Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 207 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.678.167 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 09:12
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Op een gegeven moment heb je alle onhebbelijkheden door en ga je Autopilot uitschakelen bij die situaties, of trap je het gas vast een beetje in. Niet ideaal i know, maar te overzien.
Ik heb hiervoor 4 auto's gehad met adaptive cruisecontrol waarbij dit nooit een issue was. Daar kon ik comfortabel de cruise aanzetten in dezelfde situaties zonder steeds in te moeten grijpen. Dit is de eerste auto waarbij ik echt letterlijk schrok van wat die wel niet uithaalt.

Ik had wat meer verwachtingen anno 2024 inmiddels aangezien Tesla een state-of-the-art bedrijf zou moeten zijn, is dit altijd al zo? Rijden jullie al jaren met deze "issues" rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-06 21:10
mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:07:
Rondje Google geeft nog geen uitsluitsel, iemand enig idee of de geruchten dat Juniper rond de zomer zou komen waar kunnen zijn? Het lijkt erop dat ze in China rond nieuwjaar (10 februari) de productie ombouwen... Bij Highand ging het toen ook heel snel.
Is het de moeite om te wachten op de Juniper later dit jaar of is het net een meepakker om een voorraadmodel van de huidige Model Y te nemen. Kortingen op de performance tot 7 K is wel leuk. Hoe diep kunnen de kortingen gaan nu de Juniper komt dit jaar ? Is er mogelijkheid dat men nog verder zakt in prijs, ik ga er vanuit dat de fabriek in Duitsland moet blijven draaien en wie wil er dan nog een oud model , zeker de leasers gaan wachten, blijft nog een beperkt publiek van particulieren over.

Iemand als particulier ervaring met de overnameprijs van je huidige wagen ? Doet Tesla een inspanning of is het voor hun overlast en gooit men maar een slappe prijs om er van af te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
Carman1971 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Is het de moeite om te wachten op de Juniper later dit jaar of is het net een meepakker om een voorraadmodel van de huidige Model Y te nemen. Kortingen op de performance tot 7 K is wel leuk. Hoe diep kunnen de kortingen gaan nu de Juniper komt dit jaar ? Is er mogelijkheid dat men nog verder zakt in prijs, ik ga er vanuit dat de fabriek in Duitsland moet blijven draaien en wie wil er dan nog een oud model , zeker de leasers gaan wachten, blijft nog een beperkt publiek van particulieren over.

Iemand als particulier ervaring met de overnameprijs van je huidige wagen ? Doet Tesla een inspanning of is het voor hun overlast en gooit men maar een slappe prijs om er van af te zijn ?
Mede de reden waarom Musk niks zegt wanneer ie komt denk ik.
Een paar maanden voor de Highland arriveerde gingen ook de M3 RWD's met 4-5k korting weg (met subsidie betaalde je dan 35k voor een instapper oud model).
Dus ik denk dat wanneer je dat gaat zien, MY RWD met 10% korting, dan zal Juniper er met een paar maanden staan.

Tesla doet 0,0 moeite voor inruilers, je krijgt gewoon de handelsprijs.
ik zou hem gewoon aanbieden, en ook nog een keer naar "wijkopenautos" of iets dergelijks ter vergelijking, zal in dezelfde orde van grootte zitten denk ik.
Op marktplaats kun je er vast 20% extra voor krijgen, maar zit je er wellicht een tijdje mee...
Je kunt hem ook eens op ANWB invullen, maar reken je daarmee niet rijk, ik krijg als inruil aanbod maar 5000-6000 waar ANWB hem op 7500 (veiling) en 8100 (inruil) zet.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 01-01-2024 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Dutchlimits schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Ik heb hiervoor 4 auto's gehad met adaptive cruisecontrol waarbij dit nooit een issue was. Daar kon ik comfortabel de cruise aanzetten in dezelfde situaties zonder steeds in te moeten grijpen. Dit is de eerste auto waarbij ik echt letterlijk schrok van wat die wel niet uithaalt.

Ik had wat meer verwachtingen anno 2024 inmiddels aangezien Tesla een state-of-the-art bedrijf zou moeten zijn, is dit altijd al zo? Rijden jullie al jaren met deze "issues" rond?
Ja en nee. De issues zijn er. Maar ik heb inmiddels door hoe de Tesla denkt en waar ik wel en niet erop kan vertrouwen. Ben met je eens, Elons visie, autonoom rijden, is nog ver weg. 4% bijtelling verzacht een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:53
Vraagje:

Weten jullie waarom Autopilot (dus niet TACC) zelf de snelheid bijstelt? Stel je hebt AP ingesteld op 85 op een 80 weg. Helemaal prima, een tijdje later stelt de auto AP bij naar 80 of zelfs 60 om daarna weer naar 80 of 85 te gaan. Dit zorgt er voor dat AP eigenlijk alleen maar irritatie opwekt i.p.v. dat het een stukje comfort geeft.

Mijn instelling staat op "Huidige snelheid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:09
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:19:
Vraagje:

Weten jullie waarom Autopilot (dus niet TACC) zelf de snelheid bijstelt? Stel je hebt AP ingesteld op 85 op een 80 weg. Helemaal prima, een tijdje later stelt de auto AP bij naar 80 of zelfs 60 om daarna weer naar 80 of 85 te gaan. Dit zorgt er voor dat AP eigenlijk alleen maar irritatie opwekt i.p.v. dat het een stukje comfort geeft.

Kaartmateriaal wat niet klopt, auto denkt dat je op een naastgelegen weg met een andere snelheid rijd omdat de GPS even niet accuraat genoeg is, borden naast de weg die niet voor jouw weghelft bedoelt zijn maar wel worden opgepakt. Volgens mij heb je dan de meest voor de hand liggende oorzaken wel gehad.

Die "huidige snelheid" instelling wordt soms gewoon genegeerd. Op basis waarvan is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik weet wel dat binnen de bebouwde kom autosteer geforceerd wordt naar 50km/u + marge en voor sommige 60 en 80 wegen gebeurt dat ook. TACC blijft over het algemeen wel goed gaan. Snelwegen gaan over het algemeen prima hoewel daar soms ook ineens een drop naar exact 100km/u in zit (b.v. A12 richting Duitsland bij de brug bij Arnhem Noord als je vanaf de Pleijroute komt) daar mag je 70, dan 90 en dan 100 maar heb je even een drop naar exact 100). Een paar meter verder is het weer 100km/u + marge.

[ Voor 26% gewijzigd door Myrdhin op 02-01-2024 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 17:58
Vraagje:
...

Huidige snelheid is alleen een instelling voor wanneer je ACC of AP aanzet. Daarna doet de auto wat hij zelf goed vind.

Als je bv 90 rijdt op een 100 weg dan blijft hij bij het aanzetten op 90 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Myrdhin schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Kaartmateriaal wat niet klopt, auto denkt dat je op een naastgelegen weg met een andere snelheid rijd omdat de GPS even niet accuraat genoeg is, borden naast de weg die niet voor jouw weghelft bedoelt zijn maar wel worden opgepakt. Volgens mij heb je dan de meest voor de hand liggende oorzaken wel gehad.

Die "huidige snelheid" instelling wordt soms gewoon genegeerd. Op basis waarvan is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik weet wel dat binnen de bebouwde kom autosteer geforceerd wordt naar 50km/u + marge en voor sommige 60 en 80 wegen gebeurt dat ook. TACC blijft over het algemeen wel goed gaan. Snelwegen gaan over het algemeen prima hoewel daar soms ook ineens een drop naar exact 100km/u in zit (b.v. A12 richting Duitsland bij de brug bij Arnhem Noord als je vanaf de Pleijroute komt) daar mag je 70, dan 90 en dan 100 maar heb je even een drop naar exact 100). Een paar meter verder is het weer 100km/u + marge.
De huidige snelheid instelling wordt inderdaad soms genegeerd. Het bijzondere is dat ik het kan instellen op 85 (op een 80 weg). Een paar minuten later zakt de snelheid naar 80, om na een paar minuten weer automatisch naar 85 te gaan zonder dat ik maar iets heb aangepast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31
[...]

Tja dat is allemaal gebaseerd op je eigen ervaringen natuurlijk. Ik had hiervoor een Audi met adaptive cruise control en lane assist en vind het systeem van Tesla véél beter werken. Het kent zijn eigenaardigheden, dat is zonder meer waar. Ik heb zelf nooit situaties gehad waarin ik me echt onveilig voelde, hooguit wat phantom breaking maar dat waren altijd redelijk "verklaarbare" momenten.

Voorbeeld: er is hier in de buurt onlangs een weg vernieuwd en de auto kent daar duidelijk de nieuwe situatie nog niet goed, dus gaat steevast op het zelfde punt hard in de remmen als je daar niet op anticipeert (snelheid is ook van 80 naar 50 gegaan). Als je daar nog nooit geweest bent en volledig op AP vertrouwt is het vast schrikken. Zelfde voor een specifieke plek op de snelweg hier in de buurt waar de AP altijd de snelheid terugduwt naar 100 terwijl je daar 's avonds toch echt gewoon 130 mag.

Dat bijvoorbeeld kaartinformatie niet van de hele wereld 100% up-to-date kan zijn snap ik wel en soms duurt dat voor je gevoel veel te lang. Dat gezegd hebbende, in mijn Audi kreeg ik alleen kaart updates als ik ervoor betaalde en die waren dan ook alweer achterhaald.

Remmen voor tegenliggers en dat soort dingen heb ik ook allemaal "last" van, maar ik weet inmiddels vrij aardig in te schatten wanneer het systeem het mogelijk mis gaat hebben en dan haal ik de AP er voor die tijd al af. En voor de duidelijkheid: dat is echt incidenteel en zeker niet iets wat ik meerdere keren per rit moet doen (want dan zou ik 't systeem uit laten staan). Weet overigens niet in hoeverre dat dat invloed heeft op AP maar mijn auto heeft (gelukkig) nog gewoon normale sensoren ipv alleen vision.

Als ik Tesla al iets kwalijk wil nemen dan is dat dat ze soms te snel willen zijn met hun "innovaties". Ik snap best dat je zo weinig mogelijk systemen / onderdelen op een auto wil hebben zitten, maar de automatische ruitenwissers op basis van vision werken nog steeds volledig ruk. En dat we na al die jaren nog altijd geen matrix verlichting hebben snap ik ook niet zo goed.

Ik denk verder dat het ook je eigen mindset is. Als je iedere dag instapt met het gevoel "eens kijken wat hij nu allemaal weer verkeerd gaat doen", tja dan snap ik wel dat je na een paar maanden teleurgesteld bent. Ik rijd zelf nog altijd met heel veel plezier in deze auto en ga als volgende waarschijnlijk een Y nemen. Een van de tofste auto's die ik heb gereden was een Alfa Romeo 156, kan niet eens beginnen om alles op te noemen wat daar mis mee was. Maar als liefhebber noem je dat dan gewoon "karakter", opgelost :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:18
Vandaag voor het eerst een wat langere rit gereden met 2023.4.30.5.1 Ondanks veel regen, spray en wind werkte AP en ruitenwissers voortreffelijk. Als je AP aanzet even een nag van houd je handen aan het stuur en geef voldoende tegendruk maar verder werkte hij zoals het zou moeten. Geen melding over de ogen. Viel mij wel op dat als je een vrachtauto inhaalt hij iets meer links op de rijstrook gaat rijden en na het inhalen weer keurig naar het midden gaat. Geen Phantom breaks hoewel er situaties waren waar er voorheen normaal een grote kans zou zijn dat hij het zou doen. Ruitenwissers deden het veel beter dan in mijn "oude" auto die een regensensor heeft. In mijn gevoel mogen die van het lijstje met probleem gevallen af.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 14:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
winwiz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:32:
Vandaag voor het eerst een wat langere rit gereden met 2023.4.30.5.1 Ondanks veel regen, spray en wind werkte AP en ruitenwissers voortreffelijk. Als je AP aanzet even een nag van houd je handen aan het stuur en geef voldoende tegendruk maar verder werkte hij zoals het zou moeten. Geen melding over de ogen. Viel mij wel op dat als je een vrachtauto inhaalt hij iets meer links op de rijstrook gaat rijden en na het inhalen weer keurig naar het midden gaat. Geen Phantom breaks hoewel er situaties waren waar er voorheen normaal een grote kans zou zijn dat hij het zou doen. Ruitenwissers deden het veel beter dan in mijn "oude" auto die een regensensor heeft. In mijn gevoel mogen die van het lijstje met probleem gevallen af.
Afgelopen zaterdag een lange rit naar dusseldorf gehad. Ik heb precies de zelfde ervaring al zit ik inmiddels op 2023.44.30.7. AP is echt heerlijk op langere stukken. Geen vervelende meldingen gehad. Als je gewoon druk houd op het stuurt (lees; zeer licht tegensturen) dan is er niks aan de hand. Ook de verbeterde demping van de highland goed kunnen testen op de mindere snelwegen in duitsland. Ik ben aangenaam verrast!

Op de terugweg ook maar mijn ''150 km'' gratis supercharge kilometers aangebroken. 15 min aan de lader gestaan, en had er nog 30km gratis supercharge kilometers over gek genoeg. Erg leuke ervaring, en mooi om al die andere Tesla's af en aan te zien rijden. Het opwarmen van de accu werkt ook perfect! Mijn vrouw is ook direct overtuigd van de snelheid waarmee het laad en kijkt nu mentaal ook niet meer terug naar een ICE. De supercharger lag direct aan de snelweg bij een hotel. Snel naar de WC en weer terug. Betere ervaring dan een tankstation iig :)

Vanmorgen viel me het ook op dat de auto bij het inhalen van vrachtwagens wat meer naar links stuurt, wat helpt met een zenuwachtige vrouw op de passasiersstoel (ze heeft het niet zo op zwalkende vrachtwagens). Eerder bleef de auto gewoon stug 100% in het midden van de rijstrook.

Ruitenwissers laat ik gewoon op handmatig staan (wat nu ook kan zonder S3XY buttons i.c.m AP). Dit omdat ze nog steeds een kletterent geluid maken. Maar enkel als de ruit net niet nat genoeg is heb ik het idee. En dat is best vaak zo. Oplossing is om zelf maar om de zoveel tijd handmatig de wisser eenmalig aan te zetten. Ik vergeet steeds om die 0.5x stand te proberen in de S3XY button app.

[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 08:51 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
[...]

Ja, tot ik in 2023 een Tesla kreeg, toen ging het beter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:48

bert pit

asdasd

[...]

@turkeyhakan

Ik ervaar ook regelmatig dat de snelheid niet klopt. Bijvoorbeeld als je van een 60km weg naar een 80km weg over gaat. Er staat in beeld een 80Km bord en de AP houdt de vorige snelheid (60Km) aan. Hier klopt dus het kaartmateriaal of bord herkenning dus wel lijkt mij, maar wordt de snelheid niet aangepast.

In sommige vergelijkbare gevallen wordt de snelheid wel aangepast. Het is mij dus ook onduidelijk waarom wel of waarom niet.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:13
jsiegmund schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Tja dat is allemaal gebaseerd op je eigen ervaringen natuurlijk. Ik had hiervoor een Audi met adaptive cruise control en lane assist en vind het systeem van Tesla véél beter werken. Het kent zijn eigenaardigheden, dat is zonder meer waar. Ik heb zelf nooit situaties gehad waarin ik me echt onveilig voelde, hooguit wat phantom breaking maar dat waren altijd redelijk "verklaarbare" momenten.

Voorbeeld: er is hier in de buurt onlangs een weg vernieuwd en de auto kent daar duidelijk de nieuwe situatie nog niet goed, dus gaat steevast op het zelfde punt hard in de remmen als je daar niet op anticipeert (snelheid is ook van 80 naar 50 gegaan). Als je daar nog nooit geweest bent en volledig op AP vertrouwt is het vast schrikken. Zelfde voor een specifieke plek op de snelweg hier in de buurt waar de AP altijd de snelheid terugduwt naar 100 terwijl je daar 's avonds toch echt gewoon 130 mag.

Dat bijvoorbeeld kaartinformatie niet van de hele wereld 100% up-to-date kan zijn snap ik wel en soms duurt dat voor je gevoel veel te lang. Dat gezegd hebbende, in mijn Audi kreeg ik alleen kaart updates als ik ervoor betaalde en die waren dan ook alweer achterhaald.

Remmen voor tegenliggers en dat soort dingen heb ik ook allemaal "last" van, maar ik weet inmiddels vrij aardig in te schatten wanneer het systeem het mogelijk mis gaat hebben en dan haal ik de AP er voor die tijd al af. En voor de duidelijkheid: dat is echt incidenteel en zeker niet iets wat ik meerdere keren per rit moet doen (want dan zou ik 't systeem uit laten staan). Weet overigens niet in hoeverre dat dat invloed heeft op AP maar mijn auto heeft (gelukkig) nog gewoon normale sensoren ipv alleen vision.

Als ik Tesla al iets kwalijk wil nemen dan is dat dat ze soms te snel willen zijn met hun "innovaties". Ik snap best dat je zo weinig mogelijk systemen / onderdelen op een auto wil hebben zitten, maar de automatische ruitenwissers op basis van vision werken nog steeds volledig ruk. En dat we na al die jaren nog altijd geen matrix verlichting hebben snap ik ook niet zo goed.

Ik denk verder dat het ook je eigen mindset is. Als je iedere dag instapt met het gevoel "eens kijken wat hij nu allemaal weer verkeerd gaat doen", tja dan snap ik wel dat je na een paar maanden teleurgesteld bent. Ik rijd zelf nog altijd met heel veel plezier in deze auto en ga als volgende waarschijnlijk een Y nemen. Een van de tofste auto's die ik heb gereden was een Alfa Romeo 156, kan niet eens beginnen om alles op te noemen wat daar mis mee was. Maar als liefhebber noem je dat dan gewoon "karakter", opgelost :+
Precies, je kiest voor Tesla en dat heeft voor en nadelen. Ze implementeren de meeste dingen te snel, dat is best wel eens irritant. Aan de andere voegt Tesla ook nieuwe functies toe, voor het hele wagenpark.

Nu weer die phantom brakes. Ja dat is weer even wat meer dan voor de holiday update, maar je merkt dat het iedere update weer bijgeschaafd wordt. Over een half jaartje werkt AP waarschijnlijk weer beter dan het ooit deed. Bij elk ander merk moet je voor zulke verbeteringen een nieuwe auto kopen.

Ik vind die tweaks net als jij geen probleem, je krijgt er immers meestal wat voor terug (al duurt het soms wat lang). Anderen zijn allergisch voor verandering, en dan kan je beter bij de traditionele autobouwers blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15
Hoe zit het eigenlijk met de lichten van de Highland, geen klachten meer over te hoog afgestelde lichten bij dit model?

En wat vinden jullie nu van de ambient led verlichting? Ik zag eerst mensen klagen dat het ging storend zijn door de slechte plaatsing maar hoor er niks meer van nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mag dit uberhaupt wel van de EU? Een systeem dat zelf de snelheid verhoogd? Neem even aan dat FSD dit (in de US iig) wel kan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inspired schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Mag dit uberhaupt wel van de EU? Een systeem dat zelf de snelheid verhoogd? Neem even aan dat FSD dit (in de US iig) wel kan.
Jij geen last van als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Jij geen last van als ik het goed begrijp?
Ik rij vaak van 50 de 80 weg op terwijl ik autosteer aan heb. Dan past hij bij mij de snelheid niet aan. Overigens al sinds 2019 doet hij dit niet. Dus vandaar daar ik denk dat het gewoon niet mag? Druk dan ff op het bordje en dan gaat de auto naar 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inspired schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Ik rij vaak van 50 de 80 weg op terwijl ik autosteer aan heb. Dan past hij bij mij de snelheid niet aan. Overigens al sinds 2019 doet hij dit niet. Dus vandaar daar ik denk dat het gewoon niet mag? Druk dan ff op het bordje en dan gaat de auto naar 80.
Dat laatste doet die dus niet. Dan laat die voor een mil-second 80 zien waarna die bijv direct terug gaat naar 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Dat laatste doet die dus niet. Dan laat die voor een mil-second 80 zien waarna die bijv direct terug gaat naar 50.
Ah, daar heb ik geen last van nee. Als ik dan op het bordje klik gaat hij netjes naar 83 en daar blijft hij dan op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inspired schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Ah, daar heb ik geen last van nee. Als ik dan op het bordje klik gaat hij netjes naar 83 en daar blijft hij dan op zitten.
Heb jij snelheidslimiet of huidige snelheid als instelling geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-06 14:48
[...]

Zal weg mogen toch? Aangezien hij dit soms ook al doet? Ik heb vaak genoeg dat hij snelheid verhoogt.
Pierz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Precies, je kiest voor Tesla en dat heeft voor en nadelen. Ze implementeren de meeste dingen te snel, dat is best wel eens irritant. Aan de andere voegt Tesla ook nieuwe functies toe, voor het hele wagenpark.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ik had verwacht dat voor een bedrijf dat zich richt op softwareontwikkeling ze daar ook wel wat ervaring in hadden opgedaan en niet zomaar alles in productie gooien zelfs als het niet werkt of zelfs slechter is. Puur om zaken als een gimmick date van een holiday update te halen.

Ik heb niet voor een Tesla gekozen om bij elke update een loterij te krijgen welke functies het nu weer niet doen. En die software matig slechter is dan ik hem kreeg in 2019. Ik denk dat een beetje QC ze erg zou helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 02-01-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 09:46
[...]

Soms ook ronduit gevaarlijk. Op de A9 vanuit Utrecht ri Amsterdam heb je bij Amstelveen wegwerkzaamheden. Je mag daar 90 km/h maar bij een specifiek stuk gooit hij AP op 40km/h. Zonder enkele reden. De eerste keer schrok ik mij rot en de gene achter mij ook want hij gaat keihard afremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Khayma schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Soms ook ronduit gevaarlijk. Op de A9 vanuit Utrecht ri Amsterdam heb je bij Amstelveen wegwerkzaamheden. Je mag daar 90 km/h maar bij een specifiek stuk gooit hij AP op 40km/h. Zonder geen enkele reden. De eerste keer schrok ik mij rot en de gene achter mij ook want hij gaat keihard afremmen.
Ja, dat is een bekend punt. Door de wegwerkzaamheden is de auto in de war en denkt hij dat je in de bebouwde kom rijdt. Dat hij dan naar 40 km/h denkt te moeten gaan is ook een raadsel, want ik verwacht dan 50 of 30...

Ik heb deze in het begin (auto nu een jaar in bezit) ook eens gehad, nadien niet meer zo heftig. Mede omdat ik met mijn voet klaar zit om extra stroom te geven.

Maar het is wel een beetje bizar dat het nog steeds voorkomt, terwijl er ook al twee kaartupdates zijn geweest sinds ik de auto kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Heb jij snelheidslimiet of huidige snelheid als instelling geselecteerd?
Huidige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Zal weg mogen toch? Aangezien hij dit soms ook al doet? Ik heb vaak genoeg dat hij snelheid verhoogt.

...
mmja. Kan het me niet zo herinneren eigenlijk. Maar zal best kunnen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:55
Afgelopen weekend naar de champagnestreek gereden met 2023.44.30.5.1 en ik werd wel een beetje gek van die nieuwe melding als je AP aanzet (handen aan het stuur en ogen op de weg). Ook de nag dat als je meer dan 5 seconden op je scherm kijkt is zwaar ongewenst. Hoop dat dat iets minder strikt wordt in volgende versies.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Je kunt bij de optie Huidige Snelheid toch geen marge meer instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Fire69 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:27:
Hoe zit het eigenlijk met de lichten van de Highland, geen klachten meer over te hoog afgestelde lichten bij dit model?

En wat vinden jullie nu van de ambient led verlichting? Ik zag eerst mensen klagen dat het ging storend zijn door de slechte plaatsing maar hoor er niks meer van nu?
Nope. geen klachten over de verlichting. Ook geen tegenliggers die mij met knipperend grootlicht begroeten oid.

de ambient led verlichting vindt ik juist wel leuk. klachten over weerkaastsing in de voorruit zijn legitiem trouwens. Alleen komt dit enkel voor in zeer specifieke situaties bij bepaalde lichtinval. Dit is me zelf in de afgelopen maand één keer opgevallen en ook dit heb ik geduurende de 5 min dat het duurde niet als storend ervaren.

Goede toevoeging dus! Ik heb hem trouwens altijd op blauw staan. Wellicht dat dit helpt?

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 10:16 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Sluuz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:53:
Afgelopen weekend naar de champagnestreek gereden met 2023.44.30.5.1 en ik werd wel een beetje gek van die nieuwe melding als je AP aanzet (handen aan het stuur en ogen op de weg). Ook de nag dat als je meer dan 5 seconden op je scherm kijkt is zwaar ongewenst. Hoop dat dat iets minder strikt wordt in volgende versies.
Wat voor Tesla rijd je? Ik heb zo'n 300 km op AP gereden en ik heb geen enkele melding gehad. Ik kijk geregeld op het scherm en/of mijn smartphone (bijv. podcast en of FM melding). Vaak wel langer dan 5 seconden voor mijn gevoel. Het helpt wellicht dat mijn smartphone of in de draadloze lader ligt of in een auto houder zit. Ik pak mijn smartphone natuurlijk nooit op.

De ''AP nag'' is ook supersimpel te voorkomen. Zelfs met 1 hand aan het stuur, je moet gewoon druk houden / zeer licht tegensturen.

Kan het zijn dat er verschil zit tussen HW versies? Dat bijvoorbeeld HW3 minder goed werkt dan HW4 in mijn M3 highland?

[ Voor 28% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 10:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
5s aan 120 km/h is 166m
Er kan veel gebeuren op die tijd/afstand. Als je echt 5 s je ogen niet op de weg hebt, dan is dat lang en ver.

Overigens, ik heb het slechts 1 keer gehad, en toen was ik naar iets aan het zoeken in de navi. De nag was echt wel terecht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Ik heb nog geen "seiners" gehad, en het lichtbeeld op de muur van de overburen lijkt op dezelfde hoogte als mijn vorige C-HR.

De LED verlichting stoort me niet, de aluminium strip reflecteert wel in zonlicht. Echter went dit wel. Kan me voorstellen dat mensen dit irritant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik krijg ‘m standaard als ik Autopilot inschakel en tegelijk op het scherm kijk. Word er inderdaad gek van. Ook omdat al die geluidjes passagiers een gevoel van onveiligheid geeft terwijl er niets aan de hand is. Na de correctie van de auto volgt een correctie van m’n vrouw. :X
Zelfde met emergency lane assist als ik op de linkerbaan teveel richting de linkerstreep rij (ik doe dit nb. om voorbij mijn voorligger te kijken dus veiliger). En ja lane departure kun je uitzetten, maar het moet wel iedere keer dat je in de auto stapt.

Het is een soort paradox. Je moet je overgeven aan de Tesla systemen terwijl ze niet goed werken. Je moet je ogen op de weg houden terwijl alles bediend wordt met het scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianGAD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-06-2024
spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Ruitenwissers laat ik gewoon op handmatig staan (wat nu ook kan zonder S3XY buttons i.c.m AP). Dit omdat ze nog steeds een kletterent geluid maken. Maar enkel als de ruit net niet nat genoeg is heb ik het idee. En dat is best vaak zo. Oplossing is om zelf maar om de zoveel tijd handmatig de wisser eenmalig aan te zetten. Ik vergeet steeds om die 0.5x stand te proberen in de S3XY button app.
Kan je deze toelichten? Komt dit door de meest recente update? Ik heb zelf 2023.44.1 en wordt gek van de ruitenwissers, dit moet op stand I of AUTO staan icm AP.
Ik rij zelf veel op cruise control maar sinds ik een Tesla heb helaas niet meer..
Nog geen enkele keer zijn de wisser uit geweest terwijl het buiten kurkdroog was.

[ Voor 50% gewijzigd door JulianGAD op 02-01-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik krijg ‘m standaard als ik Autopilot inschakel en tegelijk op het scherm kijk. Word er inderdaad gek van. Ook omdat al die geluidjes passagiers een gevoel van onveiligheid geeft terwijl er niets aan de hand is. Na de correctie van de auto volgt een correctie van m’n vrouw. :X
Zelfde met emergency lane assist als ik op de linkerbaan teveel richting de linkerstreep rij (ik doe dit nb. om voorbij mijn voorligger te kijken dus veiliger). En ja lane departure kun je uitzetten, maar het moet wel iedere keer dat je in de auto stapt.

Het is een soort paradox. Je moet je overgeven aan de Tesla systemen terwijl ze niet goed werken. Je moet je ogen op de weg houden terwijl alles bediend wordt met het scherm.
Niet echt Tesla specifiek dit. Iedere moderne auto piept als je over de streep gaat.

Misschien ontdekken veel mensen nu opeens dat ze toch niet zo goed rijden als ze zelf denken. Ik wist zelf niet eens dat de auto piepte als je over de streep heen ging, totdat op wintersport iemand anders lange stukken in de auto reed. Die gaf gelijk de auto de schuld, terwijl ik kon terugkaatsen dat we in de 350 km die ik had gereden echt nul piepjes hadden gehoord. Gewoon in je baan blijven, hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Zelfde met emergency lane assist als ik teveel richting de linkerstreep rij (ik doe dit nb. om voorbij mijn voorligger te kijken dus veiliger). En ja lane departure kun je uitzetten, maar het moet wel iedere keer dat je in de auto stapt.

Misschien toch je gewoontes aanpassen. Je hoeft niet naar het scherm te kijken als je AP aanzet. Juist als je AP aanzet lijkt het of er extra streng wordt gecontroleerd of je aan de voorwaarden wordt voldaan, handen aan het stuur, ogen gericht op de weg. Daarna is het (veel) losser. Als je links op de streep rijdt om voorbij je voorganger te kijken heb ik het idee dat je erg dicht erop rijdt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
JulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:53:
[...]
Kan je deze toelichten? Komt dit door de meest recente update? Ik heb zelf 2023.44.1 en wordt gek van de ruitenwissers, dit moet op stand I of AUTO staan icm AP.
Ik rij zelf veel op cruise control maar sinds ik een Tesla heb helaas niet meer..
Dan zit je nog op een oudere software versie. Met de grote december update (christmas update) heeft Tesla de mogelijkheid geintroduceert dat je de ruitenwissers op ''OFF'' / ''UIT"' kunt laten tijdens het gebruik van autopilot.

Eerder schoot de ruitenwisser op ''AUTO'' als je autopilot activeerde, wat inderdaad niet fijn was gezien de slecht functioneerende regensensoren. Ik zie op X (twitter) veel mensen refereren naar een ''fix'' die er nu eindelijk zou zijn geintroduceert (onder water / staat niets over in patch notes). Elon zelf gaf ook aan dat dit klopte.

Zorg dus dat je de auto de laatste software update laat installeren. Dat zal afhankelijk van je auto versie moeten lijken op 2023.44.30.x.x

[ Voor 18% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-06 11:45
Ik krijg ook af en toe die nag als ik net te lang naar het scherm kijk, maar eerlijk is eerlijk tot nu toe vind ik het best terecht.

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Laatst online: 19:58
bert pit schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:54:
[...]
@turkeyhakan

Ik ervaar ook regelmatig dat de snelheid niet klopt. Bijvoorbeeld als je van een 60km weg naar een 80km weg over gaat. Er staat in beeld een 80Km bord en de AP houdt de vorige snelheid (60Km) aan. Hier klopt dus het kaartmateriaal of bord herkenning dus wel lijkt mij, maar wordt de snelheid niet aangepast.

In sommige vergelijkbare gevallen wordt de snelheid wel aangepast. Het is mij dus ook onduidelijk waarom wel of waarom niet.
Die ervaring heb ik precies zo. Is altijd een verrassing waar hij op insteld. Soms op max snelheid, soms op mijn +3 km waar hij op ingesteld is, soms op snelheid die ik reed. Ik vind het overigens geen major probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianGAD
spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Dan zit je nog op een oudere software versie. Met de grote december update (christmas update) heeft Tesla de mogelijkheid geintroduceert dat je de ruitenwissers op ''OFF'' / ''UIT"' kunt laten tijdens het gebruik van autopilot.

Zorg dus dat je de auto de laatste software update laat installeren. Dat zal afhankelijk van je auto versie moeten lijken op 2023.44.30.x.x
GOUD! Ik kan niet wachten, helaas is het voor mij nog niet zover en nog steeds wachten op de update..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
JulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:00:
[...]
GOUD! Ik kan niet wachten, helaas is het voor mij nog niet zover en nog steeds wachten op de update..
Dan gaat er wat mis bij jou auto. De software update is aan de hele vloot beschikbaar gesteld. Handmatig laten zoeken? Onder het software update menu item kan je zien wanneer de auto voor het laatst naar een update heeft gezocht. Wat staat hier bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Pierz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Nu weer die phantom brakes. Ja dat is weer even wat meer dan voor de holiday update, maar je merkt dat het iedere update weer bijgeschaafd wordt. Over een half jaartje werkt AP waarschijnlijk weer beter dan het ooit deed. Bij elk ander merk moet je voor zulke verbeteringen een nieuwe auto kopen.

Ik vind die tweaks net als jij geen probleem, je krijgt er immers meestal wat voor terug (al duurt het soms wat lang). Anderen zijn allergisch voor verandering, en dan kan je beter bij de traditionele autobouwers blijven.
Haha, ja Tesla werkt met 1 stap achteruit, 2 stappen vooruit principe, ik vind het prima, van fouten kan je alleen maar leren, en dat doen ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fb1907
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-01-2024
Goedemorgen,

Beste wensen mede Tesla rijders. Na 4,5 jaar model S, gekozen voor de Y Performance Cherry kleur. Afgelopen zaterdag kunnen ophalen. Binnen enkele dagen geregeld. Wat een heerlijke auto om mee te rijden! Vele verbeteringen zijn aangebracht en duidelijk merkbaar; geluidsisolatie, optrekken zonder 'geluid', accuduur, afwerking, etc. Ja het kan allemaal beter dat begrijp ik maar voor mijn gevoel heel anders dan de 1e generatie auto's.

Nu ben ik van plan om aanpassingen te brengen aan de auto:
- coating of ppf
- velgbeschermer (Alloygator)
- interieurvakjes
- zwarte tesla logo's

Zijn er adressen die jullie mij kunnen aanraden in omgeving Arnhem/Nijmegen?

Weet iemand waar ik daadwerkelijk zwarte tesla logo's voor de voorkant en achterkant kan kopen? Op internet zijn ze als STICKER beschikbaar om te plakken over de bestaande logo's, dat wil ik niet.

Wat me opvalt is dat de binnencamera (die niet aanwezig was in mijn vorige model S) bij het gebruik van de Autopilot aangeeft dat ik op de weg moet letten. Kan ik deze afschermen met een plakkertje zodat dit stopt, of denk ik daar te makkelijk over?

Bij het terugrijden naar huis begreep ik van mijn partner dat 1 koplamp feller was dan de andere. Heeft dit met kalibratie te maken en verkeerde standen, dat lees ik vaker op internet terug.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianGAD
spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Dan gaat er wat mis bij jou auto. De software update is aan de hele vloot beschikbaar gesteld. Handmatig laten zoeken? Onder het software update menu item kan je zien wanneer de auto voor het laatst naar een update heeft gezocht. Wat staat hier bij jou?
Handmatig laten zoeken probeer ik iedere dag onder het tabje software. Auto is iedere dag met WiFi verbonden dus daar kan het ook niet aan liggen.
Vandaag staat er dus 'uw software is up to date t/m 02-01-2024 09:34'
Idee wat ik hier mee kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
fb1907 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:02:
Goedemorgen,

Beste wensen mede Tesla rijders. Na 4,5 jaar model S, gekozen voor de Y Performance Cherry kleur. Afgelopen zaterdag kunnen ophalen. Binnen enkele dagen geregeld. Wat een heerlijke auto om mee te rijden! Vele verbeteringen zijn aangebracht en duidelijk merkbaar; geluidsisolatie, optrekken zonder 'geluid', accuduur, afwerking, etc. Ja het kan allemaal beter dat begrijp ik maar voor mijn gevoel heel anders dan de 1e generatie auto's.

- coating of ppf
- interieurvakjes
- zwarte tesla logo's

Weet iemand waar ik daadwerkelijk zwarte tesla logo's voor de voorkant en achterkant kan kopen? Op internet zijn ze als STICKER beschikbaar om te plakken over de bestaande logo's, dat wil ik niet.

Wat me opvalt is dat de binnencamera (die niet aanwezig was in mijn vorige model S) bij het gebruik van de Autopilot aangeeft dat ik op de weg moet letten. Kan ik deze afschermen met een plakkertje zodat dit stopt, of denk ik daar te makkelijk over?

Bij het terugrijden naar huis begreep ik van mijn partner dat 1 koplamp feller was dan de andere. Heeft dit met kalibratie te maken en verkeerde standen, dat lees ik vaker op internet terug.

Mvg
Wat betreft polijsten (echt nodig bij Tesla) & glascoating kan ik https://detailfaktor.nl/ aanraden. Ik heb eerder in dit topic mijn ervaringen gedeeld. Een uitgebreide versie staat in Het grote auto detailing topic

PPF wordt hier veel verwezen naar: https://dewrapwereld.nl/ppf-paint-protection-film/

Tesla logo's zwart maken kan denk ik ook wel bij wrap wereld, of anders bij Tesland. Volgens mij is dit altijd een sticker of wrap (3M folie, zeer sterk).

Camera afdekken kan met een simpele webcam cover: https://www.bol.com/nl/nl...tMzA.2_18.22.ProductImage

[ Voor 7% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
JulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:04:
[...]
Handmatig laten zoeken probeer ik iedere dag onder het tabje software. Auto is iedere dag met WiFi verbonden dus daar kan het ook niet aan liggen.
Service verzoek indienen dat je een software update niet binnen krijgt? Of even bij een service center langsrijden op een rustig moment?

edit:
de opmerking van @turkeyhakan hieronder is wel eerst slim om te proberen!

[ Voor 7% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Morgenochtend om 09:45, zonder eerst naar het tabje software te gaan, een soft reset doen door de 2 wielen op je stuur ingedrukt te houden tot je een T ziet op het scherm. Pas daarna loslaten. Zodra het scherm weer is opgestart (even een minuutje wachten) --> naar het tabje software gaan en als het goed is zou je dan de update moeten binnen krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 02-01-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Niet echt Tesla specifiek dit. Iedere moderne auto piept als je over de streep gaat.

Misschien ontdekken veel mensen nu opeens dat ze toch niet zo goed rijden als ze zelf denken. Ik wist zelf niet eens dat de auto piepte als je over de streep heen ging, totdat op wintersport iemand anders lange stukken in de auto reed. Die gaf gelijk de auto de schuld, terwijl ik kon terugkaatsen dat we in de 350 km die ik had gereden echt nul piepjes hadden gehoord. Gewoon in je baan blijven, hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen.
Beter lezen. Ik ga niet over de streep.
De auto gilt al als ik er tegen aan plak.
winwiz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:57:
[...]
Als je links op de streep rijdt om voorbij je voorganger te kijken heb ik het idee dat je erg dicht erop rijdt.
Gaan we weer. Ik licht iets negatiefs toe, en vervolgens wordt er aan alle kanten weer verklaard waarom IK iets fouts doe. Kan natuurlijk niet aan de auto liggen want Tesla is heilig. Dat ik voorbij m’n voorganger probeer te kijken wil niet zeggen dat ik erop plak!

[ Voor 25% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-01-2024 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingmar7

Ik krijg geen klachten over mijn lichten. Ambient vind ik zelf mooi en totaal niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Welke versie heb je nu dan? Er staat blijkbaar geen update voor je VIN klaar, als je op een oude versie zit dan zul je even met support contact op moeten nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06 16:03
Vraagje:

Ik begin mij hier serieus aan te ergeren. Het is de laatste week echt wel erg geworden. Ondanks dat ik de holiday update nog niet geïnstalleerd heb.
Ik vraag me af of er in de achtergrond niet stiekem een kaartupdate is gedaan. Want afgelopen jaar viel het wel relatief mee.

Ik wil gewoon zelf controle over welke snelheid ik rij.
Of de tesla mag het wel bepalen adhv de snelheidslimieten, maar dan moet dit wel correct zijn. Wat in zeker 10% van de gevallen niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianGAD
Inspired schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Welke versie heb je nu dan? Er staat blijkbaar geen update voor je VIN klaar, als je op een oude versie zit dan zul je even met support contact op moeten nemen.
Nu nog op 2023.44.1 maar zal eer de soft reset eens uitvoeren, kijken of dat werk.
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Morgenochtend om 09:45, zonder eerst naar het tabje software te gaan, een soft reset doen door de 2 wielen op je stuur ingedrukt te houden tot je een T ziet op het scherm. Pas daarna loslaten. Zodra het scherm weer is opgestart (even een minuutje wachten) --> naar het tabje software gaan en als het goed is zou je dan de update moeten binnen krijgen.
Nog een specifieke reden waarom het om 09:45 moet? Omdat de update eens in de 24 uur gecontroleerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
JulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:17:
[...]
Nog een specifieke reden waarom het om 09:45 moet? Omdat de update eens in de 24 uur gecontroleerd kan worden?
Jup. Eens per 24 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 02-01-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Nu nog op 2023.44.1 maar zal eer de soft reset eens uitvoeren, kijken of dat werk.
[...]

Exact! Je mag het nu ook proberen, maar grote kans dat het niet lukt en je morgen om 11:20 weer dezelfde actie moet uitvoeren i.p.v. 09:45.

Hoor graag van je morgen of het gelukt is.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 02-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjonnie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42
Ik ben even benieuwd: heeft iemand ervaring met een Model 3 waarbij het stuur trilt bij hoge snelheden?

11 december heb ik mijn nieuwe Model 3 highland opgehaald. Na een tijdje viel mij op dat hij bij 50-60 km/h wat lijkt te 'hobbelen', en boven de 110 km/h trilt het stuur nogal. Eerst dacht ik dat dit nog kon komen doordat hij een tijd op de boot had gestaan, maar 2000 km verder is het er nog steeds.

Ik heb hiervoor al service gehad waarbij de wielen zijn gebalanceerd en de auto is uitgelijnd. Dit lijkt echter niets te hebben opgelost. Hebben jullie nog ideeën wat het verder kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Je auto lijkt gewoon te checken of er een update staat. Dus een reset gaat niet veel uithalen lijkt me al kun je het altijd proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

RvV

bjonnie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:21:
Ik ben even benieuwd: heeft iemand ervaring met een Model 3 waarbij het stuur trilt bij hoge snelheden?

11 december heb ik mijn nieuwe Model 3 highland opgehaald. Na een tijdje viel mij op dat hij bij 50-60 km/h wat lijkt te 'hobbelen', en boven de 110 km/h trilt het stuur nogal. Eerst dacht ik dat dit nog kon komen doordat hij een tijd op de boot had gestaan, maar 2000 km verder is het er nog steeds.

Ik heb hiervoor al service gehad waarbij de wielen zijn gebalanceerd en de auto is uitgelijnd. Dit lijkt echter niets te hebben opgelost. Hebben jullie nog ideeën wat het verder kan zijn?
Bij de proefrit highland had ik een behoorlijke trilling in het stuur. Dat voelde als simpelweg niet correct gebalanceerde wielen. Het zou wel raar zijn als dat vaker voor komt.
Beetje jammer dat ze je op pad sturen met zo'n auto, maar goed.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Onder het motto "did you try turning it off and on again" kan het (bijna) geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

Bij mij was dit na 3 dagen weg. Had verder precies dezelfde ervaring. Zoals vaker aangegeven komt dit door het stilstaan tijdens transport.

Je rijd trouwens nog steeds op de zomerbanden waar de auto mee geleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 20:20

Als je het alleen in je stuur voelt en niet in je stoel is mogelijk 1 van je voorbanden niet helemaal goed gebalanceerd.
Mogelijk dat er in de 2000 km een loodje is losgekomen, of dat dat vanaf het begin al niet goed was gedaan.
Banden balanceren staat weer los van het uitlijnen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 09:55
RvV schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Bij de proefrit highland had ik een behoorlijke trilling in het stuur. Dat voelde als simpelweg niet correct gebalanceerde wielen. Het zou wel raar zijn als dat vaker voor komt.
Beetje jammer dat ze je op pad sturen met zo'n auto, maar goed.
Wellicht dat de vorige bestuurder een flink stoepje had geramd?

Beetje hetzelfde als de WC's langs de snelweg, elk uur controleren garandeert nog geen schone pot :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjonnie
spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Bij mij was dit na 3 dagen weg. Had verder precies dezelfde ervaring. Zoals vaker aangegeven komt dit door het stilstaan tijdens transport.

Je rijd trouwens nog steeds op de zomerbanden waar de auto mee geleverd is?
Ja, betreft de 19 inch Nova wielen met de originele zomerbanden. Ik had er inderdaad ook gehoopt dat het vanzelf weg zou gaan. Daarom ben ik er ook even mee blijven rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door bjonnie op 02-01-2024 11:43 . Reden: Toevoeging ervaring. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

RvV

maharens schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Wellicht dat de vorige bestuurder een flink stoepje had geramd?

Beetje hetzelfde als de WC's langs de snelweg, elk uur controleren garandeert nog geen schone pot :>
Ja dat zou ook zeker kunnen. Ik heb het in ieder geval bij terugkomst netjes doorgegeven zodat de mensen na mij er als het goed is geen last van hebben.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjonnie
Gyrolion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Als je het alleen in je stuur voelt en niet in je stoel is mogelijk 1 van je voorbanden niet helemaal goed gebalanceerd.
Mogelijk dat er in de 2000 km een loodje is losgekomen, of dat dat vanaf het begin al niet goed was gedaan.
Banden balanceren staat weer los van het uitlijnen van de auto.
Balans was inderdaad ook mijn eerste inschatting. Echter is het balanceren/uitlijnen bij 1500km gebeurd, en sindsdien dus nog steeds aanwezig. Verder ook geen stoepranden geraakt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 20:20
bjonnie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Balans was inderdaad ook mijn eerste inschatting. Echter is het balanceren/uitlijnen bij 1500km gebeurd, en sindsdien dus nog steeds aanwezig. Verder ook geen stoepranden geraakt oid.
Ok, dan is dat eigenlijk wel uit te sluiten, mogelijk dat er een velg of band defect is.

Ik zou als ik jou was gewoon weer een service verzoek inschieten, met de melding dat je ze al hebt uit laten balanceren/uitlijnen en dat het probleem er nog steeds is.
Als je er te lang mee wacht dan kunnen ze nog wel eens zeggen dat je zelf tegen iets aan bent gereden waardoor je velg krom is of iets dergelijks.

En dan kan je ze daarna als ze het hebben geaccepteerd nog via het in tesla app berichten programmatje vragen stellen of info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
bjonnie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Nogmaals een request indienen? Dan zullen ze verder moeten troubleshooten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianGAD
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Exact! Je mag het nu ook proberen, maar grote kans dat het niet lukt en je morgen om 11:20 weer dezelfde actie moet uitvoeren i.p.v. 09:45.

Hoor graag van je morgen of het gelukt is.
Zojuist even naar de auto gelopen. Had het blijkbaar vandaag nog niet gecheckt of er een update klaar stond. Soft reset is gelukt, daarna gecontroleerd op update maar helaas niets te zien.
Toch maar een serviceverzoek verwacht ik dan, zal dan nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Zojuist even naar de auto gelopen. Had het blijkbaar vandaag nog niet gecheckt of er een update klaar stond. Soft reset is gelukt, daarna gecontroleerd op update maar helaas niets te zien.
Heb je eerst gecontroleerd of je al had gecheckt of er een update klaar stond en daarna de soft reset uitgevoerd? Zo ja, heb je het niet op de juiste wijze gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:11:
[...]

5s aan 120 km/h is 166m
Er kan veel gebeuren op die tijd/afstand. Als je echt 5 s je ogen niet op de weg hebt, dan is dat lang en ver.

Overigens, ik heb het slechts 1 keer gehad, en toen was ik naar iets aan het zoeken in de navi. De nag was echt wel terecht.
Ja dat klopt, maar je weet zelf ook wel dat je ogen nog wel deels op de weg zijn. Je gaat mij niet vertellen dat jij nooit even de verwarming aan wil passen of een ander playlistje op wil zetten tijdens het rijden. Er zal nu vast weer een bijdehand iemand komen vermelden dat je ook je stem kan gebruiken en dat dat veiliger is, maar laten we niet het heilige boontje uithangen. Het is wat tegenstrijdig (wat al eerder werd genoemd hier) dat alles via het scherm moet, maar je daar nu eigenlijk niet meer naar mag kijken tijdens het gebruik van autopilot.

Daarbij, met autopilot is dat m.i. veiliger om te doen dan zonder autopilot. Je hebt minder kans te slingeren in of buiten je baan en er wordt afstand gehouden tot je voorligger.
Het zou logischer zijn als je die piepjes zou krijgen wanneer je NIET op autopilot rijdt.
spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Wat voor Tesla rijd je? Ik heb zo'n 300 km op AP gereden en ik heb geen enkele melding gehad. Ik kijk geregeld op het scherm en/of mijn smartphone (bijv. podcast en of FM melding). Vaak wel langer dan 5 seconden voor mijn gevoel. Het helpt wellicht dat mijn smartphone of in de draadloze lader ligt of in een auto houder zit. Ik pak mijn smartphone natuurlijk nooit op.

De ''AP nag'' is ook supersimpel te voorkomen. Zelfs met 1 hand aan het stuur, je moet gewoon druk houden / zeer licht tegensturen.

Kan het zijn dat er verschil zit tussen HW versies? Dat bijvoorbeeld HW3 minder goed werkt dan HW4 in mijn M3 highland?
Het is een eind 2020 M3, dus met HW3. Ik weet dat de reguliere nag makkelijk te voorkomen is en ben gewend om lange stukken op AP te rijden zonder een melding. Na deze update krijg ik veel eerder meldingen dan voorheen.
Nog zo'n voorbeeld: hij is veel sneller met piepjes als je richting een stilstaande of langzaamrijdende auto voor je rijdt. Op het irritante af.

[ Voor 38% gewijzigd door Sluuz op 02-01-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianGAD
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Heb je eerst gecontroleerd of je al had gecheckt of er een update klaar stond en daarna de soft reset uitgevoerd? Zo ja, heb je het niet op de juiste wijze gedaan.
Nee, eerst de reset. Daarna versprong dus de datum up to date naar vandaag. Dat kan alleen als ik vandaag nog niet heb gecontroleerd aangezien er blijkbaar maar eens in de 24 uur gecontroleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
JulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:52:
[...]

soft reset (beide knoppen stuur indrukken, pieptoon, tesla logo) -> daarna in het menu item een software update laten zoeken (dit kan éénmaal per 24 uur). Als er dan nog niets klaar staat inderdaad een service verzoek indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Sluuz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:54:
[...]
Nog zo'n voorbeeld: hij is veel sneller met piepjes als je richting een stilstaande of langzaamrijdende auto voor je rijdt. Op het irritante af.
Eens. Heb je dit al op ''dichtbij'' gezet? Ik laat deze setting nog wel op ''normaal'' staan. Ik wordt liever 99 keer te vroeg gewaarschuwd dan 1 keer te weinig.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Eens. Heb je dit al op ''dichtbij'' gezet? Ik laat deze setting nog wel op ''normaal'' staan. Ik wordt liever 99 keer te vroeg gewaarschuwd dan 1 keer te weinig.. :P
Ja staat op "dichtbij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:09
[...]

Het gebeurt bij mij in de gevallen dat autosteer (of TACC) op 105km/u ingesteld gaat, het systeem besluit dat 100 de max is en 10 meter verderop weer teruggaat naar 105. Of op een 80 weg ineens besluit dat het 60 is en daarna weer terug gaat naar 80. Dus, in mijn geval, nooit dat je 'm insteld op 50 en het systeem er zelf besluit 80 van te maken. De hogere snelheid moet al ingesteld staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 16:17

Damian

Insane Obtrusion

Mijn ervaring met de holiday update, en dan vooral het nieuwe autopilot stukkie, na een rit van 1800 kilometer.

Ik kreeg de update binnen net voordat we weg gingen richting Oostenrijk. Ik twijfelde ff om hem te installeren, ik dacht doe het wel na de vakantie, dan heb ik het gezeik onderweg met de AP niet. Helaas won de nieuwsgierigheid het toch van de irritatie dus hoppa, update erop.

In eerste instantie kan ik zeggen dat de AP beter werkt, tenzij je ook echt goed op de weg aan het letten bent, en ook echt je ogen op de weg houdt. Echter bleek vooraal dat laatste nogal ingewikkeld tijdens een rit van 800 kilometer met drukke kinderen op de achterbank en een kwebbelende vrouw naast je. Zo lang je je ogen op de weg blijft houden niks aan het handje, maar als je ook maar even de verkeerde kant op kijkt is het meteen BAM, Waarschuwing. Ook telefoon even bekijken (ja ja ik weet het) is meteen een boze Tesla. Ik had op de heenweg dan ook meteen mijn eerste strike erop zitten. Het ging met toch allemaal wat irriteren, helemaal toen ik merkte dat in de avond de camera kennelijk niets ziet, en de waarschuwingen dus ook weg bleven. Volgende dag toch maar de camera afgeplakt, en hoppa, oude vetrouwde AP weer terug. Geen gezeur, uiteraard wel dat je je handen aan het stuur moet houden, maar de overdreven meldingen waren weg. Ik kon weer even een andere Spotify lijst aanklikken op het scherm, de teut in de snuit van de kleine drukken, en even snel een Ionity lader opzoeken op de telefoon (ja ja).

Ben benieuwd hoelang ze het pikken dat de camera afgeplakt is...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:43
Voor wat het waard is, mijn ervaring met de model 3.

Context: 45 min testrit in Tilburg eo

Situatie: Ik rijd privé een Focus van tien jaar oud. Dankzij een hagelbui is deze economisch afgeschreven, maar technisch is deze prima.
Wanneer ik nieuw koop, dan loont het om dat zakelijk te doen op mijn eigen bedrijf.
Via (oud)collega’s heb ik ervaring als (mee)rijder van 3, Y, S, Ioniq, ID5 e.d. Ik ben 1m95 lang.

Rijervaring:
- Ik zag op tegen oa one pedal driving (zonder de mogelijkheid om de gevoeligheid in te stellen). Dit vond ik echter niet te bruusk.
- Ook het ontbreken van stalks leek me niks. Dit viel me echter niet tegen. Zeker niet voor schakelen, maar ook nauwelijks voor de richting aanwijzer. Zelfs rotondes wijzen zich redelijk uit. Stalks vind ik handiger, maar ik snap dat een twintiger in Silicon Valley heeft gedacht dat we best zonder (gaan) kunnen.
- Maar 45 minuten was (voor mij) te kort om de stap te maken van de middeleeuwen naar de nieuwe wereld. Piepjes voor stoplichten, trillingen voor belijningen en dan allerlei gradaties in rijhulp (TACC, AutoPilot). Ik weet zeker dat het allemaal heeft aangestaan, maar constant was ik zoekende wat ik dan kon doen en laten. Hoe snel krijg ik een AutoPilot strike? Moet ik nu zelf (gaan) afremmen voor deze bocht? En waarom kan ik automatisch sturen op dit moment niet worden ingeschakeld? Is het het type weg, te dicht bij een bocht, …? In 45 minuten leerde ik het niet.
- Dat betekent dat ik ook geen concreet gevoel kreeg bij precies die zaken waar ik écht benieuwd naar was. Geen phantom brake. Geen wipers die maar bleven zwiepen. Staan die wipers nou default op auto of niet? Ik onthield het niet.
- Wellicht had ik mijn weg sneller in de settings kunnen vinden met de voice control… Maar dat werkte (m.i) te traag en zeker niet foutloos. De Tesla medewerker die me instrueerde had hetzelfde. Het werkte absoluut beter dan in de ID5 die ik reed, maar toch…
- Vergelijkbare ervaringen had ik met de zit, de algehele afwerking, de overzichtelijkheid van de koets, enz. In mijn Focus heeft de stoel een langer zitvlak en kan ik prettiger zitten zonder dat mijn knieën het stuur raken. Of iets ‘meer’ stuur, deurklink en/of degelijker knoppen heb. Allemaal beter dan in de oude 3, dat wel. Maar is het echt een goede auto…? Voelt het als een warm bad van 50k? Ik had meer verwacht.

Conclusie: Gelet op de markt en op de stand der (EV-) techniek is de Tesla 3 veel value for money en ook de beste deal. Maar 45 minuten was voor mij te kort om er goed kennis mee te maken. Misschien geldt dat voor anderen ook - die zijn bij deze gewaarschuwd.

Sterker, ik werd eerder minder dan meer enthousiast. Afgaand op vanochtend zou de 3 een briljante EV kunnen zijn - en toch for my likings een (beneden)gemiddelde auto.

Let wel: Ik onderken dat andere merken meer en meer dezelfde (ontwerp)keuzes maken als Tesla - en dat Tesla die keuzes béter maakt. Hoogstwaarschijnlijk word ik bij VW of Cupra of Renault erger teleurgesteld. En met zekerheid is de prijs/kwaliteit dan minder hoog.
Waarschijnlijk rij ik over een jaar tóch een Tesla en hopelijk zijn zij en ik dan verder naar elkaar toegegroeid.

Maktub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 12:32
Damian schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
Mijn ervaring met de holiday update, en dan vooral het nieuwe autopilot stukkie, na een rit van 1800 kilometer.
....

De meldingen waren ook wegtoen ik mijn zonnebril op had... en dat zou slecht zijn om te verbieden om op te doen.

Nu ga ik de camera ook afplakken met zo'n webcam cover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:52

ScreamGT

joejoe

fb1907 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:02:
Goedemorgen,

- coating of ppf
- interieurvakjes
- zwarte tesla logo's

Mvg
Ik heb mijn logo’s zelf zwart gemaakt met PlastiDip van Motip. Super makkelijk en was er 2,5 uur aan kwijt. Eerst 6 lagen aangebracht met de zwarte dip om vervolgens nog 6 aan te brengen met de clear coating.

Zit er nu zo’n 6 maanden op, zonder problemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:16

Ik vind ze eerder te laag staan dan te hoog.

Ambi verlichting is prima. Ik heb deze op de laagste stand staan. Volgens mij was het eerder een reflectie met zonlicht die hinderlijk was overdag. Dat een aantal keer gezien maar vond ik niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 13:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Damian schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:

Ik kreeg de update binnen net voordat we weg gingen richting Oostenrijk. Ik twijfelde ff om hem te installeren, ik dacht doe het wel na de vakantie, dan heb ik het gezeik onderweg met de AP niet. Helaas won de nieuwsgierigheid het toch van de irritatie dus hoppa, update erop.

In eerste instantie kan ik zeggen dat de AP beter werkt, tenzij je ook echt goed op de weg aan het letten bent, en ook echt je ogen op de weg houdt. Echter bleek vooraal dat laatste nogal ingewikkeld tijdens een rit van 800 kilometer met drukke kinderen op de achterbank en een kwebbelende vrouw naast je. Zo lang je je ogen op de weg blijft houden niks aan het handje, maar als je ook maar even de verkeerde kant op kijkt is het meteen BAM, Waarschuwing. Ook telefoon even bekijken (ja ja ik weet het) is meteen een boze Tesla. Ik had op de heenweg dan ook meteen mijn eerste strike erop zitten. Het ging met toch allemaal wat irriteren, helemaal toen ik merkte dat in de avond de camera kennelijk niets ziet, en de waarschuwingen dus ook weg bleven. Volgende dag toch maar de camera afgeplakt, en hoppa, oude vetrouwde AP weer terug. Geen gezeur, uiteraard wel dat je je handen aan het stuur moet houden, maar de overdreven meldingen waren weg. Ik kon weer even een andere Spotify lijst aanklikken op het scherm, de teut in de snuit van de kleine drukken, en even snel een Ionity lader opzoeken op de telefoon (ja ja).

Hier dezelfde ervaring. Je kan geen seconde wegkijken naar mijn idee. Vanmorgen de eerste werk-rit na twee weken vakantie, direct de pisang en AP niet meer mogelijk op 3/4 van de rit.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ScreamGT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Ik heb mijn logo’s zelf zwart gemaakt met PlastiDip van Motip. Super makkelijk en was er 2,5 uur aan kwijt. Eerst 6 lagen aangebracht met de zwarte dip om vervolgens nog 6 aan te brengen met de clear coating.

Waarom zo ingewikkeld doen?

https://www.aliexpress.co...3705.html?channel=twinner

Zit er hier nu ook al 6 maand op zonder problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
ScreamGT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Heb je een link naar het specifieke product? en heb je de logo's zelf verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Damian schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Je hebt dit aangebracht op de voorkant (buitenkant) van de auto? Het product waar jij naar verwijst is voor het stuur bedoeld.

Ik denk dat orgineel naar het logo op de buitekant van de auto is verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

spartacusNLD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Je hebt dit aangebracht op de voorkant (buitenkant) van de auto? Het product waar jij naar verwijst is voor het stuur bedoeld.

Ik denk dat orgineel naar het logo op de buitekant van de auto is verwezen.
Ja, logo op de kont en op de neus, die voor het stuur zit er ook bij maar heb ik niet gebruikt.

Zijn 3 "covers" die je er zo overheen plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Damian schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Ja, logo op de kont en op de neus, die voor het stuur zit er ook bij maar heb ik niet gebruikt.

Zijn 3 "covers" die je er zo overheen plakt.
Ah, nu snap ik de foto bij het product beter.

Nu nog een oplossing om de tesla letters op de achterkant van mijn model 3 highland zwart te krijgen. Ik zie er een beetje tegenop om dit handmatig te gaan verwijderen. Opzetstukjes zijn voor deze kleine letters natuurlijk niet zomaar gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 10:26
[...]

Hij verhoogt voor zover ik weet alleen de snelheid naar een vorige ingestelde snelheid, nadat hij de snelheid zelf verlaagd heeft. Voorbeeld van 80-50-80 bij bijvoorbeeld een stoplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 10:26
MrMrq schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:20:
[...]
En waarom kan ik automatisch sturen op dit moment niet worden ingeschakeld? Is het het type weg, te dicht bij een bocht, …? In 45 minuten leerde ik het niet.
[...]
Grofweg moet de auto minimaal 1 lijn zien. Geen lijnen, geen auto steer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

[...]Maar 45 minuten was voor mij te kort om er goed kennis mee te maken. Misschien geldt dat voor anderen ook - die zijn bij deze gewaarschuwd.
Ik heb een aantal maanden geleden gewoon 2 opeenvolgende testritten na elkaar geboekt, zo kon ik rustig 2 uur rondrijden en alles redelijk uitgebreid testen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:05
Context: 45 min testrit in Tilburg eo
Wij reden een Toyota Prius uit 2011 toen we besloten dat er een nieuwe moest komen en ook nog een elektrische. We hebben met de auto’s die onze voorkeur hadden proef gereden ( Tesla Model Y, Volvo XC40 en Skoda Enyak) vervolgens hebben we de plus en minnen van de verschillende auto’s opgeschreven. Als laatste nog een langere proefrit aangevraagd met de - in onze ogen - beste kandidaat. ( was geen probleem) Nu staat er een Model Y bij ons voor de deur, in de goedkoopste uitvoering, waar we content mee zijn. Ja, er zijn wat dingetjes, maar die waren er bij de andere merken net zo goed en erger.
Noot: ondanks ons verzoek om met een door ons geselecteerde uitvoering te mogen proefrijden, wat ook toegezegd werd bij het maken van de afspraken, kregen we bij zowel Volvo als Skoda een ruim aangeklede versie mee, die dientengevolge veel duurder uitkwamen dan de Tesla. Bij Skoda hoorden we dat pas na terugkomst van de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06 16:03
DaCoTa schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Hij verhoogt voor zover ik weet alleen de snelheid naar een vorige ingestelde snelheid, nadat hij de snelheid zelf verlaagd heeft. Voorbeeld van 80-50-80 bij bijvoorbeeld een stoplicht.
Het kan gefixt zijn, want het is mij al lang niet meer voorgekomen. Maar ik heb nog 70 ingesteld, huidige snelheid, om dan langs een splitsing te rijden waarbij rechts naar de autostrade was en links verder 70km/u. En daar ging de tacc doodleuk naar 120km/u, ongeacht welke richting ik koos.
Levensgevaarlijk als je op dat moment niet aandachtig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 09:46
bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Ja, dat is een bekend punt. Door de wegwerkzaamheden is de auto in de war en denkt hij dat je in de bebouwde kom rijdt. Dat hij dan naar 40 km/h denkt te moeten gaan is ook een raadsel, want ik verwacht dan 50 of 30...

Ik heb deze in het begin (auto nu een jaar in bezit) ook eens gehad, nadien niet meer zo heftig. Mede omdat ik met mijn voet klaar zit om extra stroom te geven.

Maar het is wel een beetje bizar dat het nog steeds voorkomt, terwijl er ook al twee kaartupdates zijn geweest sinds ik de auto kocht.
Ik moet toegeven dat ik sinds de laatste update nog nooit zoveel phantom braking heb gehad. Was naar Milaan gegaan en het was om de haverklap raak. 1x schrok ik mij echt helemaal rot, was blij dat niemand achter mij reed. Hij ging keihard op de rem, zo hard dat ik oprecht last heb gekregen van mijn nek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben zeer verbaasd over de performance van de model Y RWD.
In Duitsland even 200km/h aan getikt. En rond de 140/150kmh cruise snelheid aangehouden.
Man, je hebt echt niet meer nodig!
Waarbij de AWD weg knalt, blijft de RWD op hoge snelheid nog flink doortrekken.
Een Leaf (200pk) is bij 130/150 echt wel zijn adem kwijt.

Ook vond ik de kalibratie van de model Y met autopilot heel erg goed sturen. Het waaide, maar de auto had er totaal geen last van.
Het enige wat mij negatief opviel was; model Y stuurt veel zwaarder dan model 3. Beide in comfort.
Heeft iemand een idee waarom een model Y zwaarder stuurt? Grotere wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 16:33
Megat schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:08:
[...]
Mijn opmerking was puur belangstellend bedoeld en zeker niet negatief.
Voor de Model Y reden we een paar Toyota Priussen. Met de laatste 250.000 km gedaan met de eerste remblokken- en schijven. Wel werden jaarlijks de remmen schoon gemaakt met demontage van de blokken.
Ik vroeg mij gewoon af of dat in de praktijk bij een Tesla ook periodiek gedaan wordt. Juist omdat ze weinig gebruikt worden, zouden de remblokken slecht gangbaar kunnen geraken in de remklauwen.
Als aanvulling op het bovenstaande kan ik vermelden, dat wij content zijn met de privé aangeschafte Model Y aus Deutschland.
Haha, nu ik het teruglees zou je kunnen lezen alsof ik jou beschuldig van negatieve uitingen, maar het waren twee losse dingen eigenlijk: 1. waarom zou het nodig zijn om ze te reinigen en 2. ik wil even op dit forum wat feedback geven over de overstap naar een Passat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:52

ScreamGT

joejoe

Damian schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Ik vind het resultaat niet mooi. Het is bulky en de afstand tussen de T en de streep daarboven is nihil. Wat dat betreft ben ik echt een autist :P

Zo zijn de logo’s mooi vlak en is de afstand net als het origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjonnie
Gyrolion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Ok, dan is dat eigenlijk wel uit te sluiten, mogelijk dat er een velg of band defect is.

Ik zou als ik jou was gewoon weer een service verzoek inschieten, met de melding dat je ze al hebt uit laten balanceren/uitlijnen en dat het probleem er nog steeds is.
Als je er te lang mee wacht dan kunnen ze nog wel eens zeggen dat je zelf tegen iets aan bent gereden waardoor je velg krom is of iets dergelijks.

En dan kan je ze daarna als ze het hebben geaccepteerd nog via het in tesla app berichten programmatje vragen stellen of info geven.
Yes er staat een nieuwe afspraak ingepland. Ben benieuwd wat ze verder kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:05
jmderonde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:03:Haha, nu ik het teruglees zou je kunnen lezen alsof ik jou beschuldig van negatieve uitingen, maar het waren twee losse dingen eigenlijk: 1. waarom zou het nodig zijn om ze te reinigen en 2. ik wil even op dit forum wat feedback geven over de overstap naar een Passat 8)
Bedankt voor de toelichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Ik heb dit ook, echter alleen vanaf 105km/u en hoger.

Bij mij zijn ook de wielen opnieuw gebalanceerd. Heeft niet geholpen.
Conclusie van de monteur dat er 4 nieuwe banden onder moeten omdat er vlakke kanten (van het staan) aan zitten.

Ik heb nu over 2 weken een afspraak staan om alle 4 de banden te vervangen.
Ook wordt de stuurinrichting gecontroleerd.

Ik hoop dat het daarna is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 19:11
Ik ben de MFA van mijn Tesla account kwijt.

Ik had ooit een Tesla. Toen twee jaar niet en nu weer een lease model 3.

Echter heb ik de authenticator app van toentertijd niet meer.

Nu heb ik geprobeerd het support nummer te bellen, maar die zijn permanent te druk.

Weet iemand of er een andere manier is om contact te krijgen met Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
yeehaw schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:03:
Ik ben de MFA van mijn Tesla account kwijt.

Ik had ooit een Tesla. Toen twee jaar niet en nu weer een lease model 3.

Echter heb ik de authenticator app van toentertijd niet meer.

Nu heb ik geprobeerd het support nummer te bellen, maar die zijn permanent te druk.

Weet iemand of er een andere manier is om contact te krijgen met Tesla?
Deze niet bewaard? Account via an authenticator app and passcode. Once a device is registered, you will use it to verify your identity each time you log into your Tesla Account. You can add and remove registered devices, however up two devices can be registered to your Tesla Account at a once.

In cases where you cannot access a trusted device, you can sign into your account with an active backup passcode. We recommend keeping these in a safe place. Each backup code can only be used once, after which it become inactive. When all codes have become inactive, you can generate new list of active backup passcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
mjvdzwet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb dit ook, echter alleen vanaf 105km/u en hoger.

Bij mij zijn ook de wielen opnieuw gebalanceerd. Heeft niet geholpen.
Conclusie van de monteur dat er 4 nieuwe banden onder moeten omdat er vlakke kanten (van het staan) aan zitten.

Ik heb nu over 2 weken een afspraak staan om alle 4 de banden te vervangen.
Ook wordt de stuurinrichting gecontroleerd.

Ik hoop dat het daarna is opgelost.
Hoeveel km heb je er mee gereden? Je hebt het vaak de eerste kilometers inderdaad nadat ze van de boot af zijn en in je bezit zijn. Denk zelf 500 of 1000 km last gehad. Bij mij ging na een week winterbanden er op dus gelijk geen last meer en de wissel in de zomer ook niks meer.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 207 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: