Mijn M3 RWD Highland (ultra red) staat voor eind oktober - eerste week november gepland. Ben benieuwd!
TopYnnoz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:44:
Mijn M3 RWD Highland (ultra red) staat voor eind oktober - eerste week november gepland. Ben benieuwd!
Wat betreft de leveringen is er een apart topic: Het grote Tesla Levering topic.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Iemand al opgemerkt dat de nieuwe Y RWD ruim 1 seconde sneller naar de 100 gaat??
turkeyhakan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:36:
Iemand al opgemerkt dat de nieuwe Y RWD ruim 1 seconde sneller naar de 100 gaat??
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is volgens mij alleen de MY RWD uit China die ook lokaal daar verkocht wordt. Zo heb ik het begrepen.turkeyhakan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:36:
Nee hoor. De nieuwe Y RWD die voor alsnog inderdaad in China geleverd gaat worden (met led interieur verlichting) gaat in 5,9 seconden naar de 100. Zal binnenkort ook wel in Berlijn doorgevoerd gaan worden, denk ik zo maar.
Anoniem: 1456812
Welke app is dit als ik vragen mag? Moet mijn tesla nog ontvangen dus in sommige gebieden ben ik nog een newbieTaro schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:04:
Update mbt degradatie: Loopt iets verder op.
[Afbeelding]
De blauwe lijnen zijn SuC-sessies.
[Afbeelding]
Tot een maand geleden altijd op 7 kW geladen, nu al een paar weken op 2-3 kW aan het stopcontact (Nieuwe 3-fasen laadpaal kan niet goed met 1-fase overweg) en over 4 weken eindelijk 11 kW laden ivm upgrade naar 3-fasen. Ik heb dus altijd netjes geladen, maar nu toch aan beurt, het hoort er gewoon bij en is niet te voorkomen.
Worry not. Waarschijnlijk hebben third parties in no time weer houtfineer accesoires klaarliggen.NuEffeNiet schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:19:
[...]
Duidelijk een kwestie van smaak. Als er iets is wat ik lelijk vind is het van die nep carbon covers. Juist dat hout vind ik ervoor zorgen dat het geheel niet te clinisch wordt. Ik vermoed overigens dat het verdwijnen van het hout puur een kostenbesparing is. Dat sommigen dat mooier vinden is voor Tesla alleen maar mooi meegenomen.
Ik ben in ieder geval blij met het hout in mijn Tesla.
Ik stap zelf iedere dag in deze auto, heerlijk:
:strip_exif()/f/image/5fTSgTuC4kXx6phbjPyrUxBO.jpg?f=fotoalbum_large)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hoop het wel. Vind de zwarte velgen en putdeksels een stuk beter dan de grijze.turkeyhakan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:04:
[...]
Nee hoor. De nieuwe Y RWD die voor alsnog inderdaad in China geleverd gaat worden (met led interieur verlichting) gaat in 5,9 seconden naar de 100. Zal binnenkort ook wel in Berlijn doorgevoerd gaan worden, denk ik zo maar.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Qua kilometrage lopen we precies gelijk. Heb de auto sinds begin maart en hier staat de maximale range op 415 km in plaats van 418 km. Wel een keer de auto tot 2% leeg gereden, dat was 15 km voordat we thuis zouden komen en omdat er vrienden mee waren wilde ik het risico niet lopen om stil te komen staan.Taro schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:04:
Update mbt degradatie: Loopt iets verder op.
[Afbeelding]
De blauwe lijnen zijn SuC-sessies.
[Afbeelding]
Tot een maand geleden altijd op 7 kW geladen, nu al een paar weken op 2-3 kW aan het stopcontact (Nieuwe 3-fasen laadpaal kan niet goed met 1-fase overweg) en over 4 weken eindelijk 11 kW laden ivm upgrade naar 3-fasen. Ik heb dus altijd netjes geladen, maar nu toch aan beurt, het hoort er gewoon bij en is niet te voorkomen.
Echter was het voor die lage SoC 414 km als range, dat werd erna weer 418 km en nu dus 415 km. In die bijna 14 000 KM denk ik een keer of 6 aan een supercharger gehangen.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
TeslaMate, kan je lokaal installeren op bijv. een Raspberry Pi.Anoniem: 1456812 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:07:
[...]
Welke app is dit als ik vragen mag? Moet mijn tesla nog ontvangen dus in sommige gebieden ben ik nog een newbie
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ieder z’n ding, maar wat vind ik dit afschuwelijk..Jeroenneman schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:09:
[...]
Worry not. Waarschijnlijk hebben third parties in no time weer houtfineer accesoires klaarliggen.
[Afbeelding]
Inderdaad is het persoonlijk, carbon en dan nog nep ook is voor mij dan weer niet om aan te gluren, brrrr. Ik heb juist de pianolak op midden console voorzien van echt hout. Chromen lijsten, helemaal eens.TCMR schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:30:
[...]
Da's heel persoonlijk. Toen we de auto in Tilburg gingen halen had ik een tas mee met accessoires, waaronder nep-carbon covers om dat foeilelijke hout meteen me af te dekken, het deed pijn aan m'n ogen. Gelukkig hebben ze het zelf nu ook ingezien.
Al bij een eerdere update zijn die belachelijke chromen lijsten aan de buitenkant komen te vervallen. Was in 2013 al lelijk, nu nog.
Amerikanen hebben ooit in de jaren '50 een opleving gehad in car-design, daarna kwam het nooit meer goed...
Maar gezien de duimpjes in dit topic heeft Tesla de juiste keuze gemaakt door het hout te vervangen
Ik heb exact dezelfde covers, prachtig zijn ze.Jeroenneman schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:09:
[...]
Worry not. Waarschijnlijk hebben third parties in no time weer houtfineer accesoires klaarliggen.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Pierz op 07-10-2023 10:41 ]
Mag ook wel. Meer in lijn met de rest. 6.9 is traaaaaag 😁turkeyhakan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:04:
[...]
Wel raar dat de Highland RWD dan langzamer is dan deze RWD.STIMPPYYY schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:45:
[...]
Mag ook wel. Meer in lijn met de rest. 6.9 is traaaaaag 😁
Haha, dat heb ik dus juist met fake carbon of pianozwart plastic. Horrible. Ziet er super goedkoop uit imho.-Muncky- schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Ieder z’n ding, maar wat vind ik dit afschuwelijk..
Hopelijk maakt Tesla het mogelijk om het stoffen element bovenop het dashboard gewoon makkelijk te vervangen. Kunnen ze ook nog eens "officiële" dashboard covers gaan verkopen.
Dan worden de auto's én wat unieker, én heeft iedereen precies het interieur wat hij of zij wil.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Is dat een custom dashboard van TeslaMate? Bij mij kan ik nergens de degradatie en health info vinden.
Nice. Rook je ook sigaren?Jeroenneman schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:09:
[...]
[Afbeelding]
Voor alsnog heb ik nog niet het idee “spijt” te hebben om in een van de laatste M3P’s te mogen rijden. Het enige wat ik heel graag had terug willen zien is de led verlichting in het interieur en het scherm achter :-)Inspired schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Wel raar dat de Highland RWD dan langzamer is dan deze RWD.
Ben wel benieuwd naar de nieuwe M3P(laid). Maar denk dat we dan al in 2024 medio februari zitten.
Zie foto's voor wat ik gedaan heb:Stef87 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Onduidelijk voor mij welk stukje je bedoelt hier, zou je een foto willen maken? (Of pijltje in paint, op foto van Internet ofzo )
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/noC4Znr6boD7BFjODHMzyXR4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/efr1yxz3B5utUxrVIWxmTGUN.jpg?f=user_large)
2e foto is de blauwe goot die trilde, er kwam ook wat geluid van de zijwang, daar heb ik wat isolatie op geplakt.
Voor mensen die aftermarket (Ali) wieldoppen hebben; hadden jullie ook plak-strips meegekregen ter bescherming van de velg en hebben jullie deze gebruikt?
Ik heb het gevoel dat de wieldoppen met plakstrips iets meer uitsteken waardoor stoeprand schade toeneemt.
Wellicht toch zonder die strips installeren want op de tesla wieldoppen zitten ook geen strips en dat gaat ook goed..
Ik heb het gevoel dat de wieldoppen met plakstrips iets meer uitsteken waardoor stoeprand schade toeneemt.
Wellicht toch zonder die strips installeren want op de tesla wieldoppen zitten ook geen strips en dat gaat ook goed..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wkBxSk17BdjCoLC6WehCmqBH.jpg?f=user_large)
Ook in de file ben ik niet helemaal gelukkig, want ook daar sta je bij stilstand 2-3 autolengtes achter je voorganger, net zoals bij het verkeerslicht. Iets meer aansluiten is absoluut gewenst, zeker als het ook na de kruising stroopt en jouw opschuiven betekent dat je achterligger mee over kan.BigSmurf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:53:
Het ligt vooral aan de situatie op de weg. In de spits op de ring van Rotterdam en Amsterdam is stand 2 echt onvoldoende, los van de ook nog beroerde acceleratie. In al m'n vorige auto's kon ik bij druk verkeer prima meedoen op de ACC, in de Tesla rij ik alles zelf (tenzij echt file), anders duiken er 6 auto's tussen per minuut en krijg je een soort traag jojo-effect op de TACC/AP.
Overdag op rustigere snelwegen gebruik ik stand 3 of 4 en geef ik alleen af en toe gas bij om de trage acceleratie wat te helpen. Dan is af en toe een autootje ertussen niet zo erg.
En als laatste zou het fijn zijn als de auto wat meer op de linker lijn ging rijden in een file (waar ik op de linkerbaan zit), zodat motoren wat meer ruimte hebben. Structureel, ook rijdend, zit AP wel erg ver richting de middenstreep. En als je dan AP overruled en zelf met je linkerwielen op de streep gaat rijden, dan krijg je heel de geluidskermis weer over je heen...
Is dit een gedeelde ervaring bij andere tesla rijders? Ik hoop het niet want acc maakt file rijden goed te doen. In alle auto’s met acc sluit hij ver genoeg aan. Kan toch niet dat tesla dat niet voorelkaar krijgt…coelho schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:53:
[...]
Ook in de file ben ik niet helemaal gelukkig, want ook daar sta je bij stilstand 2-3 autolengtes achter je voorganger, net zoals bij het verkeerslicht. Iets meer aansluiten is absoluut gewenst, zeker als het ook na de kruising stroopt en jouw opschuiven betekent dat je achterligger mee over kan.
En als laatste zou het fijn zijn als de auto wat meer op de linker lijn ging rijden in een file (waar ik op de linkerbaan zit), zodat motoren wat meer ruimte hebben. Structureel, ook rijdend, zit AP wel erg ver richting de middenstreep. En als je dan AP overruled en zelf met je linkerwielen op de streep gaat rijden, dan krijg je heel de geluidskermis weer over je heen...
Ligt misschien aan je verwachtingen. Ikzelf sluit in een file aan tot een meter of zo in stilstand. Er zijn mensen die structureel (veel) grotere gaten laten en op de een of andere manier vind ik dat storend, zeker als dat betekent dat jij als achteropkomende auto ineens midden op een kruising moet stoppen, net op de fietsoversteek blijft staan enz. omdat die koekenbakker voor je een gat van 10 meter laat...synx6 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:56:
[...]
Is dit een gedeelde ervaring bij andere tesla rijders? Ik hoop het niet want acc maakt file rijden goed te doen. In alle auto’s met acc sluit hij ver genoeg aan. Kan toch niet dat tesla dat niet voorelkaar krijgt…
Ja: https://github.com/jhered...-CustomGrafanaDashboards/.Armo schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:05:
[...]
Is dat een custom dashboard van TeslaMate? Bij mij kan ik nergens de degradatie en health info vinden.
Er zijn nooit 100% gedeelde ervaringen bij Tesla rijders...synx6 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:56:
[...]
Is dit een gedeelde ervaring bij andere tesla rijders? Ik hoop het niet want acc maakt file rijden goed te doen. In alle auto’s met acc sluit hij ver genoeg aan. Kan toch niet dat tesla dat niet voorelkaar krijgt…
Maar ik herken wel wat hij schrijft. Hoe erg je dat vindt is een ander ding.
Bijv het handhaven van een aanzienlijke volgafstand in de file is makkelijk op te lossen door een beetje stroom te geven. Dat geldt ook bij het weer optrekken als de file weer in beweging komt.
De auto houdt inderdaad vrij neurotisch precies het midden van de rijstrook aan. Voor motoren is dat niet altijd even handig, maar die hebben dan alsnog wel voldoende ruimte in bijna alle gevallen.
Voor hulpdiensten is het wel beter als je standaard bij file meer naar links of rechts rijdt (afhankelijk van welke rijstrook je hebt), maar dat gebeurt zelden en dan neem je het eventjes over.
Ik moest wel even wennen bij het inschakelen van Autosteer als je nog niet precies in het midden rijdt. De correctie naar het midden toe is dan best heftig. Op te lossen door pas in te schakelen wanneer je in het midden van de strook rijdt, of via EAP/FSD.
De Highland krijgt verwisselbare frontjes dus je gebeden zijn al verhoordJeroenneman schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Haha, dat heb ik dus juist met fake carbon of pianozwart plastic. Horrible. Ziet er super goedkoop uit imho.
Hopelijk maakt Tesla het mogelijk om het stoffen element bovenop het dashboard gewoon makkelijk te vervangen. Kunnen ze ook nog eens "officiële" dashboard covers gaan verkopen.
Dan worden de auto's én wat unieker, én heeft iedereen precies het interieur wat hij of zij wil.

Nog even een repost van mijn alcantara frontjes, ziet er in het echt nog beter uit.
:strip_exif()/f/image/JCpWgXewl8q5VwtBqJmpaD3k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AMGR8cVpiTBNJeiLsHiN2HxT.jpg?f=fotoalbum_large)
Apart dat er nu ook highland voorraad modellen staan sinds vandaag, je zou toch zeggen dat de eerste batch geheel verkocht is?Dutchlimits schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:33:
[Afbeelding]
De CRYSTAL RAY schip met Model 3 highlands schiet al mooi op. ETA: 17 okt Zeebrugge.
Misschien geannuleerde bestellingen oidEvolutionX schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:45:
[...]
Apart dat er nu ook highland voorraad modellen staan sinds vandaag, je zou toch zeggen dat de eerste batch geheel verkocht is?
Oké echt geen grapje. Ik weet dat het naar 5,9 is gegaan voor MiC, maar ik dacht dat jij dat ook wist (helemaal naar je opmerking gisteren heb je de release notes gelezen, ben je bij met je info).turkeyhakan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:04:
[...]
Hadden we hier in 't topic al over gefantaseerd of het wellicht hypothetisch naar de oudere geleverde RWD zou kunnen komen via een update.
Dacht je gooit er ff een grapje in omdat vaak dezelfde dingen / standaard vragen opmerkingen terug komen
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik kijk naar een M3 occasion. Hoe weet ik nu welke uitvoering ik bekijk in de advertenties? Ik merk dat veel aanbieders de codes niet kennen. Kan ik er vanuit gaan dat de E6LR van dec 2021 tot aug 2023 is geleverd? En ik dus op zoek moet naar een M3 vanaf dec 2021?
ik zie in de periode 2021/2022 drie uitvoeringen:
E6LR met 60 kwh (laatste model voor de nieuwe highland), deze zoek ik;
E6R and E6CR met 55 kwh LFP (voorganger van de E6LR);
E1LR met 55 kwh NCA (MIC).
(edit: de verschillende uitvoeringen gevonden)
ik zie in de periode 2021/2022 drie uitvoeringen:
E6LR met 60 kwh (laatste model voor de nieuwe highland), deze zoek ik;
E6R and E6CR met 55 kwh LFP (voorganger van de E6LR);
E1LR met 55 kwh NCA (MIC).
(edit: de verschillende uitvoeringen gevonden)
[ Voor 86% gewijzigd door SX-Superfly op 07-10-2023 13:00 ]
Dat gevoel deel ik met je. Heb 'm sinds juni. Sowieso rijden we 'm dan nu al ipv wanneer de nieuwe beschikbaar komt. En ik kreeg 10% voorraadmodelkorting dat scheelt een hoop. Ben benieuwd wat de prijs van de nieuwe Model 3 performance gaat worden. "Jaloers" ben ik wel op de nieuwe koplampen, stoelventilatie (dit nepleer is me eigenlijk veel te warm) en extra geluidsisolatie. Ook de sfeerverlichting kan mooi zijn. Het schermpje achterin zal ik niet missen. Daar zit ik nooitturkeyhakan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Voor alsnog heb ik nog niet het idee “spijt” te hebben om in een van de laatste M3P’s te mogen rijden. Het enige wat ik heel graag had terug willen zien is de led verlichting in het interieur en het scherm achter :-)
Ben wel benieuwd naar de nieuwe M3P(laid). Maar denk dat we dan al in 2024 medio februari zitten.
Hoe spannend ook... dit is meer iets voor het Leveringen topic (zie onderaan). Daar zitten alle gelijkgestemden die met spanning en voorpret uitkijken naar het moment van levering van hun nieuwe auto.Dutchlimits schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:33:
[Afbeelding]
De CRYSTAL RAY schip met Model 3 highlands schiet al mooi op. ETA: 17 okt Zeebrugge.
😉
Knipbilgy_no1 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Hoe spannend ook... dit is meer iets voor het Leveringen topic (zie onderaan). Daar zitten alle gelijkgestemden die met spanning en voorpret uitkijken naar het moment van levering van hun nieuwe auto.
😉
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 07-10-2023 14:31 . Reden: Heeft niets met zeuren te maken en alles met posten in de juiste topics. ]
Knip
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 07-10-2023 14:32 . Reden: Hoewel terecht: maak een TR aan aub :) ]
De eerst Highlands staan bij “binnenkort beschikbaar” op de inventory pagina.
:strip_exif()/f/image/E0hywXiKEZMfctmQ2mJLLYNb.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=1000&range=0
Edit: lijken alweer te zijn verdwenen
:strip_exif()/f/image/E0hywXiKEZMfctmQ2mJLLYNb.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=1000&range=0
Edit: lijken alweer te zijn verdwenen
[ Voor 64% gewijzigd door FrameWork. op 07-10-2023 12:41 ]
Ja. Maar dat van die verwisselbare frontjes heb ik echt maar in twee reviews gehoord, en voor de rest is het radiostilte...Maurice- schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:43:
[...]
De Highland krijgt verwisselbare frontjes dus je gebeden zijn al verhoord![]()
Nog even een repost van mijn alcantara frontjes, ziet er in het echt nog beter uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is juist andersom, de oude doet het in 5.6s, de nieuwe in 6.1s, grootste verschil is de accu.SX-Superfly schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:51:
Een vraag over de 2021 SR+: klopt het dat er twee uitvoeringen zijn qua motor? Eén die van 0-100 gaat in 6.1 seconden en een nieuwere die in 5.6 seconden van 0-100 gaat, maar minder efficiënt is?
Zijn er nog meer verschillen tussen het 2021 en 2022 model? Ik las over 60 kwh in 2022 en 55 kwh in 2021?
Tegelijkertijd ook verwarmd stuur en achterstoelen.
Door de tijd heen zijn er nog meer wijzigingen geweest.
https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php
Das handig dank voor het overzicht. Ik moet dus op zoek naar een M3 vanaf dec 2021 met de E6LR motor.mitsumark schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:59:
[...]
Het is juist andersom, de oude doet het in 5.6s, de nieuwe in 6.1s, grootste verschil is de accu.
Tegelijkertijd ook verwarmd stuur en achterstoelen.
Door de tijd heen zijn er nog meer wijzigingen geweest.
https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php
Ik heb nooit wielcovers gehad, dus misschien wat vreemde vraag. Ik krijg een nieuwe M3 highland met 18” wielen. Kunnen daar wieldoppen op van de vorige generatie? (bv 18” uberturbine covers)? Of zijn die wiel/velg afhankelijk?
Welke wielen krijgt de highland eigenlijk? Ik zie alleen foto’s met aero covers.
Welke wielen krijgt de highland eigenlijk? Ik zie alleen foto’s met aero covers.
Wie kan mij vertellen welk type USB poort er in het handschoenenvakje van de nieuwe M3 zit? Dit om alvast een SSD HD voor te bereiden voor de opnamen van de beelden.
Bedankt!
Bedankt!
https://www.teslarati.com...-wheels-better-than-ever/Ingmar7 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:04:
Ik heb nooit wielcovers gehad, dus misschien wat vreemde vraag. Ik krijg een nieuwe M3 highland met 18” wielen. Kunnen daar wieldoppen op van de vorige generatie? (bv 18” uberturbine covers)? Of zijn die wiel/velg afhankelijk?
Lijkt me dat de oude covers niet passen. Even wachten op nieuwe.
Ik kan ze ook erg waarderen. Waar heb je deze vandaan?Jeroenneman schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:09:
[...]
[Afbeelding]
t.k.a. sig space t.e.a.b.
Hebben jullie al accesoires voor de nieuwe M3 gespot? Zag in een review de standaard vloermatten en die gaan er zsm uit maar heb nog geen nieiwe voorbij zien komen geloof ik
Top, bookmarked.. Dit is het verticale stuk naast de achterbank, correct?EvolutionX schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:24:
[...]
Zie foto's voor wat ik gedaan heb:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2e foto is de blauwe goot die trilde, er kwam ook wat geluid van de zijwang, daar heb ik wat isolatie op geplakt.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
https://hillsmade.com/hommer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:55:
[...]
Ik kan ze ook erg waarderen. Waar heb je deze vandaan?
Nu ook in NL versie lijkt het.
Ze produceren in batches, waardoor het een flinke levertijd kan zijn. In mijn geval bijna 2 maanden. Maar dan heb je ook wel kwaliteit.
[ Voor 21% gewijzigd door Pierz op 07-10-2023 16:44 ]
Ik heb een heel vreemd probleem met mijn Bluetooth connectie van 1 telefoon. Mijn prive telefoon is gekoppeld aan mijn Tesla. Dit werkt allemaal prima. Echter mijn zakelijke (tweede telefoon) iphone 13 ziet de auto niet als ik hem zoek. Andere telefoons vind hij wel. En als ik op mijn telefoon naar andere apparaten zoekt ziet hij ze ook. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Wat is er zo mis aan de standaard matten?boefje79 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:38:
Hebben jullie al accesoires voor de nieuwe M3 gespot? Zag in een review de standaard vloermatten en die gaan er zsm uit maar heb nog geen nieiwe voorbij zien komen geloof ik
Ik ga die toch eerste verslijten en dan mogelijk vervangen.
In elk geval, van die rubberen ‘all weather’ dingen vind ik enkel geschikt voor een bouwvakkersbus.
Sony A7 iv en wat recycled glas
USB A 3.0 (Bij een Samsung T7 krijg je zelfs een USB C en USB A kabelcautje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:04:
Wie kan mij vertellen welk type USB poort er in het handschoenenvakje van de nieuwe M3 zit? Dit om alvast een SSD HD voor te bereiden voor de opnamen van de beelden.
Bedankt!
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik zag vd een filmpje, daarin was het op t oog heel dun en niet mooi aansluitend, maar ik moet het ook even in het echt zien hoor, maar wat voorpret met accesoires zou wel leuk zijnTommie12 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:56:
[...]
Wat is er zo mis aan de standaard matten?
Ik ga die toch eerste verslijten en dan mogelijk vervangen.
In elk geval, van die rubberen ‘all weather’ dingen vind ik enkel geschikt voor een bouwvakkersbus.
De standaard matten van mijn 2021 Model 3 zijn echt dikke prima hoor: lekker dik en zacht. Ze doen wat dat betreft niet onder voor die van de Volvo die ik hiervoor had.
Bedankt!Greatsword schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:08:
[...]
USB A 3.0 (Bij een Samsung T7 krijg je zelfs een USB C en USB A kabel
Oh, die zien er wel beter uit. Misschien geen covers nodig dan!Inspired schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
https://www.teslarati.com...-wheels-better-than-ever/
Lijkt me dat de oude covers niet passen. Even wachten op nieuwe.
Ik ben met inmiddels 4 verschillende sets voor MY aangekocht te hebben een redelijk goede ervaringsdeskundige. Op sommige sets zat al tape, bij sommige mocht je zelf aan de slag met een rolletje (blèh). Ik heb een tijdje rondgereden zonder tape: dat is geen goed idee. Op keienweggetjes rammelen ze dan als een malle. Je hoort het pas met je raam open, maar het is echt niet sjiek voor de omgeving (je ziet ze denken: "oh ja, zo'n Tesla...").Armo schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:37:
Ik heb bij de momenteel gemonteerde set er glasband achter geplakt. Dat is dikker dan de schuimtape die je er doorgaans bij krijgt. De covers trekken bij het monteren mooi aan, dus ze steken niet verder uit dan normaal.
Wat dat uitsteken betreft: ik kan me niet voorstellen dat die 2 mm nou veel verschil maakt. Als het op 2 mm hangt, dan zou ik toch m'n parkeertechniek wat bijstellen
En wat betreft tape op de Tesla wheelcovers: die vallen niet over de velgrand, dus nee, daar zit geen tape achter.
Ik ben echt superblij met wheelcovers. Wel al wat schade, maar je moet er met je neus op staan om het te zien, i.t.t. zwarte alu velgen.
Heb nu een reserve-set liggen (en een mede-Tweaker blijgemaakt met een reserve-set van een ander type waarvan er eentje beschadigd was bij aflevering).
We mogen nu aan beide zijden twee keer een cover kapotrijden
Er zit gewoon een USB-stick in bij aflevering. Je kunt dus ook eerst even kijken of dat niet gewoon voldoende is. In de praktijk gebruik ik Sentry niet zo vaak ivm het vrij hoge energieverbruik. Ik heb niet het idee dat 128 GB te weinig is.
Als je heel veel eigen muziek erop wilt zetten is dat een ander ding uiteraard.
De USB die er bij zit, zat bij mij na een halfjaar vol. Dus effectief om het halfjaar formatteren. Tja voor mij prima.bilgy_no1 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Er zit gewoon een USB-stick in bij aflevering. Je kunt dus ook eerst even kijken of dat niet gewoon voldoende is. In de praktijk gebruik ik Sentry niet zo vaak ivm het vrij hoge energieverbruik. Ik heb niet het idee dat 128 GB te weinig is.
Als je heel veel eigen muziek erop wilt zetten is dat een ander ding uiteraard.
Kan er geen tesla 3 en tesla y topic komen?
Waarom? De auto's zijn vrijwel hetzelfde?wwwmarcel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:35:
Kan er geen tesla 3 en tesla y topic komen?
Bedankt voor de tips. Merkte gisteren na installatie dat er op sommige plekken beetje ruimte overbleef tussen de velg en de cover waardoor de boel idd kan gaan rammelen dus gelijk die strips tussengeplakt.TCMR schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Ik ben met inmiddels 4 verschillende sets voor MY aangekocht te hebben een redelijk goede ervaringsdeskundige. Op sommige sets zat al tape, bij sommige mocht je zelf aan de slag met een rolletje (blèh). Ik heb een tijdje rondgereden zonder tape: dat is geen goed idee. Op keienweggetjes rammelen ze dan als een malle. Je hoort het pas met je raam open, maar het is echt niet sjiek voor de omgeving (je ziet ze denken: "oh ja, zo'n Tesla...").
Ik heb bij de momenteel gemonteerde set er glasband achter geplakt. Dat is dikker dan de schuimtape die je er doorgaans bij krijgt. De covers trekken bij het monteren mooi aan, dus ze steken niet verder uit dan normaal.
Wat dat uitsteken betreft: ik kan me niet voorstellen dat die 2 mm nou veel verschil maakt. Als het op 2 mm hangt, dan zou ik toch m'n parkeertechniek wat bijstellen
En wat betreft tape op de Tesla wheelcovers: die vallen niet over de velgrand, dus nee, daar zit geen tape achter.
Ik ben echt superblij met wheelcovers. Wel al wat schade, maar je moet er met je neus op staan om het te zien, i.t.t. zwarte alu velgen.
Heb nu een reserve-set liggen (en een mede-Tweaker blijgemaakt met een reserve-set van een ander type waarvan er eentje beschadigd was bij aflevering).
We mogen nu aan beide zijden twee keer een cover kapotrijden
Heb gisteren ook gelijk de set remklauwcovers geïnstalleerd
:strip_exif()/f/image/39oewJdNOefREi6r8VmRPyoV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wel, maar het gaat nu heel veel over de (levering) highland..en ik ben aan het rondkijken voor y 🤗
Daar kun je toch gemakkelijk overheen lezen?wwwmarcel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:56:
[...]
Dat wel, maar het gaat nu heel veel over de (levering) highland..en ik ben aan het rondkijken voor y 🤗
omdat een apart topic voor de model 3 en Model Y het misschien wat overzichtelijker maakt.Oekol schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:39:
[...]Waarom? De auto's zijn vrijwel hetzelfde?
Er staat ook een leverincstopic in de links hieronder. Dat is misschien een betere plek voor de Highland verhalen. Maar ik begrijp de overlap ook wel een beetje (en ik doe er zelf soms ook aan mee).
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Hmm. Levering moet sowieso in 't leveringstopic dus gewoon rapporteren dan. De rest is toch echt vrijwel identiek en kan prima overlappen wat mij betreft. We hebben 't over twee broertjeswwwmarcel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:56:
[...]
Dus de highland apart en de oude 3 en y samen?Guldan schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:57:
[...]
Er staat ook een leverincstopic in de links hieronder. Dat is misschien een betere plek voor de Highland verhalen. Maar ik begrijp de overlap ook wel een beetje (en ik doe er zelf soms ook aan mee).

Dan is het toch juist interessant om de eerste highland ervaringen te lezen? Met een half jaar oid krijgt de Y dezelfde update. Dus dan weet je of het de moeite waard is om een half jaar te wachten.wwwmarcel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:56:
[...]
Precies, en ik denk dat veel mensen dit forum ook lezen ook twijfelen tussen een my en m3 (al dan niet highland) en door dit forum verder komen met hun keuze. Ik in ieder geval wel.Smobbo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:38:
[...]
Dan is het toch juist interessant om de eerste highland ervaringen te lezen? Met een half jaar oid krijgt de Y dezelfde update. Dus dan weet je of het de moeite waard is om een half jaar te wachten.
Ondanks dat ze tot dezelfde familie behoren, vind ik dat er nogal wat verschillen zijn, maar in ieder geval verschillende categorieën berijders. Kijk alleen maar naar het prijsverschil wat de MY rijders bereid zijn te betalen t. o. v. de M3.Oekol schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:06:
[...]De rest is toch echt vrijwel identiek en kan prima overlappen wat mij betreft. We hebben 't over twee broertjes
Ik meen nogal eens berichten te lezen waarbij ik me afvraag : over welk Model gaat het hier?
Er wordt veel gepost op dit levendige forum en dat is natuurlijk prima, maar het aantal berichten is soms wel erg groot. Splitsing van M3 en MY zou in mijn beleving de leesbaarheid verhogen.
Vandaag bij het snel optrekken met de MYP met 1400 km op de teller, opeens 'storing veiligheidsysteem' iemand hier bekend mee?
Lijkt iets met de airbag?
:strip_exif()/f/image/ORIKKbKcQwjxwiofRtw6X2QB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door 038Robijno op 08-10-2023 14:05 ]
Knip038Robijno schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:47:
Vandaag bij het snel optrekken met de MYP met 1400 km op de teller, opeens 'storing veiligheidsysteem' iemand hier bekend mee?
[Afbeelding]
Maw, service aanvraag doen
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 08-10-2023 17:01 . Reden: LMGTFY links worden nou niet echt als behulpzaam of vriendelijk ervaren.. ]
Heb nu vredestein all season onder m’n mY maar het geluid valt me wel tegen. Nu een soort van galmend banden geluid boven de 80km.
Mijn Tesla model 3 (September 2018) loop binnenkort uit de lease. Er moet dus een nieuwe auto komen. Ik wilde geen Tesla meer i.v.m. de ontzettende wind- en bandenherrie bij 100+ km/u (Michelin sport banden). Vooral bandenherrie af en toe niet te harden bij wat grover wegdek. Op dat punt na is er geen betere auto (want het herrie-probleem extra zonde maakt!)
Voor mij geen Tesla meer dacht ik dus, maar bij de concurrentie betaal ik me compleet het schompes aan bijtelling als ik een auto wil met wat fatsoenlijke opties (zoals ik nu gewend ben bij de Tesla...).
Nu heeft de M3 recent een update gehad (Highland) die herrie minder zou maken en dat biedt hoop. Ik wil echter een iets grotere auto ivm opgroeiende kinderen. Nu hoop ik op een Highland update op de Model Y, maar die lijkt voor mij niet op tijd te komen.
Ik ben daarom toch wel benieuwd wat hier de ervaringen zijn m.b.t. bandenherrie in de huidige Model Y? En als het even kan in vergelijking tot de Model 3 2018/2019....
Voor mij geen Tesla meer dacht ik dus, maar bij de concurrentie betaal ik me compleet het schompes aan bijtelling als ik een auto wil met wat fatsoenlijke opties (zoals ik nu gewend ben bij de Tesla...).
Nu heeft de M3 recent een update gehad (Highland) die herrie minder zou maken en dat biedt hoop. Ik wil echter een iets grotere auto ivm opgroeiende kinderen. Nu hoop ik op een Highland update op de Model Y, maar die lijkt voor mij niet op tijd te komen.
Ik ben daarom toch wel benieuwd wat hier de ervaringen zijn m.b.t. bandenherrie in de huidige Model Y? En als het even kan in vergelijking tot de Model 3 2018/2019....
[ Voor 3% gewijzigd door Gavenaam op 08-10-2023 15:46 ]
Ik kan het niet vergelijken met de Model 3 uit die begintijd, maar wat ik lees is het sowieso veel beter. Dubbel glas rondom bijv. Ik denk dat je echt een veel duurdere auto moet nemen om significant minder herrie te hebben.Gavenaam schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:42:
Mijn Tesla model 3 (September 2018) loop binnenkort uit de lease. Er moet dus een nieuwe auto komen. Ik wilde geen Tesla meer i.v.m. de ontzettende wind- en bandenherrie bij 100+ km/u (Michelin sport banden). Vooral bandenherrie af en toe niet te harden bij wat grover wegdek. Op dat punt na is er geen betere auto (want het herrie-probleem extra zonde maakt!)
Maar waarom niet gewoon een proefrit maken? Dan kun je het zelf nog beter beoordelen.
Inmiddels ervaring met beiden en ik vind het niet te vergelijken, een wereld van verschil. De 2019 m3 was een herrie, vooral achterin. Een Y RWD vind ik eigenlijk heerlijk comfortabel voor- en achterin. Ken je iemand waar je het eens kan proberen?Gavenaam schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:42:
Gewoon een proefrit maken. MY heeft rondom "dubbelglas" tegenwoordig - en tal van verbeteringen tov de M3s van 5 jaar terug.Gavenaam schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:42:
Model Y in vergelijking met een ‘18/‘19 Model 3 weet ik niet. Wel is mijn ervaring dat een 2023 Model 3 iets stiller is dan een 2023 Model Y.Gavenaam schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:42:
Kwa isolatie zullen die twee gelijk opgaan maar (ik denk) door de vormfactor van de Model Y is deze iets luidruchtiger…
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
@Gavenaam wereld van verschil. Met de 2019 Model 3 een bak herrie bij 100+. De nieuwe Y is prima stil. Zelfs bij 150/160. Het is echt een hele stap voorwaards. Diverse andere 2019 Model 3 rijders hebben in mijn auto gereden en iedereen valt het op hoe stil hij is tov de oude Model 3.
Geen EV banden zeker?Henvar schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:46:
Heb nu vredestein all season onder m’n mY maar het geluid valt me wel tegen. Nu een soort van galmend banden geluid boven de 80km.
Soms zie ik dit ook, die vermelding "geschikt voor EV" (vb bij bandenleader en anderen). Waarin verschilt dan eigenlijk wel een EV band ? Je zou kunnen denken dat de load factor van een band al genoeg indicatie zou kunnen geven over de geschiktheid van een band voor EV's. Dus ik vroeg mij al vaker af wat het precieze verschil dan wel is ? Indien die "EV geschiktheid" eerder over de betere geluiddemping gaat : dat kan in een ICE toch net zo goed een verkoopsargument zijn ?
Model 3 LR (model 2023)
Nee volgens mij zijn deze nog niet beschikbaar maar komen ze er wel aan.
Toch over 2 jaar nieuwere set er onder zetten door slijtage
Proefritjes maken in een MY / nieuwe M3 is natuurlijk gratis. Persoonlijk vond ik een nieuwe MY een flinke verbetering, maar echt "stil" zou ik het nog steeds niet durven noemen. Wel een heel stuk stiller dan de M3 2019, maar dat is ook niet lastig.Gavenaam schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:42:
Misschien dat je met de uitleg op onderstaande site wat wijzer kunt wordenflupp schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:12:
[...]
Soms zie ik dit ook, die vermelding "geschikt voor EV" (vb bij bandenleader en anderen). Waarin verschilt dan eigenlijk wel een EV band ?
https://www.michelin.nl/a.../elektrische-auto-banden#
Tesla levert veel nieuwe auto's standaard met Michelin Pilot Sport EV banden, met daarin schuim dat een deel van het geluid dempt. Ja, dat zou ook voor een ICE kunnen helpen, maar een ICE heeft ook motorgeluid en daardoor is er blijkbaar minder behoefte aan dergelijke maatregelen.flupp schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:12:
[...]
Soms zie ik dit ook, die vermelding "geschikt voor EV" (vb bij bandenleader en anderen). Waarin verschilt dan eigenlijk wel een EV band ? Je zou kunnen denken dat de load factor van een band al genoeg indicatie zou kunnen geven over de geschiktheid van een band voor EV's. Dus ik vroeg mij al vaker af wat het precieze verschil dan wel is ? Indien die "EV geschiktheid" eerder over de betere geluiddemping gaat : dat kan in een ICE toch net zo goed een verkoopsargument zijn ?
Haha bedoel je serieus dat Y rijders superieur zijn?? Lachwekkend. Er rijden procentueel veel meer RWD's van de Y rond en LR van de 3. Daarnaast besteden de berijders van een 3RWD veelal meer aan hun auto aangezien ze eigenaar zijn en geen leaserts.Megat schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:02:
[...]
Ondanks dat ze tot dezelfde familie behoren, vind ik dat er nogal wat verschillen zijn, maar in ieder geval verschillende categorieën berijders. Kijk alleen maar naar het prijsverschil wat de MY rijders bereid zijn te betalen t. o. v. de M3.
Ik kom van een ICE en iedereen die ik in mijn MY zet verbaast zich over de stilte aan boord. Je kunt als bestuurder gewoon een gesprek voeren met de mensen op de passagierstoel én op de achterbank. Dat kon ik in mijn vorige auto echt niet zonder heel hard te praten, omdraaien en vragen of ze dingen willen herhalen enz.Jeroenneman schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:18:
Persoonlijk vond ik een nieuwe MY een flinke verbetering, maar echt "stil" zou ik het nog steeds niet durven noemen.
Zie de link van @Megat voor de specifieke eigenschappen en voordelen voor een EV band voor een EV.flupp schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:12:
[...]
In die link wordt echter niet over de nadelen gesproken, uiteraard. Nadelen van een EV band ten opzichte van de normale band zijn minder grip en minder afrolcomfort.
Volgens mij komen er ook al normale banden met dat acoustische schuim op de markt.
Overigens zijn all season en winterbanden eigenlijk altijd luidruchtiger dan zomerbanden door hun profiel en samenstelling. Ook bieden ze minder veiligheid en een minder goed weggedrag op droog en nat wegdek bij normale temperaturen. Voor een EV in mijn optiek dus ongeschikt, tenzij het écht winter is en/of de wet het vereist.
Ik heb een iets platter Ali variant een tijdje gebruikt. Zat er prima op vast. Bij 1 van de 4 was na een aantal keer op en afhalen 1 pootje van de 5 afgebroken, maar werkt er niet minder om.datadevil schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:09:
ik ben aan het kijken naar wielmoerafdekkingen voor de 18" op de model 3. Tesla heeft deze maar bij Ali vond ik deze
Omdat ik een witte heb vond ik het witte logo wel mooi, maar vroeg me af of iemand deze of een van de goedkopere varianten heeft en zijn of haar ervaring kan delen.
Goed idee om weer eens die te gebruiken ipv de grote aerodoppen
... terwijl die er bij mij terug op gaan met de winter die eraan komt (meer bereik, nuttig bij koudere temperaturen).Smobbo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:53:
[...]
...
Goed idee om weer eens die te gebruiken ipv de grote aerodoppen
Model 3 LR (model 2023)
Overigens, kort nadat ik die grote aerodoppen eraf nam en die (kleinere) wieldoppen erop zette, zag ik op Teslamate na pakweg een maand dat mijn "projected range" begon te zakken. Batterijdegradatie niet te na gesproken (hoewel : de auto wordt in december pas 1 jaar), dacht ik enerzijds dat het aan de calibratie van het BMS lag, maar intussen ben ik beginnen te vermoeden dat het ook wel eens die wieldoppen kunnen geweest zijn : meer verbruiken (hoe minimaal ook) = minder behaalde range = na enige tijd een kleinere "projected range". Ik zal daar een beter zicht op krijgen eens ik de grote aerodoppen er terug op zal hebben gelegd voor de winterperiode die eraan komt.
Hieronder de projected range grafiek (Teslamate draaide pas vanaf april). Op langere tijdschaal (5 jaar) zie je die evolutie het best :
Hieronder de projected range grafiek (Teslamate draaide pas vanaf april). Op langere tijdschaal (5 jaar) zie je die evolutie het best :
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zm1fxAyhrn5k3PpCDhigU5ex.png?f=user_large)
Model 3 LR (model 2023)
Idd, op autostradesnelheden op een betonnen weg is de auto zeker niet stil.Jeroenneman schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:18:
[...]
Proefritjes maken in een MY / nieuwe M3 is natuurlijk gratis. Persoonlijk vond ik een nieuwe MY een flinke verbetering, maar echt "stil" zou ik het nog steeds niet durven noemen. Wel een heel stuk stiller dan de M3 2019, maar dat is ook niet lastig.
Onder de 70 km/h klop je natuurlijk elke ICE omdat het motorgeluid er niet is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kreeg vandaag een email van de LM dat ik vanaf nu een afspraak kan maken voor winterbanden op mijn 3 rwd.
In hoeverre is dit nuttig, want de 3 komt al met all season banden dacht ik? Kan je dit in een lease contract weigeren of is het verplicht? Heb nog nooit op mijn auto’s winterbanden gehad, maar was toen wel prive aankoop. Ik veronderstel dat ze dan wel een goede EV winterband gebruiken.
In hoeverre is dit nuttig, want de 3 komt al met all season banden dacht ik? Kan je dit in een lease contract weigeren of is het verplicht? Heb nog nooit op mijn auto’s winterbanden gehad, maar was toen wel prive aankoop. Ik veronderstel dat ze dan wel een goede EV winterband gebruiken.
Als je het niet weet, even navragen bij de LM, wij kunnen je contract niet inkijken. Ik moet bijvoorbeeld met zomer en winterband rijden en mag geen all season kiezen. Wat ik fijn vind, want dan is het 9 maanden prettiger rijden en 3 maanden minder prettig. Standaard levering is met zomerbanden overigens.Pufster schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:58:
Ik kreeg vandaag een email van de LM dat ik vanaf nu een afspraak kan maken voor winterbanden op mijn 3 rwd.
Projected range is obv een constante. Heeft niks met je werkelijke verbruik of wieldoppen te maken.flupp schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:50:
Overigens, kort nadat ik die grote aerodoppen eraf nam en die (kleinere) wieldoppen erop zette, zag ik op Teslamate na pakweg een maand dat mijn "projected range" begon te zakken. Batterijdegradatie niet te na gesproken (hoewel : de auto wordt in december pas 1 jaar), dacht ik enerzijds dat het aan de calibratie van het BMS lag, maar intussen ben ik beginnen te vermoeden dat het ook wel eens die wieldoppen kunnen geweest zijn : meer verbruiken (hoe minimaal ook) = minder behaalde range = na enige tijd een kleinere "projected range". Ik zal daar een beter zicht op krijgen eens ik de grote aerodoppen er terug op zal hebben gelegd voor de winterperiode die eraan komt.
[Afbeelding]
In de US staan ze op all seasons. Hier komen ze gewoon met zomerbanden.Pufster schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:58:
Als dat is wat je in mijn bericht leest, heb ik het wellicht verkeerd geformuleerd en verontschuldig ik me daarvoor. Ik heb aan superioriteit niet eens gedacht, laat staan bedoeld. Wat ik wel bedoelde is, dat als mensen voor bijvoorbeeld een RWD Y bereid zijn duizenden euro’s meer te betalen dan voor een RWD M, het voor die mensen toch echt over verschillende auto’s gaat. Zoek er alsjeblieft niet meer achter, want dat is er voor mij op geen enkele manier.Maurice- schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:52:
Haha bedoel je serieus dat Y rijders superieur zijn?? Lachwekkend.
Ligt natuurlijk ook aan de vorige auto. Zelfs een Octavia is stiller dan dan 2019 Model 3. Overigens, als je in je vorige auto echt moest omdraaien om mensen te kunnen verstaan, dan zou ik niet weten wat voor auto dat was. Zelfs in een Clio of Twingo hoeft dat niet.coelho schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
Ik kom van een ICE en iedereen die ik in mijn MY zet verbaast zich over de stilte aan boord. Je kunt als bestuurder gewoon een gesprek voeren met de mensen op de passagierstoel én op de achterbank. Dat kon ik in mijn vorige auto echt niet zonder heel hard te praten, omdraaien en vragen of ze dingen willen herhalen enz.
Dat de auto duurder is zegt juist helemaal niets over de auto. Ik snap niet hoe je het hiermee onderbouwt. De verschillen zijn juist in prakticaliteit, rijgedrag en karakteristieken. Daarnaast oogt de Y als een crossover en de 3 als een sedan.Megat schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:29:
[...]
Als dat is wat je in mijn bericht leest, heb ik het wellicht verkeerd geformuleerd en verontschuldig ik me daarvoor. Ik heb aan superioriteit niet eens gedacht, laat staan bedoeld. Wat ik wel bedoelde is, dat als mensen voor bijvoorbeeld een RWD Y bereid zijn duizenden euro’s meer te betalen dan voor een RWD M, het voor die mensen toch echt over verschillende auto’s gaat. Zoek er alsjeblieft niet meer achter, want dat is er voor mij op geen enkele manier.
Goh wat een slechte "reclametekst" van Michelin. Hebben ze de ervaren mensen onslagenMegat schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:36:
[...]
Misschien dat je met de uitleg op onderstaande site wat wijzer kunt worden
https://www.michelin.nl/a.../elektrische-auto-banden#
3 dB stiller in een halvering van het geluid. In bandenvergelijkingssites zie je wel verschillen in die orde van grootte. En dan wordt op de site geschermd met een geluidsreductie van maar liefst 20%.
Ook je kans op een lege accu lijkt met hun banden kleiner te worden

Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.