Waarom denk je dat dit nodig is? Ik heb 100.000km in een M3 2021 gereden en nooit iets hieraan laten doen. Het rempedaal gebruik ik soms dagen niet, alleen als ik iets te laat zag of een stoplicht wat opeens oranje werd. Ik heb er in ieder geval nooit over nagedacht
Heel ander verhaal:
Misschien leuk om mijn positieve N=1 te delen
In ruim twee jaar heb ik dus 100.000km gereden en heb hier geen moment spijt van gehad.
Problemen:
In het eerste jaar heb ik twee keer een storing gehad met de bestuurdersstoel, de eerste keer gefixt door mobiele service, de tweede keer, omdat het terugkwam naar SC geweest. Daar kreeg ik overigens twee dagen een Performance mee, altijd leuk!
Aan het einde van het tweede jaar heb ik een luchtfilter laten vervangen. Dit werd door mobiele service gedaan en bij alle drie de service momenten zijn proactief kleine verbeteringen uitgevoerd met rubbertjes of bekabeling.
Nu heb ik een nieuwe baan en vanwege tijdelijk contract een Volkswagen Passat die nog op de parkeerplaats stond. Een heel dik aangekleed model met headsup display, acc, lane assist enzo. Stuk duurder dan de M3, maar wat een achteruitgang.
- Regelmatig vergeet ik de sleutel, daar kom ik dan pas op de parkeerplaats achter.
- De auto starten met een startknop, bijzonder hoe snel je er aan went om het rempedaal in te drukken en de auto meteen in de versnelling te kunnen zetten.
- Bijna standaard vergeet ik de auto op slot te doen, waarom gaat dat niet vanzelf als je weg loopt
- Plug in hybride... wat een ellende. Je staat te stekkeren voor in de praktijk 25 of misschien 30km range. Zonde van de tijd.
- Mobiele app, toegang op afstand, voorverwarmen enz. Volgens mij is het ergens wel mogelijk, maar ik heb me al op drie punten in volkswagen systemen moeten registreren, VIN nummers overtypen, maar nog steeds is m'n telefoon geen mobiele sleutel en stap ik 's morgens in een koude auto. First world problems, I know.
- Ruimte.. Oke, appels met peren vergelijken, maar een Passat station, zeker met de bank plat is enorm groot. Maar ook in de M3 kon ik gewoon m'n mountainbike kwijt. Soms zelfs met twee fietsen. Is wel beetje puzzelen, maar het kan. Vaste hoedenplank is het lastigst.
- Rij hulp systemen: Manman, wat mis ik de autopilot. Mijn vaste woonwerk verkeer Utrecht - Sliedrecht van 40km enkele reis deed ik regelmatig meer dan 30 / 35km op autopilot. Zelden problemen. Nu moet ik weer op gaan letten

Overigens is de ACC van de Passat wel erg fijn. Lijkt alsof deze verder vooruit kijkt en daardoor soepeler anticipeert.
- Updates: in de 2,5jr dat ik M3 had kwamen er best wel wat functies bij die de auto aan het begin niet had. Denk bijvoorbeeld aan de dode hoekspiegel.
- Elektrisch rijden in het algemeen bevalt me prima. Tegen mensen die zeggen 'je moet altijd laden' zeg ik 'ik hoef nooit meer te tanken'. Ik ben een aantal keer naar het buitenland geweest en mezelf altijd door de navigatie langs de laadpunten laten sturen. Wat ontspannen, ook zeker met kids achterin. Ik heb twee keer een beetje stress gehad op plekken waar geen supercharger dichtbij was, in Normandie en in de Duitse Eiffel. Beide keren overigens te voorkomen als ik me vooraf voorbereid had en niet met alleen de zakelijke laadpas op stap was gegaan. Een simpele ANWB gratis laadpas had me al uit de brand geholpen.
Zodra het mag kies ik weer een Tesla uit of laat ik mezelf mobiliteitsvergoeding uitbetalen en koop een tweedehands M3, 'k heb al modellen onder de 25k voorbij zien komen