Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.685.271 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Rogar schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

[...]

Ja ik had even moeten googlen, sorry. Maar dit is dus echt even wennen hahaha, ik had liever 1 knop links en 1 rechts gehad.
Dat lijkt mij ook wel wat intuïtiever, denk dat het wel snel went, maar dat rotondes half of 3 kwart rond gaan nog wel een tijdje een uitdaging wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 22:37
pretpik schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Op welke versie zit je? Vrijdag nog in de file gestaan en op een gegeven moment had AP zelfs moeite om tussen de lijnen te blijven, het werd een soort pingpong bij 4 km/h.
2023.32.6

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:15

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Met alle meldingen van highland leveringen eind deze maand heb ik even contact gehad met Tesla Utrecht om te vragen of ze al meer weten over proefrit modellen.

De medewerker gaf me aan dat eind oktober / begin november er voor hun een model 3 beschikbaar komt voor te proefrijden. En zelfs een model in de nieuwe kleur stealth gray :)

[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 05-10-2023 15:16 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 12:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKTMVJD3S55HQTTaNrIolpFrSR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tyzj4g5CrP0cC4OHWD1NFbMd.png?f=user_large[

Vraag me eigenlijk af waarom de rechterzijde een extra rand aan de onderzijde heeft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:52
Dutchlimits schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:17:
[Afbeelding][

Vraag me eigenlijk af waarom de rechterzijde een extra rand aan de onderzijde heeft
Is volgens mij alleen belichting, beide kanten zijn gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:49
Er is hier in het topic al meerdere keren gesproken over een oplossing om je telefoon binnen handbereik te hebben voor bijvoorbeeld navigatie of flits info. De meeste aangedragen oplossingen gingen over steunen die aan het middenscherm geplakt moeten worden. Dat zie ik niet zo zitten, omdat ik lease. Ook zijn het veelal oplossingen voor linksboven, waarmee je achter het stuur komt te zitten. Ook niet ideaal.

Na wederom een zoektocht trof ik op Amazon onderstaande oplossing aan: deze wordt om de standaard van het middenscherm geklemd en daarna wordt er rechtsonder een tweede deel aan het eerste deel geschroefd. Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus kijk zelf maar bij de link.

Rechtsonder zit vervolgens een arm met 4 gewrichten, een 360 graden draaipunt bij de bevestiging onder het scherm en een kogelgewricht met een magsafe lader eraan. Kortom, een erg ruime bewegingsvrijheid.

Het enige wat ik nog moet doen, is een mooiere oplossing voor mijn kabeltje vinden. Verder is mijn eerste ervaring erg positief!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wrwLfvCZBVHqsLQntWHM-TvxDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjOccrQCWgYHYyW756KyyCvM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1jgrQjwInu9ZVn2sK5szQ53y4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4Ky2ZEkbOdspkm9pqdOPgZ6.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.com/Fe...odel+y%2Caps%2C179&sr=8-3

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:15
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
We hebben ons als mens toch ook al aangepast aan een pookje voor de richtingaanwijzer?
True, maar dat lijkt al veel meer op de beweging die je kort erna gaat maken. Qua user-interface toch een stuk intuïtiever dan met je rechterduim op de linkse van twee knoppen op je stuur drukken. En ja, ik heb het over rotondes.

Ik krijg overigens net 2023.32.7 aangeboden. Eens kijken of daar iets interessants in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:35
TCMR schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

True, maar dat lijkt al veel meer op de beweging die je kort erna gaat maken. Qua user-interface toch een stuk intuïtiever dan met je rechterduim op de linkse van twee knoppen op je stuur drukken. En ja, ik heb het over rotondes.

Ik krijg overigens net 2023.32.7 aangeboden. Eens kijken of daar iets interessants in zit...
Wellicht dit:

https://twitter.com/tesla...uzPC8JFgqHf0Myk8N6pQ&s=19

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AsBest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05-2024
Domme vraag misschien, maar ik zie het echt niet. Weet iemand hoe ik de lock van de trekhaak weer in zijn beginpositie krijg? Nu zit het sleuteltje vast.
Als ik hem onder de auto klik dan gaat hij wel goed vast en kan de sleutel er wel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN7D9UG6sT2oN04VRnk_b-VgvTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIXA9JCnqMErhRAMKlJFl9vP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 07-07 12:26
coelho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:53:
Er is hier in het topic al meerdere keren gesproken over een oplossing om je telefoon binnen handbereik te hebben voor bijvoorbeeld navigatie of flits info. De meeste aangedragen oplossingen gingen over steunen die aan het middenscherm geplakt moeten worden. Dat zie ik niet zo zitten, omdat ik lease. Ook zijn het veelal oplossingen voor linksboven, waarmee je achter het stuur komt te zitten. Ook niet ideaal.

Na wederom een zoektocht trof ik op Amazon onderstaande oplossing aan: deze wordt om de standaard van het middenscherm geklemd en daarna wordt er rechtsonder een tweede deel aan het eerste deel geschroefd. Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus kijk zelf maar bij de link.

Rechtsonder zit vervolgens een arm met 4 gewrichten, een 360 graden draaipunt bij de bevestiging onder het scherm en een kogelgewricht met een magsafe lader eraan. Kortom, een erg ruime bewegingsvrijheid.

Het enige wat ik nog moet doen, is een mooiere oplossing voor mijn kabeltje vinden. Verder is mijn eerste ervaring erg positief!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat je er goed bij kan, maar wat is dat lelijk zeg :+ .
Nu gebruik ik m’n telefoon niet in de auto, dus hij zit gewoon in m’n zak of ligt op de oplader, maar er zijn veel subtielere oplossingen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 08:48
Dilemma..

Heb mijn leasemij gevraagd om een offerte uit te brengen voor het prive overnemen van de M3 LR 2019 (Dec).
Met dan +/-130K op de teller willen ze er EUR 26.900 voor (incl. 12 maanden garantie)
Qua onderhoud enkel het euvel met de draagarmen gehad, waarvoor ik nu weer terug moet met een soort gelijk euvel.

Qua overnameprijs wel in range met het aanbod op Marktplaats, maar weet niet of er nog EUR 2000 afgaat in de vorm van subsidie.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

coelho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar Flitsmeister werkt gewoon in je zak via Bluetooth met het systeem. Ik krijg alle meldingen door, en het scherm maakt verder weinig uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-07 13:15
AsBest schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:18:
Domme vraag misschien, maar ik zie het echt niet. Weet iemand hoe ik de lock van de trekhaak weer in zijn beginpositie krijg? Nu zit het sleuteltje vast.
Als ik hem onder de auto klik dan gaat hij wel goed vast en kan de sleutel er wel uit.

[Afbeelding]
vandaag ook mijn trekhaak er voor het eerst opgezet. Wat een gehannes! Moest op internet zoeken hoe het moest. In de instructiemanual staat het wel beschreven.

Daarna was het een fluitje van een cent. Wel is dit eenmalig. Die trekhaak gaat er niet meer af, en dat klepje er terug op al helemaal niet.

Daarvoor gebruik ik te vaak een fietsendrager of aanhanger om elke keer liggend op de grond te gaan liggen klooien. En je bumper wordt er niet mooier van als je dat klepje er steeds weer af moet zien te pielen.

Op mijn vorige auto heeft de verwijderbare trekhaak er ook 6 jaar onder gezeten. Moet wel zeggen dat slotje een beetje verroest was toen ik dat vorige week los wilde halen voor verkoop van die auto.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 17:00
Was net bij de opening van Tesla Hengelo en daar stond een Highland Model 3! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYq_Rn0f8jgXyhOna538vmMzjrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWPzsCFDuP3cQQtgR4AMKrJw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5ItVndlzYnia6nyvIn9KEbIRA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYLE39p9SAFBE9s4pN8m7HQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdD8u-Uupg4ry_W9MfaNuhnQ_HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sgWko2qxrxS7Zgf2BSiDxpB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfGZsYW95JrPxykQ8HpwzFfSQE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtslftrY4xhpIL9qNOyaSFic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SnX1wP_pKnh6WJXtEjgQQNA-84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeH2AYb364jehNHhW6L8D9OH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Smobbo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je er goed bij kan, maar wat is dat lelijk zeg :+ .
Nu gebruik ik m’n telefoon niet in de auto, dus hij zit gewoon in m’n zak of ligt op de oplader, maar er zijn veel subtielere oplossingen ;) .
Dat mag jij uiteraard vinden :) Ik ben die subtielere oplossingen niet tegengekomen, althans niet zonder dat er geplakt moet worden en dat wil ik niet in mijn lease. Bovendien vind ik het juist meer het cockpit-idee geven (wat dat betreft had het middenscherm ook best wat naar de bestuurder gekanteld mogen staan). En aangezien ik 90% van mijn kilometers alleen in de auto zit, is functionaliteit me ook wat waard.
Jeroenneman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:32:

Maar Flitsmeister werkt gewoon in je zak via Bluetooth met het systeem. Ik krijg alle meldingen door, en het scherm maakt verder weinig uit.
Ik vind een tweede scherm altijd wel handig, extra navigatie, charger-apps, ik heb soms podcasts via youtube op staan, luisterboeken. Allemaal te bedienen via mijn telefoon. En je hebt gelijk, flitsmeister was niet het beste voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:54
Die sfeerverlichting bovenop het dashboard zou best wel hinderlijk kunnen zijn in het donker. Dat zit recht in je zichtveld in je ogen te schijnen. Ik heb daar misschien wat meer last van dan gemiddeld. Dim schermen en tellerbakken ook altijd sterk als het echt donker is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho

[Afbeelding]
Je moet even de draaiknop iets liften (van de haak af), dan kun je 'm in z'n vrij draaien en kan de sleutel eruit.
Guido7619 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

vandaag ook mijn trekhaak er voor het eerst opgezet. Wat een gehannes! Moest op internet zoeken hoe het moest. In de instructiemanual staat het wel beschreven.

Daarna was het een fluitje van een cent. Wel is dit eenmalig. Die trekhaak gaat er niet meer af, en dat klepje er terug op al helemaal niet.

Daarvoor gebruik ik te vaak een fietsendrager of aanhanger om elke keer liggend op de grond te gaan liggen klooien. En je bumper wordt er niet mooier van als je dat klepje er steeds weer af moet zien te pielen.

Op mijn vorige auto heeft de verwijderbare trekhaak er ook 6 jaar onder gezeten. Moet wel zeggen dat slotje een beetje verroest was toen ik dat vorige week los wilde halen voor verkoop van die auto.
Ik heb mijn klepje iets bewerkt door er enkele vergrendelingen af te knippen en heb twee 3d-tooltjes geprint, zoals hier eerder door anderen gedeeld is. Zet nu mijn trekhaak binnen 30 seconden op de auto, en afbreken net zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
coelho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Je moet even de draaiknop iets liften (van de haak af), dan kun je 'm in z'n vrij draaien en kan de sleutel eruit.
[...]

Ik heb mijn klepje iets bewerkt door er enkele vergrendelingen af te knippen en heb twee 3d-tooltjes geprint, zoals hier eerder door anderen gedeeld is. Zet nu mijn trekhaak binnen 30 seconden op de auto, en afbreken net zo snel.
En mocht je niet kunnen printen; bij Ali krijg je ze ook:
https://nl.aliexpress.com...l?gatewayAdapt=4itemAdapt

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 17:00
GekkeRipper schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:56:
Die sfeerverlichting bovenop het dashboard zou best wel hinderlijk kunnen zijn in het donker. Dat zit recht in je zichtveld in je ogen te schijnen. Ik heb daar misschien wat meer last van dan gemiddeld. Dim schermen en tellerbakken ook altijd sterk als het echt donker is buiten.
Je kon het op aan, uit of auto zetten. En de kleur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
[...]

Bij mij gaat hij er gem 1x per week op en af. Kost me echt 10 seconden inclusief klepje.. verfblikopener werkt fantastisch. En op de grond liggen heb ik er nog nooit voor gedaan..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Makkelijk schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:08:
[...]

Bij mij gaat hij er gem 1x per week op en af. Kost me echt 10 seconden inclusief klepje.. verfblikopener werkt fantastisch. En op de grond liggen heb ik er nog nooit voor gedaan..
Maar het blijft een "bijzondere" oplossing.
Wanneer de auto vuil is heb je al snel krassen in het kunststof rond het klepje. Hier althans al na de eerste keer.

Zoek het internet af naar betere oplossingen voor dat klepje. Maar die zijn er niet of ik kan niet goed zoeken.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AsBest
coelho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

[...]
Dat liften lukte niet verder dan op de foto. Maar het inmiddels wel gelukt, ik had hem blijkbaar te ver naar achteren gedraaid waardoor hij vast kwam te zitten.
Heb hem eerst weer onder de auto gezet. De truc is dan om bij het verwijderen de lock een klein stukje naar achteren te draaien, dan schiet ie meteen weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
EV-newbie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Maar het blijft een "bijzondere" oplossing.
Wanneer de auto vuil is heb je al snel krassen in het kunststof rond het klepje. Hier althans al na de eerste keer.

Zoek het internet af naar betere oplossingen voor dat klepje. Maar die zijn er niet of ik kan niet goed zoeken.
Het is inderdaad bijzonder. Maar na enkele connectors eraf geknipt te hebben volgens het youtube filmpje, gaat het stukken beter. Ik hoof mijn tooltjes alleen aan de bovenkant er tussen te zetten en de rest kan ik dan met de hand doen. Mochten er krasjes ontstaan dan is dat alleen bovenin, en dat zie je niet want dat is de onderkant van het stuk vaste bumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
coelho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Het is inderdaad bijzonder. Maar na enkele connectors eraf geknipt te hebben volgens het youtube filmpje, gaat het stukken beter. Ik hoof mijn tooltjes alleen aan de bovenkant er tussen te zetten en de rest kan ik dan met de hand doen. Mochten er krasjes ontstaan dan is dat alleen bovenin, en dat zie je niet want dat is de onderkant van het stuk vaste bumper.
Dan ga ik dat eens proberen. Zag dat ze maar 1 beugel//klem aan elke zijde laten zitten. Dus ga ook maar eens knippen.

Heb jij onder dan 1 van de 3 linker klemmetjes laten zitten of 1 van de 2 aan de rechterkant. Dat laatste lijkt mij het eenvoudigst om los te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
-Muncky- schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:30:
Dilemma..

Heb mijn leasemij gevraagd om een offerte uit te brengen voor het prive overnemen van de M3 LR 2019 (Dec).
Met dan +/-130K op de teller willen ze er EUR 26.900 voor (incl. 12 maanden garantie)
Qua onderhoud enkel het euvel met de draagarmen gehad, waarvoor ik nu weer terug moet met een soort gelijk euvel.

Qua overnameprijs wel in range met het aanbod op Marktplaats, maar weet niet of er nog EUR 2000 afgaat in de vorm van subsidie.

Wat vinden jullie?
Volgens mij staat er niet veel op mp voor die prijs met die km stand. En dan nog 12 mnd garantie,klinkt als een erg nette prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
EV-newbie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Dan ga ik dat eens proberen. Zag dat ze maar 1 beugel//klem aan elke zijde laten zitten. Dus ga ook maar eens knippen.

Heb jij onder dan 1 van de 3 linker klemmetjes laten zitten of 1 van de 2 aan de rechterkant. Dat laatste lijkt mij het eenvoudigst om los te maken.
Exact hetzelfde als in het filmpje. Weet niet meer welke dat precies waren, maar het zit stevig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
GekkeRipper schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:56:
Daar maak ik me ook wel wat zorgen over. Het zit eigenlijk net op de verkeerde hoogte.
Bij de meeste andere merken zit de strip meestal lager.
Luqq schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Je kon het op aan, uit of auto zetten. En de kleur instellen.
Inderdaad, maar je kan de helderheid (nog) niet aanpassen dus ik ben wel benieuwd hoe fel het in het donker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:28
-Muncky- schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:30:
Dilemma..

Wat vinden jullie?
Lijkt mij wel ok. Bij Tesla boden ze mij €25000 voor mijn 2019 Model3 LR met 97000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-07 10:27
[...]

vandaag ook mijn trekhaak er voor het eerst opgezet. Wat een gehannes!
Die trekhaak gaat er niet meer af, en dat klepje er terug op al helemaal niet.
Ik ben het met je eens. Zonder kogel oogt het mooier, maar als je regelmatig de trekhaak gebruikt, is het onhandig om hem steeds te de- en monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 00:04

[Afbeelding]
De 'truuk' is om bij het losdraaien niet helemaal door te draaien. Dus sleutel erin, sleutel draaien, knop 'uittrekken' en draaien maar niet helemaal doordraaien. Je moet stoppen op het moment dat de trekhaak los komt. Daarna kun je de knop weer terugdraaien en de sleutel er uit krijgen. Lastig om te beschrijven, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
EV-newbie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:45:
[...]Dan ga ik dat eens proberen. Zag dat ze maar 1 beugel//klem aan elke zijde laten zitten. Dus ga ook maar eens knippen.
En als het mislukt, koop je voor - ik meen - €12,- bij ome Alie een nieuwe klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Megat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:31:
[...]
En als het mislukt, koop je voor - ik meen - €12,- bij ome Alie een nieuwe klep
Zou deze passen?
Lijkt voor een bouwjaren voor 2023, of heb ik dat fout?
https://www.amazon.com/Hi...nstallation/dp/B0C7VNXL7V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
Ik gebruik 2 kunststof bandenlichters voor de fiets werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
SpikeHome schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Ik gebruik 2 kunststof bandenlichters voor de fiets werkt perfect
Ik heb ook al 2 lifters voor de kap, dus dat is klaar. Maar dan voor de tip!!!

Nu eerst maar een paar klipjes wegknippen, kijken of dat werkt.

Het zit mij te vast en daardoor te veel kans op krassen in het kunststof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:43
Om klep voor de trekhaak te verwijderen heb ik een zwart meubelknopje aan de rechterkant van het klepje gemonteerd. Door aan het knopje te trekken, trek je het klepje zo los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-07 12:39
Fire69 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Daar maak ik me ook wel wat zorgen over. Het zit eigenlijk net op de verkeerde hoogte.
Bij de meeste andere merken zit de strip meestal lager.

[...]

Inderdaad, maar je kan de helderheid (nog) niet aanpassen dus ik ben wel benieuwd hoe fel het in het donker is...
Heel de ambient lighting is wat klungelig vind ik. Andere merken plaatsen dat achter iets zodat je een mooie gloed hebt, maar hier kijk je rechtstreeks op de strip.
Het is net zoals thuis als je een led strip hebt, niemand plaatst dat full frontal maar zet het op de achterkant van een kast, trap zodat de omliggende vlakken een mooie gloed hebben. Nu komt het wat goedkoop aftermarket over vind ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
EV-newbie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Zou deze passen?
Lijkt voor een bouwjaren voor 2023, of heb ik dat fout?
https://www.amazon.com/Hi...nstallation/dp/B0C7VNXL7V
Je hebt gelijk. Het was mij niet opgevallen. Ik weet eigenlijk niet wat het verschil zou zijn met bouwjaren van voor ‘23, maar het staat er natuurlijk niet voor niets bij.
Bij ome Alie wel voordeliger denk ik
https://nl.aliexpress.com/item/1005005508931618.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AsBest
-MD- schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

De 'truuk' is om bij het losdraaien niet helemaal door te draaien. Dus sleutel erin, sleutel draaien, knop 'uittrekken' en draaien maar niet helemaal doordraaien. Je moet stoppen op het moment dat de trekhaak los komt. Daarna kun je de knop weer terugdraaien en de sleutel er uit krijgen. Lastig om te beschrijven, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ja precies, het is inmiddels gelukt. Maar moest dus de trekhaak eerst weer op de auto zetten om hem los te krijgen, beetje irritant.

Ook goeie tips hier voor het klepje trouwens. Die kreeg ik er ook nog niet makkelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-07 13:23
mitsumark schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Dus omdat 95% van rijdend nederland er illegale volgafstanden op nahoudt moet Tesla dat ook maar doen?
100kmpu = 50m afstand, geen 10 of 20m.
Zou je eens een referentie naar de illegaliteit van kunnen 45m(of 30) afstand bij 100kmpu kunnen posten? Een wet of iets vergelijkbaars.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 06-10-2023 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42
Megat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:20:
[...]
Ik ben het met je eens. Zonder kogel oogt het mooier, maar als je regelmatig de trekhaak gebruikt, is het onhandig om hem steeds te de- en monteren.
Een keer je schenen/knieën niet stoten en het is het meer dan waard (vraag me niet hoe ik dat weet). Gebeurt ook altijd nèt als je iets zwaars uit de kofferbak tilt :X

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 06-10-2023 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:18
BREAKING: Tesla has cut the price of the Model Y Long Range and Model Y Performance to all-time lows.

• Model Y Long Range: $48,490 (from $50,490)
• Model Y Performance: $52,490 (from $54,490)
• Model Y RWD is still $43,990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 09:17
JohanB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:13:
[...]

Zou je eens een referentie naar de illegaliteit van kunnen 45m(of 30) afstand bij 100kmpu kunnen posten? Een wet of iets vergelijkbaars.
100 km/u is 27m per seconde. Op de rijles geleerd 2 seconden afstand, dus inderdaad, ~50m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
BREAKING: Tesla has cut the price of all new Model 3s in the US.

• Model 3 RWD: $38,990 (from $40,240)
• Model 3 Long Range: $45,990 (from $47,240)
• Model 3 Performance: $50,990 (from $53,240)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
The_Woesh schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:34:
[...]

100 km/u is 27m per seconde. Op de rijles geleerd 2 seconden afstand, dus inderdaad, ~50m
Helemaal eens dat dat verstandiger is. Maar het ging hier over “illegaliteit” en andere morele bezwaren en zware taal ipv andere mensen in hun waarde te laten.

En om het relevant te houden: waarom volgstand 1, je dan dus illegaal zou maken.
(De volgstand zijn geen secondes)

[ Voor 49% gewijzigd door JohanB op 06-10-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
JohanB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:12:
[...]

Helemaal eens dat dat verstandiger is. Maar het ging hier over “illegaliteit” en andere morele bezwaren en zware taal ipv andere mensen in hun waarde te laten.

En om het relevant te houden: waarom volgstand 1, je dan dus illegaal zou maken.
(De volgstand zijn geen secondes)
Je hebt helemaal gelijk, er is geen wet op afstand in secondes. Er is alleen subjectief de beoordeling over wat bumperkleven is.
De bestuurder moet in staat zijn, zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
In de praktijk overtreed vrijwel iedereen deze wet in de spits. Het gaat dus niet om reactietijd, maar het volledig stil kunnen zetten van je auto in de ruimte tot de voorligger. Voor het geval die voorligger spontaan transformeert tot een betonnen muur o.i.d. Bijvoorbeeld vrachtwagens doen dit t.o.v. natuurlijk absoluut niet.

Desalniettemin. Ik vind volgafstand 2 van Tesla alsnog behoorlijk strak, en eigenlijk precies zoals ik ook zou rijden. Ik weet vrij zeker dat ook dat vaak minder dan 2 seconde is.

Mijn overige ACC ervaringen zijn Volvo en VAG en in beide was de minimum volgafstand echt te groot en duidelijk groter dan Tesla's "2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
Sunri5e schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:27:
BREAKING: Tesla has cut the price of the Model Y Long Range and Model Y Performance to all-time lows.

Als ze dat soort prijzen hier ook doen, valt de Y ook binnen subsidieregeling, zou de verkopen nog n leuke zet extra geven :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
ybos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:07:
[...]

Als ze dat soort prijzen hier ook doen, valt de Y ook binnen subsidieregeling, zou de verkopen nog n leuke zet extra geven :Y
Krijg je die subsidie trouwens ook als je hem zakelijk aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
Sunri5e schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Krijg je die subsidie trouwens ook als je hem zakelijk aanschaft?
Geen idee, maar als eenmanszaak sowieso, want je bent een en dezelfde entiteit :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
ybos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Geen idee, maar als eenmanszaak sowieso, want je bent een en dezelfde entiteit :Y
Niet als je hem op je balans zet, je BTW terugvraagt en al dan niet verlaagde bijtelling betaalt.
De RVO is heel duidelijk over wat wel en niet de bedoeling is. Wat jij voorstelt is dat absoluut niet. https://www.rvo.nl/onderw...mers-en-zakelijke-rijders

Ik heb geen idee of iemand het al dan niet succesvol geprobeerd heeft, maar het mag niet.

Voor zover ik weet is bij RDW ook geregistreerd of een auto zakelijk of privé is.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 06-10-2023 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
Megat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Je hebt gelijk. Het was mij niet opgevallen. Ik weet eigenlijk niet wat het verschil zou zijn met bouwjaren van voor ‘23, maar het staat er natuurlijk niet voor niets bij.
Bij ome Alie wel voordeliger denk ik
https://nl.aliexpress.com/item/1005005508931618.html
Ik zie bij die magneet afdekking bij de reviews dat iemand met een 2023 model het wel geïnstalleerd heeft dus het zou moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:28
Makkelijk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:21:
[...]

Niet als je hem op je balans zet, je BTW terugvraagt en al dan niet verlaagde bijtelling betaalt.
De RVO is heel duidelijk over wat wel en niet de bedoeling is. Wat jij voorstelt is dat absoluut niet. https://www.rvo.nl/onderw...mers-en-zakelijke-rijders

Ik heb geen idee of iemand het al dan niet succesvol geprobeerd heeft, maar het mag niet.

Voor zover ik weet is bij RDW ook geregistreerd of een auto zakelijk of privé is.
Nou ik keek even en er staat nergens bij de RDW dat mijn auto zakelijk is geregistreerd, Als ZZP,er staat hij inderdaad gewoon op je eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
jheerink14 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Nou ik keek even en er staat nergens bij de RDW dat mijn auto zakelijk is geregistreerd, Als ZZP,er staat hij inderdaad gewoon op je eigen naam.
Ah, grappig. Maar dan nog vraag ik me af wat er niet in OVI zichtbaar geregistreerd is. Ik kan dat stiekem wel even opzoeken bij mezelf, maar die is ook privé :)

Dan nog, alle bronnen zijn helder, met name de RVO zelf. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand SEPP subsidie heeft gekregen voor een auto op de balans. Ik kan nergens de suggestie vinden dat dit zou kunnen, alleen maar bronnen (o.a. andere topics hier) dat dit niet kan en mag. Dus wat mij betreft is dit wel echt misinformatie die tot onjuiste keuzes zou kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
Sunri5e schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:27:

>:) Hopelijk doen ze dit in NL ook! Misschien dat ik dan een Y ga overwegen

Model 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-06 00:05
Lees net dat de sepp subsidie op 1 januari niet verlaagt wordt en dus 2950 euro blijft in 2024

[ Voor 11% gewijzigd door Angriebirdie op 06-10-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Angriebirdie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:10:
Lees net dat de sepp subsidie op 1 januari niet verlaagt wordt en dus 2950 euro blijft in 2024
Heel fijn :)

https://www.taxence.nl/ni...to-blijft-e-2950-in-2024/

Ook is er een nieuwe regeling in de maak:

''In het aanvullende klimaatpakket van dit voorjaar is het kabinetsvoornemen opgenomen om de subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s te verlengen tot en met 2029. Nadere vormgeving van deze verlenging (o.a. hoogte subsidiebedrag, catalogusprijs, minimale leeftijd voertuig, etc.) moet nog worden uitgewerkt. De (nieuwe) verlengde regeling zal met een voorhangprocedure in de loop van 2024 aan de Kamer worden voorgelegd.''

Ze moeten een manier bedenken dat voor occassions niet direct naar de catalogusprijs gekeken wordt, en de SEPP niet mogelijk is. Want dan krijg je pas echt die markt op gang.

[ Voor 60% gewijzigd door spartacusNLD op 06-10-2023 09:35 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Benieuwd wanneer deze upgrade in NL komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsX0zpkTq5ah28EG0t5eThgUz6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HH7QrIRFf2r5Fo4EAsNVpHUU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36
spartacusNLD schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:27:

[Afbeelding]
Een retrofit voor oude modellen 3/Y zou mooi zijn. Dat lijkt op zich mogelijk, maar ze zullen de software wel niet overeenkomstig aanpassen vrees ik.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
En nog met pookjes voor de richtingaanwijzers. Dus de liefhebbers daarvan moeten een MY bestellen ipv een M3 Highland >:) ...

Maar wel een verwarrende situatie. Want dit gaat nu over Shanghai, dus hoe zit het met Berlijn? In Berlijn maken ze ook MY RWD inmiddels, maar met een andere batterij (betere laadcurve). Als ze nog uit Shanghai komen krijg je dus weer andere performance specs en kleine wijzigingen in interieur. Maar als je bestelt heb je geen flauw idee wat je uiteindelijk krijgt. Behalve dus als je de Berlijnse rood of grijs kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VeeGee schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Een retrofit voor oude modellen 3/Y zou mooi zijn. Dat lijkt op zich mogelijk, maar ze zullen de software wel niet overeenkomstig aanpassen vrees ik.
Binnenkort is er vast wel iets op Ali te vinden...

Oh wacht, bestaat al zoiets: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=vfem1f9WsGtv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:16
Maasluip schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:40:
Controleer dan nog maar eens of je wel 2023.32.6 hebt want bij mij doet hij dit echt niet. De marge die in het scherm getoond wordt gaat ook naar 0 als ik huidige snelheid kies en blijft op 0 als ik terug ga naar snelheidslimiet.
Ik kom er op terug. Je hebt gelijk!

Ik had dit probleem echter niet met 2023.32.6. Sinds vannacht heb ik 2023.32.7 en vanochtend kwam ik tot dezelfe verrassing als jij… mijn work-around werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Makkelijk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, er is geen wet op afstand in secondes. Er is alleen subjectief de beoordeling over wat bumperkleven is.

[...]

In de praktijk overtreed vrijwel iedereen deze wet in de spits. Het gaat dus niet om reactietijd, maar het volledig stil kunnen zetten van je auto in de ruimte tot de voorligger. Voor het geval die voorligger spontaan transformeert tot een betonnen muur o.i.d. Bijvoorbeeld vrachtwagens doen dit t.o.v. natuurlijk absoluut niet.

Desalniettemin. Ik vind volgafstand 2 van Tesla alsnog behoorlijk strak, en eigenlijk precies zoals ik ook zou rijden. Ik weet vrij zeker dat ook dat vaak minder dan 2 seconde is.

Mijn overige ACC ervaringen zijn Volvo en VAG en in beide was de minimum volgafstand echt te groot en duidelijk groter dan Tesla's "2"
Eens.

De "behoorlijk strak" is denk ik ook nog steeds erg afhankelijk van je auto. Hij laat bij mij soms echt belachelijke hoeveelheden open op 2, soms zit ie er voor mijn gevoel te kort op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

En nog met pookjes voor de richtingaanwijzers. Dus de liefhebbers daarvan moeten een MY bestellen ipv een M3 Highland >:) ...
Dit is dan ook nog niet de ''project juniper'' refresh die de zelfde wijzigingen gaat doorvoeren als project highland op de model 3. Met de juniper upgrade gaan de hendels ook verdwijnen op de Y ben ik bang. Maar die upgrade zou pas in Q4 van 2024 op zijn vroegst worden doorgevoerd als ik het internet mag geloven.

Ik zie het als een soort mini refresh om het design wat meer gelijk te laten lopen met de 3.

[ Voor 30% gewijzigd door spartacusNLD op 06-10-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Eens.

De "behoorlijk strak" is denk ik ook nog steeds erg afhankelijk van je auto. Hij laat bij mij soms echt belachelijke hoeveelheden open op 2
Dit is echter niet een typisch Tesla probleem. Alle auto's met een ACC-achtig systeem houden een veilige ruimte open. Probleem is dat we in NL nogal gewend zijn om erg dicht op elkaar te rijden en ieder gaatje wordt gebruikt.

Desondanks rijd ik op de snelweg eigenlijk altijd op de AP. Piept er eentje tussen, dan is dat maar zo. Ik weet in elk geval dat de Model Y het in de gaten houdt en zal remmen indien nodig.

Enige wat me af en toe irriteert is als het verkeer weer harder gaat rijden (bijvoorbeeld na een 50 km/h wegonderhoudszone) dat de Model Y dan heel traag is om weer te versnellen naar de Vmax. Dat is wel op te lossen met de rechtervoet, maar als je die dan weer loslaat gaat ie soms weer inhouden. Dan wordt het wat horkerig rijden. Klein leed, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30

[Afbeelding]
Waar kijken we naar? Wat is er anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:52
JohanB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:13:
Artikel 19 RVV zegt iets over afstand bewaren, al dan niet specifiek.

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

In theorie zou dit reactieafstand + remafstand kunnen zijn, maar dan heb je het over 3 seconden afstand,daar wordt niet op gehandhaafd.
Wat mij betreft is de minimale afstand de reactie afstand, die bedraagt bij 100kmpu pakweg 30 meter. Doorgaans wordt pas gehandhaafd bij 10-15m of iets dergelijks.
Maar iedereen heeft natuurlijk ook de 2 seconden regel aangeleerd, dan is het pakweg 50 meter, al is dat dan weer niet omkaderd door wetgeving.
Ik denk dat iedereen het erover eens is dat 10-20 meter niet voldoet aan het artikel, 30 meter kun je het misschien over hebben, maar dan heb je het volgens mij al wel over 3-4 Tesla streepjes..
Nu heeft AP natuurlijk een veel lagere reactieafstand dan een menselijke bestuurder, ik weet niet in hoeverre daar certificering/wetgeving aan hangt.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 06-10-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
SquareOne schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Waar kijken we naar? Wat is er anders?
Eerder al gepost door mijn, maar bij deze nogmaals. De vraag voor de EU is dus wanneer Berlijn deze update ook gaat produceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz3s3PDmT-PdYXH3Yqk-VGsRM4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92Zs407Mt6RNiG40TdaVWq6P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O6VktacBD5FQfe79mx2N-BPWqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYTa46rIYJGHGEx4j7YI5h0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh547jmC0xm94dRJ0237XpbB6Mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ClmuqLCsxmoxFcVVCodoq9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnM2E3_hwOWTknUKqnfW_wtdTmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AKNWZ3lB6cA3xrFLdrfuLlO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC0ycxFwkgRoPau32Q1Zq0NJNF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLr9OCxv4gFqLTFsBb0k6gr7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Dit is dan ook nog niet de ''project juniper'' refresh die de zelfde weizigingen gaat doorvoeren als project highland op de model 3. Met de juniper upgrade gaan de hendels ook verdwijnen op de Y ben ik bang. Maar die upgrade zou pas in Q4 van 2024 op zijn vroegst worden doorgevoerd als ik het internet mag geloven.

Ik zie het als een soort mini refresh om het design wat meer gelijk te laten lopen met de 3.
Ja, dat denk ik ook. Maar goed, in 2024/25 hebben we gewoon FSD in Nederland, dus dan hoef je sowieso niet meer zelf te knipperen :X

Ik denk wel dat ik mijn huidige RWD lekker lang blijf rijden. Zal nog tot 2027 met iets lagere bijtelling zijn, en tegen die tijd ga ik maar eens kijken wat er dan allemaal voor moois te krijgen is. Of ik rijd dan gewoon nog lekker door.

Oh en die nieuwe wielen zijn denk ik makkelijk te makken met een beetje plasti-dip. Misschien maar eens doen wanneer de winterwielen er weer onder staan.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 06-10-2023 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30
spartacusNLD schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Eerder al gepost door mijn, maar bij deze nogmaals. De vraag voor de EU is dus wanneer Berlijn deze update ook gaat produceren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, kan het tempo in het topic soms niet bijhouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-07 10:39
ybos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:07:
[...]

Dit zijn prijzen zonder sales tax. Als je deze prijs omrekent van dollar naar euro met de huidige koers, en je doet er 21 procent BTW bij, dan kom je er achter dat de verlaagde prijzen in de VS hoger zijn dan de prijzen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Er staat nu ook een M3 Highland RWD op kenteken, een rode. Die heeft wel de verwachte catalogusprijs van 44990 (met kleur als enige optie) en 1000kg trekgewicht.
https://opendata.rdw.nl/V...odel-3-Highland/2dv3-qsca

De RWD is iets lichter dan de LR, dat maakt wel net een stapje verschil in de wegenbelastig als deze in de toekomst weer gaat gelden.

[ Voor 23% gewijzigd door SiErRa op 06-10-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 12:05
Die LFP accu van de Tesla Model 3. Ik begreep dat je die tot 100% probleemloos kunt laden.
Maar zou het nóg beter zijn om tot 80% te laden voor dagelijkse trips?

Of kun je dat beter niet doen? Ik schat dagelijks maar zo'n 60 a 80% nodig te hebben.

Edit:
Ik heb mogelijk mijn antwoord al op een Engels forum gevonden:
The reason to charge an LFP battery to 100% once a week is to recalibrate the Battery Management System and to balance the charge across all the cells. The voltage of an LFP cell varies very little between 90% and 100%, so the BMS needs an occasional 100% charge to recalibrate.

For what it’s worth, I drive about 250 - 300 Km every day, I charge my LFP battery to 85% every night, except Friday 100% (Saturday is my busy day).

[ Voor 51% gewijzigd door Fidelity op 06-10-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 22:58

Pieroman

/me

Fidelity schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:37:
Die LFP accu van de Tesla Model 3. Ik begreep dat je die tot 100% probleemloos kunt laden.

Of kun je dat beter niet doen? Ik schat dagelijks maar zo'n 60 a 80% nodig te hebben.
Ja dat is waarschijnlijk beter om degradatie te voorkomen. Er wordt vooral geadviseerd om 1x per week tot 100% te laden voor het batterijmanagementsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 12:05
Pieroman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:38:
Er wordt vooral geadviseerd om 1x per week tot 100% te laden voor het batterijmanagementsysteem.
Je bent mij net voor! Heb mijn eigen reactie hierboven aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01
SiErRa schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:18:
Er staat nu ook een M3 Highland RWD op kenteken, een rode. Die heeft wel de verwachte catalogusprijs van 44990 (met kleur als enige optie) en 1000kg trekgewicht.
https://opendata.rdw.nl/V...odel-3-Highland/2dv3-qsca
Jammer dat ze het trekgewicht op een magere 1000kg houden, een Model Y mag 1600kg trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fidelity schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:37:

Edit:
Ik heb mogelijk mijn antwoord al op een Engels forum gevonden:

[...]
Deze discussie is al enkele keren voorgekomen. Als je hierboven (en in het Deel 1 van dit topic) zoekt op bijvoorbeeld "LFP 100% degradatie" zul je waarschijnlijk veel opinies tegenkomen.

Punt is dat Tesla in de handleiding adviseert om ten minste 1x per week tot 100% te laden en de laadlimiet gewoon op 100% te houden. Ik rijd best veel km per jaar (ongeveer 35.000 ga ik uitkomen in 2023 denk ik) en in de praktijk met de MY RWD komt dat neer op 1-2 keer per week aan AC laden tot 100%. Daarnaast heb ik heb volgens de app nu 35% van de ladingen met Superchargers gedaan tijdens langere ritten.

Met dit laadregime heb ik nu nog 415 km van de 418 km normbereik over. Volgens de S3XY app zou de degradatie nu 2,23% zijn (gekeken na de laatste volle laadbeurt), maar dat getal stond bij de nieuwe auto ook al op 0,87%. Dus afhankelijk van hoe je het bekijkt is er effectief ongeveer 1,4% degradatie na 25.000 kilometer. Degradatie gaat typisch wat sneller in het begin (eerste 50.000 km) en vlakt dan af.

Kortom, ik zou me dus niet teveel zorgen maken om de degradatie. Gewoon het advies van Tesla uit de handleiding volgen. Enige wat ik zou toevoegen is om niet te wachten met laden tot een heel laag batterijpercentage. Liever rond 20% of hoger alweer gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:02

DS7

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ik kom er op terug. Je hebt gelijk!

Ik had dit probleem echter niet met 2023.32.6. Sinds vannacht heb ik 2023.32.7 en vanochtend kwam ik tot dezelfe verrassing als jij… mijn work-around werkt niet meer.
Werkt het nog wel met snelheidsinstelling op snelheidslimiet?

Want zo niet, dan ga ik voorlopig niet meer updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Als je bedoelt of de workaround nog werkt door de marge in te stellen bij Snelheidslimiet en dan vervolgens Huidige snelheid te kiezen: nee, dat werkt niet meer. Marge springt dan naar 0 en greyed out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DS7 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Ja, dan wel uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
mitsumark schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
Artikel 19 RVV zegt iets over afstand bewaren, al dan niet specifiek.

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

In theorie zou dit reactieafstand + remafstand kunnen zijn, maar dan heb je het over 3 seconden afstand,daar wordt niet op gehandhaafd.
Wat mij betreft is de minimale afstand de reactie afstand, die bedraagt bij 100kmpu pakweg 30 meter. Doorgaans wordt pas gehandhaafd bij 10-15m of iets dergelijks.
Maar iedereen heeft natuurlijk ook de 2 seconden regel aangeleerd, dan is het pakweg 50 meter, al is dat dan weer niet omkaderd door wetgeving.
Ik denk dat iedereen het erover eens is dat 10-20 meter niet voldoet aan het artikel, 30 meter kun je het misschien over hebben, maar dan heb je het volgens mij al wel over 3-4 Tesla streepjes..
Nu heeft AP natuurlijk een veel lagere reactieafstand dan een menselijke bestuurder, ik weet niet in hoeverre daar certificering/wetgeving aan hangt.
Op standje 2 gaat zit er bij mij vaak genoeg 50+ meter tussen, soms zelfs een volle hecto meter paal. Dus ik kan me hier totaal niet in vinden

Maar goed, dus niet illegaal en niks met standje 1 te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42
spartacusNLD schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het toch eeuwig zonde dat Tesla afscheid neemt van dat hout. Dat gaf net even dat beetje extra leven in een verder nogal klinisch interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:32
JohanB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Op standje 2 gaat zit er bij mij vaak genoeg 50+ meter tussen, soms zelfs een volle hecto meter paal. Dus ik kan me hier totaal niet in vinden

Maar goed, dus niet illegaal en niks met standje 1 te maken.
Als je 100m afstand tussenlaat, aan welke snelheden is dat dan? 200km/u ofzo?
Want anders is dat toch totaal niet werkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:54
BigSmurf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:03:
[...]
Als je bedoelt of de workaround nog werkt door de marge in te stellen bij Snelheidslimiet en dan vervolgens Huidige snelheid te kiezen: nee, dat werkt niet meer. Marge springt dan naar 0 en greyed out.
Kun je nog wel zelf de snelheid hoger dan de Vmax zetten tijdens het rijden met TACC? Of springt ie dan ook terug net als bij AP al het geval was tot een door Tesla bepaalde maximale overschrijding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
GekkeRipper schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Kun je nog wel zelf de snelheid hoger dan de Vmax zetten tijdens het rijden met TACC? Of springt ie dan ook terug net als bij AP al het geval was tot een door Tesla bepaalde maximale overschrijding?
Puur eigen ervaring van deze week: ik ervaar op de TACC geen limitatie op N- en A-wegen, behalve de standaard limitatie van 150 km/h en de limitaties op basis van de kaart, dus terugspringen naar 80/90/100 bij op- en afritten en bepaalde knooppunten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElonDusk
Pierz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Ik vind het toch eeuwig zonde dat Tesla afscheid neemt van dat hout. Dat gaf net even dat beetje extra leven in een verder nogal klinisch interieur.
Ik vind het juist andersom. Een van de weinige dingen dat totaal niet in dat moderne design paste :9

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
this schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Als je 100m afstand tussenlaat, aan welke snelheden is dat dan? 200km/u ofzo?
Want anders is dat toch totaal niet werkbaar?
Inderdaad niet werkbaar, daarom zou ik dus ook graag liever standje 1 terug hebben. Dit is vooral bij de wat lagere snelheden trouwens. Daarna kan het dan wel zijn dat ie opeens weer heel hard optrekt en toch weer dichterbij (of zelfs TE dichtbij) gaat rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 09:17
Ik zie veel post over de volgafstand en dat die te groot is.

Ik denk dat er twee verschillende dingen spelen hier:
  1. De volgafstand
  2. De acceleratie
De eerste vind ik zelf nog wel meevallen. Standje 2 is redelijk dicht achter de voorligger. Alleen de accelaratie naar de vorligger toe is bij iets hogere snelheden echt belabberd. Ik geeft zelf altijd wat stroom bij.
Juist door de trage accelaratie ontstaan er grote gaten, maar als je lang genoeg wacht (zonder stroom te geven) zal je merken dat het gat echt weer kleiner wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:02

DS7

Thx. Dan start ik nu de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:32
JohanB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Inderdaad niet werkbaar, daarom zou ik dus ook graag liever standje 1 terug hebben. Dit is vooral bij de wat lagere snelheden trouwens. Daarna kan het dan wel zijn dat ie opeens weer heel hard optrekt en toch weer dichterbij (of zelfs TE dichtbij) gaat rijden
Maar standje 1 zal misschien ook te groot zijn, ik denk dat het probleem eerder bij jouw auto ligt.
100m heb ik nog niet meegemaakt, ik rij op standje 4 en zelfs dan nog zit ik niet op 100m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Het ligt vooral aan de situatie op de weg. In de spits op de ring van Rotterdam en Amsterdam is stand 2 echt onvoldoende, los van de ook nog beroerde acceleratie. In al m'n vorige auto's kon ik bij druk verkeer prima meedoen op de ACC, in de Tesla rij ik alles zelf (tenzij echt file), anders duiken er 6 auto's tussen per minuut en krijg je een soort traag jojo-effect op de TACC/AP.

Overdag op rustigere snelwegen gebruik ik stand 3 of 4 en geef ik alleen af en toe gas bij om de trage acceleratie wat te helpen. Dan is af en toe een autootje ertussen niet zo erg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 22:15
Pierz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
Da's heel persoonlijk. Toen we de auto in Tilburg gingen halen had ik een tas mee met accessoires, waaronder nep-carbon covers om dat foeilelijke hout meteen me af te dekken, het deed pijn aan m'n ogen. Gelukkig hebben ze het zelf nu ook ingezien.
Al bij een eerdere update zijn die belachelijke chromen lijsten aan de buitenkant komen te vervallen. Was in 2013 al lelijk, nu nog.

Amerikanen hebben ooit in de jaren '50 een opleving gehad in car-design, daarna kwam het nooit meer goed...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewl8ADDEe2ykKFgSQwqvSSKMNIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXK34ZBbOA3YgMpKBTCp8KQg.jpg?f=fotoalbum_large
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar sinds de laatste update zie ik ineens heel veel meer. Heel veel fietsen en auto’s meer dan ik eerder zag. En ook al van heel ver herkent ie ze.

[ Voor 4% gewijzigd door ElonDusk op 06-10-2023 17:41 ]

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49
Hier over sinds gisteren naar 2023.32.7. Verschil is nu dat als het verkeer op de rechter rijstrook remt of langzamer rijdt en ik daarnaast rijd gaat de Model Y ook ineens flink gaat remmen. Helaas geen verbetering en ik hoop dat ze snel een update uitbrengen die dit verhelpt.

Voelt voor mij aan als phantom brake..

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
pretpik schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:31:
Hier over sinds gisteren naar 2023.32.7. Verschil is nu dat als het verkeer op de rechter rijstrook remt of langzamer rijdt en ik daarnaast rijd gaat de Model Y ook ineens flink gaat remmen. Helaas geen verbetering en ik hoop dat ze snel een update uitbrengen die dit verhelpt.

Voelt voor mij aan als phantom brake..
Irritant. Dat deed hij al een tijd als je links (veel) harder reed dan rechts en je naderde een vrachtwagen.

Met name ‘s avonds/middernacht had ik dat zo nu en dan. Links 140-150. Je ziet dan van die pijltjes die naar achter bewegen als je een vrachtwagen nadert. Auto remt dan af en is bewust van langzaam rijdend verkeer op de andere strook. Vind dat zelf prettig want ik rem altijd af op die momenten. Voelde niet vervelend, gewoon langzaam afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
ElonDusk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:31:
[Afbeelding]
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar sinds de laatste update zie ik ineens heel veel meer. Heel veel fietsen en auto’s meer dan ik eerder zag. En ook al van heel ver herkent ie ze.
Release notes gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
🫣

Model 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
TCMR schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Da's heel persoonlijk. Toen we de auto in Tilburg gingen halen had ik een tas mee met accessoires, waaronder nep-carbon covers om dat foeilelijke hout meteen me af te dekken, het deed pijn aan m'n ogen. Gelukkig hebben ze het zelf nu ook ingezien.
Al bij een eerdere update zijn die belachelijke chromen lijsten aan de buitenkant komen te vervallen. Was in 2013 al lelijk, nu nog.

Amerikanen hebben ooit in de jaren '50 een opleving gehad in car-design, daarna kwam het nooit meer goed...
Duidelijk een kwestie van smaak. Als er iets is wat ik lelijk vind is het van die nep carbon covers. Juist dat hout vind ik ervoor zorgen dat het geheel niet te clinisch wordt. Ik vermoed overigens dat het verdwijnen van het hout puur een kostenbesparing is. Dat sommigen dat mooier vinden is voor Tesla alleen maar mooi meegenomen.

Ik ben in ieder geval blij met het hout in mijn Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
Auto-grootlicht werkt beter met 2023.32.6? Voorheen was het net een stoplicht. Op hetzelfde traject nu werkte het nagenoeg vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40

[Afbeelding]
Zoals ik eerder zei over de Highland, hier is de ledstrip lager geplaatst wat me veel handiger lijkt.

Trouwens nergens bevestigd maar ik las op Reddit dat deze update alleen voor de Chinese markt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:57

Guldan

Thee-Nerd

Misschien relevant voor de zakelijke rijders, maar ik heb sinds dit topic geleerd dat wanneer er een leveringsvoorbehoud bij je bestelling staat deze pas gematched wordt op een auto als deze verstreken is (dit werkt blijkbaar anders met Tesla). Echter is dat meestal niet handig omdat dit de einde lease datum van mijn huidige auto is.

Ik heb contact gezocht met Tesla en die gaven de tip om even te bellen met de lease maatschappij om te kijken of ze dit voorbehoud er af konden halen. Omdat dit voorbehoud met een dikke week verstrijkt was het geen probleem om deze eraf te halen. Na even terugbellen met Tesla zie ik ook dat mijn geplande afleverdatum ook gewijzigd is in de app. Dus hopenlijk komt het nu goed.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Update mbt degradatie: Loopt iets verder op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urThELW29J9TqgqiZqXRDBo9RXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ElK1Z9q2trXU09HZHse2XVc.png?f=fotoalbum_large
De blauwe lijnen zijn SuC-sessies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDHjOJmCBPataxNKPjO-Ey06qZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxQZESb1EzcsW22VtwYDe2qz.png?f=fotoalbum_large
Tot een maand geleden altijd op 7 kW geladen, nu al een paar weken op 2-3 kW aan het stopcontact (Nieuwe 3-fasen laadpaal kan niet goed met 1-fase overweg) en over 4 weken eindelijk 11 kW laden ivm upgrade naar 3-fasen. Ik heb dus altijd netjes geladen, maar nu toch aan beurt, het hoort er gewoon bij en is niet te voorkomen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 133 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: