Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
outlandos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:41:
Ik ben op zoek naar een airco waarmee je ook op luchtverversing kan doen, maar volgens mij zijn daar niet zoveel van. Ik ken eigenlijk alleen de Daikin Ururu Sarara, maar die heeft al 10 jaar geen model upgrade gekregen. De afstandsbediening ziet er uit alsof die uit de jaren 90 komt. Ik ben bang dat zodra ik er een bestel en laat plaatsen er een nieuw model komt.

Wat zouden jullie aanraden?
Luchtverversing door een decentraal of centraal wtw laten doen, de ururu kan amper 30m3/h wat goed is voor 1 persoon... Ofwel niet nuttig.
En mensen die de functie gebruiken klagen over extra geluid.

Daikin loopt inmiddels achter met de concurrentie zoals MHI.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Iemand een tip voor een eenvoudige vervanging voor de buigveer om de leidingen knikvrij te kunnen buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weslleyy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-02-2024
Voor de mensen die een lg airco hebben. Hebben jullie wel eens een firmware update gehad? Ik was eens aant zoeken voor mijn eigen modellen maar vind letterlijk niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
Ruud888 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:59:
Iemand een tip voor een eenvoudige vervanging voor de buigveer om de leidingen knikvrij te kunnen buigen?
Met je duimen erin masseren en niet op 1 punt willen buigen maar steeds een stukje opschuiven met duim. De kleine leiding zal niet snel knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:08:
[...]

Luchtverversing door een decentraal of centraal wtw laten doen, de ururu kan amper 30m3/h wat goed is voor 1 persoon... Ofwel niet nuttig.
En mensen die de functie gebruiken klagen over extra geluid.

Daikin loopt inmiddels achter met de concurrentie zoals MHI.
Ik heb een mhi. Zeg jij nou dat mijn airco de lucht kan verversen?? Hoe? :)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

outlandos schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Ja zeker heb ik die. Tot nu toe zie ik ze alleen bij de grote Duitse webshops beschikbaar (zijn nog erg nieuw), de 3 kandidaten:

https://klima-express-sho...phit-KIT-XZ42-ZKE-H-42-kW

https://klima-express-sho...ttweiss-KIT-Z50-ZKE-50-kW

https://klima-express-sho...ttweiss-KIT-Z71-ZKE-71-kW

7.1 kW lijkt me inderdaad overkill en zoals @Tazzios al zegt: bij de keuken kom je toch niet. Wellicht is 4.2 kW dan al voldoende? Het voordeel van dat model is dat de binnenunit ook in de kleur zwart wordt geleverd.

We hebben vooral in de aanbouw veel glas (eerste foto links en de laatste foto rechts):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar waar is de zon wering aan de buitenkant?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb een mhi. Zeg jij nou dat mijn airco de lucht kan verversen?? Hoe? :)
Ik bedoel in algemeen dat de merk Daikin begint achter te lopen met concurrenten.
Geen enkele wandairco op de Daikin Ururu na kan "luchtverversen".

Wil je "ingebouwd" luchtverversing dan moet je kijken naar kanaal airco,s.
Via de plenum aan linkerkant kun je een WTW op aansluiten, dit zijn "overpriced" systemen voor in een woning, het koste mij rond 8-10K voor de bovenverdieping... een multi-zone kit dreunt goed na in de prijs.

Voor dit huis gekeken naar de optie gezien hier nog een buizenstructuur zit, ze zijn niet super efficiënt voor verwarmen(SCOP 3,8), wel goed met koelen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Ik bedoel in algemeen dat de merk Daikin begint achter te lopen met concurrenten.
Geen enkele wandairco op de Daikin Ururu na kan "luchtverversen".

Wil je "ingebouwd" luchtverversing dan moet je kijken naar kanaal airco,s.
Via de plenum aan linkerkant kun je een WTW op aansluiten, dit zijn "overpriced" systemen voor in een woning, het koste mij rond 8-10K voor de bovenverdieping... een multi-zone kit dreunt goed na in de prijs.

Voor dit huis gekeken naar de optie gezien hier nog een buizenstructuur zit, ze zijn niet super efficiënt voor verwarmen(SCOP 3,8), wel goed met koelen.
Ah ok.

Kan je mij een screenshotje geven van jouw verbruik vandaag? (Je gebruikt nog steeds de verlengde sensor toch?)

Ik heb de externe sensor een laatste kans gegeven. Ongeveer 1.5meter schuin onder de airco.
(Aan de andere kant vd kamer +/-6m werkte niet, moduleerde niet meer terug.)

Wil even wat vergelijkingsmateriaal hebben, want bij mij gaat het op en neer. Om 6.15 de setpoint van 19.5 verhoogd naar 20. Verder niet aan gezeten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvaiz0A7x-tnuz_ShMdBo2ycYBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGaKZ3coWNoDxMixyMVKEEIf.jpg?f=fotoalbum_large

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TereZz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:49:
[...]

De toon die je aanslaat is ongepast naar @jpvdheijn. Hij geeft alleen aan wat zijn ervaring is, en dat mag. Dat jij je alleen focust op het scop getal uit de specificaties is iets waar je vrij in bent, maar dat betekend niet dat de rest van het forum dat ook maar moet doen.
Fijn dat je je nu wel langzaam begint te realiseren dat het scop getal niet alles is. Daarmee zeg je gewoonweg niet alles. Defrosts worden niet meegenomen, maar ook door het opgeven van een lagere vermogen kan een hogere score worden behaald. Zo komt een fabrikant dus weg met een kleinere warmtewisselaar buiten. Daarom kiezen de meeste Tweakers dus voor een gerenommeerd merk.

Om toch even ontopic te reageren: Met deze buitentemperaturen hoeft mijn unit niet boven het minimum te komen. Stabiel op 19,7-20Hz de dag door, en houd het zo op 22 graden binnen. Heb geen losse verbruiksmeter, maar het lijkt op zo'n 190-200w te zijn. Heel veel groter en dan was die aan het pendelen dus.
*knip*

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 08-02-2024 12:48 . Reden: Onvriendelijk en niet constructief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die toevallig weet of er nog interessante nieuwe airco modellen zijn van de grotere merken ME, MHI enz... op de VSK 2024?
Ik kan wachten tot voor de winter dit jaar, dus ben eigenlijk best benieuwd of er betere modellen aan zitten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou lekker, m'n Daikin Wifi-adapter is blijkbaar gebrickt tijdens een (automatische?) firmware-update. Ik zag opeens een oranje lampje. Die adapter heb ik destijds zelf gemonteerd, dat is een fluitje van een cent. Dus ik neem contact op met Daikin of ze even een nieuwe willen sturen maar helaas. Het moet per se via een installateur :')

Zie ook
https://www.daikin.nl/nl_nl/consument/onecta-update.html
https://www.daikin.nl/nl_...ws/update-onecta-app.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:33

HE1

Cheesy schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:56:
Nou lekker, m'n Daikin Wifi-adapter is blijkbaar gebrickt tijdens een (automatische?) firmware-update. Ik zag opeens een oranje lampje. Die adapter heb ik destijds zelf gemonteerd, dat is een fluitje van een cent. Dus ik neem contact op met Daikin of ze even een nieuwe willen sturen maar helaas. Het moet per se via een installateur :')

Zie ook
Ik kreeg laatst de volgende mail van Daikin mbt het wifi issue:

In de tweede week van september heeft er een software update voor onze mobiele applicatie ONECTA en WiFi adapters plaatsgevonden. Deze update heeft een behoorlijke impact gehad op de WiFi adapter en het gebruik van de ONECTA App waardoor verbindingen verbroken werden en niet meer online kwamen.

Getroffen gebruikers hebben een pop-up melding ontvangen in de ONECTA app met instructies om het probleem te doen verhelpen. Er werd een bijgewerkte versie beschikbaar gesteld. Helaas heeft de bijgewerkte versie niet voor alle getroffen adapters gewerkt.

Oplossing per dinsdag 14 november

Sinds afgelopen dinsdag, 14 november, is er een nieuwe software update (versie 3.22.0) beschikbaar in de Play Store en Apple Store. Deze nieuwe software  (versie 3.22.0) biedt een oplossing voor het vastlopen van de WiFi adapter waar ONECTA-gebruikers sinds september last van hebben.

Helpt deze software update niet?

Dan is de kans groot dat de WiFi adapter vervangen moet worden. Binnen één week komt er een nieuwe pop-up melding in ONECTA app voor de getroffen units die nog steeds niet werken met de nieuwe software update. In deze pop-up melding wordt er aangegeven dat er een software probleem is gedetecteerd bij het gebruik van de ONECTA app en dat de kans groot is dat de WiFi adapter van de airconditioner vervangen moet worden. Het vervangen van de WiFi adapter zal geheel kosteloos voor u .

Andere problemen?

Heeft u geen pop-up melding ontvangen, maar ervaart u toch problemen, dan heeft uw probleem voor alsnog niets te maken met de software update. Wij willen u graag zo goed mogelijk helpen.  Wij verzoeken u om dit formulier in te vullen en met ons te delen

U kunt de unit in de tussentijd nog wel gebruiken met de reguliere afstandsbediening.

Mocht u nog vragen hebben, dan horen wij deze uiteraard graag via aangenaam@daikin.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
HE1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Ik kreeg laatst de volgende mail van Daikin mbt het wifi issue:

In de tweede week van september heeft er een software update voor onze mobiele applicatie ONECTA en WiFi adapters plaatsgevonden. Deze update heeft een behoorlijke impact gehad op de WiFi adapter en het gebruik van de ONECTA App waardoor verbindingen verbroken werden en niet meer online kwamen.

Getroffen gebruikers hebben een pop-up melding ontvangen in de ONECTA app met instructies om het probleem te doen verhelpen. Er werd een bijgewerkte versie beschikbaar gesteld. Helaas heeft de bijgewerkte versie niet voor alle getroffen adapters gewerkt.

Oplossing per dinsdag 14 november

Sinds afgelopen dinsdag, 14 november, is er een nieuwe software update (versie 3.22.0) beschikbaar in de Play Store en Apple Store. Deze nieuwe software  (versie 3.22.0) biedt een oplossing voor het vastlopen van de WiFi adapter waar ONECTA-gebruikers sinds september last van hebben.

Helpt deze software update niet?

Dan is de kans groot dat de WiFi adapter vervangen moet worden. Binnen één week komt er een nieuwe pop-up melding in ONECTA app voor de getroffen units die nog steeds niet werken met de nieuwe software update. In deze pop-up melding wordt er aangegeven dat er een software probleem is gedetecteerd bij het gebruik van de ONECTA app en dat de kans groot is dat de WiFi adapter van de airconditioner vervangen moet worden. Het vervangen van de WiFi adapter zal geheel kosteloos voor u .

Andere problemen?

Heeft u geen pop-up melding ontvangen, maar ervaart u toch problemen, dan heeft uw probleem voor alsnog niets te maken met de software update. Wij willen u graag zo goed mogelijk helpen.  Wij verzoeken u om dit formulier in te vullen en met ons te delen

U kunt de unit in de tussentijd nog wel gebruiken met de reguliere afstandsbediening.

Mocht u nog vragen hebben, dan horen wij deze uiteraard graag via aangenaam@daikin.nl.
Yep, die pop up heb ik gehad in m’n app. Ook contact met dat e-mail adres. Maar het moet dus per se via een installateur.

“ Helaas is het niet mogelijk de module direct naar u te verzenden.
Het vervangen van de module dient in gang gezet te worden door een installateur ongeacht waar de module vandaan komt.

Excuses voor het ongemak.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Ah ok.

Kan je mij een screenshotje geven van jouw verbruik vandaag? (Je gebruikt nog steeds de verlengde sensor toch?)

Ik heb de externe sensor een laatste kans gegeven. Ongeveer 1.5meter schuin onder de airco.
(Aan de andere kant vd kamer +/-6m werkte niet, moduleerde niet meer terug.)

Wil even wat vergelijkingsmateriaal hebben, want bij mij gaat het op en neer. Om 6.15 de setpoint van 19.5 verhoogd naar 20. Verder niet aan gezeten.[Afbeelding]
Het systeem dat gedetineerde rapportage kan geven heb ik een tijd geleden uitgezet.

De voeler is de oorspronkelijke voeler van de binnenunit die eruit "gesloopt" is en in het midden van de kamer naast de CV thermonstaat hangt.

Wel staat de uitblaasklep altijd naar boven/voren want naar beneden richten werkt niet ivm warmtebellen, de vloer wordt sowieso niet warm, kansloos met een wandairco.

Setpoint 21 is werkelijk 21 kamertemp, vraagbesturing staat altijd actief op 70% want ik wil niet dat de unit als een gek gaat opwarmen.

Maand Januari is goed te zien wat een WTW doet, jaar ervoor had ik hem nog niet.
(Ik heb geen verbruikcijfers voor vandaag want ik heb hem net aangezet op afstand).

Als de unit onregelmatig loopt kan het zijn dat de voeler tocht registreert, ik heb hem in een dun kunstof kastje/kabelgootje zitten, hangt dus niet open en bloot "in de wind".
Met doorzichtig plakband dicht gemaakt zodat je geen schoorsteen effect krijgt.
https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-2-meter/p/B464302

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjt1QF4C55255RByK6G59I0VKmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdDNkAWqNmo9rqiWXkd4p15J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zie topicwarning, eigen topic afgesplitst:outlandos in "Outlandos wil ook een airco"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Het systeem dat gedetineerde rapportage kan geven heb ik een tijd geleden uitgezet.

De voeler is de oorspronkelijke voeler van de binnenunit die eruit "gesloopt" is en in het midden van de kamer naast de CV thermonstaat hangt.

Wel staat de uitblaasklep altijd naar boven/voren want naar beneden richten werkt niet ivm warmtebellen, de vloer wordt sowieso niet warm, kansloos met een wandairco.

Setpoint 21 is werkelijk 21 kamertemp, vraagbesturing staat altijd actief op 70% want ik wil niet dat de unit als een gek gaat opwarmen.

Maand Januari is goed te zien wat een WTW doet, jaar ervoor had ik hem nog niet.
(Ik heb geen verbruikcijfers voor vandaag want ik heb hem net aangezet op afstand).

Als de unit onregelmatig loopt kan het zijn dat de voeler tocht registreert, ik heb hem in een dun kunstof kastje/kabelgootje zitten, hangt dus niet open en bloot "in de wind".
Met doorzichtig plakband dicht gemaakt zodat je geen schoorsteen effect krijgt.
https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-2-meter/p/B464302

[Afbeelding]
Met de interne sensor was recht naar voren blazen geen optie.

Miss dat het extern helpt om weer terug te moduleren. (Wat dus niet goed werkt). Bah.. moet ik weer de boel ombouwen om te testen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Met de interne sensor was recht naar voren blazen geen optie.

Miss dat het extern helpt om weer terug te moduleren. (Wat dus niet goed werkt). Bah.. moet ik weer de boel ombouwen om te testen. ;(
Wordt de interne sensor werkelijk uitgeschakeld als je de externe sensor gebruikt of bijvoorbeeld een gemiddelde aangehouden?

Ik kan daar niks over vinden bij MHI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
mr_evil08 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Wordt de interne sensor werkelijk uitgeschakeld als je de externe sensor gebruikt of bijvoorbeeld een gemiddelde aangehouden?

Bij de bedrade remotes kan je op de MHI kiezen voor de voeler bij de wandbediening, of van de unit. Nooit beide tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij bedoelt @xHEMANx met externe sensor gewoon de interne sensor die buiten de unit hangt :) Ik ben wel benieuwd of hij ander gedrag zou zien met een 'echte' externe sensor via MHI-AC-Ctrl ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 15:50
Bohaak schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:48:
Goedemorgen Allen,

Ik heb nog steed sinds oktober 2023 problemen met de ONECTA app dat powefull niet werkt en soms maar 2 ventilator snelheden beschikbaar zijn.

Op de afstandsbediening werkt het dan wel weer na veel keer heen en weer schakelen, maar is niet handig.

Weet iemand wat het effect is als ik de app verwijder (bij alle apparaten?) en er weer opzet?

Moet ik dan de programma’s opnieuw maken en ben ik het energie verbruik dan kwijt?

Dank voor reactie.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:22:
[...]

De externe sensor is de interne sensor. Ik heb hem ook verlengt.

Dus ik weet het niet. Als die het gemiddeldr aan zou houden, zou het allemaal nog ingewikkelder worden gok ik. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
user109731 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:52:
Volgens mij bedoelt @xHEMANx met externe sensor gewoon de interne sensor die buiten de unit hangt :) Ik ben wel benieuwd of hij ander gedrag zou zien met een 'echte' externe sensor via MHI-AC-Ctrl ofzo.
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Op zich werkt het prima. Hij houdt het perfect op temperatuur. Hij blijft alleen meer verbruiken, tenzij je de instelling even 5 min wijzigd. (Dus de setpoint lager zet of de fan hoger) daarna moduleert hij netjes terug. Kan wel 300w schelen. Waar die 300w naartoe gaat ben ik nog steeds niet achter.

Vandaar dat ik het nog wel de moeite vind om nogmaals te testen met de lamellen naar voren ipv 45°. Misschien dat er toch een bubbel ergens zit ofzo die ik op alle meet apparatuur hier in huis niet zie...

Dit gebeurt trouwens alleen als ik hem 6 meter verderop hang. Nu op 1.5m verderop werkt het wel, maar moet ik de temp nog steeds aanpassen op het weer en dat vind ik irritant. Dan kan ik hem net zo goed weer bij de binnenunit hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Nee ik heb dit niet....zie je wel powerfull staan in de onecta app als schakelaar? Ik heb namelijk de Econo niet beschikbaar als schakelaar in de app terwijl wel op de AFSTB. Idem voor Comfort/Sensor setting.

Daarnaast denk ik dat als je de app opnieuw installeert je de gegevens wel behoud....voor zover ik weet worden die namelijk de cloud ingestuurd vanuit de warmtepomp (vwb energie) naar je account, en je planning zit gewoon ook in de cloud in je account.

Geen garantie!!! Heb zelf de app nog niet opnieuw geïnstalleerd. Ik geef je 80-90% kans dat alles behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Op zich werkt het prima. Hij houdt het perfect op temperatuur. Hij blijft alleen meer verbruiken, tenzij je de instelling even 5 min wijzigd. (Dus de setpoint lager zet of de fan hoger) daarna moduleert hij netjes terug. Kan wel 300w schelen. Waar die 300w naartoe gaat ben ik nog steeds niet achter.

Vandaar dat ik het nog wel de moeite vind om nogmaals te testen met de lamellen naar voren ipv 45°. Misschien dat er toch een bubbel ergens zit ofzo die ik op alle meet apparatuur hier in huis niet zie...

Dit gebeurt trouwens alleen als ik hem 6 meter verderop hang. Nu op 1.5m verderop werkt het wel, maar moet ik de temp nog steeds aanpassen op het weer en dat vind ik irritant. Dan kan ik hem net zo goed weer bij de binnenunit hangen.
mbt 6 meter verderop 300+ watt is normaal gedrag, doet die hier ook maar trekt wel bij, dat komt doordat het daar daadwerkerlijk kouder is dan dichtbij de airco.
Het is geen CV ketel hé. :P

En check of de thermonstaat niet tegen een koude buitenmuur hangt, doe er desnoods wat karton achter.
Op dit moment is het rot weer zo rond de 1-2 graden, alle warmtepompen vinden dat niet leuk, je kan beter -5 hebben.

Wat je doet als de thermonstaat verder hangt is de setpoint iets lager zetten.
En richt hem naar voren.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
"Moet ik dan de programma’s opnieuw maken en ben ik het energie verbruik dan kwijt?"

Energieverbruik wordt in de airco/cloud opgeslagen, je kan de app verwijderen en als je met hetzelfde Daikin account weer inlogt/airco koppelt heb je de history weer(Ik heb een nieuwe telefoon en de history is bewaard gebleven).

Je kan het proberen of daarmee het probleem verholpen wordt, app opnieuw installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

mr_evil08 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:30:
[...]

"Moet ik dan de programma’s opnieuw maken en ben ik het energie verbruik dan kwijt?"

Energieverbruik wordt in de airco/cloud opgeslagen, je kan de app verwijderen en als je met hetzelfde Daikin account weer inlogt/airco koppelt heb je de history weer(Ik heb een nieuwe telefoon en de history is bewaard gebleven).

Je kan het proberen of daarmee het probleem verholpen wordt, app opnieuw installeren.
dan geef ik je nu 100% kans :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
HE1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:56:
[...]

dan geef ik je nu 100% kans :)
Dank jullie wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:20:
[...]

mbt 6 meter verderop 300+ watt is normaal gedrag, doet die hier ook maar trekt wel bij, dat komt doordat het daar daadwerkerlijk kouder is dan dichtbij de airco.
Het is geen CV ketel hé. :P

En check of de thermonstaat niet tegen een koude buitenmuur hangt, doe er desnoods wat karton achter.
Op dit moment is het rot weer zo rond de 1-2 graden, alle warmtepompen vinden dat niet leuk, je kan beter -5 hebben.

Wat je doet als de thermonstaat verder hangt is de setpoint iets lager zetten.
En richt hem naar voren.
Nah. Ligt niet aan de setpoint. Zoals ik al zei. Als ik hem naopstarten en nadat hij een tijd stabiel loopt even op een andere instelling zet, dan zakt hij 300w en houdt het precies dezelfde temperatuur bij de sensor op 6m afstand. Iets werkt dus niet correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
xHEMANx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Nah. Ligt niet aan de setpoint. Zoals ik al zei. Als ik hem naopstarten en nadat hij een tijd stabiel loopt even op een andere instelling zet, dan zakt hij 300w en houdt het precies dezelfde temperatuur bij de sensor op 6m afstand. Iets werkt dus niet correct.
Dat "iets" zou wel eens het extern maken van de sensor kunnen zijn. Normaal gesproken wordt er een PID regeling gebruikt die zo snel mogelijk regelt zonder te gaan oscilleren. De PID-parameters zijn bij een airco afgesteld op de sensor in het apparaat. Je zou ook de software moeten aanpassen om het goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 102% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jago
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-01 01:19
Vraagje. Onderstaande vraag heb ik al eerder voorbij zien komen echter niet het antwoord erop.

Wat zouden jullie aanraden:
Scm50zs + srk50zsx+ srk20zsx
Of 2x buitenunit
Scr50zsx + srk50zsx
Scr20zsx + srk20zsx

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Dat "iets" zou wel eens het extern maken van de sensor kunnen zijn. Normaal gesproken wordt er een PID regeling gebruikt die zo snel mogelijk regelt zonder te gaan oscilleren. De PID-parameters zijn bij een airco afgesteld op de sensor in het apparaat. Je zou ook de software moeten aanpassen om het goed te laten werken.
Al doende leert men... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 13:36
jago schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:48:
Vraagje. Onderstaande vraag heb ik al eerder voorbij zien komen echter niet het antwoord erop.

Wat zouden jullie aanraden:
Scm50zs + srk50zsx+ srk20zsx
Of 2x buitenunit
Scr50zsx + srk50zsx
Scr20zsx + srk20zsx

Thx
Ligt echt aan de situatie. Door de bank genomen; doorgaans 1 unit tegelijkertijd aan beter 2x single split, doorgaans 2 units tegelijk aan een multisplit.

Als de 2kW echt in een kleine ruimte komt te hangen zou ik hem liever op een multi hebben om hem mee te kunnen laten draaien (er even vanuit gaande dat die 5kW in een woonkamer hangt en dat die daar dan het minimumvermogen kwijt kan), als single zou hij dan snel gaan pendelen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jago
>Ligt echt aan de situatie. Door de bank genomen; doorgaans 1 unit tegelijkertijd aan beter 2x single split, doorgaans 2 units tegelijk aan een multisplit.<
Ik begrijp dit niet helemaal

>Als de 2kW echt in een kleine ruimte komt te hangen zou ik hem liever op een multi hebben om hem mee te kunnen laten draaien (er even vanuit gaande dat die 5kW in een woonkamer hangt en dat die daar dan het minimumvermogen kwijt kan), als single zou hij dan snel gaan pendelen.<
Klopt de 2 kw is voor een slaapkamer van 15m2 die vooral in de zomer veel aan staat om te koelen.
De 5kw is voor een woonkamer/keuken van circa 55m3. Deze wil ik gebruiken voor verwarming en koeling, ipv cv verwarming. Ik lees over pendelen. Echter moet me hier nog beter in verdiepen, want echt goed begrijp ik het nog niet helemaal.

Het voordeel wat ik zie is voor de multi unit is dat ik er eventueel later nog een 2kw aan toe kan voegen. Aangezien de slaapkamer waarschijnlijk niet gelijktijdig gebruikt gaat worden.
De 2 units lijken me zuiniger, stiller en ik kan eventueel de slaapkamer iets koelen terwijl de woonkamer op temperatuur blijft.
Ik heb ruimte genoeg om er 2 te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:44

Ersus

Zuid-Limburg

Bohaak schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:48:
Goedemorgen Allen,

Ik heb nog steed sinds oktober 2023 problemen met de ONECTA app dat powefull niet werkt en soms maar 2 ventilator snelheden beschikbaar zijn.

Op de afstandsbediening werkt het dan wel weer na veel keer heen en weer schakelen, maar is niet handig.

Weet iemand wat het effect is als ik de app verwijder (bij alle apparaten?) en er weer opzet?

Moet ik dan de programma’s opnieuw maken en ben ik het energie verbruik dan kwijt?

Dank voor reactie.
Is dat probleem bij beide Daikin units, of heb je nog steeds een enkel systeem hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ersus op 09-02-2024 00:14 ]

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-09 13:45
Cheesy schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:56:

Zie ook
Bij mij is Daikin hem onlangs zelf komen vervangen (wel in België). Installateur ging eerst zelf langskomen op vraag van Daikin, maar wou niet meer komen omdat ik voorrijkosten had aangevochten bij een andere reparatie. Had me 3x laten thuisblijven zonder langs te komen en dus wou ik hier niet voor betalen toen hij uiteindelijk toch kwam opdagen. "Ja, dan gaan we die wifi-unit niet meer komen vervangen, want we wensen geen zaken met klanten zoals jou te doen."

Daikin is dus uiteindelijk zelf langsgekomen. Hadden ze me eerst nog het verkeerde onderdeel opgestuurd (onderdeel was eerst naar de installateur gegaan die het had doorgestuurd naar mij) en konden ze nog eens terugkomen. Heb bijna 5 maanden mijn units niet kunnen bedienen via de app.
Onlangs kreeg ik dan plots een factuur van Daikin: 638 euro. De twee keer dat de monteur is langsgeweest en alle onderdelen waren aangerekend. Factuur aangevochten en sindsdien niets meer van hen gehoord. Dat hoort toch ook niet? Je maakt zelf iets kapot via een update, stuurt het verkeerde onderdeel op en rekent het me dan allemaal aan.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmij
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05-2024
Flytech schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Bij mij is Daikin hem onlangs zelf komen vervangen (wel in België). Installateur ging eerst zelf langskomen op vraag van Daikin, maar wou niet meer komen omdat ik voorrijkosten had aangevochten bij een andere reparatie. Had me 3x laten thuisblijven zonder langs te komen en dus wou ik hier niet voor betalen toen hij uiteindelijk toch kwam opdagen. "Ja, dan gaan we die wifi-unit niet meer komen vervangen, want we wensen geen zaken met klanten zoals jou te doen."

Daikin is dus uiteindelijk zelf langsgekomen. Hadden ze me eerst nog het verkeerde onderdeel opgestuurd (onderdeel was eerst naar de installateur gegaan die het had doorgestuurd naar mij) en konden ze nog eens terugkomen. Heb bijna 5 maanden mijn units niet kunnen bedienen via de app.
Onlangs kreeg ik dan plots een factuur van Daikin: 638 euro. De twee keer dat de monteur is langsgeweest en alle onderdelen waren aangerekend. Factuur aangevochten en sindsdien niets meer van hen gehoord. Dat hoort toch ook niet? Je maakt zelf iets kapot via een update, stuurt het verkeerde onderdeel op en rekent het me dan allemaal aan.
Daarom hebben we de FOD Economomie in ons land. Gewoon klachtje aanmaken en dit komt absoluut goed :)
Tijdens de garantie hoort de klant geen enkele kost te betalen, laat staan voorrijkosten en verzendkosten. Dat is de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 14:50
Ik merk dat de ventilatorrol van mijn Carrier airco wat meer geluid begint te maken.

Iemand tips hoe deze er uit te halen en mogelijk te smeren (met wat voor middel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-09 13:45
Jasmij schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Daarom hebben we de FOD Economomie in ons land. Gewoon klachtje aanmaken en dit komt absoluut goed :)
Tijdens de garantie hoort de klant geen enkele kost te betalen, laat staan voorrijkosten en verzendkosten. Dat is de wet.
Het was jammer genoeg voorbij de 2 jaar na installatie, dus garantieperiode was verstreken. Ik heb ook geen onderhoudscontract om het te verlengen, raadde mijn nieuwe installateur van mijn ME me ook niet aan.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Flytech schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Het was jammer genoeg voorbij de 2 jaar na installatie, dus garantieperiode was verstreken. Ik heb ook geen onderhoudscontract om het te verlengen, raadde mijn nieuwe installateur van mijn ME me ook niet aan.
Wat een geluk dat in Nederland de garantietermijn langer is dan 2 jaar voor wasmachines ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Flytech schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Grote bedrijven en communiceren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Ersus schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:14:
[...]

Is dat probleem bij beide Daikin units, of heb je nog steeds een enkel systeem hangen?
Het is bij beide Daikin units dat powerfull niet werkt 1x FTXM35R en 1x FVXM36R.

Goeie vraag, dan zal het toch aan de app zelf liggen toch?

Dan bij alle telefoons waarschijnlijk de app verwijderen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Nu ook MQTT klaar. Dus zonder geknutsel kan je Mitsubishi Electric airco's ook aan Home Assistant(of andere automation) hangen. 8) Plug & play met auto discovery.

Begint mooi uitgebreid te worden zo! :Y

[edit]
Update gepushed naar alle V2 hardware. Veel plezier! ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DwhnFkHr/Screenshot-2024-02-09-at-16-01-41.png

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 09-02-2024 23:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Bohaak schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Het is bij beide Daikin units dat powerfull niet werkt 1x FTXM35R en 1x FVXM36R.

Goeie vraag, dan zal het toch aan de app zelf liggen toch?

Dan bij alle telefoons waarschijnlijk de app verwijderen?
Vreemd is het wel idd dat alleen die functie niet is te activeren, althans met moeite zelfs via de afstandsbediening.

Android of iOS?
Welke app versie?
En kun je zien welke versie firmware de Wifi modules hebben?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jago
MiBe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:37:
[...]

Ligt echt aan de situatie. Door de bank genomen; doorgaans 1 unit tegelijkertijd aan beter 2x single split, doorgaans 2 units tegelijk aan een multisplit.

Als de 2kW echt in een kleine ruimte komt te hangen zou ik hem liever op een multi hebben om hem mee te kunnen laten draaien (er even vanuit gaande dat die 5kW in een woonkamer hangt en dat die daar dan het minimumvermogen kwijt kan), als single zou hij dan snel gaan pendelen.
Bedankt. Ik denk dat ik je verhaal begrepen hebt. Heb de knoop doorgehakt en het volgende besteld :
Scr50zsx + srk50zsx
En een losse
Scr20zs +srk20zs

Heb de voor de standaard versie gekozen tov zsx bij de 2kw unit omdat deze voornamelijk voor koeling zal gelden. Dus de besparing met de zsx is minimaal.

En dit scheelt een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Ersus schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Vreemd is het wel idd dat alleen die functie niet is te activeren, althans met moeite zelfs via de afstandsbediening.

Android of iOS?
Welke app versie?
En kun je zien welke versie firmware de Wifi modules hebben?
iOS
App versie 3.23.0 (3.23.04143)
Firmware Wifi weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Bohaak schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:46:
[...]

iOS
App versie 3.23.0 (3.23.04143)
Firmware Wifi weet ik niet
Er zit wel vertraging in de cloud synchronisatie, soms kan het langer duren voordat een instelling wordt doorgegeven. En als je dan bijvoorbeeld te snel bent met activeren en de-activeren en weer activeren kan het wellicht zijn dat dit uiteindelijk niet getoond / geactiveerd wordt?

Welke stappen doorloop je als je de powerful functie wil activeren?
Bijvoorbeeld:
Unit staat uit en je zet de unit aan met verwarmen en dan activeer je de powerful functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Ersus schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Er zit wel vertraging in de cloud synchronisatie, soms kan het langer duren voordat een instelling wordt doorgegeven. En als je dan bijvoorbeeld te snel bent met activeren en de-activeren en weer activeren kan het wellicht zijn dat dit uiteindelijk niet getoond / geactiveerd wordt?

Welke stappen doorloop je als je de powerful functie wil activeren?
Bijvoorbeeld:
Unit staat uit en je zet de unit aan met verwarmen en dan activeer je de powerful functie?
Klopt idd, activeer met powerfull en er gebeurt niets, het display laat powerfull zien en na n aantal minuten
Gaat ‘t gewoon uit zonder verdere actie.

Ik denk dat ik alle apps op de telefoons maar verwijder en opnieuw installeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Bohaak schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Klopt idd, activeer met powerfull en er gebeurt niets, het display laat powerfull zien en na n aantal minuten

Welk display toont powerful? iOS of de afstandsbediening?

Mij lijkt het niet perse een fout van de onecta app te zijn, als je via de gewone afstandsbediening Powerful aanzet, wat doet de unit dan?

Powerful gaat altijd na een bepaalde tijd vanzelf weer naar normaal modus, maar natuurlijk niet binnen enkele minuten.

Als je de unit op verwarmen aanzet, op een hogere temperatuur dan er heerst in de ruimte, en je activeert dan powerful, wat doet de unit dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Ersus op 09-02-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
Bohaak schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Komt bij veel mensen voor. Powerfull werkt alleen nog maar via de ab en niet via de app.

Hier lukt het ook niet meer via de app met al onze toestellen en 3 airco’s. Afstandsbediening wel..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
henidde schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Komt bij veel mensen voor. Powerfull werkt alleen nog maar via de ab en niet via de app.

Hier lukt het ook niet meer via de app met al onze toestellen en 3 airco’s. Afstandsbediening wel..
Mooi dat het ‘n bekend “probleem” is, via de afstandsbediening werkt het wel idd en natuurlijk met enige vertraging.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Veel efficiënter dan een haardroger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiTf6GLiyvRGD6F-6s1SSo6fkpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO1WVPQRczbaAcvIgFkjJDaD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ik heb een 5kw daikin , kan iemand ongeveer zeggen hoeveel lucht er gecirculeerd wordt per standje 1-5?

qua liter per minuut of kuub of iets dergelijks....kan het niet terugvinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ik doe dit ook met de was, droogt zelfs de dikste truien in 24 uur.
En de luchtvochtigheid blijft mooi op pijl _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jusch schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Luchtvochtigheid gaat niet naar beneden bij verwarmen door de airco, maar doordat warmere lucht meer vocht kan bevatten lijkt het er op alsof het droger is. Wat je nu doet is de lucht vochtiger maken, niet op peil houden, want een airco haalt geen vocht uit de lucht bij verwarmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Relatieve luchtvochtigheid blijft mooi op pijl zo. ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

HE1 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:56:
Ik heb een 5kw daikin , kan iemand ongeveer zeggen hoeveel lucht er gecirculeerd wordt per standje 1-5?

qua liter per minuut of kuub of iets dergelijks....kan het niet terugvinden in de handleiding.
heb alleen dit gevonden:

What is air flow volume in AC?
Typical target air flow rates are approximately 350 - 450 cubic feet per minute per ton (47.0 - 60.5 L/S per kW) of cooling capacity.

Als ik dit omreken kom ik op 165L / s. Dat lijkt me erg veel, iemand die weet hoeveel lucht een AC zo gemiddeld circuleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
HE1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:56:
[...]

heb alleen dit gevonden:

Typical target air flow rates are approximately 350 - 450 cubic feet per minute per ton (47.0 - 60.5 L/S per kW) of cooling capacity.

Als ik dit omreken kom ik op 165L / s. Dat lijkt me erg veel, iemand die weet hoeveel lucht een AC zo gemiddeld circuleert?
Kijk in de specificaties van het apparaat. Verschilt per merk en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HE1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:56:
[...]

heb alleen dit gevonden:

Dat kan wel kloppen. MHI-ZSX doet 203 l/s voor de 2.0 binnenunit en 297 l/s voor de 6.0 binnenunit. De andere units zitten er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

w00key schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Kijk in de specificaties van het apparaat. Verschilt per merk en type.
zoals gezegd, kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
HE1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:18:
[...]

zoals gezegd, kan het nergens vinden.
LMGTFY:

Daikin ftxm pdf, 1e hit, https://irp.cdn-website.c...%20product%20brochure.pdf

Pagina 10.

MHI ZSX pdf, 1e hit, https://www.coolmark.nl/m...i/consumenten-SRK-ZSX.pdf

Pagina 3.

LG DC09RH, 1e hit https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-dc09rh, klik op bekijk alle specificaties, ctrl-f Luchtdebiet.

Is niet zo heel lastig... Kies maar eerst een model uit. Puur de m3/min of uur zegt niet veel over lawaai, dat verschilt tussen modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 12-02-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Luchtvochtigheid gaat niet naar beneden bij verwarmen door de airco, maar doordat warmere lucht meer vocht kan bevatten lijkt het er op alsof het droger is. Wat je nu doet is de lucht vochtiger maken, niet op peil houden, want een airco haalt geen vocht uit de lucht bij verwarmen.
Als je verwarmt en ventileert verlies je zo vocht.

Als je was onder je airco zet, droogt deze.

Zo droog ik ook mijn was. Met CV met radiatoren was in (zeker niet het warmste kamertje) 3 dagen de was nog steeds klam. Met de was zo drogen is het in 2-3 uur kurkdroog en blijft je was fris ruiken.

Dit klopt dus wel degelijk, alleen verdraai je het. Bovenstaande geeft helemaal niet aan dat de lucht intrinsiek droger zou worden met airco verwarming... ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
jusch schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Doe ik ook, zeker inderdaad op koude droge dagen, dan blijft de luchtvochtigheid hoog genoeg, anders knettert de boel :+

En idd, snel droge was. Heerlijk! Volgens mij droogt het bijna even snel als met een programmaatje van de WP droger die m'n moeder heeft haha!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
Vraagje over een airco installatie. Ik wil een MHI SRK50 5kW multisplit buitenunit installeren, en daar een SRC35 en een SRC50 binnenunit op aansluiten. Voor de SRC35 neem ik dan een 1/4”/3/8” leidingset.
De SRC50 vereist echter een 1/4”/1/2” leidingset volgens de handleiding. Maar de koelleiding die aan de unit zelf zit heeft een dikte van 3/8” en dus niet de 1/2” die eraan moet volgens de handleiding.
Kan het dan kwaad om een leidingset te gebruiken met diktes 1/4”/3/8”? Gaat om 5m leiding naar de SRC50 (en 3m aan de SRC35).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
THM0 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:55:
Vraagje over een airco installatie. Ik wil een MHI SRK50 5kW multisplit buitenunit installeren, en daar een SRC35 en een SRC50 binnenunit op aansluiten. Voor de SRC35 neem ik dan een 1/4”/3/8” leidingset.
De SRC50 vereist echter een 1/4”/1/2” leidingset volgens de handleiding. Maar de koelleiding die aan de unit zelf zit heeft een dikte van 3/8” en dus niet de 1/2” die eraan moet volgens de handleiding.
Kan het dan kwaad om een leidingset te gebruiken met diktes 1/4”/3/8”? Gaat om 5m leiding naar de SRC50 (en 3m aan de SRC35).
Wat staat er in de handleiding? Er zit zeker een schema bij welke modellen binnenunits op de buitenunit kan.

Edit. Je zal wel SCM50 bedoelen want dat is een multi split SRC is single.

[ Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 12-02-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
Willempie27 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Wat staat er in de handleiding? Er zit zeker een schema bij welke modellen binnenunits op de buitenunit kan.

Edit. Je zal wel SCM50 bedoelen want dat is een multi split SRC is single.
Yes SCM50 inderdaad, sorry voor de verwarring. De gekozen combinatie is ondersteund op de buitenunit.
De installatiehandleiding van de binnenunit zegt expliciet 1/2” voor de koelleiding, maar dan zou ik verwachten (maar goed ik heb weinig verstand van gedrag van gas bij kleinere diameter) dat het stukje leiding aan de binnenunit zelf ook 1/2” zou zijn, maar die is maar 3/8”. Ik zie er verder weinig over staan, is er een specifiek stuk wat ik zou moeten opzoeken?
Die dikkere leiding buigt veel moeilijker dus liever niet. :-)

[ Voor 8% gewijzigd door THM0 op 12-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barta123 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Als je verwarmt en ventileert verlies je zo vocht.

Als je was onder je airco zet, droogt deze.

Zo droog ik ook mijn was. Met CV met radiatoren was in (zeker niet het warmste kamertje) 3 dagen de was nog steeds klam. Met de was zo drogen is het in 2-3 uur kurkdroog en blijft je was fris ruiken.

Dit klopt dus wel degelijk, alleen verdraai je het. Bovenstaande geeft helemaal niet aan dat de lucht intrinsiek droger zou worden met airco verwarming... ;)
Inderdaad, als je ventileert...
Ik heb 24 uur per dag afzuiging naar buiten, niets terug de woning in, maar nog nooit lucht hoeven te bevochtigen. Ik snap niet zo hoe mensen zo'n droge lucht in huis kunnen krijgen dat ze de was moeten drogen in huis om het vochtig genoeg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:14
THM0 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Yes SCM50 inderdaad, sorry voor de verwarring. De gekozen combinatie is ondersteund op de buitenunit.
De installatiehandleiding van de binnenunit zegt expliciet 1/2” voor de koelleiding, maar dan zou ik verwachten (maar goed ik heb weinig verstand van gedrag van gas bij kleinere diameter) dat het stukje leiding aan de binnenunit zelf ook 1/2” zou zijn, maar die is maar 3/8”. Ik zie er verder weinig over staan, is er een specifiek stuk wat ik zou moeten opzoeken?
Die dikkere leiding buigt veel moeilijker dus liever niet. :-)
Verlopen van leidingdiameter doe je bij de buitenunit. Sommige merken leveren ook een verloopje mee, sommige niet. Je dient dus 1/2" leiding te gebruiken.

Dat is wat fabrikanten zeggen. Wat er gebeurt als je het bij de binnenunit doet? Geen idee. Misschien niks, misschien ongewenste expansie/compressie op onjuiste plaatsen en totaal niet functionerend systeem.

Verder terechte opmerking dat de leiding aan de binnenunit zelf 3/8" is, maar de aansluiting vervolgens voor 1/2".

Ik herhaal alleen wat fabrikanten zeggen, heb geen ervaring wat er gebeurt als je andere diameter gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door M_AW op 13-02-2024 10:19 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Ik heb 24 uur per dag afzuiging naar buiten, niets terug de woning in, maar nog nooit lucht hoeven te bevochtigen. Ik snap niet zo hoe mensen zo'n droge lucht in huis kunnen krijgen dat ze de was moeten drogen in huis om het vochtig genoeg te houden.
Heb je wel eens van relatieve luchtvochtigheid gehoord? Dat is die veelgebruikte waarde in procenten (tussen 0% en 100%). Als je verwarmt zonder vocht toe te voegen, dan daalt de relatieve luchtvochtigheid. Ik hoef hier trouwens ook nooit te bevochtigen, maar dat komt omdat ik een lage vochtigheidsgraad ok vind. Dat is niet voor iedereen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Je hebt afzuiging naar buiten. Tenminste je hoort hem draaien.

Alleen hoeveel kuub verplaats je?
Dat is van mega invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Heb je wel eens van relatieve luchtvochtigheid gehoord? Dat is die veelgebruikte waarde in procenten (tussen 0% en 100%). Als je verwarmt zonder vocht toe te voegen, dan daalt de relatieve luchtvochtigheid. Ik hoef hier trouwens ook nooit te bevochtigen, maar dat komt omdat ik een lage vochtigheidsgraad ok vind. Dat is niet voor iedereen zo.
Goed mee bekend en ik weet dat bij lucht verwarmen hij naar beneden gaat, maar nog altijd even veel vocht in de licht zit. Ik lees het weleens vaker hier op het forum dat mensen dan meteen gaan bevochtigen, dan denk ik, wat lager is echt niet meteen slecht en als hij zo ver daalt, stook je dan niet simpelweg TE warm?

Tot 19 graden is gezond, daarboven is het heel persoonlijk en boven de 21 kan het zelfs ongezond zijn. Ik trek liever een trui aan, maar ik ben niet hetzelfde als anderen, maar jeetje, ik leef toch liever in een wat gezonder klimaat binnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Je hebt afzuiging naar buiten. Tenminste je hoort hem draaien.

Alleen hoeveel kuub verplaats je?
Dat is van mega invloed.
Hij staat altijd op de laagste stand behalve bij koken, geen idee hoeveel kuub, maar weet wel dat ik het prima vind zo, geen risico op bacteriën of virussen terug het huis in...

Mega invloed? Er zijn genoeg huizen met slechts natuurlijke ventilatie, dat kan ook al meer dan voldoende zijn, dauerluftung openzetten zou meestal al voldoende zijn of er komt vocht het huis binnen op plekken waar ze dat niet berekend hadden. Ook zou het dan nauwelijks TE droog kunnen worden. Als je huis altijd TE droog is, dan stook je misschien TE warm of ventileer je niet en heb je ergens iets in huis dat vocht onttrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:58:
[...]

stook je misschien TE warm of ventileer je niet en heb je ergens iets in huis dat vocht onttrekt.
als je niet of onvoldoende ventileert gaat normaal gesproken de LV omhoog en niet omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HE1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:31:
[...]

als je niet of onvoldoende ventileert gaat normaal gesproken de LV omhoog en niet omlaag
Alleen als er vocht bijkomt natuurlijk door ademen, koken, enz... Als dat niet gebeurt, dan zal er weinig tot niets veranderen.
Een ruimte waar je niet leeft hoeft niet per se goed geventileerd te worden tenzij het er vochtig is, dan kan je schimmelvorming krijgen.

Ik woon groot, heb ruimtes die nooit gebruikt worden zoals slaapkamers en daar is alles potdicht en het ruikt er schoon en fris en de vochtigheid is er rond de 60%. Er wordt ook niet gestookt in die ruimtes.
De ruimtes waar ik leef, daar is 24 uur per dag afzuiging van vervuilde (eventuele te vochtige lucht) en er komt altijd schone verse lucht binnen. Die lucht is de ene keer heel vochtig en de andere keer droog, maar binnen schommelt het niet zo sterk omdat de ruimtes groot zijn.

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:43
https://tweakers.net/nieu...api-integraties-stop.html

Wat is jullie mening hierover?

Iemand die dit eens diepgaander kan bestuderen a.u.b. en de implicaties in mensentaal kan uitleggen?

Hopelijk geen "nerf" van de bestaande functionaliteiten en toestanden à la Haier.

[ Voor 7% gewijzigd door MXMan op 15-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

MXMan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:13:
https://tweakers.net/nieu...api-integraties-stop.html

Wat is jullie mening hierover?

Iemand die dit eens diepgaander kan bestuderen a.u.b. en de implicaties in mensentaal kan uitleggen?

Hopelijk geen "nerf" van de bestaande functionaliteiten en toestanden à la Haier.
Als je in de onecta app kijkt onder "meer > integraties" kan je de huidige onecta api gebruiken voor een aantal integraties. Als je daar gebruik van maakt zullen die dus binnenkort omvallen.

Je krijgt daarvoor een nieuw onecta cloud api platform voor terug waar ontwikkelaars op kunnen aansluiten, maar daar moeten ze dus hun apps/software voor gaan aanpassen.

Ik krijg wel een beetje het gevoel dat ze de oude api gaan uitzetten, terwijl het nieuwe api platform nog niet helemaal van de grond is gekomen. Bovendien hebben ontwikkelaars tijd nodig voor aanpassen software en uitrollen daarvan naar de eindgebruikers...dat wordt dus allemaal wel kort dag.

[ Voor 7% gewijzigd door HE1 op 15-02-2024 12:23 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42

Oekol

waka waka hey hey

HE1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Als je in de onecta app kijkt onder "meer > integraties" kan je de huidige onecta api gebruiken voor een aantal integraties. Als je daar gebruik van maakt zullen die dus binnenkort omvallen.

Je krijgt daarvoor een nieuw onecta cloud api platform voor terug waar ontwikkelaars op kunnen aansluiten, maar daar moeten ze dus hun apps/software voor gaan aanpassen.

Ik krijg wel een beetje het gevoel dat ze de oude api gaan uitzetten, terwijl het nieuwe api platform nog niet helemaal van de grond is gekomen. Bovendien hebben ontwikkelaars tijd nodig voor aanpassen software en uitrollen daarvan naar de eindgebruikers...dat wordt dus allemaal wel kort dag.
Nu je het zo zegt bedacht ik me dat ik een integratie had gemaakt met Alexa. Hmm nouja we zien het wel hoe het gaat lopen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• HE1

HE1

Nog even een vraagje nog over ontvochtigingsstand (daikin). Er staat in de handleiding dat de ontvochtigingsstand de temperatuur niet veranderd, maar is het nu zo dat dan lucht met temperatuur wordt uitgeblazen die hetzelfde zou moeten zijn als de kamertemperatuur?

Net even voor het eerst geprobeerd op deze relatief warme dag, maar er komt toch wel koudere lucht uit dan de kamertemperatuur. Daarnaast is het uitblazen wel erg zachtjes. en hij lijkt al te stoppen bij LV van 58% (was 62%). Klopt het dat de LV sensor ervoor zorgt dat deze al stopt bij ongeveer 58%?

• barta123
HE1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:45:
Nog even een vraagje nog over ontvochtigingsstand (daikin). Er staat in de handleiding dat de ontvochtigingsstand de temperatuur niet veranderd, maar is het nu zo dat dan lucht met temperatuur wordt uitgeblazen die hetzelfde zou moeten zijn als de kamertemperatuur?

Net even voor het eerst geprobeerd op deze relatief warme dag, maar er komt toch wel koudere lucht uit dan de kamertemperatuur. Daarnaast is het uitblazen wel erg zachtjes. en hij lijkt al te stoppen bij LV van 58% (was 62%). Klopt het dat de LV sensor ervoor zorgt dat deze al stopt bij ongeveer 58%?
Als een AC de ruimte ontvochtigt, is dat doordat er condensatie plaatsvindt in de binnenunits. Condensatiekoeling kan alleen door warmte onttrekken aan de omgeving.

Een luchtdroger die werkt d.m.v condensatie, is er eentje die twee warmtewisselaars heeft. Doet je airco dit, dan wordt er warmte naar buiten verplaatst.

Waarschijnlijk is door het lage debiet en vermogen de afkoeling van de ruimte minimaal, maar het gaat niet zonder de ruimte af te koelen.. ;)

Ik heb in de winter voor was te drogen en in de badkamer een luchtdroger, in de zomer zou de airco aanzetten voldoende zijn (gewoon deur vd badkamer open na douchen/badderen) in de winter betekent het dat mijn huis zo erg koud zou worden :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Op Feestboek kwam een vraag van iemand voorbij die zich afvroeg of je na 1 januari 2026 nog een CV ketel mag ophangen die vóór die tijd is aangeschaft. Zoals jullie weten wordt rond die tijd wordt het bouwbesluit aangepast zodat in bepaalde gevallen een hybride warmtepomp verplicht wordt.

Dus, wat overheidsdocumenten doorspitten. Ik kwam daarbij een document tegen over Vragen en antwoorden over de hybride warmtepomp en daar staat een stukje in over verwarmen met airco’s.
Een airco is ook een soort warmtepomp. Kan ik met een andere techniek zoals deze ook aan de normering voldoen?
Met de normering wordt een eis aan de efficiëntie gesteld. Als een techniek efficiënt genoeg is, dan kan daarmee aan de normering worden voldaan. Sommige airco’s werken als een warmtepomp waarbij opgewarmde lucht de kamer in wordt geblazen. Je kunt er dus, afhankelijk van waar de airco wordt geplaatst, een deel van je woning mee verwarmen. Is de airco zuinig genoeg om aan de nieuwe eis te voldoen en kan het alle ruimtes voldoende verwarmen? En hoeft de cv-ketel niet of nauwelijks bij te springen? Dan kan het zijn dat deze aan de normering voldoet. Dit zal niet voor alle airco’s gelden en het is ook afhankelijk van je woning. Vraag de installateur of dit in jouw geval een mogelijkheid is.
Vooralsnog is er geen subsidie op L/L systemen, maar gezien deze tekst lijkt de rijksoverheid de deur toch wel op een kiertje te zetten heb ik het idee. Alleen dan wel met de voorwaarden dat het hele huis verwarmd moet kunnen worden, wat mij terecht lijkt.

Interessant is dat het compleet verwijderen van de CV ketel dus niet eens een eis is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:51
Met 1 of 2 airco/warmtepompen naast de cv kan je zuinig zijn met gas. En ga je dus niet voldoen aan de t.v.t. van 7 jaar.
En mag je dus de gewone cv behouden/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:11:
Vooralsnog is er geen subsidie op L/L systemen, maar gezien deze tekst lijkt de rijksoverheid de deur toch wel op een kiertje te zetten heb ik het idee. Alleen dan wel met de voorwaarden dat het hele huis verwarmd moet kunnen worden, wat mij terecht lijkt.
Dat zal vast niet met terugwerkende kracht werken zeker :(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Kroonkurk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:12:
Met 1 of 2 airco/warmtepompen naast de cv kan je zuinig zijn met gas. En ga je dus niet voldoen aan de t.v.t. van 7 jaar.
En mag je dus de gewone cv behouden/vervangen.
Dat is ook een conclusie die je kan trekken inderdaad. Enige voorwaarde lijkt wel te zijn dat je je hele huis ermee moet kunnen verwarmen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 13:36
Glashelder schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is ook een conclusie die je kan trekken inderdaad. Enige voorwaarde lijkt wel te zijn dat je je hele huis ermee moet kunnen verwarmen.
Dat is ook een beetje een vage omschrijving, want wat verstaan ze onder het hele huis ermee verwarmen? Ik heb hier een multisplit met 4 binnenunits en als ik de deuren open gooi kan ik met gemak het hele huis verwarmen, sinds hij hier geïnstalleerd is heeft de CV ook niet meer aan gestaan. Echter, ik heb niet in iedere ruimte een unit hangen (al geldt hetzelfde voor radiatoren).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:51
Glashelder schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Daar ben ik niet mee eens. Als je maar een verbruik van circa 600 m3 aan gas hebt, ga je nooit een t.v.t. van 7 jaar halen met de aanschaf en installatie van een hybride warmte. Of er moet dan een super hoge energiebelasting op de gasprijs zitten t.o.v. elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:11:
Op Feestboek kwam een vraag van iemand voorbij die zich afvroeg of je na 1 januari 2026 nog een CV ketel mag ophangen die vóór die tijd is aangeschaft. Zoals jullie weten wordt rond die tijd wordt het bouwbesluit aangepast zodat in bepaalde gevallen een hybride warmtepomp verplicht wordt.

Dus, wat overheidsdocumenten doorspitten. Ik kwam daarbij een document tegen over Vragen en antwoorden over de hybride warmtepomp en daar staat een stukje in over verwarmen met airco’s.

[...]

Interessant is dat het compleet verwijderen van de CV ketel dus niet eens een eis is.
"We gaan er samen met de verwarmingsinstallateurs voor zorgen dat het bedrijf dat jouw cv-ketel komt
vervangen gelijk meldt of je aan de normering moet voldoen en een duurzaam alternatief aanbiedt. De
installateur weet namelijk op welke manier jouw woning het beste verwarmd kan worden
",

Deze vind ik een leuke, dat is dus niet helemaal waar, veel installateurs hebben een commercieel belang en kijken NIET wat voor de bewoner de beste optie is.

Vooral de grotere bedrijven met glazenpui als kantoor is hun product in de portfolio altijd de beste oplossing..., de ZZP,ers willen nog wel meedenken.

Simpel voorbeeldje hier willen ze de combiketel vervangen bij een hybride opstelling terwijl fabrikanten aangeven dit niet hoeft gezien de ketel voldoet aan de gestelde eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
Wanneer men een grotere ruimte heeft op de begaandegrond i.e. 35m2 woning in 30m2 uitbouw. Is het dan nog realistisch om dat met 1 interne unit te doen vanwege flow van lucht etc of gewoon 2 units (uitbouw + woonkamer)? Ik neig zelf meer naar #2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
  • Laatst online: 16-09 18:57
Spikeee schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:40:
Wanneer men een grotere ruimte heeft op de begaandegrond i.e. 35m2 woning in 30m2 uitbouw. Is het dan nog realistisch om dat met 1 interne unit te doen vanwege flow van lucht etc of gewoon 2 units (uitbouw + woonkamer)? Ik neig zelf meer naar #2
2 op een buitenunits is dan waarschijnlijk beter. Ik zou alleen een doen als het echt extreem(!) goed geïsoleerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:54
Ik zou zelf voor 2 gaan. Niet dat je het niet warm of koel zou kunnen krijgen met 1 maar met 2 heb je meer comfort (unit hoeft minder hard te blazen, dus minder luchtbeweging en geluid nodig), en je kan de ruimtes sneller koelen of verwarmen. Koelte /warmte van airco verspreid zich pas wanneer een unit lang aan staat, denk aan dag/dagen.

Afhankelijk van hoe vaak je verwacht beide tegelijk te zullen gebruiken kan je voor 2x single split kiezen (niet altijd beide ruimtes verwarmen, bijvoorbeeld in tussen-seizoenen) of multi split (bijna altiid tegelijk gebruiken.

Wanneer je ook nog een unit in een ander gedeelte van het huis wil hangen zou ik kiezen voor single split in meest gebruikte deel van de woonkamer en bijvoorbeeld multisplit delen tussen het andere gedeelte van de woonkamer en bijvoorbeeld een slaapkamer.

Ik las dat je een Daikin overweegt. Veel mensen hier hebben goede ervaringen met Daikin, maar er zijn vragen over een mogelijke terugval in kwaliteit de laatste jaren. Misschien de moeite waard je in te lezen in de ervaringen in dit topic met de verschillende merken.

Naast kwaliteit hebben de verschillende merken ook een groot verschil in, laat ik het regel-gedrag noemen. Misschien ook de moeite waard om naar te kijken. Er is veel over geschreven in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Hier 30m2 en het is al minder comfortabel met 1 binnenunit, zou ik het overdoen dan kwam in de openkeuken nog één want daar is altijd koudeval aanwezig vanwege het raam ondanks HR++
Knijp je de fan vanwege geluid/tocht dan wordt de kamer niet egaal warm.

Hang ik meer airco,s op kan ik net zo goed een lucht/water warmtepomp laten installeren waar ik inmiddels al mee bezig ben, de kosten vallen mij reuze mee.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 20-02-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 16:19
Ik ben aan het oriënteren voor een airco bij mijn thuis. Onze woonkamer/beneden verdieping is 120m3, in principe wil ik er ook mee gaan verwarmen.

Het is een rijtjeshuis uit 1978, we hebben overal dubbel glas en het dak is recent geïsoleerd. Helaas is de spouw vanuit de bouw "geisoleerd", wat niet vergelijkbaar is met huidige standaard. We stoken in de winter naar 20 graden (overdag) en dit levert een gemiddeld verbruik op van 850m2 gas op het jaar (dit is incl gebruik warm water).

Onze voortuin staat op het zuiden, alle ramen dekken we van de buitenkant af in de zomer. (zonneschermen).

Welke factor moet ik aanhouden voor het berekenen van de benodigde koel en verwarmingscapaciteit? Als ik 30 aanhoud dan kom ik uit op de modellen van 3,6kwh maar als ik 40 aanhoud dan komt het al snel op 4,8kwh uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Zackito schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:32:
Ik ben aan het oriënteren voor een airco bij mijn thuis. Onze woonkamer/beneden verdieping is 120m3, in principe wil ik er ook mee gaan verwarmen.

Het is een rijtjeshuis uit 1978, we hebben overal dubbel glas en het dak is recent geïsoleerd. Helaas is de spouw vanuit de bouw "geisoleerd", wat niet vergelijkbaar is met huidige standaard. We stoken in de winter naar 20 graden (overdag) en dit levert een gemiddeld verbruik op van 850m2 gas op het jaar (dit is incl gebruik warm water).

Onze voortuin staat op het zuiden, alle ramen dekken we van de buitenkant af in de zomer. (zonneschermen).

Welke factor moet ik aanhouden voor het berekenen van de benodigde koel en verwarmingscapaciteit? Als ik 30 aanhoud dan kom ik uit op de modellen van 3,6kwh maar als ik 40 aanhoud dan komt het al snel op 4,8kwh uit.
Post eens een grondplan aub, en wil je echt 100% met de airco verwarmen, of mag de gas af en toe nog eens mee stoken als het echt koud is?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Post eens een grondplan aub in een eigen topic ;) , en wil je echt 100% met de airco verwarmen, of mag de gas af en toe nog eens mee stoken als het echt koud is?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Sjamo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Ik zou zelf voor 2 gaan. Niet dat je het niet warm of koel zou kunnen krijgen met 1 maar met 2 heb je meer comfort (unit hoeft minder hard te blazen, dus minder luchtbeweging en geluid nodig), en je kan de ruimtes sneller koelen of verwarmen. Koelte /warmte van airco verspreid zich pas wanneer een unit lang aan staat, denk aan dag/dagen.

Afhankelijk van hoe vaak je verwacht beide tegelijk te zullen gebruiken kan je voor 2x single split kiezen (niet altijd beide ruimtes verwarmen, bijvoorbeeld in tussen-seizoenen) of multi split (bijna altiid tegelijk gebruiken.

Wanneer je ook nog een unit in een ander gedeelte van het huis wil hangen zou ik kiezen voor single split in meest gebruikte deel van de woonkamer en bijvoorbeeld multisplit delen tussen het andere gedeelte van de woonkamer en bijvoorbeeld een slaapkamer.

Ik las dat je een Daikin overweegt. Veel mensen hier hebben goede ervaringen met Daikin, maar er zijn vragen over een mogelijke terugval in kwaliteit de laatste jaren. Misschien de moeite waard je in te lezen in de ervaringen in dit topic met de verschillende merken.

Naast kwaliteit hebben de verschillende merken ook een groot verschil in, laat ik het regel-gedrag noemen. Misschien ook de moeite waard om naar te kijken. Er is veel over geschreven in dit topic.
Klopt, ik heb hier ook zo’n situatie, woonkamer met keuken totaal 12 meter lang en 55 m2.

2 jaar met 1 Daikin Ftxm35R verwarmd, ging goed maar niet comfortabel genoeg, daarom nog een erbij aan de andere kant van de ruimte, nu wel goed regelbaar en comfortabel..

De units kunnen op de laagste/ stille stand en hoeven nooit hard te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03-2024
Beste allen,

Ik heb een vraag m.b.t. de benodigde capaciteit van de binnen- en buitenunits:

CorvanS in "L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?"

Zouden jullie hier jullie ideeën eens over willen delen?

Alvast natuurlijk bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 13:38
Na me goed ingelezen te hebben, sta ik op het punt om onze airco zelf te installeren.
De kosten voor installatie komen tussen de 125 en 250 euro per uur voor de installateur, waarbij 150,-/uur waarschijnlijk wel zo'n beetje de ondergrens is.
Als ik zelf goed gereedschap aanschaf om bijv. flares te maken (ik wil de leidingen zelf op maat maken), een buigijzer om met de juiste radii te werken, een betonboor ø65 om door de muren heen te komen etc. dan bespaar ik behoorlijk (wil 3 binnenunits ophangen) en houd ik goed gereedschap over.

In het kader hiervan heb ik enkele vragen aan de pro's:
  1. Zijn er merkbare verschillen in de kwaliteit van de leidingen? En wat wordt normaliter aangeraden?
  2. Is de isolatie van de leidingen watervast? Uiteraard komt alles netjes in een goot, maar als het wat vochtig wordt, is dat schadelijk?
  3. Is er een merk/type isolatie wat beter is dan andere? Ik hoor dat Armaflex erg goed is, maar misschien wel wat overkill voor mijn leidinglengtes (resp. 8, 6 en 11 meter) en voor zover ik het tegenkom in losse lengtes als losse isolatie te koop. Ik prefereer voorgeïsoleerde leiding.
  4. Is er een merk/type tape om de leidingen mee te "omvlechten" aan te raden?
  5. Is een afdichtmiddel op de flares te adviseren? (bijv. Nylog o.id.)
  6. Hoe is het beste de leiding te buigen? Met een interne buigveer, een externe buigveer (die je om de koperen leiding heen plaatst) of met een buigijzer?
  7. Heeft iemand nog een tip om de muurdoorvoer luchtdicht af te sluiten? Vol purren of toch beter iets zoals afdichtingspasta of Soudal Soudapack WST?
  8. Zijn er nog andere tips voor de tweakers-supported-selfinstaller?
Uiteraard laat ik de airco in bedrijf stellen door een F-gassen gecertificeerde installateur. Dus afpersen, vacumeren etc. is voor derden.

Ik ben bekend met veilig werken op hoogte en bezit een veiligheidsharnas en de nodige kennis om daar ook mee om te gaan. Voor het hogere werk huur ik een steiger of hoogwerker.

[ Voor 4% gewijzigd door SPZ01 op 20-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Zackito schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:32:

Ik heb een bijna identieke situatie en ik heb ook moeten kiezen tussen de 3,5 en de 5kwh. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Daikin Perfera 3,5 kwh.

95% van het jaar werkt dit perfect. In de winter met strenge vorst (zoals die 3 weken afgelopen december) merk ik dat hij het niet niet trekt. Temperatuur loopt wel langzaam op maar dat is wel met flink geluid. Dit wist ik an tevoren omdat ik me hier goed had ingelezen. Ik zet die 3 weken een elektrisch radiatortje bij de bank en dan is het wel lekker warm binnen.

Je moet dus kiezen of je het hele jaar te veel capaciteit wil, om in de winter goed weg te komen. OF neem je genoegen met 95% en zet je in de winter de CV aan / andere bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
Yellos schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb een bijna identieke situatie en ik heb ook moeten kiezen tussen de 3,5 en de 5kwh. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Daikin Perfera 3,5 kwh.

95% van het jaar werkt dit perfect. In de winter met strenge vorst (zoals die 3 weken afgelopen december) merk ik dat hij het niet niet trekt. Temperatuur loopt wel langzaam op maar dat is wel met flink geluid. Dit wist ik an tevoren omdat ik me hier goed had ingelezen. Ik zet die 3 weken een elektrisch radiatortje bij de bank en dan is het wel lekker warm binnen.

Je moet dus kiezen of je het hele jaar te veel capaciteit wil, om in de winter goed weg te komen. OF neem je genoegen met 95% en zet je in de winter de CV aan / andere bijverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTsbHeHPXHVYVU2gxvSSj_q8jPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcRrvVzESt1f79B2ZD4cxbEh.png?f=user_large

Een MHI ZS 35 kan op lagere stand draaien dan de Daikin 35, meer vermogen leveren bij vorst en kost de helft van de Perfera.

Een MHI ZSX 35/50 kan dat nog beter. Dat kiezen tussen teveel en kou is onzin, een goed apparaat kan rustig draaien en voldoende verwarmen. Dus voldoende vermogen + goed regelbereik naar < 25% van nominaal, mijn multi gaat naar 15%.

Het is nog niet eens echt koud geweest, als de strooiwagens en sneeuwschuivers overuren draaien, dan is het pas koud. Dat beetje onder nul overdag is niets. De laatste keer is alweer paar jaar geleden, nog voordat ik de airco had ingezet als verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
w00key schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]

Een MHI ZS 35 kan op lagere stand draaien dan de Daikin 35, meer vermogen leveren bij vorst en kost de helft van de Perfera.

Een MHI ZSX 35/50 kan dat nog beter. Dat kiezen tussen teveel en kou is onzin, een goed apparaat kan rustig draaien en voldoende verwarmen. Dus voldoende vermogen + goed regelbereik naar < 25% van nominaal, mijn multi gaat naar 15%.

Het is nog niet eens echt koud geweest, als de strooiwagens en sneeuwschuivers overuren draaien, dan is het pas koud. Dat beetje onder nul overdag is niets. De laatste keer is alweer paar jaar geleden, nog voordat ik de airco had ingezet als verwarming.
Dank! mooie aanvulling! Achteraf gezien had ik dan liever een MHI gehad :F maar goed, het hangt al. Met de kennis van nu had ik toen nog wel meer anders gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Sebazzz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Dat zal vast niet met terugwerkende kracht werken zeker :(
Vaak wel, voor alle maatregelen die ik heb laten uitvoeren heb ik na uitvoering de subsidie aanvraag gedaan.

Het zou inderdaad mooi zijn als ik alsnog enige vorm van subsidie zou kunnen krijgen.

Ik verwarm nu mijn huis met 1700kWh deze winter. (geschat met doorzetten van maand zoals hij nu is, en maart erbij opgeteld)

De vorige woners wisten in exact hetzelfde huis 2364m3 gas te verstoken!! (en vooralsnog zijn de enige isolatiemaatregelen vloerisolatie en plat dak isolatie geweest. En het plat dak had al 6cm isolatie, zoveel meer is de 8cm die ik nu heb niet. :)

[ Voor 5% gewijzigd door barta123 op 21-02-2024 12:10 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic