Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Knip
[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 22-09-2023 09:38 . Reden: Hoe aardig ook bedoeld; we laten dergelijke links helaas niet toe op GoT ]
heb je "easy-entry" aanstaan? Het zou kunnen zijn dat daar een gepland vertrek op ingesteld staat. Zelfde voor cabin overheat protection, die kan ook geactiveerd zijn in het easy entry profiel.HanslH schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:27:
Sta hier met mijn Y op een camping in Budapest en iedere ochtend staat de auto 2 uur lang ten koste van flink % batterij de climate control te laten draaien. Krijg dan een melding dat ie na die 2 uur maar gestopt is. Bij plannen in mijn app staat niets. Iemand enig idee? Ik gebruik plannen thuis wel.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Dank, het artikel zit eigenlijk best goed in elkaar. In de laatste alinea wordt zelfs uitgelegd dat je niet blind moet vertrouwen op rijhulpsystemen.KeesPimelmees schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:36:
Voor mijn betaalmuurvrienden:
[mbr]Knip[/]
Goed dat je het zwart op wit hebt laten zetten dat de vervangende batterij minstens zo goed zou zijn. Daarmee sta je sterk. Hopelijk heb je ook ergens iets vastgelegd van de capaciteit/degradatie voor de vervanging (hoewel deze storing onverwacht kwam). Ik weet wel dat ik nu wat schreenshots moet gaan maken van bijv. Degradatie in de S3XY app of een foto van het bereik wat in het scherm staat (wat je kunt switchen met het percentage).Lisadr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:23:
Enkele weken geleden stopte de mijn HV batterij van mijn nieuw Tesla Model 3 met werken en zat ik vast onderweg. Ik kreeg meerdere meldingen waaronder:Vervolgens viel alles uit en ik bedoel alles! Geen scherm, ramen konden niet meer open en dicht en auto kon niet op slot. Na een zeer slechte ervaring met de Tesla klantenservice en uren wachten, werd mijn auto weggesleept naar een Tesla Service Center.
- Vehicle may not restart
- Electrical system is unable to support all features
- Electrical system power reduced
- Parking brake functions degraded
Daar werd mij verteld dat de 12V en HV batterij stuk zijn en dat de HV batterij vervangen word door een tweedehandse refurbished batterij die minstens zo goed of beter is als mijn huidige qua bereik en dat het onder de garantie valt. Op mijn verzoek is dit ook schriftelijk bevestigd.
Na weken van wachten, met meerdere uitstellen van opleverdatum, was mijn Tesla klaar. De nieuwe accu heeft 7% minder bereik dan de vorige. Ondanks de toezegging dat het minstens zo goed of niet beter zou worden.
Tesla geeft aan dat de batterij er nu eenmaal inzit en dat ze het niet meer vervangen! Ze geven mij 1 optie en dat is accepteren en daar ben ik niet blij mee. Ik ga juridisch hulp inschakelen.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Ik heb zelf een zaak gehad met Hyundai ivm niet-geleverde uitrusting. Daar hield ik een gratis trekhaak aan over, maar heel veel anderen werden met een kluitje in het riet gestuurd. Gelijk hebben is helaas niet altijd gelijk krijgen. Verstandig dus om je rechtsbijstand in te schakelen en hierover te procederen.
Mosterd na de maaltijd, maar toch mogelijk relevant voor mensen in de toekomst.Stef87 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:51:
[...]
Succes!!…
Ik had -10% zo’n beetje direct toen ik uit de showroom was gereden…
Dikke pech, want garantie zegt -30% of erger doet Tesla pas iets (al heb ik nooit 100% capaciteit gehad bij de 3)
Succes! Erg vervelend voor je… Nieuwe auto en nu al een gebruikte batterij…
Garantie gaat niet over het moment van aankoop en is dus niet de rechtsgrond waarop je dit moet aanvechten.
Op het moment van levering moet het goed conform de overeengekomen specificaties zijn. De rechtsgrond is dan 'non-conformiteit' op grond waarvan je de overeenkomst kunt ontbinden (oftewel, koop terugdraaien), nakoming opeisen (vervangend goed dat wel aan de overeengekomen specificaties voldoet) of een vergoeding eisen. Als de leverancier dit alles weigert kun je naar de rechter en die zal ook op grond van redelijkheid en billijkheid oordelen. Wat redelijk is hangt bijvoorbeeld af van het goed, de mate van afwijking, of dat een essentiele feature is etc. In principe sta je hier (zeker als consument) heel sterk.
Probleem hiermee is dat Tesla niet adverteert met een bepaalde accu-capaciteit, alleen met een WLTP waarde. Die WLTP is ook weer een heel vage metric, want geldt eigenlijk alleen voor het specifieke WLTP traject. In de WLTP-test wordt de batterijcapaciteit wel vastgesteld, inclusief het bijbehorende verbruik, maar Tesla publiceert dit alles niet. Ik vind dat hier veel helderder regelgeving over moet komen: verplicht publiceren van WLTP testresultaten (en niet alleen de WLTP range obv Mixed roads) en batterijcapaciteit.
Enige houvast bij Tesla is het bereik wat in het scherm wordt getoond. Bijv. bij de MY RWD zou dit bij levering 418 km moeten zijn (obv EPA ipv WLTP), maar in jouw geval zou hier dus 376 km hebben gestaan als ik je goed begrijp. Echter, de auto wordt meestal niet met een volle batterij geleverd, dus dan kun je dit pas zien bij de eerste keer tot 100% laden.
In al die checklists staat het niet genoemd, maar eigenlijk moet je dus het getal daar controleren bij ophalen. Als er bij afleveren 50% in zit zou er dus 209 km oid moeten staan en niet 188 km (10% minder). Als dat wel veel lager is, dan dit vastleggen in samenspraak met Tesla personeel of eisen dat ze de auto eerst opladen tot 100%.
NB dit alles is consumentenrecht. Een ander probleem is dus dat veel mensen een lease-auto rijden en dan moet de LM het aanvechten bij de Leverancier. Wel kun je de LM in gebreke stellen, hoewel er dan ook vaak weer een stap met de werkgever tussenkomt. En dan wordt het al snel een janboel waardoor men het laat zitten. Gelijk hebben =/= gelijk krijgen...
Je hebt zwart op wit dus aanvechten, echt niet oke dit!Lisadr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:23:
Enkele weken geleden stopte de mijn HV batterij van mijn nieuw Tesla Model 3 met werken en zat ik vast onderweg. Ik kreeg meerdere meldingen waaronder:Vervolgens viel alles uit en ik bedoel alles! Geen scherm, ramen konden niet meer open en dicht en auto kon niet op slot. Na een zeer slechte ervaring met de Tesla klantenservice en uren wachten, werd mijn auto weggesleept naar een Tesla Service Center.
- Vehicle may not restart
- Electrical system is unable to support all features
- Electrical system power reduced
- Parking brake functions degraded
Daar werd mij verteld dat de 12V en HV batterij stuk zijn en dat de HV batterij vervangen word door een tweedehandse refurbished batterij die minstens zo goed of beter is als mijn huidige qua bereik en dat het onder de garantie valt. Op mijn verzoek is dit ook schriftelijk bevestigd.
Na weken van wachten, met meerdere uitstellen van opleverdatum, was mijn Tesla klaar. De nieuwe accu heeft 7% minder bereik dan de vorige. Ondanks de toezegging dat het minstens zo goed of niet beter zou worden.
Tesla geeft aan dat de batterij er nu eenmaal inzit en dat ze het niet meer vervangen! Ze geven mij 1 optie en dat is accepteren en daar ben ik niet blij mee. Ik ga juridisch hulp inschakelen.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Ook voor ons een goeie les, dit soort dingen altijd schriftelijk laten bevestigen.
Life is too short to drive boring cars
Het lastige hierbij is dat tesla geen inzicht geeft in de capaciteit van je HV batterij. Als je dus niet van tevoren je werkelijke capaciteit hebt vastgesteld en hier bewijs van hebt, sta je niet sterk. Ze zullen dan blijven aangeven dat de huidige capaciteit van je ( nieuwe) vergelijkbaar is met de oude.SirLct schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:13:
[...]
Je hebt zwart op wit dus aanvechten, echt niet oke dit!
Ook voor ons een goeie les, dit soort dingen altijd schriftelijk laten bevestigen.
Het is gewoon copy paste van (volgens mij) nieuwsblad.be, want daar had ik het al zien staan. DPG houdt nogal van Tesla bashen, waardoor dit klein leed nogal breed wordt uitgemeten, terwijl zelfs het lokale suffertje zoiets nog niet zou moeten plaatsen.Pierz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:30:
[...]
Bedankt voor deze heerlijke cringe. Het artikel zit helaas achter de betaalmuur, maar de inleiding is al genieten.
Helemaal grappig is dat deze Nederlands krant een foto van een random Belgisch echtpaar lijkt te hebben geplaatst. Dus ik vraag me af of deze 'journalist' misschien om wat kliks verlegen zat en Tesla bashen altijd goed scoort.
Morgen in DPG iemand die klaagt dat hij geen voldoende laadruimte heeft in zijn 911.
Ik denk dat als je teslamate hebt draaien en je kunt dit tegenoverelkaar zetten een rechter er snel in mee zal gaan.Nilis76 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:26:
[...]
Het lastige hierbij is dat tesla geen inzicht geeft in de capaciteit van je HV batterij. Als je dus niet van tevoren je werkelijke capaciteit hebt vastgesteld en hier bewijs van hebt, sta je niet sterk. Ze zullen dan blijven aangeven dat de huidige capaciteit van je ( nieuwe) vergelijkbaar is met de oude.
Bij de mijne 419 km bij ophalen en na 20k km nog altijd volgens teslamate. Mocht er groot probleem komen, dan is dat dus makkelijk aan te tonen.
(zou niet nodig moeten zijn, dat dan wel; maar genoeg verhalen dat als het bij tesla misgaat en snel vervelend is)
Maar deze keer heb ik er helemaal geen last van gehad. Toch wel fijn, die updates (I guess het is een update geweest).
Ik heb sinds de update wel wat vaker haperingen gemerkt bij TACC helaas.. Dat hij ineens remt. Geen harde phantom brake, maar wel dat hij ineens langzamer gaat alsof er iemand voor je remt.
Tot slot moet ik toch even zeggen wat een heerlijke auto het is om in te rijden
[ Voor 8% gewijzigd door Menesis op 22-09-2023 10:35 ]
Mixed Reality dev
Nope. Het wordt meer in het begin. Ik begon met 473,nog wat na de eerste keer laden. Inmiddels zit ik alweer boven de 480.bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:07:
Enige houvast bij Tesla is het bereik wat in het scherm wordt getoond. Bijv. bij de MY RWD zou dit bij levering 418 km moeten zijn (obv EPA ipv WLTP), maar in jouw geval zou hier dus 376 km hebben gestaan als ik je goed begrijp. Echter, de auto wordt meestal niet met een volle batterij geleverd, dus dan kun je dit pas zien bij de eerste keer tot 100% laden.
Moet je dit wel al hebben draaien en dit is vaak niet het geval. Ik denk dat dit in dit geval ook niet het geval is helaas.
Niet helemaal waar. Als de auto voor de vervanging bij 100% zeg 500 km aangaf en na vervanging bij 100% ineens 465 km aangeeft, dan is er wel voldoende reden om aan te nemen dat de capaciteit lager is, omdat die gegevens nu eenmaal 1:1 aan elkaar zijn gelinked. Waarbij er altijd een kleine afwijking kan zijn natuurlijk (omgevingsfactoren bv, een accu heeft meer capaciteit bij 25 graden dan bij -10).Nilis76 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:26:
[...]
Het lastige hierbij is dat tesla geen inzicht geeft in de capaciteit van je HV batterij. Als je dus niet van tevoren je werkelijke capaciteit hebt vastgesteld en hier bewijs van hebt, sta je niet sterk. Ze zullen dan blijven aangeven dat de huidige capaciteit van je ( nieuwe) vergelijkbaar is met de oude.
Je moet dat wel goed vastleggen natuurlijk.
Maar zodra je dit hebt vastgelegd, dan is het vrijwel onmogelijk dat de bewijslast niet naar Tesla gaat.
En zelfs als je het niet hebt vastgelegd, dan is het volgens mij nog zo dat Tesla de data heeft. Die zou een redelijke Rechtbank dan ook opvragen bij Tesla.
Denk het ook. 7% degradatie na 2 jaar lijkt mij ook aannemelijk. Stel je had 5% voorheen, dan zou ik mij sterk afvragen of het opweegt met alle moeite die het kost om gelijk te krijgen.Nilis76 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:26:
[...]
Volgens mij schreef de topic starter (Lisadr) dat hij 7% minder had in vergelijking met zijn oude accu (die al een zeker mate van degradatie heeft) en niet 7% degradatie t.o.v. nieuw...STIMPPYYY schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:43:
[...]
Denk het ook. 7% degradatie na 2 jaar lijkt mij ook aannemelijk. Stel je had 5% voorheen, dan zou ik mij sterk afvragen of het opweegt met alle moeite die het kost om gelijk te krijgen.
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Het is niet 7% degradatie ten opzichte van toen het nieuw was 2 jaar geleden. Het is 7% in vergelijking met voor en na vervanging van de batterij door Tesla. Terwijl Tesla mondeling en schriftelijk heeft aangegeven dat de nieuwe batterij minstens zo goed of beter gaat zijn dan de oude.STIMPPYYY schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:43:
[...]
Denk het ook. 7% degradatie na 2 jaar lijkt mij ook aannemelijk. Stel je had 5% voorheen, dan zou ik mij sterk afvragen of het opweegt met alle moeite die het kost om gelijk te krijgen.
GoT, You have to love it!
Ovi catalogusprijs = € 44990. Volgens mij was de catalogusprijs zonder opties toen € 41990. Verschil van 3000, terwijl EAP toen ook 3800 was.maharens schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 06:30:
[...]
Dit is het kenteken: S695VR
En die catalogusprijs was destijds in april volgens mij de RWD zonder opties.
Dan heb ik het verkeerd gelezen inderdaad. Schandalig.Lisadr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:59:
[...]
Het is niet 7% degradatie ten opzichte van toen het nieuw was 2 jaar geleden. Het is 7% in vergelijking met voor en na vervanging van de batterij door Tesla. Terwijl Tesla mondeling en schriftelijk heeft aangegeven dat de nieuwe batterij minstens zo goed of beter gaat zijn dan de oude.
Nog steeds zo de twijfel of een model3 rdw of nog 1x een ice.. en dan zien waar we zijn over een jaar of 6/8.. hoe dan de autowereld is.
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Ook een ICE is geen garantie op een succesverhaal...Nickrsd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11:
Het zijn dus niet alleen maar lovende verhalen over Tesla? Ik schrik hier niet van natuurlijk.. maar komt wel voor dus, problemen met het accu pakket.
Nog steeds zo de twijfel of een model3 rdw of nog 1x een ice.. en dan zien waar we zijn over een jaar of 6/8.. hoe dan de autowereld is.
Tuurlijk niet alleen maar lovende verhalen. Maar dat is bij alle merken. Zelfs de duitsers en ook de japanner.Nickrsd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11:
Het zijn dus niet alleen maar lovende verhalen over Tesla? Ik schrik hier niet van natuurlijk.. maar komt wel voor dus, problemen met het accu pakket.
Alles bij elkaar is de kans dat iets fout gaat bij een EV zoveel minder dan ICE. Iets van 35 bewegende delen vs 700 of zoiets. Accu kan idd stuk maar zoals hierboven is het alsnog onder garantie vervangen. Ja oke, pech met de 7% (moet ze zeker aanvechten!) maar hoeveel kapote motor, kapote gearbox, etc etc verhalen heb je niet met ICE? In mn vrienden/ familiekring 2x BMW 2.0 motor naar de klote, 1x Audi DSG bak naar de klote, 2x Toyota falende hybride systemen/ accu naar de klote. Tjah... Is Toyota nou niet betrouwbaar? Zeker wel.
Hij is 17 april ingeschreven in NL. Denk dat het nog net een model was met de prijs van voor de verlanging. Koper zal hem wel voor 41990 gekregen hebben maar catalogusprijs passen ze dan niet aan.Ruvo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:03:
[...]
Ovi catalogusprijs = € 44990. Volgens mij was de catalogusprijs zonder opties toen € 41990. Verschil van 3000, terwijl EAP toen ook 3800 was.
Nu je het zegt heb ik het ook niet meer gehad, wij missen de rookmelder als kiespijn.Menesis schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:34:
Gisteren weer Oslo -> Trondheim gereden met m'n Model 3 LR. Vorige keer gingen alle alarmbellen steeds af, als ik in de buurt van de onderbroken strepen aan rechterkant van de weg kwam (lane departure warning), wat heel irritant was op die smalle wegen. Dat probleem is wel vaker heel besproken dacht ik.
Maar deze keer heb ik er helemaal geen last van gehad. Toch wel fijn, die updates (I guess het is een update geweest).
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Waar laat je het verschil van 800 euro dan?Ruvo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:03:
[...]
Ovi catalogusprijs = € 44990. Volgens mij was de catalogusprijs zonder opties toen € 41990. Verschil van 3000, terwijl EAP toen ook 3800 was.
De catalogusprijs was toen gewoon 44.990, dus deze had geen EAP, vrij simpel volgens mij.
Er zijn inmiddels ruim een miljoen Model 3's geproduceerd. Dus dan heb je natuurlijk ook uitval daartussen zitten. Het is zeer zeldzaam. De 85 kWh accu uit de Model S is het meest kwetsbaar gebleken. Van de Model 3 is volgens mij alleen een batch van de 82,1 kWh accu (Panasonic) die slecht is geweest (uit mijn hoofd ergens in 2021) en meer dan te verwachten heeft geleid tot vervanging.Nickrsd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11:
In Europa wordt de 82,1 kWh niet meer geleverd. Koop je nu een Model 3 krijg je de 79,1 kWh accu (die in de praktijk overigens veel minder verschilt in maximale capaciteit dan 3 kWh...) van LG.
Dus laat je ajb niet tegenhouden door die enkele accu die stuk gaat. Je hebt ook 8 jaar garantie en ik ken vele verhalen van mensen die een nieuwe accu kregen (vooral eerder genoemde MS85) en die hebben steevast een accu gekregen in betere staat.
Maar goed, het is lullig als het je treft en zeker bij de Model 3/Y is het ook niet een kwestie van in enkele minuten een nieuwe eronder mikken (bij de Model S kan dat wel omdat bij het ontwerp rekening is gehouden met swap stations).
Hij heeft het eerst ook over een nieuwe M3 en later blijkt ie al 2 jaar oud te zijnChonn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:58:
[...]
Volgens mij schreef de topic starter (Lisadr) dat hij 7% minder had in vergelijking met zijn oude accu (die al een zeker mate van degradatie heeft) en niet 7% degradatie t.o.v. nieuw...
Correct.spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:05:
[...]
Betaalmuur.. maar ik verwacht iets met ophef omdat radar en parkeersensoren ontbreken?
Gewoon ter vermaak:
Terug naar de garage dus, waar de auto een update kreeg. Ondertussen kreeg het stel een vervangende auto van hetzelfde model. ,,Die gaf wel aan waar allerlei obstakels waren, maar als die zich vóór de auto bevonden, sloeg hij op tilt. ‘STOP’ op een meter van de hindernis, om dan plots te melden dat je nog 50 centimeter had… of nee: 80, of nee: 54… Toen we onze eigen wagen terugkregen, bleek die dus op dezelfde manier te reageren. Om gek van te worden.”
Carine: ,,Als ik ga winkelen, neem ik de andere auto. Ik schaam me dood als ik iemand moet vragen om te seinen hoeveel ruimte ik nog heb. Dat je dat nog moet doen met een oldtimer, oké, maar met een wagen van een merk dat er prat op gaat koploper te zijn qua technologische snufjes...”
,,Ik ben 70, ik heb de tijd nog meegemaakt dat we zelf onze autoruiten naar beneden moesten draaien”, zegt Hubert. ,,Het voelt alsof we weer in die tijd beland zijn.” Van andere bestuurders van een Tesla Model Y van hetzelfde bouwjaar (2023) hoorde hij dat ze met hetzelfde probleem kampen. ,,Ik rij dus echt heel graag met die auto”, zucht Carine. ,,Maar dit is toch onaanvaardbaar?”
Hoe wordt de auto nu zonder schade in de garage gezet? ,,Ik heb een rood streepje op de muur gezet, en als ik dat in het verlengde van het Teslatekentje op de ruit zie, dan weet ik dat ik moet stoppen”, zegt Carine.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Hebben deze mensen dan de Tesla blind gekocht? Natuurlijk geen excuus dat er op een Tesla geen parkeersensoren aanwezig zijn. Als aanstaande Tesla rijden had ik trouwens gehoopt dat de vision systemen goed genoeg zijn.DaMightyWackO schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:48:
[...]
Correct.
Gewoon ter vermaak:
[...]
[...]
[...]
Als iemand van jullie mij nog wil geruststellen dat deze oudjes (in het stuk) gewoon overdrijven en dat het goed genoeg is ben ik ook weer blij
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Het is natuurlijk allemaal aangedikt en opgeklopt maar op zich hebben ze gewoon gelijk. De huidige oplossing is inferieur tov USS, niet voor 100% op te vertrouwen en eigenlijk beschamend voor een merk. Tenminste, dat is mijn mening.DaMightyWackO schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:48:
[...]
Correct.
Gewoon ter vermaak:
[...]
[...]
[...]
Niet iedereen zit de hele dag op GoT natuurlijk. Er zijn genoeg kopers waarvoor het een verrassing was. Ook omdat die approval pas later kwam.spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:58:
[...]
Hebben deze mensen dan de Tesla blind gekocht? Natuurlijk geen excuus dat er op een Tesla geen parkeersensoren aanwezig zijn. Als aanstaande Tesla rijden had ik trouwens gehoopt dat de vision systemen goed genoeg zijn.
Als iemand van jullie mij nog wil geruststellen dat deze oudjes (in het stuk) gewoon overdrijven en dat het goed genoeg is ben ik ook weer blij
Ik zie dat je een model Y rijd.. het heeft je er dus niet van weerhouden een Tesla aan te schaffen.Op welke manier heb je hier dan last van? Of zijn er workarounds zoals bijvoorbeeld altijd vooruit inparkeren oid?Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:59:
[...]
Het is natuurlijk allemaal aangedikt en opgeklopt maar op zich hebben ze gewoon gelijk. De huidige oplossing is inferieur tov USS, niet voor 100% op te vertrouwen en eigenlijk beschamend voor een merk. Tenminste, dat is mijn mening.
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Maar ook USS piept wel eens ten onrechte. Je zal altijd moeten kijken of het klopt met wat je om je heen ziet.
Klopt, de plussen wegen zeker op tegen de minnen. Er is best mee te rijden hoor maar het is wel altijd ff extra opletten. Ik geef mijn auto ook minder snel mee aan collega's ofzo. Omdat er nu gewoon niet op te vertrouwen is.spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:00:
[...]
Ik zie dat je een model Y rijd.. het heeft je er dus niet van weerhouden een Tesla aan te schaffen.Op welke manier heb je hier dan last van? Of zijn er workarounds zoals bijvoorbeeld altijd vooruit inparkeren oid?
Tja, kan ook met de fiets gaan, Heb ik het probleem ook niet.jip_86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:07:
Leer achteruit inparkeren
Maar ook USS piept wel eens ten onrechte. Je zal altijd moeten kijken of het klopt met wat je om je heen ziet.
Op reddit is er iemand die VIN nummers controleert op HW4, de laatste is van 20 sept en had nog HW3.Angriebirdie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:04:
En worden alle MY nu gegarandeerd geleverd met HW4?
https://www.reddit.com/r/...ai_vins_please/?rdt=64121
Je kan prima de camera's gebruiken, achter en onder het knipperlicht. Daarmee kan je alles zien. Deze zijn ook op elk moment op te roepen.spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:00:
[...]
Ik zie dat je een model Y rijd.. het heeft je er dus niet van weerhouden een Tesla aan te schaffen.Op welke manier heb je hier dan last van? Of zijn er workarounds zoals bijvoorbeeld altijd vooruit inparkeren oid?
Persoonlijk begrijp ik niet zo waarom mensen die sensoren zo graag willen hebben, want met die camera's kan je veel preciezer parkeren. (Ik rijd een oudere Model 3 die de sensoren nog wel heeft)
Voorkant is weer ouderwets inschatten. Camera's rondom geven verder voldoende beeld. Na 2 maanden weet je niet meer beter. Ja ik had het graag beter gezien, nee ik zou er geen andere auto voor overwegen op dit moment. Plus ik heb goede hoop dat het op termijn beter wordt, regelmatig updaten doen ze wel erg goed. (Zit nu eens terug te denken aan mijn vorige auto's. Ik ben er al aangewend, maar wat een wereld van verschil als ik goed nadenkt. Van praktisch nooit updates, en zeker geen nieuwe functionaliteit; naar regelmatig (app) updates met nieuwe functies.spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:58:
[...]
Hebben deze mensen dan de Tesla blind gekocht? Natuurlijk geen excuus dat er op een Tesla geen parkeersensoren aanwezig zijn. Als aanstaande Tesla rijden had ik trouwens gehoopt dat de vision systemen goed genoeg zijn.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Fiets parkeren in een goedgevuld fietsenrek is vaak nog lastigerInspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:18:
[...]
Tja, kan ook met de fiets gaan, Heb ik het probleem ook niet.En het is ook niet altijd een kwestie van parkeren natuurlijk. Er is best mee te leven hoor. Maar het is gewoon minder dan USS.
op de website van ING staat het volgende:
Via ING kun je een tweede auto met 5% korting verzekeren met de gezinsautoregeling. Het verzekeren van een extra auto wordt ook wel de tweede autoregeling of partnerregeling genoemd. Je kunt maximaal 3 extra auto’s verzekeren met de regeling van de ING Autoverzekering .
Hiervoor zijn een aantal voorwaarden:- De kentekens van de motorrijtuigen staan op naam van jou, je partner of je thuiswonende kind. Gaat het om een auto van je partner of je kind? Dan moeten jullie op hetzelfde adres wonen. Degene die het meest in de auto rijdt, moet de verzekering afsluiten.
maar goed ik dacht, ik zet een verzekering van mijn andere auto op naam van mijn vriendin. maar zie dat als de auto zelf op mijn naam staat ik deze ook zelf dien te verzekeren.
Ik snap het niet, volgens ING kan ik dus geen 3 auto's op mijn naam verzekeren of zou dit wellicht kunnen maar moeten ze alle 3 bij de ing verzekerd zijn?
Edit: in de E-mail staat dat wanneer de schadevrije jaren niet opgehaald kunnen worden ik in trede 0 gezet ga worden. en wanneer deze verzekering met 0 schade vrije jaren niet mogelijk is de verzekering wellicht geannuleerd gaat worden. Ik KAN waarschijnlijk dus wel verzekeren maar met 0 schade vrije jaren gaat de verzekering van 64 --> 218.
[ Voor 10% gewijzigd door schumi1986 op 22-09-2023 13:05 ]
Moet ik die km nog ergens activeren of wordt dit gewoon als eerste gebruikt? En hoeveel kW is 150km?
Dit gaat helemaal automatisch, 150km is ong 25Kwh.coelho schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:12:
Zometeen voor de eerste keer naar de SuC. Nu heb ik in mijn Tesla account 150km zitten vanwege de compensatie voor aflevering met halve lading.
Moet ik die km nog ergens activeren of wordt dit gewoon als eerste gebruikt? En hoeveel kW is 150km?
Correct, pas bij beëindiging van een verzekering wordt ROY data geüpdatet.schumi1986 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:01:
Nu ik onlangs een Tesla gekocht heb, heb ik 3 auto's op mijn naam staan. 1 auto gaat begin volgend jaar weg. De Tesla heb ik een maand geleden bij ING verzekerd. Ik krijg nu een e-mail van ze dat mijn schadevrije jaren niet opgehaald kunnen worden. Ik heb gebeld en hun geven aan dat het probleem is dat mijn schadevrije jaren worden vastgehouden door mijn andere auto en dat deze schadevrije jaren pas vrij komen nadat ik die verzekering (alianz direct) op zeg.
Via ING kun je een tweede auto met 5% korting verzekeren met de gezinsautoregeling. Het verzekeren van een extra auto wordt ook wel de tweede autoregeling of partnerregeling genoemd. Je kunt maximaal 3 extra auto’s verzekeren met de regeling van de ING Autoverzekering .
Hiervoor zijn een aantal voorwaarden:- De kentekens van de motorrijtuigen staan op naam van jou, je partner of je thuiswonende kind. Gaat het om een auto van je partner of je kind? Dan moeten jullie op hetzelfde adres wonen. Degene die het meest in de auto rijdt, moet de verzekering afsluiten.
maar goed ik dacht, ik zet een verzekering van mijn andere auto op naam van mijn vriendin. maar zie dat als de auto zelf op mijn naam staat ik deze ook zelf dien te verzekeren.
Ik snap het niet, volgens ING kan ik dus geen 3 auto's op mijn naam verzekeren of zou dit wellicht kunnen maar moeten ze alle 3 bij de ing verzekerd zijn?
Edit: in de E-mail staat dat wanneer de schadevrije jaren niet opgehaald kunnen worden ik in trede 0 gezet ga worden. en wanneer deze verzekering met 0 schade vrije jaren niet mogelijk is de verzekering wellicht geannuleerd gaat worden. Ik KAN waarschijnlijk dus wel verzekeren maar met 0 schade vrije jaren gaat de verzekering van 64 --> 218.
Je kunt je huidige schadevrije jaren wel opvragen bij je verzekeraar, wellicht dat dat voldoende is voor de ING om toch korting te krijgen.
Anders de duurste verzekering (allrisk, nieuwe auto) gebruiken met schadevrije jaren, en de ander (WA, oude auto) niet.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 22-09-2023 13:20 ]
Blijkbaar is een bewijs voor ING niet voldoende. hun geven aan dat die data uit ROY data moet komen en dat kan pas wanneer mijn huidige verkering waar de 18 schade vrije jaren op staan is beeindigt.mitsumark schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:17:
[...]
Correct, pas bij beëindiging van een verzekering wordt ROY data geüpdatet.
Je kunt je huidige schadevrije jaren wel opvragen bij je verzekeraar, wellicht dat dat voldoende is voor de ING om toch korting te krijgen.
Anders de duurste verzekering (allrisk, nieuwe auto) gebruiken met schadevrije jaren, en de ander (WA, oude auto) niet.
Nu is er dus 1 auto onverzekerd, dit is strafbaar en zou hier een boete van kunnen ontvangen, maar kan deze verzekering dus pas weer in laten gaat als mijn schade vrije jaren door ING zijn overgenomen voor de Tesla?
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om nu de onverzekerde auto bij ING te verzekeren zodat daar automatisch de schade vrije jaren naar de duurste verzekering gaan?
Collega parkeerde achteruit in met zijn Model Y, scherm gaf aan nog 40cm maar hij voelde weerstand en ja hoor, bumper zat vol tegen een betonnen muur die niet strak was afgewerkt, bumper lijkt wel door een hagelbui getroffen nu.jip_86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:07:
Leer achteruit inparkeren
Inmiddels de orderbevestiging van mijn LM gehad dat de al in mei bestelde M3 een “highland” upgrade krijgt en dat levering medio november zal plaatsvinden.
Inmiddels heb ik in de tesla-app een rn-nummer maar daar staat levering op 26-12 tm maart 2024…
Iemand ervaring daarmee? Heeft levering na 1-1-2024 nog fiscale consequenties? (Los van maanden geen auto maar dat lost de lm vast wel op)
je kan ook bellen, mijn ervaringen met de verzekeringen zijn heel goed (reisverzekering)schumi1986 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:01:
Nu ik onlangs een Tesla gekocht heb, heb ik 3 auto's op mijn naam staan. 1 auto gaat begin volgend jaar weg. De Tesla heb ik een maand geleden bij ING verzekerd. Ik krijg nu een e-mail van ze dat mijn schadevrije jaren niet opgehaald kunnen worden. Ik heb gebeld en hun geven aan dat het probleem is dat mijn schadevrije jaren worden vastgehouden door mijn andere auto en dat deze schadevrije jaren pas vrij komen nadat ik die verzekering (alianz direct) op zeg.
ik doe dit echt puur op camera zelf, let niet op die afstanden. Er kan ook altijd een ander ding in de weg zitten, zeker in garages moet je ook nog je spiegel checken voor laaghangende ongein..GeeMoney schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:34:
[...]
Collega parkeerde achteruit in met zijn Model Y, scherm gaf aan nog 40cm maar hij voelde weerstand en ja hoor, bumper zat vol tegen een betonnen muur die niet strak was afgewerkt, bumper lijkt wel door een hagelbui getroffen nu.
Heb al 2x gebeld. Ik wil nog een keer bellen maar wil eerst weten hoe het werkelijk zit zodat ik nu meer druk kan zetten. De informatie die ik hier boven het geschreven komt vanaf 2 telefonische medewerkers.datadevil schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:36:
[...]
je kan ook bellen, mijn ervaringen met de verzekeringen zijn heel goed (reisverzekering)
Nope. 33 kWh (gemeten).Fasttesla schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:16:
[...]
Dit gaat helemaal automatisch, 150km is ong 25Kwh.
Ik vind niet dat ze overdrijven nadat ze dit zeggen:spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:58:
[...]
Tja, dan hebben ze helemaal gelijk natuurlijk.“Dus besloten we om voor een volledig elektrisch model te kiezen en na een proefrit met een Tesla Model Y in januari waren we om. ‘Jullie nieuwe auto zal nog beter zijn,’ zei de verkoper nog, ‘want deze heeft nog gewone sensoren. De nieuwe versie heeft Vision.’
Hoe kun je nou met een camera een betonnen muur over het hoofd zien?GeeMoney schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:34:
[...]
Collega parkeerde achteruit in met zijn Model Y, scherm gaf aan nog 40cm maar hij voelde weerstand en ja hoor, bumper zat vol tegen een betonnen muur die niet strak was afgewerkt, bumper lijkt wel door een hagelbui getroffen nu.
Overigens heeft mijn ex vrouw ooit met de Model S85 een paal geraakt terwijl de sensoren stil bleven. Dus ook sensoren zijn wat dat betreft geen reden om maar niet te kijken op het scherm.
Dit is nogal OT in een Tesla topic.schumi1986 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:38:
[...]
Heb al 2x gebeld. Ik wil nog een keer bellen maar wil eerst weten hoe het werkelijk zit zodat ik nu meer druk kan zetten. De informatie die ik hier boven het geschreven komt vanaf 2 telefonische medewerkers.
Ik zou contact opnemen met een makelaar en hem vragen je een beter voorstel te doen. Laat hem maar verzekeringen zoeken en vergelijken, en je een goed voorstel doen.
Het is onzin wat ze je tot hiertoe voorgesteld hebben.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor de tweede autoregeling moeten beide verzekeringen bij dezelfde verzekeraar zijn. Dus of allebei bij ing of allebei bij allianz.schumi1986 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:38:
[...]
Heb al 2x gebeld. Ik wil nog een keer bellen maar wil eerst weten hoe het werkelijk zit zodat ik nu meer druk kan zetten. De informatie die ik hier boven het geschreven komt vanaf 2 telefonische medewerkers.
Wel bijzonder dat er km in de app staan ipv kWh.
Nu hoef ik slechts 25% vulling bij te laden om thuis te komen, dus ongeveer 20kWh, kan ik dan verwachten dat er naderhand dus nog ongeveer 50km over zijn in de app of vervalt hetgeen je niet in 1x gebruikt?
Ze hebben een terechte klacht. Maar ze dikken het wel onnodig aan. Het is geen perfect systeem, zeker niet. Maar dat zijn de sensoren ook niet.Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:49:
[...]
Ik vind niet dat ze overdrijven nadat ze dit zeggen:
[...]
Tja, dan hebben ze helemaal gelijk natuurlijk.
Op YouTube is er iemand die het verschil heeft getest en die komt er tot zijn stomme verbazing achter dat de sensoren ook bepaalde objecten missen. In die zin is Vision een verbetering: je leert al snel dat het een hulpmiddel is en geen vervanging van de mens achter het stuur.
Ik heb het in 4 keren gebruikt.coelho schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:56:
[...]
Wel bijzonder dat er km in de app staan ipv kWh.
Nu hoef ik slechts 25% vulling bij te laden om thuis te komen, dus ongeveer 20kWh, kan ik dan verwachten dat er naderhand dus nog ongeveer 50km over zijn in de app of vervalt hetgeen je niet in 1x gebruikt?
En dat er km staat ipv kWh is omdat voor de meeste mensen (niet hier...) het aantal km meer zegt dan het aantal kWh (in ieder geval toen ze ermee begonnen).
mrc4nl in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2023!"DS7 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:52:
[...]
Hoe kun je nou met een camera een betonnen muur over het hoofd zien?
Overigens heeft mijn ex vrouw ooit met de Model S85 een paal geraakt terwijl de sensoren stil bleven. Dus ook sensoren zijn wat dat betreft geen reden om maar niet te kijken op het scherm.
Soms zie je gewoon niet alles met die camera denk ik
HNL en gepensioneerden, beide niet echt gekend voor hun subtiliteitDS7 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:04:
[...]
Ze hebben een terechte klacht. Maar ze dikken het wel onnodig aan. Het is geen perfect systeem, zeker niet. Maar dat zijn de sensoren ook niet.
Geen enkele sensor is perfect, maar voor een USS iets mist moet het toch wel al iets specifiek zijn, een paaltje net tussen 2 sensoren of zo.Op YouTube is er iemand die het verschil heeft getest en die komt er tot zijn stomme verbazing achter dat de sensoren ook bepaalde objecten missen. In die zin is Vision een verbetering: je leert al snel dat het een hulpmiddel is en geen vervanging van de mens achter het stuur.
Maar inderdaad, gebruik je ogen en je verstand een beetje, geen probleem dan meestal.
hmm geheime forum zo te zien, hoe krijg je toegang tot die?Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:19:
[...]
mrc4nl in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2023!"
[...]
HNL en gepensioneerden, beide niet echt gekend voor hun subtiliteit
[...]
Geen enkele sensor is perfect, maar voor een USS iets mist moet het toch wel al iets specifiek zijn, een paaltje net tussen 2 sensoren of zo.
Maar inderdaad, gebruik je ogen en je verstand een beetje, geen probleem dan meestal.
Ik zag deze ook staan inderdaad, er stonden er vanmorgen 3 op (1 zwart en 2x MCR). Weet iemand hoe het zit met de fiscale waarde van deze auto's? Hoe je die kan achterhalen?Frosty__ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:31:
Er stond begin vd middag een MY "occasion" op de Tesla website van begin september met 13 km.. Ondertussen is ie verkocht maar enig idee waarom zo'n auto als occasion wordt aangeboden? Of dit er een die mogelijk op de Fremantle Highway heeft gestaan?
[Afbeelding]
Wel interessante prijs voor een LR.
Fly or Die
Je kunt toch het kenteken zien? Dan kun je op RDW kijken. Die rode heeft een catalogus waarde van 57190,-.Fjeze schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:56:
[...]
Ik zag deze ook staan inderdaad, er stonden er vanmorgen 3 op (1 zwart en 2x MCR). Weet iemand hoe het zit met de fiscale waarde van deze auto's? Hoe je die kan achterhalen?
Wel interessante prijs voor een LR.
Zeer interessant. De EAP kan je er nog af laten halen. Dan is het helemaal een mooie prijs!Frosty__ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:31:
Er stond begin vd middag een MY "occasion" op de Tesla website van begin september met 13 km.. Ondertussen is ie verkocht maar enig idee waarom zo'n auto als occasion wordt aangeboden? Of dit er een die mogelijk op de Fremantle Highway heeft gestaan?
[Afbeelding]
Da's de Huiskamer. Dacht dat die ondertussen wel voor iedereen toegankelijk was, maar is misschien enkel voor prehistorische users zoals ikSirLct schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:27:
[...]
hmm geheime forum zo te zien, hoe krijg je toegang tot die?
Dit is de foto, zoek de paal:
/f/image/BBGpWCqQe3JZZP05zrXopUKw.webp?f=fotoalbum_large)
@Notna Kan jij zeggen hoe dat juist zit?
[ Voor 19% gewijzigd door Fire69 op 22-09-2023 15:03 ]
Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:00:
[...]
Da's de Huiskamer. Dacht dat die ondertussen wel voor iedereen toegankelijk was, maar is misschien enkel voor prehistorische users zoals ik
@SirLct HK toegang kan je aanvragen (is niet standaard) zodra je aan de volgende eisen voldoet:
https://gathering.tweakers.net/forum/faq#hk
En aangezien ik over de toegang ga (o.a) zou ik wel lief zijn
Ik had inderdaad even niet gezien dat je het kenteken al kon zien.Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:58:
[...]
Je kunt toch het kenteken zien? Dan kun je op RDW kijken. Die rode heeft een catalogus waarde van 57190,-.
Kan je inderdaad de EAP eraf laten halen? En eventueel nog een trekhaak toe laten voegen?
Fly or Die
@Notna thanks, ik wist het niet eens.Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:00:
[...]
Da's de Huiskamer. Dacht dat die ondertussen wel voor iedereen toegankelijk was, maar is misschien enkel voor prehistorische users zoals ik
[Afbeelding]
@Fire69 haha wat een leuke mindf* zeg, ik zou het ook wrs over het hoofd hebben gezien!
Trekhaak kan achteraf bij de Y. EAP eraf vraag ik me af of dat bij een occasion kan. Ik verwacht van niet.Fjeze schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:33:
[...]
Ik had inderdaad even niet gezien dat je het kenteken al kon zien.
Kan je inderdaad de EAP eraf laten halen? En eventueel nog een trekhaak toe laten voegen?
Hij voelde? Rijdt hij altijd met z'n ogen dicht? Je kunt toch gewoon op de camera kijken als je achteruit rijdt?GeeMoney schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:34:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Misschien ben ik toe aan weekend, maar wat moet ik hier precies zien?Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:00:
[...]
[Afbeelding]
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Ruud2001 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:03:
[...]
Misschien ben ik toe aan weekend, maar wat moet ik hier precies zien?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NtZEyZYFuQbbwvEV4GCmhjSl.jpg?f=user_large)
Dat is toch niet zo raar, die staan hier toch ook? Zou een beetje onregelmatig zijn als daar weer zo'n dikke paal zou staan.

Is zeker niet raar, maar wellicht met alleen camera(beeld) niet altijd even makkelijk te herkennen.jip_86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:19:
[...]
Dat is toch niet zo raar, die staan hier toch ook? Zou een beetje onregelmatig zijn als daar weer zo'n dikke paal zou staan.
[Afbeelding]
Dat uitsteeksel was tot aan zijn bumper, hij heeft het in ieder geval dus niet gezien en die Vision deed zijn werk ook niet.Oekol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:59:
[...]
Hij voelde? Rijdt hij altijd met z'n ogen dicht? Je kunt toch gewoon op de camera kijken als je achteruit rijdt?
Heeft je collega niet op het scherm gekeken? Want dan zie je precies hoeveel ruimte je hebt, los van de afstandsmeting door USS of Vision. Dus beetje dom wel hoor.GeeMoney schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:34:
[...]
Blijkbaar niet genoeg en dom/stom is het zeker maar dat is de bezuiniging op USS ookMackeessie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:28:
[...]
Heeft je collega niet op het scherm gekeken? Want dan zie je precies hoeveel ruimte je hebt, los van de afstandsmeting door USS of Vision. Dus beetje dom wel hoor.
Jij en de vorige poster zouden de paal dus raken. Bij de linker rode pijl raak je bijna de dichtbijzijnde paal aan. Die markeer je nu niet.jip_86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:19:
[...]
[Afbeelding]
Je begin van de rode pijl links is een paal...
[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 22-09-2023 16:32 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik markeer alleen de gelijkwaardige palen als die gemarkeerd werden als het issue. Zie nog steeds de fout niet eigenlijk.Oekol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:32:
[...]
Jij en de vorige poster zouden de paal dus raken. Bij de linker rode pijl raak je bijna de dichtbijzijnde paal aan. Die markeer je nu niet.
Je begin van de rode pijl links is een paal...
jip_86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:33:
[...]
Ik markeer alleen de gelijkwaardige palen als die gemarkeerd werden als het issue. Zie nog steeds de fout niet eigenlijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I5FaKPz0xto2r9cY3sC16vB8.jpg?f=user_large)
In de rode cirkel is ook een paal. De paal waar het dus om draait..
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 22-09-2023 16:36 ]
Maargoed, die zou ik zeker wel gezien hebben tijdens instappen..
[ Voor 39% gewijzigd door mitsumark op 22-09-2023 16:38 ]
Daar heb je gelijk in. Ik had een Model 3 met USS en nu een Model Y zonder. Achter mis ik de USS niet, maar voor, bij in en uitparkeren was het wel handig. Nu neem ik meer marge en gaat het goed, maar het is en blijft jammer.GeeMoney schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:29:
[...]
Blijkbaar niet genoeg en dom/stom is het zeker maar dat is de bezuiniging op USS ook.
Dat is toch gewoon zichtbaar op de camera? Het werd gepresenteerd als iets wat niet zichtbaar was:Oekol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:35:
[...]
[Afbeelding]
Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:19:
[...]
mrc4nl in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2023!"
:fill(white):strip_exif()/f/image/RqbFi00rxZu08yX4RPtLlbB2.png?f=user_large)
Vanmiddag Tesla aan de lijn gehad: EAP/FSD halen ze er niet af bij occasions.Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:42:
[...]
Trekhaak kan achteraf bij de Y. EAP eraf vraag ik me af of dat bij een occasion kan. Ik verwacht van niet.
Blijkbaar niet he? Aangezien ze tot twee keer toe niet aangewezen worden met de pijltjes...jip_86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:42:
[...]
Dat is toch gewoon zichtbaar op de camera? Het werd gepresenteerd als iets wat niet zichtbaar was:
[...]
Gelukkig is het camera beeld bij tesla nu een stuk beter dan dit met nieuwe updateOekol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:35:
[...]
[Afbeelding]
Daar stonden naar mijn weten geen Tesla's op.Frosty__ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:31:
Of dit er een die mogelijk op de Fremantle Highway heeft gestaan?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Je hebt natuurlijk ook nog zijspiegels.Oekol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:06:
[...]
Blijkbaar niet he? Aangezien ze tot twee keer toe niet aangewezen worden met de pijltjes...
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Wauw die viel mij op dit stilstaande beeld in eerste instantie ook niet opOekol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:35:
[...]
[Afbeelding]
Maar in real life had ik deze wel gezien bij het instappen en er rekening mee gehouden.
Ja en je hebt ook een knipperlichtRadiodurans schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:55:
[...]
Je hebt natuurlijk ook nog zijspiegels.

Ik heb een Model Y Long Range uitgezocht. Als alles goed gaat is dat ook degene die ik ga bestellen. Eigenlijk is het meer een bevestiging om te kijken of we hem niet stiekem verschrikkelijk vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeker aan het begin erg kritisch was en nog steeds ben op Tesla, maar je kan niet om het feit heen dat het technisch de beste elektrische auto is die er is, en het gehele pakket, prijs, opties, range laadsnelheid gewoon op dit moment erg goed zijn.
Hoewel ik het jammer vind dat er niet zo veel te kiezen valt is het ook wel weer lekker dat 'gewoon alles' er op zit wat we anders aan opties gekozen zouden hebben.
Ik zou voor wit-wit gaan mijn de kleine wielen (comfort) en omdat ik de prijzen van kleuren niet in verhouding vindt.
Dus als alles morgen goed gaat geef ik mijn werkgever de opdracht om hem te bestellen.
[ Voor 5% gewijzigd door 911GT2 op 22-09-2023 18:48 ]
Komende dinsdag bestel ik definitief de Model Y, LR in Midnight Cherry Red met de 20" velgen.
PhD i.o.
Een 2019 m3 sr+ RWD en een 2022 Germany mode Y-Performance (zie signature)spartacusNLD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:54:
[...]
Wat voor versie M3 heb je? Komen dit soort dingen bijvoorbeeld vaker voor bij een RWD (LFP) dan LR? Of andersom?
-10% is helaas heel normaal (ik heb -14.x %), gemiddeld voor een 3. De LFP heeft ook gewoon degradatie maar die is er nog niet zo lang (lijkt redelijk vergelijkbaar gemiddeld gezien)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Het komt wel overeen met mijn waarneming. Als ik iemand tegenkom met verblindende verlichting is dat bovengemiddeld vaak een Tesla...038Robijno schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:14:
Gisteravond heb ik voor het eerst in het donker gereden met mijn MYP (heb ik pas een week).. valt mij op dat de verlichting best wel hoog staat? Aan de rechterkant verlicht het echt de borden die wat hoger staan. Is dit normaal? Nog niemand zien seinen.. ook niet heel veel gereden dan nog.
Je kunt de afstelling overigens gewoon zelf testen door in het donker op een vlak terrein op een blinde muur (of garagedeur) af te rijden. Als je dan op die muur afrijdt, moet de scheidlijn licht-donker steeds hoger op de muur komen. Zie bijvoorbeeld deze eisen van de RDW: https://apk-handboek.rdw....ingen/afstelling-dimlicht
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is niet helemaal waar, vorige week hebben ze bij mij de lampen op verzoek afgesteld en ze gaan juist van hoog naar laag. Dus hoe dichter ik bij de muur kom, hoe lager ze schijnen.Andrehj schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:30:
[...]
Het komt wel overeen met mijn waarneming. Als ik iemand tegenkom met verblindende verlichting is dat bovengemiddeld vaak een Tesla...
Je kunt de afstelling overigens gewoon zelf testen door in het donker op een vlak terrein op een blinde muur (of garagedeur) af te rijden. Als je dan op die muur afrijdt, moet de scheidlijn licht-donker steeds hoger op de muur komen. Zie bijvoorbeeld deze eisen van de RDW: https://apk-handboek.rdw....ingen/afstelling-dimlicht
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Bij welke km stand/leeftijd dan? Ik heb er twee gehad en bij beiden niet in de buurt gekomen van -10%.Stef87 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:23:
-10% is helaas heel normaal (ik heb -14.x %), gemiddeld voor een 3.
Onze nu naar 2e auto gedegradeerde Model 3 SR+ is van 09-2019 (nieuw gekocht!)DS7 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:45:
[...]
Bij welke km stand/leeftijd dan? Ik heb er twee gehad en bij beiden niet in de buurt gekomen van -10%.
Bij slechts ~300km (km stand totaal) al -9.x degradatie (óf capaciteitsverlies) en afnemend-dalend tot -14.7% bij nu ongeveer 84.000km.
Tesla wimpelt je af (die snappen je niet) of de capaciteit is “geheim”.. Er staat zelfs bij klachten en onderzoek batterij met rode letters in scherm (service balie): “let op klant niet informeren over SoH capaciteit en degradatie”
Willekeurig forum komt/kwam dan met calibreren verhaal of eens tot 100% laden, slapen laag/hoog SoC: niks maakte uit.
Ze zeggen je alleen “valt geheel binnen de “Tesla fleet”, alles werkt niks mis mee”
Ik heb overigens ook ScanMyTesla (al is dit niet nodig om verlies te berekenen) toen aangeschaft, als voormalig elektrotechnisch autotechnicus maak je mij niet zo makkelijk iets wijs.. Heb uiteindelijk besloten dit te laten varen.
Snelladen doe ik nu met de model 3 vrijwel nooit meer en voorheen 2 dagen per jaar (zomervakantie heen/l en later terug). Opladen was altijd max 90% en heeft vaker tussen de 35-75% dan op 90%.
Teslafi geeft dan ook aan dat de rest van de vloot mij aan het bijbenen is.
De pest was dan ook dat ik door die -10% (en later bijna -15%) nèt aan geen retour naar familie (Schiedam-Eindhoven) meer kon maken in veel gevallen. (2x132km) Dan kwam ik aan met 48/52%..
Bruikbare capaciteit is (uit mijn hoofd, zie post historie voor exacte getallen) nog maar 43.x kWh bij 100% vol van de officiële 54.5 kWh
Edit: Praktisch is de (in de auto EPA:) Rated range van 386.7km bij 100%, nu nog maar rond de 324/335km. (Rated schommelt iets, zoals bij elke Tesla na verloop. De WLTP was overigens 409km, maar Tesla gebruikt omgerekende EPA waardes)
[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 22-09-2023 21:04 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dan schijnen ze dus schuin omhoog en verblinden dus als een malle...pretpik schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:35:
Dat is niet helemaal waar, vorige week hebben ze bij mij de lampen op verzoek afgesteld en ze gaan juist van hoog naar laag. Dus hoe dichter ik bij de muur kom, hoe lager ze schijnen.
Ik zou snel terug gaan en ze fatsoenlijk af laten stellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.