sjors123 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:22:
Volgende week vertrekken wij op vakantie naar Spanje met een MY LR. Over het laden onderweg maak ik me geen enkele zorg. Meer dan voldoende laadmogelijkheden, dus dat komt wel goed. Een grotere uitdaging wordt de locatie. De dichtstbijzijnde SUC is op 70km, dus niet echt een optie. In het dorpje heb je zelf alles bij elkaar een stuk of zes 11KW laders. Dus daar kan ik laden, alleen niet op topsnelheid. Voor de zekerheid ben ik van plan om de grannycharger mee te nemen. Dan kan ik, indien noodzakelijk, ook bij ons gehuurde huis laden. Ik lees allerlei verschillende verhalen over het laden van de Tesla via het stopcontact. Van doorgebrande verlengsnoeren tot amperes die je goed moet instellen tot doorgeslagen stoppen. Dit alles is nieuw voor me (de luxe van een laadpaal thuis), daarom hier de vraag waar ik rekening mee moet houden en wat ik beter wel/ niet kan doen?
Ik ben nog niet in Spanje geweest, maar wat ik normaal altijd doe op vakantie:
-Bij laatste laadstop batterij zo vol mogelijk laden. Je geeft aan dat die 70km verwijderd is, dan zou ik laden tot circa 300-400km
-Tijdens boodschappen doen kijken of er toevallig laadpalen zijn, bij Frankrijk bijvoorbeeld bij de Leclerc en Intermarche en in Duitsland bij de Lidl.
-Wanneer je een dagje een dorp of stad gaat bezoeken (weet niet of dit iets is wat je doet op vakantie) ook een laadpaal uitzoeken en daar heel de dag opladen. In Italië was zelfs het voordeel dat je in steden als Lucca en Siena dan nog gratis heel centraal mocht parkeren omdat je een EV had. Soms zal een laadpaal iets verder uit een dorpje of stad zijn, dan maak je meteen een wandeling erbij en zie je delen van de stad die je normaal nooit ziet
Ik weet dus alleen niet hoe ontwikkeld Spanje tegenwoordig is met laadpalen, maar kan me niet voorstellen dat er helemaal niks is.