan het dak![]()
En dat wordt nu pas gerepareerd. Tesla onderdelen service zuigt.
Pff, vervelend!! En mede hierdoor zou ik niet meer zo snel privé een Tesla kopen..
[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 27-01-2024 06:11 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.