Rondje Google geeft nog geen uitsluitsel, iemand enig idee of de geruchten dat Juniper rond de zomer zou komen waar kunnen zijn? Het lijkt erop dat ze in China rond nieuwjaar (10 februari) de productie ombouwen... Bij Highand ging het toen ook heel snel.
Reden er toen al niet testautos rond?mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:07:
Rondje Google geeft nog geen uitsluitsel, iemand enig idee of de geruchten dat Juniper rond de zomer zou komen waar kunnen zijn? Het lijkt erop dat ze in China rond nieuwjaar (10 februari) de productie ombouwen... Bij Highand ging het toen ook heel snel.
Half jaartje van te voren dacht ik? Dan moeten we die de komende maand gaan zien.
Y'24
In de video die ik een aantal dagen geleden postte werd volgens mij aangegeven dat de productie ombouwen de komende weken al zou plaatsvinden, al had die wel een enorm speculatief karakter en moet daar waarschijnlijk een kilo zout bij. Zal Q2/Q3 worden dat we ze hier kunnen verwachten vermoed ik.mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:07:
Aangezien ze hoogstwaarschijnlijk veel aanpassingen van de Model 3 kunnen toepassen zal de stap kleiner en makkelijker zijn om door te voeren.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Het enige verschil is dat de MY in Europa uit Berlijn komt, de M3 kwam al uit China naar de EU. Dus het kan gewoon langer duren dan midden zomer voor de EU, net zoals er nu nog geen M3 Highland in de VS is omdat daar alle M3's uit Fremont en Austin komen. Dus ik zou me absoluut niet rijk rekenen met alle geruchten nu, het lijkt initieel alleen voor Chinese MY's te zijn. Voor de EU kan het makkelijk nog tot in 2025 duren voordat Juniper er is.mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:07:
Aan de andere kant: US / North AM heeft nog niet eens de M3 Highland.mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:07:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Wie gaat er nog een Berlijn model willen als de chinese versie beter is.Echnon schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:54:
[...]
Het enige verschil is dat de MY in Europa uit Berlijn komt, de M3 kwam al uit China naar de EU. Dus het kan gewoon langer duren dan midden zomer voor de EU, net zoals er nu nog geen M3 Highland in de VS is omdat daar alle M3's uit Fremont en Austin komen. Dus ik zou me absoluut niet rijk rekenen met alle geruchten nu, het lijkt initieel alleen voor Chinese MY's te zijn. Voor de EU kan het makkelijk nog tot in 2025 duren voordat Juniper er is.
Zeker als beiden hier verkocht worden zal de aanpassing snel moeten komen.
Het kan natuurlijk ook dat EU gedurende een tijdje gewoon geen Y’s uit China krijgt.
Daar kunnen we over speculeren, alleen Tesla weet voorlopig wat er gaat gebeuren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als het goed is, komt volgende week de Tesla model Y performance binnen. Ga eind van de maand op wintersport.
https://www.euromaster.nl/banden/tesla-winterbanden
Hier haal ik altijd mijn banden. Hebben jullie goede ervaringen met een bepaalde band?
Hier haal ik altijd mijn banden. Hebben jullie goede ervaringen met een bepaalde band?
Conti en Goodyear zijn mijn favorieten.Wackmack schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:42:
Als het goed is, komt volgende week de Tesla model Y performance binnen. Ga eind van de maand op wintersport.
Helaas is de auto in oktober de basisgarantie uitgelopen.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Was (of ben van plan) om in januari een model 3 highland te bestellen. (particulier)
Heb hiermee gewacht zodat ik zeker een auto van 2024 krijg.
Heb gisterenmiddag even een studie gemaakt van de aflevingservaringen op het Duitse TFF forum van Tesla.
Er zijn erg veel klachten welke geconstateerd worden bij de aflevering of vlak daarna (wanneer men is gaan rijden.
Even een opsomming wat ik gevonden heb.
- veel (vaak ook kleine) lakbeschadigingen en/of deukje(s)
- achterklep niet goed geplaatst
- ambilight verlichting scheef (tov deur dashboard) of aan een kant veel grotere spleet.
- stuur wat schuurt met draaien
- krakende stoel(en)
- trillen van het stuur tijdens rijden.
- warmtepomp waarvan trillingen goed merkbaar zijn in de auto.
- lijmresten
- Bumper slecht geplaatst tov carrosserie
enz, enz
Denk dat ongeveer de helft van de mensen die een Highland hebben opgehaald een of meerdere van deze klachten hebben. Er zijn er uiteraard ook die zeggen alles is oke.
Dit zet je toch wel aan het denken wanneer je zo'n auto wilt kopen
Heb gisterenmiddag even een studie gemaakt van de aflevingservaringen op het Duitse TFF forum van Tesla.
Er zijn erg veel klachten welke geconstateerd worden bij de aflevering of vlak daarna (wanneer men is gaan rijden.
- ambilight verlichting scheef (tov deur dashboard) of aan een kant veel grotere spleet.
- krakende stoel(en)
- lijmresten
enz, enz
Denk dat ongeveer de helft van de mensen die een Highland hebben opgehaald een of meerdere van deze klachten hebben. Er zijn er uiteraard ook die zeggen alles is oke.
Ik zat met precies dezelfde zorgen toen ik mijn MY kocht, alles ingelezen en voorbereid en niks gevonden. Alles perfect 👌.pegasuspiet schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:57:
Was (of ben van plan) om in januari een model 3 highland te bestellen. (particulier)
- krakende stoel(en)
- lijmresten
enz, enz
Gewoon niet zo zorgen maken, wss is alles goed en zoniet gelijk melden en dan fixen ze het.
Banden zijn lastig te krijgen op dit moment.
Probeer ze eerder te regelen dan dat je auto wordt geleverd.
Ik heb er nog snel Pirelli Sottozero 3 onder laten zetten.
ook particuliere koper hier. zelfde ervaring als vorige comment: ik maakte mij ook (te veel) zorgen vooraf, maar in de praktijk viel het reuze mee.pegasuspiet schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:57:
- krakende stoel(en)
- lijmresten
enz, enz
Dat trillen van het stuur verdwijnt na een tijdje (denk rond de 500/600 km op de teller). komt door het lange stilstaan tijdens vervoer.
lijmresten inderdaad, maar dat kan je of laten weghalen of zelf weg halen. is niet echt een issue.
krakende stoelen herken ik wel, maar heb er nog niet zo veel last van om een melding in te schieten.
De andere punten komen mij niet bekend voor.
De auto was netjes gepoetst en tot 100% geladen. Enige waar ik een opmerking over heb gemaakt was de aansluiting van de A-stijl op het voorscherm links voor. Dit sluit niet mooi aan, maar uiteraard within spec volgens tesla. Ik kan er mee leven.
Ik vraag mij af welk percentage van de afgeleverde auto’s mankementen vertoont. Het zou zomaar kunnen dat dat heel laag is.pegasuspiet schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:57:
Er zijn erg veel klachten welke geconstateerd worden bij de aflevering of vlak daarna (wanneer men is gaan rijden).
Zou het zo kunnen zijn dat mensen elkaar een beetje aansteken en dat ze veel kritischer gaan kijken naar de gepubliceerde tekortkomingen dan dat ze zouden doen als ze onbevooroordeeld de auto af gingen halen?
Ik houd rekening met de mogelijkheid dat ergernissen aan een auto nogal subjectief kunnen zijn. Een stuur wat Ietsje scheef staat, stoort de één, terwijl de ander er geen erg in heeft. Er zijn mensen die zich mateloos ergeren aan een rammeltje, terwijl het voor een ander gewoon bij zijn auto hoort.
Sprekend voor onszelf : wij zijn met een drietal auto’s gaan rijden die onze voorkeur hadden. Met onze uiteindelijke voorkeur zijn we nog een keer en wat langer gaan rijden. Daarna hebben we rustig alles tegen elkaar afgewogen en de beslissing genomen. Het is een Tesla Model Y geworden. Wij waren tevreden over de staat van de auto bij de aflevering, behoudens een wat ruime naad bij de deur, wat terplekke verholpen werd. Nu iets van 5500 km gereden en geen seconde spijt gehad van de aankoop (privé)
Forum bias. Heel veel mensen die niks vinden posten niks.pegasuspiet schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:57:
- krakende stoel(en)
- lijmresten
enz, enz
Je ‘Denk dat ongeveer de helft….’ Is statistisch niks waard.
Ik had maar 1 probleem, de plaathouder vooraan was gebarsten en dat werd netjes door een ranger aan huis opgelost.
Alles wat hierboven staat is toch simpel op te lossen?
Je gaf aan de auto twee maanden geleden gekocht te hebben. De auto die je gekocht hebt verwacht niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, hij is dus non-conformistisch. Dit kun je aangeven bij de verkopende partij, die dit op moet lossen. Ik hoop dat je het bij een BOVAG garage gekocht hebt of anderzins een rechtsbijstandverzekering hebt om evt in te schakelen indien je er niet uit komt. Of is deze bij een particulier gekocht? Dan weet ik niet hoe dit werkt.Destynx schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:48:
[...]
Helaas is de auto in oktober de basisgarantie uitgelopen.
@pegasuspiet de lage prijs komt ergens weg natuurlijk. Dat komt onder andere door snel in elkaar zetten en weinig controle voor de aflevering. Gewoon goed kijken tijdens ophalen en alles in de app noteren of desnoods de auto laten staan. Als je echt goed wilt kijken een lamp meenemen en/of ook meteen buiten inspecteren. In principe lossen ze doorgaans alles wel redelijk op. Al zal een iets scheef dashboard of een kleine panel gap gewoon binnen de “spec” van Tesla zijn.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ja, zag ik ook al. Ga dinsdag direct bellen voor een afspraak.GroeneWandelaar schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:22:
[...]
Banden zijn lastig te krijgen op dit moment.
Probeer ze eerder te regelen dan dat je auto wordt geleverd.
Ik heb er nog snel Pirelli Sottozero 3 onder laten zetten.
Gisteren getest door een stukje schilderstape op de interieur camera te plakken: geen probleem, ik kan weer zoals vroeger mijn veters knopen achter het stuurfRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:59:
[...]
Elon kennende: geen Autopilot, geen FSD.
Komen er in NL (of zelfs heel de EU) nog Model Y's uit China ?Tommie12 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:38:
[...]
Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Wie gaat er nog een Berlijn model willen als de chinese versie beter is.
Zeker als beiden hier verkocht worden zal de aanpassing snel moeten komen.
Het kan natuurlijk ook dat EU gedurende een tijdje gewoon geen Y’s uit China krijgt.
Daar kunnen we over speculeren, alleen Tesla weet voorlopig wat er gaat gebeuren.
Dacht dat alles uit Berlijn komt. Dan heb je sowieso geen keuze, ja wachten......
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hoe staat de passagierskant ingesteld? Misschien hoger dan 22 en ook al staat staat die kant uit dat de software dat toch uitleest? Zou een bugje zijn in mijn ogen.rover12345 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:07:
Kan iemand dit verklaren? Heb sinds kort meerdere keren suggestie gezien om AC op 22 graden te zetten (staat op 19) om verbruik te besparen? Bullet 2 en 3 lijken elkaar ook tegen te spreken?
[Afbeelding]
Volgens mij heeft hij twee maanden geleden een tweedehands auto gekocht. Stond ook 2019 bij geloof ik.The__Virus schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:02:
[...]
Je gaf aan de auto twee maanden geleden gekocht te hebben. De auto die je gekocht hebt verwacht niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, hij is dus non-conformistisch. Dit kun je aangeven bij de verkopende partij, die dit op moet lossen. Ik hoop dat je het bij een BOVAG garage gekocht hebt of anderzins een rechtsbijstandverzekering hebt om evt in te schakelen indien je er niet uit komt. Of is deze bij een particulier gekocht? Dan weet ik niet hoe dit werkt.
Gewoon negeren.rover12345 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:07:
Kan iemand dit verklaren? Heb sinds kort meerdere keren suggestie gezien om AC op 22 graden te zetten (staat op 19) om verbruik te besparen? Bullet 2 en 3 lijken elkaar ook tegen te spreken?
[Afbeelding]
Wij zijn 2e kerstdag vertrokken voor een korte wintersport trip naar Samnaun (Zwitserland) en gisteren weer thuis gearriveerd. In principe is het heel goed gegaan met de MY op wintersport.
Normaal ben ik van het relativeren en zal ik niet snel klagen, maar vooral op de terugweg was de AP echt op momenten een drama. Enkele voorbeelden; auto die inhoudt op de snelweg bij het naderen van een viaduct. Ik dacht dat het exemplarisch was, maar de Y heeft dit tot 4x toe gedaan. Eigenlijk is het niet eens inhouden, maar behoorlijk op de rem gaan. Gelukkig een achterligger die kort op me reed.
Bij het wisselen van de linkerstrook naar de middenstrook (rechterbaan vrij), heeft de auto enkele keren een heel vreemde move gemaakt. Zowel ik als mijn vrouw hebben aardig moeten corrigeren aan het stuur.
(Ik heb bewust eerst de middenbaan gekozen voordat ik verder naar rechts wilde gaan).
Ik weet niet of het er iets mee te maken kan hebben dat ik de Sexybuttons gebruik en de AP na 3 seconden weer laat activeren.
Voor de rest is de wintersport met de MY goed bevallen, alleen de laadcurve ging wel eerder naar beneden dan ik had gehoopt.
Zou ik het weer doen? Ik denk van wel, maar op sommige momenten heb ik mijn BMW deze reis toch wel gemist (vooral de goede lane assist en zelfstandig rijden).
Normaal ben ik van het relativeren en zal ik niet snel klagen, maar vooral op de terugweg was de AP echt op momenten een drama. Enkele voorbeelden; auto die inhoudt op de snelweg bij het naderen van een viaduct. Ik dacht dat het exemplarisch was, maar de Y heeft dit tot 4x toe gedaan. Eigenlijk is het niet eens inhouden, maar behoorlijk op de rem gaan. Gelukkig een achterligger die kort op me reed.
Bij het wisselen van de linkerstrook naar de middenstrook (rechterbaan vrij), heeft de auto enkele keren een heel vreemde move gemaakt. Zowel ik als mijn vrouw hebben aardig moeten corrigeren aan het stuur.
(Ik heb bewust eerst de middenbaan gekozen voordat ik verder naar rechts wilde gaan).
Ik weet niet of het er iets mee te maken kan hebben dat ik de Sexybuttons gebruik en de AP na 3 seconden weer laat activeren.
Voor de rest is de wintersport met de MY goed bevallen, alleen de laadcurve ging wel eerder naar beneden dan ik had gehoopt.
Zou ik het weer doen? Ik denk van wel, maar op sommige momenten heb ik mijn BMW deze reis toch wel gemist (vooral de goede lane assist en zelfstandig rijden).
Wat totaalverbruik betreft ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik rij nu één jaar met de M3 en heb 19.170km afgelegd met een verbruik van 16,5kWh/100km volgens de rit teller, wat neerkomt op 3163,05kWh dit jaar.
In de app zie ik dat de auto 3807kWh heeft geladen.
De auto is momenteel 50% geladen, dus trek ik even 37,5kWh af van die 3807kWh = 3769,5kWh
Procentueel heeft de auto dan 83,9% van het geladen vermogen gebruikt om te rijden.
Als we het totaal geladen vermogen vergelijken met het aantal gereden km kom ik op 19,66kWh/100km
Op vakantie gebruik ik wel eens sentry mode, ik heb 6 keer dog mode een paar uur aan gehad en bij het laden gaat natuurlijk ook wat energie verloren.
Hoe zit het bij jullie? Wat is het reëel verbruik van jullie M3 gedurende het afgelopen jaar?
Ik rij nu één jaar met de M3 en heb 19.170km afgelegd met een verbruik van 16,5kWh/100km volgens de rit teller, wat neerkomt op 3163,05kWh dit jaar.
In de app zie ik dat de auto 3807kWh heeft geladen.
De auto is momenteel 50% geladen, dus trek ik even 37,5kWh af van die 3807kWh = 3769,5kWh
Procentueel heeft de auto dan 83,9% van het geladen vermogen gebruikt om te rijden.
Als we het totaal geladen vermogen vergelijken met het aantal gereden km kom ik op 19,66kWh/100km
Op vakantie gebruik ik wel eens sentry mode, ik heb 6 keer dog mode een paar uur aan gehad en bij het laden gaat natuurlijk ook wat energie verloren.
Hoe zit het bij jullie? Wat is het reëel verbruik van jullie M3 gedurende het afgelopen jaar?
Autopilot schakelt uit als je van rijstrook wisselt, dus als de auto gekke moves maakt bij het wisselen van rijstrook kan dat niet aan de AP liggen.Willianv schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:02:
Het remmen bij viaduct heb ik ook al meegemaakt bij het binnen en buitengaan van tunnels. Had ook het geluk dat er niemand achter me reed, is anders behoorlijk gevaarlijk!Willianv schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:02:
Wij zijn 2e kerstdag vertrokken voor een korte wintersport trip naar Samnaun (Zwitserland) en gisteren weer thuis gearriveerd. In principe is het heel goed gegaan met de MY op wintersport.
Dit overkwam mij gisteren op de A73 ook. Volgens mij omdat de sexycommander dan toch te snel AP weer aanzet. En als je dan nog tussen de 2 banen in zit, dan rukt AP je gewoon terug in de oude baan, of de nieuwe baan in. Ik dacht mijn tijdsvertraging van 1 naar 2s te wijzigen om dit op te lossen, maar jou overkomt het dus ook, zelfs op 3s...Willianv schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:02:
...
Omschrijf "vreemde move" eens, dan kunnen we er misschien ook wat meer mee. Stel dat je binnen die 3 seconden ergens halverwege je baanwissel bent en je, autosteer weer automatisch activeert, kan het zijn dat Autosteer je gewoon weer terug naar de linkerbaan beweegt. Of als je nog niet volledig op de middenbaan bent je een ruk aan het stuur voelt om je wel volledig in die baan te zetten.Willianv schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:02:
Het zou mooier zijn als de Sexy Buttons gebruik kunnen maken van het signaal om automatisch het knipperlicht uit te schakelen om Autosteer weer te activeren i.p.v. na x seconden. NIet dat het automatisch uitschakelen van de knipperlichten altijd even goed werkt maar SexyButtons weet dan met meer zekerheid dat je volledig op de baan zit en autosteer weer ingeschakeld kan worden zonder dat het een ruk aan het stuur geeft.
Dat zit er al jaren in, die melding, ik heb dat ook regelmatig. Post eens op twitter met Elon getagd, misschien dat hij er dan eens naar laat kijken.rover12345 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:07:
[Afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
Na 3 seconden? Ongeacht waar je dan bent? Dat is toch ontzettend onhandig? Wissel je eens langzaam van baan gaat hij weer terug, of je had een reden om even in te houden, of je hebt je bedacht omdat er ook iemand van links naar rechts ging..Willianv schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:02:
Lijkt me duidelijk dat die instelling dit gedrag veroorzaakt ja, zeker op duitse snelwegen waar je net wat langzamer van baan kunt wisselen.
[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 31-12-2023 15:05 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Blijft toch bijzonder dat dit probleem als jaren speelt en nog steeds niet is opgelost. Blijkbaar technisch heel moeilijk of geen prio?uberschnitsel schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:32:
[...]
Het remmen bij viaduct heb ik ook al meegemaakt bij het binnen en buitengaan van tunnels. Had ook het geluk dat er niemand achter me reed, is anders behoorlijk gevaarlijk!
De Telsa leek zo goed qua zelfstandig rijden maar dit lijkt minder te worden?
Mja. Kan niet zeggen dat het met Vision slechter is. Was in het begin huiverig maar op zich werkt dat best prima. Wat wel jammer is vind ik is de lagere ondersteunde snelheid en grotere minimale volgafstand. In de begin jaren was de autopilot zeker minder in de 3 dan Vision nu in de Y.Wackmack schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:12:
[...]
Blijft toch bijzonder dat dit probleem als jaren speelt en nog steeds niet is opgelost. Blijkbaar technisch heel moeilijk of geen prio?
Je ziet nu dat de andere merken een inhaalslag hebben gemaakt en autosteer beter onder de knie hebben (niet uitschakelt na rijstrookwissel en geen gekke remacties bij onderdoorgangen etcetera.)Wackmack schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:12:
[...]
Die remacties heb ik met Vision ook nagenoeg niet meer. Niet uitschakelen kan met EAP. Bij menig ander merk is het ook niet standaard vanaf de goedkoopste uitvoering. Snelheden die niet kloppen heb ik af en toe wel last van maar dat hebben wel meer auto’s volgens mij. Zeg niet dat AP nou een USP is maar op zich werkt het best prima.Naafkap schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:33:
[...]
Je ziet nu dat de andere merken een inhaalslag hebben gemaakt en autosteer beter onder de knie hebben (niet uitschakelt na rijstrookwissel en geen gekke remacties bij onderdoorgangen etcetera.)
Je hebt denk ik deze knoppen niet? Want hier werkt het juist exact met dat signaal wat je beschrijft. Ik heb wél de instelling aan staan dat de richtingaanwijzer pas uit gaat nadat je volledig van baan bent gewisseld ipv een vast aantal keer knipperen. Weet niet of dat evt. uit zou maken.Myrdhin schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:39:
[...]
Omschrijf "vreemde move" eens, dan kunnen we er misschien ook wat meer mee. Stel dat je binnen die 3 seconden ergens halverwege je baanwissel bent en je, autosteer weer automatisch activeert, kan het zijn dat Autosteer je gewoon weer terug naar de linkerbaan beweegt. Of als je nog niet volledig op de middenbaan bent je een ruk aan het stuur voelt om je wel volledig in die baan te zetten.
Het zou mooier zijn als de Sexy Buttons gebruik kunnen maken van het signaal om automatisch het knipperlicht uit te schakelen om Autosteer weer te activeren i.p.v. na x seconden. NIet dat het automatisch uitschakelen van de knipperlichten altijd even goed werkt maar SexyButtons weet dan met meer zekerheid dat je volledig op de baan zit en autosteer weer ingeschakeld kan worden zonder dat het een ruk aan het stuur geeft.
Is dus niet per se zo, zie hierboven mijn ervaring.Makkelijk schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]
Na 3 seconden? Ongeacht waar je dan bent? Dat is toch ontzettend onhandig? Wissel je eens langzaam van baan gaat hij weer terug, of je had een reden om even in te houden, of je hebt je bedacht omdat er ook iemand van links naar rechts ging..
Lijkt me duidelijk dat die instelling dit gedrag veroorzaakt ja, zeker op duitse snelwegen waar je net wat langzamer van baan kunt wisselen.
Heb jij knipper op een vast aantal of dat ie pas uitgaat na voltooien baanwissel?Nosch schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:34:
[...]
Dit overkwam mij gisteren op de A73 ook. Volgens mij omdat de sexycommander dan toch te snel AP weer aanzet. En als je dan nog tussen de 2 banen in zit, dan rukt AP je gewoon terug in de oude baan, of de nieuwe baan in. Ik dacht mijn tijdsvertraging van 1 naar 2s te wijzigen om dit op te lossen, maar jou overkomt het dus ook, zelfs op 3s...
Dat begrijp ik, daarom heb ik het ook over BOVAG of particulier. Bij een autobedrijf heb je tegenwoordig vaak standaard recht op 12 maanden garantie, wat voor frikandel je ook koopt.bilgy_no1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:21:
[...]
Volgens mij heeft hij twee maanden geleden een tweedehands auto gekocht. Stond ook 2019 bij geloof ik.
Dit is dus niet een foutje van de auto, maar in de combinatie/afstelling van het de nieuwe feature van enhauto/sexy buttons. Ik heb Sexybutton besteld, maar nog niet gekregen dus nog geen ervaringt, maar het effect lijkt mij hetzelfde als dat je autopilot inschakelt en niet netjes in je baan rijdt. Dan corrigeert hij je positie naar het midden van de baan. Als het systeem automatisch je autopilot inschakelt als je niet goed in je baan rijdt geeft hij dus een slinger.Makkelijk schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]
Na 3 seconden? Ongeacht waar je dan bent? Dat is toch ontzettend onhandig? Wissel je eens langzaam van baan gaat hij weer terug, of je had een reden om even in te houden, of je hebt je bedacht omdat er ook iemand van links naar rechts ging..
Wat betreft de remacties bij viaducten, dat had ik in het begin van autopilot in 2019 regelmatig, nu zeer zelden.
Met welke softwarevisie traden deze "phantom"brakes op?
Afgelopen week heen en weer naar Hamburg gereden en precies 0 phantom brakes gehad. Ik heb die eigenlijk al heel lang niet meer ervaren. Soms wel wat inhouden bij passeren in baustelles maar dat was te verklaren door de tijdelijke en permanente belijning waardoor de AP wat in de war was bij de in te halen autos.
Leuk dat je als niet Tesla rijder een x van Elon gratis mag komen laden. Nu zie ik dat je een creditcard nodig hebt. Met een normale bankpas kan niet? Heb namelijk geen creditcard. Iemand al geprobeerd met bankpas? Gegevens van de bankpas staan in de app. Daar maak ik dan gebruik van.
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 31-12-2023 16:37 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je kunt toch ook IBAN koppelen? Al weet ik verder niks van de actie af.Devke schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:19:
Leuk dat je als niet Tesla rijder een x van Elon gratis mag komen laden. Nu zie ik dat je een creditcard nodig hebt. Met een normale bankpas kan niet? Heb namelijk geen creditcard. Iemand al geprobeerd met bankpas?
Zojuist 100 km over de A12 gereden en precies drie auto's met zwaar verblindende koplampen tegen gekomen. Twee keer een M3 en één MY. Dat is geen toeval meer
Dus Teslarijders, laat je koplampen afstellen!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt heb IBAN ook gekoppeld. Ik kreeg een melding via de inbox van de app. Actie loopt tot en met 6 januari.Inspired schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:36:
[...]
Je kunt toch ook IBAN koppelen? Al weet ik verder niks van de actie af.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Devke schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:39:
[...]
Klopt heb IBAN ook gekoppeld. Ik kreeg een melding via de inbox van de app. Actie loopt tot en met 6 januari.
Ik heb helaas regelmatig dat mijn Model Y ineens de snelheid verlaagd en/of afremt, zeer irritant. Voornamelijk op snelwegen.RF1000 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:14:
Afgelopen week heen en weer naar Hamburg gereden en precies 0 phantom brakes gehad. Ik heb die eigenlijk al heel lang niet meer ervaren. Soms wel wat inhouden bij passeren in baustelles maar dat was te verklaren door de tijdelijke en permanente belijning waardoor de AP wat in de war was bij de in te halen autos.
Eigenlijk baal ik dat er geen simpele limiter op zit of cruise control zonder adaptive.
Maar dat is dan niet het gevolg van op of vlakbij een snelweg knooppunt/afslag te zijn? Want dan vertraagd is ook in (te grove) stappenDj-sannieboy schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:41:
[...]
Ik heb helaas regelmatig dat mijn Model Y ineens de snelheid verlaagd en/of afremt, zeer irritant. Voornamelijk op snelwegen.
Eigenlijk baal ik dat er geen simpele limiter op zit of cruise control zonder adaptive.
Over het algemeen zeer tevreden over AP [1], maar als ik van Zaandam naar de ring A10 rijdt en er staat file op de drie rechterbanen (richting de coentunnel) en niet op de twee linker banen (richting noord) waar ik rij, dan durf ik hem niet meer aan te zetten - al twee keer vol in de remmen terwijl er helemaal niets voor me reed (matrixborden wel aan op 50/70, maar weg volledig vrij dus reed 90 oid)
[1] Bijv. eerste kerstdag van Utrecht terug naar Amsterdam in die stromende regen ‘s nachts - waar ik regelmatig de lijnen van de weg niet meer kon zien door al het water - perfect naar huis gereden door AP.
[1] Bijv. eerste kerstdag van Utrecht terug naar Amsterdam in die stromende regen ‘s nachts - waar ik regelmatig de lijnen van de weg niet meer kon zien door al het water - perfect naar huis gereden door AP.
[ Voor 20% gewijzigd door creator1988 op 31-12-2023 16:57 ]
Hij pakt tegenwoordig ook de snelheid die op een matrixbord staat. Als je 90 rijdt en je mag 50 op het matrixbord en je zet AP aan dan verlaagt hij de snelheid tot 50km/uur, dus remt hij af.creator1988 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:54:
Over het algemeen zeer tevreden over AP [1], maar als ik van Zaandam naar de ring A10 rijdt en er staat file op de drie rechterbanen (richting de coentunnel) en niet op de twee linker banen (richting noord) waar ik rij, dan durf ik hem niet meer aan te zetten - al twee keer vol in de remmen terwijl er helemaal niets voor me reed (matrixborden wel aan op 50/70, maar weg volledig vrij dus reed 90 oid)
[1] Eerste kerstdag van Utrecht terug naar Amsterdam in die stromende regen ‘s nachts - waar ik regelmatig de lijnen van de weg niet meer kon zien door al het water - perfect naar huis gereden door AP.
:strip_exif()/f/image/oXxEGzX7JI2J2PeqQphXjBfY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rIB9moO8xOHxZFGWkXsRWcFs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter verduidelijking van de actie en mijn vraag hier ff net voor. Met de normale IBAN koppeling is het ook x gratis? Zie voorwaardes. V4 geeft ff verwarring hier bij me.
f.creator1988 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:54:
[ Voor 11% gewijzigd door Mackeessie op 31-12-2023 17:04 ]
@Devke er staat redelijk specifiek cc. Dus lijkt me dat het daarmee alleen werkt dan.
Dat kunnen wij gewoon zelf in het menuAndrehj schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:37:
Zojuist 100 km over de A12 gereden en precies drie auto's met zwaar verblindende koplampen tegen gekomen. Twee keer een M3 en één MY. Dat is geen toeval meer
Zie voorwaarden daaronder. Daar lijkt er ruimte ook voor andere betaalmogelijkheden. Vandaar de verwarring.Inspired schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:05:
@Devke er staat redelijk specifiek cc. Dus lijkt me dat het daarmee alleen werkt dan.
@william89 Bij het handmatig inschakelen van de AP na een baanwissel, moet je ook enige handigheid ontwikkelen om geen ruk aan je stuur te krijgen. Rij je iets teveel links of rechts in de baan dan wordt dat behoorlijk rigide gecorrigeerd.Myrdhin schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:39:
[...]
Omschrijf "vreemde move" eens, dan kunnen we er misschien ook wat meer mee. Stel dat je binnen die 3 seconden ergens halverwege je baanwissel bent en je, autosteer weer automatisch activeert, kan het zijn dat Autosteer je gewoon weer terug naar de linkerbaan beweegt. Of als je nog niet volledig op de middenbaan bent je een ruk aan het stuur voelt om je wel volledig in die baan te zetten.
Dit zou wat mij betreft wat 'smoother' mogen. Al ervaar ik wel dat wanneer je de AP inschakelt net voor het moment dat je helemaal recht in de baan zit, dit het best gaat.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je dat bij de commander ook even onder de knie moet krijgen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De snelheid op de matrixborden is op dat moment de maximumsnelheid. Vind het niet zo gek dat AP dan afremt.creator1988 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:54:
Dan rij je dus gewoon te hard. Matrixborden geven de maximumsnelheid aan.creator1988 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:54:
(matrixborden wel aan op 50/70, maar weg volledig vrij dus reed 90 oid)
Bron: https://www.anwb.nl/jurid...eersregels/verkeersbordenMatrixborden boven of naast de weg hebben dezelfde betekenis als gewone verkeersborden. Staat er op het matrixbord een andere maximumsnelheid dan op een verkeersbord, dan geldt het bord met de laagste snelheid.
Yup. En als bij zo'n splitsing er file is op een deel van de stroken en op de andere niet, geldt daar beperking van de 'tragere' banen +20KM/h. Dus rechts 50 is links 70, bijvoorbeeld. Dit om het verschil niet te groot te maken en het risico op ongevallen door mensen die opeens in-/uitvoegen te verkleinen.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Moeten ze nóg hoger, of wat meer naar links?Andrehj schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:37:
Heb je daar ook ergens een bron voor? Het wordt wel vaak ook zo gedaan, maar heb nog nooit de officiële regels er van gezien.ralpje schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:08:
Yup. En als bij zo'n splitsing er file is op een deel van de stroken en op de andere niet, geldt daar beperking van de 'tragere' banen +20KM/h. Dus rechts 50 is links 70, bijvoorbeeld. Dit om het verschil niet te groot te maken en het risico op ongevallen door mensen die opeens in-/uitvoegen te verkleinen.
Zie het probleem ook niet. Zie juist echt heel veel met de huidige afstelling van de autoTommie12 schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:17:
[...]
Moeten ze nóg hoger, of wat meer naar links?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Haha ja we kunnen het gewoon zelf aanpassen, maar veel mensen iets te lui denk ik.Andrehj schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:37:
Krijg ook vaak een hele treurige “jullie Tesla rijders hebben altijd de lampen verkeerd”
Ik zou niet weten hoe ik ze dan in moet stellen, in die calibratiestand zie ik alleen maar hele gekke tetrisblokken voor me.JohanB schreef op maandag 1 januari 2024 @ 01:50:
[...]
Haha ja we kunnen het gewoon zelf aanpassen, maar veel mensen iets te lui denk ik.
Krijg ook vaak een hele treurige “jullie Tesla rijders hebben altijd de lampen verkeerd”
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ergens op vlakke ondergrond voor een muur oid gaan staan. Via het menu, service de koplampen kalibreren. Gaan dan een beetje op en neer. Daarna nog 1,2,3 tikjes naar beneden en klaar.Makkelijk schreef op maandag 1 januari 2024 @ 02:34:
[...]
Ik zou niet weten hoe ik ze dan in moet stellen, in die calibratiestand zie ik alleen maar hele gekke tetrisblokken voor me.
‘Vroeger’ gingen ze nog wel eens terug omhoog naar een update, maar ik heb er nu al meer dan een jaar geen last meer van *afkloppen*
Als ik dit zo doe en na kalibreren niets verander vind ik de lichten soms nog te laag staan….Smobbo schreef op maandag 1 januari 2024 @ 07:36:
[...]
Ergens op vlakke ondergrond voor een muur oid gaan staan. Via het menu, service de koplampen kalibreren. Gaan dan een beetje op en neer. Daarna nog 1,2,3 tikjes naar beneden en klaar.
‘Vroeger’ gingen ze nog wel eens terug omhoog naar een update, maar ik heb er nu al meer dan een jaar geen last meer van *afkloppen*
En ook helemaal geen mensen die me teken doen dat ik ze verblind.
Dus zomaar laten kalibreren en direct paar klikken omlaag is niet aan te raden…
Ok, je zal geen tegenliggers meer verblinden maar enkel de 2 meter voor je auto verlichten is ook niet goed 😎😁🤣.
[ Voor 4% gewijzigd door Snakefoodjah op 01-01-2024 11:08 ]
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
Na voltooiing baanwissel. Waarmee het in mij optiek dus altijd goed zou moeten gaan, maar helaas dus (nog) niet.The__Virus schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:10:
Heb jij knipper op een vast aantal of dat ie pas uitgaat na voltooien baanwissel?
Het "probleem" lijkt te zitten in het feit dat het knipperlicht even uit gaat, dan de timer start. Als je dan het knipperlicht weer activeert om naar de volgende baan te schuiven wordt de timer niet gestopt (en herstart). Dan krijg je de ruk aan het stuur.Nosch schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:15:
[...]
Na voltooiing baanwissel. Waarmee het in mij optiek dus altijd goed zou moeten gaan, maar helaas dus (nog) niet.
Heb dit gemeld op Discord aan Enhauto.
Ah, dat klinkt wel logisch. Top dat je dit gemeld hebt. Hopelijk kunnen ze er wat mee.mjvdzwet schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:18:
[...]
Het "probleem" lijkt te zitten in het feit dat het knipperlicht even uit gaat, dan de timer start. Als je dan het knipperlicht weer activeert om naar de volgende baan te schuiven wordt de timer niet gestopt (en herstart). Dan krijg je de ruk aan het stuur.
Overigens wel echt een super functie dit Continuous AP hoor. Op ongeveer 350km deed het 1x raar. Maar alles bij elkaar misschien een kleine 100 baanwissels ging het perfect!
Alleen maakt het geen verschil want bij de eerste hobbel staan ze weer omhoog.GekkeRipper schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:07:
[...]
Dat kunnen wij gewoon zelf in het menu
Verklaar je nader?fRiEtJeSaTe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Alleen maakt het geen verschil want bij de eerste hobbel staan ze weer omhoog.
Ik heb ook geen problemen met de koplampen, maar zitfen ze los of iets dergelijks?
Of weten het ook simpelweg niet.JohanB schreef op maandag 1 januari 2024 @ 01:50:
[...]
Haha ja we kunnen het gewoon zelf aanpassen, maar veel mensen iets te lui denk ik.
..
Ander voorbeeld afgelopen week bij de SuC Lohne Duitsland. Een heel rijtje v2 laders die op 1 na allemaal bezet waren (gedeelde snelheid) terwijl aan het eind alle v3 laders vrij waren (ik haalde de 257kW).
Er zou eens eens nieuwsbrief met dit soort tips and tricks rondgemaild moeten worden vanuit Tesla.
Ik denk dat 9 op de 10 Tesla’s die ik tegenkom minimaal een koplamp omhoog heeft staan. Dat is geen toeval meer.mjvdzwet schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Verklaar je nader?
Ik heb ook geen problemen met de koplampen, maar zitfen ze los of iets dergelijks?
Bij mij is al 4x een monteur langs geweest, die inderdaad gewoon het servicemenu in gaat en de kalibratie uitvoert. Vrij snel daarop beginnen mensen me weer te seinen. Soms dezelfde dag nog, soms na een week. Dit kan niet anders dan een designfout zijn. Het mechanisme is waarschijnlijk te zwak voor de hard afgeveerde auto.
Dit is niet universeel toepasbaar. Als ik de servicefunctie uitvoer en geen correctie toepas, staan m’n lampen veeeels te laag afgesteld. Ik moet minimaal 8x omhoog.Smobbo schreef op maandag 1 januari 2024 @ 07:36:
[...]
Ergens op vlakke ondergrond voor een muur oid gaan staan. Via het menu, service de koplampen kalibreren. Gaan dan een beetje op en neer. Daarna nog 1,2,3 tikjes naar beneden en klaar.
[ Voor 31% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-01-2024 12:18 ]
Het zou nog beter zijn als Tesla een voorstel doet bij welke stall je het beste kunt laden. Als is dat met de bezetting van niet-Tesla's wellicht wat lastiger in te schatten hoe die staan en daarmee is de placering lastiger in te schatten.RF1000 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Of weten het ook simpelweg niet.
Ander voorbeeld afgelopen week bij de SuC Lohne Duitsland. Een heel rijtje v2 laders die op 1 na allemaal bezet waren (gedeelde snelheid) terwijl aan het eind alle v3 laders vrij waren (ik haalde de 257kW).
Er zou eens eens nieuwsbrief met dit soort tips and tricks rondgemaild moeten worden vanuit Tesla.
Nee, zojuist nog gehad. Springt van 105 ineens terug naar 100 op een recht stuk snelweg zonder afslag o.i.d. in de buurt.RF1000 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:48:
[...]
Maar dat is dan niet het gevolg van op of vlakbij een snelweg knooppunt/afslag te zijn? Want dan vertraagd is ook in (te grove) stappen
Heb ergens gelezen dat de oudere Tesla's dit als fout hebben inderdaad.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Ik denk dat 9 op de 10 Tesla’s die ik tegenkom minimaal een koplamp omhoog heeft staan. Dat is geen toeval meer.
Bij mij is al 4x een monteur langs geweest, die inderdaad gewoon het servicemenu in gaat en de kalibratie uitvoert. Vrij snel daarop beginnen mensen me weer te seinen. Soms dezelfde dag nog, soms na een week. Dit kan niet anders dan een designfout zijn. Het mechanisme is waarschijnlijk te zwak voor de hard afgeveerde auto.
[...]
Dit is niet universeel toepasbaar. Als ik de servicefunctie uitvoer en geen correctie toepas, staan m’n lampen veeeels te laag afgesteld. Ik moet minimaal 8x omhoog.
Het zal nog druk worden hier met al die nieuwe MY rijders. Hopelijk niet teveel klagers of "fanboys", en wel veel goede discussies en uitwisseling van tips hier
https://www.autoweek.nl/a...model-y-populairste-auto/

https://www.autoweek.nl/a...model-y-populairste-auto/
Je krijgt nu meer en meer rijders die minder ‘vergevingsgezind’ zijn. En natuurlijk ook wat mensen die een Tesla kiezen omdat die in het budget vallen, maar liever hun 7de BMW of Merc besteld hadden.
Afstellen voor M3: https://teslamotorsclub.c...rong.205280/#post-4960843 en https://teslamotorsclub.c...ight.205993/#post-5000088Makkelijk schreef op maandag 1 januari 2024 @ 02:34:
[...]
Ik zou niet weten hoe ik ze dan in moet stellen, in die calibratiestand zie ik alleen maar hele gekke tetrisblokken voor me.
Hier ook een prima eerste ervaring gehad vorige week bij de levering van mijn MYP QS in Tilburg. Komende van BMW en de vrijwel altijd positieve ervaringen die ik bij mijn vaste dealership had, maakte ik me deels een beetje zorgen na me weken ingelezen (en YouTube bekeken) te hebben in de vaak mindere ervaringen. De 1e proefrit overtuigde mij nog niet, want ik had de beruchte piep (high pitched noise) bij 100 km/h. Daar maakte ik me vooral zorgen over.Megat schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:41:
[...]
Ik vraag mij af welk percentage van de afgeleverde auto’s mankementen vertoont. Het zou zomaar kunnen dat dat heel laag is.
Zou het zo kunnen zijn dat mensen elkaar een beetje aansteken en dat ze veel kritischer gaan kijken naar de gepubliceerde tekortkomingen dan dat ze zouden doen als ze onbevooroordeeld de auto af gingen halen?
Ik houd rekening met de mogelijkheid dat ergernissen aan een auto nogal subjectief kunnen zijn. Een stuur wat Ietsje scheef staat, stoort de één, terwijl de ander er geen erg in heeft. Er zijn mensen die zich mateloos ergeren aan een rammeltje, terwijl het voor een ander gewoon bij zijn auto hoort.
Sprekend voor onszelf : wij zijn met een drietal auto’s gaan rijden die onze voorkeur hadden. Met onze uiteindelijke voorkeur zijn we nog een keer en wat langer gaan rijden. Daarna hebben we rustig alles tegen elkaar afgewogen en de beslissing genomen. Het is een Tesla Model Y geworden. Wij waren tevreden over de staat van de auto bij de aflevering, behoudens een wat ruime naad bij de deur, wat terplekke verholpen werd. Nu iets van 5500 km gereden en geen seconde spijt gehad van de aankoop (privé)
Bij aankomst snel geholpen naar mijn auto en de welbekende ronde gedaan. Dan helpt het wel dat je weet waar je op moet letten. Een lijstje gemaakt van het afstellen van de kofferklep tot aan 2 kleine beschadigingen aan de velgen. Bij eentje zat een klein (steenslag)pitje, maar zonder enige moeite werd het complete wiel vervangen.
Nee, geen bloemetje, strik op de motorkap of uitgebreide toelichting. Maar dat wist ik van te voren én die sigaar hoef ik in ieder geval ook niet uit eigen zak te betalen.
Kortom, erg fijn verlopen allemaal. Wat nog niets zegt over de toekomst (er staat bijv nog een servicerequest open wat ze niet konden oplossen), maar voor nu een prima start. Dat hoor je minder snel dan de negatieve ervaring, maar mag zeker ook genoemd worden richting potentiële kopers.
Tja, als je hem na kalibratie nog 8 tikken omhoog geeft dan snap ik dat mensen gaan seinenfRiEtJeSaTe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Dit is niet universeel toepasbaar. Als ik de servicefunctie uitvoer en geen correctie toepas, staan m’n lampen veeeels te laag afgesteld. Ik moet minimaal 8x omhoog.
Ik heb hem de laatste keer een paar tikjes omlaag gedaan, dat was voor mij prettig. Als je het te laag vindt kan je hem altijd weer iets omhoog doen hè. Even iets te laag is geen probleem, vroeger hadden alle auto’s veel minder felle/grote verlichting en reden we ook allemaal niet continu tegen een boom aan
Ik merk de laatste tijd ook dat de tegenliggers die me verblinden, in 99% van de gevallen een MY of M3 rijden. Zelf heb ik met mijn MY RWD ook wat zitten spelen met het bijstellen, want ze schenen ook best hoog kreeg ik te horen van een collega die laatst voor me reed. Nu vroeg ik me af: als je in het service menu kiest voor het bijstellen van de lampen en hij calibreert, gaan ze dan naar a) een basis instelling zoals ze de fabriek verlaten, b) een nieuwe stand zoals de auto op dat moment denkt dat het goed is of c) de laatst handmatig aangepaste stand. Ik heb namelijk ook wat met aanpassen naar links / rechts zitten spelen, maar heb nu geen idee of ze nu goed staan. Als ik calibreer lijken ze gewoon op de laatste handmatig aangepaste stand te blijven.Smobbo schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Tja, als je hem na kalibratie nog 8 tikken omhoog geeft dan snap ik dat mensen gaan seinen.
Ik heb hem de laatste keer een paar tikjes omlaag gedaan, dat was voor mij prettig. Als je het te laag vindt kan je hem altijd weer iets omhoog doen hè. Even iets te laag is geen probleem, vroeger hadden alle auto’s veel minder felle/grote verlichting en reden we ook allemaal niet continu tegen een boom aan!
Concreet: mijn MY RWD met matrix verlichting laat op een donkere weg duidelijk twee blokken aan de rechterkant van de weg zien; dienen die zoveel mogelijk rechts de berm in te schijnen (en de verdere basislijn is dan dus voor het verlichten voor je) of zijn die twee blokjes juist voor het verlichten voor je en moeten ze zoveel mogelijk naar voren?
Als ik de eerste halve minuut van dit filmpje van Björn bekijk zie ik ze juist zoveel mogelijk richting de berm gericht. En voor het instellen zag ik dit filmpje (vanaf 7:43 met de matrix lampen) en die laat de blokjes (in UK) zoveel mogelijk naar links schijnen. Is dat bij jullie ook?
Service Manuals voor alle modellen:
Bij toeval stoot ik op de link https://service.tesla.com/service-subscription .
Als je rechtsboven op deze pagina inlogt met je eigen account kun je op de volgende pagina jouw eigen modelvariant aanklikken en krijg je gratis de beschikking over het Service Manual (met alle modelvariaties) en nog veel meer.
Als je rechtsboven op deze pagina inlogt met je eigen account kun je op de volgende pagina jouw eigen modelvariant aanklikken en krijg je gratis de beschikking over het Service Manual (met alle modelvariaties) en nog veel meer.
Sinds oktober in het bezit van de nieuwe Tesla Model 3. Bevalt zeer goed op twee punten na:
- De zwarte lak is erg kwetsbaar. Binnen mom van tijd zichtbare krassen die ik anders nooit op mijn leaseauto kreeg. Ook al een plekje waar lak vanaf is
- De ruitenwissers werken niet goed. Ze beginnen met vegen als het droog is. En werken vaak niet als het begint te regenen
Nee, nog nooit wat van gehoord of gezien hier.😂😂😂Pasteis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:37:
• De zwarte lak is erg kwetsbaar. Binnen mom van tijd zichtbare krassen die ik anders nooit op mijn leaseauto kreeg.
• De ruitenwissers werken niet goed. Ze beginnen met vegen als het droog is. En werken vaak niet als het begint te regenen
[/list]
Herkent iemand zich hierin?
Zwarte lak: Yes, zoek maar eens in dit topic. Zojuist de auto weer lekker met de hand op de oprit gewassen.Pasteis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:37:
Sinds oktober in het bezit van de nieuwe Tesla Model 3. Bevalt zeer goed op twee punten na:Herkent iemand zich hierin?
- De zwarte lak is erg kwetsbaar. Binnen mom van tijd zichtbare krassen die ik anders nooit op mijn leaseauto kreeg. Ook al een plekje waar lak vanaf is
- De ruitenwissers werken niet goed. Ze beginnen met vegen als het droog is. En werken vaak niet als het begint te regenen
Ruitenwissers: Yes, zoek maar eens in dit topic.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zou je daar ook een verzoek willen plaatsen?mjvdzwet schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:18:
[...]
Het "probleem" lijkt te zitten in het feit dat het knipperlicht even uit gaat, dan de timer start. Als je dan het knipperlicht weer activeert om naar de volgende baan te schuiven wordt de timer niet gestopt (en herstart). Dan krijg je de ruk aan het stuur.
Op het moment dat je van baan wisselt en daarna de TAC uitschakelt dat dan niet de Autopilot weer ingeschakeld word.
https://wren.co/join/Devian
Bedankt, toegevoegd aan de topicstarthans96 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:39:
Service Manuals voor alle modellen:
Eh nee. Ik kan hem niet ‘even’ iets omhoog doen. Dan gaat hij het kalibratieproces opnieuw starten. Zoals ik al zei, niet universeel toepasbaar. Als het kalibratieproces is voltooid zie ik nog niet 1 snelwegstreep vooruit in het donker.Smobbo schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Tja, als je hem na kalibratie nog 8 tikken omhoog geeft dan snap ik dat mensen gaan seinen.
Ik heb hem de laatste keer een paar tikjes omlaag gedaan, dat was voor mij prettig. Als je het te laag vindt kan je hem altijd weer iets omhoog doen hè. Even iets te laag is geen probleem, vroeger hadden alle auto’s veel minder felle/grote verlichting en reden we ook allemaal niet continu tegen een boom aan!
Interessante video over de koplampen.
YouTube: Why are Tesla headlights often blinding? Here’s how to check and adj...
[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-01-2024 18:20 ]
Precies 2 jaar oud. Remmen zijn nooit schoongemaaktMegat schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:02:
[...]
Mag ik vragen hoe oud je auto is en of wel een keer de remmen schoon- en gangbaar gemaakt zijn ?
PSN: Sluuz
Bedankt voor uw reactieSluuz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:40:
[...]Precies 2 jaar oud. Remmen zijn nooit schoongemaakt
Ik ben aan het proberen de onhebbelijkheden en gevaarlijk gedrag van m'n M3 te verminderen danwel op te lossen. Na een berg settings bekeken te hebben en de emergency brakes uit gezet te hebben is de ACC al wat beter te gebruiken.
Nou vertelde iemand hier laatst dat er een roll/creep/hold selector beschikbaar is. Daarnaast waren we verhalen over het uit kunnen zetten van de regenerative breaking. Beide settings kan ik niet in mijn menus terug vinden en verhalen op het internet stellen dat deze settings verwijdert zijn door Tesla.
Ik zie echter op enhauto dat de sexy buttons deze opties wél zouden moeten kunnen activeren.
- Is het inderdaad zo dat dit met sexybuttons nog wel mogelijk is?
- Zo ja, hoe doet enhauto dat dan? Is daar een API voor en is die API openbaar beschikbaar?
- Ooit was er Homey integratie. Die kan ik niet meer terugvinden. Bestaat die nog?
Nou vertelde iemand hier laatst dat er een roll/creep/hold selector beschikbaar is. Daarnaast waren we verhalen over het uit kunnen zetten van de regenerative breaking. Beide settings kan ik niet in mijn menus terug vinden en verhalen op het internet stellen dat deze settings verwijdert zijn door Tesla.
Ik zie echter op enhauto dat de sexy buttons deze opties wél zouden moeten kunnen activeren.
- Is het inderdaad zo dat dit met sexybuttons nog wel mogelijk is?
- Zo ja, hoe doet enhauto dat dan? Is daar een API voor en is die API openbaar beschikbaar?
- Ooit was er Homey integratie. Die kan ik niet meer terugvinden. Bestaat die nog?
Ik heb nu al meerdere keren gehad met autopilot dat als er een tegemoetkomer in een lange bocht mij tegemoet rijdt, de tesla ineens in de ankers gaat. Erg irritant/gevaarlijk en ik voel me eigenlijk niet prettig bij het gebruik van de onvoorspelbare autopilot. Zijn er meer die dit hebben?
Lees het topic even door. Autopilot/ACC is onvoorspelbaar. Het heeft bij Tesla zelfs een naam gekregen : Phantom breaking.Dutchlimits schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:33:
Ik heb nu al meerdere keren gehad met autopilot dat als er een tegemoetkomer in een lange bocht mij tegemoet rijdt, de tesla ineens in de ankers gaat. Erg irritant/gevaarlijk en ik voel me eigenlijk niet prettig bij het gebruik van de onvoorspelbare autopilot. Zijn er meer die dit hebben?
Duidelijk aan te wijzen problemen zijn:
- Wegen zonder middenstreep. Je auto denkt dan dat je tegenligger frontaal op je af komt
- Bruggen en tunnels
- Vrachtwagens en bussen die iets te dicht tegen de rijstrook grens komen
Blijkbaar kunnen we deze er aan toe voegen.
Ik ben er nogsteeds niet uit of ik de auto niet gewoon terug ga geven als non-conform. Dit soort gedrag is gevaarlijk en zou gewoon niet moeten kunnen met de huidige stand van de techniek. Helaas ligt Tesla een jaar of 20 achter met de ontwikkeling van dit soort systemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 01-01-2024 20:42 ]
Jij gaat nooit tevreden zijn met je auto. Gewoon teruggeven en dan zoeken naar iets dat echt beter is. Ik hoop dat je hier dan komt vertellen wat je gekozen hebt.Croga schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Lees het topic even door. Autopilot/ACC is onvoorspelbaar. Het heeft bij Tesla zelfs een naam gekregen : Phantom breaking.
- Wegen zonder middenstreep. Je auto denkt dan dat je tegenligger frontaal op je af komt
- Bruggen en tunnels
Ik ben er nogsteeds niet uit of ik de auto niet gewoon terug ga geven als non-conform. Dit soort gedrag is gevaarlijk en zou gewoon niet moeten kunnen met de huidige stand van de techniek. Helaas ligt Tesla een jaar of 20 achter met de ontwikkeling van dit soort systemen.
Op een gegeven moment heb je alle onhebbelijkheden door en ga je Autopilot uitschakelen bij die situaties, of trap je het gas vast een beetje in. Niet ideaal i know, maar te overzien.Dutchlimits schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:33:
Het is een beetje een dooddoener maar zoals hier regelmatig aangegeven: Autopilot is in Nederland alleen geschikt voor snelwegen. Dat het dus op landweggetjes zonder middenstreep niet (goed) werkt is "conform".Croga schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Lees het topic even door. Autopilot/ACC is onvoorspelbaar. Het heeft bij Tesla zelfs een naam gekregen : Phantom breaking.
- Bruggen en tunnels
Ik ben persoonlijk allang blij dat de Tesla zich niet zo gedraagd als het Audi/VAG systeem. Als ik daar op een binnenweg probeerde uit te wijken voor tegenliggers gaf deze gewoon een ruk aan het stuur in de richting van de tegenligger om maar te voorkomen dat je de streep uiterst rechts raakt. Levensgevaarlijk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.