Mijn liefde voor Tesla is sinds vandaag wat bekoeld, het is een tijdje terug dat ik hier iets gepost heb maar dit wil ik toch wel even ventileren, dit is een lange post, sorry:
De auto waar ik nog alle dagen heel erg blij mee ben heeft net als iedere Model 3 zo'n beetje wat kleinigheden die aandacht kunnen gebruiken; wat vocht in de achterlichten, een kofferbakmotor die het niet meer trekt, kunstleer om het stuur wat los laat, een minieme windruis bij specifieke snelheden. 95% van de mensen hier kent wel zoiets, het maakt de auto in mijn ogen niet onbetrouwbaar maar het moet wel een keer opgelost worden en gewoon onder garantie.
Dit soort dingen laat ik meestal liggen tot er iets voorbij komt wat wel sneller aandacht nodig heeft (melding over gereduceerd DC laden) of ik het een keer welletjes vind. Zo ook laatst; melding ingeschoten voor 3 kwaaltjes; motor van de achterklep (behoeft wel sneller aandacht), stuurwiel en dat ruisje bij 120km/h. Dat laatste was al vanaf dat ik de auto had en visueel kon je zien dat het rubber af fabriek gewoon niet lekker zat, ik dacht dus ook dat het een kwestie was van loshalen en terugplaatsen.
Mobiele servicemonteurs:
De eerste mobiele servicemonteur kwam langs verwisselde het stuur voor een nieuwe, deed zn best met het rubber maar zei dat er een nieuw rubber besteld moest worden. en bevestigde dat de achterklep motor vervangen moest worden en er een nieuwe voor besteld werd. Gaf nog een compliment over mijn specifieke auto vanwege de wrap.
De volgende mobiele servicemonteur verving die achterklepmotor, zag dat er wat vocht aanwezig was in achterlicht en bestelde voor mij een nieuwe. Dat er vocht in komt zo nu en dan kijk ik niet van op, trekt wel weg met droog weer, ik bedekte het misschien wel met de mantel der liefde zelfs. Irritant is het natuurlijk wel maar ik schoof het ook een beetje onder product eigenschap van LED verlichting; weinig warmte dus het blijft makkelijk binnen de unit zitten, "What ya donna do?" 🤷🏼♂️. Toch fijn dat ie dat deed. Hij ging aan de slag met de bestuurders deur, rubber, raam, alles wat verstellen in de hoop het minder te maken. Ondanks zijn goede bedoelingen werd het eigenlijk erger, nu was het alsof het raam open stond op een kiertje.
Volgende afspraak, zelfde monteur als bij de tweede; achterlicht vervangen. Deurrubber nu ook daadwerkelijk vervangen, nog wat gesteld maar het werd er niet beter van. In contact met deze monteur heeft hij een afspraak ingeschoten met zijn collega die hier vaker mee te maken heeft gehad.
Afspraak 4; derde monteur in samenspraak met de tweede, komt langs, ook heel schappelijk en prettig persoon doet zijn best en het lijkt even beter maar het nieuwe rubber springt terug in een vorm waardoor er toch een opening in de lamellen ontstaat en windgeruis terug is.
Bij afspraak 5 zijn zowel monteur 2 als 3 op een gegeven moment gelijktijdig bij mij aan de deur. Geven het echt de beste poging maar komen tot de conclusie dat het raammechanisme vervangen moet worden. Beide monteurs zijn overigens vanaf begin vol lof geweest over dat ze het een toffe uitvoering vinden zoals ik m nu op de hof heb staan en denken in alles mee om de ervaring zo prettig mogelijk te houden.
Inmiddels komt het echter wel een beetje nauw; ik had graag gehad dat deze ruis weg was voor we 1450km naar Hongarije zouden gaan vlammen en ook weer 1450km terug natuurlijk en die datum is nu kortdag aan het worden.
Twee dagen voor die grote trip heeft monteur 3 een en ander kunnen verschuiven zodat ie het nieuwe raammechanisme kon plaatsen en er nog eens zn best op kon doen om het te verhelpen. Ik heb zelf wat worstenbroodjes in de oven gegooid als blijk van dank en hoop op goede energie. Goede energie was er wel en beide monteurs hebben hun best gedaan met de tools die ze voor handen hebben mobiel maar mocht dit niet helpen dan moest ik toch een service center afspraak aanmaken.
Trip naar Hongarije
De eerste 100km van die grote trip waren prima maar op de Autobahn werd het snel een heel stuk meer geruis. Balen, muziek wat harder en een beetje spelen met hoogte van het raam in millimeters, het was niet fantastisch maar het was nog steeds een gave trip en, nou ja, dan zien we het wel bij het service center wanneer we weer terug zijn.
Tijdens die trip zijn we door een flinke mistbank (wolk?) gereden in de bergen van Zuid Duitsland, bij de volgende Supercharger zag ik vocht zoals bij de achterlichten in de koplampen, nooit eerder gezien en ik dacht; die neem ik mee in service request.
Die request had ik al aangemaakt toen ik zag dat het vocht weer geheel weg was getrokken. Ik kreeg een bevestiging van de afspraak waarin stond dat de koplampen kosteloos werden vervangen en er naar de bestuurdersdeur zou worden gekeken twee dagen nadat we weer terug zouden zijn uit Hongarije.
In die week in Hongarije nog een holle tochtstrip van 8mm bij de bouwmarkt gehaald en die tussen de lamellen van het deurrubber gedaan voor de terugweg en dit werkte nagenoeg perfect als tijdelijke oplossing.
Obligate mooie Supercharger locaties als pleister voor het vele lezen:

Parndorf (Oostenrijk)

Budapest (Hongarije)

Geiselwind (Duitsland)

Hilden (Duitsland)
Service Center Tilburg
Afijn, weer terug, en vandaag kon ik dan vol goede zin en hoop naar het service center in Tilburg. Na een half uurtje kreeg ik een service appje dat het vervangen van de koplampen 4000,- zou gaan kosten. Dat was, euh, schrikken, paar minuten later kwam een kerel uitleg geven. Ze claimen dat deze buiten garantie vallen omdat de auto gewrapt is en ze het vermoeden hebben dat de koplampen daarbij los zijn geweest. Ik was een beetje uit het veld geslagen dat ze zoiets met droge ogen konden vertellen en had geen zin in een discussie. Ik zei simpelweg; ik ben het er niet mee eens maar het vocht is weggetrokken en niet meer voorgekomen ik geloof het wel, laat maar zitten.
Toen het toch over garantie ging dacht de beste man er nog even in te gooien dat de auto is verlaagd en (wat ik al vermoedde en stiekem wist) op onderstel issues geen garantie zou kunnen worden verleend. Ik claimde nog wat de Tesla medewerker aan de telefoon voor aankoop van de auto tegen me had gezegd was dat wanneer een gecertificeerd aanpassing is gedaan het geen invloed heeft en dat TUV daarin ook zou gelden als erkend. Daar gaf hij een half bevestigend en ontkennend antwoord op terug en iets over welbekende draagarmen onder coulance; het zal wel, dat geloof ik wel, als daar iets aan is ga ik het toch upgraden.
Toen brak mn klomp helemaal; omdat de ramen getint zijn (!!) zouden ze normaal gesproken niets meer doen aan issues rondom ramen of windgeruis of eendere ander. Tinten van ramen doet half Nederland dus ik denk dat een aantal dit hier ook wel interessant vinden om te lezen. Maar omdat de mobiele service monteurs hier toch mee aangevangen zijn en het ze blijkbaar toen niet zou zijn opgevallen (los van de complimenten die ze er over gaven en de optische staat in zn geheel) mocht ik heel dankbaar zijn dat ze dit toch onder coulance zouden gaan oppakken. Halve dag verder komen ze tot de conclusie dat ze er het meeste aan gedaan hebben, het nog niet 100% is (stuk beter gelukkig wel) en daarom allerlei onderdelen bestellen voor de volgende afspraak. Daarbij werd wel gezegd; mocht het in het uiterste geval nodig zijn het glas te vervangen, dan zijn de kosten daarvoor voor mij puur en alleen omdat er getint folie op het glas zit.
Man man man, nul enthousiasme, nul waardering, nog niet een normaal gesprek wat een contrast met de enthousiaste lui die ze op pad sturen om mensen weer blij te maken met hun auto. Ik had geen rode loper verwacht maar ietsje flexibiliteit en enige klantwaardering was wel op zn plaats geweest. Immers ben/was ik een wandelend promotie bord en heb ik dagelijks een praatje met iemand die mijn wagen kan waarderen en zijn er wel wat mensen door mij naar Tesla gegaan voor hun nieuwe auto. Wat een starre, kille benadering, ook als het allemaal wel terecht zou zijn wat ze zeggen ik baal enorm van deze ervaring en ben er ook wel wat van ontdaan.
Take away
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mn auto, ben er trots op en iedere dag blij dat ik er mee mag rijden en tot vandaag had ik ook Tesla hoog zitten voor wat betreft service danwel klantgerichtheid.
8 januari komt het vervolg op deze afspraak ik neem aan dat het raam/rubber dan eindelijk goed sluit. De lampen rondom ga ik zelf wel afdichten in de zomer en ik ga alvast kijken voor upgrades aan onderstel waaronder stabi-stangen. Zo min mogelijk met Tesla garantie te maken willen hebben en waar mogelijk alleen met de mobiele service monteurs want die zijn wel goud waard.
Btw; leuk dingetje, 10 januari mag ik meedoen met opname dag voor Mijn Auto van Autoblog