De nieuwe Model 3, ik noem deze vanaf vandaag geen Highland meer (zelfs Elon ontkent de naam)zerocool82 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:53:
Ik ben er wel over uit dat het een Model 3 of Model Y gaat worden, maar twijfel nog over het volgende (heel kort samengevat):
- Model 3 LR: vernieuwd / 'highland' versie, veel verbeteringen t.o.v. vorige versie. Groot nadeel is de beperkte(re) ruimte (sedan).
- Model Y LR: nog niet vernieuwd (mogelijk pas beschikbaar vanaf Q3 2024), meer ruimte o.a. op tweede zitrij en bagageruimte (en geen sedan).
- Model 3 LR (pool): ik kan een Model 3 LR uit de pool gaan rijden (2019) met nog een paar maanden contract om vervolgens in Q3/Q4 over te stappen naar de vernieuwde versie van de Model Y. De 2019 versie van de Model 3 schijnt wel een flinke achteruitgang te zijn ten opzichte van een nieuwe Model 3/Y (t.a.v. range, wegcomfort, geluidsisolatie etc.).
Iemand tips/ mis ik iets waar ik wel rekening mee zou moeten houden?
Dat is inderdaad een 'risico' al loopt loopt eind september 2024, dan is het al bijna Q4 en is de kans wel groot dat de vernieuwde model Y er is (of dat het in elk geval niet lang meer zou moeten duren).hantheman schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:03:
[...]
Er is natuurlijk ook een kans dat de pool auto op een gegeven moment einde contract is en dat de Juniper er dan nogsteeds niet is.
Als je de ruimte niet perse nodig hebt zou ik voor de 3HL gaan. Nogsteeds een hele ruime auto met genoeg plekken voor bagage.
Ja, twee kinderen (<10) maar die allebei wel tieners zullen zijn als het contract zal aflopen (over 5 jaar). Dus ook daar zal ik rekening mee moeten houden.Khayma schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Ligt uiteraard aan je eigen situatie. Heb je kinderen? Zo ja, hoe oud zijn die? Ik zou zelf voor een M3 Highland zijn gegaan.
Het is inderdaad wel even 'afzien'Oekol schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:
[...]
Ik zou denk ik zelf optie 3 sterk overwegen, maar alleen als je voorkeur toch iets meer neigt richting de MY. Garantie tot de deur uiteraard en als die niet vernieuwd is de keuze maken tot 3 en Y op dat moment. De bijtelling van 2019 is ook lekker, qua isolatie houdt 't idd niet over. Maar dat maakt de stap einde jaar weer helemaal top.
Als mistergreen dezelfde idiote leaseprijzen hanteert die ze nu hanteren voor de 3 en Y, dan gaat dat daar nooit gebeuren.marvel27 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:
Anwb en Mistergreen verwachten dat er in 2024 zoveel M3's uit de zakelijke lease komen dat het de prijs van EV occasions enorm gaat drukken. Mistergreen voorspelt occasion M3's voor 300-350€ per maand bij 10k kms in private lease. Hoe realistisch is dit volgens jullie?
Kennelijk heeft men daar de prijsverlagingen van Tesla gemist de laatste jaren...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ja, dat heb ik ook. Vind het eigenlijk wel slim, want hij sproeit alleen wanneer de wissers beneden zijn en dus de vloeistof goed over de ruit vegen. Ouderwetse sproeiers verkwisten een heleboel vloeistof door continu te sproeien. Lijkt me bovendien ook beter voor de omgeving: minder chemicaliën die in het grondwater terecht komen.MazeWing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Is het ook normaal dat de sproeier maar 1x per zoveel seconden werkt? Bij al mijn vorige auto's kon ik bij wijze van spreke het hele reservoir leegspuiten door de hendel maar ingedrukt te laten.
Beetje jammer is alleen dat je voor een goed resultaat, althans bij onze auto, de wissers minimaal 4 volledige slagen moet laten maken terwijl de sproeiknop ingedrukt blijft.bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:38:
[...]
Ja, dat heb ik ook. Vind het eigenlijk wel slim, want hij sproeit alleen wanneer de wissers beneden zijn en dus de vloeistof goed over de ruit vegen. Ouderwetse sproeiers verkwisten een heleboel vloeistof door continu te sproeien. Lijkt me bovendien ook beter voor de omgeving: minder chemicaliën die in het grondwater terecht komen.
Linkergedeelte gaat redelijk goed met de sproeier, rechts is het wel wat minder idd.3234dmtr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:51:
[...]
Beetje jammer is alleen dat je voor een goed resultaat, althans bij onze auto, de wissers minimaal 4 volledige slagen moet laten maken terwijl de sproeiknop ingedrukt blijft.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Er komen grofweg 30k model 3’s “uit de lease” dit jaar, ik zou verwachten dat dat de prijzen in elk geval stevig onder de €20k zal drukken. (Voor onze zakelijke 3LR verwacht ik €15k restwaarde)marvel27 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:
Anwb en Mistergreen verwachten dat er in 2024 zoveel M3's uit de zakelijke lease komen dat het de prijs van EV occasions enorm gaat drukken. Mistergreen voorspelt occasion M3's voor 300-350€ per maand bij 10k kms in private lease. Hoe realistisch is dit volgens jullie?
Gezien het stevige verschil in bijtelling toen/nu verwacht ik ergens ook wel dat een redelijk gedeelte van deze mensen hem prive overneemt.
Maarja, wie zal het zeggen, allemaal geen glazen bol.
De betrouwbaarheid van de 2019 Model 3 is overwegend prima, ik lees weinig tot niet van echt defecte accu’s, of andere echt dure (€1500-2000+) die stuk gaan, en ook onze 2019 LR met 235k km op de klok nu komt niet verder dan een keer een kapotte GPS na ruitvervanging (€160), een kapotte Control Module (€1000 incl 7 dagen een leenauto à €75 per dag) en 2 sets banden over zijn levensduur tot nu toe.
Heeft nog wel een gebarsten achterruit, maar verder prima in orde, degradatie 8-9%. Zo zullen er wel veel meer zijn.
Enige nadeel is dat ie geen warmtepomp heeft en dus (stevig) onzuiniger is in de winter dan de 2021+ modellen.
Maargoed, zo’n vloed uitstekende EV’s op de markt moet wat doen met de restwaardes, en extra met de restwaardes van “mindere” EV’s als de Leaf, Zoe, enzovoort. Als je voor <20k 70kWh aan accu kan kopen, dan zal de waarde van alles <40kWh vermoedelijk richting de 10k gaan.
Maargoed, da’s allemaal gegok, we gaan het zien
Hoe groot is de markt?Mar.tin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:22:
[...]
Er komen grofweg 30k model 3’s “uit de lease” dit jaar, ik zou verwachten dat dat de prijzen in elk geval stevig onder de €20k zal drukken. (Voor onze zakelijke 3LR verwacht ik €15k restwaarde)
Gezien het stevige verschil in bijtelling toen/nu verwacht ik ergens ook wel dat een redelijk gedeelte van deze mensen hem prive overneemt.
De betrouwbaarheid van de 2019 Model 3 is overwegend prima, ik lees weinig tot niet van echt defecte accu’s, of andere echt dure (€1500-2000+) die stuk gaan, en ook onze 2019 LR met 235k km op de klok nu komt niet verder dan een keer een kapotte GPS na ruitvervanging (€160), een kapotte Control Module (€1000 incl 7 dagen een leenauto à €75 per dag) en 2 sets banden over zijn levensduur tot nu toe.
Heeft nog wel een gebarsten achterruit, maar verder prima in orde, degradatie 8-9%. Zo zullen er wel veel meer zijn.
Enige nadeel is dat ie geen warmtepomp heeft en dus (stevig) onzuiniger is in de winter dan de 2021+ modellen.
Maargoed, zo’n vloed uitstekende EV’s op de markt moet wat doen met de restwaardes, en extra met de restwaardes van “mindere” EV’s als de Leaf, Zoe, enzovoort. Als je voor <20k 70kWh aan accu kan kopen, dan zal de waarde van alles <40kWh vermoedelijk richting de 10k gaan.
NL?
EU?
Verder?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Een 2019LR met 235k km en slechts twee keer de banden vervangen??Mar.tin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:22:
[...]
Er komen grofweg 30k model 3’s “uit de lease” dit jaar, ik zou verwachten dat dat de prijzen in elk geval stevig onder de €20k zal drukken. (Voor onze zakelijke 3LR verwacht ik €15k restwaarde)
Dat vind ik knap, erg knap.
Hoezo alle aanvragen controleren. Je kunt met een correcte steekproef prima controleren. Als je dan te vaak vindt dat er gerommeld is dan is het tijd om strenger te gaan controleren.RvV schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:05:
[...]
Done!![]()
Maar echt, wtf... "Er is geen steekproef gevallen op uw aanvraag, u hoeft geen aankoopbewijs in te sturen".
Je wilt toch alle aanvragen controleren lijkt mij?Maar dat is een ander topic.
Je denkt toch niet een schroefjesfabriek alle schroefjes controleert voordat ze de deur uit gaan?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Anwb is de weg kwijt.... op ander forum las ik dat ze nu (opkoopservice) 17k bieden op een 2019 LR < 70k km. deze gaan nog weg voor bijna 30k (ken iemand die van de week heeft verkocht, was binnen een week weg). lachwekkend dus anwb koopservice.marvel27 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:
wel is het zo dat de prijzen 3 mnd geleden beter waren.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Opkoop prijzen zijn iets fundamenteel anders dan verkoopprijzen. Je moet winst maken tenslotte.xoror schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Anwb is de weg kwijt.... op ander forum las ik dat ze nu (opkoopservice) 17k bieden op een 2019 LR < 70k km. deze gaan nog weg voor bijna 30k (ken iemand die van de week heeft verkocht, was binnen een week weg). lachwekkend dus anwb koopservice.
Snelladen in de kou: het viel me reuze mee gisteravond. Na een rit van 24 km over een 80 km/h weg en daarna pas voor 7 km (in stad) de supercharger voorverwarming aangezet laadde de MY met maximale snelheid! 1200 km/h oftewel iets van 200 kW gedurende de verwachte periode.
Heb je een link naar dat topic?xoror schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Anwb is de weg kwijt.... op ander forum las ik dat ze nu (opkoopservice) 17k bieden op een 2019 LR < 70k km. deze gaan nog weg voor bijna 30k (ken iemand die van de week heeft verkocht, was binnen een week weg). lachwekkend dus anwb koopservice.
Tsja, als ze nu al een model S voor 399 in de lease hebben, dan lukt 350 voor een 3 ook wel. De staat van dat ding zou ik dan wel twijfels bij hebben. Er zijn natuurlijk een goed aantal M3s waar heel veel aan gesleuteld en kapot is gegaan uit 2019, maar ook een heleboel die het verdomd goed doen. Dus daar moet je slim op in gaan spelenmarvel27 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:
Een Y RWD kan toch maar tot 170kW snelladen?daemonix schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:42:
Snelladen in de kou: het viel me reuze mee gisteravond. Na een rit van 24 km over een 80 km/h weg en daarna pas voor 7 km (in stad) de supercharger voorverwarming aangezet laadde de MY met maximale snelheid! 1200 km/h oftewel iets van 200 kW gedurende de verwachte periode.
Ik vind het eerlijk gezegd lachwekkend dat er mensen zijn die zo veel willen betalen voor een auto die meer dan 4j oud is. Een nieuwe RWD haalt bijna dezelfde actieradius en kan je voor amper 10k meer kopen.xoror schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Dan is die 2019 LR toch wel zwaar overpriced.
Yes klopt. Volgens mij is 600 km ook iets rond de 90 dus 1200 zal wel 170 of net iets er boven zijn. Bij mezelf 174 kW als hoogste gezien (voor een split second).
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb ook artefacts in de Tesla app op mijn S22. Erg irritant, mogelijk ligt het aan de SoC. In Nederland is deze telefoon met Exynos geleverd. Ik moet zeggen dat ik in de 2 jaar dat ik hem nu heb, altijd wel last heb gehad van battery drains, haperingen, artefacts en vastlopers.bve1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Hier hetzelfde op een S22 en S23, best wel irritant.
En tijdens het rijden zie je de auto dubbel.
Mja, 13k (41 vs 28) blijft voor velen veel geld en een LR AWD is wel wat anders dan een RWD versie. Sommigen vinden bijvoorbeeld vermogen belangrijker dan range. Je kunt je dan ook afvragen waarom iemand een Golf GTI van een paar jaar oud koopt vs een nieuwe met 1.0.this schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:26:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd lachwekkend dat er mensen zijn die zo veel willen betalen voor een auto die meer dan 4j oud is. Een nieuwe RWD haalt bijna dezelfde actieradius en kan je voor amper 10k meer kopen.
Dan is die 2019 LR toch wel zwaar overpriced.
Schijnbaar komt de Y RWD soms heel even boven de 200kW uit. Hier zelfs 215,
YouTube: RWD Model Y Is WAY Better Than We Thought
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Denk niet dat iemand hier een geimporteerde Y RWD heeft uit de US.RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:24:
[...]
Schijnbaar komt de Y RWD soms heel even boven de 200kW uit. Hier zelfs 215,
YouTube: RWD Model Y Is WAY Better Than We Thought
Zie post van daemonixInspired schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:27:
[...]
Denk niet dat iemand hier een geimporteerde Y RWD heeft uit de US.
daemonix in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Zonder screenshot geloof ik dat ff niet.RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:29:
[...]
Zie post van daemonix
De 1200km/h komt blijkbaar ook overeen met een 170kW. Dus klopt precies.
/f/image/pSDOs7yoQLQslKEvSBbSGcUT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 21-01-2024 08:36 ]
Ook niet want ik heb zelf al 174kW op mijn scherm gezienInspired schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Hoe dan ook, ik ben benieuwd of er meer RWD kunnen bevestigen dat er een piek van +200kW in zit.
Niet dat het uitmaakt wanneer dit heel kortstondig is maar wel leuk om te weten.
174kW zit in de marge ja. 200kW+ niet. Linken naar een US YT heeft weinig zin aangezien die geen LFPs hebben.RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:41:
[...]
Ook niet want ik heb zelf al 174kW op mijn scherm gezien![]()
Hoe dan ook, ik ben benieuwd of er meer RWD kunnen bevestigen dat er een piek van +200kW in zit.
Niet dat het uitmaakt wanneer dit heel kortstondig is maar wel leuk om te weten.
We gaan het zien of er meer RWDer behalve daemonix 200kW kunnen bevestigenInspired schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:42:
[...]
174kW zit in de marge ja. 200kW+ niet. Linken naar een US YT heeft weinig zin aangezien die geen LFPs hebben.
Spannend
Wat valt maximaal binnen je marge?
Een keer 5/6kW. Geen 30kW. Overigens heeft hij ook geen 200kW geladen. Dan zit je boven de 1400km/h en niet op 1200km/h.RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:48:
[...]
We gaan het zien of er meer RWDer behalve daemonix 200kW kunnen bevestigen![]()
Spannend![]()
Het zou in theorie best kunnen zijn dat Tesla de limiet naar 200kW zet maar is nu iig niet het geval.
De banden gaan gewoon eigenlijk best lang mee.Wolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Een 2019LR met 235k km en slechts twee keer de banden vervangen??
Ik zit met mijn RWD model 3 nu na 130k km met zomer(8-9 mnd in het jaar) en winterbanden(3-4 mnd in het jaar) op 2 nieuwe zomer banden als ik straks de winterbanden weer terug laat wisselen. That’s it.
Maar daemonix heeft toch helemaal geen 200kW gezien, maar alleen een reken foutje gemaakt vanaf 1200 km/h?RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:48:
[...]
We gaan het zien of er meer RWDer behalve daemonix 200kW kunnen bevestigen![]()
Spannend![]()
Heb zelf een MY LR; die kan tot 250kW als 't goed is. Zit daar dan een andere accu techniek in? Staat mij bij dat ik een 'normale' accu heb en niet die Blade?Inspired schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Zonder screenshot geloof ik dat ff niet.De CATL/BYD zijn tot nu toe in Europa altijd op een 170kW gecapped.
[Afbeelding]
PhD i.o.
Originele set is +- 125.000km meegegaan, tussendoor hebben er +- 60.000km allseasons ondergezeten en dus nu vrij recent moest hij APK hebben, en dus nieuwe banden. Heb het wel ergens uitgezocht tussen mijn posts hier. Auto maakt eigenlijk alleen maar snelwegkilometers. (Hier dusWolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Een 2019LR met 235k km en slechts twee keer de banden vervangen??
De banden onder mijn eigen 3 RWD met nu 67.000km op de klok, de originele zomerset heeft nu 52.000km meegedraaid met nog 5mm profiel toen ik mijn winterset eronder schroefde. En mijn winterset heb ik 2e hands gekocht, dus weet niet precies hoeveel die gelopen hebben, maar gingen er met 6,65mm profiel onder grofweg 6000km geleden, en hebben begin 2023 ook al 7500km gedraaid.
De winterset (all-seasons) moet natuurlijk eerder uit de winterroulatie getrokken worden, want die mogen maar tot iets van 3,5-4mm als winterband beschouwd, maar ik vermoed dat tegen die tijd mijn zomerset wel wat vers rubber kan gebruiken, dus dan gaan de all-seasons door als zomerset en komen er nieuwe all-seasons.
Veel rustige snelwegkm's maken helpt natuurlijk gewoon stevig voor de levensduur van je rubber. Ik heb er dit jaar alweer bijna 4000km opzitten.
Die 30k waar ik aan refereer zijn alleen in NL verkocht in 2019. Dat was voornamelijk zakelijk, dus naar verwachting komen die dit jaar uit de lease.
In de EU in 2019 +- 95k Model 3's.
In ieder geval zal het goeds betekenen voor de betaalbaarheid van 2e hands EV's.
De weergegeven kW's zijn een reflectie van hoeveel er uit de paal komt je stekker in, dus dit is incl vermogen dat hij gebruikt om voor te verwarmen / koelen enzovoort. De laadsnelheid in km's is wat er daadwerkelijk in je accu terecht komtRaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:41:
[...]
Ook niet want ik heb zelf al 174kW op mijn scherm gezien![]()
Nope mijn BYD pakt ruim boven de 180KW bij een superscharger..Inspired schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Zonder screenshot geloof ik dat ff niet.De CATL/BYD zijn tot nu toe in Europa altijd op een 170kW gecapped.
[Afbeelding]
[ Voor 48% gewijzigd door schumi1986 op 21-01-2024 10:34 ]
Gisteren proefrit MY rwd gehad bij Tesla Rotterdam.
Complimenten over het personeel. Allemaal zeer vriendelijk en behulpzaam.
Leuke en uitgebreide uitleg in de auto voordat we aan onze proefrit begonnen.
Proefrit beviel op alle vlakken. Willen dus overgaan tot koop, mits inruil op onze huidige dik uitgevoerde 2019 Audi A4 goed gaat komen.
Tesla ruilt helaas niet in. Als service bieden ze hem wel nu aan via hun kanalen maar daar horen we na het weekend pas van.
Zullen wel flutbiedingen worden vrees ik, zoals ook partijen als ikwilvanmijnautoaf, anwb, etc.
Ik weet de precieze waarden van bovag-koerslijsten. Dat ze biedingen doen die daar gewoon vlot 5k onder zitten is echt een belediging ipv een bod.
Particulier verkopen hebben we geen behoefte aan. Dus snap dat ik niet de max prijs er voor ga halen, maar hoop toch dat het goed komt....
Proefrit beviel op alle vlakken. Willen dus overgaan tot koop, mits inruil op onze huidige dik uitgevoerde 2019 Audi A4 goed gaat komen.
Tesla ruilt helaas niet in. Als service bieden ze hem wel nu aan via hun kanalen maar daar horen we na het weekend pas van.
Zullen wel flutbiedingen worden vrees ik, zoals ook partijen als ikwilvanmijnautoaf, anwb, etc.
Ik weet de precieze waarden van bovag-koerslijsten. Dat ze biedingen doen die daar gewoon vlot 5k onder zitten is echt een belediging ipv een bod.
Particulier verkopen hebben we geen behoefte aan. Dus snap dat ik niet de max prijs er voor ga halen, maar hoop toch dat het goed komt....
De markt is wat zwak op dit moment voor 2dehands, maar ik zou die ‘wijkopen…’ en andere niet zo snel af schrijven. Je kan het bod weigeren, maar dikwijls komt daar wel een goede prijs uit voor een goed verkoopbare auto.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:53:
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat jammer dat de markt, precies nu ik mijn eigenlijk perfecte Audi wil verkopen, wat 'zwak' is.Tommie12 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:56:
[...]
De markt is wat zwak op dit moment voor 2dehands, maar ik zou die ‘wijkopen…’ en andere niet zo snel af schrijven. Je kan het bod weigeren, maar dikwijls komt daar wel een goede prijs uit voor een goed verkoopbare auto.
Ik ga idd niet in op het bod van wijkopenautos. Die boden 24k voor een auto die anwb-bovag koerslijst een inruilprijs zou mogen hebben van ~30k en zelfs veilingprijs zou minstens 27.5k doen.
Verkoop door een bovag garage doet echt minimaal 33k, dus er is voldoende winst te maken (nog minder uitgebreide gelijke Audi A4's staan online te koop voor 34+k, dus denk dat ik echt geen genoegen hoef te nemen met een fluitjepoep bod van 24k)....
Goed dat je zegt dat er dus kennelijk nog verder onderhandeld kan worden als je niet op het bod in gaat.
Nu vergelijk je appels met peren. Als je met een AWD met alleen zomerbanden maar 2 nieuwe setjes nodig hebt bij 235000km is heel anders.Smobbo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:05:
[...]
De banden gaan gewoon eigenlijk best lang mee.
Ik zit met mijn RWD model 3 nu na 130k km met zomer(8-9 mnd in het jaar) en winterbanden(3-4 mnd in het jaar) op 2 nieuwe zomer banden als ik straks de winterbanden weer terug laat wisselen. That’s it.
Mijn 3P pakt ook ruim boven de 250 kW. 257/259. Dat is heel normaal.schumi1986 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Nope mijn BYD pakt ruim boven de 180KW bij een superscharger..
Niet negatief bedoelt, maar zijn jullie echt bezig bij snelladers hoeveel kW je haalt? Ik kijk altijd naar de de duur van de laadsessie in plaats van het aantal kW. Net zoals het uitgangspunt 'hoeveel procent kost deze rit?' in plaats van de daadwerkelijke kilometers.
Tuurlijk staat de duur van je laadsessie in verhouding met de snelheid in kW, maar is voor mij in het dagelijks leven geen factor.
Tuurlijk staat de duur van je laadsessie in verhouding met de snelheid in kW, maar is voor mij in het dagelijks leven geen factor.
Have you tried turning it off and on again?
Bied hem aan bij je Audi dealer, komen vaak wel aardige prijzen uit.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Wat jammer dat de markt, precies nu ik mijn eigenlijk perfecte Audi wil verkopen, wat 'zwak' is.![]()
Ik ga idd niet in op het bod van wijkopenautos. Die boden 24k voor een auto die anwb-bovag koerslijst een inruilprijs zou mogen hebben van ~30k en zelfs veilingprijs zou minstens 27.5k doen.
Verkoop door een bovag garage doet echt minimaal 33k, dus er is voldoende winst te maken (nog minder uitgebreide gelijke Audi A4's staan online te koop voor 34+k, dus denk dat ik echt geen genoegen hoef te nemen met een fluitjepoep bod van 24k)....
Goed dat je zegt dat er dus kennelijk nog verder onderhandeld kan worden als je niet op het bod in gaat.
Nouja, duur laadsessie en snelheid van laden is toch direct met elkaar verboden.Gr4mpyC3t schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:43:
Niet negatief bedoelt, maar zijn jullie echt bezig bij snelladers hoeveel kW je haalt? Ik kijk altijd naar de de duur van de laadsessie in plaats van het aantal kW. Net zoals het uitgangspunt 'hoeveel procent kost deze rit?' in plaats van de daadwerkelijke kilometers.
Als ik met 200kw aan het laden ben, dan is m’n laadsessie de helft korten dan bij laden met 100kw.
(Los van het feit dat je dat niet gedurende hele laadcurve haalt). Maar op elk moment van het laden wil ik liefst zo snel mogelijk laden en zo kort mogelijk stil te staan.
Sure, logisch. Maar ik classificeer het snelladen nu echt als: Het ging snel, was prima of duurt lang.SquareOne schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Nouja, duur laadsessie en snelheid van laden is toch direct met elkaar verboden.
Als ik met 200kw aan het laden ben, dan is m’n laadsessie de helft korten dan bij laden met 100kw.
(Los van het feit dat je dat niet gedurende hele laadcurve haalt). Maar op elk moment van het laden wil ik liefst zo snel mogelijk laden en zo kort mogelijk stil te staan.
Have you tried turning it off and on again?
Ik vind het zelf wel irritant om te zien als ik langzamen aan het laden ben dan theoretisch zou kunnen. Dan wordt m’n reistijd langer omdat de auto (of laadpaal) niet meewerkt.Gr4mpyC3t schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:56:
[...]
Sure, logisch. Maar ik classificeer het snelladen nu echt als: Het ging snel, was prima of duurt lang.En als de batterij zichzelf goed heeft voorverwarmt gaat het vooral snel. De volgende impact (voor mij dan) zou snelladen zijn op de manier waarop je nu met een ICE tankt.
Maar hangt ook beetje van de reis / het moment af.
Soms wil je even snel 5 min superchargen omdat je net niet thuis komt. Dan is het irritant als dat opeens 10 min wordt 😅
Hij sproeit alleen als de ruitenwissers beneden zijn.MazeWing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Is het ook normaal dat de sproeier maar 1x per zoveel seconden werkt? Bij al mijn vorige auto's kon ik bij wijze van spreke het hele reservoir leegspuiten door de hendel maar ingedrukt te laten.
Ik ga ook een M3 SR+ uit 2020 later dit jaar rijden, ben benieuwd naar je ervaringen!DarkSide schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:45:
nou het is zover
Ik heb komend jaar ook een Tesla M3 SR+ voor de deur staan.
Overgenomen uit de pool. Auto is van 2020.
Nu dacht ik dat er ook stoelverwarming achter was. (was eerst optie en toen toch gratis....)
Maar ik kan op de achterbank klikken wat ik wil in het scherm. Maar helaas.
Had ik dat verkeerd gelezen?
Verder voornamelijk even wat lopen instellen.
En kort ritje kunnen doen.
Dit weekend maar even verder uitpluizen en testen (met name TACC en AP hoe die hier reageert).
Ja, heb ik ook op een S22Oekol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:06:
Is er ook maar iemand hier dit dit herkent in zijn App? Sinds de laatste android update heb ik dit maar mijn vrouw bijv niet. Op mijn werkteleefoon ook normaal. Dus cache geleegd en andere data. Verandert niks. Moet nog even proberen om te deinstalleren.
[Afbeelding]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
onze ervaring is ook dat ‘wijkopenauto’s.nl’ maar 60% biedt van de marktwaarde. Omdat wij geen gedoe wilden hebben met particuliere verkoop via ‘Marktplaats’, of leuren met de auto langs opkopers, zijn wij op het bod ingegaan als zijnde : acceptabel, maar zeker niet als een goed bod.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
Probeer later nog wel iets van een review te doen.PieterK123 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Ik ga ook een M3 SR+ uit 2020 later dit jaar rijden, ben benieuwd naar je ervaringen!
Er komen straks modellen vrij uit 2019/2020. En mogelijk dus een potentiële kopers groep die hun eerste EV zo halen.
Maar de eerste 150km waren prima
morgen begint het "echt" met rijden naar werk etc.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Aanbieden op autoscout.nl met wat geluk vind je een particulier die hem koopt, een professionele koper zal al gauw minstens 3-5K€ marge willen nemen.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Wat jammer dat de markt, precies nu ik mijn eigenlijk perfecte Audi wil verkopen, wat 'zwak' is.![]()
Kreeg van ene vrouw bij tesla de terugkoppeling dat het een nieuwe update is van hifi 3d weergave en dat ik dat kon nalezen in de release notes.

Daarna met filmpje in de app gestuurd en laten zien wat het is kreeg ik alleen van dezelfde vrouw: "we weten het niet wellicht heb je een update gehad we adviseren de App te verwijderen." Oké.....
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier ook een wintersporter net terug uit de buurt van Chamonix.. In Frankrijk zijn de SuC laders overal aanwezig en ik laat me voor het laden voornamelijk leiden door wat de navigatie aangeeft. Ik heb ook voor het opladen bij een hotel oid een Shell pas en en Freshmile pas.Wackmack schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:54:
Ga eind van de maand op wintersport met de Model Y. Qua laden zullen de SuC waarschijnlijk voldoende zijn. Verder nog een pasje van Shell Recharge.
Vinden jullie dit voldoende of zouden jullie meer pasjes mee nemen? Met de model 3, twee jaar geleden wat pech gehad. Kon ineens niet meer laden bij de SuC, heel vaag. Gelukkig de eindbestemming gehaald en daarna was alles ineens goed.
Anders dan de heenweg op don/vrij was het op de terugweg gisteren (zaterdag) aanzienlijk drukker bij de SuC's. Net geen wachttijden gehad maar wel iets lagere laadsnelheid doordat meer dan de helft bezet was.
Het blijft een heerlijke auto om zo'n lange rit mee te maken, maar ook voor de lokale gladheid en haarspeldbochten heb ik nog geen betere auto gehad dan deze MY LR. Ik heb er sinds een week of 6 Michelin Crossclimates onder liggen omdat deze zowel voor de Hollandse winter als op wintersport een prima performance bieden. De kettingen konden ondanks behoorlijk wat sneeuwval op donderdagnacht in de doos blijven.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, betreft de regeneratie. Dat het iets met de staat van de batterij te maken heeft is me wel duidelijk, maar ik kon mijn vinger er niet opleggen. Dat moet ik dus nog eens uitzoeken.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Hij haalt het wel vaker. Zal een screenshot voor je maken.JohanB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Maar daemonix heeft toch helemaal geen 200kW gezien, maar alleen een reken foutje gemaakt vanaf 1200 km/h?
1200km/u, of 200kW?daemonix schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Hij haalt het wel vaker. Zal een screenshot voor je maken.
Indien dat laatste, graag een filmpje
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 21-01-2024 14:55 ]
Tja, dan moet je zelf verkopen aan particulieren. Een handelaar zal meer marge willen (en kunnen) pakken. Heb je wel als nadeel dat je hem zelf mogelijk lang hebt staan.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Foto is meer dan genoeg. Meer krijg je niet.mitsumark schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:54:
[...]
1200km/u, of 200kW?
Indien dat laatste, graag een filmpje
Zelf heb ik 2 weken geleden proefrit gedaan in een Model Y, en zat ik met hetzelfde.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:53:
Ik ben wel overgegaan tot koop van een Model Y (LR), en heb mijn Audi A3 Etron verkocht. Ik wou geen gedoe met particulieren, dus ik heb wel gekozen voor de easy way. Bij Tesla gaven ze zelf aan dat het waarschijnlijk niet heel interessant was via hun te verkopen.
Ben bij de dealer geweest, die had er geen interesse in (te veel kilometers, en jaartje te oud voor wat ze inkopen).
Eindstand heb ik hem tekoop aangeboden bij wijkopenautos, hier heb ik een bod gekregen, wat ik redelijk vond, ja verlies er op als je hem zelf gaat verkopen, maar nu ook geen romslomp. Bij filiaal geweest, en die boden het zelfde, eindstand auto daar achtergelaten, en direct verkocht.
Wel had ik de auto ook nog aangemeld bij viabovag, deze partij deed mij nog een bod, van 1000 euro meer, alleen had ik toen de auto al verkocht.
Ja, je krijgt niet de hoofdprijs ervoor, maar je hebt er ook geen hoofdpijn van. Zonder gedoe van je auto af, en snel je geld.
Wij gaan as dinsdag een testrit maken en hebben dan mogelijk eenzelfde uitdaging icm de RAV4.. Vind t sowieso best lastig, daar de oplevering volgens mij niet direct bekend is? Levering voor 31/3 is namelijk een ruim begrip. Verkopen via wijkopenautos ed is dan wel makkelijk/planbaar, maar particulier verkopen kan weer een uitdaging worden.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Voor de prijs van wijkopenauto's ben je hem op marktplaats ook binnen 2 dagen kwijt, komen ze hem ophalen ook..beyazz06 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:15:
[...]
Wij gaan as dinsdag een testrit maken en hebben dan mogelijk eenzelfde uitdaging icm de RAV4.. Vind t sowieso best lastig, daar de oplevering volgens mij niet direct bekend is? Levering voor 31/3 is namelijk een ruim begrip. Verkopen via wijkopenautos ed is dan wel makkelijk/planbaar, maar particulier verkopen kan weer een uitdaging worden.
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst
Zet hem te koop voor de veilingprijs, zo weg.
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 21-01-2024 15:23 ]
Klopt. Precies zelfde situatie dus.beyazz06 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:15:
[...]
Wij gaan as dinsdag een testrit maken en hebben dan mogelijk eenzelfde uitdaging icm de RAV4.. Vind t sowieso best lastig, daar de oplevering volgens mij niet direct bekend is? Levering voor 31/3 is namelijk een ruim begrip. Verkopen via wijkopenautos ed is dan wel makkelijk/planbaar, maar particulier verkopen kan weer een uitdaging worden.
Opkoper is planbaar. Gewoon ná levering Tesla kunnen ze hem voor dat geboden bedrag ophalen waarbij jij dan moet zorgen dat kilometers niet ernstig oplopen en hij in zelfde staat blijft... Particulier kan snel of langzaam gaan. Ik heb 2x particulier verkocht. Enen auto was binnen 3 weken weg. Andere zijn 3 kopers voor wezen kijken en 3e kocht pas echt en was ruim 2 maanden verder...
Tesla kopen en mogelijk eventjes met twéé autos zitten is ook optie maar beetje zonde van dubbele verzekering kosten etc en moet je wel hele bedrag Tesla ff voorschieten.
Keuzes keuzes...
Knip, offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 21-01-2024 22:34 ]
2019 SR plus, hoogste wat ik heb gezien is 178. Onder de 20% aankomen, en goed opgewarmd schiet ie altijd wel iets boven de 170.
Knip, offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 21-01-2024 22:34 ]
Y'24
Beetje voorbereidende voor 'als' mijn MY koop door gaat:
Waar kan ik vinden welke 'laadpas' ik nu het beste kan aanschaffen/aanvragen om zowel in NL als in West-Europa het makkelijkst te laden? Geen zin om met tig verschillende pasjes/tags te gaan rondlopen als dat niet hoeft. Dus wil (de keren dat ik niet op mijn oprit zelf op zal laden) makkelijk uit de voeten kunnen bij Tesla snelladers, snelladers van andere partijen langs snelwegen en laders in steden/parkeergarages.
Heb nog een werkende tag liggen van Shell-Recharge die ik ooit af en toe gebruikte voor mijn Audi A3 E-tron phev...
Edit: Foei, beter zoeken.. Gevonden: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Waar kan ik vinden welke 'laadpas' ik nu het beste kan aanschaffen/aanvragen om zowel in NL als in West-Europa het makkelijkst te laden? Geen zin om met tig verschillende pasjes/tags te gaan rondlopen als dat niet hoeft. Dus wil (de keren dat ik niet op mijn oprit zelf op zal laden) makkelijk uit de voeten kunnen bij Tesla snelladers, snelladers van andere partijen langs snelwegen en laders in steden/parkeergarages.
Heb nog een werkende tag liggen van Shell-Recharge die ik ooit af en toe gebruikte voor mijn Audi A3 E-tron phev...
Edit: Foei, beter zoeken.. Gevonden: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 21-01-2024 16:32 ]
Knip, offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 21-01-2024 22:33 ]
He mensen, wellicht is er een "Beste manier om mijn auto te verkopen" topic of kan dat worden aangemaakt?
De meeste tips zijn overigens hier al eens langs gekomen. Ik gun iedereen uiteraard een mooie prijs bij verkoop en daarna ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen met de Model 3 of Y!
De meeste tips zijn overigens hier al eens langs gekomen. Ik gun iedereen uiteraard een mooie prijs bij verkoop en daarna ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen met de Model 3 of Y!
Daar is een heel mooi topic voor: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.. Maar kijk maar eens naar eflux, die werkt overal wel, buitenland kan vaak direct met creditcard, met die combi heb ik nog ooit een paal moeten skippen.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:25:
Beetje voorbereidende voor 'als' mijn MY koop door gaat:
Edit: ah je had m al
[ Voor 1% gewijzigd door LigeTRy op 21-01-2024 17:06 . Reden: nvm ]
YouTube: Range, efficiency, charging comparison: Standard Range LFP v pre Hea...
Leek mij een interessant filmpje voor de mensen die twijfelen tussen een oude long range of een nieuwe rwd
Leek mij een interessant filmpje voor de mensen die twijfelen tussen een oude long range of een nieuwe rwd
Toch welJohanB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Maar daemonix heeft toch helemaal geen 200kW gezien, maar alleen een reken foutje gemaakt vanaf 1200 km/h?
Weet je misschien nog bij welk percentage ongeveer? 20%?daemonix schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Hij haalt het wel vaker. Zal een screenshot voor je maken.
Dan zal ik er een volgende keer eens op letten.
Weet niet zeker of dit het juiste forum is maar de vraag luidt:
Met wat behoud ik de meeste range met mijn 2024 model 3 rdw als ik mijn surfplanken meeneem op vakantie?
1. dakkoffer met daarop een surfplank. 50kg
2. Lage aerodynamische gesloten bagagewagen (eigen fabrikant) lengte 4meter zo licht mogelijk.
Dakdragers of aerodynamisch bagage wagen
Ben benieuwd of er ervaring zijn.
Met wat behoud ik de meeste range met mijn 2024 model 3 rdw als ik mijn surfplanken meeneem op vakantie?
2. Lage aerodynamische gesloten bagagewagen (eigen fabrikant) lengte 4meter zo licht mogelijk.
Laten we de foto even afwachten.
Wellicht ook meenemen in je vergelijking dat je een aanhanger soms af moet koppelen om te laden, dakdragers kunnen blijven zittenStarboardIsonic schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:42:
Daarnaast is de snelheid waarmee je rijdt wellicht ook verschillend? Dat heeft een grote impact!
Had voorheen een M3 2019 LR met stalks en sinds een paar weken nu de M3 highland. Rijdt vanavond voor het eerst met autopilot in het donker en vraag me af hoe ik automatisch groot licht uit zet als ik op autopilot rijd. Voorheen was dit ff de stalk naar achteren duwen en klaar. Nu heb ik dat groot licht knopje op het stuur maar als ik die indruk gaat het groot licht heel even aan en dan uit. Kan ik het ook uitzetten zonder dat groot licht even aan gaat?
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Via het scherm/instellingen.Ruud2001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:41:
Had voorheen een M3 2019 LR met stalks en sinds een paar weken nu de M3 highland. Rijdt vanavond voor het eerst met autopilot in het donker en vraag me af hoe ik automatisch groot licht uit zet als ik op autopilot rijd. Voorheen was dit ff de stalk naar achteren duwen en klaar. Nu heb ik dat groot licht knopje op het stuur maar als ik die indruk gaat het groot licht heel even aan en dan uit. Kan ik het ook uitzetten zonder dat groot licht even aan gaat?
Of als hij aangaat en het ongewenst is eenmaal op grootlicht knopje duwen op het stuur.
Ik vraag me af, indien het waar zou zijn, dit dan geen bug zou zijn die heel schadelijk kan zijn voor de batterij.Inspired schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:52:
[...]
Laten we de foto even afwachten.Dan zou er namelijk geen 1200km/h moeten staan maar 1425km/h.
Want het is niet voor de mensen te pesten dat ze die laadsnelheid op maximaal 170kW zetten ipv 200kW.
Koplampen staan op Auto.synx6 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Via het scherm/instellingen.
Of als hij aangaat en het ongewenst is eenmaal op grootlicht knopje duwen op het stuur.
Automatisch groot licht staat uit.
Ik wil als ik ‘m op autopilot zet voorkomen dat ie überhaupt groot licht aan kan zetten. Voorheen was dit ff de stalk naar achteren duwen maar nu lukt het me alleen via knop op het stuur, maar dan gaat ie dus heel even aan - alsof ik sein naar anderen.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Kan het niet vergelijken, maar hier mijn verbruikscijfers van afgelopen zomer met een smalle dakkoffer en een surfplank (longboard) ernaast:StarboardIsonic schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:42:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
En:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Dat was prima reizen zo. Ik houd wel van relaxt onderweg zijn, dus elke 2-2,5 uur even pauzeren. De overige gezinsleden waarderen dit ook...
Als je veel langere etappes wilt rijden met constant hoge snelheid loop je wel tegen een beperking aan.
1x drukken op de grootlicht knop is seinen, je moet hem even inhoudenRuud2001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:48:
[...]
Koplampen staan op Auto.
Automatisch groot licht staat uit.
Ik wil als ik ‘m op autopilot zet voorkomen dat ie überhaupt groot licht aan kan zetten. Voorheen was dit ff de stalk naar achteren duwen maar nu lukt het me alleen via knop op het stuur, maar dan gaat ie dus heel even aan - alsof ik sein naar anderen.
https://www.tesla.com/own....html#CONCEPT_LYZ_Q1S_Z4B
Vandaag was het een goede dag om m’n auto te wassen.
Nog geen krasje te bekennen, met de witte m3 lak (auto is van mei 2023).
Wel een paar vuurwerk puntjes, die ik er met m’n vinger probeerde af te wrijven.
Deels gelukt, maar denk dat er 5 oranje stipjes van 2 mm niet weg te poetsen zijn
Ben ik al te laat, of is er nog hoop om het eruit te krijgen?
Edit: ervaring afgelopen weken…
Deurklinken vriezen beetje vast, in de auto wordt t echt koud, energieverbruik is beduidend hoger (20%?) en de Michelin zomerbanden gewisseld naar Vredestein 4 seizoenen EV. Doet wel degelijk merkbaar iets met betere grip (goed uitgeprobeerd), en geluid van de banden is zeker niet slechter.
Knip, dat is niet toegestaan
Wel een paar vuurwerk puntjes, die ik er met m’n vinger probeerde af te wrijven.
Deels gelukt, maar denk dat er 5 oranje stipjes van 2 mm niet weg te poetsen zijn
Deurklinken vriezen beetje vast, in de auto wordt t echt koud, energieverbruik is beduidend hoger (20%?) en de Michelin zomerbanden gewisseld naar Vredestein 4 seizoenen EV. Doet wel degelijk merkbaar iets met betere grip (goed uitgeprobeerd), en geluid van de banden is zeker niet slechter.
Knip, dat is niet toegestaan
[ Voor 41% gewijzigd door Taro op 21-01-2024 22:32 ]
Oranje puntjes is waarschijnlijk vliegroest. Is wel te verwijderen. Zie het grote Car detailing topic.Peertjah schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:12:
Vandaag was het een goede dag om m’n auto te wassen.
Deels gelukt, maar denk dat er 5 oranje stipjes van 2 mm niet weg te poetsen zijn![]()
Knip
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 21-01-2024 22:32 ]
Dat is inderdaad rond de 20%.RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:37:
[...]
Weet je misschien nog bij welk percentage ongeveer? 20%?
Dan zal ik er een volgende keer eens op letten.
De markt is zwak voor 2dehands, maar ook voor nieuw, anders kreeg je die hoge kortingen ook niet. Dus uiteindelijk maakt het niet veel uit.Allewijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ervaren jullie in bochten (bijv. rotondes) dat er ook opeens koude lucht wordt aangezogen?
Ik laad dagelijks aan de snellader, dus voor mij is het wel belangrijk. Kan/mag helaas nog niet bij Tesla (zakelijk) laden, dus altijd bij FastNed...Gr4mpyC3t schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:43:
170 kW voor de accu, 4 kW voor de verwarming, dat is hoe het werkt. De AWD gaat ook boven de 250 kW.RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:41:
[...]
Ook niet want ik heb zelf al 174kW op mijn scherm gezien
Dat zal er echt niet zijn.Hoe dan ook, ik ben benieuwd of er meer RWD kunnen bevestigen dat er een piek van +200kW in zit.
Signatures zijn voor boomers.
Bedoel je uitgeblazen door de airco?turkeyhakan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:08:
Ervaren jullie in bochten (bijv. rotondes) dat er ook opeens koude lucht wordt aangezogen?
In bochten kan het wel zijn dat de locatie van de koude en warme lucht verplaatst in de auto, waardoor je wel eens verandering van temperatuur kan voelen op dat moment.
Warme lucht zit vaak vooraan bij het rijden, aangezien warm lichter is dan koud. Bij remmen kan je dit ook voelen, het zwaardere koudere lucht verplaatst zich dan naar voor.
Ah! Dat verklaart dat ik nu in de winter ineens altijd boven die 170 zit bij aankoppelen.Maasluip schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:19:
[...]
170 kW voor de accu, 4 kW voor de verwarming, dat is hoe het werkt. De AWD gaat ook boven de 250 kW.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Exact. Interessant..this schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Bedoel je uitgeblazen door de airco?
In bochten kan het wel zijn dat de locatie van de koude en warme lucht verplaatst in de auto, waardoor je wel eens verandering van temperatuur kan voelen op dat moment.
Warme lucht zit vaak vooraan bij het rijden, aangezien warm lichter is dan koud. Bij remmen kan je dit ook voelen, het zwaardere koudere lucht verplaatst zich dan naar voor.
Er is weer een test auto gefotografeerd waarop een frontsplitter te zien is op de nieuwe model 3. Dat moet wel de nieuwe performance zijn!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zaa2fEYpZM6gnbtYM2vB5I2H.png?f=user_large)
render van X op basis hiervan:
:strip_exif()/f/image/2LWhQHuY7Jp47POzmHWYvJtW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierop zijn ook de nieuwe sportstoelen te zien die eerder al gelekt zijn. Ziet er heel strak uit
link naar bewegend beeld: https://x.com/klwtts/status/1749157589248856186?s=20
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zaa2fEYpZM6gnbtYM2vB5I2H.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2LWhQHuY7Jp47POzmHWYvJtW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierop zijn ook de nieuwe sportstoelen te zien die eerder al gelekt zijn. Ziet er heel strak uit
[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 22-01-2024 10:13 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Lijkt wel geïnspireerd op Cars... Die stoelen nog iets lichter maken in de render en het zijn net de ogen...spartacusNLD schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:10:
[Afbeelding]
Oei, en recent ook nieuwe software gekregen?Zensu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:53:
Parkeersensor werkt opeens niet meer bij mij. Kan het aan de kou liggen? Geen ijsvorming omdat ik elke avond in de garage parkeer.
Heb nu kleine schade aan mijn kenteken
Is ome Elon nu, net als de RADAR, ook de USS aan het uit zetten bij het bestaande wagenpark?
Omdat "VisionParking fantaaaastisch werkt. Zie internet..."?
Yep.turkeyhakan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:08:
En dat te pas en te onpas de auto in ONTWASEMING-modus blijft hangen, en dat dan op den duur je voeten bevriezen.
En dat de verwarming achterin uit staat als er niemand zit (prima!) maar dat dat soms een best koude trek van achter naar voren geeft.
Ik word ook gek van dat overmatige DEFOGGING. Duurt soms meer dan een uur terwijl er niks beslagen is.pimk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Yep.
En dat te pas en te onpas de auto in ONTWASEMING-modus blijft hangen, en dat dan op den duur je voeten bevriezen.
En dat de verwarming achterin uit staat als er niemand zit (prima!) maar dat dat soms een best koude trek van achter naar voren geeft.
PSN: Sluuz
Had ik ook in mijn vorige Nissan Qashqai. Auto gaat de bocht om maar de lucht niet. Het mixt wel weer maar het kan best zijn dat er een gebied langskomt wat net iets kouder was.turkeyhakan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:08:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Voor degenen wiens wissers zijn opgerookt op een droge voorruit. Ze zijn in de aanbieding op Amazon! Voor 3 en Y.
:strip_exif()/f/image/mkz9bjD4znmFp40GAaAIDIQz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk inderdaad dat dat een instelling is, mijn schreeuwt het uit èn stuurt mee/tegen.hans96 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Dat soort 60 km/h wegen hebben we hier ook. En als ik dan met de MY de onderbroken streep aan de rechterkant nader, dan voel ik een lichte trilling in het stuur. Geen gejank of getoeter. Op dezelfde weg moet ik met de Kia Niro opletten dat ik niet naar de andere weghelft wordt gebounced.
Beiden kunnen uit, maar dan heb ik er voordeel meer van op wegen waar het wèl werkt, en dat is het grootste gedeelte van de wegen die ik rij.
Maar het drama dat ome Elon (laat) maken is niet heel relaxed...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.