Nou, laat ik ook eens een ervaring delen.
Helaas niet zo een goede ervaring: De airco installatie werkte niet meer zo goed. Moeite met op temperatuur krijgen van de "return air temperature". En als het dan lukte, dan was op den duur de temperatuur toch weer lager. Gewoonweg niet stabiel.
De originele installateur heb ik niet laten komen. Geen goed gevoel bij. Had initieel een mooie installatie opgeleverd, maar toch wat steekjes laten vallen, technisch maar ook in zijn advies:
1. Pompjes geïnstalleerd die "geruisloos" moesten zijn, dat waren ze alles behalve (zijn er nu uit)
2. Te grote buiten unit (12,5 kw)
3. 1 buiten unit voor 2 verdiepingen (had ik achteraf liever als 2 buiten units geïnstalleerd gezien).
3. Buiten unit te laag afgezekerd en niet goed gecommuniceerd over het stroomverbruik van de buiten unit - moet op 32A afgezekerd worden
4. Kunststof leidingen gebruikt (fastpipe, frostpipe, justcooling) ipv koper
5. Geen soldeer koppelingen gebruikt
Uiteindelijk, na wat checken etc bleek dat er koudemiddel weg was. De unit bevat helaas 6 kg(!) koudemiddel. Dus het opnieuw moeten vullen van de unit was een prijzig verhaal (600 euro in totaal afgetikt voor alle werkzaamheden inclusief leeg maken, vacuumeren, 6 kg r410a vullen).
En wat bleek: een flink aantal koppelingen op de buiten unit waren niet goed aangedraaid. Mogelijkheid dat daar lekkage van is gekomen. Concreet geen lek gezien tijdens de druktest.
Het draait nu weer als een zonnetje. Maar ik ben er wel bang voor dat e.e.a. weer minder goed gaat werken. Toch bang dat er weer (of nog steeds) ergens een (mini) lek zit.
Vwb kunststof leidingen: begin er niet aan. Als ik dit op voorhand had geweten, had ik er meteen een punt van gemaakt.
Ik heb destijds de installatie bewust door een vakman laten doen, zonder me er zelf teveel mee te bemoeien. Men zegt weleens tegen mij dat ik teveel uitzoek en teveel bemoei. Maar dat laat ik me ook zeker niet meer zeggen. De tweaker-checks zijn juist goed om te doen, zoals in dit geval dus wel weer blijkt.
Zodra we de verbouwing in gaan en de buiten unit verplaatst gaat worden, gaan we het leidingwerk vervangen door koper en solderen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?