Advies van het gas af als je al met L/L verwarmt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 00:53
Na vele uren lezen blijft nog altijd de twijfel op welke manier ik het beste van het gas af kan gaan. Ik hoop daarom dat jullie eens met mij mee zouden willen denken.

De situatie is als volgt:

Woning
Een twee-onder-een kap woning uit eind jaren tachtig, totaal 110 m2 met aangebouwde enkelsteens (geschakelde) garage van ca. 40 m2, zonder dakisolatie. Deze garage houden we nu vorstvrij middels een radiator. Het huis heeft alle isolatie van eind jaren 80 (Rc lijkt ca. 2-2,5 te zijn) en de isolatie is helaas niet erg te verbeteren. Vloer extra isoleren is niet mogelijk want er is geen kruipruimte, spouwmuur wil ik niet extra isoleren i.v.m. vochtrisico (gevel op de westkant) en dakisolatie overwogen omdat de toch al kleine zolder hiermee flink krapper zou worden en besparing beperkt leek. Als de dakpannen ooit aan vervanging toe zijn wil ik graag van buiten isoleren. Beglazing is HR++. Dat geldt ook voor de serre die aan de woonkamer vast zit (vermoedelijk het grootste energielek). Badkamer heeft een compact bad en een Methven/Niebla douchekop (5L/min). DWTW bleek helaas niet te passen.

Gasverbruik april 2019-april 2020: 1064 m3.
Verbruik koude maand februari 2021 waarin deels met airco en deels met gas gestookt is: 90m3 + 480 kWh (inclusief overig elektriciteitsverbruik).

Verwarmingssysteem
Nefit HR-ketel uit 2009, dus nu 15 jaar oud. In de woonkamer hangen twee Jaga Tempo (?) convectoren en in de open keuken een verticale designradiator (dubbel). De hal heeft een T22 radiator. In de drie kamers boven hangen T11 radiatoren, hier wordt nu weinig verwarmd maar dat moet wel kunnen (kinderkamer). De badkamer heeft geen radiator maar is voorzien van een keramische ventilatorkachel. Op de zolder (werkkamer) hangt geen radiator maar wel een airco van 2 kW. Beneden hangt een airco van 5 kW en op de slaapkamer een airco van 3,5 kW. We verwarmen inmiddels al een aantal jaren met de airco's. Dat gaat redelijk goed, maar is minder comfortabel dan CV. Bij flinke kou en sneeuw is het geluid wel eens te hinderlijk geweest, maar na diverse maatregelen lijkt dit nu acceptabel; echter nog weinig kunnen testen. Vloerverwarming in de woonkamer is op termijn een wens maar voor de komende jaren geen optie, te ingrijpend.

Energie
Aansluiting is 3x25A. Er liggen 3500 Wp aan zonnepanelen op het schuine dak (zuid, ca. 3700 kWh per jaar). Er kunnen nog panelen bij op het platte dak. Ik heb nu een offerte voor 4500 Wp met geschatte opbrengst van 3000 kWh per jaar (ligging is een stuk minder gunstig).
Met de huidige hoeveelheid panelen is het jaarverbruik na saldering ongeveer 0-250 kWh. Voor komende 3 jaar een vast contract bij Greenchoice afgesloten. Gasverbruik was:
2021: 326 m3
2022: 228 m3
2023: 226 m3
SWW is ca. 150 m3 (inbegrepen in bovenstaande). Dus ca. 76-176 m3 gas voor CV.

Dilemma
Voor dit lage gasverbruik zijn de jaarlijkse kosten eigenlijk zonde (onderhoudscontract CV €100/jaar en vastrecht/vaste leveringskosten gas €220/jaar). Ook wordt de CV al ouder en zou ik daar geen grote reparaties meer aan willen doen. Maar daarnaast denk ik dat het over enige tijd (jaren?) niet meer mogelijk gaat zijn om gratis de gasaansluiting te laten verwijderen. Ik overweeg daarom om all-electic te gaan.
Tegelijkertijd is alléén afhankelijk zijn van de airco's geen optie. Overstap naar een L/W warmtepomp lijkt logisch, maar met de voorwaarden voor subsidie verdwijnt de subsidie als sneeuw voor de zon, als ik kijk naar de bedragen van 12K+ die hier langskomen voor simpele installaties. Die verdien ik (met de huidige situatie als uitgangspunt) op die manier nooit terug.
Een L/W warmtepomp zou aan te sluiten zijn met 28 mm -> 2x 22 mm, zodat het aantal radiatoren dat op dat deel van de 22 mm buis zit zo klein mogelijk is. Blijft het feit dat naar de individuele radiatoren slechts 15 mm ligt en de radiatoren boven maar T11 zijn en dus te klein.
Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar het scheiden van SWW en verwarming. Voor SWW heb ik de Atlantic Explorer 270L op het oog.

Idee
Vanwege het zeer beperkte gasverbruik overweeg ik om een elektrische CV te plaatsen voor de kleine verwarmingsvraag en de Atlantic voor SWW. Op Marktplaats zie ik de Bosch Tronic 6 kW z.g.a.n. voor zo'n 600 euro. Vervolgens de Atlantic in de garage voor SWW (zonder doorvoeren), aangezien deze nergens in huis past. Nadeel hiervan is dat bij flinke kou de elektrische CV de garage vorstvrij moet houden, waarbij de Atlantic ofwel die warmte deels gebruikt of op het element moet draaien. Aangezien de garage 95+% van het jaar niet verwarmd wordt, lijken doorvoeren echter niet zinvol (lastig en duur om te realiseren). Zodra we over een aantal jaar vloerverwarming leggen kan een L/W warmtepomp opnieuw overwogen worden; mogelijk dan ook betaalbaarder.
Voordelen: veel lagere aanschafkosten dan een L/W warmtepomp, geen probleem met afgiftesysteem, Tado zoneregeling blijft bruikbaar, onderhoudsvriendelijk.
Nadelen: airco's blijven in gebruik voor verwarmen en dit is iets minder comfortabel dan CV-systeem, verbruikskosten zijn hoger (maar bij meer panelen leggen vervalt dit argument zolang salderen blijft), elektrische CV trekt max. 2000W per fase. Met airco's, de wandconvector op de badkamer en regulier witgoed waaronder inductie, mogelijk toch krap met 3x25A.

Een ander alternatief is een betaalbare L/W warmtepomp zelf installeren en accepteren dat er geen subsidie mogelijk is, maar ook dan lopen de kosten flink op en zal de warmtepomp niet terug te verdienen zijn. Ook blijft het afgifteprobleem dan nog.

TL;DR
Door het verwarmen met airco's is het gasverbruik enorm laag; zodanig laag dat het de vaste kosten eigenlijk niet rechtvaardigt. Nu de CV-ketel al ouder is en het verwijderen van de gasaansluiting straks mogelijk niet meer gratis is, is het wellicht tijd voor een alternatief. Maar de investering in een L/W warmtepomp is fors en lijkt niet rendabel. Elektrische CV met een warmtepompboiler zou kunnen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
Een kleine L/W hoeft niet te duur te zijn, zeker als je al pijperij aanwezig hebt in de garage. Ik ken de layout niet natuurlijk, maar heb je in de garage:

- zowel warm als koud water
- verwarming "hoofdader" waarschijnlijk 28mm
- afvoer

Als bijvoorbeeld de CV hier nu hangt ben je in één keer klaar.

Een (kleine) L/W kan dat een prima optie zijn hoor! Hewalex bijvoorbeeld, of een 5kw monblock (panasonic?) is goed zelf te installeren en er zijn meerdere mensen op tweakers die kunnen helpen / adviseren en een ingebruikestelling kunnen doen (lees: subsidie mogelijk). Ik ben vorig jaar zo voor ongeveer 6000euro van het gas af gegaan.

Radiatoren boven op 15mm koper kan best goed, alleen zou ik ze flink overbemaat vervangen. Ik had soortgelijk, en sinds hier een deel naar Jaga en een deel naar T33 (alles van marktplaats) overgegaan is, is het goed vertoeven in die kamers.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-06 23:24
Hier een vergelijkbare situatie en in zit te denken aan inderdaad een kleine lw wp die wat kan, maar zeker niet de hele hoofdverwarming overnemen.
Met een subsidieregeling moet dat te doen zijn.

Mogelijk in combi met sanitair warm water of gewoon een losse boiler voor douchen met een laag vermogen warmtespiraal zodat die beter op te laden is met overtollige zonnestroom.

Mocht de l/l multi in storing vallen dan heb je enige backup die makkelijk aan te vullen is met 1 of 2 straalkacheltjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:25
Het equivalent van 300m2 gas waarvan de helft voor verwarming zou je misschien op kunnen vangen met de hierboven genoemde Hewalex i.c.m. buffervat met spiraal. Het voordeel van een los vat is dat het ook met andere L/W pompen kan werken. Let wel op de grootte v.d. spiraal en de aansluitwijze van de Hewalex.
Anders zou je ook een extra airco kunnen overwegen. 300 kWh is natuurlijk peanuts, ook voor de kleinste L/L unit. Het equivalent 1200 kWh COP 1 (straal)kachel kost uiteindelijk meer geld al kun je wel heel precies verwarmen waar nodig.

Maar sowieso zou ik ook proberen te isoleren. Misschien eerst een warmtescan van je huis maken. Bijna 7000 kWh stroomverbruik voor een 110 m2 huis vind ik behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
andere gedachtestroom, heb je nog ruimte bij een multi-split? Er zijn ook split warmtepompboilers, die sluit je dan aan op je multisplit. Enige nadeel is dat je mogelijk tijdens SWW-run geen of minder warmte in huis voelt ervan. Allicht wel voor de slaapkamer-airco een optie. Hierdoor heb je geen fans / luchtverplaatsing in de garage en dus ook geen problemen met verwarming / verlies daar.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:52
Ik heb een vergelijkbare situatie. Alleen heb ik een gasgestookte stadsverwarming met een vastrecht van €600 per jaar. Mijn radiatoren zijn ook nog van 1985 maar kunnen prima omgaan met de 60-70 graden die van de stadsverwarming afkomt.

Ook ik verwarm primair met airco's en heb zo tientallen gigajoules aan verbruik bespaart (een voorschot van €220 per maand is nu nog €80). Ook met de vorst hebben we nagenoeg de radiatoren niet aangehad. Alleen bij het naar bed gaan een uur of zo omdat de stralingswarmte lekkerder was.

Hierom dacht ik dat een hoge-temperatuurpomp een mooie directe vervanging zou zijn zodat ik niet ook nog meteen mijn radiatoren moet vervangen. Dan zou ik eerst een pomp met buffervat voor verwarming en SWW kunnen laten installeren en wanneer ik weer geld heb de radiatoren vervangen voor LT varianten. Om dan met de tijd de pomp qua temperatuur lager in te stellen voor een betere COP.

Maar helaas. Ik heb geen skillpoints gestopt in loodgieten en dakdekken dus ik moet alles uitbesteden. En ik kreeg offertes van €15k tot €23k. Voor zo'n bedrag kan ik nog 20+ jaar op de stadsverwarming blijven, zelfs met een krankzinnige €600 per jaar aan vastrecht!

Zelfs al had ik de vaardigheden om alles zelf te doen, dan nog zou de terugverdientijd een jaar of 10 zijn omdat we zo weinig warmte nodig hebben. Ons huis is nu echt goed opnieuw geïsoleerd en de airco's kunnen het zelfs met de vorst aan.

Hoe graag ik ook af wil van de gasgestookte stadsverwarming: een warmtepomp zou voor ons een financiële misser zijn. En als Ennatuurlijk ooit nog eens dat ijzerbranden doorzet dan hoeft het voor het klimaat ook niet meer.

Het is niet dat ik je wil afraden om duurzaam te wezen met mijn verhaal. Ik wil je er alleen op wijzen dat soms niets doen goedkoper is.
In jouw geval, omdat je CV al wat ouder is, zou ik dan aanraden om de komende paar jaar niets te doen en het geld opzij te zetten voor een pomp later, als de gekte op de installateursmarkt ook wat weg is. Want ik heb het idee dat ze nu ook een dik slaatje proberen te slaan. Want de prijzen van de pompen zelf maken nog niet de helft uit van de offertes die ik heb gekregen als ik die apparaten zelf zou aanschaffen in plaats van via de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:13
De 'gratis' Aux warmtepomp? Iemand?
Meerdere Tweakers hier die hem hebben en er afgezien van het geluid tevreden over zijn. Volgens mij kan die ook warm water maken, kun je eventueel voor de zekerheid nog een doorstromer achter zetten, mocht de WP je in de steek laten.

Zou geen Aux als hoofdverwarming willen, maar in combinatie met L/L lijkt het mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gezien het feit dat een panasonic nog geen 1000 euro kost na subsidie en wel reputabel is lijkt me dat een kleine prijs, helemaal gezien de meerprijs van een airco erbij nemen als "backup".

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:13
flippy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:28:
gezien het feit dat een panasonic nog geen 1000 euro kost na subsidie en wel reputabel is lijkt me dat een kleine prijs, helemaal gezien de meerprijs van een airco erbij nemen als "backup".
Welk type? Ik vraag dit voor een vriend :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TwingyTwingy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Welk type? Ik vraag dit voor een vriend :*)
WH-MDC05J3E5

de 7 en 9kW modellen zijn iets duurder maar netto maakt het practisch gezien niks uit door subsidie.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 27-02-2024 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:13
Ik zit in een vergelijkbare situatie.
Verwarm onze woning al enkele jaren dmv L/L. Die draait 'gratis' door de zonnepanelen die zo'n 4000 kwh opleveren.

Daarnaast een CV ketel die ook nog maar een paar jaar oud is.
We verbruiken nog minder dan jij, zo'n 90 m3 per jaar. Vaste kosten dus ook veel hoger dan de daadwerkelijke kosten voor gas.

We hebben al vloerverwarming en alles nageisoleerd.
Vloerverwarming draait dus alleen nooit.

Ik henlb echter nog geen businesscase kunnen bedenken waarbij nu gasloos gaan interessant is.
Een L/W en WP boiler kosten me na subsidie toch al snel 8k. Dat ga ik never nooit terugverdienen.

De warmte van de L/L vind ik eigenlijk ook erg prettig. Vloerverwarming vind ik eigenlijk alleen fijn als het echt heel koud is. Dan stoken we wel eens een aantal weken. Verder nooit.

Waar ik ook nog achter ben gekomen is dat een L/L zeer efficiënt is. Ik heb maar zo'n 1000 kwh nodig en daar koel ik dan ook nog mee in de zomer. Met een L/W zal mijn elektriciteitsverbruik dus ook weer aanzienlijk hoger worden.

Ik weet niet of de investering im een WP zich 1 op 1 doorvertaald in de waarde van mijn huis. We hebben al een label A (jaren 70 huis, beste label van de wijk zo'n beetje).
Ik verwacht binnen 5 a 10 jaar ook wel weer een keer te verhuizen

Jouw ketel is al wel op leeftijd. Als ik nu mijn ketel zou moeten vervangen zou dat voor mij wel het moment zijn om voor een LW met WP boiler te gaan

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 27-02-2024 23:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
flippy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:28:
Als je zelf kunt installeren en alleen iemand nodig hebt voor inbedrijfstellingsfactuur is dat leuk idd.

En dan nog de SWW voorziening.

Ik kom all in dan op 7 a 8k na subsidie, omdat ik dit werk zelf niet kan. Elektra wel

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Warmtepomp met boiler en installatie kost netto 8-10k, daar gaat 3k vanaf van een cv ketel, blijft over 5-7k. Besparing vastrecht 30x12x15 = 5.400. Blijft over -400 - 1600.
Met salderen scheelt het de komende jaren 1064x 1 euro per m3 = 1064 per jaar. Vanaf 2031 ongeveer 500 per jaar.

Financieel is het een no brainer. Ervan uitgaande dat verder de bestaande radiatoren kan blijven.

Qua comfort en verkoopbaarheid van de woning zou ik altijd gaan voor l/w ipv l/l voor primair verwarmen.
De enige die roepen dat l/l beter of gelijkwaardig is hebben alleen l/l....

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2024 09:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Sport_Life Mijn eigen offertes waren tussen de €15k en €23k. En dan hoefde er echt niet heel veel spannende dingen gedaan te worden.

Werkzaamheden zijn:
Boilervat in garage zetten. Grofweg 4 meter aan leiding werk naar waar nu de afgifteset zit voor de stadsverwarming.
Afkoppelen afgifteset/aankoppelen boilervat.
Dakdoorvoer maken in garagedak om daar op het dak de pomp te zetten. Plus dan nog een meter of 5 voor leidingwerk van vat naar pomp toe.

En dan denkt men een 12kW pomp + 200-300L vat nodig te hebben voor SWW voor 4 personen en verwarming. Vijf installateurs komen dan allemaal op de €15k+ uit. Nou ben ik wel benieuwd hoe jij dan op 8-10k uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nathilion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:17:
@Sport_Life Mijn eigen offertes waren tussen de €15k en €23k. En dan hoefde er echt niet heel veel spannende dingen gedaan te worden.
Mijn offertes waren tussen de 14k en 24k, uiteindelijk 14k betaald minus 4k subsidie = 10k voor een 11kw unit + 300l boiler.

Dan moet 6kw makkelijk lukken voor minder.

Je kunt online de boel samenstellen dan kom je op 6-7k uit, de rest is 2-3 dagen installeren + winst.
Een partij die 23k vraagt verdient dus 15k met een paar dagen klussen ...

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 00:53
Allereerst bedankt voor alle reacties!
stevenP schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:30:
Een kleine L/W hoeft niet te duur te zijn, zeker als je al pijperij aanwezig hebt in de garage. Ik ken de layout niet natuurlijk, maar heb je in de garage:

- zowel warm als koud water
- verwarming "hoofdader" waarschijnlijk 28mm
- afvoer

Als bijvoorbeeld de CV hier nu hangt ben je in één keer klaar.

Een (kleine) L/W kan dat een prima optie zijn hoor! Hewalex bijvoorbeeld, of een 5kw monblock (panasonic?) is goed zelf te installeren en er zijn meerdere mensen op tweakers die kunnen helpen / adviseren en een ingebruikestelling kunnen doen (lees: subsidie mogelijk). Ik ben vorig jaar zo voor ongeveer 6000euro van het gas af gegaan.

Radiatoren boven op 15mm koper kan best goed, alleen zou ik ze flink overbemaat vervangen. Ik had soortgelijk, en sinds hier een deel naar Jaga en een deel naar T33 (alles van marktplaats) overgegaan is, is het goed vertoeven in die kamers.
Alles is in de garage aanwezig behalve de hoofdleidingen (22 mm in mijn geval) van de CV. Daar kan ik wel bijkomen vanaf de opstelplek voor de warmtepomp, maar dan moeten de leidingen een stukje omhoog langs de gevel en dan door de spouw (of eerst naar de garage om daar een aansluitpunt te houden voor vloerverwarming in de toekomst en dan op hoogte weer terug naar buiten). Vanaf daar kan ik dan van 28 mm naar 2x 22mm waarbij het huis dan nagenoeg gelijk verdeeld is over die leidingen. Dat lijkt dus helemaal geen gekke optie, behalve dat men nu voor subsidie vasthoudt aan dat de installatie daadwerkelijk gedaan moet zijn. Anders zou ik inderdaad naar een Panasonic of soortgelijk willen. Thanks voor je ervaring met 15 mm + T33: goed om (nogmaals) te lezen dat dat moet kunnen.
Martin7182 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:17:
Maar sowieso zou ik ook proberen te isoleren. Misschien eerst een warmtescan van je huis maken. Bijna 7000 kWh stroomverbruik voor een 110 m2 huis vind ik behoorlijk veel.
Heb ik ergens iets verkeerd geschreven? Totale energieverbruik (dus incl. ander verbruik dan verwarming/SWW) is nu 3700 kWh + 226 m3 gas. Dat is toch niet zo extreem dacht ik?
stevenP schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:29:
andere gedachtestroom, heb je nog ruimte bij een multi-split? Er zijn ook split warmtepompboilers, die sluit je dan aan op je multisplit.
Inderdaad naar gekeken toen we de laatste airco aanschaften (voor de zolder). In combinatie met de rest van de wensen was echter geen aantrekkelijk type te vinden. Met bovendien het nadeel dat in de zomer ook koelen onderbroken wordt, dus dan moet je haast 's nachts SWW maken en gebruik je daarvoor dus geen eigen stroom.
Nathilion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:04:
Zelfs al had ik de vaardigheden om alles zelf te doen, dan nog zou de terugverdientijd een jaar of 10 zijn omdat we zo weinig warmte nodig hebben. Ons huis is nu echt goed opnieuw geïsoleerd en de airco's kunnen het zelfs met de vorst aan.

[...]

Het is niet dat ik je wil afraden om duurzaam te wezen met mijn verhaal. Ik wil je er alleen op wijzen dat soms niets doen goedkoper is.
In jouw geval, omdat je CV al wat ouder is, zou ik dan aanraden om de komende paar jaar niets te doen en het geld opzij te zetten voor een pomp later, als de gekte op de installateursmarkt ook wat weg is. Want ik heb het idee dat ze nu ook een dik slaatje proberen te slaan. Want de prijzen van de pompen zelf maken nog niet de helft uit van de offertes die ik heb gekregen als ik die apparaten zelf zou aanschaffen in plaats van via de installateur.
Ben ik wel benieuwd, wat heb je aan isolatie aangepakt? Terecht punt dat je maakt; precies dat is dus ook mijn dilemma. De elektrische CV van Marktplaats (waarvoor ik dan zelf een deel van het werk kan doen) leek daardoor een goed alternatief, totdat de L/W aantrekkelijker wordt.
flippy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:33:
[...]

WH-MDC05J3E5

de 7 en 9kW modellen zijn iets duurder maar netto maakt het practisch gezien niks uit door subsidie.
Maar die subsidie is nu net het probleem naar mijn idee. Als ik zelf mocht installeren met subsidie, had ik dat allang gedaan... Zodra een installateur dat doet verdampt het voordeel echter weer.

pentaw1nz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:17:

Ik weet niet of de investering im een WP zich 1 op 1 doorvertaald in de waarde van mijn huis. We hebben al een label A (jaren 70 huis, beste label van de wijk zo'n beetje).
Ik verwacht binnen 5 a 10 jaar ook wel weer een keer te verhuizen

Jouw ketel is al wel op leeftijd. Als ik nu mijn ketel zou moeten vervangen zou dat voor mij wel het moment zijn om voor een LW met WP boiler te gaan
In jouw situatie zou ik inderdaad niets doen, met recente ketel en voornemen om een keer te gaan verhuizen. Dat de ketel al ouder is speelt voor mij ook mee.
Sport_Life schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Mijn offertes waren tussen de 14k en 24k, uiteindelijk 14k betaald minus 4k subsidie = 10k voor een 11kw unit + 300l boiler.

Dan moet 6kw makkelijk lukken voor minder.

Je kunt online de boel samenstellen dan kom je op 6-7k uit, de rest is 2-3 dagen installeren + winst.
Een partij die 23k vraagt verdient dus 15k met een paar dagen klussen ...
Ja, dat zijn toch bizarre bedragen. Maar als ik zo in andere topics las kom je netto niet vaak onder de 10k uit, terwijl je inderdaad zou verwachten dat het wel voor minder kan (zeker bij lagere vermogens, al vereffent de subsidie het prijsverschil deels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BriannNL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:21:

Maar die subsidie is nu net het probleem naar mijn idee. Als ik zelf mocht installeren met subsidie, had ik dat allang gedaan... Zodra een installateur dat doet verdampt het voordeel echter weer.
[...]
Er zijn enkele webshops die verkopen de unit icm met een inbedrijfsstelling voor iets van 300 euro of zo. Kan je zelf installeren en met subsidiebon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@BriannNL Mijn huis is van 1985 en heeft heel veel schuin dak. Het is zo'n huis waar het dak al begint op de 1e verdieping. De oorspronkelijke isolatie was een paar millimeter piepschuim. Gelukkig hadden we veel ruimte tussen de dakdragers en dat hebben we helemaal laten vullen met Knauf supafil. Er zit nu overal een laag van zo'n 20 centimeter aan vlokken.

De muren hebben we niks aan gedaan. Die waren al wat beter geïsoleerd en het materiaal was nog niet verzakt. Daarnaast is de spouw maar een paar centimeter breed, en al half gevuld, dus bijspuiten was niet echt een optie zonder eerst heel de muur leeg te moeten halen.

Het dak heeft ons €5.5k gekost inclusief nog extra gipsplaten en bevestigingsmateriaal om de zolder en kamers weer netjes dicht te maken. Kosten voor alleen isoleren waren zo'n €4.5k.

Het duurste wat we gedaan hebben is het vervangen van alle ramen en deuren voor HR++ glas. Er zat 1e generatie dubbelglas in op de begane grond en enkelglas op de slaapkamers. De prijs daarvoor was €27k.
Je krijgt verrassend weinig ISDE subsidie op glas. Dat was uiteindelijk maar iets van €800.

Alles bij elkaar is de warmtebehoefte gigantisch verlaagd tot het punt waarop de airco's nu met twee vingers in de neus het huis warm kunnen houden.

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:03:
Warmtepomp met boiler en installatie kost netto 8-10k, daar gaat 3k vanaf van een cv ketel, blijft over 5-7k. Besparing vastrecht 30x12x15 = 5.400. Blijft over -400 - 1600.
Met salderen scheelt het de komende jaren 1064x 1 euro per m3 = 1064 per jaar. Vanaf 2031 ongeveer 500 per jaar.

Financieel is het een no brainer. Ervan uitgaande dat verder de bestaande radiatoren kan blijven.

Qua comfort en verkoopbaarheid van de woning zou ik altijd gaan voor l/w ipv l/l voor primair verwarmen.
De enige die roepen dat l/l beter of gelijkwaardig is hebben alleen l/l....
Je gaat hier wel erg kort door de bocht een aantal zaken.

Hoezo 3k besparing rekenen van een cv ketel...
Het is een andere keuze, dat zie ik niet gelijk als een besparing door de warmtepomp. Tevens kost een ketel geen 3k.

En je houdt geen rekening met extra elektra verbruik tav L/L (900 tot 1000 kwh nu ga ik mijn huis niet nee warm krijgen).

Plus je trekt gelijk een verwachte besparing van 15 jaar er af?

Ik zou zeker denken dat L/W prettiger is, maar ik ga het gewoon in geen 15 a 20 jaar terugverdienen t.o.v. mijn huidige situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 29-02-2024 07:45 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Je gaat hier wel erg kort door de bocht een aantal zaken.

Hoezo 3k besparing rekenen van een cv ketel...
Het is een andere keuze, dat zie ik niet gelijk als een besparing door de warmtepomp. Tevens kost een ketel geen 3k.

En je houdt geen rekening met extra elektra verbruik tav L/L (900 tot 1000 kwh nu ga ik mijn huis niet nee warm krijgen).

Plus je trekt gelijk een verwachte besparing van 15 jaar er af?

Ik zou zeker denken dat L/W prettiger is, maar ik ga het gewoon in geen 15 a 20 jaar terugverdienen t.o.v. mijn huidige situatie.
De TS moet zijn cv ketel toch al binnenkort vervangen, als de warmtepomp een alternatief is dan hoef je de kosten van een cv ketel niet te maken. Qua hoogte kwam ik zelf op 3k uit, de online dozen schuivers doen het goedkoper maar in veel gevallen moeten er ook aanpassingen aan de rookgasafvoer plaatsvinden ivm nieuwe regelgeving.

Jij gebruikt een cv ketel met 90m3 naast een l/l warmtepomp, dan kost je dat per jaar al 360 euro aan extra vastrecht.
Een warmtepomp gaat 15 jaar mee dus 15x360 = 5.400. Dus extra kosten tov nieuwe cv ketel zijn 10k -/- 3k -/- 5k = 2k in 15 jaar tijd..

Qua gebruik l/l of l/w heb ik geen flauw idee. Weet wel zeker dat een l/w veel comfortabeler is, zeker als je al vloerverwarming hebt zoals jij.

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:14:
[...]

De TS moet zijn cv ketel toch al binnenkort vervangen, als de warmtepomp een alternatief is dan hoef je de kosten van een cv ketel niet te maken. Qua hoogte kwam ik zelf op 3k uit, de online dozen schuivers doen het goedkoper maar in veel gevallen moeten er ook aanpassingen aan de rookgasafvoer plaatsvinden ivm nieuwe regelgeving.

Jij gebruikt een cv ketel met 90m3 naast een l/l warmtepomp, dan kost je dat per jaar al 360 euro aan extra vastrecht.
Een warmtepomp gaat 15 jaar mee dus 15x360 = 5.400. Dus extra kosten tov nieuwe cv ketel zijn 10k -/- 3k -/- 5k = 2k in 15 jaar tijd..

Qua gebruik l/l of l/w heb ik geen flauw idee. Weet wel zeker dat een l/w veel comfortabeler is, zeker als je al vloerverwarming hebt zoals jij.
Net hoe je het bekijkt. Het vastrecht kost mij 360 euro, of ik bespaar nu al 1000 euro per jaar door L/L te verwarmen.

Besparing van 3k op een ketel vind ik een gekke redenering. Je kiest of voor een ketel of voor een WP of iets anders.
Ik bespaar ook geen 20k op mijn Seat omdat ik geen Mercedes heb gekocht.

Verbruik is natuurlijk prima uit te rekenen (schatting) voor L/W.
Ik zat op 1000 m3 gas en de L/L doet nu 1000 kwh. Inclusief koelen in de zomer beneden en boven.
Een L/W gaat wel aanzienlijk meer verbruiken. Inderdaad wel met een heel ander comfort!

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 29-02-2024 10:37 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Net hoe je het bekijkt. Het vastrecht kost mij 360 euro, of ik bespaar nu al 1000 euro per jaar door L/L te verwarmen.

Besparing van 3k op een ketel vind ik een gekke redenering. Je kiest of voor een ketel of voor een WP of iets anders.
Ik bespaar ook geen 20k op mijn Seat omdat ik geen Mercedes heb gekocht.

Verbruik is natuurlijk prima uit te rekenen (schatting) voor L/W.
Ik zat op 1000 m3 gas en de L/L doet nu 1000 kwh. Inclusief koelen in de zomer beneden en boven.
Een L/W gaat wel aanzienlijk meer verbruiken. Inderdaad wel met een heel ander comfort!
1000m3 gas zal je minimaal 2000kwh kosten met de l/w, hoe jij de woning warm krijgt met 1000kwh lucht met hetzelfde comfort als voorheen met 1000m3 is mij oprecht een raadsel. Natuurkundig klinkt dit onmogelijk, want je stopt er de helft aan energie in...

Als jij een Seat ipv een Mercedes koopt dan is de besparing het verschil in aanschafprijs, want je hebt de auto (= cv ketel of warmtepomp) sowieso in aanschaf.
Tja als je al een Seat hebt die nog 5 jaar mee gaat dan is het anders natuurlijk.. Dat geldt niet voor TS want die is toe aan een nieuwe cv ketel.

Ik ben zelf van ~1800m3 naar ~4500kwh gegaan, maar het comfort is enorm toegenomen. Met de cv ketel verwarmden we alleen de begane grond, nu met de warmtepomp de gehele woning (264m2). Kosten van 3000 per jaar naar 0 met de huidige tarieven en salderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 29-02-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:07:
[...]

1000m3 gas zal je minimaal 2000kwh kosten met de l/w, hoe jij de woning warm krijgt met 1000kwh lucht met hetzelfde comfort als voorheen met 1000m3 is mij oprecht een raadsel. Natuurkundig klinkt dit onmogelijk, want je stopt er de helft aan energie in...

Als jij een Seat ipv een Mercedes koopt dan is de besparing het verschil in aanschafprijs, want je hebt de auto (= cv ketel of warmtepomp) sowieso in aanschaf.
Tja als je al een Seat hebt die nog 5 jaar mee gaat dan is het anders natuurlijk.. Dat geldt niet voor TS want die is toe aan een nieuwe cv ketel.
Een L/L verwarmt veel efficiënter en op specifieke momenten. Gaat niet om je huis op temperatuur houden en de massa opwarmen, maar ik laat m in de winter om 5.00 aan gaan en als ik dan om 7.00 beneden kom is het warm.
Natuurlijk met het nadeel dat de wc en de badkamer koud zijn.

Besparing op cv ga ik niet verder op in. Kijk ik toch wat anders naar :D niet fair om die op te nemen als "besparing". En die geldt idd sowieso niet voor mij. M.a.w. de businesscase is voor mij anders en lastiger dan voor TS.

Voor TS zou ik zeggen: ga voor die L/W.

• pentaw1nz
@BriannNL gevel op westkant na isoleren kan trouwens prima als je het combineert met impregneren.

Pagina: 1