Precies dit. Bedenk tevens dat PIR/EPS isolatieplaten amper geluidsreductie leveren. Steenwol- en glaswol geeft qua geluidsisolatie een veel beter effect.Nomind schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:36:
[...]
De massa stijfheid en specifieke afmetingen bepalen of het dak gaat resoneren (' meetrillen' ). De (warmte) isolatie van het dak staat daar helemaal los van.
Met een houten dakconstructie moet je mogelijke bijzondere maatregelen treffen om trillingsoverdracht te voorkomen. Bv. door de unit op een speciaal frame te plaatsen met goede dempingen. Ik dacht daar hier wel eens voorbeelden van gezien te hebben. Een betonnen dakconstructie is veel minder gevoelig voor trillingen.
Ik heb drie buitenunits op het dak van de garage staan. Als ik in de garage ben en ze staan aan, hoor ik altijd wel een zoemend geluid. Ondanks dat ze op dempend materiaal staan. Maakt mij verder niets uit want ik heb er geen last van, maar zou er niet aan moeten denken dat op de uitbouw van de woonkamer het geval was.
Als je dak heel goed is geïsoleerd heb je er wellicht minder last van.
Als je dak heel goed is geïsoleerd heb je er wellicht minder last van.
Handtekening
Zowel met beugels aan de muur als plaatsing op een plat dak is er risico op resonatie. Heb je geen mogelijkheid om hem op bigfoots op de grond te plaatsen?robkrekel schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:52:
Ik ben van plan om een airco aan te schaffen, maar zit nog in twijfel over de plaatsing van de buitenunit. Ik heb twee mooie grote platte daken, welke warm geïsoleerd zijn. Dat zou de kans op resonantie toch behoorlijk klein moeten maken? Omdat de buitenunit dan eigenlijk op de isolatie (en dakleer) staat?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dank allen, ik ben wat wijzer.
Op de grond is geen optie, ik heb al te weinig ruimte naar mijn mening. Ik denk dat het garagedak het slachtoffer gaat worden, en dat ik de uitbouw met rust laat. Wel op bigfoots, dat lijkt me verstandig.
Op de grond is geen optie, ik heb al te weinig ruimte naar mijn mening. Ik denk dat het garagedak het slachtoffer gaat worden, en dat ik de uitbouw met rust laat. Wel op bigfoots, dat lijkt me verstandig.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ik krijg een “vreemde” klacht van een bekende waar ik een jaar geleden een ME multisplit heb opgehangen.
Rond de witte goten buiten is de klacht dat de muur “nat” is. Dit is nu tijdens verwarmingsbedrijf.
Had dit nog niet eerder gehoord en weet ook niet hoe en waarom en of dit iets zegt?
:strip_exif()/f/image/yw8WfkktYV28H4qKMfDSMNhA.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring hiermee?
Rond de witte goten buiten is de klacht dat de muur “nat” is. Dit is nu tijdens verwarmingsbedrijf.
Had dit nog niet eerder gehoord en weet ook niet hoe en waarom en of dit iets zegt?
:strip_exif()/f/image/yw8WfkktYV28H4qKMfDSMNhA.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring hiermee?
Regenwater wat op de horizontale delen blijft liggen en dan de muur in trekt?
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2024 12:36 ]
Laten impregneren is een zwakke kant van die baksteensoort, gaat ook problemen geven in de winter met regen en vorst. Geldt voor de hele gevel niet alleen bij de leidingen.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Ondanks dat ik het gat en zelfs de afvoerbuis had gedicht bleef mijn airco (Mitsubishi Electric MSZ-EF35) druk pendelen omdat de gemeten temperatuur fluctueert (zie onderste deel van de grafiek).
/f/image/ATZhcg2GAXgvV929JaO5tt0F.png?f=fotoalbum_tile)
Oplossing
'Mitsubishi Electric WiFi module met draadloze sensor' van @LED-Maniak gekocht.
1. Airco open maken gevolgd tot aan 1:30 (wel iets minder snel dan in het filmpje)
YouTube: How to Remove the Fan Scroll from M Series Air Conditioning Systems ...
2. Aangesloten (Het is rechter module die er aan bungelt, linker is de standaard wifi module)
:strip_exif()/f/image/Gf5hwgu4SlqgSUezo0yqWY4W.jpg?f=fotoalbum_tile)
Resultaat op avond van installeren (rond 18:00).
/f/image/oeVjD6umOEnsbgg4DntXfgV4.png?f=fotoalbum_tile)
Een heel stuk rustiger met veel langere runs.
/f/image/ATZhcg2GAXgvV929JaO5tt0F.png?f=fotoalbum_tile)
Oplossing
'Mitsubishi Electric WiFi module met draadloze sensor' van @LED-Maniak gekocht.
1. Airco open maken gevolgd tot aan 1:30 (wel iets minder snel dan in het filmpje)
YouTube: How to Remove the Fan Scroll from M Series Air Conditioning Systems ...
2. Aangesloten (Het is rechter module die er aan bungelt, linker is de standaard wifi module)
:strip_exif()/f/image/Gf5hwgu4SlqgSUezo0yqWY4W.jpg?f=fotoalbum_tile)
Resultaat op avond van installeren (rond 18:00).
/f/image/oeVjD6umOEnsbgg4DntXfgV4.png?f=fotoalbum_tile)
Een heel stuk rustiger met veel langere runs.
[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 01-02-2024 13:30 ]
Meest belangrijke is als het goed is ook een stukje meer comfort!
Hopelijk was installatie niet al teveel gedoe!
Ik ben nog druk bezig met nieuwe features voor de module.
Nu door een aantal tweakers is de nieuwe module met CN105 splitter getest en werkt perfect.
Dus nu ook als je maar één CN105 poort hebt en daar al een ander apparaat op zit, dan nog kan je een externe sensor aansluiten.
Ik ben nog druk bezig met nieuwe features voor de module.
Nu door een aantal tweakers is de nieuwe module met CN105 splitter getest en werkt perfect.
Dus nu ook als je maar één CN105 poort hebt en daar al een ander apparaat op zit, dan nog kan je een externe sensor aansluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 01-02-2024 13:32 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb nog wat testen gedaan en gekeken hoe het systeem liep.Willempie27 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Ik vind het nog best frisjes. Het minimale aan warmte is dan 1000W bij 7 graden en ik had gisteren nog -2 in de ochtend. En als het wat kouder is loop het rendement wel aardig terug. Er zit het maximale aan de unit dus ik denk niet dat die snel naar minimaal gaat. Je zou nog een graad kunnen verlagen dus naar 18 als die op 20 staat om te kijken of die wel terug gaat. Maar als je huis snel afkoelt naar 19 of lager zal die direct weer op toeren en is die warmtevraag dus gewoon nodig.
29 januari heb ik alleen de woonkamerunit aangezet op verwarmen van 19 graden. Toen ik zag dat het vermogen iets terug begon te lopen heb ik op de 30e de temp van 19 naar 18 gezet in de hoop dat hij nog meer zou terug moduleren. (het was overigens ook zonnig en rond de 10 graden)
/f/image/Mt1Bj5OTuZoJHKmWPgCI1GM8.png?f=fotoalbum_large)
Maar hij begon te pendelen met een nog hoger stroomverbruik en 31 januari (gisteren) ging ik kijken hoe het ging als ik de fan speed op maximaal zette ipv op auto.
/f/image/9rXCvEwBiZP8XG9JBTopYFz4.png?f=fotoalbum_large)
De temperatuur was volgens de airco sensor en de cv sensor de hele dagen 20-21 graden.
Wanneer kiest een airco om te gaan pendelen in plaats van terug te moduleren? en wanneer zou normaal een airco terug moeten moduleren? Als de kamertemperatuur gelijk is (of in de buurt komt) als de ingestelde temp of als alle objecten op temperatuur zijn?
Ik heb namelijk het idee dat hij al veel eerder een lager vermogen zou moeten verbruiken met de zonnige en warme dagen van afgelopen tijd. Snap ik iets niet goed of verbruikt mijn airco te veel stroom?
Comfort heb ik nog niet echt kunnen testen maar geen haaientanden zien geeft een tweaker ook al meer comfort.LED-Maniak schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:31:
Meest belangrijke is als het goed is ook een stukje meer comfort!![]()
Het was vooral zoeken naar de aansluiting en een instructie hoe daar bij te komen. Dacht nog even vals te spelen door hem op de kabel van de wifi module aan te sluiten maar die had een andere stekker.
:strip_exif()/f/image/Aj8yVlRY89dvGvptTyqeWnM3.jpg?f=fotoalbum_tile)
Mijn wensenlijstje:Ik ben nog druk bezig met nieuwe features voor de module.
Nu door een aantal tweakers is de nieuwe module met CN105 splitter getest en werkt perfect.![]()
- HA koppeling. zodat melcloud niet meer nodig is.
- DNS naam kunnen wijzigen, nu 'espressif'.
- ESPhome software, geen idee of dit reëel is idee er achter is dat support en door ontwikkeling dan wat breder ligt dan bij 1 persoon.
- Beveiliging, zit nu geen inlog op de webpagina.
code:
1
2
3
4
5
| - platform: rest
name: send_temp_to_module
resource_template: "http://espressif/config?type=heatpump&remotetemperature={{ states('sensor.temp1') }}"
value_template: "OK"
scan_interval: 5 # seconds |
Funstuff:
Bluetooth aanwezigheid detectie
Is een eigen topic misschien een idee?
[ Voor 240% gewijzigd door xHEMANx op 01-02-2024 17:14 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Het is lastig om hier een handleiding voor te maken. Het is eigenlijk voor elke airco hetzelfde, maar dan ook weer heel anders(volgorde kappen, welke schroeven, etc).Tazzios schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Comfort heb ik nog niet echt kunnen testen maar geen haaientanden zien geeft een tweaker ook al meer comfort.![]()
Het was vooral zoeken naar de aansluiting en een instructie hoe daar bij te komen. Dacht nog even vals te spelen door hem op de kabel van de wifi module aan te sluiten maar die had een andere stekker.
[Afbeelding]
Komt er aan! Ik ben afgelopen dagen bezig geweest MQTT5 integratie te testen.Mijn wensenlijstje:
- HA koppeling. zodat melcloud niet meer nodig is.
HA is wel nieuw voor mij dus ik moet nog een beetje uitvinden hoe wat waar waarom.
Op de achtergrond is er al een cloud integratie. Melcloud gebruik ik eigenlijk nooit. Gewoon inloggen op een website en je airco's kunnen bestuurd worden. Handig voor mensen zonder Home Assistant. Zit nog wel wat werk in. Moet natuurlijk veilig zijn én OPT-IN.
Goed punt!• DNS naam kunnen wijzigen, nu 'espressif'.
Dat gaat helaas niet lukken.• ESPhome software, geen idee of dit reëel is idee er achter is dat support en door ontwikkeling dan wat breder ligt dan bij 1 persoon.
Is dat ter voorkoming dat huisgenoten instellingen wijzigen? Webpagina is alleen lokaal beschikbaar.• Beveiliging, zit nu geen inlog op de webpagina.
[/list]
Yes! Elke 5 seconde een waarde sturen en je airco wordt gestuurd op die temperatuur ipv. bijgeleverde draadloze sensor.Een HA sensor als temperatuur input, Dit lijkt al te kunnen met onderstaande code in HA.
code:
1 2 3 4 5- platform: rest name: send_temp_to_module resource_template: "http://espressif/config?type=heatpump&remotetemperature={{ states('sensor.temp1') }}" value_template: "OK" scan_interval: 5 # seconds
Ik zat al stiekem te kijken naar iets van radar of FIR sensor. Dan werkt aanwezigheidsdetectie ook als iemand geen telefoon in de zak heeft. Daarnaast is Bluetooth erg inaccurate betreft positie tracking.Funstuff:
Bluetooth aanwezigheid detectie
Als daar genoeg interesse in is dan denk ik het wel.Is een eigen topic misschien een idee?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Past deze ook op MHI modellen?LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:06:
Nieuwe versie voor Mitsubishi Electric is af.![]()
Wat is er anders tov de vorige versie?
1. Extra connector voor aansluiten van originele Mitsubishi Electric module voor blijven gebruiken van MelCloud(indien je airco niet een eigen poort heeft voor wifi).
2. Optioneel cloud interface! Werkt sneller dan MelCloud app en update interactief de waardes. Naast dat er gedetailleerde statistieken beschikbaar komen. Kan je overal ter wereld je airco bedienen en in principe geen MelCloud meer nodig. Ook gezien er meerdere merken ondersteund gaan worden(ME, MHI, Panasonic, Haier) en je wellicht meerdere merken onder beheer hebt, heb je één interface voor alle merken.
3. Flinke uitbreiding van de API voor eigen (lokale) Home Automation systeem.
4. Vorst beveiliging -> De airco gaat automatisch aan zodra de ruimtetemperatuur daalt onder ingestelde waarde. Na bereiken temperatuur gaat airco direct weer uit.
5. (in ontwikkeling) 24 uurs schema zoals bij een klokthermostaat van CV, te gebruiken voor bijvoorbeeld geautomatiseerde nachtverlaging.
6. En nog wat voorbereidingen voor langere termijn.
[Afbeelding]
Dat zijn we aan het testen!
Dat had ik onder mijn buitenunit. Er was een perskoppeling lek bleek later. Op de muur zal olie, het droogde ook nooit op.Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:33:
Ik krijg een “vreemde” klacht van een bekende waar ik een jaar geleden een ME multisplit heb opgehangen.
Iemand ervaring hiermee?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Idem hier, gewoon bij begin stookseizoen inschakelen op stand automatisch 24/24 en een temperatuur instellen. En er dan zo weinig mogelijk meer aankomen.xHEMANx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:59:
nvm. Ik ben wel klaar met die airco. Goedkoop verwarmen maar valt niet af te stellen.
Hier staat die ingesteld op 16gr om effectief 19gr te hebben in de woning. Als de buitentemperatuur richting het vriespunt gaat dan stel ik een graadje hoger in.
Leuk om je project te volgen maar jammer dat het niet wil lukken. Ik denk dat we moeten accepteren dat een airco anders werkt dan een CV of open haard. Zet dat ding gewoon op een temperatuur, 24/7 verwarmen en verder vanaf blijven (zoals op een kantoor) Wil je het warmer? zet hem warmer, maar kijk je niet scheel op de thermostaat want dat zal altijd afwijken.xHEMANx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:59:
nvm. Ik ben wel klaar met die airco. Goedkoop verwarmen maar valt niet af te stellen.
Ik heb mijn airco nu 2 weken en eerste week was ook erg veel uitzoeken en testen.
Ben ook uitgekomen op 24/7 beneden, en boven nachtverlaging.
Geen intelligent eye, want juist die temperatuurverschillen maken het onaangenaam als je aanwezig bent vinden wij.
Nadat we de demand control op automatisch gezet hadden werkte hij ook veel prettiger en gelijkmatiger, ook het stroomverbruik vloog naar beneden.
Hoe minder hij hoeft te veranderen, hoe beter imo.
Het lijkt er wel erg op dat het voor het energieverbruik bijna niet uitmaakt of hij de boel op 19 moet houden of op 21. Dat vind ik nog altijd wat vaag, maar verder geen probleem.
Verbruik lijkt ongeveer 2 kWh op 1m3 per graaddag te liggen, dus dat is echt prima.
Ben ook uitgekomen op 24/7 beneden, en boven nachtverlaging.
Geen intelligent eye, want juist die temperatuurverschillen maken het onaangenaam als je aanwezig bent vinden wij.
Nadat we de demand control op automatisch gezet hadden werkte hij ook veel prettiger en gelijkmatiger, ook het stroomverbruik vloog naar beneden.
Hoe minder hij hoeft te veranderen, hoe beter imo.
Het lijkt er wel erg op dat het voor het energieverbruik bijna niet uitmaakt of hij de boel op 19 moet houden of op 21. Dat vind ik nog altijd wat vaag, maar verder geen probleem.
Verbruik lijkt ongeveer 2 kWh op 1m3 per graaddag te liggen, dus dat is echt prima.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Nu nog kiezen .
Het verwarmen is verweg het belangrijkste.
Hoekwoning uit 1970.
Matig geïsoleerd met dubbel glas.
Rechthoekige woonkamer van 25m2
DC plafondwaaier met winterstand aanwezig.
20% CV
80% airco
De warmtepomp moet zelfstandig voor 100% kunnen verwarmen.
MHI35ZS SCOP 4.6 880euro
MITSUBISHI SRK35ZS-W SERIE 3.5kW SCOP 4,7 899euro
LG W12EG 3.5kw SCOP 4.0 549euro
Mitsubishi electric MSZ 3.5kw SCOP 5.2 679euro.
Daikin Sensira FTXF35 RXF35 nieuwmodel SCOP 4.3 729euro
Hoekwoning uit 1970.
20% CV
80% airco
MHI35ZS SCOP 4.6 880euro
Welke details twijfel je precies aan?
Of moeten wij voor je een willekeurige kiezen?
(want dan krijg je geen stellig antwoord)
Of moeten wij voor je een willekeurige kiezen?
[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 02-02-2024 10:13 ]
Wat is het verschil tussen deze 2 toestellen?Ruud888 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:53:
MHI35ZS SCOP 4.6 880euro
19€Rsport40 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Wat is het verschil tussen deze 2 toestellen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het probleem met een externe sensor is dat die een halve graad boven en onder het setpoint kan afwijken.Yellos schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:31:
[...]
Leuk om je project te volgen maar jammer dat het niet wil lukken. Ik denk dat we moeten accepteren dat een airco anders werkt dan een CV of open haard. Zet dat ding gewoon op een temperatuur, 24/7 verwarmen en verder vanaf blijven (zoals op een kantoor) Wil je het warmer? zet hem warmer, maar kijk je niet scheel op de thermostaat want dat zal altijd afwijken.
Je zet hem op 19. Begin vd dag is het 19.5, einde dag 18.5. dat is best een verschil in gevoel.
Denk je dan ik zet hem 1 hoger op 20. Dan blaast hij met veel lawaai het 2 graden warmer van 18.5 naar 20.5. wat in ons huis erg benouwd aanvoelt.
Je hebt dus sowieso halve graden nodig, als je hem een keer hoger of lager wilt zetten.
Heb de sensor nu gewoon weer net onder airco hangen. Temperatuur makkelijk te stellen, maar wel aanpassen op het weer buiten en handmatig in een schema elke ochtend iets langer op stand 3 blijven blazen, anders blijft de helft van de kamer op 18.5 hangen ipv 19.5.
Tsja... Miss ga ik nog een keer proberen met 19.5 eco stand extern, maar ik haat die 2.5 uur voordat hij de juiste temp heeft.
Of ik moet de sensor extern nog lager hangen, zodat hij niet onder de 19 komt. Maar toen bleef die volgens mij juist iets harder blazen, zal wel last hebben van tocht ofzo?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik denk dat het ook een stukje acceptatie is? Je hebt nu met de plaatsing van de sensor en instelling van de schema een soort middenweg gevonden maar stel het is straks weer -10 buiten of de zon schijnt de kamer in dan klopt er weer geen yota van. Ik moet het zelf nog ondervinden maar het lijkt mij dat je de thermostaat ergens in het midden van de kamer plaats en dan de temperatuur gewoon instelt op bijvoorbeeld 20 graden en het daar bij laat je zult dan waarschijnlijk zien dat hij in het begin flink begint te blazen maar na verloop van tijd gaat pendelen want dan is de ruimte op temperatuur. Als de temperatuur 's nachts niet te veel zakt kun je altijd nog een schema instellen zodat hij in de ochtend weer vroeg begint dan zou hij rustig moeten blazen als je ui tbed komt in de ochtend.xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Het probleem met een externe sensor is dat die een halve graad boven en onder het setpoint kan afwijken.
Je zet hem op 19. Begin vd dag is het 19.5, einde dag 18.5. dat is best een verschil in gevoel.
Denk je dan ik zet hem 1 hoger op 20. Dan blaast hij met veel lawaai het 2 graden warmer van 18.5 naar 20.5. wat in ons huis erg benouwd aanvoelt.
Je hebt dus sowieso halve graden nodig, als je hem een keer hoger of lager wilt zetten.
Heb de sensor nu gewoon weer net onder airco hangen. Temperatuur makkelijk te stellen, maar wel aanpassen op het weer buiten en handmatig in een schema elke ochtend iets langer op stand 3 blijven blazen, anders blijft de helft van de kamer op 18.5 hangen ipv 19.5.
Tsja... Miss ga ik nog een keer proberen met 19.5 eco stand extern, maar ik haat die 2.5 uur voordat hij de juiste temp heeft.
Of ik moet de sensor extern nog lager hangen, zodat hij niet onder de 19 komt. Maar toen bleef die volgens mij juist iets harder blazen, zal wel last hebben van tocht ofzo?
Halve graad omhoog en naar beneden gebeurt over een langere periode hier, maar ik merk er maar weinig van. Op gegeven moment heeft de kamer genoeg buffer waardoor het gewoon comfortabel is.
Zoals de grafiekjes hierboven gedeeld over verandering in sturing bij Mitsubishi Electric airco's met externe sensor zie je toch wel een gigantisch verschil. Met externe sensor is niet perfect, maar het blijft hoe dan ook een stuk comfortabeler met verwarmen dan zonder deze externe sensor. Ik kreeg laatst hier nog commentaar waarom het opeens zo oncomfortabel was in huis en de airco steeds stopte met blazen... toen had ik de sensor even verwijderd om aan te werken.
Maar wellicht regelt jouw airco ook wel gewoon heel anders omdat je de interne sensor hebt verlengt met een kabel. Terwijl andere airco's hier in het topic metingen van een draadloze sensor krijgen met andere meetinterval, filtering, etc.
Zoals de grafiekjes hierboven gedeeld over verandering in sturing bij Mitsubishi Electric airco's met externe sensor zie je toch wel een gigantisch verschil. Met externe sensor is niet perfect, maar het blijft hoe dan ook een stuk comfortabeler met verwarmen dan zonder deze externe sensor. Ik kreeg laatst hier nog commentaar waarom het opeens zo oncomfortabel was in huis en de airco steeds stopte met blazen... toen had ik de sensor even verwijderd om aan te werken.
Maar wellicht regelt jouw airco ook wel gewoon heel anders omdat je de interne sensor hebt verlengt met een kabel. Terwijl andere airco's hier in het topic metingen van een draadloze sensor krijgen met andere meetinterval, filtering, etc.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 02-02-2024 11:08 ]
De MHI gaat dan niet iets harder werken als het een tijdje 18.5 is en setpoint is 19?xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
Het probleem met een externe sensor is dat die een halve graad boven en onder het setpoint kan afwijken.
Mijn LG had daar ook een handje van. Ik gebruik nu een template sensor in HA waarmee ik de range wat aanpas. Als ik 'm nu op 21 zet is de temperatuur 95% van de tijd strak tussen de 20.9 en 21.5. Ik ben eigenlijk heel erg tevreden met hoe mijn LG Multi werkt de afgelopen weken. Maar goed, daar heb ik wel zelf een PCB en ESPHome firmware voor moeten ontwerpen. Dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn
Hier werkt een externe sensor perfect in de 'kleine' ruimtes, daar blijft de temperatuur +/- 0.2 t.o.v. setpoint.xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
[...]
In de woonkamer werkt het voor mij niet; ik krijg ontzettend raar regelgedrag met een externe sensor. De interne sensor werkt daar wel perfect, dus laten we dan maar zo.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nah... Hij laat het gewoon niet onder de 18.5 komen.user109731 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:09:
[...]
De MHI gaat dan niet iets harder werken als het een tijdje 18.5 is en setpoint is 19?
Mijn LG had daar ook een handje van. Ik gebruik nu een template sensor in HA waarmee ik de range wat aanpas. Als ik 'm nu op 21 zet is de temperatuur 95% van de tijd strak tussen de 20.9 en 21.5. Ik ben eigenlijk heel erg tevreden met hoe mijn LG Multi werkt de afgelopen weken. Maar goed, daar heb ik wel zelf een PCB, ESPHome firmware en temperatuurlogica voor moeten ontwerpen. Dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn
Miss moet ik me toch maar in die materie verdiepen dan. Ik had gehoopt voor een paar euries, voor het verlengen vd kabel, klaar te zijn en die studie te ontlopen, aangezien ik daar geen kaas van gegeten heb.
Ik vind met een externe sensor hem ook wel heel erg agressief opwarmen. Als ik toch weer extern zou gaan, dan zou ik met een schema steeds de setpoint iets verhogen voor dagelijks gebruik. Anders staat hij de eerste uren 1350w (+-max vermogen) te pompen. Mag wel iets geleidelijker. (En dus zuiniger)xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:13:
[...]
Nah... Hij laat het gewoon niet onder de 18.5 komen.
Miss moet ik me toch maar in die materie verdiepen dan. Ik had gehoopt voor een paar euries, voor het verlengen vd kabel, klaar te zijn en die studie te ontlopen, aangezien ik daar geen kaas van gegeten heb.
Die sensor hangt los in de lucht?GermanPivo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Hier werkt een externe sensor perfect in de 'kleine' ruimtes, daar blijft de temperatuur +/- 0.2 t.o.v. setpoint.
In de woonkamer werkt het voor mij niet; ik krijg ontzettend raar regelgedrag met een externe sensor. De interne sensor werkt daar wel perfect, dus laten we dan maar zo.
Al eens geprobeerd om deze op een plaatje aluminium te monteren van 5 mm dik en 20 x 20 mm. Het plaatje moet opwarmen en dat kost tijd de sensor kan nu niet meer iedere kleine temperatuur afwijking doorgeven waarop de airco blijkbaar agressief reageert. (Zomaar een idee)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik heb geen airco wel een Briza in mijn cv. https://radiatorendiscounter.nl/merken/jaga/jaga-briza/
Jammer genoeg heeft dit kreng geen filters. Die heb ik er nu zelf ingebouwd maar tijdens de schoonmaak bleek toch de maaswijdte nog te groot. Dus filters kopen met kleinere doorlaat.
Dat uitblazen met lucht gaf best serieuze stofwolken. Je merkt dat er nu meer lucht doorheen gaat.
De vraag aan jullie: wie heeft zijn airco unit (die lamelletjes) wel eens met perslucht uitgeblazen? En ook de ventilator trommel?
Dit verbeterde de werking?
Kwam zoveel stof uit dat je er bang van werd? Of viel wel mee.
(mijn praktijk ervaring met, heel veel verschillende apparatuur, en met of zonder filters: Als er lucht door gaat dan vervuild het)
Jammer genoeg heeft dit kreng geen filters. Die heb ik er nu zelf ingebouwd maar tijdens de schoonmaak bleek toch de maaswijdte nog te groot. Dus filters kopen met kleinere doorlaat.
Dat uitblazen met lucht gaf best serieuze stofwolken. Je merkt dat er nu meer lucht doorheen gaat.
De vraag aan jullie: wie heeft zijn airco unit (die lamelletjes) wel eens met perslucht uitgeblazen? En ook de ventilator trommel?
Dit verbeterde de werking?
Kwam zoveel stof uit dat je er bang van werd? Of viel wel mee.
(mijn praktijk ervaring met, heel veel verschillende apparatuur, en met of zonder filters: Als er lucht door gaat dan vervuild het)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Oeps mezelf gequote.
[ Voor 100% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2024 12:10 ]
Dat zou miss helpen voor de stabiliteit, maar voor het opwarmen denk ik dat de airco dan erg lang doorblaast. Hij denkt dan nl dat het nog koud is, door het aluminium, terwijl de lucht al lekker warm is en gaat vervolgens door en door met opwarmen. Wel lekker als je van Saunas houdt!Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Die sensor hangt los in de lucht?
Al eens geprobeerd om deze op een plaatje aluminium te monteren van 5 mm dik en 20 x 20 mm. Het plaatje moet opwarmen en dat kost tijd de sensor kan nu niet meer iedere kleine temperatuur afwijking doorgeven waarop de airco blijkbaar agressief reageert. (Zomaar een idee)
Ok. Even voor de test.
Ik heb de sensor nu aan de andere kant vd kamer hangen op 90cm hoogte. Zelfs al zakt de temp tot 18.5(bij de sensor) dan zou het op mijn thermometer (die wat hoger staat) boven de 19c blijven. Kijken of de sensor het leuk vind zo laag te hangen? Dat is nl ongeveer onze zithoogte van de eettafel, waar we veel aan zitten.
(bij een vloermodel zit hij nog lager dan 90cm , dus moet kunnen)
Snachts wordt het bij ons tussen de 15 en 16 graden. Ik ga hem sochtends stapsgewijs op laten warmen. Om hem niet langere tijd op max vermogen te laten lopen. Half uur 17, uur 18 en dan 19. Of eerste uur op silent... Maar even kijken wat die doet morgen ochtend.
Edit: uur en kwartier op 19 silent (650w max) en dan silent uit (dan kan die het laatste stukje even knallen zo nodig)
Ach ja, t houdt je van de straat zon airco.
Ik heb de sensor nu aan de andere kant vd kamer hangen op 90cm hoogte. Zelfs al zakt de temp tot 18.5(bij de sensor) dan zou het op mijn thermometer (die wat hoger staat) boven de 19c blijven. Kijken of de sensor het leuk vind zo laag te hangen? Dat is nl ongeveer onze zithoogte van de eettafel, waar we veel aan zitten.
Snachts wordt het bij ons tussen de 15 en 16 graden. Ik ga hem sochtends stapsgewijs op laten warmen. Om hem niet langere tijd op max vermogen te laten lopen. Half uur 17, uur 18 en dan 19. Of eerste uur op silent... Maar even kijken wat die doet morgen ochtend.
Edit: uur en kwartier op 19 silent (650w max) en dan silent uit (dan kan die het laatste stukje even knallen zo nodig)
Ach ja, t houdt je van de straat zon airco.
[ Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2024 12:55 ]
Je kunt inmiddels bijna afstuderen voor thermoloogxHEMANx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:59:
Nee, die ligt op een kastje. De sensor geeft de temperatuur wel snel genoeg door (en gebruik dezelfde in andere ruimtes), maar de airco blijft niet mooi constant draaien. Reageert te laat, gaat daardoor hard stoken. Weer te warm, koelt teveel af. En repeat.
Aangezien hij wel goed draait op de interne sensor, vind ik het wel best zo
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
:strip_exif()/f/image/bKB9UV2jFTY51rnKbWCe4r2e.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot 12 uur hing de sensor net onder de binnenunit. 335w, 19.7 graden in huis. (Ik meet alles op een goede thermometer aan de andere kant van huis.)
Airco uit gezet.
Sensor verplaatst naar andere kant kamer. 90cm hoog. Setpoint point 19 het wordt op de thermometer 18.9 graden. 200w verbruik.
Ik bedenk dat het niet handig is om verschil in hoogte te hebben tussen thermometer en sensor, omdat dan de temperatuur weer afhankelijk wordt van de temp buiten, dus ik plaats om 14.30 de sensor 15 cm hoger, gelijk aan de thermometer. Hij meet nu 19.2 dus 0.3 graad warmer. Maar verbruik is van 200w naar 600w gegaan. Sorry, maar dan is de logica wel weg...
Sensor bij binnenunit 19.7c en 335w.
Sensor extern 19.2c en 600w.
Ik ben aardig analytisch, maar ik snap er echt niets van...
Morgen start ik de boel op 19.5 (dus 22 eco), dan knijp ik hem 2 uur lang met silent, kan hij rustig opwarmen. En dan laat ik hem los. Kan die de rest, zo nodig opwarmen) sensor en thermometer nu op gelijke hoogte. Als het goed is schommeld hij dan tussen de 20 en 19 graden, wat perfect is. En als ik hem toch een halve graad hoger of lager wil zetten kan dat door hem op 19 of 20 in de gewone stand te zetten. = Direct resultaat en geen 2.5 uur wachten (zoals in eco).
Als die dan niet zon enorme onredelijke bult wattage verbruikt, dan hoop ik stiekem op de perfecte instelling?
[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2024 17:00 ]
Ik zou het even laten rusten
Haha... Je lijkt mn vrouw wel.
Nah het MOET lukken.
In mijn huidige (kleine) woning van 88m2 verwarm ik de woonkamer en slaapkamers met een Daikin 3MXM68 buitenunit en 3x een 3.5kw binnenunit.
Nu heb ik een nieuw huis gekocht waar de woonkamer dusdanig veel groter is dat ik niet denk die met 1 binnenunit egaal te kunnen verwarmen. Vandaar dat ik kijk naar een warmtepomp voor de begane grond, en de slaapkamers wederom met aircos (ook om te kunnen koelen in de zomer).
Nu is mijn vraag: Ik werk momenteel met de Daikin app en die bevalt me ontzettend goed. Stel nu dat ik de warmtepomp ook van Daikin aanschaf, en dan wederom Daikin aircos, kan ik dan wederom alles via de Daikin app regelen? En heeft dat meerwaarde tov de begane grond middels een (slimme) thermostaat, en de slaapkamers met de Daikin app? In dat laatste geval voel ik me namelijk voor de warmtepomp veel minder merkgebonden.
Nu heb ik een nieuw huis gekocht waar de woonkamer dusdanig veel groter is dat ik niet denk die met 1 binnenunit egaal te kunnen verwarmen. Vandaar dat ik kijk naar een warmtepomp voor de begane grond, en de slaapkamers wederom met aircos (ook om te kunnen koelen in de zomer).
Nu is mijn vraag: Ik werk momenteel met de Daikin app en die bevalt me ontzettend goed. Stel nu dat ik de warmtepomp ook van Daikin aanschaf, en dan wederom Daikin aircos, kan ik dan wederom alles via de Daikin app regelen? En heeft dat meerwaarde tov de begane grond middels een (slimme) thermostaat, en de slaapkamers met de Daikin app? In dat laatste geval voel ik me namelijk voor de warmtepomp veel minder merkgebonden.
Ik ben ook bezig geweest met een externe temp meter. Ben er vanaf gestapt, was gedoe. Maak nu gewoon gebruik van de standaard opstelling. Instellen op 21 en afblijven werkt perfect. Lekker 20 graden in de kamerxHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:11:
[...]
Haha... Je lijkt mn vrouw wel.![]()
Nah het MOET lukken.
Laatste poging... Anders ben ik er ook klaar mee.Rijo038 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Ik ben ook bezig geweest met een externe temp meter. Ben er vanaf gestapt, was gedoe. Maak nu gewoon gebruik van de standaard opstelling. Instellen op 21 en afblijven werkt perfect. Lekker 20 graden in de kamer
.
[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2024 17:29 ]
Bovenstaande is ook mijn ervaring. Zoals men mij vroeger leerde, je moet de zaag het werk laten doen geldt dit wat mij betreft ook voor de airco. Set it and forget it. Heb je het koud een graadje omhoog en te warm vice versa. Ik krijg hem niet stabieler draaien dan er zoveel mogelijk vanaf te blijven. Al is dat voor mij ook moeilijk want knopjes en instellingen en daar wil je als Tweaker mee spelen.Rijo038 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Ik ben ook bezig geweest met een externe temp meter. Ben er vanaf gestapt, was gedoe. Maak nu gewoon gebruik van de standaard opstelling. Instellen op 21 en afblijven werkt perfect. Lekker 20 graden in de kamer
GT7 ID: ONYX_PdeG69
evhevh in "Klimaatverbetering handelspand" heeft een eigen topic
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je weet gewoon niet wat je externe sensor exact voor waarde aan de AC doorgeeft. Dat kan ik beide situaties wel anders zijn ook al geeft je eigen thermometer hetzelfde aan (als dat het geval). 19.2 zal bijv je externe sensor nooit aan de ac doorgeven. Dat wordt 19,0.xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:43:
Sensor bij binnenunit 19.7c en 335w.
Sensor extern 19.2c en 600w.
![]()
Ik ben aardig analytisch, maar ik snap er echt niets van...
Je probeert gewoon half blind logica te ontdekken. Dat gaat je niet lukken.
Zet er gewoon zo'n mhi-ac-ctrl module in dan kun je alle variabelen zien.
[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 02-02-2024 19:00 ]
Mijn externe sensor is gewoon de sensor die in de unit zit, alleen dan verlengt met een signaalkabel. Ik switch dus niet van sensors. Alleen van de plek waar die hangt.jobr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:59:
[...]
Je weet gewoon niet wat je externe sensor exact voor waarde aan de AC doorgeeft. Dat kan ik beide situaties wel anders zijn ook al geeft je eigen thermometer hetzelfde aan (als dat het geval). 19.2 zal bijv je externe sensor nooit aan de ac doorgeven. Dat wordt 19,0.
Je probeert gewoon half blind logica te ontdekken. Dat gaat je niet lukken.
Zet er gewoon zo'n mhi-ac-ctrl module in dan kun je alle variabelen zien.
En al zouden de waardes anders zijn, dan nog is het een feit dat het kouder in de kamer is, maar het verbruik bijna verdubbeld. Waar blaast die dan die 300w extra naartoe? Want het is niet bij ons de kamer in, anders zou het wel warmer worden. Snapje?
[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2024 19:20 ]
Hier worden natuurwetten gebrokenxHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:16:
[...]
Mijn externe sensor is gewoon de sensor die in de unit zit, alleen dan verlengt met een signaalkabel. Ik switch dus niet van sensors. Alleen van de plek waar die hangt.
En al zouden de waardes anders zijn, dan nog is het een feit dat het kouder in de kamer is, maar het verbruik bijna verdubbeld. Waar blaast die dan die 300w extra naartoe? Want het is niet bij ons de kamer in, anders zou het wel warmer worden. Snapje?
Misschien draaide de fan wel lager bij het hoger vermogen waardoor je de warmte minder merkt.xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:16:
(de fan heeft 8 standen)
Zet de fan maar op de hoogste stand in beide situaties. Dan moet je echt wel verschil merken.
(dit werkt alleen op de hoogste stand want in alle andere standen wordt de fan automatisch naar beneden geregeld)
Bij mij draait nu de (mhi) ac op circa 300W met een verschil tussen setpoint en (externe) sensor van 0,5 graad. Als dit verschil 1 graad wordt dan gaat de ac naar 600W.
Maar ik heb ook wel eens gezien dat als bijv de ac op 300W draait en je het setpoint even 2 graden omhoog zet dat de ac dan naar 600W gaat. Zet je na 1-2 min het setpoint weer terug (-2 graden) dan blijft deze nog een tijdje op 600W draaien (waarbij in beide gevallen de gemeten temp lager ligt dan het setpoint). Eigenlijk verwacht je dat deze vrij direct terug gaat naar 300W (oorspronkelijke situatie). Niet dus.
Blijft een rare blackbox.
[ Voor 46% gewijzigd door jobr op 02-02-2024 19:50 ]
Als verwarmen het belangrijkste is, waarom dan geen MHI35 ZSX?Ruud888 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:53:
Nu nog kiezen .
Hoekwoning uit 1970.
20% CV
80% airco
MHI35ZS SCOP 4.6 880euro
Ventilatieroosters?xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:16:
[...]
Mijn externe sensor is gewoon de sensor die in de unit zit, alleen dan verlengt met een signaalkabel. Ik switch dus niet van sensors. Alleen van de plek waar die hangt.
Gooi ze eens dicht(om te testen uiteraard).
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Heb ik niet. Alles zit potdicht. (Wtw is een project voor de toekomst.mr_evil08 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Ventilatieroosters?
Gooi ze eens dicht(om te testen uiteraard).
Met 10 graden buiten zou die het inmiddels een keer op temperatuur moeten hebben nu en terug schakelen.jobr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:37:
[...]
Misschien draaide de fan wel lager bij het hoger vermogen waardoor je de warmte minder merkt.
(de fan heeft 8 standen)
Zet de fan maar op de hoogste stand in beide situaties. Dan moet je echt wel verschil merken.
(dit werkt alleen op de hoogste stand want in alle andere standen wordt de fan automatisch naar beneden geregeld)
Bij mij draait nu de (mhi) ac op circa 300W met een verschil tussen setpoint en (externe) sensor van 0,5 graad. Als dit verschil 1 graad wordt dan gaat de ac naar 600W.
Maar ik heb ook wel eens gezien dat als bijv de ac op 300W draait en je het setpoint even 2 graden omhoog zet dat de ac dan naar 600W gaat. Zet je na 1-2 min het setpoint weer terug (-2 graden) dan blijft deze nog een tijdje op 600W draaien (waarbij in beide gevallen de gemeten temp lager ligt dan het setpoint). Eigenlijk verwacht je dat deze vrij direct terug gaat naar 300W (oorspronkelijke situatie). Niet dus.
Blijft een rare blackbox.
Ik ben morgen middag pas weer thuis, maar het is 19.6c (22 eco) in huis en hij is aan het verbruiken alsof het buiten vriest.
Morgen nog een frisse start nadat hij even uit heeft gestaan, maar ik vertrouw het voor geen meter.
Het zou een beetje gek zijn als hij daardoor meer gaat gebruiken. Wat ik mijn kan voorstellen is dat de regeling van de interne sensor heel anders is dan die van de externe sensor input. Juist omdat die interne sensor in een normale situatie veel meer temperatuurschommelingen meet en veel sneller opwarmt en afkoelt. Dat vraagt mogelijk een iets andere/agressievere sturing en offsets.
Hmm.. ik bedenk ineens dat er nog een verschil is. De sensor zit nu in een kabelgoot met gaatjes erin. Toen die bij de airco hing , zat die goot er niet om. Miss dat die goot de sturing iets in de war schopt. Als die IN de unit zit, wordt er continue lucht langs gezogen, miss is er in de goot te weinig lucht verplaatsing te detecteren?LED-Maniak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:55:
Het zou een beetje gek zijn als hij daardoor meer gaat gebruiken. Wat ik mijn kan voorstellen is dat de regeling van de interne sensor heel anders is dan die van de externe sensor input. Juist omdat die interne sensor in een normale situatie veel meer temperatuurschommelingen meet en veel sneller opwarmt en afkoelt. Dat vraagt mogelijk een iets andere/agressievere sturing en offsets.
Zal morgen als ik thuis ben de sensor net buiten de goot hangen.
(En tot die tijd ben ik blij dat de salderingsregeling dit jaar nog 100% is.
[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2024 21:43 ]
Hoe adem jij dan ? zuurstoffles op de rug ?xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Heb ik niet. Alles zit potdicht. (Wtw is een project voor de toekomst.)
Ergens komt er lucht binnen.
Dat zou je haast denken. Als we alle 4 + hond thuis zijn loopt de co2 meter op tot boven de 3000ppm.mr_evil08 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:14:
[...]
Hoe adem jij dan ? zuurstoffles op de rug ?
Ergens komt er lucht binnen.
Dus als je binnenkort "een fam in zwolle overleden aan co2" in de krant ziet staan, dan weet je wie het zijn.
Ik zou maar eerst eens een raampje open doen. 3000ppm is niet bepaald gezond.
Ongeacht hoeveel de airco ook verbruikt het is altijd het verbruik x cop = afgegeven warmte. Dus de warmte komt in de ruimte terecht. Ik snap soms ook niet waarom die de ene keer harder draait dan de andere keer. Soms draait die op 60Hz en dan uren op 20Hz en soms gaat heel snel naar de 30Hz en blijft daar op draaien. Ik zie geen grote verschillen in verbruik.
Sinds een maandje een co2 meter, doordat iemand me erop wees. Eerder nog nooit van gehoord of aan gedacht. Ik woon al 10 jaar in dat huis. Nooit ergens last van gehad. Geen hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, verkoudenheid etc. En we zitten aan bijna 3x zoveel dan het maximale dat je mag hebben... En al mn buren hebben precies hetzelfde huis en die heb ik ook nog nooit over klachten gehoord.LED-Maniak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:11:
Ik zou maar eerst eens een raampje open doen. 3000ppm is niet bepaald gezond.
Ik zeg niet dat het niet ongezond is. We gaan komend jaar zeker iets met ventilatie doen. Maar onze huizen zijn uit '65. De hele wijk zou inmiddels dood moeten zijn als ik internet mag geloven...
Is dit niet gewoon een verkeerde aanname? @flippy heeft ziw al meerdere keren ontkracht dat de COP erg zou dalen bij hoger vermogen.xHEMANx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:16:
Anders staat hij de eerste uren 1350w (+-max vermogen) te pompen. Mag wel iets geleidelijker. (En dus zuiniger)
Gewoon alle poespas uitzetten en het ding z'n ding laten doen. Hij moduleert vanzelf terug als hij z'n warmte kwijt kan. Hier draait het al dagen 24/7 op ~200W met 2 units van de multi aan en de gangdeur beneden open. Geen demand control, silent of wat dan ook. Alleen toen de zon vol op de bovenetage kwam ging het pendelen (gemiddeld verbruik x2) en heb ik die kant uit gezet. Het klinkt niet alsof dat je probleem is (zet anders gewoon een raam of deur open om te testen), dus ik zou me gewoon niet zo druk maken over de opstartpiek.
Oh, en dat je niet merkt dat je in 3000 ppm zit houdt natuurlijk niet in dat het geen effect heeft. Je went aan allerlei shit. Tot je er een tijdje niet in zit en je dan afvraagt waarom je je niet helemaal lekker voelt.
[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 03-02-2024 09:46 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Intressant... Ik zal flippy's posts eens doorzoeken.Termy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:44:
[...]
Is dit niet gewoon een verkeerde aanname? @flippy heeft ziw al meerdere keren ontkracht dat de COP erg zou dalen bij hoger vermogen.
Gewoon alle poespas uitzetten en het ding z'n ding laten doen. Hij moduleert vanzelf terug als hij z'n warmte kwijt kan. Hier draait het al dagen 24/7 op ~200W met 2 units van de multi aan en de gangdeur beneden open. Geen demand control, silent of wat dan ook. Alleen toen de zon vol op de bovenetage kwam ging het pendelen (gemiddeld verbruik x2) en heb ik die kant uit gezet. Het klinkt niet alsof dat je probleem is (zet anders gewoon een raam of deur open om te testen), dus ik zou me gewoon niet zo druk maken over de opstartpiek.
Oh, en dat je niet merkt dat je in 3000 ppm zit houdt natuurlijk niet in dat het geen effect heeft. Je went aan allerlei shit. Tot je er een tijdje niet in zit en je dan afvraagt waarom je je niet helemaal lekker voelt.
Jemig wat een bult met berichten. Maaruuh.. deze vondt ik wel intressant. Hoe kom ik in het installateursmenu??flippy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:53:
[...]
bij MHI (en ook bepaalde ME series) kan je gewoon alles instellen via dipswitches (yay) of het installateursmenu van de afstandsbediening. alle opties die de unit fysiek heeft en hoe je limieten kan instellen zijn beschreven in de service manual en hoe ze gebruikt moeten worden. daar is niks geheims aan. sommige zijn expres erg lastig te vinden of te achterhalen (zoals functies deblokkeren) zodat je niet daikin-praktijken krijgt waarbij een blokkering die de eigenaar/werkgever in heeft gesteld kan opheffen met 5 seconden te spenderen op google. deels daarom doet MHI en ME veel van zulke opties wegstoppen in fysieke dipswitches in het buitendeel dus ook al weet je het zal je toch met gereedschap het dak op moeten. de meeste werknemers die zaniken dat het te koud of warm is zullen dat niet zo snel doen...
soms wel leuk als je op een dak staat en je zet ineens een heel pand op maximaal verwarmen of koelen (testbedrijf) op alle binnendelen ongeacht wat ze doen op de afstandsbedieningen, die werken dan gewoon niet meer omdat ik boven de baas ben over het systeem en je beneden dan niks meer kan. sommige mensen gaan wel over de zeik waarom ik wel de unit op verwarmen (of koelen) krijg en de werknemers in de ruimte "mogen" dat niet omdat het een gebolkeerde optie is. bij daikin is het wel irritant want zelfs in testbedrijf kan je de binnendelen gewoon uitzetten als de werknemer in die ruimte het er niet mee eens is dat jij de machine aan het testen bent. bij ME en MHI kan je die mogelijkheid gewoon (tijdelijk) uitzetten....
Service en installatie manual lezen.xHEMANx schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:15:
[...]
Jemig wat een bult met berichten. Maaruuh.. deze vondt ik wel intressant. Hoe kom ik in het installateursmenu??![]()
![]()
![]()
En de reden wasrom je machine 1300W trekt is omdat je woning warmte absorbeert. Als je hem door laat draaien word dat minder en komt hij vanzelf op een steady state uit om je huis op temperatuur te houden.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
hohoho ;-)flippy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:53:
[...]
bij MHI (en ook bepaalde ME series) kan je gewoon alles instellen via dipswitches (yay) of het installateursmenu van de afstandsbediening. alle opties die de unit fysiek heeft en hoe je limieten kan instellen zijn beschreven in de service manual en hoe ze gebruikt moeten worden. daar is niks geheims aan. sommige zijn expres erg lastig te vinden of te achterhalen (zoals functies deblokkeren) zodat je niet daikin-praktijken krijgt waarbij een blokkering die de eigenaar/werkgever in heeft gesteld kan opheffen met 5 seconden te spenderen op google. deels daarom doet MHI en ME veel van zulke opties wegstoppen in fysieke dipswitches in het buitendeel dus ook al weet je het zal je toch met gereedschap het dak op moeten. de meeste werknemers die zaniken dat het te koud of warm is zullen dat niet zo snel doen...
soms wel leuk als je op een dak staat en je zet ineens een heel pand op maximaal verwarmen of koelen (testbedrijf) op alle binnendelen ongeacht wat ze doen op de afstandsbedieningen, die werken dan gewoon niet meer omdat ik boven de baas ben over het systeem en je beneden dan niks meer kan. sommige mensen gaan wel over de zeik waarom ik wel de unit op verwarmen (of koelen) krijg en de werknemers in de ruimte "mogen" dat niet omdat het een gebolkeerde optie is. bij daikin is het wel irritant want zelfs in testbedrijf kan je de binnendelen gewoon uitzetten als de werknemer in die ruimte het er niet mee eens is dat jij de machine aan het testen bent. bij ME en MHI kan je die mogelijkheid gewoon (tijdelijk) uitzetten....
Je kan ook vertellen wat je aan het doen bent, hang een briefje over de bediening dat je onderhoud/testen bent en iedereen zal eraf blijven.
Werknemers gaan aan apparatuur zitten omdat ze het niet begrijpen, zetten hem vervolgens overdreven koud/warm om na x periode weer bij te stellen, vervolgens wordt de werkgever beu en vraagt de installateur om te blokkeren.
En nu hangt er een duur systeem wat niet doet waarvoor het geinstalleerd is.
Installateurs zijn goed in techniek maar niet in communicatie/informatie verstrekken.
Je bent er zelf ook schuldig aan, vertellen aan 1 persoon helpt niet want er lopen altijd lui die het niet weten.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2024 10:45 ]
Wat ik apart vind bij MHI is dat je ook draden moet doorknippen voor een instellen om bijv koelen of verwarmen uit te schakelen.flippy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:36:
[...]
het is technnisch ook vast wel mogelijk maar onnodig moeilijk en duurder en zelfs voor service engineers zijn veel dingen weggetimmerd achter het gouden daikin portaal waar alleen mensen bijmogen die gezegend zijn door daikin zelf. carrier heeft daar ook een zwaar handje van....
bijna niemand koopt ook de dure webinterface modules om die functioaliteit te krijgen en doen alles gewoon lokaal op de afstandsbediening wat in 20 seconden is ui te schakelen.
ten opzichte van de concurrentie hebben ze nog heel veel te leren, ze lopen gewoon enorm achter op dat gebied. als ik (of de eigenaar) verwarmingsbedrijf of koelbedrijf wil blokkeren hoef ik bij ME, MHI, panasonic of zelfs toshiba alleen maar een dipswitch om te zetten. bij daikin is het gewoon een onderneming op veel modellen.
Ben ook benieuwd als je zo de koeloptie uitschakelt of je dan wel subsidie krijgt omdat het niet even met een knopje te herstellen is.
ik ga niet eerst 150 kamers door briefjes ophangen en ook al word het omgeroepen via de speakers en emails verstuurd negeren mensen het gewoon omdat zij belangrijker zijn en dat allemaal niet geld voor ze.mr_evil08 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:38:
[...]
hohoho ;-)
Je kan ook vertellen wat je aan het doen bent, hang een briefje over de bediening dat je onderhoud/testen bent en iedereen zal eraf blijven.
in kleinere kantoren neem ik fysiek gewoon de losse afstandsbedienigen mee. en zelfs dat levert berg gezeik en klachten op.
nee.Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Ben ook benieuwd als je zo de koeloptie uitschakelt of je dan wel subsidie krijgt omdat het niet even met een knopje te herstellen is.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 03-02-2024 10:47 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De kosten van L/L WP zijn lager dan L/W WP, om die reden heeft L/W WP subsidie.Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Wat ik apart vind bij MHI is dat je ook draden moet doorknippen voor een instellen om bijv koelen of verwarmen uit te schakelen.
En men ziet L/L WP nog steeds aan als onzuinig omdat die met iets hogere temperaturen werkt(en je hebt lui die alleen gaan koelen, wie gaat checken of koelbedrijf werkelijk onklaar is gemaakt?).
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2024 10:51 ]
Afroepen op intercom mag vaak niet en je hebt altijd mensen die de mail niet gelezen hebben bedoel je.flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:45:
[...]
ik ga niet eerst 150 kamers door briefjes ophangen en ook al word het omgeroepen via de speakers en emails verstuurd negeren mensen het gewoon omdat zij belangrijker zijn en dat allemaal niet geld voor ze.
in kleinere kantoren neem ik fysiek gewoon de losse afstandsbedienigen mee. en zelfs dat levert berg gezeik en klachten op.
150 briefjes ophangen is zo gebeurd. ;-)
ook al vertel je het direct tegen de mensen negeren ze je gewoon.mr_evil08 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Afroepen op intercom mag vaak niet en je hebt altijd mensen die de mail niet gelezen hebben bedoel je.
150 briefjes ophangen is zo gebeurd. ;-)
en ga jij eens 150 briefjes maken en ophangen door een pand van 5 verdiepingen en kijk hoe lang je bezig bent. en weer weghalen. en niet vergeten eerst toegang te regelen tot alle ruimtes.
Daar is dat hele draadje voor bedoeld. Dit was dacht ik ooit een voorwaarde in België om subsidie te krijgen... Koelen uitschakelen.Willempie27 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Wat ik apart vind bij MHI is dat je ook draden moet doorknippen voor een instellen om bijv koelen of verwarmen uit te schakelen.
subsidie is EU breed bepaald, niet landelijk.LED-Maniak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:57:
[...]
Daar is dat hele draadje voor bedoeld. Dit was dacht ik ooit een voorwaarde in België om subsidie te krijgen... Koelen uitschakelen.
er is geen subsidie op L/L systemen.
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=24375flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:58:
[...]
subsidie is EU breed bepaald, niet landelijk.
er is geen subsidie op L/L systemen.
300€ subsidie bij uitschakelen koelmogelijkheid.. in België.
https://www.test-aankoop....mp?updateBeanConsent=true
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2024 11:02 ]
dat is iets wat de provincie zelf bedacht heeft, niet een "echte" landelijke subsidie gedragen door de federale overheid of de EU zelf en volgens mij was die subsidie meer gericht op lagere inkomens.LED-Maniak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:00:
[...]
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=24375
300€ subsidie bij uitschakelen koelmogelijkheid.. in België.
dan nog is 300 euro niet briljant, op een simpele L/W warmtepomp zit al iets van 3k subsidie en de machine kost rond de 4000 dus netto ben je beter af met een L/W installatie.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-02-2024 11:08 ]
Zal de manual bog eens doorspitten. Dank.flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Service en installatie manual lezen.
En de reden wasrom je machine 1300W trekt is omdat je woning warmte absorbeert. Als je hem door laat draaien word dat minder en komt hij vanzelf op een steady state uit om je huis op temperatuur te houden.
Ik was eigenlijk niet op zoek naar de reden waarom hij 1300w trekt bij opwarmen.
Maar ik vraag me af of het goedkoper/zuiniger is om hem te knijpen tijdens het opwarmen. En het voorbeeld dat ik gebruikte is de eerste 2 uur de silent mode aan te zetten (mits een schema) en hem daarna los te laten, zodat je zeker weet dat de gewenste temp berijkt wordt?
@Termy bedankt trouwens. 16 paginas doorgespit met flippys posts en er staat niets over in. Haha
Het voelt nu wel alsof ik @flippy al jaren ken...
[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 03-02-2024 11:25 ]
niet echt. beste is om de unit zo snel mogelijk naar de steady state te krijgen.xHEMANx schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Maar ik vraag me af of het goedkoper/zuiniger is om hem te knijpen tijdens het opwarmen.
Ik heb op dit forum wel eens berekeningen gezien die "aantonen" dat een lagere wattage een betere COP zou hebben.. maar dat is volgens jou dus kul?flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:24:
[...]
niet echt. beste is om de unit zo snel mogelijk naar de steady state te krijgen.
nee, er is een curve qua efficientie. en die is ook afhankelijk van welke specifieke machine je hebt van dat technische model. een 3 of 5kW unit is vaak hetzelfde maar alleen qua software anders. echter is de 3kW unit effiicenter op 50% dan de 5kW op 50%.xHEMANx schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:29:
[...]
Ik heb op dit forum wel eens berekeningen gezien die "aantonen" dat een lagere wattage een betere COP zou hebben.. maar dat is volgens jou dus kul?
er zijn teveel variabelen om te wijzen naar 1 specifiek punt.
er zijn ook veel betere plekken om meer winst te behalen.
@flippy
Aangezien ik nu al je berichten gelezen heb.
Even een andere vraag:
We hebben beneden een airco voor verwarming. Nu zaten we te denken om boven ook van die dingen te laten installeren, maar in jouw post lees ik dat ik dan beter een LW warmtepomp kan nemen?
Ik heb een huis uit 65, zonder vloerverwarming. Gewone ouderwetse radiatoren. Muren wel wat isolatie in laten spuiten en ouderwets dubbelglas.
Iets van 35-40m2 3 verdiepingen (incl begane grond)
Ik lees altijd dat het in een huis zoals ik heb afgeraden wordt. Maaruuuuh... Is dat een optie?
Verbruikte in het verleden 900-1000m3 gas p jaar.
Ik heb wel in de planning om alleen beneden te verwarmen en de bovenverdieping(kamers) alleen als er iemand boven is. Is een wl pomp dan nog steeds handig? Of dan toch maar een paar aircotjes extra?
Even een andere vraag:
We hebben beneden een airco voor verwarming. Nu zaten we te denken om boven ook van die dingen te laten installeren, maar in jouw post lees ik dat ik dan beter een LW warmtepomp kan nemen?
Ik heb een huis uit 65, zonder vloerverwarming. Gewone ouderwetse radiatoren. Muren wel wat isolatie in laten spuiten en ouderwets dubbelglas.
Ik lees altijd dat het in een huis zoals ik heb afgeraden wordt. Maaruuuuh... Is dat een optie?
Ik heb wel in de planning om alleen beneden te verwarmen en de bovenverdieping(kamers) alleen als er iemand boven is. Is een wl pomp dan nog steeds handig? Of dan toch maar een paar aircotjes extra?
[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 03-02-2024 11:41 ]
ook hier geld: wat heeft de leeftijd van je woning ermee te maken? dat zegt iets over je isolatie/warmtebehoefte, niks over de opwekking van die warmte.xHEMANx schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:37:
@flippy
Even een andere vraag:
met 1000 per jaar heb je dus een warmtevraag van 4.8kW. (1000*8/1650)
of die 4.8kW uit een gasketel komt of een warmtepomp maakt dus niet uit.
dus nee, je kan gewoon een L/W machine neerzetten. in ergste geval moet je een radatortje ergens vervangen, beetje marktplaats-fu om een leuke 2e handse te vinden voor een kratje bier en dan ben je er wel.
dan kan je later wel gaan pielen met het upgraden van je afgiftesysteem door fancoils of zo te plaatsen.
Ik ben nog niet helemaal op de hoogte hoor, al een beetje aan het lezen bij het L/W warmtepomp topic.
Ook hier een overweging voor L/W warmtepomp.
Huis uit 1968, matig geïsoleerd.
Ik kijk dan vooral naar propaan (R290) en CO2 warmtepompen ivm de hogere temperatuur mogelijkheden.
Heb nog geen idee wat betreft technische mogelijkheden en kosten.
En ja, misschien is eerst isoleren wel een goedkopere optie…….
Ik kijk dan vooral naar propaan (R290) en CO2 warmtepompen ivm de hogere temperatuur mogelijkheden.
Toevallig offerte van een kanaal airco liggen doordat dit huis van oorsprong heteluchtverwarming heeft.flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:06:
[...]
dat is iets wat de provincie zelf bedacht heeft, niet een "echte" landelijke subsidie gedragen door de federale overheid of de EU zelf en volgens mij was die subsidie meer gericht op lagere inkomens.
dan nog is 300 euro niet briljant, op een simpele L/W warmtepomp zit al iets van 3k subsidie en de machine kost rond de 4000 dus netto ben je beter af met een L/W installatie.
Incl aanpassingen 8k... met een bagger scop van 3.8...
Een multi-zone plenum 2K... roostertjes rond 200 per stuk... en nog temperatuurvoelertjes met gouden randjes...
Precies om de reden wat jij aandraagt ook aan kijken bij L/W.
Wel leuk systeem overgens:
YouTube: Daikin kanaalmodel met lage inbouwhoogte FDXM-F
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2024 12:45 ]
Wil ik graag doen maar ik kan de juiste manuals maar niet vinden.
(Heb al vanalles gevonden maar allemaal onjuist, incompleet of te oud
Heb jij misschien een link naar de manuals van een MHI SCM 50 ZS W, geproduceerd in 2023?
(En de SRK 25 ZS-WF zou ook wel fijn zijn 😊)
wie zegt dat je hogere temperaturen nodig hebt? en wat heeft de leeftijd van je woning ermee te maken? dat maakt toch ook niet uit bij een reguliere L/L machine?pjotter1965 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:33:
Ik ben nog niet helemaal op de hoogte hoor, al een beetje aan het lezen bij het L/W warmtepomp topic.
en stop met kijken naar welk koudemiddel er in een machine zit. je koopt een auto ook niet op welke versnellingsbakolie erin zit.
Ook niet wanneer je opstart en de unit moet 1 of meer graden overbruggen? Of de "hi" functie?gAzu schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:08:
[Afbeelding]
Ik hoop dat er in de boeken iets staat waarom dit mijn uiblaastemperaturen zijn.
Hoger worden ze nooit.
Aanvulling
Hier net de unit in de woonkamer aangezet (mhi srk35zsx-w onder een SCM60Zs-w).
Deze moet een 2 graden overbruggen en blaast nu na 20 minuten 41,2 graden uit of de hoogste of eennahoogste fanstand (automatisch dus gok).
Nu 1 fanstand terug na totaal 25 minuten, uitblaastemperatuur 35,9 graden bij een opgenomen vermogen van 540W.
Na 30 minuten weer een fanstand terug, 31,4 graden uitblaastemperatuur bij 355W opgenomen vermogen.
Na 33 minuten weer fanstand terug, nu 29,9 graden bij 340W. Temperatuur inmiddels 19,1, vraagtemperatuur is 19 graden.
Ik ben er mee bekend dat de unit dit een poosje volhoud om de kamer eerst stabiel op temperatuur te houden terwijl de ruimte misschien nog niet egaal op temperatuur is. Wanneer dat zo is (doorgaans zie ik geen verschil op temperatuur externe thermometer) dan gaat de unit nog een trapje terug in fanstand, uitblaastemperatuur en opgenomen vermogen. Dan normaal rond de 315/320W, of bij 2 units tussen de 280-300W ongeveer.
Dit soort regelgedrag zie jij niet?
Laatste aanvulling, na 60 minuten weer een fanstand terug, nu 28 graden bij 320W opgenomen vermogen, flappen nog open. Temperatuur in ruimte nu 18,9 graden en dit zal langzaam weer op gaan lopen in de loop van uren.
Totaal verbruik deze opstart is gunstig, 0,7kWh, dankzij de buitentemperatuur van 9-10 graden buiten nu.
[ Voor 59% gewijzigd door Sjamo op 03-02-2024 14:14 ]
Staan er voor jouw airco niet ergens test specificaties?gAzu schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:08:
[Afbeelding]
Ik hoop dat er in de boeken iets staat waarom dit mijn uiblaastemperaturen zijn.
Hoger worden ze nooit.
Ik heb al eens een 50 graden CV test gedaan, echt niet comfortabel hier in huis.flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:08:
[...]
wie zegt dat je hogere temperaturen nodig hebt? en wat heeft de leeftijd van je woning ermee te maken? dat maakt toch ook niet uit bij een reguliere L/L machine?
en stop met kijken naar welk koudemiddel er in een machine zit. je koopt een auto ook niet op welke versnellingsbakolie erin zit.
Vandaar de overweging.
Overigens, vooral voor de vrouw geeft de MHI L/L multispit ook niet het gewenste comfort.
Haha, ik ben automonteur. Ik kijk echt wel wat eventueel een probleem zou kunnen opleveren of niet bij een aankoop
die 50 graden testen zijn inherent fout. die zeggen niks onder de streep.pjotter1965 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Ik heb al eens een 50 graden CV test gedaan, echt niet comfortabel hier in huis.
Vandaar de overweging.
Overigens, vooral voor de vrouw geeft de MHI L/L multispit ook niet het gewenste comfort.
Haha, ik ben automonteur. Ik kijk echt wel wat eventueel een probleem zou kunnen opleveren of niet bij een aankoop![]()
![]()
probleem is dat mensen hun stookgedrag niet aanpassen op het verlagen van de temperatuur.
ik zou even een tripje maken naar het L/W topic en voorleggen waar volgens jouw de problemen liggen.
weet vrij zeker dat als je 24/7 50 graden water door je hele systeem laat stromen op volle snelheid dat je geen koudeklachten meer hebt...
Kon ik maar een installateur vinden, die jouw praktische kennis heeft. ( omgeving Twente )flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:29:
[...]
die 50 graden testen zijn inherent fout. die zeggen niks onder de streep.
probleem is dat mensen hun stookgedrag niet aanpassen op het verlagen van de temperatuur.
ik zou even een tripje maken naar het L/W topic en voorleggen waar volgens jouw de problemen liggen.![]()
weet vrij zeker dat als je 24/7 50 graden water door je hele systeem laat stromen op volle snelheid dat je geen koudeklachten meer hebt...
Iemand die vooraf goed meedenkt, en niet gestuurd wordt door voorkeuren of merken.
wie zegt dat je zo'n installateur nodig hebt?pjotter1965 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Kon ik maar een installateur vinden, die jouw praktische kennis heeft. ( omgeving Twente )
Iemand die vooraf goed meedenkt, en niet gestuurd wordt door voorkeuren of merken.
als je weet welk eind van een baco je vast moet houden kan je uitstekend zelf zo'n ding in de tuin prakken. of je belt een loodgieter en eventueel een electricien op en vertelt wat je gedaan wilt hebben. om erachter te komen hoe het eruit moet komen te zien heb je dit forum.
geen overbetaalde installateur nodig, alleen wat tijd en een gouden gids.
Maar dan heb je ook niemand die je de schuld kan geven als de boel niet goed werkt...flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:53:
[...]
wie zegt dat je zo'n installateur nodig hebt?
als je weet welk eind van een baco je vast moet houden kan je uitstekend zelf zo'n ding in de tuin prakken. of je belt een loodgieter en eventueel een electricien op en vertelt wat je gedaan wilt hebben. om erachter te komen hoe het eruit moet komen te zien heb je dit forum.
geen overbetaalde installateur nodig, alleen wat tijd en een gouden gids.
garantie hebben en garantie krijgen zijn twee zeer verschillende dingen. genoeg voorbeelden van te vinden hier op tweakers en op tv.xHEMANx schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:12:
[...]
Maar dan heb je ook niemand die je de schuld kan geven als de boel niet goed werkt...
weet zeker dat een installatie van 5k geadviseerd door tweakers hier heel wat beter uit te verf komt dan wat je word aangesmeerd door een installateur voor 15k.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 03-02-2024 14:14 ]
Mn pa belt al naar de installateur en begint "garantie" te roepen als zijn unit in defrost gaat... Tsja..flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:13:
[...]
garantie hebben en garantie krijgen zijn twee zeer verschillende dingen. genoeg voorbeelden van te vinden hier op tweakers en op tv.
weet zeker dat een installatie van 5k geadviseerd door tweakers hier heel wat beter uit te verf komt dan wat je word aangesmeerd door een installateur voor 15k.
Net getest met de strong functie van de afstandbediening, setpoint op 26 graden en de andere 2 units gewoon op verwarmen zoals al de hele dag.Sjamo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:15:
[...]
Ook niet wanneer je opstart en de unit moet 1 of meer graden overbruggen? Of de "hi" functie?
Dan haalt ie 36,4 graden, na een minuut of 10.
'smorgens met 1 graad setpointverhoging van 19 naar 20, fan op highest en up/down op auto is het dan een laffe 27 tot 30 graden zoals je kan zien in de grafiek.
De rest van de dag is het tobben...
De boel wordt gerust lekker warm hier, maar ik vind zo'n tropisch warm windje wel veel lekkerder eigenlijk.
Gedurende de dag is ie net iets te fris voor mij om comfortabel aan te voelen.
Voor hogere uitblaastemperatuur kun je eens proberen unit juist niet op hoogste fanspeed te zetten.gAzu schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Net getest met de strong functie van de afstandbediening, setpoint op 26 graden en de andere 2 units gewoon op verwarmen zoals al de hele dag.
Dan haalt ie 36,4 graden, na een minuut of 10.
'smorgens met 1 graad setpointverhoging van 19 naar 20, fan op highest en up/down op auto is het dan een laffe 27 tot 30 graden zoals je kan zien in de grafiek.
De rest van de dag is het tobben...![]()
De boel wordt gerust lekker warm hier, maar ik vind zo'n tropisch warm windje wel veel lekkerder eigenlijk.
Gedurende de dag is ie net iets te fris voor mij om comfortabel aan te voelen.
de harder die fan blaast de efficieter de machine draait.vdr01 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:11:
[...]
Voor hogere uitblaastemperatuur kun je eens proberen unit juist niet op hoogste fanspeed te zetten.
het is beter de lamellen anders te zetten zodat je geen last hebt van de wind.
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 03-02-2024 22:45 ]
Mee eens, maar reageerde op de 'tropische warme wind' van OP.flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:44:
[...]
de harder die fan blaast de efficieter de machine draait.
het is beter de lamellen anders te zetten zodat je geen last hebt van de wind.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/sKSoF8tlm6NR4nhEk0eb5BvK.jpg?f=fotoalbum_large)