3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Dit is een oud schema, Daikin heeft een nieuwere model die iets beter presteert (de R variant).w00key schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:45:
[...]
[Afbeelding]
Een MHI ZS 35 kan op lagere stand draaien dan de Daikin 35, meer vermogen leveren bij vorst en kost de helft van de Perfera.
Een MHI ZSX 35/50 kan dat nog beter. Dat kiezen tussen teveel en kou is onzin, een goed apparaat kan rustig draaien en voldoende verwarmen. Dus voldoende vermogen + goed regelbereik naar < 25% van nominaal, mijn multi gaat naar 15%.
Het is nog niet eens echt koud geweest, als de strooiwagens en sneeuwschuivers overuren draaien, dan is het pas koud. Dat beetje onder nul overdag is niets. De laatste keer is alweer paar jaar geleden, nog voordat ik de airco had ingezet als verwarming.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Verwijderd
Iemand die mij een goed advies kan geven over mijn situatie?Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:11:
Op Feestboek kwam een vraag van iemand voorbij die zich afvroeg of je na 1 januari 2026 nog een CV ketel mag ophangen die vóór die tijd is aangeschaft. Zoals jullie weten wordt rond die tijd wordt het bouwbesluit aangepast zodat in bepaalde gevallen een hybride warmtepomp verplicht wordt.
Dus, wat overheidsdocumenten doorspitten. Ik kwam daarbij een document tegen over Vragen en antwoorden over de hybride warmtepomp en daar staat een stukje in over verwarmen met airco’s.
[...]
Vooralsnog is er geen subsidie op L/L systemen, maar gezien deze tekst lijkt de rijksoverheid de deur toch wel op een kiertje te zetten heb ik het idee. Alleen dan wel met de voorwaarden dat het hele huis verwarmd moet kunnen worden, wat mij terecht lijkt.
Interessant is dat het compleet verwijderen van de CV ketel dus niet eens een eis is.
Op 3 maart 2023 heb ik gas afsluiting aangevraagd en sindsdien niets meer verbruikt en alleen op hout gestookt. Dit jaar wil ik een flinke airco laten hangen die 71,6 m2 = 175,5 m3 aan moet kunnen. Dat zou op 8,75 kW verwarmen komen als het goed is? Verder heb ik geen mogelijkheden om te verwarmen (CV), dus lijkt mij dat ik met een airco alsnog recht heb op subsidie (zie tekst hierboven)?
Ik kan nog een mooie schuifdeur plaatsen zodat het 47 m2 = 115,2 m3 wordt, dan zou ik als het goed is rond de 6 kW nodig hebben om te verwarmen? Dit is een optie, maar liever niet.
Hoofdtaak is verwarmen, koelen is totaal niet belangrijk, slechts leuk meegenomen!
Wat zou dan de beste optie zijn als je naar de betere merken kijkt zoals ME en MHI? Daikin lees ik te veel dat die niet optimaal zijn op meerdere vlakken?
Ik lees dat de efficiëntie omlaag gaat des te meer kW de airco aankan. Zou het beter zijn om 2x een minder zware airco op te hangen i.p.v. 1 zwaardere? 1x single split met 1 binnenunit of 1x multisplit met 2 binnenunits?
Ik hoop stiekem nog op een nieuw verbeterd model dit jaar, want ik hoef pas begin herfst te laten hangen. Iemand een idee of die er komen bij deze merken?
Omdat ik alleen ga verwarmen denk ik er ook serieus aan om hem ongeveer 1m van de vloer af op te hangen en nee, ik wil geen vloermodel (minder efficiënt, log en groot), een gewone airco heeft altijd een hogere efficiëntie en door hem lager op te hangen verwacht ik dat de airco een nog hogere efficiëntie zal hebben doordat hij koelere lucht (scheelt een paar graden) lager bij de grond naar binnen kan zuigen zodat de warmte afgifte beter zal zijn dan als hij boven in de warmste luchtlaag hangt.
De ruimte die verwarmt moet worden is groot, goed geïsoleerd (2000), grote schuifpui heeft geen last van wind doordat daar een tuinkamer is gebouwd en deze staat tevens op het zuiden, dus als de zon schijnt wat gratis warmte en tuinkamer een stuk warmer dan de buitentemperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2024 16:10 ]
Ik maakte die post omdat als het bouwbesluit dus straks hybride gaat verplichten, men blijkbaar de deur heeft open gezet voor airco's als methode van verwarming. Dan is het een kwestie van tijd voor subsidie op L/L ook mogelijk gaat worden, lijkt mij. Belangrijk verschil met L/W hybrides die ik vooralsnog wel zie is dat er geen L/L warmtepompen zijn die je actief kan linken met een CV installatie. Een L/W hybride is natuurlijk wel gelinkt met je CV ketel. Het systeem bepaald dan welke warmtebron gebruikt wordt.
Ik kan me zo voorstellen dat als men L/L wil subsidiëren dat men ook zeker wil weten dat die L/L installatie dan ook de verwarming overneemt totdat het systeem het niet meer aan kan.
Maar het blijft allemaal hardop denken en speculatie van mijn kant
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Ik vind deze speculatie van jouw kant iig erg interessant. Het staat er toch echt, dus uitzoeken waard toch?Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:30:
Maar het blijft allemaal hardop denken en speculatie van mijn kant
Ik kan enorm simpel aantonen dat ik er mee ga verwarmen en dat het mijn enige manier van verwarmen is.
Lager dan 30c uitblazen geeft teveel comfortklachten, bij L/W kan dat wel prima.
Met L/L WP moet ik 22c verwarmen om redelijk hetzelfde te krijgen als bij vloerverwarming met 20c kamertemperatuur.
Het bouwbesluit(van het jaar van je woning) zegt dat je x ruimte,s moet kunnen verwarmen, ga jij het helehuis volhangen met airco,s ? Ja? dan kan je net zo goed een L/W WP nemen want je telt zo 8K neer.
L/L WP is goedkoper dan gas maar dat komt doordat mensen het gebruiken als ruimteverwarming, een gas CV is daar minder goed in(vereist een minimaal afgiftesysteem).
[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2024 17:31 ]
Verwijderd
Moet je niet tot 22 graden verwarmen omdat de temperatuur meting hoog bij het plafond gebeurt? Daarom hang ik hem op thermostaat hoogste of lager, dan meet hij de normale temperatuur.mr_evil08 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:25:
@Verwijderd L/L WP,s zijn minder efficient in het verwarmen om die reden geen subsidie vermoed ik.
Lager dan 30c uitblazen geeft teveel comfortklachten, bij L/W kan dat wel prima.
Met L/L WP moet ik 22c verwarmen om redelijk hetzelfde te krijgen als bij vloerverwarming met 20c kamertemperatuur.
Het bouwbesluit(van het jaar van je woning) zegt dat je x ruimte,s moet kunnen verwarmen en daar zit het probleem, ga jij het helehuis volhangen met airco,s ? Ja? dan kan je net zo goed een L/W WP nemen want je telt zo 8K neer.
Je bent goedkoper dan op gas maar dat komt vooral doordat mensen hier het gebruiken als ruimteverwarming.
Nadeel warmtepomp L/W is dat je veel constanter moet verwarmen en dus uiteindelijk veel duurder uit bent dan met een airco die je gewoon aanzet als je er bent. Een beetje minder comfort vind ik geen probleem, als je dat wel vindt, dan is een airco geen goede optie.
Voor mij is een warmtepomp L/W totaal niet interessant omdat ik alleen de woonkamer een aangesloten ruimtes wil verwarmen, dus het al af kan met 1 zware airco. Alle overige ruimtes heb ik nu meer dan een jaar niet kunnen verwarmen en ik heb er niets aan gemist.
Simpel zeggen dat een warmtepomp L/W zuiniger is klopt totaal niet, dat hangt maar net af wat je gaat verwarmen en of je die temperatuur redelijk consequent wil hebben.
Nee ik verwarm werkelijk op 22c bij L/L WP(dat is wat de kamer thermonstaat ook aangeeft op 1,5m hoogte), beneden die temperatuur voelt het gewoon koud, ook bij 24/7 verwarmen, op deze temperaturen een ramp om relatieve luchtvochtigheid op pijl te houden.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Moet je niet tot 22 graden verwarmen omdat de temperatuur meting hoog bij het plafond gebeurt? Daarom hang ik hem op thermostaat hoogste of lager, dan meet hij de normale temperatuur.
Nadeel warmtepomp L/W is dat je veel constanter moet verwarmen en dus uiteindelijk veel duurder uit bent dan met een airco die je gewoon aanzet als je er bent. Een beetje minder comfort vind ik geen probleem, als je dat wel vindt, dan is een airco geen goede optie.
Voor mij is een warmtepomp L/W totaal niet interessant omdat ik alleen de woonkamer een aangesloten ruimtes wil verwarmen, dus het al af kan met 1 zware airco. Alle overige ruimtes heb ik nu meer dan een jaar niet kunnen verwarmen en ik heb er niets aan gemist.
Simpel zeggen dat een warmtepomp L/W zuiniger is klopt totaal niet, dat hangt maar net af wat je gaat verwarmen en of je die temperatuur redelijk consequent wil hebben.
L/W WP hoeft niet constanter te verwarmen, dat is afhankelijk van je afgiftesysteem.
L/W WP,s heb je ook split unit,s.
Ook bij L/L WP zit je al snel aan meerdere binnenunit,s om geen tochthok te krijgen, vermindering van afgiftesystemen ga je hoe dan ook erop achteruit kwa comfort.
Bedenk ook dat bij luchtverwarming massa zeer slecht opwarmt, ad-hoc verwarmen resulteert in koude objecten, sommige vinden het erg, anderen vinden het prima.
De voeler van de airco hangt op 1,5m de temperatuurregeling klopt hier.
Denk goed na wat je wil, bij L/W WP,s proberen installateurs van alles aan te smeren wat niet hoeft, een eerlijke installateur vinden is lastig.
[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2024 17:47 ]
Het afgiftesysteem is altijd op basis van (veel) water dat een grote warmtecapaciteit heeft. Je moet dus wèl constanter verwarmen. Even een half uurtje adhoc verwarmen is er niet bij.mr_evil08 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:36:
[...]
L/W WP hoeft niet constanter te verwarmen, dat is afhankelijk van je afgiftesysteem.
Dat opwarmen v.d. massa komt alleen maar omdat L/W heel lang aan moet staan voordat het warmer wordt. Als je met L/L evenveel kWh hebt verwarmd, is de massa uiteindelijk net zo warm.
Verwijderd
Zoals ik al zei, L/W is geen optie, geen vloerverwarming, geen geschikte radiatoren, dus kosten lopen heel hard op als ik daar voor ga en ik herhaal, airco kan veel goedkoper verwarmen omdat ik alleen verwarm wanneer nodig.mr_evil08 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:36:
[...]
Nee ik verwarm werkelijk op 22c bij L/L WP(dat is wat de kamer thermonstaat ook aangeeft op 1,5m hoogte), beneden die temperatuur voelt het gewoon koud, ook bij 24/7 verwarmen, op deze temperaturen een ramp om relatieve luchtvochtigheid op pijl te houden.
L/W WP,s heb je ook split unit,s.
Ook bij L/L WP zit je al snel aan meerdere binnenunit,s om geen tochthok te krijgen, vermindering van afgiftesystemen ga je hoe dan ook erop achteruit kwa comfort.
Bedenk ook dat bij luchtverwarming massa zeer slecht opwarmt, ad-hoc verwarmen resulteert in koude objecten, sommige vinden het erg, anderen vinden het prima.
De voeler van de airco hangt op 1,5m de temperatuurregeling klopt hier.
Denk goed na wat je wil, bij L/W WP,s proberen installateurs van alles aan te smeren wat niet hoeft, een eerlijke installateur vinden is lastig.
Met L/W duurt dat veel te lang en heb je dus altijd veel meer verbruik omdat je hem niet terug kan laten zakken naar 10 graden, anders zit je al 2 uur thuis in de kou en begint hij eindelijk de temperatuur een beetje omhoog te krijgen in de woonkamer.
L/W WP hoeft niet constanter te verwarmen zeg je, ik denk dat je daar altijd fout zit. Ik zou geen situatie kunnen bedenken waarbij je het efficiënt en snel warm kan krijgen met een L/W WP. Of te wel, je laat hem altijd veel meer werken dan bij een arico als je niet om hoog comfort geeft.
Dat kun je bij L/L ook niet, los van het feit dat het ontzettend slecht voor je huis is om beneden 15c te gaan.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:53:
[...]
Zoals ik al zei, L/W is geen optie, geen vloerverwarming, geen geschikte radiatoren, dus kosten lopen heel hard op als ik daar voor ga en ik herhaal, airco kan veel goedkoper verwarmen omdat ik alleen verwarm wanneer nodig.
Met L/W duurt dat veel te lang en heb je dus altijd veel meer verbruik omdat je hem niet terug kan laten zakken naar 10 graden, anders zit je al 2 uur thuis in de kou en begint hij eindelijk de temperatuur een beetje omhoog te krijgen in de woonkamer.
L/W WP hoeft niet constanter te verwarmen zeg je, ik denk dat je daar altijd fout zit. Ik zou geen situatie kunnen bedenken waarbij je het efficiënt en snel warm kan krijgen met een L/W WP. Of te wel, je laat hem altijd veel meer werken dan bij een arico als je niet om hoog comfort geeft.
Ook hier moet de L/L WP x uur van tevoren aan om niet in de kou te zitten.
Het blijft een warmtepomp en geen gasketel...
Je kan hem gewoon aanzetten met een App op mobiel op afstand of tijdklok, het gedrag om bij thuiskomst de verwarming aanzetten moet je echt vanaf bij een warmtepomp.
Ad-hoc vol gas of rustiger beginnen maakt niets uit kwa verbruik hier.
Op vollast kakt de COP wel in.
Dat "veel meer verbruik" klopt niet, doordat je huis flink laat afkoelen en weer laat opwarmen kost ook veel, een tussenweg is altijd nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2024 18:05 ]
Leek mij wel handig voor boven, aangezien we daar alleen verwarmen als de kids boven spelen. Volgens mij moet dat met zon monoblock airco ook prima lukken? Zijn kamers van 3x3. Slaapkamer deur dicht en blazen maar. Of verkijk ik me daar op?
En kan dat ding zelf wel plaatsen. 2 gaten in de muur klaar ...
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Verwijderd
Dus iedereen moet ineens hun slaapkamer gaan verwarmen, want dat is ontzettend slecht voor de slaapkamer als je dat niet doet? Volgens mij stoken enorm veel mensen helemaal niet boven, ik ken er iig héél veel die dat nooit doen.mr_evil08 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:57:
[...]
Dat kun je bij L/L ook niet, los van het feit dat het ontzettend slecht voor je huis is om beneden 15c te gaan.
Ik denk dat ik het in de winter letterlijk nooit 15 of hoger heb op mijn slaapkamer en het grootste deel van de winter rond de 10 zonder te verwarmen met een beetje warmte van de houtkachel als ik de deur openzet.
In mijn vorige huis stonden er bij vorst ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen, nooit problemen met mijn huis gehad en je gaat er echt niet dood aan.
Ontzettend slecht voor je huis? Sinds de gasprijzen zo hoog waren/zijn, hebben enorm veel mensen hun huis koud als ze niet thuis zijn. 75% van mijn huis is altijd koud omdat ik er gewoon helemaal niet stook en heb nog nooit problemen ervaren...
Ik kom nu geregeld thuis en heb al meer dan een jaar geen CV, houtkachel aan, 15 min. later 18 graden, warmer hoeft ook echt niet, bah! Snap echt niet dat mensen het 20 of hoger stoken, niet eens gezond. Ik snap dat het met een airco ook wat langer zal duren, maar dan zet ik hem wel aan als ik wegrijd richting huis. Ik ga niet onnodig stoken als ik toch niet thuis ben en dat is soms een dag, soms 2 dagen, soms zelfs langer. Pas na meerdere dagen daalt de temperatuur echt richting de 13 of kouder, met vrieskou buiten is hij eens tot 10 graden gekomen en ook dat is prima te doen als je daarna gewoon begint te stoken. Meubels zijn wel koud tot binnenin, dus stop je, dan zal het ook sneller afkoelen. Morgen weer een dag ;-)
We zijn verwend met comfort waar ik niets om geef, heb er geen last van en stel geen hoge eisen. Gewoon een airco die mijn woonkamer verwarmt, of dat nou langzaam gaat of niet, als het maar zo veel mogelijk met mijn eigen stroom gebeurt. In de toekomst komt er wel een keer een flinke accu van meer dan 50kWh, dan kan ik het ook bij dagen bewolking in de winter even volhouden.
Wanneer je het vermogen van je airco-installatie (in kW + aantal units) aanpast op je wens om ad hoc te verwarmen, of te koelen, dan kan dat prima heel snel.mr_evil08 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:57:
[...]
Dat kun je bij L/L ook niet, los van het feit dat het ontzettend slecht voor je huis is om beneden 15c te gaan.
Je kan hem gewoon aanzetten met een App op mobiel op afstand of tijdklok, het gedrag om bij thuiskomst de verwarming aanzetten moet je echt vanaf bij een warmtepomp.
Ad-hoc vol gas of rustiger beginnen maakt niets uit kwa verbruik hier.
Op vollast kakt de COP wel in.
Dat "veel meer verbruik" klopt niet, doordat je huis flink laat afkoelen en weer laat opwarmen kost ook veel, een tussenweg is altijd nodig.
In elk geval mhi heeft een powerfunctie die hier met gemak 4 tot 5 graden overbrugt binnen een half uur tot een uur, afhankelijk van de buitentemperatuur. Het verbruik daarvoor is verrassend laag vind ik.
Het ligt allemaal aan de combinatie van omstandigheden, wensen plus gekozen installatie.
Bouwbesluit.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:08:
[...]
Dus iedereen moet ineens hun slaapkamer gaan verwarmen, want dat is ontzettend slecht voor de slaapkamer als je dat niet doet? Volgens mij stoken enorm veel mensen helemaal niet boven, ik ken er iig héél veel die dat nooit doen.
Ik denk dat ik het in de winter letterlijk nooit 15 of hoger heb op mijn slaapkamer en het grootste deel van de winter rond de 10 zonder te verwarmen met een beetje warmte van de houtkachel als ik de deur openzet.
In mijn vorige huis stonden er bij vorst ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen, nooit problemen met mijn huis gehad en je gaat er echt niet dood aan.
Ontzettend slecht voor je huis? Sinds de gasprijzen zo hoog waren/zijn, hebben enorm veel mensen hun huis koud als ze niet thuis zijn. 75% van mijn huis is altijd koud omdat ik er gewoon helemaal niet stook en heb nog nooit problemen ervaren...
Ik kom nu geregeld thuis en heb al meer dan een jaar geen CV, houtkachel aan, 15 min. later 18 graden, warmer hoeft ook echt niet, bah! Snap echt niet dat mensen het 20 of hoger stoken, niet eens gezond. Ik snap dat het met een airco ook wat langer zal duren, maar dan zet ik hem wel aan als ik wegrijd richting huis. Ik ga niet onnodig stoken als ik toch niet thuis ben en dat is soms een dag, soms 2 dagen, soms zelfs langer. Pas na meerdere dagen daalt de temperatuur echt richting de 13 of kouder, met vrieskou buiten is hij eens tot 10 graden gekomen en ook dat is prima te doen als je daarna gewoon begint te stoken. Meubels zijn wel koud tot binnenin, dus stop je, dan zal het ook sneller afkoelen. Morgen weer een dag ;-)
We zijn verwend met comfort waar ik niets om geef, heb er geen last van en stel geen hoge eisen. Gewoon een airco die mijn woonkamer verwarmt, of dat nou langzaam gaat of niet, als het maar zo veel mogelijk met mijn eigen stroom gebeurt. In de toekomst komt er wel een keer een flinke accu van meer dan 50kWh, dan kan ik het ook bij dagen bewolking in de winter even volhouden.
Bij mij is het nu met een continuverbruik van ongeveer 300 watt zo'n 24 graden. Misschien zet ik 'm zo een graadje warmer, want ik kreeg het al koud door het lezen van bovenstaande.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:08:
[...]
Dus iedereen moet ineens hun slaapkamer gaan verwarmen, want dat is ontzettend slecht voor de slaapkamer als je dat niet doet? Volgens mij stoken enorm veel mensen helemaal niet boven, ik ken er iig héél veel die dat nooit doen.
Het klopt volgens mij wel dat met een L/L systeem het sneller koud aanvoelt. Voorheen moest ik niet denken aan deze hoge temperaturen.
Ik doe het niet maar ad hoc zou met m'n Daikin ook prima kunnen werken aangezien het ook een powerful heeft. Ik prefereer simpelweg de constante warmte wat ook prima werkt in ons goed geïsoleerde huis.Martin7182 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:36:
Ik zie een sterke correlatie van mensen die zeggen prima adhoc te kunnen verwarmen met hun merk airco
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hebben we ook een vergelijkbaar overzicht voor koelen? Wij hoeven alleen lucht/lucht airco's aan te schaffen voor de koelfunctionaliteit.w00key schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:45:
[...]
[Afbeelding]
Een MHI ZS 35 kan op lagere stand draaien dan de Daikin 35, meer vermogen leveren bij vorst en kost de helft van de Perfera.
Een MHI ZSX 35/50 kan dat nog beter. Dat kiezen tussen teveel en kou is onzin, een goed apparaat kan rustig draaien en voldoende verwarmen. Dus voldoende vermogen + goed regelbereik naar < 25% van nominaal, mijn multi gaat naar 15%.
Het is nog niet eens echt koud geweest, als de strooiwagens en sneeuwschuivers overuren draaien, dan is het pas koud. Dat beetje onder nul overdag is niets. De laatste keer is alweer paar jaar geleden, nog voordat ik de airco had ingezet als verwarming.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Koelen is veel makkelijker voor het apparaat. Kijk naar SEER voor verbruik maar dat is in de orde van 200 kWh per jaar ipv 1000-2000.radeoxx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:54:
[...]
Hebben we ook een vergelijkbaar overzicht voor koelen? Wij hoeven alleen lucht/lucht airco's aan te schaffen voor de koelfunctionaliteit.
De "3.5" kW in model namen is de koelcapaciteit, alleen bij verwarmen klopt dat vaak niet.
Verwijderd
Ik heb 1 airco om de woonkamer/keuken te verwarmen en 1 airco om een slaapkamer te koelen, ga ik nu een boete krijgen of mijn huis nooit verkocht krijgen? De EPC-waarde is 112 kWh/m², we zijn gasloos, houtloos en hebben een elektriciteitsfactuur van 13 euro per maand. Ik denk dat zo'n huis goed in de markt ligt, behalve dan voor mensen die graag een hele winter alle slaapkamers op 20 graden verwarmen. Bij ons wordt het nu zelden kouder dan 15 graden op de bovenverdieping. Wie echt kouwelijk is zou ook gewoon 1 of meerdere units kunnen bijplaatsen. Maar goed, het plan is om ons hele leven in dat huis te blijven wonen. Tegen 2070 hebben we een Mediterraan klimaat en ik denk dat we tegen dan wel andere zorgen aan ons hoofd hebben, met de klimaatcrisis, schaarste en massale migratie.
Wil je je huis ooit nog verkopen? Lijkt mij niet aantrekkelijk, een huis zonder CV.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:08:
[...]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Mijn huis uit 1996 is destijds berekend op 16graden in de slaapkamers, exact met de redenering: enkel als het vriest moet je de kou wat breken, een dikke deken doet de job wel.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:08:
[...]
En dat gaat goed zo lang je kinderen amper op hun kamer spelen, en hun studiewerk in de woonkamer kunnen doen.
Maar dan worden ze wat groter en wordt hun slaapkamer ook een leefkamer en vooral studeerkamer.
En dan blijken die radiatoren te klein, en krijg je die kamers niet comfortabel (en dan bedoel ik 18-19 graden bij vriesweer. Oplossing destijds: CV temperatuur naar 80graden, en radiatoren beneden half dicht zodat ze in de slaapkamers staan te gloeien.
Nu is één van die slaapkamers mijn home-office gedurende 2-3 dagen per week. Bij 15 graden kan ik geen toetsenbord meer gebruiken, en comfortabel is het niet.
Dus... we hebben in 2 slaapkamers (kinderen zijn weg) nu airco's hangen. In mijn home-office is dat om te verwarmen als ik thuis werk, en in onze slaapkamer gaat die in de winter een uurtje per dag aan om de kou te breken, en het vocht weg te houden. En in de zomer houdt die de kamer lekker koel bij hittegolven.
Geen verwarming in slaapkamers zou voor mij een dikke no-go zijn als ik een huis ga kopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Op de 1e verdieping zit een halletje met daarin 6 deuren en 2 vaste trappen (1 naar beneden, 1 naar zolder). De 6 deuren zijn 3 slaapkamers, een gangkast, wc en een badkamer.
De ruimte boven de deuren is 30 cm.....
Wat ik eigenlijk zou willen is een unit op de slaapverdieping en een kleinere unit op zolder die het daar goed kan koelen..... (maar niet te zodat je er wel kan zitten).
1 unit voor alles zou prima zijn, alleen met de vrije hoogte van 30 cm kom ik niet heel goed weg aan de bovenkant, of ik moet een onderbouw plafondunit gaan nemen..... (en dat zijn joekels....).
iemand creatieve ideeen/oplossingen?
Verwijderd
Maar zelfs als het voor sommigen een no-go is, de nieuwe bewoner kan toch enkele units laten bijplaatsen? Net zoals kopers rekening houden met de nood aan een nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer,... (allemaal veel duurder dan 2 units) De ene unit die in onze slaapkamer hangt om te koelen zou met de deuren open ook de andere kamers op temperatuur kunnen houden. In een rijwoning met bovenverdieping is dat zo opgewarmd, de warmte van beneden zorgt boven voor vloerverwarming en minder buitengevels zorgen voor minder verlies.Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:25:
[...]
Mijn huis uit 1996 is destijds berekend op 16graden in de slaapkamers, exact met de redenering: enkel als het vriest moet je de kou wat breken, een dikke deken doet de job wel.
En dat gaat goed zo lang je kinderen amper op hun kamer spelen, en hun studiewerk in de woonkamer kunnen doen.
Maar dan worden ze wat groter en wordt hun slaapkamer ook een leefkamer en vooral studeerkamer.
En dan blijken die radiatoren te klein, en krijg je die kamers niet comfortabel (en dan bedoel ik 18-19 graden bij vriesweer. Oplossing destijds: CV temperatuur naar 80graden, en radiatoren beneden half dicht zodat ze in de slaapkamers staan te gloeien.
Nu is één van die slaapkamers mijn home-office gedurende 2-3 dagen per week. Bij 15 graden kan ik geen toetsenbord meer gebruiken, en comfortabel is het niet.
Dus... we hebben in 2 slaapkamers (kinderen zijn weg) nu airco's hangen. In mijn home-office is dat om te verwarmen als ik thuis werk, en in onze slaapkamer gaat die in de winter een uurtje per dag aan om de kou te breken, en het vocht weg te houden. En in de zomer houdt die de kamer lekker koel bij hittegolven.
Geen verwarming in slaapkamers zou voor mij een dikke no-go zijn als ik een huis ga kopen.
Mooi toch, dan biedt je gewoon een lagere prijs. Iedereen blij; de huidige bewoner geen milieu-verslindende plofketel en de nieuwe bewoner geen dure prijssilverball schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Wil je je huis ooit nog verkopen? Lijkt mij niet aantrekkelijk, een huis zonder CV.
Hier gaat de CV er ook uit (radiatoren blijven zitten).
Alles is relatief, ik heb 1 unit op een 10,8m diepe woonkamer/keuken combi, hoekwoning uit jaren 70. Nergens last van luchtstroom. Alleen mijn eettafel staat er recht onder, maar ik heb nog nooit iemand in huis gehad die dat hinderlijk vond, vooral omdat het warme lucht is, het is alsof je een milde föhn op je laat blazen, ik vind dat zelf heerlijk. Als het koud was ging ik ook voor de radiator zitten.Sjamo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:09:
[...]
Ik zou zelf voor 2 gaan. Niet dat je het niet warm of koel zou kunnen krijgen met 1 maar met 2 heb je meer comfort (unit hoeft minder hard te blazen, dus minder luchtbeweging en geluid nodig), en je kan de ruimtes sneller koelen of verwarmen. Koelte /warmte van airco verspreid zich pas wanneer een unit lang aan staat, denk aan dag/dagen.
Afhankelijk van hoe vaak je verwacht beide tegelijk te zullen gebruiken kan je voor 2x single split kiezen (niet altijd beide ruimtes verwarmen, bijvoorbeeld in tussen-seizoenen) of multi split (bijna altiid tegelijk gebruiken.
Wanneer je ook nog een unit in een ander gedeelte van het huis wil hangen zou ik kiezen voor single split in meest gebruikte deel van de woonkamer en bijvoorbeeld multisplit delen tussen het andere gedeelte van de woonkamer en bijvoorbeeld een slaapkamer.
Ik las dat je een Daikin overweegt. Veel mensen hier hebben goede ervaringen met Daikin, maar er zijn vragen over een mogelijke terugval in kwaliteit de laatste jaren. Misschien de moeite waard je in te lezen in de ervaringen in dit topic met de verschillende merken.
Naast kwaliteit hebben de verschillende merken ook een groot verschil in, laat ik het regel-gedrag noemen. Misschien ook de moeite waard om naar te kijken. Er is veel over geschreven in dit topic.
En qua indeling kan ik mijn eettafel ook aan de andere kant zetten, dan heb je nergens last van luchtstroom. Bij mijn banken en waar de TV staat merk je er niks van. Werkt perfect met 3,5kW binnenunit.
Nu schijnt het wel zo te zijn, dat een 3,5kW unit op een multi split als er maar 1 aan staat, meer vermogen te kunnen leveren, ik heb dat hier vaker gelezen. Of dat echt zo is, weet ik niet.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Hier volgend jaar ook. Wat doe je dan met radiatoren en leidingwerk? Vullen met water op atmosferische druk? Dus gewoon vol laten lopen en boven op zolder afdoppen?Martin7182 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Hier gaat de CV er ook uit (radiatoren blijven zitten).
Ik vraag het in verband met roest. Neem aan dat het beter is om het systeem gevuld te laten….
Verwijderd
Ik heb ze laten leeglopen, zouden ze van binnenuit tot buiten kunnen roesten?Ribruijn schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Hier volgend jaar ook. Wat doe je dan met radiatoren en leidingwerk? Vullen met water op atmosferische druk? Dus gewoon vol laten lopen en boven op zolder afdoppen?
Ik vraag het in verband met roest. Neem aan dat het beter is om het systeem gevuld te laten….
Ja hoor, tenzij je ze vacuüm hebt getrokken, heb je het water vervangen voor lucht/zuurstof.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:53:
[...]
Ik heb ze laten leeglopen, zouden ze van binnenuit tot buiten kunnen roesten?
Verwijderd
Maar in het water zelf zit toch ook zuurstof? Ik betwijfel of het zo'n vaart kan lopen.Vorkie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Ja hoor, tenzij je ze vacuüm hebt getrokken, heb je het water vervangen voor lucht/zuurstof.
Dat verdwijnt na verloop van tijd uit CV water wat eindeloze hoeveelheden keren is opgewarmd en rondgepompt. Daarom kan je ineens weer lucht hebben in een ontluchte installatie. De opgeloste gassen komen eruit.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Maar in het water zelf zit toch ook zuurstof? Ik betwijfel of het zo'n vaart kan lopen.
Het lijkt mij dan ook het beste om de CV installatie zoveel mogelijk gevuld te laten met dit doodgestookte water.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Maar ik zou toch eens een voorbeeld willen zien van een lege installatie die doorgeroest is, ik vind nl. niets op het internet. Dat zou dan onderaan moeten gebeuren waar nog wat water in staat? Dat water en de lucht staan ook stil, dus het wordt niet vermengd. Of komt de lucht ook vanzelf in het water en worden de randen bovenaan ook vochtig door verdamping? Maar toch zou ik graag een voorbeeld zien of een ervaring van iemand waarbij het doorgeroest is.Glashelder schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:15:
[...]
Dat verdwijnt na verloop van tijd uit CV water wat eindeloze hoeveelheden keren is opgewarmd en rondgepompt. Daarom kan je ineens weer lucht hebben in een ontluchte installatie. De opgeloste gassen komen eruit.
Het lijkt mij dan ook het beste om de CV installatie zoveel mogelijk gevuld te laten met dit doodgestookte water.
Hier blijft het water gewoon erin. Het plan is om de leiding straks aan te sluiten op een WPB met spiraal. Alleen voor bijverwarming. Mocht het onvoldoende zijn, dan misschien een eenvoudige L/W oplossing.Ribruijn schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Hier volgend jaar ook. Wat doe je dan met radiatoren en leidingwerk? Vullen met water op atmosferische druk? Dus gewoon vol laten lopen en boven op zolder afdoppen?
Ik denk dat het doorroesten van een leeg systeem wel meevalt als je afdopt; roesten verbruikt zuurstof wat op een gegeven moment op is.
Verwijderd
Ik zou wat inlezen over de gezondheidsrisico's van 24 graden in huis in de winter...TereZz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:51:
[...]
Bij mij is het nu met een continuverbruik van ongeveer 300 watt zo'n 24 graden. Misschien zet ik 'm zo een graadje warmer, want ik kreeg het al koud door het lezen van bovenstaande.
Het klopt volgens mij wel dat met een L/L systeem het sneller koud aanvoelt. Voorheen moest ik niet denken aan deze hoge temperaturen.
Is er een deskundige/professional die advies kan geven over de juiste capaciteit binnen- en buitendelen van een multi split airco systeem?
En kunnen we met 2 buitenunits af of zijn er minimaal 3 nodig?
CorvanS in "L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?"
Alvast bedankt!
Ik zou even controleren of het wel echt 24 graden in de leefruimte. Ik heb mijn twijfels met dat lage verbruik.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:58:
[...]
Ik zou wat inlezen over de gezondheidsrisico's van 24 graden in huis in de winter...
Verwijderd
Ik denk niet dat je dit aan mij bedoelde, maar naar de persoon waar ik op reageerde.Nomind schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:56:
[...]
Ik zou even controleren of het wel echt 24 graden in de leefruimte. Ik heb mijn twijfels met dat lage verbruik.
Hij steekt de draak met je, mocht je het niet door hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:58:
[...]
Ik zou wat inlezen over de gezondheidsrisico's van 24 graden in huis in de winter...
Je bent ook wel een "andersdenkende" in dit topic m.b.t. plaatsen van een binnenunit en de temperatuur die je binnen wil hebben
Een huis zonder CV verkoopt gewoon minder, in huidige markt niet zo probleem want zelfs een bouwval gaat als warme broodjes over de toonbank.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Ik heb 1 airco om de woonkamer/keuken te verwarmen en 1 airco om een slaapkamer te koelen, ga ik nu een boete krijgen of mijn huis nooit verkocht krijgen? De EPC-waarde is 112 kWh/m², we zijn gasloos, houtloos en hebben een elektriciteitsfactuur van 13 euro per maand. Ik denk dat zo'n huis goed in de markt ligt, behalve dan voor mensen die graag een hele winter alle slaapkamers op 20 graden verwarmen. Bij ons wordt het nu zelden kouder dan 15 graden op de bovenverdieping. Wie echt kouwelijk is zou ook gewoon 1 of meerdere units kunnen bijplaatsen. Maar goed, het plan is om ons hele leven in dat huis te blijven wonen. Tegen 2070 hebben we een Mediterraan klimaat en ik denk dat we tegen dan wel andere zorgen aan ons hoofd hebben, met de klimaatcrisis, schaarste en massale migratie.
Dat jij een laag maandbedrag hebt hebben de instantie,s geen boodschap aan, ze kijken naar de wet.
Ook ik verwarm alleen woonkamer/keuken en badkamer, als je afgiftepunten weghaalt uit andere ruimte,s ondanks ze niet gebruikt worden voldoe je niet meer aan het bouwbesluit.
Ik verwarm ook al 3 jaar met één singlesplit, ik ken jouw situatie,s wel.
Stel als ik jouw woning zou kopen wordt dat een stevig onderhandelpunt gezien één wandunit in de woonkamer niet het comfort van een CV installatie geeft, ik beschouw het dan als geen verwarming aanwezig in huis, hetzelfde als het huis met IR panelen volhangen.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2024 10:24 ]
Verwijderd
Wat een onzin, als jij voor een paar 1000 Euro een extra airco kan ophangen, dan heeft de volgende bewoner gewoon een keuze, dus je maakt het allemaal wel erg simpel door te zeggen dat een huis zonder CV minder goed verkoopt. Mijn ervaring is dat vrienden van mij die naar een nieuwe huis aan het kijken zijn, dus meerdere mensen apart naar verschillende huizen, die zoeken allemaal naar een huis met zonnepanelen en als het ff kan zonder gas ;-)mr_evil08 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Een huis zonder CV verkoopt gewoon minder, in huidige markt niet zo probleem want zelfs een bouwval gaat als warme broodjes over de toonbank.
Dat jij een laag maandbedrag hebt hebben de instantie,s geen boodschap aan, ze kijken naar de wet.
Ook ik verwarm alleen woonkamer/keuken en badkamer, als je afgiftepunten weghaalt uit andere ruimte,s ondanks ze niet gebruikt worden voldoe je niet meer aan het bouwbesluit.
Stel als ik jouw woning zou kopen wordt dat een stevig onderhandelpunt gezien één wandunit in de woonkamer niet het comfort van een CV installatie geeft, ik beschouw het dan als geen verwarming aanwezig in huis, hetzelfde als het huis met IR panelen volhangen.
Verwijderd
Of die nu de draak steekt met mij of niet, er zijn er hier veel die het boven de 20 graden stoken, dus een opmerking om er eens over in te gaan lezen is nooit verkeerd...elektriekert schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Hij steekt de draak met je, mocht je het niet door hebben.
Je bent ook wel een "andersdenkende" in dit topic m.b.t. plaatsen van een binnenunit en de temperatuur die je binnen wil hebben
En inderdaad, fijn dat iedereen zijn eigen idee er op na mag hebben. Helaas ken ik mensen die enorm klagen over niet rond kunnen komen, maar het binnen wel boven de 20 graden stoken ;-)
Ik klaag niet, voel mij gewoon al prima bij 15 graden overdag en 18 graden in de avond en trek iets warms aan als ik het toch wat fris krijg.
Verwijderd
Misschien heb je het al gelezen, maar de Golfstroom lijkt stil te vallen, als dat gebeurt wordt het hier in Nederland niet warmer de volgende decennia, maar eerder kouder, misschien zelfs veel kouder.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Dus dat Mediterraans klimaat, dat is nog maar de vraag, kan volledig de andere kant op schieten.
Al moet ik zeggen dat afgelopen 2 winters het wat koeler in huis was met de warmtepomp dan voorheen met de houtkachel.
De één vaart wel bij 18 graden met een dikke trui aan de ander zit liefst in een T-shirt op de bank.
Maar dat doet niet ter zake het gaat erom hoe je de temperatuur in huis haalt en tegen welke kosten en wat je daar voor over hebt. ( of in het slechtste geval wat je kunt betalen)
Wat er dan allemaal wel en niet gezond is....
:strip_exif()/f/image/g9bUcaQ2QsuWMgfd6IdGWWU0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Ronald.42 op 24-02-2024 11:17 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voorheen kwamen ze bij om de 2 jaar , gasverbruik was destijds 1300 m3
Sinds gebruik L/L warmtepomp 250 m3
Blijkbaar is onderhoud niet verplicht gesteld in de gasketelwet, maar ik wil natuurlijk wel een veilige thuissituatie.
( ook weet ik niet of mijn verzekering nog eisen stelt )
Daarom maar even hier de vraag…..wat doen jullie ?
https://www.energiewacht....elwet-vanaf-1-april-2023#
Verwijderd
Als je een huis verkoopt met een oud dak, oude ramen of oude badkamer zal er ook wat van de prijs af gaan, daar zal de nieuwe eigenaar dan zelf voor zorgen, net zoals hij voor een extra unit kan zorgen omdat een kamer bvb. als studeerkamer zal dienen. Een extra singlesplit heb je voor 2000-3000 euro, een stuk goedkoper dan een nieuw dak/ramen/badkamer. Maar misschien moet dat bouwbesluit ook eens herzien worden:mr_evil08 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Een huis zonder CV verkoopt gewoon minder, in huidige markt niet zo probleem want zelfs een bouwval gaat als warme broodjes over de toonbank.
https://nl.linkedin.com/p...l-verwarmen-rob-verbrugge
Gewoon doorgaan met onderhoud, juist door het lagere verbruik komt er veel meer aanslag in de ketel.pjotter1965 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:51:
Hoevaak laten jullie nog onderhoud doen aan de CV ketel ?
Blijkbaar is onderhoud niet verplicht gesteld in de gasketelwet, maar ik wil natuurlijk wel een veilige thuissituatie.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Prrrt, ik gebruik hem alleen nog om te douchen 3x per week (50m3/jaar), volgens het stickertje heeft er al 5 jaar niemand naar gekeken.pjotter1965 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:51:
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Helaas wordt een wandairco nog steeds gezien als niet volwaardig alternatief voor verwarming, en niet iedereen kan er tegen(hoge luchtstroming etc als je maar één afgiftepunt in een woonkamer hebt).Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
[...]
Wat een onzin, als jij voor een paar 1000 Euro een extra airco kan ophangen, dan heeft de volgende bewoner gewoon een keuze, dus je maakt het allemaal wel erg simpel door te zeggen dat een huis zonder CV minder goed verkoopt. Mijn ervaring is dat vrienden van mij die naar een nieuwe huis aan het kijken zijn, dus meerdere mensen apart naar verschillende huizen, die zoeken allemaal naar een huis met zonnepanelen en als het ff kan zonder gas ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2024 12:09 ]
Hier idem, de verwarming is hier op de eerste verdieping nog nooit aan geweest met het is ook bij stevige vorst niet kouder dan 16cMartin7182 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:51:
Bouwbesluit of niet, je bepaalt altijd nog zelf waar je de verwarming aanzet. Wij hebben boven, buiten de woonkamer, nog nooit verwarmd. Binnenkort de ketel eruit en een WPB erin. Misschien nog een tweede airco erbij. Of een houtkachel, die doet het tenminste ook bij stroomuitval
Misschien in de toekomst bij vrieskoude als de kinderen wat meer boven spelen maar dat ga ik gewoon oplossen met een slimme COP1 kachel welke ik kan schakelen op basis van verschillende variabelen met home assistant
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 24-02-2024 12:11 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
In Nederland niet nee, in oost Europa zijn ze veelal om van de houtkachel naar een airco op elke kamer als verwarming (en koeling). Als het daar kan, zowel in warmere als koudere gebieden, waarom hier niet.mr_evil08 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:08:
[...]
Helaas wordt een wandairco nog steeds gezien als niet volwaardig alternatief voor verwarming.
Maar goed, het is niet altijd even comfortabel, dat is waar. Een CV installatie is eigenlijk best luxe.
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 12:10 ]
Verwijderd
Tegen dan is mijn airco aan vervanging toe en koop ik gewoon een zwaardere, misschien ook nog wat extra panelen. Als het in de badkamer dan toch te koud zou worden, dan kan een IR-paneel wel helpen voor die korte tijd dat ik er ben. Maar in het extreme scenario dat de Golfstroom stilvalt kan het globaal ook + 3/4 graden gaan, wie weet compenseren beide elkaar (en komt de halve wereldbevolking vanuit ondraaglijk hete regio's naar hier, met aangename 20e eeuwse temperaturenVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Misschien heb je het al gelezen, maar de Golfstroom lijkt stil te vallen, als dat gebeurt wordt het hier in Nederland niet warmer de volgende decennia, maar eerder kouder, misschien zelfs veel kouder.
Dus dat Mediterraans klimaat, dat is nog maar de vraag, kan volledig de andere kant op schieten.
Niet iedereen wil zijn huis volhangen met buitenunits, mensen willen een totaal oplossing.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Als je een huis verkoopt met een oud dak, oude ramen of oude badkamer zal er ook wat van de prijs af gaan, daar zal de nieuwe eigenaar dan zelf voor zorgen, net zoals hij voor een extra unit kan zorgen omdat een kamer bvb. als studeerkamer zal dienen. Een extra singlesplit heb je voor 2000-3000 euro, een stuk goedkoper dan een nieuw dak/ramen/badkamer. Maar misschien moet dat bouwbesluit ook eens herzien worden:
https://nl.linkedin.com/p...l-verwarmen-rob-verbrugge
Verwijderd
Dan kan je voor een multisplit kiezen: zwaardere buitenunit + nieuwe binnenunit. Maar goed, dat zijn zorgen voor degene die het huis koopt als ik niet meer leefmr_evil08 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:41:
[...]
Niet iedereen wil zijn huis volhangen met buitenunits, mensen willen een totaal oplossing.
Ik twijfel heel erg om de radiatoren eruit te halen boven, heb geen druppel gas gebruikt deze winter, of hoe zeg je dat geen dampje gas? Maar alleen voor de verkoop zou ik ze laten zitten. Maar ze zijn echt zo lelijk, echt in elke slaapkamer een andere en de leidingen lopen kris kras door elkaar.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:14:
[...]
Dan kan je voor een multisplit kiezen: zwaardere buitenunit + nieuwe binnenunit. Maar goed, dat zijn zorgen voor degene die het huis koopt als ik niet meer leef
Er staat dan wel een buitenunit in de voortuin en eentje in de achtertuin, maar dat soort mij echt niet. En ik denk dat een nieuwe bewoner het ook niet echt erg zal vinden, sowieso moet je 1 buitenunit hebben in de toekomst voor de (hybride) warmtepomp en op het dak is geen plek.
[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 17:17 ]
Verwijderd
Dat is een gevalletje van 'waardevermindering door centrale verwarming'JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:16:
[...]
Ik twijfel heel erg om de radiatoren eruit te halen boven, heb geen druppel gas gebruikt deze winter, of hoe zeg je dat geen dampje gas? Maar alleen voor de verkoop zou ik ze laten zitten. Maar ze zijn echt zo lelijk, echt in elke slaapkamer een andere en de leidingen lopen kris kras door elkaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2024 17:35 ]
Na nou goed, CV is een beetje offtopic, maar waar het om gaat is dat iedereen in de toekomst toch sowieso ergens 1 buitenunit moet hebben, ik denk dat de meeste mensen wel voor 2 gaan. Zeker als je helemaal gasloos wil je eigenlijk niet afhankelijk zijn van 1 multisplit voor je hele huis toch?Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:32:
[...]
Dat is een gevalletje van 'waardevermindering door centrale verwarming'De onze gebruikten we boven ook niet meer toen we nog gas hadden, daarna is er nog een pak isolatie bijgekomen. Beneden hebben we 1 verwijderd, omdat die pal voor een schuifraam stond, nu hebben we daar meer plaats. De tweede hebben we achter een koelkast verstopt en de derde beneden staat onder een vensterbank en hebben we geen last van, die staat wat uit het zicht.
Had je voorheen ook 2 cv ketels gangen voor het geval er eentje storing had?JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:34:
[...]
Na nou goed, CV is een beetje offtopic, maar waar het om gaat is dat iedereen in de toekomst toch sowieso ergens 1 buitenunit moet hebben, ik denk dat de meeste mensen wel voor 2 gaan. Zeker als je helemaal gasloos wil je eigenlijk niet afhankelijk zijn van 1 multisplit voor je hele huis toch?
Nee, maar zo'n storingsdienst was er zo, ik weet niet of een kapotte buitenunit zo snel te repareren is. Ook wil je toch niet 1 multisplit voor 6 binnen units?Fritso schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:39:
[...]
Had je voorheen ook 2 cv ketels gangen voor het geval er eentje storing had?
En als de nieuwe bewoners voor L/W gaan met vloerverwarming dan moeten de radiatoren er ook uit of vervangen worden voor geschikte radiatoren. Maar in ieder geval gaat iedereen 1 buitenunit hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 17:44 ]
Vind dat een slecht argument. Nee dat had ik ook niet maar als het anders kon zou ik dat wel gedaan hebben.Fritso schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:39:
[...]
Daarom nu 4 losse units vooral omdat we heel selectief verwarmen.
En de boiler kan ik zelf in een uurtje vervangen.
Voorheen had je 1 cv-ketel en 1 buitenunit voor de aircoFritso schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:39:
[...]
Ik vraag mij wel af of twee buitenunits echt de redundancy voor storing gaat opleveren die je wilt. Elke unit zal aparte ruimtes bedienen. Dan kan je net zo goed een bouwkachel in reserve houden voor die ene keer in de zoveel jaar dat je storing hebt, die kan je ook nog makkelijk uitlenen of gebruiken als je ergens klust.
Meerdere buitenunits kan wel helpen als je veel vermogen nodig hebt. Dan zou alles via één unit doen toch mogelijk zorgen voor veel geluid en mogelijk een hoop gependel.
Bedenk me net dat mijn ouders wel 2 CV ketels hebben, eentje boven en eentje beneden, zodat wij toen we nog thuis woonden tegelijk konden douchen met mijn ouders (slaapkamer beneden). Die beneden is nu een hybride warmtepomp op de vloerverwarming en originele radiatoren (werkt slecht).Willempie27 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:48:
[...]
Vind dat een slecht argument. Nee dat had ik ook niet maar als het anders kon zou ik dat wel gedaan hebben.
Daarom nu 4 losse units vooral omdat we heel selectief verwarmen.
En de boiler kan ik zelf in een uurtje vervangen.
En ze hadden al een airco, dus die hebben nu ook 2 units op het dak. Denk dat je in de toekomst best veel huizen gaat zien met meerdere units aan het huis.
Oh die zooi kwam er bij mij ook uit toen ik 2 radiatoren moest verwijderen om de wand erachter te vervangen, maar op wie is dit een reactie?Willempie27 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:50:
Zo hard roesten die CV leidingen niet. Meestal zijn ze verzinkt. Ze laten een zwarte slaak achter. Ik heb zelf gewoon de hele boel doorgezaagd.
Ik kan je vertellen dat je nu soms wekenlang kan wachten voor er een CV monteur tijd voor je heeft en als je pech hebt weten ze het niet en zit je een of twee maanden in de kou.
Ervaring van goede vrienden van ons deze winter. Die nieuwe gaswet heeft vreselijk veel gesloopt.
Oh scheelt dan dat het collega's van mijn moeder waren denk ikGlashelder schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Ik kan je vertellen dat je nu soms wekenlang kan wachten voor er een CV monteur tijd voor je heeft en als je pech hebt weten ze het niet en zit je een of twee maanden in de kou.
Ervaring van goede vrienden van ons deze winter. Die nieuwe gaswet heeft vreselijk veel gesloopt.
Heb ook de airco's via mijn moeder gekocht en laten plaatsen, familie actie
offtopic maar mijn broertje werkt nog eens bij een zonnepanelen bedrijf en zo kom je de energiecrisis wel door
[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 24-02-2024 17:59 ]
Overigens staat die boven al lang niet meer aan vanwege warmte lekkage van beneden naar boven.
Voor degene die ze willen doorzagen of hebben doorgezaagd oa jij.JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Oh die zooi kwam er bij mij ook uit toen ik 2 radiatoren moest verwijderen om de wand erachter te vervangen, maar op wie is dit een reactie?
Koop je zo'n elektrisch kacheltje erbij.JDx schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:03:
Met 1 zou ik het nog niet aandurven om radiatoren te verwijderen.
Ik zou eerder kijken naar een decentrale balansventilatie. Is vaak eenvoudig te monteren. Dan heb je ook meer keus in airco's.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Met kanaalairco's zou je dat kunnen combineren, maar een centrale of decentrale balans WTW is een makkelijker en beter idee. Normale airco’s doen geen ventilatie, muv één verouderd type die weinig ventileert.nel!s schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:27:
Mijn ouders willen een jaren '70 tweekapper voorzien van een multiunit Daikin systeem met inblazen middels vloerunits. Dit is allemaal niet zo ingewikkeld maar wel vroeg ik mij af of de ingeblazen (gereinigde) lucht uit deze systemen een volwaardige vervanging is van een wtw ventilatie systeem? Of is er versie van dit systeem met geïntegreerde balansventilatie, of een specifieke oplossing met een decentrale balansventilatie in de belangrijkste ruimtes die goed werkt? Is het niet vreemd dat deze airco systemen niet standaard een balansventilatie functie vervullen, of als ik de plank nou volledig mis?
Waarom de keuze voor Daikin? Volgens mij is de tendens in dit topic dat voor verwarmen er goedekopere en betere keuzes bestaan. Kijk eens naar de vloermodellen van MHI. Meer capaciteit bij lagere buitentemperaturen, stiller, zuiniger en fijner regelgedrag.
Daikin omdat een lokale installateur goede ervaring heeft met recente installaties van vloer unit in soortgelijke huizen en de algemene goede reputatie van de fabrikant. Ik zal ook eens naar MHI kijken.
Hier kwamen ze iedere anderhalf jaar, maar de CV wordt nu bijna alleen nog maar gebruikt voor douchen. Dus eigenlijk altijd 60 graden. Verwarming sporadisch (40 graden). Ik heb begrepen dat daarmee de relatief weinig aanslag ontstaat (door de 60 graden) tov lagere temperaturen. Ik neig ook naar de intervallen vergroten, zeker nu een onderhoudsbeurt waarschijnlijk 200 euro kost vanwege die nieuwe regels.pjotter1965 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:51:
Stukje terug on topic: onderhoud voor de airco's doe ik niet en ga ik ook niet doen. Kwestie van netjes bijhouden en in de zomer ventileren na koelen (doe ik handmatig omdat ik met de smart m air app werk en niet met de afstandsbediening).
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Plan is om te kijken of dat ding nog dit jaar te verkopen is (<5yr oud).
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
die is niet meer zo actueel. daikin teert flink op de reputatie inmiddels maar waarmaken van die reputatie is in de prakijk erg lastig. pak maar lekker een MHI of ME.nel!s schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:14:
algemene goede reputatie van de fabrikant.
MHI heeft ook in vrij veel (duurdere) binnendelen een optie om een buitenlucht-slang op aan te sluiten.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 25-02-2024 16:10 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Vervolgens gaat je koelkast meet stroom verbruiken omdat hij zijn warmte aan de achterkant niet kwijt kan ::pVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:32:
[...]
Dat is een gevalletje van 'waardevermindering door centrale verwarming'De onze gebruikten we boven ook niet meer toen we nog gas hadden, daarna is er nog een pak isolatie bijgekomen. Beneden hebben we 1 verwijderd, omdat die pal voor een schuifraam stond, nu hebben we daar meer plaats. De tweede hebben we achter een koelkast verstopt en de derde beneden staat onder een vensterbank en hebben we geen last van, die staat wat uit het zicht. Maar nu hebben enkelen in dit topic me bang gemaakt voor 'doorroesten' door een centimeter resterend water, maar ik zou toch graag eens een voorbeeld zien van iemand bij wie dat werkelijk gebeurd is, want ik betwijfel of het zo'n vaart kan lopen.
Verwijderd
Ik had 'naast' moeten zeggen, maar hij zit wel deels verstopt. Achter de koelkast hangt een meegeleverd blokje dat dient voor voldoende afstand.elektriekert schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:10:
[...]
Vervolgens gaat je koelkast meet stroom verbruiken omdat hij zijn warmte aan de achterkant niet kwijt kan ::p
:strip_exif()/f/image/XEi4RzUzsT95Bd2VcMwIK0B5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij verhuizen binnen een maand naar een huis uit de jaren '90, waar we de accumulatieradiatoren gaan vervangen door LL warmtepomp en binnenunits. Ik heb reeds meerdere offertes gekregen van installateurs, wel met de vraag om enkel ME te installeren. Sommigen van hen doen ook nog andere merken zoals Daikin, Samsung etc, maar op mijn vraag om enkel maar voor ME te gaan, reageerden ze enkel maar positief.
Wij hebben voor de beneden verdieping een rechthoekige living van 4m op 8m, en daarop aansluitend een apparte keuken van 4m op 4m. Zowat elke installateur raadt 1 binnenunit aan voor in de keuken, en de meesten 1 à 2 binnenunits (vloermodellen) voor de living. Dit zouden ze na een huisbezoek pas kunnen beslissen aan de hand van metingen etc. Ik heb met de huidge eigenaars kunnen overeenkomen dat ik komende zaterdag dus al 3 installateurs mag laten langskomen, dus daar kijk ik toch al naar uit. Maar nu is er het volgende:
Ik heb een goede kennis die vorig jaar ongeveer dezelfde woning heeft gekocht als wij, In totaal is de wonging iets kleiner, maar wel zelfde bouwjaar etc. Enige grote verschil is dat hij een open keuken heeft aan zijn living, maar voor de rest zijn de afmetingen van de living en keuken net hetzelfde.Hij heeft in oktober ook een LL warmtepomp laten plaatsen ter vervanging voor zijn accumulatieverwarming, echter is hij daar nu totaal niet tevreden van. Hij klaagt over het continu geluid, zowel van de binnen- als buitenunit (niet aan de gevel en met dempingsmatten), en hij krijgt zijn huis/bendenverdieping niet opgewarmd. Zijn installateur zou nu nog extra elektrische verwarming komen bijplaatsen om het op te lossen. Hij kent er zelf ook niets van, maar volgens hem iets dat je 15 min. op zet, en dat nadien dan 45 min. warmte afgeeft.
Nu begin ik dus wat ongerust te worden, en hoop ik dat ik ook niet dezelfde problemen ga tegenkomen, echter is er wel 1 groot verschil tussen zijn installatie, en diegene die ik wil. Voor zijn hele benedeverdieping heeft de installateur maar 1 binnenunit geplaatst, wat dus de oorzaak kan zijn dat die continu aan vol vermogen moet draaien en het huis niet op temperatuur kan houden, en 2) het gaat om toestellen van Fujitsu. Toen ik hem in het begin zei dat ik enkel maar met Daikin of ME wou werken, met voorkeur van die laatste zei hij dat zijn installateur beweert dat die 2 merken overpriced zijn, en zijn toestel even goed en "geruisloos" werkt, wat dus blijkbaar achteraf gezien niet het geval is.
Mag ik er dus van uitgaan dat hij gewoon een slechte installateur heeft , die hem de verkeerde info heeft gegeven, of moet ik toch opeltten met wat ze mij komende zaterdag gaan proberen te verkopen?
Vermogen van jouw en je kennis vergeleken?Desperation schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:08:
Even een vraagje:
Wij verhuizen binnen een maand naar een huis uit de jaren '90, waar we de accumulatieradiatoren gaan vervangen door LL warmtepomp en binnenunits. Ik heb reeds meerdere offertes gekregen van installateurs, wel met de vraag om enkel ME te installeren. Sommigen van hen doen ook nog andere merken zoals Daikin, Samsung etc, maar op mijn vraag om enkel maar voor ME te gaan, reageerden ze enkel maar positief.
Wij hebben voor de beneden verdieping een rechthoekige living van 4m op 8m, en daarop aansluitend een apparte keuken van 4m op 4m. Zowat elke installateur raadt 1 binnenunit aan voor in de keuken, en de meesten 1 à 2 binnenunits (vloermodellen) voor de living. Dit zouden ze na een huisbezoek pas kunnen beslissen aan de hand van metingen etc. Ik heb met de huidge eigenaars kunnen overeenkomen dat ik komende zaterdag dus al 3 installateurs mag laten langskomen, dus daar kijk ik toch al naar uit. Maar nu is er het volgende:
Ik heb een goede kennis die vorig jaar ongeveer dezelfde woning heeft gekocht als wij, In totaal is de wonging iets kleiner, maar wel zelfde bouwjaar etc. Enige grote verschil is dat hij een open keuken heeft aan zijn living, maar voor de rest zijn de afmetingen van de living en keuken net hetzelfde.Hij heeft in oktober ook een LL warmtepomp laten plaatsen ter vervanging voor zijn accumulatieverwarming, echter is hij daar nu totaal niet tevreden van. Hij klaagt over het continu geluid, zowel van de binnen- als buitenunit (niet aan de gevel en met dempingsmatten), en hij krijgt zijn huis/bendenverdieping niet opgewarmd. Zijn installateur zou nu nog extra elektrische verwarming komen bijplaatsen om het op te lossen. Hij kent er zelf ook niets van, maar volgens hem iets dat je 15 min. op zet, en dat nadien dan 45 min. warmte afgeeft.
Nu begin ik dus wat ongerust te worden, en hoop ik dat ik ook niet dezelfde problemen ga tegenkomen, echter is er wel 1 groot verschil tussen zijn installatie, en diegene die ik wil. Voor zijn hele benedeverdieping heeft de installateur maar 1 binnenunit geplaatst, wat dus de oorzaak kan zijn dat die continu aan vol vermogen moet draaien en het huis niet op temperatuur kan houden, en 2) het gaat om toestellen van Fujitsu. Toen ik hem in het begin zei dat ik enkel maar met Daikin of ME wou werken, met voorkeur van die laatste zei hij dat zijn installateur beweert dat die 2 merken overpriced zijn, en zijn toestel even goed en "geruisloos" werkt, wat dus blijkbaar achteraf gezien niet het geval is.
Mag ik er dus van uitgaan dat hij gewoon een slechte installateur heeft , die hem de verkeerde info heeft gegeven, of moet ik toch opeltten met wat ze mij komende zaterdag gaan proberen te verkopen?
Van die airco's.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Tegenwoordig wil een koelkast aan alle kanten wat vrije ruimte om zijn warmte kwijt te raken. De tijd van zo'n zwarte radiator aan de achterkant is allang voorbij.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:13:
[...]
Ik had 'naast' moeten zeggen, maar hij zit wel deels verstopt. Achter de koelkast hangt een meegeleverd blokje dat dient voor voldoende afstand.
[Afbeelding]
Ding is stuk en zijn installateur is een idioot om niet de koelmiddel af te pompen om even te wegen of het niet lek of lek is geweest tijdens installatie.Desperation schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:08:
Hij klaagt over het continu geluid, zowel van de binnen- als buitenunit (niet aan de gevel en met dempingsmatten), en hij krijgt zijn huis/bendenverdieping niet opgewarmd. Zijn installateur zou nu nog extra elektrische verwarming komen bijplaatsen om het op te lossen. Hij kent er zelf ook niets van, maar volgens hem iets dat je 15 min. op zet, en dat nadien dan 45 min. warmte afgeeft.
Elke unit moet binnen 60 seconden na opstarten, als de compressor op toeren zit, warmte geven. Veel meer dan wat je uit een fohn krijgt, ook de 2.5 kW kleintjes.
Een bevroren buitenunit en binnen niet warm na 10 minuten en defrosts boven nul wijzen op onvoldoende koelmiddel. En anders een knik ergens, dat installatie moet van top tot teen nagekenen worden.
Neen, we zaten in de wagen en dit kwam gewoon tersprake. Hij kent uiteraad zijn vermogen niet vanbuiten, hij zij gewoon dat zijn unit "continu" 130% van vermogen eiste. Ik meen mij te herinneren dat ze voor de living alleen al voor mij 2 vloermodellen van 4,3Kw en voor de keuken eentje van 2,4Kw voorstelden.Seafarer schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:15:
[...]
Vermogen van jouw en je kennis vergeleken?
Van die airco's.
Nu, ter info: ik denk dat we er beiden niets van kennen hoor, alleen heb ik mij wat zitten inlezen, wat opzoekwerk gedaan, verscheidene fora geraadpleegt betreffende ervaringen met Daikin, ME en MHI, en hij gewoon denk ik alle raad van een lokale installateur volgt...
Maar ik kan mij wel inbeelden, dat 1 warmtepomp met 1 binnenunit (ook al heeft die meer vermogen en blijkbaar toch niet voldoet) meer lawaai maakt dan meerdere units?
In ons huidig huis verwarmen we met een gascondensatieketel met radiatoren. Toen ik hem vertelde dat het voor ons ook een aanpassing zou worden om continu "24u/24u" te verwarmen bekeek hij me ook maar vreemd aan, alsof ik chinees sprak. Ik heb dus de indruk dat ze daar 's nachts dus de verwarming volledig uit zetten, en dan moet die uiteraard fameus werken 's ochtends om het weer op te warmen...
Volgens hem krijgt hij het wel opgewarmd, maar niet voldoende. Zijn madam klaagt niet van de warmte, hij wel.w00key schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Ding is stuk en zijn installateur is een idioot om niet de koelmiddel af te pompen om even te wegen of het niet lek of lek is geweest tijdens installatie.
Elke unit moet binnen 60 seconden na opstarten, als de compressor op toeren zit, warmte geven. Veel meer dan wat je uit een fohn krijgt, ook de 2.5 kW kleintjes.
Een bevroren buitenunit en binnen niet warm na 10 minuten en defrosts boven nul wijzen op onvoldoende koelmiddel. En anders een knik ergens, dat installatie moet van top tot teen nagekenen worden.
Zijn installateur zou nu dus 2 elektrische verwarmingen bijplaatsen, omdat warmtepompen eerder voor BEN-woningen zijn, en niet voor woningen van de jaren 90 (of ouder).
Ik denk (of hoop) dat het dus eerder aan de onkunde van zijn installateur ligt, want volgens de installateurs die bij ons zouden langskomen, zou dit echter geen probleem mogen zijn, al is het voor een BEN woning wel idealer...
Stukje redundancy zou ik ook altijd willen, minstens 2 buitenunit,s zodat je niet alles "kwijt" bent bij een storing.svenk91 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:49:
[...]
Voorheen had je 1 cv-ketel en 1 buitenunit voor de airco![]()
Ik vraag mij wel af of twee buitenunits echt de redundancy voor storing gaat opleveren die je wilt. Elke unit zal aparte ruimtes bedienen. Dan kan je net zo goed een bouwkachel in reserve houden voor die ene keer in de zoveel jaar dat je storing hebt, die kan je ook nog makkelijk uitlenen of gebruiken als je ergens klust.
Meerdere buitenunits kan wel helpen als je veel vermogen nodig hebt. Dan zou alles via één unit doen toch mogelijk zorgen voor veel geluid en mogelijk een hoop gependel.
Een bouwkachel kan niet koelen btw.
Een airco treedt altijd in storing tijdens een hittegolf/feestdagen whatever wanneer monteurs het druk hebben en wordt vervolgens opgelost als de hittegolf ook weer voorbij is.
Tijdens 40c jaar hittegolf is hier het bed ook beneden gegaan omdat boven geen airco hangt(slaaprust), een heleboel mensen hebben dat gedaan dat jaar.
Oké, stukken beter zoVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:13:
[...]
Ik had 'naast' moeten zeggen, maar hij zit wel deels verstopt. Achter de koelkast hangt een meegeleverd blokje dat dient voor voldoende afstand.
[Afbeelding]
Het lijkt me niet de meest ideale plaatsing maar goed
Hij kan ook nog uit als het moet
Je kan voor de gein eens zo’n kWh meter tussen je koelkast hangen en kijken wat ie doet met radiator aan en uit tijdens de koude dagen

[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 26-02-2024 11:02 ]
Verwijderd
Die radiator kan niet meer aan, want we hebben geen gas meerelektriekert schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Oké, stukken beter zo![]()
Het lijkt me niet de meest ideale plaatsing maar goed
Hij kan ook nog uit als het moet
Je kan voor de gein eens zo’n kWh meter tussen je koelkast hangen en kijken wat ie doet met radiator aan en uit tijdens de koude dagen
Maar het verbruik valt goed mee: 22 watt (en de helft van de tijd niets)

Advies van het gas af als je al met L/L verwarmt
Dan kun je net zo goed een paar goedkope straalkachels neerzetten in geval van nood, ook cop=1.BriannNL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:31:
Zouden jullie eens mee willen denken over van het gas af gaan als je al met L/L verwarmt, maar je niet alléén afhankelijk wil zijn van de airco's? Een L/W warmtepomp is niet terug te verdienen, dus wellicht is in dit geval een elektrische CV toch het beste alternatief? (Ja, ik weet dat dit hier haast vloeken in de kerk is...)
Andere opties Zibro kamin petroleum kachel, werkt ook als er geen strroom/gas is wel goed ventileren.
Indirecte diesel heater 8 kw wel zorgen dat je 12v beschikbaar hebt. https://www.toolmania.nl/...standkachel-diesel-h.html (let op dropshipper van Alie)
Een mobiele airco/warmtepomp als reserve. https://www.enzavu.online...-3-5-kw-koeling-12000-btu
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
BriannNL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:31:
Zouden jullie eens mee willen denken over van het gas af gaan als je al met L/L verwarmt, maar je niet alléén afhankelijk wil zijn van de airco's? Een L/W warmtepomp is niet terug te verdienen, dus wellicht is in dit geval een elektrische CV toch het beste alternatief? (Ja, ik weet dat dit hier haast vloeken in de kerk is...)
/f/image/CPVO7byvfXLXDuwGAHzuHllI.png?f=fotoalbum_large)
Waar ben je precies bang voor dat je niet alleen afhankelijk wil zijn van airco's? Met een CV-ketel ben je toch ook van één ding afhankelijk? En als je bang bent dat je het niet meer warmt kunt stoken bij lage temperaturen kun je een maatje groter nemen of zoals @Yellos reeds aangeeft bijstoken middels een elektrisch kacheltje.BriannNL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:31:
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Ziet er iets beter uit, kan volgens mij ook gewoon op sfeer zonder 1000/2000 Watt te gebruiken.
met een CV ben je van 1 ketel afhankelijk dus ik zie de logica niet echt in om ineens een backup erbij te halen, met de ketel heb je die ook niet.BriannNL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:31:
en een L/W machine is momenteel goedkoper dan een airco dus qua "terugverdienen" (de correcte term is: minder uitgeven) ben je er na een jaartje of 3 er wel als je zelf wat dingen doet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Iemand ervaring met monoblock airco's?
Lijkt me voor boven waar bijna nooit de verwarming aanstaat een optie? En dus alleen adhoc een slaapkamer van 4x3m verwarmd wordt.
Kan ik er miss zelf ook nog in klussen. (Nadat ik een paar afleveringen buurman en buurman gekeken heb)
[ Voor 20% gewijzigd door xHEMANx op 28-02-2024 08:16 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Steek hier je licht eens op: Innova 2.0 monoblock aircoxHEMANx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:15:
Ik vraag het nog maar een keer...
Lijkt me voor boven waar bijna nooit de verwarming aanstaat een optie? En dus alleen adhoc een slaapkamer van 4x3m verwarmd wordt.
Kan ik er miss zelf ook nog in klussen. (Nadat ik een paar afleveringen buurman en buurman gekeken heb)
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Is een gasketel wel terug te verdienen dan(tel je tegenwoordig ook minstens 2k voor) ?BriannNL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:31:
Bedenk ook dat L/W kan koelen waardoor je extra comfort hebt.
Probleem bij L/W is dat installateurs van alles willen aansmeren wat technisch niet hoeft en de installatie onnodig duur maken, want stel je voor dat je een enkele kamer in huis niet naar de gewenste temperatuur krijgt tijdens -20 buiten.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 28-02-2024 08:35 ]
Ik heb ook naar deze optie zitten kijken. Hou er rekening mee dat er 2 gaten van rond de 15cm naar buiten moeten. Het is minder efficiënt COP van ongeveer 2,5. En lijk behoorlijk geluid te maken, ook buiten door de hoge doorvoersnelheid van de lucht. En dat nog met een hoge aanschafprijs heb ik besloten om toen voor split te kiezen.xHEMANx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:15:
Reminder:xHEMANx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:15:
Monoblock airco,s maken ontzettend veel herrie op buiten vanwege de grote luchtstroming door de te kleine buizen naar buiten, binnen zijn ze ietsje stiller dan een mobiele airco.
Monoblock airco zijn alleen interessant als laatste redmiddel zoals monumentaal pand of whatever waar echt geen buitenunit mogelijk is, rendement is een beetje beter dan een mobiele airco maar het blijft niet geweldig.
(Heeft ook met type roosters te maken, als je die eraf laat is het wel stiller maar dan heb je 2 gaten in de gevel).
[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 28-02-2024 10:34 ]
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic