Dutchlimits schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:10:
[...]
Ik heb hiervoor 4 auto's gehad met adaptive cruisecontrol waarbij dit nooit een issue was. Daar kon ik comfortabel de cruise aanzetten in dezelfde situaties zonder steeds in te moeten grijpen. Dit is de eerste auto waarbij ik echt letterlijk schrok van wat die wel niet uithaalt.
Ik had wat meer verwachtingen anno 2024 inmiddels aangezien Tesla een state-of-the-art bedrijf zou moeten zijn, is dit altijd al zo? Rijden jullie al jaren met deze "issues" rond?
Tja dat is allemaal gebaseerd op je eigen ervaringen natuurlijk. Ik had hiervoor een Audi met adaptive cruise control en lane assist en vind het systeem van Tesla véél beter werken. Het kent zijn eigenaardigheden, dat is zonder meer waar. Ik heb zelf nooit situaties gehad waarin ik me echt onveilig voelde, hooguit wat phantom breaking maar dat waren altijd redelijk "verklaarbare" momenten.
Voorbeeld: er is hier in de buurt onlangs een weg vernieuwd en de auto kent daar duidelijk de nieuwe situatie nog niet goed, dus gaat steevast op het zelfde punt hard in de remmen als je daar niet op anticipeert (snelheid is ook van 80 naar 50 gegaan). Als je daar nog nooit geweest bent en volledig op AP vertrouwt is het vast schrikken. Zelfde voor een specifieke plek op de snelweg hier in de buurt waar de AP altijd de snelheid terugduwt naar 100 terwijl je daar 's avonds toch echt gewoon 130 mag.
Dat bijvoorbeeld kaartinformatie niet van de hele wereld 100% up-to-date kan zijn snap ik wel en soms duurt dat voor je gevoel veel te lang. Dat gezegd hebbende, in mijn Audi kreeg ik alleen kaart updates als ik ervoor betaalde en die waren dan ook alweer achterhaald.
Remmen voor tegenliggers en dat soort dingen heb ik ook allemaal "last" van, maar ik weet inmiddels vrij aardig in te schatten wanneer het systeem het mogelijk mis gaat hebben en dan haal ik de AP er voor die tijd al af. En voor de duidelijkheid: dat is echt incidenteel en zeker niet iets wat ik meerdere keren per rit moet doen (want dan zou ik 't systeem uit laten staan). Weet overigens niet in hoeverre dat dat invloed heeft op AP maar mijn auto heeft (gelukkig) nog gewoon normale sensoren ipv alleen vision.
Als ik Tesla al iets kwalijk wil nemen dan is dat dat ze soms te snel willen zijn met hun "innovaties". Ik snap best dat je zo weinig mogelijk systemen / onderdelen op een auto wil hebben zitten, maar de automatische ruitenwissers op basis van vision werken nog steeds volledig ruk. En dat we na al die jaren nog altijd geen matrix verlichting hebben snap ik ook niet zo goed.
Ik denk verder dat het ook je eigen mindset is. Als je iedere dag instapt met het gevoel "eens kijken wat hij nu allemaal weer verkeerd gaat doen", tja dan snap ik wel dat je na een paar maanden teleurgesteld bent. Ik rijd zelf nog altijd met heel veel plezier in deze auto en ga als volgende waarschijnlijk een Y nemen. Een van de tofste auto's die ik heb gereden was een Alfa Romeo 156, kan niet eens beginnen om alles op te noemen wat daar mis mee was. Maar als liefhebber noem je dat dan gewoon "karakter", opgelost