Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.100 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:56:
[...]

Dank voor de tip. Vervelend dat leaseplan en anwb geen fatsoenlijke fotos plaatsen waarop dat te zien is... zou je een check kunnen doen?

https://www.leaseplan.com...o's/101714/tesla-model-3/
Kenteken start met ZK. Dat is Q2 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Een tip voor diegene die net als ik de door tesla meegeleverde 7.5m kabel veel te lang en onhandig vinden;

Bij bol.com is een Evandy Spiraalkabel - 3 fase - 32A - 22kW 5 Meter in de aanbieding voor 135 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 23:01
Smobbo schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:57:
[...]

Kenteken start met ZK. Dat is Q2 2019.
En vanaf wanneer was de interieur update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:28:
[...]

Na aankomst laden. Ook nog retour met die snelheid is niet realistisch. Daar ben ik me van bewust. Maar goed, wellicht de snelheid wat aanpassen dan komt die enkele reis wel goed.
OK, was inderdaad even een realiteitscheck ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
flupp schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:09:
Zou het een probleem geven wanneer pakweg dit https://www.rad.eu/nl/c/p...paratie-schuim-300-ml.htm zou worden gebruikt bij bandenpech ?

Ik denk hierbij vooral aan
- enerzijds de mousse binnenin de band - misschien komt het product niet tot bij het lek door de mousse aan de binnenkant van het loopvlak ? of
- anderzijds de bandendruksensoren - kunnen die daartegen ?

Ik dacht aan die oplossing in combinatie met een electrische pomp. Of misschien is de oplossing van Tesla zélf (de bandenreparatieset voor 85€) wel net zo goed ? Maar ik heb daar allemaal eigenlijk niet zo heel veel ervaring mee, helaas (of moet ik zeggen : gelukkig maar)...
Ik dacht dat het advies was: Gebruik het niet tenzij je echt niet anders kan, de stelling was dat daarna ook meteen de band onbruikbaar was. Maar kan het inmiddels niet meer zo duidelijk terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Smobbo schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:51:
[...]

Je moet kijken naar de versie na de interieur update. Die herken je aan het hout wat doorloopt in de binnenkant van de deuren. Die versies hebben dubbelglas bij de voordeuren, dat schijnt te helpen tegen het lawaai op hogere snelheid (het minpunt van de 2019 model 3 wat mij betreft).
Dat hout wat doorloopt in de deuren is pas wat later gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

Dank voor de tip. Vervelend dat leaseplan en anwb geen fatsoenlijke fotos plaatsen waarop dat te zien is... zou je een check kunnen doen of deze de interieur upgrade heeft?

[Afbeelding]

Deze niet. Deze heeft nog pianolak en geen draadloos laden telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 10:27
Dutchlimits schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:40:
Vind het eerlijk gezegd ook wel mierenn$$kerij wat men bij Tesla's doen wat betreft fit and finish. Kijk ook eens bij andere merken, daar mankeert ook het eea als je goed kijkt. Tesla's hebben helaas nog de reputatie van de beginjaren waar ze blijkbaar lastig vanaf komen.
Bij een groot aantal van de M3's van Q1 dit jaar (waaronder die van mij) is de afwijking tussen dashboard en passagiersdeur panel echt groot. Bij aflevering in Tilburg werd het beaamt dat het niet goed was, later bij het service center konden ze er niets mee: within specs. Ik zou tekenen voor de afwijking zoals op die foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 13:20
Ik had ook een afwijking tussen paneel passagiers deur en dashboard (deur was hoger). Dit hebben ze bij een service center engiszins kunnen herstellen.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
[...]

Dank voor de tip. Vervelend dat leaseplan en anwb geen fatsoenlijke fotos plaatsen waarop dat te zien is... zou je een check kunnen doen of deze de interieur upgrade heeft?

[Afbeelding]

Behalve de kentekencheck kun je het zien aan de middenconsole. Met bekerhouders met plastic afwerking is de eerste versie, die heb ik ook. En volgens mij is de interieur-update gelijktijdig met de zwarte sierlijsten gekomen. Dus als de auto van buiten geen glanzende sierlijsten heeft maar zwarte sierlijsten, heb je ook de update-versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
[...]

[Afbeelding]

Zoals @DS7 aangeeft moet je kijken naar de vernieuwde center console. Deze is inderdaad zonder pianolak en heeft standaard een draadloze lader.

Verder heeft Bjorn (als je die kent) testen gedaan mbt het geluid wat binnenkomt. Volgens mij was dat niet minder dan het oude model (ondanks dubbele beglazing voor). Enige wat anders is, is de frequentie van het geluid (lager). Wellicht kan iemand het hier nog bevestigen.

Naar welke versie was je opzoek? LR?

Grote voordeel van de nieuwere versie is de warmtepomp. Dat scheelt in de winter aanzienlijk in range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De laatste dagen weer wat gekkigheid met de USB muziek. Nummer speelt, nummer speelt, zelfde nummer speelt, huh? Maar kan want ik weet dat dit nummer vaker op de USB stick staat, volgende nummer = zelfde nummer, toch maar eens kijken, staat de afspeelmodus op herhalen. Dat had ik toch echt niet gedaan? Dus weer op random gezet.
Gisteren hetzelfde, en bij hetzelfde nummer.
En zoals misschien bekend start de USB muziek niet automatisch als je in de auto stapt (Spotify wel). Ik stap vanmorgen in de auto en hij begint automatisch een nummer te spelen. Ok, misschien opgelost in een update? Maar als het nummer afgelopen is wordt er geen volgend nummer gespeeld.

Schiet mij maar lek hoor, die bugs die er in zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:10
Armo schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:58:
Een tip voor diegene die net als ik de door tesla meegeleverde 7.5m kabel veel te lang en onhandig vinden;

Bij bol.com is een Evandy Spiraalkabel - 3 fase - 32A - 22kW 5 Meter in de aanbieding voor 135 euro ;)
Ik heb een 5 meter kabel, maar vind die juist te kort. Wil je ruilen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 16:42
Vannacht een update gehad. Release notes: kleine wijzigingen.
Vanmorgen in n rit van geen 100km minimaal 3 keer een ingreep gehad omdat de auto vond dat de auto/vrachtwagen rechts op de snelweg die ik inhaalde te dichtbij kwam :?
Ik snap dat soort updates echt niet. Dat moet toch wel goed te checken zijn voordat je zo'n update uitrolt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smobbo schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:51:
[...]

Je moet kijken naar de versie na de interieur update. Die herken je aan het hout wat doorloopt in de binnenkant van de deuren. Die versies hebben dubbelglas bij de voordeuren, dat schijnt te helpen tegen het lawaai op hogere snelheid (het minpunt van de 2019 model 3 wat mij betreft).
Die versie heeft toch ook zwarte raamomlijsting? Dat valt sneller op denk ik.

@SX-Superfly zou gewoon eens proefrijden. Ja, de 2019 versie is niet stil. Zeker niet bij 150 maar op zich kon ik er prima mee leven. De geluidsinstallatie is gelukkig prima. Ook het verschil richting een 2021 zou je dan eens moeten testen. De huidige Y uit 2023 is zeker veel stiller. Weet niet of dat ook al voor een Model 3 uit 2021 het geval is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
flupp schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:09:
Zou het een probleem geven wanneer pakweg dit https://www.rad.eu/nl/c/p...paratie-schuim-300-ml.htm zou worden gebruikt bij bandenpech ?

Ik denk hierbij vooral aan
- enerzijds de mousse binnenin de band - misschien komt het product niet tot bij het lek door de mousse aan de binnenkant van het loopvlak ? of
- anderzijds de bandendruksensoren - kunnen die daartegen ?

Ik dacht aan die oplossing in combinatie met een electrische pomp. Of misschien is de oplossing van Tesla zélf (de bandenreparatieset voor 85€) wel net zo goed ? Maar ik heb daar allemaal eigenlijk niet zo heel veel ervaring mee, helaas (of moet ik zeggen : gelukkig maar)...
Die zooi nooit gebruiken. Gewoon de pech dienst laten komen bij een lekke band. Je kunt je band weggooien na het gebruiken van zo'n schuim. Ook het schuim dat af fabriek meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GekkeRipper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:12:
[...]

Die zooi nooit gebruiken. Gewoon de pech dienst laten komen bij een lekke band. Je kunt je band weggooien na het gebruiken van zo'n schuim. Ook het schuim dat af fabriek meegeleverd wordt.
Is dat sowieso niet het advies? Helemaal bij een BEV met veel vermogen? (Band vervangen bedoel ik dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Divak schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:27:
[...]

Behalve de kentekencheck kun je het zien aan de middenconsole. Met bekerhouders met plastic afwerking is de eerste versie, die heb ik ook. En volgens mij is de interieur-update gelijktijdig met de zwarte sierlijsten gekomen. Dus als de auto van buiten geen glanzende sierlijsten heeft maar zwarte sierlijsten, heb je ook de update-versie.
Dank voor de tip, dat maakt het zoeken makkelijker. En ik zie meteen als dat de update versie niet wordt aangeboden als occasion in de private lease op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
STIMPPYYY schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:27:
[...]

Zoals @DS7 aangeeft moet je kijken naar de vernieuwde center console. Deze is inderdaad zonder pianolak en heeft standaard een draadloze lader.

Verder heeft Bjorn (als je die kent) testen gedaan mbt het geluid wat binnenkomt. Volgens mij was dat niet minder dan het oude model (ondanks dubbele beglazing voor). Enige wat anders is, is de frequentie van het geluid (lager). Wellicht kan iemand het hier nog bevestigen.

Naar welke versie was je opzoek? LR?

Grote voordeel van de nieuwere versie is de warmtepomp. Dat scheelt in de winter aanzienlijk in range.
Bjorn de YouTuber Las ik in de OP. Zal eens kijken.
Zoek idd een LR.

Maar wellicht even rekenen of een bouwjaar 2023 kopen niet verstandiger is met de huidige SEPP, staat nu ook een leuke demo tesla 3 te koop. Als je de kosten uitsmeert over 48 maanden, of nog langer, dan is kopen bijna goedkoper als je er vanuit gaat geen onderhoud te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:12:
[...]

Die versie heeft toch ook zwarte raamomlijsting? Dat valt sneller op denk ik.

@SX-Superfly zou gewoon eens proefrijden. Ja, de 2019 versie is niet stil. Zeker niet bij 150 maar op zich kon ik er prima mee leven. De geluidsinstallatie is gelukkig prima. Ook het verschil richting een 2021 zou je dan eens moeten testen. De huidige Y uit 2023 is zeker veel stiller. Weet niet of dat ook al voor een Model 3 uit 2021 het geval is.
Ik heb een proefrit aangevraagd op tesla.nl maar kreeg melding dat er niets in de buurt was (den haag). Men neemt contact met me op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:20
SX-Superfly schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:26:
[...]

Ik heb een proefrit aangevraagd op tesla.nl maar kreeg melding dat er niets in de buurt was (den haag). Men neemt contact met me op.
Je kan momenteel geen proefrit met de Model 3 doen, omdat ze alle proefrit / showmodellen hebben verkocht.
En de Highland modellen er nog niet zijn (als het goed is ergens in Oktober is mij verteld). Ik heb zelf een proefrit gedaan in de Model Y niet helemaal blind zo'n compleet anders rijdende auto te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
SiErRa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:35:
[...]

Je kan momenteel geen proefrit met de Model 3 doen, omdat ze alle proefrit / showmodellen hebben verkocht.
En de Highland modellen er nog niet zijn (als het goed is ergens in Oktober is mij verteld). Ik heb zelf een proefrit gedaan in de Model Y niet helemaal blind zo'n compleet anders rijdende auto te kopen.
Wat een luxe dat er überhaupt wat te rijden is :+ !
Destijds in 2019 kon ik na bestelling en voor levering (2 weekjes zat er tussen) nog wel een keer in een Model 3 zitten, maar in principe destijds gekozen op basis van foto's en YouTube reviews :o !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 16:34

911GT2

en blazen maar!

Smobbo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:43:
[...]

Destijds in 2019 kon ik na bestelling en voor levering (2 weekjes zat er tussen) nog wel een keer in een Model 3 zitten, maar in principe destijds gekozen op basis van foto's en YouTube reviews :o !
Ik vind dat echt dapper. Dat zou ik nooit doen. Ik wilde ooit een Golf R leasen. Maar de importeur (dus niet de dealer) had geen Golf R testauto beschikbaar. Die moest ik maar gewoon bestellen, valt echt niet tegen. Sorry, maar zo zit ik niet in elkaar. Try before you buy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
pl0xs schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:47:
[...]

Ik heb een 5 meter kabel, maar vind die juist te kort. Wil je ruilen? :)
Haha, ik wilde het zelfde zeggen. De hele tijd tegen het verkeer in door die korte kabel is niet super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
[...]

De model Y is ook niet beschikbaar voor een testrit. Dan maar wachten tot de nieuwe uitvoering. Ik ga ook zeker niet beslissen zonder proefrit.

Met de wetenschap van nu voelt het niet goed om een model 3 van 2019 te leasen (bouwkwaliteit, isolatie, geen warmtepomp).

Ik las hier dat rond eind september mogelijk weer een lading occasions wordt aangeboden. Wellicht dat daar wat bij zit.

En anders in 2024. De SEPP wordt welliswaar verlaagd naar 2550 voor nieuw, voor occasions nog steeds 2000. Dus alsnog aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
[...]

Klopt. Kreeg onderstaande vorige week van Tesla Utrecht. Ik rijd daar medio oktober weer langs vanuit het werk om snel een proefrit te plannen en daarna snel de RWD te bestellen. Ik ga echt niet wachten tot ik automatisch via een Tesla site wordt uitgenodigd oid. Dan ben ik in januari nog aan het wachten. Overigens ben ik zelf al overtuigd en heb ik al in het nieuwe model gezeten vorige week. Lastig dat ik mijn vrouw ook nog moet overtuigen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whdgb-8Nyw98eCGw1RAC0Nnq4HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCsmQmhaZIXvCV4cOy336KnY.jpg?f=fotoalbum_large

ik had ook nog een vraag over waar ik de stealth grey kan gaan bekijken. Dat konden ze niet beantwoorden omdat ze niet weten welke kleur ze krijgen. Iemand die ervaring heeft hiermee? Of moet je dan naar het delivery center in Tilburg om de kleuren te bekijken die niet in showrooms staan?

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 26-09-2023 09:39 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
911GT2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:08:
[...]

Ik vind dat echt dapper. Dat zou ik nooit doen. Ik wilde ooit een Golf R leasen. Maar de importeur (dus niet de dealer) had geen Golf R testauto beschikbaar. Die moest ik maar gewoon bestellen, valt echt niet tegen. Sorry, maar zo zit ik niet in elkaar. Try before you buy.
Het is in mijn geval gewoon lease, dus dat maakt natuurlijk nogal uit ;) . Je rijdt hooguit 4 jaar in een minder fijne auto, echt slecht is het allemaal sowieso niet meer (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 16:09
spartacusNLD schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:09:
highland review van een chinees model (die vanaf gisteren daar overal in de showrooms staan als model 3+):

[YouTube: Model 3+ First Look in Shenzhen | Can it Compete With Chinese EVs?]

Het eerste wat hij aangeeft is de verlichting in de cabine die niet goed aansluit:
[Afbeelding]

wat denken jullie hiervan? ik neem aan dat ze enkel de perfect afgewerkte modellen in de showrooms zetten dus is dit dan wat je in alle modellen kan gaan verwachten?
Dit is wel hetzelfde als wat ik dacht hoor: Reken maar dat de demo modellen een extra kwaliteitsinspectie gehad hebben. Als je dan toch een rand ambient verlichting maakt die optisch doorloopt, zorg dan ook dat het echt doorloopt.
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.nl/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/2024-ALL-NEW-Tesla-Model-3-FULL-REVIEW-00-05-41-copy.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

jmderonde schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:44:
[...]

Dit is wel hetzelfde als wat ik dacht hoor: Reken maar dat de demo modellen een extra kwaliteitsinspectie gehad hebben. Als je dan toch een rand ambient verlichting maakt die optisch doorloopt, zorg dan ook dat het echt doorloopt.
[Afbeelding]
Ik vind die marges niet heel veel anders dan je bij andere merken ziet in deze prijsklasse. Dat is gewoon erg lastig om goed te krijgen. Zeker omdat je de deur voor de naden buiten ook nog moet stellen. Dus een beetje stelwerk buiten resulteert in een mismatch binnen.
Smobbo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:41:
[...]

Het is in mijn geval gewoon lease, dus dat maakt natuurlijk nogal uit ;) . Je rijdt hooguit 4 jaar in een minder fijne auto, echt slecht is het allemaal sowieso niet meer (y)
Dat was het in mijn geval ook, maar ik vind het ook een soort principekwestie. Dat je even de tijd neemt voor je klant enzo, hoeft allemaal niet schokkend te zijn, maar dat vind ik er wel bij horen.

[ Voor 24% gewijzigd door 911GT2 op 26-09-2023 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 16:09
SX-Superfly schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:33:
[...]

Weet je ook of de bouwkwaliteit van de 2020 versie drastisch is verbeterd t.o.v. 2019?
De knip zat begin 2021. Mijn auto is van maart 2021 en was een van de eerste.
Korte samenvatting:
- Mooier interieur, geen pianolak, andere middenconsole met draadloos laden.
- Dubbel glas voorste zijruiten.
- Geen chrome meer buitenkant (zwarte handvaten)
- Elektrische achterklep
- En de belangrijkste: Warmtepomp. Verbeterde efficientie.

En iets later heb je nog een kleine wijziging gehad waarin bijvoorbeeld het dashboard doorliep in de deurpanelen en stuurverwarming, dit was volgens mij half 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 15:12
911GT2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:46:
[...]

Ik vind die marges niet heel veel anders dan je bij andere merken ziet in deze prijsklasse. Dat is gewoon erg lastig om goed te krijgen. Zeker omdat je de deur voor de naden buiten ook nog moet stellen. Dus een beetje stelwerk buiten resulteert in een mismatch binnen.

[...]

Dat was het in mijn geval ook, maar ik vind het ook een soort principekwestie. Dat je even de tijd neemt voor je klant enzo, hoeft allemaal niet schokkend te zijn, maar dat vind ik er wel bij horen.
Ik ben ook niet een grote proefrijder.
De Tesla Y die ik nu heb is zowat de eerste waarmee ik echt een proefrit heb gemaakt voor ik beslist heb.
Bij mijn vorige auto's had ik al eens meegereden met een collega die een gelijkaardige auto had.
Maar eerlijk, als een BMW5 of aan A6 zo tegen valt dat je die niet wil rijden, dan is er iets mis met je verwachtingspatroon.
Meestal kies ik een auto toch onwille van wat ik in het budget krijg, en bij lease kan dat maand na maand nogal wisselen.
Toen ik mijn Volvo V90 koos kon ik die zowat full option (inclusief geventileerde massagezetels _/-\o_ ) krijgen terwijl ik een A6 zowat naakt moest nemen omdat die toen net een update had gekregen en er geen kortingen of businesspakketten waren. Vrijwel alle collega's kozen toen Volvo omdat ze echt enorme kortingen gaven.

De Tesla wou ik wel proef rijden, net omdat die toch zo veel 'anders' is dan de klassieke auto's.
Maar ik viel er ook instant voor.
Ik maak me nu eerder zorgen over de opvolger omdat Tesla nu niet meer in ons lijstje met 'aanvaarde' merken staat. Maar dat is dus een probleem binnen 3.5 jaar. We zien dan wel.
De auto die me momenteel het meest zou aantrekken is de Polestar 4.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:19:
[...]

Je kunt de keyfob er bij aanschaffen, dan kun je ineens zonder je telefoon wel de laadkabel ontkoppelen, trunk en frunk openen met een druk op de “sleutel”. Gebruik hem nu bijna 4 jaar en geen moment spijt van, ik vind een telefoon voor dat soort zaken ook te omslachtig.
Die keyfob kost €210. Voor dat geld zou ik eerder de S3XY buttons doen. Daarmee kun je de Smart Actions gebruiken voor laadpoort en frunk ontgrendelen, zonder überhaupt iets uit je zak te moeten halen. De trunk heeft al een knop aan de buitenkant, wat nog simpeler is dan een key fob uit je zak halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 14-09 12:19
Heb ruzie met Spotify en bestuurdersprofielen: als ik thuis Spotify heb draaien en mijn SO stapt in haar Tesla, dan gaat bij mij op kantoor vaak Spotify uit. Want: het Easy Entry profiel heeft dan mijn Spotify account draaien, en gaat meteen aan. Ik heb net geprobeerd om in het Easy Entry bestuurdersprofiel uit Spotify uit te loggen, maar dan ben ik ook in mijn bestuurdersprofiel uitgelogd. Hmmm... Kies ik het bestuurdersprofiel van m'n meisje, dan start wel meteen haar Spotify op, maar op zowel mijn, als Easy Entry draait dus mijn Spotify account? Ik wil op Easy Entry het Spotify "voertuigaccount" (ja, bestaat inderdaad, zoals hier al vermeld werd). Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
TCMR schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:36:
Heb ruzie met Spotify en bestuurdersprofielen: als ik thuis Spotify heb draaien en mijn SO stapt in haar Tesla, dan gaat bij mij op kantoor vaak Spotify uit. Want: het Easy Entry profiel heeft dan mijn Spotify account draaien, en gaat meteen aan. Ik heb net geprobeerd om in het Easy Entry bestuurdersprofiel uit Spotify uit te loggen, maar dan ben ik ook in mijn bestuurdersprofiel uitgelogd. Hmmm... Kies ik het bestuurdersprofiel van m'n meisje, dan start wel meteen haar Spotify op, maar op zowel mijn, als Easy Entry draait dus mijn Spotify account? Ik wil op Easy Entry het Spotify "voertuigaccount" (ja, bestaat inderdaad, zoals hier al vermeld werd). Weet iemand raad?
Anders Easy Entry voor jou profiel uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Smobbo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:41:
[...]

En voor het geld dat jij er specifiek in die tijd dan mee verdiend hebt maakt veel goed. Het is niet alsof het een skelter was. Maar het was wel extreem weinig bijtelling die 4%. Helaas nooit van kunnen profiteren >:)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:14:
[...]

Die keyfob kost €210. Voor dat geld zou ik eerder de S3XY buttons doen. Daarmee kun je de Smart Actions gebruiken voor laadpoort en frunk ontgrendelen, zonder überhaupt iets uit je zak te moeten halen. De trunk heeft al een knop aan de buitenkant, wat nog simpeler is dan een key fob uit je zak halen.
Hoe kun je dat doen dan? Of obv door handle pull die dan weer afhankelijk is van de phonekey? Probleem met de keyfob is volgens mij ook dat die niet 100% werkt aangezien die ook weer BT is.

Volgens mij moet de auto ook wakker zijn wil een button werken toch? Dat is dan ook niet echt een optie. (Om bv eentje op de laadpaal te plakken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 21:05
[...]
Ik had de Model 3 in april 2017 gereserveerd, in december 2018 besteld en februari 2019 opgehaald zonder hem eerder gezien te hebben. De Model Y had ik wel gezien, maar alleen even in de showroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

Toen mocht je binnen 14 dagen de auto ook teruggeven na levering en kreeg je je geld terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

jmderonde schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:50:
[...]

De knip zat begin 2021. Mijn auto is van maart 2021 en was een van de eerste.
Korte samenvatting:
- Mooier interieur, geen pianolak, andere middenconsole met draadloos laden.
- Dubbel glas voorste zijruiten.
- Geen chrome meer buitenkant (zwarte handvaten)
- Elektrische achterklep
- En de belangrijkste: Warmtepomp. Verbeterde efficientie.

En iets later heb je nog een kleine wijziging gehad waarin bijvoorbeeld het dashboard doorliep in de deurpanelen en stuurverwarming, dit was volgens mij half 2021.
Eind 2020 voor de LR en P. De SR+ kwam inderdaad pas begin 2021 met de updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:37:
[...]

Hoe kun je dat doen dan? Of obv door handle pull die dan weer afhankelijk is van de phonekey? Probleem met de keyfob is volgens mij ook dat die niet 100% werkt aangezien die ook weer BT is.

Volgens mij moet de auto ook wakker zijn wil een button werken toch? Dat is dan ook niet echt een optie. (Om bv eentje op de laadpaal te plakken.)
Het werkt inderdaad met de Smart Actions op de deurgrepen. Je moet dan inderdaad wel de phone key hebben, maar die kan in je zak/tas blijven. Phone key werkt bij mij >99% van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Bob Popcorn

Plop!

Gisteren de go ahead gekregen om een EV te gaan bestellen, uiteraard is de M3 grote kanshebber omdat 'ie compleet is en snel leverbaar. Als ik vandaag (theoretisch) zou bestellen, kan ik er dan vanuit gaan dat het een Highland is? Ik zou voor een kale, witte SR met 19" gaan. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Bob Popcorn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:43:
Gisteren de go ahead gekregen om een EV te gaan bestellen, uiteraard is de M3 grote kanshebber omdat 'ie compleet is en snel leverbaar. Als ik vandaag (theoretisch) zou bestellen, kan ik er dan vanuit gaan dat het een Highland is? Ik zou voor een kale, witte SR met 19" gaan. :)
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Thanks. En excuses voor een vraag die ongetwijfeld al 100x gesteld is, ik kon op de voorgaande pagina's geen eenduidig antwoord vinden.

Zodra die er is zal ik mij melden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Tommie12 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:04:
[...]

Ik ben ook niet een grote proefrijder.
De Tesla Y die ik nu heb is zowat de eerste waarmee ik echt een proefrit heb gemaakt voor ik beslist heb.
Bij mijn vorige auto's had ik al eens meegereden met een collega die een gelijkaardige auto had.
Maar eerlijk, als een BMW5 of aan A6 zo tegen valt dat je die niet wil rijden, dan is er iets mis met je verwachtingspatroon.
Meestal kies ik een auto toch onwille van wat ik in het budget krijg, en bij lease kan dat maand na maand nogal wisselen.
Toen ik mijn Volvo V90 koos kon ik die zowat full option (inclusief geventileerde massagezetels _/-\o_ ) krijgen terwijl ik een A6 zowat naakt moest nemen omdat die toen net een update had gekregen en er geen kortingen of businesspakketten waren. Vrijwel alle collega's kozen toen Volvo omdat ze echt enorme kortingen gaven.

De Tesla wou ik wel proef rijden, net omdat die toch zo veel 'anders' is dan de klassieke auto's.
Maar ik viel er ook instant voor.
Ik maak me nu eerder zorgen over de opvolger omdat Tesla nu niet meer in ons lijstje met 'aanvaarde' merken staat. Maar dat is dus een probleem binnen 3.5 jaar. We zien dan wel.
De auto die me momenteel het meest zou aantrekken is de Polestar 4.
Ik vond de BMW 4 grand coupé ander behoorlijk tegenvallen na het rijden en die is toen van mijn shortlist gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:08
Ik wilde jullie een tussentijdse update geven over de zomerbanden die ik 3 mei heb laten plaatsen:

Continental Sport Contact 7 - 245/35/R20 (DOT 0723)

We zijn dus bijna op een half jaar en er zijn 14000 kilometers mee afgelegd.

Over het algeheel zijn het fijne banden, relatief weinig rolgeluid, plakken aan de weg, super door bochten, nat weer heeft weinig invloed. Maar waar ik nu wel van schrok en ik moet het nog even meten maar op het oog lijken ze al een heel eind op te zijn. Slijtage is wel vlak, ik zie hier en daar wat lijkt op droogtescheurtjes.

Ik had gedacht er ongeveer 25-30k kilometers mee af te leggen maar ik denk dat ik blij mag zijn als ik er 20k uit weet te halen. Het is zo dat ik de banden behoorlijk laat lijden maar dan nog vind ik dit heel rap zonder bewust driften, donuts of burn-outs. Ik zal morgen meten met zo'n meetdingetje, maar op het oog zou ik zeggen 4mm rondom.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Bob Popcorn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:53:
[...]

Thanks. En excuses voor een vraag die ongetwijfeld al 100x gesteld is, ik kon op de voorgaande pagina's geen eenduidig antwoord vinden.

Zodra die er is zal ik mij melden ;)
Ik heb de vraag nog niet veel voorbij zien komen. En excuses zijn overbodig. Een simpele vraag kan soms simpel worden beantwoord. Aan het antwoord zit geen onderliggende toon of waardeoordeel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
911GT2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:54:
[...]

Ik vond de BMW 4 grand coupé ander behoorlijk tegenvallen na het rijden en die is toen van mijn shortlist gegaan.
Het hangt ook af van "hoe verwend was ik met mijn vorige auto".

Mijn laatste auto's waren:

VW Sharan DSG 177pk TDI
Audi A6 Multitronic 163pk
BMW 525d 218pk met luchtvering
Volvo V90 D4 Inscription
Tesla Y LR

Op de BMW5 na heb ik die allemaal zelf gekozen. Sharan onwille van 4 kinderen, nadien vooral gebaseerd op ervaringen van collega's en wat er in het budget ging.
De BMW was een "leftover" en die stond me wel aan na een proefrit alhoewel ik vond dat die op hogere snelheid niet scherp stuurde. Daarin was de A6 en de V90 echt beter, maar comfort was wel goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Bob Popcorn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:43:
Een Go ahead van het thuisfront, of van de baas/leasemaatschappij?
Want het kan wel zijn dat een leasemaatschappij al auto's ingekocht heeft en je daarmee nog een oud type krijgt.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Impry schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:11:
[...]

Een Go ahead van het thuisfront, of van de baas/leasemaatschappij?
Want het kan wel zijn dat een leasemaatschappij al auto's ingekocht heeft en je daarmee nog een oud type krijgt.
De optie is om hem te (zakelijk) leasen via Tesla zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 16:42
bokkow schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:55:
Ik wilde jullie een tussentijdse update geven over de zomerbanden die ik 3 mei heb laten plaatsen:

Over het algeheel zijn het fijne banden, relatief weinig rolgeluid, plakken aan de weg, super door bochten, nat weer heeft weinig invloed. Maar waar ik nu wel van schrok en ik moet het nog even meten maar op het oog lijken ze al een heel eind op te zijn. Slijtage is wel vlak, ik zie hier en daar wat lijkt op droogtescheurtjes.

Ik had gedacht er ongeveer 25-30k kilometers mee af te leggen maar ik denk dat ik blij mag zijn als ik er 20k uit weet te halen. Het is zo dat ik de banden behoorlijk laat lijden maar dan nog vind ik dit heel rap zonder bewust driften, donuts of burn-outs. Ik zal morgen meten met zo'n meetdingetje, maar op het oog zou ik zeggen 4mm rondom.
:o

Ik doe ongeveer 80K met een set, maar 95% snelweg rechtdoor op AP, dus niet sportief (dan word t een zooitje in mn auto met alle spullen die er in liggen :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Bob Popcorn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:54:
[...]

De optie is om hem te (zakelijk) leasen via Tesla zelf.
Dan moet dat wel goedkomen ja :)

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik zit wat door de handleiding van het 'oude' model te zoeken voor informatie over wat het 'Laagspanning Stopcontact' levert. Daar staat:

Het stopcontact is geschikt voor de voeding van accessoires met een stroomsterkte van maximaal 12A continu (16A piek). Dat zou op 144W uit komen. Maar ik meende eerder ergens gelezen te hebben dat de 12V-sigarettenaansteker max. 90W kan leveren.

Heeft iemand tips voor een usb-c lader die in de 12v plug past en ~70W levert? Ik zou wel graag iets willen wat mijn Macbook Pro een beetje (vlotjes) kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:19

Bob

Eddos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:22:
Ik zit wat door de handleiding van het 'oude' model te zoeken voor informatie over wat het 'Laagspanning Stopcontact' levert. Daar staat:

Het stopcontact is geschikt voor de voeding van accessoires met een stroomsterkte van maximaal 12A continu (16A piek). Dat zou op 144W uit komen. Maar ik meende eerder ergens gelezen te hebben dat de 12V-sigarettenaansteker max. 90W kan leveren.

Heeft iemand tips voor een usb-c lader die in de 12v plug past en ~70W levert? Ik zou wel graag iets willen wat mijn Macbook Pro een beetje (vlotjes) kan laden?
Dat zou een redelijk exotische lader moeten zijn, gezien die de 12V moet opschalen naar 20V om 70 watt via USB-C PD te kunnen leveren. In theorie mogelijk, in de praktijk ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Eddos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:22:

Bekijk Satechi Type-C 72W PD Car Charger - Space Grey op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Deze van Satechi doet 60W, dat lijkt een beetje de max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
@bokkow Tsja, een Performance :) 500pk+ en een hele blije rechtervoet kost wat ;)
Technisch gezien heeft een elektrische auto gewoon veel koppel, dat eet bandjes. Maar wat ook zo is bij elektrische auto's is dat je eigenlijk in beide spectrum meer control hebt over het koppel. Dus je kan ook op een manier rijden, waarbij de banden veel langer mee gaan dan met een reguliere benzine / diesel auto.

Probleem echter is.... Je hebt denk ik niet niks voor niks de Performance gekocht haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
ybos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:54:
[...]

:o

Ik doe ongeveer 80K met een set, maar 95% snelweg rechtdoor op AP, dus niet sportief (dan word t een zooitje in mn auto met alle spullen die er in liggen :P )
Immutable schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:36:
@bokkow Tsja, een Performance :) 500pk+ en een hele blije rechtervoet kost wat ;)
Technisch gezien heeft een elektrische auto gewoon veel koppel, dat eet bandjes. Maar wat ook zo is bij elektrische auto's is dat je eigenlijk in beide spectrum meer control hebt over het koppel. Dus je kan ook op een manier rijden, waarbij de banden veel langer mee gaan dan met een reguliere benzine / diesel auto.

Probleem echter is.... Je hebt denk ik niet niks voor niks de Performance gekocht haha.
Tja, jullie hebben gelijk, ik moet niet zo zeuren, als dit dan de enige pijn is...

De afgelopen 14000 kilometer hebben 800,- aan stroom gekost, een vergelijkbare benzine auto had ruim 3, bijna 4 keer zo veel gekost aan benzine en daar bovenop ook nog die banden moet ik maar denken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 08:27

Damian

Insane Obtrusion

Meer mensen opgevallen dat het beeld van de zij camera’s ineens heel anders is qua kleur. Veel natuurlijker.

Wel een stuk korreliger en meer artifacts heb ik het idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Damian op 26-09-2023 15:08 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:12

djbarney

XBL: DeejayBarney

Damian schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:06:
Meer mensen opgevallen dat het beeld van de zij camera’s ineens heel anders is qua kleur. Veel natuurlijker.

Wel een stuk korreliger en meer artifacts heb ik het idee.
Klopt inderdaad, die is recent veranderd, ik had 'm in de .32 release voor 't eerst, maar er zijn ook mensen die het al in de versie er voor zagen. Zie ook https://www.notateslaapp....n/2023.32.6/release-notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper

Heb je toevallig de profieldiepte gemeten toen ze nieuw waren? Nieuwe banden lijken steeds minder profiel te gaan krijgen. Dat is zodat ze goed scoren op het verplichte bandenlabel. Wat een feest weer zo'n label.

Dus als ze nieuw 6mm hadden bijvoorbeeld, en nu 4mm, dan zit je op de helft van de levensduur ongeveer. Waar ik 2mm aanhoudt als grens om te vervangen.

Overigens moet je over het algemeen bij Michelin zijn voor de langste levensduur in combinatie met het beste weggedrag.

En wellicht zijn de EV banden ook wel wat harder? Om te compenseren voor het hogere gewicht en gemakkelijk aan te spreken vermogen?

[ Voor 4% gewijzigd door GekkeRipper op 26-09-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:16:
[...]

Is dat sowieso niet het advies? Helemaal bij een BEV met veel vermogen? (Band vervangen bedoel ik dan.)
Tsja dat ligt eraan hoe je de band wil gaan belasten en hoe en waar de prop zit. Gewoon laten adviseren door de monteur voor de specifieke situatie zou ik zeggen. Bij rustig 120 kmh tokkelen over de snelweg kun je zover ik weet prima rijden met een prop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
GekkeRipper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:38:
[...]

Heb je toevallig de profieldiepte gemeten toen ze nieuw waren? Nieuwe banden lijken steeds minder profiel te gaan krijgen. Dat is zodat ze goed scoren op het verplichte bandenlabel. Wat een feest weer zo'n label.

Dus als ze nieuw 6mm hadden bijvoorbeeld, en nu 4mm, dan zit je op de helft van de levensduur ongeveer. Waar ik 2mm aanhoudt als grens om te vervangen.

Overigens moet je over het algemeen bij Michelin zijn voor de langste levensduur in combinatie met het beste weggedrag.

En wellicht zijn de EV banden ook wel wat harder? Om te compenseren voor het hogere gewicht en gemakkelijk aan te spreken vermogen?
Ah ja, nu ik er naar ga googlen zie ik dat ook voor CSC7, er zijn er die schijnbaar 6.5mm hebben gemeten nieuw. Dat is wel een flink verschil met wat af fabriek 7,5-8mm zou moeten zijn. Morgen heb ik zo'n dingetje om het juist te kunnen meten, dan weet ik in ieder geval wat het nu is. 2mm zie ik ook als minimum, althans dat is waar die indicator in het midden profiel ook ongeveer zit. Dat laatste zou ook nog eens kunnen, als je hardere compound bedoelt? Ik heb gewoon "normale" banden gekocht, EV banden klonken mij een beetje als vergulde HDMI kabels in de oren, daarnaast is dat maar een kleine selectie en niet Michelin Pilot Sport of Conti Sport Contact bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GekkeRipper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:40:
[...]

Tsja dat ligt eraan hoe je de band wil gaan belasten en hoe en waar de prop zit. Gewoon laten adviseren door de monteur voor de specifieke situatie zou ik zeggen. Bij rustig 120 kmh tokkelen over de snelweg kun je zover ik weet prima rijden met een prop.
Als thuisbrengertje prima ja. Maar het is een tijdelijke reparatie. Net als schuim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
bokkow schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:46:
[...]

Ah ja, nu ik er naar ga googlen zie ik dat ook voor CSC7, er zijn er die schijnbaar 6.5mm hebben gemeten nieuw. Dat is wel een flink verschil met wat af fabriek 7,5-8mm zou moeten zijn. Morgen heb ik zo'n dingetje om het juist te kunnen meten, dan weet ik in ieder geval wat het nu is. 2mm zie ik ook als minimum, althans dat is waar die indicator in het midden profiel ook ongeveer zit. Dat laatste zou ook nog eens kunnen, als je hardere compound bedoelt? Ik heb gewoon "normale" banden gekocht, EV banden klonken mij een beetje als vergulde HDMI kabels in de oren, daarnaast is dat maar een kleine selectie en niet Michelin Pilot Sport of Conti Sport Contact bijvoorbeeld.
EV banden zijn echt toegespitst op minder verbruik, minder geluid (schuim erin bijvoorbeeld) en op het hogere gewicht. Geen marketing onzin dit keer. Maar dat zijn tegenstrijdige eigenschappen van sportieve banden over het algemeen.

Onder mijn nieuwe Model 3 performance liggen Pirelli P Zero PZ4 EV banden met Tesla codering denk ik. Tot nu toe geen klachten, grip is goed en stuurt lekker direct. Ook stil, maar heb nog geen andere banden op deze auto gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:04:
[...]

Als thuisbrengertje prima ja. Maar het is een tijdelijke reparatie. Net als schuim.
Daar zijn veel garages het niet met je eens. Een prop wordt regelmatig als definitieve reparatie toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
Zijn er mensen met goede ervaringen met vierseizoenenbanden onder de MY 19inch?
Ik woon aan de grens met Duitsland en wil niet naar winterbanden overstappen dus ben op zoek naar goede 4 seizoenenbanden die still zijn en lang meegaan. Iemand ervaring met deze: CONTINENTAL ALLSEASONCONTACT 255/45 R19 104Y XL, FR, M+S, 3PMSF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

aex351

I am the one

bokkow schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:46:
[...]

[...]

Tja, jullie hebben gelijk, ik moet niet zo zeuren, als dit dan de enige pijn is...

De afgelopen 14000 kilometer hebben 800,- aan stroom gekost, een vergelijkbare benzine auto had ruim 3, bijna 4 keer zo veel gekost aan benzine en daar bovenop ook nog die banden moet ik maar denken :+
Er zijn maar heel weinig mensen die een kilometer prijs van 0,05 euro per gereden kilometer hebben. Dat kan je alleen doen als je zonnepanelen hebt met overtollig eigen stroom waarbij de zonnepanelen al door de terugverdientijd heen zijn. In elk ander geval ben je jezelf gewoon rijk aan het rekenen. :).

[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 26-09-2023 16:54 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:16:
[...]

In principe vanaf snelheidsindex W (=270km/h of hoger) mag je geen prop meer toepassen. Daaronder kan het weinig kwaad. Het gaat vooral om de centrifugaalkrachten op de prop. Ik zou het sowieso zien als tijdelijke reparatie, maar als je gewoon max 100 aanhoudt op de snelweg hoef je geen haast te maken met de permanente reparatie zegmaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
aex351 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:50:
[...]

Er zijn maar heel weinig mensen die een kilometer prijs van 0,05 euro per gereden kilometer hebben. Dat kan je alleen doen als je zonnepanelen hebt met overtollig eigen stroom hebt waarbij de zonnepanelen al door de terugverdientijd heen zijn. In elk ander geval ben je jezelf gewoon rijk aan het rekenen. :).
Minimaal thuis geladen, ik denk misschien 100kWh in totaal. Wacht nog steeds op mn SAP via Liander.

Even teruggerekend is het zo’n 0,29€/kWh, relatief goedkoop maar hier aan de straat is het al lange tijd 0,31€/kWh :)

Ik reken mezelf sowieso rijk, zoveel vermogen zo weinig kosten <3

Overigens, voor iedereen getriggered is; puur brandstofkosten per kilometer(!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:12
empeetrois schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:33:
Ik zag op de tesla site veel voorraadmodellen van de Model Y lr en performance staan met allemaal zo'n 10% korting. Interessant voor diegene die nog een nieuwe auto wil aanschaffen of leasen! Zeker als je dit combineert met de referal korting. Dan heb je de Model Y LR al voor 49.093 euro! Zou dit te maken hebben met teveel aanbod / te weinig vraag?
dank je, mijn leasemaatschappij vond het ook wel een goed idee om bijna 6000 euro korting te krijgen en kon opeens binnen een half uur er 1 kopen. LR Midnight Cherry Red op 19” de trekhaak achteraf monteren scheelt mij weer bijtelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DaCoTa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:44:
[...]

Ik had de Model 3 in april 2017 gereserveerd, in december 2018 besteld en februari 2019 opgehaald zonder hem eerder gezien te hebben. De Model Y had ik wel gezien, maar alleen even in de showroom.
Neem aan dat de Cybertruck bij jou ook in bestelling staat 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Er zijn maar heel weinig mensen die een kilometer prijs van 0,05 euro per gereden kilometer hebben. Dat kan je alleen doen als je zonnepanelen hebt met overtollig eigen stroom waarbij de zonnepanelen al door de terugverdientijd heen zijn. In elk ander geval ben je jezelf gewoon rijk aan het rekenen. :).
Met een dynamisch stroomcontract kun je het gemiddelde ook stevig naar beneden krijgen. Hoef je geen zonnepanelen voor te hebben. In de zomer is de prijs regelmatig negatief (oftewel geld toe om te laden*) in de weekends rond het middaguur. In de winter komt dit regelmatig voor als het lekker waait in de nacht. Als dit een beetje handig uitkomt met je verbruik ben je spekkoper.

Ik heb het niet bijgehouden, maar heb dit jaar zeker niet op momenten geladen dat het meer dan €0,35 was en amper boven €0,25 (alleen als het echt moest ivm een reis de volgende dag). Wel steeds zoveel mogelijk de dalen met negatieve prijzen gepakt. zodat ik dan niet hoefde te betalen wat de PV opleverde. Heel veel momenten dus lager dan €0,25 tot en met €0,61 negatief.

Op deze manier is €0,25 wel te realiseren hoor. En de Superchargers zitten hier nu amper boven, dus ook dat drijft het gemiddelde niet omhoog.

*In dat geval moet je dus eigenlijk die opbrengsten dubbel tellen als je de PV installatie meetelt zoals jij doet, want anders moest je betalen om terug te leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

GekkeRipper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:27:
[...]

Daar zijn veel garages het niet met je eens. Een prop wordt regelmatig als definitieve reparatie toegepast.
Broddelwerk. Alleen een paraplu kan ok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:11:
[...]

Met een dynamisch stroomcontract kun je het gemiddelde ook stevig naar beneden krijgen. Hoef je geen zonnepanelen voor te hebben. In de zomer is de prijs regelmatig negatief (oftewel geld toe om te laden*) in de weekends rond het middaguur. In de winter komt dit regelmatig voor als het lekker waait in de nacht. Als dit een beetje handig uitkomt met je verbruik ben je spekkoper.

Ik heb het niet bijgehouden, maar heb dit jaar zeker niet op momenten geladen dat het meer dan €0,35 was en amper boven €0,25 (alleen als het echt moest ivm een reis de volgende dag). Wel steeds zoveel mogelijk de dalen met negatieve prijzen gepakt. zodat ik dan niet hoefde te betalen wat de PV opleverde. Heel veel momenten dus lager dan €0,25 tot en met €0,61 negatief.

Op deze manier is €0,25 wel te realiseren hoor. En de Superchargers zitten hier nu amper boven, dus ook dat drijft het gemiddelde niet omhoog.

*In dat geval moet je dus eigenlijk die opbrengsten dubbel tellen als je de PV installatie meetelt zoals jij doet, want anders moest je betalen om terug te leveren...
*ik hoop niet dat je boekhouder bent. Dubbel rijk rekenen de verkeerde kant op

Je krijgt niet én betaalt voor dezelfde kWh én bespaart de terug levering. Die ene kWh komt of van het net (en je krijgt geld) of van je PV (en je voorkomt teruglever kosten)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 26-09-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Komt voornamelijk omdat het geen EV specifieke banden zijn, compound is dan wat minder geschikt on lang mee te gaan. (In short; minder flex in band is nodig, ivm hoge koppel)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:21:
[...]

*ik hoop niet dat je boekhouder bent. Dubbel rijk rekenen de verkeerde kant op

Je krijgt niet én betaalt voor dezelfde kWh én bespaart de terug levering. Die ene kWh komt of van het net (en je krijgt geld) of van je PV (en je voorkomt extra kosten)

(die ook afschrijft en dus ook kosten heeft a een LCOE van 20+ cent voor veel mensen in NL)
Dat was uiteraard een niet-serieuze opmerking naar de vorige poster toe die verwees naar volledig afgeschreven PV. Dat impliceert ook dubbel rekenen, want als je de PV al hebt maakt het niet uit waar je het voor verbruikt.

Zoals je aangeeft is de LCOE de juiste manier van vergelijken en voor PV is die lager dan €0,25. Ik kom zelfs uit op €0,10 of daaromtrent als ik de kosten (aanschaf + nog eens 50% extra voor onderhoud) verdeel over 30 jaar (en rekening houd met lagere opbrengst in de loop van de tijd). Dat is dus inclusief volledige afschrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Rohaatje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:35:
Ik woon aan de grens met Duitsland en wil niet naar winterbanden overstappen dus ben op zoek naar goede 4 seizoenenbanden die still zijn en lang meegaan. Iemand ervaring met deze: CONTINENTAL ALLSEASONCONTACT 255/45 R19 104Y XL, FR, M+S, 3PMSF
Goodyear vector 4 - gen3. (255/45/19 XL).

Komen ook als beste uit de test. Zijn vrij stil en goede allrounder. (Voelt nog steeds sportief aan het sturen)

Michelin Crossclimate 2 heb je niet in juiste maat. Deze zijn ook goed (zitten op onze Model 3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5KvwkRGSjze3OZuDD618M2pV0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udeOqQ8FFOkxNplWqpzwlVzf.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief welke ook goed zijn:

Continental all season contact & Vredestein Quatrac PRO (EV versie, indien verkrijgbaar)

Voorbeeld Crossclimate 2 (niet mogelijk op de 3 Performance)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eipGd--gYBjIxPBGWgsXjSL2f4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9DKziQTNdkEhqYrhyV24Al4.jpg?f=fotoalbum_large
Nadeel van de Crossclimate 2 is dat deze glibberen op de witte belettering van wegen, maar ook op rotondes en als het nat is is bij een scherpe bocht schuift de achterkant naar buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 26-09-2023 21:47 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
DS7 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:20:
[...]

Pin me niet vast op de terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Valt het jullie ook op dat de FSD visualisatie veel beter is met de laatste update? 2023.32

Auto’s om mij heen blijven nu stilstaan op de juiste/daadwerkelijke plek ipv continue verschuiven in de visualisatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
GloriX schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:46:
Valt het jullie ook op dat de FSD visualisatie veel beter is met de laatste update? 2023.32

Auto’s om mij heen blijven nu stilstaan op de juiste/daadwerkelijke plek ipv continue verschuiven in de visualisatie!
https://www.notateslaapp....n/2023.32.6/release-notes
Improved Autopilot Visualizations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:33:
[...]

Dat was uiteraard een niet-serieuze opmerking naar de vorige poster toe die verwees naar volledig afgeschreven PV. Dat impliceert ook dubbel rekenen, want als je de PV al hebt maakt het niet uit waar je het voor verbruikt.

Zoals je aangeeft is de LCOE de juiste manier van vergelijken en voor PV is die lager dan €0,25. Ik kom zelfs uit op €0,10 of daaromtrent als ik de kosten (aanschaf + nog eens 50% extra voor onderhoud) verdeel over 30 jaar (en rekening houd met lagere opbrengst in de loop van de tijd). Dat is dus inclusief volledige afschrijving.
Offtopic: De goedkoopste LCOE die ik heb gezien op solar is 9 cent in Saudi. Ik denk dat er ergens wat mis gaat in je berekeningen. WACC vergeten?

On topic: zou mooi zijn als er een goede V2X oplossing zou komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Is er een manier om easy entry tijdelijk te overrulen? Mijn vrouw heeft het aan haar profiel hangen omdat ze nogal klein is haar stoel dus initieel hoog staat. Nu heeft ze op het werk een personeelsparkeergarage waar de knop om de slagboom te openen op 1.5 meter van de slagboom staat. Waarschijnlijk een bouwfout, in de praktijk oprijden, uitstappen, knop indrukken, instappen en doorrijden.

Doordat easy entry haar stoel verlaagt, moet ze na het indrukken van de knop weer wachten tot haar instellingen weer goed staan voor ze kan gaan rijden. Helaas gaat de slagboom al na een seconde of 10 weer dicht. Ideaal zou dus zijn dat de stoel hier eenmalig op hoogte blijft staan.

Misschien is dit te doen door de auto in drive te laten staan met de automatische handrem, maar ergens voelt dat niet wenselijk en lijkt Park de enige juiste manier.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

GekkeRipper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:44:
[...]

Pin me niet vast op de terminologie.
Paraplu is totaal anders dan een prop. Een prop doe je van buitenaf. Een paraplu van binnenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik heb de Continental ALLSEASONCONTACT FR M+S 3PMSF XL 101Y CO255/40Y20ASCOXL op 20" Model Y LR.

Ze zijn volgens mij ietsjes minder zuiniger dan de originele banden, maar weet het niet heel zeker, zodra ze erop zaten hebben we door Duitsland gecrossed en dat heeft het verbruik wat scheef getrokken.

Wat wil je verder weten, voor zover deze vergelijkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
STIMPPYYY schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:36:
[...]
Neem aan dat de Cybertruck bij jou ook in bestelling staat 😎
Haha, nee. Het idee van de Model 3 was om hem op te rijden, maar de voordelen van de Model Y wogen zwaarder. Nu gaan we deze op rijden. Cybertruck is ook niet WAF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
coelho schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:06:
Is er een manier om easy entry tijdelijk te overrulen? Mijn vrouw heeft het aan haar profiel hangen omdat ze nogal klein is haar stoel dus initieel hoog staat. Nu heeft ze op het werk een personeelsparkeergarage waar de knop om de slagboom te openen op 1.5 meter van de slagboom staat. Waarschijnlijk een bouwfout, in de praktijk oprijden, uitstappen, knop indrukken, instappen en doorrijden.

Doordat easy entry haar stoel verlaagt, moet ze na het indrukken van de knop weer wachten tot haar instellingen weer goed staan voor ze kan gaan rijden. Helaas gaat de slagboom al na een seconde of 10 weer dicht. Ideaal zou dus zijn dat de stoel hier eenmalig op hoogte blijft staan.

Misschien is dit te doen door de auto in drive te laten staan met de automatische handrem, maar ergens voelt dat niet wenselijk en lijkt Park de enige juiste manier.
Zodra je de deur opendoet zet Tesla de auto automatisch in P. Dat gaat dus niet werken.

Makkelijkste is om nog een profiel te koppelen en die te selecteren (en erna weer te switchen) voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Op basis van alleen de stroomprijs halen we hier de 0,03 Euro/km, neem ik daarbij de opbrengst van de afbetaalde panelen mee zonder een prijs te koppelen aan de opbrengsten die je daarvoor zou kunnen ontvangen, dan zitten we op 0,00 Euro/km.

Zie ook: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

Geen ervaring mee onder de MY maar wel onder mijn vorige hybride auto: de Michelin Crossclimate. Deze zijn onverslijtbaar doordat ze een normale rubbersoort hebben, die ook op zomerbanden wordt gebruikt. Ook heeft de band het vereiste Alpine sterretje/berg, om door te gaan als winterband.
Soortgelijke banden van Vredestein reden ook prima maar sleten circa 2x zo hard.

Ik ga voor mijn MY zeker weer kijken naar Crossclimate II.

Hier nog wat ervaringen: https://www.reddit.com/r/..._crossclimate_2_tires_on/

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 26-09-2023 23:18 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DS7 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:20:
[...]

Helemaal akkoord.
Als ik een lek had, waarbij een prop geplaatst werd, dan ben ik altijd terug gegaan naar een bandencentrale een paar dagen later voor inspectie en een definitieve herstelling.

Ik blijf in elk geval nooit met een prop rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:42
STIMPPYYY schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:28:
[...]

Zodra je de deur opendoet zet Tesla de auto automatisch in P. Dat gaat dus niet werken.

Makkelijkste is om nog een profiel te koppelen en die te selecteren (en erna weer te switchen) voor dit soort situaties.
Lees ik nu een voordeel voor een stop-start knop :9 :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:26
GeeMoney schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:40:
[...]

Een knop is zooooo 2000 ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Weet nou niet echt of deze kleur combi eer doet aan de auto. Fel roze deurgrepen en zalm roze kleur verder. Bijpassend model zat achter 't stuur haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzw5Yub1pBu4lhuDJLdlVQO_TMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SM9P7y5NIRPDUezDTvim0Xt7.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
DaCoTa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:21:
[...]

Ik heb de Continental ALLSEASONCONTACT FR M+S 3PMSF XL 101Y CO255/40Y20ASCOXL op 20" Model Y LR.

Ze zijn volgens mij ietsjes minder zuiniger dan de originele banden, maar weet het niet heel zeker, zodra ze erop zaten hebben we door Duitsland gecrossed en dat heeft het verbruik wat scheef getrokken.

Wat wil je verder weten, voor zover deze vergelijkbaar is?
Ik vraag me af in hoeverre het noodzakelijk is om de EV versie van een band te gebruiken. Wat is het voordeel/verschil eigenlijk daar ze slechts voor enkele merken te krijgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
coelho schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:06:

Volgens mij kun je per rijders profiel instellen of je easy entry wilt gebruiken. Dacht dat ik zelf easy entry aan heb staan en mijn vrouw uit. Maar momenteel op vakantie dus dat kan ik nu niet checken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Laatst online: 12-09 19:39
Oekol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 03:02:
Weet nou niet echt of deze kleur combi eer doet aan de auto. Fel roze deurgrepen en zalm roze kleur verder. Bijpassend model zat achter 't stuur haha

[Afbeelding]
Vind m gek genoeg best tof eigenlijk!

PSN: Sluuz

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:40:
[...]

Je kunt de auto wel weer in D zetten nadat je de deuren hebt geopend.
JohanB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:54:
[...]

Offtopic: De goedkoopste LCOE die ik heb gezien op solar is 9 cent in Saudi. Ik denk dat er ergens wat mis gaat in je berekeningen. WACC vergeten?

On topic: zou mooi zijn als er een goede V2X oplossing zou komen ;)
Inderdaad off topic, maar de Golfregio zat in 2016 al rond $0,025 per kWh (2,5 cent $) LCOE (geboden in een project, dus kosten waarschijnlijk nog wat lager) voor solar:

https://www.pv-magazine.c...-solar-project_100026191/

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:52
Rohaatje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:15:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre het noodzakelijk is om de EV versie van een band te gebruiken. Wat is het voordeel/verschil eigenlijk
YouTube: Everything You Need To Know About Electric Car Tires

YouTube: What makes EV tires different, and why should you fit them! 🔌

In het kort: specifieke aanpassingen voor rolweerstand, stijfheid van de rubber compound om te compenseren voor het gewicht en hoge koppel, en geluiddemping omdat EV’s minder lawaai maken.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:52
Oekol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 03:02:
Wat leuk! Super ook dat ze de aandacht hebben gegeven aan de deurklinken. Moet een beetje denken aan zo’n zalm sushi 🍣 😁

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 08:27

Damian

Insane Obtrusion

De "verbeteringen" van de camera's is overdag wel ok, maar in het donker geeft het rare effecten. Koplampen die paarsig zijn, raar knipperen. Ik vind het overdag een vooruitgang, maar in het donker is het echt slechter geworden. Hele "nightvision" idee is er vanaf lijkt het wel.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik moet toch even wat positieve dingen zeggen over Autopilot (basis AP op een MY2021 Model 3). Ik rij de laatste weken enkele honderden kilometers Nederlandse snelweg per week en ik kan veel meer op AP vertrouwen dan daarvoor. Dingen die opvallen:
  • Geen phantom brakes gehad. Gewoon nul.
  • Rustiger gas/rem gedrag in files.
  • Tesla stormt nog steeds op files af, maar staat op tijd stil zonder achterliggers in m'n kofferbak
  • Werkt prima in zware regenbuien
  • Automatisch groot licht en ruitenwissers gedragen zich beter
  • Houdt in als hij dreigt om rechts in te halen (toont pijlen in de linker baan), totdat je een tikje gas geeft om toestemming te geven
  • Minder 'angstig' voor vrachtwagens op smalle banen
Dit is met versies tot 2023.26. Het verschil met de eerste Tesla Vision release is aanzienlijk. Ik was bang dat Tesla alleen nog maar in FSD beta investeerde, maar het lijkt erop dat we hier in Europa toch nog steeds verbeteringen krijgen. Dit nuanceert de verhalen uit de pers van 'andere merken halen Tesla in' ook weer, want de mate van verfijning die ik hierboven beschrijf heb ik bij andere merken nog niet gezien.
Pagina: 1 ... 125 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: