Je hebt een instelling nu waarmee je aangeeft dat je bij inschakelen AP meteen de max snelheid pakt.Simone96 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:34:
Ik heb sinds vandaag de nieuwe Model 3 maar vraag me af hoe ik nu snel de cruise control op de maximale toegestane snelheid kan zetten. In de oude Model 3 kon ik bijvoorbeeld gewoon op het 100 km/h icoontje drukken en dan werd de cruise control daarop gezet. Bij de nieuwe versie kan ik daar alleen het geluidje van als je te hard rijdt mee disablen/enablen. Is er een andere manier om de cruise control op de toegestane snelheid te zetten of moet ik cruise control dan even disablen en enablen om hem op de toegestane snelheid te zetten?
Mompelt iets over vrede op aarde etc. Het gaat de laatste pagina's en posts weer erg op de 'op de man spelen' toer en onderwerpen die al honderden keren zijn herhaald.
Kunnen we weer terug naar informatieve ervaringen en discussies? Dank
Kunnen we weer terug naar informatieve ervaringen en discussies? Dank

Kan iemand me vertellen hoe het zit met de "speed assist" bij de Model 3 Highland, tov de 'pre highland' M3?
Ik heb gister een stuk gereden met de Zeekr001, en de verkoper vertelde me dat -als gevolg van nieuwe typegoedkeuringen/EU wetgeving', de auto standaard pingt bij het overschrijden van de max snelheid. Het is uit te zetten in de instellingen, maar zou bij iedere rit opnieuw moeten worden aangepast.
Ik vroeg me af of de M3H als gevolg van de refresh, ook een strenger beleid heeft hierop
Ik heb gister een stuk gereden met de Zeekr001, en de verkoper vertelde me dat -als gevolg van nieuwe typegoedkeuringen/EU wetgeving', de auto standaard pingt bij het overschrijden van de max snelheid. Het is uit te zetten in de instellingen, maar zou bij iedere rit opnieuw moeten worden aangepast.
Ik vroeg me af of de M3H als gevolg van de refresh, ook een strenger beleid heeft hierop
Keep it cool
Een positieve dan…het is lang geleden dat ik een auto heb gehad waarvoor mensen hun duim opsteken en waarbij je wordt aangesproken over het nieuwe design en wordt gevraagd hoe hij bevalt.Notna schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:55:
[mbr]Mompelt iets over vrede op aarde etc. Het gaat de laatste pagina's en posts weer erg op de 'op de man spelen' toer en onderwerpen die al honderden keren zijn herhaald.
Kunnen we weer terug naar informatieve ervaringen en discussies? Dank[/]
Dit gebeurt mij in elk geval regelmatig…en dat voor een auto die bekend staat als bijtelling knaller.
ISA kan je in de highland elke rit uitzetten door op het max snelheids icoontje te drukken. Rechtsboven in het scherm, dus niet in een menuValentijn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:00:
Kan iemand me vertellen hoe het zit met de "speed assist" bij de Model 3 Highland, tov de 'pre highland' M3?
Alle auto’s hebben dat die nu geproduceerd worden.Valentijn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:00:
Dit lijkt mij echt hel, ik heb denk ik nog nooit een rit van langer dan 5km gehad waarbij de Tesla correct alle snelheidslimieten wist. Dus bij mij zou die elke rit gaan piepen.
Dat doet ie ook, en dan tik je even op het scherm op het icoontje. En dan is ie weer uit voor de rest van de rit. Tja, elke nieuwe auto vanaf nu heeft dit. En dan ben je afhankelijk van de fabrikant en hoe die het uitschakelen heeft geregeld.this schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:05:
[...]
Alle auto’s hebben dat die nu geproduceerd worden.
Dit lijkt mij echt hel, ik heb denk ik nog nooit een rit van langer dan 5km gehad waarbij de Tesla correct alle snelheidslimieten wist. Dus bij mij zou die elke rit gaan piepen.
Nah wmb is de echte oplossing is natuurlijk dat je de snelheidsherkenning goed maakt ipv band aids.The_Haunted schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:09:
[...]
Dat doet ie ook, en dan tik je even op het scherm op het icoontje. En dan is ie weer uit voor de rest van de rit. Tja, elke nieuwe auto vanaf nu heeft dit. En dan ben je afhankelijk van de fabrikant hoe die het uitschakelen heeft geregeld.
Gaat een beetje de richting op die hierboven in de rants wordt aangehaald “ja TACC werkt voor geen meter, maar daar wen ik aan, dus is het geen probleem”
De fabrikant kan proberen om het herkenningssysteem 100% te krijgen maar is daarbij afhankelijk van de kwaliteit van het navigatie kaartmateriaal en de plaatsing van de borden langs de weg….JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:17:
[...]
Nah wmb is de echte oplossing is natuurlijk dat je de snelheidsherkenning goed maakt ipv band aids.
Gaat een beetje de richting op die hierboven in de rents wordt aangehaald “ja TACC werkt voor geen meter, maar daar wen ik aan, dus is het geen probleem”
Daarnaast heb je nog de teller afwijking die per merk/type auto verschilt zodat je op de weg weer onderlinge verschillen krijgt
Thanks. In de zeekr viel het me me op dat je in de Zeekr na het uitschakelen (in menu) nog eens 10 seconden moest wachten totdat je het uitschakelen -kon bevestigen-.The_Haunted schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:09:
[...]
Dat doet ie ook, en dan tik je even op het scherm op het icoontje. En dan is ie weer uit voor de rest van de rit. Tja, elke nieuwe auto vanaf nu heeft dit. En dan ben je afhankelijk van de fabrikant en hoe die het uitschakelen heeft geregeld.
Hopelijk zal tesla (net als bij AP recentelijk) de zwaarte van het uitschakelen niet verhogen.
Keep it cool
Al de laatste update geïnstalleerd?Croga schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:29:
Sinds 2 weken ook een trotse bereider van een Model 3. 1 van de 3 Teslas in Tilburg, toen ik hem op ging halen, in het rood.... Prachtige kleur!
Ik ben behoorlijk onder ..
Eerste update na levering duurt een tijdje, ik gok dat er 1x per maand alle nieuw geleverde auto's aan de firmware uitrol toegevoegd worden.daemonix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:44:
Ik heb mijn MY nu sinds 9 december, maar nog steeds geen update te zien. Staat bij huis met voldoende wifi dekking geparkeerd.Kan ik iets forceren ergens?
Nee, ik kreeg updates zodra ik van de afhaling thuis kwam.DaCoTa schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:47:
[...]
Eerste update na levering duurt een tijdje, ik gok dat er 1x per maand alle nieuw geleverde auto's aan de firmware uitrol toegevoegd worden.
https://www.teslafi.com/firmware
Hier kan je de voortgang van updates een beetje volgen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat is een utopie. Er is geen enkel merk wat overal correct de snelheid afleest/weet.JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:17:
[...]
Nah wmb is de echte oplossing is natuurlijk dat je de snelheidsherkenning goed maakt ipv band aids.
Gaat een beetje de richting op die hierboven in de rants wordt aangehaald “ja TACC werkt voor geen meter, maar daar wen ik aan, dus is het geen probleem”
Dat hele ISA is weer gewoon bedacht door een legertje ambtenaren, die waarschijnlijk altijd worden gereden door een dienst chauffeur. Enige hoop is dat de makers van de SEXY buttons binnenkort het mogelijk maken om een automatisering in te stellen "als in Drive, dan ISA uit".
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
I'm zit op versie 2023.44.30.6, is dat de laatste?
Ja.Croga schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:06:
[...]
I'm zit op versie 2023.44.30.6, is dat de laatste?
https://www.teslafi.com/firmware
Haha, Tesla crappy software, en dan in een ID.4 gereden hebben.Croga schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:36:
[...]
Bedankt voor de bevestiging dat ik niet gek ben. Ik ben zwaar onder de indruk van het comfort van het rijden van de Tesla maar absoluut niet onder de indruk van hun crappy software.
Knip Ik zag meer foutmeldingen in een week met een MEB wagen, dan in een jaar met de Tesla.
Maar soit, je hebt jezelf al overtuigd (ik twijfel of je ooit überhaupt van plan was om de Tesla langer dan een dag te gunnen), en veel succes met de verdere zoektocht!
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 28-12-2023 11:41 . Reden: Zie voorgaande modbreak ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik had nooit verwacht dat deze regel er door ging komen vooraleer navigaties volledig op punt zouden staan qua snelheidslimieten. Absurd dat dit dan toch doorgekomen is.Jeroenneman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:06:
[...]
Dat hele ISA is weer gewoon bedacht door een legertje ambtenaren, die waarschijnlijk altijd worden gereden door een dienst chauffeur.
Zonder te pleiten voor welke oplossing dan ook.Jeroenneman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:12:
[...]
Haha, Tesla crappy software, en dan in een ID.4 gereden hebben.
Geen idee wat jij inneemt, maar het kan niet goed voor je zijn. Ik zag meer foutmeldingen in een week met een MEB wagen, dan in een jaar met de Tesla.
Maar soit, je hebt jezelf al overtuigd (ik twijfel of je ooit überhaupt van plan was om de Tesla langer dan een dag te gunnen), en veel succes met de verdere zoektocht!
Ik merkte vooral dat de UI van Tesla mij helemaal niet beviel. Ik denk dat het een kwestie is van: you hate it or you love it.
Ik ging er gewoon niet goed op, ook niet na 3 weken.
Los van de rij hulp systemen en de implementaties die Tesla echt afdwingt ala Apple maar die laatste levert in ieder geval consequente oplossingen die werken en in mijn ogen logisch zijn.
Ik snap waarom ze bepaalde keuzes maken maar die kun je in mijn ogen niet maken als de boel daaromheen gewoon niet goed en consequent werkt. Wellicht dat de echte FSD een hoop ergenis gaat wegnemen maar wacht dan gewoon met doorvoeren van zaken.
Weghalen van de stalks zou prima zijn als je zelden nog maar iets hoeft te bedienen en richting aan hoeft te geven (zelf rijdende taxi’s zoals ze het zelf graag zien) maar daar zijn ze met de huidige boel echter nog lang niet in Europa.
Ik denk dus dat er ook gewoon een groep mensen is die het gewoon niet ligt, ik ben er daar denk ik zelf dus ook 1 van. Ik heb dus niets tegen het merk laat dat duidelijk zijn maar het voegt om een of andere reden gewoon niet. Ik irriteer mij teveel aan zaken blijkbaar.
Beide kampen moeten accepteren dat dit het geval kan zijn in plaats van op te dringen of te bewijzen dat er maar 1 de beste kan zijn
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2023 11:25 ]
100% goed is een utopie denk ik inderdaad. Ook niet heel relevant om het naar zo iets ridicuuls te trekken elke keer. Maar gewoon een groot deel goed doen zou al veel schelenJeroenneman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:06:
[...]
Dat is een utopie. Er is geen enkel merk wat overal correct de snelheid afleest/weet.
Dat hele ISA is weer gewoon bedacht door een legertje ambtenaren, die waarschijnlijk altijd worden gereden door een dienst chauffeur. Enige hoop is dat de makers van de SEXY buttons binnenkort het mogelijk maken om een automatisering in te stellen "als in Drive, dan ISA uit".
Helemaal eens. Ui bij de id reeks is slecht. En traag. Zonder apple carplay om te huilen.Jeroenneman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:12:
[...]
Ik zag meer foutmeldingen in een week met een MEB wagen, dan in een jaar met de Tesla.
Een lexus uit 2011 doet het nog beter dan de id’s.
Laat staan met alle errors en dealers die geen tijd hebben om je te updaten naar een versie die wel ota kan ontvangen…
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 28-12-2023 11:51 . Reden: Quote edit ]
Van een duitser: VW macht OTA, Over The Autohaus.synx6 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:38:
[...]
Helemaal eens. Ui bij de id reeks is slecht. En traag. Zonder apple carplay om te huilen.
Een lexus uit 2011 doet het nog beter dan de id’s.
Laat staan met alle errors en dealers die geen tijd hebben om je te updaten naar een versie die wel ota kan ontvangen…
De Tesla navi werkt sneller dan Google maps op mijn telefoon.
En als je de juiste spraakcommando’s kent en geeft.
Navigeer naar huis geeft me een correcte route binnen 3 seconden.
Er is een heel groot verschil tussen foutmeldingen bij je muziek wat überhaupt niet gebeurt als je carplay gebruikt of foutmeldingen die er voor zorgen dat je auto een gevaar op de weg is door vol te gaan remmen zonder reden op de snelweg......Jeroenneman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:12:
[Mbr]Knip[/] Ik zag meer foutmeldingen in een week met een MEB wagen, dan in een jaar met de Tesla.
De ID.4 was zeker niet ideaal. Ik haatte de trage interface. Zeker het feit dat je in de auto stapt en dan pas 2 minuten later kon vertrekken omdat de auto nog op moest starten. Maar als je aan het rijden was, was dat veilig en comfortabel. Laat dat nou net het belangrijkste zijn wat een auto moet doen.....
Nee, want de Born liet Android Auto meermaals per rit crashen, dus die vlieger gaat ook niet op. Overigens vond ik het rijden zelf niet bepaald beter.Croga schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:50:
[...]
Er is een heel groot verschil tussen foutmeldingen bij je muziek wat überhaupt niet gebeurt als je carplay gebruikt of foutmeldingen die er voor zorgen dat je auto een gevaar op de weg is door vol te gaan remmen zonder reden op de snelweg......
De ID.4 was zeker niet ideaal. Ik haatte de trage interface. Zeker het feit dat je in de auto stapt en dan pas 2 minuten later kon vertrekken omdat de auto nog op moest starten. Maar als je aan het rijden was, was dat veilig en comfortabel. Laat dat nou net het belangrijkste zijn wat een auto moet doen.....
Recent heb ik een proefrit gemaakt in een nieuwe model 3. Hiervoor nog nooit in een elektrische auto gereden.
Ervaring:
Pro:
- Qua snelheid / trekkracht heerlijk
- stoelen goed
- lekker rustig, vooral bij lage snelheden. op de snelweg wel wat meer windgeruis, maar het waaide ook best hard.
Minder
- knipperlicht op het stuur is niet ideaal. ik denk dat ik er wel aan kan wennen, maar handig is het niet.
- Continue geluidjes. Wellicht waarschuwingen voor iets? Maar het was mij niet duidelijk waarvoor ze dan waarschuwden, dus redelijk nutteloos.
Slecht
- snelheid die op de kaart staat match voor geen meter met de officiële snelheid (er stond regelmatig 30 op het scherm terwijl we op de snelweg reden)
- Ik heb de cruise control ook geprobeerd. Wellicht deed ik iets niet goed, maar ik heb meerdere keren binnen een half uur gehad dat de auto plots remde en van 100 richting de 80 ging (waarna ik snel weer "gas" gaf om een ongeluk te voorkomen). Nog in de instellingen gekeken. Daar stond hij op de instelling "snelheidslimiet" . Gezien het punt hierboven heb ik 'm op "huidige snelheid" gezet, maar dat loste het probleem niet op.
Dus op zich een heerlijk rijdende auto, echter het laatste punt heeft het voor mij behoorlijk verklooid (ik rijd veel op cruise control).
Even een check bij jullie: kan het zijn dat ik iets verkeerds gedaan heb waardoor dit gebeurde?
Ervaring:
Pro:
- stoelen goed
- lekker rustig, vooral bij lage snelheden. op de snelweg wel wat meer windgeruis, maar het waaide ook best hard.
Minder
- knipperlicht op het stuur is niet ideaal. ik denk dat ik er wel aan kan wennen, maar handig is het niet.
- Continue geluidjes. Wellicht waarschuwingen voor iets? Maar het was mij niet duidelijk waarvoor ze dan waarschuwden, dus redelijk nutteloos.
Slecht
- snelheid die op de kaart staat match voor geen meter met de officiële snelheid (er stond regelmatig 30 op het scherm terwijl we op de snelweg reden)
- Ik heb de cruise control ook geprobeerd. Wellicht deed ik iets niet goed, maar ik heb meerdere keren binnen een half uur gehad dat de auto plots remde en van 100 richting de 80 ging (waarna ik snel weer "gas" gaf om een ongeluk te voorkomen). Nog in de instellingen gekeken. Daar stond hij op de instelling "snelheidslimiet" . Gezien het punt hierboven heb ik 'm op "huidige snelheid" gezet, maar dat loste het probleem niet op.
Dus op zich een heerlijk rijdende auto, echter het laatste punt heeft het voor mij behoorlijk verklooid (ik rijd veel op cruise control).
Even een check bij jullie: kan het zijn dat ik iets verkeerds gedaan heb waardoor dit gebeurde?
Je hebt niets verkeerd gedaan echter kan je niet even echt in de instellingen duiken en leer je de nukken van het systeem niet kennen met een proefrit van een half uurtje of een uurtje. Zelf heb ik een stuk minder last van de problemen die hier gemeld worden echter zijn er zoveel factoren daarin die meespelen. Een heel simpel iets: als je net in de buurt van een weg zit waar er problemen zijn dan vallen die meer op dan dat je ergens bent waar er nauwelijks issues zijn.helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:10:
Als je uiteindelijk vaker met de auto rijdt en je moet elke dag langs datzelfde stuk waar er problemen zijn dan ervaar je dat als super irritant dan iemand anders die rijdt in gebieden waar er nauwelijks issiues zijn. Vandaar ook het grote verschil in ervaringen hier.
Zelf rij ik voornamelijk rondom Arnhem en heb daar eigenlijk geen issues met TACC of Auto Steer. Mijn dagelijkse rit gaat ook zonder problemen. Het enige waar ik wel last van heb zijn de ruitenwissers. De ervaring ermee wisselt ook enorm van software versie tot software versie. In de zomer heb ik veel minder issues maar rijd ik ook minder vaak in het donker. In de winter geeft het meer issues want ik rij meer in het donker en dan zorgt o.a. de straatverlichting bij mij ervoor dat de ruitenwissers aan gaan terwijl het droog is of dat ze naar standje turbo gaan terwijl het miezert.
TL;DR; Eigenlijk zou je gewoon een weekendje of een week met de auto moeten kunnen proefrijden. Dan heb je zelf even tijd om de menu's in te duiken en te spelen met de instellingnen. Daarnaast krijg je een beter beeld van wanneer er "rare" situaties optreden en het vooraf herkennen van die situaties zodat je er rekening mee kan houden.
Hier ook 0 issues met ongewenst remmen. Op tacc en ap niet. Route is divers door NL heen.helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:10:
Recent heb ik een proefrit gemaakt in een nieuwe model 3. Hiervoor nog nooit in een elektrische auto gereden.
Ervaring:
Pro:
- stoelen goed
Minder
Slecht
In een drukke stad met fietsers gebruik ik alleen tacc aangezien ap een allergie heeft voor fietsers en voetgangers.
Ruitenwissers lijkt iets beter te zijn met de laatste update. Echter niet goed genoeg.
Knipperlicht wen je snel aan. Na 2 weken ok, en nu na bijna 7000 km vind ik een stokje weer heel erg raar en wennen.
Dat is slechts een deel van de oplossing, zou ik zeggen. Dit werkt pas als het een systeem is dat mensen ook willen gebruiken. Dus dan heb je bijvoorbeeld nog de problemen:JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:17:
[...]
- Het ding gaat nu piepen boven maximumsnelheid op de teller. Van de EU mag de fabrikant geen instelbare marge toepassen. Dus dan rij je nog niet eens te hard, piept het ding al. Alleen op te lossen door de EU
- Het piepje vervangen door subtiele minder irritante haptische feedback. Dat mag binnen de huidige regelgeving door een trilling van het gaspedaal.
- als je een tijd net boven de maximumsnelheid rijdt, dan kort even onder de maximumsnelheid gaat en daarna er weer boven, piept ie gewoon opnieuw. Dat is dezelfde beslissing op dezelfde weg. Dat kan echt slimmer. Ook handig als de maximumsnelheid niet klopt met de realiteit. Mag niet zonder aanpassing van de regelgeving.
Tot dat opgelost is, zal het voor de meeste mensen een systeem zijn dat je vooral snel uitzet. Dus daarom is het beste dat een fabrikant kan doen iets dat eenvoudig uitgezet kan worden.
Dit is eigenlijk nog mijn grootste issue hiermee.synx6 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
[...]
Knipperlicht wen je snel aan. Na 2 weken ok, en nu na bijna 7000 km vind ik een stokje weer heel erg raar en wennen.
Ik wil niet moeten wennen om met andere merken te rijden. Zeker voor zoiets belangrijks als knipperlichten.
Dus je hebt de "lichaamswerk" stift besteld én de lakstift?Henvar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:53:
[...]
[...]
https://www.greendrive-accessories.com/nl/
Uiteindelijk ook een stift erbij besteld ivm metallic lak.
Gaan zien of dit werkt
Welke instelling zou het kunnen zijn geweest die de auto zonder reden ineens van 100 naar 80 laat afremmen (of nog langzamer, maar dat heb ik maar niet uit geprobeerd)?Myrdhin schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:26:
[...]
Je hebt niets verkeerd gedaan echter kan je niet even echt in de instellingen duiken en leer je de nukken van het systeem niet kennen met een proefrit van een half uurtje of een uurtje.
Zelf denk ik dat er informatie uit het beschikbare kaartmateriaal wordt gebruikt, deze is niet erg actueel. Op wegvakken waar nog veel werkzaamheden voorkomen zie je dit heel duidelijk. Navigatie is verder goed in combinatie met een wat langere rit en laadstrategie.helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:16:
[...]
Welke instelling zou het kunnen zijn geweest die de auto zonder reden ineens van 100 naar 80 laat afremmen (of nog langzamer, maar dat heb ik maar niet uit geprobeerd)?
helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:16:
[...]
Welke instelling zou het kunnen zijn geweest die de auto zonder reden ineens van 100 naar 80 laat afremmen (of nog langzamer, maar dat heb ik maar niet uit geprobeerd)?
- Informatie op de kaarten
- Informatie van verkeersborden langs de weg
- Aankomende bocht waar hij voor afremt
Dat zit hem volgens mij in een van de volgende zaken:helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:16:
[...]
- de herkenning van de maximale snelheid die soms mis gaat (zie je dan aan onjuist symbool met max snelheid)
- gedrag van andere weggebruikers (bijv iemand in een aandere baan die richting jouw baan rijdt)
- voor bepaalde scherpere bochten of knooppunten (zie je aan de ingestelde snelheid naast het snelheidsbordje), maar ik moet zeggen dat dit soms nogal onverklaarbaar/onvoorspelbaar is.
Ik moest ook zeker even wennen aan het systeem, maar ik rijd inmiddels bijna altijd op AP, zeker op de snelweg. Ik heb wel mijn voet paraat om een beetje stroom bij te geven waar nodig. En soms moet ik met het rechterwieltje de ingestelde snelheid weer even aanpassen.
"Vol in de ankers" zoals anderen hier hebben gemeld heb ik in >30k km eigenlijk alleen een keer meegemaakt bij de wegwerkzaamheden op/rond de A9 bij Amstelveen. Daar dacht de navigatie opeens dat je in de bebouwde kom rijdt ipv op de snelweg en wilde daarom van 100 naar 40. Daar rijd ik dus extra alert tegenwoordig, maar na de eerste keer heb ik het ook niet meer zo heftig meegemaakt.
In mijn vorige auto (Ioniq 5) vond ik het systeem minder competent (schakelde eerder uit), maar de bediening vond ik wat handiger. Inmiddels ben ik volledig gewend aan de Tesla en ben ik overall erg tevreden met de Autopilot/Autosteer. Ik heb wel de S3XY buttons erbij voor nog comfortabeler inschakelen en nu met Continuous Autopilot helemaal top...
Maar bestaat de simpelste cruise control dan helemaal niet meer, dus simpelweg huidige snelheid vasthouden zonder enige vorm van "intelligentie" in auto's tegenwoordig?
Ok je hebt een proefrit gemaakt waarbij je een actie moest doen om een ongeluk te voorkomen… Wat zei de verkoper toen je terug kwam?helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:10:
Ervaring:
Pro:
- stoelen goed
Minder
Slecht
Eerst zij hij dat hij dat zelf nooit had. Later melde hij dat het wel iets is wat wel eens gebeurde omdat de software te scherp afgesteld kon zijn. Maar dat er steeds software updates komen die dit soort problemen verhelpen.Hij nodigde me uit om nog een keer een proefrit te komen maken, waarbij hij dan meer aandacht aan het systeem/instellingen zou besteden.m.eddy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:49:
[...]
Ok je hebt een proefrit gemaakt waarbij je een actie moest doen om een ongeluk te voorkomen… Wat zei de verkoper toen je terug kwam?
Wat hij naar mijn mening beter had kunnen doen is om aan te bieden om een stukje mee te rijden om zelf te zien wat er gebeurd.Had hem wel 20 minuten gekost natuurlijk.
Ik vind het nogal een verschil of je over iets praat wat irritant is en iets zoals dit wat inderdaad potentieel gevaarlijk is. Ik ben in ieder geval even wat minder enthousiast, wat jammer is, want hij stond hoog op mijn lijstje voor mijn nieuwe leaseauto.
[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 28-12-2023 15:06 ]
Volgens mij heeft dit met de veiligheidskeuring te maken. Omdat ACC in potentie veiliger is dan ouderwetsche CC krijgt de auto een hogere veiligheidsscore.kwaazaar schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:46:
Maar bestaat de simpelste cruise control dan helemaal niet meer, dus simpelweg huidige snelheid vasthouden zonder enige vorm van "intelligentie" in auto's tegenwoordig?
Nee eigenlijk niet.... Net zoals dat lane assist verplicht is voor nieuwe autos, een piepje als je boven de max snelheid rijd etc etckwaazaar schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:46:
Maar veel auto's hebben wel ACC met radar, en dat werkt een flink stuk beter/betrouwbaarder dan met camera's.Rox92 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:06:
[...]
Nee eigenlijk niet.... Net zoals dat lane assist verplicht is voor nieuwe autos, een piepje als je boven de max snelheid rijd etc etc
Volgens mij klopt dit niet. ACC is bij veel auto’s nog steeds een optie en ze worden standaard met een ‘domme’ cruise control geleverd (bijv BMW i4, Polestar 2). Ik kan in mijn Polestar ook kiezen tussen ACC en standaard CC en die heeft niet bepaald een lage veiligheidsscore. Dus een adaptive Cruise Control is niet verplicht.Rox92 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:06:
[...]
Nee eigenlijk niet.... Net zoals dat lane assist verplicht is voor nieuwe autos, een piepje als je boven de max snelheid rijd etc etc
[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2023 15:22 ]
Bron : VVCR- Prodrive
5. ZIJN ADAS SYSTEMEN OP NIEUWE VOERTUIGEN
Rijhulpsystemen die vanaf mei 2022 verplicht zijn op nieuwe modellen en vanaf 2024 verplicht zijn op alle nieuw verkochte auto’s. Dit geldt dus niet alleen voor nieuwe modellen.
AEB automatische noodremming;
LKW waarschuwing bij verlaten rijstrook;
ISA (automatische waarschuwing als je te hard rijdt);
de mogelijkheid om een alcoholslot aan te sluiten;
vermoeidheidsdetectie en waarschuwing bij een rijstijl die afleiding suggereert;
alarmlichten die gaan branden bij een noodstop;
achteruitrijcamera;
EDR, oftewel: een event data recorder waarmee je tot het laatste moment voor een ongeval kunt zien wat zich heeft afgespeeld.
Rijhulpsystemen die vanaf mei 2022 verplicht zijn op nieuwe modellen en vanaf 2024 verplicht zijn op alle nieuw verkochte auto’s. Dit geldt dus niet alleen voor nieuwe modellen.
vermoeidheidsdetectie en waarschuwing bij een rijstijl die afleiding suggereert;
achteruitrijcamera;
EDR, oftewel: een event data recorder waarmee je tot het laatste moment voor een ongeval kunt zien wat zich heeft afgespeeld.
YesWolly schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:11:
[...]
Dus je hebt de "lichaamswerk" stift besteld én de lakstift?
Betutteling ten top...Megat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:25:
Bron : VVCR- Prodrive
achteruitrijcamera;
Over een paar jaar mogen we niets meer zelf besluiten, liefst ook niet meer denken

(al ga ik iets offtopic, maar dat gepiep als je te hard rijdt. Dat weet je echt wel en is een bewuste keuze, daar gaat een piepje niets aan veranderen.
Ah dat wist ik niet. De autos die ik gereden heb hadden dit standaard namelijk allemaal wel.JTHZZ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:20:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. ACC is bij veel auto’s nog steeds een optie en ze worden standaard met een ‘domme’ cruise control geleverd (bijv BMW i4, Polestar 2). Ik kan in mijn Polestar ook kiezen tussen ACC en standaard CC en die heeft niet bepaald een lage veiligheidsscore. Dus een adaptive Cruise Control is niet verplicht.
Vroeger werkte ACC gewoon met radar in de model 3, maar sinds de komst van vision only en het uitschakelen van de radar is er qua werking maar heel weinig veranderd. Dat het met radar een flink stuk beter zou werken is wel wat overdreven.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:16:
[...]
Maar veel auto's hebben wel ACC met radar, en dat werkt een flink stuk beter/betrouwbaarder dan met camera's.
Vandaag ff een baaldag. Reed door een straat die dusdanig smal is dat je stapvoets naast elkaar rijdt als je een tegenligger krijgt. Beide kanten hoge stoep en dat ging de hele tijd goed. Toen kwam er een grote volvo suv aan en dacht ik dat ik aardig was om de stoep op te gaan. Bij een verkeersheuvel dacht ik makkelijk de stoep op te kunnen rijden, niet dus. Beide wieldoppen naar de getver 
Verder ook m'n eerste uit 5 waarschuwing van AP gehad. Dus ga maar weer even wieldoppen bestellen en dan goed kijken bij welke je ze er niet af hoeft te halen als je je banden gaat oppompen. Dat vond ik wel rete irritant bij de huidige. Iemand ervaring met wieldoppen die kunnen blijven zitten met banden oppompen?
Verder ook m'n eerste uit 5 waarschuwing van AP gehad. Dus ga maar weer even wieldoppen bestellen en dan goed kijken bij welke je ze er niet af hoeft te halen als je je banden gaat oppompen. Dat vond ik wel rete irritant bij de huidige. Iemand ervaring met wieldoppen die kunnen blijven zitten met banden oppompen?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Qua werkingsprincipe blijft het hetzelfde natuurlijk. Maar een radar heeft in tegenstelling tot camera's minder of geen last van regen, teveel licht, te weinig licht, tegenlicht, vervuiling en kan veel beter afstanden meten (een twee-oogige camera kan geen afstand meten, alleen inschatten). Dus ja, een camera werkt vast even goed in ideale omstandigheden, maar een radar is veel betrouwbaarder voor het detecteren van een object voor de auto en het meten van de afstand tot dat object. Daarom zie je ook dat de meeste merken toch voor een radar gaan (soms in combinatie met een camera) voor de ACC, automatische noodrem enzovoort. Het is duurder, maar veel betrouwbaarder.Telesto schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:56:
[...]
Vroeger werkte ACC gewoon met radar in de model 3, maar sinds de komst van vision only en het uitschakelen van de radar is er qua werking maar heel weinig veranderd. Dat het met radar een flink stuk beter zou werken is wel wat overdreven.
Als het aangeboden wordt in een auto willen we het graag want we betalen we er veel geld voor (cf de optieprijzen of de prijzen van autopilot, FSD,...) maar als het verplicht wordt omdat het de veiligheid bevordert is het betuttelingybos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:31:
[...]
Betutteling ten top...
Over een paar jaar mogen we niets meer zelf besluiten, liefst ook niet meer denken
(al ga ik iets offtopic, maar dat gepiep als je te hard rijdt. Dat weet je echt wel en is een bewuste keuze, daar gaat een piepje niets aan veranderen.
Met hetzelfde argument werd destijds de autogordel betutteling genoemd
Ga we nou weer die hele discussie starten? Volgens mij heb je je punt al ruimschoots gemaakt, inclusief alle tegenargumenten door anderen. En dat was maar een week terug of zo. Let's move on and stick to the topic...Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:03:
[...]
Qua werkingsprincipe blijft het hetzelfde natuurlijk. Maar een radar heeft in tegenstelling tot camera's minder of geen last van regen, teveel licht, te weinig licht, tegenlicht, vervuiling en kan veel beter afstanden meten (een twee-oogige camera kan geen afstand meten, alleen inschatten). Dus ja, een camera werkt vast even goed in ideale omstandigheden, maar een radar is veel betrouwbaarder voor het detecteren van een object voor de auto en het meten van de afstand tot dat object. Daarom zie je ook dat de meeste merken toch voor een radar gaan (soms in combinatie met een camera) voor de ACC, automatische noodrem enzovoort. Het is duurder, maar veel betrouwbaarder.
Een piepje wat 99% van de mensen per rit uitzetten heeft niets met veiligheid te maken.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:07:
[...]
Als het aangeboden wordt in een auto willen we het graag want we betalen we er veel geld voor (cf de optieprijzen of de prijzen van autopilot, FSD,...) maar als het verplicht wordt omdat het de veiligheid bevordert is het betutteling.
Met hetzelfde argument werd destijds de autogordel betutteling genoemd
Verplicht dan dat de auto niet harder kan dan de maximumsnelheid, dan gaat t over veiligheid.
Nu is het irritatie en niet meer dan dat.
Ik hoop niet dat het daar ooit toe komt. Dan koop ik een pre-1985 auto waar helemaal geen electronica in zit. Een harde begrenzer is hardstikke gevaarlijk.ybos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:21:
[...]
Een piepje wat 99% van de mensen per rit uitzetten heeft niets met veiligheid te maken.
Verplicht dan dat de auto niet harder kan dan de maximumsnelheid, dan gaat t over veiligheid.
Nu is het irritatie en niet meer dan dat.
Nope, die stopt niet voor een stilstaande auto of vrachtwagen.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:16:
[...]
Maar veel auto's hebben wel ACC met radar, en dat werkt een flink stuk beter/betrouwbaarder dan met camera's.
Radar heeft ook zijn beperkingen.
Ik hoop het ook niet hoor, probeer alleen aan te geven dat een piepje 0,0, nada aan veiligheid gaat toevoegen.DaCoTa schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:23:
[...]
Ik hoop niet dat het daar ooit toe komt. Dan koop ik een pre-1985 auto waar helemaal geen electronica in zit. Een harde begrenzer is hardstikke gevaarlijk.
Eerder onveilig, mensen gaan op de snelweg zoeken hoe dat ellendige piepje uit moet

ISA heeft niks met Tesla te maken.
Ik weet niet hoe andere merken het doen, maar bij een Tesla is het bijzonder simpel om het uit te zetten. Geen menu’s, gewoon 1 tik op het scherm.
Ik weet niet hoe andere merken het doen, maar bij een Tesla is het bijzonder simpel om het uit te zetten. Geen menu’s, gewoon 1 tik op het scherm.
Hoe kom je daar nou bij. Auto’s met radar stoppen weldegelijk voor een stilstaande auto of vrachtwagen. Geen onwaarheden verspreiden aub.Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:27:
[...]
Nope, die stopt niet voor een stilstaande auto of vrachtwagen.
Zonder kennis van zaken wordt de aanname gedaan dat tesla het beter doet dan andere merken.Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:29:
Radar heeft zijn beperkingen. Maar ongeacht weersomstandigheden en lichtomstandigheden een object detecteren dat zich in een smalle hoek voor de auto bevindt, en (continu) de afstand tot dat object meten, daar is een radar hartstikke goed in, en onder ongeveer alle omstandigheden.Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:27:
[...]
Nope, die stopt niet voor een stilstaande auto of vrachtwagen.
Tesla heeft ingezet op camera's omdat die veelbelovend waren voor autonoom rijden. Maar intussen blijkt dat autonoom rijden moeilijk te realiseren, en zitten ze met die camera's en zonder radar.
Ik heb de standaard gemini wieldoppen. Oppompen bij het tankstation ging probleemloos. Inmiddels heb ik voor mijn compressor deze van Ali ontvangen die volgens hetzelfde principe werkt. https://nl.aliexpress.com...FZPI&gatewayAdapt=glo2nldOekol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:02:
Iemand ervaring met wieldoppen die kunnen blijven zitten met banden oppompen?
Ik vermoed zomaar dat het bij andere auto’s wel eens uitgeschakeld kan worden over de eobd stekkerTommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:29:
Alleen moet de juiste snelheid wel weergegeven worden. Ik heb niets tegen dat piepje, van mij mag die er gerust zijn. Maar niet als de snelheid niet klopt, wat in mijn geval bijna elke rit meermaals het geval gaat zijn. Het is onvoorstelbaar hoe vaak de tesla een foute snelheidslimiet weergeeft.ybos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:31:
[...]
Betutteling ten top...
Hmmm, bij mij is de Disney+ app verdwenen.
Hebben meer mensen dit?
Er was eerder een post dat het zou komen doordat Musk een akkefietje had met Disney. Maar dat lijkt me een beetje vergezocht
Hebben meer mensen dit?
Er was eerder een post dat het zou komen doordat Musk een akkefietje had met Disney. Maar dat lijkt me een beetje vergezocht
Dit al geprobeerd?The_Haunted schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:22:
Hmmm, bij mij is de Disney+ app verdwenen.
Hebben meer mensen dit?
https://www.notateslaapp....-heres-how-to-get-it-back
Heb 2 jaar Corsa-E met radar gereden, nu met tesla (1.5 jaar) met vison.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:16:
[...]
Moet toch wel bekennen dat ik weinig verschillen merk met de 2 systemen in de praktijk.
M.a.w vind niet dat vision slechter werkt dan de auto met radar.
Yes, ff gechecked en het werkt. Thanks.noo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:25:
[...]
Dit al geprobeerd?
https://www.notateslaapp....-heres-how-to-get-it-back
Ik rijd nu al bijna 5 jaar Tesla en kan de piepjes aardig uit elkaar houden. Het piepje dat aangeeft dat ik een auto bijna van achteren ga rammen heeft mij toch al een aantal keren gered.this schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:15:
[...]
Alleen moet de juiste snelheid wel weergegeven worden. Ik heb niets tegen dat piepje, van mij mag die er gerust zijn. Maar niet als de snelheid niet klopt, wat in mijn geval bijna elke rit meermaals het geval gaat zijn. Het is onvoorstelbaar hoe vaak de tesla een foute snelheidslimiet weergeeft.
En voor de Tesla rookies, autopilot werkt prima op de snelweg., In de stad zou ik hem niet gebruiken. Staat overigens ook in de handleiding. Ook TACC in de stad gebruiken of op 60km wegen zonder middenstreep zou ik niet doen. Ik rijd met veel plezier in mijn inmiddels 2e Tesla. En al de mensen die kritiek hebben of te hoge verwachtingen ( de auto kan alles zelf...) of die moeite hebben zich aan te passen aan nieuwe systemen. ( Vroeggur was alles beter...) kijk verder er is keuze genoeg op elektrische autogebied. Dus als Tesla niet bevalt, geen land vol, maar wel een paar handen vol automerken wat keuze betreft.
Maar kleine tip, kijk ook even op het forum van de auto van jouw keuze.... Er is altijd nog de trein.
In normale omstandigheden zal vision ongetwijfeld even goed werken. Maar bvb de irritaties met de ruitenwissers bij gebruik van AP zijn er omdat AP een heldere camera nodig heeft. Idem voor sommige phantom brakes: soms ziet de camera een hindernis die er niet is. Visueel bedrog overkomt niet alleen mensen…pegasuspiet schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:25:
[...]
Heb 2 jaar Corsa-E met radar gereden, nu met tesla (1.5 jaar) met vison.
Moet toch wel bekennen dat ik weinig verschillen merk met de 2 systemen in de praktijk.
M.a.w vind niet dat vision slechter werkt dan de auto met radar.
Het is niet voor niets dat je zelfs in een Corsa een radar vindt: duurder qua hardware, maar gewoon gemakkelijk om zo te implementeren dat het in alle omstandigheden betrouwbaar is.
Voor FSD is een camera dan weer erg handig: breed gezichtsveld en geschikt om dingen te herkennen. Vandaar dat geavanceerde systemen (ik heb het niet over FSD, wat toch een beetje een (te?) complex ding blijft) vaak camera en radar combineren.
En zou dat legaal zijn?Wolly schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:45:
[...]
Ik vermoed zomaar dat het bij andere auto’s wel eens uitgeschakeld kan worden over de eobd stekker
Dat niet... maar gevaarlijk wordt het er ook niet van.
Althans... ik geloof niet in de schijnveiligheid van de piepjes. Ik ben nu vaker afgeleid.
Enkel als ze de auto eerst zien bewegen.Naafkap schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:31:
[...]
Hoe kom je daar nou bij. Auto’s met radar stoppen weldegelijk voor een stilstaande auto of vrachtwagen. Geen onwaarheden verspreiden aub.
Ik heb zelf meerdere keren moeten ingrijpen bij mijn vorige auto omdat iemand voor mij rechts af sloeg, en ervoor een auto stil stond.
Ik heb nergens geschreven of Tesla het beter of slechter doet. Ik heb enkel gezien dat het heel simpel en met 1 tik kan uitgezet worden.Naafkap schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:32:
[...]
Zonder kennis van zaken wordt de aanname gedaan dat tesla het beter doet dan andere merken.
Beetje correct blijven hé.
Vision is officieel een prut oplossing.
Net achteruit gereden bij een horizontaal geplaatste supercharger. Vision gaat niet af, niet visueel, niet op geluid. Plek was slecht verlicht. Schaafplek op de bumper achter. ()#($#@$
Niet veel maar net wel genoeg dat het schade is.
Net achteruit gereden bij een horizontaal geplaatste supercharger. Vision gaat niet af, niet visueel, niet op geluid. Plek was slecht verlicht. Schaafplek op de bumper achter. ()#($#@$
PhD i.o.
Wat is een horizontaal geplaatste SuC?Maximus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:17:
Vision is officieel een prut oplossing.
Net achteruit gereden bij een horizontaal geplaatste supercharger. Vision gaat niet af, niet visueel, niet op geluid. Plek was slecht verlicht. Schaafplek op de bumper achter. ()#($#@$Niet veel maar net wel genoeg dat het schade is.
Niet naar je camerabeelden gekeken?
'Normaal' staan ze evenwijdig aan je auto. Deze stond er achter, haaks op de auto.Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:19:
[...]
Wat is een horizontaal geplaatste SuC?
Niet naar je camerabeelden gekeken?
Jawel wel gekeken maar gemist, anders had ik wel geremd ...
PhD i.o.
Knip, probeer eens een andere toon, dat helpt bij het overbrengen en laten landen van je boodschap., of er was iets ernstig mis met je auto. Een radar detecteert reflecties van radarsignalen. Daar is absoluut geen beweging van het gedetecteerde object voor nodig.Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:11:
[...]
Enkel als ze de auto eerst zien bewegen.
Ik heb zelf meerdere keren moeten ingrijpen bij mijn vorige auto omdat iemand voor mij rechts af sloeg, en ervoor een auto stil stond.
Een camera daarentegen heeft net méér moeite om een stilstaand object te onderscheiden van de achtergrond. Dieptezicht is een dingetje dan namelijk. Meestal op te vangen door twee camera’s te gebruiken en flink wat beeldverwerking…
[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 28-12-2023 22:28 ]
Vervelend joh. Ik vind het ook een matige uitvoering en kan me goed voorstellen dat dit hier ook een keer gaat gebeuren.Maximus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:20:
[...]
'Normaal' staan ze evenwijdig aan je auto. Deze stond er achter, haaks op de auto.
Jawel wel gekeken maar gemist, anders had ik wel geremd ...
In de vorige auto had ik goede PDC (Seat Leon 5F) zonder camera en dat was eigenlijk gewoon 100% betrouwbaar en eenvoudig. Kijken op de spiegels en soms om je heen met de betrouwbare piepjes op de achtergrond. Nu in de Y hoor je overal gepiep, afstanden zijn dan onbetrouwbaar, dan maar op de camera maar ook op je spiegels en om je heen en dan ook nog die nieuwe weergave links in het scherm. Je bent met zoveel dingen tegelijk bezig wat afleidend werkt.
Exact dit; na mijn Model S twee jaar met een Golf 7 Variant gereden met piepjes en zonder scherm. Nooit gezeik. Werkt gewoon. Dit bingt-bongt-bingt en vervolgens als je wilt parkeren doet hij het niet. 't Is met geld te betalen, dus loopt wel los. Maar nu die wipers redelijk gefixt lijken te zijn, wil ik wel wat nieuws te zeiken hebbenJ-M-T schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:29:
[...]
Vervelend joh. Ik vind het ook een matige uitvoering en kan me goed voorstellen dat dit hier ook een keer gaat gebeuren.
In de vorige auto had ik goede PDC (Seat Leon 5F) zonder camera en dat was eigenlijk gewoon 100% betrouwbaar en eenvoudig. Kijken op de spiegels en soms om je heen met de betrouwbare piepjes op de achtergrond. Nu in de Y hoor je overal gepiep, afstanden zijn dan onbetrouwbaar, dan maar op de camera maar ook op je spiegels en om je heen en dan ook nog die nieuwe weergave links in het scherm. Je bent met zoveel dingen tegelijk bezig wat afleidend werkt.
PhD i.o.
Waarom kan 1 alleen opgelost worden door de EU? Ze kunnen toch ook de correcte snelheid op de teller weergeven? Al dat externaliseren van problemen hier snap ik niet zo goedPieter_621 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:00:
[...]
Dat is slechts een deel van de oplossing, zou ik zeggen. Dit werkt pas als het een systeem is dat mensen ook willen gebruiken. Dus dan heb je bijvoorbeeld nog de problemen:
- Het ding gaat nu piepen boven maximumsnelheid op de teller. Van de EU mag de fabrikant geen instelbare marge toepassen. Dus dan rij je nog niet eens te hard, piept het ding al. Alleen op te lossen door de EU
- Het piepje vervangen door subtiele minder irritante haptische feedback. Dat mag binnen de huidige regelgeving door een trilling van het gaspedaal.
- als je een tijd net boven de maximumsnelheid rijdt, dan kort even onder de maximumsnelheid gaat en daarna er weer boven, piept ie gewoon opnieuw. Dat is dezelfde beslissing op dezelfde weg. Dat kan echt slimmer. Ook handig als de maximumsnelheid niet klopt met de realiteit. Mag niet zonder aanpassing van de regelgeving.
Tot dat opgelost is, zal het voor de meeste mensen een systeem zijn dat je vooral snel uitzet. Dus daarom is het beste dat een fabrikant kan doen iets dat eenvoudig uitgezet kan worden.
Het is geen instelling alsin dat je het zelf kunt aanpassen maar “by design” zoals je in de reacties eronder ook ziet. Dit hoort zo en kan allerlei redenen hebben, waarover we alleen maar kunnen speculerenhelloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:16:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 28-12-2023 20:21 ]
Beginnende Tesla rijder hier nog steeds (ongeveer 3 weken) vandaag kwam ik er achter dat de bijrijdersstoel als je hem naar voren zet stopt op een bepaald punt. Dus je hebt aan beide kanten nog een stukje rails (noem je dat zo?) over dan. Hoort dat? Ik heb al even lopen zoeken en kan het niet vinden.
Niet dat het erg is ofzo, hij kan een heel stuk naar voren maar was even benieuwd of dit hoort.
Bij de bestuurdersstoel kan je hem wel helemaal naar voren doen namelijk.
Gaat om een Tesla Model Y
Niet dat het erg is ofzo, hij kan een heel stuk naar voren maar was even benieuwd of dit hoort.
Verdiep je eens echt in die materie. Bij iedere auto met radar worden ook vele beperkingen genoemd in de handleiding. Om te beginnen heeft radar moeite met water, oftewel met heftige regen en sneeuw. Radar is ook een puntbron (vaak midden op de voorbumper gemonteerd) en er kunnen dus objecten buiten de "beeldhoek" zijn. Bochten zijn ook een bekend probleem. Bepaalde objecten reflecteren niet (of niet genoeg) etc.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:24:
[...]
Er klopt helemaal niets van je verhaal, of er was iets ernstig mis met je auto. Een radar detecteert reflecties van radarsignalen. Daar is absoluut geen beweging van het gedetecteerde object voor nodig.
Een camera daarentegen heeft net méér moeite om een stilstaand object te onderscheiden van de achtergrond. Dieptezicht is een dingetje dan namelijk. Meestal op te vangen door twee camera’s te gebruiken en flink wat beeldverwerking…
En laat nou juist computational imaging een enorme vlucht hebben genomen de laatste jaren. Dus ja, de Tesla bouwt dus wel een 3D model op van de omgeving, puur gebaseerd op camera's. Zie ook de huidige status van FSD in de VS, wat allemaal werkt op v3 hardware en camera's en al hele ritten autonoom rijdt.
Ik zeg niet dat het een beter of slechter is, maar je loopt hier tot vervelens toe een ongefundeerde mening te spuien die ook nog eens off topic is. Mijn voorstel: start een topic over "beste ADAS technologie" en laat iedereen zich daar uitleven.
/Rant en vrolijke feestdagen verder
Ik heb het zowal bij Volvo als bij Audi mee gemaakt.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:24:
[...]
Er klopt helemaal niets van je verhaal, of er was iets ernstig mis met je auto. Een radar detecteert reflecties van radarsignalen. Daar is absoluut geen beweging van het gedetecteerde object voor nodig.
Vraag gesteld aan de ‘garage’ en de verkoper. En 2 keer antwoord: de radar ziet alleen andere rijdende auto’s.
En dan heb ik nog eens zelf geprobeerd aan ca 30 km/h om recht op een auto af te rijden.
Op het scherm werd niks aangegeven, en ik heb zelf moeten remmen om op tijd stil te staan.
Audi was uit 2014, Volvo uit 2019. Beide uitgerust met ACC.
Je verwart FSD requirements met elementaire functionaliteit zoals geautomatiseerde cruise control met stop-and-go, noodstops en dergelijke. Een radar is inderdaad niet zo veelzijdig als een camera (weinig geschikt om de omgeving buiten de rijbaan te scannen, niet goed in het herkennen van objecten), maar voor specifieke taken in moeilijke omstandigheden is hij superieur aan camera’s. Diverse constructeurs combineren trouwens radar met camera. Dat heeft zo zijn redenenbilgy_no1 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:17:
[...]
Verdiep je eens echt in die materie. Bij iedere auto met radar worden ook vele beperkingen genoemd in de handleiding. Om te beginnen heeft radar moeite met water, oftewel met heftige regen en sneeuw. Radar is ook een puntbron (vaak midden op de voorbumper gemonteerd) en er kunnen dus objecten buiten de "beeldhoek" zijn. Bochten zijn ook een bekend probleem. Bepaalde objecten reflecteren niet (of niet genoeg) etc.
En laat nou juist computational imaging een enorme vlucht hebben genomen de laatste jaren. Dus ja, de Tesla bouwt dus wel een 3D model op van de omgeving, puur gebaseerd op camera's. Zie ook de huidige status van FSD in de VS, wat allemaal werkt op v3 hardware en camera's en al hele ritten autonoom rijdt.
Ik zeg niet dat het een beter of slechter is, maar je loopt hier tot vervelens toe een ongefundeerde mening te spuien die ook nog eens off topic is. Mijn voorstel: start een topic over "beste ADAS technologie" en laat iedereen zich daar uitleven.
/Rant en vrolijke feestdagen verder
Een radar heeft net minder problemen met regen en sneeuw dan een camera, en hij zal typisch beaming gebruiken om een gericht signaal uit te zenden.
Mijn punt is net: Tesla zet alles op de camera en negeert de beperkingen ervan en ontzegt de klant de voordelen van de radar. En laat ons eerlijk zijn: dat is niet omdat de camera superieur zou zijn, maar omdat het veel goedkoper is. Tesla’s business model is om zoveel mogelijk functionaliteit via software te bieden, en zo weinig mogelijk in hardware (zie ook de ruitenwisssers, de parkeerhulp), want software kost letterlijk 0$ per bijkomende auto.
Dat werkt redelijk, maar verre van perfect. En zolang ze dit bij Tesla niet inzien, zal bepaalde functionaliteit ondermaats blijven en irritatie blijven veroorzaken bij iedereen behalve de echte fans die, toegegeven, talrijk zijn.
En erger nog: gebrek aan hardware valt nooit meer te fixen in software. Zie de ruitenwisser miserie.
[ Voor 3% gewijzigd door Myaimistrue op 28-12-2023 21:00 ]
In de handleiding staat hoe je de stoel opnieuw kan kalibreren. Want het kan zijn dat de stoel niet juist gecalibreerd is.Nijntje12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:06:
Beginnende Tesla rijder hier nog steeds (ongeveer 3 weken) vandaag kwam ik er achter dat de bijrijdersstoel als je hem naar voren zet stopt op een bepaald punt. Dus je hebt aan beide kanten nog een stukje rails (noem je dat zo?) over dan. Hoort dat? Ik heb al even lopen zoeken en kan het niet vinden.
https://www.tesla.com/own...rnstig%20letsel%20leiden.
[ Voor 18% gewijzigd door mjvdzwet op 28-12-2023 21:02 ]
Hoe ga je met 1 ontvanger verschil maken tussen een reflectie van een straatlantaarn en een stilstaande auto? Er wordt daarom gebruik gemaakt van het doppler effect met een correctie voor de eigen snelheid zodat je niet voor stilstaande objecten stopt. Auto’s die dit wel doen gebruiken een camera.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:24:
[...]
Knip Radar ziet stilstaande objecten net beter dan een camera. Toon mij één objectieve bron die het tegendeel aantoontTommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:47:
[...]
Ik heb het zowal bij Volvo als bij Audi mee gemaakt.
Vraag gesteld aan de ‘garage’ en de verkoper. En 2 keer antwoord: de radar ziet alleen andere rijdende auto’s.
En dan heb ik nog eens zelf geprobeerd aan ca 30 km/h om recht op een auto af te rijden.
Op het scherm werd niks aangegeven, en ik heb zelf moeten remmen om op tijd stil te staan.
Audi was uit 2014, Volvo uit 2019. Beide uitgerust met ACC.
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 29-12-2023 10:04 . Reden: Dit is niet nodig, zie eerdere modbreak verzoek ]
Een snelheidsmeter mag alleen teveel aangeven, niet te weinig, ze zullen er dus eerder 3km boven afstellen dan 1km er onder.JohanB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:03:
[...]
Waarom kan 1 alleen opgelost worden door de EU? Ze kunnen toch ook de correcte snelheid op de teller weergeven? Al dat externaliseren van problemen hier snap ik niet zo goed
Wat wellicht wel werkt is grotere banden monteren
De aangegeven snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig. Bij
de in punt 5.2.5 gespecificeerde testsnelheden moet tussen de aangegeven snelheid (V1) en de
werkelijke snelheid (V2) de volgende relatie bestaan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h0SYmEPjyKDSc9Q9HnHE7VHi.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2023 21:09 ]
Dankjewel voor je reactie, had inderdaad de handleiding al er na op gezocht alleen ze hebben het hier over de bestuurdersstoel en ons probleem(?) Zit in de bijrijdersstoel, zal dit hier ook voor werken?mjvdzwet schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:01:
[...]
In de handleiding staat hoe je de stoel opnieuw kan kalibreren. Want het kan zijn dat de stoel niet juist gecalibreerd is.
https://www.tesla.com/own...rnstig%20letsel%20leiden.
Hij mag dus ook precies goed zijn. En daar heeft de EU niks mee te maken en is dus een drogreden. Daarom haalde ik het aanmitsumark schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:09:
[...]
Een snelheidsmeter mag alleen teveel aangeven, niet te weinig, ze zullen er dus eerder 3km boven afstellen dan 1km er onder.
Wat wellicht wel werkt is grotere banden monteren
De aangegeven snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig. Bij
de in punt 5.2.5 gespecificeerde testsnelheden moet tussen de aangegeven snelheid (V1) en de
werkelijke snelheid (V2) de volgende relatie bestaan:
[Afbeelding]
Dat iedereen marges inbouwt voor onnauwkeurigheden in hun apparatuur is iets anders.
Het is een beetje dezelfde kinderachtige reactie van Tesla op Reuters.
Reuters zegt: “Duizenden klanten met kluitje in het riet gestuurd” (iets wat we hier ook geregeld zien trouwens)
Tesla zegt: “We hebben er 160.000 onder coulance gerepareerd”. Dat gaat exact 0 in op het punt van Reuters, want beide kunnen waar zijn, maar het lijkt wel lekker te linken en iets te weerleggen.
[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 28-12-2023 21:50 ]
Het is perfect mogelijke om met een moderne radar de afstand en de snelheid van een object (in beweging of stilstaand dus) dat zich “in het vizier van de radar bevindt” te meten en ook nog eens te weten in welke hoek t.o.v. de radar het object zich bevindt. Dus die straatlantaarn is heus geen probleem, evenmin als de stilstaande auto waar je langs rijdt.JTHZZ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:03:
[...]
Hoe ga je met 1 ontvanger verschil maken tussen een reflectie van een straatlantaarn en een stilstaande auto? Er wordt daarom gebruik gemaakt van het doppler effect met een correctie voor de eigen snelheid zodat je niet voor stilstaande objecten stopt. Auto’s die dit wel doen gebruiken een camera.
Maar opnieuw: de meest robuuste oplossing is uiteraard de combinatie radar en camera.
Volgens mij heb je dan toch echt een array aan radarsensoren nodig en dat is niet wat er wordt gebruikt, ivm kosten. Maar goed, discussie is hier OT dus ik stop erover.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:22:
[...]
Het is perfect mogelijke om met een moderne radar de afstand en de snelheid van een object (in beweging of stilstaand dus) dat zich “in het vizier van de radar bevindt” te meten en ook nog eens te weten in welke hoek t.o.v. de radar het object zich bevindt. Dus die straatlantaarn is heus geen probleem, evenmin als de stilstaande auto waar je langs rijdt.
Maar opnieuw: de meest robuuste oplossing is uiteraard de combinatie radar en camera.
https://twitter.com/teslascope/status/1740119464870555830
FSD v12.1 wordt uitgerold naar +15K Tesla's. Benieuwd of we binnenkort video gaan te zien krijgen
FSD v12.1 wordt uitgerold naar +15K Tesla's. Benieuwd of we binnenkort video gaan te zien krijgen
Vandaag een bmw i5 mogen bekijken. Die Duitsers schamen zich blijkbaar anno 2023 voor niks meer .
Dat interieur steekt vol met harde plastic. En maar volle pot dokken voor zoiets : premium noemen ze dat dan.
Dan ben ik heel blij met mijn model 3 highland
Dat interieur steekt vol met harde plastic. En maar volle pot dokken voor zoiets : premium noemen ze dat dan.
Dan ben ik heel blij met mijn model 3 highland
[ Voor 10% gewijzigd door zwasie op 28-12-2023 21:37 ]
Ik kan bevestigen dat mijn M3 destijds met radar in slechte weersomstandigheden beter werkte dan Vision only.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:57:
[...]
Je verwart FSD requirements met elementaire functionaliteit zoals geautomatiseerde cruise control met stop-and-go, noodstops en dergelijke. Een radar is inderdaad niet zo veelzijdig als een camera (weinig geschikt om de omgeving buiten de rijbaan te scannen, niet goed in het herkennen van objecten), maar voor specifieke taken in moeilijke omstandigheden is hij superieur aan camera’s. Diverse constructeurs combineren trouwens radar met camera. Dat heeft zo zijn redenen
Een radar heeft net minder problemen met regen en sneeuw dan een camera, en hij zal typisch beaming gebruiken om een gericht signaal uit te zenden.
Mijn punt is net: Tesla zet alles op de camera en negeert de beperkingen ervan en ontzegt de klant de voordelen van de radar. En laat ons eerlijk zijn: dat is niet omdat de camera superieur zou zijn, maar omdat het veel goedkoper is. Tesla’s business model is om zoveel mogelijk functionaliteit via software te bieden, en zo weinig mogelijk in hardware (zie ook de ruitenwisssers, de parkeerhulp), want software kost letterlijk 0$ per bijkomende auto.
Dat werkt redelijk, maar verre van perfect. En zolang ze dit bij Tesla niet inzien, zal bepaalde functionaliteit ondermaats blijven en irritatie blijven veroorzaken bij iedereen behalve de echte fans die, toegegeven, talrijk zijn.
En erger nog: gebrek aan hardware valt nooit meer te fixen in software. Zie de ruitenwisser miserie.
Waar ik niets van geloof is dat wij hier de wijsheid in pacht hebben. Ook met het verhaal over kostenbesparing kan ik niet in meegaan. Waarom is de 3 Highland dan beter dan zijn voorganger. Niet alleen qua rijeigenschappen, maar ook in uitrusting.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat er gekozen is om productie- en ontwikkelprocessen te vereenvoudigen. Zowel hard- als softwarematig. Dat hiermee tegelijkertijd (mogelijk) kosten worden bespaard is dan een gevolg.
Als 1 snelweg twee wordt (dus zo'n groen bord) vertraagd hij snelheid bij mij altijd. De ene plek gaat naar 100 (als ik harder rij merk ik 't). De andere plek gaat naar 90 en daarna 80. Die plek dus altijd even zelf met voetje gaspedaal intrappen beetje.helloitsme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:16:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Alsjeblieft man, hoeveel pagina’s ga je hier nog over vol schrijven?Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:22:
[...]
Het is perfect mogelijke om met een moderne radar de afstand en de snelheid van een object (in beweging of stilstaand dus) dat zich “in het vizier van de radar bevindt” te meten en ook nog eens te weten in welke hoek t.o.v. de radar het object zich bevindt. Dus die straatlantaarn is heus geen probleem, evenmin als de stilstaande auto waar je langs rijdt.
Dat zou min of meer een première zijn denk ik, mocht de Highland niet beter zijn dan zijn voorganger 😅.STIMPPYYY schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:41:
[...]
Ik kan bevestigen dat mijn M3 destijds met radar in slechte weersomstandigheden beter werkte dan Vision only.
…
Waarom is de 3 Highland dan beter dan zijn voorganger. Niet alleen qua rijeigenschappen, maar ook in uitrusting.
De concurrenten staan niet stil, dus Tesla moet uiteraard ook steeds betere wagens blijven maken aan een competitieve prijs. Dat betekent ook voor Tesla elke dollar omdraaien om te bekijken waar je hem besteedt.
De sticks voor de richtingaanwijzers die verdwenen zijn bijvoorbeeld, dat is heus niet om een betere auto te maken, maar omdat men gedacht heeft: hier kunnen we meer besparen dan we zullen verliezen aan klanten.
Als Tesla de auto's standaard zou uitrusten met:
Klinkt niet als een enorme opgave zou je zeggen...
- Regensensor
- Head Up Display
- Parkeersensoren
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Of zelfs gewoon als optie ipv standaard!Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:59:
Als Tesla de auto's standaard zou uitrusten met:En daarnaast de maximum snelheid op basis van maps & borden betrouwbaarder zou toepassen/weergeven, waardoor AP/CC de juiste snelheid zou hanteren én er geen sprake meer zou zijn van phantom brakes, dan zouden volgens mij >95% van de problemen die hier iedere dag opnieuw langskomen zijn verholpen.
- Regensensor
- Heads Up Display
- Parkeersensoren
(Denk dat sommigen trouwens ook nog wel een richtingaanwijzer-stengeltje willen)
Oh en misschien verlengbare zittingen
Maar met deze paar simpele zaken denk ik ook dat ze een prachtauto zouden maken idd.
Klinkt mij eerder als een (te vergaande) filosofie om auto’s voor te bereiden op zelfstandig rijden (op z’n minst de auto zoveel mogelijk zelf laten doen) en met name zo clean mogelijk interieur.Myaimistrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:53:
[...]
Dat zou min of meer een première zijn denk ik, mocht de Highland niet beter zijn dan zijn voorganger 😅.
De concurrenten staan niet stil, dus Tesla moet uiteraard ook steeds betere wagens blijven maken aan een competitieve prijs. Dat betekent ook voor Tesla elke dollar omdraaien om te bekijken waar je hem besteedt.
De sticks voor de richtingaanwijzers die verdwenen zijn bijvoorbeeld, dat is heus niet om een betere auto te maken, maar omdat men gedacht heeft: hier kunnen we meer besparen dan we zullen verliezen aan klanten.
Het klinkt totaal onlogisch om achter een scherm toe te voegen en bijvoorbeeld nog veel betere speakers te monteren en dan kosten besparen op zoiets stoms zonder dat daarvoor redenen voor zijn. Of je het daarmee eens bent of niet. Maar kostenbesparing? Nah…
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.