Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Privé kopen en kilometers declareren?ybos schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:25:
[...]
Auto staat niet op naam van de zaak, alleen in de boekhouding. Dus in de aanvraag zullen ze het niet zien. Maar, als t niet mag, dan mag t niet, ondanks dat de aanvraag geen probleem is.
(eenmanszaak en prive persoon zijn dezelfde entiteit)
Is het een beetje schoon te houden met kids enzo?
Youtube staat er vol mee. Bijvoorbeeld:-Muncky- schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:13:
Wat zijn de ervaringen met het witte interieur bij de MY?
Is het een beetje schoon te houden met kids enzo?
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ja, zitten erbij.Falch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:00:
En wordt de M3 geleverd met gevarendriehoek/hesje? Ben even aan het bedenken welke spullen ik nog moet aanschaffen voor de auto.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
For Tesla Model 3 Highland 2024 Center Console OrganizerFalch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:00:
Is al bekend of de accessoire bakjes voor de middenconsole ook passen in de Highland?
net een Y besteld, en kon daarbij deze bij bestellen......voor 75.-
toch maar gedaan
Deze set zit er standaard bij dus ik zou proberen de bestelling te wijzigen anders zonde van die 75 euro tenzij je nog een andere auto hebt oidwwwmarcel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:00:
[...]
net een Y besteld, en kon daarbij deze bij bestellen......voor 75.-
toch maar gedaan
[ Voor 15% gewijzigd door Armo op 02-11-2023 23:18 ]
In onze 2020 M3 SR+ klinkt het geluid ook beter dan in onze Y RWD. Meer detail en strakker, ondanks het ontbreken van de subwoofer.gebruikershaes schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:15:
[...]
Zo premium is die niet. Geen idee hoe premium audio klinkt tegenwoordig, maar de 2019 M3 LR klinkt beduidend beter dan de testauto waarin ik reed. De testauto was een MY SR.
Het blijft speculeren waarom, maar ik kan me voorstellen dat er bij Tesla is besloten om het systeem eenmalig goed af te stellen om het daarna in vergelijkbare modellen in te bouwen zonder verdere tweaking.
Dat is sowieso goedkoper als je een eenmanszaak hebt. Doe ik ook zo.bilgy_no1 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:36:
Privé kopen en kilometers declareren?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Is dat ook goedkoper als je maar 1 dag per week op de zaak werkt en dus maar 170km kan factureren per week?BugBoy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:53:
[...]
Dat is sowieso goedkoper als je een eenmanszaak hebt. Doe ik ook zo.
Ik zie dat Nokian een goede recensie heeft. Heeft iemand hier dit merk gebruikt? Hoe wordt de actieradius beïnvloed na het vervangen van winterbanden?
Ja, ik heb Nokian winterbanden op de Y RWD. Ga ze binnenkort weer wisselen, dus is alweer een tijdje geleden dat ik er op reed.igix schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 01:41:
suggesties voor winterbanden voor model Y LR 19 inch ?
Ik zie dat Nokian een goede recensie heeft. Heeft iemand hier dit merk gebruikt? Hoe wordt de actieradius beïnvloed na het vervangen van winterbanden?
Prima band vind ik en een stuk voordeliger dan veel van de andere grote merken. Geluid is wel iets luider. dan de Hankook banden waarop de auto is geleverd. Verbruik is lastig om definitief iets over te zeggen. Gemiddeld was mijn verbruik in de winter wel een stuk hoger. Ik geloof dat ik voor de bandenwissel (begin mei) rond 165 Wh/km zat en nu op 159 Wh/km, dus voor de zomerperiode ergens tussen 150-155 Wh/km gemiddeld.
Maar dit verschil ligt uiteraard niet alleen aan de banden. Met de lagere temperatuur, meer wind en regen gaat het verbruik sowieso alweer omhoog.
Ik ben ook helemaal niet zo onder de indruk van het geluid in de Y. Vooral de subwoofer klinkt veel te 'los' ja, maar dat is waarschijnlijk omdat ie te ver naar achter in een akoestische rampplek geplaatst zit. Ik denk erover een under-seat subwoofer in de auto te gaan leggen. Ruimte zat daarvoor, in de Y.Pierz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:34:
[...]
In onze 2020 M3 SR+ klinkt het geluid ook beter dan in onze Y RWD. Meer detail en strakker, ondanks het ontbreken van de subwoofer.
Maar ook de overige speakers klinken nou niet echt geweldig. Ik snap niet zo goed waarom velen er toch zo positief over zijn. Ik had in de vorige auto van m'n meisje een setje kwaliteits woofers en tweeters ingebouwd, met een under-seat subwoofer, en dat klonk echt vele malen beter dan de Y. Kan eventueel ook gewoon met de afmetingen van de cabine te maken hebben, en het vele (harde) glas in het dak.
Je kan na het wisselen van de banden een nieuwe trip aanmaken in de auto en deze winterbanden oid noemen. Dan kan je het precieze verbruik tussen zomer en winter in ieder geval vergelijken. Vergelijken van 2 soorten winterbanden lijkt me erg moeilijk met constant wisselende omstandigheden.bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:24:
[...]
Verbruik is lastig om definitief iets over te zeggen.
Ja ik heb gezocht naar de reden, maar ik kon niets vinden. Behalve geklaag van andere mensen dat het niet goed klinkt. En veel lof van anderen dat het wel goed klinkt.Pierz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:34:
[...]
In onze 2020 M3 SR+ klinkt het geluid ook beter dan in onze Y RWD. Meer detail en strakker, ondanks het ontbreken van de subwoofer.
Het blijft speculeren waarom, maar ik kan me voorstellen dat er bij Tesla is besloten om het systeem eenmalig goed af te stellen om het daarna in vergelijkbare modellen in te bouwen zonder verdere tweaking.
Ook speculatie van mijn kant, maar gezien de kosten drukkende aanpak van Musk zou het me niets verbazen als ergens een switch is gemaakt naar kwalitatief mindere speakers en versterker, want goedkoper. Maar het aantal speakers is nog steeds hetzelfde dus kan het premium audio genoemd worden.
Hier Goodyears. Voelen heel goed aan, maar sowieso is het verbruik iets hoger. Of het nu van de banden komt of door regen… Wie zal het zeggen in dit seizoen?igix schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 01:41:
suggesties voor winterbanden voor model Y LR 19 inch ?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Tja dat kan. Maar zelf heb ik die interesse niet... Ik heb het nu voor mezelf ook wel helder waar ik in de winter en zomer gemiddeld rekening mee moet houden.Kreuk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:49:
[...]
Je kan na het wisselen van de banden een nieuwe trip aanmaken in de auto en deze winterbanden oid noemen. Dan kan je het precieze verbruik tussen zomer en winter in ieder geval vergelijken. Vergelijken van 2 soorten winterbanden lijkt me erg moeilijk met constant wisselende omstandigheden.
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen in het verbruik dat het inderdaad onmogelijk is om precies te achterhalen hoeveel van het verschil door de banden komt. Mijn antwoord aan @igix was ook meer om te illustreren in welke orde grootte het verschil zit. In mijn geval dus 10-15 Wh/km meer in de winterperiode. Een deel daarvan zal dus door de banden komen, maar je hebt het waarschijnlijk over een paar procent meer verbruik door de winterbanden.
Ah zo. Ik vind dit 10-15Wh/km enorm meevallen. Ben een model 3 uit 2019 gewend, die heeft nog geen warmtepomp. Precieze getallen heb ik zo niet paraat maar ik zou het verschil op 30-40Wh/km schatten, toch zo 25%.bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:15:
[...]
Tja dat kan. Maar zelf heb ik die interesse niet... Ik heb het nu voor mezelf ook wel helder waar ik in de winter en zomer gemiddeld rekening mee moet houden.
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen in het verbruik dat het inderdaad onmogelijk is om precies te achterhalen hoeveel van het verschil door de banden komt. Mijn antwoord aan @igix was ook meer om te illustreren in welke orde grootte het verschil zit. In mijn geval dus 10-15 Wh/km meer in de winterperiode. Een deel daarvan zal dus door de banden komen, maar je hebt het waarschijnlijk over een paar procent meer verbruik door de winterbanden.
Het werkt hetzelfde als dat je zelf een ruk aan het stuur geeft. Als je een hele harde wind van links of rechts krijgt kan het stuur door z'n 'weerstand' heen schieten. Dus ja betrouwbaar zeker. Maar hij kan er mee kappen als je een harde windstoot krijgt.Puntje-NL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:32:
Misschien een rare vraag maar toch wel heel benieuwd naar. Hoe gaat een Tesla (model Y) met die storm en windstoten om van gisteren in Autopilot met automatisch sturen? Is het betrouwbaar of kapt ie er mee?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb gisteren gewoon mijn retour Amsterdam-Den Haag gereden op AP. Enige waar ik last van had, waren busjes/vrachtwagens die vaker teveel naar links kwamen waardoor AP ineens inhoud (dat is irritant, maar zoals het hoort en ligt aan de andere weggebruiker, die ik het overigens ook niet kwalijk neem met deze wind).Puntje-NL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:32:
Misschien een rare vraag maar toch wel heel benieuwd naar. Hoe gaat een Tesla (model Y) met die storm en windstoten om van gisteren in Autopilot met automatisch sturen? Is het betrouwbaar of kapt ie er mee?
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Behalve bijtelling betaal je ook nog privé-voordeel BTW en daarmee is de netto bijtelling gewoon erg hoog. Val je in de 49,5% schaal dan betaal je netto elk jaar 10% van de nieuwwaarde aan de fiscus. Rij je 5 jaar dan betaal je dus de helft van de nieuwwaarde aan de fiscus.MichaelReitsma schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:24:
Is dat ook goedkoper als je maar 1 dag per week op de zaak werkt en dus maar 170km kan factureren per week?
Afschrijving is belastingaftrekbaar, dus de helft betaal je zelf. Stel dat je auto in 5 jaar 60% afschrijft dan betaal je netto 30% van de nieuwwaarde.
Alleen aan de fiscus en afschrijving betaal je al 80% van de nieuwwaarde. Dat ga je niet rechttrekken met aftrekbare stroomkosten en onderhoud.
Daarbij heb je als ZZP-er een bijkomend probleem. Je moet de auto zakelijk blijven rijden, want de auto mag niet naar privé. Dus als je 8 jaar blijft rijden, blijf je 8 jaar bijtelling betalen over nieuwwaarde.
Voor ZZP-ers is een auto niet meer interessant om zakelijk te rijden. Wie het tegendeel beweert, zie ik graag een rekenvoorbeeld tegemoet.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Of is het 2019 model dan echt zo erg? Want tov mijn eind 2020 model 3 vind ik het nu niet zo'n sprong vooruit.
De enige reden dat ik zou switchen is omdat ik de buitenkant wel een stuk mooier vind dan de mijne.
In deze video wordt de bouwkwaliteit beoordeeld en af en toe het vergelijk gemaakt met het oudere model:this schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:03:
Ik heb nu ook eens de gelegenheid gehad om in de highland m3 te zitten (niet mee gereden). Ik snap die commentaren op de luxueuzere afwerking eigenlijk niet.
Of is het 2019 model dan echt zo erg? Want tov mijn eind 2020 model 3 vind ik het nu niet zo'n sprong vooruit.
De enige reden dat ik zou switchen is omdat ik de buitenkant wel een stuk mooier vind dan de mijne.
Er blijkt dus daadwerkelijk wel veel verschil te zijn.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee, die zit er helaas niet bij.djbarney schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:43:
ik las zojuist op twitter https://twitter.com/greggertruck/status/1719919434293465374 en bij notateslaapp.com https://www.notateslaapp....n-air-compressor-and-more dat er bij de highland standaard een air compressor zou moeten zitten, hebben jullie deze ook al gevonden in jullie highlands? Stond op het punt om een compressortje te bestellen, maar met de highland in bestelling hoeft dat dan niet meer als ie er bij zit.
Ding van Tesla ziet er ook wat waardeloos uit. Ik pomp ze gewoon af en toe op bij tankstation maar als je zelf wat wil hebben zou ik in ieder geval iets bestellen met display zodat je wat in kunt stellen.djbarney schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:43:
ik las zojuist op twitter https://twitter.com/greggertruck/status/1719919434293465374 en bij notateslaapp.com https://www.notateslaapp....n-air-compressor-and-more dat er bij de highland standaard een air compressor zou moeten zitten, hebben jullie deze ook al gevonden in jullie highlands? Stond op het punt om een compressortje te bestellen, maar met de highland in bestelling hoeft dat dan niet meer als ie er bij zit.
Helaas is Kyle van Out of Spec zo'n absurd grote fanboy dat de video's eigenlijk geen waarde meer hebben.spartacusNLD schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:08:
[...]
In deze video wordt de bouwkwaliteit beoordeeld en af en toe het vergelijk gemaakt met het oudere model:
[YouTube: First Tesla Model 3 Highland (New Refresh) Build Quality Review!]
Er blijkt dus daadwerkelijk wel veel verschil te zijn.
Die andere video waarin hij voor het eerst met de highland rijdt is bijna een sketch. Ja de highland is iets mooier afgewerkt, stiller, etc dan de oude, maar hij wekt de indruk dat het een mega wereld van verschil is...
Eens, maar het is ook gewoon de amerikaanse stijl van communiceren. Dat komt voor ons als nuchtere hollanders altijd als ''over de top'' overSmobbo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:26:
[...]
Helaas is Kyle van Out of Spec zo'n absurd grote fanboy dat de video's eigenlijk geen waarde meer hebben.
Die andere video waarin hij voor het eerst met de highland rijdt is bijna een sketch. Ja de highland is iets mooier afgewerkt, stiller, etc dan de oude, maar hij wekt de indruk dat het een mega wereld van verschil is...
Je moet youtube video's van influencers natuurlijk altijd met een korrel zout nemen.
Ik denk dat je twee type mensen kunt onderscheiden:TCMR schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:42:
[...]
Ik ben ook helemaal niet zo onder de indruk van het geluid in de Y. Vooral de subwoofer klinkt veel te 'los' ja, maar dat is waarschijnlijk omdat ie te ver naar achter in een akoestische rampplek geplaatst zit. Ik denk erover een under-seat subwoofer in de auto te gaan leggen. Ruimte zat daarvoor, in de Y.
Maar ook de overige speakers klinken nou niet echt geweldig. Ik snap niet zo goed waarom velen er toch zo positief over zijn. Ik had in de vorige auto van m'n meisje een setje kwaliteits woofers en tweeters ingebouwd, met een under-seat subwoofer, en dat klonk echt vele malen beter dan de Y. Kan eventueel ook gewoon met de afmetingen van de cabine te maken hebben, en het vele (harde) glas in het dak.
- de 'gewone' gebruiker, die jarenlang in auto's heeft gereden met gemiddelde speakers.
- de fanatieke audiofiel die meteen hoort hoe het zit met de 'hogen en de lagen', en scherp is op akoestiek, diepte van geluid, etc..
Voor die laatste zal er altijd ruimte voor verbetering zijn. Met een investering van € 2k is het beter, klap er € 5k tegenaan en het is nog beter.
Echter voor de eerste (grootste) groep is het vooral dat Tesla toch net even een stapje extra zet qua geluid, o.a. door het toevoegen van de subwoofer. Dat maakt een verschil in beleving tov veel andere auto's.
Overigens interessant dat dit eigenlijk altijd zo is. Een standaardgroep en een expertgroep.
Tweakers is bij uitstek een platform waar je ziet dat je bij bijna elk onderwerp je helemaal door kunt groeien tot aan expertniveau. Denk aan fotografie, aquariums, CV-ketel afstellen, koffie zetten, etc..
Ik vind reviews van Nederlandse media (Autoweek, ANWB, Bright) veel nuttiger en eerlijker dan dat soort Youtube kanalen inderdaad (Autogefuhl uitgezonderd misschien). Die belichten ook de minpunten (voor zover ze die opmerken). Dit forum is ook erg nuttig om nog extra info boven water te krijgen, zoals bv de kritiek op de auto-stand voor ruitenwissersspartacusNLD schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:28:
[...]
Eens, maar het is ook gewoon de amerikaanse stijl van communiceren. Dat komt voor ons als nuchtere hollanders altijd als ''over de top'' over![]()
Je moet youtube video's van influencers natuurlijk altijd met een korrel zout nemen.
Toch wijzigt Tesla vaak veel details door de tijd, dus een review van 2j geleden is weer achterhaald. En bij Tesla geen garantie dat het er beter op wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CT0zBXYXRuK4WHvZa7FKpC2A.png?f=user_large)
Voor slechts €70 getinte ramen op je Highland:

https://www.tesla-protect.nl/Product/m3h-ruiten-tinten/
En ook overige zaken zoals PPF beschermfolie is nu beschikbaar voor het Highland model:

https://www.tesla-protect.nl/shop/#model-3-highland
Ik ga hier waarschijnlijk eind volgende week zelf een bestelling plaatsen voor in elk geval de folie voor de achterramen. Zal daarna mijn feedback hier eens delen
[ Voor 11% gewijzigd door Fidelity op 03-11-2023 12:06 ]
En voor de mensen die dit nou niet zelf willen doen, maar wel hun ramen willen tinten. In het lever topic kwam deze partij voorbij: https://tintexclusive.nl/Fidelity schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:05:
Voor de geïnteresseerden, Tesla-Protect heeft gisteravond zijn nieuwe voorraad online gezet voor Model 3 Highland:
Ik ga hier waarschijnlijk eind volgende week zelf een bestelling plaatsen voor in elk geval de folie voor de achterramen. Zal daarna mijn feedback hier eens delen
Contact opgenomen en kreeg deze prijsopgaaf:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CZFhGUEtVvvR3X9yW6ifQUsH.png?f=user_large)
Ik ga hier waarschijnlijk een afspraak maken.
Interessant idd -> https://www.tesla-protect.nl/Product/m3h-frontkit-regular/
De voorkant voorzien van PPF a 165 euro is wel een mooie prijs. Nu nog het geduld vinden om dit in 3 uur zelf aan te brengen. Ik sla deze iig ook op. thanks!
[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 03-11-2023 12:34 ]
Als de batterij zijn ingestelde laadlimiet heeft bereikt, stopt de auto met laden. Ook al heb je nog steeds verbruik tijdens het stilstaan.911GT2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:27:
Hoe kan het dat wanneer ik in de ochtend op mijn telefoon kijk ik zie range 512Km en dan later op de dag zonder dat de auto heeft gereden of heeft voorverwarmd en nog steeds aan de laadpaal hangt de range ineens met 4Km is afgenomen?
(Misschien als er meerdere procenten gezakt is dat de auto weer begint met laden, dat weet ik eigenlijk niet.)
Dus het kan wel eens zijn dat tussen de ochtend en later op de dag er een halve kWh verdwenen is.
Nee dit is niet waar. bij ZZP-ers is van toepassing dat de bijtelling nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten.BugBoy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:00:
[...]
Daarbij heb je als ZZP-er een bijkomend probleem. Je moet de auto zakelijk blijven rijden, want de auto mag niet naar privé. Dus als je 8 jaar blijft rijden, blijf je 8 jaar bijtelling betalen over nieuwwaarde.
Voor ZZP-ers is een auto niet meer interessant om zakelijk te rijden. Wie het tegendeel beweert, zie ik graag een rekenvoorbeeld tegemoet.
maw, na afschrijving, is het qua kosten gewoon een 'prive' auto.
Er zijn nog meer smaken mogelijk natuurlijk, bijv voor IB prive, maar BTW zakelijk etc.
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 03-11-2023 12:40 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
BMS dat wat aangepast is, sluipverbruik, auto tussendoor wakker gemaakt, auto die via WIFI een call2home doet of wat andere checks, download van update/navi map, accu na het laden afgekoeld. Kan veel zijn. Gewoon niet naar kijken.911GT2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:27:
Hoe kan het dat wanneer ik in de ochtend op mijn telefoon kijk ik zie range 512Km en dan later op de dag zonder dat de auto heeft gereden of heeft voorverwarmd en nog steeds aan de laadpaal hangt de range ineens met 4Km is afgenomen?
4km is ±0,75% aan capaciteit, dat is echt te verwaarlozen.
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 03-11-2023 12:41 ]
:strip_exif()/f/image/SsqspXN7DUIoQSOueNz35Ri3.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla logo’s zwart laten wrappen en onderkant bumper zwart gemaakt.
Vast niet voor iedereen, maar ik ben er blij mee! Mogelijk nog een keer de spiegelkappen zwart of gunmetal-grey (kleur velgen) wrappen, of niet.
*edit
Ook PPF bumper achter laten installeren van Tesbros (pre-cut PPF film) ivm hond
[ Voor 11% gewijzigd door Stef87 op 04-11-2023 00:25 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Cool! Waar laten doen en wat waren de kosten? Heb je de achterruiten ook getint of standaard gebleven?Stef87 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:50:
Kleine aanpassingen laten doen aan onze Y performance:
[Afbeelding]
Tesla logo’s zwart laten wrappen en onderkant bumper zwart gemaakt.
Vast niet voor iedereen, maar ik ben er blij mee! Mogelijk nog een keer de spiegelkappen zwart of gunmetal-grey (kleur velgen) wrappen, of niet.
Ik verwacht eigenlijk niet mega veel. Highland zal nu nog wel goed gaan en Y is ook net verlaagd. Zal wel iets van gratis SuC km's worden om eventuele voorraad weg te werken. Maar goed, niemand die het zeker weet.Badname2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
Ben benieuwd hoe hoge korting eraan komt nu eind van het jaar. Hopelijk ook op de model 3 en niet alleen de Y. Wel jammer dat de rente (nu ook op de Y) verhoogd is naar 6,5%.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 03-11-2023 13:20 ]
Ik kom dit bijv. tegen: https://proleep.com/collections/tesla-model-y-accessories, maar E99,- vind ik iets te gortig.
- ik moet beter lezen --Muncky- schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:34:
Heeft er iemand een nette, maar goedkopere versie van een MY dashboard cover gevonden/geinstalleerd?
Ik kom dit bijv. tegen: https://proleep.com/collections/tesla-model-y-accessories, maar E99,- vind ik iets te gortig.

https://www.spigen.com/collections/tesla-screen-protector
goedkoop op amazon te vinden. Bijvoorbeeld -> https://www.amazon.nl/Spi...model+y%2Caps%2C64&sr=8-1
deze kennen we natuurlijk van hun smartphone accessoires. maar ze hebben ook een grote set aan Tesla accessoires.
Beter antwoord:
Niet goedkoper, maar wel van zeer goede kwaliteit als ik het internet mag geloven: https://hillsmade.nl/products/carbon-fiber-dashboard-tesla
[ Voor 117% gewijzigd door spartacusNLD op 03-11-2023 13:43 ]
Ik heb het tinten laten doen bij Tesland in Almere. inclusief de achterruit compleet. Met hoogwaardige XPEL XR hittewerende folie. Zeer tevreden over. In totaal een uurtje of 3 over gedaan denk ik. Ik heb er op gewacht.spartacusNLD schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:30:
[...]
En voor de mensen die dit nou niet zelf willen doen, maar wel hun ramen willen tinten. In het lever topic kwam deze partij voorbij: https://tintexclusive.nl/
Contact opgenomen en kreeg deze prijsopgaaf:
[Afbeelding]
Ik ga hier waarschijnlijk een afspraak maken.
Interessant idd -> https://www.tesla-protect.nl/Product/m3h-frontkit-regular/
De voorkant voorzien van PPF a 165 euro is wel een mooie prijs. Nu nog het geduld vinden om dit in 3 uur zelf aan te brengen. Ik sla deze iig ook op. thanks!
Prijs was: € 581,74 ex BTW.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Mijn genoemde cijfers zijn misschien ook wel beinvloed door de wat late bandenwissel (begin mei) en hoewel het vroege voorjaar redelijk koel en nat was zitten er dus ook wat minder koude periodes bij. Ook heb ik vooral lange ritten, waardoor het opwarmen van cabine en batterij relatief minder invloed heeft dan wanneer je vooral korte ritjes hebt. Blijft een beetje lastig om de invloed van de winterbanden precies vast te stellen.Kreuk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:18:
[...]
Ah zo. Ik vind dit 10-15Wh/km enorm meevallen. Ben een model 3 uit 2019 gewend, die heeft nog geen warmtepomp. Precieze getallen heb ik zo niet paraat maar ik zou het verschil op 30-40Wh/km schatten, toch zo 25%.
Hier snap ik niet zoveel van. Bijtelling gaat over catalogus waarde, dat is toch niet variabel?xoror schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:34:
[...]
Nee dit is niet waar. bij ZZP-ers is van toepassing dat de bijtelling nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten.
maw, na afschrijving, is het qua kosten gewoon een 'prive' auto.
Er zijn nog meer smaken mogelijk natuurlijk, bijv voor IB prive, maar BTW zakelijk etc.
En waarom kan de auto niet terug naar privé na 5 jaar afschrijven?
Tech Analysis: The 2024 Tesla Model 3 Highland Packs Several Chassis Upgrades
:fill(white):strip_exif()/f/image/FpNSGWGRXRsgm2L5Y8uh5e4g.png?f=user_large)
@xoror heeft gelijk. Bij een BV met DGA heb je wel gelijk.MichaelReitsma schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:02:
[...]
Hier snap ik niet zoveel van. Bijtelling gaat over catalogus waarde, dat is toch niet variabel?
https://www.tesla.com/nl_nl/support/supercharger-transfer
Snel nog een gebruikte Model S kopen?
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Mooi als je toch al van plan was om over te stappenkevinjkok schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:56:
Tesla heeft levenslang superchargen overdracht toegestaan naar Model Y.

Ligt het aan mij of lijkt het erop dat verkopen inzakken
De Y onder de subsidiegrens, tijdelijke korting op financiering, nu de levenslang gratis supercharging overdraagbaar als je dat op je huidige auto hebt, what's next
Prijzen hebben altijd al een sterk dalende trend bij Tesla en volgens mij verkopen ze daardoor steeds meer.ybos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:04:
[...]
Mooi als je toch al van plan was om over te stappen
De Y onder de subsidiegrens, tijdelijke korting op financiering, nu de levenslang gratis supercharging overdraagbaar als je dat op je huidige auto hebt, what's next
MAAR het probleem is dat het geluid echt heel anders klinkt en ik het niet meer hetzelfde krijg.
Het geluid WAS behoorlijk goed met een aardige bass. Maar nu klinkt het veel te scherp en de bass is een heel stuk minder aanwezig, met name als je harder rijdt en er meer omgevingsgeluid is.
Eerst de EQ helemaal op 0 gezet, maar dat klinkt extreem scherp en dus vervelend aan de oren.
Momenteel heb ik de EQ na wat tweaken als volgt ingesteld
2.5 2.0 -4.5 -3.0 -2.0
Het klinkt nu nog steeds veel minder goed dan voor de update. En nog steeds is bass minder aanwexig.
De bass kan natuurlijk nog hoger maar dat helpt niet echt.
Iemand die dit ook gemerkt heeft? En misschien (hopelijk) een oplossing heeft?
Ik ga zo een reset moet proberen (beide knopjes op stuur inhouden, toch?). Is er nog een zwaardere reset mogeijk?
Idd. Over een jaar ligt de Performance versie ook onder de subsidiegrens. Gaat maar door en door. Tesla drukt gewoon de concurrentie uit de markt door aantallen te verkopen.Wolly schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:29:
[...]
Prijzen hebben altijd al een sterk dalende trend bij Tesla en volgens mij verkopen ze daardoor steeds meer.
Ook dan is het niet aantrekkelijk. Want de werkelijke kosten mag je dan vervolgens aftrekken in de IB, maar je moet de kosten ook weer bijtellen als bijtelling privégebruik. Het BTW-voordeel valt ook grotendeels weg, omdat je ook 2,7% over de cataloguswaarde moet bijtellen.xoror schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:34:
Nee dit is niet waar. bij ZZP-ers is van toepassing dat de bijtelling nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten.
maw, na afschrijving, is het qua kosten gewoon een 'prive' auto. Er zijn nog meer smaken mogelijk natuurlijk, bijv voor IB prive, maar BTW zakelijk etc.
Neem daarbij dat je de auto vrijwel nooit naar privé mag halen (keuze herzien), dus als je besluit 10 jaar in de auto te blijven rijden, dan betaal je 10 jaar bijtelling over de cataloguswaarde.. Wel zakt de BTW voor privégebruik naar 1,5% na het vierde jaar. Als je privé de auto 10 jaar houdt, dan neem de afschrijving al flink af en zal die veel goedkoper zijn.
Ook mag je bij een privé auto ook 21ct/km declareren (wordt in 2024 overigens 23ct/km) en vooral bij veel zakelijke kilometers is dat interessant. Als je de 80% zakelijk gebruikt, dan mag je overigens ook 80% van de BTW over het onderhoud en gebruik (helaas niet de aanschaf) aftrekken. Dus ook daar kan je best nog wel geld verdienen. Zorg dan wel voor een redelijke kilometeradministratie en officieel is een tankbon geen geldige factuur voor de BTW. Een tankpas kan bij veel zakelijke kilometers dan een beter idee zijn, want dan krijg je netjes een factuur die aan de eisen voldoet.
Enkel als je privé minder dan 500km rijdt ben je verplicht de auto zakelijk te etiketteren, maar met km-registratie heb je dan ook vrijstelling van de bijtelling. Feitelijk moet je er dan privé een auto ernaast hebben voor de niet-zakelijk kilometers.
Je kan toch geen enkele auto rijden voor minder dan 21of 23ct/km?BugBoy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:46:
[...]
Ook dan is het niet aantrekkelijk. Want de werkelijke kosten mag je dan vervolgens aftrekken in de IB, maar je moet de kosten ook weer bijtellen als bijtelling privégebruik. Het BTW-voordeel valt ook grotendeels weg, omdat je ook 2,7% over de cataloguswaarde moet bijtellen.
Neem daarbij dat je de auto vrijwel nooit naar privé mag halen (keuze herzien), dus als je besluit 10 jaar in de auto te blijven rijden, dan betaal je 10 jaar bijtelling over de cataloguswaarde.. Wel zakt de BTW voor privégebruik naar 1,5% na het vierde jaar. Als je privé de auto 10 jaar houdt, dan neem de afschrijving al flink af en zal die veel goedkoper zijn.
Ook mag je bij een privé auto ook 21ct/km declareren (wordt in 2024 overigens 23ct/km) en vooral bij veel zakelijke kilometers is dat interessant. Als je de 80% zakelijk gebruikt, dan mag je overigens ook 80% van de BTW over het onderhoud en gebruik (helaas niet de aanschaf) aftrekken. Dus ook daar kan je best nog wel geld verdienen. Zorg dan wel voor een redelijke kilometeradministratie en officieel is een tankbon geen geldige factuur voor de BTW. Een tankpas kan bij veel zakelijke kilometers dan een beter idee zijn, want dan krijg je netjes een factuur die aan de eisen voldoet.
Enkel als je privé minder dan 500km rijdt ben je verplicht de auto zakelijk te etiketteren, maar met km-registratie heb je dan ook vrijstelling van de bijtelling. Feitelijk moet je er dan privé een auto ernaast hebben voor de niet-zakelijk kilometers.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bijtelling mag ook over werkelijke kosten. Is volledig legaal, maar dat moet je wel goed kunnen onderbouwen.MichaelReitsma schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:02:
Hier snap ik niet zoveel van. Bijtelling gaat over catalogus waarde, dat is toch niet variabel?
Auto is gewoon een bedrijfsmiddel en die mag je niet zomaar naar privé halen bij een eenmanszaak. Zie link in mijn vorige post. Bij een BV mag het wel.
Verdiep je in de regels of laat je goed voorlichten als je een auto zakelijk gaat rijden. Ik kan geen scenario bedenken dat zakelijk (voor een ZZP-er) aantrekkelijk is.
Geen nieuwe auto inderdaad. Ik zeg toch ook niet dat je voor 21ct/km een auto kan rijden?Tommie12 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:44:
Je kan toch geen enkele auto rijden voor minder dan 21of 23ct/km?
Helaas niets van dat alles op de Model 3 (op SEPP na). Met de Model Y even duur als de 3 is die laatste gewoon de mindere deal.ybos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:04:
Iemand deze extra optie aangeklikt die daar over kan oordelen?
Met zoveel km’s zou ik het doen.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Ik ga binnenkort een nieuwe MYP bestellen maar twijfel erg wat te doen t.a.v. van autopilot opties. Maak 60.000km per jaar, waarvan 80-90% snelweg. Is het de moeite waard om Enhanced Autopilot aan te klikken (á €3.800) of volstaat de ‘normale’ autopilot?
Ik rij 45k per jaar, normale autopilot volstaat meer dan voldoende.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Ik ga binnenkort een nieuwe MYP bestellen maar twijfel erg wat te doen t.a.v. van autopilot opties. Maak 60.000km per jaar, waarvan 80-90% snelweg. Is het de moeite waard om Enhanced Autopilot aan te klikken (á €3.800) of volstaat de ‘normale’ autopilot?
Ik heb nu "diep geluid" op "auto" gezet en dat helpt behoorlijk.
Wat vreemd is want voor de update had ik dit uitstaan.
Ik kan me niet voorstellen dat het geluid nu hetzelfde is als voorheen, vanwege deze instelling, maar het is nu weer om aan te horen.
Ook heb ik het geluid iets naar voren gezet, wat ik eerst ook had, maar ik heb geen idee hoever naar voren.
En de EQ staat nu zo:
3.0 0.0 -3.5 -2.0 -2.0
Herkenbaar voor meer mensen? Ik heb 2 ; 1,5 en de rest vlak. Diep geluid staat op het eerste standje van aan. Klinkt best goed. Highland rdw.Slogra schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:27:
De reset heeft niet geholpen om het geluid beter te krijgen.
Ik heb nu "diep geluid" op "auto" gezet en dat helpt behoorlijk.
Wat vreemd is want voor de update had ik dit uitstaan.
Ik kan me niet voorstellen dat het geluid nu hetzelfde is als voorheen, vanwege deze instelling, maar het is nu weer om aan te horen.
Ook heb ik het geluid iets naar voren gezet, wat ik eerst ook had, maar ik heb geen idee hoever naar voren.
En de EQ staat nu zo:
3.0 0.0 -3.5 -2.0 -2.0
Want, dan kan de auto uit zichzelf inhalen (of alleen wanneer je zelf knipperlicht aanzet)? Of vergt het nog steeds meerdere handelingen? Probeer te achterhalen of je het ook daadwerkelijk veel gaat gebruiken (m.a.w.: ga je je er aan irriteren als je het met de standaard AP moet doen…).
Thanks. Alle standjes diep geluid heb ik geprobeerd, maar dat klonk niet lekker. Ik kreeg pijn aan m'n oren, omdat het geluid te scherp/doordringend is. Alleen bij "auto" heb ik daar geen last van.synx6 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:31:
[...]
Herkenbaar voor meer mensen? Ik heb 2 ; 1,5 en de rest vlak. Diep geluid staat op het eerste standje van aan. Klinkt best goed. Highland rdw.
Waarschijnlijk staat hij bij auto uit? Bij mij lijkt diep geluid een soort loudness eq te zijn (v vorm).Slogra schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:40:
[...]
Thanks. Alle standjes diep geluid heb ik geprobeerd, maar dat klonk niet lekker. Ik kreeg pijn aan m'n oren, omdat het geluid te scherp/doordringend is. Alleen bij "auto" heb ik daar geen last van.
YouTube: So HEFTIG hat sich das TESLA MODEL 3 (2024) VERBESSERT! - Vergleich ...
Dan moet je wel heel veel supercharger om dat terug te verdienen.kevinjkok schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:56:
?? Wat is dit eigenlijk?..soort geluk of je als bonus gratis kan laden bij tesla super chargers?kevinjkok schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:56:
Als je een s hebt met levenslang gratis superchargen kan je het overdragen naar een Y als je die nu kooptwwwmarcel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:33:
[...]
?? Wat is dit eigenlijk?..soort geluk of je als bonus gratis kan laden bij tesla super chargers?
Eerst de auto zonder EAP kopen, later in de app aanschaffen en uitproberen en als het je niet bevalt dan kan je de koop annuleren.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Kijk ook even op youtube, zijn genoeg videos over te vinden.
Zelf vond ik de toegevoegde waarde niet voldoende om het te doen.
ps; met EAP gaat de auto niet uit zichzelf inhalen
[ Voor 3% gewijzigd door Armo op 03-11-2023 22:05 ]
Ik had het op mijn Model S. Werkt alleen goed als het erg rustig is. Ook de max 10s is irritant. Soms breekt de auto de zijdelingse verplaatsing ineens af. Ik zou het geld er niet voor over hebben. Automatisch parkeren werkt slecht en is heel traag. Summon is ook niet iets dat je vaak gebruikt. Werkt ook niet altijd goed.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Tesla had het anders moeten doen. Als je knipperlicht aanzet, dan zou die sturen moeten toestaan zonder de AP eraf te halen.
welk bandenmodel verander je?bilgy_no1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:24:
[...]
Ja, ik heb Nokian winterbanden op de Y RWD. Ga ze binnenkort weer wisselen, dus is alweer een tijdje geleden dat ik er op reed.
Prima band vind ik en een stuk voordeliger dan veel van de andere grote merken. Geluid is wel iets luider. dan de Hankook banden waarop de auto is geleverd. Verbruik is lastig om definitief iets over te zeggen. Gemiddeld was mijn verbruik in de winter wel een stuk hoger. Ik geloof dat ik voor de bandenwissel (begin mei) rond 165 Wh/km zat en nu op 159 Wh/km, dus voor de zomerperiode ergens tussen 150-155 Wh/km gemiddeld.
Maar dit verschil ligt uiteraard niet alleen aan de banden. Met de lagere temperatuur, meer wind en regen gaat het verbruik sowieso alweer omhoog.
Je hoeft de S niet achter te laten hoorfRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:29:
[...]
Dan moet je wel heel veel supercharger om dat terug te verdienen.
Dit ivm bij aanschaf (in niet standaard kleur) onder SEPP maximum uitkomen, en dan later voor de trekhaak kiezen.
Onze Model Y heeft nog de standaard (tint) ramen. Die tint is prima maar ivm onze hond komt er bij de achterklep nog een hitte werende als dat nodig is-Muncky- schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:07:
[...]
Cool! Waar laten doen en wat waren de kosten? Heb je de achterruiten ook getint of standaard gebleven?
Tevens PPF op de achterkant bij kofferbak laten installeren! Deze kant en klaar van “Tesbros” gekocht.
/f/image/AYGse6F8DAu9IGLsm9CRn52f.png?f=fotoalbum_large)
Voorbumper zwart, twee T logo’s én paint protection film (hond leren springen in kofferbak) was ~390€ bij het bedrijf
https://nextmovecustomizing.nl/
Deze heb ik nog ter overname een DIY kit voor thuis, met goede instructies en extra setje mocht je het fout doen en eraf moeten trekken:
(Dus: Niet gebruikt in deze en zijn 2 setjes)
/f/image/7OFYZswi1yNRnANs42hD7Cxr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Stef87 op 04-11-2023 00:23 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Met de wissel bedoel ik dat de zomerbanden weer in opslag gaan en de winterbanden onder de auto komen. De winterbanden zijn de Nokian WR SnowProof P in 255/45/R19 104V XL.
De Model Y was bijvoorbeeld in september met enorme afstand de meest verkochte auto in Nederland: 1791 stuks, vs 872 voor de nummer 2 (VW Polo). En wereldwijd is de Model Y dit jaar ook de meest verkochte auto.ybos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:04:
[...]
De vraag naar de Model Y zakt niet in, maar Tesla produceert er wel steeds meer van. En om een grotere doelgroep te bereiken moet de prijs verder omlaag. Dit is gewoonweg de strategie van Tesla. "Accelerate the transition to sustainable energy" is al heel lang de drijfveer van het bedrijf. En dat lukt alleen als de producten van Tesla steeds toegankelijker worden voor meer mensen.
Bedankt, ik heb ook enkele artikelen gelezen en ik vind Nokian goed voor winterbanden. Ik denk dat het beter is dat Tesla OEM 255/45R19 Pirelli Sottozero 3-winterbanden heeft.bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:17:
[...]
Met de wissel bedoel ik dat de zomerbanden weer in opslag gaan en de winterbanden onder de auto komen. De winterbanden zijn de Nokian WR SnowProof P in 255/45/R19 104V XL.
Hoe zijn jullie ertoe gekomen om de velgen en bandenspanningssensoren bij elkaar te kopen?
Kan een door Tesla geautoriseerde reparatiewerkplaats deze banden monteren?
Als je het bij een officiële Tesla koopt, wordt het meegeleverd en kost het 2175 euro
4x 19x9,5J ET45 Gemini-velgen
4x 255/45R19 Pirelli Sottozero 3-winterbanden
4x bandenspanningssensoren inclusief moeren
Mijn tip: Als het kan; niet bestellen bij de aankoop. Je kan 'm achteraf voor hetzelfde geld ook activeren en heb je 48uur de tijd om de optie uit te proberen. Bevalt 't toch niet? Dan vraag je een refund aan en heb je binnen no-time je geld terug.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Voor mij zou de enige reden zijn dat je niet steeds weer AP hoeft aan te zetten na het wisselen van een rijstrook.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
I love the car so far.
Een probleem dat ik probeer te begrijpen is of ik het geluid (muziek) uit de luidspreker achter het hoofd, in het dak, moet horen. Voor mij lijkt het erop dat er geen audio wordt afgespeeld, tenzij het alleen werkt bij het kijken naar films voor onderdompeling. Kan iemand bevestigen dat je duidelijk geluid kunt horen via de luidspreker achter het hoofd? moet ik een servicebeurt plannen?
Heeft dit nog niemand gelezen in de media
Moet je wat verder teruglezen.pegasuspiet schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:00:
Zie hier geen berichten over de prijsverlaging van de Tesla Y met 5000 Euro !!!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ook goedemorgen.. hahahapegasuspiet schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:00:
Dankje, helder advies!Armo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:04:
[...]
Eerst de auto zonder EAP kopen, later in de app aanschaffen en uitproberen en als het je niet bevalt dan kan je de koop annuleren.
Kijk ook even op youtube, zijn genoeg videos over te vinden.
Zelf vond ik de toegevoegde waarde niet voldoende om het te doen.
ps; met EAP gaat de auto niet uit zichzelf inhalen
Thx 👍Luckeh schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:36:
[...]
Mijn tip: Als het kan; niet bestellen bij de aankoop. Je kan 'm achteraf voor hetzelfde geld ook activeren en heb je 48uur de tijd om de optie uit te proberen. Bevalt 't toch niet? Dan vraag je een refund aan en heb je binnen no-time je geld terug.
Dank. Ik ga het gewoon eens uitproberen als ik de auto heb. 👍BugBoy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:04:
[...]
Ik had het op mijn Model S. Werkt alleen goed als het erg rustig is. Ook de max 10s is irritant. Soms breekt de auto de zijdelingse verplaatsing ineens af. Ik zou het geld er niet voor over hebben. Automatisch parkeren werkt slecht en is heel traag. Summon is ook niet iets dat je vaak gebruikt. Werkt ook niet altijd goed.
Tesla had het anders moeten doen. Als je knipperlicht aanzet, dan zou die sturen moeten toestaan zonder de AP eraf te halen.
Hahah😂pegasuspiet schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:00:
Zie: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2Badname2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:06:
Kan je tegenwoordig bij de Tesla model 3 (highland) wel achteraf nog een trekhaak via Tesla monteren?
Dit ivm bij aanschaf (in niet standaard kleur) onder SEPP maximum uitkomen, en dan later voor de trekhaak kiezen.
:strip_exif()/f/image/qG8pWMgmMUXnSaapyyJ9htbf.jpg?f=fotoalbum_large)
Maak veel km’s (60.000) dus wellicht geen overbodige luxe om überhaupt winterbanden te hebben. Al geeft een vriend van me aan (met een model 3) dat hij nog nooit winterbanden eronder heeft gemonteerd-> zelden extreem weer en erg goede 4-wiel aandrijving.
[ Voor 28% gewijzigd door MaartenK2023 op 04-11-2023 09:56 ]
4 wiell aandrijving heb je alleen wat aan bij vermogen op de weg krijgen, bij remmen en glijden heb je er weinig aan.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:55:
Iemand bij zijn aanschaf (of erna) de originele 21 inch Turbine winterwielen van Tesla aangeschaft? Qua gezicht natuurlijk top maar los van de aanzienlijke meerprijs (3.500 euro) ben ik met name benieuwd of het de moeite waard is.
[Afbeelding]
Maak veel km’s (60.000) dus wellicht geen overbodige luxe om überhaupt winterbanden te hebben. Al geeft een vriend van me aan (met een model 3) dat hij nog nooit winterbanden eronder heeft gemonteerd-> zelden extreem weer en erg goede 4-wiel aandrijving.
Slecht weer hebben we best veel maar op een mooie winterdag met sneeuw komen echte winterwielen wel van pas denk ik
[ Voor 6% gewijzigd door jwtje op 04-11-2023 10:01 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik rij ruim 50k per jaar maar was blij dat de proefperiode van EAP weer voorbij was.MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Ik ben superblij met de gewone AP. Naar mijn mening is het vaak te druk / EAP te langzaam om fijn te kunnen werken.
Het wisselen gat vrij langzaam, het enige fijne is dat je de AP niet meer hoeft te activeren na wisselen rijbaan.
Ik heb dit als wens ingediend bij ENHauto (sexy buttons). Want je zou de trigger van de auto dat de knipperlichten uit moeten kunnen gebruiken als weer activeren van de AP.
Als ze dat werkend krijgen wil ik daar absoluut voor bijbetalen

Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.