Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 231 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.417 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

pimk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat een instelling is, mijn schreeuwt het uit èn stuurt mee/tegen.
Beiden kunnen uit, maar dan heb ik er voordeel meer van op wegen waar het wèl werkt, en dat is het grootste gedeelte van de wegen die ik rij.

Maar het drama dat ome Elon (laat) maken is niet heel relaxed...
pas sinds vrijdag een tesla m3.
maar 60km wegen zijn toch wel "anders" dan ik gewend was.
AP is absolut een no/go daar.
Tacc kan wel.
Maar ik merk als ik ongeveer 65 a 68 rij (waar je dus 60 mag) Dat hij het wel prima vind als ik dicht bij de lijn rechts rij.
Maar als ik daarboven ga. Dat hij constant piept dat ik meer in het midden moet tijden.

Verder vandaag over de dijk naar werk gereden (80 km/u weg) En daar doet AP het verrassend goed.
Alleen merk ik als ik op een weg rij waar het eerste stuk 50km/u is. Ik AP aanzet hij netjes 50 rijdt.
Maar op het moment dat het 80 wordt hij gewoon 50 blijft rijden terwijl het scherm wel aangeeft dat je hier 80 mag. (andersom afremmen gaat wel goed).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
Ik heb nieuwe zomerbanden nodig voor de model y rwd. Op dit moment heb ik Hankook eronder.
Als ik nieuwe bestel, moet ik dan nog letten op speciale tekens?
Ik kan alleen achterhalen dat Tesla de Hankook Ventus S1 Evo3 gebruikt. Maar ik zie ook tekens als de xl en dergelijke.
Ik kreeg een offerte voor ruim 600 euro voor 2 banden. Dit leek me veel. Maar verkoper had het over speciale Tesla versie en andere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
Russel88 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:59:
Ik heb nieuwe zomerbanden nodig voor de model y rwd. Op dit moment heb ik Hankook eronder.
Ik kan alleen achterhalen dat Tesla de Hankook Ventus S1 Evo3 gebruikt. Maar ik zie ook tekens als de xl en dergelijke.
Ik kreeg een offerte voor ruim 600 euro voor 2 banden. Dit leek me veel. Maar verkoper had het over speciale Tesla versie en andere versies.
De handleiding beschrijft dit goed: https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als de auto zeurt dat je te dicht op de lijn rijdt dan moet je dit even vast houden en de auto een beetje forceren. Na een paar tellen schakelt de "super handig" rijbaan assistent uit en zeurt de auto niet meer voor de rest van de rit. Helaas kan je dit, voor zover ik weet, niet permanent uitschakelen.

Zeker op 60/80 wegen zonder belijning stuurt de auto vrolijk richting een tegenligger, als dat aanstaat, om maar weg te blijven van zijn denkbeeldige lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
DarkSide schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Verder vandaag over de dijk naar werk gereden (80 km/u weg) En daar doet AP het verrassend goed.
Alleen merk ik als ik op een weg rij waar het eerste stuk 50km/u is. Ik AP aanzet hij netjes 50 rijdt.
Maar op het moment dat het 80 wordt hij gewoon 50 blijft rijden terwijl het scherm wel aangeeft dat je hier 80 mag. (andersom afremmen gaat wel goed).
Even op het plaatje van de max snelheid tikken op het scherm en hij neemt die snelheid over.
Lang het pookje naar beneden houden had bij de oude Model 3 en de huidige Y hetzelfde effect. Misschien geeft lang het rechterscroll wieltje in drukken in de 2024 versie van de Model 3 ook dat effect?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 22:32
turkeyhakan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Ik laad dagelijks aan de snellader, dus voor mij is het wel belangrijk. Kan/mag helaas nog niet bij Tesla (zakelijk) laden, dus altijd bij FastNed...
Jammer dat je nog niet bij Tesla kan/mag laden. Dat terwijl Fastned, Shell e.d. al snel 2 x zo duur zijn qua kwh prijs 8)7

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37
RaRo74 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Jammer dat je nog niet bij Tesla kan/mag laden. Dat terwijl Fastned, Shell e.d. al snel 2 x zo duur zijn qua kwh prijs 8)7
Inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Smobbo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Even op het plaatje van de max snelheid tikken op het scherm en hij neemt die snelheid over.
Lang het pookje naar beneden houden had bij de oude Model 3 en de huidige Y hetzelfde effect. Misschien geeft lang het rechterscroll wieltje in drukken in de 2024 versie van de Model 3 ook dat effect?
heb een 2020 model
Ik weet idd dat je op het scherm kan klikken. Maar toch wel "raar' dat hij ziet en dus weet dat je harder mag.
En eigenwijs rustig blijft rijden.
(paar dingen moet ik nog even uitvogelen wat het lekkerst rijd)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DarkSide schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Voor zover ik weet gaat de auto niet automatisch naar een hogere snelheid dan waarop je hem zelf ingesteld hebt. Dus als je 80 reed en gaat door een 50 gebied, gaat hij vanzelf naar beneden en daarna weer terug naar 80. Maar als je hem in een 50 gebied aanzet, gaat hij daarna niet vanzelf naar 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 14:09
Vraagje voor de kenners (kon het antwoord niet vinden op internet):

Ik heb een Model 3 met een LFP-batterij. Volgens de instructies moet je deze ongeveer één keer per week tot 100% opladen zodat deze kan recalibreren en de resterende afstand/percentages beter kan inschatten.

Ik rij niet zo heel veel gedurende de week en heb geen eigen laadpaal. Daarom, en om de auto niet te lang met een 100% batterij weg te zetten, doe ik dat minder dan één keer per week. Is dat nadelig voor de calibratie op lange termijn?

Of werkt het zo dat als je weer eens een keer tot 100% oplaadt, de batterij weer perfect gekalibreerd is?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ingmar7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:03:

Ik heb een Model 3 met een LFP-batterij. Volgens de instructies moet je deze ongeveer één keer per week tot 100% opladen zodat deze kan recalibreren en de resterende afstand/percentages beter kan inschatten.

Ik rij niet zo heel veel gedurende de week en heb geen eigen laadpaal. Daarom, en om de auto niet te lang met een 100% batterij weg te zetten, doe ik dat minder dan één keer per week. Is dat nadelig voor de calibratie op lange termijn?

Of werkt het zo dat als je weer eens een keer tot 100% oplaadt, de batterij weer perfect gekalibreerd is?"
Ik zit een vergelijkbare situatie. Ik rij periodes ook te weinig om de auto na het opladen tot 100% weer snel onder de 80% te krijgen. Daarom laad ik hem ook niet altijd netjes tot 100% op iedere week.

Of dat nadelig is voor de lange termijn kan ik niet zeggen, maar ik verwacht het niet. Wel dat de kalibratie wat langer duurt naarmate er meer tijd, en kleine oplaadsessies, tussen de keren dat je hem tot 100% laad zit. Hierdoor heb ik het idee dat de accu weer correct is gekalibreerd ondanks dat hij niet één keer per week op 100% heeft gezeten. Verder vindt ik de 1x per week een vreemde aanbeveling gezien er een enorm verschil in kilometers en dus het aantal laadsessies kan zitten tussen verschillende bestuurders in één weektijd.

Tijdje terug wat kort over geschreven: Caayn in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 22-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 14:09
Caayn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Ik zit een vergelijkbare situatie. Ik rij periodes ook te weinig om de auto na het opladen tot 100% weer snel onder de 80% te krijgen. Daarom laad ik hem ook niet altijd netjes tot 100% op iedere week.

Of dat nadelig is voor de lange termijn kan ik niet zeggen, maar ik verwacht het niet. Wel dat de kalibratie wat langer duurt naarmate er meer tijd, en kleine oplaadsessies, tussen de keren dat je hem tot 100% laad zit.

Tijdje terug wat kort over geschreven: Caayn in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Ah die had ik gemist! Dank voor het delen van je ervaring! Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Nu online
Ingmar7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:03:

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je nooit naar 100% oplaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51
Maurice- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
Voor degenen wiens wissers zijn opgerookt op een droge voorruit. Ze zijn in de aanbieding op Amazon! Voor 3 en Y.

[Afbeelding]
tnx
setje maar vast besteld als spare.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
DaCoTa schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Weinig alleen zal je ladingstoestand niet helemaal zuiver zijn op den duur. 10% kan dan in werkelijkheid 12% zijn maar misschien ook 7%

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
[...]

Risico op plots stilvallen als je denkt je rit net uit te rijden als het aankomstpercentage 1% is.
Met mijn huidige 2019 M3 durf ik gerust met 2% ergens aan te komen. Met de LFP als je tijdje niet gecalibreerd hebt is dat wat meer tricky.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-06 20:20
Russel88 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:59:
Als je niet al te ver van de Duitse grens woont is het misschien de moeite waard om eens op ebay kleinanzeigen te kijken. Daar worden deze banden iedere dag aangeboden door mensen die de originele banden onmiddellijk gewisseld hebben voor all weather. (bijvoorbeeld 4 stuks voor 440,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans96
Maurice- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
Voor degenen wiens wissers zijn opgerookt op een droge voorruit. Ze zijn in de aanbieding op Amazon! Voor 3 en Y.

[Afbeelding]
:'( Als ik de link naar Amazon volg krijg ik ze voor de prijs van 20,79 (14% korting). Nog steeds handig om ze op voorraad te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

De SOC in het BMS wordt dan onbetrouwbaar. Er kunnen ook spanningsverschillen tussen de cellen ontstaan en juist een ongebalanceerde batterij kan tot degradatie en falen leiden.

Dit is althans mijn logische redenatie vanuit hoe batterijen werken en dit is ook waarom e-bike batterijen vaak zo snel falen (zonder precies BMS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burten
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik heb rij nu inmiddels 3,5 weken met een zwarte Model Y. Door het mooie weer en de laaghangende zon vandaag heb ik gemerkt dat er zich al diverse oppervlakkige krassen ontstaan rond de deurklinken (vermoedelijk van met de nagels tegen de lak aan de duwen bij het openen van de deurklink). De verf is niet weg, maar de krassen zijn zichtbaar doordat deze mat zijn, en alles er rond meer blinkt.

Het was momenteel niet echt mogelijk om een degelijke foto te maken.

Ik vermoed dat er nog mensen hier last van hebben?
Is dit gemakkelijk te herstellen? En hoe kan zoiets voorkomen worden (behalve door voorzichtiger te zijn)?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:25
Burten schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:08:
Ik heb rij nu inmiddels 3,5 weken met een zwarte Model Y. Door het mooie weer en de laaghangende zon vandaag heb ik gemerkt dat er zich al diverse oppervlakkige krassen ontstaan rond de deurklinken (vermoedelijk van met de nagels tegen de lak aan de duwen bij het openen van de deurklink). De verf is niet weg, maar de krassen zijn zichtbaar doordat deze mat zijn, en alles er rond meer blinkt.

Is dit gemakkelijk te herstellen? En hoe kan zoiets voorkomen worden (behalve door voorzichtiger te zijn)?
Ik heb dat nog niet gezien. Maar ik zoek er ook niet naar.

Dat zal bij elke auto wel zo zijn zeker. Het blijft een gebruiksvoorwerp... en dus lig ik er niet wakker van.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
[...]

Heb mijn Model 3 met LFP nu 1.5 jaar. Laad om de 3 maanden de accu op tot 100%.

De rest van de tijd tussen 60 en 75% maximaal.
Geen problemen gehad hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Burten schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:08:

Dat zijn dan microkrasjes in de toplaag (clearcoat) van de lak. Dat is makkelijk weg te polijsten door een detailer. Of je laat het erbij...

Andere lakken kunnen hetzelfde hebben. Allen op een vlakke (niet metallic of mica) zwarte lak zie je dit soort zaken heel snel als de zon er langs strijkt. Op bijv. Pearl White is het amper te zien zonder er echt naar te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik rij nu 3 jaar in mijn tesla m3, circa 45K km's erop. Nog nooit een beurt gehad. Wat kan ik verwachten dan?
Heb er eigenlijk helemaal geen zin in. ik denk dat ik gewoon doorrij tot eind dec en dan een nieuwe bestel.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenK2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-04-2024
Flistmeister staat standaard aan wanneer ik in de auto stap. Staat ook op HFP ingesteld. Maar na een tijdje/een X aantal meldingen, blijft de verbinding tussen de telefoon en de auto gewoon openstaan. Dan dus eerst weer FM afsluiten en opnieuw aanzetten. Meerdere Tesla/Iphone gebruikers hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txt61d1PNJ7mFfJh2Fcibf8hwbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iauNwVqmupHpZ81vqgbO2b3N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dinictus208 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:54:
Ik rij nu 3 jaar in mijn tesla m3, circa 45K km's erop. Nog nooit een beurt gehad. Wat kan ik verwachten dan?
Heb er eigenlijk helemaal geen zin in. ik denk dat ik gewoon doorrij tot eind dec en dan een nieuwe bestel.
Geen zin in de APK-keuring bij een auto van 3 jaar oud??? Hahaha, dat vind ik wel het meest vergezochte excuus om een nieuwe auto te gaan kopen...

Volgens het onderhoudsadvies moet je je luchtfilter vervangen en je airco-koelmiddel. Maar dat zijn niet eens APK-punten...

Waarschijnlijk komt die auto glansrijk door de APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:27
hans96 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:39:
[...]

:'( Als ik de link naar Amazon volg krijg ik ze voor de prijs van 20,79 (14% korting). Nog steeds handig om ze op voorraad te hebben.
Inmiddels inderdaad weer wat verhoogd nav overweldigend succes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Henvar schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Lol
Dat is al maanden / jaren zo hoor.
Op 6 december 2023 was het in ieder geval nog gratis :)
Maasluip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Als de voorruit bevroren is zet ik zelf altijd de interieurverwarming aan op 15,5 graad. Hoef je iig niet te krabben. Sneeuw veeg ik met een handveger van de auto af.
En even met wat water over de koplampen.
Goed idee, maar mijn vraag ging meer over de verschillende modi. Ik dacht te lezen dat door manier X over manier Y te gebruiken, de kans op een gebarsten voorruit kleiner is.

Ik heb overigens inmiddels een geheel nieuwe voorruit van Tesla gekregen. Problemen met de laminering in de vorige zorgde ervoor dat mijn front cam hele wazige/vertekende beelden gaf

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

bilgy_no1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Geen zin in de APK-keuring bij een auto van 3 jaar oud??? Hahaha, dat vind ik wel het meest vergezochte excuus om een nieuwe auto te gaan kopen...

Volgens het onderhoudsadvies moet je je luchtfilter vervangen en je airco-koelmiddel. Maar dat zijn niet eens APK-punten...

Waarschijnlijk komt die auto glansrijk door de APK.
Eeh, ik ben denk ik niet duidelijk in mijn verhaal. Het is een lease auto en hij is net 3 jaar oud. APK begint pas bij 4 jaar. :+
Wat ik bedoel, is dat deze auto totaal niet voelt alsof hij onderhoud nodig heeft. En dan krijg je van die kul dingen als filters of remolie e.d. Daar ga ik gewoon liever niet die tesla ervaring voor in. ik vroeg mij af hoe jullie dat hebben gedaan.

Ps winterbanden heb ik wel gedaan maar dat kan gewoon bij Kwik fit.

[ Voor 24% gewijzigd door Dinictus208 op 22-01-2024 17:15 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Niks...
Gewoon de interieurfilter misschien eens vervangen, en een stel nieuwe ruitenwissers er op.

Remolie zou ik pas na 4 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Niks...
Gewoon de interieurfilter misschien eens vervangen, en een stel nieuwe ruitenwissers er op.

Kijk, hier heb ik wat aan. Die ruitenwissers zet ik zelf wel ff op en decla bij de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 22:14
MaartenK2023 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:57:
Flistmeister staat standaard aan wanneer ik in de auto stap. Staat ook op HFP ingesteld. Maar na een tijdje/een X aantal meldingen, blijft de verbinding tussen de telefoon en de auto gewoon openstaan. Dan dus eerst weer FM afsluiten en opnieuw aanzetten. Meerdere Tesla/Iphone gebruikers hier last van?

[Afbeelding]
Heb je in FM automatisch opstarten aan staan? Bij mij werkt dat prima. Ik heb wel locatievoorzieningen altijd aan staan voor de FM app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Maurice- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Inmiddels inderdaad weer wat verhoogd nav overweldigend succes :+
Dat denk ik niet. Amazon past regelmatig prijzen aan. Soms meerdere keren op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 20:44
Mijne is iets meer dan 4 jaar oud 110K km, 1 setje nieuwe banden rond de 70K erop, Bij de APK afgelopen maand niets, ñet onder de €40 kwijt bij kwikfit, en et uurtje weer halen. Heb er verder ook niets aan gedaan, De wissers zitten er 4 jaar op doen het nog prima, filter ligt hier klaar maar nog geen tijd/zin gehad om te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:27
turkeyhakan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:10:
[...]

Dat denk ik niet. Amazon past regelmatig prijzen aan. Soms meerdere keren op een dag.
Dat doen ze ook als een item ineens goed verkoopt, zoals in dit geval. Van nummer 26 naar nummer 1 bestseller Ruitenwisser en van 86 Auto & Motor naar nummer 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:21:
[...]
...
Ze geven aan om de 2 jaar. Ook al rem je met one-pedal drive niet zó veel, ik zou er niet op besparen.

Maar zelfs met one-pedal drive, in de bergen, met 4 jaar oude remolie, zou ik er niet zo gerust op zijn. Maar 't kan ook tussen mijn beide oren zitten, uiteraard...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Het is geen remolie............

Maar remvloeistof :*)

https://www.anwb.nl/auto/...o-onderdelen/remvloeistof

[ Voor 66% gewijzigd door RaRo74 op 22-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
RaRo74 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:39:

...
Spreekt daar een leerkracht ? 8) :+

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flupp schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ze geven aan om de 2 jaar. Ook al rem je met one-pedal drive niet zó veel, ik zou er niet op besparen.

Maar zelfs met one-pedal drive, in de bergen, met 4 jaar oude remolie, zou ik er niet zo gerust op zijn. Maar 't kan ook tussen mijn beide oren zitten, uiteraard...
Je moet het alleen even laten testen, best kans dat het nog prima is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Dus je rijdt al 3 jaar en 45 Mm in een auto en hebt nog niks aan onderhoud gedaan? Dan zit ook het originele interieurfilter er nog in. Gadverdamme. Kijk maar eens hoe die er nu uit ziet.
Verder moet er na zoveel tijd op zijn minst een keer nieuwe remvloeistof in.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Dus je rijdt al 3 jaar en 45 Mm in een auto en hebt nog niks aan onderhoud gedaan? Dan zit ook het originele interieurfilter er nog in. Gadverdamme. Kijk maar eens hoe die er nu uit ziet.
Verder moet er na zoveel tijd op zijn minst een keer nieuwe remvloeistof in.
Er hoeft na 3 jaar helemaal geen nieuwe remvloeistof in.
Remvloeistof om de 4 jaar controleren (indien nodig verversen)**.
**Door zwaar gebruik van de rem door het trekken van een aanhanger, steile afdalingen of prestatiegericht rijden -- met name voor voertuigen in warme en vochtige omgevingen -- kunnen frequentere controles en verversingen van de remvloeistof noodzakelijk zijn.
https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Na 4 jaar (en iets van 100k km gok ik) heeft een ranger bij mij de beurt op de oprit gedaan. Nieuwe ruitenwissers (was me nog niet opgevallen, maar goed) en ze lazen de auto uit.
Verder hebben ze de remvloeistof gecontroleerd en die was nog helemaal prima, hoefde nog lang niet ververst te worden.

Was binnen no-time klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 20:45
RaRo74 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:39:
‘Vroeger’ mocht je inderdaad uitdrukkelijk alleen over ‘remvloeistof’ spreken, maar dit schijnt met de nieuwste remvloeistoffen niet meer zo te zijn, waardoor je ze tegenwoordig ook remoliën mag noemen, zonder daarmee iets verkeerd te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Amper onderhoud kan prima met de Tesla, interieurfilter moet je lekker zelf weten, maar als je na een ton aan kilometers en 3-4 jaar nog de originele ruitenwissers erop hebt zitten, dan doe je echt aan verkeerde bezuiniging. Zicht is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Megat schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:24:
[...]
‘Vroeger’ mocht je inderdaad uitdrukkelijk alleen over ‘remvloeistof’ spreken, maar dit schijnt met de nieuwste remvloeistoffen niet meer zo te zijn, waardoor je ze tegenwoordig ook remoliën mag noemen, zonder daarmee iets verkeerd te doen.
Dat nieuw voor mij. Remvloeistof is toch nooit op basis van petroleum? Wanneer dat tegenwoordig wel het geval is mag je het inderdaad olie noemen.

Maar inderdaad meten is weten. Daar heb ik een handig metertje voor wat het vochtgehalte in de vloeistof meet. Afgelopen 15 jaar wat steekproeven mee gedaan bij het wagenpark en nooit gemerkt dat het vochtgehalte meetbaar hoger is geworden.
Kan ook schelen dat ik niet in de racerij zit, de hydraulische remmerij redelijk ontzie en in de EV's helemaal.
Nu moet ik er op letten af en toe de remschijven goed schoon te remmen zodat ze het optimaal doen wanneer ik ze een keer echt nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 22-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Je moet het alleen even laten testen, best kans dat het nog prima is.
Ik wist niet dat dat kan. Waarop testen ze dan ? Op de hoeveelheid vocht in de remvloeistof (had bijna "olie" gezegd O-) ) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaRo74
Ja daar zijn hele simpele meetsticks voor.

https://www.bol.com/nl/nl...CHkBPGtMY-60aApC_EALw_wcBAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BcZR19m-wgbqX7f-2WCkNMHQF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qpDRBHvcoJH9R6CJLk25Pm5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door RaRo74 op 22-01-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik weet niet of zo'n meetstick nu echt goed is. Normaal meten ze het kookpunt van de remvloeistof https://www.mvwautotechni...druk%20opgebouwd%20worden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
winwiz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Ik weet niet of zo'n meetstick nu echt goed is. Normaal meten ze het kookpunt van de remvloeistof https://www.mvwautotechni...druk%20opgebouwd%20worden.
Ook dat is nieuw voor mij. Na 37 jaar zo nu en dan "iets" met auto's te doen leer ik hier veel bij.

Ik blijf in ieder geval periodiek het vochtgehalte van remvloeistoffen meten en ik peins er niet over om het kookpunt van remolie te meten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bijna 9000km in 8 maanden, en krijg een melding dat de ruimtenwisservloeistof bijna op is. Lijkt me vrij snel?
Heb deze bij eerdere auto’s nooit zelf hoeven bijvullen, zat genoeg in tot de jaarlijkse beurt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
ZeRoC00L schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:24:
Bijna 9000km in 8 maanden, en krijg een melding dat de ruimtenwisservloeistof bijna op is. Lijkt me vrij snel?
Heb deze bij eerdere auto’s nooit zelf hoeven bijvullen, zat genoeg in tot de jaarlijkse beurt.
Hangt er toch vanaf hoe vaak je het gebruikt lijkt me. Er zit een X hoeveelheid in en het raakt op een gegeven moment op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Hangt er toch vanaf hoe vaak je het gebruikt lijkt me. Er zit een X hoeveelheid in en het raakt op een gegeven moment op.
Natuurlijk, maar zoals ik zei, nooit eerder gehad dat ie binnen een jaar leeg is. Dus of het resevoir is klein, of zat niet helemaal vol. Vandaar dat ik naar ervaringen vraag.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Volgens de handleiding past er 4.5 liter in.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Je weet dat er teveel wordt gemiept, wanneer er wordt gemiept over een te klein of te leeg geleverd ruitenwisservloeistofreservoir. Woordwaarde zesennegentig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
Ik zou Radar of Kassa hiervoor benaderen. Oplichterij!

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
Khayma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:20:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Haha. Daar gaan we.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Smobbo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:08:
Na 4 jaar (en iets van 100k km gok ik) heeft een ranger bij mij de beurt op de oprit gedaan. Nieuwe ruitenwissers.......
Wauw... Hier driekwart jaar, 15k km en de 3e set ligt al klaar... Maar de ruitenwissers hebben bij mij meer zand gewist dan water. Ik heb vd zomer nog overwogen om die dingen gewoon los te schroeven en pas weer terug te plaatsen bij kans op regen.

Maar misschien heb ik wel gewoon pech. Op 16 januari heb ik ruitenwissers gekocht bij Amazon voor 24,88. Ik las net dat ze nu in de aanbieding zijn. Ik koop voorlopig maar geen staatsloten meer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Khayma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:20:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Het is gewoon een vraag, maar blijkbaar mag dat niet, dan laat maar…..

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 07:26
FSD Beta 12.1.2, update 2023.44.30.12 wordt nu langzaam uitgerold naar kleine groepen Tesla eigenaren in de US.
https://www.notateslaapp....h-fsd-beta-v12-1-2-launch

Ben benieuwd naar de ervaringen en video’s komende tijd.

En ben natuurlijk benieuwd wanneer dit naar de EU/Nl komt 😁
Vanaf deze versie lijkt mij het pas echt de moeite om aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:52
RaRo74 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:36:
4.5 liter?
Ik heb standaard een fles ruiterwissersap in de frunk liggen omdat het telkens op lijkt te zijn…en dan kan er bijna een halve liter bij.
Misschien zit er toch ergens een verstoppinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:42
WillemP22 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 05:03:
[...]

4.5 liter?
Ik heb standaard een fles ruiterwissersap in de frunk liggen omdat het telkens op lijkt te zijn…en dan kan er bijna een halve liter bij.
Misschien zit er toch ergens een verstoppinkje.
Ik heb laatst na melding 'reservoir leeg' bijgevuld en er ging inderdaad bijna 5 liter in. Ik was verbaasd over de hoeveelheid. Bij vorige auto's was het reservoir toch nooit zó groot dacht ik..

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OMG Tesla... Prutsers. Alle nieuwe 3's staan vast in Australie. Mogen niet uitgeleverd worden en er komt waarschijnlijk een recall aan voor degenen die al uitgeleverd zijn.

Waarom? Omdat het blijkbaar lastig is om de regels te lezen. Als je de auto als een 5-seater neerzet, dan mag je dus niet proberen een paar dollar te besparen door de top tether in het midden te verwijderen of niet toegankelijk te maken. Daar worden namelijk kinderstoelen aan vast gezet.

En waarom is dat zo idioot? Omdat er al andere leveranciers met
exact hetzelfde issue zijn geweest.

En dat zorgt dan voor een "we weten niet wanneer je auto komt" en "nee, je kan je $70K niet tijdelijk terugkrijgen, alleen als je de order canceled". * Zwerver is not amused.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwerver op 23-01-2024 05:53 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
En, wat wil je met deze post bereiken? Ik wil je best een paar liter cadeau doen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 05:51:
En dat zorgt dan voor een "we weten niet wanneer je auto komt" en "nee, je kan je $70K niet tijdelijk terugkrijgen, alleen als je de order canceled". * Zwerver is not amused.
Een Model 3 voor 70.000 dollar? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:59:
[...]

Een Model 3 voor 70.000 dollar? Hoe krijg je dat voor elkaar?
1 AUS = 0,61 EUR
70.000 = 42.700

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
GekkeRipper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:07:
[...]

1 AUS = 0,61 EUR
70.000 = 42.700
Jij hebt $ gebruikt, maar dan had je $A of AU $ moeten gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
ZeRoC00L schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 01:31:
[...]

Maar wel echt een hele vervelende vraag toch, en wat moeten wij daarmee? Misschien heb je wel veel meer je ruitem gewist of misschien niet, maar boeit het, nee nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 05:51:
OMG Tesla... Prutsers. Alle nieuwe 3's staan vast in Australie. Mogen niet uitgeleverd worden en er komt waarschijnlijk een recall aan voor degenen die al uitgeleverd zijn.

Waarom? Omdat het blijkbaar lastig is om de regels te lezen. Als je de auto als een 5-seater neerzet, dan mag je dus niet proberen een paar dollar te besparen door de top tether in het midden te verwijderen of niet toegankelijk te maken. Daar worden namelijk kinderstoelen aan vast gezet.

En waarom is dat zo idioot? Omdat er al andere leveranciers met
exact hetzelfde issue zijn geweest.

Wel vreemd, de oude model 3 had deze verankering in het midden toch ook niet?

Mijn Nederlandse model 3 heeft het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 07:38
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:26:
[...]

In Australie is het dan dus een vierzitter

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
[...]

Wellicht is de oude daar als 4-zitter verkocht? Ik doe maar even een gooi.

Edit: wat hierboven staat dus :+ Die reply stond er nog niet toen ik op submit klikte :+

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 23-01-2024 07:28 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
-MD- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:41:
[...]

Wauw... Hier driekwart jaar, 15k km en de 3e set ligt al klaar... Maar de ruitenwissers hebben bij mij meer zand gewist dan water. Ik heb vd zomer nog overwogen om die dingen gewoon los te schroeven en pas weer terug te plaatsen bij kans op regen.

Maar misschien heb ik wel gewoon pech. Op 16 januari heb ik ruitenwissers gekocht bij Amazon voor 24,88. Ik las net dat ze nu in de aanbieding zijn. Ik koop voorlopig maar geen staatsloten meer. ;)
Ik zou niet klagen, mijn hagelnieuwe Tesla Y rijdt dit jaar 5-1-24 de garage uit en met nog geen 500 km op de teller een stuk ijzer in de nacht op de snelweg....dwars door mijn deur schade € 4000,- ik had vorig jaar al met de oude prive auto een claim dus kan niets meer claimen,jaren een leasebak gehad, nu niet meer. Ik had wel 10 ruitenwissersetjes ervoor over gehad......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik zou niet klagen, mijn hagelnieuwe Tesla Y rijdt dit jaar 5-1-24 de garage uit en met nog geen 500 km op de teller een stuk ijzer in de nacht op de snelweg....dwars door mijn deur schade € 4000,- ik had vorig jaar al met de oude prive auto een claim dus kan niets meer claimen,jaren een leasebak gehad, nu niet meer. Ik had wel 10 ruitenwissersetjes ervoor over gehad......
Probeer https://waarborgfonds.vereende.nl/ om te kijken of ze iets voor je kunnen doen.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Route-de-Soleil schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Je hebt toch Sentry beelden? Dan kun je wellicht inderdaad iets met het waarborgfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Je hebt toch Sentry beelden? Dan kun je wellicht inderdaad iets met het waarborgfonds.
Daar is denk ik niets op te zien, was donker lantaarnpalen waren uit...en hoe kun je dan eventueel terugkijken is al van afgelopen zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Route-de-Soleil schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Daar is denk ik niets op te zien, was donker lantaarnpalen waren uit...en hoe kun je dan eventueel terugkijken is al van afgelopen zaterdag.
Hoe denk jij dat jouw auto gebruik maakt van AP? Zoek maar eens op wat je allemaal ziet met de camera's.

Als jij de beelden niet handmatig hebt opgeslagen door op het dashcam icoontje te klikken of te toeteren, ben je ze idd kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 23-01-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Hij schrijft 'in de nacht op de snelweg', dus dan geen Sentry lijkt me. En als het een stuk opvliegend staal is geweest zal het ook moeilijk op de eventuele dashcam staan.

Heb eens iets soortgelijks gehad, maar dan een metalen strip door de grille en radiator heen (was nog een fossiele auto). Zag wel iets opvliegen, maar kon niets horen/voelen. Pas 100 km later een foutmelding en bleek die strip zich in de auto te hebben geboord. Echt gevalletje helaas, pindakaas: zelf betaald om no-claim te houden.

Dat waarborgfonds heb ik eens aangesproken voor een beschadiging terwijl diezelfde auto geparkeerd stond. Hele zijportier gedeukt tijdens een etentje met collega's. Ik had dus getuigen en al dat er voor het parkeren geen schade was en daarna wel, maar werd gewoon afgewezen.

Heel zuur, maar niet alles wordt gedekt door verzekeraars helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Pieter Holtrop schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Probeer https://waarborgfonds.vereende.nl/ om te kijken of ze iets voor je kunnen doen.
dat is balen inderdaad.

ik heb altijd auto's privé gehad.
Maar weet dat we toen de nieuwe vw Up voor mijn vrouw gingen ophalen, vanaf de dealer de snelweg even op en pats voorruit kapot 25km stond er op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:19
Gevalletje picnic? ….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
De C is dan Car ipv Computer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Er zijn een paar dingen die je als bestuurder zelf moet doen.
Ik maak even een lijstje voor jou:
- batterij op tijd opladen of tank vullen bij de fossiele auto
- bandjes af en toe bij blazen
- ruitenwisserreservoir bijvullen
- ramen poetsen (binnen en buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
MaartenK2023 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:57:

[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde.. ben er ook al een tijdje mee bezig met flitsmeister maar die komen er ook niet helemal uit... Als ie openstaat kan je ook helemaal niks meer ( inderdaad afsluiten is de enige optie ) Het lijkt bij mij een issue sinds IOS 17 denk ook niet dat het echt een tesla specifiek probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:09:
[...]
Hij schrijft 'in de nacht op de snelweg', dus dan geen Sentry lijkt me. En als het een stuk opvliegend staal is geweest zal het ook moeilijk op de eventuele dashcam staan.
En die Model Y van hem, stond op een trailer? Met lampen uit? Ik zeg het dan maar nog een keer, zoek maar eens op hoe die dashcam beelden er uit zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:16:
[...]

Jij hebt $ gebruikt, maar dan had je $A of AU $ moeten gebruiken :-)
Onzin. Ze gebruiken hier down under gewoon $, niet $A of AU $ om prijzen aan te geven.
[...]

Makkelijk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:27:
[...]

In Australie is het dan dus een vierzitter
Korvaag schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:28:
[...]

Wellicht is de oude daar als 4-zitter verkocht? Ik doe maar even een gooi.

Edit: wat hierboven staat dus :+ Die reply stond er nog niet toen ik op submit klikte :+
"A top-tether point for the middle rear seat was fitted to the previous version of the Tesla Model 3 – accessed by a flap on the parcel shelf behind the rear headrests – which was in production for Australia from 2019 to late 2023." - https://www.drive.com.au/...ssible-compliance-breach/

Ze hebben gewoon geprobeerd om een paar centen per auto te besparen.

[ Voor 66% gewijzigd door Zwerver op 23-01-2024 08:44 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Onzin. Ze gebruiken hier down under gewoon $, niet $A of AU $ om prijzen aan te geven.
Wellicht in Australië inderdaad, maar neem aan dat als je in Amerika of Europa bent en je het over $ hebt, je niet direct aan Australische dollars denkt 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Wellicht in Australië inderdaad, maar neem aan dat als je in Amerika of Europa bent en je het over $ hebt, je niet direct aan Australische dollars denkt 8)
Maar het stukje ging over Australie... Dus vandaar de Australische $.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bakkerty schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 04:17:
FSD Beta 12.1.2, update 2023.44.30.12 wordt nu langzaam uitgerold naar kleine groepen Tesla eigenaren in de US.
https://www.notateslaapp....h-fsd-beta-v12-1-2-launch

Ben benieuwd naar de ervaringen en video’s komende tijd.

En ben natuurlijk benieuwd wanneer dit naar de EU/Nl komt 😁
Vanaf deze versie lijkt mij het pas echt de moeite om aan te schaffen?
Eerste test drives staan al online, zoals hier bijv:

YouTube: Tesla Full Self-Driving Beta 12.1.2: 30 Minute Drive with Commentary

Ik vind FSD interessant vanaf het moment dat het daadwerkelijk richting NL/EU komt. Let wel, vanaf de eerste test-medewerkers duurt het nog wel even voordat er een brede uitrol naar het publiek komt. Het FSD Bèta programma in Noord-Amerika draait ook al drie jaar publiek (eerst heel beperkt) of zo en is nog volop in ontwikkeling. In Europa zal het systeem in heel veel landen moeten leren hoe bepaalde wegen, borden, straten etc. werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans96
Route-de-Soleil schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:40:
[...]

De verwijzing naar het waarborgfonds is een goeie. Zie het onderwerp afvallende lading. https://vereende.nl/kenni...nd-voorwerp-op-de-snelweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Route-de-Soleil schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Zie https://vereende.nl/kenni...nd-voorwerp-op-de-snelweg

Voor de volgende keer: Altijd stoppen en RWS bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
-MD- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:41:
[...]

Ik heb nog een 'oudje' met HW2.5, dus bij mij gaan de ruitenwissers niet aan als ik AP aan zet ;) , dat zou een deel(tje) kunnen verklaren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:06:
[...]

Als jij de beelden niet handmatig hebt opgeslagen door op het dashcam icoontje te klikken of te toeteren, ben je ze idd kwijt.
Hoeft niet, je kan op de drive/stick vaak wel bestanden van eerdere momenten terugvinden. Eventueel met een recovery app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nog een FSD 12 Bèta rit: "curb to curb with zero interventions" door San Francisco:

YouTube: Tesla Full Self-Driving Beta 12.1.2 Can Drive You Curb to Curb with ...

Deze meneer is al vanaf het prille begin een deelnemer aan het Bèta programma, ook met early releases. Hij is erg enthousiast over deze versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:58
Goedemorgen Tesla rijders,

Ik heb een Tesla model 3 (dual motor, 2019) in de shortlease als voorloop auto en ik ga vrijdag naar zwitersland op wintersport.

Aantal vragen waar ik mee zit:
1. De papieren range zou volgens mij 550+- moeten zijn, als ik instap op 100% charge staat die op 450km range en ik heb ook het gevoel dat (zelfs) bij normaal rijgedrag de 450 een stuk sneller naar beneden gaat dan de werkelijke kilometers. Is het effect van (vries) kou zodanig groot of mis ik wat?
2. Wat is de optimale snelheid zo een beetje op de (duitse) snelweg, 120kmh? voor de korste reistijd/minste laadtijd?
3. Wat is de beste strategie om laadpunten te kiezen? Als ik online de tesla routeplanner gebruik, dan moet ik sowieso een Model 3 kiezen met lagere range (de Standard ipv dual motor, zie vraag 1) om een realistische route te krijgen qua mijn afwijkende range (in de kou). Maar is de logica gewoon om steeds naar een supercharger te rijden en zo vol mogelijk te krijgen óf stoppen met laden bij genoeg km range voor de volgende supercharger?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
[...]

Het is een vraag waar serieus niemand antwoord op kan geven. Hoe moeten wij weten hoe vaak je je ruiten sproeit. Teveel variabelen om überhaupt iets zinnigs over te roepen.

Is hetzelfde als 'in mijn nieuwe huis verbruik ik meer water, hoe komt dat?' roepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:

Ik heb een Tesla model 3 (dual motor, 2019) in de shortlease als voorloop auto en ik ga vrijdag naar zwitersland op wintersport.

1. De papieren range zou volgens mij 550+- moeten zijn, als ik instap op 100% charge staat die op 450km range en ik heb ook het gevoel dat (zelfs) bij normaal rijgedrag de 450 een stuk sneller naar beneden gaat dan de werkelijke kilometers. Is het effect van (vries) kou zodanig groot of mis ik wat?
2. Wat is de optimale snelheid zo een beetje op de (duitse) snelweg, 120kmh? voor de korste reistijd/minste laadtijd?
3. Wat is de beste strategie om laadpunten te kiezen? Als ik online de tesla routeplanner gebruik, dan moet ik sowieso een Model 3 kiezen met lagere range (de Standard ipv dual motor, zie vraag 1) om een realistische route te krijgen qua mijn afwijkende range (in de kou). Maar is de logica gewoon om steeds naar een supercharger te rijden en zo vol mogelijk te krijgen óf stoppen met laden bij genoeg km range voor de volgende supercharger?

Bedankt!
1. Doe jezelf een plezier: tik 1x op die kilometers zodat er een percentage staat. Verder nooit meer naar die kilometers kijken.

Gebruik de navigatie, dan geeft de auto aan met hoeveel procent je wel aankomt. Dit percentage is wel redelijk accuraat.

2. Door Duitsland gewoon 140 km/h op de Autopilot rijden. Dan rijd je ver genoeg tussen je laadpauzes. Kan ook harder, maar is minder relaxt rijden.

3. A Better Route Planner app gebruiken. Deze kun je ook in de browser van de Tesla zetten, zodat je daar de hele route hebt. Dan de eerstvolgende Supercharger/lader in je navigatie zetten.

ABRP is wel heel uitgebreid in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen of je uitsluitend Superchargers wilt gebruiken (of een ander netwerk van laders), of bij voorkeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khayma

Bedankt!
1. Dan zit je met degradatie. Niets aan te doen verder niet kijken naar km's maar naar percentages.
2. Gewoon rijden en niet nadenken zou mijn advies zijn maar idealiter rond de 120/130.
3. Adres invoeren in je Tesla en laat Tesla het werk doen. Hij begeleid je langs superchargers op de route en geeft aan hoe lang je moet laden. Ga je een supercharger niet redden omdat je te hard hebt gereden of teveel wind tegenhebt dan gaat hij vanzelf herberekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Bedankt!
Probeer even Bjorn Tesla op youtube te zoeken, die heeft meerdere film gemaakt hierover (1000km challenge, Geilo challenge, etc etc) met verschillende seizoenen dus ook temperaturen en alle soorten model 3 die er is.

Snelste is om diep te gaan (<5%) en dan laden tot maar 40-50% ofzo.
Dan laad je vaker maar theoretisch ben je dan snelst tot bestemming.
Want de laadsnelheid van de auto is het hoogst op lage batterij %.
Lees: van 5% naar 50% duurt het wellicht maar 10 minuten, maar 50% naar 95% (zelfde % geladen) duurt wellicht halfuur.
Vooral boven 80% gaat je laadsnelheid snel naar beneden.

Je zou ABRP kunnen gebruiken, daar kan je evt degradatie invullen. (en veel meer: snelheid, temp, etc etc)
Althans, ik denk dat je 450km door degradatie komt, maar ik heb geen 2019LR dus weet niet hoeveel oorspronkelijk zou zijn. Iig niet de 550km (is WLTP/ NEDC) maar je moet de oorspronkelijke amerikaanse EPA range pakken.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35

Bedankt!
Goedemorgen. Ik ga deze zaterdag ook met dezelfde auto naar de wintersport, maar zeker niet voor het eerst :)

1. De 450 range klopt wat hij aan geeft, en het klopt ook dat het nu een stuk minder is. Als je flink door rijd op de Duitse snelweg kan het iets van 300km worden. Kijk ook op het verbruik scherm, daar zie je wat de geschatte range is met je rijgedrag van de aggelopen 10, 25 of 50km.
2. Ik dacht iets van 180km/uur
3. De auto zelf de route laten bepalen werkt goed. Als je harder gaat rijden pakt hij automatisch een andere supercharger. Het snelste rijden is ongeveer 2 uur rijden tot een zo laag mogelijk percentage, en dan 15-20 minuten laden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Nu online
RaRo74 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:36:
Ja heel irritant, ik houd altijd zo'n pisbeetje over na het bijvullen met een 5l container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bedankt!
Je kunt ook in ABRP de route plannen. Model 3 LR AWD 2019 kiezen met 10% degradatie. (Nieuw had hij 499 op het scherm.) Dan rolt er wel een plan uit. Eventueel kun je dan nog instellen of je vaker wilt stoppen en korter, of minder vaak en langer. In principe regelt een Tesla het zelf wel prima verder.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
@jenshaak klopt inderdaad, volgens een test is de "optimum" idd 180 of 190 ofzo zelfs.
Maar goed dat is theoretisch want in het praktijk rijd je niet continuu die snelheid, en de laadpunt is ook niet direct aan de snelweg.

Ik zou niet eens de geschatte range vertrouwen, maar de % op bestemming is wel heel acuraat.
Zo kan je ermee spelen i.e. zet je de supercharger als bestemming, en geeft ie nog aan >10% dan plank gas, geeft ie aan 5% dan gewoon normaal rijden, heb je tegenwind en gaat de % te diep richting 0, dan rustiger rijden.

Ik gebruik overigens ook chargemap om nog meer opties te bekijken betr snellader van ionity, fastned, e.d.
Vaak zitten ze in een autohof/ restarea waardoor vrouw en kinderen nog wat kunnen doen.

Tip:als je toch gaat eten (bijv in combi met ontbijt/ lunch/ diner) laad ie gewoon zo vol mogelijk.

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1 ... 231 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: