Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.893 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:26
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat het ook een kwestie is van gewenning. Als je de weg goed weet in CarPlay kan ik me voorstellen dat je dat fijner vindt.

Ik heb beperkte ervaring met Android Auto, want de implementatie in mijn vorige auto was erg onpraktisch. Werkte ook te beginnen alleen via een kabeltje in een heel onhandig bereikbare USB poort. Schakelen tussen AA en menu was ook onhandig. Vandaar dat ik de native infotainment veel fijner vind dan wat ik ooit eerder in een auto heb gebruikt.

Neemt niet weg dat ik de Spotify interface in Tesla niet erg gebruiksvriendelijk vind. Dat kan zeker beter. Maar het feit dat het native aan boord is vind ik toch wel heel erg goed.

Ik hoop dat ze het OS in de auto verder openen. Zo heb ik al lang een muziek abo van Deezer, die wil ik dat liever dan Tidal of Apple. Flitsmeister gebruik ik zelf niet, maar dat zou voor veel mensen ook een uitkomst zijn denk ik...
Ben fan van CarPlay - op 'kleine' schermen. Neem er graag afscheid van als ik Tesla kan gaan rijden. Zou er ook niet uitzien op (een deel van) dat grote scherm.
Voor Flitsmeister koop ik dan een Flitsmeister One want daar zit geen abbo op. Sponser ik die gasten ook eens een beetje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat het ook een kwestie is van gewenning. Als je de weg goed weet in CarPlay kan ik me voorstellen dat je dat fijner vindt.
Tja, ik zit nu een jaar in de Tesla dus ik had wel moeten wennen. Grootste voordeel is dat je kan zoeken, dat Apple dat niet in de carplay interface stopt is vrij absurd. Maar ik gebruikte vooral de podcasts die ik volg.
m.eddy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:10:
[...]

Ben fan van CarPlay - op 'kleine' schermen. Neem er graag afscheid van als ik Tesla kan gaan rijden. Zou er ook niet uitzien op (een deel van) dat grote scherm.
Voor Flitsmeister koop ik dan een Flitsmeister One want daar zit geen abbo op. Sponser ik die gasten ook eens een beetje _/-\o_
Ik heb een FM One en ik zou je graag vertellen dat het alles oplost. Volgens mij is deel van het probleem dat mijn telefoon vaak in "focus" mode zit en ik gok dat dat de reden is dat het geluid niet door komt. Ik zal me er nú eens in gaan verdiepen of ik met een automatisering kan zorgen dat de telefoon het juiste gedrag vertoond in de auto, maar het blijft jammer dat het geluid over het spraakkanaal moet, met een korte vertraging.

Je denkt, maar je hebt toch FM One? Tja, dat piepje is vrij nietszeggend, ik hoor graag ook waarom je piept, bovendien is het piepje erg makkelijk te negeren als je het al lang hebt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Makkelijk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:42:
[...]

Tja, ik zit nu een jaar in de Tesla dus ik had wel moeten wennen. Grootste voordeel is dat je kan zoeken, dat Apple dat niet in de carplay interface stopt is vrij absurd. Maar ik gebruikte vooral de podcasts die ik volg.

[...]

Ik heb een FM One en ik zou je graag vertellen dat het alles oplost. Volgens mij is deel van het probleem dat mijn telefoon vaak in "focus" mode zit en ik gok dat dat de reden is dat het geluid niet door komt. Ik zal me er nú eens in gaan verdiepen of ik met een automatisering kan zorgen dat de telefoon het juiste gedrag vertoond in de auto, maar het blijft jammer dat het geluid over het spraakkanaal moet, met een korte vertraging.

Je denkt, maar je hebt toch FM One? Tja, dat piepje is vrij nietszeggend, ik hoor graag ook waarom je piept, bovendien is het piepje erg makkelijk te negeren als je het al lang hebt.
Ow de piepjes zijn generiek voor alle meldingen? Ai hoopte dat toch iig dat de flitsers een speciaal alarm toegekend kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Makkelijk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:42:
[...]

Er is inmiddels een FM Two he ;)
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:14:
Raken er meer Tweakers geirriteerd van ‘hou je ogen op de weg’ melding? Met name met je vrouw in de auto? }:|

Lijkt vooral in de eerste seconden van Autopilot inschakelen te gebeuren. Dacht eigenlijk de camera af te plakken maar onderstaande gevonden afbeelding stemt me niet hoopvol. Vond m’n Model 3 altijd een fijne auto maar begin langzaam richting andere merken te trekken. Dan maar iets minder geavanceerde infotainment.

[Afbeelding]
Totaal geen last van. Ik vind het juist fijn dat hij minder gevoelig is voor stuur input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
[quote]Pierz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:14:
[...]

[...]
Die heeft een abbo.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Vandaag ca 300km waarvan makkelijk 80% op AP.
Dit was de eerste keer dat ik bij licht langere stukken reed na de update.
Het was droog, en de ruitenwisser heeft niet 1 maal geveegd.
Buiten een paar nags met de blauwe randen op het scherm heb ik niks gekregen. Niet 1 keer de melding dat ik naar de weg moet kijken en toch heb ik af en toe wat met het scherm in en uitgezoomd.

Ik kan me niks negatiefs voorstellen bij deze update.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
m.eddy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:32:
[...]

[...]
Die heeft een abbo.
Een whopping €2 per maand…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00
coptician schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:39:
[...]

Kan je ook alle nummers van een artiest (in je library) shufflen? Dus als je drie albums hebt van 1 artiest.

Ik geloof dat Spotify nog steeds niet echt het concept van een library heeft. Spotify denkt graag in Playlists zover ik weet.
Mijn eerste gedachte was inderdaad maak een Playlist aan met de drie albums. Want je in de auto zoekt op een naam of nummer. Dan zie je verschillende onderwerpen als nummer, album, podcasts wat je dan aan kan klikken en shuffelen eventueel. Drie albums selecteren is daar denk ik niet 1 van.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:50
bert pit schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:04:
Gisteren een uurtje of vier in de auto gereden. Ik heb m'n eerste straf binnen. Het is onmogelijk om langer dan een paar seconden op het scherm te kijken, want je krijgt direct een waarschuwing. Dus de kaart gebruiken om een laadstation te zoeken of een podcast selecteren is erg lastig geworden, omdat het allemaal in een split second moet.
Ik sta nog niet te juichen.

Ook viel het me op dat de AP snelheid verminderd bij bushaltes en oversteekplaatsen. Nooit eerder gemerkt.
Vandaag 2023.44.30.5.1 geinstalleerd. De nag bij het activeren van Autopilot lijkt weg. Al was het wel donker dus ik weet niet in hoeverre de camera dan nog kan registreren dat ik naar het scherm kijk. Ik kon overigens wel langere tijd naar het scherm kijken zonder nag, hij gaf de melding alleen als ik bij activeren naar rechts keek.

Auto was alweer een volgende update aan het downloaden; denk dat er aardig wat geklaagd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-12-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:16:
[...]

Vandaag 2023.44.30.5.1 geinstalleerd. De nag bij het activeren van Autopilot lijkt weg. Al was het wel donker dus ik weet niet in hoeverre de camera dan nog kan registreren dat ik naar het scherm kijk. Ik kon overigens wel langere tijd naar het scherm kijken zonder nag, hij gaf de melding alleen als ik bij activeren naar rechts keek.

Auto was alweer een volgende update aan het downloaden; denk dat er aardig wat geklaagd wordt.
Camera registreer het dan niet. Ik kan in de avond ook op de kop staan en dan vind die 't nog goed. Overdag is die dan ineens' wakker" en streng.

Denk dat die de gameupdate ging installeren bij je. In principe is 30.5.1 voor HW3 auto's en 30.6 voor HW4 auto's, wat ik las online. Nieuwere firmware dan dat zijn tot nu toe alleen nog maar voor werknemers met FSD 12.1 er in.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 16:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

m.eddy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:32:
[...]

[...]
Die heeft een abbo.
Ik heb toevallig zo'n FM Two voor kerst gehad. Nog niet zo veel mee gereden, maar eerste indruk is erg goed.
En ik kreeg er 2-jaar een pro abonnement bij, dus voorlopig is dat nog geen zorg.

Overigens is een kleine snelheidsovertreding al duurder dan een abonnement.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
spartacusNLD schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:44:
Kon het niet laten.. vroeg opstaan om de glans weer terug te brengen voordat we naar familie gaan. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke car shampoo gebruik jij? Ik tot op heden die van Karcher, maar schuimt minder goed heb ik het idee. Ik heb dezelfde hogedrukreiniger en opzetstuk als jij.

Gister ook maar even alles schoon gemaakt en weer eens in de turtle wax gezet...met de hand... Toch maar eens zo'n polijstmachine kopen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKr2ljNiHFDCpnZaIz7itiHuSdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLUMLChOf2WqQ3Ob1DnnYaMB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAcGTJkVMycpDe7jYWBAoWheREs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwUKuHu3k8gFP25JeDx8UofD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0VF-qkoX6vHXyT01LCtekICdRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbcygt2z68hCanOVIVUyb6cu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY1jZDInO1LVdZxfkYp5HSBdelY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJN8PVtWqBMewWlcEGe5XRFP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Burnd op 27-12-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:33

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Burnd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:45:
[...]

Welke car shampoo gebruik jij? Ik tot op heden die van Karcher, maar schuimt minder goed heb ik het idee. Ik heb dezelfde hogedrukreiniger en opzetstuk als jij.

Gister ook maar even alles schoon gemaakt en weer eens in de turtle wax gezet...met de hand... Toch maar eens zo'n polijstmachine kopen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als shampoo gebruik ik Gyeon Q²M Bathe

wat betreft de snowfoam (Monello Artico Magico Snow Foam).. 10% snow foam in de beker en aanlengen met water. Ging goed gisteren d:)b

Op mijn auto is glascoating (Gyeon Q² SYNCRO EVO) aangebracht dus waxen is niet nodig. Dat helpt ook enorm bij de glans (zoals je op de foto van gisteren zag).

Ik ben ongeveer zoals in onderstaande video te werk gegaan:

De volledige lijst van producten die ik gebruik vindt je hier (samengesteld door een professioneel detailer die mijn auto heeft gepolijst en in de glascoating heeft gezet) https://docs.google.com/d...819568&rtpof=true&sd=true

(stuur me een DM als je rechten op het document nodig hebt)

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 27-12-2023 11:48 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:56
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:59:
[...]

Elon kennende: geen Autopilot, geen FSD.
Aha, jij kent Elon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 21:35
Waarschijnlijk niet maar het registreren zonder verdere invulling is toch wat zonde van het coding werk. Op zich logisch spelregel is AP of FSD als er aandacht is. Als dat er niet is dan geen hulpfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:03
spartacusNLD schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:06:
[...]

Als shampoo gebruik ik Gyeon Q²M Bathe

wat betreft de snowfoam (Monello Artico Magico Snow Foam).. 10% snow foam in de beker en aanlengen met water. Ging goed gisteren d:)b

Op mijn auto is glascoating (Gyeon Q² SYNCRO EVO) aangebracht dus waxen is niet nodig. Dat helpt ook enorm bij de glans (zoals je op de foto van gisteren zag).

Ik ben ongeveer zoals in onderstaande video te werk gegaan:
[YouTube: FILTHY Tesla Model 3 Decon Foam Wash - Exterior Car Detailing]

De volledige lijst van producten die ik gebruik vindt je hier (samengesteld door een professioneel detailer die mijn auto heeft gepolijst en in de glascoating heeft gezet) https://docs.google.com/d...819568&rtpof=true&sd=true

(stuur me een DM als je rechten op het document nodig hebt)
Tip voor mensen die een Foamlance hebben. Koop niet de normale Bathe maar de Bathe+. Na het wassen maar voor het drogen een klein beetje Bathe+ mengen met water in de Foamlance, de auto mee infoamen en meteen weer schoonspuiten met water en daarna drogen.

De lak blijft zo weken lang beschermd tegen plakkend vuil en geeft een extreem goede “beading”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Tis zover. Na 3 mnd de eerste schade.
Minuscuul lakschade (paar mm) op een rare plek (links achter boven wielkast). Lijkt op steentje want lak is echt weggeslagen.

Paar mm maar ik heb het gezien plus blauwe auto dus kan het niet meer ontzien 8)7

Heb maar een stiftje besteld. Om iig het plekje blauw te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:25
Henvar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:28:
Minuscuul lakschade (paar mm) op een rare plek (links achter boven wielkast). Lijkt op steentje want lak is echt weggeslagen.

Paar mm maar ik heb het gezien plus blauwe auto dus kan het niet meer ontzien 8)7

Herkenbaar. Weet niet of het lease of particulier is.

De gedachte dat je de auto 10 jaar houd en over 5 jaar de hele auto vol zit kan misschien helpen. Ik bedoel over 5 jaar haal je waarschijnlijk je schouders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
deryck schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:34:
[...]

Herkenbaar. Weet niet of het lease of particulier is.

De gedachte dat je de auto 10 jaar houd en over 5 jaar de hele auto vol zit kan misschien helpen. Ik bedoel over 5 jaar haal je waarschijnlijk je schouders op.
Lease maar dan nog doet de eerste schade altijd het meeste pijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:28

ChUcKiE

Dus........

spartacusNLD schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:44:
[...]

Je hoort deze te gebruiken voor de puristen:
- gun:
https://www.carclean.com/...ta-short-trigger-gun.html

- foam opzetstuk:
https://www.carclean.com/nl/monello-lancia-2-0-foam-kit.html

Zelf dit uit China besteld. Werkt prima :) Stuk goedkoper ook:
https://a.aliexpress.com/_mNGytjO

ZORG DAT JE HET JUISTE TYPE VOOR JE MERK HOGEDRUK BESTELD!!

[Afbeelding]

Ik gebruik wel deze snowfoam:
https://www.carclean.com/nl/artico-magico-snow-foam.html

Dit spul is top! 10% van dit spul in de beker en de rest aanlengen met water. Dikke foam gegarandeerd.
Sorry dat het wat off-topic is, maar ik heb een wat oudere, model 695. Verder gewoon standaard Kärcher uitbreidingen erbij. Ik verwacht dat die E er dan ook op past, iemand die er meer kijk op heeft? Want dit is wel een gave toevoeging zo qua wassen!!!👍

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:33

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:57:
[...]

Sorry dat het wat off-topic is, maar ik heb een wat oudere, model 695. Verder gewoon standaard Kärcher uitbreidingen erbij. Ik verwacht dat die E er dan ook op past, iemand die er meer kijk op heeft? Want dit is wel een gave toevoeging zo qua wassen!!!👍
Begint inderdaad een discussie te worden die wat meer in Het grote auto detailing topic past. In dat topic is jou vraag vast al een keer gesteld. Ik heb de link naar aliexpress daar vandaan namelijk.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Henvar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:28:

Waar heb je die lakstift besteld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Sinds 2 weken ook een trotse bereider van een Model 3. 1 van de 3 Teslas in Tilburg, toen ik hem op ging halen, in het rood.... Prachtige kleur!

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de luxe en de bouwkwaliteit. By far de beste bijrijders stoel waar ik ooit in gezeten heb (bestuurderstoel kan niet tippen aan die in de Megane GT van een paar jaar terug maar swa, dat went wel).

Vanaf het moment dat ik instapte begonnen echter de kleine irritaties. Geen mogelijkheid om 1-pedal drive in te stellen, geen Car play, helemaal geen fysieke aansturing meer behalve 2 scroll wieltjes (zelfs geen pookje meer voor richting aanwijzer, wat heel slecht werkt als je een rotonde om gaat!). Allemaal kleine dingetjes waar wel aan te wennen valt. Behalve.....

- De automatische ruitenwisser functie is nutteloos. Wist niet wanneer het nodig is, wist veel te veel wanneer het overbodig is. Dit deden gewone middenklassers (in mijn geval een Citroën Xsara) 25 jaar geleden al nagenoeg feilloos maar Tesla krijgt het niet voor elkaar?!
- Maar het allerergste: De adaptive cruise control is levensgevaarlijk. Vandaag op een rit van 40 kilometer 5 keer! een noodstop van de ACC gehad zonder dat er iets aan de hand was. Ook dit doen andere merken al 25+ jaar feilloos maar Tesla krijgt dit niet voor elkaar!?

Is dit normaal? Is die ACC inderdaad zo slecht dat hij ongelukken gaat veroorzaken? Of heb ik een maandagochtend model?
Voor mij is vooral dit laatste punt absoluut reden om hem terug te gaan brengen. Als dit in andere Teslas wel goed werkt dan terug om te repareren maar als dit "works as designed" is dan ga ik hem onder nonconformiteit permanent inleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:52
Croga schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:29:
Sinds 2 weken ook een trotse bereider van een Model 3. 1 van de 3 Teslas in Tilburg, toen ik hem op ging halen, in het rood.... Prachtige kleur!

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de luxe en de bouwkwaliteit. By far de beste bijrijders stoel waar ik ooit in gezeten heb (bestuurderstoel kan niet tippen aan die in de Megane GT van een paar jaar terug maar swa, dat went wel).

Vanaf het moment dat ik instapte begonnen echter de kleine irritaties. Geen mogelijkheid om 1-pedal drive in te stellen, geen Car play, helemaal geen fysieke aansturing meer behalve 2 scroll wieltjes (zelfs geen pookje meer voor richting aanwijzer, wat heel slecht werkt als je een rotonde om gaat!). Allemaal kleine dingetjes waar wel aan te wennen valt. Behalve.....

- De automatische ruitenwisser functie is nutteloos. Wist niet wanneer het nodig is, wist veel te veel wanneer het overbodig is. Dit deden gewone middenklassers (in mijn geval een Citroën Xsara) 25 jaar geleden al nagenoeg feilloos maar Tesla krijgt het niet voor elkaar?!
- Maar het allerergste: De adaptive cruise control is levensgevaarlijk. Vandaag op een rit van 40 kilometer 5 keer! een noodstop van de ACC gehad zonder dat er iets aan de hand was. Ook dit doen andere merken al 25+ jaar feilloos maar Tesla krijgt dit niet voor elkaar!?

Is dit normaal? Is die ACC inderdaad zo slecht dat hij ongelukken gaat veroorzaken? Of heb ik een maandagochtend model?
Voor mij is vooral dit laatste punt absoluut reden om hem terug te gaan brengen. Als dit in andere Teslas wel goed werkt dan terug om te repareren maar als dit "works as designed" is dan ga ik hem onder nonconformiteit permanent inleveren.
Heb je überhaupt een proefrit gedaan?

Daarnaast op je vragen:
-1 pedal drive is standaard just
- Car play kan via een add on en dan de browser. Geen idee hoe fijn dat werkt. Vind zelf tesla infotainment juist fijn
- nee fysieke aansturing is er in het nieuwste model niet meer (highland) . Vandaar mijn vraag of je wel een proefrit hebt gedaan
- ruitenwisser is bij meer mensen een irritatie. Maar sinds de laatste update kan ik hem uitzetten bij activeren ACC of auto pilot. Als dat niet kan zou je kunnen kijken naar een commander voor de S3XY buttons
- phantom breaking was vroeger een probleem. Daarna opgelost. Maar nu sinds de laatste updates weer vaker voorkomend bij 60km wegen zonder middenstreep. Eigelijk is auto pilot en ACC ook alleen voor snelweg bedoelt. Als je die noodstop op de snelweg had is er wel wat meer aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door hsb85 op 27-12-2023 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 15:52
quote]hsb85 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:46:
[...]

- phantom breaking was vroeger een probleem. Daarna opgelost. Maar nu sinds de laatste updates weer vaker voorkomend bij 60km wegen zonder middenstreep. Eigelijk is auto pilot en ACC ook alleen voor snelweg bedoelt. Als je die noodstop op de snelweg had is er wel wat meer aan de hand.
[/quote]

Na vier jaar is bij mij phantom breaking op de snelweg wel verbeterd maar "opgelost" vind ik teveel credit voor Elon. Ik heb nog steeds regelmatig bij op- en afritten dat de auto inhoudt ook al is er geen verkeer op de desbetreffende op- of afrit aanwezig. Daarnaast soms snelheidsaanpassingen door onverklaarbare redenen; komt dit uit foutieve kaartinformatie, leest de auto de verkeerde borden, wie het weet mag het zeggen maar het is vrij irritant en soms gevaarlijk.
Ik heb echt het idee dat Tesla helemaal geen focus op de Nederlandse markt en infrastrucuur heeft. Het interesseert ze niks en er verbetert dus ook maar bar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 20:03
Ik heb premium pakket maar mis youtube en netflix? Al een tijd niet naar gezocht. Klopt het dat die apps eraf zijn? Spotify werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 16:25
Rare remacties heb ik eigenlijk alleen bij klaverbladen. Volgens mij zitten er gewoon hardcoded maximum snelheden in waar hij in stappen vrij abrupt vertraagd. Zodra je dan onder het viaduct rijd acceleert hij ineens als een malle en daarna weer in de ankers omdat de lus weer op 50-60 max gezet is. Daarom doe ik die lekker zelf.

Overigens staat er een heel lijstje in de handleiding waar je AP niet mag gebruiken. Oa werkzaamheden, slechte belijning en fietsers. Vooral dat laatste merk je goed. Dan is hij echt overdreven voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:52
appletreelane schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:06:
[...]

[/quote]

Na vier jaar is bij mij phantom breaking op de snelweg wel verbeterd maar "opgelost" vind ik teveel credit voor Elon. Ik heb nog steeds regelmatig bij op- en afritten dat de auto inhoudt ook al is er geen verkeer op de desbetreffende op- of afrit aanwezig. Daarnaast soms snelheidsaanpassingen door onverklaarbare redenen; komt dit uit foutieve kaartinformatie, leest de auto de verkeerde borden, wie het weet mag het zeggen maar het is vrij irritant en soms gevaarlijk.
Ik heb echt het idee dat Tesla helemaal geen focus op de Nederlandse markt en infrastrucuur heeft. Het interesseert ze niks en er verbetert dus ook maar bar weinig.
Ja probleem was het, nu af en toe irritant bij mij, maar dat is alleen doordat de auto te voorzichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Wolly schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:23:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Hier ook een blauwe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:42:
Ik heb premium pakket maar mis youtube en netflix? Al een tijd niet naar gezocht. Klopt het dat die apps eraf zijn? Spotify werkt wel
Die staan bij jou niet in de Toy Box of Theatre (of hoe dat ding heet)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Vandaag ongeveer 150km snelweg gereden met 2023.44.30.5.1, ging echt super. AP zeurde heel weinig, en gedurende een file van ruim 30min reed de auto echt heel netjes. Soepel optrekken en remmen, het gat met de voorligger niet te groot, echt ideaal. Een hele verbetering met enkele weken geleden.

Ook de nieuwe "continuous AP" functie van de s3xy commander werkte echt goed. Had em op 1s gezet, en dan zet hij soms iets te snel AP weer aan. Ik denk dat 2s ideaal is, die probeer ik eind van de week op de terugweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik herken die ervaring in elk geval niet met AP (gebruik TACC nauwelijks, maar ik rijd wanneer het maar even kan met Autosteer aan: snelweg, provinciale weg, bebouwde kom). Op bepaalde specifieke punten doet ie af en toe wat geks, maar je moet sowieso alert zijn en ook even wennen aan het systeem en de beperkingen.

Issues op 60 km/h wegen (zonder middenstreep) worden hier wel regelmatig benoemd. Zelf rijd ik daar weinig op, maar al snel merk ik daar dat de auto er niet lekker raad mee weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nosch schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:24:
Vandaag ongeveer 150km snelweg gereden met 2023.44.30.5.1, ging echt super. AP zeurde heel weinig, en gedurende een file van ruim 30min reed de auto echt heel netjes. Soepel optrekken en remmen, het gat met de voorligger niet te groot, echt ideaal. Een hele verbetering met enkele weken geleden.

Ook de nieuwe "continuous AP" functie van de s3xy commander werkte echt goed. Had em op 1s gezet, en dan zet hij soms iets te snel AP weer aan. Ik denk dat 2s ideaal is, die probeer ik eind van de week op de terugweg :)
Ja, ik heb 2s ingesteld en werkt heel relaxt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1739805722538291586

Tesla zou deze vakantieperiode de fabriek in Shanghai beginnen ombouwen om vanaf half 2024 de nieuwe MY te produceren. Ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Autopilot nag krijg ik nu veel sneller dan normaal , deze kan je voorkomen door je zonneklep uit te schuiven (om hem lekker over/voor je interieur-camera te hangen)

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 27-12-2023 20:12 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
this schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:51:
[...]

Idd in de BMW iX3 zit ook een camera in het dashboard om je te monitoren.
Ik hoop dat er niet te veel functionaliteit afhankelijk wordt daarvan, zodat je die nog altijd kan afplakken.
Ik heb echt geen zin dat er continu een camera op mij gericht staat.
Dit is voor mij ook een van de redenen dat ik een XC40 heb aangeschaft, zit al die zooi niet in. ;) In de EX30 is het ook al zo ver. XC40 is niet te modern, maar wel goede Pilot Assist: in dit geval misschien een plus. Hebben ook gereden in een Toyota Bz4x en die camera was zo opdringerig. Dat gaat hem nooit worden met kinderen achterin. Gaan ze ruzie maken, krijg jij ook nog ruzie met de auto.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 08:31
Fire69 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:58:

Tesla zou deze vakantieperiode de fabriek in Shanghai beginnen ombouwen om vanaf half 2024 de nieuwe MY te produceren. Ben benieuwd :)
Welke vakantieperiode is er nu dan in China?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
dreamscape schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:03:
[...]

Welke vakantieperiode is er nu dan in China?
Chinees Nieuwjaar binnenkort. Eind Januari dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
Vandaag voor de wintersport een paar winterbanden aan het zoeken, heeft iemand ervaring met de hankooks?
Die heb ik als standaard zomerbanden geleverd gekregen en vind ik prima.

Iemand toevallig ook nog een setje originele velgen over? Dan hoef ik niet elke keer de banden te laten wisselen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:27

ACC lijkt op de snelweg al wat verbeterd sinds ik hem eind oktober heb. Remt niet meer als je net wat te brede vrachtwagens inhaalt - vandaag remde de auto zelfs een keer correct toen een vrachtwagen niet binnen de lijntjes reed. Maar wel gisteren ook een paar keer vol op de rem op 100 wegen zonder middenberm bij tegenliggers, waardoor ik de cruise control gewoon niet kon gebruiken. En op weg naar mijn werk remt de auto bij goed weer altijd bij één specifiek vluchthaven, ook al is de weg verder leeg. Op zich wen je er wel aan omdat je gewoon het gaspedaal snel kan intrappen, maar veilig of comfortabel is het niet.

De automatische ruitenwisser lijken opeens beter sinds laatste update hier.

Maar al deze dingen zijn voor mij heel herkenbaar. Overigens went het 1-pedal driving voor mij snel, en mis ik de instelling daarvoor echt niet. De rest zijn wel echt dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 19:46
Sinds vandaag gaat de auto op slot met het Nokia SMA geluidje.. subtiel maar wel grappig de wat oudere generatie kijkt snel op en zoekt naar de telefoon..

Wat mij dan weer opviel is dat de auto niet meer knippert met de knipperlichten.. visueel is dat wel prettig maar goed, wellicht in een volgende patch/update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:58:

De y voor Europa komt uit de fabriek in Berlijn, dus hier zullen we pas de update krijgen als de fabriek in De aangepast wordt. Verwacht dat dit wat later zal zijn, eerst de opstart foutjes/issues uitvoer lijn in Shanghai gladstrijken….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-06 20:20
Pieter_621 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:25:
[...]

ACC lijkt op de snelweg al wat verbeterd sinds ik hem eind oktober heb. Remt niet meer als je net wat te brede vrachtwagens inhaalt - vandaag remde de auto zelfs een keer correct toen een vrachtwagen niet binnen de lijntjes reed. Maar wel gisteren ook een paar keer vol op de rem op 100 wegen zonder middenberm bij tegenliggers, waardoor ik de cruise control gewoon niet kon gebruiken. En op weg naar mijn werk remt de auto bij goed weer altijd bij één specifiek vluchthaven, ook al is de weg verder leeg. Op zich wen je er wel aan omdat je gewoon het gaspedaal snel kan intrappen, maar veilig of comfortabel is het niet.
Vandaag in Limburg over A2 gereden terwijl de vluchtstrook was opengesteld voor verkeer. Lekker veel op de middelste rijbaan gereden :) . Voorafgaand aan het passeren van een auto / vrachtauto op de vluchtstrook voelde je de auto een beetje naar links sturen om na het inhaalmanoeuvre weer terug te keren naar zijn oorspronkelijke positie. Dat was twee weken geleden heel anders. Vooral een vrachtauto op de smalle vluchtstrook leverde geheid een rem op. Wat mij betreft een hele verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:23:
[...]

synx6 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:49:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Hier ook een blauwe ;)
https://www.greendrive-accessories.com/nl/

Uiteindelijk ook een stift erbij besteld ivm metallic lak.
Gaan zien of dit werkt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
hans96 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:44:
[...]

Vandaag in Limburg over A2 gereden terwijl de vluchtstrook was opengesteld voor verkeer. Lekker veel op de middelste rijbaan gereden :) . Voorafgaand aan het passeren van een auto / vrachtauto op de vluchtstrook voelde je de auto een beetje naar links sturen om na het inhaalmanoeuvre weer terug te keren naar zijn oorspronkelijke positie. Dat was twee weken geleden heel anders. Vooral een vrachtauto op de smalle vluchtstrook leverde geheid een rem op. Wat mij betreft een hele verbetering.
Nice, blij om dit soort verhalen te horen.
Ik ben ook heel tevreden over de continues autopilot :Y
Moet er nog even aan wennen. Soms schakelt hij net in, druk op de knop en schakel hem weer uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
appletreelane schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:06:
[...]

[/quote]

Gisteren en vandaag samen ca 600km gereden, en heel veel op AP. Geen enkele phantom braking gehad, wel één keer vertragen terwijl ik op de 2e strook reed en een vrachtwagen afweek op de 1ste strook en va 20cm over de lijn kwam. Dat is voor mij geen ongewenst gedrag.
Het regende niet, en de ruitenwissers deden niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Iemand wel eens gemerkt dat het plastic rondom de interieurcamera vrij warm/heet wordt tijdens het rijden?

Ik deed vandaag de cover die ik voor de camera heb zitten dicht en merkte toen dat het plastic erg warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-09 09:09
Ik zag een filmpje over Automatisch parkeren met een model 3 pre highland.

Lees nu dit:
https://www.tesla.com/own...parkeren%20is%20voltooid.

Dit is niet voor Nederland denk ik? Of heeft iemand dit al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-09 09:09
Dj-sannieboy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:12:
Iemand wel eens gemerkt dat het plastic rondom de interieurcamera vrij warm/heet wordt tijdens het rijden?

Ik deed vandaag de cover die ik voor de camera heb zitten dicht en merkte toen dat het plastic erg warm was.
Ja ook vandaag gemerkt. Krijg trouwens wel melding camera geblokkeerd. En geen lane assist beschikbaar of was dit voor een buitencamera? Was wel op hetzelfde tijdstip toen ik m’n vinger voor de camera hield. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
ZeRoC00L schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:36:
[...]

De y voor Europa komt uit de fabriek in Berlijn, dus hier zullen we pas de update krijgen als de fabriek in De aangepast wordt. Verwacht dat dit wat later zal zijn, eerst de opstart foutjes/issues uitvoer lijn in Shanghai gladstrijken….
De nieuwe 3 komt momenteel toch ook enkel uit Shanghai dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik reed vandaag in de miezer en vond het vrij irritant dat ik vaak zelf de ruitenwisser even moest aandoen omdat de auto het nog niet nodig vond... Ik snap dat dat volledig tegen alle ervaringen en rants hier in gaat maar goed die herken ik dan ook totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
Sander schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:42:
Ik reed vandaag in de miezer en vond het vrij irritant dat ik vaak zelf de ruitenwisser even moest aandoen omdat de auto het nog niet nodig vond... Ik snap dat dat volledig tegen alle ervaringen en rants hier in gaat maar goed die herken ik dan ook totaal niet.
Tegen alle ervaringen en rants in? Hoezo? Deze thread zit vol met dezelfde ervaringen en rants.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:03
Ik rij sinds Augustus met een Model 3 long range single motor, revisie 2.
Na een paar maanden met deze auto gereden te hebben wil ik toch graag wat tegengas geven aan alle positieve geluiden op dit forum en de rest van het internet.

Waarom heb ik voor deze auto gekozen?
  • Deze was snel leverbaar. Ik had geen zin om 12-24 maanden op een nieuwe leasewagen te wachten
  • Was een van de goedkopere wagens in zijn klasse en in mijn ogen krijg je veel meer vergeleken met een ID3 en dergelijke
  • Merk dat lang met EV's bezig is, dus hopelijk deze zaken op orde heeft
  • Supercharger netwerk
Laten we beginnen met de goeie punten:
  • De auto rijd heerlijk vlot en zit lekker. Al zijn de stoelen aan de smalle kant
  • Infotainment systeem werkt vlot en zit redelijk overzichtelijk in elkaar
  • Enkel een groot scherm in het midden went heel snel
  • Software updates gaan vlot en ik hoef niet naar de garage hiervoor
  • Iedereen die eens meerijd is onder de indruk, vooral de vrouwen
  • Zuinig, tussen 15-20 wh/km
The bad:
  • Ruitenwissers werken OK. Vergeleken met alle andere autos waar ik mee gereden heb, een waar drama en een echte schande. Ik verstel de stand nu constant manueel. Tesla zou een gevoeligheids regelaar moeten implementeren bij de stand auto. Zoiets heeft elke auto waar ik de laatste 15 jaar mee gereden heb.
  • Cruise control werkt meer niet dan wel. Adaptive cruise control houd teveel afstand. En omdat ik enkel cameras heb, kan ik hem ook niet op de kortste afstand zetten. Ik blijf nu meer en langer op het linker baanvak plakken zodat de wagen niet constant remt. En waar dit niet mogelijk is, zit ik constant met de voet op het gas. Bij het cancellen van de CC kan je deze niet restten naar de vorige stand. Nee deze moet je telkens opnieuw instellen. Elke andere wagen heeft dit gewoon.... Het liefst wil ik gewoon weer een domme CC maar deze lijkt bij andere merken ook verdwenen te zijn. Iets met regelgeving vermoed ik? En dan het constant remmen, vertragen of niet willen versnellen naar de ingestelde snelheid.
  • Lane keeping assist werkt matig. Wie heeft bedacht dat je deze moet uitschakelen om van baanvak te veranderen? Elk ander merk zet je de pinker aan en trek je over. Daarna activeert de lane keeping assist weer automatisch. Nee bij Tesla zijn het allemaal manuele acties. Ik ben ook meer op het schem aan het kijken naar het geklaag en gezaag om aan het stuur te trekken. En zelf een zachte bocht nemen doet die ook niet zelf. Dit was bij mijn vorige wagen een KIA toch een stuk beter en indrukwekkender. En al verschillende keren gehad dat na een melding dat ik het stuur moet vasthouden, ik over de weg aan het swabberen ben, maar de wagen geen stuur correcties detecteert...
  • Paarkeersensoren of het gebrek daaraan. Wie haalt het in zijn hoofd om zaken te verwijderen zonder werkend alternatief?? Ja de laatste software update geeft een fancy overzicht. Maar eerlijk, dit is spielerij, want je weet nog steeds niet hoe ver je ergens vanaf bent. Achteraan heb je gelukkig een camera en kan je zelf een inschatting maken. Maar vooraan? Ben je gewoon blind. Hier zou ook een camera in de bumper moeten zitten. Maar op een manier dat die niet direct vuil word. Ik ben vrij zeker dat ik schade zal rijden door het gebrek aan parkeersensoren. En nee, dit gaan ze echt niet oplossen met toekomstige software updates.
  • Enhanced Autopilot - parkeren: Nope niet voor jouw. We halen de parkeersensoren weg en gaan ooit in de verre verre toekomst (1 jaar en counting) dit weer eens implementeren met cameras. Tot die dag kan je niet via de app de auto langzaam vooruit of achteruit in een parkeervak laten rijden. Wat gewoon onnozel is, want de auto gaat super traag, je staat erbij en al je de knop loslaat, stop de auto. Dus als je al ergens tegen zou zitten is het je eigen schuld.
  • Enhanced Autopilot - baanvak veranderen: Dus omdat we geen normale lane keeping assist kunnen of willen inbouwen, of we geld uit de zakken van mensen willen kloppen, komen we maar aanzetten met deze contraptie. Op Mad Max modus veranderd de auto van baanvak nog langzamer als mijn grootmoeder van 92. Waardeloos dus. Dan nog niet te spreken over de gevaarlijke situaties die het al opgeleverd heeft. Meer dan eens trekt de auto halverwege het maneuver radicaal terug. Dit zonder dat er een andere weggebruiker in de buurt was. Als je je handen niet heel stevig aan het stuur hebt lig je zo van de baan.
  • "snel"laden: Voor die paar keer dat ik ben gaan snelladen ben ik eerlijk gezegd telleurgesteld. Meestal rond de 100KW, 1 keer 190KW zien aantikken, van de 250KW theoretisch. Als ik dan de laadcurve opzoek is dit van 5-15% aan 250KW, daarna een stuk minder? Dat doet een EV6 toch een stuk beter. Die houden hun max een stuk langer vast. Heel telleurstellen voor een merk dat zich prijs met ervaring in batterij technologie.
Door al deze dingen die niet werken zoals men zou mogen verwachten, rij ik nu dus vooral manueel. Dus ik rij met een EV met de technologische stand van 2005: Geen parkeersensoren, geen cruise control, manuele regenwissers,....
Software updates zijn leuk enzo, maar heb ik die in de vorige wagens gemist? Nee, nooit. De systemen bij KIA en Renault waren ook overzichtelijk en werkten vlot genoeg. Mercedes daarintegen was echte stroop.
Dit zijn allemaal zaken die je niet goed kan praten in mijn ogen, omdat het bij alle andere merken het wel gewoon goed werkt.
En ergens is dit heel heel jammer, want ik ben onder de indruk van hoe EAP een afslag neemt en als ik de filmpjes van FSD zie in Californie is het echt heel indrukwekkend. Dus het is niet alsof ze het niet kunnen. Ze lijken gewoon niet te willen. Ik raad iedereen aan om toch 2 keer na te denken voor ze een Tesla nemen.
En nu lijkt het dat ik Tesla alleen maar wil afkraken. Ik wil gewoon een tegengeluid geven en de harde realiteit schetsen, hoe het is om met deze autos te rijden. Ik heb ook genoeg op te merken bij andere automerken, maar daar werken de basis dingen op zijn minst zoals men mag verwachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:30
mastr-dc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:21:
Na een paar maanden met deze auto gereden te hebben wil ik toch graag wat tegengas geven aan alle positieve geluiden op dit forum en de rest van het internet.

• Deze was snel leverbaar. Ik had geen zin om 12-24 maanden op een nieuwe leasewagen te wachten
  • Was een van de goedkopere wagens in zijn klasse en in mijn ogen krijg je veel meer vergeleken met een ID3 en dergelijke
  • Supercharger netwerk
  • De auto rijd heerlijk vlot en zit lekker. Al zijn de stoelen aan de smalle kant
The bad:
  • Ruitenwissers werken OK. Vergeleken met alle andere autos waar ik mee gereden heb, een waar drama en een echte schande. Ik verstel de stand nu constant manueel. Tesla zou een gevoeligheids regelaar moeten implementeren bij de stand auto. Zoiets heeft elke auto waar ik de laatste 15 jaar mee gereden heb.
  • Cruise control werkt meer niet dan wel. Adaptive cruise control houd teveel afstand. En omdat ik enkel cameras heb, kan ik hem ook niet op de kortste afstand zetten. Ik blijf nu meer en langer op het linker baanvak plakken zodat de wagen niet constant remt. En waar dit niet mogelijk is, zit ik constant met de voet op het gas. Bij het cancellen van de CC kan je deze niet restten naar de vorige stand. Nee deze moet je telkens opnieuw instellen. Elke andere wagen heeft dit gewoon.... Het liefst wil ik gewoon weer een domme CC maar deze lijkt bij andere merken ook verdwenen te zijn. Iets met regelgeving vermoed ik? En dan het constant remmen, vertragen of niet willen versnellen naar de ingestelde snelheid.
  • Lane keeping assist werkt matig. Wie heeft bedacht dat je deze moet uitschakelen om van baanvak te veranderen? Elk ander merk zet je de pinker aan en trek je over. Daarna activeert de lane keeping assist weer automatisch. Nee bij Tesla zijn het allemaal manuele acties. Ik ben ook meer op het schem aan het kijken naar het geklaag en gezaag om aan het stuur te trekken. En zelf een zachte bocht nemen doet die ook niet zelf. Dit was bij mijn vorige wagen een KIA toch een stuk beter en indrukwekkender. En al verschillende keren gehad dat na een melding dat ik het stuur moet vasthouden, ik over de weg aan het swabberen ben, maar de wagen geen stuur correcties detecteert...
  • Paarkeersensoren of het gebrek daaraan. Wie haalt het in zijn hoofd om zaken te verwijderen zonder werkend alternatief?? Ja de laatste software update geeft een fancy overzicht. Maar eerlijk, dit is spielerij, want je weet nog steeds niet hoe ver je ergens vanaf bent. Achteraan heb je gelukkig een camera en kan je zelf een inschatting maken. Maar vooraan? Ben je gewoon blind. Hier zou ook een camera in de bumper moeten zitten. Maar op een manier dat die niet direct vuil word. Ik ben vrij zeker dat ik schade zal rijden door het gebrek aan parkeersensoren. En nee, dit gaan ze echt niet oplossen met toekomstige software updates.
  • Enhanced Autopilot - parkeren: Nope niet voor jouw. We halen de parkeersensoren weg en gaan ooit in de verre verre toekomst (1 jaar en counting) dit weer eens implementeren met cameras. Tot die dag kan je niet via de app de auto langzaam vooruit of achteruit in een parkeervak laten rijden. Wat gewoon onnozel is, want de auto gaat super traag, je staat erbij en al je de knop loslaat, stop de auto. Dus als je al ergens tegen zou zitten is het je eigen schuld.
  • Enhanced Autopilot - baanvak veranderen: Dus omdat we geen normale lane keeping assist kunnen of willen inbouwen, of we geld uit de zakken van mensen willen kloppen, komen we maar aanzetten met deze contraptie. Op Mad Max modus veranderd de auto van baanvak nog langzamer als mijn grootmoeder van 92. Waardeloos dus. Dan nog niet te spreken over de gevaarlijke situaties die het al opgeleverd heeft. Meer dan eens trekt de auto halverwege het maneuver radicaal terug. Dit zonder dat er een andere weggebruiker in de buurt was. Als je je handen niet heel stevig aan het stuur hebt lig je zo van de baan.
  • "snel"laden: Voor die paar keer dat ik ben gaan snelladen ben ik eerlijk gezegd telleurgesteld. Meestal rond de 100KW, 1 keer 190KW zien aantikken, van de 250KW theoretisch. Als ik dan de laadcurve opzoek is dit van 5-15% aan 250KW, daarna een stuk minder? Dat doet een EV6 toch een stuk beter. Die houden hun max een stuk langer vast. Heel telleurstellen voor een merk dat zich prijs met ervaring in batterij technologie.
Door al deze dingen die niet werken zoals men zou mogen verwachten, rij ik nu dus vooral manueel. Dus ik rij met een EV met de technologische stand van 2005: Geen parkeersensoren, geen cruise control, manuele regenwissers,....
Software updates zijn leuk enzo, maar heb ik die in de vorige wagens gemist? Nee, nooit. De systemen bij KIA en Renault waren ook overzichtelijk en werkten vlot genoeg. Mercedes daarintegen was echte stroop.
Dit zijn allemaal zaken die je niet goed kan praten in mijn ogen, omdat het bij alle andere merken het wel gewoon goed werkt.
En ergens is dit heel heel jammer, want ik ben onder de indruk van hoe EAP een afslag neemt en als ik de filmpjes van FSD zie in Californie is het echt heel indrukwekkend. Dus het is niet alsof ze het niet kunnen. Ze lijken gewoon niet te willen. Ik raad iedereen aan om toch 2 keer na te denken voor ze een Tesla nemen.
En nu lijkt het dat ik Tesla alleen maar wil afkraken. Ik wil gewoon een tegengeluid geven en de harde realiteit schetsen, hoe het is om met deze autos te rijden. Ik heb ook genoeg op te merken bij andere automerken, maar daar werken de basis dingen op zijn minst zoals men mag verwachten.
Dat de vrouwen onder de indruk zijn maakt alles goed voor mij. ;)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:32:
[...]

De nieuwe 3 komt momenteel toch ook enkel uit Shanghai dacht ik?
Klopt. De 3 wordt ook (nog?) niet in DE gemaakt,, vraag me af of daar plannen voor zijn.
En in usa wordt het oude model 3 nog gemaakt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

hsb85 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:46:
-1 pedal drive is standaard just
Daar kan ik niet zo mee zitten maar de meeste merken maken dit instelbaar. En onderzoek heeft ondertussen uitgewezen dat de standaard, niet aanpasbare, instelling van Tesla de minst zuinige én minst veilige optie is. Waarom dan niet gewoon instelbaar maken net als bij alle andere merken?
- Car play kan via een add on en dan de browser. Geen idee hoe fijn dat werkt. Vind zelf tesla infotainment juist fijn
Wederom: Gebrek en keuze, gecombineerd met de dwang om het abonnement af te sluiten is gewoon misbruik van je klant maken. Op het web noemen we dit dark patterns. Dit is heel duidelijk zo'n dark pattern. Op geen enkele manier bedoelt om de klant te helpen.
- nee fysieke aansturing is er in het nieuwste model niet meer (highland) . Vandaar mijn vraag of je wel een proefrit hebt gedaan
Yup. Half jaar geleden een proefrit gemaakt. Gewoon met stick voor de richting aanwijzer en stick voor de versnelling/cc.
- ruitenwisser is bij meer mensen een irritatie. Maar sinds de laatste update kan ik hem uitzetten bij activeren ACC of auto pilot. Als dat niet kan zou je kunnen kijken naar een commander voor de S3XY buttons
Ik kan hem gerust met de hand aan of uit zetten. Mijn klacht is dat de automatische stand niet werkt. 25 jaar geleden had mijn Xsara een automatische stand waar ik niet meer naar om hoefde te kijken, de automatische stand van Tesla werkt gewoon niet. Zo'n 75% van de tijd wist hij dan te veel of te weinig.
Phantom breaking is duidelijk nogsteeds een probleem. En een behoorlijk serieus probleem ook. Ik zie hier berichten voorbij komen als "Nee hoor, werkt hartstikke goed. Net 120km gereden en maar 1 keer phanto =m breaking gehad". Sorry hoor maar dat is toch gewoon absoluut onacceptabel? 4 jaar lang een passat met ACC gereden en *NOOIT* phantom breaking gehad. Een jaar een C4. Hetzelfde. 2 jaar een ID.4 en 1 keer op de snelweg moeten ingrijpen omdat ik vergeten was de bord-herkenning uit te zetten en hij naar 30 ging omdat er een afrit naar een tankstation was (een geval wat de Tesla *exact* nabootste).
ACC is al jaren en jaren gemeengoed in de auto industry. De hele term phantom breaking is pas ontstaan door Tesla.

Tesla pretendeert een software bedrijf te zijn wat autos maakt. Nou, dat is duidelijk merkbaar.... De auto zo slecht configureerbaar maken als een Apple (Tesla weet wel wat goed voor je is. Zo kun je geen enkel piepje uit zetten met als gevolg dat alle veiligheidspiepjes zinloos geworden zijn) en de software kwaliteit van Microsoft (Er komen nog net geen blue screens of death tevoorschijn).

Ik zal morgen de lease maatschappij mailen dat ze hem weer op mogen komen halen. Dit ding is levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:45
Ik heb sinds vandaag de nieuwe Model 3 maar vraag me af hoe ik nu snel de cruise control op de maximale toegestane snelheid kan zetten. In de oude Model 3 kon ik bijvoorbeeld gewoon op het 100 km/h icoontje drukken en dan werd de cruise control daarop gezet. Bij de nieuwe versie kan ik daar alleen het geluidje van als je te hard rijdt mee disablen/enablen. Is er een andere manier om de cruise control op de toegestane snelheid te zetten of moet ik cruise control dan even disablen en enablen om hem op de toegestane snelheid te zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ik wil gewoon een tegengeluid geven en de harde realiteit schetsen, hoe het is om met deze autos te rijden. Ik heb ook genoeg op te merken bij andere automerken, maar daar werken de basis dingen op zijn minst zoals men mag verwachten.
Bedankt voor de bevestiging dat ik niet gek ben. Ik ben zwaar onder de indruk van het comfort van het rijden van de Tesla maar absoluut niet onder de indruk van hun crappy software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 18:49
Asbes schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:13:
Ik zag een filmpje over Automatisch parkeren met een model 3 pre highland.

Lees nu dit:
https://www.tesla.com/own...parkeren%20is%20voltooid.

Dit is niet voor Nederland denk ik? Of heeft iemand dit al?
Deze optie hoort bij het EAP pakket, maar is nog "aanstaande". Volgens mij is de wetgeving hiervoor nog niet geregeld aangezien dit autonoom gaat en het daarom in Europa nog niet kan (correct me if I'm wrong)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
ZeRoC00L schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:33:
[...]

Klopt. De 3 wordt ook (nog?) niet in DE gemaakt,, vraag me af of daar plannen voor zijn.
En in usa wordt het oude model 3 nog gemaakt.
Er is nog voldoende ruimte op het terrein voor een 2e model, maar ergens verwacht ik dat ze dat gaan inzetten voor het volgende model waar de nieuwe fabriek in Mexico waarschijnlijk ook voor gaat worden gebruikt. Ze redden het nu al met de Model 3 productie in Shanghai, dus nog meer lokale capaciteit toevoegen zou ook betekenen dat ze voor een volgend model waarvan de aantallen hoger zullen zijn meer auto's moeten gaan verschepen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
De video noemt geen bronnen en is erg speculatief, maar stel dat hij gelijk heeft, dan komt Tesla al spoedig met de nieuwe Model Y "Juniper":

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supercharger netwerk
The bad:
Verkopen, vandaag nog.

Ik wil op 1 punt tegengas geven. Ik heb tal van auto’s gehad met parkeersensoren, en die waren ver van perfect. Die piepten soms ook voor een spriet gras, of een stuk afval op een parkeerplaats, en die misten ook wel eens een vierkant paaltje (rond was meestal wel gezien).

De oude vision was crap, maar sinds de update vind ik het top, en in elk geval beter dan parkeersensoren. Misschien nog niet op niveau van een 360, maar heel kort er bij.

Ruitenwissers doen het bij mij gewoon. Ook een regensensor in mij vorige Audi, BMW of Volvo zat er ook soms naast.

Ben wel benieuwd welke EV je voor dat budget gaat vinden die minstens op enkele punten beter gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Croga schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:33:
[...]

Daar kan ik niet zo mee zitten maar de meeste merken maken dit instelbaar. En onderzoek heeft ondertussen uitgewezen dat de standaard, niet aanpasbare, instelling van Tesla de minst zuinige én minst veilige optie is. Waarom dan niet gewoon instelbaar maken net als bij alle andere merken?

[...]

Wederom: Gebrek en keuze, gecombineerd met de dwang om het abonnement af te sluiten is gewoon misbruik van je klant maken. Op het web noemen we dit dark patterns. Dit is heel duidelijk zo'n dark pattern. Op geen enkele manier bedoelt om de klant te helpen.

[...]

Yup. Half jaar geleden een proefrit gemaakt. Gewoon met stick voor de richting aanwijzer en stick voor de versnelling/cc.

[...]

Ik kan hem gerust met de hand aan of uit zetten. Mijn klacht is dat de automatische stand niet werkt. 25 jaar geleden had mijn Xsara een automatische stand waar ik niet meer naar om hoefde te kijken, de automatische stand van Tesla werkt gewoon niet. Zo'n 75% van de tijd wist hij dan te veel of te weinig.

[...]

Phantom breaking is duidelijk nogsteeds een probleem. En een behoorlijk serieus probleem ook. Ik zie hier berichten voorbij komen als "Nee hoor, werkt hartstikke goed. Net 120km gereden en maar 1 keer phanto =m breaking gehad". Sorry hoor maar dat is toch gewoon absoluut onacceptabel? 4 jaar lang een passat met ACC gereden en *NOOIT* phantom breaking gehad. Een jaar een C4. Hetzelfde. 2 jaar een ID.4 en 1 keer op de snelweg moeten ingrijpen omdat ik vergeten was de bord-herkenning uit te zetten en hij naar 30 ging omdat er een afrit naar een tankstation was (een geval wat de Tesla *exact* nabootste).
ACC is al jaren en jaren gemeengoed in de auto industry. De hele term phantom breaking is pas ontstaan door Tesla.

Tesla pretendeert een software bedrijf te zijn wat autos maakt. Nou, dat is duidelijk merkbaar.... De auto zo slecht configureerbaar maken als een Apple (Tesla weet wel wat goed voor je is. Zo kun je geen enkel piepje uit zetten met als gevolg dat alle veiligheidspiepjes zinloos geworden zijn) en de software kwaliteit van Microsoft (Er komen nog net geen blue screens of death tevoorschijn).

Ik zal morgen de lease maatschappij mailen dat ze hem weer op mogen komen halen. Dit ding is levensgevaarlijk.
Succes met de terugname.

Ik hoor werkelijk niemand klagen over de one pedal drive. Ik wil geen instellingen daarvoor, dat werkt gewoon. Maximum recup bij volledig gas lossen, en om wat minder te vertragen druk je dat rechtse pedaal een paar mm in. Wil je nu bij elke bocht, en aan elk verkeerslicht met flippers of zo zitten hengsten?
Snelheid regel je met de voet…. klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronjon
  • Laatst online: 24-08 23:00
[...]

Ik zal morgen de lease maatschappij mailen dat ze hem weer op mogen komen halen.
[...]
lijkt me in jouw geval de enige juiste oplossing.

nog 1 tip ook: voor de meeste EV's (en ik denk ook wel brandstof autos) zijn er zat fora te vinden waar de voor en nadelen van de merken / types te vinden zijn. Lees deze eens door, zodat je niet voor allerlei verrassingen komt te staan wanneer je de auto al in je bezit hebt.
Alle punten die je in je eerdere bericht noemde zijn nl. al (vaak!) genoemd in dit topic.

[ Voor 36% gewijzigd door ronjon op 27-12-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Tommie12 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:11:
[...]

Ik wil op 1 punt tegengas geven. Ik heb tal van auto’s gehad met parkeersensoren, en die waren ver van perfect. Die piepten soms ook voor een spriet gras, of een stuk afval op een parkeerplaats, en die misten ook wel eens een vierkant paaltje (rond was meestal wel gezien).

De oude vision was crap, maar sinds de update vind ik het top, en in elk geval beter dan parkeersensoren. Misschien nog niet op niveau van een 360, maar heel kort er bij.

Ruitenwissers doen het bij mij gewoon. Ook een regensensor in mij vorige Audi, BMW of Volvo zat er ook soms naast.
Knip, hou het aub bij de inhoud en stop met het constant op de man spelen.

Parkeersensoren en regensensoren vervangen door camera’s, het kan en zal nooit echt goed werken, terwijl het bij Audi, BMW en Volvo natuurlijk wel echt goed werkt, net zoals bij ongeveer elk ander merk: ze gebruiken gewoon betrouwbare mainstream technologie.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 28-12-2023 00:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tesla is eindelijk klaar met Reuters en gaat in de aanval:
Reuters published an article that leads with a wildly misleading headline and is riddled with incomplete and demonstrably incorrect information.

This latest piece vaguely and nonsensically suggests there are thousands upon thousands of disgruntled Tesla customers. It’s nonsensical because it’s nonfactual—the reality is Tesla’s customer retention is among the best and highest in the industry.

Misleading headline:
“Tesla blamed drivers for failures of parts it long knew were defective.”

Reality (buried in the article):
Tesla paid for most of the 120,000 vehicle repairs under warranty.

Manufactured story:
The customer photo represents not a failed component, but instead a post crash component that was damaged in the course of reducing the adverse effects of a collision. The customer was informed that Tesla was able to review the telemetry and understood there was a crash that resulted in this repair not being covered by warranty.
Most, if not all, manufacturer warranties exclude damages caused by a crash because that is the point of insurance coverage.

Helpful context:
Tesla has the most advanced vehicle telemetry system that can identify emerging issues, determine scope, and allow for faster vehicle and service improvements than has ever been seen in the auto industry. We take action as soon as we see a problem, something that should be celebrated as best-in-class, and is often cited by our regulators as a major safety advantage.

False accusation:
The author has conflated a noise-related (non-safety) issue with a range of unrelated and disconnected service actions. Contrary to the article’s statements based on erroneous data, Tesla is truthful and transparent with our safety regulators around the globe and any insinuation otherwise is plain wrong.

Tesla Service Principles:
a.
Our service technicians and advisors diagnose, maintain and fix our customers’ cars efficiently and are not incentivized to profit off customers’ repair needs.

b.
Tesla provides our service employees with excellent compensation and benefits packages. They don’t work off of commission like at other dealers who are incentivized to upsell or overcharge their customers.

c.
The best service is no service. When service must be done, we fix 90%+ problems without even needing the customer present – either through over-the-air updates or with mobile service at a customer’s house or workplace.
To see Tesla’s approach in action, one can refer to this maintenance study from earlier this year, “Tesla was named the cheapest luxury car brand to maintain..” → https://autos.yahoo.com/t...20Model%203%20in%20fourth

This cherry-picking approach to journalism results in missing the truth, which is a pattern in many of the negative articles about Tesla.

Using one customer’s one-sided version of events as the universal experience of all customers paints a false and misleading picture of Tesla. In reality, for every upset customer, there are hundreds more who are thrilled with their Tesla and eager to repeat their business. The numbers don’t lie in terms of repeat sales and customer satisfaction.

We strive to make every customer a lifelong member of the Tesla family.

While others may have their own agendas, our principles have been the same since the beginning: to make the safest cars in the world, which are easiest to maintain, while accelerating the world’s transition to sustainable energy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:50
Tommie12 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:11:
[...]

Verkopen, vandaag nog.

Ben wel benieuwd welke EV je voor dat budget gaat vinden die minstens op enkele punten beter gaat zijn.
De ruitenwissers in m’n Golf werkten perfect, ook bij miezer, spray, etc. En als hij een keer net niet genoeg deed dan draaide je de automatische stand iets gevoeliger. Tesla had gewoon een regensensor moeten toevoegen.

Ik dacht nog foutje dat trekken ze wel recht in se volgende versies. Maar toen kwam het parkeersensoren verhaal. Het is onmogelijk voor een camera met deze resolutie om alles te onderscheiden; daarnaast kan hij niet over de motorkap kijken om te zien wat er vlak voor je bumper zit. Ik kan er gewoon niet met m’n hoofd bij dat Tesla zulke essentiële zaken verwijdert, en er geen werkend alternatief voor terug geeft. Race to the bottom, zonder oog voor gebruiksgemak.

Ik was het gehobbel en nerveuze rijgedrag al zat aan het worden, maar dat lijkt opgelost in de M3 Highland. Nu hij ook nog begint met nags als ‘ogen op de weg’ ga ik toch maar kijken naar alternatieve merken.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb mijn MY nu sinds 9 december, maar nog steeds geen update te zien. Staat bij huis met voldoende wifi dekking geparkeerd. :( Kan ik iets forceren ergens?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tommie12 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:16:
[...]

Succes met de terugname.

Ik hoor werkelijk niemand klagen over de one pedal drive. Ik wil geen instellingen daarvoor, dat werkt gewoon. Maximum recup bij volledig gas lossen, en om wat minder te vertragen druk je dat rechtse pedaal een paar mm in. Wil je nu bij elke bocht, en aan elk verkeerslicht met flippers of zo zitten hengsten?
Snelheid regel je met de voet…. klaar!
Niemand heeft het over flipperen of snelheid regelen met iets anders dan je voet. Maar zoals al sinds jaar en dag regel ik vertraging met een rem en versnelling met een gas pedaal. En volkswagen heeft dat goed begrepen. Wil je 1-pedal in de id.4 dan kan dat. Wil je klassiek remmen met het rem pedaal dan kan dat ook. En dat laatste is bewezen veiliger en zuiniger. Waarom je klant dan niet die keuze geven? Waarom een gimmick afdwingen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Armo
  • Laatst online: 22-09 18:39
Kunnen we aub kappen met de ruitenwissers...het (automatisch) werkt meestal kut (lees = niet), elke tesla rijder weet dit maar wat heeft het voor nut om elke keer hierop terug te komen?

Gebruik de zoekfunctie dan zie je dat je "bijdrage" over de ruitenwissers niets toevoegt aan deze topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9o7WJTY_s5SlkGSeW8srtqvShs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VwND2gjGvsexaiNxw2P7SmM1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

ronjon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:40:
lijkt me in jouw geval de enige juiste oplossing.

nog 1 tip ook: voor de meeste EV's (en ik denk ook wel brandstof autos) zijn er zat fora te vinden waar de voor en nadelen van de merken / types te vinden zijn. Lees deze eens door, zodat je niet voor allerlei verrassingen komt te staan wanneer je de auto al in je bezit hebt.
Alle punten die je in je eerdere bericht noemde zijn nl. al (vaak!) genoemd in dit topic.
Tsja, noem me gerust naïef. Ik ging er een beetje van uit dat zaken die al sinds jaar en dag gewoon goed werken in autos, bij het merk wat zichzelf een software bedrijf noemt gewoon goed geregeld zouden zijn. Dingen die andere merken al tientallen jaren met twee vingers in de neus goed laten werken zouden niet op deze manier mogen falen bij een auto van, tot voor kort, een dikke €60'000.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:19
Vraagje: werkt de autopilot op de stand huidige snelheid weer als vanouds met een marge?

(Kan dit pas zondag weer testen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Croga schreef op donderdag 28 december 2023 @ 02:42:
[...]
Wil je klassiek remmen met het rem pedaal dan kan dat ook. En dat laatste is bewezen veiliger en zuiniger.
Zuiniger? Eén van de zaken die een EV juist zuinig maakt is het terugwinnen van bewegingsenergie.
En dat veiliger durf ik ook wel te betwisten, zolang de auto tenminste met volle accu automatisch compenseert met de remmen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 14:24
daemonix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:44:
Ik heb mijn MY nu sinds 9 december, maar nog steeds geen update te zien. Staat bij huis met voldoende wifi dekking geparkeerd. :( Kan ik iets forceren ergens?
Hij komt OTA binnen dus constant in de wifi dekking staan is niet nodig (pas als je de melding krijgt als hij beschikbaar is).

• MikeyVonG
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 18:16
[...]

Niemand heeft het over flipperen of snelheid regelen met iets anders dan je voet. Maar zoals al sinds jaar en dag regel ik vertraging met een rem en versnelling met een gas pedaal. En volkswagen heeft dat goed begrepen. Wil je 1-pedal in de id.4 dan kan dat. Wil je klassiek remmen met het rem pedaal dan kan dat ook. En dat laatste is bewezen veiliger en zuiniger. Waarom je klant dan niet die keuze geven? Waarom een gimmick afdwingen?
Tesla heeft gewoon een roll mode als je dat soms bedoeld?
En ja, tuurlijk is het energie zuiniger als een auto perfect uit rolt tot stilstand vs energie terug winnen , omzetten naar DC en vervolgens weer converteren naar AC en richting je wielen sturen.
Dat is het onderzoek wat je vast bedoeld.

Maar dit klopt alleen in een lab, wanneer kun je nou met je auto echt uit rollen zonder de remmen aan te raken? Dit is zeker in de stad een onmogelijk iets.
De 2de beste optie is dan regenereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 18:44
Simone96 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:34:
Ik heb sinds vandaag de nieuwe Model 3 maar vraag me af hoe ik nu snel de cruise control op de maximale toegestane snelheid kan zetten. In de oude Model 3 kon ik bijvoorbeeld gewoon op het 100 km/h icoontje drukken en dan werd de cruise control daarop gezet. Bij de nieuwe versie kan ik daar alleen het geluidje van als je te hard rijdt mee disablen/enablen. Is er een andere manier om de cruise control op de toegestane snelheid te zetten of moet ik cruise control dan even disablen en enablen om hem op de toegestane snelheid te zetten?
Ik heb nog een oud model, maar ik klik idd of op het icoontje, of ik hou de rechterstalk lang naar beneden. Dan neemt hij ook de snelheid over.

Kan je misschien lang op het rechterscrollwiel drukken om AP niet alleen aan te zetten, maar ook de max snelheid over te nemen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23-09 18:44
Croga schreef op donderdag 28 december 2023 @ 03:11:
[...]

Tsja, noem me gerust naïef. Ik ging er een beetje van uit dat zaken die al sinds jaar en dag gewoon goed werken in autos, bij het merk wat zichzelf een software bedrijf noemt gewoon goed geregeld zouden zijn. Dingen die andere merken al tientallen jaren met twee vingers in de neus goed laten werken zouden niet op deze manier mogen falen bij een auto van, tot voor kort, een dikke €60'000.
Sorry, maar kan je gewoon je beklag bij Tesla gaan doen? De afgelopen 10-tallen pagina’s van dit forum zitten ondertussen vol met gezeik van een aantal mensen die niet tevreden zijn. Prima, punt gemaakt, maar moet je dan nog pagina’s lang met steeds extremere bewoordingen je mening opnieuw melden?! Dat draagt toch echt helemaal niets meer bij?

Ja, er zijn dingen die sommige mensen fucking irritant in een tesla vinden. Koop of lease dan gewoon een andere auto. Niemand heeft een pistool tegen je hoofd gezet en je gedwongen om een tesla te leasen/kopen…

De interessante nieuwe ontwikkelingen en dingen die bij bijvoorbeeld de highland nu ontdekt worden sneeuwen compleet onder als gevolg van de pagina’s lange “regensensor, parkeersensoren, AP is slecht!!1!1!” prietpraat…

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:20
Hier eerste 30K in de MY RDW LFP er op zitten, 410km over bij volle accu, 2% degradatie dus. Valt niet mee of tegen imo, beetje in de lijn der verwachting, en in de praktijk merk je dit nu niet.

We waren altijd grote stations gewend maar als gezinsauto is dit ding ook echt een topper.

• Valentinoa88
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06-2024
Taro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:02:
De video noemt geen bronnen en is erg speculatief, maar stel dat hij gelijk heeft, dan komt Tesla al spoedig met de nieuwe Model Y "Juniper":
[YouTube: NEW Tesla Model Y Juniper details leaked - Factory retooling only weeks away]
De ene zegt eind 2024 de ander begin. Ik weet het niet. Het blijft allemaal speculatief. Wat ik wel weet is dat ik een beetje zou balen…. Ik verwacht mijn model y half februari te krijgen. Zou zonde zijn als ik net de boot mis.

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Sebazzz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 05:50:
[...]

Zuiniger? Eén van de zaken die een EV juist zuinig maakt is het terugwinnen van bewegingsenergie.
En dat veiliger durf ik ook wel te betwisten, zolang de auto tenminste met volle accu automatisch compenseert met de remmen.
One pedal driving is niet de enige manier om bewegingsenergie terug te winnen. Bij veel EVs kan regeneratie bvb ook via het bedienen van de remmen.

• MikeyVonG
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 18:16
The bad:
Ruitenwissers werken OK. V.
Dan vind jij ze beter dan ik :D.
Wat kan helpen is even controlleren dat er geen condens of vet bij de voor cameras zit.
Anders kan dit schoongemaakt worden en cameras opnieuw calibreren.
• Cruise control werkt meer niet dan wel. Adaptive cruise control houd teveel afstand.
Ik kom van een 2018 RS5 en eerlijk gezegd al mijn autos met adaptive rijden zo met de deze minimale afstand.
Dus ja ik snap je punt, maar het is geen tesla vision kwaaltje.
• Lane keeping assist werkt matig. Wie heeft bedacht dat je deze moet uitschakelen om van baanvak te veranderen? Elk ander merk zet je de pinker aan en trek je over...
Deze snap ik niet, dat is bij tesla voor lane assist exact het zelfde?
• Paarkeersensoren of het gebrek daaraan. Wie haalt het in zijn hoofd om zaken te verwijderen zonder werkend alternatief?? .
Helemaal gelijk.
• "snel"laden: Voor die paar keer dat ik ben gaan snelladen ben ik eerlijk gezegd telleurgesteld. Meestal rond de 100KW, 1 keer 190KW zien aantikken,
Feit dat je 1 keer wel de snelheid gezien hebt zegt dus meer over de paal dan de batterij.
[...]

En waar lees je dat dit veiliger is?
En zuiniger? Tesla’s zijn zowat de efficientste EVs?

Het is toch een extra handeling om je voet te verplaatsen als je moet remmen? Daar verlies je toch tijd mee.

[...]

Ik kijk al uit naar je vervanger.

Heb je proef gereden en je wat ingelezen? Heeft iemand je gedwongen een Tesla te kiezen? En stel je de zaken niet beter voor bij andere merken? Mijn regensensoren waren ook altijd ofwel iets te gevoelig, of net niet… (BMW, Volvo, Audi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:31:
Heb je proef gereden en je wat ingelezen? Heeft iemand je gedwongen een Tesla te kiezen? En stel je de zaken niet beter voor bij andere merken? Mijn regensensoren waren ook altijd ofwel iets te gevoelig, of net niet… (BMW, Volvo, Audi)
Uiteraard heb ik proef gereden en me ingelezen. Een stuk of 10 youtube reviews gekeken en recenties. De issues met het phantom breaking werden nergens benoemd; wellicht omdat de meeste reviews helaas nogsteeds gesponsord zijn.

Wat regensensoren betreft; yup, net iets te gevoelig of ongevoelig. En de VAG/Citroen/Megane die ik had hadden dan altijd een knop om de gevoeligheid aan te passen waardoor het precies was wat op dat moment nodig was. Maar dan was het alsnog "iets te gevoelig of ongevoelig" in plaats van volledig onbruikbaar.

Ik ben ook benieuwd wat ik als vervanger zal gaan rijden. Bij de keuze voor Tesla was het eenvoudig: Ik wil EV maar de laadnetwerken zijn, voor de lange afstand, niet geschikt behalve als je het Tesla netwerk kunt gebruiken en dus was de keuze Tesla. Nu zal de keuze weer naar niet-EV moeten gaan. Wellicht plugin hybride. Daar zijn er ondertussen een aantal met een betere accu dan een paar jaar terug en een betere efficiëntie. Niet wat ik graag zou willen maar we moeten iets.

• caroden
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08-2024
Valentinoa88 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:00:
[...]

De ene zegt eind 2024 de ander begin. Ik weet het niet. Het blijft allemaal speculatief. Wat ik wel weet is dat ik een beetje zou balen…. Ik verwacht mijn model y half februari te krijgen. Zou zonde zijn als ik net de boot mis.
Wij hebben gevraagd om onze Model Y RWD af te leveren op 23 maart (ivm inleveren huidige leaseauto). De Juniper versie hoeven we zo snel echt nog niet te verwachten, denk ik. Wel lees ik dat er een tussentijdse update is in China (zwarte velgen/wielplaten) en een update in de techniek. Op de Chinese Tesla website is de 0-100 daar nu naar 5.9 sec gezet en de range gaat ook omhoog. Hopelijk krijgen we die update wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Croga schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:37:
[...]

Bij de keuze voor Tesla was het eenvoudig: Ik wil EV maar de laadnetwerken zijn, voor de lange afstand, niet geschikt behalve als je het Tesla netwerk kunt gebruiken en dus was de keuze Tesla. Nu zal de keuze weer naar niet-EV moeten gaan. Wellicht plugin hybride. Daar zijn er ondertussen een aantal met een betere accu dan een paar jaar terug en een betere efficiëntie. Niet wat ik graag zou willen maar we moeten iets.
Afhankelijk van waar je heen wil op de lange afstanden, maar er zijn prima DC laadnetwerken tegenwoordig en ook een hele berg tesla superchargers zijn al tijden bruikbaar met niet tesla's. Waar zit je probleem? verschillende laadpassen voor het buitenland of zo?

Als ik bv voor een 2019 kona een route van Utrecht naar Madrid plan via https://abetterrouteplanner.com/ zet ie er ook gewoon superchargers bij

[ Voor 8% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 28-12-2023 08:48 ]

[...]

Uiteraard heb ik proef gereden en me ingelezen. Een stuk of 10 youtube reviews gekeken en recenties. De issues met het phantom breaking werden nergens benoemd; wellicht omdat de meeste reviews helaas nogsteeds gesponsord zijn.

Wat regensensoren betreft; yup, net iets te gevoelig of ongevoelig. En de VAG/Citroen/Megane die ik had hadden dan altijd een knop om de gevoeligheid aan te passen waardoor het precies was wat op dat moment nodig was. Maar dan was het alsnog "iets te gevoelig of ongevoelig" in plaats van volledig onbruikbaar.

Ik ben ook benieuwd wat ik als vervanger zal gaan rijden. Bij de keuze voor Tesla was het eenvoudig: Ik wil EV maar de laadnetwerken zijn, voor de lange afstand, niet geschikt behalve als je het Tesla netwerk kunt gebruiken en dus was de keuze Tesla. Nu zal de keuze weer naar niet-EV moeten gaan. Wellicht plugin hybride. Daar zijn er ondertussen een aantal met een betere accu dan een paar jaar terug en een betere efficiëntie. Niet wat ik graag zou willen maar we moeten iets.
Als er nu één merk is dat reviewers niet sponsort… dan is het Tesla. Ze organiseren zelfs nooit grote events waar de journalisten gevoerd en verwend worden.

Je bent nogal streng met ‘ totaal niet bruikbaar’. Ik heb er nul problemen mee.
En terug naar een auto met verbrandingsmotor… ain’t gonna happen. Daarvoor vind ik het electrisch rijden gewoon te leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 28-12-2023 08:53 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:46:
Afhankelijk van waar je heen wil op de lange afstanden, maar er zijn prima DC laadnetwerken tegenwoordig en ook een hele berg tesla superchargers zijn al tijden bruikbaar met niet tesla's. Waar zit je probleem? verschillende laadpassen voor het buitenland of zo?
Laten we deze discussie niet opnieuw gaan voeren. Mijn horrorverhaal gaat over NL->Denemarken en is elders op het forum terug te vinden. Onze belangrijkste vakantielanden (Denemarken en Schotland) zijn buiten (niet non-tesla enabled) Tesla laders simpelweg niet bruikbaar zonder heel veel stress en aanpassingen aan je plannen. Een offer wat ik niet bereid ben te brengen.
daemonix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:44:
https://www.teslafi.com/firmware

Hier kan je zien wat je kan verwachten. Iets forceren kan je niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
[...]

Phantom braking is duidelijk nogsteeds een probleem. En een behoorlijk serieus probleem ook. Ik zie hier berichten voorbij komen als "Nee hoor, werkt hartstikke goed. Net 120km gereden en maar 1 keer phanto =m breaking gehad". Sorry hoor maar dat is toch gewoon absoluut onacceptabel? 4 jaar lang een passat met ACC gereden en *NOOIT* phantom breaking gehad. Een jaar een C4. Hetzelfde. 2 jaar een ID.4 en 1 keer op de snelweg moeten ingrijpen omdat ik vergeten was de bord-herkenning uit te zetten en hij naar 30 ging omdat er een afrit naar een tankstation was (een geval wat de Tesla *exact* nabootste).
Phantom brakes zit bij tesla onder een vergrootglas. Maar is zeker niet de eerste hiermee.
Ik rij namelijk al sinds 2009 met ACC (Audi, BMW, Volkswagen, Volvo, …) en altijd al last gehad van phantom brakes.
Je moet de auto gewoon leren kennen zodat je weet wanneer die gaat remmen. En dan kan je bijna alle situaties anticiperen. En sindsdien ik de TACC heb leren kennen van Tesla, kom ik nog maar zelden situaties tegen dat er onverwacht geremd wordt.

Mensen hebben echt een ongelofelijk kort geheugen. Hele autofora zijn volgeschreven met klachten over phantom brakes bij verschillende merken, lang voordat Tesla er was.

Edit: correctie brakes ipv breaks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Duideljk niet in dit topic gelezen, want hier staat het er helaas al pagina's vol mee, er wordt zelfs gepraat over definities van wat dan wel of niet een phantom brake is (typisch tweakers). Overigens is alles wat bij Tesla niet goed gaat gelijk groot nieuws en veel aandacht, dat is zelfs bij de mainstream media gewoon clickbait en makkelijk scoren!

Ik ben het volledig eens met @Tommie12 dat de Tesla het niet heel veel beter of slechter doet dan andere merken. Onze vorige auto was de regensensor niet fantastisch, maar dat is in mijn ogen ook erg persoonlijk.

Vergelijkend met een XC40 Recharge die ik regelmatig rijd vind ik dat bijv Google Auto het aflegt tegen het Tesla systeem, en Carplay ziet er wel erg outdated uit. Maar goed, dat is infotainment, gewoon het rijden zelf vind ik de Volvo ook wel een andere categorie, bij leveren van vermogen nagenoeg instant wielspin (ja op nagenoeg nieuwe banden, want de auto staat pas 4k op), re-generatie ben je continu aan het bijregelen etc etc... Nu in de winter haalt de auto nog geen 300km op een lading en dat is met een voorzichtige rechtervoet.

En tot slot is die XC40 een kleine SUV die in vergelijkbare uitvoering 10k meer kost dan een M3 RWD met vergelijkbare uitrusting (en een pak meer ruimte)...

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 28-12-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:06:
Tesla is eindelijk klaar met Reuters en gaat in de aanval:
[Twitter]

[...]
Geen hele sterke come back wmb. Ze blijven net zo speculatief als Reuters. Bij “prior accident” op 115 mile zou ik toch wel wat meer bewijs willen zien. Het kan natuurlijk maar het heeft de schijn tegen. “Ja wij zien dit in onze data” dat is exact waar ze nou beschuldigd van worden..

En dan verder 1 of 2 zaken overbelichten in de repspons. Laat nou dat betrouwbare onderzoek zie dat je de meeste return customers hebt, waarmee je de respons opent. Gemiste kans als ze er dan toch op in gaan. Nu staat er 1 yahoo linkje als bewijs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005

Bob

@Croga gelukkig heb je The Unreasonable Man als subtitel, dat verklaart veel ;)

Ik kom van een full option Octavia (VAG tech, van de modeljaren 2018), en mijn overgang naar de model Y:
  • Regensensoren: de Octavia had soms een nudge nodig om te beginnen wipen, de Tesla vaker. Wipen zonder reden heb ik enkel helemaal in het begin gehad, nu nooit meer. Octavia wint, maar dit is geen dealbreaker.
  • Ik was erg tevreden van de lane assist van de Octavia, enkel in erg complexe situaties en vooral scherpe bochten liet hij gemakkelijk los. De tesla kan de lane assist beter aanhouden en veel scherpere bochten nemen, met als nadeel dat hij alle extra info die hij hiervoor gebruikt ook als reden kan zien om te panikeren. Tesla wint hier, snelweg rijden was al enorm zen met de Octavia, met de Tesla is de inspanning nul geworden. Moest nu met de nieuwe update blijken dat ik constant naar de weg moet kijken valt dit voordeel grotendeels weg.
  • TACC: de radar van de Octavia was superieur, jammer dat ik de versie had die stop and go niet ondersteunde, maar die bestaat wel bij VAG. De Tesla is veel onrustiger dan de Octavia met TACC aan, maar het is leefbaar. Ik hoop dat ze dit nog verbeteren.
  • Navigatie: easy win voor Tesla. Ik kan het aantal keer dat dat ik de VAG navigatie heb gebruikt op 1 hand tellen.
  • Infotainment: moelijk. Ik mis Android Auto soms, maar het grote responsieve scherm is dan weer massaal veel beter dan VAG infotainment of Android Auto. Gelijkspel.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

OPD werkt toch ook perfect?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 14:13
[...]

Sorry maar die ID modellen van VW zijn nu wel absolute bagger. Heb daar een tijdje mee gereden : die dingen zijn zo zwaar dat je evengoed met een bus kan rijden. Zit 0 rijplezier in.

En ja VW heeft keuzes zowel bij de aankoop van een model als in hun menu’s . Maar bij tesla is dat toch een bewuste keuze , die je als consument natuurlijk op voorhand weet .

Door de beperkte keuze kunnen ze snel leveren en gaat het updaten van software vlot en draait het infotainment-systeem super snel.

En bij VW krijg je meer keuze : hierdoor lopen de levertermijnen dan ook op, maar ook veel geluk met het scrollen door een infotainment-systeem dat niet direct reageert en waar je eerst door 13 menu’s moet om uw instelling te vinden . Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van hun updates

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Als je perse ouderwets wilt remmen met het rempedaal: zet hem als je uit wil rollen in N en rem je rot. Ja, je kan tijdens het rijden van D naar N en en weer treug naar D. Tesla geeft je die keuze. Waarom je dit zou willen gebruiken is mij een raadsel maar het kan.

[ Voor 7% gewijzigd door noo op 28-12-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:43
Doet Tesla aan wijdverspreid A/B testen misschien? Om via telemetrie op te halen wat mensen fijn vinden werken en wat niet? Of bakken ze er gewoon niks van? :+ Mijn ervaringen zijn namelijk het tegenovergestelde van de verhalen van de klagers hier:

TACC op afstand 6 of zelfs 7, de grootste afstand. Dan pas houdt de auto 2 seconden afstand van de voorganger.

Ruitenwissers die bij droog weer wissen kan ik op 1 hand tellen in 5000km. Moet bij miezer regelmatig op het knopje om 1 keer te wissen drukken juist. Overdag en avond geen verschil. Werkt prima vind ik.

De lichtsensor zet de koplampen erg snel aan. Geen probleem. Grootlicht helaas ook te snel aan. Dus automatisch grootlicht staat meestal uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Bob
Leuke vergelijking.

Ik kom uit een Volvo V90 (bijna full option)

- regensensor: was altijd net te veel of te weinig, de Tesla moet ik af en toe een nudge geven met het knopje. Gelijk spel
- navigatie : mijn Volvo dateerde van voor het Google systeem, dat was nog een Sensus. Kaartupdates ota werkte niet, dus om de zo veel tijd met de stick eerst 50 GB downloaden en dan in de auto installeren. Eigenlijk ben je verplicht om carplay te gebruiken, en dus iedere keer je GsM met een kabel te verbinden. Very easy win voor Tesla.
- infotainment: dit is dus eigenlijk Carplay tegen Tesla, en ik heb het wel voor Tesla. Ook geluidskwaliteit wint Tesla.
- zetels: ik had massagezetels met geheugen in de Volvo, maar je moest wel iedere keer de juiste knop duwen, dat doet Tesla beter, en ik zit ook echt goed op de Tesla stoelen. Close call.
- ACC/AP ik heb weinig onvoorpselbare acties gehad met de Volvo en de Tesla. De Tesla rijdt veel vaster en je kan op veel meer plaatsen de AP gebruiken. De Volvo moest echt ‘locken’ op een voorganger en stopte niet voor stilstaande auto’s. Als een auto voor je rechts af sloeg, dan wist je niet of die terug ging ‘locken’ op de auto die er voor reed. Win voor Tesla
- rijgedrag, acceleratie, wegligging: dikke win voor Tesla
- ruimte: koffer achteraan was groter in de Volvo, maar met de vakken onderaan en de frunk is het ook een win voor Tesla.

-prijs: de Volvo ging catalogus boven de 75k (zal nu wel 80+ zijn). Mijn Y was net boven de 60k. Waarschijnlijk liggen de maandelijkse leaseprijzen niet ver van elkaar, maar als je als particulier koopt, en een beetje let op stockvoertuigen krijg je ongetwijfeld meer auto voor minder.

Ik denk dat de populariteit van Tesla echt wat tegen het merk begint te spelen. En de nieuwste klanten blijken kritischer te zijn en vergeten ook de manco’s van hun vorige auto denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 28-12-2023 11:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
this schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:04:
[...]

Phantom breaking zit bij tesla onder een vergrootglas. Maar is zeker niet de eerste hiermee.
Ik rij namelijk al sinds 2009 met ACC (Audi, BMW, Volkswagen, Volvo, …) en altijd al last gehad van phantom breaking.
Je moet de auto gewoon leren kennen zodat je weet wanneer die gaat remmen. En dan kan je bijna alle situaties anticiperen. En sindsdien ik de TACC heb leren kennen van Tesla, kom ik nog maar zelden situaties tegen dat er onverwacht geremd wordt.

Mensen hebben echt een ongelofelijk kort geheugen. Hele autofora zijn volgeschreven met klachten over phantom breaks bij verschillende merken, lang voordat Tesla er was.
Komt ie nog maar een keertje:
Breaking: iets stuk maken
Braking: remmen
(overigens niet alleen voor jou hoor)

:P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:06
[...]

Ik kan netjes uitrollen door m’n voet lichtjes op het gas te laten rusten.
De eerste dag ging het schokkerig. Na een week al veel minder en nu gaat het gewoon smooth.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Pagina: 1 ... 202 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: