Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 205 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.347 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:50
Thomason schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:42:
Vraagje, ik heb afgelopen dagen veelvuldig autopilot (basis) getest en ben zeer tevreden na de laatste update. Hij is alleen erg scherp met als je even niet naar de weg kijkt.

Om te testen deed ik mijn vinger voor de binnencamera (M3 Highland), waarbij het mij opviel dat die echt gruwelijk warm aanvoelt. De hele module.

Is dit normaal? Mogelijk iets van verwarming voor de cameramodule?
Een paar dagen geleden, voornamelijk door deze post viel me dit ook op.

Ik ben er achter gekomen waardoor hij zo heet word, en dit komt door 2 infrarood lampen welke echt fel branden in dat plastic om de cabine te verlichten.

Ze zijn ook op het warmst in de avond overdag is het plastic lauw.

Moet je maar is de camera preview pakken in de nacht en dan je scherm van je telefoon (reflectie) ervoorhouden dan verblind je de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 15:19
daemonix schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:58:
[...]

Al een paar keer geprobeerd, helaas. Nog steeds de .38.100.
Ik denk dat je geduld moet hebben. Toen ik mijn Model Y kreeg in mei 2023, heeft ook heel lang de versie eindigend op .100 in het systeem gestaan. Ik weet niet precies hoelang, maar het was ergerlijk. Des te meer omdat ik hiervoor ook een Tesla had en gewend was aan het snel opvolgen van updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-05 16:29
Gebeurt een navigatie update in de achtergrond zonder dat je daar van op de hoogte bent?
Ik heb net een lange rit achter de rug die ik al vaak gedaan heb en nu heb ik zeker 5x meegemaakt dat de tacc gelimiteerd was op een te lage snelheid. Waar ik dat vroeger nooit voor had op deze route.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:17
Mijn liefde voor Tesla is sinds vandaag wat bekoeld, het is een tijdje terug dat ik hier iets gepost heb maar dit wil ik toch wel even ventileren, dit is een lange post, sorry:

De auto waar ik nog alle dagen heel erg blij mee ben heeft net als iedere Model 3 zo'n beetje wat kleinigheden die aandacht kunnen gebruiken; wat vocht in de achterlichten, een kofferbakmotor die het niet meer trekt, kunstleer om het stuur wat los laat, een minieme windruis bij specifieke snelheden. 95% van de mensen hier kent wel zoiets, het maakt de auto in mijn ogen niet onbetrouwbaar maar het moet wel een keer opgelost worden en gewoon onder garantie.

Dit soort dingen laat ik meestal liggen tot er iets voorbij komt wat wel sneller aandacht nodig heeft (melding over gereduceerd DC laden) of ik het een keer welletjes vind. Zo ook laatst; melding ingeschoten voor 3 kwaaltjes; motor van de achterklep (behoeft wel sneller aandacht), stuurwiel en dat ruisje bij 120km/h. Dat laatste was al vanaf dat ik de auto had en visueel kon je zien dat het rubber af fabriek gewoon niet lekker zat, ik dacht dus ook dat het een kwestie was van loshalen en terugplaatsen.

Mobiele servicemonteurs:
De eerste mobiele servicemonteur kwam langs verwisselde het stuur voor een nieuwe, deed zn best met het rubber maar zei dat er een nieuw rubber besteld moest worden. en bevestigde dat de achterklep motor vervangen moest worden en er een nieuwe voor besteld werd. Gaf nog een compliment over mijn specifieke auto vanwege de wrap.

De volgende mobiele servicemonteur verving die achterklepmotor, zag dat er wat vocht aanwezig was in achterlicht en bestelde voor mij een nieuwe. Dat er vocht in komt zo nu en dan kijk ik niet van op, trekt wel weg met droog weer, ik bedekte het misschien wel met de mantel der liefde zelfs. Irritant is het natuurlijk wel maar ik schoof het ook een beetje onder product eigenschap van LED verlichting; weinig warmte dus het blijft makkelijk binnen de unit zitten, "What ya donna do?" 🤷🏼‍♂️. Toch fijn dat ie dat deed. Hij ging aan de slag met de bestuurders deur, rubber, raam, alles wat verstellen in de hoop het minder te maken. Ondanks zijn goede bedoelingen werd het eigenlijk erger, nu was het alsof het raam open stond op een kiertje.

Volgende afspraak, zelfde monteur als bij de tweede; achterlicht vervangen. Deurrubber nu ook daadwerkelijk vervangen, nog wat gesteld maar het werd er niet beter van. In contact met deze monteur heeft hij een afspraak ingeschoten met zijn collega die hier vaker mee te maken heeft gehad.

Afspraak 4; derde monteur in samenspraak met de tweede, komt langs, ook heel schappelijk en prettig persoon doet zijn best en het lijkt even beter maar het nieuwe rubber springt terug in een vorm waardoor er toch een opening in de lamellen ontstaat en windgeruis terug is.

Bij afspraak 5 zijn zowel monteur 2 als 3 op een gegeven moment gelijktijdig bij mij aan de deur. Geven het echt de beste poging maar komen tot de conclusie dat het raammechanisme vervangen moet worden. Beide monteurs zijn overigens vanaf begin vol lof geweest over dat ze het een toffe uitvoering vinden zoals ik m nu op de hof heb staan en denken in alles mee om de ervaring zo prettig mogelijk te houden.

Inmiddels komt het echter wel een beetje nauw; ik had graag gehad dat deze ruis weg was voor we 1450km naar Hongarije zouden gaan vlammen en ook weer 1450km terug natuurlijk en die datum is nu kortdag aan het worden.

Twee dagen voor die grote trip heeft monteur 3 een en ander kunnen verschuiven zodat ie het nieuwe raammechanisme kon plaatsen en er nog eens zn best op kon doen om het te verhelpen. Ik heb zelf wat worstenbroodjes in de oven gegooid als blijk van dank en hoop op goede energie. Goede energie was er wel en beide monteurs hebben hun best gedaan met de tools die ze voor handen hebben mobiel maar mocht dit niet helpen dan moest ik toch een service center afspraak aanmaken.

Trip naar Hongarije
De eerste 100km van die grote trip waren prima maar op de Autobahn werd het snel een heel stuk meer geruis. Balen, muziek wat harder en een beetje spelen met hoogte van het raam in millimeters, het was niet fantastisch maar het was nog steeds een gave trip en, nou ja, dan zien we het wel bij het service center wanneer we weer terug zijn.

Tijdens die trip zijn we door een flinke mistbank (wolk?) gereden in de bergen van Zuid Duitsland, bij de volgende Supercharger zag ik vocht zoals bij de achterlichten in de koplampen, nooit eerder gezien en ik dacht; die neem ik mee in service request.

Die request had ik al aangemaakt toen ik zag dat het vocht weer geheel weg was getrokken. Ik kreeg een bevestiging van de afspraak waarin stond dat de koplampen kosteloos werden vervangen en er naar de bestuurdersdeur zou worden gekeken twee dagen nadat we weer terug zouden zijn uit Hongarije.

In die week in Hongarije nog een holle tochtstrip van 8mm bij de bouwmarkt gehaald en die tussen de lamellen van het deurrubber gedaan voor de terugweg en dit werkte nagenoeg perfect als tijdelijke oplossing.

Obligate mooie Supercharger locaties als pleister voor het vele lezen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GqSMKZRl.jpg
Parndorf (Oostenrijk)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F0V1ZjIl.jpg
Budapest (Hongarije)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4JVLbsil.jpg
Geiselwind (Duitsland)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WQXEQxMl.jpg
Hilden (Duitsland)

Service Center Tilburg
Afijn, weer terug, en vandaag kon ik dan vol goede zin en hoop naar het service center in Tilburg. Na een half uurtje kreeg ik een service appje dat het vervangen van de koplampen 4000,- zou gaan kosten. Dat was, euh, schrikken, paar minuten later kwam een kerel uitleg geven. Ze claimen dat deze buiten garantie vallen omdat de auto gewrapt is en ze het vermoeden hebben dat de koplampen daarbij los zijn geweest. Ik was een beetje uit het veld geslagen dat ze zoiets met droge ogen konden vertellen en had geen zin in een discussie. Ik zei simpelweg; ik ben het er niet mee eens maar het vocht is weggetrokken en niet meer voorgekomen ik geloof het wel, laat maar zitten.

Toen het toch over garantie ging dacht de beste man er nog even in te gooien dat de auto is verlaagd en (wat ik al vermoedde en stiekem wist) op onderstel issues geen garantie zou kunnen worden verleend. Ik claimde nog wat de Tesla medewerker aan de telefoon voor aankoop van de auto tegen me had gezegd was dat wanneer een gecertificeerd aanpassing is gedaan het geen invloed heeft en dat TUV daarin ook zou gelden als erkend. Daar gaf hij een half bevestigend en ontkennend antwoord op terug en iets over welbekende draagarmen onder coulance; het zal wel, dat geloof ik wel, als daar iets aan is ga ik het toch upgraden.

Toen brak mn klomp helemaal; omdat de ramen getint zijn (!!) zouden ze normaal gesproken niets meer doen aan issues rondom ramen of windgeruis of eendere ander. Tinten van ramen doet half Nederland dus ik denk dat een aantal dit hier ook wel interessant vinden om te lezen. Maar omdat de mobiele service monteurs hier toch mee aangevangen zijn en het ze blijkbaar toen niet zou zijn opgevallen (los van de complimenten die ze er over gaven en de optische staat in zn geheel) mocht ik heel dankbaar zijn dat ze dit toch onder coulance zouden gaan oppakken. Halve dag verder komen ze tot de conclusie dat ze er het meeste aan gedaan hebben, het nog niet 100% is (stuk beter gelukkig wel) en daarom allerlei onderdelen bestellen voor de volgende afspraak. Daarbij werd wel gezegd; mocht het in het uiterste geval nodig zijn het glas te vervangen, dan zijn de kosten daarvoor voor mij puur en alleen omdat er getint folie op het glas zit.

Man man man, nul enthousiasme, nul waardering, nog niet een normaal gesprek wat een contrast met de enthousiaste lui die ze op pad sturen om mensen weer blij te maken met hun auto. Ik had geen rode loper verwacht maar ietsje flexibiliteit en enige klantwaardering was wel op zn plaats geweest. Immers ben/was ik een wandelend promotie bord en heb ik dagelijks een praatje met iemand die mijn wagen kan waarderen en zijn er wel wat mensen door mij naar Tesla gegaan voor hun nieuwe auto. Wat een starre, kille benadering, ook als het allemaal wel terecht zou zijn wat ze zeggen ik baal enorm van deze ervaring en ben er ook wel wat van ontdaan.

Take away
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mn auto, ben er trots op en iedere dag blij dat ik er mee mag rijden en tot vandaag had ik ook Tesla hoog zitten voor wat betreft service danwel klantgerichtheid.

8 januari komt het vervolg op deze afspraak ik neem aan dat het raam/rubber dan eindelijk goed sluit. De lampen rondom ga ik zelf wel afdichten in de zomer en ik ga alvast kijken voor upgrades aan onderstel waaronder stabi-stangen. Zo min mogelijk met Tesla garantie te maken willen hebben en waar mogelijk alleen met de mobiele service monteurs want die zijn wel goud waard.

Btw; leuk dingetje, 10 januari mag ik meedoen met opname dag voor Mijn Auto van Autoblog 8)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
bokkow schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:46:
Btw; leuk dingetje, 10 januari mag ik meedoen met opname dag voor Mijn Auto van Autoblog 8)
Leuk! Tegen die tijd krijgen wij de URL om mee te gluren neem ik aan? :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
Na net 2 maanden onze nieuwe (2019 Long Range) model 3 in gebruik te hebben heeft deze ons toch flink in de steek gelaten. Op vakantie in Zweden krijgen we onderweg naar een SuC de melding “voertuig start mogelijk niet opnieuw, service vereist ”. De auto reedt nog wel prima.
Even later de melding “Motor voor uitgeschakeld - rijden OK.”

Bij de SuC wilde de auto niet meer snelladen en ook niet in versnelling gaan. Na veel gebel en gedoe de auto uiteindelijk via AC bijgeladen en in D gekregen.

Aangekomen bij het net geopende Tesla Service Center in Jönköping gelukkig een leenauto met gratis SuC meegekregen.
De monteur deelde ons nog mee dat het vermoedelijk een drive unit was die onder garantie vervangen gaat worden. Tevens kon het de 12v accu zijn, die moesten we dan zelf betalen, prima.

2 dagen later krijgen we een update dat de reparatie niet onder de (drive unit limited) garantie valt. Kostenraming: 2800 euro.

Hieronder de omschrijving van het probleem volgens Tesla:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoF7YZkBsT384amVmx9j5w3JFDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdBvIFOQbhaGWlvWtuMo7MKv.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla wil de “Drive Unit Inverter” plus wat randzaken vervangen voor het hierboven omschreven probleem.
Tevens zouden de onderdelen pas een week na ons vertrek geleverd worden.

Lang verhaal verder, de kabelboom is nu droog gemaakt en Tesla garandeert dat we ermee naar Nederland kunnen. Kosten nu “maar” 600 euro plus 140 voor de 12v accu. Wel geven ze dringend aan dat we in Nederland zsm. naar een Tesla Service Center moeten gaan voor de definitieve reparatie.

Omdat de auto nu rijdend is en we er mee naar Nederland kunnen, twijfelen we nogal aan het reparatievoorstel en het verhaal dat dit niet onder de garantie valt.

Zijn er hier misschien anderen met een vergelijkbare ervaring? Ik zit zelf te kijken naar een second opinion, maar heb gehoord dat het probleem zich daarvoor moet voordoen. En om nu rond te gaan rijden tot hij er een keer mee op houdt…

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Oekol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:01:
[...]

Leuk! Tegen die tijd krijgen wij de URL om mee te gluren neem ik aan? :)
Poept de paus in het bos? :+

Uiteraard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 08:06
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:11:
[...]

Volgens mij verdraai je mijn woorden of schrijf je dingen aan mij toe die ik niet heb geschreven.

Die discussie met @Inspired heb ik als volgt beantwoord:

"Ik ontken niet dat er mensen zijn die er grote problemen mee hebben, maar kennelijk zijn de ervaringen heel erg verschillend. En dat ligt volgens mij niet alleen de subjectieve beleving van de gebruiker."

bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

En de opmerking van @Naafkap was juist dat ik dezelfde hard- en software heb en dus ook dezelfde ruk-ervaring moet hebben en dat het anders aan mijn lagere kwaliteitsstandaarden ligt.

Daarop heb ik ook geantwoord dat mijn beleving echt anders is en dat er kennelijk verschil zit tussen de auto's.

bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Je loopt hier dus de geschiedenis te verdraaien. Geen idee waarom, want in deze laatste post van jou zeg je inhoudelijk ook wat ik in die twee gelinkte posts zeg, namelijk dat er verschillen zouden kunnen zijn tussen de auto's.

Of dat A/B testen is weet ik niet. Kan ook zijn dat Tesla sommige onderdelen, zoals camerasensoren of verwerkende chips, van verschillende leveranciers betrekt.
Als het voor een paar mensen soms wel toevallig werkt. Dan werkt het dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m0dYaMpDx03BPtvcRVc5fDbyp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JOaUxlkUJD7XVWzKXCHCmib2.webp?f=user_large

Ik geef het jullie te doen @bokkow en @Destynx zo erg heb ik het gelukkig nog niet gehad (wel ook die 12v). Het lijkt wel steeds extremer te worden met de smoesjes voor het niet vervangen/garantie (ramen tinten, screen protector etc.). Ben wel benieuw im hoeverre dat juridisch houdbaar is. Denk dat stiekem Reuters de vinger op de zere plek gelegd had dus recent en ze daarom zo pissig waren

Benieuwd naar je filmpje @bokkow

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 30-12-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-05 18:54
The_Haunted schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:20:
[...]

Ik heb al wat topics gevonden waarin mensen aangeven dat de stoelrails soms niet goed uitgelijnd zijn.
Dit zou dat kraken veroorzaken.

Ik heb dit ook al eens met een nieuwe alfa romeo giulietta gehad. Daar waren ze vergeten het mechanisme in de fabriek in te vetten.
Moeite waard om eens na te kijken, maar de stoelrails zou met bewegen van de stoel moeten zijn toch?

Dit is echt de stoel zelf die op heup/schouder hoogte kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:39:
[...]

Ik geef het jullie te doen @bokkow en @Destynx zo erg heb ik het gelukkig nog niet gehad (wel ook die 12v). Het lijkt wel steeds extremer te worden met de smoesjes voor het niet vervangen/garantie (ramen tinten, screen protector etc.). Ben wel benieuw im hoeverre dat juridisch houdbaar is. Denk dat stiekem Reuters de vinger op de zere plek gelegd had dus recent en ze daarom zo pissig waren

Benieuwd naar je filmpje @bokkow
Bedankt voor het medeleven, als ik @Destynx’s verhaal lees mag ik niet klagen eigenlijk, dat doet echt af aan betrouwbaarheid.. Zou je graag verder willen helpen maar ik ken zo geen derde partij die hier in NL iets in kan betekenen eigenlijk. In de US heb je Electrified Garage van Rich Rebuilds (YouTube) die zoiets wel kunnen bieden maar daar heb je niet zoveel aan.. Tesland misschien? Al zie ik hen vooral als markup bedrijf voor goedkope Ali producten :/

Over juridisch houdbaar gesproken @JohanB ; daar twijfel ik ook aan maar voor mijn issue is het de moeite niet waard een geschil te starten. Begreep trouwens dat bewijslast in eerste instantie bij Tesla ligt en die zouden bij wrappen kunnen zeggen dat demonteren is gedaan door een niet-Tesla bedrijf en dus niet te verifieren is, ofzo.

Maar wat ik vanmiddag ook dacht; volgens die logica kun je ook niet je banden wisselen zonder verlies van enige garantie…

Hoop dat het een leuk stukje wordt met Autoblog :) Kan nog even denken over wat ik wil vertellen, zal het redelijk neutraal houden met betrekking tot Tesla, wil zeker niet als de typische fanboy overkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door bokkow op 30-12-2023 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:19:
[...]
Hoop dat het een leuk stukje wordt met Autoblog :) Kan nog even denken over wat ik wil vertellen, zal het redelijk neutraal houden met betrekking tot Tesla, wil zeker niet als de typische fanboy overkomen.
Ga vooral niet dingen niet zeggen omdat je anders bang bent dat je als een fanboy wordt gezien. Dat vind ik zo'n onzin. Ik zou ook trots als een pauw met zeven staarten zijn als ik de auto zo mooi had gemaakt. Met de wrap oa. Als je daar vol trots over verteld en dan als tesla fanboy wordt weggezet lijkt me sterk. En anders prima en door ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulzurrr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 13:17
Ik rij een MY RWD. Ik krijg bij openbare laadpalen niet meer dan 24A en 5/6 kW. Wat lijkt te duiden om 1 fase laden inplaats van 3 fase. Is dit bij de RWD het geval of zou ik wel een hogere laadsnelheid moeten kunnen behalen? Op de zelfde laadpaal krijgen andere auto’s wel een hogere laadsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMNp8t89CbalbAO6N4GEN1clqU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erkigntgtpsWNC66kFHB7LFy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
paulzurrr schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 06:45:
Ik rij een MY RWD. Ik krijg bij openbare laadpalen niet meer dan 24A en 5/6 kW. Wat lijkt te duiden om 1 fase laden inplaats van 3 fase. Is dit bij de RWD het geval of zou ik wel een hogere laadsnelheid moeten kunnen behalen? Op de zelfde laadpaal krijgen andere auto’s wel een hogere laadsnelheid.

[Afbeelding]
Je zou in principe 11 kW moeten kunnen halen, dan zou je ook een heel klein 'drietje' zien, als teken dat je op 3 fasen laadt, die zie ik niet op jouw afbeelding.

Die 24A snap ik niet helemaal, ik zie zelf een max van 16A.

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 30-12-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Voorheen wel met 11kW/3F kunnen laden? Andere laadkabel proberen? Als een andere laadkabel ook geen oplossing geeft dan een ticket aanmaken bij Tesla.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 17:15
bokkow schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:46:
Mijn liefde voor Tesla is sinds vandaag wat bekoeld, het is een tijdje terug dat ik hier iets gepost heb maar dit wil ik toch wel even ventileren, dit is een lange post, sorry:

De auto waar ik nog alle dagen heel erg blij mee ben heeft net als iedere Model 3 zo'n beetje wat kleinigheden die aandacht kunnen gebruiken; wat vocht in de achterlichten, een kofferbakmotor die het niet meer trekt, kunstleer om het stuur wat los laat, een minieme windruis bij specifieke snelheden. 95% van de mensen hier kent wel zoiets, het maakt de auto in mijn ogen niet onbetrouwbaar maar het moet wel een keer opgelost worden en gewoon onder garantie.

Dit soort dingen laat ik meestal liggen tot er iets voorbij komt wat wel sneller aandacht nodig heeft (melding over gereduceerd DC laden) of ik het een keer welletjes vind. Zo ook laatst; melding ingeschoten voor 3 kwaaltjes; motor van de achterklep (behoeft wel sneller aandacht), stuurwiel en dat ruisje bij 120km/h. Dat laatste was al vanaf dat ik de auto had en visueel kon je zien dat het rubber af fabriek gewoon niet lekker zat, ik dacht dus ook dat het een kwestie was van loshalen en terugplaatsen.

Mobiele servicemonteurs:
De eerste mobiele servicemonteur kwam langs verwisselde het stuur voor een nieuwe, deed zn best met het rubber maar zei dat er een nieuw rubber besteld moest worden. en bevestigde dat de achterklep motor vervangen moest worden en er een nieuwe voor besteld werd. Gaf nog een compliment over mijn specifieke auto vanwege de wrap.

De volgende mobiele servicemonteur verving die achterklepmotor, zag dat er wat vocht aanwezig was in achterlicht en bestelde voor mij een nieuwe. Dat er vocht in komt zo nu en dan kijk ik niet van op, trekt wel weg met droog weer, ik bedekte het misschien wel met de mantel der liefde zelfs. Irritant is het natuurlijk wel maar ik schoof het ook een beetje onder product eigenschap van LED verlichting; weinig warmte dus het blijft makkelijk binnen de unit zitten, "What ya donna do?" 🤷🏼‍♂️. Toch fijn dat ie dat deed. Hij ging aan de slag met de bestuurders deur, rubber, raam, alles wat verstellen in de hoop het minder te maken. Ondanks zijn goede bedoelingen werd het eigenlijk erger, nu was het alsof het raam open stond op een kiertje.

Volgende afspraak, zelfde monteur als bij de tweede; achterlicht vervangen. Deurrubber nu ook daadwerkelijk vervangen, nog wat gesteld maar het werd er niet beter van. In contact met deze monteur heeft hij een afspraak ingeschoten met zijn collega die hier vaker mee te maken heeft gehad.

Afspraak 4; derde monteur in samenspraak met de tweede, komt langs, ook heel schappelijk en prettig persoon doet zijn best en het lijkt even beter maar het nieuwe rubber springt terug in een vorm waardoor er toch een opening in de lamellen ontstaat en windgeruis terug is.

Bij afspraak 5 zijn zowel monteur 2 als 3 op een gegeven moment gelijktijdig bij mij aan de deur. Geven het echt de beste poging maar komen tot de conclusie dat het raammechanisme vervangen moet worden. Beide monteurs zijn overigens vanaf begin vol lof geweest over dat ze het een toffe uitvoering vinden zoals ik m nu op de hof heb staan en denken in alles mee om de ervaring zo prettig mogelijk te houden.

Inmiddels komt het echter wel een beetje nauw; ik had graag gehad dat deze ruis weg was voor we 1450km naar Hongarije zouden gaan vlammen en ook weer 1450km terug natuurlijk en die datum is nu kortdag aan het worden.

Twee dagen voor die grote trip heeft monteur 3 een en ander kunnen verschuiven zodat ie het nieuwe raammechanisme kon plaatsen en er nog eens zn best op kon doen om het te verhelpen. Ik heb zelf wat worstenbroodjes in de oven gegooid als blijk van dank en hoop op goede energie. Goede energie was er wel en beide monteurs hebben hun best gedaan met de tools die ze voor handen hebben mobiel maar mocht dit niet helpen dan moest ik toch een service center afspraak aanmaken.

Trip naar Hongarije
De eerste 100km van die grote trip waren prima maar op de Autobahn werd het snel een heel stuk meer geruis. Balen, muziek wat harder en een beetje spelen met hoogte van het raam in millimeters, het was niet fantastisch maar het was nog steeds een gave trip en, nou ja, dan zien we het wel bij het service center wanneer we weer terug zijn.

Tijdens die trip zijn we door een flinke mistbank (wolk?) gereden in de bergen van Zuid Duitsland, bij de volgende Supercharger zag ik vocht zoals bij de achterlichten in de koplampen, nooit eerder gezien en ik dacht; die neem ik mee in service request.

Die request had ik al aangemaakt toen ik zag dat het vocht weer geheel weg was getrokken. Ik kreeg een bevestiging van de afspraak waarin stond dat de koplampen kosteloos werden vervangen en er naar de bestuurdersdeur zou worden gekeken twee dagen nadat we weer terug zouden zijn uit Hongarije.

In die week in Hongarije nog een holle tochtstrip van 8mm bij de bouwmarkt gehaald en die tussen de lamellen van het deurrubber gedaan voor de terugweg en dit werkte nagenoeg perfect als tijdelijke oplossing.

Obligate mooie Supercharger locaties als pleister voor het vele lezen:

[Afbeelding]
Parndorf (Oostenrijk)

[Afbeelding]
Budapest (Hongarije)

[Afbeelding]
Geiselwind (Duitsland)

[Afbeelding]
Hilden (Duitsland)

Service Center Tilburg
Afijn, weer terug, en vandaag kon ik dan vol goede zin en hoop naar het service center in Tilburg. Na een half uurtje kreeg ik een service appje dat het vervangen van de koplampen 4000,- zou gaan kosten. Dat was, euh, schrikken, paar minuten later kwam een kerel uitleg geven. Ze claimen dat deze buiten garantie vallen omdat de auto gewrapt is en ze het vermoeden hebben dat de koplampen daarbij los zijn geweest. Ik was een beetje uit het veld geslagen dat ze zoiets met droge ogen konden vertellen en had geen zin in een discussie. Ik zei simpelweg; ik ben het er niet mee eens maar het vocht is weggetrokken en niet meer voorgekomen ik geloof het wel, laat maar zitten.

Toen het toch over garantie ging dacht de beste man er nog even in te gooien dat de auto is verlaagd en (wat ik al vermoedde en stiekem wist) op onderstel issues geen garantie zou kunnen worden verleend. Ik claimde nog wat de Tesla medewerker aan de telefoon voor aankoop van de auto tegen me had gezegd was dat wanneer een gecertificeerd aanpassing is gedaan het geen invloed heeft en dat TUV daarin ook zou gelden als erkend. Daar gaf hij een half bevestigend en ontkennend antwoord op terug en iets over welbekende draagarmen onder coulance; het zal wel, dat geloof ik wel, als daar iets aan is ga ik het toch upgraden.

Toen brak mn klomp helemaal; omdat de ramen getint zijn (!!) zouden ze normaal gesproken niets meer doen aan issues rondom ramen of windgeruis of eendere ander. Tinten van ramen doet half Nederland dus ik denk dat een aantal dit hier ook wel interessant vinden om te lezen. Maar omdat de mobiele service monteurs hier toch mee aangevangen zijn en het ze blijkbaar toen niet zou zijn opgevallen (los van de complimenten die ze er over gaven en de optische staat in zn geheel) mocht ik heel dankbaar zijn dat ze dit toch onder coulance zouden gaan oppakken. Halve dag verder komen ze tot de conclusie dat ze er het meeste aan gedaan hebben, het nog niet 100% is (stuk beter gelukkig wel) en daarom allerlei onderdelen bestellen voor de volgende afspraak. Daarbij werd wel gezegd; mocht het in het uiterste geval nodig zijn het glas te vervangen, dan zijn de kosten daarvoor voor mij puur en alleen omdat er getint folie op het glas zit.

Man man man, nul enthousiasme, nul waardering, nog niet een normaal gesprek wat een contrast met de enthousiaste lui die ze op pad sturen om mensen weer blij te maken met hun auto. Ik had geen rode loper verwacht maar ietsje flexibiliteit en enige klantwaardering was wel op zn plaats geweest. Immers ben/was ik een wandelend promotie bord en heb ik dagelijks een praatje met iemand die mijn wagen kan waarderen en zijn er wel wat mensen door mij naar Tesla gegaan voor hun nieuwe auto. Wat een starre, kille benadering, ook als het allemaal wel terecht zou zijn wat ze zeggen ik baal enorm van deze ervaring en ben er ook wel wat van ontdaan.

Take away
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mn auto, ben er trots op en iedere dag blij dat ik er mee mag rijden en tot vandaag had ik ook Tesla hoog zitten voor wat betreft service danwel klantgerichtheid.

8 januari komt het vervolg op deze afspraak ik neem aan dat het raam/rubber dan eindelijk goed sluit. De lampen rondom ga ik zelf wel afdichten in de zomer en ik ga alvast kijken voor upgrades aan onderstel waaronder stabi-stangen. Zo min mogelijk met Tesla garantie te maken willen hebben en waar mogelijk alleen met de mobiele service monteurs want die zijn wel goud waard.

Super vervelend maar er valt (naar mijn idee) vanuit Tesla wel wat van te zeggen. Je koopt bij hun een auto en als er gebreken zijn dan heb je garantie. Echter als je zelf aan de auto gaat “sleutelen” dan kan ik mij voorstellen dat de fabrikant daar dan geen garantie meer op geeft. Ik denk dat bij alle fabrikanten het zo werkt en dat dit niet iets is wat alleen bij Tesla zo gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bokkow
Dat snap ik, verlaagd onderstel zal ik ook niet over klagen. Maar kom op, afschuiven vanwege een wrap en nog erger; tinten van glas? Dat zie je volgens mij niet gauw terug bij welk merk dan ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:46:
Dat snap ik, verlaagd onderstel zal ik ook niet over klagen. Maar kom op, afschuiven vanwege een wrap en nog erger; tinten van glas? Dat zie je volgens mij niet gauw terug bij welk merk dan ook.
Of een screenpotector waardoor het scherm stuk zou gaan of andere velgen die de ophanging zou slopen. Onzin natuurlijk maar Tesla probeert het gewoon. Alles om de kosten te drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:16
Is inderdaad totaal niet klantvriendelijk.
Nu moet ik zeggen heb een beetje hetzelfde verhaal gehad bij Mercedes.

Leder rond het stuur liet al na een maand of 2/3 los. Vanuit Mercedes kwam de boodschap : eigen kosten want komt door het gebruik van handgel( was tijdens de corona periode) .

En heb daar ook nog issues gehad met de ruiten omdat we die achteraf hadden getint en dus was het issue met het raam daardoor natuurlijk ontstaan .

Vroeger had je van die kleine garages waar je service kreeg. Nu heb je meer en meer mastodonten waar je gewoon een nummer bent en waar alleen verkoopt telt.

Tesla is leuke auto om mee te rijden. Maar privé durf ik ze nog niet te kopen omwille van verhalen zoals die van u . En dat is eigenlijk spijtig , want als tesla die service wel zou aanbieden , dan zouden ze nog meer verkopen .

Nu lease ik er eentje via het werk en dan maakt het niet uit. Bij issues lost de leasemaatschappij het wel op, desnoods met een andere auto

[ Voor 17% gewijzigd door zwasie op 30-12-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even over de park assist. Deze melding krijgt iedereen zo’n beetje altijd zodat ze eventuele schadegevallen kunnen afwimpelen of is dit niet normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DooSfATHPnbXixky66aLhlR34FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cYkqdW7zvqN4g3dP7buNawE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg deze dus zo’n beetje altijd. Ook gewoon overdag met prima zicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 30-12-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:28
https://www.bovag.nl/veel...?vehicle=none&dienst=none
Behoud ik mijn fabrieksgarantie als ik mijn auto buiten het merkkanaal laat onderhouden?

Jazeker, op basis van Europese regelgeving mag je de auto laten onderhouden bij een bedrijf naar keuze, zonder dat dit uw recht op fabrieksgarantie in gevaar brengt. Voorwaarde is wel dat het autobedrijf het onderhoud uitvoert volgens de specificaties en richtlijnen van de fabrikant. Bij een BOVAG-bedrijf weet u zeker dat dit in orde is.

Is er iets met de auto wat onder de fabrieksgarantie valt? Dan is het wél nodig om naar de merkdealer te gaan, voor het oplossen van dit garantieprobleem. De dealer is de vertegenwoordiger en contactpersoon van die autofabrikant en het gaat hierbij om een door het merk afgegeven fabrieksgarantie.
Dan is het enige discussiepunt nog wat de specificaties en richtlijnen van Tesla zijn.

Maar ja, gelijk hebben en gelijk krijgen ligt vaak ver uit elkaar. Succes, als ze niet meewerken rechtsbijstand erop. Het gaat om serieus geld en vage verdenkingen vanuit Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Inspired schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:18:
Nog even over de park assist. Deze melding krijgt iedereen zo’n beetje altijd zodat ze eventuele schadegevallen kunnen afwimpelen of is dit niet normaal?

[Afbeelding]
Een beetje minder negatief mag wel wat mij betreft . Parkeerschade is altijd je eigen schuld... Doe niet zo naïef :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 18:16

elmo1

Kona Electric jan-2019

zwasie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:14:
Vroeger had je van die kleine garages waar je service kreeg. Nu heb je meer en meer mastodonten waar je gewoon een nummer bent en waar alleen verkoopt telt
Beetje offtopic

Ja en nee, probleem is de consument die wil alles goedkoop mogelijk en dat gaat ergens ten kosten van.
Dat heeft er ook voor gezorgd dat er alleen maar grote groepen zijn ontstaan want de fabrikanten eisen dat de showroom minimaal zo groot is en bepaalde uitstraling heeft dat de dealer minima zove auto's verkoopt anders krijg je niet die extra korting etc.
Daarnaast heeft men kostenbesparing in het extreme doorgevoerd. Geen voorraad dus je laat klant maar lekker wachten op vervanging en ondertussen reken je grof geld voor een leenauto die vroeger gratis was.
En andere onnozele zaken, vraag maar eens rond wat het kost om ruitenwissers te laten vervangen...
En met een EV is hun verdienmodel veranderd en is bijna elke activiteit garantie in de eerste paar jaar.
Moet ergens vandaan komen.
Vraag me echt af waar dit naar toe gaat want auto is voor velen ook emotie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:25:
[...]

Een beetje minder negatief mag wel wat mij betreft . Parkeerschade is altijd je eigen schuld... Doe niet zo naïef :>
Jij hebt nog USS zeker?

Ik vind zo’n melding na 14 maand arbeid wat sneu en een bewijs van onvermogen. Tenzij ik de enige ben, vandaar mijn vraag.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 30-12-2023 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:59
Maar als de tint bij een serieus bedrijf is gedaan zijn de zijruiten gedemonteerd geweest.. En dan is er misschien wel weer wat voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Welke ruitenwisservloeistof kunnen jullie aanbevelen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:18:

[...]

Dan is het enige discussiepunt nog wat de specificaties en richtlijnen van Tesla zijn.

Maar ja, gelijk hebben en gelijk krijgen ligt vaak ver uit elkaar. Succes, als ze niet meewerken rechtsbijstand erop. Het gaat om serieus geld en vage verdenkingen vanuit Tesla.
Onderhouden van je auto is wat anders dan hem modificeren.

Tesla staat het ook toe dat mijn Model 3 uit 2019 is voorzien van twee nieuwe draagarmen (onder garantie) door de locale autogarage. Daarmee blijft de garantie wel in stand. Tesla vindt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik weet niet hoe het tinten van ramen werkt maar halen ze dan niet je ramen er eerst uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Inspired schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:32:
[...]

Jij hebt nog USS zeker?

Ik vind zo’n melding na 14 maand arbeid wat sneu en een bewijs van onvermogen. Tenzij ik de enige ben, vandaar mijn vraag.
Nee ik heb geen parkeersensoren. Moest zelfs bij het kopen van de auto een vinkje zetten dat ik begrijp dat niet alles vlekkeloos werkt vanwege Tesla vision. Best bijzonder.

Bij mij staat die melding al in beeld zolang ik de auto heb.

Wat bedoel je met 14 maand arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:18:

[...]

Interessant stukje, thanks. Ik accepteer dit nu voor wat het is, voorlopig verlenen ze garantie en vervangen van de zijruit ga ik niet laten doen.

Overigens zijn er schijnbaar heel wisselende ervaringen met (optische) aanpassingen en welk Service Center je heen gaat. Tilburg is blijkbaar strict, Eindhoven zou een stuk schappelijker zijn. Vreemd natuurlijk maar een volgende keer ga ik dus naar Eindhoven.

Voor de volledigheid; als er ooit iets is aan mijn onderstel dan ga ik niet klagen over garantie. Dat is DAADWERKELIJK aangepast met niet-Tesla delen, dat lijkt mij een realistische grens. In mijn relaas hierboven noemde ik dit onderwerp omdat die kerel bij Tesla Tilburg er bijna genoegen uit haalde alles op te noemen waar garantie discussies ooit over kunnen ontstaan.

@Sunri5e glas wordt gedemonteerd; 3 bouten en nergens een sticker met “warranty void”. Ja dat is een beetje kinderachtig natuurlijk maar dat is Tesla in deze ook. Als dit modificeren is dan moet iedere bandenwissel ook een modificatie zijn. Of het vervangen van een halogeen pitje bij oudere auto’s, hell, sommige Franse auto’s moesten daarvoor bijna helemaal uit elkaar… Er wordt in deze situatie (wrap/tint) niets uitgewisseld voor niet Tesla delen, maximaal worden delen volgens het boekje gedemonteerd en teruggeplaatst. Verder komt het tinten van ramen wel heeeeeel veel voor, ook onder lease, de mobiele service monteurs gaven complimenten over hoe strak het was gedaan 😂

Maar ik merk dat het jou blijkbaar niet treft en het dus makkelijker oordelen is. Ik denk dat je er hetzelfde in zou staan als jij je ramen zou hebben getint 😉 We hebben in ieder geval een heel ander beeld van wat onder “sleutelen” valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 22:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Greatsword schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:41:
Zelf maak, Google heeft vele goede recepturen. (Maar ik koop altijd gewoon de goedkoopste ;) die minimaal -15 aan kan i.v.m. wintersport)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:19:
[...]

@Sunri5e glas wordt gedemonteerd; 3 bouten en nergens een sticker met “warranty void”. Ja dat is een beetje kinderachtig natuurlijk maar dat is Tesla in deze ook. Als dit modificeren is dan moet iedere bandenwissel ook een modificatie zijn. Of het vervangen van een halogeen pitje bij oudere auto’s, hell, sommige Franse auto’s moesten daarvoor bijna helemaal uit elkaar… Er wordt in deze situatie (wrap/tint) niets uitgewisseld voor niet Tesla delen, maximaal worden delen volgens het boekje gedemonteerd en teruggeplaatst. Verder komt het tinten van ramen wel heeeeeel veel voor, ook onder lease, de mobiele service monteurs gaven complimenten over hoe strak het was gedaan 😂

Maar ik merk dat het jou blijkbaar niet treft en het dus makkelijker oordelen is. Ik denk dat je er hetzelfde in zou staan als jij je ramen zou hebben getint 😉 We hebben in ieder geval een heel ander beeld van wat onder “sleutelen” valt.
Ik begrijp jouw gevoel helemaal. En ik zou het ook niet prettig vinden als ik jou schoenen had gestaan. Ik heb geen aandelen in Tesla. Maar ik denk dat Tesla gewoon gelijk heeft. Jij past dingen aan die niet onder het normale onderhoud vallen. Zij geven dan geen garantie meer. Ja dat snap ik wel. En zo werken andere merken ook.

Nog iets wat er niet mee te maken heeft maar ik ken echt helemaal niemand die zijn ramen laat tinten hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:15:
[…]

Sowieso begin je met de Tesla al met een voorsprong doordat je niet 1-2x per jaar naar de dealer moet voor een grote en kleine beurt.
Dat is bij de meeste andere EVs net hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Greatsword schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:41:
Die bij het dichtstbijzijnde tankstation te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58
@Destynx wat is de kilometerstand van je auto?
Je zou het nog hierop kunnen gooien mits binnen de km-range.
Deze garanties bieden dekking voor reparatie of vervanging naar aanleiding van defecten in het materiaal of de afwerking van onderdelen die door Tesla zijn gemaakt of geleverd, die ontstaan bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Sunri5e schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ik begrijp jouw gevoel helemaal. En ik zou het ook niet prettig vinden als ik jou schoenen had gestaan. Ik heb geen aandelen in Tesla. Maar ik denk dat Tesla gewoon gelijk heeft. Jij past dingen aan die niet onder het normale onderhoud vallen. Zij geven dan geen garantie meer. Ja dat snap ik wel. En zo werken andere merken ook.

Nog iets wat er niet mee te maken heeft maar ik ken echt helemaal niemand die zijn ramen laat tinten hoor :)
Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

[Afbeelding]
Ik heb nog nooit (logisch ook) boven 11kw en 16A kunnen laden. Hoezo kan die van jou überhaupt 24A? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Oekol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:30:
Leaserijder zeker?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Zeker, maar zoveel verschilt het niet met de bouwmarkt / action toch? Tankstation is hier 200m verder, weet niet of de rit naar de andere winkels de 2 of 3 euro minder waard is.

Maar lees 'tankstation' als winkel en there you go.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 30-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Oekol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:30:
[...]

Nah, ik ben zelf ook wel op zoek naar eentje die niet naar spiritus ruikt, ik wil mn auto ook niet verder "modificeren" dus ik gooi het liefste de origineel Tesla vloeistof er in :+

Weet iemand waar je die kunt kopen? Hoorde overigens iemand zeggen dat die van VAG goed ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 20:05

[Afbeelding]
11 KwH in 3 fasen is de standaard van de auto, maar..... de laadpaal bepaalt. Lang niet alle publieke AC laadpalen zijn echt 3 fase en vaak moet het vermogen gedeeld worden over 2 aansluitingen. Dus 5/6 KwH is dan niet gek als er nog een 2e aansluiting in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:34:
[...]

Nah, ik ben zelf ook wel op zoek naar eentje die niet naar spiritus ruikt, ik wil mn auto ook niet verder "modificeren" dus ik gooi het liefste de origineel Tesla vloeistof er in :+

Weet iemand waar je die kunt kopen? Hoorde overigens iemand zeggen dat die van VAG goed ruikt.
Dat is wel waar, van m'n golf rook het echt heerlijk.

Nu heb ik van tankstation Total en die is geurloos.
Of nee ik denk dat ze het bij de bandenwissel bij euromaster verwisseld hebben al doe ik dat niet zeker weten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:34:
[...]

Probeer eens bij Douglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 23:27
Oekol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:36:
[...]

Of nee ik denk dat ze het bij de bandenwissel bij euromaster verwisseld hebben al doe ik dat niet zeker weten.
Dit ruikt naar een eigen topic?;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maharens schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:44:
[...]

Je zou in principe 11 kW moeten kunnen halen, dan zou je ook een heel klein 'drietje' zien, als teken dat je op 3 fasen laadt, die zie ik niet op jouw afbeelding.

Die 24A snap ik niet helemaal, ik zie zelf een max van 16A.
Op één fase kun je maximaal 32A laden, dan worden twee van de 16A fases in de on-board lader gekoppeld.

Waarom dat hier dan maar 24A gegeven wordt weet ik ook niet. Blijkbaar ligt het niet aan de paal als andere auto's wel 32A kunnen laden. Misschien ligt het aan de kabel?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:54:
[...]

Op één fase kun je maximaal 32A laden, dan worden twee van de 16A fases in de on-board lader gekoppeld.

Waarom dat hier dan maar 24A gegeven wordt weet ik ook niet. Blijkbaar ligt het niet aan de paal als andere auto's wel 32A kunnen laden. Misschien ligt het aan de kabel?
Zullen twee (of één) publieke laadpalen op een 3x25A aansluiting zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:25
Oekol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:36:
[...]

Dit is echt topspul, en het wordt gewoon thuis bezorgd :p

https://www.carclean.com/...jfBs0tzf5EaRoCdPMQAvD_BwE

Goed voor 8 liter, maar ik zou direct de 5 liter variant bestellen voor 80 liter

https://www.carclean.com/...ofyK70pJ7VeRoCqXAQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:59
gtabak schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:36:
[...]

11 KwH in 3 fasen is de standaard van de auto, maar..... de laadpaal bepaalt. Lang niet alle publieke AC laadpalen zijn echt 3 fase en vaak moet het vermogen gedeeld worden over 2 aansluitingen. Dus 5/6 KwH is dan niet gek als er nog een 2e aansluiting in gebruik is.
Die 24/24A. Ik denk dat het de paalnummer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
oldie127 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:24:
[...]

Die 24/24A. Ik denk dat het de paalnummer is.
Nee dat is het aantal Ampère.
Stroomsterkte
Hoe snel je kunt laden hangt niet alleen af van het aantal fasen, maar ook van de stroomsterkte. Veel voorkomende stroomsterktes zijn 16 Ampère, 25 Ampère en 30 Ampère. Ook als je 3-fase hebt kan er dus nog behoorlijk verschil in zitten. Met 16 Ampère kun je laden met 11 kW, maar met 32 Ampère kun je dus dubbel zo snel laden. Ook daarbij geldt weer: de auto moet daar wel voor geschikt zijn. Veel elektrische auto’s kunnen maximaal met 11 kW laden bij wisselstroom. Aan een snellader zijn veel hogere laadvermogens mogelijk, maar dat is met gelijkstroom.

[ Voor 59% gewijzigd door Oekol op 30-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:04
Iemand een suggestie voor een goede lakstift voor mijn witte M3 (highland)? Heb een kleine beschadiging op een van mijn spiegelkappen die ik graag wat wil wegwerken. Iemand hier ervaringen mee: https://www.autolak-onlin...94002/lakstift-tesla.html ?

En een suggestie voor de rand van de velg is ook welkom, heb ook al wat curb rash (op de velg zelf, stukje dat niet door de wieldop is afgedekt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Falch schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:52:
Iemand een suggestie voor een goede lakstift voor mijn witte M3 (highland)? Heb een kleine beschadiging op een van mijn spiegelkappen die ik graag wat wil wegwerken. Iemand hier ervaringen mee: https://www.autolak-onlin...94002/lakstift-tesla.html ?

En een suggestie voor de rand van de velg is ook welkom, heb ook al wat curb rash (op de velg zelf, stukje dat niet door de wieldop is afgedekt).
Ik blijf verbaasd hoeveel keer hier naar een lakstift gevraagd wordt.

Zelf een beetje aan kliederen met een lakstift maakt het echt alleen maar erger.

Een lakstift is ideaal op met behulp van een satéprikker en wat nabewerking wat steenslag op te vullen, een kras weg proberen te werken met een lakstift is echt niet aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:19:
[...]

Interessant stukje, thanks. Ik accepteer dit nu voor wat het is, voorlopig verlenen ze garantie en vervangen van de zijruit ga ik niet laten doen.

Overigens zijn er schijnbaar heel wisselende ervaringen met (optische) aanpassingen en welk Service Center je heen gaat. Tilburg is blijkbaar strict, Eindhoven zou een stuk schappelijker zijn. Vreemd natuurlijk maar een volgende keer ga ik dus naar Eindhoven.

Voor de volledigheid; als er ooit iets is aan mijn onderstel dan ga ik niet klagen over garantie. Dat is DAADWERKELIJK aangepast met niet-Tesla delen, dat lijkt mij een realistische grens. In mijn relaas hierboven noemde ik dit onderwerp omdat die kerel bij Tesla Tilburg er bijna genoegen uit haalde alles op te noemen waar garantie discussies ooit over kunnen ontstaan.

Ik dacht dat ze je koplampen ook niet wilden vervangen wegens een VERMOEDEN dat ze los zijn geweest. Dat vind ik erg discutabel. Overigens zal menig wrapbedrijf niet volgens fabrieksvoorschriften kunnen onderhouden is mijn aanname. Dus als ze inderdaad onderdelen moeten demonteren en monteren dan is dat een dingetje in het "voordeel" van Tesla. Is het wrapbedrijf bij Bovag aangesloten?

Afhankelijk van hoe oud je auto is ligt bewijslast bij jou of bij de verkoper. De wettelijke garantie stelt dat 12 maanden de termijn is dat de verkoper de bewijslast moet leveren. Daarna moet jij bewijzen dat je alles volgens de voorwaarden hebt gebruikt en/of onderhouden. Helaas maar waar. https://www.rijksoverheid...an%20het%20product%20ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:58:
[...]

Ik dacht dat ze je koplampen ook niet wilden vervangen wegens een VERMOEDEN dat ze los zijn geweest. Dat vind ik erg discutabel. Overigens zal menig wrapbedrijf niet volgens fabrieksvoorschriften kunnen onderhouden is mijn aanname. Dus als ze inderdaad onderdelen moeten demonteren en monteren dan is dat een dingetje in het "voordeel" van Tesla. Is het wrapbedrijf bij Bovag aangesloten?

Afhankelijk van hoe oud je auto is ligt bewijslast bij jou of bij de verkoper. De wettelijke garantie stelt dat 12 maanden de termijn is dat de verkoper de bewijslast moet leveren. Daarna moet jij bewijzen dat je alles volgens de voorwaarden hebt gebruikt en/of onderhouden. Helaas maar waar. https://www.rijksoverheid...an%20het%20product%20ligt.
Ik laat deze gaan he. 4000,- voor twee koplampen die af farbriek hetzelfde “producteigenschap” gaan laten zien is het niet waard. Er zijn goede video’s over het zelf verbeteren van de afdichting, leuk projectje in de zomer 😉

Na die ene mistbank in de Zuid Duitse bergen is het ook niet meer voorgekomen trouwens 🤷🏼‍♂️

[ Voor 4% gewijzigd door bokkow op 30-12-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
bokkow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:17:
[...]

Ik laat deze gaan he. 4000,- voor twee koplampen die af farbriek hetzelfde “producteigenschap” gaan laten zien is het niet waard. Er zijn goede video’s over het zelf verbeteren van de afdichting, leuk projectje in de zomer 😉

Na die ene mistbank in de Zuid Duitse bergen is het ook niet meer voorgekomen trouwens 🤷🏼‍♂️
Ah, prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:07:
[...]

Als het aangeboden wordt in een auto willen we het graag want we betalen we er veel geld voor (cf de optieprijzen of de prijzen van autopilot, FSD,...) maar als het verplicht wordt omdat het de veiligheid bevordert is het betutteling :).

Met hetzelfde argument werd destijds de autogordel betutteling genoemd ;)
Het piepje voor te hard rijden zou ik in geen enkel geval aanvinken.. de rest heb ik ook niet per se geld voor over. Nu wordt je gedwongen om het te kopen en het te gebruiken, want het moet per se aan staan. Dat komt wel behoorlijk dicht bij betutteling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Inspired schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:18:

[Afbeelding]

Ik krijg deze dus zo’n beetje altijd. Ook gewoon overdag met prima zicht.
Ik heb nog niemand gehoord die parkeerschade door de fabrikant betaald heeft gekregen, met of zonder werkende camera’s of sensoren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myaimistrue
gjcvro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:25:
[...]

Het piepje voor te hard rijden zou ik in geen enkel geval aanvinken.. de rest heb ik ook niet per se geld voor over. Nu wordt je gedwongen om het te kopen en het te gebruiken, want het moet per se aan staan. Dat komt wel behoorlijk dicht bij betutteling.
Dat piepje voor te hard rijden is qua “optie” nou net niet het typevoorbeeld voor een betalende optie die nu verplicht wordt.

Maar anderzijds: het piepje voor te hard rijden verhoogt de kost van een voertuig niet (het is puur software en nog eens eenvoudig te implementeren ook), en het verhoogt ongetwijfeld de veiligheid want het maakt de bestuurder bewust dat hij de maximumsnelheid overtreedt. En overdreven snelheid is nog altijd één van de hoofdoorzaken van zware ongevallen. Ook al zou het maar 1% van dergelijke ongevallen vermijden, dan zijn dat 180 doden per jaar minder, en een veelvoud daarvan in gewonden. En of het irritant is of niet, dat zal in de eerste plaats afhangen van de implementatie van de autobouwer. Het hoeft heus geen snerpende sneer te zijn.

Alle andere voorzieningen zullen ongetwijfeld nog meer impact hebben op verkeersveiligheid. Reken uit de winst in minder doden, gewonden, schade…

[ Voor 7% gewijzigd door Myaimistrue op 30-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 12:26

DjVe

Hatsaflats!

Ik kan mij hier nu ook melden met een 2023 MY RWD. Gezien het een voorloper is, had ik verder weinig te kiezen qua kleur, dus ik heb een witte gekregen (super praktisch als je nogal achteraf woont met dit weer ;))

Ik verwacht dat ik van de zomer zelf een bestelling mag plaatsen en hoop stiekem dan ook op de facelift van de MY.

Verder tevreden over de auto. Ik vond met de proefrit het geluid een beetje tegenvallen, maar nu ik er een paar uurtjes in heb gereden, ben ik er toch wel tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-02 21:55
Vandaag even op een provinciale weg zonder tegenliggers uitgeprobeerd hoe lang het duurt voordat ik wegens onoplettendheid op mijn vingers werd getikt. Terwijl de bijrijder op het verkeer lette bleef ik naar het scherm staren. Na ongeveer 8 seconden verscheen er eindelijk een waarschuwing op het scherm. Bij 80 km/h ongeveer 180 meter geen aandacht voor het verkeer. Voor mijn gevoel best wel heel erg aso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:39:
[...]

Als het voor een paar mensen soms wel toevallig werkt. Dan werkt het dus niet.
[Afbeelding]
Je legt mij allemaal woorden in de mond, verdraait mijn posts. En als ik jou daarop wijs kom je terug met een stomme meme? En spreek je ook nog eens jezelf tegen met je A/B testing hypothese?

Gaat helemaal de verkeerde kant op hier.
Myaimistrue schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:28:
[...]

A. Dat heeft niets met het betreffende onderzoek te maken. Daar werden merken in de VS vergeleken en die verkochten daar in de periode amper EVs.

B. Naar mijn ervaring wordt bij veel merken ook bij de EVs alsnog periodiek onderhoud vereist om de garantie te behouden. Soms is de inspectie wel tijdelijk gratis (reparaties niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
bilgy_no1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:15:
[...]

[...]

A. Dat heeft niets met het betreffende onderzoek te maken. Daar werden merken in de VS vergeleken en die verkochten daar in de periode amper EVs.

B. Naar mijn ervaring wordt bij veel merken ook bij de EVs alsnog periodiek onderhoud vereist om de garantie te behouden. Soms is de inspectie wel tijdelijk gratis (reparaties niet).
Je schrijft : "Sowieso begin je met de Tesla al met een voorsprong doordat je niet 1-2x per jaar naar de dealer moet voor een grote en kleine beurt."

Dat is nogal eenzijdig, om niet te zeggen fout: veel EVs hebben gelijkaardige inspectie en onderhoudsintervallen als Tesla, dwz om de twee jaar (ongeacht kilometers) een inspectie en het onderhoud dat je ook aan een Tesla behoort te doen: filters vervangen, remolie vervangen indien nodig,... De Tesla voorsprong is gewoon een EV voorsprong.

En zoals de meeste merken heeft ook Tesla in zijn garantievoorwaarden staan dat de garantie kan vervallen als het onderhoud niet door Tesla of een Tesla erkende installateur gebeurt, en kan de garantie vervallen als je onderhoudsindicaties negeert.

Tesla's garantievoorwaarden zijn trouwens hoogstens marktconform, maar zeker niet exceptioneel. Sommige andere merken bieden je bijvoorbeeld gratis pechverhelping gedurende verschillende jaren (inclusief bij pech door eigen fout zolang het geen grove nalatigheid is, diefstal,...!) en mobiliteitsgarantie waarvan de omvang en de voorwaarden veel ruimer zijn dan bij Tesla.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-05 19:11
Toen de M3 highland net op de markt was las ik veel negatieve berichten over het gebrek aan de hendels voor richting en de drive modus. Ik was in het begin ook wat huiverig. Maar na nu 3500 km ervaring kan ik zeggen dat het allemaal heel snel went. Ik had hiervoor een auto met handmatig schakelen.

Wat betreft drive modus, dat heb je na 1 ritje al onder de knie, omdat het zo intuïtief is. Swipe omhoog voor vooruit en omlaag voor achteruit. Zou niet meer anders willen.

De richtingaanwijzers op het stuur zijn inderdaad wel even wennen. Maar inmiddels vind ik het een prima systeem. Op rotondes heb je wat ervaring nodig, maar weet inmiddels feilloos waar de rechter richtingaanwijzer zit als ik die nodig heb op een rotonde. Ik moet er wel bij zeggen dat het heel persoonlijk is. Mijn vrouw heeft (alleen op) rotondes nog wel eens moeite met richting aangeven Maar ze heeft ook minder in de auto gereden.

Verder prima systeem en vraag me zelfs af waarom we die hendels eigenlijk nodig hadden ;-) Ik mis ze in ieder geval niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

schumi1986 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:58:
[...]

Dit is echt topspul, en het wordt gewoon thuis bezorgd :p

https://www.carclean.com/...jfBs0tzf5EaRoCdPMQAvD_BwE

Goed voor 8 liter, maar ik zou direct de 5 liter variant bestellen voor 80 liter

https://www.carclean.com/...ofyK70pJ7VeRoCqXAQAvD_BwE
Die 5 liter is wel behoorlijk aan de prijs als ik het bijvoorbeeld vergelijk met https://www.bol.com/nl/nl...r_N=4281011960&rating=all wat is daar zo bijzonder aan?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Myaimistrue schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:07:
[...]

Dat piepje voor te hard rijden is qua “optie” nou net niet het typevoorbeeld voor een betalende optie die nu verplicht wordt.

Maar anderzijds: het piepje voor te hard rijden verhoogt de kost van een voertuig niet (het is puur software en nog eens eenvoudig te implementeren ook), en het verhoogt ongetwijfeld de veiligheid want het maakt de bestuurder bewust dat hij de maximumsnelheid overtreedt. En overdreven snelheid is nog altijd één van de hoofdoorzaken van zware ongevallen. Ook al zou het maar 1% van dergelijke ongevallen vermijden, dan zijn dat 180 doden per jaar minder, en een veelvoud daarvan in gewonden. En of het irritant is of niet, dat zal in de eerste plaats afhangen van de implementatie van de autobouwer. Het hoeft heus geen snerpende sneer te zijn.

Alle andere voorzieningen zullen ongetwijfeld nog meer impact hebben op verkeersveiligheid. Reken uit de winst in minder doden, gewonden, schade…
Ik vermoed dat we het hier niet over eens gaan worden. Ik vrees dat we door alle hulpmiddelen nog veel luier worden in autorijden, nog meer mensen op hun gemak een krantje gaan zitten lezen of nog ff een appje lezen/schrijven. Of in het gunstigste geval totaal niet geconcentreerd achter het stuur zitten. En als we dan een piepje voor te hard rijden krijgen om het aantal ongevallen te verminderen: Graag ook 1 voor minder dan de toegestane snelheid, want dat scheelt heel wat inhaalacties van mensen die wel de juiste snelheid willen rijden. Die het bordje 80 of 100 wel gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
gjcvro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:18:
[...]

En als we dan een piepje voor te hard rijden krijgen om het aantal ongevallen te verminderen: Graag ook 1 voor minder dan de toegestane snelheid.
Dat wordt leuk in de file _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Laatst online: 09:30
[...]

Ik vermoed dat we het hier niet over eens gaan worden. Ik vrees dat we door alle hulpmiddelen nog veel luier worden in autorijden, nog meer mensen op hun gemak een krantje gaan zitten lezen of nog ff een appje lezen/schrijven. Of in het gunstigste geval totaal niet geconcentreerd achter het stuur zitten. En als we dan een piepje voor te hard rijden krijgen om het aantal ongevallen te verminderen: Graag ook 1 voor minder dan de toegestane snelheid, want dat scheelt heel wat inhaalacties van mensen die wel de juiste snelheid willen rijden. Die het bordje 80 of 100 wel gezien hebben.
Nieuwe routine aanleren bij het instappen om zodra je op het scherm de auto in D of R zet in 1 moeite ook gelijk het ISA piepje uitzet. Het is nou eenmaal niet anders, en verwacht ook niet dat Tesla zelf een optie zal (mogen?) implementeren om het definitief uit te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik vermoed dat we het hier niet over eens gaan worden. Ik vrees dat we door alle hulpmiddelen nog veel luier worden in autorijden, nog meer mensen op hun gemak een krantje gaan zitten lezen of nog ff een appje lezen/schrijven.
Dat was iig wel mijn begrip bij rijhulpsystemen. Niet het soort rijhulpsystemen die mij in de gaten houdt of ik wel veilig rij, wat ik al 33 jaar doe dank je wel zeer beleefd, en begint te zeuren als ik doe wat ik al 33 jaar doe.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:32:
@Destynx wat is de kilometerstand van je auto?
Je zou het nog hierop kunnen gooien mits binnen de km-range.

[...]
De auto zit op 78k km’s. Waar refereer je precies naar? Kan deze post niet terugvinden.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 15:19
Myaimistrue schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:28:
[...]

Bij een aantal EV's moet je naar de dealer voor een opdate....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Greatsword schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:18:
[...]

Die 5 liter is wel behoorlijk aan de prijs als ik het bijvoorbeeld vergelijk met https://www.bol.com/nl/nl...r_N=4281011960&rating=all wat is daar zo bijzonder aan?
Van 5 liter maak je 80 liter ruitensproeier vloeistof :), het ruikt goed en het werkt erg effectief!

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 30-12-2023 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myaimistrue
Mackeessie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:08:
[...]

De meeste - ik denk zelfs zowat alle - merken hebben inmiddels OTA updates voor hun EVs - en die OTA updates zijn al lang niet meer het privilege van EVs alleen. Zelfs een budget-merk als Dacia heeft inmiddels OTA.

[ Voor 13% gewijzigd door Myaimistrue op 30-12-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Destynx schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:45:
[...]

De auto zit op 78k km’s. Waar refereer je precies naar? Kan deze post niet terugvinden.
Hij doelt op de standaard garantie denk ik? Maar gok even dat je auto inmiddels 4 jaar + is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Zou nog wel eens beter kunnen werken dan verwacht, dan krijgt zo'n domme filegaper tenminste eerder een seintje dat hij gas moet geven ipv te gaan zitten kijken wat er aan de hand is. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Mackeessie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:08:
[...]

Voor de e-niro (2022) hoef ik niet terug naar de dealer, is het wellicht mogelijk om een OTA update te doen, maar gaat het sneller via een USB stickje.

Maar voor onderhoud moet je wel elke 15K of 1x per jaar naar de stealer terug. Dat is dan 200 euro aub. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myaimistrue schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:55:
[...]

De meeste - ik denk zelfs zowat alle - merken hebben inmiddels OTA updates voor hun EVs - en die OTA updates zijn al lang niet meer het privilege van EVs alleen. Zelfs een budget-merk als Dacia heeft inmiddels OTA.
Dat heeft VW dan toch nog noet bewezen. Hun grote update van 2.0 naar 3.0 crashte OTA in >10% van de auto’s die daardoor afgesleept moesten worden. Dus … over the air werd ‘over the Autohaus’. En die update nam een volle dag in beslag.

Bovendien heeft VW, Audi en Porsche vertraging door softwareproblemen bij het lanceren van nieuwe modellen. De Q6, A6 en Macan hadden al op de markt moeten zijn.

De volgende vraag is dan… hoe dikwijls krijg je een update?

In elk geval, Tesla heeft de hele industrie een lesje geleerd op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:12
[...]
De ID.3 is het notoire schoolvoorbeeld van het tegenovergestelde ... Try again, but about better, please.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Tommie12 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:00:
[...]

Dat heeft VW dan toch nog noet bewezen. Hun grote update van 2.0 naar 3.0 crashte OTA in >10% van de auto’s die daardoor afgesleept moesten worden. Dus … over the air werd ‘over the Autohaus’. En die update nam een volle dag in beslag.

Bovendien heeft VW, Audi en Porsche vertraging door softwareproblemen bij het lanceren van nieuwe modellen. De Q6, A6 en Macan hadden al op de markt moeten zijn.

De volgende vraag is dan… hoe dikwijls krijg je een update?

In elk geval, Tesla heeft de hele industrie een lesje geleerd op dat gebied.
Tja, de VW-group, die hebben problemen gehad, maar de meeste merken hebben het wel al jaren goed voor elkaar. Het is gewoon niet meer onderscheidend.

Wat de update frequentie betreft, vind ik een paar updates per jaar prima. Als je te vaak update, weet je als gebruiker op een bepaald moment gewoon niet meer waar je aan toe bent. Zeker niet als bepaalde updates meer nadelen blijken te brengen dan voordelen: je voelt je een bèta-tester. Zie legio voorbeelden op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 10:51
hans96 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:54:
Vandaag even op een provinciale weg zonder tegenliggers uitgeprobeerd hoe lang het duurt voordat ik wegens onoplettendheid op mijn vingers werd getikt. Terwijl de bijrijder op het verkeer lette bleef ik naar het scherm staren. Na ongeveer 8 seconden verscheen er eindelijk een waarschuwing op het scherm. Bij 80 km/h ongeveer 180 meter geen aandacht voor het verkeer. Voor mijn gevoel best wel heel erg aso.
Ah het is je gelukt! Aan de hand van de melding hier heb ik het ook geprobeerd. Maar de tijd dat je naar het scherm moet turen is veel langer dan ik aandurf om niet te kijken naar de weg. Sinds de laatste update heb ik juist het gevoel dat ik veel 'losser' kan rijden zonder constant er op te zetten dat mijn hand wel voldoende druk op het stuur uitoefend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
flupp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:20:
[...]

De ID.3 is het notoire schoolvoorbeeld van het tegenovergestelde ... Try again, but about better, please.
Try again what? Tesla is niet uitzonderlijk met zijn OTA's, omdat er ergens een auto te vinden is die het niet voor elkaar heeft (of inmiddels wellicht had...) |:( .

Het is gewoon zo goed als standaard geworden, en niet alleen bij EVs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oekol
@Myaimistrue wat voor auto had jij nou ook alweer besteld van Tesla? De 3 of de Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb nog nooit (logisch ook) boven 11kw en 16A kunnen laden. Hoezo kan die van jou überhaupt 24A? :o
Ik laad hier mijn Model 3 Highland (SR RWD) met 32A (7.36kw)... Dit kan de auto namelijk prima op 1 fase. Bij 3 fasen is het 3x16A = 48A (11kw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Ik heb sinds een week een rammel nabij het stuur. Kan het niet helemaal pinpointen. Service verzoek ingeschoten:

EMEA - 2024+ Model 3 - Steering Wheel replacement due to a397_swsTouchOutOfRangeFault

Hele stuur vervangen? Moet de auto zelfs brengen voor een afspraak. Geen monteur op locatie zoals ik hier veel lees.

Hoop dat ze het kunnen repareren. Zonder muziek op is de rammel vaak hoorbaar. En daar ben ik allergisch voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
flupp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:20:
[...]

Ford doet sinds Sync3 dat in 2015 beschikbaar is OTA updates via de WiFi van de auto. Zowel de software als de kaarten. Foutloos werkte dat proces niet, maar het brickte niks. Met usb stick was betrouwbaarder. Maar het kan wel. Overigens is dat alleen de infotainment die dan geüpdatet wordt. Alle "auto" software kan alleen door een garage geüpdatet worden. Niet op hetzelfde niveau als de OTA van Tesla dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:20:
[...]

Ford doet sinds Sync3 dat in 2015 beschikbaar is OTA updates via de WiFi van de auto. Zowel de software als de kaarten. Foutloos werkte dat proces niet, maar het brickte niks. Met usb stick was betrouwbaarder. Maar het kan wel. Overigens is dat alleen de infotainment die dan geüpdatet wordt. Alle "auto" software kan alleen door een garage geüpdatet worden. Niet op hetzelfde niveau als de OTA van Tesla dus.
Ford, VW, niet bepaald merken die in het digitale tijdperk voorop lopen 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Destynx schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:45:
[...]

https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-warranty

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 22:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[...]

Het gros heeft zeer beperkte OTA updates, voor multimedia of kaartupdates (of zoals VAG op papier, maar in de praktijk moest ik de auto voor dagen afgeven). Het issue is echt dat het een verzameling van OEM onderdelen zijn met ieder hun eigen software (ontwikkeling). Je kan het platform beperkt verbeteren als je afhankelijk bent van OEM toeleveranciers (die andere prioriteiten/belangen hebben).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
DaMightyWackO schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:50:
[...]

Het gros heeft zeer beperkte OTA updates, voor multimedia of kaartupdates (of zoals VAG op papier, maar in de praktijk moest ik de auto voor dagen afgeven). Het issue is echt dat het een verzameling van OEM onderdelen zijn met ieder hun eigen software (ontwikkeling). Je kan het platform beperkt verbeteren als je afhankelijk bent van OEM toeleveranciers (die andere prioriteiten/belangen hebben).
Altijd VAG als referentie, is dat echt de maat voor Tesla...? Sorry maar bij de meeste merken is het intussen echt wel standaard. BMW bvb heeft het al een aantal jaren op al zijn voertuigen en het werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Myaimistrue schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:03:
[...]

Altijd VAG als referentie, is dat echt de maat voor Tesla...? Sorry maar bij de meeste merken is het intussen echt wel standaard. BMW bvb heeft het al een aantal jaren op al zijn voertuigen en het werkt uitstekend.
Is dat niet dat merk met een abbonement op verwarmde stoelen of adaptieve lichten? Nogal wiedes dat die updates willen pushen, want zo kunnen ze ook iedere keer nieuwe software pushen met meer microtransacties...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:09
Jeroenneman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:09:
[...]

Is dat niet dat merk met een abbonement op verwarmde stoelen of adaptieve lichten? Nogal wiedes dat die updates willen pushen, want zo kunnen ze ook iedere keer nieuwe software pushen met meer microtransacties...
Belachelijk, iedereen wil geld verdien en die microtransacties zijn om te huilen. Hebben de hele gaming sector ook al vernield. Geen lol meer aan zo.
Natuurlijk logisch, maar o zo jammer. Ik ben 33 maar ben van mening dat vroeger alles beter was. Ik ben verder geen verbitterd persoon.

Alhoewel..

ter info;
Trekhaken zijn niet meer op voorraad.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
Myaimistrue schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:03:
[...]

Super mooi dat BMW dat heeft.
Totaal niet relevant voor dit topic. Graag weer ontopic met interessante info over de Model 3 en Y in plaats van een eindeloze discussie over welk merk wel of niet iets kan.

Het is hier echt al 10-tallen pagina’s vol met gelul met heel incidenteel wat leuke nieuwe kennis/ervaring. Laten we een goed voornemen afspreken om in 2024 de verleiding om weer een oude koe uit de sloot te halen of een vergelijking met een ander merk te starten te weerstaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19
Ik zag deze voorbij komen.
Voor iemand die toch meer knoppen in de tesla wilt hebben.

YouTube: NEW Integrated Physical Buttons For Tesla Model 3/Y (Wipers/Climate/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Knip, onnodig

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
Knip ivm quote

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Knip ivm quote

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:12
Knip ivm quote en vergelijken auto's graag in andere topics

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:26 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Knip, niet anderen gaan wijzen op waar je zelf ook schuldig aan bent

[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47
Knip ivm quote

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip ivm quote

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Knip ivm quote

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 00:09
Knip ivm vergelijken andere auto's

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 30-12-2023 22:28 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Graag wederom aandacht voor het volgende gedeelte uit de topicwaarschuwing:

Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder

Daarnaast graag terug naar de inhoud ipv het constant persoonlijk aanvallen van elkaar.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 205 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: