Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:24
habbekrats schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 02:57:
[...]

Dan kun je net zo goed een paar goedkope straalkachels neerzetten in geval van nood, ook cop=1.

Andere opties Zibro kamin petroleum kachel, werkt ook als er geen strroom/gas is wel goed ventileren.
Indirecte diesel heater 8 kw wel zorgen dat je 12v beschikbaar hebt. https://www.toolmania.nl/...standkachel-diesel-h.html (let op dropshipper van Alie)
Een mobiele airco/warmtepomp als reserve. https://www.enzavu.online...-3-5-kw-koeling-12000-btu
Ik merk dat aan de hand van mijn korte bericht in dit topic (in mijn eigen topic staat veel meer info) niet helemaal duidelijk overgekomen is dat het mij niet zo zeer gaat om een back-up te willen hebben voor de airco's, maar dat ze gewoon net niet voldoende zijn als enige oplossing. Ze voorzien niet in verwarming voor alle kamers in het huis en bij flinke kou (of juist het typische defrostweer) is het comfort net wat minder. Natuurlijk kunnen eenvoudige convectorkachels een optie zijn, maar met een jong kind vind ik dat toch behoorlijk gevaarlijk en zeker niet geschikt voor de slaapkamer.
mr_evil08 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Is een gasketel wel terug te verdienen dan(tel je tegenwoordig ook minstens 2k voor) ?
Bedenk ook dat L/W kan koelen waardoor je extra comfort hebt.

Probleem bij L/W is dat installateurs van alles willen aansmeren wat technisch niet hoeft en de installatie onnodig duur maken, want stel je voor dat je een enkele kamer in huis niet naar de gewenste temperatuur krijgt tijdens -20 buiten.
Nee, dat ook niet. Maar een nieuwe CV komt er sowieso niet, dan moet de overstap naar iets anders nu gebeuren. Niks doen is ook een mogelijkheid (met het risico dat je over een paar jaar voor het verwijderen van een gasaansluiting de volle mep betaalt). Met L/W koelen zal ik niet snel gaan doen; met de drie airco's lukt koelen prima (en vermoedelijk beter dan met een L/W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Word er niet zo vrolijk van, als ik dat zo lees...

Knikker boven wel gewoon een split l/l.

L/w lijkt me ook niet echt een optie voor adhoc verwarmen van die tochthokken met (nu nog) enkel glas.

[ Voor 22% gewijzigd door xHEMANx op 28-02-2024 23:38 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
BriannNL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Ik merk dat aan de hand van mijn korte bericht in dit topic (in mijn eigen topic staat veel meer info) niet helemaal duidelijk overgekomen is dat het mij niet zo zeer gaat om een back-up te willen hebben voor de airco's, maar dat ze gewoon net niet voldoende zijn als enige oplossing. Ze voorzien niet in verwarming voor alle kamers in het huis en bij flinke kou (of juist het typische defrostweer) is het comfort net wat minder. Natuurlijk kunnen eenvoudige convectorkachels een optie zijn, maar met een jong kind vind ik dat toch behoorlijk gevaarlijk en zeker niet geschikt voor de slaapkamer.
Als je elke kamer wil verwarmen zou je in elke kamer een "verwarming" moeten hangen. CV komt er niet dus dat valt af, je zou dan in (bijna) elke kamer een airco kunnen hangen. Dat is wel een flinke investering maar dan heb je wel het comfort wat je zoekt. Een goedkopere oplossing is elektrische radiatoren / convector kacheltjes maar je ben bezorgd over de veiligheid. Er zijn ook van die kacheltjes die je als een airco hoog aan de muur hangt, wellicht is dat nog een optie?

https://www.hornbach.nl/p...att-wit-met-wifi/6390521/

Wij hebben zo eentje op de badkamer en werkt best wel goed eerlijk gezegd.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
xHEMANx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:15:
Ik vraag het nog maar een keer...

Iemand ervaring met monoblock airco's?

Lijkt me voor boven waar bijna nooit de verwarming aanstaat een optie? En dus alleen adhoc een slaapkamer van 4x3m verwarmd wordt.

Kan ik er miss zelf ook nog in klussen. (Nadat ik een paar afleveringen buurman en buurman gekeken heb)
Monoblocks zijn een prima oplossing om te koelen als het écht niet anders kan. Ideaal dan dat het bestaat! Om te verwarmen eigenlijk gewoon niet. Ik meen me te herinneren dat sommigen onder de 7 graden buitentemperatuur helemaal niet meer verwarmen (softwarematig). Zeker rond het vriespunt (defrost-omstandigheden) zal het niet veel gaan doen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Technician-
  • Laatst online: 23:08
xHEMANx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:15:
Ik vraag het nog maar een keer...

Iemand ervaring met monoblock airco's?

Lijkt me voor boven waar bijna nooit de verwarming aanstaat een optie? En dus alleen adhoc een slaapkamer van 4x3m verwarmd wordt.

Kan ik er miss zelf ook nog in klussen. (Nadat ik een paar afleveringen buurman en buurman gekeken heb)
Ja en het is waardeloos in alle opzichten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
BriannNL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:45:
[...]
Nee, dat ook niet. Maar een nieuwe CV komt er sowieso niet, dan moet de overstap naar iets anders nu gebeuren. Niks doen is ook een mogelijkheid (met het risico dat je over een paar jaar voor het verwijderen van een gasaansluiting de volle mep betaalt). Met L/W koelen zal ik niet snel gaan doen; met de drie airco's lukt koelen prima (en vermoedelijk beter dan met een L/W).
L/W kan hetzelfde als een airco.
Afgifte Punten vervangen(waar je condenserend wil koelen) en leidingen isoleren.

Bij L/W kan het ingrijpend zijn, maar als je het zelf doet valt het mee.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-02-2024 10:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nu prijs van gas is flink gezakt, maar tegelijkertijd de prijs van stroom natuurlijk ook, is het omslagpunt van stoken op gas of met een L/L bij hele lage temperaturen nog veranderd of blijft dat redelijk gelijk?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:48:
Nu prijs van gas is flink gezakt, maar tegelijkertijd de prijs van stroom natuurlijk ook, is het omslagpunt van stoken op gas of met een L/L bij hele lage temperaturen nog veranderd of blijft dat redelijk gelijk?
offtopic:
Hoi again ;)

je moet de gasprijs delen door de stroomprijs.

Normaal gesproken vermenigvuldig je je gasverbruik met 2,5 om op het stroomverbruik uit te komen.
Zelf merk ik dat dat nog eerder richting de 2 gaat. (met warmere temperaturen binnen, en 24/7 ipv alleen overdag.)

Als je gasprijs dus meer dan 2,5 keer zo hoog is als je stroomprijs zit je onder het omslagpunt.

Ook bij heel lage temperaturen, kan het al snel uit. Mijn gasprijs is ongeveer 4 keer de stroomprijs. Dus mag het stroomverbruik ook bijna 4 keer het vergelijkbare gasverbruik zijn.

/edit: stomme fout, moet vermenigvuldigen zijn, niet delen :)

[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-02-2024 10:57 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37
Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Post eens een grondplan aub, en wil je echt 100% met de airco verwarmen, of mag de gas af en toe nog eens mee stoken als het echt koud is?
Ik heb een eigen topic aangemaakt:

Advies airco verwarmen en koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@ArthurMorgan @JDx
Niet vergeten als je zonnepanelen hebt kan het sowieso altijd uit(zelfs als je WP een beroerde COP heeft), mits je binnen de salderingsregeling blijft, beter zelf je stroom opmaken dan verkopen.
Gas wordt nooit meer zo goedkoop vanwege de belasting erop door de overheid.

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:48:
@ArthurMorgan @JDx
Niet vergeten als je zonnepanelen hebt kan het sowieso altijd uit(zelfs als je WP een beroerde COP heeft), mits je binnen de salderingsregeling blijft, beter zelf je stroom opmaken dan verkopen.
Gas wordt nooit meer zo goedkoop vanwege de belasting erop door de overheid.
Dat is zo, ik heb vanaf 17 maar 1,16 voor 1 jaar vast, die 80 cent van een paar jaar geleden is onmogelijk.

Ik gebruik alleen 3500/jaar en wek slechts 2100 op. Dacht misschien is het voordeliger (en comfortabler vanwege de defrosts) om extreem koude dagen op gas te stoken. Of half half.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 29-02-2024 12:01 ]

Verwijderd

ArthurMorgan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:52:
[...]

offtopic:
Hoi again ;)

je moet de gasprijs delen door de stroomprijs.

Normaal gesproken vermenigvuldig je je gasverbruik met 2,5 om op het stroomverbruik uit te komen.
Zelf merk ik dat dat nog eerder richting de 2 gaat. (met warmere temperaturen binnen, en 24/7 ipv alleen overdag.)

Als je gasprijs dus meer dan 2,5 keer zo hoog is als je stroomprijs zit je onder het omslagpunt.

Ook bij heel lage temperaturen, kan het al snel uit. Mijn gasprijs is ongeveer 4 keer de stroomprijs. Dus mag het stroomverbruik ook bijna 4 keer het vergelijkbare gasverbruik zijn.

/edit: stomme fout, moet vermenigvuldigen zijn, niet delen :)
Zo simpel is dit rekensommetje niet, iemand met een airco met SCOP 3 heeft een hele andere uitkomst als iemand met een airco met een SCOP 5 (er is er zelfs 1 met 6+ van Panasonic die in Scandinavië verkocht wordt)!

Je moet je eigen airco er in meenemen. Tevens moet je weten hoeveel kWh stroom nodig is bij COP = 1 om exact dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen als bij verbranding van 1m3 gas. Daarna kan je de prijzen er bij invullen en de COP waardes van de airco er bij pakken om bij verschillende buiten temperaturen totaal verschillende uitkomsten te krijgen.

En dan zullen er nog wel meer variablelen zijn...

Verwijderd

JDx schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is zo, ik heb vanaf 17 maar 1,16 voor 1 jaar vast, die 80 cent van een paar jaar geleden is onmogelijk.

Ik gebruik alleen 3500/jaar en wek slechts 2100 op. Dacht misschien is het voordeliger (en comfortabler vanwege de defrosts) om extreem koude dagen op gas te stoken. Of half half.
Waarom is die 80 cent onmogelijk? Er wordt veel minder gas verbruikt, we hebben de problemen om voorraad te behouden opgelost en bij zachte winters of weinig verbruik in Nederland zou het zo maar kunnen zijn dat de prijs weer verder zakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Waarom is die 80 cent onmogelijk? Er wordt veel minder gas verbruikt, we hebben de problemen om voorraad te behouden opgelost en bij zachte winters of weinig verbruik in Nederland zou het zo maar kunnen zijn dat de prijs weer verder zakt...
Er zijn geen belangen om aardgas goedkoper te krijgen. Overheid wil iedereen op stroom hebben, belasting op aardgas zal alleen maar stijgen(iemand moet de transitie betalen). we zijn van 25 cent in 2017 naar 58 cent in 2024 gegaan, belasting op stroom is vrijwel gelijk gebleven. De makkelijke en goedkope route vanuit Rusland is gestopt en Groningen doet ook niet meer mee. De kans dat je dan ooit de 80 cent aantikt is gewoon klein.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 29-02-2024 13:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Omdat alleen de belasting al 70,5 cent is, al zakt de inkoop naar 5 cent, dan nog met BTW en transportkosten en kleine winst van leverancier kom je al boven de 80 cent. Belasting zal alleen nog maar stijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 29-02-2024 14:08 ]

• mr_evil08
@Verwijderd De overheid heeft al aangegeven dat de belastingverhogingen op gas bedoeld zijn om warmtepompen te promoten, het zal nooit meer zo zijn dat gas goedkoper kan worden dan stroom.

Meer dan de helft van het gastarief is belasting.
En de gasprijs is gekoppeld aan stroom, als de gasprijs daalt zal stroom dat ook doen.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
mr_evil08 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:20:
@Verwijderd De overheid heeft al aangegeven dat de belastingverhogingen op gas bedoeld zijn om warmtepompen te promoten, het zal nooit meer zo zijn dat gas goedkoper kan worden dan stroom.

Meer dan de helft van het gastarief is belasting.
En de gasprijs is gekoppeld aan stroom, als de gasprijs daalt zal stroom dat ook doen.
De sturing is wel te zien aan de overheid dat de belasting op gas duurder is geworden en op stroom goedkoper.
Maar ook meer als de helft van stroom is belasting. Momenteel staat deze op 15ct en er zijn genoeg contracten van lager als 30ct. Greenchoice zelf 22ct. Dus ook hier meer als de helft belasting en neem ook nog in het achterhoofd de gigantische investeringen in het uitbreiden van het net die uiteindelijk als vast kostenen op je aansluitingen worden doorberekend.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Willempie27 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:49:
[...]

De sturing is wel te zien aan de overheid dat de belasting op gas duurder is geworden en op stroom goedkoper.
Maar ook meer als de helft van stroom is belasting. Momenteel staat deze op 15ct en er zijn genoeg contracten van lager als 30ct. Greenchoice zelf 22ct. Dus ook hier meer als de helft belasting en neem ook nog in het achterhoofd de gigantische investeringen in het uitbreiden van het net die uiteindelijk als vast kostenen op je aansluitingen worden doorberekend.
Je benoemt het nogal makkelijk als 'belasting', maar een heel deel zit in distributiekost.
Iemand moet de kabels, meters, transformatoren etc betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Willempie27
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Je benoemt het nogal makkelijk als 'belasting', maar een heel deel zit in distributiekost.
Iemand moet de kabels, meters, transformatoren etc betalen.
Die 15ct is puur belasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Zitten we hier in De energierekening - kroegtopic ofzo? ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hier sinds afgelopen maandag ook volledig naar L/L.
Woonkamer 7kW op single split, slaapkamer 3,5kW en zolder 5kW samen op multi split.

Units van LG met wifi, dus ook verder te automatiseren in schema’s.

Temperatuur loopt goed snel op, krijgt het veel beter warm dan cv in de woonkamer (hoewel imo mijn cv installatie daar te krap bemeten is voor ~85m2 woonkamer, slechts 2 radiatoren, die ook niet genoeg warmte afgeven voor een mooie delta). En ik vind het veel prettiger dan de cv warmte.

Zolder en slaapkamer werken ook mooi, alleen zit ik wel met de restruimte, lees: gang, overloop, andere slaapkamers. Een beetje uitproberen wat goed werkt.

Tot nu lijkt het sowieso goedkoper qua verwarmen, maar daarnaast hebben we jaarlijks gewoon een overschot aan zonnestroom, die we ivm salderen dat nog wel even blijft beter kunnen op gebruiken.

De cv is er natuurlijk nog wel, maar zal niet vaak meer gebruikt gaan worden denk ik, tot L/W wellicht wel een optie wordt, en we radiatoren gaan vervangen, vloerverwarming aanleggen etc etc

Dit is er vooral gekomen omdat we verwarming voor op zolder zochten (daar was niks, en is onze thuiswerkplek geworden na een verbouwing), en erop uit kwamen dat deze drie units erg interessant samen waren.

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 29-02-2024 16:51 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:39:
Hier sinds afgelopen maandag ook volledig naar L/L.
Woonkamer 7kW op single split, slaapkamer 3,5kW en zolder 5kW samen op multi split.

Units van LG met wifi, dus ook verder te automatiseren in schema’s.

Temperatuur loopt goed snel op, krijgt het veel beter warm dan cv in de woonkamer (hoewel imo mijn cv installatie daar te krap bemeten is voor ~85m2 woonkamer, slechts 2 radiatoren, die ook niet genoeg warmte afgeven voor een mooie delta). En ik vind het veel prettiger dan de cv warmte.

Zolder en slaapkamer werken ook mooi, alleen zit ik wel met de restruimte, lees: gang, overloop, andere slaapkamers. Een beetje uitproberen wat goed werkt.

Tot nu lijkt het sowieso goedkoper qua verwarmen, maar daarnaast hebben we jaarlijks gewoon een overschot aan zonnestroom, die we ivm salderen dat nog wel even blijft beter kunnen op gebruiken.

De cv is er natuurlijk nog wel, maar zal niet vaak meer gebruikt gaan worden denk ik, tot L/W wellicht wel een optie wordt, en we radiatoren gaan vervangen, vloerverwarming aanleggen etc etc

Dit is er vooral gekomen omdat we verwarming voor op zolder zochten (daar was niks, en is onze thuiswerkplek geworden na een verbouwing), en erop uit kwamen dat deze drie units erg interessant samen waren.
Als LL goed werkt, waarom zou je dan nog extra kosten maken voor LW, nieuwe radiatoren, VVW? En dan de LL enkel nog gebruiken om te koelen?

• GAIAjohan
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Als LL goed werkt, waarom zou je dan nog extra kosten maken voor LW, nieuwe radiatoren, VVW? En dan de LL enkel nog gebruiken om te koelen?
Voordeel blijft toch dat je de hal, overige slaapkamers meteen meeneemt in het verwarmen. Vooral een stukje comfort denk ik.
Maar goed, wellicht bevalt het uiteindelijk wel zo goed dat ik L/W niet meer nodig acht. Ik zit nog in de uitprobeer fase van L/L, wat werkt wel, wat werkt niet.

Daarnaast is bv onze keuken nog origineel (2000), en bij vervanging zou VVW voor ons een optie zijn (al eens eerder besproken), maar dan willen we meteen de rest van de benedenverdieping meenemen :+ maar dan zit je zo aan een wat minder leuk bedrag als je ook meteen toilet, hal, woonkamer etc een nieuwe vloer mag geven.

Maar die gedachtes speelden ruim voordat we airco kozen, als gevolg van verbouwing/verbetering zolder. Verwarming middels airco was nog helemaal geen punt toen we over de keuken praatten..

En ja, wat is verder verstandig.. geen idee met het huidige politieke klimaat..

[ Voor 35% gewijzigd door GAIAjohan op 29-02-2024 17:11 ]

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Voordeel blijft toch dat je de hal, overige slaapkamers meteen meeneemt in het verwarmen. Vooral een stukje comfort denk ik.
Maar goed, wellicht bevalt het uiteindelijk wel zo goed dat ik L/W niet meer nodig acht. Ik zit nog in de uitprobeer fase van L/L, wat werkt wel, wat werkt niet.
Wij verwarmen geen slaapkamers, een goed donsdeken is goedkoper. De hal ook niet, voor de enkele seconden dat je daar passeert is het de moeite niet...

• GAIAjohan
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Wij verwarmen geen slaapkamers, een goed donsdeken is goedkoper. De hal ook niet, voor de enkele seconden dat je daar passeert is het de moeite niet...
Tsja, wij zijn het wel gewend en met kleine kinderen vind ik verwarming eigenlijk wel een must in slaapkamers. Ook is het onderdeel van de WAF.

Tevens was met cv het verbruik raar genoeg lager als de gang ook verwarmd werd (vermoedelijk minder kou langs thermostaat en gunstiger delta T), waardoor we er gewoon aan gewend zijn geraakt.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
GAIAjohan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Tsja, wij zijn het wel gewend en met kleine kinderen vind ik verwarming eigenlijk wel een must in slaapkamers. Ook is het onderdeel van de WAF.

Tevens was met cv het verbruik raar genoeg lager als de gang ook verwarmd werd (vermoedelijk minder kou langs thermostaat en gunstiger delta T), waardoor we er gewoon aan gewend zijn geraakt.
Om die reden hebben wij hier een unit in het trapgat (voor verbindende ruimte hal, trap en overloop) hangen wat hier erg goed werkt. Vooral ook omdat onze installatie minder verbruikt wanneer we beide units (woonkamer + trapgat) gebruiken dan alleen de woonkamer.

Ik vind het ook veel comfortabeler, plus dat ik het logisch vind dat op deze manier er minder (koude) druk op de woonkamer ligt.

De slaapkamer-unit gebruiken we hier zelden, alleen bij echte vorst en stevige hitte.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Sjamo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Om die reden hebben wij hier een unit in het trapgat (voor verbindende ruimte hal, trap en overloop) hangen wat hier erg goed werkt. Vooral ook omdat onze installatie minder verbruikt wanneer we beide units (woonkamer + trapgat) gebruiken dan alleen de woonkamer.

Ik vind het ook veel comfortabeler, plus dat ik het logisch vind dat op deze manier er minder (koude) druk op de woonkamer ligt.

De slaapkamer-unit gebruiken we hier zelden, alleen bij echte vorst en stevige hitte.
Same, op dagen/weken als deze heb ik vanaf 11:00 (op PV) de L/L WP aan, meestal zet ik hem rond 22:00 uit, dan koelt het overnacht af tot zo'n 16°C, ook in de woonkamer. Dat is echt meer dan prima om te slapen. Maar goed alles boven de 18°C vind ik ook echt te warm, als ik dan een beetje druk bezig ben in huis begin ik al te zweten :P

Ik heb boven een kamertje (kinderkamer is het normaal; eengezinswoning - voor mij een rave hok :+) waar ik gewoon tot laat in de avond met ong 19-20°C kan zitten. Heerlijk.

Deze winter vooralsnog 1370kWh verbruikt om te verwarmen, 3MXM68 gebruikt als duosplit - met 2 3,5kW units. 1 in de overloop, boven het trapgat en eentje midden in de woonkamer - keuken. :)

De vorige bewoners hadden een historisch verbruik van >2000m3 gas per jaar.

Ik heb met (droevig) bij 15°C zitten vanwege de walgelijk hoge gaskosten met een nieuw abonnement (en niet al te hoog inkomen) ongeveer 1000m3 per jaar verbruikt. Dus ik ben echt heel, heel erg tevreden met dit resultaat! :*)

Individuele units met een L/L systeem per kamer zou ik echt niet aan kunnen raden.. Mijn bovenverdieping is niet eens denderend geisoleerd, bovenste verdieping heeft alleen isolatie + kozijnen uit 1975. Als ik dat conform hedendaagse standaarden isoleer heb je in de winter amper verwarming nodig!

En als je dus L/L beneden doet, is je plafond (in mijn geval een groot betonblok) ook via een soort vloerverwarming verwarmd! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door barta123 op 29-02-2024 22:30 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• GAIAjohan
  • Nu online
Een unit op de gang of overloop zou mooi zijn, maar zie ik niet echt als haalbaar in onze woning, zowel niet beneden als op overloop 1e verdieping. Boven de voordeur is geen ruimte, links ervan zit je in het trapgat, maar om er vanaf de garage te komen zal je een gat door het dak vann de garage moeten maken denk ik. (Boven deze trap zit weer een trap, dus veel ruimte is er ook niet echt.

Voor de eerste verdieping is de layout deels hetzelfde, alleen zit er een raam ipv voordeur. Hier is het trapgat wel bruikbaar, maar lucht gaat blijven hangen in dit trapgat van een meter of 4 hoog, en verder ook niet niet naar de bruikbare zolderruimte omdat de zolder afgesloten is met een deur bovenaan de trap.

Overige muren zijn geen optie want dat zijn binnenmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:11
barta123 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Same, op dagen/weken als deze heb ik vanaf 11:00 (op PV) de L/L WP aan, meestal zet ik hem rond 22:00 uit, dan koelt het overnacht af tot zo'n 16°C, ook in de woonkamer. Dat is echt meer dan prima om te slapen. Maar goed alles boven de 18°C vind ik ook echt te warm, als ik dan een beetje druk bezig ben in huis begin ik al te zweten :P

Ik heb boven een kamertje (kinderkamer is het normaal; eengezinswoning - voor mij een rave hok :+) waar ik gewoon tot laat in de avond met ong 19-20°C kan zitten. Heerlijk.

Deze winter vooralsnog 1370kWh verbruikt om te verwarmen, 3MXM68 gebruikt als duosplit - met 2 3,5kW units. 1 in de overloop, boven het trapgat en eentje midden in de woonkamer - keuken. :)

De vorige bewoners hadden een historisch verbruik van >2000m3 gas per jaar.

Ik heb met (droevig) bij 15°C zitten vanwege de walgelijk hoge gaskosten met een nieuw abonnement (en niet al te hoog inkomen) ongeveer 1000m3 per jaar verbruikt. Dus ik ben echt heel, heel erg tevreden met dit resultaat! :*)

Individuele units met een L/L systeem per kamer zou ik echt niet aan kunnen raden.. Mijn bovenverdieping is niet eens denderend geisoleerd, bovenste verdieping heeft alleen isolatie + kozijnen uit 1975. Als ik dat conform hedendaagse standaarden isoleer heb je in de winter amper verwarming nodig!

En als je dus L/L beneden doet, is je plafond (in mijn geval een groot betonblok) ook via een soort vloerverwarming verwarmd! ;)
Ik heb kamers die boven de woonkamer en keuken liggen, ook met een plafond in beton en chape.
Keuken en living worden goed verwarmd, maar toch zijn die kamers niet warm.
Zeker als je daar zit te werken aan een laptop heb je verwarming nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Tommie12 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Ik heb kamers die boven de woonkamer en keuken liggen, ook met een plafond in beton en chape.
Keuken en living worden goed verwarmd, maar toch zijn die kamers niet warm.
Zeker als je daar zit te werken aan een laptop heb je verwarming nodig.
Dat ligt ook volledig aan je isolatie... Als het boven heel goed geisoleerd is, heb je amper verwarming nodig. En zit je in een appartement, midden in de rij, een hoekwoning, twee onder een kap (feitelijk hetzelfde) of in een vrijstaand huis? Er zijn gigantisch veel factoren.

En boven verwarm ik ook, als ik de unit daar niet aan zet, blijft het ook koud. Maar mijn isolatie is ook natte krant als materiaal

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:13
Ik heb sinds een paar dagen een Haier Tundra 2.5kw in mijn werkruimte hangen. Wat mij opvalt is dat hij de huidige temperatuur als hij op koelen staat anders weergeeft dan wanneer hij op verwarmen staat. Bijvoorbeeld, ik druk op de 'cool' knop op de afstandsbediening, dan geeft hij even de doeltemperatuur aan en schakelt dan over naar 26 graden huidige temperatuur. Vervolgens druk ik op 'heat', geeft hij wederom even de doeltemperatuur aan en schakelt dan over naar 22 graden huidige temperatuur. Via de app zie ik ook dat de airco de huidige temperatuur 4 tot 5 graden anders leest afhankelijk van welke stand hij staat.

Ik heb een ZigBee sensortje in de ruimte staan en deze geeft 21,4 graden aan, dus de airco unit lijkt goed te zitten tijdens het verwarmen maar denkt bij het koelen in eens dat de ruimte stukken warmer is.

Heeft iemand ervaring met een Haier (of ander merk natuurlijk) die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5i4Tu_1c2h2yc5f5rX8eCBxevw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4VTqD18TibGq8H0keRjkkdap.png?f=fotoalbum_large

Mooie reclame ook van het Nationaal Warmtefonds. Kon ik maar lenen voor mijn unit. En prachtig dat Daikin met de Perfera All Seasons multi split A+++ voor verwarmen weet te halen (SCOP 5.1). Mijn wijk gaat binnen nu en een paar jaar over op een soort warmtenet, collectief dus daar kunnen een paar partijen grof geld gaan harken.. (ik las er nog een artikel op Trouw/De Volkskrant over deze week).

Dus daarom zit ik al mooi aan de multi split 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
thezs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:49:
Ik heb sinds een paar dagen een Haier Tundra 2.5kw in mijn werkruimte hangen. Wat mij opvalt is dat hij de huidige temperatuur als hij op koelen staat anders weergeeft dan wanneer hij op verwarmen staat. Bijvoorbeeld, ik druk op de 'cool' knop op de afstandsbediening, dan geeft hij even de doeltemperatuur aan en schakelt dan over naar 26 graden huidige temperatuur. Vervolgens druk ik op 'heat', geeft hij wederom even de doeltemperatuur aan en schakelt dan over naar 22 graden huidige temperatuur. Via de app zie ik ook dat de airco de huidige temperatuur 4 tot 5 graden anders leest afhankelijk van welke stand hij staat.

Ik heb een ZigBee sensortje in de ruimte staan en deze geeft 21,4 graden aan, dus de airco unit lijkt goed te zitten tijdens het verwarmen maar denkt bij het koelen in eens dat de ruimte stukken warmer is.

Heeft iemand ervaring met een Haier (of ander merk natuurlijk) die dit doet?
Ih heb ook een Haier Tundra 2,5 en een 5. Deze hebben allebei ook die afwijking. Ik heb er voor de rest geen last van. Ik stel de temperatuur in die ik aangenaam vind met de afstandbediening en hij zorgt voor de rest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

barta123 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Dat ligt ook volledig aan je isolatie... Als het boven heel goed geisoleerd is, heb je amper verwarming nodig. En zit je in een appartement, midden in de rij, een hoekwoning, twee onder een kap (feitelijk hetzelfde) of in een vrijstaand huis? Er zijn gigantisch veel factoren.

En boven verwarm ik ook, als ik de unit daar niet aan zet, blijft het ook koud. Maar mijn isolatie is ook natte krant als materiaal
Het is heel situationeel. Ik merk vooral in de woonkamer dat 5kW unit leidt tot temperatuurverschil. Kamer is 10x4,5 en daar zit nog een open keukenl bijkeuken en serre van 14m2 aan vast. Het gaat op zich, maar meerdere units was beter geweest. De overige 5 kamers hebben ieder een 2kW binnenunit en dat gaat uitstekend. Zowel verwarmen als koelen.
Ik denk dat verwarmen van een ruimte op basis van airco vooral werkt als de maximale afstand tussen de binnenunit en de uiterste hoeken van de ruimte niet te groot is.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mwk schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Het is heel situationeel. Ik merk vooral in de woonkamer dat 5kW unit leidt tot temperatuurverschil. Kamer is 10x4,5 en daar zit nog een open keukenl bijkeuken en serre van 14m2 aan vast. Het gaat op zich, maar meerdere units was beter geweest. De overige 5 kamers hebben ieder een 2kW binnenunit en dat gaat uitstekend. Zowel verwarmen als koelen.
Ik denk dat verwarmen van een ruimte op basis van airco vooral werkt als de maximale afstand tussen de binnenunit en de uiterste hoeken van de ruimte niet te groot is.
Ik denk dat dat inderdaad veel invloed kan hebben.

Wij hebben een woonkamer van 20m2 met een binnenunit van 3,5kW (onder een multisplit), en dat werkt erg goed. Kamer is snel en gelijkmatig op temperatuur zonder veel gedoe. Dus comfort best hoog voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11

Oekol

waka waka hey hey

[...]
Eens. En op te lossen door 24/7 te draaien. Wij hebben 1x 4,2kw in de woonkamer hangen. Grote oppervlak en als hij aanstaat constant merk je dat het in de muren trekt en daardoor minder moeilijk heeft. Gaat hij in de nacht uit (en is het nog onder de 10 graden) merk je dat die paar uur dan op een dag opwarmen het is minder 'comfort' is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:12
Momenteel heb ik een aantal offertes ontvangen betreffende L/L Wp van het merk Mitsubichi Electric.

Op alle vloermodellen zit er standaard geen Wifimodule in, echter kan je dat wel in optie nemen.
Is dat iets dat jullie zelf zouden aanraden (ik meen van wel), en enig idee of je dan via Google Nest Hub ook de binnenunits kan bedienen? 1 installateur vond dit intressant om dit bijvoorbeeld op 1 toestel te plaatsen, zodat je deze altijd van buiten kan aansturen, en dat je dan al de andere toestellen pas kan besturen wanneer je thuis bent in je verwarmde/verkoelde ruimte.
De installateurs spraken ook om dan de app te downloaden op ons smartphone en eventueel op de gezamenljike Ipad.
Echter zou ik misschien in de keuken een Google Nest Hub willen zetten, en vroeg me af of het dus mogelijk zou zijn om daarme ook de units te bedienen/raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:07
Desperation schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:15:
Momenteel heb ik een aantal offertes ontvangen betreffende L/L Wp van het merk Mitsubichi Electric.

Op alle vloermodellen zit er standaard geen Wifimodule in, echter kan je dat wel in optie nemen.
Is dat iets dat jullie zelf zouden aanraden (ik meen van wel), en enig idee of je dan via Google Nest Hub ook de binnenunits kan bedienen? 1 installateur vond dit intressant om dit bijvoorbeeld op 1 toestel te plaatsen, zodat je deze altijd van buiten kan aansturen, en dat je dan al de andere toestellen pas kan besturen wanneer je thuis bent in je verwarmde/verkoelde ruimte.
De installateurs spraken ook om dan de app te downloaden op ons smartphone en eventueel op de gezamenljike Ipad.
Echter zou ik misschien in de keuken een Google Nest Hub willen zetten, en vroeg me af of het dus mogelijk zou zijn om daarme ook de units te bedienen/raadplegen?
Nu heb ik geen ervaring met Mitsubishi Electric, maar bij Mitsubishi Heavy Industries vind ik de officiële WiFi-modules juist totaal niet interessant omdat je daarmee tot hun cloud veroordeeld bent. Bij MHI is er een alternatief genaamd MHI-AC-Ctrl dat niet alleen veel goedkoper is dan de officiële modules, maar ook eenvoudig en cloud-onafhankelijk in bijvoorbeeld Home Assistant te integreren is. Ik weet niet of er inmiddels iets soortgelijks voor Mitsubishi Electric bestaat, maar anders lijkt dat me veel interessanter.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MiBe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:46:
[...]
Ik weet niet of er inmiddels iets soortgelijks voor Mitsubishi Electric bestaat, maar anders lijkt dat me veel interessanter.
Dat bestaat O-)

v&a aangeboden: Mitsubishi Electric Airco wifi module met draadloze sensor

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:08
[...]

Helemaal waar, vooral bij een lange rechthoekige ruimte liever 2 kleine dan 1 grote.
En denk bij grote ruimtes ook aan vloer consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:52:
[Afbeelding]

Mooie reclame ook van het Nationaal Warmtefonds. Kon ik maar lenen voor mijn unit. En prachtig dat Daikin met de Perfera All Seasons multi split A+++ voor verwarmen weet te halen (SCOP 5.1). Mijn wijk gaat binnen nu en een paar jaar over op een soort warmtenet, collectief dus daar kunnen een paar partijen grof geld gaan harken.. (ik las er nog een artikel op Trouw/De Volkskrant over deze week).

Dus daarom zit ik al mooi aan de multi split 😎
Die info is verouderd.
De FTXM-A en CTXM-A zijn oorspronkelijk niet bedoeld als hoofdverwarming(het lukt wel).
Daikin heeft inmiddels de FTXM-R, leveren een beetje meer warmte tijdens vorst.

*knip* i.v.m offtopic discussie.

Inmiddels loopt Daikin achter met de concurrent MHI, ook interessant om naar te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Die info is verouderd.
De FTXM-A en CTXM-A zijn oorspronkelijk niet bedoeld als hoofdverwarming(het lukt wel).
Daikin heeft inmiddels de FTXM-R, leveren een beetje meer warmte tijdens vorst.

Als je voor een multisplit kijkt dan wordt een lucht/water warmtepomp al snel interessant tenzij koelen je prioriteit is.

Inmiddels loopt Daikin achter met de concurrent MHI, ook interessant om naar te kijken.
In sommige gevallen interessant. In andere gevallen kan airco, ook multisplit, erg interessant zijn.

Jammer dat je zo'n opmerking maakt zonder te specificeren wanneer en/of waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:27
Daikin heeft inmiddels ook de Perfera reeks vernieuwd:

https://daikinpress.media...r-lucht-luchtwarmtepompen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Hey, lijkt wel alsof ze de unit nu zwaarder hebben uitgevoerd. De 3.5 heeft nog steeds Pdesign 2.5, een keuze om SCOP hoger te maken, maar haalt het ook echt tot -10 (Tbiv)

Bij FTXM-R was tot met 3.5 kW de buitenunit 32 kg. Nu tot met 4.2 kW allemaal 38 kg, ding is fysiek groter en zwaarder. 550 x 765 x 285 => 610 x 923 x 367, 70% meer volume! En compressor van 0.76kg => 0.92kg koudemiddel.

Over capaciteit hoef je geen zorgen meer te maken, de software unlocked 4.2 heeft Pdesign 4.0 kW, haalt dat op -10 en de 2.5/3.5 zullen dat vast ook kunnen.

Als je dus een Daikin koop, zorg ervoor dat je de RXM-A krijg en niet de -R. Verwarmen als het vriest heeft gewoon brute force nodig in grootte van de koelblok en compressor vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Desperation schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:15:

Mijn 2 centen voor een Daikin installatie.

Alle 3 de binnenunits hebben een wifi module. 1 van de 3 heeft een lokale API, de andere 2 een cloud API. Iedere unit heeft een afstandsbediening en iedere unit heb ik in een domotica systeem zitten.

Wat je merkt is dat de afstandsbediening een seintje terug krigt van de unit als het signaal goed is ontvangen. Daarmee weet de afstandsbediening alle instellingen die je hebt gemaakt. Ga je daar nu via je domotica iets aan veranderen dan weet de afstandsbediening dat weer niet. Je instellingen raken dus uit sync.

Het resultaat is dat ik die wifi modules eigenlijk niet gebruik. Er zit zelfs een Homewizard op aangesloten zodat ik het verbruik kan monitoren in Domoticz. Verder zet ik de units aan en uit met de afstandsbediening op basis van waar ik ben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
w00key schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Als je dus een Daikin koop, zorg ervoor dat je de RXM-A krijg en niet de -R. Verwarmen als het vriest heeft gewoon brute force nodig in grootte van de koelblok en compressor vermogen.
Ik heb een VXM35A, FTXA20AW, FTXM20R en een MXM52A buitenunit. De FTXM20R is in de winter niet aan. Hoofddoel was koelen want het wordt boven erg warm.

De units hangen sinds januari en sinds 1-2 gebruik ik deze als hoofdverwarming. De CV doet enkel de ruimtes waar nog een daikin hangt. Het vroor niet in februari dus ik weet niet wat de units dan doen. De warmte en het verbruik vallen alles mee in ieder geval.

De vraag is wat deze units doen als het echt koud wordt, dat kan ik nu nog niet inschatten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnHoek
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-09 15:46
Beste,

Hopelijk kan iemand mij helpen. In dit forum subject kan ik mijn vraag eigenlijk niet beantwoord krijgen.
Ik heb een appartementje gekocht in Spanje, en ik zoek daar een oplossing voor met liefst een multi split airco tbv twee kleine ruimtes van ca 35m3 ieder op twee verdiepingen. :9
Daarbij is de bestaande elektra aansluiting maar beperkt tot 3,5KW :| , In principe ruim voldoende voor het benodigde koel en (bij-)verwarm vermogen (tbv iedere ruimte is een vermogen van 1-1,5KW meer als voldoende), maar alle vindbare oplossingen tot nu toe gaan uit van veel zwaardere vermogens. (5KW of meer) :X

Ik heb daarvoor een apart subject voor opgestart:
Warmtepomp L-L (multisplit airco) tbv 2 heel kleine ruimtes

Wie-O-Wie weet raad? :? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou, laat ik ook eens een ervaring delen. :)

Helaas niet zo een goede ervaring: De airco installatie werkte niet meer zo goed. Moeite met op temperatuur krijgen van de "return air temperature". En als het dan lukte, dan was op den duur de temperatuur toch weer lager. Gewoonweg niet stabiel.

De originele installateur heb ik niet laten komen. Geen goed gevoel bij. Had initieel een mooie installatie opgeleverd, maar toch wat steekjes laten vallen, technisch maar ook in zijn advies:
1. Pompjes geïnstalleerd die "geruisloos" moesten zijn, dat waren ze alles behalve (zijn er nu uit)
2. Te grote buiten unit (12,5 kw)
3. 1 buiten unit voor 2 verdiepingen (had ik achteraf liever als 2 buiten units geïnstalleerd gezien).
3. Buiten unit te laag afgezekerd en niet goed gecommuniceerd over het stroomverbruik van de buiten unit - moet op 32A afgezekerd worden
4. Kunststof leidingen gebruikt (fastpipe, frostpipe, justcooling) ipv koper
5. Geen soldeer koppelingen gebruikt

Uiteindelijk, na wat checken etc bleek dat er koudemiddel weg was. De unit bevat helaas 6 kg(!) koudemiddel. Dus het opnieuw moeten vullen van de unit was een prijzig verhaal (600 euro in totaal afgetikt voor alle werkzaamheden inclusief leeg maken, vacuumeren, 6 kg r410a vullen).

En wat bleek: een flink aantal koppelingen op de buiten unit waren niet goed aangedraaid. Mogelijkheid dat daar lekkage van is gekomen. Concreet geen lek gezien tijdens de druktest.

Het draait nu weer als een zonnetje. Maar ik ben er wel bang voor dat e.e.a. weer minder goed gaat werken. Toch bang dat er weer (of nog steeds) ergens een (mini) lek zit.

Vwb kunststof leidingen: begin er niet aan. Als ik dit op voorhand had geweten, had ik er meteen een punt van gemaakt.

Ik heb destijds de installatie bewust door een vakman laten doen, zonder me er zelf teveel mee te bemoeien. Men zegt weleens tegen mij dat ik teveel uitzoek en teveel bemoei. Maar dat laat ik me ook zeker niet meer zeggen. De tweaker-checks zijn juist goed om te doen, zoals in dit geval dus wel weer blijkt.

Zodra we de verbouwing in gaan en de buiten unit verplaatst gaat worden, gaan we het leidingwerk vervangen door koper en solderen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Ik wil via deze weg mijn topic onder de aandacht brengen. Ik ben op zoek naar adviezen.

Huis (bij)verwarmen en koelen met L/L warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of ME of MHI ook nieuwe modellen heeft of krijgt?
Ik moet voor de herfst een keuze maken en zou het leuk vinden als er nieuwe modellen bij komen om uit te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Modbreak:Laten we maar weer on-topic gaan. L/W, vloerverwarming etc. topics zijn een deurtje verder :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Weet iemand of ME of MHI ook nieuwe modellen heeft of krijgt?
Ik moet voor de herfst een keuze maken en zou het leuk vinden als er nieuwe modellen bij komen om uit te kiezen.
Bij MHI is die iets aangepast vorig jaar. Mitsubishi staat er nu klein op ook zit er standaard wifi in en leegpandmodus. Maar het is niet een hele nieuwe lijn maar meer een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
PSA: Mensen die Daikin toestellen in Home Assistant gebruiken via Daikin Residential Controller via volgende HACS repo: https://github.com/rospogrigio/daikin_residential dienen vanaf volgende week te migreren naar een andere integratie: https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk8SyN3dEVM5UZERQUTecpYSAVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vP4sONd0Ow7DuLFirusKnryz.png?f=fotoalbum_large

Dit is allemaal het gevolg van het volgende: nieuws: Daikin begint platform voor ontwikkelaars en zet bestaande api-integr...

Bedankt @jwillemsen Hij is diegene achter deze release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
  • Laatst online: 12-06 10:53
Toevallig was ik aan het struinen op Youtube,en kwam daar langs de volgende gadget die het energieverbruik behoorlijk zou kunnen verminderen, iemand toevallig daar een mening over?

https://youtu.be/q-Plhu4h3q4?si=RNC0vyRJZcPueOFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
cowboy02 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:23:
Toevallig was ik aan het struinen op Youtube,en kwam daar langs de volgende gadget die het energieverbruik behoorlijk zou kunnen verminderen, iemand toevallig daar een mening over?

Water spray op condensors werkt alleen in woestijnen, droog en heet, hier werkt het wel maar matig, je kan voor de grap keertje de tuinslang erop richten.

En verbruik voor koelen hier is minimaal vergeleken met sommige delen van USA waar het verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53

Ja het is leuk om je verbruik terug te dringen en de efficientie te verbeteren, maar als je zoiets op lange termijn gaat doen is de kans groot dat je op verloop van tijd heel je condenser wegvreet door mineraalaanslag. Hier valt het opzich nog wel mee, maar in sommige delen van de VS bijvoorbeeld hebben echt met hard water te kampen. Heb genoeg huizen gezien met swamp coolers op het dak die zijn gaan lekken en flinke mineraal aanslag hebben achtergelaten, om maar een idee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het is nog niet zo ver, maar de lente komt er natuurlijk wel weer aan. Dus de tijd dat de airco voor een paar maanden uit kan.
Maar is dat echt nodig? Verbruikt hij meer als hij aan staat en niet hoeft te werken omdat de omgeving warm genoeg is, dan als hij daadwerkelijk uit staat?
Mocht het dan een keer toch kouder worden gaat het tenminste echt automatisch. Ook in de zomer heb ik hem liever gewoon lekker de hele tijd aan op 25 graden koelen ipv steeds op te moeten letten.

Ik zat te denken aan gewoon tot ergens half mei laten verwarmen tot 18 graden (20 effectief) en dan op 25 graden koelen tot ergens september. Maar dat moet natuurlijk niet honderden extra kWh opleveren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Je ziet het in NL ook sommige hebben een nevelinstallatie erop, gaat dan vaak om diepvries/koelkasten die erop aangesloten zijn, ze gebruikten het vooral om de capaciteit te verhogen tijdens een hittegolf.

Nederland heeft mild klimaat, verbruik van koelen is niet noemenswaardig met een split, mensen scheren airco,s over 1 kam doordat die mobiele ondingen met 1 slang naar buiten zo ontzettend veel stroom vreten.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
ArthurMorgan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:30:
Het is nog niet zo ver, maar de lente komt er natuurlijk wel weer aan. Dus de tijd dat de airco voor een paar maanden uit kan.
Maar is dat echt nodig? Verbruikt hij meer als hij aan staat en niet hoeft te werken omdat de omgeving warm genoeg is, dan als hij daadwerkelijk uit staat?
Mocht het dan een keer toch kouder worden gaat het tenminste echt automatisch. Ook in de zomer heb ik hem liever gewoon lekker de hele tijd aan op 25 graden koelen ipv steeds op te moeten letten.

Ik zat te denken aan gewoon tot ergens half mei laten verwarmen tot 18 graden (20 effectief) en dan op 25 graden koelen tot ergens september. Maar dat moet natuurlijk niet honderden extra kWh opleveren ;)
Meten = weten. Mijn verbruik van ~5 W is over drie maanden ~10 kWh. Ik zet hem overigens een half jaar uit en van de spanning af, dat bespaart ~ 20 kWh. Ik vind het niet zo'n punt om even handmatig in- of uit te schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:01
Hier ook zodra verwarmen niet meer nodig is de schakelaar in de meterkast om. Pas weer aan voor die enkele keren dat het in huis boven de 25 graden is.

Zie het nut er niet van in om onnodig stroom te verbruiken. Beter voor je portemonnee en het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

als ik mijn l-l-wtp uit zet met de afstands bediening gebruikt hij geen stroom, dus waarom van de spanning afhalen of wat is de reden daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
HE1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:16:
als ik mijn l-l-wtp uit zet met de afstands bediening gebruikt hij geen stroom, dus waarom van de spanning afhalen of wat is de reden daarvoor?
Electronica, wifi controllers en de print buiten gebruiken nog steeds stroom. Zolang het reageert op de app of je afstandsbediening staat het in standby en niet volledig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:30:

Wij koelen en verwarmen wanneer we dat nodig en handig vinden. Daarmee sturen we oa dat het grootste gedeelte van ons verwarmen en koelen van onze eigen zonne-energie gaat.
Deze dagen wordt het in de nacht nog zo'n 2 a 3 graden buiten. Reden voor ons om de installatie in de nacht uit te hebben (wel nog op stroom, 8-9W). Overdag wanneer we voldoende zonnestroom hebben gaat de airco aan (2 units, opschakelend naar 22 graden woonkamer, 18 graden gang+overloop), en later in de avond gaat hij weer uit.

Dat verbruikt hier 4 tot 5kWh per dag waarvan zo'n 3 tot 4 kWh van eigen opwek. En aangenaam warm.
Zouden we het systeem automatisch laten lopen zouden we zeker een 2,5kW/dag meer kwijt zijn, misschien meer. Dat vooral omdat de efficientie van de installatie in de nacht nu minder is, plus dat deze harder gaat werken omdat het huis meer afkoelt omdat het dan koud is buiten.

Ieder maakt daar z'n eigen keuzes in denk ik omdat ieder eigen prioriteiten heeft. Maar dit werkt voor ons erg goed en hier zou het over een periode van maanden dus best schelen.

Verder zetten we hier de installatie zo'n 4 maanden van de stroom af, rond april/mei/juni en september/oktober/november, omdat die 8-9W best optelt wanneer we het niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ik verwarm nu super ad hoc, normaal alleen na middennacht voor de beste dynamische stroomprijs van ~20 cent. Morgen is het zaterdag en zonnig en gaat overdag tussen 11-15 uur de kale prijs negatief, incl belasting etc komt het dan op ~12 cent uit.

Doe dan maar ff 4 uurtjes flink verwarmen, is ook nog eens warm buiten voor een fantastische COP en help je zo ook nog het net balanceren.

Warmtepomp x dynamische uurprijs is best voordelig, zeker als je een installatie en huis hebt dat gewoon 24 uur op temperatuur blijft zonder verwarmen. Omgekeerd geldt ook, na een vakantie moet je dat beton gedurende een paar dagen weer opladen/opwarmen en gebruik je significant meer. Zo kan je schuiven met verbruik naar de goedkoopste uren.

Het is nog geen EV maar iig meer dan de wasmachine, met 1 kWh per was schiet het niet echt op.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 07-03-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
HE1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:16:
Sluipverbruik heeft elk apparaat die je softwarematig uitzet, anders zou de unit ook niet aan willen via afstandsbediening of Wi-Fi module, het apparaat "luistert" continue naar een signaal.

Vroeger had je nog TV,s (je weet wel die CRT bakbeesten) die echt uitgingen met de knop op de TV, je voelde dat ook aan de schakelaar dat is tegenwoordig ook niet meer zo(alleen nog maar software matig).

Sluipverbruik kan zo 5w zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

mr_evil08 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Sluipverbruik heeft elk apparaat die je softwarematig uitzet, anders zou de unit ook niet aan willen via afstandsbediening of Wi-Fi module, het apparaat "luistert" continue naar een signaal.

Vroeger had je nog TV,s (je weet wel die CRT bakbeesten) die echt uitgingen met de knop op de TV, je voelde dat ook aan de schakelaar dat is tegenwoordig ook niet meer zo(alleen nog maar software matig).

Sluipverbruik kan zo 5w zijn.
tja, ieder wat hij wil. Ik heb de airco wel eens een dag uit en consequent over de dag verbruikt hij dan 0 watt, gemeten met de HW kwh meter die ik erop heb.

Ik ben ook niet zo iemand die de tv s'nachts van het stroom haalt, veel mensen doen dat wel. 365x2=730 keer een stekker in/uit doen voor €1,50 / jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
HE1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:45:
[...]

tja, ieder wat hij wil. Ik heb de airco wel eens een dag uit en consequent over de dag verbruikt hij dan 0 watt, gemeten met de HW kwh meter die ik erop heb.

Ik ben ook niet zo iemand die de tv s'nachts van het stroom haalt, veel mensen doen dat wel. 365x2=730 keer een stekker in/uit doen voor €1,50 / jaar?
De mijne verbruikt 14W in standby.

Ik ben consequent met de TV etc van de stroom afhalen. Dat spaart redelijk wat stroom. Zo pakte het TV kastje van Ziggo in standby al 20W. Als je dat soort stille verbruikers hebt dan gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ben benieuwd wat voor airco je hebt. Onze multi verbruikt 8 à 9W buiten gebruik maar op stroom. Singles lees ik wel eens 3 tot 5W ongeveer. Maar bijna altijd is er verbruik.

Weet je zeker dat je er stroom op hebt staan wanneer hij uit staat?

En ik denk dat je stand by verbruik onderschat met 1,50 euro per jaar. Tenminste, wanneer je geen speciale acties er tegen hebt ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
asing schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:49:
[...]

De mijne verbruikt 14W in standby.

Ik ben consequent met de TV etc van de stroom afhalen. Dat spaart redelijk wat stroom. Zo pakte het TV kastje van Ziggo in standby al 20W. Als je dat soort stille verbruikers hebt dan gaat het hard.
Hier dus 8 à 9W.

Voor tv (Ziggo) zijn we naar google chromecast gegaan ivm het stand by verbruik van ziggo en de tv, en is makkelijker uit zetten via google home (automatisch). Dus dat gaat nu allemaal vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

5 watt = 43kwh over het jaar, hier gaat apparatuur ook niet continue van spanning, alleen na stookseizoen tot aan een hittegolf dat het binnen 25c wordt.

Omdat risico op defecten mij de besparing niet waard is.

Sluipverbruik energiekosten 15 geen 1,50 euro p/j.
(De TV gebeurd ook niet maar dat komt omdat het een OLED is, bij LCD deed ik dat altijd wel).

Elke airco heeft sluipverbruik want de IR / Wi-Fi module nemen sowieso stroom en je hebt ook airco,s met carter verwarming en andere zaken om beschadigingen te voorkomen, sluipverbruik heeft die altijd.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2024 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
Ik heb net een specifiek topic gemaakt voor het invullen van de WPAC rekentool van de overheid, wat natuurlijk ook van toepassing is op airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de Mitsubishi Smart-M-Air app?
Ik kan ineens niet meer inloggen in de app zodra ik buiten mijn eigen wifi netwerk zit.
Ik krijg communicatie error 04215-900.
Ik heb al geprobeerd om mijn wachtwoord te resetten maar zodra ik op "uitgifte code" klik dan krijg ik communicatie fout 08215-900.

Zodra ik op mijn eigen wifi netwerk zit dan kan ik de airco wel gewoon met de app bedienen. Inloggen hoeft dan niet eens (slechte security?).
Als ik in mijn firewall kijk dan zie ik vanaf de airco wel succesvolle connecties naar dit ip: 46.137.35.145

Update:
Blijkbaar meer mensen met het probleem: https://community.home-as...with-smart-m-air/702377/3

Blijkbaar een update in de Google Play Store die het oplost. Gefixt.

[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 11-03-2024 20:13 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:31
CPM schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:07:
Ik kan ineens niet meer inloggen in de app zodra ik buiten mijn eigen wifi netwerk zit.
Ik heb al geprobeerd om mijn wachtwoord te resetten maar zodra ik op "uitgifte code" klik dan krijg ik communicatie fout 08215-900.

Zodra ik op mijn eigen wifi netwerk zit dan kan ik de airco wel gewoon met de app bedienen. Inloggen hoeft dan niet eens (slechte security?).
Als ik in mijn firewall kijk dan zie ik vanaf de airco wel succesvolle connecties naar dit ip: 46.137.35.145

Update:
Blijkbaar meer mensen met het probleem: https://community.home-as...with-smart-m-air/702377/3

Update installeren loste bij mij het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Neemt het verbruik van de airco toe bij een hoge luchtvochtigheid?

Ik merk dat mijn kWh/graaddag vaak behoorlijk toeneemt als het weer iets warmer wordt. Vaak is de luchtvochtigheid dan ook hoger. Ik vraag me af of er een verband tussen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6pWOaj0aydIbm0-20Hl_bPxHQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HROC7QIZ9CqpqMsb4KVq9ira.png?f=user_large

(Het aantal kWh is gedeeld door 2.5 om een goede vergelijking te creëren met het eerdere gasverbruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Meten = weten. Mijn verbruik van ~5 W is over drie maanden ~10 kWh. Ik zet hem overigens een half jaar uit en van de spanning af, dat bespaart ~ 20 kWh. Ik vind het niet zo'n punt om even handmatig in- of uit te schakelen :)
De mijne doet 13W idle, die 'domme' carterverwarming.

Ik zet 'm niet uit. 13W is verwaarloosbaar :)

Wel nobel dat je het doet en dat anderen dit doen! 8)

Mijn zonnepanelen leveren 4000kWh per jaar op, die paar kWh die hij in de zomer verstookt terwijl de PV het net overbelasten is prima, dat beperkt het (middels een druppel op een gloeiende plaat) _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05
CPM schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:07:

Update:

Zit hier iemand op dit Home Assistant forum ?
Misschien kan iemand Henkie1965 een bericht sturen…….hij moet een update+ reset uitvoeren
Ik had hetzelfde probleem : Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MXMan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:53:
PSA: Mensen die Daikin toestellen in Home Assistant gebruiken via Daikin Residential Controller via volgende HACS repo: https://github.com/rospogrigio/daikin_residential dienen vanaf volgende week te migreren naar een andere integratie: https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta
Ik ben me net aan het inlezen in warmtepompen. Betekent dit dat je deze Daikin toestellen alleen maar kan aansturen via het publieke internet, en dus niet alles lokaal kan houden? Daar ben ik heel erg geen fan van. Doen alle fabrikanten dit, of zijn er merken die hier aangeraden worden waarbij je wel home automation (via home assistant) kunt doen zonder dat er een byte het publieke internet opgaat?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
brama schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Ik ben me net aan het inlezen in warmtepompen. Betekent dit dat je deze Daikin toestellen alleen maar kan aansturen via het publieke internet, en dus niet alles lokaal kan houden? Daar ben ik heel erg geen fan van. Doen alle fabrikanten dit, of zijn er merken die hier aangeraden worden waarbij je wel home automation (via home assistant) kunt doen zonder dat er een byte het publieke internet opgaat?
Mitsubishi Heavy industries en Mitsubishi Electric kan je met een wifi module(zie sig.) lokaal aansturen zonder dat je een internet verbinding nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
[...]

Klopt volledig! Ik ken persoonlijk geen A merk die out of the box een volledige lokale oplossing heeft die compatibel is met HASS waar er geen IR blaster aan te pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

alle merken bieden die optie wel zolang je een bedrade afstandsbediening hebt. dan kan je een centrale controller eraan hangen en de aansturing van je hele huis centraal doen of via de lan poort van de controller de installatie aansturen. zo werkt het in vrijwel elke groot pand.
nadeel is dat je niet de prijs wilt weten van zon controller.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Kleine correctie voor Daikin. Die hebben de A, B en C versie. De A versie is er tijden niet meer. De B versie nog wel, en die heeft een lokale API. De C versie heeft die niet meer en werkt enkel via internet. In januari heb ik 3 units laten plaatsen, de Stylish had nog wel een B versie en was aan te sturen. De Perferas niet meer.

Ik heb ze weer uit mijn domotica verwijderd. Het enige wat erop zit is een HomeWizard om het stroomverbruik te meten. De rest gaat gewoon via de afstandsbediening. Het is zo warm dus geen probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Voor Daikin bestaat Faikin.
https://github.com/revk/ESP32-Faikin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
Krijg net melding dat er firmware updates voor mijn 3 Daikin binnenunits zijn.

Van 1_28_0 naar 1_30_0 met volgende changelog:

New

- Introducing firmware version 436CC166 for BRP069A6x gateways, enhancing cloud connectivity.

- Introducing firmware version 1.30.0 for BRP069C4x, BRP069C5x and BRP069C8x gateways, enhancing cloud connectivity.

Bug Fixes

- Application does not wrongly indicate anymore that consumption data isn't supported.

Nu heb ik de firmware updates uitgevoerd en krijg ik nog steeds een melding dat er een update beschikbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bczY64yDJv1qEkMrtWAA0ejAqDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWaus3zp9skR6tWEVtAgpsdH.jpg?f=fotoalbum_large

🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 21:22
MXMan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:03:
Krijg net melding dat er firmware updates voor mijn 3 Daikin binnenunits zijn.

Van 1_28_0 naar 1_30_0 met volgende changelog:

New

- Introducing firmware version 436CC166 for BRP069A6x gateways, enhancing cloud connectivity.

- Introducing firmware version 1.30.0 for BRP069C4x, BRP069C5x and BRP069C8x gateways, enhancing cloud connectivity.

Bug Fixes

- Application does not wrongly indicate anymore that consumption data isn't supported.

Nu heb ik de firmware updates uitgevoerd en krijg ik nog steeds een melding dat er een update beschikbaar is:

[Afbeelding]

🤡
weet nu al wat de volgende bug fix zal worden :P 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:58:
[...]

De mijne doet 13W idle, die 'domme' carterverwarming.

Ik zet 'm niet uit. 13W is verwaarloosbaar :)

Wel nobel dat je het doet en dat anderen dit doen! 8)

Mijn zonnepanelen leveren 4000kWh per jaar op, die paar kWh die hij in de zomer verstookt terwijl de PV het net overbelasten is prima, dat beperkt het (middels een druppel op een gloeiende plaat) _O-
Wow 13 W, dat is 114 kWh per jaar! Daar kun je een moderne koelkast op laten draaien. Tegenwoordig koop ik alleen nog apparaten met een laag (standby)verbruik. Niet voor niets heb ik bij voorkeur een airco met optionele wifi. Scheelt toch weer 2 W voor iets wat ik niet nodig heb. Alle beetjes helpen, ons stroomverbruik excl. verwarming is meer dan gehalveerd door erop te letten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Wow 13 W, dat is 114 kWh per jaar! Daar kun je een moderne koelkast op laten draaien. Tegenwoordig koop ik alleen nog apparaten met een laag (standby)verbruik. Niet voor niets heb ik bij voorkeur een airco met optionele wifi. Scheelt toch weer 2 W voor iets wat ik niet nodig heb. Alle beetjes helpen, ons stroomverbruik excl. verwarming is meer dan gehalveerd door erop te letten :)
Klopt inderdaad. Ik plan hem alleen als verwarming te gebruiken eigenlijk. Wellicht zet ik hem in de zomer uit, maar ik heb eigenlijk 24/7 toch wel wat licht aan staan.

Wellicht gaat het carter verwarming stukje in de zomer uit, geen idee. Is het zo slim? Iemand enig idee misschien?

Verder kan ik heel efficiënt verwarmen iig, super blij mee. 1500kWh in een winter in waar de voorgaande bewoners 2300m3 gas verstookten is machtig goed imo :D

Ps: de wifi heb ik juist bij beiden units ingebouwd, heel blij mee. Ik zet hem altijd op afstand aan, heb geen programma... Als ik thuis kom zet ik hem meestal 2-3h van tevoren aan, dan is het altijd lekker warm!

Bij zonnige dagen nu zet ik hem aan als de panelen +1000W leveren, dan probeer ik alleen op de zon te verwarmen, leuke sport! :D

[ Voor 15% gewijzigd door barta123 op 12-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
barta123 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Klopt inderdaad. Ik plan hem alleen als verwarming te gebruiken eigenlijk. Wellicht zet ik hem in de zomer uit, maar ik heb eigenlijk 24/7 toch wel wat licht aan staan.

Wellicht gaat het carter verwarming stukje in de zomer uit, geen idee. Is het zo slim? Iemand enig idee misschien?

Verder kan ik heel efficiënt verwarmen iig, super blij mee. 1500kWh in een winter in waar de voorgaande bewoners 2300m3 gas verstookten is machtig goed imo :D

Ps: de wifi heb ik juist bij beiden units ingebouwd, heel blij mee. Ik zet hem altijd op afstand aan, heb geen programma... Als ik thuis kom zet ik hem meestal 2-3h van tevoren aan, dan is het altijd lekker warm!

Bij zonnige dagen nu zet ik hem aan als de panelen +1000W leveren, dan probeer ik alleen op de zon te verwarmen, leuke sport! :D
Als je van 2300m3 naar 1500kwh gaat, dan moet het stookgedrag ook aangepast zijn of niet? De stelregel die ik hier gevonden heb was dacht ik m3 x 2 ongeveer.
Hier komt dat wel in de buurt. Van 900m3 (omgerekend, heb stadsverwarming) naar 1500kwh.

Edit: ah niet goed gelezen, vorige bewoners :D was nog niet helemaal wakker :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nachtapotheker op 13-03-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Inderdaad! En goed tegen de opwarming; de zonne-energie die anders grotendeels je dakpannen verwarmt gaat nu ×4 je huis in. Het mooie van verwarmen met een warmtepomp vind ik dat bijna alle warmte 'verliezen' a.g.v. wrijving enzo ook naar binnen gepompt worden. Dus van 3 delen buitenwarmte blijven er niet 2 over, maar 4 oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

mbt Wi-Fi module die heeft zichzelf hier dubbel en dwars terug verdiend want met een tijdklok werken werkt niet goed in praktijk, regelmatig was de airco een leeg huis aan verwarmen naar comfort temperatuur.

En bij thuiskomst pas de verwarming aanzetten mag je de komende uren in de kou zitten want het blijft een warmtepomp.

Na het stookseizoen gaat hier gewoon de stekker eruit, de berekeningen van 365 dagen in het jaar klopt sowieso niet, alleen tijdens een hittegolf gaat de stekker er even in en anders pas als we weer gaan verwarmen dat is dan weer over 4-6 maand.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Verbruik van vorige bewoners heb je niks aan, gedrag van de bewoners bepaald veel of ze zuinig zijn of niet, mischien hadden ze wel 24/7 de thermostaat op 22 graden en verwarmen het helehuis, met een airco is vrijwel altijd gericht verwarmen en zijn overige ruimte,s "koud".

Of denk aan mensen die veel te lang douchen dan gaat gasverbruik ook hard.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
mr_evil08 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Verbruik van vorige bewoners heb je niks aan, gedrag van de bewoners bepaald veel of ze zuinig zijn of niet, mischien hadden ze wel 24/7 de thermostaat op 22 graden en verwarmen het helehuis, met een airco is vrijwel altijd gericht verwarmen en zijn overige ruimte,s "koud".

Klopt helemaal. Vorig jaar toen de stadsverwarming extreem duur geworden was heb ik met een wat strikter stook regime meer dan de helft bespaard tov van andere jaren. Dit jaar met de airco verwarmd zoals ik dat eerder ook deed en dan kom je (omgerekend) weer op hetzelfde verbruik als eerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nachtapotheker schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 06:38:
[...]

Als je van 2300m3 naar 1500kwh gaat, dan moet het stookgedrag ook aangepast zijn of niet? De stelregel die ik hier gevonden heb was dacht ik m3 x 2 ongeveer.
Hier komt dat wel in de buurt. Van 900m3 (omgerekend, heb stadsverwarming) naar 1500kwh.

Edit: ah niet goed gelezen, vorige bewoners :D was nog niet helemaal wakker :+
Qua energie klopt dat wel. Maar ik kom ook veel lager uit omdat normaal het gehele huis wordt verwarmd en nu beneden uit staat en alleen de werkkamer verwarmt wordt omdat ik daar ben. Je kan gerichter verwarmen wat dus een besparing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Willempie27 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Qua energie klopt dat wel. Maar ik kom ook veel lager uit omdat normaal het gehele huis wordt verwarmd en nu beneden uit staat en alleen de werkkamer verwarmt wordt omdat ik daar ben. Je kan gerichter verwarmen wat dus een besparing is.
Ja dat kan per situatie verschillen idd, hier verwarm ik alleen de woonkamer en wanneer nodig zolder (kantoor), dat deed ik eerder ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:45:
[...]

mbt Wi-Fi module die heeft zichzelf hier dubbel en dwars terug verdiend want met een tijdklok werken werkt niet goed in praktijk, regelmatig was de airco een leeg huis aan verwarmen naar comfort temperatuur.

En bij thuiskomst pas de verwarming aanzetten mag je de komende uren in de kou zitten want het blijft een warmtepomp.

Na het stookseizoen gaat hier gewoon de stekker eruit, de berekeningen van 365 dagen in het jaar klopt sowieso niet, alleen tijdens een hittegolf gaat de stekker er even in en anders pas als we weer gaan verwarmen dat is dan weer over 4-6 maand.
Ik verwarm pas bij thuiskomst en dat is héél comfortabel. En veel sneller dan met de CV vroeger :)
Natuurlijk gaan de 365 dagen wel op voor iemand die zijn unit aan laat staan of in standby. Het actieve verbruik telt ook; 13 W met carterverwarming is nuttig en niets mis mee, behalve dan dat het relatief veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Yes maar ik heb een multisplit, dus de slaapkamers bij mij zijn ook warm. Multi split loopt efficienter met beiden units aan is mijn ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Nouja, te klein afgiftesysteem - dat ten eerste - wellicht stoken met ramen open? (2364m3 was het exact, op 100m2 uit 1975 met energielabel C, hoekhuisje zonder zolder)

Ik zat zelf op iets van 1000m3 per jaar met 24/7 15°C :-(

Nu dus ca. 1600kWh schat ik, met continu >16°C, als ik thuis ben is het 18-19°C in de woonkamer. Dat vind ik warm zat, anders vind ik het al te warm O+

Bovenverdieping is ook ca. 18°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Laten we trouwens niet vergeten dat een retourtje met het vliegtuig Thailand nu 18.000kWh kost per PERSOON... Ik ken mensen die het goedpraten om zoiets 3x per jaar te doen omdat ze "veganistisch eten" 😂 (ik eet zelf op een haar na ook geen dierlijke producten omwille het milieu maar 3x per jaar de wereld overvliegen, dus eigenlijk 6x mij nie belleh)

Heb vandaag wel het nadeel van online verwarming aanzetten ondervonden. Alleen boven stond mn unit aan dus benedenverdieping was nog ,16°C bij thuiskomst 🤣 niet altijd slaat de app Onecta van Daikin je aanpassingen meteen op/aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 08:51
iemand enig advies
advies locatie binnenunit airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Laten we trouwens niet vergeten dat een retourtje met het vliegtuig Thailand nu 18.000kWh kost per PERSOON... Ik ken mensen die het goedpraten om zoiets 3x per jaar te doen omdat ze "veganistisch eten" 😂 (ik eet zelf op een haar na ook geen dierlijke producten omwille het milieu maar 3x per jaar de wereld overvliegen, dus eigenlijk 6x mij nie belleh)

Heb vandaag wel het nadeel van online verwarming aanzetten ondervonden. Alleen boven stond mn unit aan dus benedenverdieping was nog ,16°C bij thuiskomst 🤣 niet altijd slaat de app Onecta van Daikin je aanpassingen meteen op/aan
Bekend probleem, dat komt als je de App te snel sluit na de actie, ik refresh de pagina nog even zodat ik zeker weet dat de actie werkelijk is aangekomen, of laat de App nog 30 seconden open staan.

De oude Daikin App werkte altijd instant, maar dan kan alleen nog lokaal als je bewust de firmware niet hebt geupdate.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 14-03-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Bekend probleem, dat komt als je de App te snel sluit na de actie, ik refresh de pagina nog even zodat ik zeker weet dat de actie werkelijk is aangekomen, of laat de App nog 30 seconden open staan.

De oude Daikin App werkte altijd instant, maar dan kan alleen nog lokaal als je bewust de firmware niet hebt geupdate.
Ah dan is dat het.. Normaliter sluit ik nooit apps af. Maar de Onecta soms wel, omdat hij dan 3x een andere temperatuur weergeeft ofzo _O-

Pagina: 1 ... 84 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic