Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 220 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.343 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Heb ik als Tesla-NooB nu echt even nodig in mijn eerste zoektocht.
Wat interessant om te horen dat je de opties voor Enhanced Autopilot en Full Self Driving, zoals @mjvdzwet ook noemt, dus kennelijk beter achteraf kan bestellen en niet tegelijk, zodat je onder die 45k blijft en dus van SEPP gebruik kan maken.
Zijn de meerprijzen voor de opties achteraf hetzelfde en zit er dan dus eigenlijk nul verschil in?

Helemaal bedankt voor de uitleg over het andere type accu in de RWD tov de LR.
Altijd tot 100 procent mogen laden en daar minder actief naar om hoeven te kijken/monitoren/instellen zonder heftige degradatie over tijd lijkt me erg prettig...
Nu denk ik dus ineens aan een standaard RWD tov een Long Range :)
Wij hebben ook voor een Y RWD gekozen in de standaard kleur (zwart in ons geval, wit is de andere optie) om ook de subsidie niet mis te lopen. Afgelopen week naar Hamburg heen en weer geweest, gaat prima met een RWD, je moet tenslotte toch eten en je behoefte doen, dat duurt langer dan het laden. ;) Ook prima ervaring bij de SuC (Super Charger om maar wat jargon te gebruiken). Uitstekende reisauto.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
Stetho schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Wie heeft er een foto van een Model 3 Highland met trekhaak?
Volgens mij worden die voor het eerst komende week geleverd. Althans, die van mij is al sinds april in bestelling en komt ergens tussen 17-25 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Neen. Zeker niet met de Tesla lak dikte.

om de 4 a 6 weken dit uitvoeren:
[YouTube: FILTHY Tesla Model 3 Decon Foam Wash - Exterior Car Detailing]

Mocht je een lijst met was & onderhouds producten nodig hebben, stuur me een DM :)
Meen je toch niet serieus? Ik was mijn auto graag even op de hand, maar gewoon met 3 emmertjes water. Dit is wel next level en ik ga niet met een verfkwastje en make-up sponsje zo aan de gang. Wellicht iemand anders nog wel..... maar toch niet IEDERE 4 a 6 weken :|

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

mjvdzwet schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Long range heb je niet nodig als je thuis kunt laden.

My 2 cents.
Ik kan thuis laden, maar als ik nu weer een Tesla zou nemen zou ik wel voor een LR gaan. Rij nu 4,5 jaar in een M3 SR en achteraf heb ik spijt van mijn zuinigheid destijds. Als ik vanuit zuid holland na mijn moeder in zuid oost Drenthe rij waar geen laadmogelijkheden zijn dan moet ik heen en terug verplicht laden in Zwolle, met een LR zou dat waarschijnlijk maar 1x nodig zijn.

Flickr

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
DaMightyWackO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Meen je toch niet serieus? Ik was mijn auto graag even op de hand, maar gewoon met 3 emmertjes water. Dit is wel next level en ik ga niet met een verfkwastje en make-up sponsje zo aan de gang. Wellicht iemand anders nog wel..... maar toch niet IEDERE 4 a 6 weken :|
het is ook een stukje hobby geworden denk ik. Ik vindt het niet erg. Leuk zelfs. Ik ben niet de enige -> Het grote auto detailing topic

Het resultaat helpt ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDxB28XOM8_A7HFRDp7nsfn2CX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ytxnp7OIarEq8VEr4qWb86LE.jpg?f=fotoalbum_large

Moet wel zeggen dat ik lang niet zo secuur ben als de persoon in het filmpje die ik linkte.. hij doet het natuurlijk professioneel en zal voor zo'n youtube video natuurlijk extra zijn best doen. Het is immers ook gewoon reclame voor hem.

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 17:35 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:11:
Er is tegenwoordig en apart topic voor o.a. de S3XY buttons: Tesla Model 3 & Y Accessoires
Misschien ook even een linkje opnemen in de topic start? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:34:
[...]

het is ook een stukje hobby geworden denk ik. Ik vindt het niet erg. Leuk zelfs. Ik ben niet de enige -> Het grote auto detailing topic

Het resultaat helpt ook:
[Afbeelding]

Moet wel zeggen dat ik lang niet zo secuur ben als de persoon in het filmpje die ik linkte.. hij doet het natuurlijk professioneel en zal voor zo'n youtube video natuurlijk extra zijn best doen. Het is immers ook gewoon reclame voor hem.
Als het je hobby is, mag het tijd (en geld) kosten.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:35
Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:44:
Overigens werken die bedrijven als ikwilvanmijnautoaf of wijkopenautos behoorlijk goed en die geven goede prijzen.
nee dat kun je toch niet menen.! Wij wilden niet met onze Prius gaan leuren en particulier verkopen past niet zo bij ons. Wij hebben dus gekozen voor ‘wijkopenauto’. In ons geval was de prijs, zowel van de geschatte waarde als de daadwerkelijke waardebepaling ter plekke, ongeveer 60% van de prijzen die ik op Autoscout of Marktplaats zag. We hebben hem daar ook achtergelaten en hebben dus de gewoon lage prijs geaccepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:35
[...]
het is ook een stukje hobby geworden denk ik. Ik vindt het niet erg. Leuk zelfs.
Wanneer kan ik mijn Y langsbrengen? :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
RaRo74 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Wanneer kan ik mijn Y langsbrengen? :*)
Haha.. dat gaat me wat ver.

Gewoon een goede auto detailer zoeken in de buurt als je zoiets als resultaat wil. Ik ben maar een amateur.

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 18:09 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:10
Makkelijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:53:
[...]

Dit was wel een nuttige video! Alles wat ik tot nu toe had gezien was voor modellen zonder matrix koplampen maar hoe je de matrix van Y afstelt wordt daar niet echt duidelijk van. Ik heb op basis van dit filmpje nog een keer afgesteld en ik denk dat het daarna goed was. Ik weet alleen niet of dat zo blijft. Laatst stapte ik in de auto en zag ik dus gewoon gebeuren dat de lampen zichzelf van positie veranderde 2 seconden nadat ze aan gingen. Alsof hij dan toch ook een calibratie doet. Het viel op omdat ik in het pikkedonker op een mooie afstand van een blinde muur stond, en daar ging de streep van de lampen zeker een halve meter omhoog :X

Het lastigste met de matrix vind ik niet het instellen op de verticale as, maar juist horizontaal. Maar dat heb ik nu denk ik met trial and error redelijk goed.
Ik vond dit ook een nuttige video, had hem zelf een paar dagen terug ook gepost in mijn vraag naar ervaringen mbt de matrix verlichting. Ik merk dat ik moeite heb om ze goed in te stellen, zie: frankj030 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Maar wat ik zelf nog steeds niet begrijp is dat in de geciteerde video (van RSEV uit UK), de naar boven gerichte martrix blokjes in het licht beeld (na calibreren in het menu), naar linksboven wijzen. Wat ik best snap voor een auto aan de linkerkant van de weg. Maar wij rijden rechts en als ik in dat menu de lampen wil calibreren en instellen zitten ze dus ook aan de linkerkant (zie foto): klopt dat wel??

En verder dus nog de vraag: mijn MY RWD met matrix verlichting laat op een donkere weg duidelijk twee blokken zien; dienen die zoveel mogelijk rechts de berm in te schijnen (en de verdere basislijn is dan dus voor het verlichten voor je) of zijn die twee blokjes juist voor het verlichten voor je en moeten ze zoveel mogelijk naar voren? (En zouden die als tesla de matrix software aan zet ook adaptief moeten zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOmj329FcOq2oGMekJfahACNPcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWl3H6geRpBXJxyNGQKsns7M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door frankj030 op 12-01-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
DeFeCt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Ik kan thuis laden, maar als ik nu weer een Tesla zou nemen zou ik wel voor een LR gaan. Rij nu 4,5 jaar in een M3 SR en achteraf heb ik spijt van mijn zuinigheid destijds. Als ik vanuit zuid holland na mijn moeder in zuid oost Drenthe rij waar geen laadmogelijkheden zijn dan moet ik heen en terug verplicht laden in Zwolle, met een LR zou dat waarschijnlijk maar 1x nodig zijn.
Dat kan ik me voorstellen, ik begrijp dat er bij jouw moeder in de buurt geen laadpalen zijn.

Ik ga met enige regelmaat naar pretparken. Bij sommigen kan ik laden, bij andere moet ik nu naar een SuC. Het is even wennen en ik probeer het te combineren met eten, maar meestal ben je met een paar minuutjes weer weg.

Ja een benzine auto blijft op dit moment superieur wat "bijtanken" betreft. Nog een paar jaar en dat is ook opgelost (en is mijn privé Tesla geen ruk meer waard).

Ondertussen wel genoten van elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 09:40
frankj030 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Ik vond dit ook een nuttige video, had hem zelf een paar dagen terug ook gepost in mijn vraag naar ervaringen mbt de matrix verlichting. Ik merk dat ik moeite heb om ze goed in te stellen, zie: frankj030 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Maar wat ik zelf nog steeds niet begrijp is dat in de geciteerde video (van RSEV uit UK), de naar boven gerichte martrix blokjes in het licht beeld (na calibreren in het menu), naar linksboven wijzen. Wat ik best snap voor een auto aan de linkerkant van de weg. Maar wij rijden rechts en als ik in dat menu de lampen wil calibreren en instellen zitten ze dus ook aan de linkerkant (zie foto): klopt dat wel??

En verder dus nog de vraag: mijn MY RWD met matrix verlichting laat op een donkere weg duidelijk twee blokken zien; dienen die zoveel mogelijk rechts de berm in te schijnen (en de verdere basislijn is dan dus voor het verlichten voor je) of zijn die twee blokjes juist voor het verlichten voor je en moeten ze zoveel mogelijk naar voren? (En zouden die als tesla de matrix software aan zet ook adaptief moeten zijn)

[Afbeelding]
Goeie vraag, ik sukkel ook al een tijdje met de afstelling.
Ik vond ze af fabriek eigenlijk heel laag staan, maar ik heb ze nooit hoger willen zetten aangezien Tesla's vaak verblinden.
Na een update bleken de lichten plots véél te hoog te schijnen en dan heb ik handmatig wat aangepast.
Ik dacht dat bij het activeren van het proces, de lichten automatisch terug naar af-fabriek gingen, maar nu heb ik de indruk dat ze misschien toch starten vanuit de stand waar ze laatst stonden.
Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat ze nu teveel naar rechts en zeker veel te laag schijnen 🤣

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:07
Vandaag proef gereden met de model 3, was initieel sceptisch … maar vanwege de gunstige prijs en EV goedkoop als zakelijke lease in de bijtelling. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben, het was even wennen dat er geen hendel meer zit voor het richting aangeven, al denk ik dat het wel went.

Nu twijfel ik vanwege de ruimte tussen een model 3 en MY, op dit moment zou ik de 3 kiezen, maar als de facelift er is, dan is de kans groot dat de prijs van de MY zakt toch ? Dan kan het nog wel eens interessant worden.: kort gezegd, een uur proef rijden is eigenlijk te weinig. Wat is jullie advies ? Model 3, MY of wachten op facelift MY?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
DeFeCt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:33:
[...]

De techniek is inmiddels wel verbeterd met oa de warmtepomp. Zonder m'n best te doen haal ik zeker 410 kilometer uit mijn '23 M3RWD. Dan red je het op een retourtje Rotterdam-Assen prima met 1 keer laden, ook in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Denbach schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:56:
Vandaag proef gereden met de model 3, was initieel sceptisch … maar vanwege de gunstige prijs en EV goedkoop als zakelijke lease in de bijtelling. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben, het was even wennen dat er geen hendel meer zit voor het richting aangeven, al denk ik dat het wel went.

Nu twijfel ik vanwege de ruimte tussen een model 3 en MY, op dit moment zou ik de 3 kiezen, maar als de facelift er is, dan is de kans groot dat de prijs van de MY zakt toch ? Dan kan het nog wel eens interessant worden.: kort gezegd, een uur proef rijden is eigenlijk te weinig. Wat is jullie advies ? Model 3, MY of wachten op facelift MY?
De Model 3 is niet goedkoper geworden afaik. Verder is het persoonlijk. Ik ga niet snel terug naar een 3.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Inspired schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:58:
[...]

De Model 3 is niet goedkoper geworden afaik. Verder is het persoonlijk. Ik ga niet snel terug naar een 3.
Ik zal nog eens een afspraak maken om in de MY te proef rijden, al vind ik die persoonlijk minder “mooi” als de model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Denbach schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Ik zal nog eens een afspraak maken om in de MY te proef rijden, al vind ik die persoonlijk minder “mooi” als de model 3.
Vind zelf een 3 ook mooier, maar heb toch voor de y gekozen ivm de ruimte (en paste binnen budget)
De 3 is met de refresh (highland) trouwens 1k duurder geworden. Dus erop rekenen dat de y refresh goedkoper gaat worden zou ik niet teveel vanuit gaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:33

Ik zou zeker eens proefrijden met de Y. Los van het verschil in ruimte is het rijgevoel van beide wagens wel heel anders .

3 is een sportieve berline die scherp reageert. De Y is ook sportief maar met de hogere zit, krijg je wel een totaal ander rijgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Vind zelf een 3 ook mooier, maar heb toch voor de y gekozen ivm de ruimte (en paste binnen budget)
De 3 is met de refresh (highland) trouwens 1k duurder geworden. Dus erop rekenen dat de y refresh goedkoper gaat worden zou ik niet teveel vanuit gaan.
Bedoelde dat de MY oude model goedkoper word als de facelift MY. De model 3 past binnen budget, enkel door de verplichte laadpaal vanuit werkgever heb ik een eigen bijdrage, maar blijf ik binnen de klasse. De MY komt er net buiten, met huidige prijzen kost de MY 50 euro per maand meer. Wat over de looptijd van 5 jaar wel 3000 euro is.

Keuzes keuzes … 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
Stetho schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Wie heeft er een trekhaak (balk, bedrading en kogel) geplaatst gekregen door Tesla nà levering?
ik heb eerder in dit forum voorbij zien komen dat Tesla voor het monteren van een trekhaak achteraf dit gewoon bij je thuis komt doen en dat ze daar een uurtje werk aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Komt deze ook als software update binnen? Of moet je deze op een andere manier in het menu selecteren?
Als je auto met wifi is verbonden merk je er niets van. Als de navi update wordt aangeboden als je niet op wifi zit, krijg je een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
We waren zo blij dat de ruitenwissers eindelijk uit konden bij gebruik TACC en AP. Nou, dat is helaas niet helemaal waar. De ruitenwissers gaan van zelf op auto als je te lang niet wist..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heb je de ruimte van een Y nodig? Zo ja: Y, zo nee: M3.

Koop / lease je zakelijk of prive? Zakelijk: gewoon nu nemen wat je het beste past.

Prive: Als je snel durft te handelen als particulier zou je rond de zomer kunnen gokken op een uitverkoop van een voorraadmodel Y pre-facelift. Dan heb je allicht een long range / performance voor een goede korting. Alleen mis je dan wel de SEPP subsidie.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:57:
[...]

De techniek is inmiddels wel verbeterd met oa de warmtepomp. Zonder m'n best te doen haal ik zeker 410 kilometer uit mijn '23 M3RWD. Dan red je het op een retourtje Rotterdam-Assen prima met 1 keer laden, ook in de winter.
Ik denk wel dat we “zonder best doen” moeten positioneren. <135 Wh/km blijft heel heel erg netjes in de winter bij 130 km/h. Daar moet je denk ik wel wat moeite voor doen, of op z’n minst bijvoorbeeld voor voorverwarmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:13
Tijdens de vrieskou met mijn MY LR retourtje Antwerpen gedaan. Ik had 300km range op de klok bij vertrek. Afstand was 85km. In Antwerpen aangekomen stond de range op 170km. Ik reed dan met het verkeer mee en had m'n stoel- en stuurverwarming aan. Terug was hij bijna leeg. Elektrisch rijden vraagt toch wel om aanpassing van gewoonten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Ik denk wel dat we “zonder best doen” moeten positioneren. <135 Wh/km blijft heel heel erg netjes in de winter bij 130 km/h. Daar moet je denk ik wel wat moeite voor doen, of op z’n minst bijvoorbeeld voor voorverwarmen
Waarom 130?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Met ~58 kWh bruikbaar kom je op gemiddeld verbruik van 140Wh/km, dat is prima haalbaar met de RWD. Kanttekening daarbij is dat ik in Nederland niet harder rijd dan 115 km/pu, ook niet na 1900u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Omdat dat de max / aangegeven snelheid is op de meeste wegen naar Drenthe en als je dan een paar uurtjes bij je familie langs gaat, is de kans groot dat je ook ik dat tijdslot rijdt

[ Voor 20% gewijzigd door JohanB op 12-01-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Met ~58 kWh bruikbaar kom je op gemiddeld verbruik van 140Wh/km, dat is prima haalbaar met de RWD. Kanttekening daarbij is dat ik in Nederland niet harder rijd dan 115 km/pu, ook niet na 1900u.
Ja ik ging er even vanuit dat je nog met 3% wilde aankomen (en geen verliezen meegerekend op locatie). Ja OK. Die 115 is dus al een hele flinke aanpassing.

Maar zelfs dan is 140 Wh/km netjes. Flink onder de 189 Wh/km van EV database in de winter bij 110 km/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Zijn de meerprijzen voor de opties achteraf hetzelfde en zit er dan dus eigenlijk nul verschil in?
Op dit moment zijn de opties even duur. Dit kan uiteraard altijd veranderen. De laatste 3 maanden zijn de prijzen gelijk gebleven.

Ook in verband met de SEPP is achteraf kopen noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06
[...]

Het resultaat helpt ook:
[Afbeelding]

Als hij net gedetailed is dan is zwart zeker mijn favoriete kleur, zeker met wat bandendressing!

Voor mij alleen geen zwart meer, juist omdat het veel aandacht vereist qua detailing, in lage zon zie je er alles op, zeker bij deze lak, net als er na iedere regenbui duidelijke sporen te zien zijn van de druppels 😋Daarom gekozen voor de standaard witte multi coat erop. 1x per jaar Cquartz uk erop en verder weinig omkijken aan, behalve dan wekelijks wassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Ja ik ging er even vanuit dat je nog met 3% wilde aankomen (en geen verliezen meegerekend op locatie). Ja OK. Die 115 is dus al een hele flinke aanpassing.

Maar zelfs dan is 140 Wh/km netjes. Flink onder de 189 Wh/km van EV database in de winter
De vorige keer dat ik het verbruik deelde brak de pleuris uit omdat allerlei verliezen niet worden meegenomen in dat getal. Desalniettemin hierbij de live tussenstand sinds maart 2023. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbvIv0LrAHZzhiw2FxCjkPhJ-iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVG17OQ8rbjpJgnop2XqbCsn.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste 2 maanden ben ik daarnaast 5000km SuC aan het opstoken dus het voorverwarmverbruik geeft een vertekend beeld, dit had dus nog lager kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Maurice- op 12-01-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Megat schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:56:
[...]
nee dat kun je toch niet menen.! Wij wilden niet met onze Prius gaan leuren en particulier verkopen past niet zo bij ons. Wij hebben dus gekozen voor ‘wijkopenauto’. In ons geval was de prijs, zowel van de geschatte waarde als de daadwerkelijke waardebepaling ter plekke, ongeveer 60% van de prijzen die ik op Autoscout of Marktplaats zag. We hebben hem daar ook achtergelaten en hebben dus de gewoon lage prijs geaccepteerd
Toen ze pas op de markt kwamen hoorde je dat wel meer, maar er zijn ook mensen die meer kregen dan verwacht.
Feit is, je krijgt een bod en je kan nog altijd ja of nee zeggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:16:
[...]

De vorige keer dat ik het verbruik deelde brak de pleuris uit omdat allerlei verliezen niet worden meegenomen in dat getal. Desalniettemin hierbij de live tussenstand sinds maart 2023. :+
[Afbeelding]
Jij moet een pensionado zijn, die op de rechterbaan dicht achter een vrachtwagen aan draft. Zo langzaam mogelijk richting je schoonmoeder rijden, des te korter hoef je er koffie te drinken.

https://www.autoblog.com/...ig-rig-will-improve-mile/

[ Voor 6% gewijzigd door DaMightyWackO op 12-01-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:35
Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:19:
Toen ze pas op de markt kwamen hoorde je dat wel meer, maar er zijn ook mensen die meer kregen dan verwacht.
Wij verkochten onze Prius in sept.’23 dus vrij recent.
quote]Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:19: Feit is, je krijgt een bod en je kan nog altijd ja of nee zeggen.
[/quote] klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Megat schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Wij verkochten onze Prius in sept.’23 dus vrij recent.
quote]Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:19: Feit is, je krijgt een bod en je kan nog altijd ja of nee zeggen.
[/quote] klopt
Van een overhitte markt in heb begin van 2023 is de markt nadien sterk afgekoeld. Rond september begonnen de handelaars allemaal met overstocks te zitten, dis, dan dalen de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
[...]

[Afbeelding]

De laatste 2 maanden ben ik daarnaast 5000km SuC aan het opstoken dus het voorverwarmverbruik geeft een vertekend beeld, dit had dus nog lager kunnen zijn.
Bang on met EV database gemixed verbruik over seizoenen en snelheden!

Geen heel lekker nummer om te noemen als “zeker te halen zonder aanpassingen, ook in de winter” voor een lange snelweg rit naar Drenthe. Waarbij ook nog blijkt dat je ruim onder de max snelheid rijdt.

Weet je toevallig wat je deed qua verbruik de laatste dagen op de snelweg? Ging dat ook meer richting de 189 van EV database

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Maar zelfs dan is 140 Wh/km netjes. Flink onder de 189 Wh/km van EV database in de winter bij 110 km/h
Waarmee wij wel kunnen concluderen dat voor mensen die gemiddeld rijden 'zeker 410km' niet haalbaar is in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Waarmee wij wel kunnen concluderen dat voor mensen die gemiddeld rijden 'zeker 410km' niet haalbaar is in de winter.
Dat is niet wat ik schreef. 410 km is prima haalbaar met een RWD, in de winter haal je retourtje Rotterdam-Assen (220km) zeker met 1 keer laden onderweg. Wat een paniek bij mensen als er hier een fatsoenlijk verbruik wordt gedeeld, waar komt dat toch vandaan. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
DaMightyWackO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Jij moet een pensionado zijn, die op de rechterbaan dicht achter een vrachtwagen aan draft. Zo langzaam mogelijk richting je schoonmoeder rijden, des te korter hoef je er koffie te drinken.

https://www.autoblog.com/...ig-rig-will-improve-mile/
Nu wordt het nog persoonlijk ook. Maar nee, 35 en m'n privéauto, wellicht scheelt dat. Lift nooit achter een vrachtwagen. Heb je zelf ervaring met het verbruik van een recente RWD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Ik zat na precies een jaar en ruim 30.000 km op 159 Wh/km wat de Model Y RWD rapporteerde. Dat de Model 3 daar nog een stuk onder kan blijven geloof ik zo.

Ik rijd over het algemeen ook wel rustig, maar met lange ritten doe ik wel 130 km/h of in Duitsland 140 km/h op AP en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Dat is niet wat ik schreef. 410 km is prima haalbaar met een RWD, in de winter haal je retourtje Rotterdam-Assen (220km) zeker met 1 keer laden onderweg. Wat een paniek bij mensen als er hier een fatsoenlijk verbruik wordt gedeeld, waar komt dat toch vandaan. :F
Het gaat erom dat je zeer lage verbruikscijfers als 'normaal' presenteert en daarmee mensen op een verkeerd been zet. Nu noem je het weer een 'fatsoenlijk' verbruik terwijl je dat met een gemiddelde rijstijl niet voor elkaar krijgt.

Jij claimt immers dat je in de winter prima 140Wh/km haalt terwijl dat blijkens de EV database niet een normaal getal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:36
Denbach schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Bedoelde dat de MY oude model goedkoper word als de facelift MY. De model 3 past binnen budget, enkel door de verplichte laadpaal vanuit werkgever heb ik een eigen bijdrage, maar blijf ik binnen de klasse. De MY komt er net buiten, met huidige prijzen kost de MY 50 euro per maand meer. Wat over de looptijd van 5 jaar wel 3000 euro is.

Keuzes keuzes … 😅
Je eigen bijdrage verlaagt de bijtelling (als eea goed in je leasecontract is uitgewerkt), dus wordt die € 3.000 minder afhankelijk van het belastingtarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Tsja met de data die je geeft zie ik je niet, dit doen:
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:57:
Zonder m'n best te doen haal ik zeker 410 kilometer uit mijn '23 M3RWD.
Zelfs gemiddeld over seizoenen en snelheden haal je 410 net wel/net niet en dat met max 115 km/h. Dus dat is absoluut geen “zeker 410 zonder best doen”. Met 130 km/h in de winter is er gewoon 0 kans dat je 410 haalt. Ja mensen reageren als je overduidelijk onjuiste dingen zegt. Dan moet je niet als de gebeten hond terug komen.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 12-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Met een 2019 LR is in de winter een enkeltje vanaf ~Roermond->Groningen heel behoorlijk goed te doen, bij een binnentemp van 17 graden.. Met behoorlijk wat meer tegenwind dan gewenst kan het zijn dat je het niet haalt, vanaf 90% geladen. Normaliter kom je aan met een 12/13%, bij continu 106kmh op de teller.
Volgens mij zit ik op dergelijke winterse ritten meestal op zo'n 175Wh/km, en veel lager krijg ik hem niet.

's Zomers lukt het met zeer rustige rechtervoet en goede buitentemperaturen op <140Wh/km uit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 12-01-2024 22:16 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Het gaat erom dat je zeer lage verbruikscijfers als 'normaal' presenteert en daarmee mensen op een verkeerd been zet. Nu noem je het weer een 'fatsoenlijk' verbruik terwijl je dat met een gemiddelde rijstijl niet voor elkaar krijgt.

Jij claimt immers dat je in de winter prima 140Wh/km haalt terwijl dat blijkens de EV database niet een normaal getal is.
Ik ben benieuwd naar de cijfers van andere M3RWD'ers hier want ik rij zelf echt niet als een trut, sterker nog wellicht te assertief. Daarom neem ik aan dat het met een gemiddelde rijstijl bij anderen ook heel goed mogelijk is. Het enige behoudende aan m'n rijstijl is de max snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:05:
[...]

[...]

Zelfs gemiddeld over seizoenen en snelheden haal je 410 net wel/net niet en dat met max 115 km/h. Dus dat is absoluut geen “zeker 410 zonder best doen”. Met 130 km/h in de winter is er gewoon 0 kans dat je 410 haalt. Ja mensen reageren als je overduidelijk onjuiste dingen zegt. Dan moet je niet als de gebeten hond terug komen.
Volgens mij reageren vooral de mensen die er plezier aan beleven om andermans ervaringen in twijfel te trekken door hun eigen referentiekader er overheen te plaatsen. Niet echt bevorderlijk voor de sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:05:
[...]

[...]

Wat een gezaag, meine gute. 410 km is prima haalbaar zonder je best te doen. Niet in de winter en ook niet met 130 kmpu, dat schrijf ik ook nergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
[...]

Bedoelde dat de MY oude model goedkoper word als de facelift MY.
Zodra de nieuwe er zal zijn, zal de oude niet meer leverbaar/bestelbaar zijn verwacht ik. Alleen Eventuele voorraad zal mogelijk zijn, of dat via lease gaat, zal lastig(er) zijn, die zijn vaak niet zo snel, en een voorraad model is vaak zo weg. Vooraf afspraken maken dat je zelf een voorraad model kan reserveren (dus eigenlijk kopen) en dan de bestelling om laten zetten naar de LM.
Geen idee of dit gaat, en de vraag is of je leasebedrag echt lager gaat zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Ik ben benieuwd naar de cijfers van andere M3RWD'ers hier want ik rij zelf echt niet als een trut, sterker nog wellicht te assertief. Daarom neem ik aan dat het met een gemiddelde rijstijl bij anderen ook heel goed mogelijk is. Het enige behoudende aan m'n rijstijl is de max snelheid.
Ik ben wel serieus onder de indruk als dat het gemiddelde verbruik is met "normaal" rijden.
Teslafi of gewoon totaal geladen hoeveelheden vanuit zo'n app zouden dat wel een stuk duidelijker maken en bevestigen wat je beweert.
Je laatste 5 ritten bijvoorbeeld inclusief tijd-afstand-verbruik-cabine temp en wel of niet voorverwarmen zullen het voor eens en voor altijd duidelijk maken.
Mijn ervaring is, (en dat is niet persoonlijk) is dat mensen het vaak onbewust behoorlijk rooskleuriger voorstellen. Voor het gevoel met AP op 110km/h beweren dat je met die snelheid X verbruik haalt om vervolgens vast te stellen dat ze gemiddeld 77km/h hebben gereden en de cabine op 17 graden hebben na 30minuten voorverwarmen :+ dat soort dingen :) .

Dit dus (uiteindelijk ook netjes gecorrigeerd):
PMCS in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
GeeMoney in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Recap: Bleek dus voorverwarmd begonnen, veel lagere gemiddelde snelheid dan gedacht en cabine op 18 graden en buiten was het ook rond de 16 graden. Verbruik van 151Wh/km .

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als er kortingen komen om de oude voorraad te verkopen, dan zijn dat geen algemene prijsverlaging en, maar kortingen op individuele 'voorraad' auto's. De vraag is dus ook of je daar met een leasecontract überhaupt plezier van hebt. De leasemaatschappij moet dan zo'n voorraadmodel op heel korte termijn oppikken en dan ook nog zo lief zijn om het voordeel aan je door te geven.

Keuze voor de Y is er voor mij vooral een van ruimte en toegankelijkheid van de kofferbak geweest. De 3 was in die zin niet eens een optie. Misschien wel als hatchback, maar niet met de sedan brievenbus.

Maar goed, er zijn er hier ook die probleemloos 3 kids in een 3 krijgen. Keuze is dus persoonlijk en hangt misschien ook wel af van zaken als family planning binnen de periode van het leasecontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Ik zat na precies een jaar en ruim 30.000 km op 159 Wh/km wat de Model Y RWD rapporteerde. Dat de Model 3 daar nog een stuk onder kan blijven geloof ik zo.

Ik rijd over het algemeen ook wel rustig, maar met lange ritten doe ik wel 130 km/h of in Duitsland 140 km/h op AP en dat soort dingen.
Ook de 159 Wh/km is best wel netjes trouwens. Net iets onder het jaar gemiddelde dat EV database ook heeft, maar die zat geloof ik was hoog bij de MY, dus dat lijkt prima te matchen

Ook jou zou ik aanraden dat niet als een MAX verbruik te adverteren ;)
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Wat een gezaag, meinef gute. 410 km is prima haalbaar zonder je best te doen. Niet in de winter en ook niet met 130 kmpu, dat schrijf ik ook nergens.
Je schrijft het dus wel, ik quote je gewoon. Je haalt zeker (aka minimaal*) 410 in een RWD.

“Gemiddeld jaar rond over allerlei snelheden, maar max 115 km/h, haal je net aan 410 km, als je de auto helemaal leeg rijdt en nul degradatie hebt”. Blijkt de vertaling.

En @Pierz volgens mij was mijn eerste reactie op dit soort onwaarheden heel netjes en vriendelijk

*of zoals de vandale zegt: “waaraan niet valt te twijfelen”

[ Voor 34% gewijzigd door JohanB op 12-01-2024 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Volgens mij reageren vooral de mensen die er plezier aan beleven om andermans ervaringen in twijfel te trekken door hun eigen referentiekader er overheen te plaatsen.
Volgens mij vul jij iets teveel in. Mensen plaatsen getallen met bronnen (EV database) die een hele andere kijk op de werkelijkheid geven.
Niet echt bevorderlijk voor de sfeer.
Ik zie het meer als positieve bijdragen voor potentiele kopers die anders gaan denken dat het gras wel heel erg groen is bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
BJF005 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Goeie vraag, ik sukkel ook al een tijdje met de afstelling.
Ik vond ze af fabriek eigenlijk heel laag staan, maar ik heb ze nooit hoger willen zetten aangezien Tesla's vaak verblinden.
Na een update bleken de lichten plots véél te hoog te schijnen en dan heb ik handmatig wat aangepast.
Ik dacht dat bij het activeren van het proces, de lichten automatisch terug naar af-fabriek gingen, maar nu heb ik de indruk dat ze misschien toch starten vanuit de stand waar ze laatst stonden.
Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat ze nu teveel naar rechts en zeker veel te laag schijnen 🤣
Maar…bij jou dus ook bij het aanpassen in het menu, een lichtbeeld met de blokjes naar linksboven opgebouwd zoals op mijn foto?
En met teveel naar rechts schijnen bedoel je dat de blokjes in de praktijk wel naar rechts ingesteld schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Nu wordt het nog persoonlijk ook. Maar nee, 35 en m'n privéauto, wellicht scheelt dat. Lift nooit achter een vrachtwagen. Heb je zelf ervaring met het verbruik van een recente RWD?
Was met een knipoog bedoeld. Want ik heb over afgelopen 33k km 183wh. (MYP, dus iets hoger is logisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Ook de 159 Wh/km is best wel netjes trouwens. Net iets onder het jaar gemiddelde dat EV database ook heeft, maar die zat geloof ik was hoog bij de MY

Ook jou zou ik aanraden dat niet als een MAX verbruik te adverteren ;)
Dat doe ik ook niet. En afgelopen week had ik nogal wat korte ritjes met een heel koude start. Dat gaat zeker het gemiddelde verbruik weer iets opvoeren...

Het moge duidelijk zijn dat het verbruik op een specifieke rit enorm afhankelijk is van externe factoren (temperatuur, wind, regen, wegdek, route heuvelop) en hoe je rijdt.

In die zin is zo'n gemiddelde verbruik net zo waardevol als de inschatting die een EV Database maakt. Misschien wel waardevoller. Maar het blijft zaak om als bestuurder de auto een beetje te leren kennen.
GeeMoney schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Mijn ervaring is, (en dat is niet persoonlijk) is dat mensen het vaak onbewust behoorlijk rooskleuriger voorstellen. Voor het gevoel met AP op 110km/h beweren dat je met die snelheid X verbruik haalt om vervolgens vast te stellen dat ze gemiddeld 77km/h hebben gereden en de cabine op 17 graden hebben na 30minuten voorverwarmen :+ dat soort dingen :) .
Omgekeerd werkt dat net zo goed. Dan zien mensen een verbruik van Björn Nyland bij 120 km/h gemiddeld of een EV Database en nemen dat als referentiekader. Maar al mag je op een weg hele stukken 120 km/h rijden, op een normale lange rit met verkeer en zones met 100 km/h ertussen zal dat niet snel je gemiddelde snelheid over een hele etappe zijn. En dus zal je verbruik gemiddeld ook wat lager zijn dan het referentieverbruik bij 120 km/h.

Toch zullen de meesten dan wel zeggen dat ze 120 km/h hebben gereden, en dat klopt dan eigenlijk ook wel. Het is alleen niet constant en aan een stuk door geweest, maar wel gewoon een reëel verbruik in het echte verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Ik zat net even te kijken op ev-database n.a.v. de gebruikelijke discussie en toen keek ik even naar het gemiddelde verbruik van mijn model (3SR+ uit 2019), dat wordt als 153Wh/km opgegeven. Ik zit zelf nu na 4,5 jaar en 130k km op 154Wh/km :+ . Dat is echt spot on :) . Er wordt alleen niet aangegeven of dit met 18 of 19” is, ik heb de 18” aero doppen.
Weet iemand nog of toen met de 18” is basis (en voor WLTP) gerekend werd?

Als ik over een paar maanden in de nieuwe model 3 stap ga ik dus waarschijnlijk echt gemiddeld 100km verder komen op een lading (y) .
Ik verwacht dat ze bij de nieuwe met de 19” rekenen, aangezien de WLTP hierop gebaseerd is. Ik ga voor de 18” en kom dus nog verder!

Mooi om die ontwikkeling in 5 jaar te zien van 153Wh/km naar 137Wh/km. Toch ~10% zuiniger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Omgekeerd werkt dat net zo goed. Dan zien mensen een verbruik van Björn Nyland bij 120 km/h gemiddeld en nemen dat als referentiekader. Maar al mag je op een weg hele stukken 120 km/h rijden, op een normale lange rit met verkeer en zones met 100 km/h ertussen zal dat niet snel je gemiddelde snelheid over een hele etappe zijn. En dus zal je verbruik gemiddeld ook wat lager zijn dan het referentieverbruik bij 120 km/h.

Toch zullen de meesten dan wel zeggen dat ze 120 km/h hebben gereden, en dat klopt dan eigenlijk ook wel. Het is alleen niet constant en aan een stuk door geweest, maar wel gewoon een reëel verbruik in het echte verkeer.
Met als nuance het verschil dat TB dus daadwerkelijk zijn netto gemiddelde snelheid deelt inclusief verbruik en temperatuur met een vaste cabine temp ingesteld en je daardoor dus sterker kan vast stellen dat dat in ieder geval haalbaar is.
Dus van een feitelijk verhaal met netto waardes naar een gevoelsmatig verhaal in een dagelijkse rit.
Ik heb liever die eerste ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
[...]

Keuzes keuzes … 😅
Ik kreeg vandaag de offertes (Arval) binnen van een M3 RWD in wit en MY RWD in zwart: de MY is goedkoper. Ik ga in beide gevallen over mijn budget heen vanwege de ‘brandstofkosten’ van € 250,00 per maand: niet alleen gaan ze uit van € 0,46 per kW (ik laad thuis of bij een SUC, duhuh), en verbruik van 18,2 kW per 100km voor de M3. Toch maar eens vragen of dat correct is…..
Met onze M3 LR uit 2019 zitten we na 135.000km op 179w/km: veel snelweg, vaak fiets op het dak, geen warmtepomp……
Voelt wel een beetje raar om extra te betalen wat mijn werkgever straks terugkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:47
ik heb de auto nu precies een jaar, 15.000 km en een gemiddelde van 125.

Rij vooral 80 wegen en rij inderdaad zo zuinig mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Met als nuance het verschil dat TB dus daadwerkelijk zijn netto gemiddelde snelheid deelt inclusief verbruik en temperatuur met een vaste cabine temp ingesteld en je daardoor dus sterker kan vast stellen dat dat in ieder geval haalbaar is.
Dus van een feitelijk verhaal met netto waardes naar een gevoelsmatig verhaal in een dagelijkse rit.
Ik heb liever die eerste ;) .
Klopt. En dat is ook heel waardevol om te weten. Daar wil ik niets aan af doen, want die man offert zich aardig op om ons van deze kennis te voorzien.

Maar het feit blijft dat hij zo'n 120 km/h range test met een gemiddelde snelheid rijdt die IRL zou vereisen dat je hele stukken veel sneller zou rijden. Tenzij je ook kilometers maakt op hele rustige snelwegen en je bij 90-100 km/h zones gewoon doorjakkert.

En ik weet dat er daar ook genoeg van zijn... Ik houd me in de regel behoorlijk aan de Vmax (met een kleine offset van een paar %) en dan zijn er zat die me nog behoorlijk snel inhalen. Die zullen in dezelfde auto weer een heel ander verbruik ervaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MooieMario schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Ik kreeg vandaag de offertes (Arval) binnen van een M3 RWD in wit en MY RWD in zwart: de MY is goedkoper. Ik ga in beide gevallen over mijn budget heen vanwege de ‘brandstofkosten’ van € 250,00 per maand: niet alleen gaan ze uit van € 0,46 per kW (ik laad thuis of bij een SUC, duhuh), en verbruik van 18,2 kW per 100km voor de M3. Toch maar eens vragen of dat correct is…..
Met onze M3 LR uit 2019 zitten we na 135.000km op 179w/km: veel snelweg, vaak fiets op het dak, geen warmtepomp……
Voelt wel een beetje raar om extra te betalen wat mijn werkgever straks terugkrijgt.
Bij het verbruik dat je auto rapporteert komen in elk geval nog laadverliezen. Reken met 10%. Dan is 182 Wh/km dus eigenlijk 165 Wh/km volgens de auto. Dat is al minder dan wat je hebt gerealiseerd.

Die €0,46 kan best kloppen met AC laden gemiddeld. Er zijn steden met €0,35 per kWh, maar ook met €0,59 per kWh. Dus als je ongeveer 35.000 km per jaar doet klopt het wel met die cijfers.

Maar als je thuis goedkoper laadt (en ook die lagere prijs per kWh wordt vergoed door je werkgever of leasemaatschappij) dan gaat het wel scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
frankj030 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Maar…bij jou dus ook bij het aanpassen in het menu, een lichtbeeld met de blokjes naar linksboven opgebouwd zoals op mijn foto?
En met teveel naar rechts schijnen bedoel je dat de blokjes in de praktijk wel naar rechts ingesteld schijnen?
Klopt, ziet er exact hetzelfde uit.
Echter had ik, aan de hand van dat eerder gepost YouTube filmpje, mijn licht wat naar rechts afgesteld om eens te kijken wat het geeft van lichtbeeld (betere verlichting kant van de weg, verkeersborden, fietsers).
In het filmpje werd het naar links gezet omdat het in Engeland gemaakt werd.
Nu staat het terug ongeveer zoals op jouw foto.
Hoe meer ik begon te experimenteren, hoe meer ik het gevoel kreeg dat het alleen maar slechter werd.
Volgens mij is er dus ook niet echt een automatische afstelling. Dat had ik misschien mis begrepen uit de handleiding 😁

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
BJF005 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Echter had ik, aan de hand van dat eerder gepost YouTube filmpje, mijn licht wat naar rechts afgesteld om eens te kijken wat het geeft van lichtbeeld (betere verlichting kant van de weg, verkeersborden, fietsers).
Hoe meer ik begon te experimenteren, hoe meer ik het gevoel kreeg dat het alleen maar slechter werd.
Volgens mij is er dus ook niet echt een automatische afstelling. Dat had ik misschien mis begrepen uit de handleiding 😁
Thanks! Je schreef in je eerdere post dat je nog wel vond dat ze te laag en teveel naar rechts schijnen. Dat is nog steeds? (Aangezien je schreef dat het ongeveer weer staat zoals op mijn foto, suggereerde voor mij dat het weer is aangepast inmiddels). Ik twijfel soms ook of het niet teveel naar rechts staat en het (ook nu nog) wat meer naar links moet…maar ben er inmiddels ook een beetje klaar mee. Veel dingen aan de MY zijn echt top, wil niet meer anders, maar mis de zichzelf stellende lampen van m’n Mazda wel een beetje _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
JohanB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:22:
[...]

[...]

Je schrijft het dus wel, ik quote je gewoon. Je haalt zeker (aka minimaal*) 410 in een RWD.

“Gemiddeld jaar rond over allerlei snelheden, maar max 115 km/h, haal je net aan 410 km, als je de auto helemaal leeg rijdt en nul degradatie hebt”. Blijkt de vertaling.

En @Pierz volgens mij was mijn eerste reactie op dit soort onwaarheden heel netjes en vriendelijk

*of zoals de vandale zegt: “waaraan niet valt te twijfelen”
Verschil van interpretatie en/of wat je wil lezen. Zonder moeite 410 km halen (wanneer de omstandigheden goed zijn, zoals ik het bedoelde.) Om daarna te stellen dat je 440 km in de winter makkelijk haalt met tussendoor 1 keer laden ipv 2 keer bij een 2019 zoals werd geschreven. Versus wat jij erin leest: jaarrond met 130 kmpu blazen (wat in mijn omgeving, Zwolle, niet eens de Vmax is). Als ik wél m'n best doe bij goede omstandigheden lukt 125 kW namelijk ook en dan heb je het over een theoretische range van 464 km. Van onwaarheden is dus ook geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 11:36
Komende zomer loopt de lease van onze eNiro af (MY19, top auto). Ik neem in deze auto achterin nog wel eens een fiets van mijn dochters mee. Lekker adhoc, banken plat en de fietsdrager is dan niet mee. Heeft iemand ervaring of je in een MY dit ook kunt doen? Past hier een normaal formaat fiets in zonder dat er wielen gedemonteerd moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
tyson69 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:50:
Komende zomer loopt de lease van onze eNiro af (MY19, top auto). Ik neem in deze auto achterin nog wel eens een fiets van mijn dochters mee. Lekker adhoc, banken plat en de fietsdrager is dan niet mee. Heeft iemand ervaring of je in een MY dit ook kunt doen? Past hier een normaal formaat fiets in zonder dat er wielen gedemonteerd moeten worden?
De MY is een stuk groter dan de eNiro, dat zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
Als het in de Niro past, past het zeker in de MY.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
frankj030 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:44:
[...]

Thanks! Je schreef in je eerdere post dat je nog wel vond dat ze te laag en teveel naar rechts schijnen. Dat is nog steeds? (Aangezien je schreef dat het ongeveer weer staat zoals op mijn foto, suggereerde voor mij dat het weer is aangepast inmiddels). Ik twijfel soms ook of het niet teveel naar rechts staat en het (ook nu nog) wat meer naar links moet…maar ben er inmiddels ook een beetje klaar mee. Veel dingen aan de MY zijn echt top, wil niet meer anders, maar mis de zichzelf stellende lampen van m’n Mazda wel een beetje _O-
Ik was er echt van overtuigd dat de Tesla mbv de camera de lichten zelf goed zette, maar blijkbaar niet dus.
Ik heb het zo goed mogelijk terug naar 'origineel' gebracht. Ik laat ze liever ook te 'laag' staan om het slechte imago 'weer een Tesla met slecht afgestelde lichten' niet nog meer te bevestigen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kom van een MY19 e-Niro af, de Model Y is in alle opzichten groter 8)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

DaMightyWackO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Ik heb zo het idee dat mensen met een zwarte auto sneller in dit gedrag vervallen dan mensen met een andere kleur... :+ :o

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
MazeWing schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:53:
[...]

Ik heb zo het idee dat mensen met een zwarte auto sneller in dit gedrag vervallen dan mensen met een andere kleur... :+ :o
Ik heb alleen nog maar zwarte auto's gehad.

:9 zou dat het verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 09:22
Megat schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:56:
[...]
Op Autoscout/Marktplaats zie je de vraagprijs. Wijkopen... en collega's bieden je een verkoopprijs.
Zou wel eens cijfers willen zien over verschil tussen vraagprijzen en daadwerkelijk verkregen prijs bij verkoop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
MooieMario schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Voor mij is de portaal nog niet open gezet, dus exacte cijfers heb ik niet. Maar heb de lease parameters alvast via leaseplan ingevuld, de MY is daar iets duurder vanwege 2000 euro hogere aanschaf prijs en brandstof voorschot van de MY is 228 in plaats van 218 per maand. Waardoor het net buiten budget valt. Wij zijn ook verplicht een laadpaal af te nemen via de leasemaatschappij, deze neemt al de volledige ruimte van mijn budget overschrijding voor zijn rekening 😅 maar goed alles met een stekker is verplicht laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Zodra de nieuwe er zal zijn, zal de oude niet meer leverbaar/bestelbaar zijn verwacht ik. Alleen Eventuele voorraad zal mogelijk zijn, of dat via lease gaat, zal lastig(er) zijn, die zijn vaak niet zo snel, en een voorraad model is vaak zo weg. Vooraf afspraken maken dat je zelf een voorraad model kan reserveren (dus eigenlijk kopen) en dan de bestelling om laten zetten naar de LM.
Geen idee of dit gaat, en de vraag is of je leasebedrag echt lager gaat zijn.
Ik denk dat als de leasemaatschappij het al goedkoop kan inkopen (door een verouders voorraad model te pakken) dat iedere vorm van besparing weer teniet wordt gedaan door de berekening van de restwaarde (die met een verouderd model een stuk lager zal liggen dan een model dat net nieuw is) na x-aantal jaar.

Ga er maar vanuit dat de leasemaatschappij hetr grootste financieel gewin erbij heeft en je dit als klant niet tot nauwelijks terug gaat zien in de maandelijkse leaseprijs.

Een bestaande order "omzetten" naar een LM lijkt me helemaal onmogelijk aangezien ze hun eigen inkopen doen. Alleen via ALD (de leasemaatschappij waar Tesla mee samenwerkt) gaat dit. Daar bestel je namelijk eerst zelf de auto (+ aanbetaling) en neemt ALD de order vervolgens van je over en krijg je de aanbetaling weer terug. Maar voor zover ik weet is ALD de enige die dit systeem hanteert. Ik zelf zit bij JustLease en die maken echt gebruik van hun eigen inkoop.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Is er ook maar iemand hier dit dit herkent in zijn App? Sinds de laatste android update heb ik dit maar mijn vrouw bijv niet. Op mijn werkteleefoon ook normaal. Dus cache geleegd en andere data. Verandert niks. Moet nog even proberen om te deinstalleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJXcxnBAbVfFXt5jEe-Q7QpIUKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n0kLOxqyjynEsl3xPvv9dkx.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:48:
[...]

Verschil van interpretatie en/of wat je wil lezen. Zonder moeite 410 km halen (wanneer de omstandigheden goed zijn, zoals ik het bedoelde.) Om daarna te stellen dat je 440 km in de winter makkelijk haalt met tussendoor 1 keer laden ipv 2 keer bij een 2019 zoals werd geschreven. Versus wat jij erin leest: jaarrond met 130 kmpu blazen (wat in mijn omgeving, Zwolle, niet eens de Vmax is). Als ik wél m'n best doe bij goede omstandigheden lukt 125 kW namelijk ook en dan heb je het over een theoretische range van 464 km. Van onwaarheden is dus ook geen sprake.
Je blijft het heel stellig zeggen maar 2 punten dus die je had:
1. Zeker 410 met een RWD. Bleek niet waar
2. Praktijk voorbeeld: “Rotterdam-Beilen” maak ik er even van. Makkelijk maar 1x laden met een RWD reken ik hier even door voor je.

Om 1 laadstop makkelijk te halen, moet je de volgende stretch kunnen rijden:
Rotterdam - Beilen - Tesla SuC in Zwolle

Dat is 265 km. En de batterij heeft 57.5 kWh capaciteit.

Nu de correcties (praktijk voorbeeld die aangaf dat een LR fijn is, is 4 jaar oud).

Zeg eens: 5% degradatie
We willen wat marge om te laden: zeg eens 10% bij aankomst (óók omdat auto misschien meer leeg loopt op locatie dan we zouden willen of door voor verwarmen)
Wat praktijk verliezen hier en daar: verlies op locatie, verlies door voorverwarmen voor SuC, niet volledige 100% geladen. Zeg eens: 5 %

Beschikbare capaciteit voor rijden: 57.5 * 0.8 = 46 kWh

Om dan een enkele laadstop te halen: moet je dus 265 km halen of 173 Wh/km halen. Deze is dan wel OOK in de winter en OOK bij vMax (hier wel toch?)

Dat gaat echt niet “makkelijk” ook niet in een nieuwe M3. Jouw verbruik ligt gelijk aan dat van EV database over het algemeen, maar hier zou je er heel flink onder moeten duiken opeens, en dat voor 110 km/u

Echt, ik denk dat je je rijk rekent met theorie

Moraal van het verhaal: Dit soort gevallen, zou ik gewoon altijd lekker een LR nemen. Zonde om mensen daar vanaf te praten met theoretisch droomgetallen, dat gaat alleen maar tegen vallen

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 13-01-2024 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxxeh
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09-2024
Lijkt alsof Tesla NL de prijs omhoog heeft gegooid voor nieuwe M3 / MY? M3 alleen nog in het wit onder de subsidiegrens en Y helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Foxxeh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:18:
Lijkt alsof Tesla NL de prijs omhoog heeft gegooid voor nieuwe M3 / MY? M3 alleen nog in het wit onder de subsidiegrens en Y helemaal niet meer.
Lijkt inderdaad op 1003 euro erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 12:44
Oekol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:06:
Is er ook maar iemand hier dit dit herkent in zijn App? Sinds de laatste android update heb ik dit maar mijn vrouw bijv niet. Op mijn werkteleefoon ook normaal. Dus cache geleegd en andere data. Verandert niks. Moet nog even proberen om te deinstalleren.

[Afbeelding]
Ik heb het ook, S23. Mij vrouw met een S20 niet.
App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
The_Woesh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:37:
[...]

Ik heb het ook, S23. Mij vrouw met een S20 niet.
App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dat mocht niet baten.
Shit.. Hoe kan dat toch joh. Ik heb een S22+ met het probleem dus. Dan ben ik benieuwd wat het wel gaat verhelpen als deinstalleren niet werkt. :(

Mijn vrouw met S21 heeft het ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 13-01-2024 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Foxxeh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:18:
Of zitten de afleverkosten nu in de prijs?
Dat is in Nederland verplicht om te tonen op de website en dat deed Tesla niet.

Deze kosten tellen niet mee in de SEPP bepaling.
Je moet dus kijken of je het basis bedrag kan vinden op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxxeh
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09-2024
mjvdzwet schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:01:
[...]

Of zitten de afleverkosten nu in de prijs?
Dat is in Nederland verplicht om te tonen op de website en dat deed Tesla niet.

Deze kosten tellen niet mee in de SEPP bepaling.
Je moet dus kijken of je het basis bedrag kan vinden op de site.
Scherp, je hebt gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aanCQX6AaNeK9hZFo0VdrWXd90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J3NyRgZRCsYddgADqnzOGeAA.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ze hebben nu aangepast zo te zien ivm de klachten. (https://www.autoweek.nl/a...nederlandse-reclame-code/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Shit.. Hoe kan dat toch joh. Ik heb een S22+ met het probleem dus. Dan ben ik benieuwd wat het wel gaat verhelpen als deinstalleren niet werkt. :(

Een paar maanden geleden waren er ook mensen met dit soort screenshots. Allemaal Samsung gebruikers, dus kennelijk ligt het daar aan.

Was toen ook met een Android update van Samsung, dus kan zijn dat jouw nieuwere telefoon die wel heeft en die iets oudere telefoon van je vrouw niet.

Hier met Google Pixel 7 Pro en helemaal up to date nog nooit zoiets gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BJF005 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Ik snap het getut met die lampen niet zo goed eerlijk gezegd. Ik heb het ooit begin 2023 eens gekalibreerd via het menu en daarna nooit meer aangeraakt. Ik krijg nooit flits signalen van tegenliggers en het lichtbeeld op de weg is ook gewoon prima.

Wat me opviel bij die foto van het lichtbeeld op de muur is dat de auto wat ver van de muur af staat. Zoals ik het heb begrepen moet je er dichterbij gaan staan en ook zorgen dat de auto vlak staat.

Die blokjes die er bovenuit steken zorgen er op de weg juist voor dat de baan links iets minder hoog belicht wordt dan de eigen rijbaan (voorkomt verblinding tegenliggers) en dat aan de rechterkant juist de berm iets hoger/verder wordt belicht.

Ik heb alleen heel in het begin flits signalen gekregen, maar dat was door de Grootlicht Assistant die veel te laat uitschakelde (of te snel inschakelde). Dat is begin 2023 met een update verholpen en werkt sindsdien betrouwbaar.

Kortom, ik zou ze gewoon nog eens goed kalibreren en niet teveel zelf mee prutsen.

Mijn ervaring met een MY RWD van eind 2022. Kan zijn dat andere auto's een andere ervaring geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bilgy_no1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Ik snap het getut met die lampen niet zo goed eerlijk gezegd. Ik heb het ooit begin 2023 eens gekalibreerd via het menu en daarna nooit meer aangeraakt. Ik krijg nooit flits signalen van tegenliggers en het lichtbeeld op de weg is ook gewoon prima.

Wat me opviel bij die foto van het lichtbeeld op de muur is dat de auto wat ver van de muur af staat. Zoals ik het heb begrepen moet je er dichterbij gaan staan en ook zorgen dat de auto vlak staat.

Die blokjes die er bovenuit steken zorgen er op de weg juist voor dat de baan links iets minder hoog belicht wordt dan de eigen rijbaan (voorkomt verblinding tegenliggers) en dat aan de rechterkant juist de berm iets hoger/verder wordt belicht.

Ik heb alleen heel in het begin flits signalen gekregen, maar dat was door de Grootlicht Assistant die veel te laat uitschakelde (of te snel inschakelde). Dat is begin 2023 met een update verholpen en werkt sindsdien betrouwbaar.

Kortom, ik zou ze gewoon nog eens goed kalibreren en niet teveel zelf mee prutsen.

Mijn ervaring met een MY RWD van eind 2022. Kan zijn dat andere auto's een andere ervaring geven.
Idem met een MY ui April 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:32
In Tilburg zit ook een showroom neem ik aan, woon zelf in Breda dus wil volgende week even langs gaan om te beslissen in welke kleur ik de M3 ga bestellen.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeuroticaPills
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03
Inmiddels rijd ik ruim een maand met veel plezier in een 2022 M3 Performance, heerlijke wagen!

Alleen de hulplijnen op de achteruitrij-camera zijn niet bepaald behulpzaam. Ze zijn volgens mij scheef, al regelmatig een stoeprandje gepakt of beetje schuin geparkeerd hierdoor.. dat heeft Hyundai (vorige auto was een i20) toch echt beter voor elkaar imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
NeuroticaPills schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:39:
Alleen de hulplijnen op de achteruitrij-camera zijn niet bepaald behulpzaam. Ze zijn volgens mij scheef, al regelmatig een stoeprandje gepakt of beetje schuin geparkeerd hierdoor.. dat heeft Hyundai (vorige auto was een i20) toch echt beter voor elkaar imho.
Je moet ook die lijnen niet gebruiken, maar je zijcamera en spiegels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
Oekol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Hier hetzelfde op een S22 en S23, best wel irritant.
En tijdens het rijden zie je de auto dubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 09:36
spartacusNLD schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:13:
[...]

Ik heb alleen nog maar zwarte auto's gehad.

:9 zou dat het verklaren?
Op zwart zie je meer. Als je je auto net heb gewassen en er komt een regenbui, grote kans dat je de vlekken ziet op je zwarte auto.
Ik rij nu in de donkere grijs met een glas coating en ik vind het geweldig.
De bling blijft veel langer op m’n auto. Soms sta ik gewoon voor m’n raam en bewonder ik de glans van m’n auto.
Sinds de Tesla gebruik ik geen 3 emmers meer. Derde emmer voor de wielen is niet meer nodig. Amper remsporen en een plastic wieldop heeft niet zoveel liefde nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:57
MazeWing schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:54:
[...]

Ik denk dat als de leasemaatschappij het al goedkoop kan inkopen (door een verouders voorraad model te pakken) dat iedere vorm van besparing weer teniet wordt gedaan door de berekening van de restwaarde (die met een verouderd model een stuk lager zal liggen dan een model dat net nieuw is) na x-aantal jaar.

Ga er maar vanuit dat de leasemaatschappij hetr grootste financieel gewin erbij heeft en je dit als klant niet tot nauwelijks terug gaat zien in de maandelijkse leaseprijs.

Een bestaande order "omzetten" naar een LM lijkt me helemaal onmogelijk aangezien ze hun eigen inkopen doen. Alleen via ALD (de leasemaatschappij waar Tesla mee samenwerkt) gaat dit. Daar bestel je namelijk eerst zelf de auto (+ aanbetaling) en neemt ALD de order vervolgens van je over en krijg je de aanbetaling weer terug. Maar voor zover ik weet is ALD de enige die dit systeem hanteert. Ik zelf zit bij JustLease en die maken echt gebruik van hun eigen inkoop.
bij arval kreeg ik het prijsverschil van een voorraadmodel verrekend in de leaseprijs en heb ik zelf de beatelling en aanbetaling gedaan met de creditcard en is de order daarna naar arval overgezet.
Helaas is alle winst voor de baas want de bijtelling blijft hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Lochnes schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:34:
[...]

bij arval kreeg ik het prijsverschil van een voorraadmodel verrekend in de leaseprijs en heb ik zelf de beatelling en aanbetaling gedaan met de creditcard en is de order daarna naar arval overgezet.
Werknemer van de maand! :*)
Bestaat dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: krijgen meer mensen klachten over hun microfoon in de Model 3 2024 (highland)? Iedereen waar ik mee bel klaagt dat ik of onverstaanbaar ben, of dat de geluiden op de achtergrond ontzettend hard zijn. Ook dat mijn knipperlicht heel goed hoorbaar is tot vervelens toe voor de andere kant. Terwijl ik dacht dat dit juist ook was aangepakt in de Model 3.

Ben even benieuwd of dit een algemene tendens is, of dat ik wellicht een service request moet inschieten bij Tesla. Alleen ik weet nu al dat het heel lastig is om zoiets hard te maken qua bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:08:
Vraagje: krijgen meer mensen klachten over hun microfoon in de Model 3 2024 (highland)? Iedereen waar ik mee bel klaagt dat ik of onverstaanbaar ben, of dat de geluiden op de achtergrond ontzettend hard zijn. Ook dat mijn knipperlicht heel goed hoorbaar is tot vervelens toe voor de andere kant. Terwijl ik dacht dat dit juist ook was aangepakt in de Model 3.

Ben even benieuwd of dit een algemene tendens is, of dat ik wellicht een service request moet inschieten bij Tesla. Alleen ik weet nu al dat het heel lastig is om zoiets hard te maken qua bewijs.
Geen ervaring met de Highland. Wel de oude 3 en de Y. Zit een beetje in de regensensor en parkeerassist hoek. Niet top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Inspired schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Geen ervaring met de Highland. Wel de oude 3 en de Y. Zit een beetje in de regensensor en parkeerassist hoek. Niet top.
Mwah, ik heb nooit klachten gehad of gehoord over de microfoon.
Als het echt zo slecht is als @Verwijderd zegt dan denk ik eigenlijk dat er ergens iets niet goed zit.
Gewoon ff een service request inschieten. Lijkt me een gevalletje mobile ranger op de oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:35
Lochnes schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Bijtelling doet de baas niks dat is voor de overheid op basis van de cataloguswaarde en die is niet anders. De lagere lease prijs is mogelijk wel in het voordeel van de baas afhankelijk van de afspraken die er zijn en eventuele eigen bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:08:

Ik bel best vaak vanuit de auto en heb nog nooit terug gekregen dat men mij niet goed hoort.

Werkt zowel met gewoon bellen als met een online meeting in bijv Teams prima via Bluetooth.

Misschien kun je zelf een gesprek opstarten met iemand zodat je het ook zelf kunt horen. En ook kijken of het met een andere telefoon ook zo is. Handig als je kunt uitsluiten dat het bijv aan je telefoon ligt.
Pagina: 1 ... 220 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: