Nou nou, het klinkt wel heel erg als een moetje911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:57:
Gisteren proefrit gedaan in de Model Y. Ik moet zeggen beetje underwhelming. Maar goed het is een ruime auto. Maar het rijdt maar zo-zo en wat me het meest tegenviel is de vering. Ik heb ook een 911 en die veert beter dan de model Y. Ik hoop dat het iets minder heftig is met de standaard velgen.
Andere wat ik vervelend vond is dat er een soort 'drone' in de cabine is vergelijkbaar met alsof je je raam open hebt staan en het gaat klapperen.
Al met al goed genoeg, maar het houdt niet erg over. De Audi erna was minder prettig dus uiteindelijk wordt het toch de model Y.
Hi. Zouden jullie mij kunnen helpen met jullie mening?
We krijgen in februari een kleintje, dus een mooie reden om van auto te wisselen. Ik wil dolgraag voor een Tesla gaan en mijn budget is ca 40k.
Ik vind de looks (helaas) belangrijk, dus het liefst helemaal zwart, 20" velgen en rode remklauwen (deze combinatie vind ik prachtig). Wat ik verder (ook helaas) leuk vind, is de acceleratie (ja, ik weet het, hoe vaak ga je het nou gebruiken en waarschijnlijk is het na een paar keer de lol wat minder).
Via de tweedehandse markt komt er wel eens precies zo'n model langs en ook voor die prijs (~36k). Gisteren was ik in de buurt van een Tesla dealer en ben ik even langs geweest voor een paar korte vragen. De medewerker zette mij echter aan het denken; of ik aan het nieuwe 2023/2024 Highland model SR had gedacht.
Met een ander kleurtje, 19" velgen en 3k subsidie komen de prijzen relatief dicht bij elkaar te liggen.
Ik heb een paar reviews gelezen en een vergelijkingsfilmpje (2019 SR vs 2023/2024 Highland) bekeken. De verschillen heb ik naast elkaar gezet; met +/- bedoel ik in vergelijking met elkaar.
Ik vind de koplampen van het nieuwe model wel mooier. Verder is het nieuwe model efficiënter, heeft een warmtepomp en geventileerde stoelen. Een instelbare led strip vind ik ook wel een geinige feature.
De verschillen tussen materiaal van interieur en schokbrekers vind ik lastig te vergelijken, volgens het vergelijkingsfilmpje waren de schokbrekers van het nieuwe M3 model beter dan die 2019 M3 SR (maar geen idee hoe tegenover 2019 Performance).
Geen pookjes als richtaanwijzers zal in het begin wel wennen zijn. Tesla Vision in plaats van hardware sensoren lijkt mij wel minder. De Performance zal waarschijnlijk wat lekkerder aan de weg liggen met de AWD in plaats van RWD.
Nu zullen er komende maanden veel nieuwe 2019 modellen op de tweedehandse markt komen aangezien het 5 jaar leasetermijn afgelopen zal zijn.
Wat vinden jullie?
https://www.youtube.com/watch?v=F8KUdvmW2EQ
We krijgen in februari een kleintje, dus een mooie reden om van auto te wisselen. Ik wil dolgraag voor een Tesla gaan en mijn budget is ca 40k.
Ik vind de looks (helaas) belangrijk, dus het liefst helemaal zwart, 20" velgen en rode remklauwen (deze combinatie vind ik prachtig). Wat ik verder (ook helaas) leuk vind, is de acceleratie (ja, ik weet het, hoe vaak ga je het nou gebruiken en waarschijnlijk is het na een paar keer de lol wat minder).
Via de tweedehandse markt komt er wel eens precies zo'n model langs en ook voor die prijs (~36k). Gisteren was ik in de buurt van een Tesla dealer en ben ik even langs geweest voor een paar korte vragen. De medewerker zette mij echter aan het denken; of ik aan het nieuwe 2023/2024 Highland model SR had gedacht.
Met een ander kleurtje, 19" velgen en 3k subsidie komen de prijzen relatief dicht bij elkaar te liggen.
Ik heb een paar reviews gelezen en een vergelijkingsfilmpje (2019 SR vs 2023/2024 Highland) bekeken. De verschillen heb ik naast elkaar gezet; met +/- bedoel ik in vergelijking met elkaar.
Ik vind de koplampen van het nieuwe model wel mooier. Verder is het nieuwe model efficiënter, heeft een warmtepomp en geventileerde stoelen. Een instelbare led strip vind ik ook wel een geinige feature.
De verschillen tussen materiaal van interieur en schokbrekers vind ik lastig te vergelijken, volgens het vergelijkingsfilmpje waren de schokbrekers van het nieuwe M3 model beter dan die 2019 M3 SR (maar geen idee hoe tegenover 2019 Performance).
Geen pookjes als richtaanwijzers zal in het begin wel wennen zijn. Tesla Vision in plaats van hardware sensoren lijkt mij wel minder. De Performance zal waarschijnlijk wat lekkerder aan de weg liggen met de AWD in plaats van RWD.
Nu zullen er komende maanden veel nieuwe 2019 modellen op de tweedehandse markt komen aangezien het 5 jaar leasetermijn afgelopen zal zijn.
Wat vinden jullie?
:strip_exif()/f/image/6Tdj71SdDuD8GdtrXvbQKqlh.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is maar net wat binnen jouw plaatje past. Performance is leuk maar kan je toch niks mee in dit land. En dit komt ook van iemand die hiervoor een Audi S7 heeft bereden. Heb een highland besteld. Voor mij was de fun er wat uit met die brandstofprijzen en alles wat duurder is geworden om te kunnen leven.
Bij de highland krijg je een auto met de nieuwste ontwikkelingen en je hebt zorgeloos garantie op alles, wat je bij een oude niet hebt. Dan heb je nog een accu met degradatie en de boel heeft al wat te lijden gehad bij de vorige eigenaren.
Bij de highland krijg je een auto met de nieuwste ontwikkelingen en je hebt zorgeloos garantie op alles, wat je bij een oude niet hebt. Dan heb je nog een accu met degradatie en de boel heeft al wat te lijden gehad bij de vorige eigenaren.
Als je acceleratie leuk vind dan ontkom je niet aan de P. Extra geld lekker op zak houden. Acceleratie blijft leuk helaas.
Verstandig = highland/nieuw
Fun = performance
Fun = performance
Dat is het ook.maharens schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:13:
[...]
Nou nou, het klinkt wel heel erg als een moetje. Smaak is persoonlijk, maar er zijn dan toch nog wel meer auto's om te proberen?
Ik had hiervoor een Enyaq RS die was nog erger (software was echt bagger). Daarvoor heb ik alle potentiële auto's gereden, maar ik zit op het rare punt dat ik een daily moet hebben die niet té duur is, maar wel ruim en binnen leasebudget van €1250 valt. Van de Enyaq heb ik geleerd dat laadsnelheid en goede software belangrijker is dan een mooier interieur. Ik had eigenlijk een A6 willen leasen, maar die valt net buiten de boot.
Dus niet om snobistisch te klinken maar de Tesla is de beste compromis (relatief) goedkoop, presteert redelijk goed, rijdt redelijk goed, past goed in het budget. Maar ik wordt er niet heel warm van. Daarom neem ik ook geen opties alleen witte bekleding (omdat er geen stoel ventilatie is). Ik ben autoliefhebber in hart en nieren dus ik red me wel met mijn 'eigen' auto's.
Al moet ik zondermeer zeggen dat ze de dingen die ze doen echt beter doen dan ander EV's. Laadinfra en software.
Maar wat dingen die ik gek vindt:
- Geen aparte climate control achterin
- Geen manier om stoelverwarming achterin te regelen
- Geen zonneschermen voor de ruiten achterin of voor het dak
- Had er nou echt geen hendel aan het handschoenenkastje gekeurd
- Hadden er voorin überhaupt niet wat dingen met knoppen geregeld kunnen worden? Stoelverwarming, temperatuur etc.
- Waarom is er geen hud of driver display
- Wat heb je aan een frunk als je je telefoon steeds moet pakken om hem te openen
- Geen optie om de achterklep te openen met je voeten
- Geen handige plek voor je zonnebril
Zoals gezegd Tesla doet sommige dingen goed, andere dingen moeten ze ook gewoon afkijken van anderen. Ik snap wat ze proberen met het minimalistische, maar dat staat de bruikbaarheid wel in de weg soms. Geen rant want momenteel is er geen enkele auto perfect imho (te veel crossovers).
Dat wordt wel vaker geroepen, maar kan ik mij niet in vinden. Heb 3 jaar in een M3P gereden, rij nu een half jaar in een MYLR en de extra snelheid van de P gebruikte ik tig keer per dag. De LR is echt wel snel genoeg, maar dat je er niets mee kunt is niet waar.Dutchlimits schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:31:
Performance is leuk maar kan je toch niks mee in dit land.
Eens, ik zou persoonlijk altijd voor een nieuwere auto met minder performance gaan, dan een gebruikte snellere auto kiezen. De extra snelheid is leuk, maar weegt niet op tegen recente verbeteringen van de auto.Bij de highland krijg je een auto met de nieuwste ontwikkelingen en je hebt zorgeloos garantie op alles, wat je bij een oude niet hebt. Dan heb je nog een accu met degradatie en de boel heeft al wat te lijden gehad bij de vorige eigenaren.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Geen aparte climate control achterin Je kunt achter wel aan of uit zetten911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:04:
[...]
Dat is het ook.
Ik had hiervoor een Enyaq RS die was nog erger (software was echt bagger). Daarvoor heb ik alle potentiële auto's gereden, maar ik zit op het rare punt dat ik een daily moet hebben die niet té duur is, maar wel ruim en binnen leasebudget van €1250 valt. Van de Enyaq heb ik geleerd dat laadsnelheid en goede software belangrijker is dan een mooier interieur. Ik had eigenlijk een A6 willen leasen, maar die valt net buiten de boot.
Dus niet om snobistisch te klinken maar de Tesla is de beste compromis (relatief) goedkoop, presteert redelijk goed, rijdt redelijk goed, past goed in het budget. Maar ik wordt er niet heel warm van. Daarom neem ik ook geen opties alleen witte bekleding (omdat er geen stoel ventilatie is). Ik ben autoliefhebber in hart en nieren dus ik red me wel met mijn 'eigen' auto's.
Al moet ik zondermeer zeggen dat ze de dingen die ze doen echt beter doen dan ander EV's. Laadinfra en software.
- Hadden er voorin überhaupt niet wat dingen met knoppen geregeld kunnen worden? Stoelverwarming, temperatuur etc.
- Wat heb je aan een frunk als je je telefoon steeds moet pakken om hem te openen
Zoals gezegd Tesla doet sommige dingen goed, andere dingen moeten ze ook gewoon afkijken van anderen. Ik snap wat ze proberen met het minimalistische, maar dat staat de bruikbaarheid wel in de weg soms. Geen rant want momenteel is er geen enkele auto perfect imho (te veel crossovers).
- Geen manier om stoelverwarming achterin te regelen Ook die kan je aan of uitzetten met de app of in de auto
- Geen zonneschermen voor de ruiten achterin of voor het dak True, voor dak is wel los te koop trouwens
- Had er nou echt geen hendel aan het handschoenenkastje gekeurd Ik vind het soms onhandig, maar ook wel veilig
- Hadden er voorin überhaupt niet wat dingen met knoppen geregeld kunnen worden? Stoelverwarming, temperatuur etc. Smaakgevoelig, ik mis het niet.
- Waarom is er geen hud of driver display Ook die mis ik niet persoonlijk
- Wat heb je aan een frunk als je je telefoon steeds moet pakken om hem te openen Kan ook vanuit de auto
- Geen optie om de achterklep te openen met je voeten Dat werkte bij vroegere auto's van mij ook niet altijd, sta je daar te zwaaien met je voet
- Geen handige plek voor je zonnebril True
[ Voor 22% gewijzigd door maharens op 24-09-2023 19:13 ]
Een aantal van de punten die je noemt zijn wel degelijk aanwezig, maar je lijkt iets over het hoofd te zien: Tesla kan veel en snel auto's produceren die met vele andere merken op zowel prijs, mogelijkheden als efficiency concurreren. Dat komt door veel zaken die ze anders doen. Zaken die jij graag aan de auto toegevoegd zou zien worden. Maar door extra knoppen, handels, zonneschermen, sensoren voor je voeten, HUD display, etc. voeg je een supply chain en kosten toe. Als je dat echt zo belangrijk vind, dan is de vraag of je wel voor een Tesla moet gaan. Juist die gedachtengang zorgt voor de huidige scherpe concurrentiepositie van Tesla, exact waarom je nu bij ze komt shoppen....911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:04:
[...]
Dat is het ook.
Je kunt de trunk ook openen via een enkele actie op het scherm, namelijk op "Open" drukken op het plaatje met de auto of gewoon ouderwets met de handgreep, dat hoeft niet via de telefoon. De frunk kan je ook via het scherm of telefoon openen. De stoelverwarming achterin kan je via het scherm aanpassen. Met de nieuwe M3 Highland kan dat ook via het scherm achterin, incl. climate control. Een HUD mis je niet als je enkele dagen in de auto rijdt.
Ga nog even goed bij jezelf na of je wel echt voor een Tesla wil gaan.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Angriebirdie op 24-09-2023 19:26 ]
Het probleem is dat je geen ander kleurtje en 19" velgen kan bestellen, want dan valt die te hoog uit voor de SEPP regeling. Voorwaarde daarvoor is dat de catalogus prijs onder de €45.000 blijft. Dus kies je voor een ander kleurtje, dan moet je de velgen laten zitten of vice versa. Wat je natuurlijk wel kan doen is een kleurtje nemen en de velgen er los bij bestellen. De 18" velgen gebruik je dan bijvoorbeeld voor je winterset (of verkoop je, maar ik denk niet dat je er veel voor krijgt).Rees schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:24:
Remklauwen kan je laten spuiten, maar is best prijzig. Verder is het voordeel dat je bij een nieuwe auto langer garantie hebt en ik kan uit ervaring vertellen dat je die heel veel kosten kan besparen. In mijn geval heb ik zeker €4.500 aan garantie werkzaamheden gehad (was welliswaar een Model S), dus ik zou eerder voor een nieuwe gaan.
Overigens heeft een AWD al heel wat meer punch bij het optrekken dan een SR. Vergeleken met een performance is het verschil helemaal groot. Overigens gebruikte ik in mijn S het vermogen vrijwel nooit. Qua snelheid zou ik een SR prima vinden.
[ Voor 38% gewijzigd door BugBoy op 24-09-2023 19:44 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik snap dat je in een ongebruikelijke situatie zit en een Model Y een beetje een moetje is, maar deze uitspraak vond ik wel hilarisch.911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:57:
Gisteren proefrit gedaan in de Model Y. Ik moet zeggen beetje underwhelming. Maar goed het is een ruime auto. Maar het rijdt maar zo-zo en wat me het meest tegenviel is de vering. Ik heb ook een 911 en die veert beter dan de model Y. Ik hoop dat het iets minder heftig is met de standaard velgen.
Een pure sportauto blijkt beter geveerd dan een SUV EV… wie had dat gedacht
Overigens is een Model 3 ook best ruim en volgens de meeste iets sportiever geveerd.
Ik kan in de meeste dingen inkomen die je zegt. Ik ben het er niet mee eens, maar soit het is idd de keuze van Tesla om dat zo te doen. Dat is de compromis idd die volgt uit het productieproces. Ik wil niet alles via een telefoon hoeven doen, maar dat is idd mijn keuze en voorkeur. Ik vind alleen dat je je ogen van de weg moet halen om je snelheid of andere basic features tijdens het rijden te zien wel een opvallende keuze. Een extra schermpje of hud zijn de kosten niet maar dat heeft wel echt invloed op de concentratie van de bestuurder.Taro schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:14:
[...]
Een aantal van de punten die je noemt zijn wel degelijk aanwezig, maar je lijkt iets over het hoofd te zien: Tesla kan veel en snel auto's produceren die met vele andere merken op zowel prijs, mogelijkheden als efficiency concurreren. Dat komt door veel zaken die ze anders doen. Zaken die jij graag aan de auto toegevoegd zou zien worden. Maar door extra knoppen, handels, zonneschermen, sensoren voor je voeten, HUD display, etc. voeg je een supply chain en kosten toe. Als je dat echt zo belangrijk vind, dan is de vraag of je wel voor een Tesla moet gaan. Juist die gedachtengang zorgt voor de huidige scherpe concurrentiepositie van Tesla, exact waarom je nu bij ze komt shoppen....
Je kunt de trunk ook openen via een enkele actie op het scherm, namelijk op "Open" drukken op het plaatje met de auto of gewoon ouderwets met de handgreep, dat hoeft niet via de telefoon. De frunk kan je ook via het scherm of telefoon openen. De stoelverwarming achterin kan je via het scherm aanpassen. Met de nieuwe M3 Highland kan dat ook via het scherm achterin, incl. climate control. Een HUD mis je niet als je enkele dagen in de auto rijdt.
Ga nog even goed bij jezelf na of je wel echt voor een Tesla wil gaan.
Wat info over je autopilot, accustatus, snelheid dat door dingen. VAG doet dat met een schermpje ter grootte van en telefoonscherm. Dat kan nauwelijks impact hebben op de productiekosten.
Ik bedoel ik ben wel wat stugge vering gewend. Dus het is geen bias uit een citroenverleden of zo.Smobbo schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:45:
[...]
Ik snap dat je in een ongebruikelijke situatie zit en een Model Y een beetje een moetje is, maar deze uitspraak vond ik wel hilarisch.
Een pure sportauto blijkt beter geveerd dan een SUV EV… wie had dat gedacht!
Overigens is een Model 3 ook best ruim en volgens de meeste iets sportiever geveerd.
[ Voor 11% gewijzigd door 911GT2 op 24-09-2023 19:49 ]
En door die keuze kom je nu bij ze uit.911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:47:
[...]
Ik kan in de meeste dingen inkomen die je zegt. Ik ben het er niet mee eens, maar soit het is idd de keuze van Tesla om dat zo te doen.
Met een extra schermpje moet je ook je ogen van de weg halen, Tesla doet dit namelijk ook met een "extra schermpje", echter moet je diagonaal kijken, kost geen extra tijd.Dat is de compromis idd die volgt uit het productieproces. Ik wil niet alles via een telefoon hoeven doen, maar dat is idd mijn keuze en voorkeur. Ik vind alleen dat je je ogen van de weg moet halen om je snelheid of andere basic features tijdens het rijden te zien wel een opvallende keuze. Een extra schermpje of hud zijn de kosten niet maar dat heeft wel echt invloed op de concentratie van de bestuurder.
1x nauwelijks ipv niet, maar met al jouw wensen is dat al 10x "geen impact" en met de wensen van alle andere mensen is dat al "25x geen impact". Dat is in zijn totaliteit best wel veel impact. Je lijkt te onderschatten wat al die extra opties aan extra handelingen kosten en dus bijdragen aan een tragere productie, complexere supplychain en hogere kosten. Tesla kan zijn auto's niet voor niets veel goedkoper dan de concurrentie bouwen...Wat info over je autopilot, accustatus, snelheid dat door dingen. VAG doet dat met een schermpje ter grootte van en telefoonscherm. Dat kan nauwelijks impact hebben op de productiekosten.
Je moet je mindset echt wel aanpassen, anders wordt het de komende jaren niet leuk rijden en dan wordt het er hier ook niet gezelliger op
Vooropgesteld ik heb voor de Y gekozen, dus ik heb me volledig ingelezen en gecommitteerd. Dat doe ik niet zonder dat ik weet wat de consequenties daarvan zijn. Dus ik wilde het ook allemaal niet te zwaar maken. Ik ben blij dat ik er een mag rijden. Ik ben blij met mijn keuze, maar ik zie ook hoe hij nóg beter had kunnen zijn.Taro schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:53:
Je moet je mindset echt wel aanpassen, anders wordt het de komende jaren niet leuk rijden en dan wordt het er hier ook niet gezelliger op
Maar ben niet uit op de sfeer verpesten zeker niet.
Voor 44000 euro heb je 18 inch velgen en de wltp is dan 554 km. De 513 km hoort bij de 19”, maar dan ben je dus duurder uit dan 44k.Rees schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:24:
Hi. Zouden jullie mij kunnen helpen met jullie mening?
Wat vinden jullie?
[Afbeelding]
Geen idee wat je precies bedoelt met drone (dreunen?), maar wellicht is het hetzelfde als in dit YouTube filmpje, het is een soort drukgevoel op de oren:911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:57:
*knip*
Andere wat ik vervelend vond is dat er een soort 'drone' in de cabine is vergelijkbaar met alsof je je raam open hebt staan en het gaat klapperen.
*knip*
YouTube: How to fix wind buffeting noise (and feeling) on Tesla and other hat...
Meer over gelezen en in het filmpje zie je hoe je het zou kunnen oplossen. Zelf niet ondervonden, maar het verhaal klinkt plausibel.
Dat is het exact.-MD- schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:01:
[...]
Geen idee wat je precies bedoelt met drone (dreunen?), maar wellicht is het hetzelfde als in dit YouTube filmpje, het is een soort drukgevoel op de oren:
YouTube: How to fix wind buffeting noise (and feeling) on Tesla and other hat...
Meer over gelezen en in het filmpje zie je hoe je het zou kunnen oplossen. Zelf niet ondervonden, maar het verhaal klinkt plausibel.
Een aantal dingen kun je makkelijk en goedkoop oplossen met accessoires:maharens schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:10:
[...]
- Geen aparte climate control achterin Je kunt achter wel aan of uit zetten
- Geen manier om stoelverwarming achterin te regelen Ook die kan je aan of uitzetten met de app of in de auto
- Geen zonneschermen voor de ruiten achterin of voor het dak True, voor dak is wel los te koop trouwens
- Had er nou echt geen hendel aan het handschoenenkastje gekeurd Ik vind het soms onhandig, maar ook wel veilig
- Hadden er voorin überhaupt niet wat dingen met knoppen geregeld kunnen worden? Stoelverwarming, temperatuur etc. Smaakgevoelig, ik mis het niet.
- Waarom is er geen hud of driver display Ook die mis ik niet persoonlijk
- Wat heb je aan een frunk als je je telefoon steeds moet pakken om hem te openen Kan ook vanuit de auto
- Geen optie om de achterklep te openen met je voeten Dat werkte bij vroegere auto's van mij ook niet altijd, sta je daar te zwaaien met je voet
- Geen handige plek voor je zonnebril True
- Climate control achter: S3XY buttons om ventilatie (warme/koude lucht) achter Aan/Uit te zetten.
- id voor stoelverwarming achter
- handschoenenvak ook zo geregeld met een S3XY buttons
- en voor tig andere functies
- display: is te doen met accessoires, maar het went echt heel snel. Had hiervoor een HUD, maar mis het totaal niet.
- frunk: als je S3XY buttons hebt kun je een smart action instellen. Deurgreep linksvoor paar seconden openhouden en de frunk klikt open. (En zelfde actie met linksachter opent de laadpoort).
- kicksensor: inderdaad niet aanwezig. Klein leed om even iets neer te zetten en op het knopje te drukken vind ik.
- zonnebril: voor een paar tientjes heb je een set bakjes voor in de middenconsole waar je prima de zonnebril en een hoop andere spullen kwijt kunt.
Had ik al gezegd dat je de S3XY buttons moet halen (😉)? Daarmee kun je bijvoorbeeld ook de Autopilot starten/beëindigen met een druk op een knopje. Die plak je binnen handbereik aan de achterkant van het stuur en dat scheelt veel gedoe met die stengel.
Maar je hebt gelijk: de Model Y heeft de basics het best in orde en is super compleet voor een zeer nette prijs. Ik rijd er veel in sinds december 2022 (RWD, wit met trekhaak) en het is echt een genot.
Top911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:57:
[...]
Vooropgesteld ik heb voor de Y gekozen, dus ik heb me volledig ingelezen en gecommitteerd. Dat doe ik niet zonder dat ik weet wat de consequenties daarvan zijn. Dus ik wilde het ook allemaal niet te zwaar maken. Ik ben blij dat ik er een mag rijden. Ik ben blij met mijn keuze, maar ik zie ook hoe hij nóg beter had kunnen zijn.
Dat mag uiteraard wel als bijv. de kwaliteit niet in orde is. Maar vanuit het verleden hebben we hier genoeg mensen langs zien komen die alleen door de lage bijtelling voor een Tesla zijn gegaan, maar niet bij het merk pasten of erger nog, die helemaal geen EV hadden moeten kiezen. Daarna gingen ze klagen over weinig range in de winter, panelgaps, het ophaalproces bij een kade of in een grote hal, het gebrek aan knopjes, etc. dan verpest dat hier de sfeer, terwijl iemand zich vooraf gewoon beter in had moeten lezen. Je bent je erg bewust van de min- en pluspunten, dus is niet op jou van toepassing, maar daarom wel goed om je bewust van te zijn dat sommige zaken gewoon bij het merk horen en je dat zult moeten accepteren. Net als dat je soms een update zult ontvangen die een nieuwe ergernis veroorzaakt, je krijgt het er gratis bijMaar ben niet uit op de sfeer verpesten zeker niet.
Dank voor jullie reacties, dit helpt mij.
Dat raadde iemand anders mij ook aan in verband met de krasgevoeligheid van de zwarte kleur.
Toevallig een idee hoe duur het spuiten van remklauwen zou zijn?
Klopt, een idee was dan om voor een basiskleur te gaan en het te laten wrappen in zwart.BugBoy schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:39:
[...]
Het probleem is dat je geen ander kleurtje en 19" velgen kan bestellen, want dan valt die te hoog uit voor de SEPP regeling. Voorwaarde daarvoor is dat de catalogus prijs onder de €45.000 blijft. Dus kies je voor een ander kleurtje, dan moet je de velgen laten zitten of vice versa. Wat je natuurlijk wel kan doen is een kleurtje nemen en de velgen er los bij bestellen. De 18" velgen gebruik je dan bijvoorbeeld voor je winterset (of verkoop je, maar ik denk niet dat je er veel voor krijgt).
Remklauwen kan je laten spuiten, maar is best prijzig. Verder is het voordeel dat je bij een nieuwe auto langer garantie hebt en ik kan uit ervaring vertellen dat je die heel veel kosten kan besparen. In mijn geval heb ik zeker €4.500 aan garantie werkzaamheden gehad (was welliswaar een Model S), dus ik zou eerder voor een nieuwe gaan.
Overigens heeft een AWD al heel wat meer punch bij het optrekken dan een SR. Vergeleken met een performance is het verschil helemaal groot. Overigens gebruikte ik in mijn S het vermogen vrijwel nooit. Qua snelheid zou ik een SR prima vinden.
Dat raadde iemand anders mij ook aan in verband met de krasgevoeligheid van de zwarte kleur.
Thanks, dat is echt ideaal!bilgy_no1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:06:
[...]
Een aantal dingen kun je makkelijk en goedkoop oplossen met accessoires:
- Climate control achter: S3XY buttons om ventilatie (warme/koude lucht) achter Aan/Uit te zetten.
- id voor stoelverwarming achter
- handschoenenvak ook zo geregeld met een S3XY buttons
- en voor tig andere functies
- display: is te doen met accessoires, maar het went echt heel snel. Had hiervoor een HUD, maar mis het totaal niet.
- frunk: als je S3XY buttons hebt kun je een smart action instellen. Deurgreep linksvoor paar seconden openhouden en de frunk klikt open. (En zelfde actie met linksachter opent de laadpoort).
- kicksensor: inderdaad niet aanwezig. Klein leed om even iets neer te zetten en op het knopje te drukken vind ik.
- zonnebril: voor een paar tientjes heb je een set bakjes voor in de middenconsole waar je prima de zonnebril en een hoop andere spullen kwijt kunt.
Had ik al gezegd dat je de S3XY buttons moet halen (😉)? Daarmee kun je bijvoorbeeld ook de Autopilot starten/beëindigen met een druk op een knopje. Die plak je binnen handbereik aan de achterkant van het stuur en dat scheelt veel gedoe met die stengel.
Maar je hebt gelijk: de Model Y heeft de basics het best in orde en is super compleet voor een zeer nette prijs. Ik rijd er veel in sinds december 2022 (RWD, wit met trekhaak) en het is echt een genot.
Ik heb vorig jaar met Black Friday een set van 8 met mooie korting besteld en kwam op €200 uit of zoiets. Er is geloof ik ook een referral bij Björn Nyland (youtuber die veel EVs test). Maar voor het gemak wat het toevoegt vind ik het dat geld meer dan waard.
Dat is natuurlijk niet zo. Er is gewoon een tarieventabel op basis van gewicht. Er bestaat geen tarieventabel voor auto's op benzine, LPG en diesel. Er bestaat wel een brandstoftoeslag voor Diesel en LPG.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:37:
[...]
Hoe weet je dat? Er is toch nog helemaal geen tarieventabel voor elektrische auto's? Die is er alleen maar voor auto's op benzine, lpg en diesel...
Dat is precies het probleem op dit moment, je hebt geen idee wat je in de toekomst aan lasten hebt, en daardoor is het maken van een keuze nu erg lastig.
Als de politiek er niet uit komt dan gaan we volledig automatisch wegenbelasting betalen in 2025. En laten we eerlijk zijn, in het huidige politieke klimaat zie ik geen enkele reden waarom ze hier uit zouden komen
Op dit moment is het feit dus gewoon: er komt wegenbelasting en er is exact bekend hoeveel. Namelijk evenveel per kg als op benzine. Alle andere opties vereisen nieuwe wetgeving.
[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 24-09-2023 20:18 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Zie https://www.tesland.com/nl/remmen-kleurkit/, zelf goede ervaringen mee.Rees schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:11:
Ik ben ook erg gecharmeerd van die phone mount.bilgy_no1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:16:
[...]
Ik heb vorig jaar met Black Friday een set van 8 met mooie korting besteld en kwam op €200 uit of zoiets. Er is geloof ik ook een referral bij Björn Nyland (youtuber die veel EVs test). Maar voor het gemak wat het toevoegt vind ik het dat geld meer dan waard.
Er wordt ook spontaan (heeft helemaal niets met aanstaande verkiezingen te maken) besloten om de geplande accijnsverhoging (wat deels nog het ongedaan maken van de tijdelijke verlaging betreft) met een jaar uit te stellen. NB met een greep uit het fonds dat bedoeld was om de economische ontwikkeling op lange termijn te bevorderen.Makkelijk schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:17:
[...]
Dat is natuurlijk niet zo. Er is gewoon een tarieventabel op basis van gewicht. Er bestaat geen tarieventabel voor auto's op benzine, LPG en diesel. Er bestaat wel een brandstoftoeslag voor Diesel en LPG.
Als de politiek er niet uit komt dan gaan we volledig automatisch wegenbelasting betalen in 2025. En laten we eerlijk zijn, in het huidige politieke klimaat zie ik geen enkele reden waarom ze hier uit zouden komen
Op dit moment is het feit dus gewoon: er komt wegenbelasting en er is exact bekend hoeveel. Namelijk evenveel per kg als op benzine. Alle andere opties vereisen nieuwe wetgeving.
Maar goed, worst case blijft het in die benzinetabel. Reken daarop, dan kan het alleen maar meevallen. Voor de nieuwe auto's maak ik me niet zo zorgen: de prijzen van EVs gaan gewoon dalen. Batterijen zijn dit jaar alweer 30% goedkoper geworden na de piek van vorig jaar las ik ergens. En er komt enorme productiecapaciteit online in de komende jaren. Net als wat we met PV hebben gezien in het verleden.
Heb je het al geprobeerd? Het zou onder Windows, Linux, OSX of *BSD hetzelfde moeten zijn. Maak 3 primary partitions met de genoemde filesystems en directories en het zou moeten werken.flupp schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:36:
[...]
Top. Geformatteerd met Windows, of met Linux ? Ik heb de beide (standaard Linux), maar Windows is wat extra gedoe...
Ik zoek nog een phone mount waar de telefoon niet achter het stuur maar op de middenconsole of aan het controlscherm zit, met de mogelijkheid tot portrait en landscape wisselen. Iemand ergens tevreden over?911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:20:
[...]
Ik ben ook erg gecharmeerd van die phone mount.
Heb je met een MIC gereden waarschijnlijk. Dat klapperen is ook niet normaal.911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:57:
Al met al goed genoeg, maar het houdt niet erg over. De Audi erna was minder prettig dus uiteindelijk wordt het toch de model Y.
De vergelijking met Porsche is ook wel de lat hoog leggen. Geen producent die zo’n geweldige onderstelafstemming maakt als Porsche.
De Y is zeker niet perfect. Er zijn zeker punten die beter konden maar het is nogal persoonlijk.911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:57:
[...]
Vooropgesteld ik heb voor de Y gekozen, dus ik heb me volledig ingelezen en gecommitteerd. Dat doe ik niet zonder dat ik weet wat de consequenties daarvan zijn. Dus ik wilde het ook allemaal niet te zwaar maken. Ik ben blij dat ik er een mag rijden. Ik ben blij met mijn keuze, maar ik zie ook hoe hij nóg beter had kunnen zijn.![]()
Maar ben niet uit op de sfeer verpesten zeker niet.
Ik mis geen enkele knop, en ook een HUD mis ik helemaal niet, ik had het in mijn vorige auto en ook daar merkte ik dat ik er niet naar keek.
De vering is nogal dubbel. Het gaat niet alleen om stug en hard, het gaat ook over demping, rollen en parasitaire trillingen. Ik weet niet of het komt doordat de auto wat hoger is. Ik vind dat het wat zachter mag.
Maar aan wat jij schrijft denk ik dat je nog te veel aan de Porsche hangt. Ik weet niet of jij de Y lang zal houden en daar is niks mis mee.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Moderne 911s (vanaf de 996) zijn in de normalere autovoering dan ook heel comfortabel afgesteld. Een A4 S-line is al stugger.911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:47:
Ik bedoel ik ben wel wat stugge vering gewend. Dus het is geen bias uit een citroenverleden of zo.
Een beetje goede wrap kost ruim €2.000 en dan heb je nog delen die niet gewrapt zijn. Van wit naar zwart gaat echt opvallen. Pak je wel SEPP subsidie, maar gooi je 2K daarvan alweer weg aan een wrap. Ik zou er niet gelukkig van worden.Rees schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:11:
Klopt, een idee was dan om voor een basiskleur te gaan en het te laten wrappen in zwart Dat raadde iemand anders mij ook aan in verband met de krasgevoeligheid van de zwarte kleur.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
een model 3 Highland RWD in black? dat valt toch in de SEPP regeling..
koop je daarna mooie grote wielen voor je m3.. klaar.
En anders koop je toch de model 3 RWD in het white..
met mooie grote zwarte wielen eronder.. laat je je dak/ramen donker maken.. helemaal gave bak
(zo wil ik hem)
koop je daarna mooie grote wielen voor je m3.. klaar.
En anders koop je toch de model 3 RWD in het white..
met mooie grote zwarte wielen eronder.. laat je je dak/ramen donker maken.. helemaal gave bak
(zo wil ik hem)
[ Voor 40% gewijzigd door Nickrsd op 24-09-2023 22:39 ]
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ja, ik probeerde jouw settings met mijn USB SD kaartlezer van destijds (waarmee het niét werkte) : met de settings die jij hebt lukt het altijd, ook nadat ik de kaartlezer herhaaldelijk inplugde en uittrok. Het enige verschil is dat de muziekpartitie nu FAT is, en voorheen was die exfat. <me puzzled>wian schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:29:
[...]
Heb je het al geprobeerd? Het zou onder Windows, Linux, OSX of *BSD hetzelfde moeten zijn. Maak 3 primary partitions met de genoemde filesystems en directories en het zou moeten werken.
In ieder geval genoeg om eens met die USB drive en SD- kaart- combinatie die jij vermeldt te proberen (want met die van mij krijg ik om de één of andere reden nog de foutmelding dat de snelheid ontoereikend is, zelfs al zou het geheel USB-3.0 moeten zijn, maar er zit in mijn configuratie een Chinees USB3-naar-USBC dingetje tussenin waarvan ik vermoed dat er iets niet helemaal pluis zit ...
Zeker en vast bedankt voor de moeite die je vandaag deed om alles eens terug op te zoeken !
Model 3 LR (model 2023)
En wat wil je precies bereiken met deze vid drop? Ii mis even de relevantie, zonder dat ik zelf de video eerst ga kijken
Niet veel, wellicht dat de Tesla Model 3 eigenaren het interessant vindenNotna schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:25:
[...]
En wat wil je precies bereiken met deze vid drop? Ii mis even de relevantie, zonder dat ik zelf de video eerst ga kijken
Edit: je reactie is overigens nogal offensief.
Ik zie wel degelijk relevantie aangezien het Tesla Model 3 betreft.
Knip, de reactie is relevant, maar er werd alleen om een toelichting bij de video gevraagd, dat is geen reden om op een dergelijke manier te reageren.
[ Voor 50% gewijzigd door Taro op 26-09-2023 23:39 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Er is wel al het 1 en ander over gezegd maar kon nog niet exact de antwoorden vinden die ik zocht, mbt het tinten van de achteramen en het dak. Dit zou ik wel willen laten doen bij de m3 highland.
Ik zag dat veelal tussen de 5% en 20% lichtdoorlatend wordt aangehouden. Weet iemand wat de standaard is bij de Y? Ik vind dat wel voldoende.
Moet ik nog ergens op letten wat betreft kwaliteit (wellicht een bepaald merk folie)?
Iemand nog tips voor een bedrijfje in de randstad om dit te laten doen?
Kan het gehele achteraam worden getint t/m waar de achterruit verwarming zich bevindt? En ga je dit van binnen kunnen zien dat er een folie op zit?
Ik zag dat veelal tussen de 5% en 20% lichtdoorlatend wordt aangehouden. Weet iemand wat de standaard is bij de Y? Ik vind dat wel voldoende.
Moet ik nog ergens op letten wat betreft kwaliteit (wellicht een bepaald merk folie)?
Iemand nog tips voor een bedrijfje in de randstad om dit te laten doen?
Kan het gehele achteraam worden getint t/m waar de achterruit verwarming zich bevindt? En ga je dit van binnen kunnen zien dat er een folie op zit?
Misschien is de gebruikte P net zo een verstandige keuze? (Als je naar andere vlakken kijkt?€STIMPPYYY schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:59:
Als je acceleratie leuk vind dan ontkom je niet aan de P. Extra geld lekker op zak houden. Acceleratie blijft leuk helaas.
Fun = performance
De “kop er af” heeft al grootste deel afschrijving gehad én het is ook gewoon statistisch een auto die betrouwbaar is en nog lang mee moet gaan.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Csotranme schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:28:
[...]
Niet veel, wellicht dat de Tesla Model 3 eigenaren het interessant vinden
Edit: je reactie is overigens nogal offensief.
Ik zie wel degelijk relevantie aangezien het Tesla Model 3 betreft.
Knip

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 26-09-2023 23:40 ]
Als een draadje gaat over een game en de eerste review is online, dan is een vid drop ervan volgens mij ook relevant en zou deze vraag niet gesteld worden. In dit geval is het een review van (een deel van) de auto waar we het hier over hebben, met metingen die Tesla zelf niet geeft (ze praten zelf nooit over vermogen bij Tesla, alleen 0-100 en topsnelheid). De relevantie lijkt mij daardoor dusdanig, dat ik zelf ook geen begeleidende tekst geplaatst zou hebben. Hooguit mijn mening over het resultaat uit het filmpje.Notna schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:25:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 25-09-2023 09:38 ]
Maar dit is totaal geen nieuws. Er zijn ook veel betere testen te vinden overigens. Van iemand die wel weet hoe een Tesla werkt en wel de juiste apparatuur heeft om ook het koppel te testen.Nomad schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:36:
[...]
Als een draadje gaat over een game en de eerste review is online, dan is een vid drop ervan volgens mij ook relevant en zou deze vraag niet gesteld worden. In dit geval is het een review van (een deel van) de auto waar we het hier over hebben, met metingen die Tesla zelf niet geeft (ze praten zelf nooit over vermogen bij Tesla, alleen 0-100 en topsnelheid). De relevantie lijkt mij daardoor dusdanig, dat ik zelf ook geen begeleidende tekst geplaatst zou hebben. Hooguit mijn mening over het resultaat uit het filmpje.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Goh, ik zie wel meer posts waarbij er geen nieuws vermeld werd. En qua kwaliteit: beter bestaat altijd... Ik vond de video wel interessant.Inspired schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:40:
[...]
Maar dit is totaal geen nieuws. Er zijn ook veel betere testen te vinden overigens. Van iemand die wel weet hoe een Tesla werkt en wel de juiste apparatuur heeft om ook het koppel te testen.
Wat @Notna denk ik bedoeld is dat zijn post wel wat begeleidende tekst kon gebruiken.Nomad schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:36:
[...]
Als een draadje gaat over een game en de eerste review is online, dan is een vid drop ervan volgens mij ook relevant en zou deze vraag niet gesteld worden. In dit geval is het een review van (een deel van) de auto waar we het hier over hebben, met metingen die Tesla zelf niet geeft (ze praten zelf nooit over vermogen bij Tesla, alleen 0-100 en topsnelheid). De relevantie lijkt mij daardoor dusdanig, dat ik zelf ook geen begeleidende tekst geplaatst zou hebben. Hooguit mijn mening over het resultaat uit het filmpje.
Wat kunnen we zien in de video bijvoorbeeld en waarom is dat leuk om te delen.
Afgelopen week bij de EV experience op Zandvoort, veel leuke auto's kunnen bekijken en rijden op circuit.
Jammer dat het regende maar alsnog veel lol gehad.
Onder andere met de Lotus Eletre (!!), MYP, EQS, Nio ET5, Zeekr 001, MG4 Xpower, etc etc.
En ja daar stond ook de Highland.
Aantal dingen die ik heb opgemerkt, de rest weten jullie al van youtube reviews etc, maar deze zag ik nog niet voorbijgekomen:
- Lijkt dat de glovebox iets kleiner is?

- Zag ik al op wat reviews dat ie nu ook rechts (Waar vroeger de sub zit) zo'n opbergruimte heeft. Die is groter dan de linkerkant wat in huidige Model 3 zit. Want links heeft ie laadpoort natuurlijk.

- Wat ik niet 1,2,3 kan zien is waar de sub naartoe zijn verhuisd? Geluid is wel echt dieper met 2 subs, zelfs in showroom modus (volume gemaximeerd)
- Kofferbak is nu volledig bekleedt en dus nergens meer plastic te zien. Zowel op de trunk en op de loadlip.

Onder andere met de Lotus Eletre (!!), MYP, EQS, Nio ET5, Zeekr 001, MG4 Xpower, etc etc.
Aantal dingen die ik heb opgemerkt, de rest weten jullie al van youtube reviews etc, maar deze zag ik nog niet voorbijgekomen:

- Zag ik al op wat reviews dat ie nu ook rechts (Waar vroeger de sub zit) zo'n opbergruimte heeft. Die is groter dan de linkerkant wat in huidige Model 3 zit. Want links heeft ie laadpoort natuurlijk.

- Wat ik niet 1,2,3 kan zien is waar de sub naartoe zijn verhuisd? Geluid is wel echt dieper met 2 subs, zelfs in showroom modus (volume gemaximeerd)
- Kofferbak is nu volledig bekleedt en dus nergens meer plastic te zien. Zowel op de trunk en op de loadlip.

Life is too short to drive boring cars
En dat is waar ik naar opzoek was bijv. Maar ik zal de volgende keer duidelijker zijn. Jammer dat er meteen van elitair gedrag gesproken moet worden; dit is namelijk GoT-wijd gewoon een forum etiquette.Nomad schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:36:
[...]
Dat laatste is wel fijn; ik heb die van mijn Model Y al beschadigd. Zodoende vanuit AliExp. Een 'cover' besteld om eroverheen te plakken en het beter te beschermenSirLct schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:37:
Afgelopen week bij de EV experience op Zandvoort, veel leuke auto's kunnen bekijken en rijden op circuit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5kBZg9T0KB4NVuKneWZyFJH2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h07gtYhckTYDbSdnoktsOzOM.jpg?f=fotoalbum_large)
Verlichting frunk, cover middenconsole, USB console, matje voor de QI laders
De plastic die nu inzitten is eigenlijk gewoon heel slecht, dus waarschijnlijk is dit wel een verbetering. Vooral op de trunk. Maar dat loadlip gedeelte.. Weet niet.. Hadden ze niet gewoon zo'n aluminium of metalen cover kunnen zetten? Die heb ik nu, ook van ali, want dat gedeelte krijg je binnen no-time afgesleten als je kinderen heb en kinderwagen etc in en uit moet laden.Notna schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:08:
Dat laatste is wel fijn; ik heb die van mijn Model Y al beschadigd. Zodoende vanuit AliExp. Een 'cover' besteld om eroverheen te plakken en het beter te beschermen
Even voor de volledigheid, ik spreek niet van elitair gedrag of iets wat daar op lijkt, ik reageerde puur op dat "linkdrops" soms ongewenst zijn, maar dat ik ze hier best nuttig vind en ook niet vergezocht om te bedenken waarom ze van meerwaarde zijn.Notna schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:08:
[...]
En dat is waar ik naar opzoek was bijv. Maar ik zal de volgende keer duidelijker zijn. Jammer dat er meteen van elitair gedrag gesproken moet worden; dit is namelijk GoT-wijd gewoon een forum etiquette.
Maar goed, dit gaat natuurlijk alleen maar off-topic en doet het topic geen eer aan.
Dat de nieuwe 3\Y hopelijk overal bekleed gaat zijn met stof is fijn nieuws, geen rammelende gordels meer daardoor hopelijk, en ook mijn (scherpe) bagage bekrast de kofferbak niet meer.. In mijn geval statieven die helaas scherpe randjes hebben, waardoor de Y er na een half jaar al alles behalve nieuw uit ziet in de kofferbak.
https://www.quadlockcase....ve-dash-console-car-mount?coelho schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:55:
[...]
Ik zoek nog een phone mount waar de telefoon niet achter het stuur maar op de middenconsole of aan het controlscherm zit, met de mogelijkheid tot portrait en landscape wisselen. Iemand ergens tevreden over?
Wat ik van de reviews heb begrepen is dat het dashboardkastje inderdaad minder diep is. Dit zou gedaan zijn om de passagier meer beenruimte te geven voor.SirLct schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De sub is op die plek weggehaald en schijnen in de “hoedenplank” te zitten dacht ik. Vandaar meer opslag.
Hoe reed de rest vd EV’s? Nog iets wat er bovenuit steekt?
Ik ken het systeem maar het dashboard zit behoorlijk ver weg bij Tesla. Ik dacht meer aan zoiets, maar lees er verschillende verhalen over, met name of het stabiel blijft hangen, zowel telefoon aan mount als de mount aan het scherm. Zeker met een iPhone Pro Max is het een serieus gewicht wat er aan komt te zitten.
https://www.spigen.com/pr...wireless-screen-car-mount
Overigens, de draadloze laadplek van de auto zelf doet niks met een Pro Max, wel met een Pro. Wellicht te groot waardoor de uitlijning niet meer klopt??
[ Voor 11% gewijzigd door coelho op 25-09-2023 11:50 ]
Hmm ik zag wel twee kleine "speakers" op de hoedenplank maar dacht niet dat het de sub was. Zou kunnen trouwens, maar ik ben normaal gesproken geen fan van kofferbak als de sub chamber, maar qua geluid vond ik het iig goed.STIMPPYYY schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:36:
[...]
Wat ik van de reviews heb begrepen is dat het dashboardkastje inderdaad minder diep is. Dit zou gedaan zijn om de passagier meer beenruimte te geven voor.
De sub is op die plek weggehaald en schijnen in de “hoedenplank” te zitten dacht ik. Vandaar meer opslag.
Hoe reed de rest vd EV’s? Nog iets wat er bovenuit steekt?
Verder de Lotus maakt echt indruk. Rijdt lekker, ondanks SUV toch lekker sportief, en qua interieur ook mooi. Maar ik zou het zelf nooit kopen want is f* duur
Snap uberhaupt niet hoe ze zo makkelijk auto van 162,000 aan willekeurig strangers meegeven en niet eens bij lokale straatjes, nee, circuit zandvoort! in de regen!
En dan de NIO ET5... Stiekem echt goed geslaagd, sterke Model 3 concurrent! Vooral de touring zit ik nu echt te kijken vanwege ruimte. Want ik hou niet van al de SUV hype dus ben sowieso niet echt fan van Model Y Performance als mogelijk opvolger van mijn M3P. De ET5 rijdt echt lekker, net zo strak als de M3P in de 10 minuten die ik heb gereden (langere proefrit ga ik inplannen). Acceleratie ook goed (iets langzamer dan de M3P maar vlot zat). Enige probleem is de prijs. Want als straks M3P Highland komt die maar 1-2k duurder is dan huidige P prijs, dan moet de concurrent wel echt goed zijn als ze veel meer gaan vragen.
De rest van de aanbod is meh. De Zeekr is van binnen heel premieum gemaakt maar ik word er niet warm of koud van. Xpeng ook, niet warm of koud. Voyah Free: gigantisch "premium" SUV, maar ook niet warm of koud. Merc EQS.. Ja dit is echt een boot, maar heb ook niet anders verwacht. Dan de MG4 XPower, hahah opzich best leuk. Beetje pocket rocket, hothatch gehaalte. Ik ging driften op de cm.com bocht hahah lachen.
[ Voor 9% gewijzigd door SirLct op 25-09-2023 11:58 ]
Ik heb ook weleens naar de Nio ET5 zitten kijken.SirLct schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:55:
[...]
Hmm ik zag wel twee kleine "speakers" op de hoedenplank maar dacht niet dat het de sub was. Zou kunnen trouwens, maar ik ben normaal gesproken geen fan van kofferbak als de sub chamber, maar qua geluid vond ik het iig goed.
Verder de Lotus maakt echt indruk. Rijdt lekker, ondanks SUV toch lekker sportief, en qua interieur ook mooi. Maar ik zou het zelf nooit kopen want is f* duurmaar wat een auto!
Snap uberhaupt niet hoe ze zo makkelijk auto van 162,000 aan willekeurig strangers meegeven en niet eens bij lokale straatjes, nee, circuit zandvoort! in de regen!![]()
Het is niet de Eletre R maar genoeg power en volgens mij alle opties die er is. Ook nog een rondje meegereden achterin, je voelt dat het een sportief auto is qua vering. Een issue is dat door de batterij pack de vloer hoog zit en dus zit je knieen klein beetje opgevouwen.
En dan de NIO ET5... Stiekem echt goed geslaagd, sterke Model 3 concurrent! Vooral de touring zit ik nu echt te kijken vanwege ruimte. Want ik hou niet van al de SUV hype dus ben sowieso niet echt fan van Model Y Performance als mogelijk opvolger van mijn M3P. De ET5 rijdt echt lekker, net zo strak als de M3P in de 10 minuten die ik heb gereden (langere proefrit ga ik inplannen). Acceleratie ook goed (iets langzamer dan de M3P maar vlot zat). Enige probleem is de prijs. Want als straks M3P Highland komt die maar 1-2k duurder is dan huidige P prijs, dan moet de concurrent wel echt goed zijn als ze veel meer gaan vragen.
De rest van de aanbod is meh. De Zeekr is van binnen heel premieum gemaakt maar ik word er niet warm of koud van. Xpeng ook, niet warm of koud. Voyah Free: gigantisch "premium" SUV, maar ook niet warm of koud. Merc EQS.. Ja dit is echt een boot, maar heb ook niet anders verwacht. Dan de MG4 XPower, hahah opzich best leuk. Beetje pocket rocket, hothatch gehaalte. Ik ging driften op de cm.com bocht hahah lachen.
Net ff bij elkaar geklikt maar kom uit op 66K (incl trekhaak en geen abbo voor de standaard batterij).
Dat is op dit moment gewoon echt te duur in vergelijk met een Y.
FTFYybos schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb ook weleens naar de Nio ET5 zitten kijken.
Net ff bij elkaar geklikt maar kom uit op 66K (incl trekhaak en geen abbo voor de standaard batterij).
Dat is op dit moment gewoon echt te duur voor mij in vergelijk met een Y.
Ben zelf van een Pro naar een Pro Max gegaan, beide laden keurig netjes op.coelho schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:50:
[...]
Overigens, de draadloze laadplek van de auto zelf doet niks met een Pro Max, wel met een Pro. Wellicht te groot waardoor de uitlijning niet meer klopt??
vreemd...KeesPimelmees schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:47:
[...]
Ben zelf van een Pro naar een Pro Max gegaan, beide laden keurig netjes op.
Tov de oude prijzen van tesla zijn ze wel competitief, maar nu na de prijzen zijn gedaald.... Ja heel veel andere auto's zijn echt overpriced. En als je ziet hoe slecht het gaat qua profitability bij Nio, ik denk niet dat ze de prijs gaan verlagen. Eerder verhogen.ybos schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb ook weleens naar de Nio ET5 zitten kijken.
Dat is op dit moment gewoon echt te duur in vergelijk met een Y.
Maar eerlijk, de interieur is wel echt nice. De scherm (oled) is ook nicer dan de Model 3. Infotainment is ook in orde qua snelheid etc. Ze rollen ook heel vaak software updates etc a-la tesla.
Maar mij kennende zal ik weer de beste bang voor buck kiezen tegen die tijd.
Dat wordt dan wrs weer een Tesla
Mijn vrouw heeft sinds gisteren de 15 plus en die laadt ook niet lekker.KeesPimelmees schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:47:
[...]
Ben zelf van een Pro naar een Pro Max gegaan, beide laden keurig netjes op.
Komt door de camera gedeelte die zover uitsteekt.
Ze gaat een hoesje halen waardoor het dan flush(er) wordt.
Hier even een sketch, forgive my powerpoint skill

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 25-09-2023 13:02 ]
Vond het juist een gave tekening voor zo even snelSirLct schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:58:
[...]
Mijn vrouw heeft sinds gisteren de 15 plus en die laadt ook niet lekker.
[Afbeelding]
Als het de afstand is word dat natuurlijk niet direct beter. Zou ik dan eerst even testen met iets als een stukje karton langs de onderkant bijv.SirLct schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:58:
[...]
Mijn vrouw heeft sinds gisteren de 15 plus en die laadt ook niet lekker.
[Afbeelding]
FTFYybos schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:17:
[...]
Nee hoor, kan t prima betalen. Bij de Y vind ik dat je wat ik belangrijk vindt krijgt voor flink minder geld.
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 25-09-2023 13:57 ]
ET5 is toch een concurrent van de M3? En niet de MY? En daarmee toch echt een klap duurder voor een auto uit China waarvan je nog maar moet afwachten wat het wordt…
You do you, maar ik kan mij niet voorstellen dat het een hit wordt.
You do you, maar ik kan mij niet voorstellen dat het een hit wordt.
Zie reactie hierboven.
In de tesla zit nagenoeg alles voor minder geld.
Het is meer of je voor een ander uiterlijk enz flink meer geld wil betalen.
Scherm voor je, 20" velgen ook als je lease hebt, geel of groen interieur, massage stoelen, fysieke knopjes, verlengde zittingen, een raar klein robotje op je dashboard.ybos schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:59:
[...]
Zie reactie hierboven.
In de tesla zit nagenoeg alles voor minder geld.
Het is meer of je voor een ander uiterlijk enz flink meer geld wil betalen.
Ik zeg niet dat ik ze wil, maar ik heb mensen voor minder een duurdere keuze zien maken omdat zij dat belangrijk vonden. Ik denk dat je teveel vanuit je eigen keuzes en wensen redeneert.
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 25-09-2023 14:40 ]
Als ik even neutral probeer te zijn dan bedoelde @ybos dat qua value for money in het algemeen, heeft Tesla nog steeds de betere propositie. Dat veel mensen voor een andere kiezen omdat ze een specifiek item belangrijk(er) vind en daardoor extra wil betalen is vrije keuze. Hun geld hun wensen hun keuze. Neem niet weg dat in het algemeen, pound per pound is de tesla betere keuze. Bekijk het als "Coolblue Keuze" als je voor een televisie aan het shoppen ben. Is het dan de perfecte keuze voor iedereen, nee ofc not, want die ene wil zo groot mogelijk, jantje wil contraste oled terwijl in lichte woonkamer van pietje heeft ie juist lcd qled nodig, een ander vind geluid niet belangrijk want die heeft toch soundbar, die ander wil zo goed mogelijk geluid uit de doos want geen ruimte voor soundbar.JohanB schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:34:
[...]
Scherm voor je, 20" velgen ook als je lease hebt, geel of groen interieur, massage stoelen, verlengde zittingen.
Ik zeg niet dat ik ze wil, maar ik heb mensen voor minder een duurdere keuze zien maken omdat zij dat belangrijk vonden. Ik denk dat je teveel vanuit je eigen keuzes en wensen redeneert.
Wij dwalen echt offtopic
Je kunt de keyfob er bij aanschaffen, dan kun je ineens zonder je telefoon wel de laadkabel ontkoppelen, trunk en frunk openen met een druk op de “sleutel”. Gebruik hem nu bijna 4 jaar en geen moment spijt van, ik vind een telefoon voor dat soort zaken ook te omslachtig.911GT2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:47:
[...]
Ik kan in de meeste dingen inkomen die je zegt. Ik ben het er niet mee eens, maar soit het is idd de keuze van Tesla om dat zo te doen. Dat is de compromis idd die volgt uit het productieproces. Ik wil niet alles via een telefoon hoeven doen, maar dat is idd mijn keuze en voorkeur. Ik vind alleen dat je je ogen van de weg moet halen om je snelheid of andere basic features tijdens het rijden te zien wel een opvallende keuze. Een extra schermpje of hud zijn de kosten niet maar dat heeft wel echt invloed op de concentratie van de bestuurder.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Als deze goed werkt dan ben ik het zeker met je eens. Werkt gewoon onhandig met je telefoon vind ik. Overigens weet ik niet hoe dat met een smart watch is, maar kan mij voorstellen dat dit ook wel aardig werkt.Himalaya schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:19:
[...]
Je kunt de keyfob er bij aanschaffen, dan kun je ineens zonder je telefoon wel de laadkabel ontkoppelen, trunk en frunk openen met een druk op de “sleutel”. Gebruik hem nu bijna 4 jaar en geen moment spijt van, ik vind een telefoon voor dat soort zaken ook te omslachtig.
Goeie, zeer handig! Dank voor het delenschumi1986 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
Moet er niet aan denken om nog een keyfob bij te hebben. En indien je een tesla laadkabel hebt kun je gewoon op het knopje van de laadkabel drukken om de kabel te ontgrendelen.
Kwam dit trouwens tegen, erg nette oplossing als je de mobile charger op wil hangen
[Afbeelding]
Helaas werd bij Trondheim -> Oslo duidelijk dat het nog hetzelfde liedje is. Op de heenweg was het donker, op de terugweg ging de road departure warning weer af toen het nog licht was.Menesis schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:34:
Gisteren weer Oslo -> Trondheim gereden met m'n Model 3 LR. Vorige keer gingen alle alarmbellen steeds af, als ik in de buurt van de onderbroken strepen aan rechterkant van de weg kwam (lane departure warning), wat heel irritant was op die smalle wegen. Dat probleem is wel vaker heel besproken dacht ik.
Maar deze keer heb ik er helemaal geen last van gehad. Toch wel fijn, die updates (I guess het is een update geweest).
Ik heb sinds de update wel wat vaker haperingen gemerkt bij TACC helaas.. Dat hij ineens remt. Geen harde phantom brake, maar wel dat hij ineens langzamer gaat alsof er iemand voor je remt.
Tot slot moet ik toch even zeggen wat een heerlijke auto het is om in te rijden
Qua autosteer in de nacht:
- Ik had wel het idee dat de autobeam een stuk beter werkt. Hij dimde bij alle tegenliggers. Echter gaat grootlicht ook steeds aan op goed verlichte wegen, erg dom.
- Daarnaast bleef de ruitenwisser ook steeds aan gaan zonder reden. Erg irritant.
Op de terugweg zagen we ook iemand die een eland had aangereden, eland helaas dood, hele auto totall loss, airbags waren ook afgegaan, bestuurder leek aardig in shock maar hulp was onderweg zei hij.
Ik vroeg me daarom af:
- Hoe zou sterk zou de vooruit van een model 3 (2021) zijn? Als je echt pech hebt komt het beest door de vooruit heen en kun je zelf ook het loodje leggen..
- Het is me onduidelijk hoe de safety systemen van de model 3 zijn. Ik dacht altijd dat Tesla's actief ongelukken voorkomen, maar toen iemand haast mijn zijkant binnenreed toen hij invoegde deed mijn tesla helemaal niks. Dus zou een tesla actief beesten op de weg ontwijken of ervoor stoppen?
Mixed Reality dev
Goeie tip.Himalaya schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:19:
[...]
Je kunt de keyfob er bij aanschaffen, dan kun je ineens zonder je telefoon wel de laadkabel ontkoppelen, trunk en frunk openen met een druk op de “sleutel”. Gebruik hem nu bijna 4 jaar en geen moment spijt van, ik vind een telefoon voor dat soort zaken ook te omslachtig.
Ik ga er eens induiken.
Ik heb thuis een gewone laadpaal, dus dat gaat voor mij niet op.schumi1986 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
Moet er niet aan denken om nog een keyfob bij te hebben. En indien je een tesla laadkabel hebt kun je gewoon op het knopje van de laadkabel drukken om de kabel te ontgrendelen.
[ Voor 29% gewijzigd door 911GT2 op 25-09-2023 17:06 ]
Met vaste draad of moet je er zelf een kabel in steken? Anders zou je eens hier kunnen kijken: https://www.evchargeking.com/nl/tesla-laadkabels911GT2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:05:
[...]
Ik heb thuis een gewone laadpaal, dus dat gaat voor mij niet op.
Ik heb zelf een losse kabel van 15 meter gekocht door een wat lastige opstelling op de oprit, maar werkt ideaal!
Edit: Ze hebben ook losse stekkers om op je vaste kabel te zetten, zie ik nu.
[ Voor 8% gewijzigd door coelho op 25-09-2023 17:16 ]
Stalks! ( van de makers van de sexy buttons)
( echt gek dat er zoiets moet komen maar toch fijn )
:strip_exif()/f/image/1A9uH91CNKbFACFiJcYDQEWx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 25-09-2023 17:43 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Tja, maar dan kan toch een willekeurige voorbijganger dat ook?schumi1986 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
Ik vond de telefoon als sleutel niet altijd even handig. Werkte toch regelmatig met vertraging en ik vergat mn telefoon nog wel eens in de auto bij een snelle boodschap en dan beleef de auto open. Met de keyfob werkt het allemaal net even betrouwbaarder en sneller.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Nou ik moet ook nog even puzzelen want de chargeport zit voor mij idd aan de verkeerde kant, dan moet ik achteruit mijn oprit op.coelho schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:15:
[...]
Met vaste draad of moet je er zelf een kabel in steken? Anders zou je eens hier kunnen kijken: https://www.evchargeking.com/nl/tesla-laadkabels
Ik heb zelf een losse kabel van 15 meter gekocht door een wat lastige opstelling op de oprit, maar werkt ideaal!
Edit: Ze hebben ook losse stekkers om op je vaste kabel te zetten, zie ik nu.
Als je op volle snelheid een eland schept, is er niks wat dat tegen kan houden. Sterker nog, iets van het formaat van een zwaan is volgens mij al door de voorruit naar binnen en door de achterruit er weer uit.Menesis schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:59:
[...]
- Hoe zou sterk zou de vooruit van een model 3 (2021) zijn? Als je echt pech hebt komt het beest door de vooruit heen en kun je zelf ook het loodje leggen..
[...]
Dik jaar te vroeg maar eind volgens jaar ga ik ook loeren voor een Y met de kop erafFrameWork. schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:47:
[Afbeelding]
Mooie deal voor de liefhebber denk ik zo.
https://www.tesla.com/nl_...b987e07f566503f9b7afe43ab

Nog mooier zou het zijn als juli volgend jaar de Y dezelfde update krijgt als de 3 nu. Dat zou geweldig zijn

Het ontgrendelen met dat knopje werkt alleen als de telefoon die als sleutel is ingesteld dichtbij genoeg is. Zie dit filmpje: YouTube: EVChargeking Tesla Charging CablesHimalaya schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:16:
[...]
Tja, maar dan kan toch een willekeurige voorbijganger dat ook?
(tevreden gebruiker)
Juist voor de frunk, kofferbak en het feit dat (tegenwoordig) het niet zo heel soepel gaat met openen van de deuren bij mij, lijkt het mij wel handig zon fob. Maar goed, auto gaat binnenkort weg dus die ga ik niet meer bestellen nu.
highland review van een chinees model (die vanaf gisteren daar overal in de showrooms staan als model 3+):
Het eerste wat hij aangeeft is de verlichting in de cabine die niet goed aansluit:
/f/image/6SxiWSI2WNRhdywvYQo6smLr.png?f=fotoalbum_large)
wat denken jullie hiervan? ik neem aan dat ze enkel de perfect afgewerkte modellen in de showrooms zetten dus is dit dan wat je in alle modellen kan gaan verwachten?
Het eerste wat hij aangeeft is de verlichting in de cabine die niet goed aansluit:
/f/image/6SxiWSI2WNRhdywvYQo6smLr.png?f=fotoalbum_large)
wat denken jullie hiervan? ik neem aan dat ze enkel de perfect afgewerkte modellen in de showrooms zetten dus is dit dan wat je in alle modellen kan gaan verwachten?
[ Voor 55% gewijzigd door spartacusNLD op 25-09-2023 20:12 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Vind het eerlijk gezegd ook wel mierenn$$kerij wat men bij Tesla's doen wat betreft fit and finish. Kijk ook eens bij andere merken, daar mankeert ook het eea als je goed kijkt. Tesla's hebben helaas nog de reputatie van de beginjaren waar ze blijkbaar lastig vanaf komen.
In mijn zoektocht naar gadgets kwam ik onderstaande video tegen. Zie toch een hoop dingen die mij initieel opvielen dus zo heel raar waren mijn bevindingen niet
Anyway, voor wie interesse heeft.
Anyway, voor wie interesse heeft.
Mja, een hoofd (!!) op 40 km/u houdt ie nog wel. Daar wordt dan weer wel op getest door NCAP: YouTube: Tesla Model 3 Euro NCAP crash test results – is it as safe as you th...DaCoTa schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:31:
[...]
Als je op volle snelheid een eland schept, is er niks wat dat tegen kan houden. Sterker nog, iets van het formaat van een zwaan is volgens mij al door de voorruit naar binnen en door de achterruit er weer uit.
Mixed Reality dev
Ik ben me aan het orienteren op m'n eerste EV. Het zal in ieder geval private lease worden. De model 3 spreekt me aan vanwege de range en de mogelijkheid tot het leasen van een occasion voor een redelijke prijs (anwb, mister green).
Klopt het dat de model 3 vanaf 2020 niet beschikbaar is als longe range met rwd? Ik vind ze alleen met awd.
Ik vind het belangrijk om maandelijks met gemak een rit te maken van 265 km enkele reis zonder onderweg laden waarbij ik stevig door kan rijden (cc op 150). Daarnaast met name korte ritjes naar sport e.d. Ik rij ong 15000 km per jaar en gebruik de auto niet voor woon werk verkeer. Helaas geen mogelijkheid tot een laadpaal aan huis.
Adviseren jullie sec te kijken naar de long range of zal een standard (plus) met rwd ook voldoen? Is het verschil in de praktijk zeer goed merkbaar qua actieradius of is dit te verwaarlozen tussen long range awd en standaard rwd?
Klopt het dat vanaf bouwjaar 2020 de bouwkwaliteit van de tesla 3 is verbeterd tov 2019? Of pas vanaf 2021? Met name de rubbers en kwaliteit van de ramen. Want ik vind het vooral belangrijk dat de auto op de snelweg stil is van binnen.
Klopt het dat de model 3 vanaf 2020 niet beschikbaar is als longe range met rwd? Ik vind ze alleen met awd.
Ik vind het belangrijk om maandelijks met gemak een rit te maken van 265 km enkele reis zonder onderweg laden waarbij ik stevig door kan rijden (cc op 150). Daarnaast met name korte ritjes naar sport e.d. Ik rij ong 15000 km per jaar en gebruik de auto niet voor woon werk verkeer. Helaas geen mogelijkheid tot een laadpaal aan huis.
Adviseren jullie sec te kijken naar de long range of zal een standard (plus) met rwd ook voldoen? Is het verschil in de praktijk zeer goed merkbaar qua actieradius of is dit te verwaarlozen tussen long range awd en standaard rwd?
Klopt het dat vanaf bouwjaar 2020 de bouwkwaliteit van de tesla 3 is verbeterd tov 2019? Of pas vanaf 2021? Met name de rubbers en kwaliteit van de ramen. Want ik vind het vooral belangrijk dat de auto op de snelweg stil is van binnen.
Ben er bijna zeker van dat het ontgrendelen alleen werkt als de sleutel in de buurt isHimalaya schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:16:
[...]
Tja, maar dan kan toch een willekeurige voorbijganger dat ook?
Ik vond de telefoon als sleutel niet altijd even handig. Werkte toch regelmatig met vertraging en ik vergat mn telefoon nog wel eens in de auto bij een snelle boodschap en dan beleef de auto open. Met de keyfob werkt het allemaal net even betrouwbaarder en sneller.
Zou het een probleem geven wanneer pakweg dit https://www.rad.eu/nl/c/p...paratie-schuim-300-ml.htm zou worden gebruikt bij bandenpech ?
Ik denk hierbij vooral aan
- enerzijds de mousse binnenin de band - misschien komt het product niet tot bij het lek door de mousse aan de binnenkant van het loopvlak ? of
- anderzijds de bandendruksensoren - kunnen die daartegen ?
Ik dacht aan die oplossing in combinatie met een electrische pomp. Of misschien is de oplossing van Tesla zélf (de bandenreparatieset voor 85€) wel net zo goed ? Maar ik heb daar allemaal eigenlijk niet zo heel veel ervaring mee, helaas (of moet ik zeggen : gelukkig maar)...
- enerzijds de mousse binnenin de band - misschien komt het product niet tot bij het lek door de mousse aan de binnenkant van het loopvlak ? of
Ik dacht aan die oplossing in combinatie met een electrische pomp. Of misschien is de oplossing van Tesla zélf (de bandenreparatieset voor 85€) wel net zo goed ? Maar ik heb daar allemaal eigenlijk niet zo heel veel ervaring mee, helaas (of moet ik zeggen : gelukkig maar)...
Model 3 LR (model 2023)
Ik kan mij er iets van herinneren dat het alleen een tijdelijke fix is. Zelf duw ik er altijd zo'n bruine prop in, gaat prima. Daarna de 12V compressor erop en rijden maar. Om de een of andere reden rijd ik vaak lek...flupp schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:09:
Zou het een probleem geven wanneer pakweg dit https://www.rad.eu/nl/c/p...paratie-schuim-300-ml.htm zou worden gebruikt bij bandenpech ?
Y'24
Ja, hee, in de veronderstelling dat het een tijdelijke fix is om op de bestemming te kunnen geraken (en dan wel verder zien)RvV schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:17:
[...]
Ik kan mij er iets van herinneren dat het alleen een tijdelijke fix is. Zelf duw ik er altijd zo'n bruine prop in, gaat prima. Daarna de 12V compressor erop en rijden maar. Om de een of andere reden rijd ik vaak lek...
Model 3 LR (model 2023)
265km, met 150, en wil je dan wel na aankomst laden, of zonder laden weer naar huis?SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:53:
Ik ben me aan het orienteren op m'n eerste EV. Het zal in ieder geval private lease worden. De model 3 spreekt me aan vanwege de range en de mogelijkheid tot het leasen van een occasion voor een redelijke prijs (anwb, mister green).
Dat reparatieschuim zal tijdens het rijden wel gelijkmatig verspreid gaan worden aan de binnenkant. Dus voor een lek zou ik niet heel bang zijn.flupp schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:23:
[...]
Ja, hee, in de veronderstelling dat het een tijdelijke fix is om op de bestemming te kunnen geraken (en dan wel verder zien)
Deze zou TPMS veilig moeten zijn:
https://www.vocor.nl/wiel..._query=VI-50050&results=1
Bij het Tesla setje staat dat je ook de TPMS moet vervangen.
Wellicht een keer vragen bij de lokale bandenzaak wat handig is? Die zullen regelmatig zien wat de impact is van dat spul.
Y'24
De LR RWD is inderdaad maar incidenteel aangeboden. Begin 2019 en ook eerder dit jaar. Maar occasion zal die nog lastig te vinden zijn.SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:53:
Enkele reis van 265km met 150(!) zou je na kunnen kijken in abetterrouteplanner. Het verbruik neemt natuurlijk wel serieus toe met zo’n snelheid
265km ga je niet (altijd) redden bij 150kmpu met een SR+ en 15% degradatie.
LR overigens ook kantje boord wanneer het -10 of +35 is.
LR overigens ook kantje boord wanneer het -10 of +35 is.
[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 25-09-2023 22:05 ]
Ik heb de laatste week gemerkt dat wanneer de tesla start met opladen/opgeladen is, ik geen melding meer krijg in de app. Heb alles even nagekeken, app opnieuw geïnstalleerd en deze meldingen zijn nog niet terug. Iemand toevallig ook “last” van?
Tesla Model Y Performance 2023 Berlin
Na aankomst laden. Ook nog retour met die snelheid is niet realistisch. Daar ben ik me van bewust. Maar goed, wellicht de snelheid wat aanpassen dan komt die enkele reis wel goed.gjcvro schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:35:
[...]
265km, met 150, en wil je dan wel na aankomst laden, of zonder laden weer naar huis?
Handige routeplanner, dank voor de tip! De reis die ik moet maken lukt zonder te laden dus dat is mooi.Smobbo schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:58:
[...]
De LR RWD is inderdaad maar incidenteel aangeboden. Begin 2019 en ook eerder dit jaar. Maar occasion zal die nog lastig te vinden zijn.
Enkele reis van 265km met 150(!) zou je na kunnen kijken in abetterrouteplanner. Het verbruik neemt natuurlijk wel serieus toe met zo’n snelheid
Weet je ook of de bouwkwaliteit van de 2020 versie drastisch is verbeterd t.o.v. 2019?
2020 niet. Dan moet je minimaal MY2021 hebben dacht ik.SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:33:
[...]
Handige routeplanner, dank voor de tip! De reis die ik moet maken lukt zonder te laden dus dat is mooi.
Weet je ook of de bouwkwaliteit van de 2020 versie drastisch is verbeterd t.o.v. 2019?
Je moet kijken naar de versie na de interieur update. Die herken je aan het hout wat doorloopt in de binnenkant van de deuren. Die versies hebben dubbelglas bij de voordeuren, dat schijnt te helpen tegen het lawaai op hogere snelheid (het minpunt van de 2019 model 3 wat mij betreft).SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:33:
[...]
Handige routeplanner, dank voor de tip! De reis die ik moet maken lukt zonder te laden dus dat is mooi.
Dank voor de tip. Vervelend dat leaseplan en anwb geen fatsoenlijke fotos plaatsen waarop dat te zien is... zou je een check kunnen doen of deze de interieur upgrade heeft?Smobbo schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:51:
[...]
Je moet kijken naar de versie na de interieur update. Die herken je aan het hout wat doorloopt in de binnenkant van de deuren. Die versies hebben dubbelglas bij de voordeuren, dat schijnt te helpen tegen het lawaai op hogere snelheid (het minpunt van de 2019 model 3 wat mij betreft).
:strip_exif()/f/image/NHhK2Uu08fqzR8K8hW7hx4l3.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.leaseplan.com...o's/101714/tesla-model-3/
[ Voor 24% gewijzigd door SX-Superfly op 25-09-2023 23:09 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.