Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb nog nooit de theoretische range gehaald. Dat gezegd zijnde, met deze koude temperaturen verbruikt zowat alles ook méér dan tijdens warmere temperaturen, en boet de range daarop behoorlijk in.cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
Goedemorgen Tesla rijders,
Ik heb een Tesla model 3 (dual motor, 2019) in de shortlease als voorloop auto en ik ga vrijdag naar zwitersland op wintersport.
Aantal vragen waar ik mee zit:
1. De papieren range zou volgens mij 550+- moeten zijn, als ik instap op 100% charge staat die op 450km range en ik heb ook het gevoel dat (zelfs) bij normaal rijgedrag de 450 een stuk sneller naar beneden gaat dan de werkelijke kilometers. Is het effect van (vries) kou zodanig groot of mis ik wat?
2. Wat is de optimale snelheid zo een beetje op de (duitse) snelweg, 120kmh? voor de korste reistijd/minste laadtijd?
3. Wat is de beste strategie om laadpunten te kiezen? Als ik online de tesla routeplanner gebruik, dan moet ik sowieso een Model 3 kiezen met lagere range (de Standard ipv dual motor, zie vraag 1) om een realistische route te krijgen qua mijn afwijkende range (in de kou). Maar is de logica gewoon om steeds naar een supercharger te rijden en zo vol mogelijk te krijgen óf stoppen met laden bij genoeg km range voor de volgende supercharger?
Bedankt!
De beste laadstrategie is mijns inziens dat je daar laadt waar de Tesla navigatie jou zegt te laden. Die zit er nooit ver naast. In de zomer zou ik het aandurven om naar een (Tesla) snellader te rijden terwijl de navigatie zegt dat je er met 5% zult aankomen. "(Tesla)" omdat ik er vertrouwen in heb dat die werken; met de andere laadnetten weet ik dat niet zo zeker...
In de winter zou ik het ook durven, maar ik zou het toch iets van naderbij monitoren in zo'n geval (al is 10% zeker een ruime marge).
Ook opletten dat je er misschien wel geraakt, maar je moet nog genoeg sap hebben om bij de terugrit de eerstvolgende snellader te halen. En let ook op met Sentry mode, dat slurpt ook behoorlijk de batterij leeg ter plaatse, dus misschien beter uitzetten.
Model 3 LR (model 2023)
Heb het ook altijd haha maar sindskort ben ik overgegaan naar ditDaCoTa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Ja heel irritant, ik houd altijd zo'n pisbeetje over na het bijvullen met een 5l container.
https://www.carclean.com/...LG6xIOKLDuaxoCOmgQAvD_BwE
Dan kan je zelf doseren (hoef niet exact natuurlijk).
Man man man, wat een spul!
Vooral als je een coating heb op je voorruit dan is dit echt echt zo goed.
Alle andere ruitenvloeistof veroorzaken stuiteren, streepjes, <fill in all other problems here>
Maar dit werkt echt top! Id winter gewoon 1:4 mengen met water.
Life is too short to drive boring cars
Net zoals ze overigens met die stalks deden. Ik begrijp nog altijd niet hoe ze daarmee door de (Europese) type-goedkeuring geraakten. Waar je voorheen op een "echte" rotonde zonder op te moeten kijken richting kon aangeven, moet je nu naar het stuur kijken om het juiste knopje in te drukken. Nu ja, we kunnen er blijven over doorbomen, het zal ons toch niet verder helpen: Elon decided. Niet in Europa met de stalks, maar ving met die top tethers wel bot in Australië deze keer. Laat het hen een welverdiende wake-up call zijn, misschien.Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:39:
[...]
...
Ze hebben gewoon geprobeerd om een paar centen per auto te besparen.
Model 3 LR (model 2023)
De nacht voor vertrek aan de lader zetten, op 100% zetten en vertrektijd instellen. Dit zorgt ervoor dat de auto klaar is met laden op moment van vertrek. Verder zet ik gewoon de bestemming erin, en rijden maar. De auto zoekt voor je uit waar en hoe lang je moet laden, en dat kan de auto zelf beter dan de Tesla trip planner op internet. Omdat de auto het snelst laad met een lege battrerij zijn de meeste laadstops tot max ~60%, dan is het efficienter om gewoon verder te rijden naar de volgende charger. Kilometer range in de auto is nutteloos, op % zetten. Aangezien je de auto toch maar kort hebt, lijkt het me niet zinnig om moeite te doen om te leren hoe zuinig in welke omstandigheden de auto is.cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
Ik heb een Tesla model 3 (dual motor, 2019) in de shortlease als voorloop auto en ik ga vrijdag naar zwitersland op wintersport.
[...]
De eerste etappe vind ik zelf meestal vrij lang, zeker als het wat drukker is en je langzamer rijd, dus vaak zet ik er dan een eerdere Supercharger in. Dit kan je via de kaart op het laadicoontje rechts doen. De auto rekent dan vanzelf de rest nog een keer door. Autobahn rij ik 140 waar mogelijk, want dat is de max van de autopilot.
Je kan idd met ABRP spelen, maar vind dat zelf meer gedoe dan iets anders. In mijn ervaring speler verkeer/werkzaamheden onderweg vaak een grotere rol dan 10 minuten korter of efficienter laden ergens.
zou u kunnen zeggen in welke garage voor het normale wegverkeer men dit doet ?winwiz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:06:
Ik weet niet of zo'n meetstick nu echt goed is. Normaal meten ze het kookpunt van de remvloeistof
Dit omdat ik nooit anders heb gezien dan gewoon periodiek verversen of de vochtmeting.
Tja wat wil hij/zij bereiken met deze post? Nu volgens mij waar dit forum voor bedoeld is. Vragen stellen, opmerkingen maken, ervaringen delen e.d. En op het moment dat het blijkbaar niet past in iemand straatje krijg je de volle laag. Cynische opmerkingen over Kassa benaderen e.d. Ook ik ben langzamerhand voorzichtig met posten. En dan nu de inhoud. Ik vind de vraag zeer relevant. Ook ik ervaar dat de vloeistof relatief snel op gaat. Natuurlijk hangt het ervan af hoeveel je ervan gebruikt, maar in relatie tot andere auto's, en ja ik ben een ervaren rijder, gaat het er snel doorheen. Is dat erg? Nee. Is dat een probleem? Nee. Is het een leuk weetje: Ja. Net zoals naar het kijken naar een mooie wrap, velgen, soort banden e.d.turkeyhakan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:57:
[...]
En, wat wil je met deze post bereiken? Ik wil je best een paar liter cadeau doen hoor..
De Tesla is nieuw voor je. Maak het jezelf makkelijk: voer de eindbestemming in en volg hetgeen de Tesla je vertelt. Als je te hard rijdt, krijg je een melding aan welke snelheid je moet houden om alsnog bij de SUC te komen (en houd je je er niet aan dan herberekent de Tesla de route). De Tesla houdt ook de drukte in de gaten van de SUC’s en zal route omgooien bij grote drukte. Vertrouw de Tesla: vaak kom je met 12-17% bij de volgende SUC aan. Reizen met een Tesla is echt appeltje-eitje.cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
1. De papieren range zou volgens mij 550+- moeten zijn, als ik instap op 100% charge staat die op 450km range en ik heb ook het gevoel dat (zelfs) bij normaal rijgedrag de 450 een stuk sneller naar beneden gaat dan de werkelijke kilometers. Is het effect van (vries) kou zodanig groot of mis ik wat?
2. Wat is de optimale snelheid zo een beetje op de (duitse) snelweg, 120kmh? voor de korste reistijd/minste laadtijd?
3. Wat is de beste strategie om laadpunten te kiezen? Als ik online de tesla routeplanner gebruik, dan moet ik sowieso een Model 3 kiezen met lagere range (de Standard ipv dual motor, zie vraag 1) om een realistische route te krijgen qua mijn afwijkende range (in de kou). Maar is de logica gewoon om steeds naar een supercharger te rijden en zo vol mogelijk te krijgen óf stoppen met laden bij genoeg km range voor de volgende supercharger?
Bedankt!
Hoe voller de batterij, hoe trager de laadsnelheid. Ik ga nooit hoger dan 80%, tenzij ik bij de laatste SUC sta en het nodig heb om na een week daar weer terug te komen (geen zin om in een wintersportoord aan een paal te gaan staan).
Pak wanneer mogelijk V3 palen (herkenbaar aan 1 laadkabel ipv 2): daar laad je sneller omdat je niet hoeft te delen. Staan meestal achteraan.
Vind je het leuk om in control te zijn en wat te ‘spelen’: negeer louter v2 station (druk je op icoontje SUC dan vertelt bij gehoeven je max kan laden, 150kW = v2, 250kW = V3). Check tijdens de rit met hoeveel % je aankomt en kijk of SUC verder ook mogelijk is (ik vind aankomen met 3-4% ruim genoeg). Druk je rechts op je scherm dan krijg je icoontjes voor laden (bliksemschicht) en kan je zien welke andere SUCs er op je route liggen).
Ook leuk: de laatste 20km 233km/u knalen om niet met 8% maar met 2% aan te komen bij de SUC. En dan te merken dat je de laatste plek hebt, en die 3 Tesla’s, die je hebt ingehaald, moeten wachten….. 😅🤪
Ik heb inmiddels 2x Oostenrijk met wintersport gedaan met een 2019 Dual Motor Model 3. In februari gaat het de 3e keer worden. Mijn tactiek is om met 100% te vertrekken en dan gewoon de navigatie het te laten uitzoeken, maar ik ben wel altijd actief aan het nadenken om een supercharger eerder of later te doen. Soms gaat hij je bij 23% laten stoppen, dan zoek ik een SC verder en laat hem daarheen navigeren. Ook kan het percentage (inderdaad op percentage zetten, veel fijner dan die km instelling) dat hij voorspelt dat je overhoud bij aankomst bij de SC soms wat gaan oplopen of teruglopen. Dan kun je daar mee rekenen of je de SC haalt of 1tje eerder moet doen.cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
Bedankt!
Er zijn in Duitsland inmiddels zoveel SC stations, dat het echt heel makkelijk is om aan te passen. En probeer op V3 superchargers uit te komen, dan ga je met lage SoC misschien de 250kW aantikken.
Snelheid doe ik 120 - 140km/u en dat gaat voor mij (en mijn gezin) prima.
Look behind you! A three headed monkey!
De reden dat ik toch altijd wel even in ABRP check is dat ik dan wat meer keuze heb over de route. Ik plan naar de wintersport (naar Frankrijk) bijvoorbeeld graag dat ik op een rustiger reisdag tot vlak aan de Alpen rijd, daar een overnachting plan en dan op de wisseldag al vroeg (hopelijk voor de drukte uit) naar boven kan rijden. Dan wil ik dus kunnen uitmikken waar ik een hotelletje (met laadpunt) zoek.DaCoTa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:00:
[...]
De nacht voor vertrek aan de lader zetten, op 100% zetten en vertrektijd instellen. Dit zorgt ervoor dat de auto klaar is met laden op moment van vertrek. Verder zet ik gewoon de bestemming erin, en rijden maar. De auto zoekt voor je uit waar en hoe lang je moet laden, en dat kan de auto zelf beter dan de Tesla trip planner op internet. Omdat de auto het snelst laad met een lege battrerij zijn de meeste laadstops tot max ~60%, dan is het efficienter om gewoon verder te rijden naar de volgende charger. Kilometer range in de auto is nutteloos, op % zetten. Aangezien je de auto toch maar kort hebt, lijkt het me niet zinnig om moeite te doen om te leren hoe zuinig in welke omstandigheden de auto is.
De eerste etappe vind ik zelf meestal vrij lang, zeker als het wat drukker is en je langzamer rijd, dus vaak zet ik er dan een eerdere Supercharger in. Dit kan je via de kaart op het laadicoontje rechts doen. De auto rekent dan vanzelf de rest nog een keer door. Autobahn rij ik 140 waar mogelijk, want dat is de max van de autopilot.
Je kan idd met ABRP spelen, maar vind dat zelf meer gedoe dan iets anders. In mijn ervaring speler verkeer/werkzaamheden onderweg vaak een grotere rol dan 10 minuten korter of efficienter laden ergens.
En ik wil ook wat inzicht hebben in waar we lunch en/of diner plannen om fastfood te omzeilen waar mogelijk. En welke superchargers worden gekozen (aantal stalls, v2 of v3) wil ik ook wel weten.
Ook zijn er (bijv. naar Portes du Soleil) routes via Duitsland/Zwitserland of door Frankrijk diverse opties. Op basis van het moment dat je plant kan het verkeer betekenen dat het de ene of de andere route net een paar minuten sneller is. Dat is echter niet heel zeker omdat je pas vele uren later op de plek bent waar bijv. in de ochtend een file staat. Het verschil kan echter tientallen kilometers schelen.
Om deze redenen vind ik het gewoon invoeren van de bestemming in de Tesla niet ideaal. Maar goed. Er zijn dus verschillende manieren om het te doen...
was even de pdf op die site aan het lezen.SirLct schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Heb het ook altijd haha maar sindskort ben ik overgegaan naar dit
https://www.carclean.com/...LG6xIOKLDuaxoCOmgQAvD_BwE
Dan kan je zelf doseren (hoef niet exact natuurlijk).
Man man man, wat een spul!
Vooral als je een coating heb op je voorruit dan is dit echt echt zo goed.
Alle andere ruitenvloeistof veroorzaken stuiteren, streepjes, <fill in all other problems here>
Maar dit werkt echt top! Id winter gewoon 1:4 mengen met water.
schijnbaar wel echt giftige meuk
Plan is overigens om de auto daar in het dorp aan een reguliere lader te zetten en zo weer +- 100% te zijn voor de terugweg.
A better route planner geeft toch wel een stuk snellere reistijd (meer dan een uur) dan de online tesla planner. Dus ik ga ze eind vd week even vergelijken verder voor een plan.
Ik ben benieuwd
probeer op die site nog verder gaan zoeken naar alles wat sealant oid betreft. dit is nog mildSpikeHome schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:20:
[...]
was even de pdf op die site aan het lezen.
schijnbaar wel echt giftige meuk
Let bij lokale laders op idle- of uurtarief!cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:25:
Bedankt alleen voor de vele reacties, kan ik zeker wat mee.
Plan is overigens om de auto daar in het dorp aan een reguliere lader te zetten en zo weer +- 100% te zijn voor de terugweg.
A better route planner geeft toch wel een stuk snellere reistijd (meer dan een uur) dan de online tesla planner. Dus ik ga ze eind vd week even vergelijken verder voor een plan.
Ik ben benieuwd
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Maar dan de kleur. De rode was in de showroom heel mooi. Maar ik heb een allergie voor het "opa-rood" van sommige auto's. Hoop er binnenkort een live te zien rijden om het te beoordelen in zowel felle zon als wat grijzer weer.
Aangenomen dat je daar ergens op hoogte zit en dus je eerste 100 kilometer zal bestaan uit dalen: je hoeft maar te laden tot 90%, waarschijnlijk kom je met 95% beneden aan door het regenereren!cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:25:
Bedankt alleen voor de vele reacties, kan ik zeker wat mee.
Ik ben benieuwd
Weliswaar niet opgenomen in NL/europa, maar geeft je mi toch wel enigszins wat ideeën/handvaten over het reizen met een Tesla..cd2013 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
Bedankt!
YouTube: Top 5 Mistakes When Traveling in a Tesla!
De M3 voelt wat krapper maar uiteindelijk heb je meer laadruimte. Ik had hetzelfde toen ik van Tiguan allspace naar Model Y ging. Het leek ruimer in de Tiguan, maar op vakantie ging heb er echt meer in de Y.s3n schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
Afgelopen weekend bij een Tesla showroom gaan kijken naar de model 3, echt een schitterende auto. Ik twijfel een beetje tussen een EX30 en de tesla waarbij de laatste voor vrijwel hetzelfde geld toch echt wel meer ruimte heeft.
edit: https://www.evspecifications.com/en/comparison/d54e55fa
edit 2: verkeerd gelezen thanks @SquareOne
[ Voor 10% gewijzigd door The_Woesh op 23-01-2024 12:21 ]
Ook de Frunk ruimte vergeleken?s3n schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
Afgelopen weekend bij een Tesla showroom gaan kijken naar de model 3, echt een schitterende auto. Ik twijfel een beetje tussen een EX30 en de tesla waarbij de laatste voor vrijwel hetzelfde geld toch echt wel meer ruimte heeft.
Maar dan de kleur. De rode was in de showroom heel mooi. Maar ik heb een allergie voor het "opa-rood" van sommige auto's. Hoop er binnenkort een live te zien rijden om het te beoordelen in zowel felle zon als wat grijzer weer.
En de ruimte onderin de kofferbak van de tesla?
Opening wel kleiner van een 3.
Verder denk ik dat de 3 toch ruimer is.
Volgens mij schrijft @s3n toch ook dat de m3 meer ruimte heeftSpikeHome schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Ook de Frunk ruimte vergeleken?
En de ruimte onderin de kofferbak van de tesla?
Opening wel kleiner van een 3.
Verder denk ik dat de 3 toch ruimer is.
SquareOne schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:19:
[...]
Volgens mij schrijft @s3n toch ook dat de m3 meer ruimte heeft?

niet goed gelezen

Blauwe Y Performance met trekhaak besteld.Uberprutser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:06:
Ik moet helaas versnelt aan een nieuwe auto, de prijs van mijn M3P is nogal verhoogd omdat ik aan m'n KM's zat + een 18% verhoging op de prijs die er was.
Nu is het dus goedkoper om een nieuwe 3 of Y te bestellen (met meer KMs op contract) dan door te blijven rijden, behalve voor mijzelf vanwege de hogere bijtelling. Twijfel alleen of ik voor de huidige Y of toch de 3 ga.
Prima upgrade vanaf de blauwe 3 Performance zonder trekhaak.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik heb met een schuin ook gekeken naar de Volvo toen Tesla nog niet op ‘onze’ referentielijst stond. Door de afgelopen prijsdalingen een M3 RWD als kandidaat laten vallen (al is die wel mooi en rijdt die heerlijk) en gegaan voor een MY AWD LR. Gewoon omdat het kan……
Als je inderdaad één stapje hoger wil dan de goedkoopste Volvo EX30, zit je al aan de prijs van een Tesla.MooieMario schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:03:
Ik vind die Volvo EX30 uiteindelijk toch een beetje een tegenvaller: Volvo verwacht zelf dat de gemiddelde EX30 uitkomt op 45k.
Ik heb met een schuin ook gekeken naar de Volvo toen Tesla nog niet op ‘onze’ referentielijst stond.
De Tesla is dan wel completer uitgerust dan de Volvo met bijvoorbeeld een meer up to date infotainmentscherm en warmtepomp. Verder lees ik dat de achterbank van de Volvo alleen geschikt is voor kinderen.
Een ondertussen onderkent nadeel van een Tesla lijkt mij, dat hij voor veel mensen te groot is qua buitenmaten, in verhouding tot bijvoorbeeld de Volvo EX30. Wat dat betreft is het afwachten denk ik, wat de kleine Tesla eind dit jaar gaat laten zien, met waarschijnlijk ook nog een scherpere prijs..
Erg indrukkwekkend, zeker hoe hij een vanuit een T kruising een drukke weg op rijd. Ik kan niet wachtenbilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:24:
Nog een FSD 12 Bèta rit: "curb to curb with zero interventions" door San Francisco:
YouTube: Tesla Full Self-Driving Beta 12.1.2 Can Drive You Curb to Curb with ...
Deze meneer is al vanaf het prille begin een deelnemer aan het Bèta programma, ook met early releases. Hij is erg enthousiast over deze versie.
.
Die optimale snelheid hangt ook erg af van de locaties van de snelladers op je route.SirLct schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:46:
@jenshaak klopt inderdaad, volgens een test is de "optimum" idd 180 of 190 ofzo zelfs.
Maar goed dat is theoretisch want in het praktijk rijd je niet continuu die snelheid, en de laadpunt is ook niet direct aan de snelweg.
Die 180-190 is berekend op de route die Bjorn Nyland doet. Maar het kan zomaar zijn dat je in Duitsland een totaal ander resultaat uitkomt bijvoorbeeld.
Klopt maar volgens mij is het ook redelijk theoretisch iets.this schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Die optimale snelheid hangt ook erg af van de locaties van de snelladers op je route.
Die 180-190 is berekend op de route die Bjorn Nyland doet. Maar het kan zomaar zijn dat je in Duitsland een totaal ander resultaat uitkomt bijvoorbeeld.
Je kan ook berekenen: tijd winst door 10km/h sneller te rijden vs additionele tijd om die % te laden
Je moet de bedoeling van zo'n veiligheidsinformatieblad ook kennen. Anders zou je met een goed geweten de afwas niet meer kunnen doen ; https://www.exclusiva.nl/...eft%20veiligheidsblad.pdf .jvd-nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:27:
Bizar dit dit gewoon verkocht mag worden met "P273 - Voorkom lozing in het milieu", terwijl lozing in het milieu precies de essentie van het middel is.
Zat te denken of dit handig is... Wellicht 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant aan de achterkant van het stuur. Maar kan mij voorstellen dat dit nog steeds niet geheel lekker werkt met het verlaten van een rotonde.
Ik bezit zelf nog geen Tesla. Maar heb gister een testrit in de m3 gemaakt. Had nooit gedacht dat ik van sceptisch naar enthousiast zou veranderen.
Voorlopig houd ik dit forum met veel interesse in de gaten. Bedankt voor alle info die jullie hier wegschrijven. Zodra ik persoonlijke ervaring heb met een eigen tesla, zal ik dit uiteraard ook hier delen.
Gadgets fan
Ik vroeg expliciet of dat niet de verlaging was die 6 dagen geleden doorgevoerd was, maar zij gaf aan dat dit echt weer nieuwe info is.
Zou dat kunnen? Of echt koffiedik kijken...
Sta nml bijna op het punt er prive eentje te bestellen....
M'n glazen bol is kapot.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Hoorde van een vriendin die bij een groot bedrijf werkt waar veel Tesla's geleased worden (en zij op die afdeling werkt), dat er spoedig weer een prijsverlaging voor de MY gaat komen.
Ik vroeg expliciet of dat niet de verlaging was die 6 dagen geleden doorgevoerd was, maar zij gaf aan dat dit echt weer nieuwe info is.
Owner of DBIT Consultancy
Tot nu toe is de trend bij Tesla altijd naar beneden gegaan. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit, de restwaarde valt je toch tegen over een paar jaarAllewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Hoorde van een vriendin die bij een groot bedrijf werkt waar veel Tesla's geleased worden (en zij op die afdeling werkt), dat er spoedig weer een prijsverlaging voor de MY gaat komen.
Dat komt door de continu prijsverlagingen maar ook door de verbeteringen die nieuwe goedkope modellen dan hebben.
Ik snap dat het een glazen bol blijft.
Alleen heeft Tesla al eerder een prijsverlaging gedaan zoals die van vorige week én dan ernstig kort daarna (lees enkele weken) wéér eentje? Of zo kort op elkaar niet eerder.
En over die restwaarde/afschrijving is dit een piepklein beetje te duiden? Ik ben van plan een basis MY rwd voor 41k te kopen en er 4 jaar en max 80dkm mee te rijden.
Het zou mij niet verbazen als er nog een keer wat af gaat. Maar binnen een week? Dat zou niet heel slim zijm.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Daarnaast zal het ook een beetje van de verkoopcijfers afhangen en wat de concurrentie doet. Daarnaast is een week vrij kortt om een goed beeld te krijgen over de verkopen na de laatste verlaging.
Y'24
Ik verwacht zelf niet dat Tesla deze informatie deelt met bedrijven. Mag trouwen ook niet want dan krijg je gezeik met aandeelhouders. Zij willen natuurlijk meer winst. Dan ga je het niet van te voren melden en zo eventuele verkopen uitstellen en uiteindelijk voor lager verkopen maar goed, het is en blijft natuurlijk gissen.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Ik zie het zo: die eerste paar jaar was ik anders ook een hoop geld kwijt aan mijn vorige dikke 6-cyl diesel wagen, iets van 5K per jaar voor MRB en diesel. Dus al is die Model Y na 3 jaar 15K minder waard, dan heeft het nog niet veel gekost. (De eerste paar jaar weinig MRB en nog een goedkoop 5-jarig energiecontract tot eind 2025 + 50 PV panelen thuis + goedkoop laden op de zaak.)Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:33:
En over die restwaarde/afschrijving is dit een piepklein beetje te duiden? Ik ben van plan een basis MY rwd voor 41k te kopen en er 4 jaar en max 80dkm mee te rijden.
Y'24
Dat bespaar ik dan idd.
Maar of een nieuwe Tesla procentueel veel harder af schrijft in vergelijking met als ik bijv nu voor 41k een nieuwe benzine auto koop, vraag ik me af...
-Het extra setje ruitenwissers van Amazon is dan ook binnen als het goed is. Nog bedankt voor de tip hier.
[ Voor 25% gewijzigd door RvV op 23-01-2024 15:51 ]
Y'24
Beetje selectieve verontwaardiging. In bijna iedere vloeistof voor ruitenwissers zit iets als alcohol of vergelijkbaar. Is ook P273 en nog een hele rits aan andere waarschuwingen.jvd-nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:27:
Bizar dit dit gewoon verkocht mag worden met "P273 - Voorkom lozing in het milieu", terwijl lozing in het milieu precies de essentie van het middel is.
Lijkt me ook niet fris om andere schoonmaakmiddelen in het milieu te dumpen. Storm in glas water.
FWIW : met een dynamisch tarief ( B ) laad ik zelden aan méér dan 8 cent/kWh (BTW 6% inclusief)Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:43:
@RvV... Goedkoop a 14 cent per kWh mogen laden op werk. ...
Model 3 LR (model 2023)
Joh! Dat klinkt aantrekkelijk. Zal ik me ook tzt in moeten verdiepen. Nu nog een jaar een vast (scherp) contract én 2500kWh overschot en dus saldering. Maar zodra dat op de schop is zal ik zeker ook op dergelijke interessante manier kunnen gaan laden.flupp schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:12:
[...]
FWIW : met een dynamisch tarief ( B ) laad ik zelden aan méér dan 8 cent/kWh (BTW 6% inclusief)
Moet ook nog de juiste slimme lader dan aanschaffen om dit correct geautomatiseerd te kunnen doen.
Ik denk dat fossiele auto's ook hard gaan afschrijven. Want stel je de situatie voor over een vijf jaar als Tesla dan een Model Y voor EUR 35k aanbiedt (wie weet?), een M3 voor iets daaronder en een nieuw compacter model voor EUR 25k En daarnaast een hoop Chinese merken die ook van alles op of zelfs onder die prijzen aanbieden. En de oude Europese merken die hun best doen om ook nog een plak van de elektrische markt te kunnen pakken.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:43:
@RvV zo kan je het idd zien. Zou voor mij circa ook zo gelden. Opladen via overschot zonnepalen. Goedkoop a 14 cent per kWh mogen laden op werk. T/m 2025 geen mrb. Verzekering goedkoper dan mijn huidige Audi. Én helemaal GEEN beurten. Want nu krijg ik elk jaar toch wel een rolberoerte van een 'simpele kleine en grote beurt bij de Audi dealer of VAG Specialist...).
Dat bespaar ik dan idd.
Maar of een nieuwe Tesla procentueel veel harder af schrijft in vergelijking met als ik bijv nu voor 41k een nieuwe benzine auto koop, vraag ik me af...
Dan gaan er steeds minder mensen zijn die nog een fossiele auto willen kopen. En als je dan een tweedehands Model Y van 4-5 jaar oud en 100.000 km kunt kopen voor EUR 20k, dan gaat dat uiteraard ook de prijzen drukken die mensen nog bereid zijn te betalen voor een fossiele tweedehands.
De 'experts' die de restwaarde bepalen bij leasemaatschappijen denken nog steeds in de lijn van hun modellen waarin het merk een groot deel van de restwaarde bepaalt. Zij hebben waarschijnlijk niet in hun modellen zitten dat de hele automarkt in de komende 6 jaar naar 100% EV gaat.
En dan is er ook nog het risico dat bepaalde fossiele fabrikanten failliet gaan in die transitie. Tja, mijn glazen bol is niet zo gunstig voor de fossiele fabrikanten.
Ik heb de Model Y gekocht op een afschrijving van 10% per jaar naar nihil in 10 jaar. Dus na 5 jaar nog grofweg EUR 25.000. Wellicht zit het er dan flink onder, bijvoorbeeld EUR 20.000. Tja, dan hevel ik hem over naar prive (tegen lagere fiscale kosten door de lagere waarde) en blijf ik er lekker in rijden.
Dan zou het bedrag aan afschrijvingen achteraf gezien EUR 500 ipv 416 per maand zijn geweest.
Wat een andere auto had gedaan is dan nog koffiediek kijken. Maar ik probeer het:
Ik had hiervoor een jaar lang een Ioniq 5. Gekocht 10/2021 voor 57.500. Die gaan nu voor minder dan 39.000 volgens Autoscout. En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat mensen ervoor kiezen om dat soort bedragen voor een twee jaar oude auto te betalen, terwijl ze voor 4.000 meer een nieuwe Model Y kunnen kopen die ook nog eens ruimer, sneller en zuiniger is. Ik denk dus dat die prijzen nog wel wat lager kunnen, zeker bij degenen waar ze nog veel meer voor vragen.
Maar goed, ik denk dat ik er bij verkoop als particulier/niet-handelaar op dit moment echt niet meer dan EUR 35.000 voor zou hebben gekregen. Dus ondanks een initiële (en uitzonderlijke) prijsstijging in 2022 zou de afschrijving nu, na iets meer dan twee jaar, al uitkomen op EUR 22.500, oftewel bijna 20% per jaar...
Die prijsdalingen bij Tesla vinden echt niet in een vacuüm plaats. En als je een nieuwe auto koopt ga je ergens gewoon een dikke afschrijving krijgen. Die afschrijving is overigens alleen maar op papier zolang je de wagen zelf blijft rijden.
Ik vermoed dat Tesla nog even de productielijn laat stampen, om rond de zomer de Juniper te introduceren.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Reken op 20k dan zit je wel in de buurt denk ik.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:33:
Niet in een vacuüm, maar als Tesla de prijs met een paar duizend verlaagt (zoals ze ook gedaan hebben in het verleden bij de M3) dan is dat wel degelijk vooral het probleem van Tesla eigenaren.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Die prijsdalingen bij Tesla vinden echt niet in een vacuüm plaats. En als je een nieuwe auto koopt ga je ergens gewoon een dikke afschrijving krijgen. Die afschrijving is overigens alleen maar op papier zolang je de wagen zelf blijft rijden.
Welk ander automerk verlaagt immers zo heftig (en vaak) de prijzen?
In december een prijsverlaging, in januari een prijsverlaging en dan nog een? Hoewel ook mijn glazen bol ook defect is geloof ik niet dat er op korte termijn nog een derde prijsverlaging aan komt.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Voor wat betreft de volgende update voor de Y, eerst moet Berlijn dan worden omgebouwd. Dat duurt nog wel even.
Objection your honour!Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Tot nu toe is de trend bij Tesla altijd naar beneden gegaan. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit, de restwaarde valt je toch tegen over een paar jaar![]()
Dat komt door de continu prijsverlagingen maar ook door de verbeteringen die nieuwe goedkope modellen dan hebben.
Ik heb mijn Model Y begin 2022 besteld en toen werden de prijzen verhoogd wegens de slechte 'economy' volgens Elon. Was in februari net te laat met bestellen en de LR werd toen 2K duurder geloof ik. Maar tegenwoordig is de trend inderdaad lager, lager, lager.
Model 3 is alleen maar lager geworden, wellicht is er wel een keertje een verhoging geweest maar die zie je niet terug in de grafiek denk ik. Model Y zal hetzelfde pad volgen. Het mooie is, hoe meer er verkocht worden hoe goedkoper het wordt.noo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Objection your honour!
Ik heb mijn Model Y begin 2022 besteld en toen werden de prijzen verhoogd wegens de slechte 'economy' volgens Elon. Was in februari net te laat met bestellen en de LR werd toen 2K duurder geloof ik. Maar tegenwoordig is de trend inderdaad lager, lager, lager.
En dan is er nog de ambitie van Musk om de EV met $25.000 voor velen bereikbaar te maken.
Klopt, maar als je merk trouw blijft en weer een Tesla neemt maakt het niet veel uit. Mijn 2019M3 was 60K+ nu koop ik een nieuwe voor ver onder de 50K en die ook nog beter is. En mijn oude heeft flink afgeschreven maar het bedrag wat ik moet bijleggen voor een nieuwe is niet heel veel veranderd.Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:38:
[...]
Niet in een vacuüm, maar als Tesla de prijs met een paar duizend verlaagt (zoals ze ook gedaan hebben in het verleden bij de M3) dan is dat wel degelijk vooral het probleem van Tesla eigenaren.
Zit even te kijken, je hebt wel een punt. Als ik zie op autoscout naar D-segment sedans van 2019 zijn ze ook voor de helft aan waarde kwijt. En dan tel ik niet de diesel, alleen benzine of hybride. Ook kijk ik niet naar auto's met 2ton op de teller. Max 175dkm zeg maar.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Ik denk dat fossiele auto's ook hard gaan afschrijven. Want stel je de situatie voor over een vijf jaar als Tesla dan een Model Y voor EUR 35k aanbiedt (wie weet?), een M3 voor iets daaronder en een nieuw compacter model voor EUR 25k En daarnaast een hoop Chinese merken die ook van alles op of zelfs onder die prijzen aanbieden. En de oude Europese merken die hun best doen om ook nog een plak van de elektrische markt te kunnen pakken.
Dan gaan er steeds minder mensen zijn die nog een fossiele auto willen kopen. En als je dan een tweedehands Model Y van 4-5 jaar oud en 100.000 km kunt kopen voor EUR 20k, dan gaat dat uiteraard ook de prijzen drukken die mensen nog bereid zijn te betalen voor een fossiele tweedehands.
De 'experts' die de restwaarde bepalen bij leasemaatschappijen denken nog steeds in de lijn van hun modellen waarin het merk een groot deel van de restwaarde bepaalt. Zij hebben waarschijnlijk niet in hun modellen zitten dat de hele automarkt in de komende 6 jaar naar 100% EV gaat.
En dan is er ook nog het risico dat bepaalde fossiele fabrikanten failliet gaan in die transitie. Tja, mijn glazen bol is niet zo gunstig voor de fossiele fabrikanten.
Ik heb de Model Y gekocht op een afschrijving van 10% per jaar naar nihil in 10 jaar. Dus na 5 jaar nog grofweg EUR 25.000. Wellicht zit het er dan flink onder, bijvoorbeeld EUR 20.000. Tja, dan hevel ik hem over naar prive (tegen lagere fiscale kosten door de lagere waarde) en blijf ik er lekker in rijden.
Dan zou het bedrag aan afschrijvingen achteraf gezien EUR 500 ipv 416 per maand zijn geweest.
Wat een andere auto had gedaan is dan nog koffiediek kijken. Maar ik probeer het:
Ik had hiervoor een jaar lang een Ioniq 5. Gekocht 10/2021 voor 57.500. Die gaan nu voor minder dan 39.000 volgens Autoscout. En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat mensen ervoor kiezen om dat soort bedragen voor een twee jaar oude auto te betalen, terwijl ze voor 4.000 meer een nieuwe Model Y kunnen kopen die ook nog eens ruimer, sneller en zuiniger is. Ik denk dus dat die prijzen nog wel wat lager kunnen, zeker bij degenen waar ze nog veel meer voor vragen.
Maar goed, ik denk dat ik er bij verkoop als particulier/niet-handelaar op dit moment echt niet meer dan EUR 35.000 voor zou hebben gekregen. Dus ondanks een initiële (en uitzonderlijke) prijsstijging in 2022 zou de afschrijving nu, na iets meer dan twee jaar, al uitkomen op EUR 22.500, oftewel bijna 20% per jaar...
Bijv:
- VW Passat van zeg maar 42k is nu te koop voor 21k https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
- Audi A4 van 43k is nu 21k https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
- BMW 3 serie van 44k, nu te koop voor 22k https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
En dit zijn redelijk basis modellen. Als je hoger gaat (bijv ipv BMW 318 naar 330) wat vergelijkbaarder is met de Model 3 (qua vermogen bijv) dan praat je van waarde vermindering die nog groter is dan de helft. Ik zie auto wat nieuw 67k kost en nu te koop staan voor 30k.
Dan is de restwaarde van Model 3 nu (zelfs met de gekke verlagingen) nog redelijk conform markt toch?
Tja, wie zal het zeggen.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Maar wachten kan altijd. Je kan wachten tot Pasen op een maandag valt, tot de kalveren op het ijs dansen of tot Sint-Juttemis.
Je zal het zelf moeten bepalen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Andere merken doen dat ook, vooral voor leaseauto’s en veel minder transparant.Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:38:
[...]
Niet in een vacuüm, maar als Tesla de prijs met een paar duizend verlaagt (zoals ze ook gedaan hebben in het verleden bij de M3) dan is dat wel degelijk vooral het probleem van Tesla eigenaren.
Momenteel kan je als lease bij diverse merken (oa BMW en Merc) met wat geluk 30% krijgen op stockwagens, en ze hebben stock….
En dan zie je ineens Haarlem langskomen op X terwijl die niet in dit rijtje stond. Wtf.Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:58:
Ik vind het van tijd tot tijd wel leuk om te kijken waar we nog superchargers er bij gaan krijgen en ook vooral op de vakantie route of het dan nog wat uitmaakt. https://supercharge.info/changes was hier normaal heel echt accuraat in, maar deze onderstaande kon ik daar niet vinden maar op de map bij Tesla zelf wel.
Zo zag ik dat wel in Nederland er toch ook nog 5 bij gaan krijgen aankomende tijd. Geen idee of iedereen hier daar van op de hoogte is:
- Groningen West - 2024
- Almere - 2024
- Nootdorp - Q1 2024
- Zoetermeer - 2023 (?)
- Roosendaal - 2023 (?)
Komen in ieder geval ook weer drie bij Parijs er bij. Dat is altijd welkom.
Voor de reizigers richting Portugal bijvoorbeeld komt er ook 1 net voor Orleans bij het plaatsje Artenay. Dat is wel welkom, dan kan je net iets makkelijker Parijs voorbij rijden met een MY RWD.
Edit:
Omdat die er dus in december al was en dit X account blijkbaar achter loopt helaas.
New Tesla Supercharger: Haarlem, Netherlands (12 stalls) https://t.co/yFjopFVl7B pic.twitter.com/WuQW2kw7Gr
— Tesla Charging (@TeslaCharging) 17 januari 2024
[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 23-01-2024 18:27 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dus de restwaarde 30k is voor een nieuwe van 67k voor een BMW? Dan moet je 37k bijleggen voor een nieuwe.SirLct schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Zit even te kijken, je hebt wel een punt. Als ik zie op autoscout naar D-segment sedans van 2019 zijn ze ook voor de helft aan waarde kwijt. En dan tel ik niet de diesel, alleen benzine of hybride. Ook kijk ik niet naar auto's met 2ton op de teller. Max 175dkm zeg maar.
Bijv:
- VW Passat van zeg maar 42k is nu te koop voor 21k https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
- Audi A4 van 43k is nu 21k https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
- BMW 3 serie van 44k, nu te koop voor 22k https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
En dit zijn redelijk basis modellen. Als je hoger gaat (bijv ipv BMW 318 naar 330) wat vergelijkbaarder is met de Model 3 (qua vermogen bijv) dan praat je van waarde vermindering die nog groter is dan de helft. Ik zie auto wat nieuw 67k kost en nu te koop staan voor 30k.
Dan is de restwaarde van Model 3 nu (zelfs met de gekke verlagingen) nog redelijk conform markt toch?
De restwaarde van een Model3 van 68k ligt nu tegen de 17-25k. Een nieuwe is 45k of zoiets? Toch wel een verschilletje.
De vraag is dan of de grote bedrijven/fleetowners binnenkort een extra korting krijgen, of dat je als particulier ook nog een nieuwe prijsverlaging krijgt?Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
Die zal er vast wel komen in aanloop naar juniper, maar betwijfel of dat op heel korte termijn gaat zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Of veel meer. Prijzen bij de duitsers zijn alleen maar omhoog gegaan.Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:30:
[...]
Dus de restwaarde 30k is voor een nieuwe van 67k voor een BMW? Dan moet je 37k bijleggen voor een nieuwe.
De restwaarde van een Model3 van 68k ligt nu tegen de 17-25k. Een nieuwe is 45k of zoiets? Toch wel een verschilletje.
==EDIT 5 min later: al weer uitverkocht ==
[ Voor 14% gewijzigd door Stephane op 23-01-2024 19:26 ]
Dit zei men ook bij de laatste 2 wijzigingenbonjour schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:48:
ALS er binnenkort weer een prijsverlaging komt dan zal dat denk ik zijn om van de huidige voorrad af te komen en zal de Juniper er zeer binnenkort wel komen.
[ Voor 17% gewijzigd door LigeTRy op 23-01-2024 19:24 ]
helaas niet voor de M3...Stephane schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:13:
Voor de liefhebber, ik zag net dat het trekhaak pakket weer op voorraad is in de app (sinds een week voor €1.350 ipv voorheen €1.500
Ik denk dat het prijs instrument gebruik wordt om de aantallen te halen. Denk ook aan de Chinezen die op de markt komen.bonjour schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:48:
ALS er binnenkort weer een prijsverlaging komt dan zal dat denk ik zijn om van de huidige voorrad af te komen en zal de Juniper er zeer binnenkort wel komen. Fabriek in Berlijn staat nu ook stil, vanwege leveringsproblemen onderdelen.... Of toch vanwege ombouw productielijn naar venieuwd model???
Musk wil elk jaar 50% meer auto's verkopen. Liefst zo hoog mogelijk geprijsd natuurlijk, want dan verdien je meer. Maar in deze niet echt florisant groeiende markt zul je met de lagere prijs concurrenten uit de markt drukken die zelf niet op prijs kunnen concurreren.
In de marketing kent men het begrip prijs elasticiteit. Dit geeft de gevoeligheid van de productprijs aan in relatie tot het aantal verkochte eenheden. Over het algemeen: hoe lager de prijs hoe meer je verkoopt en andersom.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Die ombouw krijg je echt niet voor elkaar in 2 weken hoor.bonjour schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:48:
ALS er binnenkort weer een prijsverlaging komt dan zal dat denk ik zijn om van de huidige voorrad af te komen en zal de Juniper er zeer binnenkort wel komen. Fabriek in Berlijn staat nu ook stil, vanwege leveringsproblemen onderdelen.... Of toch vanwege ombouw productielijn naar venieuwd model???
Waarom zijn prijsverlagingen een probleem? Tesla's worden vooral zakelijk aangeschaft. Ik ben dit jaar toe aan mijn tweede Tesla. Die ga ik zakelijk kopen. Als ze daarna de prijzen enorm naar beneden gooien is dat voor mij alleen maar positief want dan kan ik hem goedkoper van zakelijk naar prive brengen.Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:38:
[...]
Omdat, geloof het of niet, ze ook prive gekocht worden. En van prive nar prive brengen is niet zo heel nuttig.Sunri5e schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Waarom zijn prijsverlagingen een probleem? Tesla's worden vooral zakelijk aangeschaft. Ik ben dit jaar toe aan mijn tweede Tesla. Die ga ik zakelijk kopen. Als ze daarna de prijzen enorm naar beneden gooien is dat voor mij alleen maar positief want dan kan ik hem goedkoper van zakelijk naar prive brengen.
Niemand zegt dat het een probleem is. En de vraagsteller vroeg ernaar, die wil er prive eentje aanschaffen.Sunri5e schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Waarom zijn prijsverlagingen een probleem? Tesla's worden vooral zakelijk aangeschaft. Ik ben dit jaar toe aan mijn tweede Tesla. Die ga ik zakelijk kopen. Als ze daarna de prijzen enorm naar beneden gooien is dat voor mij alleen maar positief want dan kan ik hem goedkoper van zakelijk naar prive brengen.
Voor mij die hem privé rijdt is het natuurlijk minder leuk voor de restwaarde... elk voordeel heeft zijn nadeelSunri5e schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Op het scherm bij 100% had hij 499. Afname kan ook komen door Sentry.Muskito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:10:
Even een check: sinds 2 weken eigenaar van een M3 LR uit 2019. Wat was de actieradius toen deze op de markt kwam? Ook merk ik dat de actieradius soms sneller afneemt. Bijvoorbeeld-3 terwijl ik nog geen kilometer heb gereden. Geen stoelverwaring ingeschakeld en Climate control op 19 of max 20 graden. Ook merkte ik vandaag nadat ik hem had geparkeerd en 1,5 uur later keek een afname van 20km, ik denk door een update maar weet dit niet 100% zeker. Bij software stond wel: laatste up to datum 23 januari om 12:07 maar zag eerder geen update klaarstaan en had hem zondag voor het laatst geupdate. Ik maak me niet echt zorgen maar wilde voorral checken of dit normaal is.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik kan er als privé koper niet mee zitten. De aanschaf boek ik gelijk af en ik kan straks goedkoper een nieuwe kopen als de prijzen blijven dalen. Wat is het probleem?mjvdzwet schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Voor mij die hem privé rijdt is het natuurlijk minder leuk voor de restwaarde... elk voordeel heeft zijn nadeel
Hoge restwaarde is vaak gerelateerd aan hoge(re) nieuwprijs. Voor het bedrag dat je moet bijbetalen voor een nieuwe maakt het niet zoveel uit. En ook niet als je er gewoon een paar jaar langer mee rijdt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Als je dit echt serieus denkt, kun je toch bestellen, zolang ie niet geleverd is kun je contact opnemen en passen ze de prijs aan als die lager wordt. Wordt de prijs hoger dan houd je de oude prijs (wellicht kan de fiscale waarde wel hoger zijn, maar bij prive aanschaf maakt dat niet uit. Zelfs als ie geleverd is kun je het verschil terugkrijgen als dit binnen een paar dagen (of 2 weken?) is.Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
bmw 320i touring 2018 175k km van 55k dealer nieuw naar 18,5k handelsprijs verkocht.SirLct schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Zit even te kijken, je hebt wel een punt. Als ik zie op autoscout naar D-segment sedans van 2019 zijn ze ook voor de helft aan waarde kwijt. En dan tel ik niet de diesel, alleen benzine of hybride. Ook kijk ik niet naar auto's met 2ton op de teller. Max 175dkm zeg maar.
Bijv:
11 maanden daarvoor in de supply-chain crunch kreeg ik nog 28,5 k geboden. Dus tis ook maar wat de gek er op dat moment voor overheeft.
Sentry staat uitInspired schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:31:
[...]
Op het scherm bij 100% had hij 499. Afname kan ook komen door Sentry.
YouTube: TRUE Accuracy of Tesla "High Fidelity" Park Assist
Niet zozeer de camera's, maar wel de rendering van de omgeving. Dat werd ook al meteen bij de uitrol aangekondigd: dit versie 1.0 van High Fidelity Park Assist en er zullen nog verbeteringen volgen. Ben wel benieuwd uiteraard...SpikeHome schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:20:
Volgens deze YouTube worden de camera’s nog flink verbeterd.
Dat wordt natuurlijk krap, maar dat is niet erg zolang het te doen is. Bijvoorbeeld door het korte deel van de bank neer te klappen zodat de hond wat ruimte richting bak heeft.
Zijn er hier ervaringen op dat gebied?
Ervaringen niet, maar wel een vergelijkbare situatie dat er vaak 2 personen (de kinderen) op de achterbank zitten en dat de hond dan ook nog mee moet. De hond zal hier iets groter zijn, een 40KG. Maar die wil ik dus niet op de achterbank of een deel daarvan. Daarnaast zit je in een Y als een koning achterin, in de 3 volstaat het net net. Maar dat moet ieder voor zich bepalen. Hier is het Y geworden.jvd-nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:
We twijfel hier nog tussen een M3 en MY. In principe neigen we naar de M3. We zijn met 2 en een hond (kleine 50cm schofthoogte). Maar: incidenteel willen we naast de hond nog 2 personen op de achterbank mee kunnen nemen.
Dat wordt natuurlijk krap, maar dat is niet erg zolang het te doen is. Bijvoorbeeld door het korte deel van de bank neer te klappen zodat de hond wat ruimte richting bak heeft.
Y'24
Ervaring met 2 bordercollies op de achterbank met zo’n hangmat erin om bank en deuren te beschermen. Ik zou de hond niet in de achterbak laten, dat is echt zielig. Het is daar aardedonker. Daarnaast hangen in de achterbak de subwoofers en heeft de bovenkant nogal scherpe randen.jvd-nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:
We twijfelen hier nog tussen een M3 en MY. In principe neigen we naar de M3. We zijn met 2 en een hond (kleine 50cm schofthoogte). Maar: incidenteel willen we naast de hond nog 2 personen op de achterbank mee kunnen nemen.
Model Y met bench achterin prima, dan heb je ruimte zat.
De software inderdaad. Ben heel benieuwd.SpikeHome schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:20:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Toen we nog een hond hadden (helaas overleden) lag die meestal het lekkerst tussen de stoelen en bank in. Achterbak in de 3 zou ik niet doen. Ik zou gewoon lekker voor de ruimte kiezen. Passagiers zitten ook lekkerder op achterbank van de Y wanneer ze meerijden.jvd-nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:
We twijfelen hier nog tussen een M3 en MY. In principe neigen we naar de M3. We zijn met 2 en een hond (kleine 50cm schofthoogte). Maar: incidenteel willen we naast de hond nog 2 personen op de achterbank mee kunnen nemen.
Maar goed, als het maar sporadisch voor komt dat je die passagiers hebt kan de hond natuurlijk ook wel een plekje vinden tussen de banken. Of anders voor de passagiersstoel; moet bijrijder een beetje ruimte maken met de benen.
Zeker 355 dagen per jaar is de M3 meer dan voldoende voor ons. En we (nja, ikbilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Toen we nog een hond hadden (helaas overleden) lag die meestal het lekkerst tussen de stoelen en bank in. Achterbak in de 3 zou ik niet doen. Ik zou gewoon lekker voor de ruimte kiezen. Passagiers zitten ook lekkerder op achterbank van de Y wanneer ze meerijden.
Kijk, dit zijn de tips waar ik naar zocht! Afwezigheid van middentunnel is nog even wennen.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:59:
Maar goed, als het maar sporadisch voor komt dat je die passagiers hebt kan de hond natuurlijk ook wel een plekje vinden tussen de banken. Of anders voor de passagiersstoel; moet bijrijder een beetje ruimte maken met de benen.
Die wou ik hier ook net komen posten. Eindelijk iemand die het op een slimme manier test.SpikeHome schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:20:
Toch wel aardig indrukwekkend hoe accuraat het op sommige punten is!
Moesten ze nu gewoon eens die bumpercam willen toevoegen zou het bijna perfect zijn...
499km hoort hij nieuw te hebben.Muskito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:10:
Even een check: sinds 2 weken eigenaar van een M3 LR uit 2019. Wat was de actieradius toen deze op de markt kwam? Ook merk ik dat de actieradius soms sneller afneemt. Bijvoorbeeld-3 terwijl ik nog geen kilometer heb gereden. Geen stoelverwaring ingeschakeld en Climate control op 19 of max 20 graden. Ook merkte ik vandaag nadat ik hem had geparkeerd en 1,5 uur later keek een afname van 20km, ik denk door een update maar weet dit niet 100% zeker. Bij software stond wel: laatste up to datum 23 januari om 12:07 maar zag eerder geen update klaarstaan en had hem zondag voor het laatst geupdate. Ik maak me niet echt zorgen maar wilde voorral checken of dit normaal is.
2019 3 heeft geen warmtepompen en beide motoren gaan vermogen leveren om de verwarming op temp te krijgen. Dat vraagt ruim 7kW.
Na 4 jaar Model 3 LR te hebben gereden, kan ik wel concluderen dat de auto op korte afstanden en bij (korte) parkeeracties écht een zuipschuit is.
Dat is een Tesla met warmtepomp ook hoor.Tweak_ers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:45:
[...]
Na 4 jaar Model 3 LR te hebben gereden, kan ik wel concluderen dat de auto op korte afstanden en bij (korte) parkeeracties écht een zuipschuit is.
Smaak is ieder voor zich, maar vooral met de high land upgrade: 100% Model 3!jvd-nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:
Achterin hebben volwassenen best veel beenruimte, dus genoeg ruimte voor een hond, lijkt mij.
Verder wegligging van de 3 is beter, strakker in de bochten. Daarnaast is hij sneller.
7 seconden voor de instap Y is gelijk aan chill mode in een 3 LR 😅
Maar voor mij zou het uiterlijk zeker doorslag geven, ik vind de Y echt lelijk, kan hij nog zo goed geprijsd zijn, want hij heeft wel de beste bang for a Buck.
Dat doet Kia heel mooi, EV 6 kun je alle verwarming uitzetten, ook interieur.CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:54:
Eigenlijk zou de auto bij het instappen moeten vragen of je van plan bent om meer dan 100km te gaan rijden, zodat ie de accuverwarming kan skippen. Dat is weggegooide energie als je er enkel een kort ritje naar je werk of een winkel mee maakt.
Dan blijft hij wel airco aanhouden waardoor ramen niet beslaan.
Perfect voor weer tussen de 10-20 graden buiten, wat we hier best vaak hebben.
Ik reed daardoor met een EV6 over een boodschappen rit van 3km 144Wh/km.
Dat kán in een 3/y ook wel, maar dan moet je klimatisering helemaal uitzetten met als resultaat beslagen ramen. Je wil blower/airco aan, verwarming uit.
Kun je beter met de fiets, als je de verwarming gaat uitzetten. Het blijft een auto..Tweak_ers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:59:
[...]
Dat doet Kia heel mooi, EV 6 kun je alle verwarming uitzetten, ook interieur.
Klopt, maar ik heb de verwarming niet nodig persoonlijk, ik heb het niet zo snel koud.turkeyhakan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:09:
[...]
Kun je beter met de fiets, als je de verwarming gaat uitzetten. Het blijft een auto..
Op korte ritjes was het bij mij vaak 250-270Wh/km.
Rijd nu een S en daarbij is het nog erger. Even naar de supermarkt zit sowieso boven de 300Wh/km.
Op zich niet erg, maar voor mij onnodig. Ik houd mijn jas aan en merk oprecht het verschil niet tussen 9 graden in de auto of 19 graden.
De mogelijkheid die Kia biedt, scheelt dan sowieso meer dan een halvering van het verbruik.
Ik vind het weggooien van energie zonde, daarom ben ik ook zo’n voorstander van regeneratief remmen. Mechanisch remmen is energie weggooien.
Zo voelt dat voor mij met de verwarming ook. Ik zou het uitzetten op korte ritten als het kon.
Edit:
Zou toch niet meer dan een update moeten zijn? Gewoon software toch?
[ Voor 26% gewijzigd door Tweak_ers op 24-01-2024 07:19 ]
Ik ben wel benieuwd hoe je dit voor je ziet...Tweak_ers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:59:
[...]
Dat doet Kia heel mooi, EV 6 kun je alle verwarming uitzetten, ook interieur.
Perfect voor weer tussen de 10-20 graden buiten, wat we hier best vaak hebben.
Ik reed daardoor met een EV6 over een boodschappen rit van 3km 144Wh/km.
Dat kán in een 3/y ook wel, maar dan moet je klimatisering helemaal uitzetten met als resultaat beslagen ramen. Je wil blower/airco aan, verwarming uit.
De airco -is- de verwarming in veel autos. Het zijn niet per se twee systemen. Soms heb je een resistieve verwarming er naast voor initiële snelle hitte, maar in veel gevallen is die er niet en heb je alleen de airco functioneel.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Eigen CC gebruiken en declareren of vragen of je werkgever een CC heeft die je kunt gebruiken.Debuteer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
Volgende week kan ik mijn model 3 rwd met trekhaak ophalen, halverwege oktober besteld. Nou kreeg ik bericht van de leasemaatschappij dat ik met mijn mobiliteitspas geen gebruik kan maken van Tesla Superchargers, alleen gewone laadpalen, meer mensen die hier last van hebben? Ik zou wel met eigen creditcard bij een supercharger kunnen laden en dit weer declareren.
In den beginnne kon geen enkele laadpas/leasemaatschappij omgaan met de werking van superchargers. Ik declareerde ieder half jaar. Inmiddels kan leaseplan het wel.Debuteer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
Volgende week kan ik mijn model 3 rwd met trekhaak ophalen, halverwege oktober besteld. Nou kreeg ik bericht van de leasemaatschappij dat ik met mijn mobiliteitspas geen gebruik kan maken van Tesla Superchargers, alleen gewone laadpalen, meer mensen die hier last van hebben? Ik zou wel met eigen creditcard bij een supercharger kunnen laden en dit weer declareren.
Overigens denk ik dat je werkgever, zeker als je vaak snellaadt, graag ziet dat je de SUC’s gebruikt. Kan toch fors in de kosten schelen.
Zelfde probleem hier bij Arval in België, terwijl Arval in NL het wel direct kan ten laste nemen.Debuteer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
Ik heb het een paar keer aangekaart, en ze zouden er mee bezig zijn. Ik kreeg zelfs bericht dat het voor mij geregeld was. Een testje wees uit dat het nog niet werkt.
Met die declaraties is het nogal een gedoe. En als je even bijlaadt, dan zijn de bedragen nogal belachelijk. Ik moest 10 velden invullen en een digitale factuur uploaden voor 11 kWh en 3,5€….. Maar ik vertik het om het zelf te betalen.
Unveiling 'Redwood': Tesla's Answer to Mass Market EV Demands
''Tesla (TSLA.O), has told suppliers it wants to start production of a new mass market electric vehicle codenamed "Redwood" in mid-2025, according to four people familiar with the matter, with two of them describing the model as a compact crossover.''
&
''Tesla sent out requests for quotes to suppliers last year, with an expected production volume of 10k vehicles/week.''
Model 2
[ Voor 35% gewijzigd door spartacusNLD op 24-01-2024 09:11 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Mexico mexi hii cooooospartacusNLD schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:07:
Reuters:Exclusive: Tesla plans to build new electric vehicles in mid-2025
Unveiling 'Redwood': Tesla's Answer to Mass Market EV Demands
''Tesla (TSLA.O), has told suppliers it wants to start production of a new mass market electric vehicle codenamed "Redwood" in mid-2025, according to four people familiar with the matter, with two of them describing the model as a compact crossover.''
&
''Tesla sent out requests for quotes to suppliers last year, with an expected production volume of 10k vehicles/week.''
Model 2?
[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 24-01-2024 09:15 ]
Daarom heel blij dat het leaseplan is geworden.Debuteer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
Geen gezeik met declareren maar gewoon de laadpas koppelen
Even zoeken op laadpas? En er bestaat niet zoiets als "gewone laadpalen". Er zijn uitzonderingen. Je zou bijv. wel bij FastNed kunnen laden, maar mogelijk weer niet bij BP of Total.Debuteer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 24-01-2024 09:31 ]
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.