Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.675.749 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:05:
[...]

Klinkt mij eerder als een (te vergaande) filosofie om auto’s voor te bereiden op zelfstandig rijden (op z’n minst de auto zoveel mogelijk zelf laten doen) en met name zo clean mogelijk interieur.

Het klinkt totaal onlogisch om achter een scherm toe te voegen en bijvoorbeeld nog veel betere speakers te monteren en dan kosten besparen op zoiets stoms zonder dat daarvoor redenen voor zijn. Of je het daarmee eens bent of niet. Maar kostenbesparing? Nah…
Het is wel degelijk kostenbesparing en het andere wapen waar hij in uitblinkt komt er ook aan te pas: "marketing". Zo slaat hij 2 vliegen in 1 klap. Hij bespaard op fysieke onderdelen en productie en door de ophef is er weer een sloot aan bekendheid.

@Taro Al die zaken vragen fysieke hardware en/of licenties van derden. Dat weigert de grote baas gewoon omdat dat de prijs opdrijft en het niet "software-only" is. Principes zijn goed maar soms moet je ook je verlies erkennen :P

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2023 22:12 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:55
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:09:
[...]

Het is wel degelijk kostenbesparing en het andere wapen waar hij in uitblinkt komt er ook aan te pas: "marketing". Zo slaat hij 2 vliegen in 1 klap. Hij bespaard op fysieke onderdelen en productie en door de ophef is er weer een sloot aan bekendheid.
Hoe verklaar jij de rest dan? Er zijn een hoop goede vernieuwingen in de highland te vinden.

Heb je daar trouwens meer info over, dat het om kostenbesparing gaat? Iets van een bron zou mooi zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-12-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:11:
[...]

Hoe verklaar jij de rest dan? Er zijn een hoop goede vernieuwingen in de highland te vinden.

Heb je daar trouwens meer info over, dat het om kostenbesparing gaat? Iets van een bron zou mooi zijn.
Die bron is simpel: Noem 1 functionele reden om de stalk te verwijderen. En kom dan niet aan met het maakt het interieur nog cleaner. Die is er namelijk gewoonweg absoluut niet.
Een deel is de beleving optimaliseren en meegaan/voorblijven op de concurrenten. Dat schermpje achterin is daar een mooi voorbeeld van net als andere (betere) materialen gebruiken voor het interieur en toch ook maar ambiance verlichting toe te passen bijvoorbeeld.
Het verwijderen van in zijn ogen dan dus overbodige zaken die je met software "op kan lossen" moeten dan gebeuren om die andere zaken te bekostigen.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2023 22:16 ]

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:05:
[...]

Klinkt mij eerder als een (te vergaande) filosofie om auto’s voor te bereiden op zelfstandig rijden (op z’n minst de auto zoveel mogelijk zelf laten doen) en met name zo clean mogelijk interieur.

Het klinkt totaal onlogisch om achter een scherm toe te voegen en bijvoorbeeld nog veel betere speakers te monteren en dan kosten besparen op zoiets stoms zonder dat daarvoor redenen voor zijn. Of je het daarmee eens bent of niet. Maar kostenbesparing? Nah…
Ah, dus Tesla is geen winstmaximaliserend bedrijf? Dat zullen de aandeelhouders niet graag horen 😅

Uiteraard wordt van alles een kost-benefit analyse gemaakt. Iedereen applaudisseert voor het extra scherm, de betere speakers, dus daar zal Tesla geoordeeld hebben dat de (gepercipieerde) voordelen de kosten overtreffen. Bij de richtingaanwijzers zullen ze geoordeeld hebben dat de kostenbesparing zou passeren zonder veel gekissebis.

Het is overigens niet anders bij andere merken, iedereen moet uiteindelijk een plaatje hebben dat klopt 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:09:
[...]
@Taro Al die zaken vragen fysieke hardware en/of licenties van derden. Dat weigert de grote baas gewoon omdat dat de prijs opdrijft en het niet "software-only" is. Principes zijn goed maar soms moet je ook je verlies erkennen :P
Het vreemde is dat Tesla aan de andere kant heel veel patenten gratis door anderen laat gebruiken, zou mooi zijn als anderen dat richting Tesla ook zouden doen. Maar begrijp hen uiteraard ook wel als dat tot de core van je bedrijfsvoering behoort, dan ga je dat niet gratis aan een dergelijk groot bedrijf weggeven dat er ook wel voor kan betalen.

Daarnaast is 2 Miljoen auto's maal X parkeersensoren, X regensensoren, X HUD's, 3 extra licenties en nog 2 willekeurige andere zaken die anderen er nog graag bij zouden hebben wel een flinke extra supplychain en kostenpost. Maar goed, ik zou graag 50-250 Euro overhebben voor parkeersensoren (1 schade -> terugverdiend) en een betere regensensor. De rest heb ik zelf geen last van of behoefte aan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:13:
[...]

Ah, dus Tesla is geen winstmaximaliserend bedrijf? Dat zullen de aandeelhouders niet graag horen 😅
Bij Tesla zijn veel aandeelhouders ook eigenaar van een Tesla auto.

Heb zelf ook een stapel Tesla aandelen en ik heb toch liever dat ze een aantal dingen verbeteren waardoor je dagelijkse rijervaring beter wordt dan dat het aandeel bijv. iets hoger staat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Oekol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:48:
[...]

Als 1 snelweg twee wordt (dus zo'n groen bord) vertraagd hij snelheid bij mij altijd. De ene plek gaat naar 100 (als ik harder rij merk ik 't). De andere plek gaat naar 90 en daarna 80. Die plek dus altijd even zelf met voetje gaspedaal intrappen beetje.
Het gebeurde bij mij dus gewoon op de snelweg (rechter baan), er was geen bocht, geen afslag of iets anders bijzonders.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:32
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:13:
[...]

Die bron is simpel: Noem 1 functionele reden om de stalk te verwijderen.
Dezelfde reden als dat lelijk yoke stuur. We zijn naar volledig zelfrijdende auto’s aan het evolueren. En er zal een punt komen dat het stuur volledig in het dashboard zal kunnen verdwijnen. Beetje zoals die Audi in de film iRobot.
En dat gaat net wat makkelijker als het geen groot rond stuur is met een heleboel stalks er aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:17:
[...]

Het vreemde is dat Tesla aan de andere kant heel veel patenten gratis door anderen laat gebruiken, zou mooi zijn als anderen dat richting Tesla ook zouden doen. Maar begrijp hen uiteraard ook wel als dat tot de core van je bedrijfsvoering behoort, dan ga je dat niet gratis aan een dergelijk groot bedrijf weggeven dat er ook wel voor kan betalen.

Daarnaast is 2 Miljoen auto's maal X parkeersensoren, X regensensoren, X HUD's, 3 extra licenties en nog 2 willekeurige andere zaken die anderen er nog graag bij zouden hebben wel een flinke extra supplychain en kostenpost. Maar goed, ik zou graag 50-250 Euro overhebben voor parkeersensoren (1 schade -> terugverdiend) en een betere regensensor. De rest heb ik zelf geen last van of behoefte aan.
Uiteindelijk passen die zaken ook niet in zijn utopie. Parkeren gaat de auto zelf doen, regensensoren heb je niet nodig want de auto rijdt toch zelf etc. ik denk dat dat ook wel meespeelt ware het niet dat we van die utopie nog erg ver verwijderd zijn. Het gaat Musk niet snel genoeg in ieder geval.
En inderdaad die opties wel bieden zorgt ervoor dat de algehele prijs gewoon flink omhoog moet, net als de concurrenten die dat dus wel kunnen bieden en dat zie je dus ook terug in de prijs.

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:15
Zijn er ook al trekhaken los te koop voor de M3 highland. Of past die van de oude variant ook? Ook de elektra natuurlijk (stekker). Zie nog nergens iets in de aanbieding.

• GeeMoney
this schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:29:
[...]

Dezelfde reden als dat lelijk yoke stuur. We zijn naar volledig zelfrijdende auto’s aan het evolueren. En er zal een punt komen dat het stuur volledig in het dashboard zal kunnen verdwijnen. Beetje zoals die Audi in de film iRobot.
En dat gaat net wat makkelijker als het geen groot rond stuur is met een heleboel stalks er aan.
Ja, als het aan Elon ligt wel maar die bevind zich niet altijd op deze planeet :+ .
Dat het stuur volledig mag verdwijnen tijdens het bewegen van het voertuig verwacht ik in ieder geval niet mee te gaan maken. (37 jaar nu)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:04:
[...]

Tja, wat een onzin natuurlijk. Moet ik hier nu echt nog eens op reageren? Radar ziet stilstaande objecten net beter dan een camera. Toon mij één objectieve bron die het tegendeel aantoont :)
Dit is toch echt wat ik meemaakte hoor.

Thema in dit topic is helemaal in de richting aan het gaan dat alle systemen van de legacy automakers perfect zijn (acc, ruitenwissers, piepers…), en dat Tesla er een zooitje van maakt.

Wat doe je hier dan nog? Verkoop die Tesla, en kies iets anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 08:34
Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:24:
[...]

[mbr]Knip, probeer eens een andere toon, dat helpt bij het overbrengen en laten landen van je boodschap.[/], of er was iets ernstig mis met je auto. Een radar detecteert reflecties van radarsignalen. Daar is absoluut geen beweging van het gedetecteerde object voor nodig.

Een camera daarentegen heeft net méér moeite om een stilstaand object te onderscheiden van de achtergrond. Dieptezicht is een dingetje dan namelijk. Meestal op te vangen door twee camera’s te gebruiken en flink wat beeldverwerking…
Ik wil toch even melden dat radar bij mijn Tiguan ook beweging nodig heeft. Stilstaande objecten worden genegeerd. Ik vermoed ivm met false positives, een metalen putdeksel of geparkeerde auto langs de weg zouden de radar laten 'afgaan'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:30:
[...]

Uiteindelijk passen die zaken ook niet in zijn utopie. Parkeren gaat de auto zelf doen, regensensoren heb je niet nodig want de auto rijdt toch zelf etc. ik denk dat dat ook wel meespeelt ware het niet dat we van die utopie nog erg ver verwijderd zijn. Het gaat Musk niet snel genoeg in ieder geval.
En inderdaad die opties wel bieden zorgt ervoor dat de algehele prijs gewoon flink omhoog moet, net als de concurrenten die dat dus wel kunnen bieden en dat zie je dus ook terug in de prijs.
Eens, maar aan de andere kant wordt nog steeds iedere geproduceerde auto (al dan niet met wat korting) snel verkocht. Het wordt dus tot op zekere hoogte geaccepteerd. Pas als de voorraad té ver oploopt zal er worden gekeken naar bijv. het maken van reclame, toevoegen van zaken aan de auto, etc.

En ik zal eerlijk zijn, ondanks een aantal tekortkomingen (Regensensor & parkeersensoren) zou ik zelf geen seconde twijfelen om dezelfde auto direct opnieuw aan te schaffen. Ja, hij is niet perfect, maar ik geniet er toch wel iedere dag weer van :)

• this
JTHZZ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:26:
[...]

Volgens mij heb je dan toch echt een array aan radarsensoren nodig en dat is niet wat er wordt gebruikt, ivm kosten. Maar goed, discussie is hier OT dus ik stop erover.
Alle auto’s met radars zien ook stilstaande objecten. Maar de meeste negeren die gewoon, want anders heb je een slim systeem nodig die overal onderscheid in gaat maken. Is het een stilstaand object waar je langs gaat rijden, bv in een bocht mag je verwachten dat de bestuurder de bocht zal nemen en niet rechtdoor zal rijden tegen eventuele stilstaande objecten aan. Of is het een stilstaand object waar je voor moet stoppen, bv een auto die op de weg stilstaat.
Uitzonderingen zijn auto’s die vertragen tot stilstand, dan weet de radar namelijk wel dat dat stilstaand object voor jou gewoon je voorligger is.

Hier gaat Tesla op inspelen door wel te gaan analyseren wat de objecten zijn en met camera gaat dat nu eenmaal makkelijker dan met radar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:32:
[...]

Ja, als het aan Elon ligt wel maar die bevind zich niet altijd op deze planeet :+ .
Dat het stuur volledig mag verdwijnen tijdens het bewegen van het voertuig verwacht ik in ieder geval niet mee te gaan maken. (37 jaar nu)
Als ik kijk naar de huidige evolutie zie ik dit realistisch binnen 10-20 jaar gebeuren.
En al helemaal binnen 30 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:36:
[...]

Eens, maar aan de andere kant wordt nog steeds iedere geproduceerde auto (al dan niet met wat korting) snel verkocht. Het wordt dus tot op zekere hoogte geaccepteerd. Pas als de voorraad té ver oploopt zal er worden gekeken naar bijv. het maken van reclame, toevoegen van zaken aan de auto, etc.

En ik zal eerlijk zijn, ondanks een aantal tekortkomingen (Regensensor & parkeersensoren) zou ik zelf geen seconde twijfelen om dezelfde auto direct opnieuw aan te schaffen. Ja, hij is niet perfect, maar ik geniet er toch wel iedere dag weer van :)
Dat is de grap van Telsa. Voor veel mensen onbewust maakt hij dus eigenlijk de hele dag door reclame ;) .
Door zijn gekke uitspattingen, Cybertruck lanceren, X te kopen, stalks te verwijderen zorgen maar voor 1 ding en dat is verkoop en dat hoef je die Elon niet uit te leggen :9 .
Daarnaast heeft hij ook een utopie voor zich maar die man weet dondersgoed wat ondernemen is.
Knap staaltje, dat zeker maar ik ga echt niet mee in dat het allemaal alleen maar is om de wereld te verbeteren.
this schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:40:
[...]

Als ik kijk naar de huidige evolutie zie ik dit realistisch binnen 10-20 jaar gebeuren.
En al helemaal binnen 30 jaar.
Als je ook even buiten NL en Californië zou kijken dan moet je beseffen dat dat toch echt nog heel ver weg is. Laat ik het dan ander stellen. Die Model 3/Y van je gaat het in ieder geval niet zelf actief meemaken dus heeft het verwijderen op dit model ook geen toegevoegde waarde (in die zin).
Met de open grenzen en landelijke regelgevingen en vooral ook de nog veel armere landen om ons heen maakt het echt niet mogelijk om zelfrijdende taxi's in het bestaande verkeer te integreren. Dan moet er meer gebeuren dan dat er een automaker een half rond stuur implementeert hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:43:
[...]

Dat is de grap van Telsa. Voor veel mensen onbewust maakt hij dus eigenlijk de hele dag door reclame ;) .
Door zijn gekke uitspattingen, Cybertruck lanceren, X te kopen, stalks te verwijderen zorgen maar voor 1 ding en dat is verkoop en dat hoef je die Elon niet uit te leggen :9 .
Daarnaast heeft hij ook een utopie voor zich maar die man weet dondersgoed wat ondernemen is.
Knap staaltje, dat zeker maar ik ga echt niet mee in dat het allemaal alleen maar is om de wereld te verbeteren.
Precies, dat waardeer ik ook zeker (heb niet voor niets meer Tesla aandelen dan andere aandelen in de portfolio), zo lang het goed gaat is het om de wereld te verbeteren, als het slecht gaat dan slaat dat wel om. Maar de visie is op zich wel mooi en ik geloof ook echt wel dat ze daar mee bezig zijn, het is onderdeel van het verdienmodel en de wereld heeft de uitvoering van die visie ook keihard nodig.

• Myaimistrue
Knip, zie de topicwaarschuwing:

Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 28-12-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:43:
[...]

Ik vind Elon net de slechtste reclame ooit. Als het puur van hem afhing, zou ik nooit van mijn leven tesla rijden. Ik rij tesla ondanks elon musk, niet dankzij.

[...]
Als je ook even buiten NL en Californië zou kijken dan moet je beseffen dat dat toch echt nog heel ver weg is. Laat ik het dan ander stellen. Die Model 3/Y van je gaat het in ieder geval niet zelf actief meemaken dus heeft het verwijderen op dit model ook geen toegevoegde waarde (in die zin).
Met de open grenzen en landelijke regelgevingen en vooral ook de nog veel armere landen om ons heen maakt het echt niet mogelijk om zelfrijdende taxi's in het bestaande verkeer te integreren. Dan moet er meer gebeuren dan dat er een automaker een half rond stuur implementeert hoor.
Maar in de automotive wereld maak je stapsgewijs veranderingen, je gaat niet van het ene model op de andere iets totaal anders doen. Kijk bijvoorbeeld maar naar BMW, die nieren zijn stapsgewijs groter geworden. Mocht je de afgelopen 2 generaties weg halen, zou het contrast tussen de generaties veel te groot zijn.

En het is niet omdat het in 1 land niet lukt, dat het nergens lukt. Tesla kan gerust zijn markt diversieren op basis van waar het wel kan. Ze zijn dan ook al bezig met zelfrijdende taxi’s.

• GeeMoney
Knip, zie de topicwaarschuwing:

Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder

@this dan heb ik nieuws voor je, Tesla hangt voornamelijk om Elon en de keuzes die je terug ziet in de auto's dus ook. Slechte reclame is ook reclame. Het is nieuw, fris, hip, het doet dingen anders, dat trekt.
Time will tell, als dit forum er nog is over 10-20 jaar blikken we vast nog eens terug ;) . Ik zou er graag naast zitten in ieder geval.

[ Voor 43% gewijzigd door Taro op 28-12-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
zelfcensuur, antwoord op knip.

[ Voor 175% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2023 23:02 ]

• Myaimistrue
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:00:
[...]

Niet om te trollen maar je weet dat de i4 naast een Peugeot 308 de enige twee full electric auto's zijn zonder een 5 sterren NCAP/ANCAP rating ? Voornamelijk vanwege zijn lage score op de "active collision avoidance technology" .
Maar je weet niet dat die dingen software zijn en inmiddels upgedate zijn (en nog niet opnieuw getest)?

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:13:
[...]

Die bron is simpel: Noem 1 functionele reden om de stalk te verwijderen. En kom dan niet aan met het maakt het interieur nog cleaner. Die is er namelijk gewoonweg absoluut niet.
Een deel is de beleving optimaliseren en meegaan/voorblijven op de concurrenten. Dat schermpje achterin is daar een mooi voorbeeld van net als andere (betere) materialen gebruiken voor het interieur en toch ook maar ambiance verlichting toe te passen bijvoorbeeld.
Het verwijderen van in zijn ogen dan dus overbodige zaken die je met software "op kan lossen" moeten dan gebeuren om die andere zaken te bekostigen.
Die noemde ik al :)

Aan de ene kant geld over de balk smijten en een auto beter maken en meer toevoegen, maar een stalk is te duur. Nee die knoppen zijn gratis op het stuur (of in het dak). Wat een onzin.

Speakers waren in de 3 al velen malen beter dan de concurrentie. Logisch om het dan nog beter te maken. Zal vast goedkoper zijn. En dat is maar 1 voorbeeld

Sorry, gaat er niet in bij mij. Iets roepen zonder bron en dan vervolgens alle andere redenen de deur wijzen is een beetje flauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-06 12:15
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:13:
[...]

Aan de ene kant geld over de balk smijten en een auto beter maken en meer toevoegen, maar een stalk is te duur. Nee die knoppen zijn gratis op het stuur (of in het dak). Wat een onzin.

Speakers waren in de 3 al velen malen beter dan de concurrentie. Logisch om het dan nog beter te maken. Zal vast goedkoper zijn. En dat is maar 1 voorbeeld

Sorry, gaat er niet in bij mij. Iets roepen zonder bron en dan vervolgens alle andere redenen de deur wijzen is een beetje flauw.
Wat zou je een betrouwbare bron vinden? Want allebei jullie standpunten zijn natuurlijk compleet subjectief en zal je dus nooit iets concreets over kunnen vinden. Eentje volgt er logica.

Complexiteit reduceren is een heel groot goed op een productie lijn

[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 28-12-2023 23:32 ]

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:13:
[...]

Money makes the world go round ;).
Elon is wat dat betreft een ziener. Ik denk dat die speakers wel meevallen maar andere zaken helpen. Dubbel glas bijvoorbeeld en ander materiaal gebruik maken de akoestiek weer beter etc.
Maar onderschat Elon en het merk Tesla inmiddels ook niet. Bedrijven willen soms ook hun producten in een Tesla bijvoorbeeld en dat kan dan weer als de prijs weer goed is.
En vergis je niet wat de uitwerking is van het weglaten van parkeersensoren en die stalks om maar wat te noemen op de productielijnen en onderdelen. Dat gaat over serieus veel geld. Andere bekleding op je binnen paneel van je deur veranderd niets aan dat proces, alleen maar aan je inkoop en is dan dus relatief makkelijker te maken.

En zoals gezegd smijt hij geen geld over de balk. Dat schermpje werkt als een magneet op kinderen (reclame!), net als die spelletjes en die scheten. Elon kiest dus absoluut voor zo’n scherm ipv een stalk want die knaap achterin koopt potentieel namelijk zijn volgende Tesla model.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2023 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:23:
[...]

Wat zou je een betrouwbare bron vinden? Want allebei jullie standpunten zijn natuurlijk compleet subjectief en zal je dus nooit iets concreets over kunnen vinden. Eentje volgt er logica.

Complexiteit reduceren is een heel groot goed op een productie lijn
Een bron die aantoont dat het om kostenbesparing gaat om mee te beginnen. Er wordt ook weer door @GeeMoney aangegeven hoeveel effect dat heeft op een productielijn. Hoe dan? Waar blijkt dat uit?

Het niet subjectief. Het is objectief. Stalks verdwijnen. Er komen knoppen voor in de plaats (die in het dak zaten er niet he, over aanpassing in je productielijn gesproken :)). Die kosten geld, moeten erin en tevens moet de software daarop aangepast worden. Wat is daar goedkoper aan?

Daarnaast is het ook niet subjectief dat de ‘oude’ M3 slechter is dan de nieuwe Highland. Zowel in aankleding als rijeigenschappen.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-12-2023 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:06:
Tesla is eindelijk klaar met Reuters en gaat in de aanval:
[Twitter]

[...]
Toch nog even dit treurige bericht en somewhat valse informatie verder uitgezocht (zonde dat dat zo gedeeld wordt door een moderator). Want mensen lijken dit te geloven / interessant te vinden. De bron van dat “onderzoek” is dus iets als the clunker junker. Een of andere random website: https://theclunkerjunker....hebest-maintenance-costs/

Die vergelijkt “10 year maintenance cost” tot 2022. En neemt dan Tesla mee…ehhh hoe dan precies, die paar Model S die ze in 2012 geleverd hadden en die voor marketing redenen allemaal onder coulance gerepareerd werden?

Maar goed, als Tesla dit ziet als een bron die hun standpunt ondersteund dan zijn ze er misschien erger aan toe dan ik dacht. Ik zie ze de bokkesprongen maken van de “legacy” carmakers een paar jaar geleden toen zij de challenger waren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:34:
[...]

Dit is toch echt wat ik meemaakte hoor.

Thema in dit topic is helemaal in de richting aan het gaan dat alle systemen van de legacy automakers perfect zijn (acc, ruitenwissers, piepers…), en dat Tesla er een zooitje van maakt.

Wat doe je hier dan nog? Verkoop die Tesla, en kies iets anders.
Sorry maar mag je hier alleen positieve zaken posten over Tesla’s? Kom op zeg. Laten we man en paard benoemen. De legacy automakers zijn niet perfect. Maar if it ain’t broke don’t fix it. Er was geen enkele reden om regensensor of parkeersensoren te verwijderen, deze werkten al jaren prima.

Wil je hier camera’s aan toevoegen top. Maar je vervangt de sensoren pas als er een volwaardig alternatief is. Wat Tesla doet is de huidige gebruikers inzetten als proefkonijn. En dan in 2028 met een fatsoenlijk product komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:42

xos

Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:17:
[...]

Dit is hoe Musk het bracht, maar het is een halve waarheid. Het officiele statement van Tesla maakt duidelijk dat het gebruik wel degelijk een flinke prijs heeft als je geen licentie koopt. Namelijk dat iedere fabrikant van electrische voertuigen daarna ook jouw patenten mag gebruiken zonder dat je ze kan dagen. Tevens mag je Tesla niet aanklagen voor inbreuk op je eigen IP. Dat verder gaat dan alleen patenten, denk bijvoorbeeld aan merkrecht of sofwarerechten. Klinkt niet als een goede deal. Temeer omdat traditionele fabrikanten een veelvoud aan patenten hebben, zeker in 2014 toen dit allemaal speelde.

Volgens mij worden er ook geen Tesla patenten door (bekende) autofabrikanten via deze "gratis" regeling gebruikt? Kon niet zo snel iets vinden van een betrouwbare bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:44:
Ik heb mijn MY nu sinds 9 december, maar nog steeds geen update te zien. Staat bij huis met voldoende wifi dekking geparkeerd. :( Kan ik iets forceren ergens?
Checkt hij wel voor updates? Zo niet kan je door een reset (beide scrolwieltjes ingedrukt houden totdat je het tesla logo ziet) forceren dat hij een check doet. Maar als er geen update klaarstaat kun je verder niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:04:
[...]

Of zelfs gewoon als optie ipv standaard!

(Denk dat sommigen trouwens ook nog wel een richtingaanwijzer-stengeltje willen)
Oh en misschien verlengbare zittingen

Maar met deze paar simpele zaken denk ik ook dat ze een prachtauto zouden maken idd.
Dan heb je een BMW. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ybos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:31:
[...]

Betutteling ten top...
Over een paar jaar mogen we niets meer zelf besluiten, liefst ook niet meer denken :X
(al ga ik iets offtopic, maar dat gepiep als je te hard rijdt. Dat weet je echt wel en is een bewuste keuze, daar gaat een piepje niets aan veranderen.
Maar je moet wel 100% bewust zijn tijdens het autorijden, in de goede positie zitten, handen aan het stuur, ondanks dat de auto zelf kan rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-05 17:33
JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:21:
[...]

Hij mag dus ook precies goed zijn. En daar heeft de EU niks mee te maken en is dus een drogreden. Daarom haalde ik het aan

Dat iedereen marges inbouwt voor onnauwkeurigheden in hun apparatuur is iets anders.
Je moet dus een marge inbouwen voor je meetfout, zoals je zelf ook aangeeft. En aangezien je de bandenmaat niet exact weet (die worden kleiner als ze slijten ook), heb je de marge als fabrikant ook nodig. Je kan het natuurlijk kalibreren met GPS, dan kan je die marge wel heel klein maken.

Maar dan nog, als je wilt dat mensen je systeem willen gebruiken, moet je iets doen waarmee je mensen ook echt het gevoel geeft dat je ze helpt, en niet teveel frustreert of irriteert. En het kan echt wel beter dan het nu is, maar binnen de huidige regels blijf je volgens mij daarbij altijd ver onder de minimumeisen van een systeem dat mensen willen gebruiken. Ik heb ook nog geen auto gezien waar dit anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:28:
[...]

Sorry maar mag je hier alleen positieve zaken posten over Tesla’s? Kom op zeg. Laten we man en paard benoemen. De legacy automakers zijn niet perfect. Maar if it ain’t broke don’t fix it. Er was geen enkele reden om regensensor of parkeersensoren te verwijderen, deze werkten al jaren prima.

Wil je hier camera’s aan toevoegen top. Maar je vervangt de sensoren pas als er een volwaardig alternatief is. Wat Tesla doet is de huidige gebruikers inzetten als proefkonijn. En dan in 2028 met een fatsoenlijk product komen.
Dat is natuurlijk het gevolg van tesla dat steeds wilt innoveren en kosten besparen . Dat ze te vaak , te snel willen gaan. En dan afkomen met iets wat nog heel veel ontwikkeling nodig heeft .

Anderzijds is mijn gevoel dat heel veel merken hun EV-modellen te vroeg, op de markt zetten. Waardoor je als bestuurder inderdaad een proefkonijn bent.

De concurrentie is moordend op dit moment , dat zie je ook aan het feit dat de nieuwe model 3 eerst naar Europa kwam .

En dat die concurrentie moordend is komt de kwaliteit van heel wat EV’s niet ten goede vrees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door zwasie op 29-12-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:21:
Hij mag dus ook precies goed zijn. En daar heeft de EU niks mee te maken en is dus een drogreden. Daarom haalde ik het aan

Dat iedereen marges inbouwt voor onnauwkeurigheden in hun apparatuur is iets anders.
Welke tolerantie is "precies goed"? 100+1/-0kmpu? 100+0.1/-0kmpu?

Je kunt alle andere dingen ook "precies goed" maken, zit je met een auto van een paar miljoen.

Huidige regels voor de snelheidsmeter zijn veilig en haalbaar, niks aan doen imo.

Maar dan niet de auto laten piepen bij 1kmpu te hard, doet de politie ook niet.
Ik stem voor piepen bij +10%, ja, dan loop je risico op een boete, maar onveilig is het niet (wat toch de doelstelling moet zijn).

Maargoed, bij Tesla is het goed uit te zetten, dus echt een issue is het nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroenboom
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 12:55
Even tussendoor vraag.. ik probeerde bij Tesla een proeftit met een AWD highland te maken maar in Den Haag beweert men dat je alleen met de RWD kunt proefrijden. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43

RvV

Citroenboom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:46:
Even tussendoor vraag.. ik probeerde bij Tesla een proeftit met een AWD highland te maken maar in Den Haag beweert men dat je alleen met de RWD kunt proefrijden. Klopt dat?
Ik had in Duiven een rode highland die veeeeel vlotter was dan de model Y, dus ging er eigenlijk vanuit dat dat een AWD was. Je zou eens kunnen bellen.

Y'24

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:33
Zo, na 50k km de eerste "servicebeurt" voor m'n M3 (lease).
Die bestond uit een mobile service ranger die langskwam om het interieur luchtfilter te vervangen, de remvloeistof te controleren en de ruitenwisser vloeistof bij te vullen. Als m'n ruitenwissers slecht waren had ie die ook vervangen maar dat had ik zelf recent gedaan.

Lekker gewoon terwijl ik thuis zat, binnen 20 minuten klaar. Goeie ervaring.

Het is natuurlijk wel apart dat de service intervallen zo lang zijn, hoewel er in principe minder onderhoud nodig is aan typische auto (motor) onderdelen.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06 23:03
Hi Allemaal,

Ik verwacht dat het hier hoort. Zo niet, let me know!

Na bijna 9 jaar VAG te hebben gereden is het tijd voor wat anders. (Zeker met alle problemen die de ID serie heeft).

De beslissing is gemaakt om voor de Tesla te gaan, alleen welk model? Ik rijdt ongeveer 20 - 25K per jaar en heb een gezin met twee kids. Huidige auto is een ID3 MAX. Ruimte hierin is prima, meer is altijd fijn.

Ik zit zelf enorm te twijfelen tussen de Model 3 LR (voorkeur), Model Y standard of de Model 3 standard (fiscaal het meest aantrekkelijk.

Nu lees ik op de World Wide Web veel verschillende dingen over de Model 3 Highland, hopelijk heeft iemand hier het antwoord.

Klopt het dat een Model 3 SR ten opzichte van de LR, naast de dual motor en accu uiteraard: minder speakers heeft, deurpanelen minder isolerend zijn en de stoelen geen geheugen functie hebben. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:28:
[...]

Niemand zegt dat je alleen positieve berichten mag delen. Het lijkt hier eerder andersom te zijn. Een paar leden willen iedere discussie compleet en negatief domineren en sommigen daarvan hebben naar eigen zeggen niet eens een Tesla.

En ja, Tesla doet dingen anders dan de gevestigde orde. Want als ze het op dezelfde manier zouden doen dan konden ze nooit hun doel bereiken: de transitie naar duurzame energie versnellen. En dus hebben ze een hele hoop zaken vanuit een nieuw perspectief bekeken, met vaak het mantra "the best part is no part". Oftewel, zoveel mogelijk kritieke bottlenecks oplossen door onderdelen te elimineren.

Dus, als we dat eenmaal weten, heeft het geen zin meer om eindeloos te lopen zeuren over de keuzes die Tesla heeft gemaakt. Als je een Tesla koopt krijg je vooralsnog:

- geen USS, naar een 3D parkeerassistent obv camera's
- geen radar TACC, maar een systeem obv camera's (die zeer hoog scoort in de Euro-NCAP tests van ADAS systemen)
- geen regensensor, maar een systeem obv de camera's in de voorruit (wat voor de een prima/acceptabel werkt en voor de ander kennelijk niet).
- zo min mogelijk knopjes en stalks en geen cockpit of HUD.

Is dit soms wat sneller ingevoerd dan je had gewild? Misschien. Maar moeten we hier nou echt weer uitgebreid deze zaken gaan uitkauwen?

Dat is geen censuur, want iedereen heeft zijn of haar mening op deze punten al uitgebreid kunnen delen. Er is toch geen noodzaak om het nogmaals te gaan doen. En het helpt ook geen zier, want Elon leest hier niet mee. Benader hem op Twitter, dan heb je misschien meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SjoerdGTI schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:56:
Hi Allemaal,

Na bijna 9 jaar VAG te hebben gereden is het tijd voor wat anders. (Zeker met alle problemen die de ID serie heeft).

De beslissing is gemaakt om voor de Tesla te gaan, alleen welk model? Ik rijdt ongeveer 20 - 25K per jaar en heb een gezin met twee kids. Huidige auto is een ID3 MAX. Ruimte hierin is prima, meer is altijd fijn.

Ik zit zelf enorm te twijfelen tussen de Model 3 LR (voorkeur), Model Y standard of de Model 3 standard (fiscaal het meest aantrekkelijk.

Nu lees ik op de World Wide Web veel verschillende dingen over de Model 3 Highland, hopelijk heeft iemand hier het antwoord.

Klopt het dat een Model 3 SR ten opzichte van de LR, naast de dual motor en accu uiteraard: minder speakers heeft, deurpanelen minder isolerend zijn en de stoelen geen geheugen functie hebben. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? :*)
Vziw is alleen de audio anders in de Model 3 RWD. De Model Y RWD heeft wel Premium Audio.

Deurpanelen zijn volgens mij ook overal hetzelfde (net als gelamineerd isolerend glas).

De RWD/SR modellen hebben zeker ook de geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel (persoonlijk gekoppeld aan je profiel via je telefoon of sleutelkaart wanneer je de deur opent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:51:
[...]

Toch nog even dit treurige bericht en somewhat valse informatie verder uitgezocht (zonde dat dat zo gedeeld wordt door een moderator). Want mensen lijken dit te geloven / interessant te vinden. De bron van dat “onderzoek” is dus iets als the clunker junker. Een of andere random website: https://theclunkerjunker....hebest-maintenance-costs/

Die vergelijkt “10 year maintenance cost” tot 2022. En neemt dan Tesla mee…ehhh hoe dan precies, die paar Model S die ze in 2012 geleverd hadden en die voor marketing redenen allemaal onder coulance gerepareerd werden?

Maar goed, als Tesla dit ziet als een bron die hun standpunt ondersteund dan zijn ze er misschien erger aan toe dan ik dacht. Ik zie ze de bokkesprongen maken van de “legacy” carmakers een paar jaar geleden toen zij de challenger waren.
Nou, ik vond dat artikel wel OK. Ze maken hun methodologie en bronnen, dus je kunt het zelf checken als je wilt. Het artikel is ook niet overdreven pro-Tesla, maar komt neutraal en feitelijk over.

En hoezo zou het niet kunnen kloppen? De onderhoudskosten bij Tesla zijn toch ook minimaal: af en toe een luchtfilter, de ruitensproeivloeistoef en als grootste post de banden. Defecten worden normaliter onder garantie verholpen. Dat er sommige gevallen zijn waar een klant moeite moet doen om dat onder garantie of coulance gerepareerd te krijgen doet daar niet aan af. En ook niet dat er gevallen zijn waar Tesla het niet op zich neemt.

Sowieso begin je met de Tesla al met een voorsprong doordat je niet 1-2x per jaar naar de dealer moet voor een grote en kleine beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:47
daemonix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:44:
Ik heb mijn MY nu sinds 9 december, maar nog steeds geen update te zien. Staat bij huis met voldoende wifi dekking geparkeerd. :( Kan ik iets forceren ergens?
Het schijnt te helpen om in de auto te switchen tussen standaard en geavanceerde updates, maar ik heb het idee dat het weinig doet. Je kan het allicht proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 15:39
Net de eerste service request ingediend in Eindhoven.
De bestuurdersstoel piept en kraakt als een malle, en ik ben geen zwaargewicht.
Het stuurwiel lijkt aan te lopen wat een piepend geluid veroorzaakt. Dit doet ie al vanaf zo’n 500 km.
Bij wegrijden vanaf mijn oprit op lage snelheid in de bocht komen er af en toe krakende geluiden uit de ophanging voor…

M3 Highland RWD van nu ruim 1 maand oud met 4000 km op de teller.

Ik ben benieuwd hoe dit opgepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Citroenboom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:46:
Een maandje geleden hadden ze inderdaad alleen een grijze en rode RWD voor proefrit.
AWD kwam ook later pas naar Nederland, dus ik vraag me af of die ook/al wordt ingezet als proefrit auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:00:
[...]
En ja, Tesla doet dingen anders dan de gevestigde orde. Want als ze het op dezelfde manier zouden doen dan konden ze nooit hun doel bereiken: de transitie naar duurzame energie versnellen. En dus hebben ze een hele hoop zaken vanuit een nieuw perspectief bekeken, met vaak het mantra "the best part is no part". Oftewel, zoveel mogelijk kritieke bottlenecks oplossen door onderdelen te elimineren.
Precies de reden van mijn relaas: fanboyism. Er is maar 1 reden dat die onderdelen eruit gaan: kosten besparen. Het ‘doel’ van Tesla is zoveel mogelijk geld binnenharken. Net als ieder ander Amerikaans bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:16
Sluuz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:51:
Zo, na 50k km de eerste "servicebeurt" voor m'n M3 (lease).
Die bestond uit een mobile service ranger die langskwam om het interieur luchtfilter te vervangen, de remvloeistof te controleren en de ruitenwisser vloeistof bij te vullen.
Lekker gewoon terwijl ik thuis zat, binnen 20 minuten klaar. Goeie ervaring.
Mag ik vragen hoe oud je auto is en of wel een keer de remmen schoon- en gangbaar gemaakt zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:00:
[...]

Niemand zegt dat je alleen positieve berichten mag delen. Het lijkt hier eerder andersom te zijn. Een paar leden willen iedere discussie compleet en negatief domineren en sommigen daarvan hebben naar eigen zeggen niet eens een Tesla.

Dus, als we dat eenmaal weten, heeft het geen zin meer om eindeloos te lopen zeuren over de keuzes die Tesla heeft gemaakt. Als je een Tesla koopt krijg je vooralsnog:

- geen USS, naar een 3D parkeerassistent obv camera's
- geen radar TACC, maar een systeem obv camera's (die zeer hoog scoort in de Euro-NCAP tests van ADAS systemen)
- geen regensensor, maar een systeem obv de camera's in de voorruit (wat voor de een prima/acceptabel werkt en voor de ander kennelijk niet).
- zo min mogelijk knopjes en stalks en geen cockpit of HUD.

Is dit soms wat sneller ingevoerd dan je had gewild? Misschien. Maar moeten we hier nou echt weer uitgebreid deze zaken gaan uitkauwen?

Dat is geen censuur, want iedereen heeft zijn of haar mening op deze punten al uitgebreid kunnen delen. Er is toch geen noodzaak om het nogmaals te gaan doen. En het helpt ook geen zier, want Elon leest hier niet mee. Benader hem op Twitter, dan heb je misschien meer kans.
Maar nu vraag je toch iets van de criticasters wat je niet vraagt van de positieven? Ik zie hier ook genoeg mensen die anderen graag keer op keer de ogen uitsteken dat het bij hen toevallig wel werkt.

Wordt wel een heel leeg forum dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
SjoerdGTI schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:56:
Hi Allemaal,

In de Model 3 Highland SR is de bekleding van de deurpanelen deels van stof, bij de LR van Alcantara.

De SR heeft 9 speakers, de LR 17.

Verder zijn de modellen gelijk. Hebben rondom geluidswerend dubbel glas. Geheugen op de bestuurdersstoel, stuur en buitenspiegels (en alle andere instellingen zit ook in het "sleutel" profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:15:
[...]

Nou, ik vond dat artikel wel OK. Ze maken hun methodologie en bronnen, dus je kunt het zelf checken als je wilt. Het artikel is ook niet overdreven pro-Tesla, maar komt neutraal en feitelijk over.

En hoezo zou het niet kunnen kloppen? De onderhoudskosten bij Tesla zijn toch ook minimaal: af en toe een luchtfilter, de ruitensproeivloeistoef en als grootste post de banden. Defecten worden normaliter onder garantie verholpen. Dat er sommige gevallen zijn waar een klant moeite moet doen om dat onder garantie of coulance gerepareerd te krijgen doet daar niet aan af. En ook niet dat er gevallen zijn waar Tesla het niet op zich neemt.

Sowieso begin je met de Tesla al met een voorsprong doordat je niet 1-2x per jaar naar de dealer moet voor een grote en kleine beurt.
Laat maar, je wil het niet begrijpen.

Een merk dat amper 10 jaar op de markt is kun je natuurlijk niet een fatsoenlijk referentie kader voor 10 jaar onderhoud op bouwen*

*edit: met enigzins productie nummers en productie auto’s. Zoals ik al refereerde naar de Model S die in 2012 begon

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 29-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:17:
[...]
Een merk dat amper 10 jaar op de markt is kun je natuurlijk niet een fatsoenlijk referentie kader voor 10 jaar onderhoud op bouwen
De eerste Tesla kwam in 2008 op de markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germanicus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 15:31
mitsumark schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:40:
[...]

Welke tolerantie is "precies goed"? 100+1/-0kmpu? 100+0.1/-0kmpu?

Je kunt alle andere dingen ook "precies goed" maken, zit je met een auto van een paar miljoen.

Huidige regels voor de snelheidsmeter zijn veilig en haalbaar, niks aan doen imo.

Maar dan niet de auto laten piepen bij 1kmpu te hard, doet de politie ook niet.
Ik stem voor piepen bij +10%, ja, dan loop je risico op een boete, maar onveilig is het niet (wat toch de doelstelling moet zijn).

Maargoed, bij Tesla is het goed uit te zetten, dus echt een issue is het nu ook weer niet.
Ik snap die redenatie niet. De snelheidsaanduiding in Nederland betreft de maximum snelheid.

Ander ding: van de week een issue met het camera systeem in mijn M3Highland. Melding dat preventief remmen en autopilot niet beschikbaar zijn gedurende de rit. Betekende een rit van Zoetermeer naar Ermelo zonder hulpsystemen (ook geen dode hoek waarschuwing enz.). Bijzonder hoe snel je went aan die systemen. Paar keer soft reset maar geen resultaat. Blijkbaar deed de achterste camera het niet, want bij inparkeren was het beeld zwart. Ik dacht aan misschien een los contact dus de kabel bij de achterklep iets bewogen. Wilde al een service melding indienen, maar na een uurtje op bezoek te zijn geweest weer terug bij de auto en toen deed alles het weer. 8)7 Geluk voor mijn partner die niet 1,5 half uur het stroompedaal in gedrukt hoefde te houden _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Germanicus op 29-12-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:40:
[...]

Precies de reden van mijn relaas: fanboyism. Er is maar 1 reden dat die onderdelen eruit gaan: kosten besparen. Het ‘doel’ van Tesla is zoveel mogelijk geld binnenharken. Net als ieder ander Amerikaans bedrijf.
FTFY

Denk je nu echt dat de andere merken niet aan kosten besparingen doen?

En denk je dat alleen amerikaanse bedrijven winst willen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Sikkek schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:27:
[...]

De eerste Tesla kwam in 2008 op de markt...
Het eerste handvol Lotussen met wat Tesla tech kwam in 2008 op de markt.
Die eerste jaren zeggen toch niks.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:27
Ik heb de laatste tijd het idee dat ik op het reactiegedeelte van de Autoweek terecht ben gekomen. Elke keer maar weer het actie-reactie verhaal. :)

Vind je Tesla niks, verkoop hem dan (voor zover ie überhaupt in je bezit is). Ik heb ook wel zaken waar ik meer van verwacht, maar dat had ik vroeger bij BMW en Volvo ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvkop
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-06 08:19
RvV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:51:
[...]

Ik had in Duiven een rode highland die veeeeel vlotter was dan de model Y, dus ging er eigenlijk vanuit dat dat een AWD was. Je zou eens kunnen bellen.
Daar heb ik denk ik ook in gereden, en als je rijd is die ontzettend snel, maar met wegrijden niet bijzonder (ik denk door TC). Na navragen bleek het inderdaad een RWD model te zijn. Was 27-12. Nu een aanvraag gedaan voor een 2020 model 3 (alleen nog door de toetsing heen komen natuurlijk..)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:19
maharens schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:03:
Vind je Tesla niks, verkoop hem dan (voor zover ie überhaupt in iemand bezit is).
Heb het gevoel dat er steeds meer niet-tesla rijders hier hun mening komen spuwen hoe slecht een Tesla wel niet zou zijn. Terwijl ze dus een andere auto bezitten. Dat vind ik vooral lachwekkend.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Germanicus schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:34:
Ik snap die redenatie niet. De snelheidsaanduiding in Nederland betreft de maximum snelheid.
De maximum snelheid op basis van "de waarheid".
Als ik 105 op de teller rij, is dat op de GPS maar 96.
Ik vind dus dat ik op de teller ook 109 mag rijden om 100 echte km's te rijden.
Als ik "voor de zekerheid" 95 op de teller rij, begin ik vrachtwagens te hinderen, en daarmee ook het andere verkeer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitsumark
Oekol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:13:
Heb het gevoel dat er steeds meer niet-tesla rijders hier hun mening komen spuwen hoe slecht een Tesla wel niet zou zijn. Terwijl ze dus een andere auto bezitten. Dat vind ik vooral lachwekkend.
Ik heb het idee dat hier veel potentiële Tesla kopers komen kijken of de grootste tegenargumenten zijn opgelost waardoor de Tesla weer op de shortlist kan, want eerlijk is eerlijk, het lijkt veel bang for buck.
"We" willen wel, maar iets houdt ons tegen. Datgene benoemen moet toch kunnen dunkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:08
Oekol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:13:
[...]

Punt is juist dat veel tesla-rijders menen dat Tesla nog mijlenver voorop loopt, dat ze blind weer voor een Tesla kiezen enz enz, terwijl de andere automerken heel grote stappen hebben gezet de afgelopen jaren. Met name op bouwkwaliteit is de model 3 gewoon nog steeds matig. Zo is er bezuinigd op isolatie, in mijn ogen noodzakelijke sensoren en stengels enzovoorts. Ik heb veel andere recente auto’s gereden en je merkt gewoon dat de gevestigde merken het autobouwen jaren en jaren aan het verbeteren zijn.

Natuurlijk heeft de Tesla ook zeker zaken die ze nog steeds beter geregeld hebben, maar ik denk dat veel mensen die al een aantal jaar Tesla rijden een beetje blind geworden zijn voor wat de concurrentie aan het doen is. Dat geeft niet, dat mag, maar dat veroorzaakt dat je hier vaak onjuistheden leest over andere merken. En daar reageert men op. Lijkt me ook prima voor de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Heeft iemand enig idee hoe dit scherm nou eigenlijk werkt?

Hij zegt links boven in de app “14 km meer verbruikt”, maar op de lijn zegt ie ongeveer exact goed. Hebben die twee het niet over hetzelfde?

Ook komt ie met berichten over “boven de 110km/h” en “ramen open” wat beide niet het geval was tijdens de rit (misschien paar tellen boven 110 bij invoegen oid).

Voorverwarmt en alles voor een wat langere rit, schat de Tesla dus ook het verbruik op ongeveer 200 Wh/km in, wat deze keer dus maar 6% verkeerd was bij deze lage snelheden (84 km/h gemiddeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eajqgc0VVY6z3EOUfrIlDaGAe6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVTcRO7kvodytb8wcbTj5oB1.jpg?f=fotoalbum_large

(Dat constante gezeur over hoogteverschil vind ik ook wat idioot, maar daar lijkt niks aan te doen. Zou hij onder NAP niet begrijpen oid?)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 29-12-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
mitsumark schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:18:
[...]

De maximum snelheid op basis van "de waarheid".
Als ik 105 op de teller rij, is dat op de GPS maar 96.
Ik vind dus dat ik op de teller ook 109 mag rijden om 100 echte km's te rijden.
Als ik "voor de zekerheid" 95 op de teller rij, begin ik vrachtwagens te hinderen, en daarmee ook het andere verkeer.
In welke auto is dat? Dat is echt wel een gigantische afwijking anno 2023.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:36
Megat schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:02:
[...]
Mag ik vragen hoe oud je auto is en of wel een keer de remmen schoon- en gangbaar gemaakt zijn ?
Waarom denk je dat dit nodig is? Ik heb 100.000km in een M3 2021 gereden en nooit iets hieraan laten doen. Het rempedaal gebruik ik soms dagen niet, alleen als ik iets te laat zag of een stoplicht wat opeens oranje werd. Ik heb er in ieder geval nooit over nagedacht :P

Heel ander verhaal:
Misschien leuk om mijn positieve N=1 te delen :+

In ruim twee jaar heb ik dus 100.000km gereden en heb hier geen moment spijt van gehad.
Problemen:
In het eerste jaar heb ik twee keer een storing gehad met de bestuurdersstoel, de eerste keer gefixt door mobiele service, de tweede keer, omdat het terugkwam naar SC geweest. Daar kreeg ik overigens twee dagen een Performance mee, altijd leuk!
Aan het einde van het tweede jaar heb ik een luchtfilter laten vervangen. Dit werd door mobiele service gedaan en bij alle drie de service momenten zijn proactief kleine verbeteringen uitgevoerd met rubbertjes of bekabeling.

Nu heb ik een nieuwe baan en vanwege tijdelijk contract een Volkswagen Passat die nog op de parkeerplaats stond. Een heel dik aangekleed model met headsup display, acc, lane assist enzo. Stuk duurder dan de M3, maar wat een achteruitgang.
- Regelmatig vergeet ik de sleutel, daar kom ik dan pas op de parkeerplaats achter.
- De auto starten met een startknop, bijzonder hoe snel je er aan went om het rempedaal in te drukken en de auto meteen in de versnelling te kunnen zetten.
- Bijna standaard vergeet ik de auto op slot te doen, waarom gaat dat niet vanzelf als je weg loopt :+
- Plug in hybride... wat een ellende. Je staat te stekkeren voor in de praktijk 25 of misschien 30km range. Zonde van de tijd.
- Mobiele app, toegang op afstand, voorverwarmen enz. Volgens mij is het ergens wel mogelijk, maar ik heb me al op drie punten in volkswagen systemen moeten registreren, VIN nummers overtypen, maar nog steeds is m'n telefoon geen mobiele sleutel en stap ik 's morgens in een koude auto. First world problems, I know.
- Ruimte.. Oke, appels met peren vergelijken, maar een Passat station, zeker met de bank plat is enorm groot. Maar ook in de M3 kon ik gewoon m'n mountainbike kwijt. Soms zelfs met twee fietsen. Is wel beetje puzzelen, maar het kan. Vaste hoedenplank is het lastigst.
- Rij hulp systemen: Manman, wat mis ik de autopilot. Mijn vaste woonwerk verkeer Utrecht - Sliedrecht van 40km enkele reis deed ik regelmatig meer dan 30 / 35km op autopilot. Zelden problemen. Nu moet ik weer op gaan letten :P Overigens is de ACC van de Passat wel erg fijn. Lijkt alsof deze verder vooruit kijkt en daardoor soepeler anticipeert.
- Updates: in de 2,5jr dat ik M3 had kwamen er best wel wat functies bij die de auto aan het begin niet had. Denk bijvoorbeeld aan de dode hoekspiegel.
- Elektrisch rijden in het algemeen bevalt me prima. Tegen mensen die zeggen 'je moet altijd laden' zeg ik 'ik hoef nooit meer te tanken'. Ik ben een aantal keer naar het buitenland geweest en mezelf altijd door de navigatie langs de laadpunten laten sturen. Wat ontspannen, ook zeker met kids achterin. Ik heb twee keer een beetje stress gehad op plekken waar geen supercharger dichtbij was, in Normandie en in de Duitse Eiffel. Beide keren overigens te voorkomen als ik me vooraf voorbereid had en niet met alleen de zakelijke laadpas op stap was gegaan. Een simpele ANWB gratis laadpas had me al uit de brand geholpen.

Zodra het mag kies ik weer een Tesla uit of laat ik mezelf mobiliteitsvergoeding uitbetalen en koop een tweedehands M3, 'k heb al modellen onder de 25k voorbij zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:09

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[...]

Heb je Elons Master plans gelezen?
Ja de schoorsteen moet roken, maar bekijk de plannen even.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:05:
[...]

Maar nu vraag je toch iets van de criticasters wat je niet vraagt van de positieven? Ik zie hier ook genoeg mensen die anderen graag keer op keer de ogen uitsteken dat het bij hen toevallig wel werkt.

Wordt wel een heel leeg forum dan
En dat wordt opgeroepen doordat steeds dezelfde mensen dezelfde klachten herhalen. Of problemen in heel algemene termen benoemen, terwijl ze inmiddels weten dat er zat mensen of auto's zijn waarbij die klachten niet (of niet in dezelfde mate) spelen. Bijv. "Het wordt nooit wat met de ruitenwissers, want het is al 4 jaar zo", terwijl die persoon inmiddels weet dat er ook hele groepen mensen zijn bij wie de ruitenwissers wel goed (genoeg) werken.

Dat gaat niet om de ogen uitsteken, maar om een evenwichtiger beeld te schetsen voor mensen die hier vragen komen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
this schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:26:
[...]

In welke auto is dat? Dat is echt wel een gigantische afwijking anno 2023.
Geen tesla, en van 2012 :+
Ik heb er ook net iets kleinere banden op gezet (225/40/R18 ipv 225/45/R18), scheelt een paar % in omtrek, (maar ook 150 euro per set) en die zijn ook alweer bijna op, dus dan mis je nog een paar % in omtrek.
https://www.mvwautotechni...frolomtrek_calculator.htm

Andersom kun je er dus ook iets grotere banden op zetten 8)

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
Vziw is alleen de audio anders in de Model 3 RWD. De Model Y RWD heeft wel Premium Audio.

Deurpanelen zijn volgens mij ook overal hetzelfde (net als gelamineerd isolerend glas).

De RWD/SR modellen hebben zeker ook de geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel (persoonlijk gekoppeld aan je profiel via je telefoon of sleutelkaart wanneer je de deur opent).
In de Model 3 Highland SR is de bekleding van de deurpanelen deels van stof, bij de LR van Alcantara.

De SR heeft 9 speakers, de LR 17.

Verder zijn de modellen gelijk. Hebben rondom geluidswerend dubbel glas. Geheugen op de bestuurdersstoel, stuur en buitenspiegels (en alle andere instellingen zit ook in het "sleutel" profiel.
Thanks voor de reacties! Naast de Dual Motor en een grotere accu, is het de 8K meer waard?
Nu met de ID3 kom ik ook overal, maar meer bereik (en vierwiel aandrijving) kan natuurlijk wel prettig zijn. Of dan toch maar voor de RWD/SR met leuke velgen en de nieuwe kleur? Qua leaseprijs en bijtelling maakt het mekaar dan niet veel.

Zal het zelf ook ervaren bij de dealer tussen beide auto's. Of heeft iemand nog een gouden tip? :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

DaMightyWackO schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:28:
[...]

DaMightyWackO schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:28:
[...]

Exact! Een zo snel en uitgebreid mogelijke elektrificatie van o.a. het wagenpark in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Ik heb het idee dat hier veel potentiële Tesla kopers komen kijken of de grootste tegenargumenten zijn opgelost waardoor de Tesla weer op de shortlist kan, want eerlijk is eerlijk, het lijkt veel bang for buck.
"We" willen wel, maar iets houdt ons tegen. Datgene benoemen moet toch kunnen dunkt me.
Dat kan zeker benoemd worden en op de shortlist kan hij sowieso als je elektrisch overweegt.
Daarna is het afstrepen wat je belangrijk vind of niet.

Het lijkt de laatste dagen een aardige BMW vs. Tesla topic te worden. Mij boeit het sowieso niks, ik ben nog nooit merkvast geweest en gros van de modemerken ken ik niet eens (kan ik niet de waarde van inschatten omdat het me geen hol interesseert.)

Ik ga er nog eens goed over na denken of mijn volgende auto weer een Tesla wordt. Sinds de laatste update met de AP schreeuwt die meer als tevoren en piept die zo irritant vaak dat ik onderhand zo'n gewicht aan wil schaffen waar ik pertinent op tegen ben. Heb mijn verantwoordelijkheid te dragen naar mijn kinderen en de mede weggebruikers. Echter je kunt met de laatste update beter AP uit zetten om dan de route te bekijken welke afslag je moet nemen etc. In plaats van met AP aan wat per definitie veiliger is omdat hij je tussen de lijntjes houdt. Zo irritant...

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

Och gut, "fanboyism"... het laatste argument bij een beetje tegenwind.

Tesla keert nochtans geen geld uit aan aandeelhouders, maar investeert alles in snellere groei en nieuwe producten. VAG daarentegen keert dividend uit en moet nu hard gaan bezuinigen omdat hun auto's niet goed genoeg verkopen. Ga je ook in het ID.3/4/5 topic lopen klagen dat het belachelijk is dat VAG zijn software niet op orde heeft en werknemers ontslaat om vervolgens geld uit te keren aan aandeelhouders?

Maar als het over Tesla gaat, die discussie is voor het algemene Tesla topic. Waarom moet die discussie hier, in het Model 3/Y topic, eindeloos gevoerd worden? Is het echt zo belangrijk om je mening te moeten delen en te denken je gelijk te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:
[...]

Het schijnt te helpen om in de auto te switchen tussen standaard en geavanceerde updates, maar ik heb het idee dat het weinig doet. Je kan het allicht proberen.
Al een paar keer geprobeerd, helaas. Nog steeds de .38.100.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:30:
[...]

En dat wordt opgeroepen doordat steeds dezelfde mensen dezelfde klachten herhalen. Of problemen in heel algemene termen benoemen, terwijl ze inmiddels weten dat er zat mensen of auto's zijn waarbij die klachten niet (of niet in dezelfde mate) spelen. Bijv. "Het wordt nooit wat met de ruitenwissers, want het is al 4 jaar zo", terwijl die persoon inmiddels weet dat er ook hele groepen mensen zijn bij wie de ruitenwissers wel goed (genoeg) werken.

Dat gaat niet om de ogen uitsteken, maar om een evenwichtiger beeld te schetsen voor mensen die hier vragen komen stellen.
Tsja. Hier gaan we het niet over eens worden. Ik denk dat als ik de laatste uitspattingen bekijk ze vooral reageerden op overdreven positivisme / pertinente onjuist heden (bijv. “phantom braking is een probleem uit het verleden of alleen op oude auto”)

De meeste sequences die ik recent heb gezien:
- nieuwe eigenaar die hier niet veel was deelt ervaring: mensen die die ervaring niet hebben reageren daarop en off we go (bijv. helloitsme en croga). “Nou dan verkoop je hem toch” als reactie op iemand die gewoon zijn ervaring deelt is nou ook niet echt behulpzaam noch realistisch
- iemand deelt dat een nieuwe functie of update niet lekker werkt (bijv. Maximus of een paar van de phantom brake voorbeelden). “Met de nieuwste updates krijg ik veel phantom brakes” en dan komt reactie “je gebruikt het verkeerd” of “ja nou ik noem dat dus geen phantom brake want ik ben er aangewend”. Wederom niet behulpzaam noch realistisch

Zie bijvoorbeeld je eigen reactie op Inspired die zegt dat ie ruitenwisser problemen had in z’n M3 en nu in z’n nieuwe MY en dus de conclusie trekt dat het nog steeds niet werkt (n=2 maar helaas). En jij met een “dat kan niet” komt. Waarop Naafkap netjes zegt: “jullie hebben kennelijk een andere ervaring met dezelfde hard en software” en jij vol in de aanval gaat en nutteloze whataboutisms erbij haalt

Ik denk dat we al een heel eind komen als mensen hier beseffen dat hun realiteit niet de realiteit is. Ik denk dat het daarbij OOK helpt dat iedereen kwaliteit anders interpreteert. Wat voor de een “onwerkbare situatie is” kan voor de ander een “irritatie waar ik me niet zo druk om maak” zijn. En ja het arelaxte met kwaliteit: één zwaluw maakt nog geen zomer. Waardoor het dus al snel als ogen uitsteken over komt

En verder denk ik dat @GekkeRipper z’n take daarop top is! Misschien zitten we wel gewoon in een soort Truman show mega A/B test waar de helft van de auto’s hartstikke kut is gemaakt en de andere heel chill.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 29-12-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:17
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:25:

Hij zegt links boven in de app “14 km meer verbruikt”, maar op de lijn zegt ie ongeveer exact goed. Hebben die twee het niet over hetzelfde?

k het verbruik op ongeveer 200 Wh/km in, wat deze keer dus maar 6% verkeerd was bij deze lage snelheden (84 km/h gemiddeld)

(Dat constante gezeur over hoogteverschil vind ik ook wat idioot, maar daar lijkt niks aan te doen. Zou hij onder NAP niet begrijpen oid?)
Als ik dat lijntje van dichtbij bekijk loopt het norm lijntje aan het eind veel vlakker. 14 km zou ongeveer 6% zijn, dat is wel ongeveer gelijk aan de afstand tussen de lijntjes.

Dat hoogteverschil is echt heel raar, zoiets heb ik nog nooit gezien. Jij hebt toch ook altijd dat er heel veel verschil tussen voorspelling en werkelijkheid zit? Het lijkt alsof er een aantal parameters niet goed werken of meegenomen worden. Heb je wel eens telefonisch contact gezocht met serivce? Zij kunnen op afstand een aantal waarden die in de voorspelling worden meegenomen resetten. Hebben ze bij mij een keer gedaan toen ik ineens afwijkingen van 30% in percentage kreeg, daarna nooit meer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 13:15

hmr

Kan je de acceleration boost allen per creditcard aanschaffen?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
SjoerdGTI schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:41:
[...]

[...]

Thanks voor de reacties! Naast de Dual Motor en een grotere accu, is het de 8K meer waard?
Nu met de ID3 kom ik ook overal, maar meer bereik (en vierwiel aandrijving) kan natuurlijk wel prettig zijn. Of dan toch maar voor de RWD/SR met leuke velgen en de nieuwe kleur? Qua leaseprijs en bijtelling maakt het mekaar dan niet veel.

Zal het zelf ook ervaren bij de dealer tussen beide auto's. Of heeft iemand nog een gouden tip? :-P
Als je de range niet nodig hebt voor bijv. vakantie zou ik lekker voor de SR gaan, weinig upside aan een LR idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 12:28

Ook komt ie met berichten over “boven de 110km/h” en “ramen open” wat beide niet het geval was tijdens de rit (misschien paar tellen boven 110 bij invoegen oid).

Voorverwarmt en alles voor een wat langere rit, schat de Tesla dus ook het verbruik op ongeveer 200 Wh/km in, wat deze keer dus maar 6% verkeerd was bij deze lage snelheden (84 km/h gemiddeld)

[Afbeelding]

Zou wel eens een reset doen, want -5.486,9 km gereden en +5.690,2km hoogte verschil is een beetje apart :+

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:09

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Oekol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:47:
[...]

Dat kan zeker benoemd worden en op de shortlist kan hij sowieso als je elektrisch overweegt.
Daarna is het afstrepen wat je belangrijk vind of niet.

Het lijkt de laatste dagen een aardige BMW vs. Tesla topic te worden. Mij boeit het sowieso niks, ik ben nog nooit merkvast geweest en gros van de modemerken ken ik niet eens (kan ik niet de waarde van inschatten omdat het me geen hol interesseert.)

Ik ga er nog eens goed over na denken of mijn volgende auto weer een Tesla wordt. Sinds de laatste update met de AP schreeuwt die meer als tevoren en piept die zo irritant vaak dat ik onderhand zo'n gewicht aan wil schaffen waar ik pertinent op tegen ben. Heb mijn verantwoordelijkheid te dragen naar mijn kinderen en de mede weggebruikers. Echter je kunt met de laatste update beter AP uit zetten om dan de route te bekijken welke afslag je moet nemen etc. In plaats van met AP aan wat per definitie veiliger is omdat hij je tussen de lijntjes houdt. Zo irritant...
Dan adviseer ik je om echt goed proef te rijden. Een van de redenen voor mij om geen VAG meer te nemen maar Tesla was het gepiep in de Born.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Hoe krijg je -5.486,9km bij Rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Telesto schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:03:
[...]

Als ik dat lijntje van dichtbij bekijk loopt het norm lijntje aan het eind veel vlakker. 14 km zou ongeveer 6% zijn, dat is wel ongeveer gelijk aan de afstand tussen de lijntjes.

Dat hoogteverschil is echt heel raar, zoiets heb ik nog nooit gezien. Jij hebt toch ook altijd dat er heel veel verschil tussen voorspelling en werkelijkheid zit? Het lijkt alsof er een aantal parameters niet goed werken of meegenomen worden. Heb je wel eens telefonisch contact gezocht met serivce? Zij kunnen op afstand een aantal waarden die in de voorspelling worden meegenomen resetten. Hebben ze bij mij een keer gedaan toen ik ineens afwijkingen van 30% in percentage kreeg, daarna nooit meer last van gehad.
Thanks! 14 km zou volgens mij 25% tussen de twee horizontale lijnen moeten zijn (sprongen van 60 km) en dat is het niet. Tijdens de rit was het extremer, maar had niemand om een foto te maken.

Ja al tientallen keren bij SeC en via telefoon geweest. Elke keer hetzelfde riedeltje dat het zo hoort by design. Dus ben na 2 jaar proberen maar gestopt. Zou het wel weer eens kunnen doen misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:19:
[...]

Hoe krijg je -5.486,9km bij Rijden?
Zo goed als altijd. Rij heel efficient volgens Tesla denk ik ;)

Geen idee, maar dat was dan ook net het puntje waar het me niet om ging. Die heb ik al geaccepteerd

[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 29-12-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:57
Hier sinds 22-12 eigenaar van een MY LR met 20 inch. Ik kom van een MB C160 station AMG line af en ben flink verrast! Bijna alles is beter. Wat een power! Wel wat nerveus op hogere snelheid op de snelweg. Nu keek ik op de RDW naar het vermogen en het valt me op dat het maximale vermogen van mijn auto veel hoger staat geregisteerd dan dat van auto's die aan het begin van dit jaar op kenteken zijn gezet. Zijn ze dit bij de RDW anders gaan bepalen? Zo staat er een MY Performance op het web te koop met kenteken S295JF en die heeft een maximaal vermogen van 158kW waar dat die van mij met 378kW staat geregisteerd. Vaag toch. Zou dit verzekeringstechnisch met automatische premie bepaling nog van invloed zijn?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oekol
Even de leuke dingen van de auto benadrukken:

Ging vandaag in mijn vakantie even op zoek naar een custom locksound en de website https://mixkit.co/free-sound-effects/ kwam hier op mijn pad. Waar echt heel veel verschillende geluiden op staan.

Ik heb voor nu gekozen voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gg7YszE.png

Het bestand was te groot namelijk 1038MB. Via een gratis wav naar mp3 omgezet en daarna handmatig .mp3 verandert naar .wav. Werkt perfect en kwaliteit is hetzelfde. Hiervoor had ik een wav compressie gebruikt en op mijn laptop klonk het al een stuk minder.

Beetje geïnspireerd door https://www.notateslaapp.com/tesla-custom-lock-sounds/ die gaan nu met verschillende onderwerpen komen de komende weken met leuke geluidjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Oekol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:02:
Even de leuke dingen van de auto benadrukken:

Ging vandaag in mijn vakantie even op zoek naar een custom locksound en de website https://mixkit.co/free-sound-effects/ kwam hier op mijn pad. Waar echt heel veel verschillende geluiden op staan.

Ik heb voor nu gekozen voor:
[Afbeelding]

Het bestand was te groot namelijk 1038MB. Via een gratis wav naar mp3 omgezet en daarna handmatig .mp3 verandert naar .wav. Werkt perfect en kwaliteit is hetzelfde. Hiervoor had ik een wav compressie gebruikt en op mijn laptop klonk het al een stuk minder.

Beetje geïnspireerd door https://www.notateslaapp.com/tesla-custom-lock-sounds/ die gaan nu met verschillende onderwerpen komen de komende weken met leuke geluidjes.
Warfare horn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
Naafkap schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:18:
[...]

Punt is juist dat veel tesla-rijders menen dat Tesla nog mijlenver voorop loopt, dat ze blind weer voor een Tesla kiezen enz enz, terwijl de andere automerken heel grote stappen hebben gezet de afgelopen jaren. Met name op bouwkwaliteit is de model 3 gewoon nog steeds matig. Zo is er bezuinigd op isolatie, in mijn ogen noodzakelijke sensoren en stengels enzovoorts. Ik heb veel andere recente auto’s gereden en je merkt gewoon dat de gevestigde merken het autobouwen jaren en jaren aan het verbeteren zijn.

Natuurlijk heeft de Tesla ook zeker zaken die ze nog steeds beter geregeld hebben, maar ik denk dat veel mensen die al een aantal jaar Tesla rijden een beetje blind geworden zijn voor wat de concurrentie aan het doen is. Dat geeft niet, dat mag, maar dat veroorzaakt dat je hier vaak onjuistheden leest over andere merken. En daar reageert men op. Lijkt me ook prima voor de discussie.
Lijkt mij logisch dat er steeds betere EV's op de markt komen. Zou maar erg zijn, als men daar niet zou in slagen. En uiteindelijk is dat ook goed voor de tesla-rijders, want dat wilt zeggen dat ze bij Tesla ook niet op hun lauweren kunnen rusten.

De concurrentie komt naar mijn mening niet alleen van tradionele merken, maar ook uit de Aziatische landen. Nu dat ook lease-maatschappijen meer en meer niet tradionele merken op hun lijst zetten, gaan die merken ook voet aan grond krijgen in Europa.

En gelukkig zijn er tegenwoordig veel merken en modellen. Want wat is de perfecte auto ? Dat is toch voor iedereen een persoonlijke mening ? Sommige mensen willen veel gimmicks, anders veel ruimte , stilte, ... .

Maar als ik dan in de week op youtube keek naar een test die autoweek deed tussen een vw id7 en een model3 en als de conclusie dan is dat de id7 echt niet beter is dan de model3 , dan zal die tesla nog niet zo slecht zijn, denk ik dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SjoerdGTI schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:41:
[...]

[...]

En natuurlijk in tegenstelling tot de ID.3 een duw in je rug als je het pedaal induwt, én veel betere software qua responsiviteit en mogelijkheden. Oh, en een app die daadwerkelijk verbind met je auto. Oh, en daadwerkelijk OTA updates die werken.

RWD vs AWD is vooral een kostenkwestie. Alleen al voor het betere speakersysteem zou ik upgraden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Onder welke onderwerp staat die? Ging ff zoeken maar niks heet 'warfare horn'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Oekol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:53:
[...]

Onder welke onderwerp staat die? Ging ff zoeken maar niks heet 'warfare horn'.
Op de telefoon stond ie gewoon halverwege bij je link, als je op de website (desktop) zoekt op horn was het bij mij de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:17:
[...]

Laat maar, je wil het niet begrijpen.

Een merk dat amper 10 jaar op de markt is kun je natuurlijk niet een fatsoenlijk referentie kader voor 10 jaar onderhoud op bouwen*

*edit: met enigzins productie nummers en productie auto’s. Zoals ik al refereerde naar de Model S die in 2012 begon
Daar zijn methodologische methoden voor om data door te trekken. Of en hoe ze die hebben toegepast weet ik niet, maar jij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:58:
[...]

Tsja. Hier gaan we het niet over eens worden. Ik denk dat als ik de laatste uitspattingen bekijk ze vooral reageerden op overdreven positivisme / pertinente onjuist heden (bijv. “phantom braking is een probleem uit het verleden of alleen op oude auto”)

De meeste sequences die ik recent heb gezien:
- nieuwe eigenaar die hier niet veel was deelt ervaring: mensen die die ervaring niet hebben reageren daarop en off we go (bijv. helloitsme en croga). “Nou dan verkoop je hem toch” als reactie op iemand die gewoon zijn ervaring deelt is nou ook niet echt behulpzaam noch realistisch
- iemand deelt dat een nieuwe functie of update niet lekker werkt (bijv. Maximus of een paar van de phantom brake voorbeelden). “Met de nieuwste updates krijg ik veel phantom brakes” en dan komt reactie “je gebruikt het verkeerd” of “ja nou ik noem dat dus geen phantom brake want ik ben er aangewend”. Wederom niet behulpzaam noch realistisch

Zie bijvoorbeeld je eigen reactie op Inspired die zegt dat ie ruitenwisser problemen had in z’n M3 en nu in z’n nieuwe MY en dus de conclusie trekt dat het nog steeds niet werkt (n=2 maar helaas). En jij met een “dat kan niet” komt. Waarop Naafkap netjes zegt: “jullie hebben kennelijk een andere ervaring met dezelfde hard en software” en jij vol in de aanval gaat en nutteloze whataboutisms erbij haalt

Ik denk dat we al een heel eind komen als mensen hier beseffen dat hun realiteit niet de realiteit is. Ik denk dat het daarbij OOK helpt dat iedereen kwaliteit anders interpreteert. Wat voor de een “onwerkbare situatie is” kan voor de ander een “irritatie waar ik me niet zo druk om maak” zijn. En ja het arelaxte met kwaliteit: één zwaluw maakt nog geen zomer. Waardoor het dus al snel als ogen uitsteken over komt

En verder denk ik dat @GekkeRipper z’n take daarop top is! Misschien zitten we wel gewoon in een soort Truman show mega A/B test waar de helft van de auto’s hartstikke kut is gemaakt en de andere heel chill.
Volgens mij verdraai je mijn woorden of schrijf je dingen aan mij toe die ik niet heb geschreven.

Die discussie met @Inspired heb ik als volgt beantwoord:

"Ik ontken niet dat er mensen zijn die er grote problemen mee hebben, maar kennelijk zijn de ervaringen heel erg verschillend. En dat ligt volgens mij niet alleen de subjectieve beleving van de gebruiker."

bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

En de opmerking van @Naafkap was juist dat ik dezelfde hard- en software heb en dus ook dezelfde ruk-ervaring moet hebben en dat het anders aan mijn lagere kwaliteitsstandaarden ligt.

Daarop heb ik ook geantwoord dat mijn beleving echt anders is en dat er kennelijk verschil zit tussen de auto's.

bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Je loopt hier dus de geschiedenis te verdraaien. Geen idee waarom, want in deze laatste post van jou zeg je inhoudelijk ook wat ik in die twee gelinkte posts zeg, namelijk dat er verschillen zouden kunnen zijn tussen de auto's.

Of dat A/B testen is weet ik niet. Kan ook zijn dat Tesla sommige onderdelen, zoals camerasensoren of verwerkende chips, van verschillende leveranciers betrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:25:
[...]

Zo goed als altijd. Rij heel efficient volgens Tesla denk ik ;)

Geen idee, maar dat was dan ook net het puntje waar het me niet om ging. Die heb ik al geaccepteerd
Waarom accepteer je dat? Dat is toch duidelijk niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroKlo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo mede forumers,

Ik ben (nog) geen tesla rijder maar zie sinds kort in het lease portaal van Atlon dat het vermogen (kw 274) is aangepast voor een MY LR naar 372PK waar dit voorheen op rond de 480-500PK (372KW) zat.

Weten jullie of dit te maken heeft met de facelift versie of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:46:
[...]

En natuurlijk in tegenstelling tot de ID.3 een duw in je rug als je het pedaal induwt, én veel betere software qua responsiviteit en mogelijkheden. Oh, en een app die daadwerkelijk verbind met je auto. Oh, en daadwerkelijk OTA updates die werken.

RWD vs AWD is vooral een kostenkwestie. Alleen al voor het betere speakersysteem zou ik upgraden.
Helemaal waar met wat je zegt over de ID.3 wat een verschrikking.. zelfs met de updates wordt het niet beter..

Na alles gelezen te hebben neig in inderdaad ook naar de long range! Dan maar de standaard saaie velgen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat

Dit zou in zijn algemeenheid volgens mij niet moeten kunnen, omdat vrachtauto’s boven de 3500 kg GVW een geijkte tachograaf aan boord hebben die begrenst is op 90 km/uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megat
jmderonde schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:26:
[Mag ik vragen hoe oud je auto is en of wel een keer de remmen schoon- en gangbaar gemaakt zijn ?...]

Waarom denk je dat dit nodig is? Ik heb 100.000km in een M3 2021 gereden en nooit iets hieraan laten doen.

Misschien leuk om sowieso eens wat andere geluiden te laten horen.
Mijn opmerking was puur belangstellend bedoeld en zeker niet negatief.
Voor de Model Y reden we een paar Toyota Priussen. Met de laatste 250.000 km gedaan met de eerste remblokken- en schijven. Wel werden jaarlijks de remmen schoon gemaakt met demontage van de blokken.
Ik vroeg mij gewoon af of dat in de praktijk bij een Tesla ook periodiek gedaan wordt. Juist omdat ze weinig gebruikt worden, zouden de remblokken slecht gangbaar kunnen geraken in de remklauwen.
Als aanvulling op het bovenstaande kan ik vermelden, dat wij content zijn met de privé aangeschafte Model Y aus Deutschland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:21:
[...]

Waarom accepteer je dat? Dat is toch duidelijk niet in orde.
Dat is dus de vraag, na vele bezoeken aan SeC en bellen is hun antwoord altijd dat het zo hoort en “wordt misschien beter met een update”. Xo duidelijk als het voor jou (en mij) lijkt, is het dus kennelijk niet.

Het is de non-billable uren niet waard

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 29-12-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
The_Haunted schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:20:
Net de eerste service request ingediend in Eindhoven.
De bestuurdersstoel piept en kraakt als een malle, en ik ben geen zwaargewicht.
Het stuurwiel lijkt aan te lopen wat een piepend geluid veroorzaakt. Dit doet ie al vanaf zo’n 500 km.
Bij wegrijden vanaf mijn oprit op lage snelheid in de bocht komen er af en toe krakende geluiden uit de ophanging voor…

M3 Highland RWD van nu ruim 1 maand oud met 4000 km op de teller.

Ik ben benieuwd hoe dit opgepakt wordt.
Ik volg dit even, auto rijdt heerlijk maar heb ook een krakende stoel / krakend stuurwiel. Geen kraken in de ophanging gelukkig.

M3 highland met +/- 6000 kilometer nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:34
SjoerdGTI schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:31:
[...]

Helemaal waar met wat je zegt over de ID.3 wat een verschrikking.. zelfs met de updates wordt het niet beter..

Na alles gelezen te hebben neig in inderdaad ook naar de long range! Dan maar de standaard saaie velgen 😉
Er zijn genoeg aanbieders die de std dopjes kunnen toveren naar "plaid" of "uberturbine" stijl velgen.
(Aliexpres, temu, etc)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 15:39
Thomason schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:52:
[...]

Ik volg dit even, auto rijdt heerlijk maar heb ook een krakende stoel / krakend stuurwiel. Geen kraken in de ophanging gelukkig.

M3 highland met +/- 6000 kilometer nu.
Ik heb al wat topics gevonden waarin mensen aangeven dat de stoelrails soms niet goed uitgelijnd zijn.
Dit zou dat kraken veroorzaken.

Ik heb dit ook al eens met een nieuwe alfa romeo giulietta gehad. Daar waren ze vergeten het mechanisme in de fabriek in te vetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:32
hmr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:10:
Kan je de acceleration boost allen per creditcard aanschaffen?
Je kan ook iemand een tesla aansmeren met je referral en met tesla credits acceleration boost aanschaffen zoals ik :+
Pagina: 1 ... 204 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: