Ik heb nu al 8 dagen vrijwel hetzelfde verbruik elke dag. Toen het gemiddeld 2 graden (16 graaddagen) was gebruikte ik 8.8 kWh en gisteren toen het gemiddeld 9 (9 graaddagen) was gebruikte ik 9 kWh. En de dagen ertussen ook elke dag ongeveer 8,5 - 9 kWh.
Ik heb 2 binnenunits 3,5 en 2.0 en een buitenunit van 5.2 (daikin) streamer staat aan, beide units staan op lage fanwaarden en de vraagbesturing staat op Auto.
Temperatuur in huis is heel constant.
Ik zie hem soms wel richting de 300 watt zakken, maar meestal blijft hij rond de 400-500 ongeacht de buitentemperatuur. Is dit normaal, of moet ik ergens iets veranderen? (Als het aan de fans ligt dan accepteer ik het wel want wij vonden het echt onaangenaam die harde 'wind'. Overigens is de luchtstroom nog steeds goed te voelen het verst bij de airco vandaan. Dus het lijkt niet echt in een bubbel rond de airco te blijven.)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Als je naar de klep kijkt zou je denken dat deze stand het debiet iets aantast maar hij verwarmt eigenlijk nog steeds zo goed. Benieuwd hoe dat is met koudere temperaturen.
Hoeveel vermogen genereert/gebruikt de unit? Ik vind de waarden aan de lage kant, maar als je heel weinig vermogen nodig hebt, dan is er niets mis. Ter vergelijking, onze unit trekt nu ~300 W; bij COP ~7 komt dat neer op 2100 W thermisch vermogen en daarbij geeft de binnenunit lucht van 45 °C op auto en 35 °C op max. blaasstand.gAzu schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:50:
[Afbeelding]
Hier de grafiek van vandaag inclusief de boosttest van vanavond.
Het is hier niet zo groot dus elke lamellenstand geeft wel wat 'omgevingsluchtverplaatsing'.
De beste is normaal met rechtuit blazen (wat een gelukkie is)
Maar afgezien van mijn comfortbeleving, zijn dit geen ongebruikelijke waarden?
En beide binnen-units staan aan?ArthurMorgan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:44:
Vraagje voor mensen die 24/7 verwarmen.
Ik heb nu al 8 dagen vrijwel hetzelfde verbruik elke dag. Toen het gemiddeld 2 graden (16 graaddagen) was gebruikte ik 8.8 kWh en gisteren toen het gemiddeld 9 (9 graaddagen) was gebruikte ik 9 kWh. En de dagen ertussen ook elke dag ongeveer 8,5 - 9 kWh.
Ik heb 2 binnenunits 3,5 en 2.0 en een buitenunit van 5.2 (daikin) streamer staat aan, beide units staan op lage fanwaarden en de vraagbesturing staat op Auto.
Ik zie hem soms wel richting de 300 watt zakken, maar meestal blijft hij rond de 400-500 ongeacht de buitentemperatuur. Is dit normaal, of moet ik ergens iets veranderen? (Als het aan de fans ligt dan accepteer ik het wel want wij vonden het echt onaangenaam die harde 'wind'. Overigens is de luchtstroom nog steeds goed te voelen het verst bij de airco vandaan. Dus het lijkt niet echt in een bubbel rond de airco te blijven.)
Licht aan welke tempratuur je hem instelt maar ik vind 9-KWH wel meevallen
mijn single LG 3.5kw unit gebruikt tussen 200/250 watt op 18 graden en verbruikt ongeveer 4.2/5kw op een dag op een ruimte van 5x6 vierkante meters
/f/image/S2LrAt2y3wcE7Ez58RNXG7eB.png?f=fotoalbum_large)
Beide aan, beiden op 18,5 overdag, de 2,0 op 17 van 22:00-6:15. Temperatuur overdag schommelt rond de 19,5-20 temperatuur in de rest van het huis ligt op 17-18.coolbvrobin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:50:
[...]
En beide binnen-units staan aan?
Licht aan welke tempratuur je hem instelt maar ik vind 9-KWH wel meevallen
mijn single LG 3.5kw unit gebruikt tussen 200/250 watt op 18 graden en verbruikt ongeveer 4.2/5kw op een dag op een ruimte van 5x6 vierkante meters
[Afbeelding]
Maar het verbruik valt me ook niet tegen. Alleen snap ik niet zo goed waarom het met een buitentemperatuur van rond de 10 graden hij net zo hard blijft werken als bij een temperatuur rond de 2 graden.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Zal denk ik liggen aan je ruimte die op tempratuur isArthurMorgan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Beide aan, beiden op 18,5 overdag, de 2,0 op 17 van 22:00-6:15. Temperatuur overdag schommelt rond de 19,5-20 temperatuur in de rest van het huis ligt op 17-18.
Maar het verbruik valt me ook niet tegen. Alleen snap ik niet zo goed waarom het met een buitentemperatuur van rond de 10 graden hij net zo hard blijft werken als bij een temperatuur rond de 2 graden.
warmte gaat in de meubels/muren zitten tenslotte
de airco is gewoon bezig de warmte aan te vullen die de woning verliest.ArthurMorgan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:44:
Vraagje voor mensen die 24/7 verwarmen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een motor die stationair draait levert geen werk af maar vreet wel benzine. Dat zelfde heb je met een compressor die net beweegt maar je vraagt er niets van.ArthurMorgan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Beide aan, beiden op 18,5 overdag, de 2,0 op 17 van 22:00-6:15. Temperatuur overdag schommelt rond de 19,5-20 temperatuur in de rest van het huis ligt op 17-18.
Probeer ipv de hele dag aan om te verwamen in stukjes als je CV ketel dat deed. Ik doe met 6 kWh ongeveer 150 m2 warm houden met een LG multi, op 20 graden beneden, 19 boven. Als die draait mag die op 20-30% power, 500W of hoger van de 2500W piekvermogen. Lager kan die wel, maar is onzin, als je COP uitrekent (temp uit - temp in x airflow in kg/s x soortelijke warmte) is het slechter dan op 20%.
Zelfs op 100% load levert dit ding een COP van 4+ op met 10 graden buiten, 6x4/8=3 m3 gas aan warmte, wat zat is voor een zachte winterdag. Op echt koude dagen zit ik op x2-3 en dan verwarm ik wel semi continu, je wilt liefst rond die 30% power level zitten, vergelijkbaar met 1800 rpm van 6000 max in een auto.
Martin7182 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:05:
[...]
Hoeveel vermogen genereert/gebruikt de unit? Ik vind de waarden aan de lage kant, maar als je heel weinig vermogen nodig hebt, dan is er niets mis. Ter vergelijking, onze unit trekt nu ~300 W; bij COP ~7 komt dat neer op 2100 W thermisch vermogen en daarbij geeft de binnenunit lucht van 45 °C op auto en 35 °C op max. blaasstand.
:strip_exif()/f/image/Nwqjl0fIM36AAHFLQi39vHBx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Np1rSGQNQRaUVPB9UQRGVo6b.jpg?f=fotoalbum_large)
De temp grafiek geeft de laatste 24 uur, de vermogensgrafiek het totale stroomverbruik van het huis vanaf 0:00 uur vannacht.
Sluipverbruik is snachts ongeveer 80 W en overdag ongeveer 56 W.
Variaties snachts door koelkast (50 W) en/of vriezer (86 W)
De grafiek cummuleerd met intervallen van 15 minuten
Buitentemperatuur vannacht rond de 9,5 graden
Benedenunit SRK20 ZS-WF
Ruimte 30m² (half in de dijk gebouwd)
Inhoud 60m³ (laag plafond)
Staat altijd aan.
Setpoint 18,5
Vanes L-R
Klep Normal
Ruimtetemp 18 graden, plus of min 0,1
Woonkamer-keuken SRK25 ZS-WF
Ruimte 30m²
Inhoud 78m³
Altijd aan
Nachttemp 19,5 met vanes Center-Right, klep Normal en fan High
Ruimtetemp daalde vannacht naar 20,0@08:00
in de ochtend naar 21, idem met alleen klep op U/D
Na een uurtje oid naar vanes Center-Center, Normal en fan op Lowest
De SRK25 boven staat uit gedurende de nacht en ochtend.
De buitenunit is nog steeds een SCM50 ZS-W
Helaas dus geen aparte vermogensmeter voor de airco zelf, maar misschien geeft dit een beeld.
Realtime zie ik van alles kortstondig voorbijkomen aan vermogens terwijl de airco op dat moment de enige grootverbruiker is.
Ik heb een poging gedaan om de copwaarde te berekenen over de afgelopen 3 maanden.
Dus van 1-11-2023 t/m 31-1-24
Daar zitten natuurlijk flink wat onnauwkeurigheden in, ten eerste al vanwege dat ik het gas- en stroomverbruik van een voorgaand jaar heb moeten nemen als vergelijkingsmateriaal.
En hoewel die cijfers bij ons redelijk constant waren de afgelopen jaren is elke winter natuurlijk weer anders.
De lange periode maakt het hopelijk weer iets nauwkeuriger.
Met voor gas 8kWh per m3 als omrekenfactor genomen kwam ik op een gemiddelde Cop van iets meer dan 3 over 92 dagen.
Misschien willen jullie het ook eens zo uitrekenen over een langere periode?
[ Voor 83% gewijzigd door gAzu op 04-02-2024 12:42 ]
COP over lange periode berekenen is niet te doen, doe dat maar eerst live, met een meter met < 10s vertraging en thermometers. Dan kan je interpoleren naar langere periodes, of automatiseren.
Ik ken mijn stoorzenders precies en weet ook waneer die stroom verbruiken.w00key schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:00:
@gAzu koop maar eerst een slimme stopcontact oid. Ik had het ook geprobeerd om iets van stats te berekenen zonder maar op P1 niveau zijn er veel te veel stoorzenders en je zit er heel snel heel erg naast.
COP over lange periode berekenen is niet te doen, doe dat maar eerst live, met een meter met < 10s vertraging en thermometers. Dan kan je interpoleren naar langere periodes, of automatiseren.
Voor de nacht zijn dat de koelkast, de vriezer en het sluipverbruik.
Afgelopen nacht was het gemiddelde verbruik van de airco ongeveer 380 Watt.
Niet precies, maar het geeft een idee.
De uitblaastemperatuur, waar de vraag over gaat, is daarntegen wél continue gemeten.
Op fanstand high (wat ook een soort auto is) ligt die een stuk lager dan bij @Martin7182 .
Een microcopmeting lijkt me leuk maar kan ik niet goed uitvoeren.
Zegt ook niet zoveel want morgen is dat weer anders.
Voor het moment vind ik een vergelijk met het energieverbruik van een eerder seizoen stroom en gas interressanter.
Dat zegt meer over hoe het huis en het gebruik door de bewoners reageren op de verandering van de warmtebron van cv naar airco.
En ja, het is allemaal orde van grote en niet heel precies, maar dat is goed genoeg.
De uiteindelijke energierekening maakt het vanzelf precies genoeg
Een soort idle mode zoals screw compressors dat ook hebben? Om extreme hoeveelheden start/stops te voorkomen?w00key schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:14:
[...]
Een motor die stationair draait levert geen werk af maar vreet wel benzine. Dat zelfde heb je met een compressor die net beweegt maar je vraagt er niets van.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Niet helemaal maar mensen maken er soms een sport van om onder de minimale vermogen van de specsheets te komen. Dan gaat een grof deel van je verbruik verloren in verliezen om dat ding sowieso draaiend te houden.Seafarer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:16:
[...]
Een soort idle mode zoals screw compressors dat ook hebben? Om extreme hoeveelheden start/stops te voorkomen?
De inverters van nu kunnen prima rustig starten en stoppen, mijne start eerst de fan op 30W en doet dan een paar seconden later 100W bij om de compressor in beweging te brengen. Soft start geeft dat ding geen flinke knal zoals vroeger gebruiklijk is. Draaiend houden heeft weinig nut, mijne heeft een pendel/restart protection van maar 1 minuut.
Als hij hier zou gaan pendelen met een rustige start dan zou ik dat prima vinden maar helaas begint het hier altijd op 4x het vermogen (met dus hogere warmteproductie) waardoor het én niet terugmoduleert voor het weer af slaat én warmer dan gewenst wordt in de ruimtes die aan staan. Kortom, ik wil pendelen actief voorkomen voor zowel comfort als verbruik.w00key schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Niet helemaal maar mensen maken er soms een sport van om onder de minimale vermogen van de specsheets te komen. Dan gaat een grof deel van je verbruik verloren in verliezen om dat ding sowieso draaiend te houden.
De inverters van nu kunnen prima rustig starten en stoppen, mijne start eerst de fan op 30W en doet dan een paar seconden later 100W bij om de compressor in beweging te brengen. Soft start geeft dat ding geen flinke knal zoals vroeger gebruiklijk is. Draaiend houden heeft weinig nut, mijne heeft een pendel/restart protection van maar 1 minuut.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Daar heb je demand control voor toch? Lekker knijpen tot hij niet meer te aggressief opstart. Mijn CV is ook begrensd op 3.7 kW, minimum die ik kon instellen.Termy schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:24:
[...]
Als hij hier zou gaan pendelen met een rustige start dan zou ik dat prima vinden maar helaas begint het hier altijd op 4x het vermogen (met dus hogere warmteproductie) waardoor het én niet terugmoduleert voor het weer af slaat én warmer dan gewenst wordt in de ruimtes die aan staan. Kortom, ik wil pendelen actief voorkomen voor zowel comfort als verbruik.
Ik raak hier tijdens opwarmen makkelijk 3 kW kwijt in de woonkamer, daarna mag het rustig paar uur lang afkoelen. Ik blaas uit recht over het plafond, dat grote betonnen plaat mag lekker als warmtebuffer dienen, precies hoe de radiator vroeger werkte, warmte ging recht omhoog.
Opwarmen tijdens de uren dat er niemand is werkt ook voor extra comfort, geen herrie en luchtstroom maar wel opgeslagen warmte. Dat werkt helaas alleen met goede isolatie, afkoeling hier is ~1.5 graden per 24 uur als alles uit staat. Dan kan je prima een graad bijstoken tussen 3 en 7 in de ochtend en het is genoeg tot de middag.
Dat heb ik maandenlang geprobeerd maar werkte erg slecht. Dan moduleerde het of een stuk minder terug of het hield de boel niet op temperatuur. Geen idee of dat pech is in mijn specifieke situatie of dat ik de correcte instelling gewoon niet gevonden heb maar uiteindelijk werkt het nu gewoon prima zonder.w00key schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:30:
[...]
Daar heb je demand control voor toch? Lekker knijpen tot hij niet meer te aggressief opstart. Mijn CV is ook begrensd op 3.7 kW, minimum die ik kon instellen.
Ik raak hier tijdens opwarmen makkelijk 3 kW kwijt in de woonkamer, daarna mag het rustig paar uur lang afkoelen. Ik blaas uit recht over het plafond, dat grote betonnen plaat mag lekker als warmtebuffer dienen, precies hoe de radiator vroeger werkte, warmte ging recht omhoog.
Opwarmen tijdens de uren dat er niemand is werkt ook voor extra comfort, geen herrie en luchtstroom maar wel opgeslagen warmte. Dat werkt helaas alleen met goede isolatie, afkoeling hier is ~1.5 graden per 24 uur als alles uit staat. Dan kan je prima een graad bijstoken tussen 3 en 7 in de ochtend en het is genoeg tot de middag.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Sja kan ook zijn dat temperatuur in je huis minder stabiel is. Het is altijd te proberen, en het werkt ook niet altijd relaxed hier, zeker als het wat kouder is. Maar toen het stopte met zwaar vriezen was ik weer overgestapt naar ad hoc, deze had ik al eerder gepost:Termy schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Dat heb ik maandenlang geprobeerd maar werkte erg slecht. Dan moduleerde het of een stuk minder terug of het hield de boel niet op temperatuur. Geen idee of dat pech is in mijn specifieke situatie of dat ik de correcte instelling gewoon niet gevonden heb maar uiteindelijk werkt het nu gewoon prima zonder.
/f/image/6pfz3tv9Ri0XE9wptdSTq5vW.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf ~1700 uur boven de airco aan, en het is weer genoeg voor een dag tot ~1700 uur de volgende dag. In de woonkamer verwarm ik met meer segmenten, dat koelt iets sneller af door open deur naar de hal en 1e/2e verdieping.
Zeker nu met min - max temperatuur van 8.9 en 11.6 graden afgelopen dag is er niets te doen voor de airco als je hem de hele dag aan laat. 3.8 kWh / 24 uur = 158W of 6% power level, dat wordt extreem pendelen met veel hoger totaal verbruik. De unit boven heeft al dagen niet gedraaid en het is daar 19+ graden.
Niemand maakt dus zijn binnen unit schoon?
JawelSeafarer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:19:
Seafarer in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Klopt voor de nacht en ochtend.Martin7182 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:33:
@gAzu volgens mij heb jij een multisplit met drie binnenunits waarvan er altijd twee aan staan, terwijl ik een singlesplit heb. 300 W verdeeld over twee binnenunits geeft natuurlijk een lagere uitblaastemperatuur dan een unit die in z'n eentje 300 W verbruikt. En je kunt ook nog 'bleeding' hebben zodra je maar één binnenunit gebruikt. Die warmte gaat niet verloren, maar komt niet uit die ene unit.
Meestal doe ik als de woonkamer op temperatuur is de unit op zolder aan en zet dan de unit in de woonkamer op de laagste stand ventileren.
Dan draait ie nog stiller en door het bleeding effect blijft de boel goed op temperatuur, mede omdat de bovenverdieping dan nog moet opwarmen.
Dat werkt best aardig.
Ben nu vanmiddag begonnen met een testje met de woonkamer en zolderunit beide op setpoint 21 graden en de fan op auto.
De unit in het onderhuis onveranderd ingesteld.
Meteen valt het gedrag van de woonkamerunit op. Dat wordt onrustig met in en uitschakelen en kleppen die vaak sluiten.
Ruimte temperatuur op beide verdiepingen gingen naar 22,4 en lijken daar te stabiliseren (plus en min 0,2 graden schommeling)
En de uitblaastemp van de woonkamerunit... Varieert tussen 25,5 en 26,2 graden... Brrrrr
(Wel heel stabiel allemaal
Ik ga alles zo een dagje laten draaien vanaf nu, kijken wat dat doet en hoe het bevalt.
[ Voor 3% gewijzigd door gAzu op 04-02-2024 20:58 ]
Dit kan toch nooit kloppen?
https://waco-tech.nl/prod...li7O7zk5H6cBoC8tsQAvD_BwE
En?
Veel stof, na X aantal maanden?
Met perslucht pistool gedaan of .....
dat is gewoon een midea met een andere sticker.Ruud888 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:57:
Een SCOP van 6 voor zo een merk en prijs!
en ja, die waardes zijn onzin.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dankjewelflippy schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:08:
[...]
dat is gewoon een midea met een andere sticker.
en ja, die waardes zijn onzin.
[YouTube: WC-Eend reclame uit de jaren 80 (Nederlands)]
Midea zegt zelf 4.6. Verkoper lult uit zijn nek.Ruud888 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:57:
https://www.midea.bg/en/m...rter-air-conditioner.html
Die 4.6 staat er ook bij. Maar een COP van 6 kan wel bij een bepaalde buitentemperatuur. En die staat er niet bij. Ook staat er -25 nog verwarmen en 25 meter leiding kan er aan wat ook erg veel is.w00key schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Midea zegt zelf 4.6. Verkoper lult uit zijn nek.
Daarom kijk je naar SCOP. S staat voor Seasonal, en is de enige waarde dat de label kleur en letter bepaalt. Is Europees bepaald hoe dat precies berekend en getest moet worden.Willempie27 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:52:
[...]
Die 4.6 staat er ook bij. Maar een COP van 6 kan wel bij een bepaalde buitentemperatuur. En die staat er niet bij. Ook staat er -25 nog verwarmen en 25 meter leiding kan er aan wat ook erg veel is.
Al die andere nummers zijn om noobs op te lichten.
De verkoper beweert een SCOP van 6. Fabrikant zegt nee. Einde verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 04-02-2024 21:56 ]
Maar ze maken ook duurdere modellen met een beter COP maar vaak wordt het goedkoopste model erbij genomen en wordt dan vergeleken met een MHI of Daikin in een duurdere klasse. Ze hebben ook nog een R290 (propaan) serie. Daikin heeft overigens ook een goedkoper model met een COP van 4 en dat is mij inziens prima als je af en toe gaat koelen op de warme dagen.
Aansluiten kost ook nog iets van €600, totaal dus $1000. Dan heb ik toch veel liever een premium airco voor 2 keer dat bedrag.Ruud888 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:57:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76643486Seafarer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:57:
[...]
En?![]()
Veel stof, na X aantal maanden?
Met perslucht pistool gedaan of .....
Top goeie info.
Bedankt.
Maar weinig andere reacties? Viespeuken?
Ja ik ga voor Mitsubishi elec.Martin7182 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:05:
[...]
Aansluiten kost ook nog iets van €600, totaal dus $1000. Dan heb ik toch veel liever een premium airco voor 2 keer dat bedrag.
750euro.
Aansluitset en beugel 100euro.
In bedrijfstelling 150euro.
Ruud888 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:57:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mWKuXfKB2WwZrruXCP8AVDT3.jpg?f=user_large)
[ Voor 46% gewijzigd door herpideperpi op 05-02-2024 09:18 ]
Klopt qua geluid is dat verschil goed te merken. Ik merk met mijn Perfera wel dat wanneer het kouder is (rond of onder het vriespunt). Dat hij er langer over doet om de kamer op temperatuur te krijgen (logischFlatisa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:00:
Het valt mij op dat als je de verticale klep zo ver mogelijk naar beneden doet dat de Perfera een stuk minder geluid maakt dan de klep recht naar voren. Ik kan hem nu op standje 1, of zelfs 2, zetten en je hoort hem amper. Binnenunit stil is dan ook echt muisstil.
Als je naar de klep kijkt zou je denken dat deze stand het debiet iets aantast maar hij verwarmt eigenlijk nog steeds zo goed. Benieuwd hoe dat is met koudere temperaturen.
Ik verwarm niet 24/7 maar heb gewoon een schema ingesteld. Na een beetje testen heb ik een programma gemaakt dat om 6 uur begint met stand 5, vol blazen. Dan in het programma gezet dat hij om 07:15 over gaat op stand 3. Wij gaan dan ook uit bed. En om 09:30 op stand 2. Dat werkt goed. Het op temperatuur houden doet ie prima. Op die manier alleen in de ochtend even ''last'' van het geluid.
Ik vind 24/7 verwarmen gewoon zonde. Ik snap dat het apparaat dan rustiger draait, maar het scheelt qua verbruik bij mij best wel als ik gewoon alleen verwarm wanneer ik in de ruimte ben of 24/7 ga verwarmen. Ik woon in een oude woning uit 1946 (2 onder 1 kap). Redelijk geisoleerd.
Die COP 6 kan prima hoor. Bij een hoge buiten en een lage binnentemperatuur kan de COP hoog zijn. De meeste merken zie je een vergelijking van 7 graden buitentemperatuur (geen idee of dat een standaard is). Bij sommige merken zit er een hele schema bij van buiten en binnen temperaturen en de COP die erbij hoort.
@Ruud888w00key schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Midea zegt zelf 4.6. Verkoper lult uit zijn nek.
Ter aanvulling
In grote letters staat er "Zeer Laag Geluidsniveau 19Db" op de hoofdpagina en dan bij specs die je dat het laagste geluidsniveau 21 Db is.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Sommige doen het, ik niet want ik koel te weinig en als je oplet om na een koelsessie even 30 minuten te laten nablazen dan valt het wel mee, deze Daikin doet dat niet en moet hem handmatig op ventilatorstand zetten verder maak ik natuurlijk wel filters schoon.Seafarer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:19:
Seafarer in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Dat nablazen moet altijd, ook in de auto dien je de airco x minuten van tevoren uit te zetten wat weinig mensen doen, dan gaan ze stinken dat is de schimmel die je ruikt.
(In de auto ruiken mensen de stank niet zo snel omdat ze direct de airco weer inschakelen als het voertuig gestart wordt).
[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2024 09:39 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je doet de installatie zelf en er komt iemand voor het koelmiddel? Heb je dan een lokale installateur die dat doet voor 150 of iemand van Marktplaats oid?Ruud888 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:31:
[...]
Ja ik ga voor Mitsubishi elec.
750euro.
Aansluitset en beugel 100euro.
In bedrijfstelling 150euro.
Ben je een beetje blind of zo? Ze beweren een SCOP van 6 dat niet goed te praten is. Op datzelfde pagina, paar regels hoger, staat de juiste SCOP van 4.6.Willempie27 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Die COP 6 kan prima hoor. Bij een hoge buiten en een lage binnentemperatuur kan de COP hoog zijn. De meeste merken zie je een vergelijking van 7 graden buitentemperatuur (geen idee of dat een standaard is). Bij sommige merken zit er een hele schema bij van buiten en binnen temperaturen en de COP die erbij hoort.
Ben je een Waco-tech verkoper of superfan?... Ik kan het niet anders verklaren waarom je ze probeer te verdedigen. Dat getal is gewoon fout.
Nou ben geen superfan. Maar de 4.6 staat er ook bij ja. Ik citeer mezelf.w00key schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Ben je een beetje blind of zo? Ze beweren een SCOP van 6 dat niet goed te praten is. Op datzelfde pagina, paar regels hoger, staat de juiste SCOP van 4.6.
Ben je een Waco-tech verkoper of superfan?... Ik kan het niet anders verklaren waarom je ze probeer te verdedigen. Dat getal is gewoon fout.
-25 zet ik dus ook mijn vraagtekens bij. 25 meter leiding geeft Midea ook op.Die 4.6 staat er ook bij. Maar een COP van 6 kan wel bij een bepaalde buitentemperatuur. En die staat er niet bij. Ook staat er -25 nog verwarmen en 25 meter leiding kan er aan wat ook erg veel is.
Maar er wordt gezegd dat cop 6 onzin is. Maar dat is natuurlijk niet waar. In sommige omstandigheden kan dat prima. Dus ik vroeg me af omdat de meeste bekende merken 7 graden aan houden als buitentemperatuur of dat een soort van standaard is.
Deze is bijv van de MHI 35ZS. Daar is dus COP 8.10 mogelijk maar bij koud weer 3.10.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IQ0judEYTmqzFbRF3eLWC9vV.png?f=user_large)
Databoeken deze Daikin. (SCOP 5,2), die amper afwijkt met moderne airco,s(of is dat tegenwoordig anders?).Willempie27 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Buitentemp, COP
-10 : 3,19
-5 : 3,5
0 : 3,6
6 : 4,0
10 : 4,2
[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2024 10:17 ]
Verwijderd
Als het buiten al 12 graden is en binnen de temperatuur omhoog moet, dan is het goed te doen om een COP van 6+ te halen! Geen idee waarom jij denkt van niet, maar dat kan gewoon met een hogere uitblaastemeperatuur dan waarop je het binnen wil hebben...mr_evil08 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Geen enkel airco haalt COP 6, daarvoor moet je extreem lage uitblaastemperaturen hebben wat zorgt voor tochtklachten, gemiddelde airco blaast uit tussen 35 tot 45 graden.
Databoeken deze Daikin. (SCOP 5,2), die amper afwijkt met moderne airco,s.
Buitentemp, COP
-10 : 3,19
-5 : 3,5
0 : 3,6
6 : 4,0
10 : 4,2
(De COP "kakt" niet in doordat deze Airco een lagere PdesignH heeft, voordeel is een hogere COP maar het nadeel minder warmteafgifte bij kou).
Het afgiftepunt is te klein om op lagere uitblaas temperaturen te verwarmen, daarvoor ben je meerdere punten nodig.
Alleen je hebt er niks aan, buitentemperaturen van 12 graden is warmteverlies van de woning zeer laag.Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Als het buiten al 12 graden is en binnen de temperatuur omhoog moet, dan is het goed te doen om een COP van 6+ te halen! Geen idee waarom jij denkt van niet, maar dat kan gewoon met een hogere uitblaastemeperatuur dan waarop je het binnen wil hebben...
Deze airco draait dan op 120watt.
120 x 6 = 720 watt.
120 X 4 = 480 watt.
COP 4 vs 6.
De COP tabellen zijn berekend op ideaal werkbereik wat je niet haalt als de warmtepomp op minimaal vermogen draait, zelfde als dat gesjoemel met auto,s verbruikcijfers door te testen met warme motor, accu volledig opgeladen en ander gerommel etc etc.
[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2024 10:26 ]
[...]
[/quote
het was SCOP
COP 6 zou prima kunnen, wellicht
[ Voor 3% gewijzigd door herpideperpi op 05-02-2024 10:33 ]
Verwijderd
Je hebt er niets aan? Je huis blijft warm met veel minder kosten, dus je hebt er altijd iets aan.mr_evil08 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Alleen je hebt er niks aan, buitentemperaturen van 12 graden is warmteverlies van de woning zeer laag.
Deze airco draait dan op 120watt.
120 x 6 = 720 watt.
120 X 4 = 480 watt.
COP 4 vs 6.
De COP tabellen zijn berekend op ideaal werkbereik wat je niet haalt als de warmtepomp op minimaal vermogen draait, zelfde als dat gesjoemel met auto,s verbruikcijfers door te testen met warme motor, accu volledig opgeladen en ander gerommel etc etc.
Je hebt minder warmteverlies, dus je hebt ook minder nodig en dat ook nog eens tegen een veel hogere efficiëntie...
Ja ik zie het. Dat is niet mogelijk. Het valt me overigens op dat er bij meerdere sites de gegevens niet kloppen. Ik heb zelf een MHI en zag staan verwarmen bij -15 maar op sommige ook -20. Maar dat is -15 dus.herpideperpi schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:28:
[quote]Willempie27 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:32:
[...]
[/quote
het was SCOP
Ook deze
https://www.airco-webwink...it-unit-2-5kw-wit-deluxe/
Verwarmen is tot -7 maar ze laten plaatjes zien van -20.
Of bij warmtepomp boilers. Tot 70 graden. Ja tot 70 graden met de COP1 gloeispiraal.
Ik heb nog steed sinds oktober 2023 problemen met de ONECTA app dat powefull niet werkt en soms maar 2 ventilator snelheden beschikbaar zijn.
Op de afstandsbediening werkt het dan wel weer na veel keer heen en weer schakelen, maar is niet handig.
Weet iemand wat het effect is als ik de app verwijder (bij alle apparaten?) en er weer opzet?
Moet ik dan de programma’s opnieuw maken en ben ik het energie verbruik dan kwijt?
Dank voor reactie.
Naar mijn beste weten gaat een airco pas meuren als er eerst teveel stof is opgehoopt tussen de lamellen en in dode hoekjes, in dat stof gaan bacteriën groeien, bij koelen, want condens. Daarna gaat het steeds verder bergafwaarts want stof verkleeft makkelijker aan deze smurrie.mr_evil08 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Sommige doen het, ik niet want ik koel te weinig en als je oplet om na een koelsessie even 30 minuten te laten nablazen dan valt het wel mee, deze Daikin doet dat niet en moet hem handmatig op ventilatorstand zetten verder maak ik natuurlijk wel filters schoon.
Dat nablazen moet altijd, ook in de auto dien je de airco x minuten van tevoren uit te zetten wat weinig mensen doen, dan gaan ze stinken dat is de schimmel die je ruikt.
(In de auto ruiken mensen de stank niet zo snel omdat ze direct de airco weer inschakelen als het voertuig gestart wordt).
De gebruikte airco filters kunnen niet alles tegen houden. Zoals sommigen denken.
Ik was dus geïnteresseerd in mensen die serieus preventief schoon blazen 1 x keer jaar of vaker. Of er dan veel stof uitkomt.
Plaatselijke met rekeningBigSurf schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:37:
[...]
Je doet de installatie zelf en er komt iemand voor het koelmiddel? Heb je dan een lokale installateur die dat doet voor 150 of iemand van Marktplaats oid?
Als de warmtelast dusdanig laag is dat mijn lucht/lucht warmtepomp op minimaal vermogen zit kan ik hem net zo goed uitzetten en later weer aan de bak met 70%, is alsnog goedkoper hier.Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Je hebt er niets aan? Je huis blijft warm met veel minder kosten, dus je hebt er altijd iets aan.
Je hebt minder warmteverlies, dus je hebt ook minder nodig en dat ook nog eens tegen een veel hogere efficiëntie...
Het massa verhaal doet amper iets met luchtverwarming hier.
Als de vloerverwarming(droogbouw) 1 dag is aangeweest is de volgende ochtend amper 1,5c gezakt, schakel ik de lucht/lucht warmtepomp uit die 2 weken continue aan was dan is het binnen een paar uur 6c gezakt.
(De grote verschillen komt mede doordat CV het hele huis verwarmd en L/L 1 ruimte).
[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2024 13:56 ]
Koopje voor toch bijna 2 uur STEK monteur.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Dat is geen garantie hoor. De eerste STEK monteur was hier binnen een half uur..wat zeg ik, kwartier klaar.
Toen alles kapot ging was de tweede inderdaad zeker twee uur bezig..
Dus even goed reviews lezen en de juiste vragen stellen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Sorry, zat beetje te prikken. Officieel kan het niet, maar natuurlijk gebeurt het. Ben er geen voorstander van.LED-Maniak schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Dat is geen garantie hoor. De eerste STEK monteur was hier binnen een half uur..wat zeg ik, kwartier klaar.![]()
Toen alles kapot ging was de tweede inderdaad zeker twee uur bezig..
Dus even goed reviews lezen en de juiste vragen stellen.
Mocht iemand in Twente/overijssel een inbedrijfsteller zoeken, ik heb deze laatste gebruikt.
Zeer vakkundig en was best lang bezig. Perfecte uitleg wat en waarom en hoe.
Netjes een rapport met meetwaarden erbij gekregen.
https://koelewijnkoeltechniek.nl/prijslijst/
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2024 17:54 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Nu merken we dat de 'ventilatorrol' op de binnenunit wat begint te suizen. Hij maakt in ieder geval meer geluid dan een jaar geleden.
Is er een manier om bij deze rol te komen en te smeren/schoon te maken?
Dat heb ik, vooralsnog, met mijn installateur in Den Haag. Klein bedrijf maar al die jongens zeggen de juiste dingen. Zijn met drie man e e n dag bezig geweest en klaarrr.LED-Maniak schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:44:
Zitten hoop cowboys tussen, maar is altijd lastig om een goede te vinden helaas.
Mocht iemand in Twente/overijssel een inbedrijfsteller zoeken, ik heb deze laatste gebruikt.
Zeer vakkundig en was best lang bezig. Perfecte uitleg wat en waarom en hoe.
Netjes een rapport met meetwaarden erbij gekregen.
https://koelewijnkoeltechniek.nl/prijslijst/
Iedereen weet zjjn ding en indien niet, dan zegt met netjes "ga ik uitzoeken"
Nu dus twee locaties gedaan.
Een verademing.
[ Voor 5% gewijzigd door herpideperpi op 05-02-2024 20:11 ]

Na zo'n 2,5 jaar verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp is dit mijn eindoordeel:
Financieel uiteraard zeer aantrekkelijk, en zeker als je zonnepanelen hebt is het eigenlijk een no-brainer. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar een maandvoorschot betaald van 60 euro per maand en kreeg ieder jaar nog steeds geld terug.
Qua comfort is het toch een ander verhaal. Luchtverwarming vs stralingswarmte is compleet anders qua ervaring. De lucht om je heen kan snel warm zijn, maar meubels en muren blijven nog urenlang (soms dagenlang) koud aanvoelen, wat gewoon niet lekker is. Enkel als je 24/7 stookt op één setpoint kun je de massa genoeg opwarmen om het comfortabel te maken, maar als je extra zuinig wil doen en de verwarming 's nachts uitzet zul je eigenlijk altijd tegen die koude omgeving aanlopen. Zeker als het buiten goed vriest.
Nog een comfort dingetje is dat je maar heel lokaal kan verwarmen. De meeste van ons hebben units hangen in de woonkamer, slaapkamers, en/of zolder. Dat betekent dat ruimtes waar geen warmtepomp hangt stervenskoud zijn in de winter. Hal, toilet en badkamer zijn veel gehoorde ruimtes waar het in de regel toch erg fris wordt, en als je gas hebt afgezworen is het in de regel toch lastig om die ruimtes een beetje behaaglijk te houden. Vaak moet je dan toch in de weer met heaters of IR panelen. Zeker in de piek van de winter was het bij mij niet echt leuk meer om in de badkamer te zijn, om over het douche vocht bij zulke lage temperaturen nog maar te zwijgen. Dit is uiteindelijk één van de redenen dat ik in mijn nieuwe woning toch weer kies voor de CV installatie. Ik ben gewoon klaar met die kou overal in huis. Ik leef niet prettig in mijn eigen huis en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Verder is dat uiteraard subjectief.
Geluid is mijn laatste ergernis. Zelfs bij 24/7 stoken zal de warmtepomp altijd wel een beetje moeten draaien om het op temperatuur te houden. En hoe kouder, hoe harder. Zoals menig Tweaker werk ik veel (thuis) achter een bureau en na 2,5 jaar in de herrie van de binnenunit te hebben gezeten ben ik daar echt helemaal klaar mee. Lente en herfst zijn te overzien, maar in hartje winter moet ik in principe kiezen tussen een behaaglijke temperatuur, of werken in stilte. Bij vriestemperaturen zijn stand 1 en silent niet meer afdoende om de boel warm te houden en zit je dus per definitie constant in de herrie. Nogmaals, ik vermoed dat de Daikin units hier ook zeker een rol in spelen aangezien ik andere merken ervaren heb die naar mijn idee vele malen stiller zijn, maar het neemt niet weg dat lucht/lucht verwarming per definitie gepaard gaat met iets van geluid. En dit neemt naar rato toe naarmate het kouder wordt buiten.
Al met al vond ik het een interessant experiment om eens een paar jaar op deze manier te verwarmen, maar de conclusie is toch wel dat ik de stilte en warme voetjes in de badkamer verkies boven constante herrie en een bovenverdieping waar het altijd ijskoud is in de winter
Duurt vacumeren en een rekening 120min?!
Met de vloer kun je ook prima koelen, afhankelijk van de wensen, topkoeling bijvoorbeeld valt het verbruik wel mee.
Je bent niet de enige, hier loopt het offerte traject mbt lucht/water warmtepomp ook al.
Geluid geen issue,s mee, koude vloer was altijd een ergenis net als de rest van het huis koud.
Overgens blijft hier de lucht/lucht WP wel voor verwarmen als het lastig kan worden(strenge vorst) of gewoon even snel de temperatuur verhogen.
Voor de rest mee eens, geen spelt tussen te krijgen, luchtverwarming is het allemaal net niet, ontzettend gevoelig voor externe factoren.
[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2024 22:23 ]
Heb ik naar gekeken, maar vloerkoeling heeft het probleem dat het het overtollig vocht niet afvoert. En de luchtvochtigheid is juist (ten minste in mijn ervaring) wat warmte zo drukkend maakt in de zomer. De luchtvochtigheid verlagen doet meer voor het comfort in de zomer dan de temperatuur verlagen.mr_evil08 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:16:
@TigerXtrm Waarom een appart airco setje erbij ?
Met de vloer kun je ook prima koelen, afhankelijk van de wensen, topkoeling bijvoorbeeld valt het verbruik wel mee.
Daarbij heb ik er op dit moment de hardware ook niet voor. Dit is gewoon vloerverwarming op een ouderwetse gasgestookte CV, dus niks geen koelen
Afpersen met CO2, wachten, vacuum trekken, wachten, vullen, wachten. Dan airco vol vermogen aan, hoogste druk meten, laagste druk meten, in- en uitgaande temperatuur buitenunit meten. In- en uitgaande temperatuur binnenunits meten. Vol vermogen verwarmen en vol vermogen koelen meerdere malen herhalen en meten.
Gaat allemaal best wat tijd in zitten.
Kan sneller hoor, zoals mijn eerste installateur: direct vacuum trekken met makita pompje, 5 minuten wachten en daarna afvullen. Maar dan neem je risico..
[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2024 22:30 ]
Daikin valt af omdat ze altijd direct doorverwijzen naar de leverancier.
Ze geven totaal geen antwoord.
Mitsubishi Heavy krijg ik geen duidelijkheid over!
Mitsubishi elec heeft goede service en denkt met je mee of zoeken een oplossing.
Iemand ervaring met Heavy als je ze belt?
Als consument moet je bij de installateur zijn, zodra fabrikanten ruiken dat jij een consument bent loop je tegen een muur.Ruud888 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:58:
Is ff uitgebreid ingelezen over de service van de grote merken.
Daikin valt af omdat ze altijd direct doorverwijzen naar de leverancier.
Ze geven totaal geen antwoord.
Mitsubishi Heavy krijg ik geen duidelijkheid over!
Mitsubishi elec heeft goede service en denkt met je mee of zoeken een oplossing.
Iemand ervaring met Heavy als je ze belt?
Bij mij heeft Daikin wel de gegevens geven waaronder databoeken(die van mij is inmiddels een oud model daar heb je niks aan).
Probleem bij Daikin dat ze achterlopen met de concurrent, MHI is nu beter inderdaad, vroeger waren ze goed waaronder 1 van de eerste met R32 op de markt en hoge SCOP, zelfs LG haalt ze in.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2024 09:31 ]
ik heb destijds in 2018 2x mitsubishi hyperheating laten hangen die het nog perfect doen en ons van het gas geholpen hebben omdat deze tot -25 blijven werken en tot -15 vol vermogen kunnen blijven geven.
Is dit lijstje nog actief met de laatste modellen?
https://www.eurovent-cert...=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=jpvdheijn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:03:
Ik heb een vraag hier, destijds een aantal jaar geleden had het topic een mooie tabel met getallen en vergelijkingen van SCOP van vele modellen op de markt. Dit zie ik nu niet meer en is wel heel handig?
ik heb destijds in 2018 2x mitsubishi hyperheating laten hangen die het nog perfect doen en ons van het gas geholpen hebben omdat deze tot -25 blijven werken en tot -15 vol vermogen kunnen blijven geven.
Is dit lijstje nog actief met de laatste modellen?
Ik denk dat je deze bedoeld?
Heel erg bedankt! Ik zie dat de Ururu Sarara het nog steeds heel erg goed doet in de kou! Misschien deze link ook in de openings post plaatsen?Grutte Pier schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:53:
[...]
https://www.eurovent-cert...=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=
Ik denk dat je deze bedoeld?
Ze behoren gewoon antwoord en garantie te geven.mr_evil08 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:26:
[...]
Als consument moet je bij de installateur zijn, zodra fabrikanten ruiken dat jij een consument bent loop je tegen een muur.
Bij mij heeft Daikin wel de gegevens geven waaronder databoeken(die van mij is inmiddels een oud model daar heb je niks aan).
Probleem bij Daikin dat ze achterlopen met de concurrent, MHI is nu beter inderdaad, vroeger waren ze goed waaronder 1 van de eerste met R32 op de markt en hoge SCOP, zelfs LG haalt ze in.
Aangezien je de split grotendeels zelf kan plaatsen.
Met mijn defecte TV en wasmachine kan ik ook gewoon Samsung Nederland bellen etc...
De airco-importeurs hebben nog wat te leren.
Mitsubishi elec heeft die klantvriendelijkheid blijkbaar wel begrepen.
Daikin is vooral goed in marketing en alles afschuiven naar de leverancier.
MHI is ook meer voor de zakelijke markt.
Leuk verhaal maar als je een goed geïsoleerde woning hebt zoals wij dan geldt dat allemaal niet. Het maakt hier geen barst uit of ik via de vloer of via de airco verwarm qua warmtecomfort.TigerXtrm schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:51:
Vandaag voor een nieuwe woning een MHI multisplit in gebruik genomenUiteraard nog geen lange termijn ervaring, maar mijn eerste indruk was wel direct beter dan Daikin, vooral qua geluid ten opzichte van Daikin's 2020 units. Maar dat kan in alle eerlijkheid ook te maken hebben met een robuustere installatie (big foots, goede rubbers, betere plaatsing). Aangezien ik heerlijke vloerverwarming heb in mijn nieuwe woning, en die ook daadwerkelijk wil gaan gebruiken, zal ik dit setje waarschijnlijk alleen maar gebruiken om te koelen in de zomer.
Na zo'n 2,5 jaar verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp is dit mijn eindoordeel:
Financieel uiteraard zeer aantrekkelijk, en zeker als je zonnepanelen hebt is het eigenlijk een no-brainer. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar een maandvoorschot betaald van 60 euro per maand en kreeg ieder jaar nog steeds geld terug.
Qua comfort is het toch een ander verhaal. Luchtverwarming vs stralingswarmte is compleet anders qua ervaring. De lucht om je heen kan snel warm zijn, maar meubels en muren blijven nog urenlang (soms dagenlang) koud aanvoelen, wat gewoon niet lekker is. Enkel als je 24/7 stookt op één setpoint kun je de massa genoeg opwarmen om het comfortabel te maken, maar als je extra zuinig wil doen en de verwarming 's nachts uitzet zul je eigenlijk altijd tegen die koude omgeving aanlopen. Zeker als het buiten goed vriest.
Nog een comfort dingetje is dat je maar heel lokaal kan verwarmen. De meeste van ons hebben units hangen in de woonkamer, slaapkamers, en/of zolder. Dat betekent dat ruimtes waar geen warmtepomp hangt stervenskoud zijn in de winter. Hal, toilet en badkamer zijn veel gehoorde ruimtes waar het in de regel toch erg fris wordt, en als je gas hebt afgezworen is het in de regel toch lastig om die ruimtes een beetje behaaglijk te houden. Vaak moet je dan toch in de weer met heaters of IR panelen. Zeker in de piek van de winter was het bij mij niet echt leuk meer om in de badkamer te zijn, om over het douche vocht bij zulke lage temperaturen nog maar te zwijgen. Dit is uiteindelijk één van de redenen dat ik in mijn nieuwe woning toch weer kies voor de CV installatie. Ik ben gewoon klaar met die kou overal in huis. Ik leef niet prettig in mijn eigen huis en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Verder is dat uiteraard subjectief.
Geluid is mijn laatste ergernis. Zelfs bij 24/7 stoken zal de warmtepomp altijd wel een beetje moeten draaien om het op temperatuur te houden. En hoe kouder, hoe harder. Zoals menig Tweaker werk ik veel (thuis) achter een bureau en na 2,5 jaar in de herrie van de binnenunit te hebben gezeten ben ik daar echt helemaal klaar mee. Lente en herfst zijn te overzien, maar in hartje winter moet ik in principe kiezen tussen een behaaglijke temperatuur, of werken in stilte. Bij vriestemperaturen zijn stand 1 en silent niet meer afdoende om de boel warm te houden en zit je dus per definitie constant in de herrie. Nogmaals, ik vermoed dat de Daikin units hier ook zeker een rol in spelen aangezien ik andere merken ervaren heb die naar mijn idee vele malen stiller zijn, maar het neemt niet weg dat lucht/lucht verwarming per definitie gepaard gaat met iets van geluid. En dit neemt naar rato toe naarmate het kouder wordt buiten.
Al met al vond ik het een interessant experiment om eens een paar jaar op deze manier te verwarmen, maar de conclusie is toch wel dat ik de stilte en warme voetjes in de badkamer verkies boven constante herrie en een bovenverdieping waar het altijd ijskoud is in de winter
Alleen geluid en luchtstroming zijn een ding en als je geluid niet uit kunt sluiten en/of de luchtstroom niet van de zitplek af kunt richting (of er tegen kan), dan is L/L niks voor jou. Als je daar wel mee om kunt gaan, zoals wij, dan is er geen verschil met vvw op de kosten na want op dat vlak wint de airco het met extreme overmacht (Eneco stadsverwarming

Nu wil ik deze slang netjes wegwerken met het liefst een zwarte afdekkap + muurkap. Helaas kom ik alleen maar brede kappen tegen waar normaliter alle aircoleidingen samen in gaan, terwijl ik voor deze slang juist een subtiele smalle afdekkap zoek. Daar de slang op een plek in het zicht hangt is bijvoorbeeld grijze PVC buis geen optie. Wie heeft de gouden tip?
Verwijderd
Onderaan bij BEKIJK ALLE SPECIFICATIES staat dat de SCOP 4.30 / 5.30 (average / warmer).
Dit lijkt mij voor een 6,6kW (7kW) versie van een airco een super mooie score en ja ja ja, SCOP zegt niet alles, maar is iig een goed punt om een idee te krijgen van hoe zuinig hij is/kan zijn.
Nu snap ik alleen niet wat het verschil is tussen die 2 waarden, 4.3 is namelijk een A+ en 5.3 is A+++. Wanneer haal ik welke waarde en is dat een instelling?
Iemand die daar meer van weet wat dat inhoudt bij een LG?
Andere merken krijgen juist lagere COP waardes bij hogere kW versie, waarom LG juist hogere bij dit model vergeleken met de 3,5kW bijvoorbeeld.
Iemand die een ander merk kent die bij 6+kW nog erg mooie COP/SCOP waardes heeft?
Als de prijs netjes blijft vind ik dat toch leuk meegenomen om zo lang de airco werkt altijd net iets goedkoper uit te zijn dan bij een airco met een lagere SCOP of COP waardes. En ja, ik snap ook dat soms de hogere aanschaf niet altijd interessant genoeg is, maar dat even buiten beschouwing gelaten aub.
Tot nu toe keek ik eigenlijk alleen naar ME, MHI en Daikin en iemand attendeerde mij op deze van LG, dus even goed uitzoeken.
Je zou een grijze elektrapijp kunnen gebruiken en deze met een spuitbusje in kleur kunnen spuiten? Wel even goed primeren met een kunststof primer. Kun je daarna elke kleur hanteren die je wilt. Je zou ook een schadebedrijf kunnen benaderen die het buisje voor je willen spuiten, maar dan ben je wel beduidend duurder uit.niwresixel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:48:
...Nu wil ik deze slang netjes wegwerken met het liefst een zwarte afdekkap + muurkap. Helaas kom ik alleen maar brede kappen tegen waar normaliter alle aircoleidingen samen in gaan, terwijl ik voor deze slang juist een subtiele smalle afdekkap zoek. Daar de slang op een plek in het zicht hangt is bijvoorbeeld grijze PVC buis geen optie. Wie heeft de gouden tip?
Shitty website issue. Kijk naar de label.Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:37:
Vraag over het volgende product van LG: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-ab24bk
Onderaan bij BEKIJK ALLE SPECIFICATIES staat dat de SCOP 4.30 / 5.30 (average / warmer).
Dit lijkt mij voor een 6,6kW (7kW) versie van een airco een super mooie score en ja ja ja, SCOP zegt niet alles, maar is iig een goed punt om een idee te krijgen van hoe zuinig hij is/kan zijn.
Nu snap ik alleen niet wat het verschil is tussen die 2 waarden, 4.3 is namelijk een A+ en 5.3 is A+++. Wanneer haal ik welke waarde en is dat een instelling?
Iemand die daar meer van weet wat dat inhoudt bij een LG?
Andere merken krijgen juist lagere COP waardes bij hogere kW versie, waarom LG juist hogere bij dit model vergeleken met de 3,5kW bijvoorbeeld.
Iemand die een ander merk kent die bij 6+kW nog erg mooie COP/SCOP waardes heeft?
Als de prijs netjes blijft vind ik dat toch leuk meegenomen om zo lang de airco werkt altijd net iets goedkoper uit te zijn dan bij een airco met een lagere SCOP of COP waardes. En ja, ik snap ook dat soms de hogere aanschaf niet altijd interessant genoeg is, maar dat even buiten beschouwing gelaten aub.
Tot nu toe keek ik eigenlijk alleen naar ME, MHI en Daikin en iemand attendeerde mij op deze van LG, dus even goed uitzoeken.
/f/image/yYi3vS4pfQQwaBbgRIp0Yya6.png?f=fotoalbum_large)
SCOP 4.3 voor de groene zone. 5.3 is alleen voor Spanje en andere warme gebieden, dus niet daar naar kijken. Ieder ander fabrikant noemt die niet op de Nederlandse site.
A+ is dramatisch slecht, ik zou een ander kiezen, en 70 dB buiten gaat leuk worden met de 40 dB op erfgrens regel.
Verwijderd
Thnx, in 1x helder en duidelijk.w00key schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 03:51:
[...]
Shitty website issue. Kijk naar de label.
[Afbeelding]
SCOP 4.3 voor de groene zone. 5.3 is alleen voor Spanje en andere warme gebieden, dus niet daar naar kijken. Ieder ander fabrikant noemt die niet op de Nederlandse site.
A+ is dramatisch slecht, ik zou een ander kiezen, en 70 dB buiten gaat leuk worden met de 40 dB op erfgrens regel.
Slecht zeg dat ze dit op hun site vermelden zonder verduidelijking!
Die 70 decibel is bij mij geen probleem, geen aangrenzende buren, maar inderdaad ook niet de stilste
Verwijderd
<De lucht om je heen kan snel warm zijn, maar meubels en muren blijven nog urenlang (soms dagenlang) koud aanvoelen, wat gewoon niet lekker is. Enkel als je 24/7 stookt op één setpoint kun je de massa genoeg opwarmen om het comfortabel te maken, maar als je extra zuinig wil doen en de verwarming 's nachts uitzet zul je eigenlijk altijd tegen die koude omgeving aanlopen. Zeker als het buiten goed vriest>TigerXtrm schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:51:
Vandaag voor een nieuwe woning een MHI multisplit in gebruik genomenUiteraard nog geen lange termijn ervaring, maar mijn eerste indruk was wel direct beter dan Daikin, vooral qua geluid ten opzichte van Daikin's 2020 units. Maar dat kan in alle eerlijkheid ook te maken hebben met een robuustere installatie (big foots, goede rubbers, betere plaatsing). Aangezien ik heerlijke vloerverwarming heb in mijn nieuwe woning, en die ook daadwerkelijk wil gaan gebruiken, zal ik dit setje waarschijnlijk alleen maar gebruiken om te koelen in de zomer.
Geen idee waarom je dit noemt, maar dat is met stralingswarmte niet anders toch? Dit is een keuze, je kan ook de airco gewoon aan laten staan 24 uur per dag, net als dat je blijkbaar met jouw vloerverwarming ook doet en dus veel duurder uit bent vanuit een keuze.
<Dit is uiteindelijk één van de redenen dat ik in mijn nieuwe woning toch weer kies voor de CV installatie. Ik ben gewoon klaar met die kou overal in huis. Ik leef niet prettig in mijn eigen huis en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Verder is dat uiteraard subjectief>
Daar hebben ze nou de warmtepomp L/W of W/W voor bedacht ;-)
<Al met al vond ik het een interessant experiment om eens een paar jaar op deze manier te verwarmen, maar de conclusie is toch wel dat ik de stilte en warme voetjes in de badkamer verkies boven constante herrie en een bovenverdieping waar het altijd ijskoud is in de winter
Bovenstaande dus allemaal op te lossen met een warmtepomp voor het hele huis ;-)
Verwijderd
Voor die uitzonderingen in het jaar zou ik niet naar een model kijken dat het bij extreme kou nog altijd doet.jpvdheijn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:11:
[...]
Heel erg bedankt! Ik zie dat de Ururu Sarara het nog steeds heel erg goed doet in de kou! Misschien deze link ook in de openings post plaatsen?
Op die enkele dag of dagen zet je er een kacheltje of IR bij, klaar.
Gewoon een model pakken die het het beste doet tussen de -2 en 7 graden, want dat zijn de meest voorkomende temperaturen in de winter en die zullen waarschijnlijk alleen maar stijgen.
Toevoeging: tevens bij lagere temperaturen doen de meeste airco's het nog altijd prima, alleen minder efficiënt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2024 11:25 ]
Hoofdzakelijk mijn woonkamer van 26m2 verwarmen.
En ik wil zo min mogelijk defrost hebben.
Minste onderhoud.
Betrouwbaar en een goede support.
Bij mij om de hoek.
https://www.airco-inside....sz-hr35vf-12000-btu-3-5kw
https://www.airco-inside....rc35zs-w-12-000-btu-3-5kw
Ik ben niet echt objectief, maar voor "zo min mogelijk defrost" zou ik toch ook de tweede kiezen omdat de buitenunit een stukje groter & zwaarder is. Dat duidt op meer koeloppervlak, dus minder snel dichtvriezen.Ruud888 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:11:
Moet nu mijn keuze tussen deze 2 maken.
Hoofdzakelijk mijn woonkamer van 26m2 verwarmen.
En ik wil zo min mogelijk defrost hebben.
Minste onderhoud.
Betrouwbaar en een goede support.
Bij mij om de hoek.
https://www.airco-inside....sz-hr35vf-12000-btu-3-5kw
https://www.airco-inside....rc35zs-w-12-000-btu-3-5kw
Een model dat het bij extreme kou nog doet presteert volgens mij tussen -2 en +7 meestal ook beter dan andere modellen. Maar je hebt gelijk m.b.t. bijverwarmen voor die enkele dag/dagen. Aangezien we veel kwakkelwinters hebben rond het vriespunt, zou ik ook kijken naar de fysieke grootte van de buitenunit. Een grotere unit met meer koeloppervlak vriest minder snel dicht. Dus heb je gemiddeld meer verwarmingsvermogen. Dat laatste haal je niet uit de specs.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Voor die uitzonderingen in het jaar zou ik niet naar een model kijken dat het bij extreme kou nog altijd doet.
Gewoon een model pakken die het het beste doet tussen de -2 en 7 graden, want dat zijn de meest voorkomende temperaturen in de winter en die zullen waarschijnlijk alleen maar stijgen.
Toevoeging: tevens bij lagere temperaturen doen de meeste airco's het nog altijd prima, alleen minder efficiënt.
Jep, maar daarmee krijg ik het knikpunt van de slang (waar deze de muur uit komt) niet mooi weggewerkt... Het systeem wat men standaard gebruikt voor aircoleidingen met een muurkap lijkt me het mooist, maar dan wel met goten die 30-40mm breed zijn i.p.v. de standaard 80mm breedte.SPZ01 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:21:
[...]
Je zou een grijze elektrapijp kunnen gebruiken en deze met een spuitbusje in kleur kunnen spuiten? Wel even goed primeren met een kunststof primer. Kun je daarna elke kleur hanteren die je wilt. Je zou ook een schadebedrijf kunnen benaderen die het buisje voor je willen spuiten, maar dan ben je wel beduidend duurder uit.
Zoals gezegd hebben wij nu de nordic versies hangen ban mitsubishi die tot -15 gegarandeerd vermogen afgeven en tot -25 blijven werken. Wij zijn helemaal van het gas af maar dan wil je echt niet bijstoken met een straalkacheltje. De units hebben een groter oppervlak aan warmtewisselaar buiten ook in de de zijkanten en er zit een 100W verwarmer in van het koudemiddel. Vanaf 2018 geen gas verbruik hier in combinatie met een WTB. Ik ben wel overtuigd van de werking van deze machines, ze staan hier altijd aan in de winter.Martin7182 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Een model dat het bij extreme kou nog doet presteert volgens mij tussen -2 en +7 meestal ook beter dan andere modellen. Maar je hebt gelijk m.b.t. bijverwarmen voor die enkele dag/dagen. Aangezien we veel kwakkelwinters hebben rond het vriespunt, zou ik ook kijken naar de fysieke grootte van de buitenunit. Een grotere unit met meer koeloppervlak vriest minder snel dicht. Dus heb je gemiddeld meer verwarmingsvermogen. Dat laatste haal je niet uit de specs.
een 5KW voor de begane grond en een 3,5kw voor de boven verdieping.
Bestaan gewoon hoor, zoek bijvoorbeeld maar op Tecnosystemi Optima leidinggoot T35 of op Climaplus montagekanaal 35x30 mmniwresixel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Jep, maar daarmee krijg ik het knikpunt van de slang (waar deze de muur uit komt) niet mooi weggewerkt... Het systeem wat men standaard gebruikt voor aircoleidingen met een muurkap lijkt me het mooist, maar dan wel met goten die 30-40mm breed zijn i.p.v. de standaard 80mm breedte.
Wil je het mooi afwerken, zoek dan ook even op Tecnosystemi Optima muur afdekkapTM35
Zijn er overigens ook van andere merken, ik werk toevallig met deze, ben er verder niet aan verbonden.
[ Voor 15% gewijzigd door M_AW op 07-02-2024 13:14 ]
Verwijderd
Hebben ze dat defrosten niet in de SCOP en/of COPs verwerkt?Martin7182 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Een model dat het bij extreme kou nog doet presteert volgens mij tussen -2 en +7 meestal ook beter dan andere modellen. Maar je hebt gelijk m.b.t. bijverwarmen voor die enkele dag/dagen. Aangezien we veel kwakkelwinters hebben rond het vriespunt, zou ik ook kijken naar de fysieke grootte van de buitenunit. Een grotere unit met meer koeloppervlak vriest minder snel dicht. Dus heb je gemiddeld meer verwarmingsvermogen. Dat laatste haal je niet uit de specs.
Lijkt mij dat ze dat ook moeten testen toch en dat dat ook gebeurt tijdens het testen en afgeven van certificaten. Zou wat zijn dat ze daar geen last hebben van defrost en thuis wel...
Verwijderd
Als je terugkijkt naar de vele laatste jaren zou dat sporadisch tot niet gebeurd zijn, ook al heb je er 1 die tot -15 gegarandeerd zijn werk doet.jpvdheijn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Zoals gezegd hebben wij nu de nordic versies hangen ban mitsubishi die tot -15 gegarandeerd vermogen afgeven en tot -25 blijven werken. Wij zijn helemaal van het gas af maar dan wil je echt niet bijstoken met een straalkacheltje. De units hebben een groter oppervlak aan warmtewisselaar buiten ook in de de zijkanten en er zit een 100W verwarmer in van het koudemiddel. Vanaf 2018 geen gas verbruik hier in combinatie met een WTB. Ik ben wel overtuigd van de werking van deze machines, ze staan hier altijd aan in de winter.
een 5KW voor de begane grond en een 3,5kw voor de boven verdieping.
*knip* niet nodig
In Nederland kan je gewoon de gangbare modellen gebruiken, ook al gaan ze maar tot -10. Zelfs daaronder zullen ze nog verwarmen, alleen dan zonder COP hoger dan 1?
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 08-02-2024 13:10 ]
Nee, alleen steady state. Defrosts zijn niet goed consistent te testen in een lab, dan moet je uren of dagen proberen temperatuur en luchtvochtigheid constant te houden in de binnen en buitendeel.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Hebben ze dat defrosten niet in de SCOP en/of COPs verwerkt?
Lijkt mij dat ze dat ook moeten testen toch en dat dat ook gebeurt tijdens het testen en afgeven van certificaten. Zou wat zijn dat ze daar geen last hebben van defrost en thuis wel...
Als je "gewoon" een model pakt dat goed doet bij -2 heb je "gewoon" eentje die prima tot -7, de minimale test temperatuur bij de gematigde klimaat zone, Europa, verwarmt.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Voor die uitzonderingen in het jaar zou ik niet naar een model kijken dat het bij extreme kou nog altijd doet.
Dus je kiest eentje die een goede Pdesign Heating heeft en redelijke SCOP. En dan kom je gelijk bij de MHI, ME etc terecht en niet bij de Cree / Midea / LG standard plus / Daikin RXM 25/35.
In geld scheelt het zeker vs LG standard / B-merken, maar de Daikins zijn verbazingwekkend duur voor wat ze leveren. Prima voor koelen, matig voor verwarmen.
[edit] Oh LG heeft ook prima een hele zware (letterlijk, in kilos gewicht) 3.5 kW unit, de LG Prestige, die heel goed kan verwarmen, maar je gaat geen 1600 euro uitgeven aan alleen het apparaat al, webshop prijs, kan je net zo goed een top model van MHI halen. LG heeft dan nog steeds lasts van die shit app zonder klokthermostaat functie van een 1980 Honeywell Chronotherm.
[edit 2] Oh damn dat LG Prestige 3.5 is gewoon maar 2 kilos lichter dan mijn MU3R19, de 5.3 kW multi. Zelfde buitenafmeting, 870x655x320. "There is no replacement for displacement" geldt duidelijk ook voor aircos.
[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 07-02-2024 16:15 ]
*knip* maak liever een TR . Hij geeft alleen aan wat zijn ervaring is, en dat mag. Dat jij je alleen focust op het scop getal uit de specificaties is iets waar je vrij in bent, maar dat betekend niet dat de rest van het forum dat ook maar moet doen.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:25:
[...]
Als je terugkijkt naar de vele laatste jaren zou dat sporadisch tot niet gebeurd zijn, ook al heb je er 1 die tot -15 gegarandeerd zijn werk doet.
*knip*
In Nederland kan je gewoon de gangbare modellen gebruiken, ook al gaan ze maar tot -10. Zelfs daaronder zullen ze nog verwarmen, alleen dan zonder COP hoger dan 1?
Fijn dat je je nu wel langzaam begint te realiseren dat het scop getal niet alles is. Daarmee zeg je gewoonweg niet alles. Defrosts worden niet meegenomen, maar ook door het opgeven van een lagere vermogen kan een hogere score worden behaald. Zo komt een fabrikant dus weg met een kleinere warmtewisselaar buiten. Daarom kiezen de meeste Tweakers dus voor een gerenommeerd merk.
Om toch even ontopic te reageren: Met deze buitentemperaturen hoeft mijn unit niet boven het minimum te komen. Stabiel op 19,7-20Hz de dag door, en houd het zo op 22 graden binnen. Heb geen losse verbruiksmeter, maar het lijkt op zo'n 190-200w te zijn. Heel veel groter en dan was die aan het pendelen dus.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 08-02-2024 13:17 ]
Ik geef aan wat mijn ervaring is en wij hebben geen ketel meer draaien en daarmee wil ik zeggen dat deze units het voor ons erg goed doen en ik al 6 jaar erg tevreden ben.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:25:
[...]
Als je terugkijkt naar de vele laatste jaren zou dat sporadisch tot niet gebeurd zijn, ook al heb je er 1 die tot -15 gegarandeerd zijn werk doet.
*knip*
Mijn intentie is niet om te pushen, mijn eerste opmerking over de ururu sarara was aangaande de bron die hier gedeelt was mbt airco prestaties. Als consument zijnde kun je zonder zo een bron heel moeilijk de aparaten vergelijken.
Mijn interesse is niet wat een machine kan doen bij milde temperaturen. Maar dat ik nog gegarandeerd warmte heb in de winter en nog efficientie over hou. Als ik nog een andere warmte bron zou hebben als zijnde een ketel dan zou mijn interesse anders zijn omdat je dan nog een backup hebt als de airco het niet bij kan houden, maar dat is niet het geval hier.
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 08-02-2024 13:17 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
De regel is iets soepeler, ik dacht ook wat op de specssheet staat bepalend is maar dat is niet zo.w00key schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 03:51:
[...]
Het is 40dB in de verblijfsruimte van de buren, een tuin kan een verblijfsruimte zijn, indien daar een dichte schutting tussen staat zal het geluid dempen omdat de dichte schutting als "geluidswal" functioneert.
Indien buren geen tuin hebben dan is de dichtstbijzijnde verblijfsruimte een open raam/binnen waar de meting plaatsvindt.
En je mag ook kiezen om de WP savonds/snachts uit te laten dan is alleen de 45dB van toepassing, de meting mag plaatsvinden met de silent optie ingeschakeld.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Met 70dB kom je niet mee weg natuurlijk.
[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2024 16:46 ]
Weet je dat zeker? Dat is niet wat ik eerder heb begrepen en wat ik ook nu lees.mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:36:
[...]
De regel is iets soepeler, ik dacht ook wat op de specssheet staat bepalend is maar dat is niet zo.
Het is 40dB in de verblijfsruimte van de buren, een tuin kan een verblijfsruimte zijn, indien daar een dichte schutting tussen staat zal het geluid dempen omdat de dichte schutting als "geluidswal" functioneert.
Indien buren geen tuin hebben dan is de dichtstbijzijnde verblijfsruimte een open raam/binnen waar de meting plaatsvindt.
En je mag ook kiezen om de WP savonds/snachts uit te laten dan is alleen de 45dB van toepassing, de meting mag plaatsvinden met de silent optie ingeschakeld.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Met 70dB kom je niet mee weg natuurlijk.
Bij grondgebonden woningen gaat het om de perceelgrens, en uit laten in de nacht is niet voldoende. Alleen wanneer er een silent-functie op de buitenunit zit mag je overdag afwijken van de gestelde 40 dB. Onze buitenunit (mhi SCM60ZS-W) heeft dit volgens de handleiding niet. Dus voor ons zou 40 dB gelden.
:strip_exif()/f/image/ly2jSTnm4Z6QSZsG0IekRmqf.jpg?f=fotoalbum_large)
De maximale geluidsdruk bij een verblijfsruimte van de buren bedraagtSjamo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:09:
[...]
Weet je dat zeker? Dat is niet wat ik eerder heb begrepen en wat ik ook nu lees.
Bij grondgebonden woningen gaat het om de perceelgrens, en uit laten in de nacht is niet voldoende. Alleen wanneer er een silent-functie op de buitenunit zit mag je overdag afwijken van de gestelde 40 dB. Onze buitenunit (mhi SCM60ZS-W) heeft dit volgens de handleiding niet. Dus voor ons zou 40 dB gelden.
[Afbeelding]
40 dB(A). Daarbij geldt dat een tuin ook een verblijfsruimte is. Is er
geen verblijfsruimte op de erfgrens, dan geldt de eis bij de dichtstbijzijnde verblijfsruimte,
bijvoorbeeld een te openen raam.
Het gaat dus wel om achter de schutting.
Mbt de silent optie kun je gelijk hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2024 18:48 ]
Je hebt het weer over verblijfsruimtes.mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:40:
[...]
De maximale geluidsdruk bij een verblijfsruimte van de buren bedraagt
geen verblijfsruimte op de erfgrens, dan geldt de eis bij de dichtstbijzijnde verblijfsruimte,
Wanneer u de warmtepomp tussen 19.00 en 7.00 uur in fluisterstand zet, dan mag u de
maximale geluids- productie in fluisterstand meenemen in de berekening. Overdag is een
extra geluidsproductie van 5 dB(A) toegestaan.
De meting beurt dus bij de buren achter de schutting bijvoorbeeld.
Bij grond gebonden woningen telt de erfgrens, de perceelgrens.
Bij bijvoorbeeld flats, appartementen etc. Geldt het dichtstbijzijnde raam of deur.
De extra 5 dB ruimte krijg je alleen wanneer je installatie over die mogelijkheid (silent) beschikt. Anders niet.
Dat is wat de tekst (uit jouw link) zegt. Zie de bijgevoegde afbeelding in mijn vorige post.
Wanneer is er geen verblijfsruimte bij de erfgrens, als de tuin ook een verblijfsruimte is? Bij alle rijtjes die ik hier heb gezien grenzen de voor en achtertuinen aan elkaar.mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:40:
[...]
De maximale geluidsdruk bij een verblijfsruimte van de buren bedraagt
Mbt de silent optie kun je gelijk hebben, staat er wel lekker vaag in.
Soms zit een voor of achtertuin aan een openbare pad of grote sloot, maar die tuin van de buren zit nog steeds dichterbij je airco unit.
Het enige wat ik kan verzinnnen is een vrijstaand object dat geen buren heeft.
Wat ik probeer te zeggen dat er ook iets op de erfgrens staat dat geluid kan dempen, ze meten niet bij jou op de grond.w00key schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:51:
[...]
Wanneer is er geen verblijfsruimte bij de erfgrens, als de tuin ook een verblijfsruimte is? Bij alle rijtjes die ik hier heb gezien grenzen de voor en achtertuinen aan elkaar.
Soms zit een voor of achtertuin aan een openbare pad of grote sloot, maar die tuin van de buren zit nog steeds dichterbij je airco unit.
Het enige wat ik kan verzinnnen is een vrijstaand object dat geen buren heeft.
Maar goed kan een hoop aanwijzen in de buurt wat zeker niet voldoet aan de eisen, zelfs iemand met een monoblock dat hetzelfde klinkt als een koel motor van de vrachtwagen, duidelijk hoorbaar halverwege de straat, ik vermoed dat ze het op heteluchtverwarming hebben aangesloten en de WP flink heet water moet maken.
Je moet maar net zeik buren hebben die een rechtzaak van gaan maken.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2024 19:16 ]
Ah zo. Ja een dichte muur ipv lekke schutting scheelt al wat, maar dat is zeker niet de standaard setup. Een lompe 65/70 dB unit direct naast de schutting zie je best vaak en dat kan niet meer met de nieuwe regels.mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:08:
[...]
Wat ik probeer te zeggen dat er ook iets op de erfgrens staat dat geluid kan dempen, ze meten niet bij jou op de grond.
Maar goed kan een hoop aanwijzen in de buurt wat zeker niet voldoet aan de eisen, zelfs iemand met een monoblock dat hetzelfde klinkt als een koel motor van de vrachtwagen, duidelijk hoorbaar halverwege de straat, ik vermoed dat ze het op heteluchtverwarming hebben aangesloten en de WP flink heet water moet maken.
Je moet maar net zeik buren hebben die een rechtzaak van gaan maken.
Een brommende monoblock zit vaak wel goed in de dB(A) waardes, lage tonen krijgen op de A schaal extreme korting. 30 dB op de 50hz (koelkast) toon:

Maar die hoor je extreem ver weg nog steeds.
Wat zouden jullie aanraden?
Decentrale balansventilatie?outlandos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:41:
Ik ben op zoek naar een airco waarmee je ook op luchtverversing kan doen, maar volgens mij zijn daar niet zoveel van. Ik ken eigenlijk alleen de Daikin Ururu Sarara, maar die heeft al 10 jaar geen model upgrade gekregen. De afstandsbediening ziet er uit alsof die uit de jaren 90 komt. Ik ben bang dat zodra ik er een bestel en laat plaatsen er een nieuw model komt.
Wat zouden jullie aanraden?
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic