Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 234 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.686.337 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:41
Tommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:39:
Net een paar korte autostradritjes gedaan. Het valt me op dat bij rijden op AP de auto wat uitwijkt binnen het vak als je een (brede) vrachtwagen voorbij rijdt.
En nadien ook mooi terug naar het midden van het vak beweegt.
Klopt, voorheen was het soms oncomfortabel dichtbij, zeker voor de bijrijder. Als je je handen op het stuur hebt, voel je precies wanneer dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Smobbo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:07:
[...]
Dat doet hij al sinds 2019 ;)
Voor mijn gevoel later, maar vond een YT filmpje dat 2019.32.11 noemde. Was iig nog voor de publicatie van officiele release notes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
DaCoTa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Klopt, voorheen was het soms oncomfortabel dichtbij, zeker voor de bijrijder. Als je je handen op het stuur hebt, voel je precies wanneer dit gebeurd.
Ik heb het nooit eerder gevoeld. Ik had vooral last in files dat hij remde voor vrachtwagens in een vak rechts van mij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:42
Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Ik heb het nooit eerder gevoeld. Ik had vooral last in files dat hij remde voor vrachtwagens in een vak rechts van mij.
Het is toch echt heel duidelijk, ik denk sinds de kerstupdate, als je een vrachtwagen aan het inhalen bent voel je heel duidelijk dat hij meer naar links stuurt tot bijna op de lijn en als je er voorbij bent gaat hij duidelijk weer naar het midden van het baanvak

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
winwiz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Het is toch echt heel duidelijk, ik denk sinds de kerstupdate, als je een vrachtwagen aan het inhalen bent voel je heel duidelijk dat hij meer naar links stuurt tot bijna op de lijn en als je er voorbij bent gaat hij duidelijk weer naar het midden van het baanvak
Ja idd sinds de kerstupdate, maar niet er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 12:24
Mensen hier ervaring met de huurkoop optie bij Tesla? Zijn de genoemde maandbedragen realistisch of is dat in meest gunstige geval en komt hun partner findio meestal op een hogere rente uit? En hoe verliep het aankoop/acceptatie proces? En kan je ook andere financierders ervoor benaderen?

Ik twijfel tussen huurkoop en private lease. Een lening om het contant te betalen kan ook, maar is minder gunstig qua rente denk ik.

Het bedrag in 1x aftikken zonder financiering is ook niet zonder onkosten als je misgelopen rentebaten uitrekent, dus huurkoop kan goedkoper uitvallen dan dat.

SEPP gewoon recht op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 18:26
Hertog_Martin schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:31:
Mensen hier ervaring met de huurkoop optie bij Tesla? Zijn de genoemde maandbedragen realistisch of is dat in meest gunstige geval en komt hun partner findio meestal op een hogere rente uit? En hoe verliep het aankoop/acceptatie proces? En kan je ook andere financierders ervoor benaderen?

Ik twijfel tussen huurkoop en private lease. Een lening om het contant te betalen kan ook, maar is minder gunstig qua rente denk ik.

Het bedrag in 1x aftikken zonder financiering is ook niet zonder onkosten als je misgelopen rentebaten uitrekent, dus huurkoop kan goedkoper uitvallen dan dat.

SEPP gewoon recht op?
Ik vul in op de Tesla website, €0 aanbetaling, 60mnd, €0 slottermijn:

Tesla Model 3 LR blauw, 19" velgen:
€54990, 6,5% rente via Santander.

Tesla Model Y LR blauw, 20" velgen:
€54590, 3% rente via Findio.

8)7

Denk dat je die 3% met een korreltje zout mag nemen. Er is geen enkele PL aanbieder die voor dat percentage leent. Findio is via hun eigen website met 7,5% niet eens de goedkoopste.

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 13:00

SEPP gewoon recht op?
Yes sinds eergisteren hebben we een MY via Huurkoop via Findio voor de 2,99%. Gewoon recht op de SEPP en alles is prima. Je kan ook kiezen uit een andere aanbieder kiezen alleen moet ik wel zeggen dat alles soepel verloopt via de aanbieders van Tesla (we hebben ook ervaring met Santander en Tesla). Santander vond ik persoonlijk een fijnere aanbieder maar die kon niet de rente van Findio leveren. Als je specifieke vragen hebt, mag je ook PM'en hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

SEPP gewoon recht op?
Ik zit midden in het proces (huurkoop). Na het bestellen/reserveren van de Tesla heb je een keuze; findio, andere kredietverstrekker of zelf in een keer.

Kies je voor Findo (in mijn geval), dan wordt je geleidt naar de website van Findio. Daar vul je alle gegevens in voor een aanvraag, is zo goed als identiek aan de berekening op de website van Tesla zelf. Nog geen 15 min. later krijg je (automatisch) van Findio het voorstel (is gelijk aan wat je hebt gevraagd, dus 2,99%).

Vervolgens upload je alle benodigde documenten in afwachting van de beoordeling/goedkeuring van Findio. Naar zeggen kent Findio momenteel een doorlooptijd van 5 werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:00
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Denk dat je die 3% met een korreltje zout mag nemen. Er is geen enkele PL aanbieder die voor dat percentage leent. Findio is via hun eigen website met 7,5% niet eens de goedkoopste.
Findio werkt direct samen met Tesla, dus als er staat dat er 3% rente wordt gerekend, wordt dat ook gedaan.

Tesla wilt nu van alle Model Y's af en wordt dat extra aantrekkelijk door de 3% rente.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4lvAObWnbo_dSZpfC-XSUu3s_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jpKIYiZPvpFNYklPT32sjd7b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
In DE zelfs 0%. Zou mooi zijn als dat in NL ook nog komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Puntje-NL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Yes sinds eergisteren hebben we een MY via Huurkoop via Findio voor de 2,99%. Gewoon recht op de SEPP en alles is prima. Je kan ook kiezen uit een andere aanbieder kiezen alleen moet ik wel zeggen dat alles soepel verloopt via de aanbieders van Tesla (we hebben ook ervaring met Santander en Tesla). Santander vond ik persoonlijk een fijnere aanbieder maar die kon niet de rente van Findio leveren. Als je specifieke vragen hebt, mag je ook PM'en hoor.
Mag je boetevrij extra aflossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Mag je boetevrij extra aflossen?
Yup, dat is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-07 12:50
Als je de huurkoop optie bekijkt dan komt daar een vast maandbedrag uit. Kun je dat bedrag nog verhogen? Of alleen door te spelen met de slotbetaling danwel aanbetaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
sanger1981 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:50:
Als je de huurkoop optie bekijkt dan komt daar een vast maandbedrag uit. Kun je dat bedrag nog verhogen? Of alleen door te spelen met de slotbetaling danwel aanbetaling?
Je kunt spelen met het maandbedrag door:
- aanbetaling
- duur van "huur"
- slotbetaling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-07 22:43

Zit ook sterk te denken om een 12mnd huurkoop te kiezen met een kleine aanbetaling en dan het bedrag van de slotbetaling via Raisin in een 1-jaars deposito te zetten (>4%), dan kun je er zelfs wat op verdienen 😅

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-06 14:00
Na 2 maanden highland rijden kan ik voorlopig alleen maar content zijn.

De long range is een plezier om mee te rijden. Mooie actie-radius, lekker sportief en dankzij de 4-wiel ook fijn om rustig met de zomerbanden in de sneeuw te rijden.

De laatste tijd ook geen issues meer op de snelweg dat hij ineens remt voor niks .

Nu nog de ruitenwissers beetje fixen en dan zal ik zeer tevreden zijn dat ik de Duitse premium-merken links heb laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 12:37
Interessant stukje waar Tesla ook een grote rol in speelt:

Landelijk – Verblindende voertuigverlichting is een doorn in het oog van Nederlandse verkeersdeelnemers. Dat blijkt uit ANWB-onderzoek onder ruim 13.000 weggebruikers. Maar liefst 78 procent geeft aan regelmatig of altijd verblind te worden door felle lampen van andere verkeersdeelnemers. De ANWB maakt zich hierover ernstig zorgen. Samen met haar zusterclubs vraagt de ANWB, de Europese Commissie om betere regelgeving van voertuigverlichting.

Uit het onderzoek blijkt dat weggebruikers vooral worden verblind door grootlicht (76%), dimlicht (65%) en zelfs door fietsverlichting (39%). Ruim 20 procent van de respondenten vindt de verblinding ondraaglijk, 71 procent noemt het storend. Het is een ergernis onder zowel jonge als oudere verkeersdeelnemers.

Het gevolg is dat weggebruikers wegkijken (72%), knijpen met de ogen (60%) of recht in de lichtbron blijven kijken (10%). Het merendeel geeft aan dat door verblinding alles rondom de lichtbron nauwelijks meer te zien is. Minder goed verlichte verkeersdeelnemers vallen hierdoor ook minder op. Het kan tot negen seconden kan duren voordat de ogen zijn hersteld na verblinding, blijkt uit Brits onderzoek. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Bij een snelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur is dat een afstand van 75 meter. Op een autoweg met 100 kilometer per uur is dat zelfs 250 meter.

De belangrijkste oorzaak van voertuigverblinding is dat moderne koplampen feller zijn door het kleiner worden van LED-lichtbronnen en dat de lichtstralen rechtstreeks op de weg geprojecteerd worden in plaats van door spiegelreflectie. De ANWB en haar zusterclubs zijn al langer in gesprek met autofabrikanten over het aanpassen van lampenunits en vraagt nu ook de Europese Commissie om zich te buigen over regelgeving voor veilige autoverlichting.

Goede autoverlichting is van cruciaal belang voor automobilisten en andere weggebruikers. Automobilisten kunnen de verlichting handmatig aanpassen aan de belading en de afstelling laten controleren bij de garage. Ook kunnen zij autoruiten en brilglazen goed schoon houden en bij schemer sneller overschakelen van dagrijverlichting naar dimlicht. Fietsers kunnen de verlichting meestal handmatig afstellen.

Het onderzoek is in negen andere Europese landen uitgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@Dutchlimits geld niet alleen voor auto's
Ik fiets nogal veel als ik zie hoeveel brommers maar ook fietsers de sterren aan het verlichten zijn dat is gigantisch ook die led lampen hebben en ook die worden steeds feller.

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 25-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabada
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 13:05
Dutchlimits schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:28:
Interessant stukje waar Tesla ook een grote rol in speelt:

Landelijk – Verblindende voertuigverlichting is een doorn in het oog van Nederlandse verkeersdeelnemers. Dat blijkt uit ANWB-onderzoek onder ruim 13.000 weggebruikers. Maar liefst 78 procent geeft aan regelmatig of altijd verblind te worden door felle lampen van andere verkeersdeelnemers. De ANWB maakt zich hierover ernstig zorgen. Samen met haar zusterclubs vraagt de ANWB, de Europese Commissie om betere regelgeving van voertuigverlichting.

Uit het onderzoek blijkt dat weggebruikers vooral worden verblind door grootlicht (76%), dimlicht (65%) en zelfs door fietsverlichting (39%). Ruim 20 procent van de respondenten vindt de verblinding ondraaglijk, 71 procent noemt het storend. Het is een ergernis onder zowel jonge als oudere verkeersdeelnemers.

Het gevolg is dat weggebruikers wegkijken (72%), knijpen met de ogen (60%) of recht in de lichtbron blijven kijken (10%). Het merendeel geeft aan dat door verblinding alles rondom de lichtbron nauwelijks meer te zien is. Minder goed verlichte verkeersdeelnemers vallen hierdoor ook minder op. Het kan tot negen seconden kan duren voordat de ogen zijn hersteld na verblinding, blijkt uit Brits onderzoek. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Bij een snelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur is dat een afstand van 75 meter. Op een autoweg met 100 kilometer per uur is dat zelfs 250 meter.

De belangrijkste oorzaak van voertuigverblinding is dat moderne koplampen feller zijn door het kleiner worden van LED-lichtbronnen en dat de lichtstralen rechtstreeks op de weg geprojecteerd worden in plaats van door spiegelreflectie. De ANWB en haar zusterclubs zijn al langer in gesprek met autofabrikanten over het aanpassen van lampenunits en vraagt nu ook de Europese Commissie om zich te buigen over regelgeving voor veilige autoverlichting.

Goede autoverlichting is van cruciaal belang voor automobilisten en andere weggebruikers. Automobilisten kunnen de verlichting handmatig aanpassen aan de belading en de afstelling laten controleren bij de garage. Ook kunnen zij autoruiten en brilglazen goed schoon houden en bij schemer sneller overschakelen van dagrijverlichting naar dimlicht. Fietsers kunnen de verlichting meestal handmatig afstellen.

Het onderzoek is in negen andere Europese landen uitgevoerd.
Naar mijn weten kan ik in mijn model Y niets vinden waarmee ik mijn licht-bundel/sterkte kan aanpassen. En hoezo speelt Tesla een grote rol in in dat onderzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:07
Yabada schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Naar mijn weten kan ik in mijn model Y niets vinden waarmee ik mijn licht-bundel/sterkte kan aanpassen. En hoezo speelt Tesla een grote rol in in dat onderzoek?
Waarschijnlijk omdat die Teslas iedereen in de ogen schijnt. Mensen hebben moeite met het bedienen van die autos.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Yabada schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Het automatisch groot licht van de Tesla reageert niet goed (vergeleken met mijn Kona) en zet het veel te vaak aan. Daarom heb ik het uit staan.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 25-01-2024 13:47 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabada
Artbij schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Waarschijnlijk omdat die Teslas iedereen in de ogen schijnt. Mensen hebben moeite met het bedienen van die autos.
Bedankt, ik dacht iets te hebben gemist in Tesla, waarmee de licht bundel/sterkte kan worden aangepast. Persoonlijk geen last van verblinding, maar lijkt me inderdaad knap lastig als het artikel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Yabada schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Bedankt, ik dacht iets te hebben gemist in Tesla, waarmee de licht bundel/sterkte kan worden aangepast. Persoonlijk geen last van verblinding, maar lijkt me inderdaad knap lastig als het artikel juist is.
Bij sommige Tesla's staat inderdaad de bundel niet goed afgesteld, dat kun je blijkbaar via het service menu verbeteren/instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-06 11:14
Je kan de lichten van je Tesla toch kalibreren via het service menu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olovv100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-07 13:31
Rogar schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Ohjee, nu maak je me wel nieuwsgierig. Ik heb ook een MTC voor m'n Model 3. In NL laad ik gewoon met de laadpas aan de straat en heel af en toe bij Fastned, maar op vakantie is een SuC toch wel handiger en zal ik m'n CC moeten koppelen en declareren ook.
Duurt het lang voor ze uitbetalen of is het een onhandig systeem om überhaupt iets te declareren?

Mag trouwens ook via DM, aangezien we zo wel wat off topic gaan.
Op de straat en bij Fastned gaat alles idd soepel maar als je bij een SUC bent dan moet dat via CC want de tesla app ondersteund geen MTC. Dan denk je geen probleem ik declareer de kosten. De app loopt bij mij altijd vast of geeft een error (iphone 15 Pro) dan bel je met MTC die zegt nee je moet bij leasemaatschappij zijn. Ik bel naar leasemaatschappij, die verwijst mij naar MTC. Ik bel MTC weer en dan krijg ik met moeite een email adres waar ik vervolgens allemaal fotos en documenten moet aanleveren voor 3-5 euro declaratie. Echt treurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabada
Bakkerty schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:53:
Je kan de lichten van je Tesla toch kalibreren via het service menu?
Klopt, maar voor fine-tuning van de lampen kan ik niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Bij sommige Tesla's staat inderdaad de bundel niet goed afgesteld, dat kun je blijkbaar via het service menu verbeteren/instellen.
Maar dat geldt net zo goed voor heel veel andere auto's. Ik weet dat er hier mensen zijn met klachten over de afstelling van de lichten, maar bij velen gaat het ook gewoon goed. In het begin, toen Automatisch Groot Licht verplicht werd voor Autosteer, werkte dat niet lekker. Maar tegenwoordig gaat dat eigenlijk wel goed.

Ik stoor me overigens vooral aan mensen die met kapotte koplampen rijden, of mensen die met parkeerlicht rijden, terwijl het donker is en met slecht zicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Ja idd sinds de kerstupdate, maar niet er voor.
Zeker wel, eind 2019: DaCoTa in "Het grote Tesla topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Inspired schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Komt vast goed! Veel plezier. Toch altijd ook wel leuk zo'n lange(re) trip met een Tesla/BEV. Tenminste, vind ik dan. :)
Zeker weten, wel beetje jammer dat wij niet zo kunnen maar wel stukje veiliger hoor. Begreep een dakkoffer is max 130km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Artbij schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Nee hoor, hetzelfde euvel ervaar ik namelijk ook met veel SUV's. Omdat die een stukje hoger zijn, schijnen die ook lekker in je gezicht (vooral die van MB en BMW).

Zou fijner zijn als de Tesla zelf wat vaker kon kalibreren, of simpelweg goed werd uitgeleverd, al heb ik zelf na de APK keuring meegemaakt dat die jongens het hadden verpest.

Werd opeens echt tig keer geseind, terwijl dat normaal echt nooit voorkwam. Dus weer terug naar de garage, daar natuurlijk het verhaal dat het echt niet door hun kon komen, maar dat ze even zouden kijken, en inderdaad, veel te hoog afgesteld... Voorzover het "vakmanschap" van de APK keurder.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:38
winwiz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Deed die al in de zomer. Heb het zelf ook al wel vaker gehad dan december.
Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:13
Tesla’s hebben overmatig vaak verkeerd afgestelde (lees te hoge) verlichting en zijn een aanzienlijk groot onderdeel van het probleem. Ik begrijp ook niet waarom je als gebruiker dat zelf moet kalibreren. Alle andere merken met LED-koplampen hebben goed functionerende automatische hoogteverstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:38
Wat ik zelf ook vaak zie is dat een auto één lamp heeft die veel te hoog afgesteld is. Volgens mij zijn dat nog de ouderwetse lampen. Die kun je er ook verkeerd-om in doen (ze zouden normaal een klein beetje naar beneden moeten schijnen).

Bij mijn Kona had ik altijd dat de garage de koplampen helemaal omhoog afstelde elke keer als ik daarheen moest. Kwam ik dan pas na een tijd achter, wanneer auto's begonnen te seinen.

Seinen heb ik bij mijn MY nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Naafkap schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:22:
Tesla’s hebben overmatig vaak verkeerd afgestelde (lees te hoge) verlichting en zijn een aanzienlijk groot onderdeel van het probleem. Ik begrijp ook niet waarom je als gebruiker dat zelf moet kalibreren. Alle andere merken met LED-koplampen hebben goed functionerende automatische hoogteverstelling.
Nee hoor, gister nog als voetganger verblind door een mercedes met veel te hoog afgestelde led koplampen. Zag even niets meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Als ik word verblind door een tegemoetkomende auto, dan is het in 9 van de 10 gevallen een busje met LED, een grote SUV met LED (type X5 en vergelijkbaar of groter) of een Tesla M3 of MY. Het is echt niet alleen een Tesla issue, maar wel bovengemiddeld vaak een Tesla issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
Thomason schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:46:
[...]

Moeite waard om eens na te kijken, maar de stoelrails zou met bewegen van de stoel moeten zijn toch?

Dit is echt de stoel zelf die op heup/schouder hoogte kraakt.
Ondertussen bij Tesla SeC Eindhoven geweest voor de krakende stoel en het piepende stuur.

-Het geluid in het stuur is opgelost, dat geluid had volgens de service adviseur na verloop van tijd vanzelf weg moeten gaan maar ik heb ondertussen al 6000 km op de teller. Maar goed, het geluid is nu weg.
-De krakende stoel: De achterkant is door de monteur verwijderd en alles is opnieuw nagekeken en in elkaar gezet maar helaas kraakt ie nog steeds regelmatig. Natuurlijk kon ik het op het moment supreme niet reproduceren. Dat wordt dus een nieuwe service afspraak want het is geen subtiel kraakje...

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
The_Haunted schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Ondertussen bij Tesla SeC Eindhoven geweest voor de krakende stoel en het piepende stuur.

-Het geluid in het stuur is opgelost, dat geluid had volgens de service adviseur na verloop van tijd vanzelf weg moeten gaan maar ik heb ondertussen al 6000 km op de teller. Maar goed, het geluid is nu weg.
-De krakende stoel: De achterkant is door de monteur verwijderd en alles is opnieuw nagekeken en in elkaar gezet maar helaas kraakt ie nog steeds regelmatig. Natuurlijk kon ik het op het moment supreme niet reproduceren. Dat wordt dus een nieuwe service afspraak want het is geen subtiel kraakje...

Wordt vervolgd...
Mijn ervaring is dat het kraken van Tesla stoelen (iig 3/Y) een producteigenschap is. Zelfs al wordt je stoel vervangen (en dat is bij mij 2x gebeurd), komt het na verloop van tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
turkeyhakan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Mijn ervaring is dat het kraken van Tesla stoelen (iig 3/Y) een producteigenschap is. Zelfs al wordt je stoel vervangen (en dat is bij mij 2x gebeurd), komt het na verloop van tijd terug.
Oh blij dat ik niet de enige ben.
Bij jullie ook links voren? De bestuurdersstoel? Vooral als je over drempels gaat over wat harder door een bocht gaat?

Ik dacht eerst dat het ‘t bekende ‘draagarmprobleem’ was. Die zijn dus een keer vervangen. Zonder het gekraak op te lossen. Later kwam ik er achter dat het de stoel is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
turkeyhakan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Het is dan wel jammer dat ze met de nieuwe Highland stoelen dit probleem nog niet hebben opgelost :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 00:48
Als ik de lichten kalibreer via het service menu heb ik ook niet echt het idee dat het direct de juiste stand is. Maar de 1e keer dat je dat doet zie je vaak de lampen enorm naar beneden gaan, Tesla's staan bovengemiddeld vaak heel slecht (veel te hoog) afgesteld. Ik vind het ook erg vervelend dat je dit tijdens het rijden niet kan aanpassen (zoals dat 'vroeger' gewoon in elke auto kon). Als je stil op een parkeerplaats staan is het toch anders afstellen dat als je 130 km/u op de snelweg rijdt. Ze mogen wat mij betreft ook wel wat adaptiever zijn, in 30 km/u gebieden gewoon super laag, en bij hogere snelheid (iets) hoger staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Divak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:54:
Als ik de lichten kalibreer via het service menu heb ik ook niet echt het idee dat het direct de juiste stand is. Maar de 1e keer dat je dat doet zie je vaak de lampen enorm naar beneden gaan, Tesla's staan bovengemiddeld vaak heel slecht (veel te hoog) afgesteld. Ik vind het ook erg vervelend dat je dit tijdens het rijden niet kan aanpassen (zoals dat 'vroeger' gewoon in elke auto kon). Als je stil op een parkeerplaats staan is het toch anders afstellen dat als je 130 km/u op de snelweg rijdt. Ze mogen wat mij betreft ook wel wat adaptiever zijn, in 30 km/u gebieden gewoon super laag, en bij hogere snelheid (iets) hoger staan.
Dat kon echt niet in elke auto in ieder geval in auto's met xenon verlichting mocht het niet instelbaar zijn omdat het automatisch gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ik heb het idee dat de auto er zelf ook aan zit te stellen of dat vergeet te doen. Soms staan ze goed en soms duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SquareOne schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Oh blij dat ik niet de enige ben.
Bij jullie ook links voren? De bestuurdersstoel? Vooral als je over drempels gaat over wat harder door een bocht gaat?

Ik dacht eerst dat het ‘t bekende ‘draagarmprobleem’ was. Die zijn dus een keer vervangen. Zonder het gekraak op te lossen. Later kwam ik er achter dat het de stoel is…
Mogelijk dit probleem? YouTube: Tesla Model 3 Driver Seat Squeak Identified

Ik had beide stoelen voor. Maar ik ben er mee gestopt om het te melden. Mijn bestuurdersstoel zit ook een beetje los. Net voordat ik tot stilstand kom, schiet de stoel in sommige gevallen een paar mm naar voren toe (en dat voel je). Lijkt mij niet heel veilig eerlijk gezegd, maar had ik met mijn Y ook.

Het vervangen van zo'n stoel ging in mijn geval ook niet heel netjes. Ze hadden overal clipjes afgebroken (kwam ik zelf achter) en de nieuwe stoel zat helemaal onder de krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 17:36

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 09:17
Misschien een gekke vraag en verkeerde topic, maar heeft iemand ervaring met Tesla verhuren via snapcar of ander Auto-deel platform?

Mijn vrouw vind zelf een (bijna) nieuwe Tesla niet nodig omdat ze heel weinig rijd.
Nu dachten we, waarom kopen we er niet één die we gaan verhuren?

Thuis hebben een eigen parkeerplek & eigen laappaal met goedkope stroom.

Waarom ik de vraag hier stel is hoe werkt het dan met bestuurders profiel, keyless entry, SUC toegang...

Juist Tesla lijkt mij daar heel geschikt voor door dat je alles op afstand kan volgen en regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Bij mij werkt callibratie heel anders, het lichtbeeld dat ik zie tijdens calibratie is compleet anders dan daarna. Heb laatst weer tegen een muur staan staren, maar het is echt gokken wanneer het goed staat. Ook merkte ik dat de lampen na initiele calibratie anders stonden dan daarvoor, wat het ook verwarrend maakt. Met een 2021 MY.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

RvV

The_Woesh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:44:
Misschien een gekke vraag en verkeerde topic, maar heeft iemand ervaring met Tesla verhuren via snapcar of ander Auto-deel platform?

Mijn vrouw vind zelf een (bijna) nieuwe Tesla niet nodig omdat ze heel weinig rijd.

Waarom ik de vraag hier stel is hoe werkt het dan met bestuurders profiel, keyless entry, SUC toegang...

Juist Tesla lijkt mij daar heel geschikt voor door dat je alles op afstand kan volgen en regelen.
Mijn grootste zorg zou zijn: "Hoe verzeker je de auto zodat er ook wildvreemden in mogen rijden?"

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan

Ik zou zeggen doen! Krijg je gelijk spijt dat je je Tesla hebt verhuurd, want we weten allen hoe huurders met een gehuurde auto omgaan. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, je zou een gast account kunnen maken dat je koppelt aan een key card. Als een huurder zelf een account heeft kan je die ook toestaan op de auto volgens mij. Bij verhuurbedrijven kun je dus ook je eigen Tesla profiel gebruiken wanneer je daar een Tesla huurt. Staat je stoel meteen goed enz. Dus volgens mij kan het wel allemaal, maar ik weet niet precies hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@bilgy_no1 : ja ik zat ook even te puzzelen, op de site van snapcarr weinig info.

@turkeyhakan & @RvV : Nogal wiedes dat de gemiddelde huurder slecht met de auto omgaat. Verzekeren gaat via snapcar, en los daarvan, je moet rekening houden met zeer snelle afschrijving en daar het tarief op aanpassen. Maar dat is meer voer voor auto-deel topics en niet voor het Tesla topic.

Het ging mij erom hoe het met een Tesla werkt en of iemand daar ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb zelf een dag een model 3 gehuurd via snappcar omdat ik een wat langere testrit wilde maken. Ik kreeg gewoon de keycard mee en "veel plezier he?". Ik weet niet wat je verder nog voor vragen hebt. Je geeft je sleutels af en na een dag komt de auto weer terug.

Snappcar zorgt zelf voor een verzekering, dus als er iets gebeurt als de auto verhuurd is hoe je je eigen verzekering niet aan te spreken.
Hoe je er in staat dat wildvreemden in je auto rondrijden en misschien dingen stuk of vuil maken kun je alleen voor jezelf beantwoorden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
The_Woesh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:00:
Het ging mij erom hoe het met een Tesla werkt en of iemand daar ervaring mee heeft.
Je kunt toch een nieuwe Tesla account aanmaken en dat account bestuurdersrechten geven? Laat je de huurder de app downloaden, log jij in op het account en klaar is Woesh. Of je laat de huurders telkens een Tesla account aanmaken en je geeft ze steeds rechten en trekt deze daarna weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Je kunt toch een nieuwe Tesla account aanmaken en dat account bestuurdersrechten geven? Laat je de huurder de app downloaden, log jij in op het account en klaar is Woesh. Of je laat de huurders telkens een Tesla account aanmaken en je geeft ze steeds rechten en trekt deze daarna weer in.
Dat zou ik nooit doen. Dan moet je mogelijk iedere keer je paswoord wijzigen.

Keycard en go…
Enkel als ze de auto voor dagen of weken huren kan je meer doen.

Maar hou er rekening mee dat je wat extra car wash zal moeten doen, en je stofzuiger ook moe kan worden.
En iedere keer er schade of een probleem is, dan is er naast de kost ook een aspect van ‘gedoe’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 17:36
DaCoTa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Bij mij werkt callibratie heel anders, het lichtbeeld dat ik zie tijdens calibratie is compleet anders dan daarna. Heb laatst weer tegen een muur staan staren, maar het is echt gokken wanneer het goed staat. Ook merkte ik dat de lampen na initiele calibratie anders stonden dan daarvoor, wat het ook verwarrend maakt. Met een 2021 MY.
Dat lichtbeeld tijdens calibratie vind ik ook niet echt duidelijk. Maar goed, ik vind geen probleem om nog een keer te fine tunen om het echt goed te krijgen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Thanks voor de tips. Nog even met mn vrouw overleggen en dan aan snappcar vragen als we het echt serieus overwegen. Volgens de site bouwen ze een 'keyless' entry in, maar met een Tesla zou het niet nodig moeten zijn, maar kan zijn dat ze het wel doen anders werkt het niet met hun app.

Maargoed zoals @Maasluip al aangeeft, blijkbaar kan het ook zonder keyless. En ook wel prettig dat iemand even aanbeld. Zeker in het begin.

igg ga ik geen auto kopen op een vaag plannetje dus eerst even de oude bak van m'n vrouw erop zetten. Ik zie in mijn buurt sowiezo dat een UP! de meeste ritten heeft, dus of of een M3 wel bij de doelgroep past vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3234dmtr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 18:33
SirLct schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Dat lichtbeeld tijdens calibratie vind ik ook niet echt duidelijk. Maar goed, ik vind geen probleem om nog een keer te fine tunen om het echt goed te krijgen.
Met de calibratie stel je de 0% hoogte in wat duidelijk omschreven staat in de Tesla service documentatie. Bij normaal gebruik zouden de koplampen dan op -1% dalingspercentage moeten gaan staan, wat dan de ( hardcoded? ) instelling voor Europa zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

turkeyhakan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik zou zeggen doen! Krijg je gelijk spijt dat je je Tesla hebt verhuurd, want we weten allen hoe huurders met een gehuurde auto omgaan. ;-)
Daar is Valet mode voor. Max 113km/u en chill mode zonder dat dit te veranderen is. Ook home of werk locaties zijn niet inzichtelijk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:47

Fjeze

AllesPerfect!

olovv100 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Op de straat en bij Fastned gaat alles idd soepel maar als je bij een SUC bent dan moet dat via CC want de tesla app ondersteund geen MTC. Dan denk je geen probleem ik declareer de kosten. De app loopt bij mij altijd vast of geeft een error (iphone 15 Pro) dan bel je met MTC die zegt nee je moet bij leasemaatschappij zijn. Ik bel naar leasemaatschappij, die verwijst mij naar MTC. Ik bel MTC weer en dan krijg ik met moeite een email adres waar ik vervolgens allemaal fotos en documenten moet aanleveren voor 3-5 euro declaratie. Echt treurig
Dat is inderdaad wel echt treurig en vervelend! Ik laad nog wel eens even 10 minuutjes bij bij een SUC, gelukkig gaat dat bij mij gewoon rechtstreeks via de leasemaatschappij (arval NL) en heb ik daar geen enkel omkijken naar.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Daar is Valet mode voor. Max 113km/u en chill mode zonder dat dit te veranderen is. Ook home of werk locaties zijn niet inzichtelijk.
MAx 113, dat zou ik als huurder alvast niet aanvaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:32:
[...]

MAx 113, dat zou ik als huurder alvast niet aanvaarden.
Dan niet hè?

Waarom zou je als verhuurder iemand je eigen auto meegeven met een max snelheid die al ligt boven de max die je in Nederland overdag mag rijden, als de huurder daar een punt van denkt te moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

https://www.poliswijzer.n...et%20nodige%20te%20zeggen.

Je auto particulier verhuren is dus niet toegestaan. Ook niet als de verhuur gaat via een openbaar platform of een besloten platform. Een auto bezitten geeft jou de vrijheid om zelf te beslissen over de auto, maar wat betreft de dekking in de autoverzekering heeft de verzekeraar ook het nodige te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Jeroenneman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Dan niet hè?

Waarom zou je als verhuurder iemand je eigen auto meegeven met een max snelheid die al ligt boven de max die je in Nederland overdag mag rijden, als de huurder daar een punt van denkt te moeten maken?
In de avond mag je gewoon 130 he. Dat lijkt me wel de minimale snelheid, dan heb je overdag ook nog ruimte om wat gas bij te geven als de situatie daar om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

jip_86 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:10:
[...]

In de avond mag je gewoon 130 he. Dat lijkt me wel de minimale snelheid, dan heb je overdag ook nog ruimte om wat gas bij te geven als de situatie daar om vraagt.
Ik hou zelf ook wel van lekker doorrijden, maar als iemand anders die ik niet ken in mijn prive auto zou gaan rijden, dan is 113 prima. Iemand die "ruimte nodig heeft om gas bij te geven" is z'n rijbewijs sowieso niet waard.

*Overigens is 130 niet de minimale snelheid in de avond. Genoeg volk wat dan ook nog rustig met 100-110 doorpruttelt.

Valet mode was overigens een suggestie, iedereen mag zelf weten of ie dat passend vindt of niet voor prive verhuur via SnappCar. Zelf zou ik er überhaupt niet aan beginnen. Er zijn genoeg idioten op de weg.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 25-01-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:31
Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Ik heb wel eens een onverwacht remmaneuver gehad, maar nooit als er geen aanleiding is. Als een auto rechts van mij wat naar links uitwijkt en de auto remt, dan is dat geen vind ik dat phantom braking.
FTFY

https://www.instagram.com/reel/CzhBGYHvPmA/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Jeroenneman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:13:
[...]
*Overigens is 130 niet de minimale snelheid in de avond. Genoeg volk wat dan ook nog rustig met 100-110 doorpruttelt.
Hij bedoelt natuurlijk dat 130 het minimum is wat je zou moeten krijgen als huurder.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:42
Makkelijk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Hij bedoelt natuurlijk dat 130 het minimum is wat je zou moeten krijgen als huurder.
Er zijn er genoeg die denken dat overdag 130 ook het minimum is. Vooral in de witte busjes

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Wat een fantastisch moment voor een discussie over harder dan de maximumsnelheid rijden _/-\o_
Anyway, als je je Tesla verhuurd op snappcar en hij is gecapped op 113 dan zou ik het in elk geval in de description zetten. Als ik hem zou huren en ik kom er pas bij de verhuur achter dan is je kans op een negatieve review eigenlijk al bijna 100%, en dat is niet goed voor je snappcar succes. Wat je dan van mij vindt moet je zelf weten, je zit alleen wel met de score opgescheept.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2024 19:20 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
Allewijn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:04:
[...]

https://www.poliswijzer.n...et%20nodige%20te%20zeggen.

Je auto particulier verhuren is dus niet toegestaan. Ook niet als de verhuur gaat via een openbaar platform of een besloten platform. Een auto bezitten geeft jou de vrijheid om zelf te beslissen over de auto, maar wat betreft de dekking in de autoverzekering heeft de verzekeraar ook het nodige te zeggen.
Een platform heeft meestal eigen verzekering, dus als je je auto uitleent en hebt schade gaat het niet via je eigen verzekering maar via platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:33
JohanB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Maar daemonix heeft toch helemaal geen 200kW gezien, maar alleen een reken foutje gemaakt vanaf 1200 km/h?
daemonix schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Hij haalt het wel vaker. Zal een screenshot voor je maken.
Helaas niet vanaf 20% maar van de week bij Fastned een laadsessie gestart vanaf 31% en op dat moment haalde ik maximaal 178kW :*)
Binnenkort nog maar eens proberen bij 20%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqjzcPs_tp1hQowkzLwBvsY7ESQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdgbI7Ld6RqMj3wK4QiZTdX2.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:03
Komende vanaf een IONIQ Electric van bijna 7 jaar oud heb ik een Model 3 proefrit gedaan. Ik kreeg de indruk dat ik de lane keep assist iedere keer na wisselen van rijbaan handmatig moet activeren. Klopt dat? Bij de IONIQ gaat dit vanzelf weer aan als je boven de 60km/u rijdt en de lijnen herkend worden. Kan de Model 3 een waarschuwing geven als je zelf stuurt maar op/over de lijn gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Makkelijk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:19:
Wat een fantastisch moment voor een discussie over harder dan de maximumsnelheid rijden _/-\o_
Anyway, als je je Tesla verhuurd op snappcar en hij is gecapped op 113 dan zou ik het in elk geval in de description zetten. Als ik hem zou huren en ik kom er pas bij de verhuur achter dan is je kans op een negatieve review eigenlijk al bijna 100%, en dat is niet goed voor je snappcar succes. Wat je dan van mij vindt moet je zelf weten, je zit alleen wel met de score opgescheept.
Ik gaf alleen de optie tot Valet mode, met daarbij behorende voor en nadelen.

Kinderachtig geneuzel daarover lijkt me inderdaad niet de oplossing, het duidelijk vermelden in de SnappCar omschrijving is dan prima. Mensen die je dan sowieso niet in je auto wil hebben worden vanzelf geweerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenneman op 25-01-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaRo74 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:55:
[...]

[...]

Helaas niet vanaf 20% maar van de week bij Fastned een laadsessie gestart vanaf 31% en op dat moment haalde ik maximaal 178kW :*)

[Afbeelding]
Curve is vlak van ±10% tot bijna 50%. Die 200kW ga je echt niet zien. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:29
Inspired schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Curve is vlak van ±10% tot bijna 50%. Die 200kW ga je echt niet zien. :)
178 kW is een mooie score voor een RWD toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
orillion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:29:
Komende vanaf een IONIQ Electric van bijna 7 jaar oud heb ik een Model 3 proefrit gedaan. Ik kreeg de indruk dat ik de lane keep assist iedere keer na wisselen van rijbaan handmatig moet activeren. Klopt dat? Bij de IONIQ gaat dit vanzelf weer aan als je boven de 60km/u rijdt en de lijnen herkend worden. Kan de Model 3 een waarschuwing geven als je zelf stuurt maar op/over de lijn gaat?
Je moet hem zelf her-activeren of Enhanced Autopilot erbij nemen, of een Enhauto Commander installeren.

Waarschuwing bij lijn overschrijding kan (trillen stuur/geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
maharens schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:43:
[...]

178 kW is een mooie score voor een RWD toch?
Absoluut want ik kom van kort 77 kW af :*)
Snel langzaam laden duurde erg lang bij mijn voorgaande EV :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
RaRo74 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:55:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Blade accu? Context zou fijn zijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Oekol schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Blade accu? Context zou fijn zijn.
Dat kun je teruglezen als je de posts terugklikt ;)
Begint hier ergens Inspired in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 25% gewijzigd door RaRo74 op 25-01-2024 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
orillion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:29:
Klopt. Is een irritante keuze van Tesla die mensen richting een duurdere Autopilot optie moet sturen (Wink wink).

De andere optie die werd genoemd vind je hier meer informatie over:
Tesla Model 3 & Y Accessoires

Ik ben daar zelf laaiend enthousiast over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
RaRo74 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Dat kun je teruglezen als je de posts terugklikt ;)
Begint hier ergens Inspired in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Dat heb ik meegekregen. Zie er echter niet in wat voor accu jij in je auto hebt. Jij post die screenshot met 178 kW toch?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Zeker wel.
Ook een BYD Blade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
morgen een testrit in een Model 3. Hebben jullie nog tips om extra aandacht aan te besteden in de korte tijd die mij gegeven is? Bijvoorbeeld zaken die misschien niet direct opvallen maar wel een rol spelen?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:12
[...]

Dan niet hè?

Wordt toch vervelend vrachtwagens inhalen vanaf 19:00 uur.

Inhalen = gas geven. Eerste wat je op je rijles snelweg leert.

Los van het feit dat ik hem überhaupt niet zou verhuren. Komt alleen maar gezeik van.

Zelfde geldt voor huren. Schades die in je schoenen geschoven worden.

Nee bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 26-01-2024 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SirLenncelot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:57:
morgen een testrit in een Model 3. Hebben jullie nog tips om extra aandacht aan te besteden in de korte tijd die mij gegeven is? Bijvoorbeeld zaken die misschien niet direct opvallen maar wel een rol spelen?
Bepaal eens eerst wat voor jou belangrijk is.
Als je bv 3 kinderzitjes kwijt moet, en die passen niet, dan kan je de rest al schrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:12
Nieuw of tweedehands?
Tweedehands vooral de accu proberen te checken.

Mijn huidige S heeft toch na 5 jaar wel aardig wat degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Dan niet hè?

Ooit gehoord van de instelling maximale instelling? Als eigenaar kun je dit voor een bestuurder instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Ooit gehoord van de instelling maximale instelling? Als eigenaar kun je dit voor een bestuurder instellen.
Dan zal je daar maar beter heel transparant in zijn.

Als iemand die auto voor een dag boekt om eens uitgebreid te testen ipv de korte testrit bij Tesla, dan zou het een dikke bummer zijn als je dan merkt dat je enkel in chill en max 100 km/h kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
Vraagje, ga vandaag de highland in Tilburg ophalen en morgen lever ik mijn "oude" model 3 in bij een garage bedrijf.

Weet iemand hoe ik de auto moet overdragen. Wat ik kan vinden is dat ik de auto in de app moet verwijderen en dan de gegevens van de nieuwe eigenaar moet invullen.

Klopt dit inderdaad want wanneer het mis gaat dan heb ik een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pegasuspiet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:32:
Vraagje, ga vandaag de highland in Tilburg ophalen en morgen lever ik mijn "oude" model 3 in bij een garage bedrijf.

Weet iemand hoe ik de auto moet overdragen. Wat ik kan vinden is dat ik de auto in de app moet verwijderen en dan de gegevens van de nieuwe eigenaar moet invullen.

Klopt dit inderdaad want wanneer het mis gaat dan heb ik een probleem
Dit is wat google mij vertelt. 3de hit

https://tesla360.nl/tesla...rdragen-dit-moet-je-doen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
Ja heb ik ook gelezen maar wanneer ik inlog op de PC staat mijn oude auto er inderdaad maar hier kan ik deze bij beheren niet verwijderen dus deze info klopt (niet) meer.
Daarom deze vraag hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pegasuspiet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Ja heb ik ook gelezen maar wanneer ik inlog op de PC staat mijn oude auto er inderdaad maar hier kan ik deze bij beheren niet verwijderen dus deze info klopt (niet) meer.
Daarom deze vraag hier
Dat gebeurt bij het terugzetten naar fabrieksinstellingen in de auto begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik moet eind dit jaar afscheid nemen van m’n M3 LR uit 2019 ivm einde lease. Weer bijtelling nemen gaat €450-€500 per maand kosten. Dat vind ik echt teveel geld. Alleen zakelijk dus.

Nu ben ik aan het kijken om prive een Tesla te kopen als hoofdauto, nieuw of tweedehands. Deze moet minimaal de range hebben die m’n huidige auto ook heeft. De ruimte die een Y biedt is ook wel lekker. Daarnaast is goed geluid een vereiste, we luisteren allebei graag naar muziek.

De opties:
- M3 LR met max. 100.000km
- MY LR met max. 100.000km
- nieuwe MY RWD

Ik neig naar de eerste, hoewel ik vrees voor kosten met een auto die in 2027 buiten de garantie gaat lopen. Hoe zit het met de range van een nieuwe MY RWD LFP? Het is natuurlijk een grotere auto, maar kan deze zich denken jullie qua range matchen met een 5 jaar oude M3 LR? Kan me voorstellen dat e.e.a. met de jaren wat efficiënter is geworden. Ik laad het meest thuis dus Superchargen is niet zo’n ding. We gaan wel op vakantie ermee en hebben wat familie op 200km wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 10:53
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:46:
Ik moet eind dit jaar afscheid nemen van m’n M3 LR uit 2019 ivm einde lease. Weer bijtelling nemen gaat €450-€500 per maand kosten. Dat vind ik echt teveel geld. Alleen zakelijk dus.

Nu ben ik aan het kijken om prive een Tesla te kopen als hoofdauto, nieuw of tweedehands. Deze moet minimaal de range hebben die m’n huidige auto ook heeft. De ruimte die een Y biedt is ook wel lekker. Daarnaast is goed geluid een vereiste, we luisteren allebei graag naar muziek.

De opties:
- nieuwe MY RWD

Ik neig naar de eerste, hoewel ik vrees voor kosten met een auto die in 2027 buiten de garantie gaat lopen. Hoe zit het met de range van een nieuwe MY RWD LFP? Het is natuurlijk een grotere auto, maar kan deze zich denken jullie qua range matchen met een 5 jaar oude M3 LR? Kan me voorstellen dat e.e.a. met de jaren wat efficiënter is geworden. Ik laad het meest thuis dus Superchargen is niet zo’n ding. We gaan wel op vakantie ermee en hebben wat familie op 200km wonen.
Mijn M3 LR uit 2019 heb ik met een half jaar verlengd (tot zomer 2024 ivm de MY Juniper) tot max een jaar tot eind 2024.
Er staat 135K op de teller en ik heb een bereik van +-450km, maar in de praktijk zal dat minder zijn.
Ik kon m'n lease overnemen eind 2023 voor 26K EUR, maar heb daar vanaf gezien. Ik ben niet zozeer bang voor grote onderhoudskosten, draagarmen zijn bijv. al vervangen, maar voor 40K EUR koop je een nieuwe M3 SR of MY SR die dezelfde range heeft.

In jouw geval, maar het blijft natuurlijk persoonlijk.. eind dit jaar komen er gigantisch veel M3's uit de lease. Prijzen zullen dan in ieder geval rond de 20K zitten verwacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door -Muncky- op 26-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

De opties:
- nieuwe MY RWD

Heb je al op EV-database gekeken?
Real range komt daar uit op 455 voor de M3 LR 2019, en slechts 350 km voor de MY RWD.

De MY is gewoon een grotere auto, dus meer frontaal oppervlak, en door wat verbeteringen haalt ie desondanks nét dezelfde efficiëntie als de oude M3. Alleen vergelijk je ook nog eens een LR met een SR.

De M3 SR(+) heeft wel flink stappen gemaakt. Eerst nog 320 km real range, de laatste versie zelfs 415 km real range. Daarin zie je dus wel echt efficiëntie verbetering (en een kleine accugroei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Jeroenneman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Real range komt daar uit op 455 voor de M3 LR 2019, en slechts 350 km voor de MY RWD.

De MY is gewoon een grotere auto, dus meer frontaal oppervlak, en door wat verbeteringen haalt ie desondanks nét dezelfde efficiëntie als de oude M3. Alleen vergelijk je ook nog eens een LR met een SR.

De M3 SR(+) heeft wel flink stappen gemaakt. Eerst nog 320 km real range, de laatste versie zelfs 415 km real range. Daarin zie je dus wel echt efficiëntie verbetering (en een kleine accugroei).
Ja daar had ik gekeken. Maar dan vergelijk ik een nieuwe M3LR / MYSR. M3 SR was zeker een optie als Elon de speakers gelijk had gehouden.

Juniper is ook een optie maar ik vermoed dat de speakers dan ook minder zullen zijn in een RWD. 2ehands MY LR zal dan wel ietsje goedkoper worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Gezien de berichten over richting aangeven met de knopjes op het stuur ipv de ouderwetse stengel, zou ik even een paar rotondes proberen om dat te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Maar die 5 jaar oude LR zal inmiddels wel flink wat degradatie hebben, waardoor het elkaar in de praktijk niet veel zal ontlopen.

@fRiEtJeSaTe Ik rijd regelmatig lange afstanden met de MY RWD (van eind 2022). Voor de vakanties is het echt prima te doen. Een LR zal wel iets sneller kunnen zijn, maar het ontloopt elkaar niet zoveel dat ik er veel extra voor wilde betalen.

Ik zie overigens op Marktplaats dat Model Y LR uit 2022 met maar weinig (<25.000) kilometers ook worden aangeboden voor EUR 45k. Dat is dus vergelijkbaar met een nieuwe RWD.

Een Model 3 AWD en minder dan 100.000 km is ongeveer vanaf EUR 28k, dus dat scheelt wel een hoop geld, maar de auto is dan ook wel echt een paar jaar ouder. Als je de ruimte van de Model Y niet nodig hebt is dat zeker geen gekke keuze. Wel checken welke recalls zijn gedaan, want ik heb begrepen dat auto's uit die tijd wat kwaaltjes kunnen hebben met draagarmen enz. En ik zou ook zeker de batterij checken, dus vragen dat ze de auto naar 100% laden voor de proefrit, dan heb je adhv de kilometers in het scherm een inschatting van de degradatie. Maar als dat allemaal in orde is lijkt het me niet dat je veel risico loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De opties:
- nieuwe MY RWD

Kun je de huidige niet overnemen? LM geeft vaak ook een jaar garantie. Verder ken je de auto ook. Al kan dat ook een reden te zijn om hem juist niet over te nemen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Maar die 5 jaar oude LR zal inmiddels wel flink wat degradatie hebben, waardoor het elkaar in de praktijk niet veel zal ontlopen.
Even voor mijn beeld een screenshot van de degradatie op mijn Model 3 LR AWD van 2019, valt me nog best mee :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcPRYIMURValGwsE0bW6odT0inE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKvhKHWNydI9wmMHwmhlQlQ4.png?f=fotoalbum_large

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
noo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Gezien de berichten over richting aangeven met de knopjes op het stuur ipv de ouderwetse stengel, zou ik even een paar rotondes proberen om dat te ervaren.
Dat kun je doen, maar om er aan te wennen heb je iets langer nodig dan een testrit. Bij een testrit zijn die knopjes op een rotonde voor iedereen lastig. Maar ze wennen echt wel, ook op rotondes, weet ik uit eigen ervaring.
Pagina: 1 ... 234 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: