Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.353 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hopende dat dit het 'juiste topic' is om mijn eerste Tesla vraag te stellen:

Ik ben kijkende naar een nieuwe óf occasion Model Y die ik particulier wil aanschaffen.
Zoek nml een EV als vervanging voor onze huidige (geweldige) Audi A4 S-Line Avant 2.0tfsi 2019.
Keus voor/kijkende naar EV: mede omdat we sinds kort zonnepanelen hebben met ~2500kwh overschat en de werkgever van mijn vrouw die laadpalen heeft staan waar voor maar 0,12 cent per kwh privé opgeladen mag worden.

Hoe ga ik INRUIL aanpakken?
De 2019 Audi A4 is nog een 'hoop' waard en die wil je denk ik niet via een snelle online opkomer weg doen voor te weinig geld/te veel afschrijving

Maar kan je bij Tesla vestigingen überhaupt aan inruil doen?

En indien we voor een gloednieuwe Model Y zouden gaan, nog tips over SEPP? Want volgens mij beperken we ons dan volledig tot de instapper zonder enige extra optie?

En indien we voor een occasion Model Y zouden gaan, nog tips over tweedehands subsidie? Of komt een occasion model Y daar sowieso nooit voor in aanmerking (>ivm max 45k nieuwprijs)?

We wonen in Zuid-Holland/Bijna Zeeland: Welke bedrijven zijn in deze regio interessant om te bezoeken in mijn eerste Tesla zoektocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
De nieuwe update voor kaarten is bij mij geïnstalleerd vannacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
turkeyhakan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:17:
Heb 'm ook aangeboden gekregen. Hoeveel GB was het weet je dat? Twijfelde 'm om van mijn 14GB die ik maandelijks heb te downloaden, die zijn namelijk net vernieuwd. Volgens mij was zo'n map wel 8 a 9 GB toch?
Pues a las 4 de la mañana de hoy se me han bajado los nuevos mapas de Europa de 2024. Han sido madrugadores, no solo por la hora sino por ser a principios de enero. Casi 8GB.

Versión: EU-2024.2-14843
Bijna 8GB staat hierboven. Dus dan wacht ik nog wel ff tot ik weer met zakelijke telefoon in de auto zit.

[ Voor 29% gewijzigd door Oekol op 12-01-2024 08:46 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:15:

Ik ben kijkende naar een nieuwe óf occasion Model Y die ik particulier wil aanschaffen.
Zoek nml een EV als vervanging voor onze huidige (geweldige) Audi A4 S-Line Avant 2.0tfsi 2019.
Keus voor/kijkende naar EV: mede omdat we sinds kort zonnepanelen hebben met ~2500kwh overschat en de werkgever van mijn vrouw die laadpalen heeft staan waar voor maar 0,12 cent per kwh privé opgeladen mag worden.

De 2019 Audi A4 is nog een 'hoop' waard en die wil je denk ik niet via een snelle online opkomer weg doen voor te weinig geld/te veel afschrijving

En indien we voor een gloednieuwe Model Y zouden gaan, nog tips over SEPP? Want volgens mij beperken we ons dan volledig tot de instapper zonder enige extra optie?

En indien we voor een occasion Model Y zouden gaan, nog tips over tweedehands subsidie? Of komt een occasion model Y daar sowieso nooit voor in aanmerking (>ivm max 45k nieuwprijs)?

We wonen in Zuid-Holland/Bijna Zeeland: Welke bedrijven zijn in deze regio interessant om te bezoeken in mijn eerste Tesla zoektocht?
Zet die Audi maar op marktplaats, inruil bij Tesla is zeer zelden financieel aantrekkelijk.
Heb je ook de 3 overwogen i.v.m. SEPP en toch opties willen? (Een 2e hands vinden is een uitdaging).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01

Vergeet inruil bij Tesla, ze hebben ofwel geen interesse, of geven te lage prijzen.
Overigens werken die bedrijven als ikwilvanmijnautoaf of wijkopenautos behoorlijk goed en die geven goede prijzen. En anders moet je zelf verkopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
DaMightyWackO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Zet die Audi maar op marktplaats, inruil bij Tesla is zeer zelden financieel aantrekkelijk.
Heb je ook de 3 overwogen i.v.m. SEPP en toch opties willen? (Een 2e hands vinden is een uitdaging).
De 3 nog niet echt overwogen omdat we graag gelijk voor een wat hogere instap dan de huidige sportieve Audi A4 S-Line willen gaan. Vandaar model Y... Maar ik kan me er zeker nog even in verdiepen.
Uiteindelijk gaat het er nml om hoe veel centjes er bij gelegd moeten worden...

Particulier de Audi A4 verkopen hou ik niet zo van/via marktplaats. Vandaar dat ik kijk naar inruil mogelijkheden (ik besef met dat ik iets meer kan krijgen voor de A4 als ik hem zelf probeer te verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Vergeet inruil bij Tesla, ze hebben ofwel geen interesse, of geven te lage prijzen.
Overigens werken die bedrijven als ikwilvanmijnautoaf of wijkopenautos behoorlijk goed en die geven goede prijzen. En anders moet je zelf verkopen.
Ik kan kijken of die marktconforme prijzen geven die niet ver liggen van strakke inruilprijzen.

En Tesla-occasion verkopers? Die zullen vast wel aan goede inruil om een schitterende A4 doen denk ik zo. Wat zijn interessante tweedehands Tesla verkopers? Of zijn die er sowieso (nog) niet voor de model Y in Nederland?...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Oeh is hier het nieuwe kleinere model gespot bij de fabriek in USA?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Heb 'm ook aangeboden gekregen. Hoeveel GB was het weet je dat? Twijfelde 'm om van mijn 14GB die ik maandelijks heb te downloaden, die zijn namelijk net vernieuwd. Volgens mij was zo'n map wel 8 a 9 GB toch?

[...]

Bijna 8GB staat hierboven. Dus dan wacht ik nog wel ff tot ik weer met zakelijke telefoon in de auto zit.
Geen idee hoeveel GB een mapupdate is. 8GB ja? Dat is nogal wat! De satellietbeelden zijn wel oud moet ik zeggen in Nederland. Minstens 2 jaar..

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 12-01-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:52:

[Embed]
Nice!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:44:
[...]

De 3 nog niet echt overwogen omdat we graag gelijk voor een wat hogere instap dan de huidige sportieve Audi A4 S-Line willen gaan. Vandaar model Y... Maar ik kan me er zeker nog even in verdiepen.

Particulier de Audi A4 verkopen hou ik niet zo van/via marktplaats. Vandaar dat ik kijk naar inruil mogelijkheden (ik besef met dat ik iets meer kan krijgen voor de A4 als ik hem zelf probeer te verkopen).
Je kan een ikwilvanmijnautoaf poging wagen, net iets minder kans op gedoe dan bij Marktplaats.
Als je een typische Audi S-line man bent, is een Y Peformance dan niet meer iets voor je? (ja dan betaal je flink meer. Maar omdat je nu ook Audi rijdt en geen Skoda, kan een Performance je misschien meer bekoren)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Al is het waarschijnlijk gewoon een Y :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 20:48
Welke versie is dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXuc6ip_eo1xNadgRgcievUs_Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLXlYd3iVnfRwh0jZKzhWazM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door gravy op 12-01-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Ik kan kijken of die marktconforme prijzen geven die niet ver liggen van strakke inruilprijzen.

En Tesla-occasion verkopers? Die zullen vast wel aan goede inruil om een schitterende A4 doen denk ik zo. Wat zijn interessante tweedehands Tesla verkopers? Of zijn die er sowieso (nog) niet voor de model Y in Nederland?...
Tesla occasions verkopers zijn er zeer beperkt (43 volgens AutoTrack) en dan komt een deel hiervan ook nog uit Duitsland (import).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Model Y AliExpress of Amazon edition. Lastig te beoordelen op deze foto.

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

[ Voor 32% gewijzigd door DaMightyWackO op 12-01-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Je zou een Y zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Een model Y met modificaties.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Geen aandelen, maar nogmaals een link naar een geschikte Tesla-occasion verkoper: https://mmxbv.nl
Alleen ook hier geen inruil, zij importeren de tesla's en verkopen ze vervolgens door. Bij de M3 sowieso inclusief SEPP, maar ze hebben ook MY staan (sommige komen ook in aanmerking voor SEPP)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Referall programma is herzien zojuist. Nu ook voor de nieuwe model 3.

3 maanden gratis EAP op elk model. En dus nu ook de model 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d09YopOo0LrtoUpw7RxfNiDKpKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kBqitOND3bRjQZ7AQDC3kYzh.png?f=user_large

Nu ook punten voor de andere partij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1HvrNSw1TAQFUPOnYBypLHOU9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHc5FLLrg0TNhVlrniwhj3vd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 09:17 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Ik denk dat als je hem particulier verkoopt ipv via Tesla, je minimaal de SEPP subsidie al hebt terugverdient.
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:

3 maanden gratis EAP:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je tegenwoordig met EAP fatsoenlijk handmatig van baan wisselen? Of is het nog steeds een kwestie van eerst AP uit zetten?

Of in elk geval automatische baan wissels uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:24
Heeft iemand nog tips wat ik hier het beste mee kan doen?
Ik lees op internet dat proppen een mogelijkheid is, maar deze schroef zit wel ver naar de zijkant van de band waardoor het weer niet verstandig is om te repareren.
Ik heb de lokale kwik-fit nog gebeld en die kwamen ermee dat er mogelijk 2 banden vervangen moeten worden omdat 1 band vervangen slecht zou zijn voor de elektromotor "Telsa troep gaf hij aan", geen idee wat hij daarmee bedoelde, maar ik ben er verder niet op ingegaan.
Ik heb nu 10.000 km met de banden gereden, profiel lijkt mij nog op zich prima en mijn persoonlijke voorkeur zou dan ook naar repareren uitgaan mits dit goed en veilig gedaan kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXiE07dHm8JeCDFyywXQYBrKc0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdRIL4xP13e5nzxbIQjrSA2d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Wat is hier de ervaring met garantiewerk de afgelopen maanden?
Ik heb eind september mijn MYP in ontvangst genomen en best wat kleine punten die onder garantie verholpen zouden moeten worden. Bij mij M3LR heb ik daar nooit problemen mee gehad, aanmelden in de app en langskomen.

Nu krijg ik ineens een kostenraming van €150,- om te kijken naar een krakend onderstel en een bonkend geluid bij de achteras bij remmen op lage snelheid. Lijkt me heel vreemd. Er staat ook niet dat het diagnose betreft maar echt 'Customer Pay'. Ze doen het af met, omdat het een Amerikaans betaalsysteem is, ze eerst diagnose doen en mocht het aan Tesla liggen ze het dan pas omzetten naar garantie. Vreemde omschrijving in ieder geval.

Ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren.

p.s. en ik ben nog in discussie over een scheefstaand stuur dat ze maar niet onder garantie willen oplossen maar €350,- voor vragen (uitlijning). Gemeld binnen 4 dagen. Belachelijk eigenlijk. Koop je een auto van 65k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:35
JJFS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:18:
Ik lees op internet dat proppen een mogelijkheid is, maar deze schroef zit wel ver naar de zijkant van de band waardoor het weer niet verstandig is om te repareren.

[Afbeelding]
Helaas zit de schroef inderdaad te ver op de rand waardoor de gehele band vervangen moet worden :(
Had ik vorige zomer ook en gelukkig was het een 155/65 R14 waardoor de kosten meevielen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Ik heb de lokale kwik-fit nog gebeld en die kwamen ermee dat er mogelijk 2 banden vervangen moeten worden omdat 1 band vervangen slecht zou zijn voor de elektromotor "Telsa troep gaf hij aan", geen idee wat hij daarmee bedoelde, maar ik ben er verder niet op ingegaan.
Ik heb nu 10.000 km met de banden gereden, profiel lijkt mij nog op zich prima en mijn persoonlijke voorkeur zou dan ook naar repareren uitgaan mits dit goed en veilig gedaan kan worden.

[Afbeelding]
Ik zou echt heeeeeel ver weg blijven van die kwikfit 8)7

Tesla verwijst zelf altijd maar Euromaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Pierz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Want? Zij hebben mijn winterbanden naar volle tevredenheid gemonteerd. Of gaat dit specifiek over banden reparatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Want? Zij hebben mijn winterbanden naar volle tevredenheid gemonteerd. Of gaat dit specifiek over banden reparatie?
Heb je de post wel gelezen waar ik op reageerde?

Wellicht heb je er overheen gelezen dat een band vervangen slecht zou zijn voor de elektromotor en dat de medewerker Tesla troep noemde.

[ Voor 19% gewijzigd door Pierz op 12-01-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Pierz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Heb je de post wel gelezen waar ik op reageerde?
Ja. maar dat heeft meer met de medewerker te maken dan kwikfit als organisatie. Je zou nog kunnen concluderen dat die specifieke medewerkers of vestiging het niet zo met Tesla heeft. Waarschijnlijk iets met ''wat een boer niet kent..''

De medewerkers van de vestiging waar ik naar toe ging waren juist uitermate geïnteresseerd in mijn nieuwe Tesla en gaven aan dat ze er al een hoop voorbij hadden zien komen.

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:40
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:

3 maanden gratis EAP op elk model. En dus nu ook de model 3.
[Afbeelding]

Nu ook punten voor de andere partij:
[Afbeelding]
3 maanden enhanced autopilot in de plaats van 250euro korting is ook eens leuk.
Maar wat kan er in België/ Nederland gebruikt worden van een enhanced autopilot?

Spijtig dat Tesla geen gratis maandje testen aanbiedt van beide opties…
Zou het wel eens willen proberen zonder eerst te moeten betalen en dan geld terug te vragen binnen de zoveel dagen…

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Ja. maar dat heeft meer met de medewerker te maken dan kwikfit zelf. Je zou nog kunnen concluderen dat die vestiging het niet zo met Tesla heeft..

De medewerkers van de vestiging waar ik naar toe ging waren juist uitermate geintereseerd in mijn nieuwe Tesla en gaven aan dat ze er al een hoop voorbij hadden zien komen.
Daarom zei ik ook ‘die’ kwikfit. In het verleden wel vaker bij een kwikfit hier en daar geweest en de kennis en kunde verschilde nogal per vestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Snakefoodjah schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:48:
[...]

3 maanden enhanced autopilot in de plaats van 250euro korting is ook eens leuk.
Maar wat kan er in België/ Nederland gebruikt worden van een enhanced autopilot?

Spijtig dat Tesla geen gratis maandje testen aanbiedt van beide opties…
Zou het wel eens willen proberen zonder eerst te moeten betalen en dan geld terug te vragen binnen de zoveel dagen…
Staat EAP of FSD niet standaard geactiveerd in een proefrit model? Anders eens twee proefritten achter elkaar boeken en vragen aan de vestiging of ze dit willen activeren mocht dat nog niet gebeurt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
Pierz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Tesla verwijst zelf altijd maar Euromaster.
Ik heb met Tesla gebeld en die geven aan zo druk te zijn dat wanneer je dit door hun laat doen je de auto voor langere tijd kwijt zal zijn, ze verwezen me inderdaad ook door naar Euromaster of Michelin.
Euromaster gaf aan maandag pas tijd te hebben en dan te kunnen beoordelen of de band gerepareerd kan worden of dat deze vervangen moet worden.
Echter hebben zij niks op voorraad, dus wanneer de band vervangen moet worden (wat de verwachting is), dan kan ik pas 1 of 2 dagen later weer terugkomen om de band te laten vervangen.
Dus ja dat is ook allemaal erg omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JJFS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb met Tesla gebeld en die geven aan zo druk te zijn dat wanneer je dit door hun laat doen je de auto voor langere tijd kwijt zal zijn, ze verwezen me inderdaad ook door naar Euromaster of Michelin.
Euromaster gaf aan maandag pas tijd te hebben en dan te kunnen beoordelen of de band gerepareerd kan worden of dat deze vervangen moet worden.
Echter hebben zij niks op voorraad, dus wanneer de band vervangen moet worden (wat de verwachting is), dan kan ik pas 1 of 2 dagen later weer terugkomen om de band te laten vervangen.
Als je nog kan rijden moet je met zo´n band gewoon even langs de Euromaster rijden. Er is dan altijd iemand die even komt kijken en advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
[...]

In principe moet elke garage het kunnen. Wel even aangeven hoe ze een Tesla moeten optillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:02

Nadat ik mijn MY had gekocht ook mijn Audi op marktplaats gezet. Daar komen natuurlijk koopjesjagers op af maar verder was er zo goed als geen animo voor.

Na het eezn maandje aangekeken te hebben heb ik contact geocht met een automakelaar(Ecomotive in Swifterbant).

Deze heeft de auto nogmaals netjes gepoetst, mooie foto's gemaakt en ermee geadverteerd op 8 verschillende sites. Binnen een week waren er al 6 bezichtigingen. Auto is binnen 2 a 3 weken verkocht voor de vraagprijs. Je betaald dan nog 5% commissie.

Hij neemt het hele verkoop proces op zich maar de betaling wordt rechtstreeks op jouw rekening gestort. Indien gewenst kun je de auto in zijn showroom zetten. Zo heb ik dat gedaan gezien ik ook veel van huis ben. Dat kost niks extra trouwens.

Ik had ook nog bij de ANWB geinformeerd om de auto via hun te verkopen. Ik kreeg een gegerandeerde prijs van 15500 bij ANWB. Auto is 3 weken later voor 23.000 verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Guido7619 op 12-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:40
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Staat EAP of FSD niet standaard geactiveerd in een proefrit model? Anders eens twee proefritten achter elkaar boeken en vragen aan de vestiging of ze dit willen activeren mocht dat nog niet gebeurt zijn?
Zou ik inderdaad eens kunnen doen.
Toen ik mijn testrit deed was ik al onder de indruk van het elektrisch rijden/sneller optrekken enzo dat ik me aan niet veel anders gewaagd heb dan de bekende banen eens te doen op te zien wat het gaf qua vering/comfort….

Op de 30min die ik kreeg ook niet echt de tijd om verder te testen :-).

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

RvV

[Afbeelding]
Afgelopen zomer heb ik een Michelin band op de BMW op precies dezelfde plek gepropt. Ik snap dat garages altijd op safe spelen en graag vervangen, maar dat is echt niet altijd nodig. Als je een dag lang met een slappe band hebt gereden en die schroeft heeft alles van binnen gesloopt, dan is het een ander verhaal.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Garages gaan nooit proppen vanwege de garantie. Persoonlijk zou ik dit gewoon proppen met een paraplu (dus van binnen uit). Maar 100 mensen gaan je vertellen dat je jezelf de dood in rijd voor €500 en gooien liever 2 goede banden weg.

Als je dit niet zelf kan (of iemand kent), gaat niemand het voor je doen, dus zul je 2 banden moeten kopen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo even wat korte ervaringen van de afgelopen periode.

Holiday update:
- Verbeterde parkeer weergave bevalt mij best goed, stuk accurater dan de vorige Telsa Vision versie. Al durf ik er nog niet blind op te rijden en werkt het niet/slecht als het wat donkerder is en het regent.
- Ook valt mij op dat hij nog wel eens laat de parkweergave toont of als je bij een stoplicht staat de parkeerweergave toont (waardoor je het handige stoplicht op de dashboard niet meer hebt).
- Ruitenwissers kunnen nu uit als de cruise control gebruikt, eindelijk :D

MY RWD met LFP accu:
Ik ga eigenwijs tegen het advies van Tesla in om hem minstens één keer per week tot 100% laden te laden. Simpelweg omdat ik niet altijd genoeg rij om in korte tijd weer onder de 80% te komen, het blijft immers lithium.

Recent had ik weer een goed moment om de accu tot 100% te laden. Nu had ik de auto al een paar weken niet meer tot 100% geladen maar steeds kleine beetjes dus ik was wel benieuwd of ik iets van "kalibreren" zou zien naarmate de accu richting de 100% ging. Opladen ging normaal totdat hij bij de 99% kwam, toen schoot het accupercentage een paar keer terug naar 97%. Waarschijnlijk ter correctie. Half uurtje later stond hij vrolijk op 100% met een bereik van 414km. De auto corrigeert het accupercentage dus zodra hij in de eind 90 zit :)

Regeneratief remmen:
Afgelopen week ben ik voor het eerst 's ochtends tijdens de vorst weg gereden waarbij ik de auto maar kort heb laten voorverwarmen (18c graden is mij warm zat in de winter). Nou heb ik er nog zomerbanden onder liggen en had ik het idee dat de auto alle kanten op glee, dus ik wou de zomerbanden de schuld geven. Even later viel het kwartje en viel mij op dat de auto helemaal geen gebruik maakte regeneratief remmen en hij dus maximaal door rolt en niet afremt doordat de accu simpelweg te koud was. Leer voor de volgende keer.

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 12-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[Afbeelding]
Daar zou ik toch een prop in laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Aliexpress LED bar.
Je hebt 2 soorten, eentje mooi weggewerkt:
YouTube: Tesla Model Y Light Bar Starlink Wide-Strip Taillights! MUST HAVE Ac...
En eentje achterop de bumper gepakt (steekt uit):
YouTube: Cybertruck influenced Tail LED Bar Light for Tesla Model 3 & Y - Ins...

Leuk in theorie, reviews laten vooral weten dat balk 1 er constant af dondert of los laat omdat het met 3M tape vast zit. En balk 2 steekt enorm uit.. tja.

Wat betreft proppen ben ik dat wel afgeleerd. Heb 1x mijn motor laten proppen, dat is wel schrikken als die het onderweg begeeft. Ga voor €100 voor een band geen risico nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Divak op 12-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Weet dat het proppen op deze plek niet is toegestaan en bij APK zelfs afkeur.

Het zal prima gaan en goed dicht blijven. Risico en veiligheid moet je voor jezelf bepalen.

Zelf heb ik altijd een setje proppen met lijm bij me in de auto. En om thuis/van de snelweg te komen zou ik zelfs de wang proppen om daarna de band te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
Dank voor alle adviezen, ik ga hem wel laten vervangen door een nieuwe.
Nog tips over het rouleren van de banden? Ik heb namelijk net de melding in het scherm gekregen dat het wordt geadviseerd om de banden na 10.000 km te rouleren.
Maar als er nu 1 nieuwe band rechts achter komt, dan vraag ik mij af wat handig is, alleen links voor met links achter rouleren mogelijk een idee?
Of juist de nieuwe band op de vooras plaatsen en de 2 gebruikte banden van voor naar de achteras verplaatsen (ik heb een Model Y RWD).
Aan de voorkant meet in ongeveer nog 6.5mm profiel en achter 5.5mm

[ Voor 21% gewijzigd door JJFS op 12-01-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
JJFS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:15:
Nog tips over het rouleren van de banden? Ik heb namelijk net de melding in het scherm gekregen dat het wordt geadviseerd om de banden na 10.000 km te rouleren.
Maar als er nu 1 nieuwe band rechts achter komt, dan vraag ik mij af wat handig is, alleen links voor met links achter rouleren mogelijk een idee?
Of juist de nieuwe band op de vooras plaatsen en de 2 gebruikte banden van voor naar de achteras verplaatsen (ik heb een Model Y RWD).
Proppen kan je prima doen, ik heb het zelf ook vaker moeten doen. Zonde om hiervoor een nieuwe band te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rouleren is iets voor america, daar geloven ze nog in die gewoonte.

Of je nu 1 of 2 banden wisselt hangt wat af van de slijtage.
Als het verschil tussen links en rechts groot is, dan best 2 banden wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Rouleren is iets voor america, daar geloven ze nog in die gewoonte.

Of je nu 1 of 2 banden wisselt hangt wat af van de slijtage.
Als het verschil tussen links en rechts groot is, dan best 2 banden wisselen.
Zelfs niet bij een RWD model? Waar de achterbanden harder slijten dan de voorbanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Dutchlimits schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Proppen kan je prima doen, ik heb het zelf ook vaker moeten doen. Zonde om hiervoor een nieuwe band te kopen.
Dat is alleen toegestaan in het loopvlak. Helaas niet net op de rand of in de wang.

Het zal prima dicht blijven de rest van de levensduur van de band. Prima om een beetje als een slak rond te toeren.

Sportief rijden? Snelweg sneheid? Ik zou het risico niet durven nemen.......
Een flauwe bocht induiken met 130 km/u en daar een klapband krijgen vanwege een bandreparatie buiten het loopvlak? Moet er niet aan denken...............

Helemaal zelf weten natuurlijk maar neem dan geen andere weggebruikers of passagiers mee in je zuinigheid 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Oekol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:52:

[Embed]
Volgens mij is dit alleen de body van een Y. Geen idee waarom het gecovered is, misschien bescherming of misschien een nieuwe versie?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan zeker bij Tesla een inruilbod krijgen, maar dat gaat gewoon via een handelsplatform; eigenlijk net zoals iedere andere dealer dat doet. Ik kreeg via Tesla eigenlijk eenzelfde bod als bij een van de grotere platforms.

Uiteindelijk de auto aangeboden bij een aantal merkdealers en op die manier kreeg ik uiteindelijk EUR 12.000 meer voor de auto. Dit was overigens wel in het najaar van 2022 toen er een gierend tekort was aan EVs en ik een 1 jaar oud en redelijk populair model verkocht. Ik heb uiteindelijk in 1 jaar en 25.000 km EUR 500 afgeschreven, dus dat is wel heel uitzonderlijke mazzel geweest. En ik kocht niet eens een nieuwe auto bij ze. Maar goed, soortgelijke auto's stonden voor nog eens paar duizend meer te koop aangeboden, oftewel: tweedehands was duurder dan nieuw. Kennelijk betaalden mensen toen dat soort bedragen om maar snel te kunnen rijden...

Punt is: als je een goede prijs voor een auto wilt, zul je er echt even werk van moeten maken of laten maken. Marktplaats is inderdaad niet echt een goed platform. Maar mijn ervaring is dus dat merkdealers nog wel eens hun nek willen uitsteken voor een mooie occassion van eigen merk die in hele mooie staat verkeert. En als je voor Audi EV gaat zouden ze misschien nog veel meer hun nek uit willen steken; ik denk dat er momenteel mooie kortingen te krijgen zijn bij VAG, want er staan er honderden per merk 'nieuw op voorraad'. Plus dat ze ook nog eens wat meer kunnen spelen met de inruilwaarde. Maar goed, ik zou zelf zeker weer voor Tesla gaan eerlijk gezegd.

Maar verder: goede keuze om elektrisch te gaan rijden. Met zulke laadkosten rijd je echt voor centen per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Heb je geen lokaal bandenservice bedrijf in de buurt (dus niet zo'n keten)? Misschien dat die sneller iets kunnen betekenen. Vraag is alleen hoe kieskeurig je bent voor welke band je krijgt. En wellicht kunnen ze toch een tijdelijke reparatie doen terwijl je wacht op de vervangende band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Let wel op dat je echt langs gaat voordat je jezelf rijk rekent. Ik heb bij mijn vorige auto alles aan ze doorgegeven en ze kwamen netjes met een courante prijs. Toen ik op het moment dat ik hem kwijt wilde langs kwam, vertelden ze dat de auto toch wel ouder was en wilden ze nog maar de helft betalen. Dit terwijl ik leeftijd, kilometerstand en foto's door had gegeven. Dus ze wisten dat al lang.

Ik ben toen omgedraaid en heb 'm uiteindelijk via een auto-verkoop site zelf verkocht. Gevoelsmatig had ik wel het voordeel dat ik wat lager in de prijs kon gaan zitten vanwege mijn ervaring met zo'n opkoop-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Nieuws bericht: https://www.autoweek.nl/a...outhi-problemen-rode-zee/

Productie Model Y stilgelegd in Berlijn ivm Houthi aanvallen op schepen.

[ Voor 21% gewijzigd door mjvdzwet op 12-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

RvV

mjvdzwet schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:09:
Nieuws bericht: https://www.autoweek.nl/a...outhi-problemen-rode-zee/

Productie Model Y stilgelegd in Berlijn ivm Houthi aanvallen op schepen.
Want we gaan natuurlijk niet zeggen dat we in Berlijn ook de Juniper voorbereidingen gaan doen? :X

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 19:59
LorenzoG schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Ik heb 44.30.8 in mijn model 3 (highland). Heb meteen toen de holiday update uitkwam het schuifje erop gezet. Nog 0 meldingen gehad dat de camera afgedekt is. Nog helemaal geen waarschuwingen gehad over autopilot trouwens. Kan me voorstellen dat bij FSD de auto moppert dat die afgedekt is. Maar dan nog, zolang de auto maar buiten kan zien zou je denken.
Heb zojuist de update gedaan naar .8. Benieuwd of ik nog kapot gespammed ga worden of dat ik nu ook normaal kan blijven rijden, anders de schuif van de cover weer dicht doen.

Hoe lang zijn je ritten ongeveer geweest tot nu toe met afgedekte camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
RvV schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Want we gaan natuurlijk niet zeggen dat we in Berlijn ook de Juniper voorbereidingen gaan doen? :X
Precies wat ik dacht bij dit bericht gisteren. Als het al niet gepland was, zullen ze het nu waarschijnlijk doen. Anders zul je de lijn over een paar maanden weer stil moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Precies wat ik dacht bij dit bericht gisteren. Als het al niet gepland was, zullen ze het nu waarschijnlijk doen. Anders zul je de lijn over een paar maanden weer stil moeten leggen.
De vraag is dan of ze de tools die ze nodig hebben voor de aanpassing al in voorraad hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
Tommie12 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:24:
[...]

De vraag is dan of ze de tools die ze nodig hebben voor de aanpassing al in voorraad hebben...
Als Shanghai nu wordt aangepast en Austin al testballonnetjes gereed heeft neem ik aan van wel. Maar goed, met Tesla weet je het nooit gezien de Highland nog niet in de VS geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
turkeyhakan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:17:
Komt deze ook als software update binnen? Of moet je deze op een andere manier in het menu selecteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
LorenzoG schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Ik heb 44.30.8 in mijn model 3 (highland). Heb meteen toen de holiday update uitkwam het schuifje erop gezet. Nog 0 meldingen gehad dat de camera afgedekt is. Nog helemaal geen waarschuwingen gehad over autopilot trouwens. Kan me voorstellen dat bij FSD de auto moppert dat die afgedekt is. Maar dan nog, zolang de auto maar buiten kan zien zou je denken.
Heb trouwens niet het idee dat de binnencamera enkel een nadeel is. Ik krijg de indrukken dat de auto eerder met collision warnings komt wanneer je je ogen niet op de weg hebt. Wat opzich wel een goede feature is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Kwam bij mij gisteren ook vanzelf, net als de normale updates..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 12:31

djbarney

XBL: DeejayBarney

Maurice- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Als Shanghai nu wordt aangepast en Austin al testballonnetjes gereed heeft neem ik aan van wel. Maar goed, met Tesla weet je het nooit gezien de Highland nog niet in de VS geleverd wordt.
Highland is sinds begin deze week officieel ook te bestellen in de VS (zie https://twitter.com/tesla_na/status/1744943954762817796)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Aan de voorkant meet in ongeveer nog 6.5mm profiel en achter 5.5mm
Een nieuwe band heeft meestal 7-8mm profiel. Als je 1 band vervangt is het verschil qua omloop te groot voor de aangedreven achterwielen.

Voor en achterbanden omwisselen en dan voor een nieuwe erbij zetten is ook een te groot verschil en is de kans vrij groot dat je iets met de uitlijning moet gaan doen, plus het zal gewoon niet lekker sturen.

Beste oplossing (naar mijn mening): 2 nieuwe achterbanden.

Ook:
If tires need to be replaced early, for example due to a flat tire, we recommend replacing the tires in pairs unless the other tires are within 2/32 in (1.5 mm) of tread depth of the new tire.
https://www.tesla.com/own...D9-83AB-5DCA6295D587.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:00
Ik heb sinds enkele weken nu de M3 RWD Ultra Red en vandaag bij Profile de bandenwissel laten doen want het was toch wel erg glad. Nu zitten er allemaal witte resten (vet of zo?) rondom de velgen van het spul wat ze gebruiken tijdens de bandenwissel. Daarnaast is de auto sowieso al best vies door het weer en ben ik er aan het denken om hem binnenkort (als het niet meer vriest) te wassen bij een wasbox (enkel schuim, hogedrukreiniger en osmosewater denk ik dan, geen borstel in ieder geval). Nu heb ik wel eens gehoord dat je een nieuwe auto de eerste 3 maanden niet door een wasstraat moet gooien omdat de lak nog moet uitharden, is dit ook het geval bij een wasbox en klopt dit verhaal überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:32
De optie Enhanced Autopilot, werkt dat naar behoren? Is dat het geld waard?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Nee gewoon een S3XY commander kopen, daarmee heb je tegenwoordig bijna dezelfde functie als AEP. Werkt heerlijk !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Zelfs niet bij een RWD model? Waar de achterbanden harder slijten dan de voorbanden?
Ik wissel bij zomer/winterbanden wissel altijd even voor en achter om. Maar maak dan ook 50k+ km's per jaar. Heb redelijk gelijke slijtage. Met na 53.000km op de zomerbanden (Michelin PilotSport 4 235/45 1.0) nog +- 5mm profiel rondom.

"Winterbanden" Continental AllSeasonContact 235/45R18 1.0 zijn er 6000km geleden onder gegaan, gaan over 2-3 maanden wel zien hoe die ervan af komen :D

Ik rijd als een oude krant, dus YMMV O+

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 12-01-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Simone96 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:15:
Ik heb sinds enkele weken nu de M3 RWD Ultra Red en vandaag bij Profile de bandenwissel laten doen want het was toch wel erg glad. Nu zitten er allemaal witte resten (vet of zo?) rondom de velgen van het spul wat ze gebruiken tijdens de bandenwissel. Daarnaast is de auto sowieso al best vies door het weer en ben ik er aan het denken om hem binnenkort (als het niet meer vriest) te wassen bij een wasbox (enkel schuim, hogedrukreiniger en osmosewater denk ik dan, geen borstel in ieder geval). Nu heb ik wel eens gehoord dat je een nieuwe auto de eerste 3 maanden niet door een wasstraat moet gooien omdat de lak nog moet uitharden, is dit ook het geval bij een wasbox en klopt dit verhaal überhaupt?
Gisteren nieuwe winterbanden laten monteren en inderdaad velgen vol met witte resten.
In mij geval op waterbasis en dit was zo weg gespoten met wat water onder hoge druk.

Ik durf nog niet door de krasstraat dus de eerste paar keer maar met het handje wassen.

Of zijn er bepaalde merken krasstraten die wel veilig te gebruiken zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
De auto wordt al gewassen bij aflevering. Ik zou me niet druk maken om 'uitharden', nog nooit gedaan voor een auto. Hier al sinds het begin zo'n beetje maandelijks door de wasstraat. Eén met 'zachte' borstels. Het is misschien niet het beste voor de lak, maar die ziet er nog uit als nieuw. Ik zie nog geen swirls, maar ben geen 'fijnkijker'. Anders dan echter mijn vorige auto: zwarte KIA, al vanaf dag 1 onder de swirls afgeleverd (en zelfs krassen door de blanke laklaag...).

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 12-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
RaRo74 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:25:
[...]
Neen. Zeker niet met de Tesla lak dikte.

om de 4 a 6 weken dit uitvoeren:

Mocht je een lijst met was & onderhouds producten nodig hebben, stuur me een DM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb dat nog nooit gedaan, bij geen enkele nieuwe auto. Indien jouw auto uit China komt heeft hij ook een tijdje stil gestaan op een fabrieksparkeerplaats en op een boot ;)

De mijne ging gewoon vanaf het begin door de wasstraat, al doe ik dat enkel als het rustig is (zit om de hoek) en is het een redelijk moderne/nieuwe wasstraat. Wel laat ik bij iedere wasbeurt voor een euro of twee een extra beschermlaag/coating aanbrengen door de wasstraat. Al weet ik niet of dat echt werkt maar voor dat kleine bedrag en de waarde van de auto vind mijn hoofd (stukje emotie/gevoel :)) het wel fijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 12-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
RaRo74 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Gisteren nieuwe winterbanden laten monteren en inderdaad velgen vol met witte resten.
In mij geval op waterbasis en dit was zo weg gespoten met wat water onder hoge druk.

Ik durf nog niet door de krasstraat dus de eerste paar keer maar met het handje wassen.

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe lief je wil zijn voor je auto, mijn blauwe 2022 3 RWD gaat elke 5-15 dagen door een carwash. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Nu heb ik wel eens gehoord dat je een nieuwe auto de eerste 3 maanden niet door een wasstraat moet gooien omdat de lak nog moet uitharden, is dit ook het geval bij een wasbox en klopt dit verhaal überhaupt?
Vroeger toen ik wel eens wat oldtimers liet spuiten was het advies de eerste paar keren de lak alleen met water en azijn te wassen om uit te harden.

Bij moderne lakken zal extra uitharden toch niet meer nodig zijn?

Er zal vast nog wel een laksystemen specialist reageren die dit weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Dat is toch ondervangen en uitvoerig getest?
Uit onafhankelijke metingen blijkt dat de Tesla lak net zo dik of zelfs dikker als van andere lakken.
Daarnaast lijkt hardheid van de lak en toch flexibel van groter belang dan de dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Hier een willekeurige filmpje en dat lijkt allemaal "dik"in orde,

YouTube: Paint thickness of 2022 Tesla Model Y Giga Texas 4680 Battery

"Best German paint volgens Elon" :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
RaRo74 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Dat is toch ondervangen en uitvoerig getest?
Uit onafhankelijke metingen blijkt dat de Tesla lak net zo dik of zelfs dikker als van andere lakken.
Daarnaast lijkt hardheid van de lak en toch flexibel van groter belang dan de dikte.
Mijn 1.5 maand oude Model 3 (ja, zwart) heeft toch al 2 lakschades. 1 klein putje op de voorkant van een steen (dat was dan ook wel echt een forse tik op de snelweg) en een schaafschade (0.5 cm) aan de achterste deur portier. Geen idee waar die vandaan komt. Ik laat dit van de zomer bij onderhoud van de glascoatings weer herstellen.

Ik was er al door andere hier voor gewaarschuwd, maar de lak is echt niet dik. Een detailer waar ik de auto bij aankoop langs heb gebracht was er niet van onder de indruk i.i.g.

Maar dit heeft denk ik meer met de unilak zwart te maken. De overige metalic lak is blijkbaar wat beter.

[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
cacofant schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:21:
Nee gewoon een S3XY commander kopen, daarmee heb je tegenwoordig bijna dezelfde functie als AEP. Werkt heerlijk !
Kan je me daar misschien wat meer over vertellen? 'bijna' hetzelfde?

Ik ben in configurator een MY aan het samenstellen voor ons prive (eerst mijn huidige Audi A4 2019 goed en snel proberen te verkopen).

Ik ben nog een NooB op Tesla gebied.

Alleen het aller basis model lijkt in aanraking te komen voor 2950 euro subsidie.

Wil ik ook maar één optie meer óf een Long Range (wil ik dat???), houdt subsidie volledig op meen ik.
Is dat het me waard? Welke extra opties hebben écht toegevoegde waarde, etc.
Ik rij 5 dagen per week 110km woon-werk (55km enkele rit). Veel snelwegen en files etc.
Ik kan thuis op oprit opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:00
Thanks voor jullie ervaringen. De auto in ieder geval schoon spuiten klinkt dus prima. Ik weet niet of ik er echt mee door de wasstraat durf, al deed ik dat met mijn vorige auto (VW Polo) wel altijd en heb ik daar nooit krassen op gezien.
Ik heb de auto pas een paar weken dus wil niet gelijk al swirls/krassen op de rode lak als ik het ook kan voorkomen door naar een wasbox te gaan ipv de wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58

Sebazzz

3dp

Nu heb ik wel eens gehoord dat je een nieuwe auto de eerste 3 maanden niet door een wasstraat moet gooien omdat de lak nog moet uitharden, is dit ook het geval bij een wasbox en klopt dit verhaal überhaupt?
Nou, als ik de VIN moet geloven is de mijne eind september geproduceerd en als het goed is wordt ie over een week geleverd, dat is al bijna drie maanden :D

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Met de S3XY commander kun je richting aangeven, inhalen, en na terugkeren op de rijbaan hervat ie de Autopilot automatisch weer. Enige verschil met Tesla AEP is dat die ook automatisch van rijbaan wisselt, maar dat schijnt niet of heel traag te werken.. dat doe ik dan zelf wel :-)

Zoek even op youtube of Google dan kom je een heel eind denk ik..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Ik heb deze maar eens besteld om het wagenpark te meten en om met elkaar te vergelijken,

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Mij Y is een zwarte en spiksplinternieuwe.
Op advies van jullie heb ik deze bij het afhalen met een loep bekeken.
Tot nu toe heb ik niets vreemds aan de zwarte lak gezien.

Nu is het allemaal glanzend nieuw en ik ben benieuwd hoe de lak zicht op termijn gaat houden.

Een collega had vanaf 2017 een nieuwe zwarte X en ik moet zeggen dat deze er altijd netjes uitzag ondanks krasstraat wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Ik ben in configurator een MY aan het samenstellen voor ons prive (eerst mijn huidige Audi A4 2019 goed en snel proberen te verkopen).

Ik ben nog een NooB op Tesla gebied.

Alleen het aller basis model lijkt in aanraking te komen voor 2950 euro subsidie.

Wil ik ook maar één optie meer óf een Long Range (wil ik dat???), houdt subsidie volledig op meen ik.
Is dat het me waard? Welke extra opties hebben écht toegevoegde waarde, etc.
Ik rij 5 dagen per week 110km woon-werk (55km enkele rit). Veel snelwegen en files etc.
Ik kan thuis op oprit opladen.
De opties voor Enhanced Autopilot en Full Self Driving kunnen achteraf nog worden aangeschaft (in mijn optiek beide zonde van het geld). De Enhance Commander kan fijn zijn om na een baan wissel auto steer weer te activeren.

Long range heb je niet nodig als je thuis kunt laden.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
[...]
Dit is wat je met de S3XY buttons commander optie kan (ik gebruik het ook, werkt goed!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6Nk1owb9dGEE2BHgocvdUmAXm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDRBJnd3Y4wKomLc5pjp0sLh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus het automatisch heractiveren van de auto pilot als je een rijbaanwissel hebt afgerond. Zonder zo'n commander moet je dit handmatig doen. Met EAP zou het mogelijk moeten zijn dat de auto een voorliggen automatisch inhaalt en je zelf dus niet hoeft te sturen, je knipperlicht uit hoeft te zetten en weer moet terugvoegen. Mocht je al EAP overwegen is het altijd slimmer dit achteraf aan te schaffen (of voor het maandelijks abbo te gaan) als je ook van SEPP subsidie gebruik wil maken.

De RWD model Y (waar je dus subsidie op krijgt) heeft al de premium audio aan boord. Het mist tegenover de long range dus enkel vermogen en range. Welke je niet altijd kan gebruiken omdat je die longe range accu maar tot 80% mag volladen volgens tesla normen. Enkel als je de 100% gaat gebruiken zou je tot 100% mogen laden, maar dus niet dagelijks.

De RWD heeft een andere accu chemie die je wel dagelijks tot 100% mag laden.

[ Voor 42% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
[...]
Klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er is tegenwoordig en apart topic voor o.a. de S3XY buttons: Tesla Model 3 & Y Accessoires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:11:
Er is tegenwoordig en apart topic voor o.a. de S3XY buttons: Tesla Model 3 & Y Accessoires
Als maker van dat topic trap ik er zelf ook in om het hier nog steeds over die buttons te hebben.. sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
Hebben jullie ook dat er uit de voorkant bij koud weer bij het na stilstand wegrijden gebonk uit de voorkant komt specifiek als de wielen (bijna) helemaal uitgeslagen zijn? Ik vermoed dat het het "krabben" van de koude banden is. Model 3 performance dus met 20" Pirelli sportieve zomerbanden. Na 50 meter rijden is het weg. Ik ken krabben van de banen van andere auto's meer hier is het wel een stuk heftiger. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Mijn 1.5 maand oude Model 3 (ja, zwart) heeft toch al 2 lakschades. 1 klein putje op de voorkant van een steen (dat was dan ook wel echt een forse tik op de snelweg) en een schaafschade (0.5 cm) aan de achterste deur portier. Geen idee waar die vandaan komt. Ik laat dit van de zomer bij onderhoud van de glascoatings weer herstellen.

Ik was er al door andere hier voor gewaarschuwd, maar de lak is echt niet dik. Een detailer waar ik de auto bij aankoop langs heb gebracht was er niet van onder de indruk i.i.g.

Maar dit heeft denk ik meer met de unilak zwart te maken. De overige metalic lak is blijkbaar wat beter.
Lak is nu eenmaal geen pantser wat onverwoestbaar is. Als je op de snelweg rijdt met 130 km/h en een steentje spat op, dan is dat een heel grote hoeveelheid energie die op een klein oppervlak tegen je lak aan ketst. En iets wat tegen je deur aan schaaft is eigenlijk ook niet waar een autolak tegen bestand is. Zelfs iets te harde borstelharen van plastic kunnen al snel krasjes in een clearcoat veroorzaken.

Ik denk dat het bij zwarte lak vooral het probleem is dat je kleine beschadigingen gewoon heel snel ziet.

Een autolak super mooi houden is volgens mij minstens zo veel een kwestie van geluk (geen steenslag oplopen) als van de kwaliteit van de lak.

Nou zijn er wel wat ervaringen van vroege Model 3's waar problemen met de lak waren, maar ik denk dat tegenwoordig een Tesla lak niet per se onder doet voor andere merken. Net zomin als dat 'panel gaps' nog zo'n enorm probleem zijn bij Tesla.

En ik vind zo'n opmerking van een detailer gewoon heel a-specifiek. Heeft hij de dikte gemeten? Of is hij met het polijsten door de clearcoat heengegaan (onwaarschijnlijk)? Heeft hij de hardheid getest? Waarop baseert hij zo'n opmerking dan?

Ik neem het allemaal maar met een flinke korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

^^ ik gok dat het hier om je ABS gaat. Je voorwielen verliezen grip en dat resulteert in klapperen. Als je dan weer grip hebt, is het weg. Nogmaals, het is een gokje maar ik herken dit van meerdere andere auto's die ik had en dan ging het ook over redelijk versleten banden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgemgoudswaard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
Sinds vanmorgen update 2023.44.30.8 geïnstalleerd. Bij het aanzetten van spotify (ben premium abonnee) moest ik middels een QR code inloggen. Daarna deed hij het gewoon. Voorheen hoefde ik niet in te loggen, account werd standaard gevonden. Anderen dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Als maker van dat topic trap ik er zelf ook in om het hier nog steeds over die buttons te hebben.. sorry :)
Is het misschien een idee om een soortgelijk topic te maken voor alle Flitsmeister gerelateerde zaken? Die komt hier bijna net zo vaak langs... Of Flitsmeister ook toevoegen aan dat topic, inclusief een goede beschrijving van wat met welke versie werkt.

In elk geval misschien in de Topic Warning ook toevoegen bij de betreffende link dat ook Flitsmeister daar beantwoord kan worden...

(ik ben overigens zelf geen FM gebruiker, anders zou ik e.e.a. kunnen opschrijven in een post daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
pgemgoudswaard schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:23:
Sinds vanmorgen update 2023.44.30.8 geïnstalleerd. Bij het aanzetten van spotify (ben premium abonnee) moest ik middels een QR code inloggen. Daarna deed hij het gewoon. Voorheen hoefde ik niet in te loggen, account werd standaard gevonden. Anderen dezelfde ervaring?
Bij het ophalen van mijn Tesla heb ik één keer op deze methode (via QR dus) moete inloggen. Daarna nooit meer, ook niet na het installeren van x.8.

Heb je toevallig hiervoor ook een Tesla gehad? En dat hij je account daarvan heeft meegenomen? En nu pas opnieuw koppelt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Is het misschien een idee om een soortgelijk topic te maken voor alle Flitsmeister gerelateerde zaken? Die komt hier bijna net zo vaak langs... Of Flitsmeister ook toevoegen aan dat topic, inclusief een goede beschrijving van wat met welke versie werkt.

In elk geval misschien in de Topic Warning ook toevoegen bij de betreffende link dat ook Flitsmeister daar beantwoord kan worden...

(ik ben overigens zelf geen FM gebruiker, anders zou ik e.e.a. kunnen opschrijven in een post daar).
S3XY buttons staat al in de topicwarning. Ik ben er zelf ook debat aan trouwens.

FM (FM One, Two) mag natuurlijk per definitie al in het accessoires topic. Maar dit soort meta discussies moeten we maar aan de moderators overlaten denk ik ;)

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 12-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgemgoudswaard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Bij het ophalen van mijn Tesla heb ik één keer op deze methode (via QR dus) moete inloggen. Daarna nooit meer, ook niet na het installeren van x.8.

Heb je toevallig hiervoor ook een Tesla gehad? En dat hij je account daarvan heeft meegenomen? En nu pas opnieuw koppelt oid?
Nee, ik rijd al ruim 4 jaar dezelfde Model 3. Net deed hij het wel gewoon na een uur stilstand. Lijkt op een soort willekeur. Als het blijft, zal ik eens een reset uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Dit is wat je met de S3XY buttons commander optie kan (ik gebruik het ook, werkt goed!)

[Afbeelding]

Dit is dus het automatisch heractiveren van de auto pilot als je een rijbaanwissel hebt afgerond. Zonder zo'n commander moet je dit handmatig doen. Met EAP zou het mogelijk moeten zijn dat de auto een voorliggen automatisch inhaalt en je zelf dus niet hoeft te sturen, je knipperlicht uit hoeft te zetten en weer moet terugvoegen. Mocht je al EAP overwegen is het altijd slimmer dit achteraf aan te schaffen (of voor het maandelijks abbo te gaan) als je ook van SEPP subsidie gebruik wil maken.

De RWD model Y (waar je dus subsidie op krijgt) heeft al de premium audio aan boord. Het mist tegenover de long range dus enkel vermogen en range. Welke je niet altijd kan gebruiken omdat je die longe range accu maar tot 80% mag volladen volgens tesla normen. Enkel als je de 100% gaat gebruiken zou je tot 100% mogen laden, maar dus niet dagelijks.

De RWD heeft een andere accu chemie die je wel dagelijks tot 100% mag laden.
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Heb ik als Tesla-NooB nu echt even nodig in mijn eerste zoektocht.
Wat interessant om te horen dat je de opties voor Enhanced Autopilot en Full Self Driving, zoals @mjvdzwet ook noemt, dus kennelijk beter achteraf kan bestellen en niet tegelijk, zodat je onder die 45k blijft en dus van SEPP gebruik kan maken.
Zijn de meerprijzen voor de opties achteraf hetzelfde en zit er dan dus eigenlijk nul verschil in?

Helemaal bedankt voor de uitleg over het andere type accu in de RWD tov de LR.
Altijd tot 100 procent mogen laden en daar minder actief naar om hoeven te kijken/monitoren/instellen zonder heftige degradatie over tijd lijkt me erg prettig...
Nu denk ik dus ineens aan een standaard RWD tov een Long Range :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Heb ik als Tesla-NooB nu echt even nodig in mijn eerste zoektocht.
Wat interessant om te horen dat je de opties voor Enhanced Autopilot en Full Self Driving, zoals @mjvdzwet ook noemt, dus kennelijk beter achteraf kan bestellen en niet tegelijk, zodat je onder die 45k blijft en dus van SEPP gebruik kan maken.
Zijn de meerprijzen voor de opties achteraf hetzelfde en zit er dan dus eigenlijk nul verschil in?

Helemaal bedankt voor de uitleg over het andere type accu in de RWD tov de LR.
Altijd tot 100 procent mogen laden en daar minder actief naar om hoeven te kijken/monitoren/instellen zonder heftige degradatie over tijd lijkt me erg prettig...
Nu denk ik dus ineens aan een standaard RWD tov een Long Range :)
Kleine sidenote op de LFP chemie is dat die nét zo goed niet supergelukkig wordt van uren/dagenlang op 100% te staan. Minder ongelukkig dan de NMC chemie van de LR, desalniettemin ongelukkig.

Ik heb zélf een redelijk vast schema, en laad op werk tot 80%, om 75 min voor vertrek aan de laatste 20% te beginnen. :). (gaat vanzelf door een automatiseringkje in de app Tessie) De instructie tot 100% laden is voornamelijk om het éénvoudig te houden voor de gebruiker.
Elke week even tot 100% laden is voornamelijk ook lekker om het BMS goed gecalibreerd te houden. Tesla's enige zorg is dat ze de gezondheid van het pakket >70% binnen 8 jaar en 160.000km houden zodat ze je geen garantie hoeven verlenen :).

Verder, vooral niet té druk om maken, lekker gebruiken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dankjewel @Mar.tin
Ik zou 4 dagen per week er mee naar mijn werk moeten rijden: 55km enkele rit. Dus 110km totaal.
De overige dagen van iedere week alleen wat korte privé ritjes van ~20km.

Zou een RWD met dus de LFP chemie accu, die je dan instelt dat hij zoals jij omschrijft voor mij afdoende zijn en hoe zou ik er mee om moeten gaan qua instellingen om accu het beste te behouden?

Ik kan elke dag thuis hem op mijn oprit aan een lader hangen. Dat is nu nog een oude 1-fase Audi A3 E-Tron lader ingebouwd, maar ik kan natuurlijk een snelle(re) lader kopen/plaatsen. Geen probleem.

Ik vraag het omdat ik een klein beetje, vanaf de start, beter om wil gaan met batterij-laadcyclussen.
Voordat ik mijn Audi A4 had, had ik een A3 E-Tron en die hybride accu was binnen 3 jaar bezit ernstig gedegradeerd. Ik reed hem bijna elke dag volledig leeg en moest hem volledig laden. Dat kwam het systeem niet ten goede...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
Allewijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:39:
Dankjewel @Mar.tin
Ik zou 4 dagen per week er mee naar mijn werk moeten rijden: 55km enkele rit. Dus 110km totaal.
De overige dagen van iedere week alleen wat korte privé ritjes van ~20km.

Zou een RWD met dus de LFP chemie accu, die je dan instelt dat hij zoals jij omschrijft voor mij afdoende zijn en hoe zou ik er mee om moeten gaan qua instellingen om accu het beste te behouden?

Ik kan elke dag thuis hem op mijn oprit aan een lader hangen. Dat is nu nog een oude 1-fase Audi A3 E-Tron lader ingebouwd, maar ik kan natuurlijk een snelle(re) lader kopen/plaatsen. Geen probleem.

Ik vraag het omdat ik een klein beetje, vanaf de start, beter om wil gaan met batterij-laadcyclussen.
Voordat ik mijn Audi A4 had, had ik een A3 E-Tron en die hybride accu was binnen 3 jaar bezit ernstig gedegradeerd. Ik reed hem bijna elke dag volledig leeg en moest hem volledig laden. Dat kwam het systeem niet ten goede...
Wat ik zeg, niet te druk om maken, je belast de accu van een EV véél minder dan die van een PHEV, alléén al doordat je geen 100kW trekt uit een accu van een paar kWh.

Op werk kan ik laden met 11kW

Ik heb in Tessie ingesteld dat die de charge limit op 80% gooit bij aankomst op werk, daar stekker ik aan, en dan heb ik altijd 80% beschikbaar als ik onverhoopt een keer na een uurtje of twee weer weg wil of moet. Mijn dagelijkse retour is 160km (80km enkele reis).
Om 14:45 gooit ie de charge limit dan op 100% en dan is 'ie ongeveer rond 16:00 vol. Om 15:45 de verwarming / koeling aan.
Op héle koude dagen zoals van de week -5c overdag heeft ie dan een paar minuten extra nodig voor alles helemaal lekker op temperatuur is omdat ie dan de accu ondanks opladen graag nog een 2-3 graden warmer wil hebben.

En doordat ik pakweg 80km moet rijden om thuis te komen staat ie dan altijd met max 85% weer voor de deur als 't een heeeeeeeeeeeele zuinige zomerdag was, of pakweg 80% als het een koude winterdag was. Dus de mééste tijd brengt ie dan door rond de 80%, volgende dag weer naar werk, en 1-2x per week maak ik een 200km extra op een dag en dan ben ik met 20% op werk.

Ik hoop zélf hiermee best-of-both-worlds te pakken met regelmatig de 100% aantikken, én niet langdurig 100% vol geparkeerd staan.

Enige écht vervelende vind ik dat je op 100% vrij stevig geconfronteerd wordt als er een kilometertje van je maximum range verdwijnt. En in pakweg de ééste 1-2 jaar gaat er een procent of 5 van je range verdwijnen door de initiële degradatie die normaal is voor beide chemieen. Daarna vlakt het af.

We hebben een Long Range uit 2019, met inmiddels 231.000km op de klok, overwegend tot 90% geladen elke dag en 100% voor trips, die schommelt ergens tussen de 8 en 9% degradatie, en dat doet 'ie al een kleine 100.000km denk ik zo.

Mijn 2022 Model 3 RWD uit maart 2022 zit na 66.000km, al een kleine 10-15.000km op 4,9% degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:43
spartacusNLD schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:02:
Trekhaak achteraf aanschaffen + monteren kan nu ook bij Tesland: https://www.tesland.com/n...or-tesla-model3-highland/

met 1275 euro achteraf goedkoper dan via Tesla zelf.

(voor de nieuwe model 3)
Deze is nog niet op voorraad. Ze hebben nu een voor-aanmelding / wachtlijst.
Ze geven wel aan dat Tow-mode geactiveerd kan worden en dat de trekhaak origineel Tesla is.
Deze zou hetzelfde moeten bevestigen (horizontaal) als bij de Model-Y.

Tesla kon mij niet bevestigen hoe de trekhaak op de M3H zit en of de achteraf gemonteerde trekhaak net zo zit.

Ter verduidelijking: het monteren van een trekhaak is best wat werk.
Het gaat om het plaatsen van een balk en bedrading achter de bumper.
Het plaatsen van de kogel is dan wel een eitje.

Daarom ook nogmaals mijn vragen:

Wie heeft er een foto van een Model 3 Highland met trekhaak?

en

Wie heeft er een trekhaak (balk, bedrading en kogel) geplaatst gekregen door Tesla nà levering?

[ Voor 3% gewijzigd door Stetho op 12-01-2024 16:02 ]

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
spartacusNLD schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:27:
[...]

om de 4 a 6 weken dit uitvoeren:
...

Mocht je een lijst met was & onderhouds producten nodig hebben, stuur me een DM :)
Dat is wat overdreven lijkt me?
Hier in de buurt zijn twee splinternieuwe straten van All-in CarWash. Die maken mijn nieuwe M3 Highland netjes schoon zonder krasjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Skupjo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Dat is wat overdreven lijkt me?
Hier in de buurt zijn twee splinternieuwe straten van All-in CarWash. Die maken mijn nieuwe M3 Highland netjes schoon zonder krasjes.
Highland is een verzonnen term, is het niet handiger om gewoon het bouwjaar te gebruiken?
Pagina: 1 ... 219 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: